Dat is precies ook mijn overweging inderdaad. Ik heb mijn helm bij skeeleren nog nooit "nodig gehad". Toch doe ik hem altijd op. Ik heb één keer een fikse boems gemaakt met een motorhelm op mijn knar. Dat heeft mij zeer effectief overtuigd van het nut van bescherming van mijn hersenpan.
Op de motor heb ik helemaal geen moeite met het dragen van een helm, maar juist tijdens fysieke inspanningen is mijn genetisch bepaalde kale knar al snel drijfnat. Moet er eigenlijk niet aan denken om een beklemmende helm te dragen tijdens het skaten, al ben ik mij wel degelijk bewust van het nut. Juist door dat bewustzijn overweeg ik dan ook een helm aan te schaffen. Welke plakt, stinkt en zweet niet? Welke hebben jullie?
Lekker!
Gelukkig beschermt dat zweet ook als je met je hoofd op het asfalt knalt...
Kan 1000 keer goed gaan, 1 keer fout en je zit ermee. M’n dochters schaatsen / skeeleren en die gaan zo 20 in het uur, dus hebben G-form beschermers en een helm op. Zelf 1 keer met de stadsfiets gevallen (ongeluk, botsing) en daar maanden zoet mee geweest ivm hersenkneuzing. Doe zo’n ding op, je hebt maar 1 schedel
Kan 1000 keer goed gaan, 1 keer fout en je zit ermee. M’n dochters schaatsen / skeeleren en die gaan zo 20 in het uur, dus hebben G-form beschermers en een helm op. Zelf 1 keer met de stadsfiets gevallen (ongeluk, botsing) en daar maanden zoet mee geweest ivm hersenkneuzing. Doe zo’n ding op, je hebt maar 1 schedel
Ik ga juist wel graag via het snelfietspad. Ik heb dan ook de grote wielen en kan makkelijk snelheid maken. Dus ik ga al snel 30/35km/u en dan zijn de langere rechte stukken wel lekker.Hopjesvla79 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:37:
@stevens20 heb jij nog goede suggesties voor Arnhem qua routes? Zit er ook half aan te denken om misschien eens wat aan te schaffen. Loop me continue van de ene naar de andere blessure en zoek een alternatief (het andere is om de MTB weer af te stoffen). Woon zelf in noord, daar is het wat heuvelachtig en wellicht niet meteen zo'n goed idee voor een beginner. Snelfietspad is zeker een goed idee, maar zonder variatie ben ik er snel op uit gekeken.
Waar jij zit is het inderdaad lastig met de heuvels, een vlak stuk opzoeken is dan wel heel lekker, of een (e-) fietser naast je die je naar boven sleept. Ik vind zelf het stuk bij giesbeek lekker maar dat is voor jou al weer verder. Echt in arnhem weet ik het zo niet. De routes die ik wel eens ga heb ik gevonden via wielrenroutes. Die willen ook graag glad asfalt. Ik neem dan kleine delen daarvan.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
ik heb de triple 8 certified sweatsaver om die reden, bovendien lucht die echt prima maar mocht je toch zweten is de binnenkant zo schoon te wassen.Napsju schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:46:
Op de motor heb ik helemaal geen moeite met het dragen van een helm, maar juist tijdens fysieke inspanningen is mijn genetisch bepaalde kale knar al snel drijfnat. Moet er eigenlijk niet aan denken om een beklemmende helm te dragen tijdens het skaten, al ben ik mij wel degelijk bewust van het nut. Juist door dat bewustzijn overweeg ik dan ook een helm aan te schaffen. Welke plakt, stinkt en zweet niet? Welke hebben jullie?
ik zou als ik nu kon kiezen gaan voor een multiple impact helmet zoals de s1
De boems die ik met mijn motorhelm maakte, was met de motor. Bij skaten/skeeleren zou zo'n helm inderdaad dramatisch zijnNapsju schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:46:
Ik gebruik een fietshelm. Die zijn ontworpen om te beschermen onder vergelijkbare omstandigheden en snelheden, en om te dragen bij flinke fysieke inspanning.
[ Voor 4% gewijzigd door Antonius op 23-02-2021 22:39 ]
Wel van plan om een helm aan te schaffen maar voor nu acht ik het nog niet nodig. Ik zal niet op volle snelheid gaan en het is een plattelandsomgeving met weinig verkeer waar ik voorlopig het gevoel probeer te krijgen weer.Antonius schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:56:
Ik vermoed dat ik dezelfde heb als Ardana, bevalt mij ook goed.
Helm niet vergeten. Je hoofd is nog belangrijker dan handen/polsen/ellebogen/knieën.
Heel veel zin in, had vanavond eigenlijk nog het gevoel om te gaan ondanks de nacht
Een helm verwacht niemand nodig te hebben.AMARONE schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:32:
[...]
Wel van plan om een helm aan te schaffen maar voor nu acht ik het nog niet nodig. Ik zal niet op volle snelheid gaan en het is een plattelandsomgeving met weinig verkeer waar ik voorlopig het gevoel probeer te krijgen weer.
Heel veel zin in, had vanavond eigenlijk nog het gevoel om te gaan ondanks de nacht
ook als je zacht gaat over een platteland weggetje kan er iets afbreken, je vallen en verkeerd terecht komen.
ook iemand anders kan een ongeluk met je veroorzaken.
ik vind het heel raar om te denken dat je alleen op volle snelheid het nodig gaat hebben.
Heb je ook wel gelijk in, maar op volle snelheid val je wel ongecontroleerde dan dat je lekker aan het cruisen ben.ansichtkaart schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Een helm verwacht niemand nodig te hebben.
ook als je zacht gaat over een platteland weggetje kan er iets afbreken, je vallen en verkeerd terecht komen.
ik vind het heel raar om te denken dat je alleen op volle snelheid het nodig gaat hebben.
Ik ga het even aankijken de komende dagen, het is ook een financieel dingetje. De skates en 3-pack bescherming konden er nog net vanaf haha.
Maar ik weet weer het geluksgevoel van asfalt, wat heerlijk is dat. Vroeger kon ik nog op de verlengde A4 tussen Wateringen en Rotterdam skaten aangezien die er al jaren afgesloten lag
Ik snap je standpunt maar ik ga mijzelf ook niet in bubbeltjesplastic wikkelen als ik naar buiten ga. Die ene keer dat er iets afbreekt en je valt is ook gewoon pech. En het zal best dat een helm je kan helpen maar toch. Dan moeten ook alle stoeprandjes verdwijnen want je kan er vanaf vallen.ansichtkaart schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Een helm verwacht niemand nodig te hebben.
Naja, het is 'n afweging. Maar dezelfde argumenten werden bijv. ingezet tegen de auto-gordel...stevens20 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:21:
[...]
Ik snap je standpunt maar ik ga mijzelf ook niet in bubbeltjesplastic wikkelen als ik naar buiten ga. Die ene keer dat er iets afbreekt en je valt is ook gewoon pech. En het zal best dat een helm je kan helpen maar toch. Dan moeten ook alle stoeprandjes verdwijnen want je kan er vanaf vallen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik skate al jaren een paar keer per week een rondje van een km of 10. Dat doe ik nu op K2 fit X pro skates. Dit zijn vierwielige skates met 80 en 84 mm wieltjes en ik merk steeds meer dat deze niet lekker rollen op het asfalt waar ik meestal op rij. Wielen en lagers zijn al vernieuwd, maar het klopt gevoelsmatig gewoon niet.
Ik ben dus aan het kijken naar skates met grotere wielen en heb mijn oog laten vallen op de Powerslide inlineskates Phuzion Argon Ash 110. Heeft iemand ervaring met deze skates? Lijken mij mooie fitnessskates voor een aantrekkelijke prijs met wat grotere wielen. En bovenal, met een remblokje! T/Y stops lukken wel als het moet, maar zo'n blokje vind ik erg fijn.
Daarnaast heb ik nog een techniekvraag. Ik merk dat rechts duidelijk mijn voorkeursbeen is voor wat betreft de afzet. Die haal ik dus ook verder door dan links met als gevolg dat aan het einde van de afzet het voorste wieltje over de grond sleept omdat je been dan redelijk schuin naar achteren staat. Hebben jullie tips of bepaalde filmpjes daarover hoe je qua techniek gezien je daarop beter kan trainen?
Ik heb al het een en ander zitten bekijken en skate inmiddels met de handjes op de rug (meestal), schouders ontspannen en haal de voetjes ook (hopelijk) netjes naar voren om de laatste beetjes kracht uit de slag te halen. Dat resulteert op een goede dag tot een gemiddelde snelheid van een kleine 20 km/u gemiddeld. (nu na de winterstop is dat nog even niet in beeld
). Ik zou dat graag verder uitwerken en ben dus op zoek naar tips en trucks. Alvast bedankt voor de tips!
Ik ben dus aan het kijken naar skates met grotere wielen en heb mijn oog laten vallen op de Powerslide inlineskates Phuzion Argon Ash 110. Heeft iemand ervaring met deze skates? Lijken mij mooie fitnessskates voor een aantrekkelijke prijs met wat grotere wielen. En bovenal, met een remblokje! T/Y stops lukken wel als het moet, maar zo'n blokje vind ik erg fijn.
Daarnaast heb ik nog een techniekvraag. Ik merk dat rechts duidelijk mijn voorkeursbeen is voor wat betreft de afzet. Die haal ik dus ook verder door dan links met als gevolg dat aan het einde van de afzet het voorste wieltje over de grond sleept omdat je been dan redelijk schuin naar achteren staat. Hebben jullie tips of bepaalde filmpjes daarover hoe je qua techniek gezien je daarop beter kan trainen?
Ik heb al het een en ander zitten bekijken en skate inmiddels met de handjes op de rug (meestal), schouders ontspannen en haal de voetjes ook (hopelijk) netjes naar voren om de laatste beetjes kracht uit de slag te halen. Dat resulteert op een goede dag tot een gemiddelde snelheid van een kleine 20 km/u gemiddeld. (nu na de winterstop is dat nog even niet in beeld
[ Voor 12% gewijzigd door PaT op 24-02-2021 22:34 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
powerslide vind ik een prettig merk maar geen ervaring met die skates.
ik heb wel dagen dat ik bewust mijn andere been gebruik en daar op probeer te focussen
ik zou kijken naar dingen als transitions, Duckwalk en spins en andere technieken en die oefenen met beide kanten en zo de kracht erin verbeteren en de effectiviteit op skates.
ik heb zelf een hele dominante voet door ongelukken met mijn andere voet en besteed veel aan het trainen van de voet, als je lekker in je vaart zit is het niet echt iets waar je mee bezig bent is mijn ervaring dus ik werk er heel hard aan.
ik heb wel dagen dat ik bewust mijn andere been gebruik en daar op probeer te focussen
ik zou kijken naar dingen als transitions, Duckwalk en spins en andere technieken en die oefenen met beide kanten en zo de kracht erin verbeteren en de effectiviteit op skates.
ik heb zelf een hele dominante voet door ongelukken met mijn andere voet en besteed veel aan het trainen van de voet, als je lekker in je vaart zit is het niet echt iets waar je mee bezig bent is mijn ervaring dus ik werk er heel hard aan.
je ridiculiseert nu mijn mening met je kan jezelf niet in bubbelplastic wikkelen terwijl niemand het heeft over jezelf in bubbelplastic wikkelen. je schedel is heel kwetsbaar en je hebt niet altijd de controle over je omgeving, dat mag je van mij best negeren. maar imho hoef je ook niet veiligheid zo te ridiculiseren.stevens20 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:21:
[...]
Ik snap je standpunt maar ik ga mijzelf ook niet in bubbeltjesplastic wikkelen als ik naar buiten ga. Die ene keer dat er iets afbreekt en je valt is ook gewoon pech. En het zal best dat een helm je kan helpen maar toch. Dan moeten ook alle stoeprandjes verdwijnen want je kan er vanaf vallen.
genoeg ongelukken gebeuren ook met mensen die veilig en voorzichtig rijden.
Haha, heel herkenbaar. Als je op vaart ben op een strak stuk fijn asfalt, dan schiet de techniek er makkelijk bij in. Ik zal de termen die je noemt eens Googlen. Dank.ansichtkaart schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 00:04:
powerslide vind ik een prettig merk maar geen ervaring met die skates.
In het kader van in 2021 moet er ook maar eens wat aan sport gedaan worden heb ik ook skeelers/skates gekocht. Wel begonnen met cheap ass versie van de Decathlon, puur om eens te kijken of ik de tijd neem om het te gaan doen en het leuk vind om te doen. Bescherming set is inmiddels ook onderweg. Gisteren even los gestaan en stukje gereden. Gaat best soepel. Uit mijn jeugd veel schaatservaring dus kwam redelijk al weg. Alleen het remmen vind ik nog wel een ding. Gelukkig bij ons in de buurt een mooi stuk asfalt rond een recreatie meer. Dus daar maar eens oefenen. Is een rondje uit en thuis van ongeveer 5.6KM.
Het begin is het halve werk! En 5,6 km is een mooi rondje om de slag weer op te pakken. Veel plezier toegewenst.-ET- schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:29:
In het kader van in 2021 moet er ook maar eens wat aan sport gedaan worden heb ik ook skeelers/skates gekocht. Wel begonnen met cheap ass versie van de Decathlon, puur om eens te kijken of ik de tijd neem om het te gaan doen en het leuk vind om te doen. Bescherming set is inmiddels ook onderweg. Gisteren even los gestaan en stukje gereden. Gaat best soepel. Uit mijn jeugd veel schaatservaring dus kwam redelijk al weg. Alleen het remmen vind ik nog wel een ding. Gelukkig bij ons in de buurt een mooi stuk asfalt rond een recreatie meer. Dus daar maar eens oefenen. Is een rondje uit en thuis van ongeveer 5.6KM.
De slagen verleerd je niet snel merk ik, ook icm schaatsles van vroeger en het velen skaten. Het remmen deed ik vroeger altijd met een halve draai of zelfs als een skiër stoppen maar daar begin ik niet meer aan. Het remblokjes laat ik itt mijn jeugd wel zitten en daar moet ik op oefenen, voor noodstop gebruiken jullie de T stop?
Gisteren niet eens de 3km aangetikt en ik merkte al dat ik kapot ginf, leuke en intensieve sport!
Gisteren niet eens de 3km aangetikt en ik merkte al dat ik kapot ginf, leuke en intensieve sport!
dat viel mij ook op. dat het heel erg de schaatsslag is die er nog in zit. Als skiër stoppen? 2 voeten parallel dwars zetten? Dan ga je toch gegarandeerd over de kop? of bedoel je pizzapunt remmen?AMARONE schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:50:
De slagen verleerd je niet snel merk ik, ook icm schaatsles van vroeger en het velen skaten. Het remmen deed ik vroeger altijd met een halve draai of zelfs als een skiër stoppen maar daar begin ik niet meer aan. Het remblokjes laat ik itt mijn jeugd wel zitten en daar moet ik op oefenen, voor noodstop gebruiken jullie de T stop?
Oke ik zie dus dat ik met mijn 5.6KM optimistisch ben.....
Ja, ik weet de exacte beweging even niet meer. Maar nu gewoon remmen met het blokje denk ik, en heuvel af het heen en weer skaten om af te remmen.-ET- schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:59:
[...]
dat viel mij ook op. dat het heel erg de schaatsslag is die er nog in zit. Als skiër stoppen? 2 voeten parallel dwars zetten? Dan ga je toch gegarandeerd over de kop? of bedoel je pizzapunt remmen?
Oke ik zie dus dat ik met mijn 5.6KM optimistisch ben.....
Ik had niet verwacht dat het zo leuk is, ik heb nu alweer zin om naar buiten te gaan.
Net weer ene ritje gedaan, eerste blaar is hier. Onderkant van de linkervoet aan de binnenzijde. Is dat gewoon gewenning? Skates zitten verder heerlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door AMARONE op 25-02-2021 17:13 ]
Ik heb hem toch nog in mijn maat kunnen vinden en hij kwam vandaag al binnen, mijn nieuwe 'rides'
De Powerslide Phuzion Argon Ash 110
:strip_exif()/f/image/eTzstRKPcDLRVLCmbMtgRUzT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het remblokjes stond belachelijk laag afgesteld. Ik ben benieuwd wie er zo kan skaten. Na dat aangepast te hebben even een klein proefrondje gereden. Het lijkt dat ik hier een stuk beter op sta dan op mijn K2's.
Morgen eens kijken of ik het gebruikelijke rondje kan rijden om het verschil echt te ervaren.
:strip_exif()/f/image/eTzstRKPcDLRVLCmbMtgRUzT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het remblokjes stond belachelijk laag afgesteld. Ik ben benieuwd wie er zo kan skaten. Na dat aangepast te hebben even een klein proefrondje gereden. Het lijkt dat ik hier een stuk beter op sta dan op mijn K2's.
Morgen eens kijken of ik het gebruikelijke rondje kan rijden om het verschil echt te ervaren.
Twee weken geleden heb ik inline skates (Coolslide Ruller Skates) gekocht, nadat ik een aantal dagen onwijs genoten heb van het schaatsen. Ik heb vroeger veel geskeelerd en het leek mij leuk om dit weer op te pakken.
De eerste keer kreeg ik na een aantal minuten al enorme kramp in mijn voeten, ik merkte aan mijzelf dat ik nog wel wat gespannen op de skeelers stond en dacht dat het misschien daar aan kon liggen. Echter blijf ik deze kramp steeds krijgen na een aantal minuten terwijl ik die spanning van de eerste keer niet meer heb. Ik heb al geprobeerd om de skeelers wat losser en wat strakker te doen, maar in beide gevallen kreeg ik kramp. De pasvorm van de skeelers is prima. Iemand die ervaring met kramp heeft en die eventueel tips hiervoor heeft? Ik vind het skeeleren echt onwijs leuk, maar door de kramp komt er al snel een einde aan dat plezier.
De eerste keer kreeg ik na een aantal minuten al enorme kramp in mijn voeten, ik merkte aan mijzelf dat ik nog wel wat gespannen op de skeelers stond en dacht dat het misschien daar aan kon liggen. Echter blijf ik deze kramp steeds krijgen na een aantal minuten terwijl ik die spanning van de eerste keer niet meer heb. Ik heb al geprobeerd om de skeelers wat losser en wat strakker te doen, maar in beide gevallen kreeg ik kramp. De pasvorm van de skeelers is prima. Iemand die ervaring met kramp heeft en die eventueel tips hiervoor heeft? Ik vind het skeeleren echt onwijs leuk, maar door de kramp komt er al snel een einde aan dat plezier.
Klinkt toch alsof je schoenen niet helemaal goed zitten, of dat het echt een beweging is waar je voeten nog heel erg aan moeten wennen. Je zou eens kunnen kijken naar steunzooltjes, je skeelers idd strakker aantrekken of langs een podoloog gaan als het niet wegtrekt na verloop van tijd.Laura01 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:18:
Twee weken geleden heb ik inline skates (Coolslide Ruller Skates) gekocht, nadat ik een aantal dagen onwijs genoten heb van het schaatsen. Ik heb vroeger veel geskeelerd en het leek mij leuk om dit weer op te pakken.
Maar als eerste: vaak korte rondjes doen, al is het maar 5 minuten. Op die manier wennen je voeten aan de belasting en zullen ze zich meer kunnen ontspannen.
Ik neem aan dat het 110mm wielen zijn? Hoe is je ervaring? Ik ben zelf aan het twijfelen om de Powerslide R4 110 mm aan te schaffen. Dit zijn 4 wielen ipv 3 en een iets minder harde schoen. Mijn doel is meer afstanden aan de ene kant maar moet ook tegen een hobbeltje in de weg kunnen (Belgïe ...)PaT schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:50:
Ik heb hem toch nog in mijn maat kunnen vinden en hij kwam vandaag al binnen, mijn nieuwe 'rides'De Powerslide Phuzion Argon Ash 110
[Afbeelding]
ben benieuwd!
Ja, het zijn 110mm wielen. Ik heb nu 1 ritje achter de rug. Mijn ervaring tot nu toe is dat de zijdelingse stabiliteit echt anders (minder) is dan de 80/84 mm wielen die ik had. Dat merk ik doordat ik veel minder makkelijk met de handen op de rug rechte stukken kan pakken. Dan heb ik toch echt mijn handen nodig om de onbalans te compenseren.Zorg schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:06:
[...]
