Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvO_91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-06 06:46
Flipm0de schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:22:
Ook maar besteld bij apple. 64gb wit met een saddle Brown leren hoesje.
Saddle brown hoesje van Apple? Die kon ik dus niet vinden in de store. Nu voor het witte silicone hoesje gegaan hoop dat die mooi wit blijft en niet verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 11:05

Flipm0de

geen

NvO_91 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:16:
[...]

Saddle brown hoesje van Apple? Die kon ik dus niet vinden in de store. Nu voor het witte silicone hoesje gegaan hoop dat die mooi wit blijft en niet verkleurd.
wilde eigenlijk een blauwe, maar deze is 20e goedkoper

https://www.blokker.nl/p/...16zwZJEAQYAyABEgJkJfD_BwE

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
Materiaal: kunstleder. Zou me niets verbazen als dit een kloon is van de echte Apple lederen case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Volkan1984 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:33:
[...]

Materiaal: kunstleder. Zou me niets verbazen als dit een kloon is van de echte Apple lederen case.
Dat is een foutje van Blokker. De hoes wordt via smartphonehoesjes.nl verkocht, dus ik denk wel dat het de echte is. Een paar jaar geleden had ik er 2 voor die prijs via centralpoint.nl voor mijn iPhone 7.

Ik heb even gegoogeld naar de EAN-code en dat klopt gewoon. Ook hier op Tweakers.

[ Voor 22% gewijzigd door syltheboy op 18-04-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:33
Modbreak:Alle posts over levertijden en beschikbaarheid graag in : [iPhone] Levertijden & Beschikbaarheid - Deel 5

En over hoesjes en accessoires mag hier: [iPhone SE 2020] Accessoires / Hoesjes etc

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Ben vooral benieuwd naar de camera.

Rene Ritchie zegt dat ie tussen de XR en 11 zit:
YouTube: iPhone SE vs iPhone XR vs iPhone 11 — FIGHT!

MKBHD zegt dat het een verbeterde versie is van de 8:

YouTube: iPhone SE (2020) Honest Thoughts...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:13
MoldyInko schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:35:
[...]

Is dit niet de normale SE? Die hebben zij ook nog online staan. Ik heb geen SE2020 voorbij zien komen.
Ja dat krijg je als je geen nieuwe naam verzint. Heel erg raar, ze hadden hem better iphone9 of SE2 kunnen noemen. Maar wie ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:44
Zit erg te twijfelen... heb nu de 11 Pro, maar ik merk dat ik niet alles gebruik van mijn toestel. Zit 9/10 op YouTube, whatsapp, Instagram etc etc. Nu lijkt me de “downgrade” waard omdat ik dan een leuk zakcentje over hou :). Het enige wat me nu nog tegen houdt is hoe lang de accu mee gaat.

Hoop dat de comparison video’s snel komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47
Heb mijn SE ook geupgrade naar de SE :+
Voor de oude kon ik 40 euro terugkrijgen van Apple, dus die hou ik liever als reserve of schuif ik door naar mijn ouders oid. Ben wel erg benieuwd naar hoe rood rood is. Heb altijd zwarte of grijze iphones gehad, dus wordt wel even wennen. :)

Ben nog steeds erg blij met mijn oude SE overigens, die al 4 jaar meegaat. Heb alleen de batterij een keer vervangen voor 3 tientjes, dus was een uitstekende investering en verwacht dat ook met de nieuwe SE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:00
Ik heb nu een koelkast van een telefoon (iPhone XR, zwart 128 GB) Ik ga over op de SE 2020, zwart 64 GB.
Heerlijk terug naar een "normaal" formaat.

Op mijn XR heb ik na 1,5 jaar nog 102 GB over, dus 64 GB is meer dan genoeg voor mij.

(Al mijn foto's staan op iCloud (107 GB momenteel, mocht ik mijn telefoon kwijt raken of hij wordt gestolen ben ik mijn foto's niet kwijt).

Even kijken wat ik voor de XR nog kan krijgen op marktplaats, anders gaat hij naar mijn dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

iPhoneSE schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:41:
Ik heb nu een koelkast van een telefoon (iPhone XR, zwart 128 GB) Ik ga over op de SE 2020, zwart 64 GB.

Op mijn XR heb ik na 1,5 jaar nog 102 GB over, dus 64 GB is meer dan genoeg voor mij.

(Al mijn foto's staan op iCloud (107 GB momenteel, mocht ik mijn telefoon kwijt raken of hij wordt gestolen ben ik mijn foto's niet kwijt).

Even kijken wat ik voor de XR nog kan krijgen op marktplaats, anders gaat hij naar mijn dochter.
ik heb hetzelfde gedaan tijdje geleden. Was een 64GB XR. Als ik echt naar mn gebruik kijk kan ik makkelijk met een SE doen. Eigenlijk zelfs met een pixel 3a ofzo. Maar dat is dan weer android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:36
iPhoneSE schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:41:

Grappig, mijn iPhone 7 uit 2016 is aan vervanging toe en neig eerder naar een Xr of 11 omdat ik juist een wat groter scherm wil. Ik browse zelf veel op mijn telefoon en merk dat 4,7” niet prettig is.

Als ze een plus model hadden aangeboden had ik geen twijfel gehad.

Overigens heb ik voor mijn werk nog een 5 SE en daar vind ik het kleine format juist erg fijn omdat ik er veel mee bel en alleen mijn afspraken en mails snel check.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 18-04-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnvw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:23
Na jaren trouwe dienst, wordt het met dit nieuwe expemplaar eindelijk tijd om mijn iPhone SE te vervangen door een opvolger.

Graag leg ik iets aan jullie voor. Ik heb onlangs een nieuwe MacBook Pro 16" gekocht. Zoals jullie weten, geen USB-A, slechts 4x USB-C. Eigenlijk heb ik hier helemaal geen moeite mee. Ik heb een USB-stick die zowel A als C heeft, en voor de enkele keer dat ik een externe muis wil aansluiten, voldoet een goedkoop verloopstukje prima.

Nou zie ik dat de nieuwe iPhone SE standaard met een kabel Lightning naar USB-A wordt geleverd. Daar heb ik dus niet zoveel aan, plus vraag ik me af of Apple niet langzaam aan het toewerken is naar een USB-C-only productaanbod. (en dan is mijn bedoeling nu precies niet om de discussie aan te gaan of lightning o op deze iPhone vervangen had moeten worden door USB-C, maar ik heb het dus over de andere kant van het plugje.

Ik zie nu geen optie op de Apple-website dat je kunt kiezen of je USB A of C wilt, maar eigenlijk lijkt dat me wel zo handig (zeker met het oog op "voorkomen van onnodig afval" wat altijd een argument is als het om nieuwe connectorstandaarden gaat). Zou ik aan Apple kunnen vragen om een kabeltje USB-C? Ben benieuwd wat jullie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Laatst online: 14:00
Miki schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:48:
[...]

Grappig, mijn iPhone 7 uit 2016 is aan vervanging toe en neig eerder naar een Xr of 11 omdat ik juist een wat groter scherm wil. Ik browse zelf veel op mijn telefoon en merk dat 4,7” niet prettig is.

Als ze een plus model hadden aangeboden had ik geen twijfel gehad.

Overigens heb ik voor mijn werk nog een 5 SE en daar vind ik het kleine format juist erg fijn omdat ik er veel mee bel en alleen mijn afspraken en mails snel check.
De XR vindt ik zelf echt te groot en te zwaar, hij past gewoon niet lekker in je broekzak.

Voor de XR heb ik een iPhone 7, SE(1e generatie), 5C en 4 gehad.
Ik gebruik hem voornamelijk om te bellen / appen, bankieren, voor foto's, navigatie & spotify.

Internetten / browse doe ik op de MacBook Air (voor heen op een iPad Pro 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
Het schijnt dat deze nieuwe iPhone ook 3d-touch heeft: https://www.reddit.com/r/...ation_will_have_3d_touch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
3d-touch gaat er helemaal uit. Het is Haptic touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
tijnvw schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:54:
Na jaren trouwe dienst, wordt het met dit nieuwe expemplaar eindelijk tijd om mijn iPhone SE te vervangen door een opvolger.

Graag leg ik iets aan jullie voor. Ik heb onlangs een nieuwe MacBook Pro 16" gekocht. Zoals jullie weten, geen USB-A, slechts 4x USB-C. Eigenlijk heb ik hier helemaal geen moeite mee. Ik heb een USB-stick die zowel A als C heeft, en voor de enkele keer dat ik een externe muis wil aansluiten, voldoet een goedkoop verloopstukje prima.

Nou zie ik dat de nieuwe iPhone SE standaard met een kabel Lightning naar USB-A wordt geleverd. Daar heb ik dus niet zoveel aan, plus vraag ik me af of Apple niet langzaam aan het toewerken is naar een USB-C-only productaanbod. (en dan is mijn bedoeling nu precies niet om de discussie aan te gaan of lightning o op deze iPhone vervangen had moeten worden door USB-C, maar ik heb het dus over de andere kant van het plugje.

Ik zie nu geen optie op de Apple-website dat je kunt kiezen of je USB A of C wilt, maar eigenlijk lijkt dat me wel zo handig (zeker met het oog op "voorkomen van onnodig afval" wat altijd een argument is als het om nieuwe connectorstandaarden gaat). Zou ik aan Apple kunnen vragen om een kabeltje USB-C? Ben benieuwd wat jullie vinden.
Ergens heb je gelijk , het zou bijvoorbeeld ook mooi zijn als ze zeggen dat je 10 euro korting krijgt als je het toestel koopt zonder adapter en laadsnoer. Daar heb ik inmiddels een berg van liggen en meerendeel ligt stof te vangen. Echter is het in het productieproces gewoon veel makkelijker als ze alles in de verpakking hetzelfde houden. Dus je kunt vragen om een usb-C snoertje maar die gaat Apple je zeker niet geven. Mijn tip, koop van Ugreen een usb c naar lightning kabel. Ja, het is op Alixpress, maar wat ik in tests lees is het niet de standaard Chinese rommel en voelt het ook degelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
1-tje besteld voor de vrouw...

ze had hem niet echt nodig, maar toch... denk ik dat ze tevreden zal zijn als je van een 5S komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Blijkbaar heeft de SE geen "darkmode" :( ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43

Res-q

Redder in nood?

Bedoel je night mode van de camera?
Klopt, dat zit er idd niet op. Vind ik ook jammer, maar ja, moet iets te wensen overblijven. Als de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met Xr (of nog iets beter) ben ik daar dik tevreden mee

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Nergens nog een batterij test gezien helaas. Ik hou m'n hart vast. Ik vermoed dat die namelijk heel erg tegen gaat vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Res-q schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:08:
Bedoel je night mode van de camera?
Klopt, dat zit er idd niet op. Vind ik ook jammer, maar ja, moet iets te wensen overblijven. Als de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met Xr (of nog iets beter) ben ik daar dik tevreden mee
Excuus. Bedoelde inderdaad night mode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

vooghel

Cunning linguist

jaydenjarno schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:20:
Nergens nog een batterij test gezien helaas. Ik hou m'n hart vast. Ik vermoed dat die namelijk heel erg tegen gaat vallen
Waarom? De SE lijkt dezelfde batterij als de 8 te krijgen, met hetzelfde scherm, en een A13 processor die een goede reputatie heeft vwb energiegebruik. Het batterijverbruik zal dus min of meer vergelijkbaar zijn.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
vooghel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:14:
[...]

Waarom? De SE lijkt dezelfde batterij als de 8 te krijgen, met hetzelfde scherm, en een A13 processor die een goede reputatie heeft vwb energiegebruik. Het batterijverbruik zal dus min of meer vergelijkbaar zijn.
Las ergens dat het iets van 1850mha zou zijn. Das echt heel weinig. De processor is wel heel zuinig en goed geoptimaliseerd. Alleen als je iets doet wat power vraagt gaat dietoch snel leeg. Standby geloof.ik wel. Maar wat bij intens gebruik.

Hoop dat ik ongelijk heb maar wil het toch eerst zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 20:04
jaydenjarno schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:39:
[...]

Las ergens dat het iets van 1850mha zou zijn. Das echt heel weinig. De processor is wel heel zuinig en goed geoptimaliseerd. Alleen als je iets doet wat power vraagt gaat dietoch snel leeg. Standby geloof.ik wel. Maar wat bij intens gebruik.

Hoop dat ik ongelijk heb maar wil het toch eerst zien.
Als je altijd je mobiel zwaar wil belasten ben je ook niet aan het juiste adres bij een budget versie lijkt me.

Ik hoop ook heel erg dat de batterijduur goed is hoor. Zelf ben ik ook in de race voor een SE maar ook ik wacht op de batterijduur-reviews. Mijn vorige telefoon had een uitstekende batterijduur van minimaal 2 dagen bij normaal gebruik en makkelijk 1 dag als je hem ook veel gebruikt als routeplanner en noem maar op. Dat je je geen zorgen hoeft te maken over je accu is wel iets waard moet ik zeggen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
Zojuist de knoop doorgehakt! Bij Mobiel.nl een zwarte 128GB SE besteld. Bij Apple en Belsimpel waren ze pas 1 mei leverbaar.

Hopelijk krijg ik het toch nog de 24ste via mobiel.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07-07 18:14
Heeft deze nu eigenlijk active of passive dual sim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
De_Bastaard schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:00:
Heeft deze nu eigenlijk active of passive dual sim?
Er kan 1 simkaart in, maar de SE heeft E-sim ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:58

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En kunnen gelijktijdig actief zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoe langer ik wacht, hoe met ik neig naar een andere opvolger voor mijn SE (1)

- formaat is iets groter, voor mij was dat de reden dat ik de SE niet eerder vervangen had;
- geen ondersteuning 5G, dus minder toekomstbestendig;
- Ik blijf het apart vinden dat Apple de batterij gevens zelf niet vrijgeeft...

Al die andere zaken wat wat er niet opzit, mis/hoef ik niet. Ze zijn misschien erg handig (face unlock, 3D touch) en als je ze gewend bent, wil je misschien niet anders. Op dit moment mis ik het niet op mijn SE(1)

Reden om hem wél te kopen.
Ik heb een Apple watch en een MacBook. Alles van 1 merk werkt toch net wat prettiger....

Wegen de "niet punten" zwaarder dan de "wél reden" en moet ik op zoek naar een andere opvolger voor mijn SE

Twijfel twijfel

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 19-04-2020 06:53 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:32
streamnl schreef op zondag 19 april 2020 @ 06:52:

- formaat is iets groter, voor mij was dat de reden dat ik de SE niet eerder vervangen had;
- geen ondersteuning 5G, dus minder toekomstbestendig;
Vraag is wel of je die alternatieven nu gaat vinden. Scherm diagonaal van 4” wordt door bijna geen enkele fabrikant gevoerd (filter maar eens in de Pricewatch: het zijn alleen varianten van de iPhone 5 die de klok slaan). Uiteindelijk gaat het 4,7” scherm ook wennen. En bij Android zijn de schermen veelal groter dan bij iOS.

Datzelfde geldt voor ondersteuning voor 5G: ook dat is een feature die alleen nog voorkomt bij de Android flagships. Veelal telefoons met een scherm met een diagonaal van 6” of meer. Het zal nog wel een jaar of twee duren voordat 5G-ondersteuning mainstream is geworden bij mid-range telefoons. Dat betekent wel dat je nog 2 jaar moet doen met je huidige SE.

Apple geeft inderdaad geen capaciteit vrij van de batterij (maar alleen de accu duur bij een bepaald gebruik), maar ik verwacht dat de komende twee weken wel bekend is hoeveel mAh de accu heeft. Het is gewoon wachten op de eerste teardowns.

[ Voor 9% gewijzigd door rclahsen op 19-04-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
rclahsen schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:12:
[...]

Vraag is wel of je die alternatieven nu gaat vinden. Scherm diagonaal van 4” wordt door bijna geen enkele fabrikant gevoerd (filter maar eens in de Pricewatch: het zijn alleen varianten van de iPhone 5 die de klok slaan). Uiteindelijk gaat het 4,7” scherm ook wennen. En bij Android zijn de schermen veelal groter dan bij iOS.

Datzelfde geldt voor ondersteuning voor 5G: ook dat is een feature die alleen nog voorkomt bij de Android flagships. Veelal telefoons met een scherm met een diagonaal van 6” of meer. Het zal nog wel een jaar of twee duren voordat 5G-ondersteuning mainstream is geworden bij mid-range telefoons. Dat betekent wel dat je nog 2 jaar moet doen met je huidige SE.

Apple geeft inderdaad geen capaciteit vrij van de batterij (maar alleen de accu duur bij een bepaald gebruik), maar ik verwacht dat de komende twee weken wel bekend is hoeveel mAh de accu heeft. Het is gewoon wachten op de eerste teardowns.
Iets wat krom is, kan je niet recht praten.

Ik ben van ooit terug gegaan in formaat , omdat ik niet kon wennen aan de steeds groter wordende gsm's.
Het zit niet prettig in mijn broekzak en ik wil graag met 1 hand mijn gsm kunnen bedienen. Dit gaat mij niet lukken met een grotere scherm/toestel. Niet met mijn handen. Dus nee, ik heb moeite met een grotere gsm.

Over 5G, ik had verwacht en gehoopt dat dit in de nieuwe SE zou zitten omdat de meeste mensen met dit toestel toch een jaartje of 4 gaan doen.

Accu, dat verwacht ik ook. Ik zeg alleen dat ik het bijzonder apart vind, dat Apple dit niet prijsgeeft. Nu lijkt het of ze iets verbergen.

Voor mij persoonlijk wordt de afweging waar ga ik water bij de wijn wil doen... (zie vorige bericht)
Mijn SE doet het nog. Met andere woorden, ik heb nog tijd om rustig de keuze te maken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tijnvw schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:54:

Vragen staat altijd vrij maar als je bedoelt “gratis krijgen” dan lijkt mij dat ijdele hoop.
streamnl schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:06:
[...]

Accu, dat verwacht ik ook. Ik zeg alleen dat ik het bijzonder apart vind, dat Apple dit niet prijsgeeft. Nu lijkt het of ze iets verbergen.
Dat doen ze nooit, altijd een gebruiksduur.
Ik zou daar dus niet direct iets achter zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Donstil op 19-04-2020 10:25 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 06:16
Ze adverteren zelfs in het SE filmpje met hun accuduur, dus echt slecht zal het niet zijn lijkt me

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:13
stevens20 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:11:
[...]

Als je altijd je mobiel zwaar wil belasten ben je ook niet aan het juiste adres bij een budget versie lijkt me.

Ik hoop ook heel erg dat de batterijduur goed is hoor. Zelf ben ik ook in de race voor een SE maar ook ik wacht op de batterijduur-reviews. Mijn vorige telefoon had een uitstekende batterijduur van minimaal 2 dagen bij normaal gebruik en makkelijk 1 dag als je hem ook veel gebruikt als routeplanner en noem maar op. Dat je je geen zorgen hoeft te maken over je accu is wel iets waard moet ik zeggen.
de oude se had juist als uniek pluspunt: een lange batterijduur. Jammer dat dat nu niet het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
mark777 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:06:
[...]

Jammer dat dat nu niet het geval is.
Waar baseer je dit op?
Nog niemand heeft dit nog kunnen testen...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mocht iemand er wat aan hebben, even mijn €0,02 waarom ik voor het eerst een iPhone heb gekocht in de vorm van de 2020 SE. Gevalletje cognitieve dissonantie? Vast wel, maar mogelijk kan het ook voor andere tweakers interessant zijn en kunnen we deze discussie wat scherper stellen.

Disclaimer: ik ben al meer dan 10 jaar een Android gebruiker en geen grote Apple fan. Wel beschouw ik mezelf als behoorlijk objectief/neutraal en probeer ik van daaruit de beste keuze te maken. Daarbij is prijs altijd een belangrijke factor.

Waarom de SE2? Wel, eerst was ik naar low/mid-end Android telefoons zoals de Samsung Galaxy A41, M31, Motorola Moto G8 Plus, ... in de prijsklasse 250 tot 300 euro.

Wat me daar over alle toestellen heen op viel (en wat de SE2 gewoon veel beter doet verwacht ik):

- matige bouwkwaliteit en keuze van goedkope(re) materialen (grote bezels maar wel een mooi geheel)
- matige tot slechte fotocamera (goede verwachtingen met fotokwaliteit beter dan een iPhone 8 )
- trage SoC, het zal vast werkbaar zijn (maar de Apple A13 loopt hier gewoon rondjes om)
- bij sommige telefoons (G8) lees je over enorme bugs, je hebt ook geen garantie dat je de laatste Android updates blijft krijgen, of pas veel later (gegarandeerde updates en iOS 13 lijkt me super stabiel)
- geen garanties op (security) software updates, wellicht 'maar' 2 jaar (bij Apple 3-4 jaar geen zorgen)
- privacy: "if you're not paying, you are the product" bij Android (in theorie doet Apple dit veel beter)

Ik dacht eigenlijk vroeger niet dat ik mezelf zorgen zou maken over de laatste 2 punten. Maar als je nu kijkt wat voor belangrijke en gevoelige zaken je allemaal op een telefoon doet, vind ik dit echt wel belangrijk. Mijn verwachting is ook dat aanvallen op smartphones meer en meer gaan toenemen.

Dan nog enkele heel persoonlijke dingen (subjectief dus):

- kleinere algemene afmetingen en een 4,7" scherm met grotere bezels kan net ook comfortabeler werken, bij andere taken gebruik je een tablet/laptop
- water en stof bestendigheid (IP67) je gaat niet met je telefoon zwemmen maar het is best handig om tegen kleine ongelukjes beschermd te zijn
- draadloos laden - nice to have om snel even ergens bij te laden zonder kabeltjes in/uit te pluggen
- de mogelijkheid om de batterij aan vooraf gekende kosten door Apple te laten vervangen

Over de prijs, je kan het anders bekijken en de 489 euro 'opbouwen' vanaf wat je krijgt bij een low-mid end Android telefoon. Stel je vertrekt van 250 euro (willekeurige bedragen, gaat even om het idee)

- Veel snellere SoC: 50 euro
- Gegarandeerde software updates zodat je 3-4 jaar met je telefoon kan doen (hogere levensduur): 50 euro
- Betere camera: 50 euro
- Betere privacy en laten we ook even wat meenemen voor de betere bouwkwaliteit: 75 euro

Dan zit je zo al aan 475 euro en is de prijs die je voor de SE2 betaalt plots zo gek niet meer. Hopelijk krijg je er een (iets) langere levensduur voor terug en kan het zomaar zijn dat je zelfs niet (veel) meer betaalt.

Hoe denken jullie over deze punten?

[ Voor 8% gewijzigd door sloth op 19-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:52
sloth schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:17:
Mocht iemand er wat aan hebben, even mijn €0,02 waarom ik voor het eerst een iPhone heb gekocht in de vorm van de 2020 SE. Gevalletje cognitieve dissonantie? Vast wel, maar mogelijk kan het ook voor andere tweakers interessant zijn en kunnen we deze discussie wat scherper stellen.

Disclaimer: ik ben al meer dan 10 jaar een Android gebruiker en geen grote Apple fan. Wel beschouw ik mezelf als behoorlijk objectief/neutraal en probeer ik van daaruit de beste keuze te maken. Daarbij is prijs altijd een belangrijke factor.

Waarom de SE2? Wel, eerst was ik naar low/mid-end Android telefoons zoals de Samsung Galaxy A41, M31, Motorola Moto G8 Plus, ... in de prijsklasse 250 tot 300 euro.

Wat me daar over alle toestellen heen op viel (en wat de SE2 gewoon veel beter doet verwacht ik):

- matige bouwkwaliteit en keuze van goedkope(re) materialen (grote bezels maar wel een mooi geheel)
- matige tot slechte fotocamera (goede verwachtingen met fotokwaliteit beter dan een iPhone 8 )
- trage SoC, het zal vast werkbaar zijn (maar de Apple A13 loopt hier gewoon rondjes om)
- bij sommige telefoons (G8) lees je over enorme bugs, je hebt ook geen garantie dat je de laatste Android updates blijft krijgen (of pas veel later)
- geen garanties op (security) software updates, wellicht 'maar' 2 jaar (bij Apple 3-4 jaar geen zorgen)
- privacy: "if you're not paying, you are the product" bij Android (in theorie doet Apple dit veel beter)

Ik dacht eigenlijk vroeger niet dat ik mezelf zorgen zou maken over de laatste 2 punten. Maar als je nu kijkt wat voor belangrijke en gevoelige zaken je allemaal op een telefoon doet, vind ik dit echt wel belangrijk. Mijn verwachting is ook dat aanvallen op smartphones meer en meer gaan toenemen.

- kleinere algemene afmetingen en een 4,7" scherm met grotere bezels kan net ook comfortabeler werken, bij andere taken gebruik je een tablet/laptop
- water en stof bestendigheid (IP67) je gaat niet met je telefoon zwemmen maar het is best handig om tegen kleine ongelukjes beschermd te zijn
- draadloos laden - nice to have om snel even ergens bij te laden zonder kabeltjes in/uit te pluggen
- de mogelijkheid om de batterij aan vooraf gekende kosten door Apple te laten vervangen

Over de prijs, je kan het anders bekijken en de 489 euro 'opbouwen' vanaf wat je krijgt bij een low-mid end Android telefoon. Stel je vertrekt van 250 euro (willekeurige bedragen, gaat even om het idee)

- Gegarandeerde software updates zodat je 3-4 jaar met je telefoon kan doen (hogere levensduur): 50 euro
- Betere privacy en laten we ook even wat meenemen voor de betere bouwkwaliteit: 75 euro

Dan zit je zo al aan 475 euro en is de prijs die je voor de SE2 betaalt plots zo gek niet meer. Hopelijk krijg je er een (iets) langere levensduur voor terug en kan het zomaar zijn dat je zelfs niet (veel) meer betaalt.

Allemaal ‘waar’ natuurlijk; sommige zaken zijn nu eenmaal subjectief en gevoelig voor persoonlijke smaak en voorkeur.

Daarbij kun je ook zeggen dat je voor €250 nu een prima midrange kunt kopen en over twee jaar een nieuwe, dan kun je het gedeelte over updates overslaan. Een betere camera, prima, maar er zullen genoeg zijn die 99% van hun foto’s enkel doorsturen via Whatsapp. Daarbij krijg ik vaak genoeg foto’s van mensen met een vieze lens, verkeerde hoek, tegen de zon in, etc. Een goede fotograaf kan meer met een goedkope camera dan een slechte fotograaf met een dure camera.

