Algemeen skeeler topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 21:48
Er zijn ook filmpjes op youtube te vinden. volgens mij heeft de webshop "skatepro" wel wat dingen staan.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kijkeven
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09-2021
nieuw op dit forum..Graag hoor ik wat advies. Mijn oude skates Ultrawheels vallen uit elkaar maar daar draaien de wieltjes soepel lang door. Als vervanger had Ik recent roces thread 90 skeelers besteld maar de wieltjes draaiden minder goed dan gewenst en gingen retour.
Nu wil ik tot 150 euro uitgeven en zie de zandstra 5972 met 5 x 76 wielen. afgeprijst voor 160.
Natuurlijk een oud model met 5 wielen, maar ik heb een instabiele knie en wil niet zo hoog komen te staan. Ik skate 1-2 keer wekelijks rond 15km op redelijk asfalt, ik skate met lange slagen.
Zou dit een goede keus zijn om met lekkere soepele snelheid te skaten, het hoeft niet heel hard maar wel dat ik met gemak een fietser voorbij skate. bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
dat is echt heel erg persoonlijk, sommige mensen vinden dingen wel fijn andere niet.

hoe de wieltjes draaien als je ze binnenkrijgt zegt ook niet veel, pas met je gewicht er op zal je echt kunnen zeggen dit is iets of dit is niets, mijn tip is ga passen, ontdek welke lagers en olie etc bij je past etc etc

150 euro is wel echt een laag bedrag als het aankomt om kwaliteit in skates.
de meeste merken met echt goede boots en ondersteuning beginnen wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kijkeven
Dank voor de reactie. Ik heb mij beperkt tot mijn budget en Roces skates gekocht die goed zitten maar met zogenaamde abec 9 lagers die niet vooruit komen ook niet naar 50 km inrijden en deze ga vervangen voor goede lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kijkeven
en nu dan de hamvraag kan je tot 40 euro snelle lagers kopen? alvast bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 21:58
Eind van de zomer ineens bedacht dat ik wil leren skaten. Helaas heb ik een lastige maat, schoenmaat 48 met smalle voet. Bij de lokale winkel hadden ze maar een type waar ik uberhaupt in paste. Toch maar even verder gekeken via internet en na een aantal modellen gepast te hebben voor nu de K2 Freedom 80 voor een gunstig prijsje kunnen kopen. Geen topmodel maar wel leuk als instap.

Ik heb afgelopen twee weken zelfstandig geoefend en ik probeer stabieler te worden en langere slagen te maken. Misschien dat ik in het voorjaar lessen neem.

Ik merk met name als ik probeer een rechte stand van de wielen (loodrecht op het asfalt) aan te houden dat het erg wiebelig aanvoelt. Skates kunnen niet echt strakker.

Is dit gewoon een kwestie van oefenen of zijn de stakes toch te breed? In hoeverre hoort dit erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wellicht kun je eens iemand vragen om je te filmen als je skate? Dat is makkelijker dan zo via tekst.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@2_05 welkom bij de club. Helaas loopt het skeelerseizoen alweer ten einde.

Als je wiebelig bent in een neutrale positie (rechtop staand) zal dat een kwestie van oefenen zijn. De spieren die die stabiliteit verzorgen moeten zich nog ontwikkelen.

Tijdens het rijden een wiebelig gevoel hebben (ik neem aan in het standbeen) heeft vaak te maken met je houding. Probeer eens een andere houding. Voor nu kan je dat het beste proberen om gewoon rechtop te blijven staan. Dus niet de mega aërodynamische houding met je neus bijna op het asfalt.

Heb je rechtop de stabiliteit te pakken kan je stukje bij beetje je houding aanpassen naar een wat gestroomlijndere stand.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
2_05 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:47:
Ik merk met name als ik probeer een rechte stand van de wielen (loodrecht op het asfalt) aan te houden dat het erg wiebelig aanvoelt. Skates kunnen niet echt strakker.

Is dit gewoon een kwestie van oefenen of zijn de stakes toch te breed? In hoeverre hoort dit erbij?
Ik had dit gevoel vroeger met schaatsen. Na de aanschaf van skeelers (met losse schoen en verstelbaar onderstel) heb ik ontdekt dat het voor mij te maken heeft met de stand van het onderstel onder de schoen. Bij goede skeelers kun je het onderstel zowel voor als achter een eindje naar links en naar rechts verstellen. Voor mij was het een eye opener dat ik door hier een klein stukje naar links, daar een klein beetje naar rechts de schoenen zo af kan stellen dat ik zonder die extra spierspanning in de enkels en onderbenen haast "vanzelf" heerlijk recht op de ijzers sta. Ik schaatste voorheen altijd met noren met vaste ijzers. Voor de winter die er na dat eerste zomerseizoen aankwam, heb ik een los schaats onderstel gekocht dat ook onder mijn skeeler schoenen past. Zo kon ik die ook voor mijn gevoel precies goed onder mijn voeten plaatsen. Ik heb nog nooit (technisch) zo goed en vooral zo lekker kunnen schaatsen.

Kortom, als ik jou hoor dan vermoed ik dat je in hetzelfde schuitje zit en raad je van harte aan om op zijn minst eens te voelen in een goede winkel hoeveel gemakkelijker je met je voeten en enkels rechtop op de wielen (en/of ijzers) kunt staan als je wat kan schuiven met het onderstel. Het kan een wereld van verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
@Ardana Ik heb nog twee weken nazomer mee kunnen pakken maar dat lijkt nu over. Als skeeleren weer een beetje kan zal ik kijken of ik een filmpje kan maken.

@PaT Ik doelde inderdaad op tijdens het rijden in het standbeen. Met aerodynamica ben ik nog niet bezig, eerst nog wat beter leren remmen voor ik veel snelheid ga maken. Maar goed om te weten dat het aan de houding en de spieren kan liggen, dan ga ik daar nog wat meer op letten en km's maken.

@Antonius In maat 48-49 is de keus helaas erg beperkt. Als ze al met los onderstel te verkrijgen zijn is het maar de vraag of de winkel ze in mijn maat heeft. Maar ik wil sowieso eerst nog wat meer gevoel ontwikkelen zodat ik bij het passen beter kan aanvoelen hoe ik op de skeeler sta voordat ik een dure aanschaf ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:27
PaT schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:51:
@2_05 welkom bij de club. Helaas loopt het skeelerseizoen alweer ten einde.

Als je wiebelig bent in een neutrale positie (rechtop staand) zal dat een kwestie van oefenen zijn. De spieren die die stabiliteit verzorgen moeten zich nog ontwikkelen.

Tijdens het rijden een wiebelig gevoel hebben (ik neem aan in het standbeen) heeft vaak te maken met je houding. Probeer eens een andere houding. Voor nu kan je dat het beste proberen om gewoon rechtop te blijven staan. Dus niet de mega aërodynamische houding met je neus bijna op het asfalt.

Heb je rechtop de stabiliteit te pakken kan je stukje bij beetje je houding aanpassen naar een wat gestroomlijndere stand.
Tip om je enkels te trainen is als je aan het tandenpoetsen bent om op 1 been te gaan staan.
En hou dit de hele poetsbuurt vol (bij mij geeft de borstel na een minuut of 2 een piepje).
Doe in de ochtend het ene been en in de avond het andere en je merkt vanzelf meer stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
2_05 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:47:
Ik heb dit weekend nog wat meer kunnen oefenen. Ik dacht dat ik al dikke sokken aan had, maar nu met skisokken geprobeerd en die vullen de schoen toch duidelijk wat meer op.

Het wiebelig gevoel ervaar ik daardoor al wat minder. Ik heb een filmpje gevonden waar te zien is wat ik bedoel, het is het plotseling omklappen naar de buitenkant zoals hier (5:45-6:03) uitgelegd (maar bij mij dus niet omdat ik op de outer edge wil skeeleren).

Dit ervaar ik dus soms als ik tijdens het skaten met het dragende been een neutrale positie probeer aan te houden, maar daarbij ietsje naar de buitenkant schiet.

Herkennen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 18:05
Ik ben ook begonnen met skeeleren, inmiddels 80mm inline skates gekocht .

Wat ik nou nooit lees is dat je prima in huis kan starten met oefenen om te skeeleren en daar al de balans oefeningen doen, dit werkt prima op laminaat en skeelers om binden.
Stukje afzetten en weer afremmen etc.

Zelf skeeler ik op een vlak fietspad van beton, dat vind ik persoonlijk het fijnst
Al met al gaat het redelijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Meestal vindt de vrouw des huizes dat niet zo'n goed plan.

Ik heb er inmiddels ook weer twee rondjes op zitten, maar merk dat mijn conditie weer helemaal verdwenen is.
Wat dat betreft moet ik echt nog eens een leuke indoor sport vinden voor in de herfst en winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@PaT Bij ons is het huis van ons allebei en niet alleen van de vrouw.
Als beginner een sterke aanrader om eerst binnen een paar keer op de skeelers te gaan staan zodat je enige gewenning hebt, gewoon erop staan helpt al en af en toe wat door de knieën zakken etc.

