Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:40
EDIT: Topic gaat vanaf schrijven nog vooral over de kansen die zich voordoen wanneer iemand die met zijn 'ducks in a row' omhoog zou gaan qua inkomen (lees meer om betere omschrijvingen te vinden ;) ).

- Welke keuzes heb je gemaakt of zou je maken? Kan op basis van ervaring of speculatie
- Waarom zou je deze keuzes maken

E.g. ik zou een extra buffer opbouwen en gaan ondernemen op den duur, omdat ik meer vrijheid wil en graag dat zou willen ervaren in het leven. Ervaringen en vrijheid zijn voor mij belangrijker dan vrije tijd of een dure auto. Ik heb bewust niet gekozen om eerder te stoppen met werken, omdat ik werken leuk vind en nu wil genieten/ervaren
------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Een beetje clickbait omdat 'rijk' en 'loondienst' natuurlijk een erg breed begrip is, maar nog redelijk aan de start van mijn carrière, verplicht ik mijzelf af te vragen in hoeverre je meer vrijheid krijgt (staat voor mij gelijk aan rijkdom) naarmate je meer salaris gaat verdienen. Mijn drijfveer is zelfontwikkeling en gezelligheid, maar ik vind het sinds een paar mindere ervaringen ook noodzaak om mijzelf niet tekort te doen.

Dus voor werknemers, die niet in het top management zitten of aandeel hebben van een bedrijf en niet met het geld wat ze verdienen verder investeren.

Kan je dan met salarissen van 5 a 6k per maand bruto in Nederland 'rijk' worden? Hoe ervaren jullie dat?

Redenaties die ik hierbij heb/had:
  • Je kunt minder gaan werken, omdat je anders toch extreem veel naar de belasting afdraagt, maar ik zie salarissen niet standhouden als je minder dan 4 dagen zal gaan werken. Als in je ontwikkeling gaat trager, je 'mist' dingen op de werkvloer en functies die hoge salarissen verdienen hebben volgens mij standaard hoge aanwezigheid eisen.
  • Elke euro die ik bruto meer verdien gaat gedeeld door 2 imo en volgens mij gedeeld door 3 als je in de hogere regionen beland. Dus wanneer denkt men 'wat heb ik er aan om 300 euro meer te verdienen?'.
Mogelijkheden om dit te 'omzeilen':
  • Verdiende geld herinvesteren en meer inkomen genereren, basically het financiële onafhankelijkheid topic
  • Ondernemer worden
Het is natuurlijk allemaal vrijdag avond geneuzel geweest, onder het genot van een biertje, 2 vrienden die elkaar al veelte lang kennen, dus er zitten natuurlijk genoeg haken en ogen aan 8)7 .

Toch wil ik ook graag jullie meningen/inzichten horen.

Edit: Let op!
Oh en ik zou niet graag de kant op willen waarin we gaan discussiëren over je uitgaven minimaliseren a la financiële onafhankelijkheid, maar meer je een modaal salaris en normaal uitgaven patroon al baseline nemen en dat gaan vergelijken met bovenmodale salarissen en de kansen/mogelijkheden die daaruit voortkomen bespreken. Hoop dat dit duidelijk genoeg omschreven is ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Furion2000 op 10-04-2020 14:08 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Iedereen heeft kansen om "rijk" te worden, het is maar net wat jou eigen definitie van "rijk" is ;)

Mijn definitie van rijk leven :

- gezond & gelukkig
- geen schulden
- niet te moeten maar mogen werken
- kunnen doen en laten zonder financiële consequenties

Uiteraard moet je wel altijd op je "budget" letten, maar ook (multi)miljonairs moeten dit....hoe meer geld je hebt, hoe meer je uitgeeft (en ook uit kan geven).

Dus, wat is jou definitie van rijk @Furion2000 ?

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:26
Furion2000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:48:
Dus voor werknemers, die niet in het top management zitten of aandeel hebben van een bedrijf en niet met het geld wat ze verdienen verder investeren.

Kan je dan met salarissen van 5 a 6k per maand bruto in Nederland 'rijk' worden? Hoe ervaren jullie dat?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
• Je kunt minder gaan werken, omdat je anders toch extreem veel naar de belasting afdraagt, maar ik zie salarissen niet standhouden als je minder dan 4 dagen zal gaan werken. Als in je ontwikkeling gaat trager, je 'mist' dingen op de werkvloer en functies die hoge salarissen verdienen hebben volgens mij standaard hoge aanwezigheid eisen.
Members only:
• Elke euro die ik bruto meer verdien gaat gedeeld door 2 imo en volgens mij gedeeld door 3 als je in de hogere regionen beland. Dus wanneer denkt men 'wat heb ik er aan om 300 euro meer te verdienen?'.
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 07-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:40
Voordat ik als ZZPer verder ging vond ik het enorm tegenvallen hoe veel je onder de streep overhoudt van je loonsverhogingen. Ik had als ervaren software engineer een erg prima salaris, ruim boven modaal natuurlijk, maar aangezien m'n vriendin maar 2 dagen in de week werkte (nu helemaal niet meer, het onderwijs is kut) bleef er onderaan de streep minder over dan je zou denken. Natuurlijk konden we prima 2 keer per jaar op vakantie (wintersport en zomer) en hadden we an sich een prima 'leven'. Maar 10k voor elkaar sparen voor een keuken bijvoorbeeld, doe je echt niet in een jaar. Dit is voor mij dus een van de voornaamste redenen geweest om te gaan ZZPen; waarom dat leuke uurtarief aan m'n werkgever laten overmaken als ik al 't werk doe?

"Working for someone else won't get you rich" is een gegeven wat mij betreft. Nu is 'rijk' natuurlijk een vaag begrip, maar als je goed bent in je werk profiteert een werkgever daar vaak een stuk meer van dan jijzelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 07-04-2020 11:03 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 14:25

Koekfabriek

King Billy on the wall

Het is eerder dat je niet (financieel) rijk kunt worden zonder risico (in de brede zin) van het woord te nemen.

Loondienst is "laag" risico waar dan ook weer minder geld tegen overstaat, plus nog wat extra bescherming vanuit het Rijk. Ondernemen geeft de mogelijkheid om veel meer te verdienen maar ook de mogelijkheid om het allemaal te verliezen. Daarnaast ben je in loondienst grofweg klaar met werken na X uren wat bij bij een eigen vaak niet zo is.

Het is toch vooral de afweginig die je maakt, zie het lijstje van @KatirZan.
Ik ben geen ondernemer en zie mijzelf dit de komende 10+jaar ook niet gaan doen. Ik neem genoegen met minder salaris maar wel een fijne werk-prive balans.

Maar om "rijk" te worden moet je iets doen naast je normale baan zoals jezelf aangeeft bijv. via FO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oh en ik zou niet graag de kant op willen waarin we gaan discussiëren over je uitgaven minimaliseren a la financiële onafhankelijkheid, maar meer je een modaal salaris en normaal uitgaven patroon al baseline nemen en dat gaan vergelijken met bovenmodale salarissen en de kansen/mogelijkheden die daaruit voortkomen bespreken. Hoop dat dit duidelijk genoeg omschreven is ;)
Having the cake and eat it too. Zonder die besparing in je uitgave kan je nooit het vermogen opbouwen wat nodig is voor die extra inkomen. Andere alternatieven zijn de methodes van Gary Vaynerchuk door gewoon naast je regulier werken nog meer te werken. Dus of meer werken of minder uitgeven anders zal je inderdaad niet rijk worden. Wil je toch in loondienst blijven dan dien je of zwaar opgeleid werk te doen (doktor, advocaat, ect) of verantwoordelijkheid te dragen over de werkzaamheden van andere (leidinggevende, managers).

Zelf heb ik als introverse techneut maar gekozen voor het ondernemerschap zodat ik het "risico-geld" van geen werk hebben ook op mijn bankrekening gestort krijg om deze vervolgens te investeren en door de inkomsten te beperken (FO topic) tussen de 40 en 50 daadwerkelijk financieel onafhankelijk te worden. En nee daarmee bedoel ik niet een vervroegd pensioen.
Koekfabriek schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:04:
Het is toch vooral de afweginig die je maakt, zie het lijstje van @KatirZan.
Ik ben geen ondernemer en zie mijzelf dit de komende 10+jaar ook niet gaan doen. Ik neem genoegen met minder salaris maar wel een fijne werk-prive balans.
Voor mij is het ondernemerschap juist een verbetering van mijn werk-privé balans. Normaliter werk ik 4 dagen op locatie en een halve dag thuis. Als ik een dag vrij wilt dan is dat geen probleem, als ik eerder weg wil is dat geen probleem, als ik later wil beginnen nogmaals geen probleem. Het is uiteraard wel afhankelijk van de opdrachtgever, maar er zijn er maar weinig die geen verlof toestaan. Als de werkdruk te hoog is voor verlof pak ik een paar uur vanaf huis, tenslotte neem ik meestal vrij voor een reden.

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 07-04-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
het gaat allemaal om risico management en hoe je tegen je pensioen aankijkt. De verleiding van de ZZP-er is om te bezuinigen op verzekeringen en pensioen, terwijl hij een groter risico heeft om in een crisis (zoals nu) door de klanten buitengeschopt te worden.

Ook als het met je gezondheid mis gaat, kan het hard de verkeerde kant opgaan met de rijkdom.

edit: loondienst met 6k bruto (ca 3 netto) schiet niet echt op, maar als je zorgen- en ellende-vrij kan leven is dat alleen al heel veel waard

[ Voor 16% gewijzigd door burnedhardware op 07-04-2020 11:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Define 'rijk'..

Hier tweemaal in loondienst, beiden halvewege de 30, vrijstaand huis middenin de randstad, geen verdere schulden. Ook (nog) niet heel veel vermogen, maar ik wil dit niet 'arm' noemen.

Momentje van rijkdom voor mezelf; in de supermarkt nooit naar een prijs hoeven kijken bij wat je in de kar gooit. Het lekkerste meenemen in plaats van de goedkoopste variant. Dan voel ik mij 'rijk'. Goed, momenteel moet ik dat met ah.nl doen, maar het idee is hetzelfde ;)
Ben ik miljonair? Nee, bij lange na niet.

Tuurlijk zijn we beiden op het punt aanbeland dat we ook weleens savonds en in het weekend moeten werken, of op een zakenreis moeten in (deels) eigen tijd. Maar dat is voor ons geen probleem.

[ Voor 65% gewijzigd door MikeyMan op 07-04-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
burnedhardware schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:12:
het gaat allemaal om risico management en hoe je tegen je pensioen aankijkt. De verleiding van de ZZP-er is om te bezuinigen op verzekeringen en pensioen, terwijl hij een groter risico heeft om in een crisis (zoals nu) door de klanten buitengeschopt te worden.
Laten we ajb niet weer zo'n discussie starten. Als je (bijvoorbeeld) eerst voor een detacheerder werkt en daarna hetzelfde werk als ZZPer gaat doen, dan ga je er netto (na belasting) ongeveer 100% op vooruit. Daar verzekeringen (AOV bijvoorbeeld is bruto) en pensioen van bekostigen is voor deze mensen echt geen enkel probleem.

Ik schaar, hoewel ik zelf ZZPer ben, dit ook niet echt onder 'rijk' worden. Jezelf uurtje factuurtje verkopen schaalt ook niet voorbij de uren die je zelf kan maken. Maar het is wel een immens verschil in inkomen t.o.v. loondienst.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-05 11:55

g0tanks

Moderator CSA
Je gaat in ieder geval geen miljardair worden in loondienst. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iqvkXAC.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 17:19
Het is wel echt een dunne openingspost met je redenaties die niet gebaseerd zijn op de waarheid.. Ik raad je aan om je eerst in het belastingstelsel te verdiepen zodat je een wat meer gefundeerde post kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Het twee schijven stelsel is in ieder geval toch wel een facade zelf met sneller invoering, want dit zijn niet je absolute tarieven voor de hoogste schijf is dat bijvoorbeeld 55.6% ipv de 49.5 die hier geschetst wordt.

Mijn stelling is dat je prima "rijk" kan worden van loondienst, mijn definitie van "rijk" is namelijk niet enkel economisch:
  • Zodra je genoeg verdient zodat je zonder moeite (dubbeltje omdraaien) je vaste lasten kan betalen en iets extra hebt waarvan je leuke dingen kan doen.
  • Je een goede werk-prive balans heb waardoor je aandacht kan besteden aan je familie/omgeving/vrienden etc.
Hoeveel je economisch gezien hiervoor nodig hebt is natuurlijk relatief aan ieder persoon, maar mijn uitgangspunt is om mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Ik ben ook wel benieuwd wat TS verstaat onder "rijk" inderdaad.

Met een kleine 100k bruto per jaar is het prima leven en dat is in loondienst wel te bereiken. Ben je dan rijk?
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:01:
Voordat ik als ZZPer verder ging vond ik het enorm tegenvallen hoe veel je onder de streep overhoudt van je loonsverhogingen. Ik had als ervaren software engineer een erg prima salaris, ruim boven modaal natuurlijk, maar aangezien m'n vriendin maar 2 dagen in de week werkte (nu helemaal niet meer, het onderwijs is kut) bleef er onderaan de streep minder over dan je zou denken. Natuurlijk konden we prima 2 keer per jaar op vakantie (wintersport en zomer) en hadden we an sich een prima 'leven'. Maar 10k voor elkaar sparen voor een keuken bijvoorbeeld, doe je echt niet in een jaar. Dit is voor mij dus een van de voornaamste redenen geweest om te gaan ZZPen; waarom dat leuke uurtarief aan m'n werkgever laten overmaken als ik al 't werk doe?

"Working for someone else won't get you rich" is een gegeven wat mij betreft. Nu is 'rijk' natuurlijk een vaag begrip, maar als je goed bent in je werk profiteert een werkgever daar vaak een stuk meer van dan jijzelf.
Dit is wel een mooi voorbeeld.
Als je werkgever 100eu per uur voor je rekent dan krijg je daar zelf natuurlijk maar een deel van. Als je het netwerk (en de lef) hebt om ZZP'er te worden dan kun je die 100eu ook in rekening brengen, zelf je zaakjes regelen en dus meer overhouden.

Je doet hetzelfde werk, je brengt hetzelfde in rekening, maar het stukje overhead + winst van de werkgever is dan voor jezelf.

Dat is wel kort door de bocht, want de risico's zijn natuurlijk ook wat hoger dus is het verstandig om wel wat buffer op te bouwen (bijvoorbeeld voor tijden zoals nu). Dat kan dus betekenen dat je ondanks dat hogere inkomen, nog net zo leeft/uitgeeft als toen je in loondienst was.

Natuurlijk zijn er ook genoeg ZZP'ers die wel leven alsof ze "rijk" zijn. Grote dure woning met tophypotheek, elke twee jaar een nieuwe D-segmenter voor de deur, 2 á 3 keer stevig op vakantie en alle gadgets kopen die er te krijgen zijn. Geen/amper rekening houdend met pensioen, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Dat is het type ZZP'er die het direct heel zwaar krijgen als ze even zonder opdracht zitten of erger...

Allemaal keuzes, maar in loondienst is het misschien wat minder rijk maar wel relaxter leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 14:25

Koekfabriek

King Billy on the wall

Deveon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:10:

[...]

Voor mij is het ondernemerschap juist een verbetering van mijn werk-privé balans. Normaliter werk ik 4 dagen op locatie en een halve dag thuis. Als ik een dag vrij wilt dan is dat geen probleem, als ik eerder weg wil is dat geen probleem, als ik later wil beginnen nogmaals geen probleem. Het is uiteraard wel afhankelijk van de opdrachtgever, maar er zijn er maar weinig die geen verlof toestaan. Als de werkdruk te hoog is voor verlof pak ik een paar uur vanaf huis.
Als ZZP'er neem ik aan?
Ja mooi dat je het zo geregeld hebt, ik heb dezelfde mogelijkheden maar dan in loondienst. In mijn omgeving genoeg gezien dat ondernemers structureel vakantie/weekenden door moesten met werken (of op zijn minst bereikbaar zijn). Je eigen zaak stopt immers niet als jij er niet bent, als ZZP is dat denk ik wel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sovieto schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:21:
Het is wel echt een dunne openingspost met je redenaties die niet gebaseerd zijn op de waarheid.. Ik raad je aan om je eerst in het belastingstelsel te verdiepen zodat je een wat meer gefundeerde post kan maken.
Hij probeert een gevoel uit te drukken, ik denk niet dat hij beweert dat het hoogste belastingtarief 66% is. Waar het een beetje om gaat is dat naarmate je meer gaat verdienen zaken als toeslagen e.d. steeds meer wegvallen. Natuurlijk ga je er met een loonsverhoging altijd op vooruit, maar een euro erbij is boven de 68k echt maar een halve euro. En ik snap dat gevoel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Inderdaad geen onterechte kanttekening (heffingskortingen), maar ook dan hebben we het niet over 2/3e. Eerder 52% voor de topsalarissen.
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:23:
[...]

Hij probeert een gevoel uit te drukken, ik denk niet dat hij beweert dat het hoogste belastingtarief 66% is. Waar het een beetje om gaat is dat naarmate je meer gaat verdienen zaken als toeslagen e.d. steeds meer wegvallen. Natuurlijk ga je er met een loonsverhoging altijd op vooruit, maar een euro erbij is boven de 68k echt maar een halve euro. En ik snap dat gevoel wel.
Toch is het verschil tussen 68K en 136K verdienen aardig groot en draag "ik" toch liever die halve euro af dan deze in z'n geheel niet verdienen.

[ Voor 55% gewijzigd door Paprika op 07-04-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
B-Real schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:22:
Dit is wel een mooi voorbeeld.
Als je werkgever 100eu per uur voor je rekent dan krijg je daar zelf natuurlijk maar een deel van. Als je het netwerk (en de lef) hebt om ZZP'er te worden dan kun je die 100eu ook in rekening brengen, zelf je zaakjes regelen en dus meer overhouden.
Kleine kanttekening; je krijgt als ZZPer over 't algemeen niet hetzelfde als wat een detacheerder krijgt. Of het nu 'eerlijk' is of niet, bedrijven weten ook wel dat je echt nul overhead hebt. 100e is een erg hoog tarief voor een ZZP software engineer bijvoorbeeld.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je ook met 85 per uur nog steeds heel veel meer overhoudt dan in loondienst.
Natuurlijk zijn er ook genoeg ZZP'ers die wel leven alsof ze "rijk" zijn. Grote dure woning met tophypotheek, elke twee jaar een nieuwe D-segmenter voor de deur, 2 á 3 keer stevig op vakantie en alle gadgets kopen die er te krijgen zijn. Geen/amper rekening houdend met pensioen, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Dat is het type ZZP'er die het direct heel zwaar krijgen als ze even zonder opdracht zitten of erger...
Er zijn veel meer verhalen over dit soort mensen dan dat er daadwerkelijk dit soort mensen zijn. En ik denk het ook niet bepaald nuttig is als het topic in dat soort stereotypen verzandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Koekfabriek schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:23:
[...]

Als ZZP'er neem ik aan?
Ja mooi dat je het zo geregeld hebt, ik heb dezelfde mogelijkheden maar dan in loondienst. In mijn omgeving genoeg gezien dat ondernemers structureel vakantie/weekenden door moesten met werken (of op zijn minst bereikbaar zijn). Je eigen zaak stopt immers niet als jij er niet bent, als ZZP is dat denk ik wel minder.
Klopt, maar ook als ondernemer kan je ook mensen aannemen om die verantwoordelijkheid aan over te dragen. Echter mensen die verantwoordelijkheid dragen in loondienst kosten vaak veel (of jong en een soort van "leerfunctie).
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:27:
[...]

Er zijn veel meer verhalen over dit soort mensen dan dat er daadwerkelijk dit soort mensen zijn. En ik denk het ook niet bepaald nuttig is als het topic in dat soort stereotypen verzandt.
Als de Corona crisis mij iets geleerd heeft is dat steeds meer van dit soort gevallen aan het licht komen. Ik maar denken dat ze succesvol ondernemer zijn, maar vervolgens in paniek als ze bij twee maanden zonder inkomen in de stress schieten. Dat noem ik geen succesvolle onderneming.

[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 07-04-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Paprika schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:26:
Toch is het verschil tussen 68K en 136K verdienen aardig groot en draag "ik" toch liever die halve euro af dan deze in z'n geheel niet verdienen.
Ik denk niet dat er iemand is die het tegendeel bewijst. Dat is het punt van dit topic ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 21:46
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:27:
[...]

Kleine kanttekening; je krijgt als ZZPer over 't algemeen niet hetzelfde als wat een detacheerder krijgt. Of het nu 'eerlijk' is of niet, bedrijven weten ook wel dat je echt nul overhead hebt. 100e is een erg hoog tarief voor een ZZP software engineer bijvoorbeeld.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je ook met 85 per uur nog steeds heel veel meer overhoudt dan in loondienst.

[...]

Oh die discussie wil ik ook helemaal niet aanzwengelen.

Ik bedoel meer aan te geven dat de een met inkomen X (loondienst, dan wel ondernemer) rijk leven, al dan niet voor de buitenwereld, en dat de ander voor de buitenwereld iets minder rijk leeft maar zijn zaakjes anders regelt.

De eerste persoon heeft direct een probleem als er even geen/minder inkomen is, waarbij dat bij de andere persoon er wat minder inhakt. Of dat de tweede persoon liever een dagje minder per week gaat werken, dat is ook een vorm van rijkdom namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:29:
[...]

Ik denk niet dat er iemand is die het tegendeel bewijst. Dat is het punt van dit topic ook niet toch?
Elke euro die ik bruto meer verdien gaat gedeeld door 2 imo en volgens mij gedeeld door 3 als je in de hogere regionen beland. Dus wanneer denkt men 'wat heb ik er aan om 300 euro meer te verdienen?'.
Dat is wel deels het punt als er niet cumulatief gekeken wordt naar je salaris.

@ShadowBumble, vanaf de ±90K? verandert dit plaatje een beetje (eigen ervaring) en dan is het volgens mij ±52% en niet meer 55.6%.

Zie bv https://neuvoo.nl/belasti...m=year&region=Netherlands vs https://neuvoo.nl/belasti...m=year&region=Netherlands

Maar volgens mij is er geen definitie van een topsalaris. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 07-04-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Paprika schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:26:
[...]

Inderdaad geen onterechte kanttekening (heffingskortingen), maar ook dan hebben we het niet over 2/3e. Eerder 52% voor de topsalarissen.
[offtopic]
55.6% voor topsalaris (lees boven de 68k dus, 2x modaal) maar inderdaad we praten niet over 2/3de. Het valt te debatteren of dat eerlijk is want eigenlijk de mensen die je daarmee pakt ( hoezo luxe probleem overigens) is mensen in die net boven 68k tot 75k range.
B-Real schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:30:
De eerste persoon heeft direct een probleem als er even geen/minder inkomen is, waarbij dat bij de andere persoon er wat minder inhakt. Of dat de tweede persoon liever een dagje minder per week gaat werken, dat is ook een vorm van rijkdom namelijk!
Klopt, in mijn vrienden kring zit ook iemand die net (met dezelfde gedachte, uurloon kan ik ook zelf opstrijken door de overhead+winst zelf te pakken) zzp-er is geworden maar die heeft bewust gekozen om pensioen, arbiedsongeschikt etc het eerst jaar niet af te nemen. De kosten hiervoor zijn enorm. Hoe vervelend dan ook die vriend is momenteel alle zeilen aan het bij zetten om zijn huis maar niet te hoeven verkopen want die heeft toch wel een uitdaging zonder werk.

[ Voor 43% gewijzigd door ShadowBumble op 07-04-2020 11:34 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het hangt inderdaad van je definitie van rijk af.

Hier allebei werkend in loondienst en in totaal een 135-140k aan salaris bruto per jaar. Jong gezin met een kind en een hond en een hoekwoning met bescheiden tuin in het midden van het land. Expres gekozen om niet groter/duurder te gaan wonen op dit moment om zo de komende jaren wat vermogen op te bouwen. Netto spaareffect is zo'n 40-50k/jaar vóór vakanties (meestal een 10k/jaar maar nu i.v.m. Corona even niet)

Bovenstaande betekent dat we náást het aflossen van het huis (in 30 jaar, nu een waarde van een half miljoen) nog eens richting de miljoen sparen (nog nieteens meenemend dat we beleggen, dat we beiden niet aan de top van onze carriere zitten etc.)

Dus: Rijk qua gezin, gezondheid en geluk zijn we al. "Rijk" qua geld hangt van je definitie af, maar ondanks de inflatie denk ik dat ik over dertig jaar (net in mijn pensioen) met een miljoen+ vermogen best tevreden zal zijn. Echter zal er vast voor die tijd het een en ander op gaan aan mooie reizen, mooie auto's en motoren, mooie spullen en vast een keer een groter huis, maar dat vergroot alleen maar onze rijkdom qua gezin, gezondheid en geluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

De definitie van 'rijk' is voor mij dat je geen zorgen om geld hoeft te maken. Het inkomen heb je niet maandelijks nodig, de rekeningen zijn geen probleem. Een tegenvaller van 5k is balen maar is geen probleem. Een jaar geen inkomen hebben is geen probleem.

Maar dat kan allemaal best in loondienst. Ik ben 32 en werk nog geen tien jaar in loondienst,(daarvoor was ik student) Ik heb een vrijstaande woning nabij de randstad op een goede locatie, de woning is voor 2/3e vrij van hypotheek en heb zo'n 75k aan spaargeld en beleggingen wat met 15-20k per jaar groeit. (en ja, ik ga ook gewoon op vakantie) Rond m'n 45-50 kan ik stoppen met werken. En ik heb geen geld/middelen van ouders/familie/erfenis waarmee ik begon, ik ben op nul begonnen en alles heb ik zelf gedaan. (geen rijke papa oid)
Ohja, ik werk 4 dagen per week omdat ik geen zin heb om 5 dagen te werken :P

Is dat rijkdom? Ik vind van wel. Ik moet niet werken. Ik heb geen zorgen over geld en geldtekorten. En ik zit gewoon in loondienst...

Ben ik rijk? Hangt af van je definitie.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 07-04-2020 11:36 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat is je definitie van rijk? Genoeg geld om dingen te doen? In de quote te staan? Huis van een miljoen?
Of geen zorgen over je financiele situatie? Huis afbetaald, eigen auto, 2x op vakantie?

Daarnaast, over welke periode? Eind van de rit gezien, of halverwege je leven? Als je 40 jaar 10k per jaar opzij kant zetten, je huis afbetaald hebt, ben je al aardig op weg richting miljonair. Of je spendeert al dat geld door de 40 jaar heen, heb een riant leven, 4x op vakantie, je hebt een goed leven gehad, ben je dan niet rijk?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Rijk?! T.o.v. wat en wie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
B-Real schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:30:
Ik maak hetzelfde over als wat ik eerder netto binnenkreeg. Ik ben van een 14% lease auto naar een youngtimer gegaan. Ik geef weinig om welke auto ik in rijd (afgezien van dat 'ie het goed moet doen) en we wonen nog steeds in hetzelfde huis dat ik toen met mijn salaris prima kon dragen. "Rijkdom" zit mij meer in 2 keer per jaar op wintersport gaan (helaas dit jaar is de 2e dus komen te vervallen) en andere leuke dingen kunnen doen.

Daarnaast is 'rijkdom' ook zelf kunnen bedenken wat je wil doen, wat je niet wil doen, voor wie je werkt en hoe jezelf ontwikkeld. Ik ben nu ook bezig met een start-up waar ik, als ik in loondienst was geweest, nooit aan begonnen was. Die financiele ruimte is leidt mij betreft tot het topje van de piramide van maslow, en zelfactualisatie is voor mij echte rijkdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:39:
[...]
"Rijkdom" zit mij meer in 2 keer per jaar op wintersport gaan (helaas dit jaar is de 2e dus komen te vervallen)
offtopic:
Dit jaar zijn we inderdaad allemaal arm ;(.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:28:
Als de Corona crisis mij iets geleerd heeft is dat steeds meer van dit soort gevallen aan het licht komen. Ik maar denken dat ze succesvol ondernemer zijn, maar vervolgens in paniek als ze bij twee maanden zonder inkomen in de stress schieten. Dat noem ik geen succesvolle onderneming.
Tja. Het is een complexe situatie en ik denk dat het niet handig is om van buitenaf een oordeel te vellen. Deze crisis had niemand zien aankomen en het is ook geen normale crisis; die gaan veel langzamer. Ik ken bijvoorbeeld een bedrijf dat net 2 mensen erbij genomen heeft in loondienst waarvan de opdrachten voor deze mensen nu opeens weg zijn.

Ik vind het veel te makkelijk om te stellen dat het 'hun eigen schuld is'. Ik ben het er mee eens dat je als bedrijf een buffer moet hebben, maar deze situatie is gewoon buitengewoon.
Paprika schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:41:
offtopic:
Dit jaar zijn we inderdaad allemaal arm ;(.
Gelukkig konden we in de voorjaarsvakantie nog wel weg. Ben blij dat ik dat aan m'n kinderen mee kan geven. Ben altijd best wel jaloers op mensen die ruim voor hun 18e zijn gaan skieen :)

[ Voor 56% gewijzigd door Hydra op 07-04-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Wat is 'rijk': dat kan iedereen voor zichzelf invullen op een andere manier. Bekijk je het puur financieel: dan ben je als werknemer in loondienst niet rijk en/of zijn die kansen inderdaad niet groot. Als zzper of ondernemer zijn de kansen daarop groter.

Ik ben verre van rijk, maar kan me door mijn modale inkomen en geringe uitgaven prima sparen. En door dat spaarvermogen kan ik sneller beslissen om een huis grotendeels hypotheekvrij te kopen in de toekomst. Dat idee: niet afhankelijk zijn van derden (bank/werkgever) maakt mij voor mijn gevoel rijker dan ik op papier echt ben.

Dus indien 'rijk' = financieel miljonair zijn ja dan is de kans klein dat je in loondienst rijk zult zijn. En klopt de stelling. Ik voel mij de koning te rijk wanneer ik kan beslissen te stoppen met werken, hypotheekvrije woning bezit, off the grid kan leven om maar wat te noemen. Dus eerder naar FO wat al gemeld is. Maar daarvoor hoef je niet rijk te zijn, zolang je je eigen kasboekje maar op orde hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je betaald in loondienst gewoon 49,5% belasting.
Een doorsnee bedrijf in Nederland betaald 41,2% belasting over de toegevoegde waarde.

In loondienst ontvang je het salaris dat je afspreekt.
Als ondernemer ontvang je het inkomen op basis van wat je werkelijk toevoegt in de wereld.

Wat vooral het fijne is van ondernemen, is dat je niet alleen je eigen wereld en vrijheden kan verrijken. Maar ook een grote rol hebt om levens van andere mensen te veranderen. Met een mooi product of doordat je bijvoorbeeld voor iemand anders een baan kan creëren.

[ Voor 18% gewijzigd door 3x3 op 07-04-2020 11:49 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wat ik nog vergeten was: Rijkdom zit hem voor mij ook voor een deel in zekerheid. Derhalve is voor mij loondienst juist een grotere rijkdom dan ondernemer/ZZP-er zijn. Uiteraard kan dit nog veranderen, maar voor nu is het zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Oh en ik zou niet graag de kant op willen waarin we gaan discussiëren over je uitgaven minimaliseren a la financiële onafhankelijkheid, maar meer je een modaal salaris en normaal uitgaven patroon al baseline nemen
Dat is toch echt de basis om 'rijk' te worden. Je wordt niet rijk van veel verdienen maar van (veel) minder uitgeven dan er binnenkomt.

Een 'normaal' uitgavepatroon is al lastig zat om vast te stellen, een financieel gezond uitgavepatroon is een onderwerp opzich.

[ Voor 11% gewijzigd door De Rikster op 07-04-2020 11:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 13:52
De meeste definities van 'rijk zijn' die ik hier voorbij zie komen bestaat hooguit uit hogere middenklasse doelen. Niet opletten op supermarkt-, auto- en vakantie-uitgaven is leuk, maar laten we eerlijk zijn, dat heeft niks met rijk-rijk zijn te maken.

Écht rijk word je vrijwel nooit als je betaald wordt voor je tijd, wat in het geval van loondienst of freelancen meestal het geval is. Rijk word je bijna alleen als je óf mensen óf vermogen voor je hebt werken. Inkomsten moeten indirect zijn zodat je kunt stapelen. Kijk maar naar de profielen die je voorbij ziet komen in de Quote, dan krijg je een prima beeld waar je rijk mee wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ShadowBumble schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:31:
Klopt, in mijn vrienden kring zit ook iemand die net (met dezelfde gedachte, uurloon kan ik ook zelf opstrijken door de overhead+winst zelf te pakken) zzp-er is geworden maar die heeft bewust gekozen om pensioen, arbiedsongeschikt etc het eerst jaar niet af te nemen. De kosten hiervoor zijn enorm. Hoe vervelend dan ook die vriend is momenteel alle zeilen aan het bij zetten om zijn huis maar niet te hoeven verkopen want die heeft toch wel een uitdaging zonder werk.
AOV noch pensioen noch om het even welke verzekering hadden die persoon uit deze situatie gered, en nu kan hij het daarmee uitgespaarde geld nu goed gebruiken om de klappen op te vangen - als het nog niet is uitgegeven.

De Rikster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:50:
[...]

Dat is toch echt de basis om 'rijk' te worden. Je wordt niet rijk van veel verdienen maar van (veel) minder uitgeven dan er binnenkomt.
Met een paar tientjes tot een paar honderd euro per maand besparen, word je nog steeds niet "rijk".

Je wordt rijk van een geweldig idee, of geweldige kwaliteiten. De juiste kans op het juiste moment pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 07-04-2020 11:53 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 02-05 08:52
CodeCaster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:52:
[...]
Met een paar tientjes tot een paar honderd euro per maand besparen, word je nog steeds niet "rijk".
Een paar honderd euro per maand overhouden tijdens je werkzame leven en dat op de juiste manieren aan het werk gezet om te groeien is dé manier om 'rijk' te worden in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bulder schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:52:
Rijk word je bijna alleen als je óf mensen óf vermogen voor je hebt werken. Inkomsten moeten indirect zijn zodat je kunt stapelen. Kijk maar naar de profielen die je voorbij ziet komen in de Quote, dan krijg je een prima beeld waar je rijk mee wordt.
En dan nog kun je als werknemer in loondienst prima er naar toe werken om je eigen vermogen voor je te laten werken. Want met geld maak je meer geld.

Dat is ook het hele idee van FO: niet afhankelijk zijn van een primair inkomen uit arbeid maar uit vermogen. Alleen een niet rijk persoon from scratch zal toch ergens dat vermogen mee moeten zien samen te gaan stellen.

Ik heb wel het idee om naar vermogen te gaan wat je voor je meer geld genereert zodat je vaste lasten betaald zijn en je daarmee niet langer in de rat race mee hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De Rikster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:55:
[...]

Een paar honderd euro per maand overhouden tijdens je werkzame leven en dat op de juiste manieren aan het werk gezet om te groeien is dé manier om 'rijk' te worden in loondienst.
Dat kan:
Afbeeldingslocatie: https://www.bookspot.nl/images/active/carrousel/fullsize/9780767919487_front.jpg

Wie aanneemt dat je 7% rendement op de beurs kan halen, en elke maand een paar honderd euro apart zet kan heel eenvoudig en geautomatiseerd 'miljonair' worden.

Het is in loondienst allemaal goed te doen, het kost wel tijd.

Ik denk wel dat de methode, gespreid beleggen in de aandelenmarkt wel een beetje een methode is die wel goed werkte voor de generatie van onze ouders, maar in tijden van marktmanipulatie door gigantische geldcreatie fundamenteel andere risico's en rendementen kent.

De vraag is ook, hoe "rijk" ben je als honderden euro's apart zetten voor de beurs, ten koste gaat van je favoriete hobbies en vakanties.

[ Voor 10% gewijzigd door 3x3 op 07-04-2020 12:04 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De Rikster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:55:
[...]

En zo gaat de discussie dus alweer totaal de andere kant op, zie ook de term Financieel Onafhankelijk hierboven, en dat de TS het daar expliciet niet over wil hebben.

Ik vind "rijk": nu niet op de kleintjes hoeven letten, qua vakanties en andere plezieruitgaven kunnen doen wat je wil (binnen redelijke grenzen, elke maand een nieuwe auto is weer een ander verhaal), en je geen zorgen hoeven maken over hoe je jezelf op je oude dag van een dak, eten en vermaak gaat voorzien.

Besparen op je uitgaven, en het bespaarde vrij beschikbare geld zo beleggen voor een pensieonaanvulling is nuttig; maar die groeiende bak met geld waar je van af moet blijven omdat je er later van moet gaan leven, bestempelt je nog niet als "rijk", en al helemaal niet als je voor het opbouwen daarvan leuke dingen moet laten.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 07-04-2020 12:08 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Met een inkomen van €7000 euro bruto per persoon, per maand, zonder kinderen en zonder extreme uitgaven, hou je toch al snel €5.000 euro per maand over. Mijn vaste lasten lagen toen ik samenwoonde rond de €2000 per maand. Na 3 jaar samenwonen en sparen (met hier en daar een vakantie) hadden we een potje van ruim €120.000 euro opgebouwd.

Dit is gewoon eerlijk verdeeld na de breakup. En daar is mee geïnvesteerd in indexfondsen. Dat geld gaat lekker 30 jaar blijven staan, of totdat ik het nodig heb. Ondertussen ga ik daar op dit moment ook zo'n €1500 tot €2000 per maand aan kunnen toevoegen.

Dus "rijk" worden van loondienst? Als ik op termijn een nieuwe partner weet te vinden die ook netjes verdient dan vermoed ik rond mijn 50e levensjaar makkelijk €500.000 waard te zijn. In het beste geval gaat dat richting de €1.000.000 euro, afhankelijk van de markt en of ik freelance ga werken straks. Is dat rijk?

Geen idee, inflatie telt ook mee natuurlijk. Misschien heb je tegen die tijd 1 miljoen nodig om een klein appartementje te kunnen kopen. Misschien gaat het de andere kant op en is 1 miljoen meer waard dan wat het nu is. Wie zal het zeggen.

Rijkdom qua financiën is een lang traject, maar over het algemeen wel enorm voorspelbaar en zonder risico's. Als je rijk wil worden moet je gaan ondernemen of speculeren, maar dat brengt risico's met zich mee. Daar kan je ook gewoon straatarm uitkomen.

Ik zie "rijk" als woord zonder financiële koppeling als iets heel anders. Ervaringen. Wat heb je eraan als je straks 55 jaar oud bent, kan rentenieren, en COVID-30 komt even je longen naar de klote helpen? Dan kan je niks meer, als je het al overleeft, en lig je heel rijk aan de permanente beademing te wachten op een donorlong, of lig je heel rijk in een dure grafkist.

Persoonlijk geef ik mijn geld dan ook graag uit aan ervaringen. Skydiven, scuba duiken, reizen, sneeuwscooters, skiën, motorrijden, etc. Want ik ben nu nog relatief jong en heb nu het geld om uit te geven aan zaken die misschien over 20 jaar gewoon niet meer mogen.

Case in point: 3 jaar geleden waren er nog mooie koralen om te zien rond de wereld. Vandaag de dag is het merendeel gewoon dood. Dat ga je niet meer kunnen zien als je die paar duizend euro had opgespaard voor de oude dag. Dan ga je zo ontzettend veel missen in de korte tijd die wij doorbrengen op deze planeet.

En dat brengt loondienst je in Nederland wel: De rijkdom om (betaald) vakantie op te nemen en zorgeloos te genieten van de wereld. Het kost alleen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kan wel rijk worden vanuit, maar je zult dan zelf handig met je geld moeten omgaan. De baas strijkt de winst op. Eventueel kun je je afvragen of je misschien beter je tijd anders investeert, dan in loondienst. Dat zou best kunnen. Het is puur een middel om in geld voorzien te worden. Ik denk dat rijk worden en loondienst wel verband hebben met elkaar, maar niet zozeer direct. Het echte rijk worden, zal de baas eerder dan de werknemer. (die werkgever kan vaak ook fiscaal veel meer trucjes uithalen, om er prive beter van te worden)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-05 07:43
Ik denk ook niet dat je in Loondienst moet gaan om rijk te worden, als dat je doel is. Ik werk om mijn gezin (goed) te kunnen onderhouden, leuke dingen te kunnen doen en ook om een stukje zekerheid te hebben. Die zekerheid komt er in verschillende vormen:
- Zekerheid van inkomen bij calamiteiten/ ziekte (kan je je als ZZP'er deels voor verzekeren natuurlijk)
- Niet nodig om zelf (actief) op zoek te zijn naar betaalde werkzaamheden
- Rust (ook in het hoofd) als het even wat minder druk is op het werk, gewoon kunnen afsluiten als je 'klaar bent'
- Geen gedoe met administratie en belastingaangiftes
- Een vaste groep collega's, vond ik ook wel een erg prettige bijkomstigheid van loondienst in mijn geval.

Ik ben een tijdje ZZP'er geweest, maar het zoeken naar betaalde werkzaamheden icm de administratie die daarbij komt en het toch ook wel achter klanten aan moeten zitten voor betalingen, maakten dat ik daar niet echt gelukkig van werd, ondanks dat ik netto meer kreeg/ overhield in de maand.
Aan de andere kant hoef ik me nu niet meer bezig te houden met vervoer (lease-auto) en bijkomende kosten als onderhoud en dergelijke voor materieel.

Gemiddeld genomen denk ik dat je in loondienst voor hetzelfde werk inderdaad minder betaald krijgt dan als je voor jezelf werkt, maar in loondienst ben je buiten 'werktijd' ook veel minder met je werk bezig normaal gesproken.
Rijk worden kan altijd, maar dat ligt eraan hoe je zelf ermee (met je geld) omgaat. Wij kunnen ook sparen en zetten geld op een spaarrekening, maar kiezen er ook voor om (veel) te genieten met elkaar, de meeste rijkdom zit voor ons niet in geld op de spaarrekening, maar in het genieten met elkaar.
(Overigens is met de loondienst over nog 15 jaar het huis afbetaald en hebben we toch ook wel een mooi centje gespaard en ook in financiële zin wel redelijke rijkdom behaald).

[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 07-04-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Rijk/vrijheid is zo enorm breed dat ik daarom een baseline beschreef, dus eigenlijk zoals @Hydra ook beschreef. Als huishouden (1 of 2 irrelevant) jezelf kunnen onderhouden met modaal inkomen alleen wel jaren zou moeten sparen voor een verbouwing. En dan ook meer het gevoel.

Dus met opzet niet in details tredend en niet persoonlijk op mijzelf, want mensen die meer topics lezen weten dat we dan toch weer compleet side tracked raken qua topic en ik waarschijnlijk 3 reacties later persoonlijk aangevallen word. Het is een algemene stelling die we kunnen beredeneren op de manier hoe je het zelf ziet, althans dat is mijn bedoeling zodat ik er van kan 'leren'.

Ook niet op precies leeftijd of iets dergelijks, de baseline situatie en dan bijv. nog 15 werkende jaren verder.

En wat ik hier ook lees is dat de kansen/mogelijkheden met salaris wel enigszins vooruit gaan met meer dan modaal salaris, en dat er uitzonderingen zijn, maar dat de meeste vooral de rijkdom zien in de zekerheid die het biedt.

Voor grotere stappen in vrijheid en salaris (ook rijkdom) zijn de genoemde 'omzeil' opties nog steeds het meest herhalend zoals ik het interpreteer. Uitgaven minimaliseren, inkomen maximaliseren & ondernemen (freelancer schaal ik hier ook onder). Wel een groot verschil is natuurlijk dus het risico wat de 2e optie met zich mee brengt.

Kunnen we dan stellen dat we over het algemeen minder financiële rijkdom kunnen verwerven in loondienst, puur door de rijkdom in veiligheid wat het heeft? Beetje zoals de prijs/kwaliteit/tijd driehoek en dat het de ongeschreven regel is dat je altijd deels moet inleveren op 1 van de 3 :p?

Hoor graag of er nog andere inzichten zijn of andere manieren van rijkdom die nog niet genoemd zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Furion2000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:11:
Rijk/vrijheid is zo enorm breed dat ik daarom een baseline beschreef, dus eigenlijk zoals @Hydra ook beschreef. Als huishouden (1 of 2 irrelevant) jezelf kunnen onderhouden met modaal inkomen alleen wel jaren zou moeten sparen voor een verbouwing. En dan ook meer het gevoel.

Dus met opzet niet in details tredend en niet persoonlijk op mijzelf, want mensen die meer topics lezen weten dat we dan toch weer compleet side tracked raken qua topic en ik waarschijnlijk 3 reacties later persoonlijk aangevallen word. Het is een algemene stelling die we kunnen beredeneren op de manier hoe je het zelf ziet, althans dat is mijn bedoeling zodat ik er van kan 'leren'.

Ook niet op precies leeftijd of iets dergelijks, de baseline situatie en dan bijv. nog 15 werkende jaren verder.

En wat ik hier ook lees is dat de kansen/mogelijkheden met salaris wel enigszins vooruit gaan met meer dan modaal salaris, en dat er uitzonderingen zijn, maar dat de meeste vooral de rijkdom zien in de zekerheid die het biedt.

Voor grotere stappen in vrijheid en salaris (ook rijkdom) zijn de genoemde 'omzeil' opties nog steeds het meest herhalend zoals ik het interpreteer. Uitgaven minimaliseren, inkomen maximaliseren & ondernemen (freelancer schaal ik hier ook onder). Wel een groot verschil is natuurlijk dus het risico wat de 2e optie met zich mee brengt.

Kunnen we dan stellen dat we over het algemeen minder financiële rijkdom kunnen verwerven in loondienst, puur door de rijkdom in veiligheid wat het heeft? Beetje zoals de prijs/kwaliteit/tijd driehoek en dat het de ongeschreven regel is dat je altijd deels moet inleveren op 1 van de 3 :p?

Hoor graag of er nog andere inzichten zijn of andere manieren van rijkdom die nog niet genoemd zijn!
toon volledige bericht
Belangrijk onderscheid is de maximale financiele rijkdom versus de gemiddelde rijkdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus eigenlijk is jouw vraag botweg: wie heeft er meer kans iedere maand een groter bedrag op zijn rekening te kunnen bijschrijven dan de andere groep, de loonslaaf of de ondernemer?

Als je puur naar die cijfers wil kijken, zul je misschien het CBS erop kunnen naslaan. Bedenk dan dat er ook schoonmakers, zorgverleners, pakketbezorgers en andere (sub)minimumloonverdieners aangemerkt zijn als "ondernemer".

Ik denk wel dat er onder de groep ondernemers meer mensen zijn die risico willen nemen, of die een uniek idee willen verkopen (i.e. een gat in de markt) of die een unieke of veelgevraagde set vaardigheden hebben, en dat díe mensen, mochten ze onernemer worden, gemiddeld meer geld verdienen dan wanneer ze in loondienst zouden blijven. Maar dat is een niet onderbuikgevoel dat ik niet kan onderbouwen met cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Er zijn toch zat top-ambtenaren, experts, directeuren, bestuursleden en mensen die ‘voor zichzelf’ onder ‘n management werken waarvan ik binnen de Nederlandse standaarden eenvoudig zou kunnen stellen dat ze zichzelf rijk mogen noemen. Die mensen werken in loondienst.

Ook zijn er bedrijven waar mensen in loondienst met gemak 900k per jaar verdienen. Een recente.. flitshandelaren?

Ook zijn dr veel bedrijven die veel marge maken maar weinig personeel hebben, die in een winst-deling constructie werken (zoals wij), waardoor het personeel significante bedragen aan zichzelf mag toeschrijven.

Denk dat er een breed begrip is van loondienst. De bedrijven waar je 9-5 werkt en je van veel perks mee geniet maar er zijn ook bedrijven waarvan je onderdeel bent van het bedrijf, gebeurd ook veel bij kleine familie bedrijven bijv. dat mensen ‘van buitenaf’ riant mee verdienen aan het succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@CodeCaster Nee, nou juist niet het gedetailleerde en tastbare, meer het gevoel van rijkdom (voor en nadelen) op basis van die euro's meer in de maand.

@Hogader Volgens mij zeggen mensen dat ze tevreden zijn op een gegeven moment, maar streven naar meer zit ook in de mens. Dus ik denk dat mensen een minimale standaard hanteren, maar zodra ze comfortabel zijn met meer, dat dat de volgende standaard is.

@Outerspace Inzichten verwerven van hoe andere mensen tegen dit onderwerp aan kijken. Het lijkt mij dat ik en mijn vriend daar niet als enige over filosoferen (slap ouwehoeren).

Ik zag die rijkdom in veiligheid nog niet zo concreet bijvoorbeeld, terwijl die wel erg logisch is. Ook in hoeverre dat gevoel reikt is natuurlijk een andere discussie, maar het is wel even fijn om dat voorbij te zien komen.

[ Voor 84% gewijzigd door Furion2000 op 07-04-2020 12:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Je wordt niet rijk van hoeveel je verdient. Je wordt rijk van hoeveel je niet uitgeeft.

Dus ja voor iedereen is het mogelijk om 'rijk' te worden, wat dat ook mogen betekenen. Het hangt alleen af van de standaarden en eisen die je aan je eigen leven stelt in hoeverre jou persoonlijke definitie van 'rijk' mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het nut van het topic ontgaat mij eigenlijk. 'Rijk' zijn kan voor iemand die weinig verdient heel snel als hij een bonus heeft ontvangen, 'rijk' zijn kan voor iemand die minimaal 50k op de bank heeft staan. Er zijn meerdere definities van rijk zijn.

Wat wil je bereiken met het topic?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 15:36
Rijk == financieel onafhankelijk in monetaire zin. Althans dat zullen veel mensen zo vinden.

Loondienst en daar elke dag weer moeten opdraven == afhankelijkheid, dus nee ik denk niet dat het kan, rijk worden in loondienst.

Maar ook met @Hogader hoor, dit klopt namelijk. Het gaat niet om wat je verdient maar om wat je overhoudt.

Uitzonderingen zat natuurlijk, maar altijd even goed kijken, is diegene wel echt in loondienst.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 07-04-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hogader schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:24:
Je wordt niet rijk van hoeveel je verdient. Je wordt rijk van hoeveel je niet uitgeeft.
Beetje een dooddoener. Per maand € 1.653,60 euro niet uitgeven is nogal lastig, en na alle vaste lasten hou je daar niet erg veel van over.

Zoals ik eerder aangaf; ik ben toen ik ben gaan ZZPen er netto enorm op vooruit gegaan, zonder dat m'n kosten gestegen zijn. Dit geeft je veel meer vrijheid. Dus ik geloof zeker dat een hoger inkomen mensen zich rijker laat voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:49
Je kunt wel cliché bingo spelen van de reacties hier. Ja iedereen heeft zijn eigen definitie van rijk en ja je kan je rijk voelen ondanks dat je niks op de bank hebt. Dat lijkt mij niet wat TS bedoelt en snappen jullie zelf ook. Als je rijk wil worden (een paar ton op de bank / geinvesteerd minstens neem ik aan?) dan zal dat niet zo snel gebeuren in loondienst nee. Of je moet een uitzonderlijk goed verdienend beroep hebben maar dat is tja.. uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hogader schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:24:

Dus ja voor iedereen is het mogelijk om 'rijk' te worden, wat dat ook mogen betekenen. Het hangt alleen af van de standaarden en eisen die je aan je eigen leven stelt in hoeverre jou persoonlijke definitie van 'rijk' mogelijk is.
Die dooddoener is hierboven ook al gemaakt en ontkracht, en niet wat TS bedoelt.

Iemand die door op een houtje te bijten 500 euro van z'n 2000 euro per maand overhoudt is niet rijker dan iemand die 500 euro per maand overhoudt van 10.000, of wil jij beweren van wel?
Furion2000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:23:
@CodeCaster Nee, nou juist niet het gedetailleerde en tastbare, meer het gevoel van rijkdom op basis van die euro's meer in de maand.
Nu snap ik de vraag echt niet meer. Jij vraagt om het verschil tussen iemand in loondienst en een ondernemer.

Bedoel je te vragen of, wanneer beide personen hetzelfde verdienen, de ondernemer zich rijker voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
CodeCaster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:27:
Nu snap ik de vraag echt niet meer. Jij vraagt om het verschil tussen iemand in loondienst en een ondernemer.
Volgens mij is het overduidelijk wat hij vraagt:

"Kan je dan met salarissen van 5 a 6k per maand bruto in Nederland 'rijk' worden? Hoe ervaren jullie dat?"

Je hoeft niet te reageren als je een topic niks vindt he. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
pennywiser schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:25:
Rijk == financieel onafhankelijk in monetaire zin. Althans dat zullen veel mensen zo vinden.

Loondienst en daar elke dag weer moeten opdraven == afhankelijkheid, dus nee ik denk niet dat het kan, rijk worden in loondienst.

Maar ook met @Hogader hoor, dit klopt namelijk. Het gaat niet om wat je verdient maar om wat je overhoudt.

Uitzonderingen zat natuurlijk, maar altijd even goed kijken, is diegene wel echt in loondienst.
Oh, dus als ZZP'er hoef je niet op te komen draven en kun je lekker doen wat je zelf wilt? Lijkt me niet, daar moet je ten slotte net zo goed werken. Echt financieel onafhankelijk ben je pas als je genoeg op de bank hebt om niets meer te hoeven doen.

Het lijkt me dus logischer om eerst vast te stellen wat 'rijk' nu is. Sommigen vinden dat ze als ZZP'er rijk zijn omdat ze goede verdienen en zelf vrijheid hebben om te bepalen welke klus ze aannemen. Sommigen vinden echter dat ze in loondienst veel vrijer zijn. Ziekte en vakantie wordt gewoon doorbetaald, je loopt weinig risico etc. Een ander vind pas dat ie rijk is als ie helemaal zelf kan bepalen wat ie gaat doen en weer anderen vinden dat ze rijk zijn zonder dat ze enig geld hebben.

Of om in de huidige tijd te kijken. Ik zit in loondienst en hoef me nergens druk over te maken. Ik mag thuis werken, wordt gewoon doorbetaald en dat gaat ook niet veranderen. Veel ondernemers zullen zich momenteel juist wat minder rijk voelen.....

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 07-04-2020 12:34 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:27:
[...]

Beetje een dooddoener. Per maand € 1.653,60 euro niet uitgeven is nogal lastig, en na alle vaste lasten hou je daar niet erg veel van over.

Zoals ik eerder aangaf; ik ben toen ik ben gaan ZZPen er netto enorm op vooruit gegaan, zonder dat m'n kosten gestegen zijn. Dit geeft je veel meer vrijheid. Dus ik geloof zeker dat een hoger inkomen mensen zich rijker laat voelen.
Bij gebrek aan een definitie, houd ik mijn eigen definitie van rijkdom aan, namelijk: "Je bent rijk als je een groter inkomen hebt dan je levensstandaard."

Het maakt dus niet uit hoeveel je verdient, zolang je maar een levensstandaard aanhoud die je ruimschoots kan betalen. Ja dat betekent dat je soms moet inkrimpen als het tegenzit, of juist uit kan bouwen als het meezit. Maar niemand zegt dat het hebben van rijkdom definitief is.
CodeCaster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:27:
[...]

Die dooddoener is hierboven ook al gemaakt en ontkracht, en niet wat TS bedoelt.

Iemand die door op een houtje te bijten 500 euro van z'n 2000 euro per maand overhoudt is niet rijker dan iemand die 500 euro per maand overhoudt van 10.000, of wil jij beweren van wel?
In mijn ogen zijn beide personen rijk. Ze hebben beide een levensstandaard die ze kunnen veroorloven. _/-\o_ .

Ik heb het overigens niet gehad over wanneer iemand 'rijker' is dan iemand anders. Daar kan ik namelijk zonder alle omstandigheden te hebben niet over oordelen. Plus ik vind het zeer subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Oh, was ik nog iets vergeten: Een van mijn "rijkdomdoelen" is om in mijn carrière op alle lagen binnen een grote multinational (of (semi-) overheidsorganisatie) een rol te hebben vervuld voor mijn pensioen. Niet vanwege het hogere salaris of de macht, maar puur uit persoonlijke interesse om te ervaren hoe alle lagen binnen grote bedrijven functioneren (hoe het voelt). Zeker boven een bepaald managementniveau wordt dat als ZZPer (afgezien van interimfuncties) lastig. De strategische rollen zijn veelal voorbehouden aan medewerkers in loondienst (logisch ook)

De afgelopen jaren varieer ik op rollen in de top 200 van dergelijke bedrijven, dus op zich is een C-level functie binnen de komende dertig jaar niet ondenkbaar. Aan de andere kant moet het gezinsgeluk er ook weer niet teveel onder lijden. Rijkdom is ook. Een stuk balans voor mij.

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 07-04-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
redwing schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:32:
[...]

Oh, dus als ZZP'er hoef je niet
Wat aan loondienst begrijp jij niet in de titel dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
[...]

Volgens mij is het overduidelijk wat hij vraagt:

"Kan je dan met salarissen van 5 a 6k per maand bruto in Nederland 'rijk' worden? Hoe ervaren jullie dat?"
Gezien het langs elkaar heen praten en strooien met ongedefinineerde en ongerelateerde termen na nog geen 60 berichten lijkt het mij dat het niet voor iedereen overduidelijk is, vandaar mijn vraag om verduidelijking.
Je hoeft niet te reageren als je een topic niks vindt he.
Ik weet hoe topics op een forum werken. Ik reageer hier juist omdat het me wel interesseert.
Furion2000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:23:
@CodeCaster Nee, nou juist niet het gedetailleerde en tastbare, meer het gevoel van rijkdom (voor en nadelen) op basis van die euro's meer in de maand.
Dus, op een rijtje, vind en vraag je:
• Je wordt rijker naarmate je meer vrijheden krijgt
• (Impliciet) in loondienst verdien je maximaal 5000-6000 euro
• Is dit genoeg om je "vrij" en dus "rijk" te voelen, of moet je daarvoor gaan ondernemen?

Wat ik bedoel te zeggen, is dat om te beginnen ondernemen geen garantie is voor meer inkomen. Daarnaast moet je meer zelf regelen en heb je mogelijk meer zorgen over voortdurend inkomen. En ten slotte heb je als werknemer de vrijheid en de zekerheid dat je langdurig ziek kunt worden en niet meteen je huis uit wordt gezet.

Dus, verdien jij in loondienst 5000 euro per maand, en kun je daarvan de vakanties, gadgets en abonnementen kopen die jij wil en hoef je je geen zorgen te maken over ziekte of pensioen, voel je je dan vrij? Ga je je nog vrijer en nog rijker voelen wanneer je nog meer verdient dan dat?

Ik denk niet dat de mensen hier die vraag voor jou kunnen beantwoorden. Neem je genoegen met een (mijns inziens) zweverig en nietszeggend antwoord à la "je bent zo rijk als je je voelt", dan heb je dat hier al enkele malen gehad.

En anders hoop ik dat andere mensen je vraag beter begrijpen en beter kunnen beantwoorden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@CodeCaster Ik probeerde het net precies voor je uit te leggen, maar dat gaat gewoonweg niet. Soms is vaag beter, net zoals dat een psycholoog soms puur met 'waarom?' doorvraagt ;).

Ik omschrijf mijn vage gevoel, hoe interpreteer je dat en wat zou je mening zijn. Misschien maak ik het nu nog wel erger, maar dat is ook niet erg toch?

Nu ben je op zoek naar meer concrete informatie, maar wat doe je als je die niet krijgt? Dan ga je uit vanuit je eigen ervaring en mag je gerust dingen aannemen. Sommige mensen vinden dit ook te vaag en kunnen daar niet tegen, daarom bespreek ik dit ook vaak met een maat die net zo denkt als ik en is dit gewoon een probeerseltje :p

[ Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 07-04-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:25:

Financiele onafhankelijkheid is niet meer hoeven werken voor je geld. Rijk zijn is voor mij zonder zorgen geld uit te geven, het gevaar erin zit dat als je rijk gedraagt de kans steeds groter wordt dat je niet meer rijk bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37
Zoals al een aantal keer terugkomt in de replies, "rijk" is een begrip met een subjectieve betekenis.

In absolute zin ben je al rijk als je geen zorgen hebt over je primaire levensbehoeften. Dat geldt voor het grootste deel van onze bevolking.

Maar wat mensen ervaren als rijkdom, heet een sterke vergelijkende component. Wie als enige in zijn dorp een fiets bezit, is in dat opzicht rijk. Geef je alle anderen een auto, dan wordt de fietser ineens veel minder tevreden over zijn eigen welvaart.

Als ik inhaak op dat relatieve begrip van welvaart, dan onderschrijf ik de stelling uit OP van harte. De rijkste 10% van onze bevolking werkt nauwelijks in loondienst.
En de rijkste 1% heeft inkomen dat niet meer afhankelijk is van gewerkte uren (ook niet als zzp-er).

Wil je naar die 1% toe, dan is dit je stappenplan:

1. overweeg je doel. Wil je bij de rijkste 1% horen? Waarom wil je dat? Hoe belangrijk is het? Welke offers ben je bereid te brengen?
2. stop met werken in loondienst
3. vind een manier om je inkomen los te koppelen van je gewerkte uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
pennywiser schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:51:
[...]

Wat aan loondienst begrijp jij niet in de titel dan?
En welk verschil tussen ZZP'er en loondienst snap jij niet, of is dat voor jou hetzelfde?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
redwing schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:02:
[...]

En welk verschil tussen ZZP'er en loondienst snap jij niet, of is dat voor jou hetzelfde?
Ik snap dat het niet gaat over zzp'ers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Ik zou het eerder stellen dat je zonder risico nemen niet rijk kan worden (familie erfenissen er dergelijke daargelaten). Risico kan ook zijn dat je promotie maakt naar functie X met een zwaarder taken pakket. Of van baan wisselt. Of dat je aandelen gaat kopen/investeren. Of dat je gaat ondernemen. Mogelijkheden zat maar altijd met een (klein) risico

Maar als je 40 jaar lang het zelfde werk doet voor de zelfde baas van 9 tot 5 en in een huur huis woont en aan het eind van de maand een paar honder euro op je spaarrekening zet zie ik niet 123 rijk worden. Dit kan je overigens wel combineren met investeren of iets dergelijks, maar dan neem je weer risico

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 07-04-2020 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
3x3 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:48:
Je betaald in loondienst gewoon 49,5% belasting.
Een doorsnee bedrijf in Nederland betaald 41,2% belasting over de toegevoegde waarde.
Niet helemaal, in het marginaal tarief speelt ook nog afbouw arbeidskorting en algemene heffingskorting en dan komen we in 2020 op 55,50%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is3y3kxx5z1MFiLTgGhfw83LMIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQa0GUI6dV6IW0xVvzY9qEAP.jpg?f=fotoalbum_large
assje in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 07-04-2020 13:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
redwing schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:32:
Oh, dus als ZZP'er hoef je niet op te komen draven en kun je lekker doen wat je zelf wilt?
Je hebt in mijn ervaring wel veel meer keuzevrijheid. Voor welk bedrijf je werkt, of je dat 50/50 doet bijvoorbeeld, welke pensioenregeling je neemt, welke auto, etc. Natuurlijk zijn er nog steeds verwachtingen wat betreft het werk dat je doet, en die zijn in een bepaald opzicht hoger (als ZZPer kom je er, i.t.t. veel mensen in loondienst, niet mee weg om zichtbaar niks toe te voegen), maar het is wel significant anders dan in loondienst vind ik.

Daarbij zijn onderhandelingen tussen jou als ZZPer en de klant waar je voor werkt heel anders. Dat vond ik zelf wel opvallend; waar je bij een werkgever enorm hard moet zeuren voor 100 euro per maand meer, was bij m'n huidige klant 7.50 per uur meer vragen geen enkel issue, terwijl het een veel hoger bedrag is.

Ik ben zelf vooral gaan ZZPen omdat ik het niet 'eerlijk' vindt dat ik hard werk en 50% van 't geld naar m'n werkgever ga, maar bovenstaande is de voornaamste reden dat ik niet terug wil naar loondienst.
pennywiser schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:03:
Ik snap dat het niet gaat over zzp'ers hier.
Niet specifiek nee, het gaat om "loondienst" versus al 't andere. O.a. ZZP.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 07-04-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-05 14:54
Je kunt het wel een dooddoener vinden, maar het belangrijkste aan financiële rijkdom is toch wel dat je niet meer gaat uitgeven dan je verdient. En dat je je beseft dat de keus om je geld ergens aan uitgeeft ook betekent dat je minder overhoudt om aan iets anders uit te geven. Als je gelukkig wordt met een bestedingspatroon van 1500 per maand, dan voel je je met 2000 euro inkomen rijk. Als je 10.000 wilt uitgeven, dan is een inkomen van 9000 nog te weinig om je rijk te voelen.

Fusion2000 beschrijft rijkdom dan ook veel breder dan monetair. Meer vrijheid zelfontwikkeling en gezelligheid, als ik de opening lees.. Wat ik zie is mensen als 'echte' zelfstandige (dus niet als inhuur urenschrijver bij een bedrijf) eigenlijk bijna continu met hun eigen bedrijf bezig zijn. Ook al is het maar in het achterhoofd. Terwijl veel mensen in loondienst aan het eind van de dag de deur dichttrekken en vaak nergens meer aan hoeven te denken. Tijdens werktijd dus wat minder vrijheid, maar na werktijd juist meer. Dat zie ik vooral als mensen kinderen krijgen. In loondienst is het dan makkelijk om 4 dagen te gaan werken en die vijfde dag ook echt voor je kind er te zijn. Als zelfstandige doe je dat in de praktijk minder snel en ben je vaak toch half-half nog bezig met je werk.

Ook zie ik zelf dat je zeker binnen een grotere organisatie vaak veel mogelijkheden hebt om je verder te ontwikkelen. Bedrijven bieden daar de tijd en faciliteiten voor en vaak ook ontwikkelplannen (met bijbehorende loonstijgingen). Als zelfstandige moet je alles in eigen tijd voor eigen kosten doen en kom je toch vaak juist weer terecht in het zelfde soort werk, met het zelfde tarief, omdat ze je daar van kennen. Die mogelijkheden tot ontplooiing zijn in loondienst dus zeker niet altijd minder dan als zelfstandige. Een inkomen van 5-6000 is immers geen startsalaris, daar groei je naar toe met promoties en loonstijgingen. Als je met 2000 netto begint en als zelfstandige 3000 kunt verdienen, dan verdien je op dat moment dus veel meer. Maar als je een paar jaar later binnen de organisatie bent opgegroeid naar een interessantere functie tegen 5-6000, terwijl je als zelfstandige naar 4000 bent gegroeid, dan had je beter in loondienst kunnen blijven.

Maar het belangrijkste is nog wel dat je doet waar jij je prettig bij voelt. Als je je niet prettig voelt in het keurslijf van de loonslaaf, dan is zelfstandige waarschijnlijk een betere keus. Wil je meer zekerheid, ook over waar je toekomst naartoe kan gaan, en rust en minder gedoe, dan is loondienst wellicht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:08:
[...]
Je hebt in mijn ervaring wel veel meer keuzevrijheid. Voor welk bedrijf je werkt, of je dat 50/50 doet bijvoorbeeld, welke pensioenregeling je neemt, welke auto, etc. Natuurlijk zijn er nog steeds verwachtingen wat betreft het werk dat je doet, en die zijn in een bepaald opzicht hoger (als ZZPer kom je er, i.t.t. veel mensen in loondienst, niet mee weg om zichtbaar niks toe te voegen), maar het is wel significant anders dan in loondienst vind ik.

Daarbij zijn onderhandelingen tussen jou als ZZPer en de klant waar je voor werkt heel anders. Dat vond ik zelf wel opvallend; waar je bij een werkgever enorm hard moet zeuren voor 100 euro per maand meer, was bij m'n huidige klant 7.50 per uur meer vragen geen enkel issue, terwijl het een veel hoger bedrag is.

Ik ben zelf vooral gaan ZZPen omdat ik het niet 'eerlijk' vindt dat ik hard werk en 50% van 't geld naar m'n werkgever ga, maar bovenstaande is de voornaamste reden dat ik niet terug wil naar loondienst.
Ik houd niet van de onzekerheid en wil daarom juist geen ZZP'er worden :) Ik verdien al goed, krijg jaarlijks een paar keer een leuke bonus en ik weet waar ik aan toe ben. Ik kan doen en laten wat ik wil en toch staat er nog genoeg op de bankrekening.

Dus het klopt dat de verschillen echt wel groot zijn, alleen zal de ene zich rijk voelen bij de ene keuze en de andere juist niet.
[...]
Niet specifiek nee, het gaat om "loondienst" versus al 't andere. O.a. ZZP.
Dit bedoelde ik inderdaad.
En dan blijft dus vooral de vraag wat de definitie is van 'rijk'. Als dat is dat je echt onafhankelijk bent, ben je dat ook als ZZP'er niet. Als je meer zelfstandigheid wilt, meer verdienen maar ook meer risico en meer betrokkenheid (alhoewel dat ook weer relatief is) ben je als ZZP'er juist beter af.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HamuNaptra
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Rijk is in dit verhaal heel relatief.

Voor iemand die 2K bruto heeft lijkt 6k erg ver weg en equivalent met "rijk" zijn.

Iemand die al rond de 5-6k zit, heeft meestal een levensstijl die hieraan is aangepast waardoor het geld niet langs alle kanten overloopt. Die persoon kijkt dan weer op naar anderen die 10k verdienen.

Zit je op de 10k per maand, dan kijk je weer naar die personen die 25k...etc.

Ieder zal dus vanuit zijn eigen standpunt anders kijken op de de stelling "5 à 6k maakt je rijk".
Een consensus ga je met dit topic niet bereiken voel ik, echter wel veel discussie vanuit eigen standpunt.
Het ZZP gegeven an sich is hier irrelevant voor mij en brengt te veel variabelen in de weegschaal.

Vanuit mijn standpunt is 5 à 6k een modaal inkomen waar je lekker kan van leven zonder te veel zorgen over dringende uitgaven. Bij 5k is het voor mij belangrijk dat je een prioriteit stelt aan je uitgaven en daarin je geld stopt. Voor mij is wonen en vervoer belangrijk, kledij kan ik echter geen geld aan uitgeven... Wanneer je een focus geeft aan je persoonlijke investeringen kan dit meer voldoening geven dan zomaar wat random geld spenderen aan het eerste wat je ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:13:
Ook zie ik zelf dat je zeker binnen een grotere organisatie vaak veel mogelijkheden hebt om je verder te ontwikkelen. Bedrijven bieden daar de tijd en faciliteiten voor en vaak ook ontwikkelplannen (met bijbehorende loonstijgingen). Als zelfstandige moet je alles in eigen tijd voor eigen kosten doen en kom je toch vaak juist weer terecht in het zelfde soort werk, met het zelfde tarief, omdat ze je daar van kennen. Die mogelijkheden tot ontplooiing zijn in loondienst dus zeker niet altijd minder dan als zelfstandige. Een inkomen van 5-6000 is immers geen startsalaris, daar groei je naar toe met promoties en loonstijgingen. Als je met 2000 netto begint en als zelfstandige 3000 kunt verdienen, dan verdien je op dat moment dus veel meer. Maar als je een paar jaar later binnen de organisatie bent opgegroeid naar een interessantere functie tegen 5-6000, terwijl je als zelfstandige naar 4000 bent gegroeid, dan had je beter in loondienst kunnen blijven.
Je bent geen zelfstandige of wel? Want je schetst hier steeds een voor een zelfstandige 'worst case' scenario met een best case scenario voor iemand in loondienst. Waar denk je dat voor iemand in loondienst die trainingen uit betaald worden? Lucht? Dat komt ook uit de marge tussen wat jij kost en wat men aan je verdient.

Komt nog eens bij dat je je kennelijk niet realiseert dat opleidingskosten e.d. allemaal bruto betaald worden, dus dat betaal je als zelfstandige ook niet netto.

Ik verdiende de laatste maand in loondienst 4850 bruto op basis van 36 uur, dat is 3000 netto. De switch naar ZZPen is er niet een waarbij je er een paar honderd euro per maand op vooruit gaat, ik ben begonnen met 85 euro per uur en heb vorig jaar 1550 uur gewerkt. Je kunt op deze site zelf het rekensommetje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:53

Twazerty

AVCHDCoder developer

Als je nog thuis woont, weinig geld uitgeeft dan kun je zelfs met een brutoloon van nog geen 2000 per maand prima een ton bij elkaar sparen binnen 7 jaar. Heeft mijn broertje ook gedaan. Zelf had ik de ton ook snel bereikt. Ik gaf nog relatief veel uit vergelijken met mijn broertje, dus ik had nog veel meer kunnen hebben in dezelfde periode.

Dus ja, in mijn geval en dat van mijn broertje zijn wij rijk geworden door te werken en zo min mogelijk uit te geven. Mijn broertje heeft in zijn eentje al een huis kunnen kopen en voor mij zal dat ook geen issue zijn.

Ik hanteer nu de definitie rijk zijn = bezit hebben.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Furion2000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:11:

toon volledige bericht
Vergeet niet dat jij en een ieder die in dit topic reageert al lang en breed rijk zijn en tot de 1% behoort als het op globale schaal bekijkt. Je verdient goed hebt een woning,eten drinken, je woont in een veilig land met allerhande voorzieningen etc etc.

Je hebt een perceptie probleem, geen geld probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Twazerty schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:45:
Als je nog thuis woont, weinig geld uitgeeft dan kun je zelfs met een brutoloon van nog geen 2000 per maand prima een ton bij elkaar sparen binnen 7 jaar.
Rijkdom voor mijn ouders zou niet zijn om mij tot m'n 25e in huis te hebben :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 16:45
Toen ik een eigen onderneming had (heb ik nu nog op een laag pitje) verdiende ik meer dan 10 keer zoveel, toch had ik nooit tijd voor het gezin of om te genieten van alle spullen die ik kon kopen.

Nu heb ik een vast contract, inclusief weekend heb ik 3 vrije dagen per week en voel ik mij veel rijker. Mijn antwoord zou dus zijn, loondienst met de zekerheid van een vast contract kan je zeker rijk doen laten voelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HamuNaptra
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:41:
[...]

Ik verdiende de laatste maand in loondienst 4850 bruto op basis van 36 uur, dat is 3000 netto. De switch naar ZZPen is er niet een waarbij je er een paar honderd euro per maand op vooruit gaat, ik ben begonnen met 85 euro per uur en heb vorig jaar 1550 uur gewerkt. Je kunt op deze site zelf het rekensommetje doen.
Kunnen we het zzp gegeven hier even uitlaten, het maakt de discussie nogal moeilijk. Jij bent duidelijk verkocht aan je zzp situatie :). Dat is voor iedereen hier anders. Ik ben zelf van freelancer naar interne werknemer gegaan en voel me nu rijker terwijl ik hiervoor op 250k/j zat ;)

Het topic gaat hier specifiek over "werknemers, die niet in het top management zitten of aandeel hebben van een bedrijf en niet met het geld wat ze verdienen verder investeren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@HamuNaptra Ik wilde net gaan typen over de grote valkuil in dit verhaal die ik ook zag ontstaan en dat is 'meer willen'. Je was mij deels voor ;)

Als we dan die Pyramide van Maslow erbij pakken van @Hydra , dan bepalen al die facetten rijkdom denk ik, maar volgens mij zit het in het aard van het beestje dat iedereen op 1 facet of meerdere 'meer rijkdom wil'. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat er mensen zien die niet verbetering rondom zich zien en dus altijd meer zouden willen. Ze zijn tevreden met het niet hebben van dat stukje 'meer' misschien of vinden het niet belangrijk genoeg, maar het is er altijd volgens mij.

Voor zover zoals ik nu alles een beetje samenvat;
Modaal inkomen, begin carriere, dan loont de loonverhoging nog meer dan wanneer je senior bent en je krijgt een loonsverhoging. Op dat punt van je carriere moet je de rijkdom meer in erkenning, zelfontwikkeling, sfeer gaan zien in loondienst. In ondernemerschap kun je diezelfde dingen ook vinden, heb je meer risico, maar kun je qua netto inkomen nog meer groeien, ook zijn de vrijheden qua financiën en tijd daardoor groter.

Daarnaast heb je nog het hele FO, waarvoor we naar het ander topic moeten gaan. Dat zijn alle acties die je onderneemt om je geld het werk te laten doen.

Obviously, correct me if i'm wrong!

Ondanks de vaagheid toch zeker wat opgestoken en interessant om te lezen hoezeer mensen van elkaar verschillen.

@talkatoo Maar hebben die verdiensten tijdens je '10x meer verdienen periode' daarin niet meegeholpen en zou je die ervaring willen teruggeven? Dat is denk ik ook een goede gewetens vraag.

@Defector dude, ik schets totaal geen probleem van mijzelf. Vind dit een beejtje "kindjes in Afrika hebben geen eten reactie", waarom heb jij een pc om te reageren? Dat geld had je kunnen besteden aan de 99% die het slechter heeft dan jij |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Furion2000 op 07-04-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HamuNaptra
  • Niet online
talkatoo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:52:

Nu heb ik een vast contract, inclusief weekend heb ik 3 vrije dagen per week en voel ik mij veel rijker. Mijn antwoord zou dus zijn, loondienst met de zekerheid van een vast contract kan je zeker rijk doen laten voelen. :)
Zit net in dezelfde situatie, ik voel me nu veel rijker!

Wat voor mij het verschil maakt:
- minder stress
- minder werken
- meer tijd

@Furion2000 Je opmerking eerder is voor mij zeker van toepassing. Ik heb een mooie buffer om op terug te vallen waardoor ik nu rustig kan verder kabbelen met een contract van 36u terwijl ik kan genieten van een grote vrijheid in keuze van projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
HamuNaptra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:54:
Kunnen we het zzp gegeven hier even uitlaten
Nou nee, de vraag van de TS is of je in loondienst genoeg kan verdienen om je 'rijk' te voelen. Voor mij is dat niet het geval. Dat extra inkomen (o.a.) zorgt zoals ik eerder zei dat ik me kan focussen op de dingen die ik wil i.p.v. wat een werkgever van me wil.

Die reactie specifiek was omdat er weer eens iemand doet voorkomen alsof die stap naar ZZPen niet uitmaakt, en dat doet het wel. Je kunt ook bijvoorbeeld gemakkelijk van 5 naar 3 dagen bijvoorbeeld. Da's ook rijkdom, vooral als je je werk niet zo leuk vindt. Ik vind m'n werk wel leuk, dus ben 36 uur blijven werken en steek dat extra geld dan in de dingen die ik zelf wil doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 07-04-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hydra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:10:
[...]

Nou nee, de vraag van de TS is of je in loondienst genoeg kan verdienen om je 'rijk' te voelen. Voor mij is dat niet het geval. Dat extra inkomen (o.a.) zorgt zoals ik eerder zei dat ik me kan focussen op de dingen die ik wil i.p.v. wat een werkgever van me wil.

Die reactie specifiek was omdat er weer eens iemand doet voorkomen alsof die stap naar ZZPen niet uitmaakt, en dat doet het wel. Je kunt ook bijvoorbeeld gemakkelijk van 5 naar 3 dagen bijvoorbeeld. Da's ook rijkdom, vooral als je je werk niet zo leuk vindt. Ik vind m'n werk wel leuk, dus ben 36 uur blijven werken en steek dat extra geld dan in de dingen die ik zelf wil doen.
Wat jij als rijk ziet, ziet een ander als risico van het ZZP-schap. Ik zie rijkdom in 9-5 werk, elke dag naar werk, beetje doen wat de baas wil, 5 uur naar huis en absolute vrijheid. Geen administratie, geen acquisities voor nieuwe opdrachten, alle vrijheid tot de volgende dag 9 uur ik weer begin.

Ik ben 40 uur bezet, de rest is absolute vrijheid, daar weegt die 300 euro per maand echt niet tegenop.

Rijkdom is dan redelijk relatief en veelal persoonlijk.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik denk dat de fase in je leven nog veel belangrijker is. Als jij begin 30 bent, aan het ondernemen bent en een goed salaris binnen harkt dan kan je jezelf een mooi huis veroorloven. Als je dan besluit een stapje terug te zetten in salaris en in loondienst te gaan. Dan heb je nog steeds het mooie huis met de lage woonlasten maar krijg je er nu meer vrijheid voor terug en kan je meer genieten van het leven.

Het is dus belangrijk in welke fase van het leven je je rijkdom vergaart omdat dit je de mogelijkheid geeft later een stapje terug te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HamuNaptra
  • Niet online
[...]

Het lijkt me dat je ontsnapt bent uit een, voor jou, benarde situatie en dat gun ik je zeker! Je mag echter niet alle werknemers over dezelfde kam scharen en er van uitgaan dat een werknemer altijd een job doet die hij niet wil of taken opgelegd krijgt die hij niet ziet zitten.

Er is genoeg vrijheid te vinden als werknemer tegenwoordig, zowel in tijd als in jobinhoud! Dat was voor mij een belangrijk factor om de switch terug te maken naar interne medewerker en me "rijker" te voelen dan hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
[...]
Je kijkt dan wel met enige vorm van tunnelvisie naar de stelling. Immers vergelijk je in dit geval maar twee scenario's:
  • Bedrijf A huurt bedrijf B (jouw werkgever) in om probleem X op te lossen dat ze bedrag Y gaat opleveren op de lange termijn.
  • Bedrijf A huurt jou in om probleem X op te lossen dat ze bedrag Y gaat opleveren op de lange termijn.
In het eerste scenario zijn er 2 piramides van toepassing ( die binnen bedrijf A en die binnen bedrijf B ). Er bestaan voldoende in-house functies waarbij je genoeg oplevert om hoog te zitten in de piramide van bedrijf A zonder dat hier dus een externe partij aan betrokken gaat komen. Daar hoef je geen ZZPer voor te zijn. Sterker nog, ZZPen zou in dat scenario juist slechter schalen, want onder de streep ben je er alleen maar zodat bedrijf A van het geld dat ze jou betalen veel meer geld kunnen maken/verdienen, al dan niet in de toekomst.

Uiteraard blijft er meer geld over als je de tussenpersoon (in dit geval bedrijf B met alle afdelingen die je kunt zien als overhead) weg gaat knippen, maar je kunt ook prima wel "veel" verdienen (laten we zeggen 1XXk-2XXk) in loondienst en dus "de lusten" hebben van loondienst, geen management taken hoeven hebben etc. Zolang je maar meer oplevert dan dat je kost. Uiteindelijk schalen beide niet. Het enige dat schaalt is een dienst of product leveren waarbij je een vaste hoeveelheid werk moet verrichten (of deze kan zelfs dalen naarmate de tijd zich vordert al dan niet door uitbesteden) en deze in stijgende aantallen kan verkopen/aanbieden. Klinkt als de oprichter(s) van goed lopende bedrijven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Rijk is voor mij niet 1 begrip, maar kent niveaus.

Wat mij betreft begint rijk bij een inkomen van 100k+ per jaar. Als je dan geld problemen hebt komt het puur door je uitgaven, niet je inkomen. Dat is dusdanig riant dat als je hypotheek geen strop om je nek is je in principe aardig zorgeloos door het leven kunt, ook met grote aankopen, zonder daar echt bij stil te hoeven staan. Dus eigenlijk - geen financiele zorgen.

Dan heb je "echt rijk", minimaal 1 groot stuk vastgoed dat is afbetaald en 5-20 miljoen verdeeld in cash/aandelen. Dan zit je op het punt waar je zonder exorbitante uitgaven geld verdient door op je hol te zitten. Geld maakt geld. Je kan rentenieren, hoeft niet meer te werken, je vermogen houdt zichzelf in stand.

En alles daarboven kom je wat mij betreft al snel bij het "waarom mag een persoon zo veel waard zijn" en mag wat mij betreft dat geld anders benut worden, maar dat wordt wel erg politiek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SinergyX schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:21:
Wat jij als rijk ziet, ziet een ander als risico van het ZZP-schap.
Absoluut. Het is ook puur mijn mening en ik vind het volkomen logisch dat mensen daar een heel ander idee over hebben. Punt was dus niet dat je zelfstandige moet zijn om je goed te voelen, maar dat ik het onzin vind dat iemand zegt dat ik het daar niet over mag hebben.

Dus nogmaals: wat voor mij geldt, geldt ongetwijfeld voor een hoop anderen niet. Ik heb niks met dure auto's bijvoorbeeld maar als iemands ultiem geluk een auto van drie ton is; prima :)
Ik ben 40 uur bezet, de rest is absolute vrijheid, daar weegt die 300 euro per maand echt niet tegenop.
En dat is dus het punt dat ik maakte. Het gaat over het algemeen om VEEL meer dan 300 euro per maand. Genoeg om bijvoorbeeld van 5 naar 4 dagen te gaan, en nog steeds meer over te houden.
HamuNaptra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:30:
Het lijkt me dat je ontsnapt bent uit een, voor jou, benarde situatie en dat gun ik je zeker! Je mag echter niet alle werknemers over dezelfde kam scharen en er van uitgaan dat een werknemer altijd een job doet die hij niet wil of taken opgelegd krijgt die hij niet ziet zitten.

Er is genoeg vrijheid te vinden als werknemer tegenwoordig, zowel in tijd als in jobinhoud! Dat was voor mij een belangrijk factor om de switch terug te maken naar interne medewerker en me "rijker" te voelen dan hiervoor.
Ook hier; dat is prima. Ik reageerde op iemand die een enorm negatief beeld gaf van ZZP-zijn zonder daar zelf ervaring mee te hebben.
Paprika schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:31:
Je kijkt dan wel met enige vorm van tunnelvisie naar de stelling.
Je moet even naar de context van m'n reactie kijken dus ook even de voorgaande posts lezen. Het is natuurlijk je goed recht om midden in een conversatie binnen te vallen, maar je hele post is gebaseerd op verkeerde interpretaties.

Dus dit:
Het enige dat schaalt is een dienst of product leveren waarbij je een vaste hoeveelheid werk moet verrichten (of deze kan zelfs dalen naarmate de tijd zich vordert al dan niet door uitbesteden) en deze in stijgende aantallen kan verkopen/aanbieden.
Is vrijwel letterlijk wat ik hier zeg. Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet in iedere post ga herhalen wat ik daarvoor al gezegd heb.

[ Voor 67% gewijzigd door Hydra op 07-04-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 12:42
In loondienst en als parttimer, kan je prima “rijk” worden.
Door niet meer uit te geven dan je hebt, door slim te investeren, door geen grote verplichtingen aan te gaan, door je eigen plan te trekken en niet te kopen om te kopen of te hebben wat anderen ook hebben.
Vraag jezelf af waar wordt je blij van? Als je zo kan werken dan ben je tevreden en jaag je geen zaken achterna waar je alleen een burn-out van kan krijgen. Zie werk niet als je levensdoel, en een boel geld vergaren ook niet. Het leven is zo voorbij en belangrijkste is dat je het leven hebt geleid waar je je prettig bij voelt. En geld is een middel en geen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:22

Snow_King

Konijn is stoer!

Zebby schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:33:
Rijk is voor mij niet 1 begrip, maar kent niveaus.

Wat mij betreft begint rijk bij een inkomen van 100k+ per jaar. Als je dan geld problemen hebt komt het puur door je uitgaven, niet je inkomen. Dat is dusdanig riant dat als je hypotheek geen strop om je nek is je in principe aardig zorgeloos door het leven kunt, ook met grote aankopen, zonder daar echt bij stil te hoeven staan. Dus eigenlijk - geen financiele zorgen.

Dan heb je "echt rijk", minimaal 1 groot stuk vastgoed dat is afbetaald en 5-20 miljoen verdeeld in cash/aandelen. Dan zit je op het punt waar je zonder exorbitante uitgaven geld verdient door op je hol te zitten. Geld maakt geld. Je kan rentenieren, hoeft niet meer te werken, je vermogen houdt zichzelf in stand.

En alles daarboven kom je wat mij betreft al snel bij het "waarom mag een persoon zo veel waard zijn" en mag wat mij betreft dat geld anders benut worden, maar dat wordt wel erg politiek :)
Eens. Mijn vrouw en ik zitten in de situatie van >100k per jaar en daarbij nog een paar stukken vastgoed. Deze heb ik niet verdiend uit loondienst, maar uit 15 jaar een eigen onderneming en van daar uit verder kunnen investeren.

In loondienst dat voor elkaar krijgen wordt lastig. Je moet met je spaargeld rendement weten te maken. Het kán wel, maar is lastiger.

Een vriend van mij is kapitein op grote schepen en verdiend daar ~150k per jaar mee. Hij leeft verder zuinig en koopt vooral vastgoed. Ongeveer elke 24 maanden kan hij weer een nieuw appartement kopen en daarna verhuren. Zo kán je in loondienst wel 'rijk' worden, maar daarmee ga je niet de nieuwe Jeff Bezos worden.

Rijk is ook een relatief begrip, want of je nu 1 miljoen cash hebt of 10 miljoen, het leven veranderd echt niet. Ik heb wel gemerkt dat zodra je boven een paar honderd duizend komt het allemaal een stuk relatiever wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:56

Saven

Administrator

pagani schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:50:
Wat ik nog vergeten was: Rijkdom zit hem voor mij ook voor een deel in zekerheid. Derhalve is voor mij loondienst juist een grotere rijkdom dan ondernemer/ZZP-er zijn. Uiteraard kan dit nog veranderen, maar voor nu is het zo.
Nou, als je samen 140k bruto verdient in loondienst zou ik er idd ook niet eens aan gaan denken om te """"ondernemen"""" (zpp'er zijn is wat anders dan daadwerkelijk ondernemen).

Moet je flink voor werken wil je dat (weliswaar in je eentje) omzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-05 14:54
[...]

Je bent geen zelfstandige of wel? Want je schetst hier steeds een voor een zelfstandige 'worst case' scenario met een best case scenario voor iemand in loondienst. Waar denk je dat voor iemand in loondienst die trainingen uit betaald worden? Lucht? Dat komt ook uit de marge tussen wat jij kost en wat men aan je verdient.

Komt nog eens bij dat je je kennelijk niet realiseert dat opleidingskosten e.d. allemaal bruto betaald worden, dus dat betaal je als zelfstandige ook niet netto.
Hoezo 'best case' scenario? Het uitgangspunt van Furion2000 was dat van iemand die in loondienst 5000-6000 verdient. Ik ga er niet vanuit dat dit het startsalaris was, vandaar dat in de aanname van Furion2000 een forse loonstijging van de loonslaaf zat ingebouwd.

En nee, die opleidingen worden zeker niet uit lucht betaald (net als bij een zelfstandige). Maar het is wel een ander verhaal als je werkgever dat betaalt of dat je dat zelf moet betalen en daarbij tegelijk minder kunt werken. Als je bv. 1½ jaar lang een dag per week een opleiding van 20.000 doet, dan kost je dat niet alleen die 20k bruto, maar je bent ook nog eens 20% van je omzet kwijt. Dat kan zeker aan het begin van de carrière (als je die opleiding juist nodig hebt) en je uurtarief en werkzekerheid nog niet zo hoog zijn, er behoorlijk inhakken.
[...]

Ik verdiende de laatste maand in loondienst 4850 bruto op basis van 36 uur, dat is 3000 netto. De switch naar ZZPen is er niet een waarbij je er een paar honderd euro per maand op vooruit gaat, ik ben begonnen met 85 euro per uur en heb vorig jaar 1550 uur gewerkt.
Dan ben je inderdaad behoorlijk genaaid door je werkgever. Bij mij was het verschil tussen bruto salaris en het uurtarief waarvoor ik zou kunnen werken een stuk lager. Vermoedelijk had je dan bij een andere werkgever ook een stuk meer kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Een modaal salaris is €36,5k bruto -> €28,5k netto
Zeg voor het salaris €5-6k op jaarbasis €75k -> €47,5k netto

Dat is €19k netto per jaar verschil. Stel je gaat leven zoals iemand met een modaal salaris en je houdt dit 30 jaar vol dan heb je met 5% rendement (na huidige VRH) €1,1 miljoen. Of je dan rijkt bent tijdens opbouw of als je klaar bent is een kwestie van perspectief.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[b]Furion2000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:57

@Defector dude, ik schets totaal geen probleem van mijzelf. Vind dit een beejtje "kindjes in Afrika hebben geen eten reactie", waarom heb jij een pc om te reageren? Dat geld had je kunnen besteden aan de 99% die het slechter heeft dan jij |:(
Waarom zo defensief reageren, jij zet hier een nogal vrije stelling neer in de TS hoe "rijk" te worden. Ik geef alleen aan dat het nogal relatief kan zijn.

We zijn vaak geneigd meer te willen en niet te zien waar we echt staan. We spiegelen ons vaak aan andere mensen die het beter hebben en niet aan mensen die het slechter hebben. Lekker wijzen naar de buurman met de nieuwe TV en nog grotere auto, dat wil ik ook! Maar twee weken verder is het gewoon weer een auto of een tv en gaat de glans daar ook vanaf.

In mijn post geef ik aan dat rijk zijn ook andere vormen kan aannemen dan je bankrekening of je inkomen. Gezondheid, geluk etc. Maar dat verschilt per levensfase, twintigers willen graag geld of de uitstraling van geld. Hoe ouder je wordt, hecht je meer waarde aan stabiliteit, levensgeluk, gezondheid, ontplooiing etc

Je hebt het in de quote over persoonlijke aanvallen in je topic maar je reactie spreekt boekdelen... dude

[ Voor 16% gewijzigd door Defector op 07-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:20:
Je gaat in ieder geval geen miljardair worden in loondienst. :)

[Afbeelding]
Tja wat is miljardair. Heeft Bezos veel vermogen ja, is het allemaal liquide nee (want groot deel is Amazone aandelen). Natuurlijk hij is puisant rijk maar dat soort schattingen gaan uit van aandeelwaarde, andere investeringen etc. En zeker bij grootaandeelhouders is dat moeilijk liquide te maken (en kan het heel snel verdampen op de beurs).

Wat dat betreft is interessanter, hoe liquide is hij? Trump is zo een 'rijke' zakenman (als we het even betrekken op zijn periode voor zijn presidentschap) maar is cash-poor. Geen liquide middelen, veel 'geld' vast in stenen. Etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
hmm ik denk dat de TS het meest belangrijkst is vergeten tot nu toe!

Kijk de vraag lijkt zo simpel maar is nog al gecompliceerd, hij/zij gaat er zo maar vanuit dat iedereen HBO/universitair VWO afgestudderd is! Das lang niet het geval!

Er vanuit gaande dat de meeste mensen in de basis een MBO en een bachelor hebben vind ik het genoemde salaris van 6000 aan de vrij hoge kant. Als je een beginner op de markt bent en je nu al deze kaptalen met geld per maand verdient zou ik mijn handjes dichtknijpen als ik jouw was. een salaris voor een beginner op de markt met een MBO4+ diploma mag uitgaan van een 1900 tot 2400 euro bruto per maand afhankelijk van in welk veld je werkzaam bent. het bedrag wat jij in je start post noemt 6k per maand hoort echt al bij een senior thuis, en zelfs deze verdienen dit niet altijd.

Ik ken er slechts een handje vol die salarissen boven die 6k verdienen, 1 er van heeft dankzij veel geluk en succesen nu een vrij redelijk hoge functie bij dell wat hem net geen balkenende norm opleverd per jaar ( dat is inclusief bonussen uiteraard! en nee geen manager functie! ) De andere persoon is piloot bij de KLM ... kijk dan is het genoemde bedrag van 6k of hoger niet heel gek! En ja dat zijn mensen in loondienst dus.
Dan als nog kunnen die mensen hele gekke dingen doen?? Nee ze leven echt niet bovenstand of zo, dan moet er wel meer gebeuren/binnen komen! Ze leven 'royaal' zou ik zeggen.

Kan je rijk worden in loondienst? wanneer je heel goed je best doet en geluk hebt.... ja dat kan, maar das echter wel een zeer klein percentage die dit voor elkaar krijgen!

Dan word er in dit topic uiteraard nog gesproken over wanneer ben je "rijk", en ja ik ben het met de meeste mensen hier eens! Dat niveau ligt voor eenieder ergens anders! De een is dat al bij een hutje op de heide, bij de andere is het "meer" nooit vol ... dus tja .... misschien is de grootste vraag wel: wanneer heb jij dat gevoel bereikt!?

Als we het puur over geld hebben als in "rijk" dan is de definitie denk ik "meer geld hebben dan je nodig hebt, en er niet voor aan t werk hoeft" Ga je dat ooit voor elkaar krijgen in loondienst? die kans noem ik ultra klein!

Dan heb je het nog over ondernemen, vergeet niet dat ondernemen altijd risico met zich mee brengt! Ik heb gezien wat dat voor een effecten kan hebben op mensen hun leven. Ondernemers staan altijd met 1 been op "alert"! en kunnen de teugels nooit laten vieren. Dit zie je veel al terug in hun "vrijetijd" ze zijn "altijd" bereikbaar en het gaat lang niet altijd goed. De vraag moet dus zijn of je die risicos aanvaardbaar vind! Ik heb mijn ouders langzaam stuk zien gaan in mijn jeugd, en ben dus blij dat ik in loondienst ben. Zelfs als mijn werkgever kappot gaat hoef ik mij niet direct zorgen te maken, er is immers een 'sociaal vangnet' in nederland voor werkende mensen! Die is er ook wel enigzins voor ondernemers maar is veel kleiner dan die voor 'werkend nederland'.

ik zou dus zeggen ... denk goed na voor je iets doet, wat is het doel wat je wilt bereiken? Zet dat duidelijk voor jezelf op papier! verwacht geen lot uit de loterij want die komt er toch niet ( de kans is reëel gezien 0 ). En beddenk in alles "bezint eer ge begint!"

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:01:
[...]

Nou, als je samen 140k bruto verdient in loondienst zou ik er idd ook niet eens aan gaan denken om te """"ondernemen"""" (zpp'er zijn is wat anders dan daadwerkelijk ondernemen).

Moet je flink voor werken wil je dat (weliswaar in je eentje) omzetten :)
Tja, zoals velen hier al melden heeft financiële rijkdom meer met je uitgavenpatroon te maken dan met je inkomsten uiteindelijk. De afgelopen twee baanwissels (in drie jaar tijd) zijn we van 90k naar 120k en vervolgens 140k gesprongen, waarbij we nog altijd dezelfde lasten hebben die we bij 90k prima konden dragen. Daardoor (en alleen daardoor) is er veel ruimte. Genoeg mensen die meteen duurder gaan wonen, dikkere auto's gaan rijden of anderszins, maar ik zit liever met bijvoorbeeld de hypotheek op 50-70 procent van wat zou kunnen. Stukje zekerheid mocht er eens een mindere tijd komen. Tuurlijk dragen mooie spullen bij aan een gevoel van rijkdom, maar wederom: Voor ons ligt de balans voor rijkdom wat meer op zekerheid :)

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 07-04-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

SinergyX schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:21:
[...]

Wat jij als rijk ziet, ziet een ander als risico van het ZZP-schap. Ik zie rijkdom in 9-5 werk, elke dag naar werk, beetje doen wat de baas wil, 5 uur naar huis en absolute vrijheid. Geen administratie, geen acquisities voor nieuwe opdrachten, alle vrijheid tot de volgende dag 9 uur ik weer begin.

Rijkdom is dan redelijk relatief en veelal persoonlijk.
Mee eens alleen dat ik een 32urige werkweek nog meer rijkdom vind :) . Zeker in een tijd als deze waar zzp'ers om mij heen ineens zweethandjes hebben (en waar een week of 5 geleden nog werd gezegd: ik snap niet dat jij in loondienst blijft, als zelfstandige breng ik veel meer in het laatje).

Rijkdom is veel meer dan alleen geld. Ik leef maar 1 keer.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:25
Ik denk dat je idd eerst de definitie van rijk moet verduidelijken. Wat is "rijk"?
Ik weet wel dat de meeste mensen zich iig als gelukkig beschouwen als je een 32 urige werkweek en lekker ruim kunnen leven maar wel gewoon tot je pensioen moeten werken.

Nee, als je echt rijk wil worden zal je toch echt een mooi idee moeten uitwerken en daarmee geld verdienen. In loondienst met 50-100k of zzp met 100-200k either way zal je daar niet "Rijk" van worden.

Wikipedia over "Rijk":
"Rijkdom of welstand is sociaal-economisch bezien het overvloed aan geld, land, grondstoffen, bezittingen en/of eigenschappen."

Edit>
Financieel onafhankelijk worden is niet zo heel moeilijk. Als jij tot aan de dood van je ouders thuis blijft wonen of anti-kraak gaat wonen en 50-60k per jaar verdiend. Dan ben je binnen een paar jaar financieel onafhankelijk...

[ Voor 16% gewijzigd door sbmuc op 07-04-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 09-05 19:53
Rijkdom en welvaart is voor ieder uniek en kun je niet echt in een getal uitdrukken.

Eén ding weet ik wel: als je het maximale uit je zelf wil halen qua mogelijkheden en echt je eigen identiteit wil nastreven in het leven kun je beter niet voor een baas gaan werken.

Ik representeer dan ook liever mijzelf dan bedrijf of merk X. Daarnaast werk ik om te leven en leef ik niet om te werken. Dit zijn eigenlijk de fundamenten waarom ik ZZP'er ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-05 11:55

g0tanks

Moderator CSA
PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:13:
[...]

Tja wat is miljardair. Heeft Bezos veel vermogen ja, is het allemaal liquide nee
Natuurlijk is dat zo, maar dat geldt voor alle ultrarijken. Het is immers zonde om je geld niet te laten werken (m.a.w. cash te houden).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:48:
[...]

Natuurlijk is dat zo, maar dat geldt voor alle ultrarijken. Het is immers zonde om je geld niet te laten werken (m.a.w. cash te houden).
Tuurlijk maar er zijn wel wat gradaties en nuances in rijkdom. En dat vergeten mensen wel eens.
Pagina: 1 2 3 Laatste