• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:04
Ik heb nu 2 weken een Macbook Air 2020 i5 maar krijg soms spontaan groene blokken in beeld zonder zware belasting (word, internet). Ik zie hier weinig over terugkomen, is dit een bekend probleem?

Misschien toch wat bijbetalen om dan een pro te nemen bij het omruilen.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

AMARONE schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:32:
Ik heb nu 2 weken een Macbook Air 2020 i5 maar krijg soms spontaan groene blokken in beeld zonder zware belasting (word, internet). Ik zie hier weinig over terugkomen, is dit een bekend probleem?

Misschien toch wat bijbetalen om dan een pro te nemen bij het omruilen.
Groene blokken? Ik heb die nog nooit gezien op mijn 2014 Mini of 2017 Air. Klinkt meer als een hardware probleem.

https://www.onemorething....google&utm_medium=organic

Komt het hier mee overeen?

He who controls the Spice, controls the Universe.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:04
SandsOfArrakis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:51:
[...]

Groene blokken? Ik heb die nog nooit gezien op mijn 2014 Mini of 2017 Air. Klinkt meer als een hardware probleem.

https://www.onemorething....google&utm_medium=organic

Komt het hier mee overeen?
Ja, het lijkt inderdaad daarop (hier alleen groen en over het hele scherm). Ik lees over een reset etc maar ik ga dat risico niet nemen verder. Gewoon terug naar de winkel ermee. Twijfel wel om dan toch maar voor de pro te gaan hoewel ik verwacht dat de volgende air dit niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Is er al iemand die Lightroom heeft zitten proberen te gebruiken op zijn Macbook Air 2020? Hoe is de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

Inge Janse

post-l33t

Ik werd er al wat langer boos over, en nu blijkt het ook nog eens een veelvoorkomend ding te zijn: apparaten op mijn usb-hub die niet (meer) werken tot ik mijn macbook opnieuw heb opgestart.

Some 2020 MacBook Pro and MacBook Air Users Experiencing Issues With USB 2.0 Accessories

Het blijft een lastig reproduceerbaar probleem. Het meest frequent komt het voor als ik mijn hub (met daarop mijn usb2-wacom en hdmi-beeldscherm) aansluit, de voeding ook aansluit, een aantal minuten nog niets doe, en dan pas de laptop probeer wakker te maken. Het lijkt wel alsof in de tussentijd (dit is zeer speculatief) de air in slaap is gekomen, zijn apparaten via de hub vergeten is, en die niet meer kan herinneren totdat de macbook weer opnieuw opgestart is. Zeer irritant probleem dus.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik hoopte dat de osx-update van deze week het zou oplossen, maar helaas.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

nieuws: MacBook Air met M1-soc heeft passieve koeling en accuduur tot 18 uur

Iemand enig idee of ik te vroeg een macbook gekocht heb? Ik ben zo bang dat de ondersteuning voor de intel-versie niet optimaal blijkt te zijn, als we weer een paar jaar verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
https://www.amazon.nl/dp/B0864T86CN

Weet iemand of dit het exacte Nederlandse toetsenbord model is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 07:31
Volgens mij niet. Volgens mij een internationale Engels

Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT201794

Je mist euro teken. Je ziet alleen de @

[ Voor 45% gewijzigd door Quakie op 14-11-2020 09:36 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:40
chronoz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:13:
https://www.amazon.nl/dp/B0864T86CN

Weet iemand of dit het exacte Nederlandse toetsenbord model is?
Wat op het plaatje te zien is is een Nederlandse toetsenbord (grote enter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 20:10
Voor mijn 2020 Air ben ik opzoek naar een extern scherm, wat voor scherm gebruiken jullie?
En wat is de beste keuze, voor een kabel DP-USB-C aansluiting, Direct op USB-C (minder keuze in monitor) of een hub erbij kopen??

Voor mij telt ook wel een beetje totale prijs, het is meer voor simpel werk wat in sommige gevallen net wat fijner werkt op groter scherm. Dus ik ga het liefste voor de beste prijs - kwaliteit verhouding.

Tips zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Dirk0s schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:41:
Voor mijn 2020 Air ben ik opzoek naar een extern scherm, wat voor scherm gebruiken jullie?
En wat is de beste keuze, voor een kabel DP-USB-C aansluiting, Direct op USB-C (minder keuze in monitor) of een hub erbij kopen??

Voor mij telt ook wel een beetje totale prijs, het is meer voor simpel werk wat in sommige gevallen net wat fijner werkt op groter scherm. Dus ik ga het liefste voor de beste prijs - kwaliteit verhouding.

Tips zijn welkom! :)
pricewatch: LG 27UL850-W Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Sorry budget vergeten te melden. 200-250 euro
Kwam zelf deze tegen: pricewatch: AOC 27P2C Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Ik ben wel benieuwd hoe anderen na een aantal maanden gebruik hun Intel macbook air ervaren. Ik (met een i5) ben nog altijd geen fan. De batterij gaat snel leeg, hij wordt soms extreem warm, de fan maakt veel geluid, de snelheid vind ik niet heel spectaculair, ik voel mezelf een tikkie dom dat ik niet de M1 heb, en ik word soms helemaal gek van enkel 2 usb-c-poorten (en dus oneindig veel koppelstukken).

Uit barre armoe heb ik nu turbo boost switcher geïnstalleerd, om te kijken of de macbook langer meegaat en minder warm wordt / herrie maakt. Maar ik vind het vooral heel bizar dat ik handmatig de processor moet terugklokken om mijn macbook beter werkbaar te maken. Daar betaal ik geen 1400 euro voor. De premisse was voor mij altijd: een mac, want geen gezeur. Dat vind ik voor deze niet gelden.

(er zijn ook dingen waar ik wél blij mee ben, natuurlijk, waaronder het scherm, het gewicht, het toetsenbord en de stevigheid (ik laat soms dingen vallen), maar ik vind dat eerder een gegeven (gezien de aanschafprijs) dan iets noemenswaardigs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Waarom dom ? Neem aan dat je ten tijde van aanschaf er goed over na hebt gedacht. Er komt altijd iets mooiers, snellers.
Voor mij was keuze om te wachten. Ik wilde geen dual core en zag hitte als een probleem bij I5. Ook vind ik het een bizarre keuze om een fan erin te stoppen die nergens aan cpu vast zit. Mijn vorige pro was nog stil ook onder redelijke cpu load. Ik wilde geen herrie krijgen na upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 13:24
Inge Janse schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:31:
Ik ben wel benieuwd hoe anderen na een aantal maanden gebruik hun Intel macbook air ervaren. Ik (met een i5) ben nog altijd geen fan. De batterij gaat snel leeg, hij wordt soms extreem warm, de fan maakt veel geluid, de snelheid vind ik niet heel spectaculair, ik voel mezelf een tikkie dom dat ik niet de M1 heb, en ik word soms helemaal gek van enkel 2 usb-c-poorten (en dus oneindig veel koppelstukken).

Uit barre armoe heb ik nu turbo boost switcher geïnstalleerd, om te kijken of de macbook langer meegaat en minder warm wordt / herrie maakt. Maar ik vind het vooral heel bizar dat ik handmatig de processor moet terugklokken om mijn macbook beter werkbaar te maken. Daar betaal ik geen 1400 euro voor. De premisse was voor mij altijd: een mac, want geen gezeur. Dat vind ik voor deze niet gelden.

(er zijn ook dingen waar ik wél blij mee ben, natuurlijk, waaronder het scherm, het gewicht, het toetsenbord en de stevigheid (ik laat soms dingen vallen), maar ik vind dat eerder een gegeven (gezien de aanschafprijs) dan iets noemenswaardigs)
Ik zou bijna zeggen: als je er zo mee zit, en dat snap ik, kijk dan wat je ervoor kunt krijgen. En koop een M1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 13:24
Ik kwam van een Pro Retina early 2013 en werk al jaren uitsluitend op mijn werklaptop (Dell Latitude) en ik heb nog nooit zo'n laptopervaring meegemaakt als met de Air M1. Zo. Ongelofelijk. Snel. Ik heb nog nooit zo gebrowsed, pagina's die metéén openen. Er gaat een wereld voor me open. I'm in love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 192266

Inge Janse schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:31:

Hier ook een Air met i5. Ik baal ook want ik kocht deze voor €1.249 en nu ligt de M1 Air voor €1.099 in de schappen. Vooruitgang is logisch maar deze sprong is wel erg groot.

Desondanks voldoet de Air voor mijn gebruik. Als eenvoudig thin&light apparaat voor e-mail, browser, Youtube en basis development. Ik moet er niet mee willen gamen of video’s in Chrome kijken (wel even geprobeerd, maar dan stijgt het apparaat op). Als ik kijk naar vloeiendheid dan valt het ook wel wat tegen, mijn iPhone 11 voelt veel sneller. Batterijduur is ook matig, en het apparaat loopt ook gewoon snel leeg in slaapstand.

Wat doe je er precies mee als ik vragen mag?

Ik denk wel dat ik hem dit jaar inruil voor een Macbook Pro 14”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Anoniem: 192266 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Wat doe je er precies mee als ik vragen mag?
Zeer cpu-intensieve taken, zoals gmail en google calendar in Firefox, video's afspelen in VLC, track changes in Word en Spotify 8)7

Op zijn eigen, speciale manier is het wel fijn om te horen dat meer mensen teleurgesteld zijn. Gedeelde smart is halve smart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inge Janse schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:14:
[...]

