Hoi iedereen,
zoals wel meer hier zit ik te dubben over de aanschaf van een Macbook. Mijn situatie is als volgt: ik wil max 1400 uitgeven en op de high end van dat spectrum kan ik via Surfspot gaan voor of een Air i7 / 16GB (1420,-) of een instapmodel Pro i5 / 8GB (1345,-).
Qua gebruik zit ik 99% van de tijd te surfen, netflixen etc. Daarvoor zou ik bij wijze van ook gewoon de i3 kunnen halen en geld besparen. Enige 'uitschieters' zijn wanneer ik foto's bewerk en game. Mbt die laatste: dit zal eens per half jaar zijn als ik met vrienden een lan doe en we altijd Diablo(-eqsque) games spelen. Niks zwaars en zeer sporadisch dus.
Qua fotobewerking gebruik ik Photoshop en is het vooral vakantiekiekjes en analoge scans, 24MP en ik ga gewoon één voor één door mijn foto's heen. Ik doe niet heel veel gekke dingen, wat layers met curves, dodgen en burnen en dan ben je er wel. Geen echt zwaar Photoshop werk dus.
Lastige vind ik dat de testen en reviews die voorbij komen allemaal meteen 4K video editing doen, ik zie weinig 'alledaags' photoshop werk voorbij komen, wat voor mij relevant zou zijn. Heeft iemand ervaring daarmee op de i7 Air? Of is dit werk zo licht dat zelfs een i3 8GB dat aan kan?
Van wat ik gelezen heb heeft de Air betere batterij, betere single core performance en 16GB ram met hogere snelheid. De Pro heeft beter scherm, betere multi core performance en betere thermals, maar mindere batterij en minder + langzamere ram. Dat de Pro een oudere generatie chip heeft baart mij niet heel veel zorgen: aangezien hij uiteindelijk 'sterker' is dan de huidige 10th generatie Air chips, zie ik niet gebeuren dat de support voor die chip sneller zal stoppen door Apple dan de Air chips. Even futureproof dus?
Enerzijds denk ik: de Air zal 99% van de tijd als ik dagelijkse dingen doe net zo snappy zijn, zo niet snappier (op basis van hogere single core). Maar anderzijds voor die enkele piekmomenten zal de Pro beter uit de voeten kunnen (betere multicore en betere thermals), zeker aangezien ik dan ook wel echt voor een paar uur aan de slag ga met photoshop (of gamen). Tegelijkertijd zal de 16GB weer goed te pas komen aangezien ik echt vreselijk ben met eeuwig tabs open laten staan in Chrome.
Iemand hier die met zijn two-cents mij kan helpen? Of iemand ervaring met de i7 / 16GB en photoshop bijvoorbeeld? Of nog beter: iemand die beide machines heeft en er wat meer over kan zeggen

?
Of zeggen jullie: met zulk licht werk gewoon geld besparen en een Air i3/i5 8GB halen en voor die sporadische, nostalgische lan haal je maar het stof van je desktop.
Alvast erg bedankt voor eventuele input!