Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:03
bram1984 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:05:
[...]
Dank, dan blijf ik lekker bij 8GB. Ik denk toch dat ik op termijn meer aan meer opslag ga hebben.

Over Coolblue: het zal je verbazen. Het is beschamend wat mensen daar allemaal retourneren. En ze doen er totaal niet moeilijk over. Vorige week toevallig een nieuwe koffiebonenmachine gekocht. Genoeg tweede kansjes bekeken. Dikke schade overal, krassen, incomplete accessoires. Over een keurige MB Air doen ze niet moeilijk hoor. We hebben via de zaak zelfs een keer een complete gebruikte iMac geretourneerd daar, namens een klant.
Ik realiseerde me na het posten dat het bericht over Coolblue wellicht verkeerd opgepikt zou kunnen worden, vandaar de edit.

Wat betreft het retourneren van een flink gebruikt product (waaronder de iMac en de Air), dit vind ik persoonlijk echt not done. Maar: 'Don't hate the player, hate the game'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
TrabK schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:07:
[...]

Ah zo, ja dat klinkt veelbelovend. Is er iets bekend over wanneer deze te koop komt? Of is dat juist de million-dollar-question? : -)
Tot nu toe enkel geruchten, maar wel van personen die het de afgelopen jaren vaak bij het juiste eind hebben gehad. En het is niet zo'n gekke gedachte. De 15 inch is een 16 inch geworden, door de bezels te verkleinen. Waarom zou dit niet bij de 13 ook kunnen, om zo tot 14 inch te komen? En een upgrade in ssd is peanuts, en versterkt de merkbeleving van Apple. De geruchten zeggen in ieder geval het 2e kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
@evjatar Ik heb 'm pas een weekje hoor. ;)

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Echter is het een van de USP's van CB en de reden dat mijn werkgever en ik er graag kopen. We geven er miljoenen uit, dus heul af en toe iets retourneren is prima. Mijn iPhone 11 Pro is een tweedehands product, dus prima service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrabK
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
@evjatar - ik moet m'n keuze voor 10-5 doorgeven dus ik ga nog even wachten.

Mocht ik toch de keuze moeten maken tussen de Air 2020 en de Pro 2019 zou jij dan voor de Pro gaan of weegt o.a. het nieuwe toetsenbord in de Air 2020 echt wel op tegen de voordelen (touch-bar) van de Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
bram1984 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:18:
@evjatar Ik heb 'm pas een weekje hoor. ;)

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Echter is het een van de USP's van CB en de reden dat mijn werkgever en ik er graag kopen. We geven er miljoenen uit, dus heul af en toe iets retourneren is prima. Mijn iPhone 11 Pro is een tweedehands product, dus prima service.
Een beetje perspectief kan veel veranderen, maar ik ben blij dat je (mijn persoonlijke) punt snapt.

@TrabK
Ik zou inderdaad nog even wachten en kijken of er voor die tijd meer bekend is.

Mocht ik de keuze moeten maken zou ik voor de Pro gaan, ondanks dat ik vind dat het toetsenbord niet lekker werkt (persoonlijke mening). De problemen met hitte die de Air heeft bij sommigen (100 graden continu) vind ik persoonlijk best wel heftig. Oudere Macbooks werden ook wel warm, maar niet zo warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ben een dikke maand later ook nog steeds aan het twijfelen. Hoe meer je leest, hoe meer twijfel :')

Momenteel een MacBook Pro 2017 (13" non Touch Bar) waar ik quasi al mijn huis-tuin-keukenwerk mee doe. Niet rotsvast overtuigd van het toetsenbord maar heb er tot op heden gelukkig wel geen problemen mee. Sinds de aankondiging van de Air 2020 overweeg ik om over te stappen, voor enerzijds het toetsenbord, en de Air lijkt in i5 spec tot 50% sneller dan mijn huidige dual-core. (Geekbench 5)

Een 14" Pro zit hoogstwaarschijnlijk niet in het budget dus het is of de Air, of mijn huidige nog enkele jaren houden. Heb wel nog 2,5 jaar garantie op de mogelijke toetsenbordproblemen..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 07:42
Ik heb het hier al een paar keer verkondigd, ofwel heb ik gewoon geluk met de mijne, maar die van mij doet het vlekkeloos. Fan gaat zo goed als nooit aan, temperaturen blijven koel, enz. Happy camper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:08
FrE911 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:47:
Ik heb het hier al een paar keer verkondigd, ofwel heb ik gewoon geluk met de mijne, maar die van mij doet het vlekkeloos. Fan gaat zo goed als nooit aan, temperaturen blijven koel, enz. Happy camper :)
Tof! Fijn voor je!!

Doe jij ook aan video bellen/Teams? Kan je wat vertellen over de applicaties die je gebruikt? Jij hebt de i3, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:48

f.h

FrE911 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:47:
Volledig herkenbaar. Geen ervaring met Teams of Zoom, maar wel FaceTime en dat gaat prima. Ook mijn Windows 10 VM draait die zonder moeilijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ChrisM schreef op maandag 4 mei 2020 @ 06:06:
[...]

Tof! Fijn voor je!!

Doe jij ook aan video bellen/Teams? Kan je wat vertellen over de applicaties die je gebruikt? Jij hebt de i3, toch?
Zoom of Teams opstarten en het is feest. Maakt niet uit welke Air (2018, 2019 of 2020) en/of welke cpu. Mijn i7 gaat ook naar de 100 graden. Ligt simpelweg aan de software. Anders dan bij deze 2 programma’s blijf hij koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Darks schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:33:
Ben een dikke maand later ook nog steeds aan het twijfelen. Hoe meer je leest, hoe meer twijfel :')

Momenteel een MacBook Pro 2017 (13" non Touch Bar) waar ik quasi al mijn huis-tuin-keukenwerk mee doe. Niet rotsvast overtuigd van het toetsenbord maar heb er tot op heden gelukkig wel geen problemen mee. Sinds de aankondiging van de Air 2020 overweeg ik om over te stappen, voor enerzijds het toetsenbord, en de Air lijkt in i5 spec tot 50% sneller dan mijn huidige dual-core. (Geekbench 5)

Een 14" Pro zit hoogstwaarschijnlijk niet in het budget dus het is of de Air, of mijn huidige nog enkele jaren houden. Heb wel nog 2,5 jaar garantie op de mogelijke toetsenbordproblemen..
Voor mij geldt hetzelfde, ook nog geen problemen met het toetsenbord. Ik heb zelf de i7 dual-core, 16GB RAM en 512GB SSD. Als ik al zou upgraden, dan zou ik wel voor quad-core gaan. Voor nu zou ik het zonde vinden om mijn huidige MBP weg te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:38
MacBook Pro 13" is zojuist vernieuwd.

https://www.apple.com/new...e-and-faster-performance/

Jon Prosser was weer spot-on met z'n leak.

[ Voor 25% gewijzigd door Rivanov op 04-05-2020 15:01 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:48

f.h

Rivanov schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:01:
MacBook Pro 13" is zojuist vernieuwd.

https://www.apple.com/new...e-and-faster-performance/

Jon Prosser was weer spot-on met z'n leak.
[Twitter]
Prachtig apparaat, maar heb (voor mijn werkzaamheden) de juiste keus gemaakt voor de MBA.

Wat ik wel interessant vind is dat er ander (sneller) geheugen in de MBA zit dan in de MBP? Ik was getriggerd door het prijs verschil voor de 8GB -> 16GB upgrade.

MBP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA59CK-6aWJWWmI8xlLL2idv-NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gWQlv11oWAuZQD80fyO1HWc.jpg?f=fotoalbum_large

MBA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m99MipahFU4msfsTzfE_NTyTsJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcSOFPwkKzuy1w8ucR2h8B1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 13:47

Inge Janse

post-l33t

Ik dacht eerst even 'fuck, ik had die MBP moeten kopen', maar een reactie gaf me moed:
Als je geld wilt besparen, moet je sowieso niet voor de Pro gaan, dan zou ik lekker voor de 2020 Macbook Air gaan. Krijg je wel een 10e generatie Intel, Retina, TouchID, maar zit je niet met die gare Touchbar. Enige 'echte' concessie zijn 2 usb-c-poorten.

[edit]
Lees net dat het 1499 model Pro ook maar slechts 2 poorten heeft. Tsja, dan wordt de keuze wel heel makkelijk. Lijkt erop dat die 'lage prijs' modellen alleen maar in de markt staan om de duurdere wat attractiever te maken.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
f.h schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:52:
[...]
Wat ik wel interessant vind is dat er ander (sneller) geheugen in de MBA zit dan in de MBP? Ik was getriggerd door het prijs verschil voor de 8GB -> 16GB upgrade.

MBP
[Afbeelding]

MBA
[Afbeelding]
Even doorklikken in de opties; basismodel heeft een 8e generatie processor en dus DDR3 geheugen.

De duurdere modellen hebben een 10e generatie processor, net als de MacBook Air, en daarmee DDR4 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsbruns
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05-2020
Hoi, ik ben nieuw hier. Ik ben bezig met een fotografie opleiding, en heb een macbook nodig voor dagelijks gebruik; lightroom en Photoshop. Ik twijfel tussen de macbook air 13 2020 of de macbook pro 13 2020. i5/i7, 16GB, 256gb opslag.
Heb totaal geen kennis hier in. Zou iemand mij kunnen helpen in mijn keuze? Budget is €1800. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Babsbruns schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:42:
Hoi, ik ben nieuw hier. Ik ben bezig met een fotografie opleiding, en heb een macbook nodig voor dagelijks gebruik; lightroom en Photoshop. Ik twijfel tussen de macbook air 13 2020 of de macbook pro 13 2020. i5/i7, 16GB, 256gb opslag.
Heb totaal geen kennis hier in. Zou iemand mij kunnen helpen in mijn keuze? Budget is €1800. Alvast bedankt.
Kort en goed: de nieuwe MacBook Air is hier ruim genoeg geschikt voor. Hier heb je geen veel duurdere pro voor nodig en de Air is nog lichter ook om gemakkelijker mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 10:40
Denk dat het voor mij ook gewoon de Air gaat worden met de 50euro upgrade naar de i5.
Nog even en mijn Macbook pro 2010 stijgt op met die fan die overuren draait nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:27

4POX

Everybody is wired

Dirk0s schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:46:
Denk dat het voor mij ook gewoon de Air gaat worden met de 50euro upgrade naar de i5.
Nog even en mijn Macbook pro 2010 stijgt op met die fan die overuren draait nu :P
Dat heb ik opgelost met een druppel zilveren koelpasta en een busje perslucht ;) Maar jouw machine is ook tien jaar oud. Dan heb je wel een nieuwe verdient.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Pepppie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Zoom of Teams opstarten en het is feest. Maakt niet uit welke Air (2018, 2019 of 2020) en/of welke cpu. Mijn i7 gaat ook naar de 100 graden. Ligt simpelweg aan de software. Anders dan bij deze 2 programma’s blijf hij koel.
Klopt in principe wel, A, De fans gaan laat aan. B, Je zou kunnen kijken of ergens encode instellingen zijn en deze aanpassen, naar wat de processor ondersteund. Als dit niet kan, dan houdt het denk ik op.

Maar dit soort dingen te verwachten, bij elke laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
4POX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:46:
[...]

Dat heb ik opgelost met een druppel zilveren koelpasta en een busje perslucht ;) Maar jouw machine is ook tien jaar oud. Dan heb je wel een nieuwe verdient.
Ja er is wel meer loos aan dit apparaat, zo mag de connector van de lader er absoluut niet uit anders moet ik 100x de power button indrukken voordat hij weer aan gaat :F

Maar toch als je niet veel nodig hebt aan snelheid (zoals ik) en beetje surft op internet is het nog steeds prima apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
RoRoNL schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Kort en goed: de nieuwe MacBook Air is hier ruim genoeg geschikt voor. Hier heb je geen veel duurdere pro voor nodig en de Air is nog lichter ook om gemakkelijker mee te nemen.
Als je zo nu en dan met PS en LR bezig bent zeg ik prima.

@Babsbruns

Als je er echter dagelijks mee werkt zou ik echt wel voor een pro gaan. Het scherm is sowieso feller, dat is voor fotografen vaak wel fijn, en als je ook veel importeert, exporteert, bewerkt dan heb je zeker baat bij een snellere cpu. Idealiter zou ik 16GB RAM en 512GB SSD aanbevelen als je van plan bent om zeker 4 jaar met je laptop te doen.

Zie ook de benchmarks:

Air 2020 met i7 https://browser.geekbench.com/macs/463
MBP 2019/2020 met i5 https://browser.geekbench.com/macs/448

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 06-05-2020 13:45 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartier
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09-2024
bij mijn MacBook pro late 2012 (retina), had ik last dat het toetsenbord sporen naliet op het scherm (blijkbaar gekend probleem).

Ik had daarom een 'microfiber' doekje gekocht voor mijn nieuwe MacBook Air. Ik vroeg me echter af:

Is dit probleem inderdaad nog altijd bestaande?

Zoja, moet ik dit er best elke keer tussen doen, of enkel als ik mijn laptop vervoer en de kans bestaat dat er druk op de cover (en dus scherm) komt?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Quartier Dit is inderdaad nog steeds een probleem, vooral met vette vinger afdrukken of stof zie je dus het patroon van het keyboard op je scherm terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:29
Hi Mensen,

Ik heb nu een macbook pro 15” mid 2015 2.2ghz 16gb
Is de Macbook Air 2020 1.1ghz 8gb beter dan de pro uit 2015?

Krijg met de macbook pro 2015 steeds meer haperingen met bv afspelen van 4k video.

Ik twijfel omdat de ghz en geheugen minder zijn. Ik wil er op voorruit gaan, en weer jaren vooruit kunnen.

Gebruik huis tuin keuken werk
Office mac (2019)
Netflix
Mail
Internetten

Welke upgrade is de moeite waard?
8 naar 16gb?
I3 naar i5?

Heeft de upgrade van 1.1ghz i5 naar i7 1.2ghz nut

[ Voor 12% gewijzigd door Juan op 10-05-2020 16:32 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Juan schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:09:
...

Welke upgrade is de moeite waard?
8 naar 16gb?
I3 naar i5?

Heeft de upgrade van 1.1ghz i5 naar i7 1.2ghz nut
iCulture heeft een mooie vergelijking gepubliceerd: https://www.iculture.nl/macbook/vergelijken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik ga morgen ook een bestelling plaatsen voor de Air 2020, raden jullie die upgrade van 50 euro aan naar i5?
Gebruik is gewoon standaard surf, word, Netflix werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:41
Dirk0s schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:37:
Ik ga morgen ook een bestelling plaatsen voor de Air 2020, raden jullie die upgrade van 50 euro aan naar i5?
Ja, het is een quad core ipv dual core. Dat verschil ga je merken als er op de achtergrond (bijv updates) programma’s bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:37:
Ik ben zelf gisteren voor de i5 gegaan met 256GB SSD. Ik was in totaal net iets meer dan €1200 kwijt en dat was voor mij persoonlijk de sweet spot. 256GB is meer dan genoeg voor mij, en de nieuwe Pro is echt veel te duur voor wat ik ermee doe. Ik heb nu met een tool de turbo boost uitgezet en de temperatuur blijft stabiel op 45-50 graden en mijn accu gaat heerlijk lang mee. Ik denk dat een dualcore i3 wat meer moet "zweten" en een i7 is echt overkill voor mij. De ventilator is totaal niet te horen, kortom ik ben super blij met deze heerlijke machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
EValentino schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Ik ben zelf gisteren voor de i5 gegaan met 256GB SSD. Ik was in totaal net iets meer dan €1200 kwijt en dat was voor mij persoonlijk de sweet spot. 256GB is meer dan genoeg voor mij, en de nieuwe Pro is echt veel te duur voor wat ik ermee doe. Ik heb nu met een tool de turbo boost uitgezet en de temperatuur blijft stabiel op 45-50 graden en mijn accu gaat heerlijk lang mee. Ik denk dat een dualcore i3 wat meer moet "zweten" en een i7 is echt overkill voor mij. De ventilator is totaal niet te horen, kortom ik ben super blij met deze heerlijke machine.
Dan is de keuze duidelijk, ik kan hem met onderwijs korting kopen, dus ben ik voor 1198 euro klaar (inc usb-c naar usb adapter)

Prima prijs denk ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Dan is de keuze duidelijk, ik kan hem met onderwijs korting kopen, dus ben ik voor 1198 euro klaar (inc usb-c naar usb adapter)

Prima prijs denk ik zo!
Inderdaad prima prijs, ik vind het echt een heerlijke machine, daar ga je geen spijt van krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-05 11:20
EValentino schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Inderdaad prima prijs, ik vind het echt een heerlijke machine, daar ga je geen spijt van krijgen :)
Heb je geen last van luidruchtige fans, zoals ik in veel reviews lees en zie op YouTube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
maikel7 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Heb je geen last van luidruchtige fans, zoals ik in veel reviews lees en zie op YouTube?
Totaal niet, ik had even een machine van 100 graden met loeiende fans, maar dat was toen ik vergeten was OneDrive te installeren. Toen ik dat had gedaan en de sync van 60GB had afgetrapt ging de machine de lucht in. Dit was dus duidelijk te wijten aan slecht ontwikkelde software, en niet aan de MacBook.

Nu OneDrive alles binnen gehaald heeft zit de CPU op 42 graden as we speak. Heb Mail, Safari, WhatsApp en de muziek app aan staan en de Mac is helemaal rustig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
EValentino schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Totaal niet, ik had even een machine van 100 graden met loeiende fans, maar dat was toen ik vergeten was OneDrive te installeren. Toen ik dat had gedaan en de sync van 60GB had afgetrapt ging de machine de lucht in. Dit was dus duidelijk te wijten aan slecht ontwikkelde software, en niet aan de MacBook.

Nu OneDrive alles binnen gehaald heeft zit de CPU op 42 graden as we speak. Heb Mail, Safari, WhatsApp en de muziek app aan staan en de Mac is helemaal rustig verder.
Maar dan heb je de turbomodus uitgeschakeld staan? En zo ja hoe is dan je performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
maikel7 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:11:
[...]

Maar dan heb je de turbomodus uitgeschakeld staan? En zo ja hoe is dan je performance?
De performance is prima, en sinds het uitschakelen van de turbo modus is de accu die mij toch enigszins tegenviel ook uitstekend. De accuduur hangt dan wel samen met het feit dat ik de helderheid van het beeldscherm en toetsenbord altijd op het maximale heb staan.

Ik ben nu een beetje aan het surfen op de machine, en heb naast Safari alleen wat basis (achtergrond) zaken aan staan zoals OneDrive en de CPU is nu 38 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door EValentino op 10-05-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
EValentino schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:34:
[...]

De performance is prima, en sinds het uitschakelen van de turbo modus is de accu die mij toch enigszins tegenviel ook uitstekend. De accuduur hangt dan wel samen met het feit dat ik de helderheid van het beeldscherm en toetsenbord altijd op het maximale heb staan.

Ik ben nu een beetje aan het surfen op de machine, en heb naast Safari alleen wat basis (achtergrond) zaken aan staan zoals OneDrive en de CPU is nu 38 graden.
Heb niet alles terug gelezen in dit topic, maar meen wel gelezen te hebben dat je bij start meteen een clean instal moet doen ivm deze warmte.
Heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:44:
[...]

Heb niet alles terug gelezen in dit topic, maar meen wel gelezen te hebben dat je bij start meteen een clean instal moet doen ivm deze warmte.
Heb je dit gedaan?
Nope, ben hem gelijk gaan instellen en dat ging als een trein. De fan heb ik geen enkele keer gehoord, alleen toen ik OneDrive ging installeren en liet synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Heeft iemand nog een goed suggestie voor een hub?
Ik heb o.a. USB-A en HDMI nodig

Is er een goed hyperdrive alternatief, deze vind ik een beetje duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brii
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
De oplader van mijn MacBook Pro early 2011 heeft het begeven en aangezien ik toch langzamerhand wel naar een nieuwe aan het kijken was denk ik aan een MacBook Air 2020 met i5 ipv i3. Wat is jullie mening over de batterijduur? Over de ventilator hoor ik ook verschillende verhalen, ik gebruik de laptop vooral voor surfen, spotify, facetime, mail en heel af en toe photoshop lightroom. Zou de ventilator daar ook al van opstijgen of zal dat wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Twijfel eigenlijk ook nog of het niet de moeite is om 2 maandjes te wachten op de back to school actie, toch altijd mooi meegenomen als je er cadeau bij krijgt :)

En ook wil ik football manager 2020 op de Air (i5) gaan spelen, weet iemand of dit een beetje te doen is?

[ Voor 25% gewijzigd door Dirk0s op 11-05-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
@Brii & @Dirk0s

Beide noemen jullie zaken waar de Air primair niet voor bedoelt is, namelijk gamen en Photoshoppen. Het zal prima gaan op het apparaat, maar hou er rekening mee dat het langzamer gaat dan op een Pro, de accu zal sneller leeg raken omdat het apparaat harder moet werken en mogelijk ga je de fans horen.

[ Voor 3% gewijzigd door EValentino op 11-05-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brii
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
@EValentino bedankt voor je reactie! Dat photoshoppen is echt sporadisch hoor als ik een keertje een foto wil bewerken. Verder is het eigenlijk gewoon het simpele werk wat ik erop zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Brii schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:08:
@EValentino bedankt voor je reactie! Dat photoshoppen is echt sporadisch hoor als ik een keertje een foto wil bewerken. Verder is het eigenlijk gewoon het simpele werk wat ik erop zal doen.
Dan ga je zeker geen spijt krijgen van deze machine! Heb zelf de i5 met 256GB SSD gekocht voor iets meer dan €1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Juan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 06:34:
Heeft iemand nog een goed suggestie voor een hub?
Ik heb o.a. USB-A en HDMI nodig

Is er een goed hyperdrive alternatief, deze vind ik een beetje duur
Ik heb er nu drie geprobeerd, en ik ben over alle drie niet heel enthousiast.

https://www.bol.com/nl/p/...sd/9200000120234511/?s2a= werkt oke, maar ik vind dat mijn toetsenbord, scherm (niet 4k) en tekentablet soms traag reageren.

https://www.bol.com/nl/p/...mi/9200000092583734/?s2a= was mijn gehoopte oplossing, ik gokte dat de hub te weinig stroom / doorvoer kreeg via 1 usb-poort, maar nee, deze werkt op dezelfde manier: het werkt, maar soms met vertraging / schokken.

https://www.bol.com/nl/p/...rt/9200000129195027/?s2a= heb ik teruggestuurd, die viel soms opeens uit.

Oftewel: ik heb nog niets gevonden waar ik echt enthousiast over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik heb deze in gebruik bij m'n iPad Pro met de gedachte deze ook te gebruiken als de oude MBP13 uit 2011 het begeeft en er een nieuw exemplaar moet komen met USB-C. Gebruik op de iPad (en Dell laptop van het werk) is uitstekend en zonder stotteringen of vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
EValentino schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Dank voor je reacties. Toch twijfel ik nog enorm. Als ze een goede heatsink hadden gebruikt dan had je turbomodus ook ingeschakeld kunnen laten verwacht ik. Voelt nu toch als net niet. Wacht al paar jaar op de modellen met het juiste toetsenbord, maar misschien nog langer wachten tot ze dit oplossen? Of toch voor een pro gaan? ik twijfel nog even verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
maikel7 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:14:
[...]

Dank voor je reacties. Toch twijfel ik nog enorm. Als ze een goede heatsink hadden gebruikt dan had je turbomodus ook ingeschakeld kunnen laten verwacht ik. Voelt nu toch als net niet. Wacht al paar jaar op de modellen met het juiste toetsenbord, maar misschien nog langer wachten tot ze dit oplossen? Of toch voor een pro gaan? ik twijfel nog even verder...
Betere heatsink gaat echt niet gebeuren, deze machines zijn bedoelt voor lichte werkzaamheden. Als je een Pro gebruiker bent moet je voor een Pro machine gaan, en anders gewoon een Air halen. Wachten heeft sowieso geen nut, beide machines zijn net nieuw en er wordt op korte termijn geen opvolger verwacht zoals ook te zien is in de MacRumors Buyers Guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik twijfel over de Air met een i5 en 16GB ram.
Mijn taken zijn:
-> Software development.
-> Foto's bewerken met lightroom / photoshop.

Ik twijfel een beetje of deze krachtig genoeg is voor foto's te bewerken, gewoon als hobby. Ik doe dit eigenlijk alleen na een vakantie, maar ik zou me wel irriteren als dit niet soepel gaat. Foto's zullen raw zijn van 20mp. Ik vind alleen maar reviews over video-edditing.

En is de fan echt zo slecht? Een fan met foto's bewerken boeit mij niet, maar een beetje simpel software development zou geen zware fan hoeven geven.

Ik zal het in de meeste gevallen toch op een extern display aansluiten, vandaar dat het formaat van de air prima is. Ik wil liever geen pro kopen, omdat deze duurder is en nog oudere processors heeft.

Ik heb nu een Surface Pro 4 met 2.4ghz i5 6300u en die werkt nog prima met lightroom. Maar de kloksnelheid is dan wel hoger, wel weer dual ipv quad-core.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 11-05-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Bestelling geplaatst, Macbook Air i5, helaas pas levering na 29 mei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Inge Janse schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:28:
[...]

Ik heb er nu drie geprobeerd, en ik ben over alle drie niet heel enthousiast.

https://www.bol.com/nl/p/...sd/9200000120234511/?s2a= werkt oke, maar ik vind dat mijn toetsenbord, scherm (niet 4k) en tekentablet soms traag reageren.

https://www.bol.com/nl/p/...mi/9200000092583734/?s2a= was mijn gehoopte oplossing, ik gokte dat de hub te weinig stroom / doorvoer kreeg via 1 usb-poort, maar nee, deze werkt op dezelfde manier: het werkt, maar soms met vertraging / schokken.

https://www.bol.com/nl/p/...rt/9200000129195027/?s2a= heb ik teruggestuurd, die viel soms opeens uit.

Oftewel: ik heb nog niets gevonden waar ik echt enthousiast over ben.
Ik zat na wat zoeken te denken aan
https://www.amac.nl/satechi-type-c-usb-multi-port-hub-usb-c

Amac is een premium reseller, das mag verwachten dat dit merk goed werkt met de Air
En ze hebben in goud, ik wil de gouden versie bestellen (Air & Hub)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Juan en @Inge Janse Ik heb dat ding van Satechi en nog een paar andere gehad.

Uiteindeijk uit frustratie volledig overgegaan naar USB-C.

Geen dongels en adapters, want ze worden warm / zijn niet betrouwbaar.

Er is hier ook een apart topic voor USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Greatsword schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:04:
@Juan en @Inge Janse Ik heb dat ding van Satechi en nog een paar andere gehad.

Uiteindeijk uit frustratie volledig overgegaan naar USB-C.

Geen dongels en adapters, want ze worden warm / zijn niet betrouwbaar.

Er is hier ook een apart topic voor USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Wauw. Hoe heb je dat aangepakt? Alles vervangen voor periferie (in mijn geval monitor / toetsenbord / tekentablet / sd-kaart-lezer / usb-stick) die van zichzelf usb-c gebruikt? En hoe ga je dan om het tekort aan aansluitingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Inge Janse schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Wauw. Hoe heb je dat aangepakt? Alles vervangen voor periferie (in mijn geval monitor / toetsenbord / tekentablet / sd-kaart-lezer / usb-stick) die van zichzelf usb-c gebruikt? En hoe ga je dan om het tekort aan aansluitingen?
Had zelf een MacBook Pro met 4 Thunderbolt aansluitingen, maar in de praktijk is 2 best te doen voor studio fotografie.

Voor mijn Camera: https://www.cameranu.nl/n...r-usb-c-4-6m-kabel-oranje
Voor retouching: https://www.bol.com/nl/p/...PEpPBw.1_4.6.ProductTitle + https://www.allekabels.nl...ar-usb-mini-kabel-20.html
Voor extra opslag: pricewatch: Samsung Portable SSD T5 1TB Zwart
Voor extra scherm: https://www.allekabels.nl...7/hdmi-usb-c-2-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Greatsword schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Had zelf een MacBook Pro met 4 Thunderbolt aansluitingen, maar in de praktijk is 2 best te doen voor studio fotografie.

Voor mijn Camera: https://www.cameranu.nl/n...r-usb-c-4-6m-kabel-oranje
Voor retouching: https://www.bol.com/nl/p/...PEpPBw.1_4.6.ProductTitle + https://www.allekabels.nl...ar-usb-mini-kabel-20.html
Voor extra opslag: pricewatch: Samsung Portable SSD T5 1TB Zwart
Voor extra scherm: https://www.allekabels.nl...7/hdmi-usb-c-2-meter.html
Dank! Bottom line: hubs zijn onbetrouwbare mofo's, beter gebruik je kabels die van zichzelf eindigen op usb-c?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Inge Janse schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:49:
[...]

Dank! Bottom line: hubs zijn onbetrouwbare mofo's, beter gebruik je kabels die van zichzelf eindigen op usb-c?
Dat is wel mijn ervaring ja. Ze maken het tegenwoordig "space grey" maken er mooie product foto's van, vragen er premium prijzen voor, maar in de praktijk valt het allemaal vies tegen qua bouw kwaliteit en prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Greatsword schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:09:
[...]

Dat is wel mijn ervaring ja. Ze maken het tegenwoordig "space grey" maken er mooie product foto's van, vragen er premium prijzen voor, maar in de praktijk valt het allemaal vies tegen qua bouw kwaliteit en prestatie.
Hoe tragisch ook: dit is voor mij een opluchting. Ik dacht eerst dat ik elke keer de verkeerde kocht. Het is beter om gewoon zeker te weten dat iets tegenvalt, dan dat ik naar oplossingen ervoor blijf zoeken.

Bonusvraag: ik heb dus veel te weinig usbc-poorten voor mijn opstelling. Levert een usbc-verdeelhub ook vaak problemen/prestatieteleurstellingen op? Of is dat wél een veilige truc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Inge Janse Denk dat we beter kunnen verhuizen naar USB-C en Thunderbolt 3 accessoires anders gaat het wel heel erg off topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Ik ben een Windows gebruiker maar wil over. Waarom? Investeren in een product waar ik lang mee kan doen. Ik zie bij mijn ouders een air staan die al meer dan 5 jaar zijn best doet.

Tot nu altijd Windows laptops gehad en de laatste jaren alleen maar Dell. Na een tijdje merk je gewoon dat het minder wordt.

Nu twijfel ik tussen een basis pro of een air maar dan wel met de i7, 16gb en 256gb.

Ik wil hem voor mijn werk gaan gebruiken.
Citrix
Excel
PowerPoint
Outlook
Teams
Browsen
Spotify
OneDrive

Met name Excel zal ik veel gebruiken maar daar doe (kan het niet eens) heel ingewikkelde dingen in.
Een filmpje af en toe kijken zal ook gebeuren.

Ik ben vooral benieuwd hoe lang zoiets mee gaat en of het echt een meerwaarde is tov een Windows.

Nu in bezit een Dell Latitude 5285

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 06:45
rhos schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:21:
Nu twijfel ik tussen een basis pro of een air maar dan wel met de i7, 16gb en 256gb.

Citrix
Excel
PowerPoint
Outlook
Teams
Browsen
Spotify
OneDrive

Met name Excel zal ik veel gebruiken maar daar doe (kan het niet eens) heel ingewikkelde dingen in.

Ik ben vooral benieuwd hoe lang zoiets mee gaat en of het echt een meerwaarde is tov een Windows.

Citrix geen probleem op de air
Office geen probleem
Teams soms wat ventilator geluid op air
Safari geen probleem
Spotify geen probleem
Filmpje geen probleem

Mijn vorige air was een i7 uit 2013 met 8gb en 250gb HD. Systeem werkt na 7 jaar nog vlot voor surfen, Citrix en Office.
Air 2020 natuurlijk vlotter. Een pro 13” uit 2012 met 5400rpm HD helaas traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Kijk dat klinkt goed.

Er tegenover staat dat ik voor de pro kan gaan maar dan een i5 8e gen met 16gb. Ik heb dus geen idee of ik dat ga merken.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Niet in Office of Citrix. Als je zwaarder rekenwerk hebt dan is het een ander verhaal.
De letters vliegen in word niet sneller op het scherm en je excel berekeningen waren niet complex.
Games zijn wel minder snel, maar dan kan je beter een PlayStation of Windows machine kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:17

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

rhos schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:21:
Ik ben een Windows gebruiker maar wil over. Waarom? Investeren in een product waar ik lang mee kan doen. Ik zie bij mijn ouders een air staan die al meer dan 5 jaar zijn best doet.

Tot nu altijd Windows laptops gehad en de laatste jaren alleen maar Dell. Na een tijdje merk je gewoon dat het minder wordt.

Citrix
Excel
PowerPoint
Outlook
Teams
Browsen
Spotify
OneDrive

Ik heb een 2017 MacBook Air (1,8 GHz i5 dual core, 8 gb RAM en een 256 gb SSD). Ik gebruik geen Teams of Citrix maar de rest van de programma's die je benoemt wel. Office wel basis, niet ingewikkeld. En Apple Music ipv Spotify. Spotify in het verleden wel gebruikt. En mijn Air kan dat allemaal probleemloos aan. Fan gaat ook niet draaien. Die slaat alleen maar aan als ik een spelletje wil spelen :)

Ik heb hem nu bijna 2 jaar en ik verwacht dat hij nog wel een aantal jaren mee kan.

Zal voor jou niet anders zijn, of je nu kiest voor een Air of een Pro. Beiden gaan jaren mee.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Kan iemand nog vertellen wat de levensduur van een Macbook Air zou moeten zijn?

Zo kan je volgens mij veel langer macOs upgraden op een Macbook Pro dan een Macbook Air.

Klopt dat je bv in 2026 macOs 10.22 niet op je Macbook Air 2020 kan installeren,
terwijl dit wel kan op een Macbook Pro 2020

Ik heb tot 2016 gedaan met een Macbook Pro 2012, en nu heb ik Macbook Pro 2015, die nu wel ver op is.

Ik wil met de Air zeker 4 of 5 jaar vooruit kunnen, en niet dat ik bv achterblijf met macOs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Waarom is je mbp 2015 al ver op? Voor Office en web browsing toepassingen zal ook een pro uit 2015 nog goed moeten functioneren (mits ssd harddisk). Mijn pro uit 2012 was traag tov een air uit 2013. De harddisk maakte het verschil waardoor de air snappier werkte. Een nieuwe pro is natuurlijk sneller dan een air met gelijke harddisk en ram

De support van de MacBook Air en MacBook Pro is gelijk mbt ondersteunen laatste MacOS.
Wikipedia:
De volgende modellen zijn compatibel met macOS Catalina:
iMac (eind 2012 of later)
iMac Pro (alle modellen)
MacBook (begin 2015 of later)
MacBook Air (medio 2012 of later)
MacBook Pro (medio 2012 of later)
Mac mini (eind 2012 of later)
Mac Pro (eind 2013 of later)

[ Voor 27% gewijzigd door jpvk007 op 13-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
Juan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:18:
Kan iemand nog vertellen wat de levensduur van een Macbook Air zou moeten zijn?

Zo kan je volgens mij veel langer macOs upgraden op een Macbook Pro dan een Macbook Air.

Klopt dat je bv in 2026 macOs 10.22 niet op je Macbook Air 2020 kan installeren,
terwijl dit wel kan op een Macbook Pro 2020

Ik heb tot 2016 gedaan met een Macbook Pro 2012, en nu heb ik Macbook Pro 2015, die nu wel ver op is.

Ik wil met de Air zeker 4 of 5 jaar vooruit kunnen, en niet dat ik bv achterblijf met macOs
Levensduur is zolang het apparaat werkt. Wat betreft upgrades, je koopt een laptop met de functies die je NU nodig hebt, niet om over 6 jaar nog het nieuwste OS te kunnen draaien. Leuk als het kan, maar wat maakt het uit als je op OSX 10.21 blijft steken, ipv OSX 10.22? Ga je dan een jaar wachten op de 2021 Air, die hetzelfde probleem heeft, alleen een jaar later?

Gezien de gegevens hierboven zou je oude Macbook Pro uit 2012 ook nog Catalina kunnen draaien, dus daaruit kan je opmaken dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Mijn macbook pro 2015, heeft batterij problemen (802 cycli)
Bv onder de 40%, start deze niet meer op, dan moet deze aan de stroom want de mac denkt dat hij helemaal leeg is.
Ook kan er maar 4 uur mee doen of zo, gaat vrij snel leeg.