Een snelle SoC; mja, wat moet ik er mee? Alles kan prima lopen en 3D games ga ik echt niet spelen op een iPhone. Koop ik liever een Switch Lite erbij voor €200.

Bouwkwaliteit hoeft echt niet slecht te zijn en met een mooie aanbieding kun je voor €250 wel degelijke telefoons vinden. ‘Apple tax’ is en blijft een ding natuurlijk. De bezels op de nieuwe SE zijn ook nog groot en er wordt veel schermruimte verspild met de Home-knop en de front-camera die niet in een notch zit. Lekker makkelijk en kostenbesparend voor Apple. Daarbij ken ik echt weinig mensen wiens telefoon kapot is gegaan door waterschade. 1 op de 100 klopt wel redelijk qua vrienden/familie/kennissenkring waarbij ik het heb gezien of gehoord als ik het zo inschat. Leuk meegenomen, maar ach, met €250 valt de schade ook wel weer mee mocht het gebeuren.

Ik speel hierboven even advocaat van de duivel natuurlijk, gewoon om een ander perspectief te bieden. Qua prijs/kwaliteit heeft de vorige SE het wel bewezen. Dat hoop ik ook met deze.

Je berekening zit zeker wat in en van cognitieve dissonantie is nog niemand ongelukkig geworden, dus daar doe ik zelf lekker ook aan. :) Ik heb de hele iPhone X / XR / XS hype ook met gemak getrotseerd met m’n iPhone 6 dus dat zou nu ook nog wel kunnen. Toch voelt het alsof ik nu van mezelf een SE ‘mag’ kopen en er ‘wel aan toe ben’ na 4,5 jaar. Tsja. Prima toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:31
streamnl schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:06:
[...]

De reden hiervan is dat de hoeveelheid mAh opzichzelfstaand niets zegt. De afmeting van het beeldscherm, de resolutie, de processor etc. zijn allemaal factoren die invloed hebben op hoeveel uur je gebruik kunt maken van de telefoon op één acculading. Aangezien de meeste Android fabrikanten juist met de hoeveelheid mAh adverteren, en deze over het algemeen een stuk hoger ligt dan bij iPhones, kan de gemiddelde consumenten denken dat zo'n Android telefoon veel langer mee gaat op één acculading terwijl dit in de praktijk niet het geval is. Dit is de reden waarom Apple niet adverteert met de hoeveelheid mAh ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 19-04-2020 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

- bij sommige telefoons (G8) lees je over enorme bugs, je hebt ook geen garantie dat je de laatste Android updates blijft krijgen, of pas veel later (gegarandeerde updates en iOS 13 lijkt me super stabiel)

Misschien ook wat voor jou, en m'n enige twijfel. Je kan nu ook al een pixel 3a voor 350e kopen. Relatief klein. Krijgt gegarandeerd nog 2 android updates. Schone android en een van de beste camera's op de markt.

Vind ik het dan 150e waard om iOS te hebben, 2 jaar extra support, kleiner toestel en Apple pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 20:35
Ik zit compleet in eenzelfde situatie. Zit nog met een OnePlus 3 die dus wat oud aan het worden is. Jammer genoeg zet OnePlus zichzelf nu compleet in het premium segment. Van andere merken zie ik niet goed het bos door de bomen en zit je sowieso met een belabberde update-policy. Tot nu toe deed ik telkens minstens 3 jaar met mijn toestel (zit nog maar aan mijn 3de smartphone op 10 jaar tijd).
Ik had altijd de voorkeur voor Android omwille van de veel betere tweakbaarheid. Maar hoe ouder ik word, hoe minder zin ik heb om daar mijn tijd aan te verdoen. Het is dus goed mogelijk dat mijn volgende deze SE wordt, en ik ga dan ook eens beginnen met te onderzoeken welke Android dingen ik ga missen met een iPhone. Zeker gezien ik qua tablet wel al altijd bij iPad gezweerd heb, zou het geen onlogische overstap zijn. Op dit moment kan ik enkel Tasker verzinnen als iets wat ik zou missen op IOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Slickk schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:38:
[...]

Allemaal ‘waar’ natuurlijk; sommige zaken zijn nu eenmaal subjectief en gevoelig voor persoonlijke smaak en voorkeur.

Daarbij kun je ook zeggen dat je voor €250 nu een prima midrange kunt kopen en over twee jaar een nieuwe, dan kun je het gedeelte over updates overslaan.
Precies!
Daar heb je ook nog een punt natuurlijk. Je zou dan nog kunnen opperen dat het ook wel wat gedoe is dan een nieuwe telefoon uit te zoeken en oude te verkopen, je data en instellingen te migreren, ...
In alle eerlijkheid kan het als tweaker ook net leuk zijn een nieuw toestel uit te zoeken en heb je dan in ruil een splinternieuwe telefoon, heeft ook wel wat :)

Keerzijde daarvan is ergens ook wel dat je de eerste 2 jaren (voor discussie vatbaar) met een wat minder toestel werkt. Ik heb er geen idee van of de Android toestellen in 2022 in deze prijsklasse 'beter' zijn dan de SE nu.
[...]
Een betere camera, prima, maar er zullen genoeg zijn die 99% van hun foto’s enkel doorsturen via Whatsapp. Daarbij krijg ik vaak genoeg foto’s van mensen met een vieze lens, verkeerde hoek, tegen de zon in, etc. Een goede fotograaf kan meer met een goedkope camera dan een slechte fotograaf met een dure camera.
Klopt wat je zegt. Ik ben allesbehalve een goede fotograaf en ga ook niet met alle instellingen zoals ISO waarden etc. spelen. Noem het anders even wat meer gemak (camera zal sneller reageren en wat betere foto's trekken lijkt me) met als kers op de taart een wat hogere kwaliteit (net wat meer scherpte), vooral in lastigere omstandigheden.
[...]
Een snelle SoC; mja, wat moet ik er mee? Alles kan prima lopen en 3D games ga ik echt niet spelen op een iPhone. Koop ik liever een Switch Lite erbij voor €200.
In theorie heb je gelijk en in het begin zal het vast prima werken. Ervaring leert me dat je na een tijdje (ook door batterijdegradatie) wat mindere prestaties gaat hebben. Dan is wat 'headroom' best wel leuk. Alles gaat gewoon net wat vloeiender gaan als je bijvoorbeeld een keer een update doet en tegelijkertijd wat andere zaken uitvoert.

Ander vergelijk: in theorie zou ik met een Raspberry PI als workstation veel taken kunnen uitvoeren. In praktijk is een workstation met 16 GB geheugen best chill als je wat multitaskt en met niet perfect geschreven OS en apps werkt.
[...]
Bouwkwaliteit hoeft echt niet slecht te zijn en met een mooie aanbieding kun je voor €250 wel degelijke telefoons vinden. ‘Apple tax’ is en blijft een ding natuurlijk. De bezels op de nieuwe SE zijn ook nog groot en er wordt veel schermruimte verspild met de Home-knop en de front-camera die niet in een notch zit. Lekker makkelijk en kostenbesparend voor Apple.
Klopt maar ik denk dat je wel moet toegeven dat er een verschil zal zijn.
Ivm bezels en andere punten: volledig akkoord. Ik ben er zeker van dat Apple een (hele) mooie marge op dit toestel maakt.

Ook weer erg persoonlijk maar dikkere bezels lijken me ook wel 'handig' om niet per ongeluk op het scherm te drukken bij het bekijken van een video etc. Heb ik bij m'n huidige telefoon soms wel wat last van.
[...]
Daarbij ken ik echt weinig mensen wiens telefoon kapot is gegaan door waterschade. 1 op de 100 klopt wel redelijk qua vrienden/familie/kennissenkring waarbij ik het heb gezien of gehoord als ik het zo inschat. Leuk meegenomen, maar ach, met €250 valt de schade ook wel weer mee mocht het gebeuren.
Tja hier is het een keer gebeurd met wat dataverlies als gevolg. Niet leuk natuurlijk maar dat de schade meevalt bij een €250 toestel is zeker ook zo. Het is zeker geen USP, wel gewoon een leuke extra toevoeging.
[...]
Ik speel hierboven even advocaat van de duivel natuurlijk, gewoon om een ander perspectief te bieden. Qua prijs/kwaliteit heeft de vorige SE het wel bewezen. Dat hoop ik ook met deze.

Je berekening zit zeker wat in en van cognitieve dissonantie is nog niemand ongelukkig geworden, dus daar doe ik zelf lekker ook aan. :) Ik heb de hele iPhone X / XR / XS hype ook met gemak getrotseerd met m’n iPhone 6 dus dat zou nu ook nog wel kunnen. Toch voelt het alsof ik nu van mezelf een SE ‘mag’ kopen en er ‘wel aan toe ben’ na 4,5 jaar. Tsja. Prima toch?
Helemaal goed toch, zo bekijk je net weer wat anders en ik gun je zeker ook een upgrade als je daar de behoefte tot hebt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 07:21

trithemis

Dragonfly

[...]
.

Daarbij kun je ook zeggen dat je voor €250 nu een prima midrange kunt kopen en over twee jaar een nieuwe, dan kun je het gedeelte over updates overslaan. Een betere camera, prima, maar er zullen genoeg zijn die 99% van hun foto’s enkel doorsturen via Whatsapp. Daarbij krijg ik vaak genoeg foto’s van mensen met een vieze lens, verkeerde hoek, tegen de zon in, etc. Een goede fotograaf kan meer met een goedkope camera dan een slechte fotograaf met een dure camera.
Valt me op dat niemand aan de duurzaamheid lijkt te denken hier. Natuurlijk als je puur naar de centen kijkt kun je meerdere telefoons hebben in dezelfde tijd als een iPhone met goede updates. Maar die Android toestellen worden amper gerecycled. Je kunt ‘m verkopen, dan ben jij er vanaf, maar de volgende bezitter gooit ‘m misschien wel in de prullenbak. Als iedereen dat doet met z’n mobieltje dan zijn die mijnen in Afrika snel uitgeput.

Deze SE modellen zijn er echt op gemaakt om lang mee te gaan zonder de hoofdprijs te betalen. Dat vind ik een pluspunt wat nergens in dit topic voorbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:52
trithemis schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:17:
[...]

Valt me op dat niemand aan de duurzaamheid lijkt te denken hier. Natuurlijk als je puur naar de centen kijkt kun je meerdere telefoons hebben in dezelfde tijd als een iPhone met goede updates. Maar die Android toestellen worden amper gerecycled. Je kunt ‘m verkopen, dan ben jij er vanaf, maar de volgende bezitter gooit ‘m misschien wel in de prullenbak. Als iedereen dat doet met z’n mobieltje dan zijn die mijnen in Afrika snel uitgeput.

Deze SE modellen zijn er echt op gemaakt om lang mee te gaan zonder de hoofdprijs te betalen. Dat vind ik een pluspunt wat nergens in dit topic voorbij komt.
Ja hoor, want Apple probeert de wereld te verbeteren. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
WouterL schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:50:
[...]

Snap je het punt wel? Ipv dat je in 4 jaar tijd bijvoorbeeld 2 Androids koopt, kan je ook 1 iPhone kopen. Dat is waar het over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Volkan1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:46:
[...]

Snap je het punt wel? Ipv dat je in 4 jaar tijd bijvoorbeeld 2 Androids koopt, kan je ook 1 iPhone kopen. Dat is waar het over ging.
Je kunt ook prima vier jaar met een Android doen, alleen krijg je geen 4 jaar software updates;) Het is gewoon “onzin”, maar we leven in een consumptiemaatschappij en willen graag de nieuwste Android versie (of iOS). Vaak krijgen oudere Android toestellen namelijk nog gewoon beveiligingpatches.

[ Voor 22% gewijzigd door WouterL op 19-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
WouterL schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:50:
[...]

Dat zegt trithemis toch ook niet. Het punt wat hier wordt aangehaald klopt wel degelijk, de gemiddelde (budget) Android phone gaat minder lang mee dan een iPhone. Links om of rechts om, een smartphone waarmee je vier tot zes jaar doet i.p.v. twee tot drie jaar is altijd beter voor het milieu ;). Het gaat niet alleen om updates, over all (bouw)kwaliteit van een iPhone is beter dan dat van de gemiddelde (budget) Android phone.

[ Voor 9% gewijzigd door Freshouttheoven op 19-04-2020 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Freshouttheoven schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:52:
[...]

Dat zegt trithemis toch ook niet. Het punt wat hier wordt aangehaald klopt wel degelijk, de gemiddelde (budget) Android phone gaat minder lang mee dan een iPhone. Links om of rechts om, een smartphone waarmee je vier tot zes jaar doet i.p.v. twee tot drie jaar is altijd beter voor het milieu ;).
Heb je het stuk ook daadwerkelijk gelezen?

“Some phones last longer, and it's not just because they're repairable or more functionally durable," she added. "It's also the psychological aspects that make them more durable. That's important to remember."

Het gaat over de economische levensduur, niet over de feitelijke levensduur wanneer iemand een telefoon helemaal “opgebruikt”. Vandaar mijn opmerking over de consumptie maatschappij.

Ter info; ik ben zeker geen moraalridder en wissel vaker van telefoon dan dat ik van sokken wissel, maar om te stellen dat je een iPhone koopt omdat het duurzamer zou zijn is echt complete onzin, net zoals de opmerking dat deze iPhone is gebouwd om maximaal duurzaam te zijn.

Dat gezegd hebbende vind ik dat deze iPhone fantastische value vertegenwoordigt.

( disclaimer: Ik ben gewoon een iPhone gebruiker ;) )

Op dit prijspunt heb je legio Android smartphones die minstens zo stevig in elkaar zitten als deze iPhone. Dat een iPhone gemaakt is van superieure onderdelen op dit prijspunt is pure speculatie of zelfs pertinent onjuist.

[ Voor 24% gewijzigd door WouterL op 19-04-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

WouterL schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:55:
[...]

maar om te stellen dat je een iPhone koopt omdat het duurzamer zou zijn is echt complete onzin, net zoals de opmerking dat deze iPhone is gebouwd om maximaal duurzaam te zijn..
Gelukkig kunnen we daarin van mening verschillen.
Ik zei niet dat het de reden dat ik ‘m koop, wel dat het groot pluspunt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
trithemis schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:20:
[...]

Gelukkig kunnen we daarin van mening verschillen.
Ik zei niet dat het de reden dat ik ‘m koop, wel dat het groot pluspunt is.
We zijn het in ieder geval eens over het feit dat het een mooie deal is die iPhone SE 2020 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:52
trithemis schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:17:
[...]

Daar heb ik zeker wel aan gedacht en zag ik als minpunt van m’n argument. Ik vond m’n reactie echter al lang genoeg. :) Tegelijk is het zo dat ik waarschijnlijk nog minstens een jaar verder zou kunnen gaan met m’n huidige iPhone, en laat dat nou net nog duurzamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
WouterL schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:55:
[...]

Heb je het stuk ook daadwerkelijk gelezen?

“Some phones last longer, and it's not just because they're repairable or more functionally durable," she added. "It's also the psychological aspects that make them more durable. That's important to remember."

Het gaat over de economische levensduur, niet over de feitelijke levensduur wanneer iemand een telefoon helemaal “opgebruikt”. Vandaar mijn opmerking over de consumptie maatschappij.

Ter info; ik ben zeker geen moraalridder en wissel vaker van telefoon dan dat ik van sokken wissel, maar om te stellen dat je een iPhone koopt omdat het duurzamer zou zijn is echt complete onzin, net zoals de opmerking dat deze iPhone is gebouwd om maximaal duurzaam te zijn.

Dat gezegd hebbende vind ik dat deze iPhone fantastische value vertegenwoordigt.

( disclaimer: Ik ben gewoon een iPhone gebruiker ;) )

Op dit prijspunt heb je legio Android smartphones die minstens zo stevig in elkaar zitten als deze iPhone. Dat een iPhone gemaakt is van superieure onderdelen op dit prijspunt is pure speculatie of zelfs pertinent onjuist.
Ik heb het stuk gelezen, achteraf blijkt het geen goede bron te zijn om mijn standpunt duidelijk te maken.

Nergens heb ik gezegd dat de aankomende iPhone SE van superieure onderdelen gemaakt is. Wat wel bewezen is, is de inmiddels 5,5 jaar oude design waarbij de design fouten er inmiddels (bijna) allemaal uit zijn. Denk bijv. aan popping screen, sterkere aluminium vanaf de iPhone 6s, overheating, Touch ID, Bluetooth connectie problemen, faulty batterij etcetera. Dit in combinatie met Apples nieuwste chip en toekomstige IOS updates zal er voor zorgen dat deze iPhone SE zo'n vijf jaar mee zal gaan (lees: werkbaar is). Hierdoor kan je wel degelijk stellen dat een iPhone duurzaam is, en wellicht ook duurzamer is dan de gemiddelde Android phone.

Ik betwijfel of je dezelfde gebruiksduur kan halen met de gemiddelde midrange Android phone. Hierbij valt weinig te speculeren aangezien een iPhone 6s/ huidige SE nog goed mee kan. Op de iPhone 6 valt niet meer vlot te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:58
De langere updates en het formaat zijn voor mij de redenen waarom dit mogelijk mijn eerste iPhone wordt. Ik heb momenteel een android telefoon die bijna 5 jaar oud is en dan is het update beleid toch echt een domper.

Daarvoor haalde ik geregeld een nieuwe telefoon (2 of 3 jaar) en dan was dat niet echt een probleem, maar ik hoef niet de nieuwste telefoon te hebben en de trend van het steeds groter worden van de schermen bevalt me niet. Dus doe ik liever wat langer er mee en staat deze iPhone ineens op de radar.

Maar ik wacht nog even de reviews af, voor de batterijduur en dat soort dingen, maar ik verwacht dat ik deze ga halen. Ook moet ik nog kijken voor een hoesje, eigenlijk zoek ik een mooi hoesje waar 2 of 3 pasjes in kunnen ook. Bij mijn huidige telefoon heb ik geen screen protector er op, maar een hoesje die dichtklapt, iets soort gelijks zoek ik denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Over de duurzaamheid...
Ik wil de discussie over 2? 3? jaar nog een keer voeren, zodra 5G overal in NL aanwezig is.

Ik voorspel dat een hoop mensen veel eerder switchen dan 5 jaar.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:32
streamnl schreef op zondag 19 april 2020 @ 06:52:

Twijfel twijfel
Nog even terugkomend op je post, met name over de capaciteit van de accu: T-Mobile stelt bij de specificaties dat de capaciteit 1.950 mAh is:
https://www.t-mobile.nl/iphone/iphone-se

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzxZRC3HU9_NtXDp76ED5BLtElM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oxcm6HrNMycheky2GfYlDIcR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door rclahsen op 20-04-2020 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
streamnl schreef op maandag 20 april 2020 @ 06:51:
Over de duurzaamheid...
Ik wil de discussie over 2? 3? jaar nog een keer voeren, zodra 5G overal in NL aanwezig is.

Ik voorspel dat een hoop mensen veel eerder switchen dan 5 jaar.
Waarom denk je dat een hoop mensen binnen een aantal jaar zullen switchen, speciaal voor 5G? Wat is volgens jou de meerwaarde van 5G voor de iPhone SE doelgroep?

Ik denk nl. dat 5G niet echt relevant is, en ook niet zal zijn, voor de gemiddelde iPhone SE gebruiker. 4G voldoet momenteel en zal over een aantal jaar ook nog voldoen (de gemiddelde snelheid van 4G zit rond de 40 Mbit/s net als dat van de gemiddelde WiFi verbinding). Daarnaast zal de meerderheid van de SE gebruikers geen onbeperkt mobiele data bundels hebben, doordat de SE zakelijk veel gebruikt gaat worden, maar ook de gemiddelde consument met een SE is geen groot data verbruiker. Nu leent zo’n SE zich er ook niet echt voor om er bijv. een film of serie op te kijken door het relatief kleine scherm en het IPS paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
rclahsen schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:19:
[...]

Nog even terugkomend op je post, met name over de capaciteit van de accu: T-Mobile stelt bij de specificaties dat de capaciteit 1.950 mAh is:
https://www.t-mobile.nl/iphone/iphone-se
Ik denk dat de meeste providers/winkels maar gewoon wat gokken. Kan me niet voorstellen dat ze het exact weten (vandaar ook de verschillen).

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:28:
Waarom denk je dat een hoop mensen binnen een aantal jaar zullen switchen, speciaal voor 5G? Wat is volgens jou de meerwaarde van 5G voor de iPhone SE doelgroep?

Ik denk nl. dat 5G niet echt relevant is, en ook niet zal zijn, voor de gemiddelde iPhone SE gebruiker. 4G voldoet momenteel en zal over een aantal jaar ook nog voldoen (de gemiddelde snelheid van 4G zit rond de 40 Mbit/s net als dat van de gemiddelde WiFi verbinding). Daarnaast zal de meerderheid van de SE gebruikers geen onbeperkt mobiele data bundels hebben, doordat de SE zakelijk veel gebruikt gaat worden, maar ook de gemiddelde consument met een SE is geen groot data verbruiker. Nu leent zo’n SE zich er ook niet echt voor om er bijv. een film of serie op te kijken door het relatief kleine scherm en het IPS paneel.
Omdat men toch met sommige veranderingen "mee wilt gaan".

Ik vind het slim dat Apple de eSIM heeft toegevoegd. Dat wordt nu ook nog niet echt gebruikt maar in de toekomst waarschijnlijk steeds meer. Waarom dan ook niet met 5G?

Misschien heb ik ongelijk, misschien niet. We gaan het meemaken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:21
Toen 4G kwam nam ik het meteen. Maar 5G hoeft voor mij niet... alles wat ik doe gaat prima. Films ed stream ik niet en voor de standaard dingen als navigatie, Spotify en beetje appen is het ook niet nodig. Zal ook wel aan de leeftijd liggen dat het niet allemaal nieuwste van het nieuwste hoeft te zijn :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:10
Ik vond de overgang van 3G en 4G een behoorlijk merkbare stap. Inmiddels merk ik qua snelheid niet meer of de WiFi aan of uit staat, dus ik kan mij niet voorstellen dat ik de stap van 4G naar 5G net zo groot vind als van 3G naar 4G.

Kortom, dat een volgende telefoon nog geen 5G ondersteund kan ik prima mee leven vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07 08:39
Ik twijfel heel erg...
Ik heb nu de 8 64gb...( sinds het eerste uur ) Ik vind het een erg fijn toestel en voldoet eigenlijk geheel aan mijn wensen.
Wat ik nu wel merk is dat mijn 64gb karig aan het worden is maar dit kan ik wel oplossen door wat meer in de cloud te zetten. ( dit is gewoon luiheid )
En de accu performance is nu wat lager wat ik wel merk in mijn dagelijks gebruik ( 88% ).

Dit gezegd hebbende lijkt mij deze SE voor die prijs wel een mooie opvolger qua performance, en zijn zuinigere chip dit betekend dan weer een iets langere accu duur. ( ik ga er vanuit dat de accu hetzelfde is )
Wat ik nog zou willen weten is wat het Ram geheugen is, als deze 4gb zou zijn zou dit nog eens extra mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

ErwinJ schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:17:
Ik twijfel heel erg...
Ik heb nu de 8 64gb...( sinds het eerste uur ) Ik vind het een erg fijn toestel en voldoet eigenlijk geheel aan mijn wensen.
Wat ik nu wel merk is dat mijn 64gb karig aan het worden is maar dit kan ik wel oplossen door wat meer in de cloud te zetten. ( dit is gewoon luiheid )
En de accu performance is nu wat lager wat ik wel merk in mijn dagelijks gebruik ( 88% ).

Dit gezegd hebbende lijkt mij deze SE voor die prijs wel een mooie opvolger qua performance, en zijn zuinigere chip dit betekend dan weer een iets langere accu duur. ( ik ga er vanuit dat de accu hetzelfde is )
Wat ik nog zou willen weten is wat het Ram geheugen is, als deze 4gb zou zijn zou dit nog eens extra mooi zijn.
Bij twijfel geef je meestal voor- en nadelen. Jij geeft alleen maar voordelen van de nieuwe SE. Dus je bent er al uit. ;)

Misschien moest gewoon iemand het even tegen je zeggen; bestel ‘m maar gewoon :+

Hmm, ik heb je post niet goed gelezen zie ik. Ik dacht dat je een SE1 had. Ik blijf erbij dat je er zelf al uit lijkt te zijn, maar inderdaad dit is wel een hele kleine update, en ook niet erg duurzaam (ja sorry ga ik weer).

[ Voor 9% gewijzigd door trithemis op 20-04-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Ik heb hem dit weekend ook besteld. Het lijkt mij een goede opvolger voor mijn iPhone 6s. Ik ben gegaan voor de 128gb versie in het Zwart + een mooie leren hoes Middernachtblauw. Ik heb hem via Apple zelf besteld. Ze verwachten hem tussen 29 Apr - 1 Mei te kunnen leveren. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:47
Ik zou het niet doen. Wat is er mis met de 8? Zoveel verschil ga je niet merken. De 8 is nog steeds snel. Ik zou er zeker nog één jaar mee doen. En 64gb niet genoeg? Dat snap ik dus niet. Effectief gebruikt men dat nooit. Ik ben zelf best wel een flinke gebruiker van de smartphone (8 plus hier) en ik zit verre van vol. Voor je dagelijkse dingen kan ik me dan ook niet voorstellen dat je de hele 64gb moet gebruiken. :D

En nogmaals. Je zult niet super veel verschil merken. Ikzelf zou het zonde vinden om van een 8 naar een SE te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07 08:39
trithemis schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:47:
[...]

Bij twijfel geef je meestal voor- en nadelen. Jij geeft alleen maar voordelen van de nieuwe SE. Dus je bent er al uit. ;)

Misschien moest gewoon iemand het even tegen je zeggen; bestel ‘m maar gewoon :+
Je hebt gelijk ik heb ook de voordelen aangeven en ik neig er ook na, vooral als ik mijn 8 ook nog kan verkopen.
Echter is het ook weer zo dat de SE niet een super upgrade is t.o.v de 8 ( ram nog afwachten dan ).

Eens kijken wat de 8 überhaupt nog opbrengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 16:37

vooghel

Cunning linguist

streamnl schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:35:
[...]

Omdat men toch met sommige veranderingen "mee wilt gaan".

Ik vind het slim dat Apple de eSIM heeft toegevoegd. Dat wordt nu ook nog niet echt gebruikt maar in de toekomst waarschijnlijk steeds meer. Waarom dan ook niet met 5G?

Misschien heb ik ongelijk, misschien niet. We gaan het meemaken.
De ingewanden van de SE komen uit de 11. Die heeft wel eSIM en geen 5G, vandaar dat de SE dit ook krijgt. Van een budgettoestel kun je niet verwachten dat daar technologie in zit die de premiumtoestellen nog niet eens hebben.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:09

The Chosen One

Zie signature!

Ik gebruik 4G praktisch nooit, en als ik het gebruik is het in de supermarkt om op 1 pagina of zo in te loggen voor 10 seconden.
SE2 is wel een upgrade van de SE af (voor mij) maar bij mij is het puur hoe/wat/wannneer. Eigenlijk moet ik hem nog niet kopen... misschien eerst kijken wat ik voor de SE1 kan krijgen, misschien dat dat me over de streep trekt. :+

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-07 08:10
Hier ook SE besteld, hij komt vrijdag. Van een 8 64GB naar een SE 128GB. Foto's zorgt voor volle opslag en je kan niet gemakkelijk foto's er afhalen. Nu is telefoon resetten altijd goedkoper dan een nieuwe tuurlijk.
Maar mijn 8 gaat naar mijn vrouw die nu een SE 1.0 heeft.

Ik heb vooral zin in Portrait mode in de camera, wat altijd eerst alleen op de grote toestellen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:24
De mijne is in bestelling via Apple.nl, wit 128 GB incl. blauwe Apple hoes (alleen achterkant). Verwachte levertijd: 1 mei. Heb m via het werk, toch maar gevraagd om m thuis te laten afleveren i.v.m. het vele thuiswerken van de laatste weken. Verwacht niet dat morgenavond door Rutte groen licht wordt gegeven voor alles.

Kom van 6s 16 GB, begon m nu toch wel te knijpen qua ruimte. De 6s wordt reservetoestel en MDM testtoestel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4acesNL
Hahaha. Dat is de reden voor een nieuwe telefoon? Kan de foto’s er niet gemakkelijk afhalen. :D Laat Tim het maar niet horen, want dan gaat ie het gebruiken als een selling point.

Maar even serieus. Wat moet je met al die foto’s? Zet ze op een HD. Of maak er een mooi boek van.
Want als je zo redeneert is geen enkele opslag genoeg. Want als dat zo doorgaat kun je geen telefoon meer kopen, want de makers hebben een grens bereikt.

Dat de 8 dan doorschuift naar jouw vrouw is wel een legitieme reden. Dat dan weer wel.

Maar het blijft een bescheiden iPhone 8s. Helemaal kwa gebruik. de portrait modus vind ik persoonlijk niets, met die neppe Bokeh. Of nou ja. Het is niet eens Bokeh, maar gewoon wat Photoshop vervaging. Met een beetje spelen met de 8 camera kun je natuurlijke Bokeh krijgen en dat ding maakt gewoon nog hele mooie foto’s.

[ Voor 5% gewijzigd door 4acesNL op 20-04-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4acesNL
Je speelt toch maar 1 spel per keer? En hoeveel high end games installeert men nu? En dan nog.. moet je 10 games installeren of zo. En waarom zou je überhaupt zulke muziekbestanden downloaden op een iPhone met AAC codec en de meesten zullen luisteren via AirPods of AirPods Pro.
Ikzelf hou graag van muziekkwaliteit. Maar op de iPhone merk je niet of nauwelijks verschil. Ik ben erg fan van Qobuz. Maar sinds ik weer een iPhone heb is een dure Hi-res abo niet nodig.

Ik heb getest met Android en LDAC en iPhones met AAC en Sony WH-1000MX3 hoofdtelefoon.
Waar hi res files + die hoofdtelefoon waarde hebben op een Android is dit niet het geval op een iPhone, waar een Apple Music abo volstaat. En gewoon goed is.

- edit - of je moet een external DAC gebruiken. Maar daar zijn nog minder (iPhone) gebruikers voor.

- edit deel twee -

Overigens speel ik die high end games en heb ook Qobuz files en hoop films op mijn 64gb toestel gehad. Dus dat werkt gewoon. Mensen denken gewoon constant dat ze meer, meer , MEER nodig hebben.
Altijd maar consumeren. Zelfs als je al genoeg hebt. Het is een excuus zoeken om iets nieuws te hebben, ondanks dat huidige gewoon volstaat.
Ik ben daar ook schuldig aan geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door 4acesNL op 20-04-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4acesNL
Al die games speel je nooit tegelijk. En lighting staat nu ook niet bekend om geweldige transfer voor geluid.

En nogmaals? Alles op je telefoon hebben? Totaal niet nodig. Het is niet dat je er nooit bij kan als het niet op je telefoon staat. Zeker als je het niet allemaal tegelijk gebruikt. Beetje proberen om alle cd’s in je cd speler te proppen, puur omdat je het hebt. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar nodig is het totaal niet. Klinkt een beetje als fomo. ‘Maar wat als ik er niet bij kan?’

Een stapje terugdoen en bewuste keuzes maken met wat je wilt spelen geeft rust. :)
Ik dacht eerst ook dat ik alle spellen die ik bezit moest downloaden voor mijn PS4. Maar toen kwam ie vol te zitten. Ga je dan een grotere HD kopen, of kies je uit de tientallen spellen die je wel hebt staan om te spelen. Ik besloot om er een aantal af te knikkeren en te focussen op wat ik wel kon doen. ALLES bij de hand te hebben is alleen maar een denkwijze. Je denkt dat je het nodig hebt. Maar niets is minder waar.

Zoals ik al eerder aangaf. Met deze denkwijze is het nooit genoeg. Dan zou je een 512gb iPhone ook volgooien met dezelfde gedachtengang.

De belemmering is niet het geheugen. Maar de denkwijze van het gebruik ervan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
4acesNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:09:
Al die games speel je nooit tegelijk. En lighting staat nu ook niet bekend om geweldige transfer voor geluid.

En nogmaals? Alles op je telefoon hebben? Totaal niet nodig. Het is niet dat je er nooit bij kan als het niet op je telefoon staat. Zeker als je het niet allemaal tegelijk gebruikt. Beetje proberen om alle cd’s in je cd speler te proppen, puur omdat je het hebt. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar nodig is het totaal niet. Klinkt een beetje als fomo. ‘Maar wat als ik er niet bij kan?’

Een stapje terugdoen en bewuste keuzes maken met wat je wilt spelen geeft rust. :)
Ik dacht eerst ook dat ik alle spellen die ik bezit moest downloaden voor mijn PS4. Maar toen kwam ie vol te zitten. Ga je dan een grotere HD kopen, of kies je uit de tientallen spellen die je wel hebt staan om te spelen. Ik besloot om er een aantal af te knikkeren en te focussen op wat ik wel kon doen. ALLES bij de hand te hebben is alleen maar een denkwijze. Je denkt dat je het nodig hebt. Maar niets is minder waar.

Zoals ik al eerder aangaf. Met deze denkwijze is het nooit genoeg. Dan zou je een 512gb iPhone ook volgooien met dezelfde gedachtengang.

De belemmering is niet het geheugen. Maar de denkwijze van het gebruik ervan.
Laat iedereen eens lekker zijn ding doen met zijn telefoon. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07-07 18:14
Iemand die hem bij Bol besteld heeft en al gehoord heeft wanneer hij/zij hem krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4acesNL
[b]
Laat iedereen eens lekker zijn ding doen met zijn telefoon. :)
Ik wilde dat nog toevoegen in een edit. Zeker waar. Maar nogmaals, is het rupsje nooit genoeg wel van toepassing. Dat is alles wat ik wilde zeggen. Verder gun ik iedereen zijn ding met zijn telefoon.

Wilde gewoon ook mijn kant van het verhaal vertellen. Aangezien ik ook zo was dat ik steeds nieuwere telefoons moest hebben omdat dat beter zou zijn of meer opslag had of wat dan ook.

Het is geen aanval. Maar een discussie. En een stukje verhaal van mijn kant. Ik gun iedereen zijn ding. Helemaal hier, tussen de gadget liefhebbende mede Tweakers. :)

[ Voor 7% gewijzigd door 4acesNL op 20-04-2020 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:34
Vettigedennis schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:51:
Dan blijf je games installeren en verwijderen...

Ik wil dat alles gewoon op mn telefoon past.

Er zijn aardig wat grote games hoor. Tijdje terug eens Fortnite op de iPad gezet om eens te kijken wat dat was. Die is dus al 10 gb die game. Grid Autosport , Oceanhorn 2 , GTA 3 , GTA Vice City , GTA San Andreas , Tomb Raider 1 & 2 , World of Tanks , Modern Combat Versus , Beach Buggy Racing 1 & 2 en dan zit die 64 gb al aardig vol. Dan staat er nog geen eens muziek op de telefoon.

Ook bij Apple music heb ik iets van 20 gb als ik alles download. Ik heb nauwelijks foto’s en video’s maar dat vreet ook geheugen als je daar veel van hebt.

Tidal download ik op hifi kwaliteit voor de Grado RS2i koptelefoon. Bij bluetooth heeft dat idd totaal geen zin.
Persoonlijk denk ik dat jij ook niet de doelgroep bent voor een SE. Je speelt high-end games, hebt meerdere muziek abonnementen en luistert er ook veel naar zo te zien. Je bent je eigen situatie heel erg aan het projecteren naar anderen, en dat is gezien de gebruiker die jij bent niet een helemaal eerlijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:34
De_Bastaard schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:14:
Iemand die hem bij Bol besteld heeft en al gehoord heeft wanneer hij/zij hem krijgt?
Ja, ik.

Niks gehoord, maar mijn ervaringen met releases en bol.com is dat die gewoon op de release-date op je deurmat ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 115% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4acesNL
Oh wow. Die set up is :o :o :o Twee extra dingen aan je telefoon hangen (hoofdtelefoon nog niet meegerekend) Zijn weinig mensen die dat zullen doen. En dan de prijs????? Dan liever een dedicated Hi-Res speler. Wat ik van plan ben om te doen overigens. Maar we gaan nu een beetje teveel off-topic.

Overigens gun ik je al het plezier met je huidige set-up en/ of toekomstige telefoons. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-07 12:38
Nou, ik wil deze iPhone SE2 wel. Ik wacht de recensies af omtrent accugebruik en aan de hand van die reviews ruil ik m’n iPhone 7 daarvoor in. Op de iPhone 7 was de accu vrij kort en na 3 jaar gebruik is dat er niet beter op geworden, samen met de extreme beperkte hoeveelheid RAM, waardoor apps steeds opnieuw opstarten. Als de accu niet beter is, dan haal ik misschien toch de aankomende 12.

[ Voor 13% gewijzigd door Belecthor op 20-04-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 13:41
Lees op meerdere sites dat de ram 3gb is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Belecthor schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:46:
Nou, ik wil deze iPhone SE2 wel. Ik wacht de recensies af omtrent accugebruik en aan de hand van die reviews ruil ik m’n iPhone 7 daarvoor in. Op de iPhone 7 was de accu vrij kort en na 3 jaar gebruik is dat er niet beter op geworden, samen met de extreme beperkte hoeveelheid RAM, waardoor apps steeds opnieuw opstarten. Als de accu niet beter is, dan haal ik misschien toch de aankomende 12.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de accu van deze nieuwe SE slecht zal zijn.

1. Ze adverteren ermee in hun commercial.
2. Als het echt een slechte accu zou zijn dalen de verkopen.
Juist omdat dit een telefoon is waar (denk ik) redelijk wat marge op zit, kunnen ze zich dit niet veroorloven.
Apple weet zelf ook wel dat dit toestel goed gaat verkopen, dat wil je echt niet verzieken door er een beroerde accu in te stoppen.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 11:58
Apple vermeld op hun website gewoon wat de verwachte battery life is, namelijk:
iPhone SE (2nd Gen) - Lasts about the same as iPhone 8

En als je dan kijkt bij de iPhone 8 staat er:
iPhone 8 - Lasts about the same as iPhone 7

Conclusie: iPhone SE (2nd Gen) = iPhone 7/iPhone 8 als het gaat om battery life.

Bij de iPhone X staat overigens:
iPhone X - Lasts up to 2 hours longer than iPhone 7

Enzovoorts..... you do the math.
Voor mensen die zelf willen vergelijken: https://www.apple.com/iphone/compare/

[ Voor 9% gewijzigd door B-lex op 20-04-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
B-lex schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:18:

Conclusie: iPhone SE (2nd Gen) = iPhone 7/iPhone 8 als het gaat om battery life.

Dit klopt in de praktijk dus niet helemaal. Een iPhone 7 heeft een slechtere batterij dan de 8.

Leuk filmpje met betrekking hierop:

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
B-lex schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:18:

Oef, dat is wel jammer. Daar ga ik toch wel weer van twijfelen. Ik kan tegenwoordig zelden een gehele dag met mijn iPhone 7 (die op 77% battery health zit) en ik doe er niet veel meer mee dan appen/bellen/reddit en de krant lezen met ongeveer 2 uur screentime per dag. Misschien heb ik ook wel illusies over de batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
77% health is dan ook niet heel best :P

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06
Memphisto schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:03:
Zojuist bericht dat levering door DHL a.s. maandag plaats vind :) Dat is lekker rap!
En, al binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4acesNL
kaos001 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:52:
Idd vanaf 80% ga je het écht merken. Maar de iPhone 8 had geen noemenswaardige batterij. Dus dit is wel iets dat men mee moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
kaos001 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:52:
Haha, dat klopt. Dit was een paar weken geleden nog gewoon 84%, het gaat nu snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 11:58
kaos001 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:43:
[...]

Dit klopt in de praktijk dus niet helemaal. Een iPhone 7 heeft een slechtere batterij dan de 8.

Leuk filmpje met betrekking hierop:
[YouTube: iPhone SE vs iPhone 7 vs iPhone 8 vs iPhone X iOS 11.2.5 Battery Drain Test!]
Niet echt representatief met iOS 11 en de manier van testen. Maar 30min verschil is toch wel redelijk gelijk?

Verder de uitleg van Apple bij hun claims:
All battery claims depend on network configuration and many other factors; actual results will vary. Battery has limited recharge cycles and may eventually need to be replaced by Apple service provider. Battery life and charge cycles vary by use and settings. See apple.com/batteries and apple.com/iphone/battery.html for more information.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 20-04-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43

Res-q

Redder in nood?

Iemand een idee wanneer we de eerste hands-on video's kunnen verwachten? In het verleden was er na de keynote de mogelijkheid om de nieuwe toestellen meteen te testen en vast te kunnen houden, maar nu kan dat natuurlijk niet.
Krijgen de grote tech-sites review-exemplaren toegestuurd, of moeten die ook wachten tot vrijdag?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:09

The Chosen One

Zie signature!

Ik denk dat je vooral youtube in de gaten moet houden voor telefoons die te vroeg verzonden worden of mensen die via "bekenden" eentje eerder kunnen krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door The Chosen One op 20-04-2020 21:36 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 20:04
4acesNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:09:
[...]

Idd vanaf 80% ga je het écht merken. Maar de iPhone 8 had geen noemenswaardige batterij. Dus dit is wel iets dat men mee moet nemen.
Dan heb ik mazzel met mijn 81% :9

Ook mijn 6S accu is slecht. Binnen 5 minuten kan je zo 40% kwijt zijn met alleen maar browsen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-07 11:06
Gisteren heeft m'n vriendin de SE besteld via Apple.com.
Levering wordt beloofd tussen 29 april en 7 mei.

De SE gaat haar huidige 6 vervangen die echt kwa snelheid en accu niet meer mee kan.
Ze geeft niet zoveel om alle extra features van de iPhone X en 11, ook een groot scherm is geen must voor haar.
Voornamelijk gebruikt ze hem voor Facetime, Facebook/Insta en Whatsapp.
Volgens mij is dit de perfecte deal als je al iPhones gewend bent en niet zoveel wil uitgeven aan een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Ik heb er gisteren twee besteld, voor mijn vrouw en mezelf (T-Mobile sim only weer naar een toestel+abo gezet, de toestelprijs daar is €437).
Beiden 64Gb, op de huidige telefoons meer dan voldoende (foto's gaan naar iCloud, dat scheelt wel een hoop).

Vervangt in beide gevallen een SE van de eerste generatie, zat hier dan ook al een poosje op te wachten.
Had 'm liever nog met een wat kleiner formaat gezien (dé reden om destijds voor de originele SE te gaan).

Ben benieuwd wanneer ze 'm gaan leveren, we wachten geduldig af.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ik heb van mijn oude SE nog een laadblok liggen incl cheap hema kabeltje (welke het al meer dan 5 jaar prima doet). Kan ik deze gewoon weer gebruiken voor de nieuwe SE, of is het beter origineel te gebruiken?
Je leest nog wel eens verhalen dat bepaalde kabels minder goed voor je telefoon zouden zijn, maar vraag me af waarin dit zit.

Ik weet dat ik snelladen kan vergeten met het oude SE laadblok, maar heb dat eigenijk ook niet echt nodig.
Iemand verstand van dit soort zaken?

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:10
Kabels durf ik nog wel aan, maar de stekkers zelf gebruik ik altijd originele voor. Zat voorbeelden op internet te vinden die de verschillen tussen origineel en niet origineel in beeld brengen, waarbij de niet originele behoorlijk brandgevaarlijk kunnen zijn.

Ik heb trouwens al tijden een draadloos laden "pad" op mijn bureau liggen, vind ik juist ideaal!

EDIT: overigens combineer ik de iPad/Samsung/iPhone stekkers wel gewoon over en weer.

[ Voor 11% gewijzigd door B-Real op 21-04-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Je zou in dit geval dus de nieuwe SE oplader pakken en niet te oude SE lader?
Ik vraag me af of hier verschil in gaat zitten, los van de snelheid.

Soundcloud

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Let op:
Beschikbaarheid, levertijd en besteld meldingen hier plaatsen: [iPhone] Levertijden & Beschikbaarheid - Deel 5
Discussie over hoesjes en accessoires mag hier: [iPhone SE 2020] Accessoires / Hoesjes etc