Er zijn een aantal parameters die meespelen zoals ook al eerder opgemerkt. De belangrijkste zijn denk ik:
- Chrome of Safari
- Wel of geen extern scherm
- Thermal paste issues (ik denk dat hier mogelijk verschillen zichtbaar zijn in jouw resultaten en die van mij)
Dus ik ben even aan de slag gegaan voor de anderen die een afweging willen maken of een Air voor hen zou kunnen werken of niet.
Ik zelf heb vaak een extern scherm eraan hangen (BenQ EX3501R - 3440x1440 @60Hz verbonden met USB-C) en heb het interne scherm ernaast staan met music, twitter etc.). Dan kun je denken wat maakt dat uit. Maar zet twitter open in chrome en laat daar een tweet met een filmpje open staan en de fans gaan bij mij dus naar 8000rpm als ik er op het grote scherm nog wat 'gewoon' werk bij doe. Dus idd. meerder schermen en Chrome zijn voor de Air geen optimale combi.
Om dit een beetje inzichtelijk te maken heb ik de afgelopen uren wat vergelijkende testjes gedaan. Geen apps open. Alleen de browser met intel power gadget en Macs Fan Control actief maar geminimaliseerd.
Ik heb het ding laten stabiliseren door Turbo Boost even uit te zetten. Mijn CPU proximity ligt dan net onder 60 graden. Vervolgens 4 scenarios geprobeerd door Margues Brownlee zijn verhaaltje over de Air te laten vertellen op 1080p:
YouTube: 2020 MacBook Air Impressions: A Clean Refresh! -

- ken het uit mijn hoofd nu.
4k in Chrome (want Safari doet dat niet met YouTube) is sowieso 8000rpm en herrie overigens.
Intern Scherm - Safari
Intern Scherm - Chrome
Beide Schermen - Safari
Beide Schermen - Chrome
Mijn conclusies:
Chrome (9W alleen intern scherm) vraagt significant meer vermogen om een videootje af te spelen tov Safari (4W alleen intern scherm)
Externe scherm zorgt voor verhoging van opgenomen vermogen met ongeveer 1.5 W.
Chrome zorgt ervoor dat TurboBoost continu gevraagd wordt en krijgt dit ook wat er dus voor zorgt dat opgenomen vermogen gemaximaliseerd wordt, het ding te heet wordt en de fan nogal aanwezig is.
Deze test is met het afspelen van 1 video. Een dagelijks scenario op intern en extern scherm met muziek, twitter, mail, een video, teams of zoom is dus gewoon lastig voor de air.
Wat ik uiteindelijk nog niet goed begrijp is de relatief lage temps van @
f.h in vergelijking met die van mij. Ik krijg de CPU Proximity met geen mogelijkheid onder 58 graden. net even alleen intern scherm, niks open, fans maximaal op 8000 rpm en nog steeds 58... Ik denk daarom dat het thermal paste verhaal hier een rol kan spelen.
Overzicht van de resultaten:
(Edit - dit zijn dus screenshots van de situatie nadat Marques klaar is met zijn 6,5 minuut vertellen over de Air)
Intern Scherm - Safari
Intern Scherm - Chrome
Beide Schermen - Safari
Beide Schermen - Chrome