JoteW schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:40:
Na 3 lekkere uurtjes oefenen en met jullie advies gaat het rijden zonder assists “met de minuut” steeds beter. Het schakelen heb ik nog even op automatisch staan zodat ik me even op het rijden zonder assists kan focussen. De racelijn heb ik aan staan om de banen te leren kennen. Deze hoop ik snel uit te kunnen zetten daarna. Heb nog enkele kleine vraagjes.
Klinkt goed! Het handmatig schakelen gaat wel hand in hand met het remmen en sturen. Ik vind persoonlijk autoshift juist een handicap

Zou het zo snel mogelijk uitzetten en dan een half uur even doorzetten.
Racelijn heb ik meestal uit, maar bij een voor mij nieuwe baan zet ik hem ook wel eens aan. Leer je de baan gewoon sneller en zie je ook wat voor de lijn de AI zo ongeveer gaat rijden. Niet vergeten dat de racelijn niet altijd het snelste is i.v.m. rijstijl, setup en geavanceerde rijtechniek (zoals trailbraking). Als voorbeeld Max zelf die bijvoorbeeld niet mooi door de bocht gaat in een cirkelvorm, maar meer hoekig.
- Rij nu met AI op 55 als beginner en word met FP1 en FP2 respectievelijk 1e en 6e op mediums met Renault. Is dat een teken dat ik de AI omhoog moet zetten daar je met Renault in het midden van het veld hoort te rijden?
FP1 en FP2 zeggen niet alles. Zou mooi zijn als je in een race kan testen.
Voor zover ik het kan vergelijken lijkt 55 in jouw geval wel te makkelijk. Hangt er vanaf hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Rijden in het middenveld is 10x leuker dan in de top 3... Ik zou een stuk hoger gaan, 75 tot 80.
- Af en toe locken mn banden bij het aanremmen / insturen. Is dat een teken van te laat remmen of kan ik daar qua instellingen wat aan doen?
Beide. Het gebeurt zo nu en dan in een F1 race. Als je het steeds op dezelfde plek hebt met de voorbanden (neem ik aan), kun je de brake bias meer naar achteren zetten. 50 tot 52 procent. Je kunt daarna overwegen om de remkracht te verlagen. Eerst op 90, dan met kleinere stappen omhoog of omlaag. Ik laat het zelf liever op 100 en pas dan mijn remkracht met het pedaal aan. Tenzij ik bij elke remactie zou locken, dan heb je op geen enkele plek baat bij meer remkracht en dan is het dus juist nuttig om de maximale remkracht standaard te verlagen. Kan ook bij regen zijn bijvoorbeeld of een baan op gewone wegen.
- Onderstuur verbeteren heb ik op UIT gezet. Ik dacht dat wanneer je het op uit zet dat het meer op je eigen rem/rij kunsten aan komt of heb ik dat juist verkeerd gedacht? 😜
Zoiets. Het geeft je meer feedback door het stuur over waar de limiet van grip zit. Het voelt dus iets onrealistisch, maar ik vind dat in een echte auto je door de beweging (via de stoel) je ook veel beter kan voelen hoe je grip is. In die zin vind ik het wel eerlijk om via het stuur wat extra feedback te krijgen over grip. Daarnaast proberen veel pro-simracers ook niet de meest realistische FFB te krijgen, maar die met de duidelijkste feedback. Zelf ga ik voor realisme, maar vond ik deze setting dus juist wel eerlijker. Als beginner zou ik het zeker aanzetten trouwens, niks mis mee.
In dezelfde lijn heb ik trouwens de halo ook op doorzichtig, aangezien dat in het echt met twee ogen en 3D ook doorzichtig lijkt (in tegenstelling tot het dikke zwarte blok wat je anders voor je ziet op een 2D scherm.) Houd je hand maar eens een meter voor je en kijk innde verte. En dan met één of twee ogen open.
- Met Traction Control uit had ik in het begin dat ik bij het minste gasgeven de auto al achterste voren had staan. Is er een mogelijkheid om de start van een race te oefenen? Ben namelijk bang dat wanneer ik vol ga gassen ik achterste voren sta, en met geleidelijk gasgeven zonder te draaien ben ik juist weer bang dat ik veel te langzaam uit de startblokken kom. Hoe kan ik dat het beste onder de knie krijgen?
Mooie vraag. Je kunt het beste een losse GP starten. Eventueel met Q zodat je op een voor jou geschikte plek komt. Daarna kun je de start doen en oneindig de sessie herstarten. Na een half uur heb je dan de grip rond starten en lage versnelling aardig aangeleerd.
Zijn er nog dingen die ik anders/beter in kan stellen om beter en sneller te wennen of is het zo goed?
Ik zou de FFB weer op default terug zetten. Zelf schuiven kun je pas doen als je na genoeg rijervaring merkt dat er iets uit balans is naar jouw smaak. 100,% FFB ingame is meestal niet aan te raden, behalve voor een DirectDrive wheel die ook werkelijk die 100% kan doorgeven. Je krijgt anders dat je stuur eigenlijk te slap is en bij sterkere effecten langdurig op zijn max zit en daardoor kun je geen gedetaileerde effecten meer voelen op die momenten.
Verder zijn de deadzones op de pedalen veel te hoog (naar mijn mening). Met name het gaspedaal. Je wilt ze juist zo groot mogelijk inzetten. 0 tot 100 kan prima. Eventueel een deadzone op 1 tot 5 om ongewenste effecten te vermijden (voet op pedaal rusten, kleine sensorafwijkingen opvangen). Heb zelf beide pedalen op een deadzone van 1.
Met 40 doet je gas dus de eerste 40% niks (!) en daarna heb je iets meer dan de helft van je gasbereik over om mee te doseren. En dus is je precisie qua gasgeven zo ongeveer twee keer slechter geworden. Daardoor wordt het gas gevoeliger en kom je ook makkelijker in wheelspin.
Hoor het graag van de jullie kenners! Wederom bedankt alvast!
Ik rij overigens met de Thrustmaster T300 RS GT!
Geen dank. En een mooi stuur is dat. Veel plezier!
[
Voor 8% gewijzigd door
Playa del C. op 16-07-2020 10:49
]