Zeer cpu-intensieve taken, zoals gmail en google calendar in Firefox, video's afspelen in VLC, track changes in Word en Spotify 8)7

Op zijn eigen, speciale manier is het wel fijn om te horen dat meer mensen teleurgesteld zijn. Gedeelde smart is halve smart.
Ik heb eens zitten kijken op o.a. Marktplaats en inkoopsites en het lijkt erop dat je ongeveer €700 krijgt (als je moeite doet) voor een Air 2020 met Intel processor Een i3/i5/i7 of 256gb/512gb ssd maakt hooguit wat tientjes verschil. Dat is wel een serieuze afschrijving voor een recente MacBook. Denk dat ik hem nog maar even blijf gebruiken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Hebben meer mensen problemen met de vingerafdruksensor? Deze werkt bij mij helemaal niet meer, volgens mij sinds de laatste update van OSX (dat was gisteren).

Ik heb de SMC al gereset (https://support.apple.com/en-ca/HT201295), de oplossing die het vaakst gegeven wordt om dit probleem (dat blijkbaar heel vaak voorkomt, maar wat niet als je ernaar googelt) op te lossen.

Het probleem:
-als mac opnieuw opstart of uit sluimerstand komt, dan kan ik enkel een wachtwoord invullen (vingerafdrukscanner doet ook niets)
-ik kan geen vingerafdrukken toevoegen (ik had mijn oude al veiligheidshalve verwijderd), zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbdj5a8p7f-B9ZtcIqyn-dbv_zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUkKgeMBpv1BQCh2hHPDSnpu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inge Janse schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:40:
Hebben meer mensen problemen met de vingerafdruksensor? Deze werkt bij mij helemaal niet meer, volgens mij sinds de laatste update van OSX (dat was gisteren).

Ik heb de SMC al gereset (https://support.apple.com/en-ca/HT201295), de oplossing die het vaakst gegeven wordt om dit probleem (dat blijkbaar heel vaak voorkomt, maar wat niet als je ernaar googelt) op te lossen.

Het probleem:
-als mac opnieuw opstart of uit sluimerstand komt, dan kan ik enkel een wachtwoord invullen (vingerafdrukscanner doet ook niets)
-ik kan geen vingerafdrukken toevoegen (ik had mijn oude al veiligheidshalve verwijderd), zie hieronder

[Afbeelding]
Ik heb de update gisteren gedaan en mijn touch id werkt nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvZweden
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 14:26
Inge Janse schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:40:

Het probleem:

[Afbeelding]
Toevallig heb ik dit vorig jaar gehad met mijn 2017 MBP. Heb samen met Apple Support een aantal stappen doorlopen die allemaal niet werkten. (Ook opnieuw installeren van MacOS). Heb hem hierna ter reparatie gebracht en bleek de TouchID button niet goed gekoppeld te zitten op de logic board.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Inge Janse gebruik jij jouw Mac met een externe monitor? Ik ben dus geswitcht naar een 4K monitor en ik merk dat dit een aardige performance hit is voor mijn arme Air. Zojuist steeg hij op (6000rpm fan!) bij de screensaver.

Het wachten op de MacBook Pro 14" wordt zo wel erg vervelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Anoniem: 192266 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:27:
@Inge Janse gebruik jij jouw Mac met een externe monitor? Ik ben dus geswitcht naar een 4K monitor en ik merk dat dit een aardige performance hit is voor mijn arme Air. Zojuist steeg hij op (6000rpm fan!) bij de screensaver.

Het wachten op de MacBook Pro 14" wordt zo wel erg vervelend...
Ja, externe monitor erop, en boem, daar gaat de performance. Zonder gaat ie best oké, maar met is het echt janken. Hilarisch natuurlijk, want met mijn macbook air 2013 deed ik dat probleemloos. Ik mis dat ding nog steeds (hij is gestolen, dat speelt ook mee bij het sentiment - red.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styx_
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08-2022
Enig tijd geleden heb ik Onedrive verwijderd van mijn Mac, maar wanneer ik Word open dan blijf ik oude documenten zien bij recente bestanden. Op welke manier zou ik opzoek kunnen gaan naar achtergebleven bestanden van Onedrive, zodat dit niet meer te zien is op mijn Mac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inge Janse schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:39:
[...]

Ja, externe monitor erop, en boem, daar gaat de performance. Zonder gaat ie best oké, maar met is het echt janken. Hilarisch natuurlijk, want met mijn macbook air 2013 deed ik dat probleemloos. Ik mis dat ding nog steeds (hij is gestolen, dat speelt ook mee bij het sentiment - red.).
Oké, hier is de kogel door de kerk nadat ik weer de halve dag van een opstijgende Air heb mogen genieten... niet dat ik hele spannende dingen heb gedaan hoor, alleen wat tabs open in Safari + Excel en Youtube. Maar dat trekt de Air niet in combinatie met een externe monitor. Zeker nu ik de laatste tijd iets meer vraag dan het absolute minimum is het geen prettig apparaat meer.

Ik heb een Magic Keyboard voor mijn iPad besteld en ga de Air gereedmaken voor Marktplaats. Logische stap zou zijn om nu een Air met M1 te halen, maar als ik eerlijk ben kijk ik ook met een schuin oog naar de Windows alternatieven. Ik ben heel tevreden over de mobiele devices van Apple (overweeg geen eens alternatieven voor een iPhone en een iPad), maar helaas heb ik niet dezelfde ervaring met de MacBook. Ik ben niet blij dat ik €1.249 heb uitgegeven aan een (op papier) prima apparaat, maar met een dramatische koeling.

Ik ga eens goed nadenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 192266 op 25-03-2021 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@Anoniem: 192266 ligt denk ik meer aan jouw budget. Als ik de youtube reviewers/bloggers moet geloven is er op dit moment niks beters te krijgen dan de M1 Air. Budget 1000/1100 euro.

Dit verandert uiteraard als jouw budget lager of hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Sinds kort moet ik mijn MacBook Air dus gebruiken met scherm delen, helaas trekt hij dit heel slecht.
Fan begint volle toeren te draaien en wordt 100+ graden.

Zijn er tips om dit tegen te gaan??
Of is de enigste tip dit te accepteren of goedkoop een pctje te kopen waar ik dit mee ga doen specifiek voor dit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Dirk0s schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:24:
Sinds kort moet ik mijn MacBook Air dus gebruiken met scherm delen, helaas trekt hij dit heel slecht.

Of is de enigste tip dit te accepteren of goedkoop een pctje te kopen waar ik dit mee ga doen specifiek voor dit??
Ik gebruik Turbo Boost Switcher, dat helpt (soms) om je MacBook rustig te houden door te cpu te begrenzen. Ik zal niet nogmaals boos worden hoe zinloos het is dat je handmatig je processor moet begrenzen door een koelingsprobleem, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

PatrickvZweden schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Toevallig heb ik dit vorig jaar gehad met mijn 2017 MBP. Heb samen met Apple Support een aantal stappen doorlopen die allemaal niet werkten. (Ook opnieuw installeren van MacOS). Heb hem hierna ter reparatie gebracht en bleek de TouchID button niet goed gekoppeld te zitten op de logic board.
Dank, nuttig om te weten. Ik heb net een nieuwe installatie van osx én een schone installatie achter de rug (na overleg met apple support in Nederland), en geen resultaat.

Was die reparatie direct? Ik kan moeilijk een paar dagen zonder mijn laptop, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 21:27

Gebruik je de Air met een extern scherm in clamshell-modus? Of is het ingebouwde scherm het enige scherm dat je op dat moment gebruikt?

Daarnaast zorgen dat de Macbook van onder genoeg lucht kwijt kan. Eventueel op een verhoging zetten

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
UnitedJunk schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Gebruik je de Air met een extern scherm in clamshell-modus? Of is het ingebouwde scherm het enige scherm dat je op dat moment gebruikt?

Daarnaast zorgen dat de Macbook van onder genoeg lucht kwijt kan. Eventueel op een verhoging zetten
Ik heb de Mac altijd open staan en dan het scherm uitzetten door de helderheid laag te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvZweden
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 14:26
Inge Janse schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Dank, nuttig om te weten. Ik heb net een nieuwe installatie van osx én een schone installatie achter de rug (na overleg met apple support in Nederland), en geen resultaat.

Was die reparatie direct? Ik kan moeilijk een paar dagen zonder mijn laptop, ben ik bang.
De reparatie was helaas niet direct. Ingeleverd bij Amac op maandag en op vrijdag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een beetje vloeken in de kerk hier denk ik... maar ik heb mijn Air i5 verkocht en van de opbrengst een nieuwe Lenovo ideapad gekocht met Ryzen 7 8-core CPU, 16gb ram en 512gb ssd. Ik gelijk gelijk toe: scherm, speakers, trackpad e.d. is allemaal minder. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk dichtgeklapt aan een externe 4k monitor met los toetsenbord en muis, maar wil wel de mogelijkheid hebben om portable te kunnen werken. De performance daarentegen is top.

Ja, ik weet het... een M1 had veel logischer geweest, maar ik ben een beetje afgeknapt op een MacBook. En vind het ook wel weer eens tof om Windows te gebruiken. Plus dat ik geen zin had om geld bij te leggen.

Ik heb mijn Air i5 goed kunnen verkopen. Ze doen nog wel €800+ op Marktplaats, dus ik zou het wel weten. Lekker verkopen en een M1 halen (of Ryzen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Even een update op mijn eerdere verhaal.

De Lenovo is retour. Aanvankelijk blij met de performance en goede koeling t.o.v. de Air i5 en daarmee nam ik de (veel) mindere behuizing, scherm, touchpad, speakers e.d. voor lief. Maar al snel werd ik ruw herinnerd aan waarom ik al een kleine tien jaar met een MacBook en iPhone werk. De look-and-feel vind ik een forse stap terug, maar ook de gebruiksvriendelijkheid is een ramp. Ik zat weer te troubleshooten om zaken werkend te krijgen waarvan ik niet wist dat het ook niet kon werken.