Deze oefeningen heeft mij enorm geholpen toen ik naar buiten ging.

Buiten heb je gelijk te maken met conflicten ondanks afgelegen weg of denk aan een klein steentje op de weg waardoor je balans in begin snel verliest.

Ik verbaas mij wel hoe vaak ik skeeleraars zie zonder enige bescherming en dan ook in korte broek/t-shirt, het hoeft maar 1x fout te gaan en dan gaat het ook direct goed fout.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@mr_evil08 Dat is hier niet anders hoor.... ;)

Ik heb wel polsbeschermers, maar geen kniebeschermers of helm. En ja, ik ben wel eens onderuit gegaan. Opstaan en weer doorgaan.

Voordeel van geen supergoede skeeleraar zijn is dat het niet zo enorm hard gaat, max 20km/u oid.

Kniebeschermers komen er misschien nog wel eens, maar een helm staat nog niet op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik als beginner met inline skates met 80mm wielen ben er inmiddels wel klaar mee, je blijft werkelijk overal achter haken en staat er klappertanden op, terwijl men aanraad 80mm voor in een stad/dorp te gebruiken vind ik het erg tegenvallen door de vele obstakels in het wegdek waar je iederkeer achter blijft haken, zelfs een klein mini takje is al een probleem.

nieuw asfalt rijdt het goed, rest gaat nogal stroef en is het remblokje helemaal niet nodig want tijdens uitrollen rem je zo al snel, Ik gebruik nooit het remblokje maar een T stop.

Wat raden jullie aan 110 of 125mm wielen ?
Geeft het werkelijk een goede verbetering of valt het wel mee ?

Het is puur recreatief skeeleren.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik wilde vanmorgen mijn wielen eens omdraaien, maar nu zit 1 borgpin van de wielen muurvast. Ondanks dat het inbus is, draaide de boel toch kapot waardoor ik nu een soort ronde inbuspin heb (die door de lagers gaan).

Heeft iemand tips hoe dit toch nog los te krijgen of zit ik op slopershoogte? Uiteraard al eea ingespoten met wd40, maar dat maakte het niet losser.

Verwarmen lijkt mij niet zo'n goede zet met al dat kunststof er om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 13:34
PaT schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:19:
Ik wilde vanmorgen mijn wielen eens omdraaien, maar nu zit 1 borgpin van de wielen muurvast. Ondanks dat het inbus is, draaide de boel toch kapot waardoor ik nu een soort ronde inbuspin heb (die door de lagers gaan).

Heeft iemand tips hoe dit toch nog los te krijgen of zit ik op slopershoogte? Uiteraard al eea ingespoten met wd40, maar dat maakte het niet losser.

Verwarmen lijkt mij niet zo'n goede zet met al dat kunststof er om heen.
Balen, misschien kun je er een iets grotere inbus in slaan waarmee je dan grip krijgt? Zou wel een nieuw asje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:25
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:51:
Ik als beginner met inline skates met 80mm wielen ben er inmiddels wel klaar mee, je blijft werkelijk overal achter haken en staat er klappertanden op, terwijl men aanraad 80mm voor in een stad/dorp te gebruiken vind ik het erg tegenvallen door de vele obstakels in het wegdek waar je iederkeer achter blijft haken, zelfs een klein mini takje is al een probleem.

nieuw asfalt rijdt het goed, rest gaat nogal stroef en is het remblokje helemaal niet nodig want tijdens uitrollen rem je zo al snel, Ik gebruik nooit het remblokje maar een T stop.

Je zou eens kunnen kijken naar 90mm wielen, wellicht dat het probleem daarmee opgelost is. Volgens mij wordt 90mm veel gebruikt voor inline skates. Als je als beginner begint op 110mm of 125mm sta je een “stuk” hoger wat weer gevolgen heeft voor je stabiliteit.

Voor meer comfort zou je eventueel nog kunnen kijken naar zachtere wielen.

Kleine toevoeging:
Ik heb de Rollerblade Maxxum Edge 125 3Wd gehad, dit paste niet echt bij mij omdat ik de wendbaarheid mistte. Op dit moment rijd ik weer met met de (oud vertrouwde) Rollerblade Fusion X3 met 80mm wielen wat mij nog altijd bevalt. Het blijven hangen op randjes of takjes herken ik niet echt maar dat kan ook aan ervaring liggen. Ik weet niet hoeveel uur je al op de skeelers gestaan hebt maar misschien heb je hier minder last van als je het al wat langer doet en is het nu meer onwennigheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Rednas_N op 12-06-2022 20:26 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jurjen81 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Balen, misschien kun je er een iets grotere inbus in slaan waarmee je dan grip krijgt? Zou wel een nieuw asje halen.
Ben bang dat het uitboren wordt. Ding zit zo vast dat de as gewoon verpulvert als je draait met de inbus. Misschien eens kijken of ik er 2 sleuven in kan krijgen en dan met een gewone schroevendraaier hopelijk in beweging krijgen.

Garantie zal dit wel niet onder vallen. Is echter af fabriek zo geleverd, want ik verwisselde pas vandaag voor het eerst mijn wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 19:17

Typhone

Who Dares Wins

Rednas_N schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Kleine toevoeging:
Ik heb de Rollerblade Maxxum Edge 125 3Wd gehad, dit paste niet echt bij mij omdat ik de wendbaarheid mistte. Op dit moment rijd ik weer met met de (oud vertrouwde) Rollerblade Fusion X3 met 80mm wielen wat mij nog altijd bevalt. Het blijven hangen op randjes of takjes herken ik niet echt maar dat kan ook aan ervaring liggen.
Haha, wendbaarheid op 125mm wielen en dan ze vergelijken met 80mm dat is niet helemaal fair hè ;).
Dat verschil is echt letterlijk dag & nacht. Ik ben van 90mm naar 110mm gegaan en dat is echt een wereld van verschil. Voel me niet altijd heel erg prettig in de bebouwde kom maar erbuiten is het goed toeven (en dat kan hier op de grens van Noord-Brabant / Limburg heel eenvoudig).

Gisteren heb ik mijn lagers vervangen voor Bones Reds nadat ik maar geknars bleef horen in mijn oude lagers. Nog geen grote ronde mee gemaakt maar die komt er zondag aan. Heb nu ook nog standaard wielen eronder zitten en binnenkort eens naar kijken of ik die ook ga upgraden.

Afgelopen week nog mooi 4 ritten eruit geperst:

Maandag: 15,51km totaal over zeer slechte wegen (helaas) (13,9 km/h gemiddeld)
Dinsdag: 19,5km (16.6 km/h gemiddeld)
Woensdag: 19,5km (16.3 km/h gemiddeld)
Donderdag: 19.5km (17.3 km/h gemiddeld)

Maandag was wel jammerlijk, mooi gebied in de buurt van de Maas opgezocht maar de wegen waren absoluut om te huilen als je op skates bent. Prima voor de fiets maar abominabel voor skates.

[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 17-06-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Rednas_N schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar 90mm wielen, wellicht dat het probleem daarmee opgelost is. Volgens mij wordt 90mm veel gebruikt voor inline skates. Als je als beginner begint op 110mm of 125mm sta je een “stuk” hoger wat weer gevolgen heeft voor je stabiliteit.

Voor meer comfort zou je eventueel nog kunnen kijken naar zachtere wielen.

Kleine toevoeging:
Ik heb de Rollerblade Maxxum Edge 125 3Wd gehad, dit paste niet echt bij mij omdat ik de wendbaarheid mistte. Op dit moment rijd ik weer met met de (oud vertrouwde) Rollerblade Fusion X3 met 80mm wielen wat mij nog altijd bevalt. Het blijven hangen op randjes of takjes herken ik niet echt maar dat kan ook aan ervaring liggen. Ik weet niet hoeveel uur je al op de skeelers gestaan hebt maar misschien heb je hier minder last van als je het al wat langer doet en is het nu meer onwennigheid.
Zachter wielen zorgt ervoor dat je rolweerstand meer wordt, ook niet gewenst.
Ik gebruik 80mm (80A).

Inmiddels is het stukken beter geworden, ik heb het remblokje eraf gehaald die ik sowieso nooit gebruikte, bleek overal achter te blijven haken.

Op rijplaten of laminaat bijvoorbeeld rolt het heel mooi en licht maar op mooi asfalt of betonplaten rolt het een stuk moeilijker, had het verschil niet zo groot verwacht.

Ik rem door mij uit te laten rollen, gaat best snel of de T rem uitvoeren, snelheid 15/20 km/h denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-06 00:29
PaT schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Ben bang dat het uitboren wordt. Ding zit zo vast dat de as gewoon verpulvert als je draait met de inbus. Misschien eens kijken of ik er 2 sleuven in kan krijgen en dan met een gewone schroevendraaier hopelijk in beweging krijgen.

