PietjeKlaassen schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:56:
De iphone SE kost 490 en de samsung s10e kost 510 euro.
Eigenlijk qua specs is alles in het samsung toestel beter toch? Ben nooit fan van apple geweest vanwege de hoge prijs/kwaliteit verhouding die totaal buiten proportie is t.a.v. android toestellen. Maar vanwege de zeer goede SE reviews twijfel ik. Kunnen jullie me overtuigen?
Qua specs is breed, maar de SOC van de nieuwe SE lijkt me toch beter dan de Exynos in de S10e. Hij is in elk geval een generatie jonger en in zijn algemeenheid is de consensus dat de SOC's van Apple het goed doen. In elk geval worden ze lang ondersteund (de SE uit 2016 wordt nog steeds ondersteund, al vermoed ik dat hij vanaf dit jaar EOL wordt).
Maar de SOC alleen zegt niet alles. Het komt er vooral op aan hoe fijn je Android vindt en in hoeverre de overstap naar iOS wilt wagen. Wel eens met een iPhone van iemand anders gespeeld? Of heb je een iPad? Als dat je bevalt dan zal een nieuwe SE je ook bevallen.
De S10e heeft wel een OLED-scherm hebben en dat scherm zal (Samsung kennende) heel fijn zijn, maar de LCD van de SE zal ook prima zijn. Uiteindelijk hangt de keus vooral van een persoonlijke voorkeur af en ik weet niet of je daar van kan overtuigen.
In het afgelopen decennium heb ik iPhones, Androids, Blackberry's en Windows Phones gehad. Uiteindelijk ben ik voor mezelf bij iPhone blijven hangen vanwege de volgende punten:
- voor mij werkt iOS fijner dan Android (integratie met bv 1Password zit in het OS ipv eigen 1 Password toetsenbord, 2FA smsjes kun je direct in browserveld plakken, zoekscherm met swipe naar beneden om homescreen);
- in de perioden met Androids regelmatig gehad dat telefoons spontaan vastliepen tijdens normale taken;
- de softwareondersteuning t.o.v. Apple heb ik altijd beperkt gevonden (zelf ervaring met Sony, HTC en Samsung);
- op een of andere manier voelde Android voor mij altijd inconsistenter qua layout dan iOS (Google maakt andere layoutkeuzes dan fabrikanten, ook layout in apps wisselt soms)
- werkt fijn in combinatie met HomeKit/Hue, Apple TV en iPad;
- Windows Phone werd amper ondersteund en is in 2015/2016 door Microsoft de nek om gedraaid.
Misschien is Android sinds eind 2017 veel beter geworden hoor, dat weet ik niet. In elk geval succes met je keus en ongeacht de keus die je maakt: veel plezier ermee!
[
Voor 7% gewijzigd door
rclahsen op 26-04-2020 16:49
]