Lang verhaal kort: Apple in genade aangenomen en tik dit nu op een identiek ogende MacBook Air, maar dan met M1 chip. Stil, snel, koel en kan nu wel prima multitasken op een 4K monitor zonder gestoord te worden door strandballen en lawaaierige fans.

Heb mijn Air i5 voor een kleine 900 euro verkocht en de base Air met M1 heb je nu al voor iets meer dan 1000 euro. Ik denk een hele slimme swap voor de meeste hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

PatrickvZweden schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:41:
[...]

De reparatie was helaas niet direct. Ingeleverd bij Amac op maandag en op vrijdag terug.
Spannend. Ik heb inmiddels een herinstallatie van osx en complete format van mijn mac gedaan, maar bij dat tweede zei osx al bij de configuratie dat touchid niet werkte. Zaterdag voor het eerst naar zo'n genius bar toe. Ik vrees het ergste, want ik gebruik deze macbook voor mijn werk, dus zomaar een paar dagen zonder is erg lastig. Misschien dat dit wel het mooie excuus is om eindelijk een chromebook voor erbij te kopen. De enige reden dat ik echt echt echt een macbook wil, is vanwege software als adobe audition (en omdat chromeos toch altijd blijft voelen als een Chrome-fork met net iets te veel extensions die net niet doen wat ik wil doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Anoniem: 192266 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:54:
Even een update op mijn eerdere verhaal.

De Lenovo is retour. Aanvankelijk blij met de performance en goede koeling t.o.v. de Air i5 en daarmee nam ik de (veel) mindere behuizing, scherm, touchpad, speakers e.d. voor lief. Maar al snel werd ik ruw herinnerd aan waarom ik al een kleine tien jaar met een MacBook en iPhone werk. De look-and-feel vind ik een forse stap terug, maar ook de gebruiksvriendelijkheid is een ramp. Ik zat weer te troubleshooten om zaken werkend te krijgen waarvan ik niet wist dat het ook niet kon werken.

Lang verhaal kort: Apple in genade aangenomen en tik dit nu op een identiek ogende MacBook Air, maar dan met M1 chip. Stil, snel, koel en kan nu wel prima multitasken op een 4K monitor zonder gestoord te worden door strandballen en lawaaierige fans.

Heb mijn Air i5 voor een kleine 900 euro verkocht en de base Air met M1 heb je nu al voor iets meer dan 1000 euro. Ik denk een hele slimme swap voor de meeste hier.
Interessant. Maar zolang mijn touchid niet werkt, is de waarde wel erg laag. Die windows-ervaring had ik ook. Heel even een keer een dell xps13 geprobeerd, maar alles onder windows voelt alsof ik weer werk bij die vervelende opdrachtgever van lang geleden. Het krijgt nooit die lichtvoetige vibe van osx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Update over de touchID, to whom it may concern: na reset van smc, herinstallatie osx en complete format macbook hem ingeleverd bij apple store in Den Haag. Ondanks valschade binnen garantie gerepareerd, wat heel fideel is (schade zit elders dan waar touchid zit, maar toch). Afhandeling - dat moet ik ze nageven - was zeer goed: analyse aan de balie, na een paar uur inname analyse van het probleem per telefoon, duidelijke voorwaarden voor reparatie, en na 5 dagen gerepareerd terug, inclusief goede uitleg, géén nieuwe installatie van osx (hallelujah!), en nu werkt het weer.

Ik gebruikte in de tussentijd de macbook pro van mijn vriendin, dus ik kon de tijd vrij makkelijk overbruggen. Wel een zegen om van zo'n butterfly keyboard terug te keren naar een normale set toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGB07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
Hi allen,

Mijn MacBook Air 2020 is mijn eerste MacBook ooit (grofweg een jaar geleden van het werk in bruikleen gekregen). Ligt het aan mij of doet Apple zijn naam weer eer aan door mega hoge prijzen te vragen voor kwalitatief teleurstellende specs?

Ik las hierboven ook al een paar ervaringen van anderen waarbij de USB-C poorten niet functioneren en de CPU veel te warm wordt bij vrij simpele processen. Aan dit rijtje zou ik graag aanhoudende netwerkproblemen, een beperkte accuduur en het regelmatig uit het niets uitvallen van de macbook willen toevoegen.

Na een jaar lang worstelen met de MacBook blijft bij mij knagen dat de problemen grotendeels veroorzaakt worden door het gebruik van koppelstukken aan de USB-C poort. Zit ik bijvoorbeeld in de tuin zonder koppelstuk, dan heb ik fantastisch internet. Met koppelstuk heb ik binnenshuis, buitenshuis en op het werk vaak netwerkproblemen. Zowel op wifi, koppeling met I-phone (ook zo'n typisch Apple product met een te hoge prijs) als op de kabel (via koppelstuk). Ook lijkt de accuduur met koppelstuk zonder meer gehalveerd (maar misschien is dat ook niet zo heel gek). Tot slot is het bijna een zekerheid dat de Macbook uitvalt als ik hem langer dan 1 uur niet gebruik en het koppelstuk aangesloten laat.

Ter zake de USB-C poorten geldt overigens dat je deze steeds kunt "resetten" door de oplader aan te sluiten. Advies van meerdere gebruikers is om eerst de macbook op te starten, dan de lader kort aan te sluiten aan beide poorten en pas daarna je koppelstukken. Zet je iedere ochtend consequent deze stappen, dan functioneert het eigenlijk altijd prima.

Vergeet overigens bij het afsluiten niet om je koppelstukken te verwijderen, anders weet je zeker dat je de volgende dag met een lege accu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zou je het probleem niet beter in je 'koppelstukken' kunnen zoeken? Welk merk is het?
Ik heb gewoon een officiële Apple usb-c naar hdmi/usb, die werkt prima (op een MBP, niet Air), merk ook niet of die wel of niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGB07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
Tom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:40:
Zou je het probleem niet beter in je 'koppelstukken' kunnen zoeken? Welk merk is het?
Ik heb gewoon een officiële Apple usb-c naar hdmi/usb, die werkt prima (op een MBP, niet Air), merk ook niet of die wel of niet aangesloten is.
Dank voor je reactie. Dat is dus ook een beetje mijn gevoel.

Mijn meest gebruikte koppelstuk is van "VAKO" en heb ik via Amazon gekocht, dus zal inderdaad niet zo denderend zijn. Eerder merkte ik met andere koppelstukken (merk mij niet direct bekend, in ieder geval geen Apple of ander A-merk) hetzelfde probleem.

De prijs van een officieel Apple product heb ik er simpelweg niet voor over. Past natuurlijk wel in het beeld / marketing plan van Apple om de klant daarheen te sturen. Waarbij ik ook vindt dat de prijs van MacBook met zich meebrengt dat je op zijn minst meer aansluitingen (bijvoorbeeld Ethernet en HDMI) zou mogen verwachten dan 2x USB-C.

Dat is ook een beetje het probleem met het vinden van een ander koppelstuk: 2x HDMI, 1X Ethernet en 1X stroomtoevoer, blijft lastig in één koppelstuk te vinden en/of prettig samen te stellen met 2 koppelstukken.

[ Voor 9% gewijzigd door JGB07 op 08-09-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Ik had een goedkope usb-c hub die er voor zorgde dat mijn MacBook Pro (is bijna een air) zijn wifi volledig kwijt raakte. Het was een goedkope uit China kwam. Ik had dus een presentatie op de projector maar kon niets van het internet halen. Met een usb kabel naar de iPhone was dat weer hersteld.

Ik weet niet wat de oorzaak was. Heb het ding verkocht voor 10 euro en gebruik nu eentje die het altijd doen. Wat worden die hubs trouwens heet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 23:14

Beter laat dan nooit... heb gister mn i7 air voorzien van een thermal mod (https://forums.macrumors....and-heat-pad-mod.2241965/).
Sindsdien is de ventilator niet meer aan geweest. De cpu throttled niet meer. Geekbench en Cinebench scores zijn significant beter. Nu lijkt t gewoon een MacBook Air zoals je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:27

f.h

jpvk007 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Beter laat dan nooit... heb gister mn i7 air voorzien van een thermal mod (https://forums.macrumors....and-heat-pad-mod.2241965/).
Sindsdien is de ventilator niet meer aan geweest. De cpu throttled niet meer. Geekbench en Cinebench scores zijn significant beter. Nu lijkt t gewoon een MacBook Air zoals je zou verwachten.
Even los van het feit of dit nodig moeten zijn op een laptop met een dergelijke prijs (ik heb ook de i7 uitvoering ;) ) gaat mijn tweakers hart hier sneller van kloppen. Ik wil (ga!) dit ook doen B) Thanks!

Edit: waar heb jij de materialen gekocht?

[ Voor 3% gewijzigd door f.h op 18-10-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
jpvk007 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor de quote, weet alleen niet of ik dit aandurf. Geen echte echte tweaker hier :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpvk007
@f.h ik heb alles op Amazon gekocht.
3x thermopad copper 15x15x0.3
Arctic Mx-4
Zerone thermopad van 2mm dik.

Verder moet je even kijken of je de juiste schroevendraaiers hebt.

@Dirk0s je zou ook alleen een thermopad op de heatsink kunnen plakken. Kan je er zo af trekken. Dit zal zeker wel wat helpen, maar de truc zit in het geleiden van zoveel mogelijk warmte uit de cpu naar buiten. Daarom meer koper en minder koelpasta waardoor je heatsink meer warmte opneemt en via de pad aan je behuizing af geeft.

[ Voor 47% gewijzigd door jpvk007 op 18-10-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
jpvk007 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:57:
@f.h ik heb alles op Amazon gekocht.
3x thermopad copper 15x15x0.3
Arctic Mx-4
Zerone thermopad van 2mm dik.

Verder moet je even kijken of je de juiste schroevendraaiers hebt.

@Dirk0s je zou ook alleen een thermopad op de heatsink kunnen plakken. Kan je er zo af trekken. Dit zal zeker wel wat helpen, maar de truc zit in het geleiden van zoveel mogelijk warmte uit de cpu naar buiten. Daarom meer koper en minder koelpasta waardoor je heatsink meer warmte opneemt en via de pad aan je behuizing af geeft.
Zou voor mij al veel helpen als hier een video van was, een how to zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
https://forums.macrumors....and-heat-pad-mod.2241965/
Staat stap voor stap wat je moet doen. Heb alleen m’n koperplaatje niet geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
foutje.

[ Voor 98% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Hmmz. Name is macbook.

Dus misschien gaat de 13" pro verdwijnen. Krijgen we weer twee macbook air modellen.

AKA Rinkel weblog

• f.h

f.h

f.h schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Even los van het feit of dit nodig moeten zijn op een laptop met een dergelijke prijs (ik heb ook de i7 uitvoering ;) ) gaat mijn tweakers hart hier sneller van kloppen. Ik wil (ga!) dit ook doen B) Thanks!

Edit: waar heb jij de materialen gekocht?
Ik heb het inmiddels ook gedaan en de temperaturen zijn ~15 graden lager (de laptop even aan het werk gezet met het downloaden van een nzb in Windows 10 via VMWare en tegelijk wat apps draaien in macOS.

De thermal pad is alleen bij mij te dik, waardoor de laptop niet stabiel staat. Dus daar moet ik nog even een dunnere voor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h

f.h

Ik ben nu ook klaar. Uiteindelijk paste bij mij een thermal pad van 1mm. Dikkere zorgde er voor dat de behuizing 'bol' stond en was merkbaar tijdens bijv. het typen.

Zojuist een nzb uitgepakt in Windows 10 via VMWare. En de fan zijn niet (hoorbaar) aangegaan. De gemiddelde CPU Core temperatuur volgens Macs Fan Control is nu onder die load 81 graden. Terwijl dat voor de 'mod' 95 was.

Ik merk wel dat de behuizing bovenaan het toetsenbord grofweg tussen F4 en F8 wat warm(er) voelt. Maar dat kan ook zijn omdat ik er meer op let. Hoe zit dit bij jou @jpvk007 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
Mijne voelt ook ietsje warmer bovenaan bij gebruik van taken zoals teams of meerdere Chrome vensters openen. Maar bij normaal gebruik zeker niet storend.
Overigens geen fan meer gehoord sinds de mod (i7/16gb/512gb)

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Wie heeft nog meer het probleem dat de mac veel trager is sinds de installatie van Monterey? Hij voelt weer zoals ie was toen ik hem net kocht, begin 2020, dus heel traag omgaan met Chrome, Netflix en Zoom, constant fans aan, bijna verplicht gebruik van Turbo Boost Switcher om de cpu handmatig te vertragen, et cetera. Zeer irritant, het ging juist de laatste maanden goed, maar sinds Monterey is het weer terug bij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:30:
Ik had een goedkope usb-c hub die er voor zorgde dat mijn MacBook Pro (is bijna een air) zijn wifi volledig kwijt raakte.
[]
Ik weet niet wat de oorzaak was. Heb het ding verkocht voor 10 euro en gebruik nu eentje die het altijd doen. Wat worden die hubs trouwens heet.
Beetje late reactie maar
USB3 stoort op wifi als ik een externe harddisk aan een surface pro 4 hang valt wifi zowat weg tijdens het kopieren van veel bestanden.
Het kabeltje naar de drive inpakken aluminumfolie hielp. Een beter afgeschermd kabeltje misschien ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:28
Hebben jullie tips voor een goede Dock om een extern beeldscherm aan te sluiten op mijn Air M1 2020? Ik heb nu een BlueBuilt usb C 8 in 1 MacBook Docking Station maar die verliest de connectie met het beeldscherm na verloop van tijd (in stand-by modus) en dan is het scherm daarna weer onmogelijk vindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

bouwfraude schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:50:
[...]

Beetje late reactie maar
USB3 stoort op wifi als ik een externe harddisk aan een surface pro 4 hang valt wifi zowat weg tijdens het kopieren van veel bestanden.
Het kabeltje naar de drive inpakken aluminumfolie hielp. Een beter afgeschermd kabeltje misschien ook wel.
Bedankt voor het advies. Ik ga dit nu in mijn achterhoofd houden de volgende keer als er weer wifi problemen zijn. Mijn Synology Router heeft hier een toggle voor. Zet je USB poort van 3.0 naar 2.0 snelheid als je wifi gebruikt op 2.4 Ghz.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:35:
Hebben jullie tips voor een goede Dock om een extern beeldscherm aan te sluiten op mijn Air M1 2020? Ik heb nu een BlueBuilt usb C 8 in 1 MacBook Docking Station maar die verliest de connectie met het beeldscherm na verloop van tijd (in stand-by modus) en dan is het scherm daarna weer onmogelijk vindbaar.
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
Dank! Wat een tempo zit er in die M1 zeg. Heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:04
Overigens is dit het topic voor de MacBook Air van begin 2020 met de Intel processor, de M1 MacBook Air is ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:28
Ik heb mijn Macbook Air M1 gekoppeld aan een dock (Dell D6000). Dit werkt best wel goed moet ik zeggen. Via de dock loopt mijn netwerkverbindig en wordt het externe scherm aangestuurd. Echter ervaar ik het volgende probleem. Na verloop van tijd gaat het systeem in stand-by modes. Is hij daaruit komt activeert hij niet direct het dock. Ik moet dan de USB C stekker van de dock uit de Macbook halen en hem er dan weer in doen. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
@Sunri5e Dit is het topic over de intel MacBook Air van 2020, niet de M1 MacBook.
(zie post boven je post voor de link.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom Apple in maart 2020 deze MacBook Air heeft uitgebracht. In november verscheen de M1 opvolger. Hadden ze dan niet beter kunnen wachten tot november?
Ik zou me nu best gefrustreerd hebben gevoeld als ik deze vorig jaar had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

PrimusIP schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:11:
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom Apple in maart 2020 deze MacBook Air heeft uitgebracht. In november verscheen de M1 opvolger. Hadden ze dan niet beter kunnen wachten tot november?
Ik zou me nu best gefrustreerd hebben gevoeld als ik deze vorig jaar had gekocht.
Ik heb in maart 2020 een i7 MBA gekocht. Tuurlijk had liever een nog veel snellere M1 gehad. Aan de andere kant, bijv. support voor Windows via een VM kwam pas veel later. Terwijl ik dat met grote regelmaat moet gebruiken.

Voor mij was dat dus onhandig geweest. Maar dat is een n=1 use case natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
f.h schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb in maart 2020 een i7 MBA gekocht. Tuurlijk had liever een nog veel snellere M1 gehad. Aan de andere kant, bijv. support voor Windows via een VM kwam pas veel later. Terwijl ik dat met grote regelmaat moet gebruiken.

Voor mij was dat dus onhandig geweest. Maar dat is een n=1 use case natuurlijk.
Dat zijn wel dingen die ik wel graag had willen kunnen. Ik had wel Windows via bootcamp willen kunnen draaien (voor games). En ik gebruikte Linux machines in Virtual box. Voor mij zijn die niet belangrijk genoeg om Parallels aan te schaffen, maar ik het wel graag (gratis) willen gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door PrimusIP op 07-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

PrimusIP schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:11:
Ja, ik ben zo'n gefrustreerde koper uit maart 2020. Ik vind dit een enorm teleurstellende Air an sich (door die falende koeling, ik zit nu met één tabblad actief in Chrome met een fan die op 8000rpm draait en een cpu op 100 graden), en dat wordt extra erin gewreven doordat er een paar maanden later een veel betere variant verscheen.

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Inge Janse schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:44:
[...]

Ja, ik ben zo'n gefrustreerde koper uit maart 2020. Ik vind dit een enorm teleurstellende Air an sich (door die falende koeling, ik zit nu met één tabblad actief in Chrome met een fan die op 8000rpm draait en een cpu op 100 graden), en dat wordt extra erin gewreven doordat er een paar maanden later een veel betere variant verscheen.
Inmiddels is zowel Chrome als Monterey bijgewerkt, en het gaat al stuuuuukken beter. Gelukkig maar, ik heb sindsdien Turbo Boost Switcher niet meer nodig gehad. Moet het nog uitproberen met andere apps, maar ik heb (weer) goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Inge Janse schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:21:
[...]
Inmiddels is zowel Chrome als Monterey bijgewerkt, en het gaat al stuuuuukken beter. Gelukkig maar, ik heb sindsdien Turbo Boost Switcher niet meer nodig gehad. Moet het nog uitproberen met andere apps, maar ik heb (weer) goede hoop.
Heb sinds m’n mod nooit meer een ventilator gehoord (2 maanden geleden). https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69081904

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

jpvk007 schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:44:
[...]

Heb sinds m’n mod nooit meer een ventilator gehoord (2 maanden geleden). https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69081904
Ben ik absoluut jaloers op, maar ik werk sinds een jaar of vijftien altijd op macbooks om juist dit soort onzin niet meer te hoeven uitvoeren, aangezien alles direct (goed) werkt. Afijn, sinds de updates van het os en Chrome lijkt het echt veel beter te gaan (en voelt de macbook ook weer een stuk sneller), dus als dat zo blijft, hoor je mij nergens meer over (behalve dat ik dit mijn slechtste macbook ooit vind, een memorabele vermelding dus).

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Air 2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9