Garantie zal dit wel niet onder vallen. Is echter af fabriek zo geleverd, want ik verwisselde pas vandaag voor het eerst mijn wielen.
Klustip; beetje laat, maar beter dan nooit:
Gebruik in zo'n situatie een torx bitje. Met een hamer erin slaan en dan kun je de moer zo loskrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

tom83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Klustip; beetje laat, maar beter dan nooit:
Gebruik in zo'n situatie een torx bitje. Met een hamer erin slaan en dan kun je de moer zo loskrijgen.
Ik ga het maar eens proberen, hoewel ik nog steeds bang ben dat de hele as verbrijzelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:38
Afgelopen zaterdag heb ik ook skeelers gekocht, en moet zeggen dat ondanks ik vroeger best veel geskate heb, het wel echt wennen is.

Wat ik vooral merk ik dat ik in het begin kramp net onder mijn enkel krijg, dit trekt snel weg, maar dan schiet het echt door naar mijn onderrug waarna ik echt snel pijn krijg. Nu had ik al wat filmpjes opgezocht, en blijkt dat mijn houding nog niet helemaal juist is -> daar zal ik vanavond (als de hitte het toelaat) eens op gaan letten.

Bescherming vond ik niet echt nodig, maar misschien zorgt dit er ook wel voor dat ik wat krampachtiger op de skate sta omdat ik "bang" ben dat ik me bezeer?

Dit was het resultaat gisteren. Maar natuurlijk totaal uitgeput. Zijn er dingen waar ik op kan/moet letten om het wat aangenamer te maken, of is het vooral oefening?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Kent er iemand een goede fysieke winkel in Belgie, desnoods Zuid-Nederland, om skates te passen en kopen? In mijn ogen zijn skates iets dat je toch moet passen voor je koopt, dus online kopen is gewoon vervelend.

Ik ben op zoek naar goede "stuntskates" of agressive/freestyle Type Roces M12 of USD Sway, maar geen idee waar je deze fysiek kan zien en passen?

Decathlon heeft dit soort skates niet, en zogenaamde "skateshops" specialiseren zich enkel in skateboards, niet rollerblades.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:51:

Beetje (heel) laat, maar toch even mijn €0.02

Hogere wielen is ook hoger op de stelten en dat is lomper en pittiger voor de enkels. Powerslide heeft (had?) een fraai en toch betaalbaar model met 3x100mm en 1x90mm. Het wiel onder de bal van de voet is net ff kleiner zodat je grotendeels 100mm rijdt (fijn voor de hobbeltjes) en toch zo laag mogelijk staat. Powerslide R2.

Mijn R2 skeelers heb ik al jaren terug gekocht. Ik weet niet of ze nog steeds gemaakt worden.

EDIT: plaatje toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DCDj-hqEOMHJe5UpU7JWrJt9as=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YObGb9IxtJPIuU0PT1dReBg5.jpg?f=user_large

Hier zie je goed dat het tweede wieltje van voren net ff kleiner is dan de drie andere wielen.

[ Voor 11% gewijzigd door Antonius op 01-08-2022 19:52 . Reden: Plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
lazershark schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:24:
Kent er iemand een goede fysieke winkel in Belgie, desnoods Zuid-Nederland, om skates te passen en kopen? In mijn ogen zijn skates iets dat je toch moet passen voor je koopt, dus online kopen is gewoon vervelend.

Ik ben op zoek naar goede "stuntskates" of agressive/freestyle Type Roces M12 of USD Sway, maar geen idee waar je deze fysiek kan zien en passen?

Decathlon heeft dit soort skates niet, en zogenaamde "skateshops" specialiseren zich enkel in skateboards, niet rollerblades.

Bedankt!
Decathlon heeft wel usd sway https://www.decathlon.nl/...y-zwart-wit/_/R-p-X865761
maar misschien in belgie dan niet, ik ben niet bekend met stuntskates in belgie, ik ken alleen thisissoul in nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
ansichtkaart schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Decathlon heeft wel usd sway https://www.decathlon.nl/...y-zwart-wit/_/R-p-X865761
maar misschien in belgie dan niet, ik ben niet bekend met stuntskates in belgie, ik ken alleen thisissoul in nl
Bedankt. Ja ik zag dat Decathlon enkele modellen heeft, maar die zijn Online only, dus zullen ze nt in de winkel hebben om te passen.

Heb intussen een skateshop in Gent gevonden: Sliding Tiger. Zij zijn wel echt gespecialiseerd in inline skates blijkbaar. Zal ik eens een bezoekje moeten brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 19:17

Typhone

Who Dares Wins

lazershark schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:24:

Bedankt!
Ronosports Eindhoven
Zitten vlakbij het Philips Stadion.

https://goo.gl/maps/H6FmpVWaAY6L5ghB7

• mr_evil08
Antonius schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Beetje (heel) laat, maar toch even mijn €0.02

Hogere wielen is ook hoger op de stelten en dat is lomper en pittiger voor de enkels. Powerslide heeft (had?) een fraai en toch betaalbaar model met 3x100mm en 1x90mm. Het wiel onder de bal van de voet is net ff kleiner zodat je grotendeels 100mm rijdt (fijn voor de hobbeltjes) en toch zo laag mogelijk staat. Powerslide R2.

Mijn R2 skeelers heb ik al jaren terug gekocht. Ik weet niet of ze nog steeds gemaakt worden.

Hier zie je goed dat het tweede wieltje van voren net ff kleiner is dan de drie andere wielen.
Ik ben inmiddels voor 3x 110 gegaan, de inline skates van 80mm waren prima op nieuw asfalt en beton fietspaden voor de rest viel het tegen.

https://www.onlineskatesh...klime-fitness-tour-skates
Rolt mooi en merk niks van zwaarder voor de enkels komt doordat deze boot ook extra steun geeft waarschijnlijk.

De 80mm voelt aan als een miskoop als je eenmaal bent overgestapt, alleen remmen is nog een dinnetje maar "lomper" merk ik amper tot niets van, wel dat het een stuk beter rolt, de bijgeleverde optionele rem ga ik er nog aan maken want merk dat het nodig is.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Iemand die een goede skeelers winkel kent in Rdam en omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nietdatikweet schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:27:
Iemand die een goede skeelers winkel kent in Rdam en omgeving?
Nou, ik dacht ooit dat RSI (Rotterdam Skate Import) in de Witte de With een goede was, maar dat viel eigenlijk een beetje tegen. Mate van advies was echt beperkt.

Ik heb uiteindelijk maar de gok genomen en online skates besteld

Ik ben er nooit geweest, maar heb het idee dat Oomssport in Den Haag/Uithof wel een zaak is waar ze weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
Klopt Rsi heeft imho nul kunde en kennis in huis en raden datgene aan waar ze aan kunnen verdienen.
Kwaliteit vinden ze niet zo belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
@Nietdatikweet Als Den Haag / Scheveningen een optie is, kijk dan eens bij:

Skate Shop Rollerwave
Badhuisstraat 118
2584 HL Scheveningen
onlineskateshop.nl

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 20:28
Wat voor app gebruiken jullie voor het tracken van je afstand die je aflegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocoShady
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 19:31

LocoShady

blaap..

Onlangs ook een setje gekocht. Afgelopen seizoen begonnen met (goed leren) schaatsen en wil het eigenlijk in de zomer doorzetten. Als doel gesteld om ooit de alternatieve Elfstedentocht te redden..

M’n eerste rondje was
7km - 12,7km/h gemiddeld

Nu 5 sessies later zit ik al op
20km - 15,5km/h gemiddeld

Ik merk dat ik het best leuk vind om aan m’n techniek te werken. Er moet nog wel wat snelheid bij.. (volgens mij is 20 m/per uur een beetje het streven?) merk ook dat m’n rechtervoet goed staat, kan zelfs al beetje op de buitenkant staan om zo verder af te zetten. Links is nog drama..

Wat ik me even afvroeg, hoe remmen jullie bij een heuvel af? Ik heb een leuke route gefietst die ook op de skeelers wel zou kunnen, maar daarvoor moet je een brug af die direct onderaan een stoplicht heeft.. (kampen centrum) met m’n huidige rem techniek gaat dat lachen worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoShady
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 19:31

LocoShady

blaap..

llovesoccerx7 schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:28:
Wat voor app gebruiken jullie voor het tracken van je afstand die je aflegt?
Ik gebruik Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 04:52
Na 2 jaar zelf de paden op en de lanen in gegaan te zijn, vorig jaar gestart bij een online skate vereniging om meer aan techniek te kunnen werken.

Dat is wel een aanrader om te doen en ik merk ook dat het enorm helpt voor de balans en controle dat dan weer vertaalt in meer snelheid. En het is ook wel zo gezellig natuurlijk.

Omdat het erg veel energie kostte om de groep goed bij te houden op mijn 84mm Rollerblades, gisteren andere skates gekocht bij Mijnten in Achterveld.

Keuze is na advies gevallen op Atom Pro Fitness skates met 3x 125mm wielen. Nog wel met hoge schoen en een hielrem erop laten monteren.

Gisteren en vandaag mijn eerste rondjes gemaakt en wat een verschil maakt dit zeg! Ik heb in mijn eerste tochtje gelijk 2 persoonlijke records verbeterd op Strava segmenten terwijl ik nog wat voorzichtig was met echt snelheid maken.

Het is nog even wennen qua bochten en remmen ( zeker in vergelijking met mijn ABT rem)maar dat gaat na een beetje oefenen ook wel goedkomen.

@LocoShady wat betreft het downhill skaten. Dit is precies waar ik de hielrem erg fijn voor vind. Het kost een beetje oefenen om de juiste balans te vinden om genoeg druk te zetten op de rem met je rechterbeen maar ik vind dit wel de makkelijkste en meest voorspelbare manier om downhill tot stilstand te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:51

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Oeh een skeeler topic, die was een beetje aan de radar ontgaan!

Ik had bijna de TS van @Joeri.Bijlsma zelf kunnen schrijven:

Lengte: 197cm
Schoenmaat: 48 (of een extreem brede 46)
Gewicht Mei: 147,6kg

Mijn achtergrond is wel dat ik vroeger ruim 10 jaar geschaatst heb 3x per week, en zomers 1x per week (kunstschaatsen o.a. op jeugd WK gestaan toen ik 13 was ofzo.)

In mei ging bij mij de knop om en heb ik bij This is Soul in Amsterdam Seba CJ boots gekocht met generic SEBA 4x84mm frames + wielen en lagers.
(uiteindelijk incl wat padding en een helm was ik €550 kwijt, de eigenaar heeft mij goed gematst)

Ik zal het maar met strava linkjes posten, dan is er meer context kwa inspanning:
Mijn eerste rit op de skates: https://www.strava.com/activities/9040676726

Dit was een cold turkey start na een jaar terug fietsen te hebben geprobeerd wat ik veel te saai vond, en dus weer ruim 8 maanden lui op mijn reet te hebben gezeten.
Halverwegen was ik al dood, mijn longen wilde ik er bijna uitkotsen en kon voor mijn gevoel geen lucht meer krijgen. Gelukkig druk bij het pakketpunt en kon ik dus even "pauze nemen" voor ik aan de terugrit begon.

Grappig genoeg smaakte het bij terugkomst wel direct naar meer, een vriendin die mij had aangesport te gaan skaten kwam langs en we zijn in het Park van Luna (veel heuvels) gaan skaten om meer feeling te krijgen voor up- en downhill: https://www.strava.com/activities/9065617610

wederom, hartslag sky high en elke klim was 5 min. uithijgen op het hoogste punt.

door regen, drukte en stress op de zaak alleen toen bijna 3 maanden geen tijd en energie gehad om door te zetten.
En voor mijn gevoel miste ik ook een stuk behendigheid wat ik op schaatsen wel had, dus onderzoek gedaan, en de term "Wizard"-frames ondekt.

Dus, googlen naar Wizard frames, en direct kom ik uit bij frames van €499,- wat wel erg aan de prijs was :P

Aangezien de skateshop mij zo goed had geholpen met het vinden van juiste boots hun gevraagd naar alternatieven, ik wilde graag grotere wielen dan 84mm ivm een stuk waar ik moet starten wat een erg grof ondergrond heeft, en ik wilde de "wizard" flexibiliteit.
Dit werden de NN Dragon+ frames met respectievelijke wielen90x80x80x80x90mm opstelling.

Sinds een maandje weer tijd/zin wat nu bijna een verslaving is geworden, vooral in de avond skate ik nu een ronde door Alkmaar en sinds zondag mijn maximale afstand per rit kunnen vergroten naar 14km :D
https://www.strava.com/activities/9914091146 (let vooral voor de gein op de hartslag, het misselijke oververmoeide gevoel heb ik de laatste 4 ritten niet meer ervaren)

Voor zichtbaarheid savonds wissel ik mijn voorwielen om met luminous LED wielen, en achterop heb ik 2 fietsknipperlampjes van de decathlon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPaUDKY9IxKPVN7jcDn3jePq5mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMbJvmJhgpMexMGeRBx9dA0f.jpg?f=fotoalbum_large

De opstelling geeft voor mij de snelheid van lange speed-frames maar ik kan zonder problemen om mijn as draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_uh_tZSpTv01QALzGvfxJjAm6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mMlPXgDQHTbKXhHhjWEXk1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s4rUXEbu9f0EF_Ft0GIGm9OTNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ7xGb1xmPjLm259FuTG7rLi.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de oplettende: ja er zitten sensoren aan de veters op de skates, dit is links een Garmin Tempe, en rechts een Zwift Footpod welke beide gelinkt staan aan mijn garmin forerunner 955

[ Voor 4% gewijzigd door Mortum op 27-09-2023 13:40 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

om even oude koeien uit de sloot te halen @Ardana vroeg waar je routes kon vinden, ik gebruik daarvoor Wikiloc

Ardana, voldoende in de buurt te vinden ;)
https://www.wikiloc.com/w...=55&sort=trailrank&page=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXxI3NbGYl3SeceE5sBJkDTl488=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K7u9tSu74mxnzLZvAab5H8iA.png?f=fotoalbum_large En de rit op Strava

Ja, 't werkt echt verslavend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-06 21:42
Als iemand die bij de eerste vorst altijd zo snel mogelijk op natuurijs staat, speel ik al jaren met de gedachte om eens te gaan skaten.

Na wat inlezen denk ik dat een skate met 3 wielen van 110 mm wat voor mij zou zijn. Ik wil graag eens toetsen of dat een goede conclusie is.

Ik schaats op "comfortnoren", klapschaatsen met hoge schoen. Overigens geen hele lange afstanden en niet indoor. Voor een lage schoen heb ik niet de stabiliteit. Bij het schaatsen vind ik het leuk lange slagen te maken. Het valt me op dat in veel skate video's de cadans wel veel hoger ligt. De weerstand is natuurlijk ook veel hoger dan op ijs.

Ik heb dus liever minder weerstand dan meer, en een hoge schoen ipv lage.Volgens mij kom ik dan al snel uit op skates met (3) grotere wielen.

De wendbaarheid zou afnemen bij grotere wielen. Daarbij vroeg ik mij nog wel af of ik met dergelijke skates ook "pootje over" kan gaan in de bochten? Dat zal allicht de wendbaarheid al wat vergroten.

En kan ik met dergelijke grotere wielen ook wat makkelijker op minder goed wegdek? Of blijf je hier strak nieuw asfalt voor nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Uiteindelijk is ervaring hetgeen wat bepaald hoe soepel je over ruwe ondergrond gaat.

Ik kan je wel aanraden om 80mm of groter te gaan, dat is voor mij voldoende om de meeste houten bruggen over te gaan zonder al te veel weerstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Gisteren na enkele weken wat actiever op de spinningbike te hebben gezeten weer de skates onder gebonden.
De eerste 2km even wennen aan de wat gladdere (vochtig asfalt) ondergrond en lekker langs de polder rollen.

Bij het reguliere bruggetje aangekomen waar ik normaal een woonwijk induik voor een 10km ronde door de binnenstad besloot ik nu eens rechtdoor te gaan en de ring te volgen, mijn benen voelde goed en het weer was ook nog eens lekker. 10 graden en windkracht 2.

Asfalt wat ik normaal erg stroef vond en moeilijk vond om vaart op te houden leek mij bijna te helpen vooruit te gaan en voor ik het doorhad was ik al een uur aan het skaten.

Bijna 18km gereden in 1u14min en achteraf denk ik dat ik er misschien nog wel 5km aan had kunnen plakken.

Morgen zou het ook weer mooi moeten worden, dus dan ook weer een rondje alkmaar wagen! :D

(Ik gebruik SKF 608 2Z lagers in 85A wielen, ze rollen in het begin wat stroefer, maar hebben bijna geen onderhoud nodig)

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 21:48
Lekker! Conditie verbetert door de spinningbike?

Waarom denk je dat het asfelt nu wel goed voelde?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Separator schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:21:
Als iemand die bij de eerste vorst altijd zo snel mogelijk op natuurijs staat, speel ik al jaren met de gedachte om eens te gaan skaten.

Na wat inlezen denk ik dat een skate met 3 wielen van 110 mm wat voor mij zou zijn. Ik wil graag eens toetsen of dat een goede conclusie is.

Ik schaats op "comfortnoren", klapschaatsen met hoge schoen. Overigens geen hele lange afstanden en niet indoor. Voor een lage schoen heb ik niet de stabiliteit. Bij het schaatsen vind ik het leuk lange slagen te maken. Het valt me op dat in veel skate video's de cadans wel veel hoger ligt. De weerstand is natuurlijk ook veel hoger dan op ijs.

Ik heb dus liever minder weerstand dan meer, en een hoge schoen ipv lage.Volgens mij kom ik dan al snel uit op skates met (3) grotere wielen.

De wendbaarheid zou afnemen bij grotere wielen. Daarbij vroeg ik mij nog wel af of ik met dergelijke skates ook "pootje over" kan gaan in de bochten? Dat zal allicht de wendbaarheid al wat vergroten.

En kan ik met dergelijke grotere wielen ook wat makkelijker op minder goed wegdek? Of blijf je hier strak nieuw asfalt voor nodig hebben?
Als je dan toch "grote wielen" wil, ga dan voor 3x 125mm. Rols net wat lekkerder.
Pootje over kan altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

stevens20 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:51:
Lekker! Conditie verbetert door de spinningbike?

Waarom denk je dat het asfelt nu wel goed voelde?
zeker, die pak ik tegenwoordig als het buiten regent (en ik mijn rondje skaten zou overslaan)

Daar wat gerichter met interval trainingen bezig en zone 2 hartslagtraining, dat heeft mij in ieder geval een enorme boost gegeven. Zaterdag een ronde van bijna 26km geskate, zondag 40km spinnen en maandag een rustige 10km skaten omdat het best lekker weer was. (en nu even 2 dagen rust om mijn benen te laten herstellen)

Wat ik al eerder zei denk ik dat ervaring meer helpt dan wielomvang, want het is ook: hoe groter de wielen, des te onstabieler sta je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmhxkt-TA1mOWEpIw3lhbL7zgzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7A2D5zvG8MKZPnVOPRAFhfu.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn "lange" rondes zien er tegenwoordig al een stukkie beter uit!

Laatst ook de mooiste kreet ooit naar mijn kop gekregen:

Joh Gek, het is veel te koud om te skeeleren! 8)7
En iemand van binnen zien sterven, als je vraagt of ze ooit eens van schaatsen hebben gehoord, is echt goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Dit jaar heb ik de 350km al aangetikt op skates, begin van het jaar wel afzien met geglibber op het natte asfalt maar nu het zonnetje steeds meer aanwezig komt zie ik ook meer en meer mensen die de skeelers onderbinden om ook een rondje te rollen.

Dus, zijn er mensen hier die het een keer zien zitten om een casual ronde te rijden?

Hier rond Alkmaar heb ik nu wel een leuke collectie aan opties, maar ik ben eigenlijk overal wel voor te porren als er maar redelijk net asfalt is 90%+ van de route.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michel2506
Hier wat meer een mooiweerskater. Nu het eindelijk mooi weer wordt weer voorzichtig wat langere stukken.

Was afgelopen week op vakantie op Ameland en had mijn fitness skates bij me. Daar met prachtig weer (en ook veel tegenwind dus geen snelheidsrecords) een lekker stukje mogen skeeleren. Mijn langste aaneengesloten rit van dit jaar tot nu toe. Al verwacht ik daar komende week wel overheen te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArPpJPrgn3kS194BjbyBwY_PdAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLPjAwuueSEIdAprJio7BjVD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

michel2506 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:57:
Hier wat meer een mooiweerskater. Nu het eindelijk mooi weer wordt weer voorzichtig wat langere stukken.

Was afgelopen week op vakantie op Ameland en had mijn fitness skates bij me. Daar met prachtig weer (en ook veel tegenwind dus geen snelheidsrecords) een lekker stukje mogen skeeleren. Mijn langste aaneengesloten rit van dit jaar tot nu toe. Al verwacht ik daar komende week wel overheen te gaan.
[Afbeelding]
Mooie ronde! dit weekend was zeker erg fijn om te gaan skaten.
Als je eenmaal je snelheid heb gevonden wat comfortabel is zal je merken dat je je rondes ineens heel snel opblazen. (en fijn dat ik niet meer de enige Tweaker ben die aan het skeeleren is :P )

Ik ben zaterdag na een week lang mijzelf ophypen het onbekende in gedoken en voor het eerst voor een marathon afstand gegaan: https://strava.app.link/kH0DVUadkJb
Voorheen was mijn grootste ronde 33km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khwp8CI3jLQl3bxuoRy0wu31HWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeMKn2TZSGZ6d8dmygKfNgIJ.jpg?f=fotoalbum_large
<insert Phallus grapje hier>

Dus gewapend met een camelbak en 1,5L aan isotonic eerst bijna 15km tegen de wind in, en daarna een flink stuk wind in de rug en gas geven (met wat sprintjes tussendoor om chagerijnige wielrenners te pesten die het niet leuk vonden om ingehaald te worden :+ )
Elke 4km een paar slokken drinken en gewoon lekker doorstampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55TU9UXdc-h3WAPNqFvznqnk0cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt0H2y4YBh9S2upynRngxwhs.jpg?f=fotoalbum_large
(what doe ik mijzelf aan..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fHYHVuQ1XYaiCOBwl7mdTTI6yQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOiXQj8eNT5IonXIVEv2hxuo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2euZhD5BOLRBoLh_hfwGHC1PFv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TfMaJYStj8hboQ3ezd944Lo.jpg?f=fotoalbum_tile

Eigenlijk de hele rit zonder pauze kunnen rijden, ik moest enkel stoppen om mijn skeelers opnieuw aan te doen ivm een opgerolde sok en stoplichten.

Zondag wel moeten doorstaan met puddingbenen, maar vandaag alweer op skeelers naar het werk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:19
Een aantal jaren terug leek het mij leuk om als volwassene het inlineskaten weer op te pakken omdat ik daar leuke herinneringen aan had toen ik nog een kind was. Zo kocht ik toen K2 V02 X Pro skates:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfAu_zGUxFbDS05mUU_SaSL5big=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71noujnMWLXXxORqs6qkpwLV.jpg?f=user_large

Helaas maar zelden gebruikt :+

Misschien moet ik ze maar mee naar Nederland nemen om ze weer eens te gebruiken. Ik woon nu in een berglandschap in Duitsland waar inlineskaten onmogelijk is ;(

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Sir_Hendro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:41:
Ik woon nu in een berglandschap in Duitsland waar inlineskaten onmogelijk is ;(
Strava heeft tegenwoordig een global heatmap die je kan filteren op activiteit (de data is nog niet zo oud alleen dus het moet nog wat meer bevolken)

Maar daarmee kan je vrij snel zien of er in de buurt wegen zijn wat wel te berijden zijn op skeelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Ik heb de skeelers al een tijdje op zolder liggen. De knieën heb ik een paar jaar rust gegeven na een waterski incidentje. Daarna ben ik gaan hardlopen. Dat doe ik inmiddels zoveel dat skeeleren er tot nu toe niet van komt. @Mortum ik sta er van te kijken wat jij rond Heerhugowaard en Alkmaar rijdt. Er lijkt ook vrij veel bebouwde kom bij te zitten. Dat probeerde ik altijd te vermijden maar indertijd vond ik het nog knap lastig om dan wat redelijk aangenaam asfalt te vinden. Fietspaden vaak ofwel wat druk of te smal voor een mooie slag. Gewone weg vaak relatief grof en stroef asfalt. Heb je suggesties voor rustige wegen in die omgeving die fijne ondergrond hebben? Misschien moet ik toch ook weer eens de wieltjes onder binden. Andere spieren dan hardlopen, dat zal ik wel even voelen. De conditie is er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Mortum schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:48:
Dus, zijn er mensen hier die het een keer zien zitten om een casual ronde te rijden?

Hier rond Alkmaar heb ik nu wel een leuke collectie aan opties, maar ik ben eigenlijk overal wel voor te porren als er maar redelijk net asfalt is 90%+ van de route.
Yep, daar ben ik wel voor te porren. Een beetje strak asfalt is wel lekker. Het is wat jaren geleden dat ik rond Alkmaar geskeelerd heb. Toen vond ik het lastig om wat langere stukken met prettige ondergrond te vinden. Zo te horen heb jij al goede research gedaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michel2506
Zijn er hier ook mensen in de buurt van Utrecht?

Aanstaande vrijdag gaat de Utrecht Skate Parade ook weer van start. Een wekelijkse (gratis) skeelertocht van 20KM dwars door utrecht heen. Skeeleren gebeurt op de "grote weg" en verkeer wordt geregeld en tegengehouden door verkeersregelaars.

Het tempo ligt niet super hoog en iedereen op skates en rolschaatsen kan aansluiten!
https://u-skateparade.nl/home/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Antonius schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:24:
Ik heb de skeelers al een tijdje op zolder liggen. De knieën heb ik een paar jaar rust gegeven na een waterski incidentje. Daarna ben ik gaan hardlopen. Dat doe ik inmiddels zoveel dat skeeleren er tot nu toe niet van komt. @Mortum ik sta er van te kijken wat jij rond Heerhugowaard en Alkmaar rijdt. Er lijkt ook vrij veel bebouwde kom bij te zitten. Dat probeerde ik altijd te vermijden maar indertijd vond ik het nog knap lastig om dan wat redelijk aangenaam asfalt te vinden. Fietspaden vaak ofwel wat druk of te smal voor een mooie slag. Gewone weg vaak relatief grof en stroef asfalt. Heb je suggesties voor rustige wegen in die omgeving die fijne ondergrond hebben?
Er zit een hoop prut bij hoor, maar door je houding wat meer ontspannen te houden vang je echt een enorme hoeveelheid gehobbel op. Veel wegen zijn voor mij ook te smal, ik maak daarom een soort van combinatie van een double-push en een korte slag waarmee ik stiekem best nog wat vaart kan maken.

Maar in Alkmaar heb ik mijn vaste rondjes vastgelegd op wikiloc: https://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=13822316 Dit zijn allemaal rondes waarin de kwaliteit van asfalt minimaal 90% goed te doen is op 80mm.
In de Schermerpolder is 99% echt prima asfalt.
Misschien moet ik toch ook weer eens de wieltjes onder binden. Andere spieren dan hardlopen, dat zal ik wel even voelen. De conditie is er wel.
Ik kan je vertellen als iemand die hardlopen vanaf skeeleren heeft opgepakt, spieren worden heel anders belast in de bovenbenen :P Pak het vooral rustig aan!
Antonius schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Yep, daar ben ik wel voor te porren. Een beetje strak asfalt is wel lekker. Het is wat jaren geleden dat ik rond Alkmaar geskeelerd heb. Toen vond ik het lastig om wat langere stukken met prettige ondergrond te vinden. Zo te horen heb jij al goede research gedaan 8)
Als er wat meer animo is gaan we wat plannen! :D
michel2506 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:46:
...
Cool! in Amsterdam hebben ze ook zo iets, de Friday-Night skate, Ik zal deze in Utrecht ook even in de snelkoppelingen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:00
michel2506 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:46:

Aanstaande vrijdag gaat de Utrecht Skate Parade ook weer van start. Een wekelijkse (gratis) skeelertocht van 20KM dwars door utrecht heen. Skeeleren gebeurt op de "grote weg" en verkeer wordt geregeld en tegengehouden door verkeersregelaars.

Het tempo ligt niet super hoog en iedereen op skates en rolschaatsen kan aansluiten!
Gaaf! Vroeger hadden wij dat ook in Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

a.s. Vrijdag mijn eerste groupride, de Friday Night Skate in amsterdam. Dat zal ongeveer 20km rijden worden, normaal ben ik echt niet van de groepen tijdens het sporten, maar dit zie ik meer als gezelligheid dan training.

Gisteren mijzelf weer een nieuwe uitdaging gegeven, met de warmte (26°c) toch er op uit gaan:
https://www.strava.com/activities/11394869546
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tTGA4GaHwiucTNmBvntzqgbuys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6J53OznOxZ1HQPwCmL66o7a5.jpg?f=fotoalbum_large

De heenweg bovenlangs naar Avenhorn was een gevecht tegen de wind in + tegelijkertijd ook nog bezig met nieuwe setup in te rijden.
Maar de terugweg was een traktatie, mooi nieuw asfalt, 1 lange rechte weg en de wind vol in de rug :D
Het enige nadeel was oprollende sokken die best wel een pijn veroorzaakte bij mijn hakken, maar dat was met even snel opnieuw de skates uit doen zo opgelost.
Wel ook de 37km/h aangetikt, en dat was voor mij ook wel motivatie om nu zoetjes aan rond te kijken voor een degelijke fietshelm met voldoende ventilatie, ik rij momenteel nog zonder bescherming, maar met deze snelheden wil ik liever niet het asfalt van dichtbij bekijken zonder bescherming. :+

Nieuwe setup zijn NN Sumo frames (V.M. Rockered) met 4x110mm wielen. Hoewel ik eens ben dat voor lange afstanden grotere wielen fijn zijn, merkte ik toch enorm dat je wat stabiliteit inlevert door de extra hoogte. Dus mijn NN Dragon+ frames blijven voor het najaar/winter, en daar komen wat "slecht-weer wielen" onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGCZYb5K1rKCH_1_aM7x5cNyHtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqGJQVoIPr5MlQdUlzkNnpV4.jpg?f=fotoalbum_large
(Nieuwe frames onder de schoen, oude er onder, eerste wiel een Luminous LED wiel voor zichtbaarheid tijdens de avondritten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Mortum schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:23:
Wel ook de 37km/h aangetikt, en dat was voor mij ook wel motivatie om nu zoetjes aan rond te kijken voor een degelijke fietshelm met voldoende ventilatie, ik rij momenteel nog zonder bescherming, maar met deze snelheden wil ik liever niet het asfalt van dichtbij bekijken zonder bescherming. :+
Goeie keus d:)b

Ik rij motor en ben mij vanuit die invalshoek erg bewust wat het met je lijf kan doen als je met enige snelheid over het asfalt zou gaan. Een kaasrasp is er niets bij. Ik heb nooit zonder bescherming geskeelerd. Helm en polsen zijn eerste prio. Mijn knieën hebben al wat opdonders gehad dus ook daar ben ik zuinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_3lPMIr0djPRixd6fWLRAWASKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAX6pI6fvsUrVhFOpJtoO3bA.png?f=fotoalbum_large

Keuze uiteindelijk op deze laten vallen, ik rij voornamelijk in de avond en een extra knipperlichtje achterop kan dan geen kwaad plus een lekker high visibillity kleurtje voor overdag :P

De rest is vooral een afweging wat ik ga doen, ga ik een skatepark in of nieuwe truukjes oefenen dan ga ik inderdaad vol beschermt rijden. Groepsritten of lange tochten sowieso helm op. Maar woon-werk wat maar 3km is en wat ik toch rustig aan doe (en maar 1 punt heb waar ik ander verkeer tegenkom) dan geef ik nog steeds een slecht voorbeeld :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Ondertussen tijdelijk weer terug op 80mm, met de nattigheid kwam ik op een punt dat ik geen zin meer had om te skaten op mijn 110mm wielen en merkte daardoor meer dingen uit te stellen.

Dus, voor de 80mm frames een setje verse wielen gekocht en weer gas d'r op!

3cm maakt echt enorm uit voor mijn zelfvertrouwen merkte ik, een enkel-hoog hekje waar ik normaal volledig tot stilstand voor kom om overheen te stappen spring ik nu rustig overheen en natte plekken in het asfalt boeien mij ook lang niet zo erg als op 110mm.

https://www.strava.com/activities/11670580412

Grappige is als ik het vergelijk met een zelfde rit op de 110mm wielen, topsnelheid is wel hetzelfde maar ik hou veel minder makkelijk die snelheid vast, maar als keerzijde ben ik veel sneller weg vanuit stilstand en voor mijn gevoel nog een stuk wendbaarder.

(zelfde weersomstandigheden op 110mm: https://www.strava.com/activities/11405692100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:37

Secsytime

Automagisch

Mortum schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:39:
Ondertussen tijdelijk weer terug op 80mm, met de nattigheid kwam ik op een punt dat ik geen zin meer had om te skaten op mijn 110mm wielen en merkte daardoor meer dingen uit te stellen.

Dus, voor de 80mm frames een setje verse wielen gekocht en weer gas d'r op!

3cm maakt echt enorm uit voor mijn zelfvertrouwen merkte ik, een enkel-hoog hekje waar ik normaal volledig tot stilstand voor kom om overheen te stappen spring ik nu rustig overheen en natte plekken in het asfalt boeien mij ook lang niet zo erg als op 110mm.

https://www.strava.com/activities/11670580412

Grappige is als ik het vergelijk met een zelfde rit op de 110mm wielen, topsnelheid is wel hetzelfde maar ik hou veel minder makkelijk die snelheid vast, maar als keerzijde ben ik veel sneller weg vanuit stilstand en voor mijn gevoel nog een stuk wendbaarder.

(zelfde weersomstandigheden op 110mm: https://www.strava.com/activities/11405692100)
Kun je daar echt iets over zeggen op 2.5 km? :P

Schattige hondjes, 25% wolf ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Secsytime schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Kun je daar echt iets over zeggen op 2.5 km? :P
Jahoor, op 50 meter zou mij dat ook al lukken :+
Maar juist omdat ik deze 2,5km zo goed ken merk ik de verschillen sneller.

Ik kom ook bijna alle veelvoorkomende wegtypes tegen hier, glad asfalt, SOAB, ruw asfalt, tegels/straatstenen, een klim (brug op) en afdaling (brug af) dus stiekem best een goede benchmark :D

Om je gerust te stellen, ik rij ook langere routes. :P
Schattige hondjes, 25% wolf ofzo?
offtopic:
Saarlooswolfhonden

[ Voor 11% gewijzigd door Mortum op 17-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Mensen die GoSkate heb gebruiken? Als ik naar een route wil navigeren sluit de app constant af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

llovesoccerx7 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:07:
Mensen die GoSkate heb gebruiken? Als ik naar een route wil navigeren sluit de app constant af.
Ik kende die app niet, maar als ik naar de reviews kijk is het 't proberen ook niet waard.
(1,9 ster, allemaal stabiliteitsklachten)

Zelf gebruik ik Strava voor het loggen van de routes, en Google Maps (fiets modus) voor navigatie, die combi heeft mij nog geen enkele keer gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Deze week wordt regenachtig hoe doen jullie dat met skeeleren? Ik heb daar geen ervaring mee is dat mogelijk met het natte wegdek als het nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:37

Secsytime

Automagisch

llovesoccerx7 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:09:
Deze week wordt regenachtig hoe doen jullie dat met skeeleren? Ik heb daar geen ervaring mee is dat mogelijk met het natte wegdek als het nat is.
Niet skeeleren als de weg nat is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

llovesoccerx7 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:09:
Tuurlijk kan dat (gisteren nog 10km door de regen gereden), houd er alleen rekening mee dat je minder grip heb dan anders.
Bij mij in de praktijk is het mijn snelheid 20% verlagen, en krappe bochten zo veel mogelijk vermijden.

Zorg ook dat je na een natte rit je skates goed afdroogt, anders roesten je lagers snel tot een onbruikbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:23
Vandaag vroeg mn dochter om skates, pak weg 25 jaar terug, veel gestunt met de roces street.
Zie ik dat die dingen nog bestaan! Lijkt me best een keer leuk om naar mn werk mee te rijden. 8km

Doet iemand dat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-04 20:25
Ik rijd veel in omgeving Adam en heb ma en wo avond training in Zwanenburg op de wielerbaan, de Bataaf.

Elke zondag ochtend met een stel skate nerds rijden we een stuk door Noord-Holland. Ca 30-50 km op 20km per uur. Deze groep heet de SMS. De Sunday Morning Skate.

Wij stunten niet. We genieten van het (hard) rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door M_Rodrigues op 24-03-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

eenhoorntje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:19:
Vandaag vroeg mn dochter om skates, pak weg 25 jaar terug, veel gestunt met de roces street.
Zie ik dat die dingen nog bestaan! Lijkt me best een keer leuk om naar mn werk mee te rijden. 8km

Doet iemand dat hier?
Woon werk is prima op skates, let er alleen op bij oversteken dat veel automobilisten "skaters" niet herkennen als voetgangers, dus voorrang bij zebrapaden is geen garantie dat je dat krijgt.

Maar ik zou wel grotere wielen kiezen dan de 60mm die meestal onder aggresive skates zitten.

80mm of groter is aan te raden.

En.. bouw het op! toen ik begon vond ik 200meter al een heel eind :P
Het is dan een flinke domper als je heen al kapot ben, en dan nog naar huis moet.
(OV en skates is ook wel een dingetje, sommige vervoerders eisen dat de skates uit gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 21:32

Eraser127

Nijkerk

Goedemorgen allen,

Ook ik wil een set skeelers gaan aanschaffen als afwisseling met hardlopen. Nu vraag ik me af of ik bijvoorbeeld beter kan kiezen uit half schoenen of lage net als mijn huidige schaatsen. Ik kan mij prima staande houden op noren met lage schoen. Verder is er dan natuurlijk de keuze tussen grote/kleine wielen en 3, 4 of zelfs 5 wielen. De bedoeling is wel dat het vooral asfalt en tussen landerijen rijden wordt, Nijkerk/Bunschoten enz.

Ik wil eerst op marktplaats kijken, daar is genoeg te vinden.

Zelf heb ik het idee dat de keuze lage/half hoge schoen met 100/110mm wielen en 4 wielen het beste is. Ik zie bijvoorbeeld Zandstra/Nijdam/Roces/Rolleblade met softboots en kleinere wielen (80mm), maar ook Powerslide/Raps/ met lage schoenen en 100/110mm wielen.

Iemand die een betere of andere keuze kan uitleggen?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06
Eraser127 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:12:
Goedemorgen allen,

Ook ik wil een set skeelers gaan aanschaffen als afwisseling met hardlopen. Nu vraag ik me af of ik bijvoorbeeld beter kan kiezen uit half schoenen of lage net als mijn huidige schaatsen. Ik kan mij prima staande houden op noren met lage schoen. Verder is er dan natuurlijk de keuze tussen grote/kleine wielen en 3, 4 of zelfs 5 wielen. De bedoeling is wel dat het vooral asfalt en tussen landerijen rijden wordt, Nijkerk/Bunschoten enz.

Ik wil eerst op marktplaats kijken, daar is genoeg te vinden.

Zelf heb ik het idee dat de keuze lage/half hoge schoen met 100/110mm wielen en 4 wielen het beste is. Ik zie bijvoorbeeld Zandstra/Nijdam/Roces/Rolleblade met softboots en kleinere wielen (80mm), maar ook Powerslide/Raps/ met lage schoenen en 100/110mm wielen.

Iemand die een betere of andere keuze kan uitleggen?
Hangt van het doel af. Gaat het meer richting recreatief of echt om snelheid?
In het eerste geval zijn doorgaans hogere boots aan te raden met wat kleinere wielen (of 3 grotere).
In het tweede geval lage schoenen met grotere wielen.

Persoonlijk skeeler ik het fijnste op m'n 'beste compromis' K2 VO2's met 2x90/100mm (of 4x90mm). Voor mij snel genoeg en daarbij zowel stabiel als flexibel ('manoeuvrability') genoeg op die snelheid. (Ter referentie: ik maak 45km rondjes met 22km/u gemiddeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wat zijn echte aanraders voor Skeelers?

Denk dat het 20 jaar gelden is dat ik er uberhaupt opstond

Doel is eigenlijk conditie opbouwen en hopenlijk wat calorieen verbranden

Snelheid doet me niet zoveel, maar zie door bomen het bos niet meer met alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

henri86 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Hangt van het doel af. Gaat het meer richting recreatief of echt om snelheid?
In het eerste geval zijn doorgaans hogere boots aan te raden met wat kleinere wielen (of 3 grotere).
In het tweede geval lage schoenen met grotere wielen.

Persoonlijk skeeler ik het fijnste op m'n 'beste compromis' K2 VO2's met 2x90/100mm (of 4x90mm). Voor mij snel genoeg en daarbij zowel stabiel als flexibel ('manoeuvrability') genoeg op die snelheid. (Ter referentie: ik maak 45km rondjes met 22km/u gemiddeld.)
Snelheid niet perse, vooral gewoon touren, maar wel natuurlijk met sportcomponent, dus misschien dan toch ook wel snelheid.

Ik zag bijvoorbeeld deze: https://www.marktplaats.n...23-powerslide-r2-skeelers voor de prijs volgens mij echt top.

https://www.marktplaats.n...e-skates-skeelers-maat-46

Wat ik trouwens ook niet echt duidelijk kan vinden:
3x100 mm en 1x 90 mm wielen
Waarom die ongelijkheid in wielen?

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 26-03-2025 12:50 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06
Eraser127 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Waarom die ongelijkheid in wielen?
Waarschijnlijk puur een keuze om de wielbasis net een cm compacter te houden ten behoeve van manoeuvrability.
Tweede wieltje is doorgaans het minst belaste wieltje, dus je zal er niet al te veel van merken qua snellere slijtage o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Ok, maar dan is het hele nut toch weg van dat wiel? Of raakt ie wel de grond dan, want het frame is er wel voor gemaakt staat erop. Snap de logica niet helemaal.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Eraser127 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:06:
Ok, maar dan is het hele nut toch weg van dat wiel? Of raakt ie wel de grond dan, want het frame is er wel voor gemaakt staat erop. Snap de logica niet helemaal.
Meer wielen strijken hobbels "glad" ik rij zelf rockered (dus eigenlijk maar op 2 wielen) voor de "speelsheid"

Maar als ik bv een marathon zou gaan rijden zou ik liever naar een 4x100 flat setup gaan om echt "on rails" kracht naar de grond uit te kunnen oefenen.

Wat voor ondergrond je heb kan ook invloed hebben op je keuze:
Doordat ik op mijn hielen kan leunen til ik mijn voorste wielen op, en kan ik veel makkelijker over hobbelwegen rijden dan vrienden die "flat" skaten.
Maar op perfect glad asfalt leg ik het weer af in de snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Mortum op 26-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Voor hoe ik het ervaar:

- Grote wielen houden beter snelheid vast. (ik meen te herinneren dat tijdens wedstrijden max 125mm word toegelaten)
- Kleine wielen komen sneller op snelheid. (en lager bij de grond geeft een stabieler gevoel)

De 3 vs. 4 wielen is echt een kwestie van persoonlijke smaak, langere frames geven ook meer stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05 14:39
Hoi! Ik denk ik meld me ook maar eens. Ik skeeler nu zo'n 5 jaar bij een vereniging, meestal op de baan. Het is bij mij vooral voor de leuk en fitheid, plus lekker met techniek bezig. Afgelopen jaar de marathon in Berlijn gereden net onder de twee uur, dat was wel een gaaf evenement om mee te maken!
Daarnaast ben ik in de winter op het ijs te vinden, vanavond laatste keertje en volgende week weer lekker skeeleren :)

Ik heb zelf lage schoenen met een 4x110 frame. Eerder begonnen met een "marathon" schoen en een 3x110 frame gehad maar al snel overgestapt, ik vind dat deze setup wat lekkerder tracked en toch ook de het enkel voldoende bewegingsvrijheid biedt.

Over het algemeen is een skeelerschoen wat stijver in vergelijking met een schaatsschoen. Volgens mij is dat omdat je toch wat meer moet sturen en kracht moet overbrengen ook in de afzet. Beetje net zoals in de shorttrack.
Eraser127 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:06:
Volgens mij is het idee van Powerslide bij deze frames dat je de stackhoogte onder je schoen minimaliseert en dat je dus dichter bij de grond en dus stabieler zit. Het laagste punt van je schoen zit bij je tenen en door hier dat kleine wieltje te plaatsen heb je wat hoogte bespaard. Aangezien het tweede wieltje vrij weinig druk ervaart heeft die ook minder rolweerstand van hobbels en lever je dus niet al te veel verlies in mbt weerstand...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Vanmiddag onderweg uit m'n werk een stukje omgereden en thuisgekomen met nieuwe Powerslide R2 Trinity skeelers met Venom frame met 3*100mm + 1*90mm :9 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PCi3oGP_58a_Ioh6PjzXxfPgxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWkQPn8kEAkXjj2N4Px873TF.jpg?f=fotoalbum_large
Kon ze voor de prijs niet laten staan €150, voor mij persoonlijk iig een goede prijs, volgens mij algemeen ook wel.

Nu nog een goede set bescherming en dan lekker toeren, misschien nog wel kijken voor een remblokje voor de zekerheid, andere rem methodes zijn wel bekend. Ze voelden bij aantrekken meteen alsof ik m'n schaatsen aanhad, voelde goed om m'n voeten. Wist niet dat wielen zo soepel konden draaien :z

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Er bestaan frames waarin je zowel 3x125 als 4x 110 wielen kwijt kan. Ik heb dat en gebruik voor op de wielerbaan 3 x 125 en voor langere tochten 4 x 110. Ik had eerst 4 x 100 maar hield m’n collega’s niet goed bij. Ergo: Grotere wielen rijden makkelijker.
Wat ook sneller rijdt zijn hardere wielen. Ik rijd op 86a. Niet te hard want dat is een beetje oncomfortabel, je voelt nl elk hobbeltje maar ook weer niet te zacht, want dan is de rolweerstand te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Eraser127 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:02:
Vanmiddag onderweg uit m'n werk een stukje omgereden en thuisgekomen met nieuwe Powerslide R2 Trinity skeelers met Venom frame met 3*100mm + 1*90mm :9 :

[Afbeelding]
Kon ze voor de prijs niet laten staan €150, voor mij persoonlijk iig een goede prijs, volgens mij algemeen ook wel.

Nu nog een goede set bescherming en dan lekker toeren, misschien nog wel kijken voor een remblokje voor de zekerheid, andere rem methodes zijn wel bekend. Ze voelden bij aantrekken meteen alsof ik m'n schaatsen aanhad, voelde goed om m'n voeten. Wist niet dat wielen zo soepel konden draaien :z
Volgens mij zie ik 85a op je wielen staan. Tip: Met hardere wielen rijdt het dus lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

M_Rodrigues schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:32:
Er bestaan frames waarin je zowel 3x125 als 4x 110 wielen kwijt kan. ..............
Jup! Endless frames.

Maar zijn die niet rockered?

[ Voor 12% gewijzigd door Mortum op 28-03-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Ik weet niet precies wat je bedoeld met rockered. Ik heb dit frame:

https://cadomotus.com/nl/...110-en-3x125-in-een-frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:23
Skate iemand hier ook offroad? Wel supergaaf als je een bos pad mee kan pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

eenhoorntje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:07:
Skate iemand hier ook offroad? Wel supergaaf als je een bos pad mee kan pakken
Staat nog op de planning! heb wel al een set SUV frames klaarliggen (3x125mm luchtbandjes), alleen was afgelopen zomer te "sompig" om wat te proberen.
M_Rodrigues schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:29:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met rockered. Ik heb dit frame:

https://cadomotus.com/nl/...110-en-3x125-in-een-frame
Dan lopen de wielen "bol" (je raakt met maar 2 wielen de grond per voet)
Flat is dat alles contact maakt, en anti-rockered is onder de agressive skaters populair, dan heb je de minste last van de middelste wielen tijdens grinden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--TMv6Al3w2lvJ3XSjOml2yR8Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vAou834drFnlvsOah3hZghj.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine wielen vandaag weer onder de schoenen vandaan gehaald (90+80+80+80+90mm)
en de grote er weer onder (4x110mm)

het weer word weer prachtig dus die extra stabiliteit ivm regen heb ik voorlopig niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Gister eerste ritje van het jaar gemaakt. Reed heerlijk.

https://strava.app.link/Oq82x0NmaSb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Afgelopen week een helm en beschermingsset gekocht en gisteren heb ik m'n eerste rondje gereden (+- 9km), was wel weer ff wennen met andere spiergroepen dan met hardlopen :P Maar smaakt wel naar meer d:)b . Nu een vraag voor degenen die rijden met polsbescherming: hoe tracken jullie je rit? Normaal met hardlopen neem ik alleen m'n horloge mee (Polar M400, gps, hartslagsensor), maar met polsbeschermers past dat natuurlijk niet, zal ik dan toch weer aan de telefoon moeten gaan tijdens een rit?

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Eraser127 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:23:
Afgelopen week een helm en beschermingsset gekocht en gisteren heb ik m'n eerste rondje gereden (+- 9km), was wel weer ff wennen met andere spiergroepen dan met hardlopen :P Maar smaakt wel naar meer d:)b . Nu een vraag voor degenen die rijden met polsbescherming: hoe tracken jullie je rit? Normaal met hardlopen neem ik alleen m'n horloge mee (Polar M400, gps, hartslagsensor), maar met polsbeschermers past dat natuurlijk niet, zal ik dan toch weer aan de telefoon moeten gaan tijdens een rit?
Met een hardslagband om, en dan aan de horloge gekoppeld welke in mijn broekzak zit.
(tenzij skatepark, dan track ik niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Mortum schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:03:
[...]

Met een hardslagband om, en dan aan de horloge gekoppeld welke in mijn broekzak zit.
(tenzij skatepark, dan track ik niets)
Ik heb vanochtend 13km gereden met m'n horloge bovenop m'n skeeler onder een klittenbandstrap 8) . Werkte prima qua tracking en voelde niet eens dat deze er zat (y)

My Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_Rodrigues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 15:48
Mag ik hier aankoop advies vragen?

Ik heb in mijn jongere jaren geinlineskate. Nu schaatst mijn 8-jarige zoon en wil dat zijn vader bij de club komt. Slechts één manier, natuurlijk. Ik hou van sporten en ik ben een actief persoon. Dus ik wil weer skaten, ik probeerde een MF500 in decathlon en een Power slide softshell, en het was vrij duidelijk na een paar runs door de winkel dat ik richting harde boot leun. Ik voelde te veel speling in de Power-slides op mijn enkel (misschien niet sterk genoeg?)

Hoofdgebruik, familieplezier. Ik speel met de gedachte om af en toe te gaan werken met skates (geen verkeer, direct fietspad + 20km ding). Daarom ben ik in de verleiding om een 3x110 setup, maar het is geen must. Mijn budget ligt rond de 200 euro.

De MF500 voelde goed, dus zeker ook een optie en waarschijnlijk een zeer budgetvriendelijke fallback. Ik heb bredere voeten

Dit is wat ik tot nu toe heb.

Seba E3 110 Premium Zwart (150 euro)

FRX 310 (18)

Iqon CL20 light, 4x84 (rond de 160 euro). Agressieve skate, maar upgrade naar 3x110 mogelijk. De CL20 3x110 zou beter zijn, maar kan ze nergens vinden

Powerslide Urban Skates Imperial Darkteal 110 (deal voor 180). Twijfels betreft breedte.

Fila NRK Pro Black Inline Skates 45,5 (geen 3x110 mogelijk, maar lijkt een goede laars)

Softboot alternatief: Rollerblade Inline Skates Macroblade 100 3WD (een deal gevonden voor 160)

Open voor suggesties. Bedankt voor je input!
Ook welke winkels goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 15:48
Ik woon dicht bij Leuven, België.
Ik kon niet direct skeeler shops vinden in de regio.
Ik overweeg de iqon CL15 of de CL20. De 15 komt met 90 mm wielen. Lijkt me goed om te starten. De CL20 Lijkt me over meer ventilatie te beschikken. Prijsverschil tussen de CL15 en CL20 is 60 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Frank Fiers is een bekend Belgisch inline personage met een eigen merk. https://www.doubleff.be/
Ik heb bij mijn inline skate groepje nagevraagd of ze een winkel bij jou in de buurt weten. Kom er op terug.

[ Voor 6% gewijzigd door M_Rodrigues op 15-04-2025 11:35 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste