Toon posts:

[XSX / XSS] Het aanloop naar release topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 147 Laatste
Acties:
  • 314.454 views

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Er zijn praktijkvoorbeelden te vinden waarbij snellere storage ook resulteert in betere performance. Star Citizen blijft daar een voorbeeld van. Maar ook daar zie je dat de meeste winst ligt bij de upgrade van een HDD naar SATA SSD en alles daarboven leuk is maar niet bijzonder. Ik vermoed dat dit verklaarbaar is door het grote verschil in access times tussen een HDD en een SSD.

Daarom verwacht ik dat rekenkracht de voornaamste bottleneck zal blijven tijdens de komende generatie.

[ Voor 61% gewijzigd door Caayn op 18-04-2020 19:13 ]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Het is toch al een aantal keer goed uitgelegd waarom een snellere opslag voor een betere performance gaat zorgen? Asset streaming is daar één voorbeeld van. Veel grafische objecten, ook al identiek, staan tientallen keren in de data, elke keer voor waar ze in de spelwereld te zien moeten zijn. Dit omdat ze niet snel genoeg geladen kunnen worden vanuit het een centrale plek in een datapakket. Dat is nu niet meer nodig, wat niet alleen een game kleiner maakt aan totale data, maar er blijft tevens meer headroom over voor of snelheid, of meer grafisch geweld.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Caayn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:52:
Er zijn praktijkvoorbeelden te vinden waarbij snellere storage ook resulteert in betere performance. Star Citizen blijft daar een voorbeeld van. Maar ook daar zie je dat de meeste winst ligt bij de upgrade van een HDD naar SATA SSD en alles daarboven leuk is maar niet bijzonder. Ik vermoed dat dit verklaarbaar is door het grote verschil in access times tussen een HDD en een SSD.

Daarom verwacht ik dat rekenkracht de voornaamste bottleneck zal blijven tijdens de komende generatie.
Console bouwer tegen devs: Waar zien jullie het liefst de grootste verbetering in aankomende generatie?

Devs: Storage / IO throughput.

Devs: SSD in next gen "most exciting hardware in 20 years".

Random mensen op fora: SSD heeft alleen invloed op laadtijden. :Y)

Star Citizen is een mooi voorbeeld inderdaad, maar ook weer gebouwd voor duizenden verschillende configuraties in het achterhoofd.

Feit is dat we nog geen games gezien hebben die puur en alleen om de next geen SSD's heen zijn gebouwd, dus we weten het niet. We weten alleen wel dat het de grootste wens was van ontwikkelaars. En je zou denken dat beide voor de aller langzaamste oplossing hadden gekozen als het alleen maar om een paar seconden laden zou gaan. Had een hoop geld gescheeld.

Verwijderd

bram1984 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:25:
[...]

Console bouwer tegen devs: Waar zien jullie het liefst de grootste verbetering in aankomende generatie?

Star Citizen is een mooi voorbeeld inderdaad, maar ook weer gebouwd voor duizenden verschillende configuraties in het achterhoofd.

Feit is dat we nog geen games gezien hebben die puur en alleen om de next geen SSD's heen zijn gebouwd, dus we weten het niet. We weten alleen wel dat het de grootste wens was van ontwikkelaars. En je zou denken dat beide voor de aller langzaamste oplossing hadden gekozen als het alleen maar om een paar seconden laden zou gaan. Had een hoop geld gescheeld.
In de reveal werd dat ook allemaal uitgelegd.

Conclusie: Snellere SSD maakt meer sneller dan alleen laadtijden.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
[...]

Ik heb SC bijvoorbeeld nooit gedraaid op een normale HDD, maar zelfs van SSD naar NVMe of mijn Optane drive was er zelfs performance verschil van SSD>NVMe/Optane. Niet alleen qua assets streaming, maar ook de framerate.

Alles is zoveel snappier en dat voor een game die niet eens exclusief is ontwikkeld voor een enkel platform.

• Caayn
  • Niet online
[...]

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie wel degelijk voordelen van een SSD. Echter zie ik op dit moment (vanuit performance oogpunt) geen voordeel tussen een snelle SSD en een supersnelle SSD. Daarnaast blijft het altijd deels een marketingspraatje, dat betekent niet dat er direct gelogen wordt maar er soms wat onnodig overdreven wordt, ookal was het origineel voor GDC bedoeld ;) Bedrijven maken wel eens verkeerde keuzes, kijk naar de originele Xbox One :)

Paar mooi klassiekertjes voorbeelden:
-> PS3 heeft 2TFLOPS - Crazy Ken e3 2005 PS3 aankondiging (bron: YouTube: E3 2005 - Complete Sony Press Conference - timestamp 13:04)
-> Xbox One we hebben niet de CPU frequency verhoogt, we hebben de frequency van alle achter cores verhoogt (kan helaas de quote niet zo 123 vinden)
-> Xbox One custom audio hardware verlicht de workload op de CPU ten opzichte van PS4 (komt dit jullie bekend voor :+ ) (Bron: https://www.eurogamer.net...ed-in-production-hardware)
The combination of the CPU performance increase in combination with its cluster of custom "Data Move Engines" strongly suggests that while PlayStation 4 has an undoubted graphics hardware advantage, the Xbox One's CPU capabilities are a significant step ahead. Audio-wise, Microsoft's hardware is also impressive, with DSP effects, mixing and other features effectively available for "free" to developers, where PS4's set-up only decodes compressed audio formats. It's understood that these hardware features are being incorporated into major middlewares, which potentially sees the audio burden on CPU reduced on Xbox One.
Ik zou het eerlijk gezegd niet erg vinden om ongelijk bewezen te worden door middel van tastbare demos, geen zwart wit (HDD vs retesnelle SSD, maar een eerlijke HDD vs Sata SSD vs PCie 3.0 SSD vs PCie 4.0 SSD als het ware), graag zelfs. Maar die hebben wij helaas nog niet gezien. Vandaar dat ik nog wat sceptisch ben :)
Je kan er denk ik vanuit gaan dat zowel MS als Sony goed contact hebben gehad met ontwikkelaars wat zij graag wouden zien.

Niet om Mark Cerny ongelijk te geven, ik vertrouw er namelijk op dat hij nauw contact heeft gehad met ontwikkelaars, maar dat zinnetje is zo generiek dat er altijd wel iemand geweest is die X als antwoord gaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 18-04-2020 20:01 ]

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

[...]
Feit is dat we nog geen games gezien hebben die puur en alleen om de next geen SSD's heen zijn gebouwd, dus we weten het niet. We weten alleen wel dat het de grootste wens was van ontwikkelaars.
Ehmm. Oke fijn dat je voor alle ontwikkelaars praat. :) Of moet ik je toch als random persoon op een forum beschouwen... Ik doe het laatste maar. :)

En ja, SSD in next gen is uiteraard een grote wens geweest. van zowel gamers als developers. De vraag is hoe sneller dan snel moet een SSD zijn in relatie tot deminishing returns. Niemand die daar nu antwoord op kan geven, zoals je zelf zegt.

[ Voor 20% gewijzigd door uchiha tijntje op 18-04-2020 21:59 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Caayn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:52:

Ooh zeker is Star Citizen een goed voorbeeld. Alleen dat voorbeeld laat toch ook juist zien dat het er grafisch niet beter op wordt met een nog snellere SSD?

Want dat was het punt hierboven een beetje.
uchiha tijntje schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:39:
[...]
En ja, SSD in next gen is uiteraard een grote wens geweest. van zowel gamers als developers. De vraag is hoe sneller dan snel moet een SSD zijn in relatie tot deminishing returns. Niemand die daar nu antwoord op kan geven, zoals je zelf zegt.
Ja precies en wat gaat het verschil tussen “Hele snelle SSD” en “Nog snellere hele snelle SSD” nou echt doen en is dat voldoende.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:45:
[...]

In de reveal werd dat ook allemaal uitgelegd.

Conclusie: Snellere SSD maakt meer sneller dan alleen laadtijden.
In welke reveal werd dat allemaal uitgelegd?

[ Voor 33% gewijzigd door Donstil op 18-04-2020 22:33 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16

justifire

Shut up and squat !!

Series X graphics zien er goed uit ! :9~
Nieuwe game van Playground Games (Klik voor full resolution)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-gnjsaskRy6aMH2OtZ6w6iO9Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm5QQj10RKHxQalMlv0vkEFF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSjpH8OsmtRXDi5Xn0n1ySY5JqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ekzl93y6rXHEFryiPYkxV2r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFhG_l-zbnLwjF94DhhzYmlxTsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wGCG3nbR2MxaQ0HayGdAidT.jpg?f=fotoalbum_large

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Donstil
  • Niet online
justifire schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:37:
Series X graphics zien er goed uit ! :9~
Nieuwe game van Playground Games (Klik voor full resolution)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kick wel alleen ik zie nog niet echt wat ik er mee moet 8)7

Al kunnen ze bij Playground wel wat moois neer zeggen. Nieuwe Forza Motorsport welke de nieuwe console voor (bijna) 100% benut zie ik bijvoorbeeld wel zitten :)

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:37
Donstil schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:58:
[...]

Al kunnen ze bij Playground wel wat moois neer zeggen. Nieuwe Forza Motorsport welke de nieuwe console voor (bijna) 100% benut zie ik bijvoorbeeld wel zitten :)
Forza Motorsport wordt toch niet door playground ontwikkeld?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Rossi46 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:15:
[...]

Nope, Forza Horizon wel.

Verwijderd

[...]

Liever Horizon! Maar waar ik echt naar uitkijk next-gen zijn stealth en open wereld games, waarbij falen nu gelijk staat aan veel te lang laden, wordt het hopelijk een stuk sneller verder gaan met de volgende poging.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

[...]

Komt uit de rpg waar ze aan werken.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

justifire schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:19:
[...]

Komt uit de rpg waar ze aan werken.
Fable :). Als die aangekondigd wordt ben ik helemaal tevreden. Heb me ontzettend vermaakt met de Fable serie op de 360.

• Donstil
  • Niet online
Rossi46 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:15:
[...]

Ooh hehe 8)7
Nou kan je nagaan dan :+

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:50

Wom

Horizon serie is grafisch bij de top van wat je huidige gen. gezien hebt. Erg benieuwd wat men met nog meer kracht kan doen eigenlijk. Non-gamers laat ik altijd FH4 zien en rag wat van die omheiningen omver. Does the trick every time.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:25:
[...]

Fable :). Als die aangekondigd wordt ben ik helemaal tevreden. Heb me ontzettend vermaakt met de Fable serie op de 360.
Moet je eens voorstellen wat die gnomen allemaal kunnen uitkramen op next-gen!

Het zou wel verwonderlijk zijn als Fable uitkomt op de Series X terwijl er geen nieuwe Fable game op de One is uitgekomen. Ik zou er wel blij mee zijn. Vooral Fable 2 vond ik top!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:37
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:44:
[...]

Moet je eens voorstellen wat die gnomen allemaal kunnen uitkramen op next-gen!

Het zou wel verwonderlijk zijn als Fable uitkomt op de Series X terwijl er geen nieuwe Fable game op de One is uitgekomen. Ik zou er wel blij mee zijn. Vooral Fable 2 vond ik top!
Zou Fable Legends niet oorspronkelijk op de Xbox One uitkomen, maar werd die na jaren ontwikkelen alsnog gecanceled?

Al was dat sowieso geen 'echte' Fable natuurlijk.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:56
MRE-Inc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:24:
[...]

Voor de collectie :)

Het enige tegen argument is: het is geen Elite controller. Zag laatst echt ongelooflijk mooie custom controllers. Zo mooi dat ik bijna een nieuwe hobby had, custom Xbox controllers sparen.

[Afbeelding]
Inmiddels heb ik die tik ook gekregen, nog veel erger na het zien van DIT dit filpmje gisteren O-)

• Caayn
  • Niet online
Donstil schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:17:
[...]

Ooh zeker is Star Citizen een goed voorbeeld. Alleen dat voorbeeld laat toch ook juist zien dat het er grafisch niet beter op wordt met een nog snellere SSD?

Want dat was het punt hierboven een beetje.
Correct. Het is meer de manier waarop SC werkt, de wereld schaalt en hoe je er doorheen beweegt wat zorgt dat een HDD voor een nare speel ervaring zorgt. Wat ik ervan begrijp is dat de game veel gebruik maakt van non-sequential reads wat een zwakte punt is van traditionele HDD storage, de daadwerkelijk gebruikte throughput vanaf storage lijkt mee te vallen.
Rossi46 schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:36:
[...]

Zou Fable Legends niet oorspronkelijk op de Xbox One uitkomen, maar werd die na jaren ontwikkelen alsnog gecanceled?

Al was dat sowieso geen 'echte' Fable natuurlijk.
Correct. Het was meer een 1v4 multiplayer game waarbij vier spelers het opnamen tegen één speler die als een soort dungeon master fungeerde. Geinige game maar buiten de settings/wereld had het vrij weinig met Fable te maken.

Ik heb nog steeds het Fable Legends icoon in mijn game library zitten. Zo nu en dan scroll ik er voorbij en dan wordt ik er weer aan herinnerend dat de game gecanceld is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNjAZ7PfovFH98EeBr0LLVI-JsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ca0vDYMQjtezVwCV12Iyn1Pk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 19-04-2020 13:25 ]

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Dat soort A-symetrische multiplayer games moeten ze gewoon niet meer maken. Die MP games zijn gedoemd om te mislukken. Zoals Fable Legends, Evolve, Resident Evil Resistance, Doom Eternal. Misschien dat L4D2 het nog een beetje red in dat genre.

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 10:50
Ok wat inside info (niet van mij)

"Next Forza:
OG X1 1080p 60 FPS, better Gfx than F7,
X1X = Ray tracing Shadow+reflection+GI+etc,
XSX = NG RT= 80% RT + 20% Raster = Almost full RT(Path) = NG RT + 120FPS"

Het lijkt er op dat we veel plezier gaan krijgen van de series x😁 maar de XSX ook nog heel goed mee kan.

• drakiesoft
Foto realistisch procedurele werelden gecreëerd door playground games. Ziet er goed uit op het eerste gezicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E42dRbT_KQAhU7oF9zooSZmO1js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvH4VzEonHTuoDJoUHn0CIdH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JaLt0nWvngxlUNw0IInK8uNCsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eEQ31tspvW7UkjmyeII9kDH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cij6uiAp7FtDyEdcPHmDWFoZCT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCGWVLJEXf0HVGg23Ytg2O90.jpg?f=fotoalbum_large

This brand new technology created by Quixel allows us to design open procedural worlds using VRS and Ray-Tracing at full scale, creating a totally Photo-Realistic environment that leaves anyone jaw-dropping. This system was implemented in Unreal Engine 4, and is being used in Senua's Saga: Hellblade II, shown during the 2019 Game Awards running on Xbox Series X.

Bron reddit

• MRE-Inc
  • Laatst online: 14:31

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

drakiesoft schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:56:
Ok wat inside info (niet van mij)

"Next Forza:
OG X1 1080p 60 FPS, better Gfx than F7,
X1X = Ray tracing Shadow+reflection+GI+etc,
XSX = NG RT= 80% RT + 20% Raster = Almost full RT(Path) = NG RT + 120FPS"

Het lijkt er op dat we veel plezier gaan krijgen van de series x😁 maar de XSX ook nog heel goed mee kan.
De persoon die dit naar buiten brengt, zegt nog veel meer interessante dingen. Die gast pluist echt alles uit op hardware gebied en dat is echt super interessant.

XBL: MRE Inc

• Donstil
  • Niet online
MRE-Inc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:24:
[...]

Voor de collectie :)

Het enige tegen argument is: het is geen Elite controller. Zag laatst echt ongelooflijk mooie custom controllers. Zo mooi dat ik bijna een nieuwe hobby had, custom Xbox controllers sparen.

[Afbeelding]
Doet me denken aan die Ford GT elite controller. Die was ook zo gaaf.

Edit: ooh die was donkerde blauw zie ik nu. Wel fet 🙃

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 19-04-2020 14:28 ]

• Finraziel
  • Laatst online: 22:55
uchiha tijntje schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:44:
Dat soort A-symetrische multiplayer games moeten ze gewoon niet meer maken. Die MP games zijn gedoemd om te mislukken. Zoals Fable Legends, Evolve, Resident Evil Resistance, Doom Eternal. Misschien dat L4D2 het nog een beetje red in dat genre.
Is L4D2 niet 4 player coop? Dat past dan toch niet in dat rijtje?

Gamertag: FinrazielNL

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Finraziel schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:28:
[...]

Is L4D2 niet 4 player coop? Dat past dan toch niet in dat rijtje?
De game is idd een 4 player coop, maar het had volgens mij ook een soort director mode waarin 1 iemand (special) zombies kan laten spawnen? Als dat niet zo is dan kan L4D2 die a-symmetrische MP games dus niet redden :p

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:39
@MRE-Inc

Wie is deze persoon want nu ben ik wel benieuwd of ik dat ook Interessant vind :+

@drakiesoft

Waar staat NG voor? Kan hem niet vinden op google.

Lichtpuntje...

• drakiesoft
LuisjeNL schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:05:
@MRE-Inc

Wie is deze persoon want nu ben ik wel benieuwd of ik dat ook Interessant vind :+

@drakiesoft

Waar staat NG voor? Kan hem niet vinden op google.
NG staat voor Next Gen.

Die persoon is Blue. Je kan hem volgen op twitter

Hij heeft een insider die hij niet bij naam noemt, maar noemt hem birdie. Verder pluist hij het hele internet af enfin lees en volg het zelf maar.

• LuisjeNL
@drakiesoft

Haha NG had ik dus kunnen raden, en ik maar zoeken :+

Thanks!

Lichtpuntje...

• bram1984
drakiesoft schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:08:
[...]

NG staat voor Next Gen.

Die persoon is Blue. Je kan hem volgen op twitter

Hij heeft een insider die hij niet bij naam noemt, maar noemt hem birdie. Verder pluist hij het hele internet af enfin lees en volg het zelf maar.
Nog nooit van gehoord, maar ik lees dat het een alias van Misterxmedia is. Niet serieus te nemen dus.

• drakiesoft
Series X crysis mod.

Hij leent zich wel voor mods die series x 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Es9DVEV3p48yi3QwPklFFRfiK_0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Emy6XoXLNpk4feEEXkKKciQ.jpg?f=user_large

• drakiesoft
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:20:
[...]

Nog nooit van gehoord, maar ik lees dat het een alias van Misterxmedia is. Niet serieus te nemen dus.
Hij heeft tot nu toe alles correct. Nog eerder dan DF of al die fake insiders op neogaf en resetera.
Beetje meer respect mag wel hoor dan zo maar roeptoeteren dat hij niet serieus te nemen is zonder ook maar enkele post van hem gelezen te hebben.
Ik neem jouw reactie dan ook niet serieus.

• bram1984
drakiesoft schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:27:
[...]

Hij heeft tot nu toe alles correct. Nog eerder dan DF of al die fake insiders op neogaf en resetera.
Beetje meer respect mag wel hoor dan zo maar roeptoeteren dat hij niet serieus te nemen is zonder ook maar enkele post van hem gelezen te hebben.
Ik neem jouw reactie dan ook niet serieus.
Jij kent duidelijk Misterxmedia niet. Genoeg van hem gelezen. Kijk alleen al naar zijn Twitter. Wat een moeite moet dat kosten. Die gozer lulde in 2013 al de grootste onzin, werd ook overal verbannen. Doe maar eens wat onderzoek naar hem. Verbaast me overigens weer niks dat uitgerekend jij met hem aankomt.

• drakiesoft
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:40:
[...]

Jij kent duidelijk Misterxmedia niet. Genoeg van hem gelezen. Kijk alleen al naar zijn Twitter. Wat een moeite moet dat kosten. Die gozer lulde in 2013 al de grootste onzin, werd ook overal verbannen. Doe maar eens wat onderzoek naar hem. Verbaast me overigens weer niks dat uitgerekend jij met hem aankomt.
Geen idee waar jij het over hebt, maar Blue zit er boven op.
Heeft de nextgen specs voor een groot deel al voor bekendmaking correct.
Wat mij wel een opvalt is dat de mensen die het bij het juiste eind hadden voor zowel Series X als PS5 allemaal verbannen waren bij die zogenaamde fora. Dus dat zegt helemaal niks. Ze willen daar gewoon de waarheid niet horen. Ik kom er niet meer, de grootste flauwekul wordt daar als waarheid verkondigd.
Voor mij blijft Blue gewoon een bron met zeer interessante info.
Beetje jammer dat je hem zwart loopt te maken zonder eerst zelf een gedegen onderzoek te doen naar zijn tweets.

• bram1984
drakiesoft schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:47:
[...]

Geen idee waar jij het over hebt
Precies dat. Dit soort idioten moet je geen podium geven. Dat geldt andersom overigens ook. Maar blijf hem vooral volgen als je daar blij van wordt.

• MRE-Inc

MRE-Inc

bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:20:
[...]

Weer een gevalletje: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet Bram? En dan vooral dat niks bijdragen.... :')
Er wordt een link gepost naar een social media account van iemand die de hardware XSX vs PS5 tot in details vergelijkt, maar omdat het niet in je straatje past, kom je hier ineens weer langs om het te ontkrachten?
bram1984 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:28:
[...]

Ja dat dus.

Dat of vrijwel niks bijdragen en zeuren op alles wat gepost wordt. Is natuurlijk ook een optie.
Hier overigens een lijstje gepost op Xbox Wire van 16 april 2020 met alle terminologie en een korte uitleg erbij:
As we enter a new generation of console gaming with Xbox Series X, we’ve made a number of technology advancements across hardware and software that will take your gaming experience to the next level. We’ve created the below guide to help familiarize yourself with some of the new terms we’re introducing to describe the tech and functionality of Xbox Series X.

Auto Low Latency Mode (ALLM) – As part of commitment to responsiveness for the next generation of console gaming, Xbox Series X supports Auto Low Latency Mode (ALLM) with capable displays. ALLM automatically enables your display’s lowest latency mode when you start playing. This functionality exists on Xbox One consoles today

Backward Compatibility – At Xbox, we’ve made a promise to compatibility: you can expect thousands of your favorite https://news.xbox.com/en-...6/xbox-series-x-glossary/ across four generations of gaming, your Xbox One gaming accessories, your Xbox gaming legacy, and industry-leading services like Xbox Game Pass to work with Xbox Series X. Backward compatible games will benefit from the power and performance of Xbox Series X, resulting in steadier framerates, faster load times, improved resolution and visual fidelity. Fans and game creators can feel confident they will be able to play and create the best version of their games on the Xbox Series X.

DirectML – Xbox Series X supports Machine Learning for games with DirectML, a component of DirectX. DirectML leverages unprecedented hardware performance in a console, benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance and over 97 TOPS (trillion operations per second) of 4-bit integer performance on Xbox Series X. Machine Learning can improve a wide range of areas, such as making NPCs much smarter, providing vastly more lifelike animation, and greatly improving visual quality.

DirectStorage – DirectStorage is an all new I/O system designed specifically for gaming to unleash the full performance of the SSD and hardware decompression. It is one of the components that comprise the Xbox Velocity Architecture. Modern games perform asset streaming in the background to continuously load the next parts of the world while you play, and DirectStorage can reduce the CPU overhead for these I/O operations from multiple cores to taking just a small fraction of a single core; thereby freeing considerable CPU power for the game to spend on areas like better physics or more NPCs in a scene. This newest member of the DirectX family is being introduced with Xbox Series X and we plan to bring it to Windows as well.

Dynamic Latency Input (DLI) – Another innovation we are making to reduce latency for Xbox Series X is Dynamic Latency Input (DLI). With DLI, developers can more accurately synchronize the player’s input with the game’s simulation and render loop, even further reducing input latency while playing the game.

GPU Work Creation – Xbox Series X adds hardware, firmware and shader compiler support for GPU work creation that provides powerful capabilities for the GPU to efficiently handle new workloads without any CPU assistance. This provides more flexibility and performance for developers to deliver their graphics visions.

Hardware Accelerated DirectX Raytracing (DXR) – From improved lighting, shadows and reflections as well as more realistic acoustics and spatial audio, raytracing enables developers to create more physically accurate worlds. For the very first time in a game console, Xbox Series X includes support for high performance, hardware accelerated raytracing. Xbox Series X uses a custom-designed GPU leveraging the latest innovation from our partners at AMD and built in collaboration with the same team who developed DirectX Raytracing. Developers will be able to deliver incredibly immersive visual and audio experiences using the same techniques on PC and beyond.

Hardware Decompression – Hardware decompression is a dedicated hardware component introduced with Xbox Series X to allow games to consume as little space as possible on the SSD while eliminating all CPU overhead typically associated with run-time decompression. It reduces the software overhead of decompression when operating at full SSD performance from more than three CPU cores to zero – thereby freeing considerable CPU power for the game to spend on areas like better gameplay and improved framerates. Hardware decompression is one of the components of the Xbox Velocity Architecture.

Intelligent Delivery – Microsoft’s developer facing technology to reduce the size of game installs. Intelligent Delivery empowers developers to only install the pieces of the game you need, thereby minimizing the amount of content that needs to be installed or downloaded to the SSD.

Latency – Latency refers to responsiveness of the console and controller, including the time it takes for your input to be registered by your console and then displayed on your screen. Reducing latency results in a more connected and immersive experience. Xbox Series X will be our most responsive console ever featuring ultra-low latency with advanced technology that minimizes latency at every stage of the gaming pipeline so that you instantly see the impact of your actions on the screen.

Mesh Shading – Mesh shading will enable developers to dramatically improve the performance and image quality when rendering a substantial number of complex objects in a scene. As an example, mesh shaders could enable the player to experience asteroid belts and fields of flowers in more pristine detail without seeing a loss in performance.

Native Resolution – Native Resolution is an Xbox Series X backwards compatibility enhancement for select Xbox One games that allows them to render at native 4K even if they weren’t originally designed for 4K.

Optimized for Xbox Series X – Games built using the Xbox Series X development kit and designed to take advantage of the unique capabilities of the Xbox Series X. These include new titles built natively using the Xbox Series X development environment as well as previously released titles that have been rebuilt specifically for Xbox Series X. They will showcase unparalleled load-times, visuals, responsiveness and framerates up to 120 fps.

Parallel Cooling Architecture – Parallel Cooling Architecture is the name of the innovative system design used to cool Xbox Series X. Building a console that delivers four times the processing power of Xbox One X in the most quiet and efficient way – something that is critically important with all the extra power of our next generation console – led to its unique vertical design.

Project Acoustics – Incubated over a decade by Microsoft Research, Project Acoustics accurately models sound propagation physics in mixed reality and games, employed by many AAA experiences today. It is unique in simulating wave effects like diffraction in complex scene geometries without straining CPU, enabling a much more immersive and lifelike auditory experience. Plug-in support for both the Unity and Unreal game engines empower the sound designer with expressive controls to mold reality. Developers will be able to easily leverage Project Acoustics with Xbox Series X through the addition of a new custom audio hardware block.

Quick Resume – A new feature powered by the technical capabilities and the innovative Xbox Velocity Architecture in Xbox Series X, Quick Resume enables players to seamlessly switch between multiple titles and resume instantly from where you last left off.

RDNA 2 – The custom designed processor in the Xbox Series X leverages RDNA 2, the latest next generation graphics architecture from our partners at AMD. RDNA 2 provides a significant advancement in performance and efficiency as well as next generation graphics features such as hardware accelerated raytracing and variable rate shading.

Sampler Feedback Streaming (SFS) – A component of the Xbox Velocity Architecture, SFS is a feature of the Xbox Series X hardware that allows games to load into memory, with fine granularity, only the portions of textures that the GPU needs for a scene, as it needs it. This enables far better memory utilization for textures, which is important given that every 4K texture consumes 8MB of memory. Because it avoids the wastage of loading into memory the portions of textures that are never needed, it is an effective 2x or 3x (or higher) multiplier on both amount of physical memory and SSD performance.

SDR to HDR Conversion – With Xbox Series X, existing Xbox games, including recent titles within the ID@Xbox program, that don’t already have native HDR support will get the next-gen treatment. Xbox Series X is able to leverage an innovative HDR reconstruction technique to enhance existing SDR games with no work from developers and no impact to available CPU, GPU or memory resources.

Smart Delivery – Smart Delivery is a new technology introduced with Xbox Series X that will ensure you always play the best version of the games you own for your console, across generations. All Xbox Game Studios titles that are optimized for Xbox Series X, including “Halo Infinite” will support Smart Delivery, providing the best available version for whichever console you choose to play on. For example, this means if you purchase the Xbox One version of a supported title, we will identify and deliver the best version of it to your Xbox One, as usual. If you decide to jump into the next generation with Xbox Series X, we will automatically provide the Xbox Series X optimized version of the game at no additional cost if and when it becomes available. Smart Delivery is available to all Xbox developers.

Spatial Audio – Spatial Audio delivers deeply immersive audio which enables the player to more accurately pinpoint objects in a 3D play space. With full support for Dolby Atmos, DTS:X and Windows Sonic, Xbox Series X has custom audio hardware to offload audio processing from the CPU, dramatically improving the accessibility, quality and performance of these immersive experiences.

TFLOPS (Teraflops) – TFLOPS (or “teraflops”) stands for Trillion Floating-point Operations Per Second and is a measure of raw mathematical performance of a GPU. While Xbox Series X delivers 12 TFLOPS of 32-bit float performance, two times that of the Xbox One X, the architectural efficiency improvements brought by AMD’s RDNA 2 architecture plus our next generation features such as Variable Rate Shading (VRS) and hardware accelerated DirectX Raytracing means that Xbox Series X will deliver well over twice the effective graphics performance of Xbox One X for games.

Variable Rate Shading (VRS) – Variable Rate Shading increases GPU efficiency by concentrating shader work where it’s most needed and reducing shader work in areas where it won’t be noticeable. With minimal developer effort, VRS significantly improves GPU performance resulting in more stable and higher resolutions and frame rates with no perceptible loss in visual quality.

Variable Refresh Rate (VRR) – Variable Refresh Rate is a new addition to HDMI 2.1 which enables capable displays to refreshed as fast as the console can render images, thereby eliminating tearing, increasing smoothness, and reducing latency. We have been working with the industry’s leading TV manufacturers to ensure the display ecosystem is ready for the features we are bringing with Xbox Series X.

Xbox Series X Storage Expansion Card – Built in partnership with Seagate, this 1 TB custom storage solution expands storage capacity of Xbox Series X with the full speed and performance of the Xbox Velocity Architecture Previous generation Xbox titles can still be played directly from external USB 3.2 hard drives. However, to receive all the benefits of the Xbox Velocity Architecture and optimal performance, Xbox Series X, optimized games should be played from the internal SSD or Xbox Series X Storage Expansion Card.

Xbox Velocity Architecture – The Xbox Velocity Architecture is the new architecture we’ve created for the Xbox Series X to unlock new capabilities never-before seen in console development. It consists of four components: our custom NVMe SSD, a dedicated hardware decompression block, the all new DirectStorage API, and Sampler Feedback Streaming (SFS). This combination of custom hardware and deep software integration allows developers to radically improve asset streaming and effectively multiply available memory. It will enable richer and more dynamic living worlds unlike anything ever seen before. It also effectively eliminates loading times, and makes fast travel systems just that: fast.

Xbox Wireless Protocol – One of the first points to reduce latency is within the communication between your controller and your console. By bringing our existing high-bandwidth, low-latency wireless protocol on the Xbox One family of devices to Xbox Series X, we’re able to not only reduce latency in your gaming experience but also ensure all of your existing Xbox One gaming accessories will be compatible with Xbox Series X.

Zen 2 – The custom designed processor in the Xbox Series X leverages AMD’s latest Zen 2 CPU architecture. Zen 2 provides a significant advancement in CPU performance delivering more than 4 times the performance of an Xbox One X.

120 FPS – With support for up to 120 frames per second (FPS), Xbox Series X allows developers to exceed the more traditional 60 FPS in favor of heightened realism and more precise controls for fast-paced action.

• Wom

Wom

Iemand alles gelezen die een samenvatting kan maken? :+

• LuisjeNL
@Wom

Series X is vet cool 8)

Lichtpuntje...

• bram1984
@MRE-Inc Nog iemand die hem niet kent blijkbaar? En ik verwijs voor zover ik weet niet door naar fanboy accountjes die er alles aan doen om andere partijen zwart te maken. Spreek me er gerust op aan als ik dat wel doe. Heeft niks met mijn straatje te maken, aangezien dit soort figuren aan beide kanten zitten. Beide geen aandacht geven.

• Donstil
  • Niet online
Dat jij überhaupt geïnteresseerd bent in de Xbox joh @bram1984 , dat had ik niet verwacht van een dusdanig verstokte PlayStation gebruiker. Ook zwevende kiezer? Wat gaat voor jou de doorslag geven denk je? Want ik zit ook nog “between two consoles” namelijk.

Voor nu ben ik voor Xbox Series X vanwege, design, controller en services.
Maar voor Ps5 vanwege Friend list en sommige exclusives

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 15:04
Donstil schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:43:
Dat jij überhaupt geïnteresseerd bent in de Xbox joh @bram1984 , dat had ik niet verwacht van een dusdanig verstokte PlayStation gebruiker. Ook zwevende kiezer? Wat gaat voor jou de doorslag geven denk je? Want ik zit ook nog “between two consoles” namelijk.

Simpel dus, gewoon allebei halen :)

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I

• Donstil
  • Niet online
I ColoSsuZz I schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:53:
[...]

Simpel dus, gewoon allebei halen :)
Nou ik had wel een PS4 Pro en een Xbox one X naast elkaar alleen merkte toen dat ik er maar eentje gebruikte, die waar mijn vrienden zaten, dus dat doe ik maar niet meer :)

• I ColoSsuZz I
Donstil schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:00:
[...]

Nou ik had wel een PS4 Pro en een Xbox one X naast elkaar alleen merkte toen dat ik er maar eentje gebruikte, die waar mijn vrienden zaten, dus dat doe ik maar niet meer :)
Heb nu 't zelfde. Maar zodra er weer wat exclusives komen voor PS, dan gaat die gewoon weer aan :)

• bram1984
Donstil schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:43:

Zeker niet. Meer een (tech/game) enthusiast. Wel zeer benieuwd naar de single player exclusives van MS. Als die goed worden en ze liggen in mijn straatje, dan wil ik ze natuurlijk graag spelen. De vraag is dan alleen hoe (xCloud, Series S, Series X etc.).

Verwijderd

Nog steeds is de enige reden voor mij om een Series X te kopen het spel Microsoft Flight Simulator 2020. Dat lijkt mij zo meesterlijk spelen lui op de bank en met een controller. Ik ben dan ook een fan van Flight Simulators.

• bram1984
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:06:
Nog steeds is de enige reden voor mij om een Series X te kopen het spel Microsoft Flight Simulator 2020. Dat lijkt mij zo meesterlijk spelen lui op de bank en met een controller. Ik ben dan ook een fan van Flight Simulators.
Daar lijkt me dan weer geen zak aan, maar het ziet er wel dik uit.

• I ColoSsuZz I
bram1984 schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:17:
[...]

Daar lijkt me dan weer geen zak aan, maar het ziet er wel dik uit.
Ik deel je mening, al lijkt het mij toch enorm gaaf om even uurtje rond te vliegen.
Even door Nederland, gevalletje 9/11 naspelen, etc :+

• bram1984
I ColoSsuZz I schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:31:
[...]

Ik deel je mening, al lijkt het mij toch enorm gaaf om even uurtje rond te vliegen.
Ja ik zou het graag in levende lijven willen zien. Kunnen ze die engine en al die geografische info niet even gebruiken voor een dikke arcade straaljager game zoals Ace Combat? Geen idee of je daarmee een breed publiek aanspreekt, maar mijn aandacht hebben ze dan. Ik moet Ace Combat overigens nog steeds een keertje kopen. Lijkt me heel tof.

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
bram1984 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:06:
[...]

Ja ik zou het graag in levende lijven willen zien. Kunnen ze die engine en al die geografische info niet even gebruiken voor een dikke arcade straaljager game zoals Ace Combat? Geen idee of je daarmee een breed publiek aanspreekt, maar mijn aandacht hebben ze dan. Ik moet Ace Combat overigens nog steeds een keertje kopen. Lijkt me heel tof.
Ace Combat 7 zit in de Gamepass op de Xbox momenteel.

• Donstil
  • Niet online
I ColoSsuZz I schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:31:
[...]

Ja dat idd, even uit Gamepass trekken > Ooh dit is echt mooi zeg > Hee kijk nou zelfs mijn woonplaats is in 3d > Nooit meer aanraken 8)7
bram1984 schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:59:
[...]

Zeker niet. Meer een (tech/game) enthusiast. Wel zeer benieuwd naar de single player exclusives van MS. Als die goed worden en ze liggen in mijn straatje, dan wil ik ze natuurlijk graag spelen. De vraag is dan alleen hoe (xCloud, Series S, Series X etc.).
Aah oke, ik dacht al :)

• MRE-Inc

MRE-Inc

bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:53:
@MRE-Inc Nog iemand die hem niet kent blijkbaar? En ik verwijs voor zover ik weet niet door naar fanboy accountjes die er alles aan doen om andere partijen zwart te maken. Spreek me er gerust op aan als ik dat wel doe. Heeft niks met mijn straatje te maken, aangezien dit soort figuren aan beide kanten zitten. Beide geen aandacht geven.
Oh ik ken ze hoor en ken goed onderscheid maken tussen wat ik met een korrel zout moet nemen en wat niet. Wat deze Blue nugroho post is gewoon interessant (en dat staat los van of het waar is of niet).

Hij legt sheets/docs van Cerny en AMD en Microsoft naast elkaar en trekt daar wat conclusies uit. Je mag dan zelf bepalen wat je er van wilt aannemen als waar of onjuist. Het is iig niet het domme geroeptoeter wat sommige fan accounts juist wel doen. Hij pakt puur de door Sony/Microsoft/AMD aangeleverde informatie en analyseert deze. Dat kun je dan een fan account noemen, maar dan is de zogenaamde info van ene heer Schreier ook niet meer dan een fan account. Ik bedoel, zijn haat tegen Microsoft is net zo groot als zijn liefde voor Sony. Niks mis mee op zich, maar trek die lijn dan wel door als je het hebt over fan accounts.
bram1984 schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:59:
[...]
Meer een (tech/game) enthusiast. Wel zeer benieuwd naar de single player exclusives van MS. Als die goed worden en ze liggen in mijn straatje, dan wil ik ze natuurlijk graag spelen. De vraag is dan alleen hoe (xCloud, Series S, Series X etc.).
Maar leg mij en de anderen hier eens uit als je jezelf voordoet als tech/game enthusiast waarom je dan alleen hier komt posten als er iets tegengesproken moet worden in het voordeel van de PS4/5 ? Jij ziet die afbeeldingen die @drakiesoft gepost heeft toch ook en je kan toch niet anders zeggen dat die er fantastisch uitzien ? Of ben je dan alleen een tech/game enthusiast als de afzender Guerilla/Naughty Dog is ? Serieuze vraag, niet om te trollen. Ik ben hier echt benieuwd naar.

@Wom gewoon alles rustig lezen. Is nog redelijk Jip en Janneke taal ook en echt interessant. Er staan dingen in die ik niet wist en waar ik ook zo mijn vraagtekens bij heb, namelijk:
Auto Low Latency Mode (ALLM) – As part of commitment to responsiveness for the next generation of console gaming, Xbox Series X supports Auto Low Latency Mode (ALLM) with capable displays. ALLM automatically enables your display’s lowest latency mode when you start playing. This functionality exists on Xbox One consoles today
Vooral de laatste 2 zinnen dat ALLM al op de huidige Xbox One consoles moet zitten. Ik heb daar niks van gemerkt. Er staat namelijk dat ALLM automatisch de laagste latency mode kiest voor je display. Over welke display hebben we het dan ? De Xbox heeft al geen HDMI-CEC dus het aanzetten van je Xbox die dan automatisch je tv aanzet en de juiste input kiest, is niet beschikbaar op de X1. Met lowest latancy mode wordt volgens mij gewoon de Game mode bedoelt die op de meeste tv's zitten of ik mis een stukje kennis van huidige displays.

@bram1984 Ace Combat kopen ? Zit gewoon in GamePass hoor. O-) Ben hem ook aan het spelen, maar het is dat ik vliegen op zich leuk vind om te doen, maar graphics wise is het meh.... Zet het beeld maar eens stil en kijk naar de grond, elke boompje is exact hetzelfde. Nou snap ik dat je niet elke boom uniek kunt laten lijken, maar hier zijn er maar 2 welke constant gecopied/paste zijn. De explosies die ik zelf creeer door targets op te blazen zijn nog redelijk (geen eens drukgolven - zelfs Just Cause 2 had dat al op de X360), maar als je zelf neer stort dan zit je echt naar 8bit 1972 graphics te kijken zo slecht. Mijn advies, lekker laten liggen tenzij die voor 5 euro te krijgen is en je je over die graphics heen kunt zetten.

https://gamerdvr.com/gamer/mre-inc/video/94468892

• Caayn
  • Niet online
Ik kan iedereen AC7 aanraden, fantastische game, prachtige graphics in de lucht :Y (de grond is nog altijd minder)
MRE-Inc schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:17:
[...]

Vooral de laatste 2 zinnen dat ALLM al op de huidige Xbox One consoles moet zitten. Ik heb daar niks van gemerkt. Er staat namelijk dat ALLM automatisch de laagste latency mode kiest voor je display. Over welke display hebben we het dan ? De Xbox heeft al geen HDMI-CEC dus het aanzetten van je Xbox die dan automatisch je tv aanzet en de juiste input kiest, is niet beschikbaar op de X1. Met lowest latancy mode wordt volgens mij gewoon de Game mode bedoelt die op de meeste tv's zitten of ik mis een stukje kennis van huidige displays.
Is een HDMI 2.1 feature, de TV moet het ondersteunen. Ondersteund je TV ALLM niet veranderd er ook niks :) Het is in feite niks meer dan een vlaggetje waarop de TV moet reageren en automatisch de processing dusdanig moet aanpassen om de laagst mogelijk input latency te geven. De fabrikant is verder vrij om te bepalen hoe zij reageren op ALLM.

TLDR: ALLM enabled = automatisch aan- uitzetten van gamemode op je TV.

Mijn huidige LG C9 activeert netjes ALLM wanneer ik een game opstart op mijn XB1X :) Zelf ben ik er niet zo'n enorme fan van omdat ik mijn audio latency zelf kalibreer (losse speakers), met ALLM kan er dan een klein verschil zitten tussen een game en het afspelen van video (blu-ray/netflix/etc). Wel handig voor mensen die niet weten hoe ze hun TV juist moeten instellen voor games.

• MRE-Inc

MRE-Inc

Caayn schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:27:
Ik kan iedereen AC7 aanraden, fantastische game, prachtige graphics in de lucht :Y (de grond is nog altijd minder)

[...]
Is een HDMI 2.1 feature, de TV moet het ondersteunen. Ondersteund je TV ALLM niet veranderd er ook niks :) Het is in feite niks meer dan een vlaggetje waarop de TV moet reageren en automatisch de processing dusdanig moet aanpassen om de laagst mogelijk input latency te geven. De fabrikant is verder vrij om te bepalen hoe zij reageren op ALLM.

Mijn huidige LG C9 activeert netjes ALLM wanneer ik een game opstart op mijn XB1X :) Zelf ben ik er niet zo'n enorme fan van omdat ik mijn audio latency zelf kalibreer (losse speakers), met ALLM kan er dan een klein verschil zitten tussen een game en het afspelen van video (blu-ray/netflix/etc). Wel handig voor mensen die niet weten hoe ze hun TV juist moeten instellen voor games.
Huh, dus jij vind Ace Combat 7 graphisch wel goed. ? Het vliegtuig ziet er idd goed uit, maar de ground targets vind ik echt meh.

Over dat ALLM, dat hadden ze er dus wel even bij mogen zetten dat het HDMI 2.1 is, want dat heeft mijn TV niet, al staat een C9 in de planning eind van het jaar. Hopenlijk zijn de prijzen dan wat gezakt vanwege de CX lineup.

Nadeel van game mode en video kijken (hier vooral netflix en amazon prime) via de Xbox One X is dat er zoveel uitgeschakeld is, dat de kleuren niet echt mooi overkomen. Wanneer ik netflix/amazon prime via de Xbox kijk, dan schakel ik de tv zelf weer over naar bioscoop/normaal/etc etc modus omdat dan de kleuren gewoon veel beter zijn, zoals zwart ipv grijs.

Hoop wel dat mijn Xbox Media Remote gewoon blijft werken op de Series X. Dat werkt toch wel veel beter dan via de controller (die na 15 minuten uitgaat) je film op pauze te zetten.

• Caayn
  • Niet online
MRE-Inc schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:35:
[...]

Huh, dus jij vind Ace Combat 7 graphisch wel goed. ? Het vliegtuig ziet er idd goed uit, maar de ground targets vind ik echt meh.
Verschilt wel erg per missie. Maar met de juiste licht inval en de wolken kan het er super uitzien. Alleen jammer van de resolutie op de XB1X en grond details zijn inderdaad niet denderend te noemen. Ik vloog vaak hoog in de lucht en duikte al draaiend recht naar beneden voor een korte bombing run en trok weer op naar boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3NujaMy8TPdrhylVID-zKNwU3E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6Ait8brlXcX0FcsIsBVzPK3I.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pussn_jXa0ZolFUzr6fSFdC4Dt4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/NRsExEC6GrQzsNCfICX9SS47.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5fxMdI8CopEXYNExGyqjkL8-84=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4EgP28Rg5CsB3UqAQe6YcfIG.png?f=fotoalbum_small
Over dat ALLM, dat hadden ze er dus wel even bij mogen zetten dat het HDMI 2.1 is, want dat heeft mijn TV niet, al staat een C9 in de planning eind van het jaar. Hopenlijk zijn de prijzen dan wat gezakt vanwege de CX lineup.
Volgens mij is het wel een feature die ook op HDMI 2.0 kan werken maar dan moet de fabrikant het wel implementeren. Het is in ieder geval met HDMI 2.1 geïntroduceerd.
Nadeel van game mode en video kijken (hier vooral netflix en amazon prime) via de Xbox One X is dat er zoveel uitgeschakeld is, dat de kleuren niet echt mooi overkomen. Wanneer ik netflix/amazon prime via de Xbox kijk, dan schakel ik de tv zelf weer over naar bioscoop/normaal/etc etc modus omdat dan de kleuren gewoon veel beter zijn, zoals zwart ipv grijs.
Met de juiste kalibratie kan je een heel eind komen. TVs staan hier eigenlijk standaard in game mode :+

Grijs ipv zwart in gamemode vind ik wel weer vreemde.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22
Caayn schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:27:

[...]

Hou er ook rekening mee dat je AVR het ook aan moet kunnen, anders blokkeert die het signaal.
Bij mij gaat het ook goed. Xbox One X zet netjes de C9 op Game mode via mijn receiver (Denon X2500H).
Het is dus een hdmi 2.1 feature die ook backwards compatible gemaakt kan worden op apparatuur met een hdmi 2.0 aansluiting (mijn AVR en de Xbox zelf). Sommige fabrikanten hebben dit via een firmware upgrade naar oude apparatuur gebracht.
De xbox doet dit ook netjes alleen voor games en switch terug zogauw je netflix of bluray etc. gaat kijken

• Wom

Wom

*Een topic report aanmaken werkt beter voor de sfeer in het topic dan op dingen reageren

Bij de eerste beelden vond ik dit al de meest indrukwekkende feature. De snelheid waarmee je schakelt tussen games is iets wat ik zeker wel ga merken. Ik durf nog wel eens te wisselen als een bepaald level niet lukt bijvoorbeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Gropah op 21-04-2020 11:25 ]

• drakiesoft
MRE-Inc schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:39:
[...]

Ja let op mijn woorden, kwaliteit is het nieuwe power, aantal exclusives :+
Ja en het nieuwe geloof SSD > Tflops

• MRE-Inc

MRE-Inc

Wom schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:14:
Kunnen de commentaren op elkaar achterwege blijven aub? Voegt werkelijk helemaal niks toe.

[YouTube: What is QUICK RESUME on Xbox Series X?]

Bij de eerste beelden vond ik dit al de meest indrukwekkende feature. De snelheid waarmee je schakelt tussen games is iets wat ik zeker wel ga merken. Ik durf nog wel eens te wisselen als een bepaald level niet lukt bijvoorbeeld.
Dat werkt dus net zoals VM's. Denk dat het ook een soort van hypervisor achtig iets gaat zijn (volgens mij heeft de hier zwaar kuch bekritiseerde Blue daar al eens een screenshot van laten zien) als je zelfs kunt door spelen nadat de stroom van je console is geweest. Ben wel benieuwd of dit ook toepasbaar gaat zijn via private cloud streaming, dus xcloud via je eigen xbox.

@drakiesoft ja die was ik nog vergeten :P

• Finraziel
MRE-Inc schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:35:
Hoop wel dat mijn Xbox Media Remote gewoon blijft werken op de Series X. Dat werkt toch wel veel beter dan via de controller (die na 15 minuten uitgaat) je film op pauze te zetten.
Als de controller sneller wakker zou worden en connecten met de console zou dat ook een hoop schelen. Dat was een van de weinige punten waar ik de PS4 echt fijner vond werken toen ik mijn Xbox verkocht had en die tijdelijk gebruikte voor Netflix e.d. (ondertussen nieuwe TV met Android dus doe ik het daar op). De PS4 controller gaat ook uit, maar als je op het knopje drukt kun je een seconde later of zo al pauzeren. De Xbox controller is daarin veel trager, hoe fijn ik hem voor de rest ook vind.

en jongens, trollen zijn er om te negeren, niet om te voeren...

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Gewoon degelijke CEC support zou al veel schelen. Heb je niet eens een controller of media remote nodig voor de basisacties.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Verwijderd

boe2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:24:
Gewoon degelijke CEC support zou al veel schelen. Heb je niet eens een controller of media remote nodig voor de basisacties.
Weet je (of iemand) of daar al iets over bekend is?

• Caayn
  • Niet online
Ik snap er eerlijk gezegd niks van. Op mijn LG C9 kan ik mijn XB1X prima aansturen, ik kan zelfs navigeren door het dashboard, maar simpelweg CEC wordt niet ondersteund door de Xbox.

offtopic:
(Ik kijk overigens gewoon via de apps op de TV, enkel voor (uhd) blu-ray wordt een console aangeslingerd)

• MRE-Inc

MRE-Inc

*snip*
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:42:
[...]

Weet je (of iemand) of daar al iets over bekend is?
Ja HDMI CEC is bevestigd op de XSX. Weet alleen niet meer waar ik het gelezen of gezien heb, maar voor mij is dit een vrij grote wens. Ik moet nu elke avond de afstandsbediening zoeken (leuke he een 3 jarige zoon) om de tv aan te zetten, dan de tv op hdmi 1 te zetten, daarna de Xbox aan te doen. Ik wil al sinds de One X HDMI-CEC. Gewoon je controller pakken, de guide knop indrukken en je TV en Xbox automatisch in laten schakelen.

[ Voor 68% gewijzigd door Gropah op 21-04-2020 11:25 ]

• Miesjh
  • Laatst online: 16:39

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Op mijn LG C9 kan ik gewoon met mijn LG remote mijn Xbox One X besturen. Werk relaxt als je een UHD Bluray wilt aanslingeren. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Miesjh op 20-04-2020 14:26 ]

• bram1984
Miesjh schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:25:
[...]

Op mijn LG C9 kan ik gewoon met mijn LG remote mijn Xbox One X besturen. Werk relaxt als je een UHD Bluray wilt aanslingeren. _/-\o_
Is dat iets wat alleen de C9 doet en kan je dan ook de pointer echt gebruiken?

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Caayn schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:46:
[...]
Ik snap er eerlijk gezegd niks van. Op mijn LG C9 kan ik mijn XB1X prima aansturen[/offtopic]
Miesjh schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:25:
[...]
Heb ik even opgezocht, want de Xbox One heeft toch ECHT wel geen CEC mogelijkheden.
De LG C9 heeft gewoon een programmeerbare remote, waarbij hij zich kan gedragen als xbox media remote. Maar om dat nu als "nietes, de xbox kan het wel" argument te gebruiken? Dit is een unieke feature van LG, niet van de xbox.

[ Voor 14% gewijzigd door boe2 op 20-04-2020 15:11 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Miesjh

Miesjh

boe2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:09:
[...]

[...]

Heb ik even opgezocht, want de Xbox One heeft toch ECHT wel geen CEC mogelijkheden.
De LG C9 heeft gewoon een programmeerbare remote, waarbij hij zich kan gedragen als xbox media remote. Maar om dat nu als "nietes, de xbox kan het wel" argument te gebruiken? Dit is een unieke feature van LG, niet van de xbox.
Ik heb dit trouwens niet zelf geprogrammeerd. Dit werkt out of the box.

• Caayn
  • Niet online
boe2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:09:
[...]

[...]

Ik claim toch ook niet dat de XB1 CEC ondersteunt :? Ik geef je juist gelijk en dat ik het vreemd vind dat een C9 juist wel controle over de XB1 heeft, de manier waarop liet ik in het midden.

Misschien dat dat niet duidelijk overkwam, waarvoor excuses.

• drakiesoft
MRE-Inc schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:31:
[...]

[...]

Hier overigens een lijstje gepost op Xbox Wire van 16 april 2020 met alle terminologie en een korte uitleg erbij:

[...]
Een indrukwekkende lijst met features die enkel en alleen voor de series x gelden!!!

Ben benieuwd waarmee developers met deze unieke features ons gaan verwennen.

Verwijderd

drakiesoft schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:15:
[...]

Een indrukwekkende lijst met features die enkel en alleen voor de series x gelden!!!

Ik zie allerlei termen die niet exclusief zijn voor series X. Om maar latency en backwards compatible te noemen. In het eerste punt wordt notabene gezegd dat het al in de huidige One zit (Al geloof ik het niet. Mijn tv verspringt niet automatisch naar game mode als ik een spel start.)

• bram1984
drakiesoft schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:15:
[...]

Lol, nee hoor. Er staan meerdere features in die op beide next gen consoles aanwezig zijn.

[ Voor 108% gewijzigd door Gropah op 21-04-2020 11:25 ]

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

uchiha tijntje schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:35:
[...]

De game is idd een 4 player coop, maar het had volgens mij ook een soort director mode waarin 1 iemand (special) zombies kan laten spawnen? Als dat niet zo is dan kan L4D2 die a-symmetrische MP games dus niet redden :p
Ben jij toevallig niet in de war met Evolve ?

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

justifire schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:27:
[...]

Ben jij toevallig niet in de war met Evolve ?
Nee die had ik al genoemd :P Maar dan ben ik gewoon in de war. Al erg lang geleden dat ik L4D2 heb gespeeld :)

• drakiesoft
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:24:
[...]

Ik zie allerlei termen die niet exclusief zijn voor series X. Om maar latency en backwards compatible te noemen. In het eerste punt wordt notabene gezegd dat het al in de huidige One zit (Al geloof ik het niet. Mijn tv verspringt niet automatisch naar game mode als ik een spel start.)
Latency specifiek voor Xbox van controller tot beeld.
Full backwards compatibele is wat anders dan 1 generatie.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Uiteindelijk is MS een bedrijf dat geld wil verdienen. Het is dan ook wel grappig om te te bedenken dat MS wellicht meer verdiend aan de sales van Minecraft en de ingame purchases op de PS4 dan Sony aan enkele van hun eigen exclusives. Zo stond Minecraft zelfs in 2019 nog in 11 van de 12 maanden in de top 10 best selling PS4 games. :)

Maarja, dit is net zo offtopic als de 20% attach rate :P

[ Voor 9% gewijzigd door uchiha tijntje op 20-04-2020 17:57 ]

• drakiesoft
uchiha tijntje schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:55:
Uiteindelijk is MS een bedrijf dat geld wil verdienen. Het is dan ook wel grappig om te te bedenken dat MS wellicht meer verdiend aan de sales van Minecraft en de ingame purchases op de PS4 dan Sony aan enkele van hun eigen exclusives. Zo stond Minecraft zelfs in 2019 nog in 11 van de 12 maanden in de top 10 best selling PS4 games. :)

Maarja, dit is net zo offtopic als de 20% attach rate :P
En dit is een game die je blijft spelen in tegenstelling tot Spiderman. 3 x slingeren en je hebt het allemaal wel gezien.

Daarnaast heb je nog een pc markt waar ms hun geld binnen haalt. Dus die zogenaamde exclusives zit alleen in het hoofd van sommige fanboys. Zelfs Sony doet er niet meer aan mee en brengt alles voor de pc uit.

• Caayn
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat het indirecte effect van exclusives groter is dan het directe effect. Vergelijkbaar met het hebben van een "Halo" product (nee niet de game) in je product line-up. Het trekt veel aandacht richting jouw merk ookal kopen de meeste het niet.

De hardcore groep die juist aangetrokken wordt door dergelijke exclusives zal ook sneller hetzelfde systeem aanraden om zo een CoD/Battlefield/Fifa/etc samen met hun vrienden te spelen wat vaak weer de mensen zijn wie die exclusive juist weer niet zoveel kan schelen.

Zo zie ik het in ieder geval :)

• Donstil
  • Niet online
Caayn schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:57:
Persoonlijk denk ik dat het indirecte effect van exclusives groter is dan het directe effect. Vergelijkbaar met het hebben van een "Halo" product (nee niet de game) in je product line-up. Het trekt veel aandacht richting jouw merk ookal kopen de meeste het niet.

De hardcore groep die juist aangetrokken wordt door dergelijke exclusives zal ook sneller hetzelfde systeem aanraden om zo een CoD/Battlefield/Fifa/etc samen met hun vrienden te spelen wat vaak weer de mensen zijn wie die exclusive juist weer niet zoveel kan schelen.

Zo zie ik het in ieder geval :)
Ja dat denk ik ook eerder. Vrienden/collega’s/familie om mee te gamen is super belangrijk.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Donstil schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:03:
[...]

Ja dat denk ik ook eerder. Vrienden/collega’s/familie om mee te gamen is super belangrijk.
Daarom zou het fijn zijn dat steeds meer games cross platform gaan ondersteunen. Het is idioot dat de technische mogelijkheden er zijn, maar dat je fifa nog steeds niet kunt spelen tegen een vriend die toevallig net een andere console heeft of een pc. Als de miljarden bedrijven dat eindelijk toe gaan staan, dan zijn ze er echt voor de gamers.

• Miesjh

Miesjh

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:24:
[...]

Mijn TV springt WEL naar gamemode. Ligt dus eerder aan je TV.

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:07:
[...]

Daarom zou het fijn zijn dat steeds meer games cross platform gaan ondersteunen. Het is idioot dat de technische mogelijkheden er zijn, maar dat je fifa nog steeds niet kunt spelen tegen een vriend die toevallig net een andere console heeft of een pc. Als de miljarden bedrijven dat eindelijk toe gaan staan, dan zijn ze er echt voor de gamers.
Mwa. Laat de pc maar zitten. Al die muizen in shooters en cheaters in alle spellen hoeft van mij niet. Crossplay met consoles juich ik van harte toe!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:26:
[...]

Mwa. Laat de pc maar zitten. Al die muizen in shooters en cheaters in alle spellen hoeft van mij niet. Crossplay met consoles juich ik van harte toe!
Mja ok, PvP games misschien wel, maar voor PvE games is crossplatform altijd wel prima. :)

• Wom

Wom

Hoe is dat eigenlijk bij Sea of Thieves (wat volgens de geruchten een dikke XSX update gaat krijgen), daar heb je zowel PvE als PVP over zowel consoles als PC toch?

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

uchiha tijntje schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:07:
[...]

Kan je nagaan hoe ver Sega al was.
Lekker vanaf je Dreamcast spelen met / tegen PC.
Zonde dat ze niet meer meespelen op console-gebied.

Als ik overigens even kijk naar de performance van de Dreamcast in die tijd wil ik niet weten hoeveel TF Sega nu uit een console zou kunnen persen, ik schat makkelijk zo’n 30-40 TF :9

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Zo weinig? Ik schat ze minimaal op 55. Al die Sonic power!

• Donstil
  • Niet online
Sega is toch ook een Microsoft studio geworden? Of is dat nog niet officieel?

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Ze moeten ergens hun clicks mee genereren. :)

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
uitgestelde 1 april grap :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Als je een 1 april grap vanwege welke reden dan ook moet uitstellen dan stel je hem gewoon een jaar uit :)

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:17
Modbreak:even op slot om op te ruimen

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Modbreak:Het topic is weer open. De TW was dan wel weggevallen danwel vergeten, maar onthoud dat XSX vs PS5 discussies niet de bedoeling zijn, net zoals trollen en op de man spelen.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 14:58
Ik vind het best om cross platform te spelen bij sommige games. Bij Wreckfest zou dat bv prima kunnen, idem met party games of bv Rocket League. Overal waar weinig winst te behalen is.

Liefst zou ik kunnen kiezen om PC er maar helemaal buiten te laten. Er wordt daar altijd veel gecheat. Zeker in de eerste maanden na launch van iets nieuws, maar grote games ook altijd wel constant (zoals COD nu). Maar ik wil altijd de keuze krijgen om cross platform uit te zetten. In veel games haal je gewoon een enorm voordeel uit PC versies. Aanpassen van grafische settings, hogere FPS, hogere FOV, etc. En dat zijn dan de zaken die niet direct opvallen (en waarbij je nog kunt twijfelen of het aan jou ligt en zij niet gewoon beter zijn). Dan heb je nog macro's en extra knoppen onder je vingers (zo'n elite controller vind ik al een beetje oneerlijk), aanpassen netwerk pakketjes, etc. Zaken waar je niet eens voor gebanned zult worden. En daarboven nog de wallhacks, aimbots en whatever.

Bij consoles heb je ook aardig wat toetsenbord/muis gebruikers inmiddels. Ook niet eerlijk, maar die halen niet altijd voordeel als een controller wordt gesimuleerd. En die hebben verder ook geen grafische instellingen om aan te passen. En aardig wat games weten inmiddels deze spelers er wel uit te halen en in een eigen lobby te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Martinspire op 21-04-2020 15:06 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Miesjh

Miesjh

Concept Series S

Afbeeldingslocatie: https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xlarge/public/field/image/2020/04/lockhart-jiveduder-awesome-concept-xbox.jpg?itok=9LfOSSKA
As per some of our earlier information on Xbox "Lockhart" and the Xbox Series X, we're expecting Lockhart to be a 4TF "entry-point" to next-gen gaming, and it should effectively replace the Xbox One X. This system is designed to be affordable but will offer aspects of a next-gen experience currently unavailable to past-gen consoles, presumably in the form of NVME loading speeds and perhaps some limited ray-tracing. We have no idea about the capabilities of Lockhart outside that magical "4TF" GPU number, which came alongside more of our detailed Xbox Series X info that turned out to be accurate.
Whether Xbox Lockhart will break cover in May is unknown, but based on its imminent take-home status and the oddly coincidental (and wholly separately sourced) timing of the Surface rumors suggest an early May reveal could be on the money. With E3 2020 canceled, Microsoft perhaps has a bit more leeway in terms of what it can do with regards to marketing and its upcoming events, spreading them across a wider range of dates. A couple of Xbox YouTubers with good track records for accurate information have suggested a May event, as well, to coincide with the previously-announced digital showcases Microsoft mentioned would replace its E3 showing in June.
https://www.windowscentra...76900&utm_campaign=social

[ Voor 99% gewijzigd door Miesjh op 21-04-2020 16:34 ]

• I ColoSsuZz I

• bram1984
Lijkt me een beetje teveel voor de hand liggend. Dat ding schijnt ook maar 4TF te zijn, dus die zal wel in een traditionele vormfactor komen, is mijn gok. Ben wel benieuwd naar de specs. Ik hoop echt dat het alleen de GPU is die minder sterk is zodat devs volle bak voor Series X en PS5 kunnen ontwikkelen en alleen de settings even omlaag hoeven te zetten.

• Finraziel
Dat plaatje lijkt me heel erg onwaarschijnlijk... het is dan ook maar iets verzonnen door iemand op Reddit (voor wie geen zin heeft om in de tekst van het artikel te checken).

Pagina: 1 ... 4 ... 147 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Op naar gamende Tweakers? Zie deze lijst en voel je vrij om jezelf toe te voegen :)

Aanverwante topics:
• Alles over pre-orders en levertijden: ~[XSX / XSS] Pre-order, levering en prijzen topic
• GAMEPASS: [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden