Anoniem: 192266 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:06:
Jarenlang een iPhone 6 en 7 gebruikt en na veel twijfelen toch overgestapt naar de veel grotere iPhone 11. Mooie telefoon, maar zo enorm groot. Heb eigenlijk vanaf de eerste dag heimwee gehad naar de compacte toestellen. Deze week een refurbished SE gekocht en de 11 verkocht. Ben er blij mee, heerlijk formaat. En Touch ID is ook een verademing. Fijn dat het een recent toestel is met een goede soc, hoop er jaren mee te doen.
Ik ben het volledig eens. Heb me gelukkig nooit laten verleiden tot de grotere phablet achtige iPhones (ik houd me liever niet bezig met marktplaats-achtige tweedehands verkoop, dus dat zou dan enkel maar een grote verliespost zijn geweest, tenzij ik 'm kon weggeven aan familie of zo)
Heb de grote iPhones in de stores vaak genoeg in handen gehad en mee gespeeld, en vaak genoeg getwijfeld maar nooit de stap gezet. De enige iPhones die betaalbaar zijn uit de vorige generaties (XR/11) zijn voor mij echt te groot, en vooral te zwaar! Pro-prijzen zal ik nooit betalen. Ik begrijp best dat de grote kolenschop telefoon brigade vast even moet lachen met iemand die een iPhone 11 groot vindt, maar dan is dat maar zo.
Ik heb een grondige hekel aan grote telefoons. Ben van 5s -> 7 -> 2020SE gegaan, en het hoeft zeker niet groter of zwaarder. Toen vorig jaar m'n 7 finaal kapot is gevallen op de stoep, ben ik meteen een winkel buitengestapt met een 2020SE. Hoefde ik zelfs geen seconde over na te denken.
Ideaal formaat, ideaal gewicht. En het is zeker fijn dat het een goede, snelle SOC is, die er gewoon een snelle/vlotte iPhone 8 van maakt.
Bezels maak ik me helemaal niet druk om. Het ontwerp is volledig tijdloos. Zou niet weten waarvoor ik meer scherm in de zwarte randen zou willen. Het scherm is goede kwaliteit, perfect formaat voor youtube (hoger/langer hoeft toch niet). En no way wil ik touch ID opgeven.
Dat design heeft als extra voordeel dat een bepaald soort medemens wellicht denkt dat het een oude 6 of 7 betreft
Nu zou ik wel hard twijfelen tegenover een 12 mini. Ik ben zeer verheugd dat Apple deze telefoon een kans heeft gegeven. Hopelijk houden ze hem in het assortiment en schrikt de lagere verkoop hen niet af. Over een generatie of 2 kan ik vast een 'last gen' 12 of 13 mini vinden aan de prijs van een iPhone SE. Zou wel touch id erg missen, denk ik.
Ook dat eindeloze gemiep online over dat lcd scherm. Waar mensen zich druk om maken...

Anecdote: ik heb een vervangschermpje gekocht voor de 7 op amazon. Zonder problemen geinstalleerd maar wat zijn die kleuren in vergelijking met een origineel super cheap zeg. Net alsof je de cheapste android phone hebt gekocht. Gifgroen, felle, fletse kleuren. Het mag dan wel LCD zijn in de iPhone SE, maar de kleuren zijn aangenaam en netjes gekalibreerd voor ditsoort telefoon. De 7 wordt nu gebruikt als vervang telefoon of remote of muziekplayer.
Wel 2 minpuntjes
1. het scherm krast belachelijk snel en gemakkelijk. Het is waarschijnlijk minder breekbaar zo, maar ik herinner me niet van m'n 7 dat het zo snel kraste. Ik heb welisvaar vaak 2 telefoons in m'n broekzak (een nog kleinere), en de SE staat VOL met micro krasjes (of "niet-zo-micro" krasjes)
2. Battery drain. Dit topic staat er wellicht vol van (kan bijna niet anders, ik kan niet de enige zijn). Maar de battery drain is belachelijk. Dan heb ik het over 's nachts, zonder activiteit, naast m'n bed.
Ik hoop dat het software is, maar ik vrees dat er ook een hardware kant aan dit probleem zit. Een of andere chip of antenne die gewoon doldraait of zo.
Heb de iPhone volledig naar factory settings gebracht. Geen social media apps op geplaatst, enkel een zeer klein aantal respectabele broodnodige apps. Op airplane mode merk ik 4-5% drain per nacht (wat min of meer overeenkomt met wat ik me herinner van de 7). Maar op elke andere mode minstens 20% per nacht. Met 0% activiteit)
Mijn telefoon was steeds apple (en zal altijd apple zijn), maar dit is toch hoogst ontgoochelend. Onlangs is die 's nachts van 50% naar volledig uit, 0%, gegaan. Had ik nog nooit meegemaakt. Wifi stond aan, maar niets aangeraakt. Was zeer verbaasd 's ochtends een lege iPhone te vinden, en na het checken van de battery graph kon je duidelijk een stijle drop zien van meer dan halfvol naar 0.
Hopelijk wordt het nog opgelost.
Want... als het 's nachts gebeurt, gebeurt het overdag ook. Alleen merk je het minder snel omdat je zelf ook de telefoon gebruikt, en dan waarschijnlijk veronderstelt dat eigen gebruik de telefoon leegtrekt. Of je kan beide effecten niet gemakkelijk meer scheiden. Maar het is volstrekt logisch om te veronderstellen dat die 20% per 8 uur overdag gewoon doorloopt. Dat betekent dus 40% op 16 u extra battery drain, op een reeds zeer kleine batterij. Gewoonweg jammer