Ik neem aan dat het 110mm wielen zijn? Hoe is je ervaring? Ik ben zelf aan het twijfelen om de Powerslide R4 110 mm aan te schaffen. Dit zijn 4 wielen ipv 3 en een iets minder harde schoen. Mijn doel is meer afstanden aan de ene kant maar moet ook tegen een hobbeltje in de weg kunnen (Belgïe ...)
ben benieuwd!
Wat ik heel positief vind is dat je inderdaad oneffenheden veel, heel veel makkelijker neemt dan op de kleine wielen.
Doordat ik dus echt de techniek opnieuw moet uitvinden merk ik dat de grotere wielen nog niet leiden tot een hogere gemiddelde snelheid.
Wat ook wel opmerkelijk was, was dat ik zeker de eerste kilometer echt mijn schenen voelde. Dat was heel lang geleden!
Al met al ben ik wel enthousiast!
Ik heb een voorloper daarvan, met iets kleinere wielen. De lagere schoen geef enerzijds mogelijk wat minder stabiliteit, maar anderzijds kun je er wel "dieper mee zitten". Meer dus naar de houding van een langebaan schaatser, zogezegd. Je kunt er dan ook mooie lange slagen mee maken, vanuit een meer aerodynamische houding. Voor mij is dat cruciaal. YMMV.Zorg schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:06:
[...]
Ik neem aan dat het 110mm wielen zijn? Hoe is je ervaring? Ik ben zelf aan het twijfelen om de Powerslide R4 110 mm aan te schaffen. Dit zijn 4 wielen ipv 3 en een iets minder harde schoen. Mijn doel is meer afstanden aan de ene kant maar moet ook tegen een hobbeltje in de weg kunnen (Belgïe ...)
ben benieuwd!
Zijn er hier mensen die hun ritjes ook bijhouden met een fitness tracker?
Ik heb een Fitbit Sense en hier zit helaas geen inline-skating optie op waardoor ik de rit niet helemaal kan registreren zoals ik zou willen.
Ik heb een Fitbit Sense en hier zit helaas geen inline-skating optie op waardoor ik de rit niet helemaal kan registreren zoals ik zou willen.
Heb ze besteld, dus binnenkort een review in dit topic!Antonius schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:45:
[...]
Ik heb een voorloper daarvan, met iets kleinere wielen. De lagere schoen geef enerzijds mogelijk wat minder stabiliteit, maar anderzijds kun je er wel "dieper mee zitten". Meer dus naar de houding van een langebaan schaatser, zogezegd. Je kunt er dan ook mooie lange slagen mee maken, vanuit een meer aerodynamische houding. Voor mij is dat cruciaal. YMMV.
@michel2506 strava heeft een skeeler optie. Eventueel met een smartwatch, of anders gewoon mobiele telefoon
[ Voor 9% gewijzigd door Zorg op 04-03-2021 22:51 ]
Zo de Kids op school. Papa even tijd om de skeelers wat langer uit te proberen. De 5km leek mij toch wat optimistisch dus er maar een korter rondje gemaakt. Helaas wel door woonwijken dus geen vlak asfalt. Al met al niet gevallen, wel flink wat onbalans momenten gehad. Voornamelijk stoepjes of laagjes af. Voelde al snel de spieren op mijn schenen dus uiteindelijk een rondje van bijna 2km gemaakt. Nu uitpuffen
Yup, via Strava, werkt prima.michel2506 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:31:
Zijn er hier mensen die hun ritjes ook bijhouden met een fitness tracker?
:strip_exif()/f/image/5sfhCXAGD9T0StJFRvebJ3wL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door PaT op 05-03-2021 11:38 ]
Iemand ervaring met urban skates? Ik had (15 jaar geleden) skates van Bauer en kon het wel vrij goed.
Ik zou er nu graag terug mee beginnen, maar de skates zijn niet bruikbaar meer (de inner boot is helemaal verduurd en stuk).
Ik lees nu dat skates met 3 wielen leuker zijn omdat ze makkelijker draaien. Is dat zo?
Ik zie ook dat Powerslide momenteel een populair merk is. Heeft iemand ervaring met hun urban skates, Zoom, Imperial en/of Next?
Ik zou er nu graag terug mee beginnen, maar de skates zijn niet bruikbaar meer (de inner boot is helemaal verduurd en stuk).
Ik lees nu dat skates met 3 wielen leuker zijn omdat ze makkelijker draaien. Is dat zo?
Ik zie ook dat Powerslide momenteel een populair merk is. Heeft iemand ervaring met hun urban skates, Zoom, Imperial en/of Next?
Geen ervaring met urban skates maar 15 jaar geleden had ik ook een set Bauers! Zwart met geel, weet het nog goed! Toen vooral street, half pipes ed. Nu ga ik voor toer / afstanden. Daarom voor powerslide gegaan. Hoewel het merk ook urban heeft dacht ik.
Ha ja die zwart-gele Bauers moest je toen hebben. Series 3 was dat denk ik. Heb ik ook nog gehad, daarna street/hockeys gekocht van Bauer, was toch een niveautje beter.Zorg schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:11:
Geen ervaring met urban skates maar 15 jaar geleden had ik ook een set Bauers! Zwart met geel, weet het nog goed! Toen vooral street, half pipes ed. Nu ga ik voor toer / afstanden. Daarom voor powerslide gegaan. Hoewel het merk ook urban heeft dacht ik.
Maar ik lees nu dat het grootste voordeel van 3 wielen de snelheid is (en een beetje de wendbaarheid), maar het nadeel de stabiliteit. Denk dat ik dan eerder voor 4 wielen ga, ik ben ook geen 16 meer (spijtig genoeg).
Powerslide heeft inderdaad ook urban, maar (bijna) niets leverbaar in mijn maat. Iemand ervaring met FR Skates? Daar lijkt iets meer leverbaar van...
Ik heb zojuist de Powerslide zoom 80 pro besteld, als het goed is snel binnen
Eens even kijken of het nog een beetje wilt lukken. Mijn dochtertje en vrouw zijn ook druk bezig dus kon niet achter blijven.
Eens even kijken of het nog een beetje wilt lukken. Mijn dochtertje en vrouw zijn ook druk bezig dus kon niet achter blijven.
big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.
Mocht je wendbaarheid willen moeten de wielen dicht bij elkaar zitten. De contactpunten van de buitenste wielen met de ondergrond moeten dicht bij elkaar zitten. Daarbij geeft een groot wiel ook meer instabiliteit, je zwaartepunt komt daarmee ook hoger te liggen. Wil je dus binnen de bebouwde kom met wat zigzaggen dan moet je niet te grote wielen kiezen.
Ik heb zelf besloten dat ik voor freestyle ga: grote wielen voor onregelmatige ondergrond en afstanden, hoge schoen voor steun en stabiliteit, 3 wielen die zo dicht mogelijk op elkaar staan voor wendbaarheid.
Echte marathons zal ik vermoedelijk nooit kunnen rijden, hoge snelheid idem, echt klooien in een half-pipe etc. gaat m’n lijf ook stuk aan, maar een beetje rondjes kunnen maken, slalom icm afstanden tot 20 km met een snelheid van 12-18km/u lijkt me fijn
Echte marathons zal ik vermoedelijk nooit kunnen rijden, hoge snelheid idem, echt klooien in een half-pipe etc. gaat m’n lijf ook stuk aan, maar een beetje rondjes kunnen maken, slalom icm afstanden tot 20 km met een snelheid van 12-18km/u lijkt me fijn
Ik heb mijn recht op slalommen net opgegeven 
:strip_exif()/f/image/hLQriPLc7Q41sLTunncQzbd6.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat ook een periode van aanpassen worden, want dit rijdt toch echt best wel anders
Overigens, 3 vs 4 wielen, daar kan je heel lang over praten maar het beste is toch echt om het te proberen. Bij gelijke wielbasis en vlakke afstelling voelt 3 wielen in mijn ervaring wendbaarder aan, omdat je om het middelste wiel heen je skate kan draaien, in plaats van dat alle wielen moeten schuiven om diezelfde draai te maken. Maar 4 wielen kan je dan weer met rocker instellen, als je de juiste frames hebt; dat betekent dat de buitenste wielen iets hoger zitten dan de middelste, wat een meer hockey/kunstschaats-achtig karakter geeft. En stuntskates hebben vaak negatieve rocker, met kleinere/hogere wieltjes in het midden, om meer clearance voor grinds te geven, en meer stabiliteit bij agressief snelheid maken.
TL;DR 3 vs 4 wielen is lang niet de enige factor met invloed dus je moet het eigenlijk gewoon eens gaan proberen
:strip_exif()/f/image/hLQriPLc7Q41sLTunncQzbd6.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat ook een periode van aanpassen worden, want dit rijdt toch echt best wel anders
Overigens, 3 vs 4 wielen, daar kan je heel lang over praten maar het beste is toch echt om het te proberen. Bij gelijke wielbasis en vlakke afstelling voelt 3 wielen in mijn ervaring wendbaarder aan, omdat je om het middelste wiel heen je skate kan draaien, in plaats van dat alle wielen moeten schuiven om diezelfde draai te maken. Maar 4 wielen kan je dan weer met rocker instellen, als je de juiste frames hebt; dat betekent dat de buitenste wielen iets hoger zitten dan de middelste, wat een meer hockey/kunstschaats-achtig karakter geeft. En stuntskates hebben vaak negatieve rocker, met kleinere/hogere wieltjes in het midden, om meer clearance voor grinds te geven, en meer stabiliteit bij agressief snelheid maken.
TL;DR 3 vs 4 wielen is lang niet de enige factor met invloed dus je moet het eigenlijk gewoon eens gaan proberen
[ Voor 44% gewijzigd door McGryphon op 07-03-2021 11:23 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Tja proberen, maar hier in België heb je niet veel gespecialiseerde winkels, al helemaal niet in mijn buurt. Huren gaat hier ook nergens.McGryphon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:16:
Ik heb mijn recht op slalommen net opgegeven
[Afbeelding]
Ik vrees dat online kopen de enige mogelijkheid is voor mij.
Dan wil ik je echt adviseren om af te wachten totdat je weer kan reizen en in de winkel passen. Ik wil ook nieuwe skates, maar ik ga toch echt wachten. Geen zin om 10 verschillende paren te moeten bestellen en terug sturen.mathias82 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Tja proberen, maar hier in België heb je niet veel gespecialiseerde winkels, al helemaal niet in mijn buurt. Huren gaat hier ook nergens.
Wat je wel zou kunnen doen is een stel goedkope als tijdelijke skeelers bestellen. Dan is het wat minder belangrijk of het optimaal zit. Maar alsnog: ik heb, ook bij de goedkope en tweedehands, minstens 6 paar aangehad waar ik nog geen km op had kunnen rijden, terwijl ik op m’n huidige echt direct 5+km kon doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 07-03-2021 11:35 ]
Je hebt helemaal gelijk, maar de grenzen zouden hier pas terug open gaan na de paasvakantie. Enerzijds wil ik niet zo lang wachten, anderzijds vrees ik dat er tegen dan helemaal geen voorraad meer gaat zijn. Inline skating wordt terug populair, en online is al veel uitverkocht.Ardana schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:32:
[...]
Dan wil ik je echt adviseren om af te wachten totdat je weer kan reizen en in de winkel passen. Ik wil ook nieuwe skates, maar ik ga toch echt wachten. Geen zin om 10 verschillende paren te moeten bestellen en terug sturen.
Wat je wel zou kunnen doen is een stel goedkope als tijdelijke skeelers bestellen. Dan is het wat minder belangrijk of het optimaal zit. Maar alsnog: ik heb, ook bij de goedkope en tweedehands, minstens 6 paar aangehad waar ik nog geen km op had kunnen rijden, terwijl ik op m’n huidige echt direct 5+km kon doen.
Ik ben enkele maanden geleden, toen de meeste winkels wel open waren, in Scheveningen geweest om wat skates te proberen. Da's een dikke 120 km hier vandaan. Is het wel waard geweest, want als ik op andermans ervaringen af gegaan was had ik K2 Mod 110 gehaald, en die bleken bij aanpassen mijn voet compleet niet te matchen.mathias82 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Tja proberen, maar hier in België heb je niet veel gespecialiseerde winkels, al helemaal niet in mijn buurt. Huren gaat hier ook nergens.
Naar mijn mening is pasvorm gewoon te belangrijk bij skates om zo'n dure gok mee te doen. Het is geen fiets waarvan je het zadel omhoog en omlaag kan zetten of een ander stuur kan kiezen voor een betere houding; als het slecht past is het gewoon echt pijnlijk
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
/f/image/ZGzxSjbKi0dhaxll5cxTmUjF.png?f=fotoalbum_large)
Stukje met Ardana gedaan. Eerste rondje met de R4's, voor haar het eerste rondje dit jaar überhaupt. Was best wel lekker
Ik ga nog ff moeten wennen maar ben er erg blij mee, nu al
Voor mij ook het eerste rondje met de R4's. Ik heb maat 42 alleen mijn linkerteen wordt iets gevoelig. Voor de rest zitten ze wel heel goed, misschien nog een beetje nieuwigheid.
Na zeker 10 jaar niet meer geskate te hebben (had 10 jaar terug een setje standaard skates van de decathlon gehaald) ging het nog eigenlijks best goed! Zelfs al heel voorzichtig pootje over gedaan!
De skates zelf vind ik zeer goed van kwaliteit. Alles voelt degelijk en stevig aan. Merk wel dat ik nog wat voorzichtig ben op de mindere fietspaden. Het lange rechte stuk (rechts van Oude Landen) is een mooi vlak fietspad, daar ging het prima. Daarna naar rechts gegaan (onder door) naar een standard stoeptegel fietspad. Dat was toch een beetje minder.
:strip_exif()/f/image/pPRwecmTXzWRSfzKKMxBUNcm.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al zeer blij mee, had niet verwacht dat het toch wel een redelijk zware workout was, ok ligt natuurlijk ook aan mij
. Nu langszaam opbouwen. Twee doelen voor mezelf, een uur lang en gemiddeld 25 km/h
Na zeker 10 jaar niet meer geskate te hebben (had 10 jaar terug een setje standaard skates van de decathlon gehaald) ging het nog eigenlijks best goed! Zelfs al heel voorzichtig pootje over gedaan!
De skates zelf vind ik zeer goed van kwaliteit. Alles voelt degelijk en stevig aan. Merk wel dat ik nog wat voorzichtig ben op de mindere fietspaden. Het lange rechte stuk (rechts van Oude Landen) is een mooi vlak fietspad, daar ging het prima. Daarna naar rechts gegaan (onder door) naar een standard stoeptegel fietspad. Dat was toch een beetje minder.
:strip_exif()/f/image/pPRwecmTXzWRSfzKKMxBUNcm.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al zeer blij mee, had niet verwacht dat het toch wel een redelijk zware workout was, ok ligt natuurlijk ook aan mij
Dat is voor een rit na zo lang niets doen heel netjes @Zorg. En tegelfietspaden zijn gewoon waardeloos!
Hier hebben we veel dijkwegen en hoewel dat asfalt is, is dat wel de ruwe variant. Dat sloopt je wieltjes enorm. Ik ben dus op zoek naar alternatieve routes. Ik heb er nu 1 in de planning, maar dat is een aardig eind.
Hier hebben we veel dijkwegen en hoewel dat asfalt is, is dat wel de ruwe variant. Dat sloopt je wieltjes enorm. Ik ben dus op zoek naar alternatieve routes. Ik heb er nu 1 in de planning, maar dat is een aardig eind.
Ardana schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:32:
[...]
Dan wil ik je echt adviseren om af te wachten totdat je weer kan reizen en in de winkel passen. Ik wil ook nieuwe skates, maar ik ga toch echt wachten. Geen zin om 10 verschillende paren te moeten bestellen en terug sturen.
Ik heb jullie advies opgevolgd en toch nog een winkel in België gevonden die urban skates verkoopt. Was wel een uurtje rijden. Of het veel nut had weet ik niet, want ze hadden maar 1 merk op stock (FR Skates). Het andere merk (Powerslide) heeft momenteel leveringsproblemen.McGryphon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:44:
[...]
Ik ben enkele maanden geleden, toen de meeste winkels wel open waren, in Scheveningen geweest om wat skates te proberen. Da's een dikke 120 km hier vandaan. Is het wel waard geweest, want als ik op andermans ervaringen af gegaan was had ik K2 Mod 110 gehaald, en die bleken bij aanpassen mijn voet compleet niet te matchen.
Naar mijn mening is pasvorm gewoon te belangrijk bij skates om zo'n dure gok mee te doen. Het is geen fiets waarvan je het zadel omhoog en omlaag kan zetten of een ander stuur kan kiezen voor een betere houding; als het slecht past is het gewoon echt pijnlijk
Ik ben er wel goed geholpen, en heb de verschillende modellen van FR kunnen passen (van goedkoop naar duur: FR3, FR2 en FR1). Qua boot en liner is er niet veel verschil tussen de modellen, het grootste verschil zit in het frame, de wielen en de kogellagers. Ik ben uiteindelijk voor de FR2 gegaan, omdat ik niet veel verschil met de FR1 merkte en de FR1 buiten het budget viel dat ik mij vooropgesteld had.
FR skates worden geacht "schoenmaatvast" te zijn, maar ik had toch een maat 44 nodig waar ik normaal een 43 als schoenmaat heb.
Gisteren wat mee gaan rijden, en ik ben er heel tevreden van. Ze geven veel steun, zijn heel stabiel en ik voel echt dat ik er controle mee heb. Het was al (minstens) 15 jaar geleden dat ik nog op skates had gestaan, maar ik was er direct terug mee weg. Ook al wat in het skatepark geklooid, heel leuk!
Plaatje bij het praatje:
:strip_exif()/f/image/psGfoIwpbE4S0nSnYCLITinB.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch wel weer lekker he.mathias82 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:21:
[...]
[...]
Ik heb jullie advies opgevolgd en toch nog een winkel in België gevonden die urban skates verkoopt. Was wel een uurtje rijden. Of het veel nut had weet ik niet, want ze hadden maar 1 merk op stock (FR Skates). Het andere merk (Powerslide) heeft momenteel leveringsproblemen.
Ik ben er wel goed geholpen, en heb de verschillende modellen van FR kunnen passen (van goedkoop naar duur: FR3, FR2 en FR1). Qua boot en liner is er niet veel verschil tussen de modellen, het grootste verschil zit in het frame, de wielen en de kogellagers. Ik ben uiteindelijk voor de FR2 gegaan, omdat ik niet veel verschil met de FR1 merkte en de FR1 buiten het budget viel dat ik mij vooropgesteld had.
FR skates worden geacht "schoenmaatvast" te zijn, maar ik had toch een maat 44 nodig waar ik normaal een 43 als schoenmaat heb.
Gisteren wat mee gaan rijden, en ik ben er heel tevreden van. Ze geven veel steun, zijn heel stabiel en ik voel echt dat ik er controle mee heb. Het was al (minstens) 15 jaar geleden dat ik nog op skates had gestaan, maar ik was er direct terug mee weg. Ook al wat in het skatepark geklooid, heel leuk!
Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
Mooi om te horen dat het gevoel meteen terug is. Het is net als fietsen of niet? Je verleert het niet. Nu lekker meters gaan maken.
Ik wissel het skeeleren tegenwoordig af met wielrennen. Beide goed voor de beentjes maar het skeeleren vraagt véél meer van je core. Dat is tenminste wanneer je laag probeert te zitten.
Je verleert het inderdaad niet. Ik had er wat schrik voor omdat het zo lang geleden was, maar het was er echt direct terug. Muscle memory heet dat denk ik.stevens20 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:09:
[...]
Toch wel weer lekker he.
Mooi om te horen dat het gevoel meteen terug is. Het is net als fietsen of niet? Je verleert het niet. Nu lekker meters gaan maken.
Ik wissel het skeeleren tegenwoordig af met wielrennen. Beide goed voor de beentjes maar het skeeleren vraagt véél meer van je core. Dat is tenminste wanneer je laag probeert te zitten.
Ik ben zelf niet zo sportief, omdat ik de meeste sporten gewoon niet leuk vind. Gelukkig heb ik geen zittend beroep. Skiën en skeeleren vind ik wel leuk. Skiën kan je natuurlijk niet elke dag doen, skeeleren gelukkig wel (als het weer het toelaat). Voel mij wel een beetje een "oude zak" in het skatepark, maarja, je ben zo oud als je je voelt zeker
@mathias82 Ik ben van bijna hetzelfde bouwjaar (83) maar ik zie mezelf toch niet meer het skatepark ingaan! Nog los van de persceptie, tis gewoon levensgevaarlijk
Afgelopen week wat snotterig geweest en daardoor niets gedaan. Daarvoor wel al de gemiddelde snelheid op bijna 22 gekregen over 6.5 km. Doe ongeveer een 20 minuten dus perfect voor tijdens de lunch. Nu langzaam ophogen naar grotere afstanden.
Voor de Belgen (of NederBelgen)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210320_96218014
Een nieuwe route gemaakt, zodra ik het een uurtje goed kan volhouden wil ik er zeker eens gaan zien! Voor een 20 a 30 min is het helaas iets te ver weg (regio Antwerpen)
Afgelopen week wat snotterig geweest en daardoor niets gedaan. Daarvoor wel al de gemiddelde snelheid op bijna 22 gekregen over 6.5 km. Doe ongeveer een 20 minuten dus perfect voor tijdens de lunch. Nu langzaam ophogen naar grotere afstanden.
Een nieuwe route gemaakt, zodra ik het een uurtje goed kan volhouden wil ik er zeker eens gaan zien! Voor een 20 a 30 min is het helaas iets te ver weg (regio Antwerpen)
Het is even gevaarlijk als je 16 bent als wanneer je 38 bentZorg schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:00:
@mathias82 Ik ben van bijna hetzelfde bouwjaar (83) maar ik zie mezelf toch niet meer het skatepark ingaan! Nog los van de persceptie, tis gewoon levensgevaarlijk
Ja had ik ook al gezien. Ik ga dat wel eens doen met vrouw & zoon denk ik. Wij komen ook uit Antwerpen, een uurtje kan je het altijd volhouden, dan doe je het maar wat tragerZorg schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:00:
Flexibele botten heb je niet meer, alles begint brozer te worden
Ik voel me toch meer op me gemak gewoon op rechte wegdek maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur ook een beetje. Tegenwoordig met de fietssnelwegen is er wel veel goed wegdek maar er is altijd een stuk tussenin wat slecht is (om bijv van de ene naar de andere te gaan)
Ik voel me toch meer op me gemak gewoon op rechte wegdek maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur ook een beetje. Tegenwoordig met de fietssnelwegen is er wel veel goed wegdek maar er is altijd een stuk tussenin wat slecht is (om bijv van de ene naar de andere te gaan)
Van een gebroken bot ga je niet dood heZorg schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:01:
Flexibele botten heb je niet meer, alles begint brozer te worden
Na 2 weken de kou niet aan te durven deze week de opbouw weer opgepakt. Vandaag de eerst 5km gedaan, op de helft met wind tegen voelde ik me prima maar op de terugweg begon de vermoeidheid er toch in te hakken met op het einde blaarvorming aan beide voeten(onderbinnenzijde). Het zijn nog nieuwe skates en misschien gebruik ik niet de juiste sokken.
Ik merk wel 2 dingen, ik heb bij het balanceren op de linkervoet door dat ik soms op de buitenkant van de wielen rol ipv de binnenzijde.
Daarnaast heb ik na 10 jaar niets besloten om eerst te beginnen io 84mm rollerblades...misschien had ik b meteen voorn de 100+mm morten gaan.
Ik merk wel 2 dingen, ik heb bij het balanceren op de linkervoet door dat ik soms op de buitenkant van de wielen rol ipv de binnenzijde.
Daarnaast heb ik na 10 jaar niets besloten om eerst te beginnen io 84mm rollerblades...misschien had ik b meteen voorn de 100+mm morten gaan.
sokken kiezen die mooi aansluiten (verder maakt vind ik niet heel erg uit welke je hebt) ik zou vooral je skates zo strak doen dat je absoluut geen wrijving hebt.
5km vind ik wel weer echt een groot stuk om mee te beginnen hoor
Dinsdag had ik denk 1,5km max dus een organische opbouw. De techniek verleerd je niet, ik wil nog ee keer op een mooie parkeerplaats wat oefeningen doen maar het gaat best prima. Conditie is wel echt slecht nog.ansichtkaart schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:48:
sokken kiezen die mooi aansluiten (verder maakt vind ik niet heel erg uit welke je hebt) ik zou vooral je skates zo strak doen dat je absoluut geen wrijving hebt.
Maar het bevalt en leuk om gemakkelijk afstanden te halen die met hardlopen minder snel te doen zijn. En glad asfalt is...heerlijk
Ik weet niet of je het laatste noemt als "probleem" of juist positief. Naar de buitenkant aan het begin van de slag en dan weer terug komen op de binnenkant voor de afzet is volgens mij dikke prima. Beginnende schaatsers (en skeeleraars) blijven typisch extreem op de binnenkant van de wielen/ijzers staan. Dan sluit je de enkels niet tegen elkaar en maak je daardoor een minder effectieve slag.AMARONE schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:08:
Na 2 weken de kou niet aan te durven deze week de opbouw weer opgepakt. Vandaag de eerst 5km gedaan, op de helft met wind tegen voelde ik me prima maar op de terugweg begon de vermoeidheid er toch in te hakken met op het einde blaarvorming aan beide voeten(onderbinnenzijde). Het zijn nog nieuwe skates en misschien gebruik ik niet de juiste sokken.
Als je ook na wat trainen moeite hebt om recht op de wielen te blijven staan, dan zijn skates met een los onderstel een fijne upgrade. Die kun je voor en achter wat verschuiven van links naar rechts zodat je er rechter op staat. Omdat onze enkels en voeten allemaal anders zijn, is het niet vanzelfsprekend dat je met een vast onderstel lekker recht staat. Voor mij was dat *de* grote ontdekking na de aankoop van mijn skeelers. Later heb ik naar aanleiding van die ervaring een los stel schaatsijzers (klap) gekocht voor onder de skeelerschoenen. Nog nooit zo lekker geschaatst
Grotere wielen rijdt stabieler over diverse ondergronden, stuurt minder maar is lekker voor lange stukken. Het strijkt meer recht. Maar niks mis mee om eerst iets lager te staan om er weer even in te komen.Daarnaast heb ik na 10 jaar niets besloten om eerst te beginnen io 84mm rollerblades...misschien had ik b meteen voorn de 100+mm morten gaan.
Ik krijg de kriebels van alle skeeler berichten hier. Krijg zin om die van mij ook weer uit te mottenballen te trekken. Wel eerst opnieuw zoeken naar strak en rustig asfalt in mijn omgeving.
Hier ook een weekje rust gehad. Door verschillende omstandigheden vsn slecht weer, loopneus, verbouwing ed. Maar miste het wel! Vanmorgen was het nog mooi weer dus vroeg al de skates onder gebonden. Ondanks dat ik vrijwel altijd hetzelfde rechtecstuk doe, heen en terug, vind ik het nog steeds fijn! Vandaag wel iets minder ver 7.3 km (max tot nu toe 8.8) en snelheid blijft constand op circa 21 km/h
Ik vind het tof dat ik de afstand weet te verhogen (+40%) maar snelheid helaas niet zo goed als afstand (+10%). Deels is ondergrond maar hoopte toch iets sneller te kunnen gaan. Rond de 25 gemiddelde is wenselijk. Zal maar blijven oefenen zeker?
Ik vind het tof dat ik de afstand weet te verhogen (+40%) maar snelheid helaas niet zo goed als afstand (+10%). Deels is ondergrond maar hoopte toch iets sneller te kunnen gaan. Rond de 25 gemiddelde is wenselijk. Zal maar blijven oefenen zeker?
Dan moet ik het als positief zien dat de basisslag technisch nog oké gaat. Afzetten op de binnenzijde en als ik de slag van onder het lichaam naar buiten maak kan dit prima lichtjes op de buitenzijde van de wielen.Antonius schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:23:
[...]
Ik weet niet of je het laatste noemt als "probleem" of juist positief. Naar de buitenkant aan het begin van de slag en dan weer terug komen op de binnenkant voor de afzet is volgens mij dikke prima. Beginnende schaatsers (en skeeleraars) blijven typisch extreem op de binnenkant van de wielen/ijzers staan. Dan sluit je de enkels niet tegen elkaar en maak je daardoor een minder effectieve slag.
Dit gaat gelukkig zonder problemen. Ik kan er prima recht op staan en stabiel dus qua aankoop heb ik op de goede gegokt.Antonius schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:23:
[...]
Als je ook na wat trainen moeite hebt om recht op de wielen te blijven staan, dan zijn skates met een los onderstel een fijne upgrade. Die kun je voor en achter wat verschuiven van links naar rechts zodat je er rechter op staat. Omdat onze enkels en voeten allemaal anders zijn, is het niet vanzelfsprekend dat je met een vast onderstel lekker recht staat. Voor mij was dat *de* grote ontdekking na de aankoop van mijn skeelers. Later heb ik naar aanleiding van die ervaring een los stel schaatsijzers (klap) gekocht voor onder de skeelerschoenen. Nog nooit zo lekker geschaatst
Ik ben vooral ongeduldig en wil snel lange stukken maken. Ook qua ondergrond moet ik eerst door een aantal wijken heen voordat ik bij een aardig stuk asfalt kom tussen rijswijk en delft in. Maar om te beginnen is het opzich ook wel prima zo, nog 0x gevallen en bochtjes en anticiperen gaat prima. Remmen nog niet zoals ik wil maar dat komt wel.Antonius schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:23:
Grotere wielen rijdt stabieler over diverse ondergronden, stuurt minder maar is lekker voor lange stukken. Het strijkt meer recht. Maar niks mis mee om eerst iets lager te staan om er weer even in te komen.
Ik krijg de kriebels van alle skeeler berichten hier. Krijg zin om die van mij ook weer uit te mottenballen te trekken. Wel eerst opnieuw zoeken naar strak en rustig asfalt in mijn omgeving.
Net weer 5km gedaan, op de helft voelde het goed maar terug bij huis toch helemaal kapot. En op de laatste 1,5km lukt de slag ook minder goed en ik ga dan te gehaast slagen maken ipv op techniek te blijven rijden. Maar met wat training en meer zon komt dat goed. Kan niet wachten op het moment dat de 5km een makkie is. Dan de doelen verleggen.
Dat ligt meer aan de lengte van je wielbasis dan aan de grootte van je wielen: 3 grote wielen die dicht op elkaar staan (en dus nauwelijks aan de voor- en achterkant uitsteken) zijn wendbaarder dan 4 kleine wielen die ver van elkaar staan.Antonius schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:23:
Grotere wielen rijdt stabieler over diverse ondergronden, stuurt minder maar is lekker voor lange stukken. Het strijkt meer recht. Maar niks mis mee om eerst iets lager te staan om er weer even in te komen.
Ik heb nu de standaard: 4 kleinere wielen die voor- en achter uitsteken, en ik ga straks (ooit) skeelers met 3 wielen dicht op elkaar halen. Heb er al op geskeelerd en het is zoooo veel fijner voor mij.
Welke app gebruiken jullie, ik lees wat over strava? Had zelf sprint maar dat is een draak van een app imo.
Hey nog meer inlineskaters. Ook ik heb mijn skeelers uit het stof getrokken. K2vo2 max uit 2005. Eerst maar eens wat door de straat en toen met Hemelvaart maar eens richting Stadskanaal. 8km vanuit drouwenerveen. Daar mijn vrouw heen laten komen voor terras en ff weer voor eerst wat winkels in. Techniek ben ik niet verleerd en conditie is met mijn 119 kilo nog goed te noemen. Vorige week tocht gemaakt van 20 km in uur tijd. Ik heb het virus weer en heb mij nieuwe skates gekocht. Met maat 47,5 is dat moeilijk. Deze oudjes maat 48 zitten zonder sokken goed maar geven na dik uur skaten toch pijnlijk voeten. Kwam toevallig een site tegen welke nieuwe k2vo2 90 verkocht in maat 49 en heb deze gekocht. Ik ben een 4x90mm liefhebber. Ze waren te klein dacht ik toen ik ze kreeg en ik baalde zo. Maar na wat sneu treurnis en stampvoeten kwam er steeds meer ruimte. En ze zitten perfect en nou met sokken. Nu wachten op het mooie weer want dat is er nog niet gekomen en zit ik als klein kind van 43 uit het raam te turen. Nou 114.5 kilo en nog 25 kilo te gaan. Huphup met dat mooie weer
Ik las dat iemand een zweetkop heeft, net zoals mij. Gelukkig heb je er 1, na een val erop weet je het niet. Ik gebruik een zweetmutsje van declathon onder mijn helm en gebruik een normalen wielerhelm met veel beluchting en knelt voor geen meter. ik heb mij net een nieuwe helm besteld. De o,neil defender. Blits en stoer met graffiti in blauw
Het is overigens niet alleen een slechte lente, maar ook een beroerde tijd om te skeeleren. Tot nu toe nog maar 2 rondjes kunnen maken dit voorjaar
ik ga er gewoon 2 a 3 keer per week op uit. ik vind het wel meevallen met het weer.
maar ik ren echt naar buiten zodra het asfalt droog is.
Vaak is de sweet spot in mijn regio tussen 13:00 en 15:00 en 19:00 tot zonsondergang.
Vaak is de sweet spot in mijn regio tussen 13:00 en 15:00 en 19:00 tot zonsondergang.
Hier op het veen woeit het hard en is het nat. Het kon een paar keer maar was ik aan het werk.ansichtkaart schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:25:
ik ga er gewoon 2 a 3 keer per week op uit. ik vind het wel meevallen met het weer.
@michel2506 Die route die je reed bij Maartensdijk/Hollandsche Rading in Maart op de skeelers. Hoe is de kwaliteit van de wegen daar? Woon relatief dichtbij en dat zou een mooie optie kunnen zijn.
Op zich best OK. Maar heb nog niet veel vergelijkingsmateriaal. Zijn wel wat stukjes minder, voornamelijk langs de Wilhelminaweg / Tolakkerweg (de N weg) dat is een tegelfietspad waar ik zeker tussen maartensdijk en hollandsche rading soms aardig tussen de kieren en gaten door moet manouvreren, Maar de fietspaden door het weiland van 2x zo'n 2,5KM zijn redelijk strak asfalt waar ik aardig vaart kan maken.[message=,noline]virtualite schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:51[/message]:
@michel2506 Die route die je reed bij Maartensdijk/Hollandsche Rading in Maart op de skeelers. Hoe is de kwaliteit van de wegen daar? Woon relatief dichtbij en dat zou een mooie optie kunnen zijn.
Ik vermijd alleen de spoorwegovergang in Maartensdijk als de pest. Daar ben ik een paar keer onderuit gegaan. Het is al spannend genoeg door de rails, maar het asfalt ertussen zitten ook gaten en scheuren in waar ik wel eens blijf steken. Overgang Hollandsche Rading rijd je zo overheen.
Vanochtend toevallig voor het eerst een wat langer rondje via Hollandsche Rading en vliegveld Hilversum gedaan en ook dat is best een aanrader, bijna helemaal asfalt! Mijn gemiddelde snelheid wordt ook steeds beter
:strip_exif()/f/image/PVlUpBudxLIl5IB0l0R06df6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door michel2506 op 31-05-2021 19:08 ]
Dat is helaas nog net te ver voor mij. Kom zef uit Bilthoven dus zal ca 10km erbij moeten rekenen.
Ik heb vandaag gekozen voor een ander stuk. (Heen en weer). Daar was de weg op hooguit 1km na in erg goede staat.
Ik heb vandaag gekozen voor een ander stuk. (Heen en weer). Daar was de weg op hooguit 1km na in erg goede staat.
:strip_exif()/f/image/9IF14puPbA7R94IviZnUwb5S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door virtualite op 31-05-2021 23:55 ]
Na de positieve start was het wat weggezakt. Deels het weer, deels door zwemmerseczeem wat mij ervan hield om te blijven gaan. Nu eindelijk weer een korte 20 minuten gepakt. Conditie moet ik echt verbeteren en het inskeeleren van de nieuwe sloffen ook nog. Vooral de onderzijde binnenkant van mijn linkervoet geeft snel irritaties. Iemand een oplossing?
Verder zie ik verschillende apps voorbij komen, welke is nou het makkelijkst?
Strava!
Hoe hard slijten de wielen bij jullie eigenlijk? Ik merk toch al na een rit of 5 (50 a 60 km) dat met name mijn rechterskate al slijtage vertoond. Ik skate veel op geasfalteerde fietspaden, van superglad tot net iets minder glad.
Ik vermoed dat mijn alles behalve perfecte techniek daar deels debet aan is, maar ik ben wel benieuwd hoe lang jullie met een setje wielen doen.
Hoe hard slijten de wielen bij jullie eigenlijk? Ik merk toch al na een rit of 5 (50 a 60 km) dat met name mijn rechterskate al slijtage vertoond. Ik skate veel op geasfalteerde fietspaden, van superglad tot net iets minder glad.
Ik vermoed dat mijn alles behalve perfecte techniek daar deels debet aan is, maar ik ben wel benieuwd hoe lang jullie met een setje wielen doen.
[ Voor 97% gewijzigd door PaT op 06-06-2021 16:09 ]
Na inderdaad een paar mindere weken (zowel weer als drukte) vorige week en vandaag toch weer even kunnen gaan. Ik heb achter huis een redelijk ok pas met stukken goed tot zeer goed. Volgende keer eens een andere route dan enkel heen en weer
Het liefst ga ik tussen de middag, s'morgens ben ik nooit echt fit an s'avonds na het werk vaak geen energie meer of er zijn nog tal van andere zaken (eten koken, kinderen huiswerk en sporten) waardoor ik pas om 21h tijd heb, dan is de puf ook weg.
/f/image/MAqhsmLEJ30dlBMYENSuSnlF.png?f=fotoalbum_large)
@PaT , qua slijtage, ik heb er nog maar 102km opzitten totaal en heb éénmaal mijn wielen omgedraaid (dus voor naar achter en links met rechts)
/f/image/MAqhsmLEJ30dlBMYENSuSnlF.png?f=fotoalbum_large)
@PaT , qua slijtage, ik heb er nog maar 102km opzitten totaal en heb éénmaal mijn wielen omgedraaid (dus voor naar achter en links met rechts)
Ik denk dat het erg afhankelijk is van kwaliteit van de wielen.PaT schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:44:
Strava!
Ik heb Matter Image gehad, dat is niet de duurste soort, na ongeveer 2000 km vervang ik ze. De eerste honderd km zie ik dan nog geen slijtage.
Mijn techniek is ook niet super.
Ik tune ook in! Vroeger altijd veel plezier gehad met skeeleren, en daarom in 2019 met mijn vriendin samen weer skeelers gekocht. We gingen voor deze instappers en na de eerste paar kilometers met knie- en polsbeschermers gedaan te hebben, heb ik de kniebeschermers weg gedaan voor het comfort. Ik heb er 50 gelogde kilometers mee gemaakt, en ik schat een 30 niet-gelogde kilometers (maar kan zomaar meer zijn, ik heb echt geen idee).
Inmiddels zijn de wieltjes (ook na wat doorwisselen) wat versleten en het liefst koop ik nieuwe wieltjes en een setje om de lagers schoon te maken. Maarja, ga ik dat nog uitgeven aan deze skates? Deze twijfel zorgt er nu voor dat ik steeds minder de skeelers pak (want wieltjes versleten en niet prettig) terwijl ik eigenlijk erg veel zin heb om weer te skeeleren. Tot nu doe ik voornamelijk rondjes van 5-10 km, maar zou graag wat verder willen. Met de skates die ik nu heb is dat niet zo prettig; het kost veel energie om hard te gaan en ik las zojuist iemand die schreef "25km/h haal je in de luwte van een fietser makkelijk" maar dat is bij mij zowat de topsnelheid op glad asfalt. Omdat het mijn vriendin wat minder in de smaak valt en ivm ziekte de verwachting is dat ik de komende maanden/jaren nog alleen zal moeten gaan, wil ik dus voor nieuwe skates gaan kijken.
Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van wat een paar goede skates kosten. Ik koop liever goede skates die wat duurder zijn, dan dat ik concessies doe en er later spijt van krijg. Bovendien bind ik vaak echt met plezier de skates onder en rechtvaardigt dat imho een wat grotere uitgave. Voor nu denk ik aan 300-400 euro, maar als ik een perfect paar tegenkom voor 600 euro dan zal ik er niet lang over twijfelen. De vraag is voor mij vooral: wat voor soort skate ga ik voor; hoe groot moeten de wielen zijn, hoeveel wielen, zijn er ook skates met grote wielen en een rem (ik ben altijd erg handig geweest met de rem op skates, en sta vlot stil als het verkeertechnisch noodzakelijk is - remmen met alleen de wieltjes kan ik niet)?
Ik woon in een plattelandsgemeente waar op de buitenwegen veelal asfalt van verschillende kwaliteit ligt. Sommige stukken zijn superglad, andere stukken bestaan uit asfalt met van zo'n steentjes erin die her en der stuk zijn, en soms liggen die steentjes los en ga ik bijna op mijn muil met mijn huidige 76mm wielen. Tegelijkertijd moet ik oppassen dat ik niet teveel stabiliteit inruil, want door mijn platvoeten krijg ik met mijn huidige skates op langere afstanden last van mijn enkels (al kan ik me voorstellen dat dit ook deels door het cheap-ass gehalte van mijn skates komt).
Ik ben er nog niet goed over uit. Ik zag dat onlineskateshop uit Scheveningen door enkelen werd aanbevolen; ik vind het niet erg om een stukje te moeten rijden om goed advies te krijgen, maar Scheveningen is vanuit Noord-Limburg 200km ver en dat is me net iets teveel van het goede. Weten jullie iets dat dichterbij ligt? En als jullie mijn verhaal zo horen, gaat er dan al een wielmaat of andere specificaties door jullie hoofd?
:strip_exif()/f/image/QySrWRTItsUIXaStxQ1T2AhK.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels zijn de wieltjes (ook na wat doorwisselen) wat versleten en het liefst koop ik nieuwe wieltjes en een setje om de lagers schoon te maken. Maarja, ga ik dat nog uitgeven aan deze skates? Deze twijfel zorgt er nu voor dat ik steeds minder de skeelers pak (want wieltjes versleten en niet prettig) terwijl ik eigenlijk erg veel zin heb om weer te skeeleren. Tot nu doe ik voornamelijk rondjes van 5-10 km, maar zou graag wat verder willen. Met de skates die ik nu heb is dat niet zo prettig; het kost veel energie om hard te gaan en ik las zojuist iemand die schreef "25km/h haal je in de luwte van een fietser makkelijk" maar dat is bij mij zowat de topsnelheid op glad asfalt. Omdat het mijn vriendin wat minder in de smaak valt en ivm ziekte de verwachting is dat ik de komende maanden/jaren nog alleen zal moeten gaan, wil ik dus voor nieuwe skates gaan kijken.
Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van wat een paar goede skates kosten. Ik koop liever goede skates die wat duurder zijn, dan dat ik concessies doe en er later spijt van krijg. Bovendien bind ik vaak echt met plezier de skates onder en rechtvaardigt dat imho een wat grotere uitgave. Voor nu denk ik aan 300-400 euro, maar als ik een perfect paar tegenkom voor 600 euro dan zal ik er niet lang over twijfelen. De vraag is voor mij vooral: wat voor soort skate ga ik voor; hoe groot moeten de wielen zijn, hoeveel wielen, zijn er ook skates met grote wielen en een rem (ik ben altijd erg handig geweest met de rem op skates, en sta vlot stil als het verkeertechnisch noodzakelijk is - remmen met alleen de wieltjes kan ik niet)?
Ik woon in een plattelandsgemeente waar op de buitenwegen veelal asfalt van verschillende kwaliteit ligt. Sommige stukken zijn superglad, andere stukken bestaan uit asfalt met van zo'n steentjes erin die her en der stuk zijn, en soms liggen die steentjes los en ga ik bijna op mijn muil met mijn huidige 76mm wielen. Tegelijkertijd moet ik oppassen dat ik niet teveel stabiliteit inruil, want door mijn platvoeten krijg ik met mijn huidige skates op langere afstanden last van mijn enkels (al kan ik me voorstellen dat dit ook deels door het cheap-ass gehalte van mijn skates komt).
Ik ben er nog niet goed over uit. Ik zag dat onlineskateshop uit Scheveningen door enkelen werd aanbevolen; ik vind het niet erg om een stukje te moeten rijden om goed advies te krijgen, maar Scheveningen is vanuit Noord-Limburg 200km ver en dat is me net iets teveel van het goede. Weten jullie iets dat dichterbij ligt? En als jullie mijn verhaal zo horen, gaat er dan al een wielmaat of andere specificaties door jullie hoofd?
Mijn wielen zien er na een 70-80km en een paar keer doorgewisseld te hebben, zo uit:PaT schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:44:
Strava!
:strip_exif()/f/image/QySrWRTItsUIXaStxQ1T2AhK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik Polar Flow omdat ik een borst HR meter heb, maar ik merk dat die app soms behoorlijk faalt in het registreren van GPS terwijl die in mijn broekzak zit. Niet echt een aanrader dus.AMARONE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:30:
Ohhh, dan valt het nog wel mee bij mij. Alleen mijn voorste rechter wiel lijkt wat te slijten op de manier zoals ze bij jou slijten.Nieknikey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:26:
Mijn wielen zien er na een 70-80km en een paar keer doorgewisseld te hebben, zo uit:
[Afbeelding]
Vaak van plek wisselen. Volgens mij zijn er op youtube filmpjes in welke volgorde je ze het beste kan wisselen om de levensduur te verlengen.PaT schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:04:
[...]
Ohhh, dan valt het nog wel mee bij mij. Alleen mijn voorste rechter wiel lijkt wat te slijten op de manier zoals ze bij jou slijten.
Ik hoop binnenkort, na het afsluiten van de studie, ook weer tijd te hebben voor een paar rondjes.
ik vind ze behoorlijk kapot! Ik heb met de mijne nu net 100 km gedaan in totaal, ongeveer hetzelfde qua afstanden (dus rondjes van 5 - 10 km). Snelheid ligt vermoedelijk wat hoger dan bij @Nieknikey ?
Ik had het idee dat die van mij net een beetje ingeskate waren! Was nog in me opgekomen om ze te vervangen. Nu net één keer van plaats veranderd maar meer niet
Ik heb overigens Powerslides R4 met 110mm wielen. Voornamelijk de hardheid van de wielen en de ondergrond die het meeste effect hebben. Normaliter zouden mijn wielen (=speed) al iets harder moeten zijn. Moet ook wel zeggen dat ik bijna niet hoef te remmen en als ik moet remmen dan beperkt het zich tot slalomremmen ipv sleepremmen (dit is erg zwaar voor de slijtage van je wielen)
Gezien je langere afstanden wilt gaan doen, kijk dan zeker eens naar speedskates. Het kost mij ook nog behoorlijk wat energie maar merk dat ik het makkelijker begin te verhogen mits ik mijn snelheid wat constanter hou. Ongeveer 20 km per uur gemiddeld is (voor mij) goed vol te houden en probeer hierbij de afstgand (en dus tijd) wat te verhogen.
Ik had het idee dat die van mij net een beetje ingeskate waren! Was nog in me opgekomen om ze te vervangen. Nu net één keer van plaats veranderd maar meer niet
Ik heb overigens Powerslides R4 met 110mm wielen. Voornamelijk de hardheid van de wielen en de ondergrond die het meeste effect hebben. Normaliter zouden mijn wielen (=speed) al iets harder moeten zijn. Moet ook wel zeggen dat ik bijna niet hoef te remmen en als ik moet remmen dan beperkt het zich tot slalomremmen ipv sleepremmen (dit is erg zwaar voor de slijtage van je wielen)
Gezien je langere afstanden wilt gaan doen, kijk dan zeker eens naar speedskates. Het kost mij ook nog behoorlijk wat energie maar merk dat ik het makkelijker begin te verhogen mits ik mijn snelheid wat constanter hou. Ongeveer 20 km per uur gemiddeld is (voor mij) goed vol te houden en probeer hierbij de afstgand (en dus tijd) wat te verhogen.
Ik heb een setje skeelers van Powerslide (ouder model R2). Erg veel "value for money" denk ik. Je kunt eens zien of die bij jou in de buurt te proberen zijn in een winkel. De betaalbare R2 en R4 Powerslide schoenen zijn niet thermoplastisch, niet te vormen naar je voet. De pasvorm van de schoen moet dus goed zitten aan jouw voeten. Dat kun je online niet uitproberen dus zoeken en eventueel een eindje reizen naar een winkel die ze heeft.Nieknikey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:26:
[...]
En als jullie mijn verhaal zo horen, gaat er dan al een wielmaat of andere specificaties door jullie hoofd?
Hi all,
Jaaaaaren geleden heb ik landrollers gekocht omdat Cesar Milan the dog wisperer die ook had haha. Maar heb ze niet vaak aangedaan omdat ik remmen eng vind. Ben bang dat ik OP de rotonde stilsta ipv VOOR de rotonde. Misschien een gekke vraag maar zijn er mensen in Drenthe die 'training' kunnen geven zodat ik er niet zo onzeker op sta?
Jaaaaaren geleden heb ik landrollers gekocht omdat Cesar Milan the dog wisperer die ook had haha. Maar heb ze niet vaak aangedaan omdat ik remmen eng vind. Ben bang dat ik OP de rotonde stilsta ipv VOOR de rotonde. Misschien een gekke vraag maar zijn er mensen in Drenthe die 'training' kunnen geven zodat ik er niet zo onzeker op sta?
@Daan89Daan heb je al eens op YouTube gekeken? Moet lukken. Gewoon eens op een rustige plek proberen?
/Edit: Oh wacht, die Landrollers zien er wel heel anders uit. Eens kijken of je een methode toe kan passen? Met je hak remmen moet toch ook lukken.
/Edit: Oh wacht, die Landrollers zien er wel heel anders uit. Eens kijken of je een methode toe kan passen? Met je hak remmen moet toch ook lukken.
[ Voor 28% gewijzigd door Napsju op 16-07-2021 16:40 ]
Lekker!
@Napsju zeker al wel eens gekeken maar ik ben zo'n dork die denkt het beter te kunnen met iemand dan alleen via een filmpje haha. Qua techniek moeten de landrollers net als inlineskates zijn want de wielen staan wel recht onder de voet.
Probeer eens te kijken of er een skeelervereniging in de buurt is. Deze kunnen je prima les geven in verschillende technieken van het skeeleren. Je leert daarbij niet alleen remmen, maar ook vallen en de afzettechniek.Daan89Daan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:17:
Hi all,
Groet,
Bjorn
Hoe vaak verwisselen jullie de wieltjes eigenlijk? Ik heb rollerblade met 82A wielen. Zie nog niet heel veel slijtage maar ben ook nog niet vol getraind. Gisteren voor het eerst een mooi rondje van 7km gedaan in 30 minuten. Ging overall prima, remmen en bochtjes overstappen naar rechts zitten niet in het systeem nog
@AMARONE Dat is sterk afhankelijk van het materiaal van de wielen. Zachter materiaal heeft andere eigenschappen dan hardere materialen, en slijten dus ook anders. Ik wissel ze om zodra er een lichte kantvorming begint te ontstaan. Rechtsvoor gaat linksachter en 180 graden gedraaid, en zo verder.
Lekker!
Er zijn ook filmpjes op youtube te vinden. volgens mij heeft de webshop "skatepro" wel wat dingen staan.
nieuw op dit forum..Graag hoor ik wat advies. Mijn oude skates Ultrawheels vallen uit elkaar maar daar draaien de wieltjes soepel lang door. Als vervanger had Ik recent roces thread 90 skeelers besteld maar de wieltjes draaiden minder goed dan gewenst en gingen retour.
Nu wil ik tot 150 euro uitgeven en zie de zandstra 5972 met 5 x 76 wielen. afgeprijst voor 160.
Natuurlijk een oud model met 5 wielen, maar ik heb een instabiele knie en wil niet zo hoog komen te staan. Ik skate 1-2 keer wekelijks rond 15km op redelijk asfalt, ik skate met lange slagen.
Zou dit een goede keus zijn om met lekkere soepele snelheid te skaten, het hoeft niet heel hard maar wel dat ik met gemak een fietser voorbij skate. bedankt alvast
Nu wil ik tot 150 euro uitgeven en zie de zandstra 5972 met 5 x 76 wielen. afgeprijst voor 160.
Natuurlijk een oud model met 5 wielen, maar ik heb een instabiele knie en wil niet zo hoog komen te staan. Ik skate 1-2 keer wekelijks rond 15km op redelijk asfalt, ik skate met lange slagen.
Zou dit een goede keus zijn om met lekkere soepele snelheid te skaten, het hoeft niet heel hard maar wel dat ik met gemak een fietser voorbij skate. bedankt alvast
dat is echt heel erg persoonlijk, sommige mensen vinden dingen wel fijn andere niet.
hoe de wieltjes draaien als je ze binnenkrijgt zegt ook niet veel, pas met je gewicht er op zal je echt kunnen zeggen dit is iets of dit is niets, mijn tip is ga passen, ontdek welke lagers en olie etc bij je past etc etc
150 euro is wel echt een laag bedrag als het aankomt om kwaliteit in skates.
de meeste merken met echt goede boots en ondersteuning beginnen wat hoger.
hoe de wieltjes draaien als je ze binnenkrijgt zegt ook niet veel, pas met je gewicht er op zal je echt kunnen zeggen dit is iets of dit is niets, mijn tip is ga passen, ontdek welke lagers en olie etc bij je past etc etc
150 euro is wel echt een laag bedrag als het aankomt om kwaliteit in skates.
de meeste merken met echt goede boots en ondersteuning beginnen wat hoger.
Dank voor de reactie. Ik heb mij beperkt tot mijn budget en Roces skates gekocht die goed zitten maar met zogenaamde abec 9 lagers die niet vooruit komen ook niet naar 50 km inrijden en deze ga vervangen voor goede lagers.
Eind van de zomer ineens bedacht dat ik wil leren skaten. Helaas heb ik een lastige maat, schoenmaat 48 met smalle voet. Bij de lokale winkel hadden ze maar een type waar ik uberhaupt in paste. Toch maar even verder gekeken via internet en na een aantal modellen gepast te hebben voor nu de K2 Freedom 80 voor een gunstig prijsje kunnen kopen. Geen topmodel maar wel leuk als instap.
Ik heb afgelopen twee weken zelfstandig geoefend en ik probeer stabieler te worden en langere slagen te maken. Misschien dat ik in het voorjaar lessen neem.
Ik merk met name als ik probeer een rechte stand van de wielen (loodrecht op het asfalt) aan te houden dat het erg wiebelig aanvoelt. Skates kunnen niet echt strakker.
Is dit gewoon een kwestie van oefenen of zijn de stakes toch te breed? In hoeverre hoort dit erbij?
Ik heb afgelopen twee weken zelfstandig geoefend en ik probeer stabieler te worden en langere slagen te maken. Misschien dat ik in het voorjaar lessen neem.
Ik merk met name als ik probeer een rechte stand van de wielen (loodrecht op het asfalt) aan te houden dat het erg wiebelig aanvoelt. Skates kunnen niet echt strakker.
Is dit gewoon een kwestie van oefenen of zijn de stakes toch te breed? In hoeverre hoort dit erbij?
Wellicht kun je eens iemand vragen om je te filmen als je skate? Dat is makkelijker dan zo via tekst.
@2_05 welkom bij de club. Helaas loopt het skeelerseizoen alweer ten einde.
Als je wiebelig bent in een neutrale positie (rechtop staand) zal dat een kwestie van oefenen zijn. De spieren die die stabiliteit verzorgen moeten zich nog ontwikkelen.
Tijdens het rijden een wiebelig gevoel hebben (ik neem aan in het standbeen) heeft vaak te maken met je houding. Probeer eens een andere houding. Voor nu kan je dat het beste proberen om gewoon rechtop te blijven staan. Dus niet de mega aërodynamische houding met je neus bijna op het asfalt.
Heb je rechtop de stabiliteit te pakken kan je stukje bij beetje je houding aanpassen naar een wat gestroomlijndere stand.
Als je wiebelig bent in een neutrale positie (rechtop staand) zal dat een kwestie van oefenen zijn. De spieren die die stabiliteit verzorgen moeten zich nog ontwikkelen.
Tijdens het rijden een wiebelig gevoel hebben (ik neem aan in het standbeen) heeft vaak te maken met je houding. Probeer eens een andere houding. Voor nu kan je dat het beste proberen om gewoon rechtop te blijven staan. Dus niet de mega aërodynamische houding met je neus bijna op het asfalt.
Heb je rechtop de stabiliteit te pakken kan je stukje bij beetje je houding aanpassen naar een wat gestroomlijndere stand.
Ik had dit gevoel vroeger met schaatsen. Na de aanschaf van skeelers (met losse schoen en verstelbaar onderstel) heb ik ontdekt dat het voor mij te maken heeft met de stand van het onderstel onder de schoen. Bij goede skeelers kun je het onderstel zowel voor als achter een eindje naar links en naar rechts verstellen. Voor mij was het een eye opener dat ik door hier een klein stukje naar links, daar een klein beetje naar rechts de schoenen zo af kan stellen dat ik zonder die extra spierspanning in de enkels en onderbenen haast "vanzelf" heerlijk recht op de ijzers sta. Ik schaatste voorheen altijd met noren met vaste ijzers. Voor de winter die er na dat eerste zomerseizoen aankwam, heb ik een los schaats onderstel gekocht dat ook onder mijn skeeler schoenen past. Zo kon ik die ook voor mijn gevoel precies goed onder mijn voeten plaatsen. Ik heb nog nooit (technisch) zo goed en vooral zo lekker kunnen schaatsen.2_05 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:47:
Kortom, als ik jou hoor dan vermoed ik dat je in hetzelfde schuitje zit en raad je van harte aan om op zijn minst eens te voelen in een goede winkel hoeveel gemakkelijker je met je voeten en enkels rechtop op de wielen (en/of ijzers) kunt staan als je wat kan schuiven met het onderstel. Het kan een wereld van verschil maken.
@Ardana Ik heb nog twee weken nazomer mee kunnen pakken maar dat lijkt nu over. Als skeeleren weer een beetje kan zal ik kijken of ik een filmpje kan maken.
@PaT Ik doelde inderdaad op tijdens het rijden in het standbeen. Met aerodynamica ben ik nog niet bezig, eerst nog wat beter leren remmen voor ik veel snelheid ga maken. Maar goed om te weten dat het aan de houding en de spieren kan liggen, dan ga ik daar nog wat meer op letten en km's maken.
@Antonius In maat 48-49 is de keus helaas erg beperkt. Als ze al met los onderstel te verkrijgen zijn is het maar de vraag of de winkel ze in mijn maat heeft. Maar ik wil sowieso eerst nog wat meer gevoel ontwikkelen zodat ik bij het passen beter kan aanvoelen hoe ik op de skeeler sta voordat ik een dure aanschaf ga doen.
@PaT Ik doelde inderdaad op tijdens het rijden in het standbeen. Met aerodynamica ben ik nog niet bezig, eerst nog wat beter leren remmen voor ik veel snelheid ga maken. Maar goed om te weten dat het aan de houding en de spieren kan liggen, dan ga ik daar nog wat meer op letten en km's maken.
@Antonius In maat 48-49 is de keus helaas erg beperkt. Als ze al met los onderstel te verkrijgen zijn is het maar de vraag of de winkel ze in mijn maat heeft. Maar ik wil sowieso eerst nog wat meer gevoel ontwikkelen zodat ik bij het passen beter kan aanvoelen hoe ik op de skeeler sta voordat ik een dure aanschaf ga doen.