Het beeld is niet altijd meer vloeiend
Afspelen van 4k video word steeds lastiger.
Opstarten gaat ook steeds langzamer (heeft wel een SSD)
Bepaalde functies werken niet (bv Sidecar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Alle Macs met T2 chip hebben een hardware encoder voor h265 video bestanden. Dit zal in video zeker schelen. ik meen dat de t2 chip in 2018 geïntroduceerd is.
Je zal voor jezelf moeten afwegen of je werk hebt voor een air of een pro. Beiden prima machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Iemand enig idee wat het verschil is tussen de i7 van de air 2020 en de i5 uit de pro 2020? Want de pro zou mij maar 50 euro meer kosten alleen heeft deze dan een i5 8gen IPV de i7 10gen verder zijn ze dan qua specs hetzelfde.
Mijn gevoel zegt dan ga voor de pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Zou een macbook air i5/16gb voldoende moeten zijn voor:
Visual Studio Code voor nodejs
IntelliJ voor licht java werkzaamheden
Jenkins voor experimenten/configuratie testen
Docker voor experimenten/configuratie testen
Chrome

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

styx1 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:29:
Zou een macbook air i5/16gb voldoende moeten zijn voor:
Visual Studio Code voor nodejs
IntelliJ voor licht java werkzaamheden
Jenkins voor experimenten/configuratie testen
Docker voor experimenten/configuratie testen
Chrome
Is de 16GB echt nodig hiervoor?
Ik heb nu een surface pro 4. Dualcore i5 met 8GB ram.
Ontwikkelen werkt er gewoon op, gebruik VSCode met node JS en chrome, maar verder geen van de overige applicaties. Wel gebruik ik nu Microsoft SQL Server. Heel af en toe merk ik dat ik aan mijn ram limiet zit, maar dat gebeurd enkel wanneer ik een Teams óf Zoom meeting heb. Beide applicaties laten m'n ram omhoog schieten. Maar gewoon ontwikkelen werkt bij mij prima op 8gb.

Bij mijn vorige werk ontwikkelde ik apps op een macbook air met 8gb en dat ging ook prima. Met VSCode en een emulator. Maar dat was nog een MacBook Air met een oud scherm, dus die lage resolutie verbruikte waarschijnlijk ook minder.

Ik snap dat 16GB nice to have is, maar is het echt nodig?
Ik twijfel zelf nog tussen de 8GB en 16GB, scheelt me toch bijna 250 euro. Terwijl ik die 250 euro eigenlijk niet echt kan missen op dit moment. Mocht het echt nodig zijn dan kan koop ik 16GB, maar liever niet.

Ook hier voornamelijk ontwikkelen (apps en websites), af en toe een paar foto's bewerken met adobe lightroom, beetje internetten, beetje netflix, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Juan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:57:
Mijn macbook pro 2015, heeft batterij problemen (802 cycli)
Bv onder de 40%, start deze niet meer op, dan moet deze aan de stroom want de mac denkt dat hij helemaal leeg is.
Ook kan er maar 4 uur mee doen of zo, gaat vrij snel leeg.

Het beeld is niet altijd meer vloeiend
Afspelen van 4k video word steeds lastiger.
Opstarten gaat ook steeds langzamer (heeft wel een SSD)
Bepaalde functies werken niet (bv Sidecar)
Dit zijn natuurlijk allemaal hardware beperkingen.

Na 500 cycli gaat de accu inderdaad flink achteruit, 800 is dan ook behoorlijk. Ik gebruik dan ook altijd waar mogelijk gewoon de stroom adapter om de accu te besparen.

4K is best CPU intensief, dat heb ik zelf ook gemerkt, dus logisch dat een dual-core daar meer moeite mee heeft.

Opstarten verbaas me ik me over, doe je wel eens een clean install, of doe je elk jaar een upgrade over een upgrade heen?

Sidecar, wederom beperking van de hardware.

Het 2015 model is nu bijna 5 jaar oud, en met de komst van een verbeterd toetsenbord vind ik dit persoonlijk het beste jaar om up te graden. Afhankelijk van de specs en staat krijgt je voor die van jou nog wel 300-650 euro, dus dat scheelt ook weer.
Anoniem: 328026 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:44:
[...]

ik snap dat 16GB nice to have is, maar is het echt nodig?
Ik twijfel zelf nog tussen de 8GB en 16GB, scheelt me toch bijna 250 euro. Terwijl ik die 250 euro eigenlijk niet echt kan missen op dit moment. Mocht het echt nodig zijn dan kan koop ik 16GB, maar liever niet.

Ook hier voornamelijk ontwikkelen (apps en websites), af en toe een paar foto's bewerken met adobe lightroom, beetje internetten, beetje netflix, etc.
Als je het nu niet kan missen, zeg ik spaar nog even een maandje of iets door. Misschien wil je straks of over 2 jaar toch zwaardere taken gaan doen. Dit is iets wat je later niet kan wijzigen en waar je echt jaren profijt van kan hebben.

Alleen als je nu met 100% zekerheid kan zeggen dat je gebruik en behoefte voor de komende 4 jaar niet zal veranderen, dan zeg ik, ga voor de 8GB

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Apple schat de pro 2015 op 330 euro, op basis van gegevens die ik invul, en serienummer.

Heb telkens upgrade over upgrade gedaan, dit omdat ik bepaalde programma's niet meer heb om te installeren.

bv een bitcoin wallet app, waarvan ik de 36 duizendcijferige code niet meer weet, en alleen daarop kan inloggen.
Dus ik maak de wallet leeg, dan ben ik het iig niet kwijt. (paar euro maar)

De laptop gaat voor 250 EUR naar mijn ouders, daar alvast een clean install voor gedaan, en lijkt beter te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Juan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:56:
Apple schat de pro 2015 op 330 euro, op basis van gegevens die ik invul, en serienummer.

Heb telkens upgrade over upgrade gedaan, dit omdat ik bepaalde programma's niet meer heb om te installeren.

bv een bitcoin app, waarvan ik de 36 duizendcijferige code niet meer weet, en alleen daarop kan inloggen.
Dus ik maak de wallet leeg, dan ben ik het iig niet kwijt. (paar euro maar)

De laptop gaat van 250 naar mijn ouders, daar alvast een clean install voor gedaan, en lijkt beter te werken
Omdat ze dieven zijn! Gewoon hier op Tweakers V&A verkopen of op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Wat schat jij de waarde dan?

Er zit ook een kleine deuk in de bovenkant (niet het scherm, maar bij het apple logo), omdat er de stekker een keer opgevallen is.
Verder doet het prima, alleen voldoet niet meer voor de dingen die wij doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Juan op 15-05-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Anoniem: 328026 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Is de 16GB echt nodig hiervoor?
Ik heb nu een surface pro 4. Dualcore i5 met 8GB ram.
Ontwikkelen werkt er gewoon op, gebruik VSCode met node JS en chrome, maar verder geen van de overige applicaties. Wel gebruik ik nu Microsoft SQL Server. Heel af en toe merk ik dat ik aan mijn ram limiet zit, maar dat gebeurd enkel wanneer ik een Teams óf Zoom meeting heb. Beide applicaties laten m'n ram omhoog schieten. Maar gewoon ontwikkelen werkt bij mij prima op 8gb.

Bij mijn vorige werk ontwikkelde ik apps op een macbook air met 8gb en dat ging ook prima. Met VSCode en een emulator. Maar dat was nog een MacBook Air met een oud scherm, dus die lage resolutie verbruikte waarschijnlijk ook minder.

Ik snap dat 16GB nice to have is, maar is het echt nodig?

Ik snap dat 8GB voldoende is voor VScode/Chrome, maar voor IntelliJ betwijfel ik het met daarbij Docker en Jenkins. Heb ook liever 8GB hoor, vroeg me alleen af of de Y cpu icm 16GB ram wel capabel genoeg is voor IntelliJ/Java.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

styx1 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Ik snap dat 8GB voldoende is voor VScode/Chrome, maar voor IntelliJ betwijfel ik het met daarbij Docker en Jenkins. Heb ook liever 8GB hoor, vroeg me alleen af of de Y cpu icm 16GB ram wel capabel genoeg is voor IntelliJ/Java.
Geen idee eerlijk gezegd, ik hoop dat er iemand is die het kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Juan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:07:

Er zit ook een kleine deuk in de bovenkant (niet het scherm, maar bij het apple logo), omdat er de stekker een keer opgevallen is.
300-650 afhankelijk van specs en staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 00:12
Juan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:07:

Ik zie de 15 inch pro uit 2015 nog veel voor 600/900 langskomen op V&A.

Weet niet of ze dat ook vangen natuurlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitpower
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 17:24
Zit zelf nog erg te twijfelen en misschien dat iemand mij hier wat duidelijkheid kan geven.

Op het moment heb ik een 2013 Macbook air (i5,4GB,128GB) en op zich doet hij alles wat ik er mee doe, begint alleen wel beetje langzaam te worden en bij programma's openen blijft hij af en toe even een paar seconde hangen.
Nou zit ik te denken aan de Macbook air 2020(i5,8GB,256GB), wat ik er vooral mee wil doen is:

Pages, numbers, keynote, notes
YouTube, netflix, safari
Xcode, Atom, (wil beginnen met leren te programmeren vooral hobby matig niet professioneel)
Affinity photo (Vakantie foto's niet professioneel)

Nou zal die laptop dit allemaal wel kunnen want doet doet mijn oude Macbook air ook wel, alleen hoor vooral veel onduidelijkheid over de koelprestaties van het apparaat. Sommige zeggen dat hij bij paar internet pagina's al 100 graden word en hoor ook verhalen dat ie wel koel blijft. Zijn er wat mensen die hem al wat langer gebruiken en mij kunnen vertellen hoe het in de praktijk werkelijk zit met de hoge temperaturen?
Ook zou ik in de toekomst misschien 1 of 2 4k schermen er op aan willen sluiten, doet iemand dit al en blijft de laptop dan ook koel?

[ Voor 8% gewijzigd door Rabbitpower op 15-05-2020 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
Rabbitpower schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:17:
Zit zelf nog erg te twijfelen en misschien dat iemand mij hier wat duidelijkheid kan geven.

Op het moment heb ik een 2013 Macbook air (i5,4GB,128GB) en op zich doet hij alles wat ik er mee doe, begint alleen wel beetje langzaam te worden en bij programma's openen blijft hij af en toe even een paar seconde hangen.
Nou zit ik te denken aan de Macbook air 2020(i5,8GB,256GB), wat ik er vooral mee wil doen is:

Pages, numbers, keynote, notes
YouTube, netflix, safari
Xcode, Atom, (wil beginnen met leren te programmeren vooral hobby matig niet professioneel)
Affinity photo (Vakantie foto's niet professioneel)

Nou zal die laptop dit allemaal wel kunnen want doet doet mijn oude Macbook air ook wel, alleen hoor vooral veel onduidelijkheid over de koelprestaties van het apparaat. Sommige zeggen dat hij bij paar internet pagina's al 100 graden word en hoor ook verhalen dat ie wel koel blijft. Zijn er wat mensen die hem al wat langer gebruiken en mij kunnen vertellen hoe het in de praktijk werkelijk zit met de hoge temperaturen?
Ook zou ik in de toekomst misschien 1 of 2 4k schermen er op aan willen sluiten, doet iemand dit al en blijft de laptop dan ook koel?
Wat ik uit verschillende video's en tests online kan afleiden is dat de optimalisatie van applicaties erg belangrijk is. Zo draait een Air bijvoorbeeld veel minder warm in Safari dan in Chrome. Ga je een aantal minder optimale apps veel (samen) gebruiken, ga je sneller tegen de limieten aan komen.

Zelf twijfel ik nog erg over de upgrade naar 16 GB ram geheugen, voor de toekomst en voor een extern scherm beter aan te kunnen. Maar de meerprijs van 250 EUR doet me dan weer te dicht bij de MacBook Pro aanleunen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Keuze gemaakt

Air 2020 16GB i5 256GB besteld..
Bij Yourmacstore. 5-10 werkdagen levertijd.. hopelijk wat eerder. Wel stuk goedkoper als bij Apple zelf 50 euro goedkoper.

Voor de 50 euro een Satechi dongle gekocht (Appelhoes). Werkt iig ook goed op mijn iPad Pro.
Het jammere is wel dat Appelhoes een Rose goud geleverd heeft ipv de Goud.

Retourproces een hoop gedoe bij ze. Hoop een extra korting te kunnen afdwingen door hun fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie bij surfspot de i7 maar 74 euro goedkoper zijn dan de i5. Is het de moeite waard om te upgraden over de i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Je kan daar alleen als student kopen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:29

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Ik overweeg al enige tijd de aanschaf van een MacBook Air, zeker nu het keyboard verbeterd is t.o.v. voorgaande jaren. Echter, tot nu toe houden de vele verhalen over hitteproblemen en loeiende fans mij tegen. Ik lees de laatste tijd echter ook verhalen/reviews (bijv. op Notebookcheck) waarin naar voren komt dat uitvoeringen met de Intel Core i3-processor hier beduidend minder last van zouden hebben? Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze uitvoering (ik lees tot nu toe vooral mensen die een i5 of i7 hebben)? Aanvankelijk had ik vooral interesse in de i5-uitvoering, maar als de i3 daadwerkelijk koeler en stiller is, is dit voor mij wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
Ik heb de mogelijkheid om een MacBook Air te kopen met 9% korting via mijn werk. Probleem is wel dat ik dan een stock model moet kiezen en geen BTO kan doen, ik zou dus een Air 2020 i5/8g/512 na korting voor 1365 EUR kunnen aanschaffen.

Los van het feit dat ik nog twijfel ivm de heating problemen, zou het nog lukken met 8GB ram voor niet-professioneel gebruik? Ik zou liever 16 hebben maar dan moet ik 250 EUR erbij doen én ik verlies de korting..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Ik heb afgelopen zaterdag een aangepaste Macbook Air goud(1454 EUR) besteld, dit om toekomst bestendig te zijn (i5 16GB)
Moet wel 10 werkdagen wachten voor deze komt
Via Yourmacstore, en 45 euro korting, dit is de goedkoopste die ik kon vinden, zonder 'student' te moeten zijn

Ik heb nu een MBP 2015 15" 16gb. En ik heb meestal 12 gb in gebruik van de 16 gb. Dus 8 gb is zeker niet genoeg voor mijn gebruik

Echter is dat gebruik niet zo extreem

- Office pakket (microsoft)
- internetten via Chrome, wat veel geheugen vreet
- streamingdiensten (zoals netflix) en waar kan op 4k kwaliteit.

verder geen spellen of iets dergelijks

Dus ik zou echt 16gb aanraden.

[ Voor 19% gewijzigd door Juan op 24-05-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Mijn nieuwe Air is vandaag binnengekomen, is het nou beter om te starten met een clean Install?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
Juan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:28:
Ik heb afgelopen zaterdag een aangepaste Macbook Air goud(1454 EUR) besteld, dit om toekomst bestendig te zijn (i5 16GB)
Moet wel 10 werkdagen wachten voor deze komt
Via Yourmacstore, en 45 euro korting, dit is de goedkoopste die ik kon vinden, zonder 'student' te moeten zijn

Ik heb nu een MBP 2015 15" 16gb. En ik heb meestal 12 gb in gebruik van de 16 gb. Dus 8 gb is zeker niet genoeg voor mijn gebruik

Echter is dat gebruik niet zo extreem

- Office pakket (microsoft)
- internetten via Chrome, wat veel geheugen vreet
- streamingdiensten (zoals netflix) en waar kan op 4k kwaliteit.

verder geen spellen of iets dergelijks

Dus ik zou echt 16gb aanraden.
Ik denk dat 16GB voor deze workload echt zwaar overkill is, en redelijk zonde van het geld.
Een beetje tekstverwerken, browsen en streamen kan met 8GB gemakkelijk. En dat een Macbook veel van z'n ram gebruikt komt door OSX, die gebruikt relatief veel maar maakt geheugen beschikbaar zodat dat nodig is voor een specifieke app.
Darks schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:46:
Ik heb de mogelijkheid om een MacBook Air te kopen met 9% korting via mijn werk. Probleem is wel dat ik dan een stock model moet kiezen en geen BTO kan doen, ik zou dus een Air 2020 i5/8g/512 na korting voor 1365 EUR kunnen aanschaffen.

Los van het feit dat ik nog twijfel ivm de heating problemen, zou het nog lukken met 8GB ram voor niet-professioneel gebruik? Ik zou liever 16 hebben maar dan moet ik 250 EUR erbij doen én ik verlies de korting..
Dat ligt eraan wat je verstaat onder niet-professioneel gebruik. Maar zoals ik hierboven aangeef, voor een beetje tekstverwerken, streamen en googlen is 8gb ruim voldoende. Ga je grote foto's/video's bewerken is het van toegevoegde waarde.

[ Voor 26% gewijzigd door evjatar op 25-05-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:27

4POX

Everybody is wired

Dirk0s schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:53:
Mijn nieuwe Air is vandaag binnengekomen, is het nou beter om te starten met een clean Install?
Om al die gratis shareware, McAfee en vage touchpad drivers te installeren. Het is geen Lenovo laptop ;)

Het is niet nodig. Apple komen alleen met Apple software. Je zou misschine alle resten van iwork en ilife kunnen verwijderen. Maar als je die programma's niet eens opstart is het een kwestie van naar de prullenbak slepen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
4POX schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Om al die gratis shareware, McAfee en vage touchpad drivers te installeren. Het is geen Lenovo laptop ;)

Het is niet nodig. Apple komen alleen met Apple software. Je zou misschine alle resten van iwork en ilife kunnen verwijderen. Maar als je die programma's niet eens opstart is het een kwestie van naar de prullenbak slepen.
Dacht dat dat hier op het forum een test was mbt de laptop die heet wordt en dat daarbij een clean instal helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Als je een macbook air koopt, dan zit er toch al een clean install op?
Los van de basis apps van apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4dch1x
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-03 11:40
Dirk0s schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:53:
Hi Dirk0s,
Heb inderdaad op internet vaker zien terugkomen dat een cleaninstall problemen verhelpt, ook als je hem net uit de doos haalt, dus staat waarschijnlijk toch wat software standaard op die problemen veroorzaakt.

Ik zou zelf beginnen met een clean install, baat het niet dan schaadt het niet.

Veel plezier met je nieuwe device!

Who the f&#k is General Failure and why is he reading my harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ben nu via steam football manager aan het downloaden (hopelijk trekt hij dat spel) ;)
Dit zijn de temperaturen erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0GrHbMivUrJ9mRe_HT6QOEhhkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyfRd5jISJ1WnxueEBzYjwHm.png?f=fotoalbum_large
b4dch1x schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Hi Dirk0s,
Heb inderdaad op internet vaker zien terugkomen dat een cleaninstall problemen verhelpt, ook als je hem net uit de doos haalt, dus staat waarschijnlijk toch wat software standaard op die problemen veroorzaakt.

Even voor de duidelijkheid, als ik clean insta doe, moet ik dat dan doen met een USB om de installatie te voltooien of kan ik tijdens opstarten cmd + R in drukken en dan de onderste kiezen en dan komt het goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoDmvRxjKDtDLyjbVI0ys3tEpJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IhfJW5bFHlIFfCI9YXGbaJho.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door Dirk0s op 25-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

b4dch1x schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Hi Dirk0s,

Volgens mij ging de clean install-discussie in dit forum vooral over mogelijke hitteproblemen na migratie van een oude macbook naar de nieuwe. Dat zou mogelijk problemen veroorzaken (hoewel de smoking gun daarvoor ontbrak, dus ik beloof niets, ik heb het uiteindelijk niet gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Inge Janse schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Volgens mij ging de clean install-discussie in dit forum vooral over mogelijke hitteproblemen na migratie van een oude macbook naar de nieuwe. Dat zou mogelijk problemen veroorzaken (hoewel de smoking gun daarvoor ontbrak, dus ik beloof niets, ik heb het uiteindelijk niet gedaan).
Heb het uiteindelijk wel gedaan, maar werk vooralsnog weinig verschil. Bij YouTube rond de 65-70 graden en nu wederom via Steam het spel football manager aan het downloaden en gemiddeld rond de 85 en soms 90-95.

De fans hoor ik niet en zijn gewoon stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Hi,

Kan iemand mij in het volgende adviseren?
Vraag mag verplaatst worden als dit niet de juiste plek is, excuus daarvoor als dat het geval is.

Zoals ik aangaf is de batterij van mijn macbook pro mid 2015 erg versleten.
Er word nu zelfs aangegeven door macOS om de batterij te vervangen. (811 cicli)

Nu ben ik wat gaan zoeken, en vind ik batterijen voor mijn macbook 2015 van 50 tot 150 EUR.
Amac durft 310 EUR te vragen voor deze vervanging/reparatie.. dat vind ik een beetje zot! 200 EUR aan arbeid??

Heeft iemand een suggestie voor een goede en goedkopere vervanging van de batterij

Juan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:02
Juan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:23:
Amac durft 310 EUR te vragen voor deze vervanging/reparatie.. dat vind ik een beetje zot! 200 EUR aan arbeid??
Als je het via Amac/Apple laat doen, dan wordt niet alleen de batterij vervangen, maar de hele topcase.
Je krijgt dan dus ook een nieuw toetsenbord en trackpad.

Als je het bij Apple laat doen, dan kost het je € 209,- (Retina display) of € 139,- (geen Retina display).
https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

p.s. Valt jouw MacBook Pro misschien onder het vervangingsprogramma voor de batterij van Apple?
https://support.apple.com...acbook-pro-battery-recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Hi,

Dankje voor alle info.

Heb wat gezocht op internet, en kom uit op Fixers, OEM apple batterij, voor 169 EUR incl installeren.
En nog vlakbij mijn werk ook (beide in Rosmalen) alleen kom ik nagenoeg niet op het werk ivm Corona.. ff goed plannen, moet toch wachten tot mijn macbook air binnen is.
Kan niet 5 dagen zonder computer.

Denk dat ik dat maar ga doen, ze hebben goede reviews.

En ik kom volgens mijn s/n niet aanmerking voor het reparatieprogramma helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Wat me opvalt is dat als mijn Air op de accu draait dan is de fan 0 en temperatuur rond de 50, zodra ik hem aan de lader hang gaat de temperatuur naar 65-70 en fan naar 2600-2700.

Meer mensen last van dit "probleem" en hun nieuwe air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Dirk0s schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:53:
Wat me opvalt is dat als mijn Air op de accu draait dan is de fan 0 en temperatuur rond de 50, zodra ik hem aan de lader hang gaat de temperatuur naar 65-70 en fan naar 2600-2700.

Meer mensen last van dit "probleem" en hun nieuwe air?
Ja, hetzelfde hier: hij wordt warmer op oplader dan op batterij. Vermoedelijk omdat ie op batterij zichzelf tempert en dus niet al te warm wordt, terwijl ie op oplader op volle kracht mag en daarbij zichzelf opblaast. Het arme, eh, }:O

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Air 2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9