Toon posts:

geluid kabel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.981 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wat voor geluid kabel heb ik nodig voor jbl xl 1000 150 watboksen?4ohm

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 15:54

wij

een goedkoopie maar geen 220volt kabeltje zoals je nu hebt. HIHI

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
naar mijn weten kan je door een normale kabel zowel 4 als 8 als 12 als 16 enz ohm doorheen jagen ;)

of terwijl, maakt weinig uit, koop gewoon een speakerkabel van 2 p/m (genoeg voor jbl ;)

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Het hangt er een beetje vanaf hoeveel waarde je hecht aan de geluids kwaliteit.
Luidspreker kabels zijn er in verschillende prijs klasses, van 1 piek per meter tot honderden guldens per meter.
Ik zou in ieder geval een luidspreker kabel nemen met minstens een dikte van 2,5 mm² gezien het vermogen van je luidsprekers.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Op zaterdag 04 augustus 2001 22:19 schreef kieskes het volgende:
naar mijn weten kan je door een normale kabel zowel 4 als 8 als 12 als 16 enz ohm doorheen jagen ;)
Zou ik graag eens willen zien, om 4 als 8 als 12 als 16 ohm door een kabel te jagen.
:? :? :? :?

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

ohms door een kabeltje heen jagen, leuk leuk

voor een kabel voor 15o watt boxen is 2,5kwardraat draad het minimum, ik zou je aanraden om een van 4 kwadraat te nemen.

Een heel goed merk met een super goede prijsqualiteit verhoudeing zijn Moster en VLS
probeer je draad zo kort mogelijk te houden voor de minste verliezen.
En drrad moet ingespeeld worden, ze moeten minimaal een maand inspelen voor dat zel echt lekker hun baantje doen

8 )

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 05 augustus 2001 14:09 schreef hetisik het volgende:
ohms door een kabeltje heen jagen, leuk leuk

voor een kabel voor 15o watt boxen is 2,5kwardraat draad het minimum, ik zou je aanraden om een van 4 kwadraat te nemen.

Een heel goed merk met een super goede prijsqualiteit verhoudeing zijn Moster en VLS
probeer je draad zo kort mogelijk te houden voor de minste verliezen.
En drrad moet ingespeeld worden, ze moeten minimaal een maand inspelen voor dat zel echt lekker hun baantje doen
:Z

weleens naar een XL1000 geluisterd? Ga toch ff normale adviezen in normale topics geven man. :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hetisik

hetisik

hoeveel mag die XL1000 dan gaan kosten,. ik zou de monster 1000i wel willen hebben

een puur rood kopere geelectrolisde, tijdverbeterende kabel met rohdium plugge en iederdraatje afzonderlijk geissoleerd zou wel leuk zijn

8 )

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op zaterdag 04 augustus 2001 23:07 schreef bankrekening het volgende:
bedankt
Op zaterdag 04 augustus 2001 22:24 schreef bankrekening het volgende:
thanks
Hoezo, posts opkrikken ;(

maar goed, volgens mij kun je gewoon het beste een zo dik mogelijke (niet gaan overdrijven natuurlijk) kabel nemen, die geven het minste weerstand... of zit ik nou fout !?

Mother, will they like this song?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Het maakt redelijk weinig uit wat voor kabel je neemt (je hebt geen set van F10.000,- ofzo) speakerkabels zijn meestal vrij perfect en met een 5x duurdere speaker kabel klinkt het signaal .5% beter ofzo, niet echt de moeite (bij goedkopere setjes(!)).

Gewoon koperkabelkope (werkt prima voor goedkopere speakertjes) en dan lekker dik (weinig weerstand geeft het, en wordt minder snel warm, die 2 staan ook in relatie met elkaar).

Kost nog geen F40,- voor 10 meter. Standaard voor alle boomboxen dat dikke koperdraad (en ik reken JBL MX series onder boomers, ik wil trouwens een link naar de JBL MX serie, en niet ene plaatje ofzo, maar een link naar de site (he JvS :)).
die xl 1000 zijn goed
Ah! ok man, u've got point, NU ben ik pas overtuigd dat ze echt goed zijn man! Want als jij het zegt, DAN IST ZO EJ! (oeps schreeuw ik nu te veel --> leuk dat je terug bent JT :))

• Yokozuna
Ja en? jij wilt ECHT je topic omhoog krikken, bovendien zegt elke fabrikant dat zijn speakers goed klinken.

Dus aan die link hebben we nix.

Verwijderd

Mooi dik kabeltje scheelt toch echt bakken
>:)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Waarom hebben Bankrekening en Wij DEZELFDE hardware ?

Verwijderd

Topicstarter
om dat we broers zijn en de zelfte computer hebben!

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 22:59

AlexAuto

Parttime Tweaker

Op zondag 05 augustus 2001 17:39 schreef bankrekening het volgende:
om dat we broers zijn en de zelfte computer hebben!
|:( |:( |:(

Hoeveel posts heb je vandaag wel niet gedaan?! (newbie en gelijk 30 posts!)

Je kan het ook aan je broer vragen ipv sneaky op tweakers.net |:(

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

De dikte van je speaker kabel is afhankelijk van de lengte en de stroom die er door moet, en als laatste van het vermogensverlies dat jij acceptabel vindt.

grove richt lijn voor stroom en kabel dikte.
code:
1
2
3
5A  0.75mm2
10A 1.5mm2
15A 2.5mm2

om de stroom te bepaalen gebruik je P=R * I^2

Dus bij 4ohm boxen van 150W is de formule 150=4*I^2 => I^2=150/4=37.5 => I=wortel 37.5=6.12A
Dus met een kabel tussen de .75 en 1.5mm2 doorsnede per ader zit je in de veilige marge.

Ik heb hier gelijkstroom formules gebruik voor wisselstroom, waardoor je zeer ruime marges krijgt, dus weinig kabel verliezen effectief. Dikkere kabel geeft minder verliezen, maar kost meer. Dunnere kabel, kan beschadigd worden bij extreme belasting. (vooral merkbaar op de aansluitpunten in de vorm van warmte)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• hetisik

hetisik

sorry ik moet julie teleur stellen, dikker is niet altijd beter
Je moet geluid als iets vaags zien, ze wteen nog niet precies hoe alls werkt, eem voorbeeld
Niet alleen de stof waardoor de stroom loopt bepaalt het geluid, maar ook de isolatie, eigenluijk is dat niet zo vaag
Maar wat wel vaag is dat, een te dikke kabel niet klinkt, maar een te dunne ook alweer niet, je moet er tussen in gaan zitten, 4mm2 is een hele mooie standaard meestal goeie dikte, niet te dun, niet te dik.
nog een ander voorbeeld, koper is het beste voor je geluid, betere geliding hoeft niet te betkenen dat het beter gluid heeft, zilver geleid bijvoorbeeld beter dan kopen, maar het klinkt wel mider mooi, het, bij zilver is de geleiding te goed, maar bij goud is de geliding beter dan bij zilver, maar indit geval klinkt goud weer mooier dan kope terwijl de geleiding ook weer beter is, echt mensen, wij kennen nog niet alle karakter trekkebn van stroom en stoffen

8 )

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je kan ze wel editen zodat je niet 3(!) posts achter elkaar neer hoeft te zetten.

dat doet gij met het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/i/edit.gif knopje rechtsboven in je post!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Hier thuis staan ook 4 JBL XL1000 speakers, de eerste 2 zitten gewone lampensnoeren á 5 meter aan van de G4mm4 en dat werkt al prima...
Die andere 2 zit iets dikker draad aan, weet niet precies hoe dik en wat voor spul het is. Maar het werkt allemaal goed verder.
Die snoertjes kosten haast niks.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

En draad moet ingespeeld worden, ze moeten minimaal een maand inspelen voor dat zel echt lekker hun baantje doen
Sommige mensen kun je echt alles wijs maken. :Z

Het effect van kabels wordt echt zwaar overschat.

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 16:48 schreef hetisik het volgende:
sorry ik moet julie teleur stellen, dikker is niet altijd beter
Je moet geluid als iets vaags zien, ze wteen nog niet precies hoe alls werkt, eem voorbeeld
Niet alleen de stof waardoor de stroom loopt bepaalt het geluid, maar ook de isolatie, eigenluijk is dat niet zo vaag
Maar wat wel vaag is dat, een te dikke kabel niet klinkt, maar een te dunne ook alweer niet, je moet er tussen in gaan zitten, 4mm2 is een hele mooie standaard meestal goeie dikte, niet te dun, niet te dik.
nog een ander voorbeeld, koper is het beste voor je geluid, betere geliding hoeft niet te betkenen dat het beter gluid heeft, zilver geleid bijvoorbeeld beter dan kopen, maar het klinkt wel mider mooi, het, bij zilver is de geleiding te goed, maar bij goud is de geliding beter dan bij zilver, maar indit geval klinkt goud weer mooier dan kope terwijl de geleiding ook weer beter is, echt mensen, wij kennen nog niet alle karakter trekkebn van stroom en stoffen
jaja vaag goud is zeker het beste
ennuh het ligt er een beetje aan wat voor systeem je hebt hoor.. niet alle systemen doen het het best met een dezelfde kabel...

• hetisik

hetisik

uh little soundman, ik heb het gehoord, maar ook zelfervaren, dus niks overdrijven, volgens mij koop jij kabels bij de block ofzo

8 )

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54

elsegre

Ti 3Al-2.5V

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
En draad moet ingespeeld worden, ze moeten minimaal een maand inspelen voor dat zel echt lekker hun baantje doen

--------------------------------------------------------------------------------

Sommige mensen kun je echt alles wijs maken.
Het effect van kabels wordt echt zwaar overschat.
En vervolgens de reactie:
Op dinsdag 07 augustus 2001 16:53 schreef hetisik het volgende:
uh little soundman, ik heb het gehoord, maar ook zelfervaren, dus niks overdrijven, volgens mij koop jij kabels bij de block ofzo
Ik zou het weleens aan willen om een blinde test te doen. Twee sets kabel de één een maand ingespeeld de ander niet. Ik heb er een uiterst hard hoofd in. Maar het effect van goed bij jouw set uitgezochte kabels staat buiten twijfel.

Nog wat links;
http://www.vandenhul.nl/
http://www.audioquest.com/
http://www.nordost.com/
http://www.kimber.com/
http://www.siltechcables.com/

No news is bad news.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 17:36 schreef elsegre het volgende:

Maar het effect van goed bij jouw set uitgezochte kabels staat buiten twijfel.
Natuurlijk is er verschil. Maar zodra je gaat praten over meer dan 10 piek per meter ben je aardig aan het overdrijven.

Kabels dik genoeg voor de stroom die er doorheen moet vervormen niet, en ruis is al helemaal onzin.

Dat de ene kabel niet, en de ander kabel wel 'lekker klinkt' is echt onzin.

Men nemen een kabel, signaal generator aan de ene kant, scope aan de andere kant, en kijken maar. (Dan hebben we het hier is over mini signaaltjes vergeleken bij de > 50 Watt die je richting je speakers stuurt) Knappe jongen die ruis of vervorming kan aanwijzen.

Op zich is deze discussie vrij zinloos, omdat de types die kabel van 100 piek per meter hebben, toch niet willen begrijpen dat een kabel van 10 piek per meter exact hetzelfde klinkt.

High-end kabels : Gebakken lucht !

Verwijderd

Eindelijk iemand die iets zinnigs opmerkt na al deze kabelonzin.
Vervorming, ruis, kabels inspelen, hoe kom je er op? Verder alles goed?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 23:05 schreef exter het volgende:
Eindelijk iemand die iets zinnigs opmerkt na al deze kabelonzin.
Vervorming, ruis, kabels inspelen, hoe kom je er op? Verder alles goed?
En dan niet te vergeten dat de kabels vandaag niet lekker klinken |:( (Gister klonken ze veel zachter en mooier)

• hetisik

hetisik

dus jij wou zeggen dat ik een nep ervaring had, waar kom jij eigenlijk, bij de flandria?

echt, ga zelf maar eens luisteren, moet het wel bij een goeie winkel zijn, mijn luisprekers gingewn na 3 maanden stukken btert klinken, ook mijn zelfgemaakte tulpstekkers, wat julie zeggen slaat helemaal nergens op, ik heb het zelf ervaren dat is een feit!!

8 )

• hetisik

hetisik

en de laatste opmerking is wel heel erg dom geluids man, ik heb niet gezegd dat ze varieeren, ze zullen langzaam steeds beter gaan klinken, afhankelijk van de qualkiteit

8 )

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 01:36 schreef hetisik het volgende:
ze zullen langzaam steeds beter gaan klinken, afhankelijk van de qualkiteit
1: Je kan je postings wijzigen. Ik begrijp dat je snel de HK en wil met al die onzin....
2: Doe eerst "bekijken" voordat je op "verstuur" drukt, dan kan je wat taalfouten wegwerken.

3: (en het belangrijkst) Een kabel veranderd niet als er stroom doorheen loopt. De electronen gaan aan de ene kant de kabel in, en aan de andere kant de kabel uit. (Exact evenveel in, als uit) Als je anders beweert, moet je eens proberen of je daar niet wat bewijs voor kunt vinden. Het levert je zeker de Nobelprijs voor de natuurkunde op.

Echt waar. Die enorm dure kabels is allemaal psychologisch. "Het is duur, dus het moet wel goed klinken"

Ik heb een audiofiel met dure kabels nog nooit goede argumenten horen gebruiken waarom de te-dure kabels beter zijn dan de normale kabels. (Normaal in de zin van "Kabel diameter klopt met de stroom die hij moet kunnen voeren) Het is altijd "Ik denk", "Ik voel", "Ik merk" enz enz. Het is nooit 1+1=2 dus het is zo. Altijd maar wat vaag geleuter.

De eigenschappen van een elektrische stroom door een kabel zijn echt allemaal bekend. Ik denk zelfs dat er aan die kennis de laatse 25 jaar niet veel meer veranderd is.

De invloed van je "hoog vermogen" kabel is echt 0,0 vergeleken met de invloed van een versterken en van speakers.

Geen geneuzel, koop een kabel van voldoende dikt bij een elektronica zaak bij je om de hoek, en geniet van je muziek.

• Yokozuna
Ik heb het ook altijd al onzin gevonden die dure kabels. Waarom? Omdat ik er geen zak van merk (set van ongeveer F1300,- heb ik).

Standaard tulp kabeltjes voor nog geen F30,- voor 5 meter werken perfect. Zonder gouden vergullingen ofzo, gewoon dikke stevige kabels zonder fritsfrats. Zolang ze een kleine weerstand bieden (dikke koperkabels dus, althans hier) gaat er niets aan het signaal verloren, (theoretisch misschien wel). Maar het gaat om wat je er in de praktijk aan hebt, en praktisch kan ik geen verschil tussen kabels van F40,- voor 6 meter en F200,- a 5 meter.

PRAKTISCH hoor ik geen verschil (momenteel heb ik gewoon electriciteits draad, 2 koperkabeltjes met wat kunststof isolatie, en die vastgeschroefd aan de connectortjes van me speakers (van die draai gevallen, onhandig maar goedkoop), geen zin om andere te kopen, vind het optimaal klinken zo. Voor een signaal dat 0.5 % beter klinkt ga ik geen dure kabeltjes kopen, leuk om mee te stoefen misschien. Liever speakers van F200,- duurder, daar merk je tenminste wat van (over het algemeen :))

• hetisik

hetisik

dan komen julie niet bij de goeie zaak, bij mij was een kabel die 15 gulden meer kste dan mijn ouwe veel beter dan dat ik verwacht had, ik geloofde dat eesrt ook niet maar ik heb het heel sterk gemerkt, ga maar eens mnaar de merken Monster en Vls kijken, en tijd speelt een heel belangrijke factor, als ik nieuwe kabel heb, wat ik binnenkort wil gaan doen dan zal ik wel een paar opnames maken om julie het veschil te laten horen, allleen mijn opname aparatuur is niet al te best.
EHN IK HEB NIET GEZEGD DAT DUUDER ALTIJD BETER IS, het hang van de mensen af die in de winkel zitten, die bepalen wat jou wel of niet aangsmeerd wordt
En nog stteds, het is een bekend feenomeen, dus lul niet, ik wordt hier echt sacharijnig van, het is een feit, klaar over.

8 )

• hetisik

hetisik

Niet alles staat in je schoolboek, sterker nog er mist een hoop in de sChool boeken.

vergeet niet dat de lengte die jij nodig hebt ook het totale effect bepaalt, ik heb 10 meter kabels voor mijn boxen, daar hoor je natuurlijk meer verschil bij dan tussen verschillende soorten kabels van 5 meter, als je een beetje logisch na kan deken, dan moet je dit toch echt wel kunnen snappen
NOGMAALS, DIE WINKELS DIE JOU DE KABELS AANSMEREN BEPALEN HOEVEEL ER VOOR BETAALD MOET WORDEN, DE FABRIEKEN NATUURLIJK OOK, EN ZE BAPALEN OOK DE PRIJSQUALITEIT VERHOUDING, MAAKEN ZE HET TE DUUR OF DOEN ZE HET VOOR EEN ZEER GOEIE PRIJS EN DAN NOG DE VRAAG OF ZE ALLE GOEIE EN SLECHTE SPULLEN DOOR ELKAAR GOOIEN EN OF APART HOUDEN.

WAT JIJ MISSCHIEN VOOR EEN AKBEL VOOR 20,- PER METER KAN KRIJGEN, KEIJG IK MISSCHIEN VOOR 5,-PER METER, HETGEEN IK ZEER VAAK GEMERKT HEB, HET IS ZEER MOEILIJK DINGEN MET ELKAAR TE VERGELIJKEN AP HET INTERNET ALS JE DE AFZENDER NIET KENT!!

8 )

• Initial G
  • Laatst online: 12:50
een goedkoopie maar geen 220volt kabeltje zoals je nu hebt. HIHI
wat is daar mis mee? Van die dubbeldraads dik geisoleerde kabels zijn juist heel goed daarvoor. (niet van die installatiedraad)
klinkt beter dan dat spul voor 2 gulden de meter, zelf getest.

• hetisik

hetisik

ik zal een onderdeel even uitleggen.
De zuiverheid van het gebruikte koper of het desbetreffende soort stof bepaald de geluidsqualiteit.
Bij een onzuivere kabel, zit er vervuiling in het metaal, net zoals je constantaan hebt, een stof dat wordt gebruikt voor thermo kopples , krijg je dat effect ook met onzuivere kabels, al die miljoenen onzuiverheden vormen thermokoppels die tgen je stroom in werken, hoe zuiver de draad dus hoe minder dat effect. Dus een gelektrolysde kabel is het beste wat je kan krijgen,. het is heel simpel
En dan nog iets wat ook de prijs bepaald van een kabel, je hebt ook nog een andere soort kabel dat heet een zogenaamde tijdsverbeternde kabel.
Het is bekend dat hoge singalen met hogere frequenties sneller aankomen dan singalen met lagere frequenties. Die tijdsverbetrende kabels zorgen door met behulp van allemaal vschillnde dikte van adres de singalen tegelijk aan laten te komen. Het belangrijktste nadeel van elctrolyse is dat je de kabel moet aansluiten in de richting waarin die geelctrolyst is, het is heel logisch, daarom wordt ook weleens de richting waarop je het aan moet sluiten aangegeven. Dan heb je ook nog verschillende keuzes of al die aders apart geisoleerd zijn of niet, als ze niet geisoleerd zijn dan gaan al die singalen ook nog door die andere aders heen dan eigenlijk bedoelt is. Als ze wel geisoleerd zijn dan heb je natuurlijk bijna precies zo als je de bedoeling was.
Deze paar mogelijkheden drijven al gou de prijs op omdat het fabriceren ook een best wel ingewikkeld proces is, deze dingen komen je geluid sterk ten goede.
dan heb je natuurlijk ook nog kabels met en zonder afscherming, afscerming voorkomt, of verwaarloosd invloeden van buiten af die in kunnen werken op je geluid en/of vreemde brommen kunnen veroorzaken.
En dan nog als laatste, welke stof wordt als isolatie gebruikt.
Bij harde isolatie ketsen de electronen als het ware tegen de isolatie laag af, maar bij een zachte worden ze geleidelijk minder afgeketst hetgeen ook het geluid bepaald. en natuurlijk de manier waarop men die stof moet verkrijgen is natuurlijk ook belangrijk voor wat hetgeen uiteindelijk zal kosten.
En nog een belangrijke factor, het effect van de kabels wordt niet allen bepaald door de kabels zelf, maar de apparatuur die je aangsloten hebt is natuurlijk ook heel belangrijk. Als je een slechte versterker hebt, dan zit je gouw op de grens waarbij het singaal dat uit de versterker komt ongeveer hetzelfde is als het singaal dat uit de kabels komt, dus hoe goeie kabels je er dan ook op doet, het wordt er niet beter op, met uitzondering van tijdcorrectie kabels.
al deze dingen samen vromen uiteindelijk een hele belangrijke factor voor je kabel<
Nog ieven iets, je vind een weerstand rond de0,00175 x10-6 ohm misschien helemaal miks, maar het kan wel een verles veroorzaken bij 100 meter van 30 dB!! DAT IS 1/3 DEEL VAN HETMAXIMUM VAN DE GELUIDSTERKTEWAT WAT DE MEESTE LUISPREKERS KUNNEN WEERGEVEN, DE MEESTE LUIDSPREKERS GAAN TOT 80-100 dB
NATUURLIJK OOK ALLEMAL AFHANKELIJK VAN DE LENGTE DIE JE NODIG HEBT!!!!!!!!!!
DIT ZIJN FEITEN, als je het nog niet wil geloven......

8 )

• wij
  • Laatst online: 27-11 15:54

wij

Op woensdag 08 augustus 2001 13:43 schreef GKLQuake het volgende:

[..]

wat is daar mis mee? Van die dubbeldraads dik geisoleerde kabels zijn juist heel goed daarvoor. (niet van die installatiedraad)
klinkt beter dan dat spul voor 2 gulden de meter, zelf getest.
Dit zijn dus dezelfde kabeltjes die je in een stopcontact stop echt heel dun!!! (Bankrekening is mijn broertje dus ik kan weten wat ie aan z'n boxen heeft zitten!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hetsik, doe eens niet ZO SCHREEUWEN, DAT IS NAMELIJK REDELIJK IRRITANT LEZEN, OK? ;)

niet doen ajb. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Ik, je wilt het gewoon niet begrijpen.
Nou ja, je bent iig goed voor het draaiend houden van de economie.

Het effect van kabels is echt 0,0 vergeleken bij speakers. Alleen al is je zuiver naar de specs kijkt.

Als je denkt dat je het verschil zou kunnen opnemen ben je helemaal maf.

Discussie gesloten verder. Het verschil tussen audiofiel en krankzinnig is schijnbaar maar heel dun.
Ik ga nu weer lekker van de muziek genieten op mijn cheap-ass computer speakers.

Verwijderd

[b]... mijn luisprekers gingewn na 3 maanden stukken btert klinken, ook mijn zelfgemaakte tulpstekkers, wat julie zeggen slaat helemaal nergens op, ik heb het zelf ervaren dat is een feit!!
Misschien heb je in de tussentijd wel je oren laten uitspuiten >:)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:21

servies

Veni Vidi Servici

Acha ja... audiofielen, je kunt ze een heleboel wijs maken... en ze denken ook een heleboel verschil te horen. Verschil dat vaak alleen maar tussen de oren zit.

Even een onwaarheid weghalen: zilver geleidt niet beter dan koper... als je even in het Binas boekje kijkt zul je zien dat koper een lagere soortelijke weerstand heeft dan zilver en dientengevolge geleidt een ZUIVERE koperen kabel beter dan een zilveren kabel van dezelfde lengte en dikte.

Van kabels inspelen heb ik nog nooit gehoord, is ook complete onzin omdat er geen bewegende delen inzitten. Als je een kabel een maand hebt gebruikt gaan de elektronen heus niet sneller door je kabeltje... Dat is gewoon een VASTliggende eigenschap.

Dat je je speakers moet in laten spelen klopt, heeft met de stijfheid van 't materiaal te maken.

Ik zou nooit zelfgemaakte tulpstekkers gebruiken omdat je nooit een schone verbinding zult krijgen, deze gaat oxideren en dus slechter klinken :( Ach misschien is 't in iemands anders oren juist wel beter :)

En inderdaad, een kabel die f15 meer kostte dan je oude kabel kan een stuk beter klinken... maar wat zijn de de verschillen in eigenschappen tussen de beide kabels..., dikte, lengte, materiaal etc etc... als de 1 een 1mm kwadraat roestig stuk ijzerdraad is en de ander een zuiver koperkabeltje van 6mm kwadraat... tja dan zul je wel verschil horen ja, als je in het eerste geval al wat hoort...

• dreeke
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

gaan jullie nou allemaal eerst maar zelf dingen ondervinden in de praktijk, en dan schreeuwen wie er wel of niet gelijk heeft want dit is nogal een zinloze discussie op deze manier vind je zelf niet?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 15:31
Op woensdag 08 augustus 2001 14:04 schreef hetisik het volgende:
ik zal een onderdeel even uitleggen.
Mooi, ik ook.
<snip>

En dan nog iets wat ook de prijs bepaald van een kabel, je hebt ook nog een andere soort kabel dat heet een zogenaamde tijdsverbeternde kabel.
Het is bekend dat hoge singalen met hogere frequenties sneller aankomen dan singalen met lagere frequenties.
Ohja? Nou, bij mij is dat helemaal niet bekend! Sterker nog, ik weet zeker dat de frequentie niet van invloed is op de voortplantingssnelheid. Zeker in dat pruts bandje dat wij kunnen horen gaan alle signalen even snel.
Waar je mee in de war zou kunnen zijn is dat er met een hoog-frequent signaal per seconde meer informatie kan worden verzonden dan met een laag-frequent signaal, maar dat heeft absoluut niets te maken met de voortplantingssnelheid van het signaal.
<snip>
Het belangrijktste nadeel van elctrolyse is dat je de kabel moet aansluiten in de richting waarin die geelctrolyst is, het is heel logisch, daarom wordt ook weleens de richting waarop je het aan moet sluiten aangegeven. Dan heb je ook nog verschillende keuzes of al die aders apart geisoleerd zijn of niet, als ze niet geisoleerd zijn dan gaan al die singalen ook nog door die andere aders heen dan eigenlijk bedoelt is. Als ze wel geisoleerd zijn dan heb je natuurlijk bijna precies zo als je de bedoeling was.
Dat laatste is het eerste dat klopt. Maar je bedoelt natuurlijk wel elektrische isolatie, en net het laagje plastic om het koper. Dat plastic is enkel om geen kortsluiting te maken. Elektrische isolatie (zoals in een coax-snoer) beschermt je signaal inderdaad tegen invloeden van buiten af.
Het elektrolyse geblaat is onzin, zeker dat de aansluitrichting uit zou maken. Je ziet elektronen veel te veel als een soort water dat door een buisje gaat, en dan hindernissen tegenkomt. elektrischiteid werkt toch anders, en het maakt niet uit hoe je de kabels aansluit, hoe 'logisch' je dat ook mag vinden.
Bij harde isolatie ketsen de electronen als het ware tegen de isolatie laag af, maar bij een zachte worden ze geleidelijk minder afgeketst hetgeen ook het geluid bepaald. en natuurlijk de manier waarop men die stof moet verkrijgen is natuurlijk ook belangrijk voor wat hetgeen uiteindelijk zal kosten.
jaja, Isolatie waar elektronen tegen aan botsen, wat een onzin! Wat misschien een punt zou kunnen zij is de magnetische permeabiliteit van het isolatie materiaal, maar voor alle kunststoffen is die min of meer hetzelfde.
En nog een belangrijke factor, het effect van de kabels wordt niet allen bepaald door de kabels zelf, maar de apparatuur die je aangsloten hebt is natuurlijk ook heel belangrijk.
He he, iets dat echt waar is!
<snip>
het wordt er niet beter op, met uitzondering van tijdcorrectie kabels.
Tof, kabels die je signaal kunnen verbeteren. Als je die kan maken, ben je in no-time miljonair.
Nog ieven iets, je vind een weerstand rond de0,00175 x10-6 ohm misschien helemaal miks, maar het kan wel een verles veroorzaken bij 100 meter van 30 dB!! DAT IS 1/3 DEEL VAN HETMAXIMUM VAN DE GELUIDSTERKTEWAT WAT DE MEESTE LUISPREKERS KUNNEN WEERGEVEN, DE MEESTE LUIDSPREKERS GAAN TOT 80-100 dB
NATUURLIJK OOK ALLEMAL AFHANKELIJK VAN DE LENGTE DIE JE NODIG HEBT!!!!!!!!!!
DIT ZIJN FEITEN, als je het nog niet wil geloven......
Feiten? Nog geen feit gehoord, enkel 'het is logisch' e.d.
En wie gaat er nou 100 meter kabel gebruiken voor zijn luidsprekers? Dan heb je weer een eindversterker nodig.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• hetisik

hetisik

ik mag het zeggen, het hele verhaal wat ik vertelt heb is uit ervaring, ik heb het allemaal zelf beluisterd en je het is allemaal belend bij de wetenschap. Sorry van het geschreeuw, maar je kan mij erg kwaad maken als je de feiten niet durft te accepteren

8 )

• hetisik

hetisik

ajdvdveecht, je begrijpt het verkeert van die tijdcorrectie kabels. Ik zal het even anders uit leggen, kijk het doel van een goede kabel is om je geluid zo optimaal mogelijk te houden, maar hoe langer de kabek wordt hoe minder mooi het geluid er uit komt, maar bij kabels met tijdcorrectie is het doel waarvoor ze bedoelt zijn wel beter op meer dan 1 meter te kopen, ze hebben een bepaalde factor per meter waarmee ze het veschil verkleinen, dus door meedere meters te nemen krijg ge op een gegeven moment dat het verschil bijna weg is, als je weer teveel neemt dan vergroot je weer dat verschil.
Ik bedoel dus, dat kabels die niet tijdcorrectie hebben het altijd beter is om zo kort mogelkijk te houden en bij kabels MEt tijdcorrectie is het vaak juist beter om mee het zolang mogelijk te houden de lengte, tot die bepaalde maximum waarmee de tijdcorrectie opgeheven is.

En nog even over dat letsen van de elctronen tegen de isoleerende stof, ik zeg ALS HET WARE, en ja, de vergelijking met water klopt het meest

8 )

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 08 augustus 2001 15:03 schreef dreeke het volgende:

gaan jullie nou allemaal eerst maar zelf dingen ondervinden in de praktijk, en dan schreeuwen wie er wel of niet gelijk heeft want dit is nogal een zinloze discussie op deze manier vind je zelf niet?
Een AV-meeting misschien en dan gewoon vergelijken? Een heleboel mensen zeggen vanalles maar hebben in de praktijk niet getest of het echt waar is.

Net als de plaat vs. cd discussie waar allerlei mensen die nog nooit een goede platen speler hebben gehad hun mening geven.
Als ik dan vraag wat voor speler ze dan hebben of hadden; nix!

Ik heb dus supra in 2.5 en 4², boven ligt nog audioquest crystal hyperlitz en indigo.
Als je ze zou wisselen zonder het mij te zeggen zou ik het niet merken(is al eens gebeurt). En ik ben in goed gezelschap, bij een niet nader te noemen hifi-toko in Leiden ergens aan de gracht konden ze het verschil ook niet horen nadat ik stiekem >:) een box uit fase had aangesloten. En deze heren hoorden verschillen zoals dempers onder je versterker |:(
Dit is niet het enige voorbeeld; Hifi vision, een duits magazine, hield altijd een lijstje bij van de geteste apperatuur. Geheel volgens Duitse traditie in catagoriën.
De cd-spelers in de referentie klasse werden van de ene op de andere uitgave gescheiden in sub-catagoriën. De duurste waren ineens beter :+. Ik heb opgezegt.

No news is bad news.

• hetisik

hetisik

oh dat electrolyse verhaal over de richting van het aansluiten van de draden, , laat dat maar zitten, ik heb eeejn fout ontdekt.

Ik heb iets gevonden wat verklaart waarom kabels ingespeeld moeten worden.
Ik neem aan dat julie het richten van eem magnetisch veld kennen, wij hebben ooit een experimentje op school gehad waarmee het gelijkrichten werd vertoont.
Het was een plaatje met allemaal spijkertjes erop waar pijltjes op zaten,> in de begin toestand lagen alle pijltjes door allemaal in een andere richting,, maar zodra je een magneet er bijhaalde gingen alle pijltjes heel mooi allemaal in dezlefde richting staan. zie die pijltjes een als elctronen ineen draad en die magneet moet je zien als de de stroom die er op dat moment wordt aangesloten. bij een magneet gaan de pijltjes dierect in een richting staan, maar bij stroom kan dat een tijd duren, vandaar dat inspelen

8 )

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:30
Ik denk dat in deze discussie enige nuancering op zijn plaats is. 'k heb zowieso dat er bij audiofielen teveel "geloof" meespeelt en dat de niet-audiofielen te weinig mooie installaties hebben geluisterd. Bij goede hifi-winkels (zoals bijvoorbeeld CAC (in Leiden aan de gracht :) ) kun je kabels uitproberen. Kost nix en dan weet je voor jezelf of het je waard is. Kan ik iedereen aanraden. Zowieso denk ik dat audiofielen er goed aan zouden doen om eens blind te vergelijken, er zullen dan heel wat dure kabels afvallen en sommigen zullen hun geld waard blijken. Ook niet-audiofielen met een redelijke installatie kan ik aanraden eens goede kabels te proberen (zelf vind ik interlinks belangrijker dan speakerkabel) dat kan werkelijk meer schelen dan de wetten der natuurkunde ons doen geloven.

• hetisik

hetisik

Net als de plaat vs. cd discussie waar allerlei mensen die nog nooit een goede platen speler hebben gehad hun mening geven.
Als ik dan vraag wat voor speler ze dan hebben of hadden; nix!

je hebt deels gelijk, maar wat in jou schoolboeken staat heb jij ook niet allemaal zelf ervaren, schoolboeken zijn ook door mensen geschreven die hun eigen meening en methodes gebruikt kunnen hebben, denk daar maar eens over na. (positief bedoet)

blissard, ik ben het bijna volkomen met je eens. In een echte goede winkel btekent duurder ook beter, maar dan ook in een echte goeie, maar in een slechte winkel, neem bijvoorbeeld de block, dan gaat het meestal alleen puur om het uiteluk of de naam die ze hebben waar je flink veel voor betaalt, lees mijn verhalen maar een paar keer goed door, ik zal mijn best doen om het zo goed mogelijk te vertellen, zo kunen we misverstanden voorkomen.
Die kegels voor onder je apparatuur zijn overigens wel verekt handig voor je platenspeler en cd spler, omdat die niet teveel mogen schokken, ik heb zelf ook nog niet echt het effect gehoor, ik heb het ook nog niet uitgebreid getest als je kegels gebruikt vootr onder je versterker, het is waarschijnlijk echt hoorbaar als je echt het neusje van de zalm hebt

ga eens lekker luitren een middagje, test wat je testen kan

8 )

• ajvdvegt
  • Laatst online: 29-11 15:31
Mooi dat je er achter bent dat de aansluitrichting van kabels onzin is, ik had al weer een extra argument bedacht om dat te bewijzen (een signaal is namelijk afwisselend positief en negatief, de stroom gaat dus afwisselend de ene en de andere kant op, en dus maakt de aansluitrichting niet uit)

En Hetisik, je uitleg wordt er niet beter op, ik snap niet wat je bedoelt. Het is echt zo dat hoe langer je kabel is, hoe slechter je signaal.
Alle signalen gaan even snel, dus daar valt niets aan te corrigeren. Heb je geen feiten ipv. het over 'een factor' te hebben?
Het magnetiseren van de kabel door 'inspelen' zou heel misschien een kern van waarheid kunnen bevaten. Maar binnen 1 seconde is alles al netjes gepolariseerd hoor, daar hoef je geen weken op te wachten.

Je zegt trouwens alles uit ervaring te weten, maar heb je wel eens een blinde test gedaan? Dan heb je evt. psychologische effecten tenminste uitgeschakeld.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• hetisik

hetisik

btw, ik kom niet bij zo'n mooi uitziende commercieele winkel, maar echt bij zo'n winkel waar ze het alleen puur voor de hobby doen, een winkel waar winst als tweede staat, het is daar ook altijd zo'n lekker rotzooitje

8 )

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 15:51 schreef hetisik het volgende:
oh dat electrolyse verhaal over de richting van het aansluiten van de draden, , laat dat maar zitten, ik heb eeejn fout ontdekt.

Ik heb iets gevonden wat verklaart waarom kabels ingespeeld moeten worden.
Ik neem aan dat julie het richten van eem magnetisch veld kennen, wij hebben ooit een experimentje op school gehad waarmee het gelijkrichten werd vertoont.
Het was een plaatje met allemaal spijkertjes erop waar pijltjes op zaten,> in de begin toestand lagen alle pijltjes door allemaal in een andere richting,, maar zodra je een magneet er bijhaalde gingen alle pijltjes heel mooi allemaal in dezlefde richting staan. zie die pijltjes een als elctronen ineen draad en die magneet moet je zien als de de stroom die er op dat moment wordt aangesloten. bij een magneet gaan de pijltjes dierect in een richting staan, maar bij stroom kan dat een tijd duren, vandaar dat inspelen
Je bent appels en peren aan het vergelijken.

• hetisik

hetisik

adjvdtzegt, ik zal het met een voorbeeld proberen uit te leggen, stel:
je hebt een tijd corigerende kabel, je hebt 2 meter nodig voor een luispreker.
Maar ecthter het toijdsverschil tussen de hoge en de lage frequenties is bij 2 meter van die ene speciale kabel 6 seconden,STEL he
die kabel heeft een tijdcorrectie van 2 seconden per meter, dat houd dus in dat je met die 2 meter het tijdverscil met 4 seconden gereduceert hebt.
maar nog steeds die 6 seconden, je moet dus om het helemaal goed te krijgen dus dan nog 3 meter extra kopen. Dus het doel waar deze soort kabels voor bedoeld zijn is het niet hetbeste om de kabels altijd zo kort mogelijk te houden in tegen stelling tot kabels die geen tijdcorrectie als doel hebben.
bter kan ik het niet uitleggen, ik hoop dat je het snapt,

het is ik

hoera pagina 3, jongens zet de dicussie voort, misschien kan iedreen wat van elkaar leren

8 )

Verwijderd

Ik heb nog niks geleerd... >:)

• Sick Nick
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Op woensdag 08 augustus 2001 16:10 schreef wildmedia het volgende:

[..]

Je bent appels en peren aan het vergelijken.
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/nroos1/got/fs1.gif

:D

• hetisik

hetisik

wildmedia, ik ben zeker geen appels met peren aan het vergelijken, ten eerste, het is een natuurkundig expriment, hoewel er in een heleboel dingen nog gaten zittem, dat vind ik zelf ook.
maar als 2e, magneten worden JUIST gelijk gericht met behulp van grote stromen, denk daar maar eens over na, elctronen en magnetisme hebben heel veel met elkaar overeen.

het is ik

oh en nog iets wat de appels en peren regel onder uit haald, ze zijn allebij van de bijna dezlefde samenstelling gemaakt, kwa atomen enzo

8 )

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 16:14 schreef hetisik het volgende:
adjvdtzegt, ik zal het met een voorbeeld proberen uit te leggen, stel:
je hebt een tijd corigerende kabel, je hebt 2 meter nodig voor een luispreker.
Maar ecthter het toijdsverschil tussen de hoge en de lage frequenties is bij 2 meter van die ene speciale kabel 6 seconden,STEL he
die kabel heeft een tijdcorrectie van 2 seconden per meter, dat houd dus in dat je met die 2 meter het tijdverscil met 4 seconden gereduceert hebt.
maar nog steeds die 6 seconden, je moet dus om het helemaal goed te krijgen dus dan nog 3 meter extra kopen. Dus het doel waar deze soort kabels voor bedoeld zijn is het niet hetbeste om de kabels altijd zo kort mogelijk te houden in tegen stelling tot kabels die geen tijdcorrectie als doel hebben.
bter kan ik het niet uitleggen, ik hoop dat je het snapt,

het is ik

hoera pagina 3, jongens zet de dicussie voort, misschien kan iedreen wat van elkaar leren
Volgens mij zit je nu iets te diep in de quantum mechanica. Jongens, we hebben het over simpele electronen door een geleidend materiaal! Ajseblieft bij de les blijven, hoor.

hetisik: gaat jou DeLorean ook maar tot 88 Mph?

Verwijderd

[offtopic]
Wel grappig om te vertellen. Ik las eens een testje van geluidskabels in een hifitest (de duitse). Daar was ook een bedrijfje die echt oplichte. Ze hadden gewoon een coax kabeltje gepakt en daar een sokje omheen getrokken. Tada een kabel van over de F50 per meter.

[ontopic]
Mijn geluidskabel heb ik voor F5 per meter. 4mm dik en doorzichtig :9 .
Volgens mij is dat ruim voldoende.
Ik zou even je aansluitingen checken. Als daar van die clipjes zitten word het al knap moeilijk om er dikkere kabels in te proppen.
Ik zou niet meer uitgeven dan F10 per meter tenzij je geld over hebt.

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 16:18 schreef hetisik het volgende:
wildmedia, ik ben zeker geen appels met peren aan het vergelijken, ....
.... elctronen en magnetisme hebben heel veel met elkaar overeen.

oh en nog iets wat de appels en peren regel onder uit haald, ze zijn allebij van de bijna dezlefde samenstelling gemaakt, kwa atomen enzo
Sjeesus.... luister eens naar jezelf. Je bent appels en peren aan het vergelijken op cellulair niveau. Ja dan lijken ze inderdaad op elkaar. Zelfs als je wat verder uizoomt, zie je overeenkomsten. Maar, mijn god, dit kun je toch niet mening 'ze zijn allebei van atomen'.....
Volgens mij zit je ons allemaal in de zeik te nemen!

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 08 augustus 2001 15:55 schreef hetisik het volgende:
...
je hebt deels gelijk, maar wat in jou schoolboeken staat heb jij ook niet allemaal zelf ervaren, schoolboeken zijn ook door mensen geschreven die hun eigen meening en methodes gebruikt kunnen hebben, denk daar maar eens over na. (positief bedoet)
...
In m'n schoolboeken(da's lang geleden) staan afspraken, theorien en feiten, geen ervaringen en al helemaal geen meningen.(exacte vakken)

Wat ik niet begrijp is hoe koper "iets magnetisch kan onthouden". Dat is voorbehouden aan kobalt, nikkel en nog iets.

Testen is echt de enige manier.

(hetisik; ik ben ook een audiofiel maar ik ga niet overal in mee ;))

No news is bad news.

• Sick Nick
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Op woensdag 08 augustus 2001 16:23 schreef wildmedia het volgende:

[..]

Sjeesus.... luister eens naar jezelf. Je bent appels en peren aan het vergelijken op cellulair niveau. Ja dan lijken ze inderdaad op elkaar. Zelfs als je wat verder uizoomt, zie je overeenkomsten. Maar, mijn god, dit kun je toch niet mening 'ze zijn allebei van atomen'.....
Volgens mij zit je ons allemaal in de zeik te nemen!
Volgens mij gewoon een eppo die snel de HK in wil :(
En nog blijven volhouden dat het waar is ook. Het verschil, als dat er al is, is waarschijnlijk toch niet te horen. Daar moet je een audioset van 20 ruggen of meer voor hebben. Vergeet niet dat de topicstarter een audioset van 1300 ballen heeft. Dan heb je waarschijnlijk al genoeg aan een stukkie draad van max. 5 piek de meter. Iets van 4 mm2 is meer dan zat voor 150 Watt. Dan kan je er later eventueel nog iets mee als je meer vermogen wilt gebruiken.

• hetisik

hetisik

daar gaat ie weer, het is een voorbeeldje, en ik ga zeker niet te diep in de kwantum mechanica, het is een eigenschap van de electronen zelf,

kijk, denk maar aan een amplitude karakterastiek, die electronen gaan altijd met de lichtsnelheid, maar de totale lengte die ze afleggen is per frequentie afhankelijk.
ik hoop weer dat je het zal snappen, aardig bedoelt

hetisik

8 )

• hetisik

hetisik

elsegree, over die schoolboeken.
In die schoolboeken staan dingen die men wist in die tijd, het kan zo wel nu als vroeger zijn, maar er zijn een hoopdingen die ze nog niet wetem, in het algemaan. Hetgeen kan voor gaten zorgen of dingen die later toch weer bijgetseld moeten worden.
ik hoop dat je het nu snap : )

kan iemand mij vertellen wat hk is?

ik luister ook altijd voodar ik iets koop, nogmaals ik kijk zeker niet naar de prijs, tenminste afhankelijk van de winkel

ik heb overigens ook al gezeg dat sommige toepassingen pas effect hebben bij apparatuur van de neusje van de zalm
ik heb overigens een klasse A buizen versterker, 2x 16 watt continu vermogen met allemaal zelf uitgezochte electrnica, ik geef totaal niks om desine, misschien heebben julie een nu een beter overzich vanmet wie julie in discusie zijn

het is ik

8 )

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 16:27 schreef hetisik het volgende:
daar gaat ie weer, het is een voorbeeldje, en ik ga zeker niet te diep in de kwantum mechanica, het is een eigenschap van de electronen zelf,

kijk, denk maar aan een amplitude karakterastiek, die electronen gaan altijd met de lichtsnelheid, maar de totale lengte die ze afleggen is per frequentie afhankelijk.
ik hoop weer dat je het zal snappen, aardig bedoelt

hetisik
Even voor de duidelijkheid electronen gaan zeker niet (!!) met de lichtsnelheid door een kabel. De werkelijke snelheid (weet ik niet precies maar) ligt lager dan de gemiddelde mier kan rennen. Het eerste electron beweegt naar de volgende atoom en het tweede naar de derde atoom. Die opeenvolging gaat echter razend snel.
Informatie gaat daarmee met de 'lichtsnelheid'. Er wordt GEEN amplitude afgelegd. De frequentie die doorgeven wordt, wordt doorgegeven door de frequentie waarmee de electronen hun (rechtlijnige) beweging over de kabel maken.

Ofzoiets, er zullen ongetwijfeld onvolkomenheden in mijn verhaal zitten.

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:57

jedel

Kevlar

ik zal me er ook eens mee gaan bemoeien.
je moet eigen verschillende soordten kable naar je speakers hebben liggen (bv dik koper en dun zilver) maar dit is niet altijd goed want bij mij kloken mijn speakers (JBL) met de extra zilver kabel gewoon ruk, en dat doen ze anders niet echt.
Ik zou voor de gein eens gaan kijken wat voor draad er in de speaker zelf zit, in mijn geval was dat spul wat zich niet eens draad mocht noemen. Dus, net zoals Tim "The Toolman Taylor" ff ge-rewired. en dat helpt
"een ketting si maar zo sterk als de zwakste schakel". Dit geld ook voor een stoomkring. Waarom start kabels naar je speakers leggen als er in je speakers .5 mm draad zit?
koop gewoon wat meuk die een beetje dikker is dan normaal, in koper en diet in de aan bieding is.
Het is niet zo belangrijk, als jij het goed vind klinken dat is het goed.

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Over het gelijkrichten van een kabel:

Weet je nog hoe snel die pijltjes in de goede richting gingen staan, toen je er een magneet bij hield? Moet het dan echt maanden duren voordat een kabel gelijkgericht is?
Bovendien wisselt het signaal steeds van polariteit, zoals al is gezegd. Dan kan je je kabels dus ook steeds opnieuw gelijkrichten :P.

En bovendien, wat maakt de richting waarin de elektronen staan nou uit, op een kabel die gevlochten is van miljoenen verschillende koperdraadjes? Ik zou eens kijken of je verschil hoot tussen een massieve en een gevlochten kabel...

Over de AV-meeting waarin getest zou moeten worden:
Dit is gebeurt, een tijdje geleden, bij Jag thuis. De omstandigheden waren misschien niet ideaal, maar voor mij afdoende.
Er is 2.5m van den Hul kabel (25 piek/meter) vergeleken met een meter of 10 el-cheapo draad (telefoonspul oid). Geen van de vier aanwezigen (Jag, aatos, R en ik) hoorde het verschil.

[quote]
Maar jullie hebben nog nooit een goede set gehoord!
[quote]

Als jouw stelling klopt, dan moeten aan kabels ELK signaal DEZELFDE schade aanrichten... De beste manier om dit te testen is nog steeds met een toongenerator en een osciloscoop...

• Yokozuna
En nog een belangrijke factor, het effect van de kabels wordt niet allen bepaald door de kabels zelf, maar de apparatuur die je aangsloten hebt is natuurlijk ook heel belangrijk. Als je een slechte versterker hebt, dan zit je gouw op de grens waarbij het singaal dat uit de versterker komt ongeveer hetzelfde is als het singaal dat uit de kabels komt, dus hoe goeie kabels je er dan ook op doet, het wordt er niet beter op, met uitzondering van tijdcorrectie kabels.
Dat is dus wat is probeer te zeggen, mijn set is dusdanig "laag" (totaal iets van F1400,-) van kwaliteit dat ik helemaal geen kwaliteits verbetering krijg met duurdere kabels. Mijn speakers vormen zegmaar de bottleneck.
Vergeet niet dat de topicstarter een audioset van 1300 ballen heeft. Dan heb je waarschijnlijk al genoeg aan een stukkie draad van max. 5 piek de meter.
Dabedoelik.

• hetisik

hetisik

ja, wildmedia daar heb je deels gelijk in, maar hoe zit het dan in een vacuum??
best wel goeie vraag vind ik zelf

het is ik

8 )

• hetisik

hetisik

het is mogelijk om toch nog beter geluid te krijgen, en dat is wat ik al eerder had vertelt die geluids verbeternde kabel, die moet kan je zelfs nog het beste gebruiken vanaf 8 tot 12 meter, dat gaat wel beter klinken. ik snap niet hoe dat kan, maar ik heb het zelf gehoor,
maarja, ten eerste, probeer het zelf, en ten tweede, het begint helaas vanaf 30,= per meter

overigens ken ik van de hul niet goed, het ziet er allemaal veelste mooi en glad uit, ik vertrouw het niet echt, maar voor de rest kan ik van de hul niet goed, dus ik kan er niet in mee gaan

yakozo, kijk ik heb een zelfbouw versterker, dan kan je voor een heleboel keren minder geld supergeluid krijgen, dus misschien is die van jou helemaal niet zo slecht als je dnkt, als je meer vertelt over je vertserker en je luidsprekers, kan ik misschien ites bter advies geven

8 )

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 17:17 schreef hetisik het volgende:
ja, wildmedia daar heb je deels gelijk in, maar hoe zit het dan in een vacuum??
best wel goeie vraag vind ik zelf

het is ik
sorry maar dat is zelfs een hele domme vraag ..... We hebben het over moleculair niveau (lager zelfs). Wat zou jij nog aan atomen tussen de atomen willen zien dan. Lucht?

• hetisik

hetisik

nee, ik bdoel gewoon dat het niet altijd opgaat
, ik probeer zoveel mogelijk alles precies te behandelen

oh en jaap vr, laat die draden eens een tijdje inlaten spelen, een heleboel geloven dat niet, maar probeer het na een maandje dan nog een keer, dan is het inspeel gedoe ook meteen bewezen
en probeer het met kabels van 10 meter te doen, dan hoor je hetverschil veel beter.
is wel leuk zo'n onderzoek

het is ik

pagina 4??

8 )

Verwijderd

Hetisik, laat 'qualiteits' maar weg :Y)

Signing off .....

• hetisik

hetisik

grappenmaker 8 )

8 )

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 08 augustus 2001 16:47 schreef ^JaapvR^ het volgende:
...
De beste manier om dit te testen is nog steeds met een toongenerator en een osciloscoop...
Heel erg oneens :P(met de rest niet)
Ik lees net een uitgave van Hifi News(aug 1994!) over buizen versterkers. Als je aan die dingen gaat meten lach je je rot, maar ik vindt ze mooi klinken. Ook in een A/B vergelijking. Ik heb het niet zo op meten, de methode is veelal bepalend.

Ik heb 'm ff opgezocht; [topic=143305]
Op woensdag 08 augustus 2001 17:23 schreef hetisik het volgende:
het is mogelijk om toch nog beter geluid te krijgen, en dat is wat ik al eerder had vertelt die geluids verbeternde kabel, die moet kan je zelfs nog het beste gebruiken vanaf 8 tot 12 meter, dat gaat wel beter klinken. ...
Ik denk dat de naam niet correct is, geluids verbeterend, is net als 21Khz van een cd halen onmogelijk. Beter als de bron |:( dat lijkt op de grap; man komt hifi-zaak binnen, "hallo doet u mij maar een stereo die beter klinkt dan het origineel."
Wellicht zijn ze speciaal toegesneden op die lange afstanden.
En dat over vdHull, ze maken werkelijk prachtige elementen en met hun kabels is niet veel mis( de tulpstekkers zijn een beetje minder t.o.v. WBT ) ze zijn zeer innoverend; koolstofkabels en werken het spul gewoon goed af. Een aanrader!

No news is bad news.

• hetisik

hetisik

elsegree, je snapt het nog niet helemaal, ik zal het evnender uitleggen, evemn geduld pleaze

8 )

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Hetisik: Waarom plaats je steeds 2 reacties ? Daar moet maar eens een modje naar kijken.
Over de AV-meeting waarin getest zou moeten worden:
Dit is gebeurt, een tijdje geleden, bij Jag thuis. De omstandigheden waren misschien niet ideaal, maar voor mij afdoende.
Er is 2.5m van den Hul kabel (25 piek/meter) vergeleken met een meter of 10 el-cheapo draad (telefoonspul oid). Geen van de vier aanwezigen (Jag, aatos, R en ik) hoorde het verschil.
Dit zijn mensen naar mijn hart. Wel audiofiel, maar eerlijk genoeg om niet te gaan zweven met vage termen.

CAC in Leiden, is dat die te dure B&O winkel op de botermarkt ?

• hetisik

hetisik

elsegree,kijk tijd correctie kabel verbeterd je geluid niet, maar singalen die tegelijker tijd aankomen van verschillende frequenties en dus verschillende golflengte klinkt beter dan als je de singalen onglijk laat aankomen.
Dus het geluid word NIET verbeterd
alleen het geluid zonder tijdcorrectie is minder mooi dan met.

en ik heb een mooie klasse A zelfbouw buizen versterker, nu weet je al wat meer over mij en bij mij is dus alle andere aparatuur de bottleneck

ik doe alles misschien niet helemaal eerlijk, maar als ik iets goed zie, wacht ik net zolang totdat he uitverkoop is, of ze moeten er op een eenof andere manier vanaf, of 2e hands componenten van zeer goei qualiteit, die maar een keer gebruikt zoijn ofzo scheelde voor een kabel van 20 piek per meter maar liefst 15 piek per meter, koste, 5 piek per meter
schakelaartjes met roodkopren koppen en goudverguls, normaal 80 gulden per stuk, maar omdat ze tweede hands waren kostte ze maar 15 piek per stuk, heb er meteen vier gekocht, toen waren ze allmaal ook op, ja ik ben een echte hollander 8 )

het is ik

8 )

Verwijderd

[b]
en ik heb een mooie klasse A zelfbouw buizen versterker, nu weet je al wat meer over mij en bij mij is dus alle andere aparatuur de bottleneck

het is ik
Ja maar als iemand als jij 'em gebouwd heeft, zegt dat natuurlijk niet zoveel. :Y)
Sorry hoor, dit was de laatste

• hetisik

hetisik

ik heb het niet zelf gebouwd, maar door een paar echte fanatiekelingen, ik upgrade mijn buizen versterker allen met nieuw of wanner er beter componenten zijn, bijvoorbeeld 105 graden inplaats van 85 graden elco's of beter merk condensatoren en ik kom regelmatig in de zaak en nog steeds, mijn buizen vertserker kan die top dingen die ze daar hebben staan nog steeds bijhouden.
Misschien zegt da naam Klare, zaak van renee en Klaas julie iets

8 )

• Sine
  • Laatst online: 02-12 22:25
Ik viel bijna van m'n stoel van't lachen toen ik dit las...

je blijft lachen hier maar maar maar ....

Repareren doe je zo.

• hetisik

hetisik

laten we dat inspelen maar in het midden laten en mocht iemand het goed getest hebben dan praten we daar wel verder over oke? ik wacht op je maar sine, maar als je alles hebt gelezen, als je daar zin in hept, is dar zeer afhankelijk van de quakiteit van de kabel, maar laten we dat maar voorlopig in het midden laten

het is ik

8 )

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 18:00 schreef hetisik het volgende:
laten we dat inspelen maar in het midden laten en mocht iemand het goed getest hebben dan praten we daar wel verder over oke?
Zullen we dat doen met alles wat je tot nu toe hebt gezegd? hehehe.... nu ben ik echt weg

• hetisik

hetisik

het maakt niet uit, van mij mag je alles testen, ik weet 100%zeker dat ik gelijk heb, misschien wel niet helemaal de manier waarop ik hetb vertelt hadm aar die efecten zijn er wel.

het gaat er allen nog om dat sommige van julie het aanwillen nemen

8 )

• Bulldog
  • Niet online
Meneer 'hetisik' krijgt van mij een gigantisch grote waarschuwing voor de manier van posten, soms wel 3/4 posts achter elkaar. Zeeeeer irritant + vervelend! :( :(.

• hetisik

hetisik

sorry hoor, maar anders moeten ze de hele tijd terug gaan lezen, dat is ook heel vervelend, even die 4 pagina's elke keer over nieuw lezen.
dus vandaar.
ik hoop dat je het met mij eens bent

het is ik

8 )

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 01-12 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op woensdag 08 augustus 2001 01:34 schreef hetisik het volgende:
dus jij wou zeggen dat ik een nep ervaring had, waar kom jij eigenlijk, bij de flandria?

echt, ga zelf maar eens luisteren, moet het wel bij een goeie winkel zijn, mijn luisprekers gingewn na 3 maanden stukken btert klinken, ook mijn zelfgemaakte tulpstekkers, wat julie zeggen slaat helemaal nergens op, ik heb het zelf ervaren dat is een feit!!
zal ik is wa zeggen? ik geloof er geen hol van! Denk jij dat je de enige hier bent met ervaring ofzo? Kabels inspelen? jij gebruikt toch geen al te zware medicijnen he? want volgens mij zie je ze vliegen.
Het feit dat je stereo na 3 maanden beter begon te klinken zit hem in een mankement van je stereo, of tussen je oren maar niet in de KABELS.

[edit]
hetisik: de verschillen die jij beschrijft in kabels. koper onzuiver kopeR: bullshit, dat zijn minuscule amper meetbare verschillen. laat staan dat er iemand op deze aarde is die het verschil hoort

• Sine
  • Laatst online: 02-12 22:25
Op woensdag 08 augustus 2001 18:36 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

zal ik is wa zeggen? ik geloof er geen hol van! Denk jij dat je de enige hier bent met ervaring ofzo? Kabels inspelen? jij gebruikt toch geen al te zware medicijnen he? want volgens mij zie je ze vliegen.
Het feit dat je stereo na 3 maanden beter begon te klinken zit hem in een mankement van je stereo, of tussen je oren maar niet in de KABELS.
aangezien het hier over een buizen eindtrap gaat kan ik daar wel inkomen
de karakterestiek (hoe je het ook schrijft) van die buizen kan door het gebuik wel wat veranderen
maar of dat nu in positieve zin is ?

Repareren doe je zo.

• hetisik

hetisik

kijk, ik zeg dat omdat ik weet dat er heel veel neppe dingen zijn, je betaalt vaak teveel voor wat hetgeen eigenlijk waar is, ik weet zeker dat er nog anderen zijn, maar aangezien ik niks weet van waar julie die dingen kopen kan ik julie ook niet zeggen waarom en hoe, hetgeen ik graag wil weten

sine, ik snap het niet helemaal kan je het wat beter uitleggen?
oh ik snap het al nee, er veranderd niks aan, je ze zoveel kortsluiten als je wilt

8 )

• T-h-i-j-s
  • Laatst online: 14-06 21:00

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Voor iedereen die niet gelooft dat het type kabel een merkbaar verschil kan uitmaken:

Via de link naar Van Den Hul die eerder in dit topic gegeven werd, had je o.a. het volgende artikel tegen kunnen komen:

http://www.vandenhul.nl/artpap/hybrid.htm

Daarin wordt uit de doeken gedaan hoe vervuilingen e.d. van invloed zijn op de overdracht van geluids-signalen.

Een geluids-signaal is een stukkie complexer dan een simpel stroompje om een lampje mee aan en uit te zetten 8-). Een ding wat je bij geluid niet wil, is dat signalen voor de verschillende frequenties "anders" door de kabel heen gaan. _Dat_ kun je namelijk uitstekend horen. Ondeschat je eigen oren niet. Het kost alleen wat oefening en ervaring (en een goeie set uiteraard).

• hetisik

hetisik

kijk daar heb je er al een, ik heb echt gelijk hoor

8 )

Verwijderd

Topicstarter
het was maar een klijn vraagje hoor ffffffffff
*D

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Als je kabels ingespeeld moeten worden dan heb je hele slechte kabels die na die 3 maanden volledig weggeoxideerd zijn... Het is juist de bedoeling van die kabels dat ze niet van samenstelling wijzigen.
Tjeemig, ik ben nog nooit zo'n goedgelovig persoon tegengekomen of iemand met zo'n grote duim. Jij gelooft ook zeker alles wat ze in een wasmiddel-reclame vertellen. Oud klasgenoten hebben ooit 'ns 2 stukken kabel doorgemeten, een van ongeveer f100,- per meter en een van ongeveer een f10,- per meter. Er zat fysisch geen verschil in. En dat betekent dat er ook hoorbaar geen verschil is. Verder is de snelheid van elektriciteit in een medium constant bij een bepaalde temperatuur! En hoe je ook lult die snelheid is constant. Dat is een van de principes waar natuurkunde op is gebaseerd: dat er constanten zijn. Tijdsversnellende kabel :+, er staan zeker kaboutertjes achter de versterker die de electroontjes van de hoge frequenties met een zweepje wat opjagen... :+

Verwijderd

Lees dit stukje eens voor de grap.

http://www.snijders-hifi.com/hifi_winkel/kabels.htm

Verwijderd

Topicstarter
Kabels moeten inspelen
Dit is waar.

Het bovengenoemde richtingseffect moet zich opbouwen waardoor in het begin kabels wat onrustig klinkt.

De andere reden is dat na het solderen een mechanische "stress" optreedt in de kabel. Het zogenaamde kristalrooster in de kabel is verstoort door het te snel afkoelen van de kabel en dat geeft een bepaalde onrust in het geluid. Het kristalrooster hersteld zich over het algemeen weer na verloop van tijd. Dit noemen we inspelen.

Sommige kabelfabrikanten laten hun kabels na het solderen tot rust komen in een oven. De kabels worden dan verwarmt tot een bepaalde temperatuur waarna ze langzaam afkoelen.

(Voor de geïnteresseerden: wij laten kabels na het solderen gedurende een kwartiertje op z'n 75 graden in een oven verwarmen, zetten dan de oven uit en laten de kabels rustig afkoelen. Scheelt dagen inspelen.)

zie je! >:)

• hetisik

hetisik

dat bedoel ik dus, helaas pindakaas , haha!!!
ZO!!
nu ben ik blij 8 )

8 )

Verwijderd

Topicstarter
Hoe dikker de kabel hoe beter
Vaak wordt gezegd dat een dikkere kabel beter is dan een dunne kabel omdat de weerstand van die dikke kabel lager is dan die van de dunne.

Dit is zonder meer waar echter, er zijn nog meer factoren die meespelen.

Als voorbeeld, een kabel van 5 meter één van 2,5 mm en een van 4 mm beide van koper.

De weerstand van de 2,5 mm kabel is 0,070 Ohm die van 4 mm is 0,044 Ohm (de weerstand van zilver is ongeveer 8% lager).

Het verschil in kabel weerstand is vrij groot de 4 mm kabel heeft een ongeveer 1,6 x lagere weerstand.

De contactweerstand van de pluggen is bij elkaar ongeveer 0,024 Ohm, als het hele goede pluggen zijn. (0,003 Ohm per contact 8 contacten in totaal, kabel -> plug en plug ->plug, Neutrik Speakon plug)

Het verschil in weerstand is dan nog maar 1,38 x lager. Als we dan ook nog de weerstand van de speakerschakelaar en een beveiligingsrelais, beide ongeveer 0,05 Ohm meetellen dan blijft er weinig voordeel over.

En dan hebben we het nog niet gehad over capaciteit en zelfinductie en de uitgangsweerstand van de versterker!

En toch klinkt over het algemeen een dikkere kabel beter! Dit heeft ook niet zoveel te maken met de weerstand maar meer met de maximale stroom die de kabel kan verdragen.

Dit is de zogenaamde stroomverzadiging. Bij koper is deze stroomverzadiging 6 Ampère per mm, Bij zilver 20 Ampère per mm. De 2,5 mm kabel kan dus maximaal 15 Ampère hebben, de 4 mm kabel 24 Ampère.

Umerkt dan ook dat over het algemeen dikkere kabels wat "dynamischer" klinken dan de dunnere. En dat een gelijke dikte puur zilver altijd dynamischer klinkt.

zie je

• Initial G
Op woensdag 08 augustus 2001 19:46 schreef bankrekening het volgende:
Kabels moeten inspelen
Dit is waar.

Het bovengenoemde richtingseffect moet zich opbouwen waardoor in het begin kabels wat onrustig klinkt.

De andere reden is dat na het solderen een mechanische "stress" optreedt in de kabel. Het zogenaamde kristalrooster in de kabel is verstoort door het te snel afkoelen van de kabel en dat geeft een bepaalde onrust in het geluid. Het kristalrooster hersteld zich over het algemeen weer na verloop van tijd. Dit noemen we inspelen.

Sommige kabelfabrikanten laten hun kabels na het solderen tot rust komen in een oven. De kabels worden dan verwarmt tot een bepaalde temperatuur waarna ze langzaam afkoelen.

(Voor de geïnteresseerden: wij laten kabels na het solderen gedurende een kwartiertje op z'n 75 graden in een oven verwarmen, zetten dan de oven uit en laten de kabels rustig afkoelen. Scheelt dagen inspelen.)

Web-winkeltje verkoopt zelfs de allerduurste kabels... hmmm betrouwbare info?
http://www.snijders-hifi.com/hifi_winkel/vandenhul.htm
>:)

Verwijderd

Topicstarter
Zilver klinkt scherper dan koper
Dit is ten dele waar. Het heeft meer te maken met verzilverde koperkabel.

Niet juist gefabriceerde verzilverde koperkabel zal scherper klinken dan pure koper of zilver kabel. Wanneer twee verschillende metalen contact maken ontstaat er altijd een zogenaamde contactpotentiaal. Deze spanning veroorzaakt een kleine stroom in de kabel. Hoe klein deze stroom ook is, een bepaalde onrust in het geluid is het gevolg en die ervaren we als scherpte.

Door veroudering wordt dit effect nog veel erger. Luister maar eens naar een verzilverde kabel van een jaar of 10 - 15 oud.

ooo???? :?

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Dus omdat iemand die leeft van de verkoop van dromen jou dit vertelt is het waar???
Meet de kabel eens in 't begin door en ook nog 'ns 3 maanden later... je zult geen verschil meten. Dat verhitten van die kabel is vermoedelijk zelfs slecht voor de kabel aangezien kunststoffen (de isolatie) slecht tegen hoge temperaturen kunnen en dan uitvulkaniseren en broos worden, dus kan er weer meer zuurstof bij de kabel komen en dus kan die weer sneller oxideren... gut o gut o gut...

• Initial G
ja maar dat is wel gunstig voor hun omzet! :P

• hetisik

hetisik

hjet is ik strikes back, bedank julie die er echt wat van weten, dat heb ik nou allemaal aan hun proberen te vertellen, oh oh oh, en dan dengt servaat nog hier dat meneer die het allemaal in praktijk toegepast heeft met da hele verwarmings gedoe alles uit zijn duim zit te zuigen, na ja, ik snap niet waarom ik nog eigenlijk verder ben gegaan, ZO dat is er uit, ik voel me stukken beter, wat nog maffer is, bankrekening, je weet zelfs meer dan die meeste personen die maar niet willen lkuitseren, volgens mij kon je de vraag zelf beantwoorden!!

Ik weet dat er een hoop neppe zooi wordt verkocht, maar je moet het niet overdrijven

ik ben beniewd naar de volgende reply
vijfde pagina misschien??
8 )

8 )

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 08 augustus 2001 19:46 schreef bankrekening het volgende:
Kabels moeten inspelen
Dit is waar.

Op woensdag 08 augustus 2001 17:59 schreef Sine het volgende:

[..]

Ik viel bijna van m'n stoel van't lachen toen ik dit las...

je blijft lachen hier maar maar maar ....
Ik heb maar de vrijheid genomen om dit aan elkaar te plakken. Idd Sine ik lag me rot.

En dan die link naar Snijders; "Met kabels kan de akoestiek worden veranderd". Akoestiek is de wijze waarop geluid door een ruimte wordt verbreid en voortgeplant. Ze lullen zwaar uit hun nek of zijn de nederlandse taal wel erg onmachtig.(da's ook prima nederlands)

Maar het staat een ieder vrij om mij eens te laten zien hoe goed hun oren zijn, wie durft?
Zodra Jag terug is zal ik een topic openen(als dat nog niet bestaat, heb ff geen zin in zoeken) om met zijn goedvinden een nieuwe tweakers AV-meeting te organiseren.
Of mijn oren zijn heel erg slecht geworden of er is een aantal mensen dat in zal moeten zien dat er een hoop gebakken lucht wordt verkocht.
Over de methode van vergelijken moeten we het dan nog even hebben maar in mijn eerdere posting staat een link naar het AV-meeting topic. Wij zullen zien >:)

Ik ben een redelijke audiofiel en dat boxen ingespeeld moeten worden ja, maar je kabels in de oven :+
Zometeen moet je nog aardappelschillen in je versterker doen zodat de vochtigheids graad op peil blijft. Er is zeker een nieuw merk amp uit Cuba :7

No news is bad news.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.