Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 13:47

Inge Janse

post-l33t

Grappig: net een uur geskypt, en nu opeens geen fans / hitte. Deed er niets naast, behalve af en toe een tabblad openen en wat opzoeken in Firefox. Helemaal reproduceerbaar is het dus niet. Misschien interessant detail daarbij is dat de oplader niet aangesloten zat (ik meld het maar om parameters uit te sluiten).

[ Voor 24% gewijzigd door Inge Janse op 13-04-2020 16:30 ]

ingejanse.nl: dingen die ik doe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-05 18:37
kaos001 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:36:
[...]

Dit kan ik beamen. Heb op werk een 2017 iMac staan met 32GB ram, maar ik tik regelmatig de 13GB al aan zonder al te zware software hebben lopen. Thuis heb ik een Windows 10 machine staan met 16GB en moet moeite doen om de 10GB aan te tikken.

offtopic: Misschien vloeken in de kerk dit, maar Windows 10 is echt een volwassen OS geworden, wat ik als Mac liefhebber stiekem veel sneller aan vind voelen. En dat op een Core i5 2500k uit 2011 :X
MacOS gebruikt meestal zoveel geheugen als je beschikbaar hebt. Ongebruikt geheugen had je immers net zo goed niet kunnen kopen 😃. Als een applicatie echt veel geheugen nodig heeft maakt MacOS dat er gewoon voor vrij, door bijvoorbeeld minder zaken te cachen.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Mijn nieuwe Air 2020 is inmiddels ook binnen. Heb de i5 met 8GB genomen. Ik vond 16GB wat te gortig en ik ging nog prima op mijn MacBook Pro late 2011 met 8GB RAM. Ik doe er weinig bijzonders op. Wat Remote Desktop, Office 365/Teams voor werk en browsen.

Knap dingetje. Voelt allemaal een stuk gelikter aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsWa
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Hallo Tweakers, Hier heb ik nu een week een nieuwe MBA in gebruik (i5/8GB/256GB). Ik gebruik hem voor tamelijk basic werk. In deze tijd uiteraard ook veel videobellen (vooral via Teams/Zoom). Zoals Inge Janse ook al aangaf gaat hij dan maximaal blazen. Maar inderdaad niet als hij niet aan de lader hangt. Vermoedelijk om batterij te besparen. Hij zal dus niet maximale kloksnelheid gebruiken dan. Dat lijkt me ook niet zo nodig bij videobellen (het lijkt lig prima te werken).

Over het algemeen is de laptop helemaal stil. Maar als je wat meer kloksnelheid nodig hebt gaat hij dus wel flink blazen. Dat vind ik wel jammer. Ik vraag me af of de nieuwe MBP daar minder last van heeft. Komt daar bijv. dezelfde processor in? Zal er andere hittesysteem in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
ThijsWa schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:32:
Hallo Tweakers, Hier heb ik nu een week een nieuwe MBA in gebruik (i5/8GB/256GB). Ik gebruik hem voor tamelijk basic werk. In deze tijd uiteraard ook veel videobellen (vooral via Teams/Zoom). Zoals Inge Janse ook al aangaf gaat hij dan maximaal blazen. Maar inderdaad niet als hij niet aan de lader hangt. Vermoedelijk om batterij te besparen. Hij zal dus niet maximale kloksnelheid gebruiken dan. Dat lijkt me ook niet zo nodig bij videobellen (het lijkt lig prima te werken).

Over het algemeen is de laptop helemaal stil. Maar als je wat meer kloksnelheid nodig hebt gaat hij dus wel flink blazen. Dat vind ik wel jammer. Ik vraag me af of de nieuwe MBP daar minder last van heeft. Komt daar bijv. dezelfde processor in? Zal er andere hittesysteem in zitten?
Misschien heb ik iets gemist, maar die configuratie bestaat toch helemaal niet? Als je i5 kiest, krijg je automatisch 512 opslag. Of niet?

Ik heb trouwens een StarTech USB C naar HDMI female adapter. Hiermee kan ik Plex naar mijn TV streamen. Ik krijg echter geen surround geluid via ARC. Iemand tips hoe dit voor elkaar te krijgen? Misschien rechtstreeks in de versterker? Later vandaag eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:22
@bram1984 je kunt basis config aanpassen en voor 50 euro the i5 selecteren...

Ik ga het blazen in de gaten houden of apple niet zijn fan profiel gaat aanpassen via een update (mijn lijkt de air een goede vervanger van de late 2013 retina 13inch).
Aangezien fan een systeem fan is en niet direct vast zit aan cpu zal het verlagen van snelheid vast wel helpen (ook al blijft het langer warm)

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 16-04-2020 10:14 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Quakie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:13:
@bram1984 je kunt basis config aanpassen en voor 50 euro the i5 selecteren...
Precies, met korting (ik werk in onderwijs) kwam ik daarmee uit op €1174.
Ik ga het blazen in de gaten houden of apple niet zijn fan profiel gaat aanpassen via een update (mijn lijkt de air een goede vervanger van de late 2013 retina 13inch).
Aangezien fan een systeem fan is en niet direct vast zit aan cpu zal het verlagen van snelheid vast wel helpen (ook al blijft het langer warm)
Daar hoop ik ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:57
bram1984 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:09:
[...]

Misschien heb ik iets gemist, maar die configuratie bestaat toch helemaal niet? Als je i5 kiest, krijg je automatisch 512 opslag. Of niet?

Ik heb trouwens een StarTech USB C naar HDMI female adapter. Hiermee kan ik Plex naar mijn TV streamen. Ik krijg echter geen surround geluid via ARC. Iemand tips hoe dit voor elkaar te krijgen? Misschien rechtstreeks in de versterker? Later vandaag eens proberen.
Nope. Ik heb de i5 met 256GB en 16GB RAM. ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:13

f.h

Vanmorgen bericht gehad dat mijn bestelling van 5 april (i7/256/16) ook verstuurd is. Verwachte leverdatum is aanstaande dinsdag volgens UPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Ah okay ik zie het al. Je moet de i3 kiezen en daarbinnen ophogen naar i5. :)

Nou ja, ik wilde sowieso wel 512GB, dus prima verder.

Surround geluid is ook gelukt met HDMI rechtstreeks in de receiver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 14:09
Gisteren de Macbook (i5/16GB/256GB) en in het begin ging alles goed met de fan totdat ik een 4K scherm aansloot, het minste zorgt ervoor dat de fan op volle toeren gaat :|

Het uitschakelen van Turbo Boost helpt vrijwel niet en ik twijfel om Macs Fan Control te kopen (fans vast zetten op 3500) of de Air om te ruilen voor een i3 model. Echter weet ik niet of de i3 het probleem verhelpt.

Beetje jammer dat Apple ervoor heeft gekozen om eerst de fans op volle toeren te laten draaien en dan pas de CPU een tandje terug zetten :/

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@mentox nee, het is jammer dat apple de cpu niet via een heatpipe constructie verbonden heeft met de fan zoals bij de andere modellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mentox schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:26:
Gisteren de Macbook (i5/16GB/256GB) en in het begin ging alles goed met de fan totdat ik een 4K scherm aansloot, het minste zorgt ervoor dat de fan op volle toeren gaat :|

Het uitschakelen van Turbo Boost helpt vrijwel niet en ik twijfel om Macs Fan Control te kopen (fans vast zetten op 3500) of de Air om te ruilen voor een i3 model. Echter weet ik niet of de i3 het probleem verhelpt.

Beetje jammer dat Apple ervoor heeft gekozen om eerst de fans op volle toeren te laten draaien en dan pas de CPU een tandje terug zetten :/
Wat gebeurt er dan als de Turbo Boost uit zet? Dit moet toch flink wat hitte en lawaai schelen als ik de verhalen zo lees. Ik ben ook in de markt voor deze Air, en had met deze tool gehoopt een volledig stille & passief gekoelde MacBook te kunnen realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentox
EValentino schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:31:
[...]

Wat gebeurt er dan als de Turbo Boost uit zet? Dit moet toch flink wat hitte en lawaai schelen als ik de verhalen zo lees. Ik ben ook in de markt voor deze Air, en had met deze tool gehoopt een volledig stille & passief gekoelde MacBook te kunnen realiseren.
Het systeem voelt traag aan en het duurt langer voordat de fans voluit gaan maar het verhelpt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mentox schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:33:
[...]

Het systeem voelt traag aan en het duurt langer voordat de fans voluit gaan maar het verhelpt het probleem niet.
Oke bedankt voor de opheldering, dan ga ik deze MacBook maar over slaan denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Mentox schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:26:

Ik koop ook bewust de MBA niet vanwege deze redenen. Ze hebben dit bewust gedaan om een voldoende grote gap te maken tussen MBA en MBP. De cpu in de air 2020 is zeker niet zwak, maar door thermal throttling gaat die snel achteruit. Voor wat lichte editing taken is een MBA zeker voldoende, maar ik heb geen zin om heel de tijd de fan te horen.

Dan vraag je eigenlijk wel af of de MBA 2020 geen faulty product is. Zelfs bij videocalls of chrome gaat cpu naar 100gr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Ik ga de mijne terugsturen :'(

Het is een mooi apparaat maar de fan en de daarop volgende stotteren is gewoon belachelijk 8)7

Iets wat het probleem iets verhelpt is het externe scherm op 1080p te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mentox schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:07:
Ik ga de mijne terugsturen :'(

Het is een mooi apparaat maar de fan en de daarop volgende stotteren is gewoon belachelijk 8)7

Iets wat het probleem iets verhelpt is het externe scherm op 1080p te zetten.
Dat wordt duimen dat de 14" Pro snel komt en wel een proper koeling mechanisme heeft...

Ik zit te twijfelen om hem ook een kans te geven, vooral omdat ik lees dat MacOS de eerste dagen ook erg druk is met indexeren. Misschien dat hij na een paar dagen rustig wordt.

Ik doe enkel wat licht werk op de MacBook, dus ik hoop stiekem toch dat hij voor mij voldoet. Externe schermen zal ik nooit aan hoeven sluiten gelukkig, daar heb ik een Mac Mini voor.

Met onderwijs korting zal die met i7 en 256GB SSD voordeliger uitvallen, misschien dat die de taken die ik doe makkelijk aan kan en niet zo heet wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door EValentino op 17-04-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Ik overweeg ook serieus om hem terug te sturen. Het werkt, zeker, en als het werkt, dan is het ook fijn. Maar ik ben nu bijvoorbeeld een video aan het converteren na een zoom-call, en dan gaat ie echt through the fucking roof qua cpu en fans. Daarnaast vind ik aansturing van mijn externe scherm (op 1080p) zo zo qua snelheid (cursor beweegt traag, overgangen tussen apps zijn schokkerig, registratie toetsenbord is soms traag), alsof de usb3.0 niet voldoende bandbreedte heeft (usb-hub met 1xhdmi en 2xusb2, voor wacom en toetsenbord, verder niets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsWa
Inge Janse schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:54:
Ik overweeg ook serieus om hem terug te sturen. Het werkt, zeker, en als het werkt, dan is het ook fijn. Maar ik ben nu bijvoorbeeld een video aan het converteren na een zoom-call, en dan gaat ie echt through the fucking roof qua cpu en fans. Daarnaast vind ik aansturing van mijn externe scherm (op 1080p) zo zo qua snelheid (cursor beweegt traag, overgangen tussen apps zijn schokkerig, registratie toetsenbord is soms traag), alsof de usb3.0 niet voldoende bandbreedte heeft (usb-hub met 1xhdmi en 2xusb2, voor wacom en toetsenbord, verder niets).
Bij videoconversie is het wel begrijpelijk dat hij maximaal blaast. Afgezien van bij videobellen gaat hij bij mij praktisch niet maximaal.

Wat voor usb-hub gebruik je overigens? Ik heb een relatief betaalbare (Douxe I8). Werkt ook wel goed.

Maar goed, ik snap je overweging om hem terug te sturen. Heb ik ook wel aan gedacht. Maar voor mijn meeste werk volstaat deze goed. Ik vermoed dat een vergelijkbare 2020 MBP zeker €500 duurder zal zijn. Dat weten we wellicht volgende maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hebben jullie allemaal de i5 dan? Ik heb de i3 en die is echt geruisloos en super vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
FrE911 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:21:
Hebben jullie allemaal de i5 dan? Ik heb de i3 en die is echt geruisloos en super vlot.
Gebruik je scaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Mentox beetje flauw van me ;) maar je gebruikt altijd scaling op een macbook air.

scherm native resolution is 2560 x 1600 dus de optie 1280 x 800 (die er niet is onder een air) is enige correcte weergave zonder scaling.

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 17-04-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Quakie schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:31:
@Mentox beetje flauw van me ;) maar je gebruikt altijd scaling op een macbook air.

scherm native resolution is 2560 x 1600 dus de optie 1280 x 800 (die er niet is onder een air) is enige correcte weergave zonder scaling.
Dat wist ik niet, ik doelde op de instelling "scaling" onder Display. Zodra ik dat gebruik gaat de temps ietwat hoger en wanneer de screensaver of een film draait gaan de fans 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

FrE911 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:21:
Ja, ik wel. Tering. Betaal ik 50 euro meer voor 50 graden meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Inge Janse schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:54:
[...]

Ja, ik wel. Tering. Betaal ik 50 euro meer voor 50 graden meer :+
Koopje toch 1 euro per graad 8)7

Maar dit is gewoon belachelijk. CPU die totaal niet gekoeld wordt. :X
Afgezien van het antieke scherm ben ik blij dat destijds voor de 2017 Air heb gekozen. Deze wordt bij normaal gebruik totaal niet warm. Laat staan dat de fan begint te blazen.

Niet dat ik nu wil upgraden, maar ik zou deze Air gewoons skippen en kijken voor een MacBook Pro die wel normaal gekoeld wordt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdas
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 20:53
Ik was bezorgd over de koelingsproblemen en moet zeggen dat het me 100% mee valt. Heeft een paar dagen nodig gehad om te settelen en te syncen. Ik kan gewoon doen wat ik wil en heb Chrome open met 10 tabs, daarnaast een paar apps zoals VS code, whatsapp, messages, mail, calendar. Temp in Intel power gadget geeft 65 graden aan gemiddeld. Als je er echt wat van vraagt gaat ie naar 100C maar ja, dat hangt van je use case af en kan het ding overigens gewoon hebben. Als je de hele dag met video's aan de slag bent is het niet je machine misschien maar voor de gemiddelde gebruiker is het gewoon een goed apparaat. Oh, en dat blazen van de fan. Ook bij het draaien van een benchmark niet te vergelijken met de werk Thinkpad die ernaast staat herrie te maken en op dat moment helemaal niks doet. i7/16GB/512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Mentox schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:50:
[...]

Dat wist ik niet, ik doelde op de instelling "scaling" onder Display. Zodra ik dat gebruik gaat de temps ietwat hoger en wanneer de screensaver of een film draait gaan de fans 100%.
Ik ook. Ik gebruik RDM regelmatig.

Kan je handmatig je resolution selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Nu online
Ik ga nu waarschijnlijk een domme vraag stellen maar wat bedoel je juist? Heb True Tone aangezet verder heb ik aan de display opties niets veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:45
FrE911 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:02:
[...]

Ik ga nu waarschijnlijk een domme vraag stellen maar wat bedoel je juist? Heb True Tone aangezet verder heb ik aan de display opties niets veranderd :)
Kijk eens in je systeemvoorkeuren bij beeldschermen. Daar staat een optie schaling. Dat is wat er bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
mdas schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:14:
Ik was bezorgd over de koelingsproblemen en moet zeggen dat het me 100% mee valt. Heeft een paar dagen nodig gehad om te settelen en te syncen. Ik kan gewoon doen wat ik wil en heb Chrome open met 10 tabs, daarnaast een paar apps zoals VS code, whatsapp, messages, mail, calendar. Temp in Intel power gadget geeft 65 graden aan gemiddeld. Als je er echt wat van vraagt gaat ie naar 100C maar ja, dat hangt van je use case af en kan het ding overigens gewoon hebben. Als je de hele dag met video's aan de slag bent is het niet je machine misschien maar voor de gemiddelde gebruiker is het gewoon een goed apparaat. Oh, en dat blazen van de fan. Ook bij het draaien van een benchmark niet te vergelijken met de werk Thinkpad die ernaast staat herrie te maken en op dat moment helemaal niks doet. i7/16GB/512GB
Zeker, voor standaard werk is hij over het algemeen prima geschikt. Bij mij werkt hij het grootste deel van de tijd geruisloos en koel. Het is alleen jammer hij bij videobellen zo blaast. Ik heb ook een Thinkpad (8th gen i5) en die maakt toch een stuk minder geluid. Aan de andere kant blaast die weer veel vaker en onregelmatiger. Ach, 1st world problems :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

ThijsWa schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:33:
[...]

Bij videoconversie is het wel begrijpelijk dat hij maximaal blaast. Afgezien van bij videobellen gaat hij bij mij praktisch niet maximaal.

Wat voor usb-hub gebruik je overigens? Ik heb een relatief betaalbare (Douxe I8). Werkt ook wel goed.

Maar goed, ik snap je overweging om hem terug te sturen. Heb ik ook wel aan gedacht. Maar voor mijn meeste werk volstaat deze goed. Ik vermoed dat een vergelijkbare 2020 MBP zeker €500 duurder zal zijn. Dat weten we wellicht volgende maand...
Dank voor de relativering! Ik was er gisteren even moe van, maar inderdaad, voor normaal gebruik is ie gewoon heel fijn. Ik vind het alleen zo'n teleurstelling dat zo'n modern apparaat met basale taken zoveel moeite heeft.

Die usb-hub ga ik proberen. Ik heb een ugreen (doet het wel oke) en een die het helemaal niet doet. Ik wil er ook een proberen die alletwee de usb-poorten gebruikt. Misschien dat er een beperking zit in bandbreedte als je maar 1 poort gebruikt? Het is het uitproberen waard.

En ja, een mbp is duurder (dat overleef ik wel) en zwaarder (dat vind ik irritanter), en heeft voor mijn taken veel te veel vermogen (het zwaarste dat ik doe is multitrack audio monteren). Ik hoop dus vooral dat er nog een aantal optimalisaties (voor de mba of de software zelf) uitkomen, zodat normale zaken als browsen (in Chrome) en videobellen (in wat dan ook) ook normaal afgehandeld worden, en niet alsof de Enigma-machine zo snel mogelijk gekraakt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
youtube

Dit is een filmpje wat Max tech bevindingen probeert te weerleggen op een nette manier.

Als je dit ziet, zou je geen problemen moeten hebben bij licht gebruik van bijv Chrome.........

Ik persoonlijk verwacht dat apple fan profiel gaat aanpassen en minder laat opschalen aan de hand van de boost Clock.. dus trager laten upspinnen..

Dit filmpje geeft mijn wel het vertrouwen dat ik er waarschijnlijk minder last van zou hebben.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentox
Quakie schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:20:
youtube

Dit is een filmpje wat Max tech bevindingen probeert te weerleggen op een nette manier.

Als je dit ziet, zou je geen problemen moeten hebben bij licht gebruik van bijv Chrome.........

Ik persoonlijk verwacht dat apple fan profiel gaat aanpassen en minder laat opschalen aan de hand van de boost Clock.. dus trager laten upspinnen..

Dit filmpje geeft mijn wel het vertrouwen dat ik er waarschijnlijk minder last van zou hebben.....
Het probleem is dat al deze reviews worden gedaan zonder extern scherm. Native 4K is geen optie en zodra is scaling gebruik gaat de fan 100% met een screensaver of Youtube video (1080p aan de zijkant met de andere kant een website met text).

Daarom denk ik dat de mensen die geen problemen hebben of geen extern scherm gebruiken of HiDPI gebruiken. Een andere optie kan zijn dat ze Oost-Indisch doof zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Ook ik twijfel wel enorm door alle berichten of de nieuwe MacBook Air een goede keuze voor mij gaat zijn.

Momenteel werk ik nog op een bijna 9 jaar oude Sony Vaio E laptop met Windows 10. Ooit een SSD ingezet en daarmee kon het apparaat weer een behoorlijke tijd mee.
Altijd wel gedacht om de laptop bij kapot gaan te vervangen voor een Apple computer, en nu de laptop steeds vaker random crashes heeft en (ik vermoed door een hitte probleem) niet meer te gebruiken is zonder freezing als de laptop en gebruik is én gelijktijdig wordt opgeladen aan de netstroom, lijkt het moment daar.

Ik gebruik de laptop voor met name tekstverwerking, browsen en af en toe een filmpje op YouTube of Netflix.

Op papier is qua specs de I3 met eventueel een HDD upgrade dan ruim voldoende.
Maar het knaagt toch wel dat een apparaat van 1000+ euro zo matig gekoeld blijkt te zijn....

Ik overwoog de MBpro, maar dat is voor mijn gebruik echt te veel van het goede. Ik denk dat ik nog maar heel even wacht wat de komende maanden gaan brengen...

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Nu online
Volkan1984 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:29:
[...]

Kijk eens in je systeemvoorkeuren bij beeldschermen. Daar staat een optie schaling. Dat is wat er bedoeld wordt.
Works like a charm met deze settings.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WoO7kKl6WkstOV4i21HNJAb_rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlc7qOk7A6x9jgQK80F1Dzl0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door FrE911 op 19-04-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
FrE911 schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:01:
[...]

Works like a charm met deze settings.[Afbeelding]
Ik denk dat het probleem voornamelijk optreed wanneer je een extern scherm hebt.

Hoe dan ook een screensaver die ervoor zorgt dat de fan 8000rpm is niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdas
Ik neem mijn eerdere woorden terug. 1080p op Youtube kijken kan niet zonder dat de fan 6000+ rpm draait als er een extern scherm aangesloten is. Ik denk dat ik hem terug ga sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierJ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 10:04
Ik heb de MacBook Air 2020 i5 nu 2 dagen in bezit en ben er redelijk tevreden mee. Een groot minpunt vind ik de internetsnelheid. Via speedtest.net krijgt ik een score van 30mbps terwijl mijn 1 jaar oude Lenovo Ideapad een score van 50mbps behaald.. Ik heb van alles geprobeerd om de internetsnelheid omhoog te krikken maar zonder enig resultaat. Beide apparaten hebben WiFi 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Nu online
MordFustang schreef op maandag 20 april 2020 @ 02:06:
Ik heb de MacBook Air 2020 i5 nu 2 dagen in bezit en ben er redelijk tevreden mee. Een groot minpunt vind ik de internetsnelheid. Via speedtest.net krijgt ik een score van 30mbps terwijl mijn 1 jaar oude Lenovo Ideapad een score van 50mbps behaald.. Ik heb van alles geprobeerd om de internetsnelheid omhoog te krikken maar zonder enig resultaat. Beide apparaten hebben WiFi 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdwk917O19IR16M4mlGVApC0gOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLlSdRFBvlwTbmTvGqTGp9tu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FrE911 op 20-04-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Laatst online: 22-02-2022
Roland_EM25 schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:20:
Ook ik twijfel wel enorm door alle berichten of de nieuwe MacBook Air een goede keuze voor mij gaat zijn.

Momenteel werk ik nog op een bijna 9 jaar oude Sony Vaio E laptop met Windows 10. Ooit een SSD ingezet en daarmee kon het apparaat weer een behoorlijke tijd mee.
Altijd wel gedacht om de laptop bij kapot gaan te vervangen voor een Apple computer, en nu de laptop steeds vaker random crashes heeft en (ik vermoed door een hitte probleem) niet meer te gebruiken is zonder freezing als de laptop en gebruik is én gelijktijdig wordt opgeladen aan de netstroom, lijkt het moment daar.

Ik gebruik de laptop voor met name tekstverwerking, browsen en af en toe een filmpje op YouTube of Netflix.

Op papier is qua specs de I3 met eventueel een HDD upgrade dan ruim voldoende.
Maar het knaagt toch wel dat een apparaat van 1000+ euro zo matig gekoeld blijkt te zijn....

Ik overwoog de MBpro, maar dat is voor mijn gebruik echt te veel van het goede. Ik denk dat ik nog maar heel even wacht wat de komende maanden gaan brengen...
Hier hetzelfde, alleen een Vaio Z. Lang naar de nieuwe air uitgekeken maar met de huidige stand van zaken wacht ik ook nog even met de aanschaf. Heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:00
Zou Apple dingen gaan aanpassen denken jullie aan deze air? ik vind het ook allemaal maar twijfel achtig.
Ik doe weinig spectaculaire zware dingen, maar met deze "problemen" allemaal ben ik bang dat dit geen laptop is voor de lange termijn. Zoals mijn huidige macbook pro uit 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33

4POX

Everybody is wired

Dirk0s schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:11:
Zou Apple dingen gaan aanpassen denken jullie aan deze air? ik vind het ook allemaal maar twijfel achtig.
Ik doe weinig spectaculaire zware dingen, maar met deze "problemen" allemaal ben ik bang dat dit geen laptop is voor de lange termijn. Zoals mijn huidige macbook pro uit 2010
Kort. Nee. Het apparaat werkt voor de doelgroep. Scroll maar naar boven. De power users zullen een hete en throttelende machine hebben. Maar het werkt.

Maar als het op langer termijn problemen gaat opleveren dat de hitte er voor gaat zorgen dat ze aan de lopende band stuk gaan. Eerst komt er een software update uit. En daarna gaan ze misschien vervangen onder garantie. Tot de pers er massaal overschrijft. Het butterfly keyboard was in het begin de schuld van de consument. You are using it wrong. Maar Apple zal nooit toegeven dat het fout is. Maar dat is een ongeschreven regel voor alle bedrijven in Amerika. Nooit toegeven dat je fout zat. Maar regel iets met jouw klanten. Apple heeft nooit toegegeven dat er een probleem is met het butterfly keyboard. Ze verkopen nog steeds de 13" pro machine met een vier jaar keyboard extensie garantie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

Ik heb mijn Air (i7/16/256) zojuist binnen gekregen. Erg fraai apparaat. Heb net ook een eerste out of the box geekbench gedraaid 1252 (single) en 3363 (multi). Ik weet het zegt allemaal niet enorm veel, maar is wel gewoon leuk :9

Later vandaag verder installeren en dan maar eens zien of en zo ja hoe (vaak) ik last krijg van een loeiende fan en/of hoge temperatuur. Ik gebruik in ieder geval nagenoeg nooit een extern scherm en al helemaal niet op 4K, dus daar zal ik geen last van hebben.

Heb mijn huidige Air (mid 2012) bijna 8 jaar in gebruik en soms wordt gaat die hard aan (bijv. bij het open hebben van een VM) maar verder is die praktisch altijd geruisloos.

[ Voor 10% gewijzigd door f.h op 20-04-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierJ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 10:04
Bedankt, helaas kan ik hier vrij weinig mee. Heeft u toevallig een andere (recente) laptop of PC waarmee u een snelheidstest kunt uitvoeren? Het kan zijn dat u een internetabonnement heeft met 250mbps en hiervan maar 175mbps haalt. Hier kan ik dus geen conclusie uit trekken.
Mijn internetabonnement is 60mbps, hiervan haal ik makkelijk 50mbps via mijn Lenovo IdeaPad. Met de MBA 2020 kom ik echter niet hoger dan 35mbps.

Heel apart voor een laptop van €1200!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@MordFustang 60Mbps zou beide apparaten makkelijk moeten halen.. dus vermoedelijk is signaal gewoon niet goed..

op je macbook air.. option en dan op je wifi klikken.. welke ruis / signaal waardes heb je dan? met welke snelheid is je macbook verbonden met je ap?

kan je screenshot maken en tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Een Macbook 2018 in het bezit en ik kan voor 3/4e de prijs van iemand een Air 2020 overnemen.
Zelf stel ik niet zo heel veel eisen aan prestaties en al dat andere technische spul er om heen. Is er echt zo veel verschil tussen de apparaten dat het het waard is om die 2020 te nemen, ook al ben ik gewoon nog tevreden met de 2018?

Nee zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ik vind 900 euro voor nieuwe air een mooie deal . Zeker als je die macbook nog goed kunt verkopen heb je voor een paar 100 euro weer een nieuwe machine.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Quakie schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:27:
ik vind 900 euro voor nieuwe air een mooie deal . Zeker als je die macbook nog goed kunt verkopen heb je voor een paar 100 euro weer een nieuwe machine.....
Ik zit meer te denken aan de moeite die ik moet doen om de 2018 te verkopen, daarbij die 950 ook eerst ophoesten en dat alles voor een apparaat dat mogelijk niet eens zo heel veel anders is dan de 2018 waar ik tot op heden alles mee kan en waarvan ik weet wat ermee gebeurd is (heb deze nieuw gekocht)

Ik heb proberen te ontdekken of 2020 echt zoveel beter is dan 2018, maar ik kan niet echt heel veel punten vinden waardoor ik dus terugval in luiigheid dit alles te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@knakker2 dan heb je al je antwoord..
Het verschil zal bij lichte taken inderdaad niet zo groot zijn. Het scherm zal iets beter zijn, true tone, hogere brightness.. Weet de configs niet maar vermoedelijk ook meer SSD ruimte. Een paar pagina's terug had iemand geupgrade van een redelijk jonge mac apparaat en die merkte verbeteringen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
knakker2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:21:
Een Macbook 2018 in het bezit en ik kan voor 3/4e de prijs van iemand een Air 2020 overnemen.
Zelf stel ik niet zo heel veel eisen aan prestaties en al dat andere technische spul er om heen. Is er echt zo veel verschil tussen de apparaten dat het het waard is om die 2020 te nemen, ook al ben ik gewoon nog tevreden met de 2018?

Nee zeker?
Hmm, ik vraag me wel af waarom iemand hem voor die prijs wil verkopen. Binnen twee weken kan je hem ook terugsturen en het volledige bedrag terugkrijgen. Die spoelt €300 door de plee...of verdient er juist €900 aan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
ThijsWa schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:18:
[...]

Hmm, ik vraag me wel af waarom iemand hem voor die prijs wil verkopen. Binnen twee weken kan je hem ook terugsturen en het volledige bedrag terugkrijgen. Die spoelt €300 door de plee...of verdient er juist €900 aan....
Het is een bekende van een bekende,.. of het een 'eerlijke' Mac is kan niet met zekerheid gezegd worden. Ik heb inmiddels ook door wat Quakie zegt besloten met de 2018 verder te gaan. De voordelen zijn in mijn geval maar minimaal, de specs geen extreme verbeteringen en daar tegenover de moeite iets te groot.

dank in ieder geval voor de nodige duwtjes in de juiste richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

Heb de laptop hier nu 24 uur in 'gebruik' als in: installeren en overzetten. En hij is echt bloedsnel (in ieder geval ten opzichte van zijn voorganger :P ).

Wel een checkvraag: ik heb, nav alle temperatuur perikelen in verschillende filmpjes/reviews, Macs Fan Control draaien om die boel eens in de gaten te houden. Valt mij vooral op dat als de laptop idle is dat die goed 'koud' is (<40 graden) en dat de fans op 0rpm staan (zie screenshot uit mijn menu bar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y51oWVrg1EDpdDUt0MsIwEjUaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ixbj0uBLBBvzABaRz1ADEMBb.jpg?f=user_large

Is het normaal bij nieuwe Macs dat de fan echt helemaal uit gaat? Bij mijn Mid 2012 MBA was de fan ~2000rpm bij idle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

f.h schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:17:
Heb de laptop hier nu 24 uur in 'gebruik' als in: installeren en overzetten. En hij is echt bloedsnel (in ieder geval ten opzichte van zijn voorganger :P ).

Wel een checkvraag: ik heb, nav alle temperatuur perikelen in verschillende filmpjes/reviews, Macs Fan Control draaien om die boel eens in de gaten te houden. Valt mij vooral op dat als de laptop idle is dat die goed 'koud' is (<40 graden) en dat de fans op 0rpm staan (zie screenshot uit mijn menu bar).
[Afbeelding]

Is het normaal bij nieuwe Macs dat de fan echt helemaal uit gaat? Bij mijn Mid 2012 MBA was de fan ~2000rpm bij idle.
Mijn 2017 MacBook Air hoor je bijna niet. Daar gaat de fan alleen draaien als ik een spelletje speel. Bij normaal gebruik gaat de fan niet draaien en blijft de laptop zelf nagenoeg koud.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Bij mij draait hij volgens Macs Fan Control rond de 2700 rpm. En de temperatuur is rond de 70 graden :/ Ik heb wat Officeprogramma's, Safari en Spotify openstaan. Niets spannends zou je zeggen. Heb net wel 1,5 uur op Teams videobellen gedaan. Zoals eerder aangegeven, gaat hij dan naar 100 graden en voluit blazen. Maar dat is nu een half uur geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5VzAPMjP8P-XGyqIgYuVqQacfg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CcLL3YXqVUb7eR75VxCxMEiu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkycmrHSMBz7hoyiSO3HqlCXuPo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1GEI0G9Qtr3HXZYeGhWBdGDP.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Inge Janse schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:41:
[...]

Dank voor de relativering! Ik was er gisteren even moe van, maar inderdaad, voor normaal gebruik is ie gewoon heel fijn. Ik vind het alleen zo'n teleurstelling dat zo'n modern apparaat met basale taken zoveel moeite heeft.

Die usb-hub ga ik proberen. Ik heb een ugreen (doet het wel oke) en een die het helemaal niet doet. Ik wil er ook een proberen die alletwee de usb-poorten gebruikt. Misschien dat er een beperking zit in bandbreedte als je maar 1 poort gebruikt? Het is het uitproberen waard.

En ja, een mbp is duurder (dat overleef ik wel) en zwaarder (dat vind ik irritanter), en heeft voor mijn taken veel te veel vermogen (het zwaarste dat ik doe is multitrack audio monteren). Ik hoop dus vooral dat er nog een aantal optimalisaties (voor de mba of de software zelf) uitkomen, zodat normale zaken als browsen (in Chrome) en videobellen (in wat dan ook) ook normaal afgehandeld worden, en niet alsof de Enigma-machine zo snel mogelijk gekraakt moet worden.
Even hierop inhakend: Ik ben van plan om een i5 MBA 2020 te kopen om op een 4K scherm aan te sluiten. Ik wil de scaling op looks like 2560x1440 gebruiken (een stapje kleiner dan standaard retina looks like 1920x1080).

Ik lees dat de Air hierdoor zo warm kan worden dat de fan continu (hard) draait. Mij is echter niet duidelijk of dit alleen gebeurt met gebruik van specificieke apps (bv Chrome met YouTube 1080p of Teams) of dat dit altijd het geval is en alleen het scalen al de warmte veroorzaakt. Dat zou erg jammer zijn want het 4K scherm zou de reden van upgrade zijn van mijn MBP Late 2013, beetje zonde om alleen daarvoor naar een MBP 16 uit te moeten wijken...

Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
f.h schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:17:

[Afbeelding]

Als hij echt die temperatuur is dan snap ik dat hij niet actief hoeft te koelen. Dat zou ik ook heel graag willen! Die van mij is dan wel erg warm, zie mijn vorige post. Klopt het echt dat hij zo koel is (en bloedsnep, zoals je schrijft)? En heb je i3 of i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
-bolio- schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:43:
[...]

Even hierop inhakend: Ik ben van plan om een i5 MBA 2020 te kopen om op een 4K scherm aan te sluiten. Ik wil de scaling op looks like 2560x1440 gebruiken (een stapje kleiner dan standaard retina looks like 1920x1080).

Ik lees dat de Air hierdoor zo warm kan worden dat de fan continu (hard) draait. Mij is echter niet duidelijk of dit alleen gebeurt met gebruik van specificieke apps (bv Chrome met YouTube 1080p of Teams) of dat dit altijd het geval is en alleen het scalen al de warmte veroorzaakt. Dat zou erg jammer zijn want het 4K scherm zou de reden van upgrade zijn van mijn MBP Late 2013, beetje zonde om alleen daarvoor naar een MBP 16 uit te moeten wijken...

Is er iemand die hier iets over kan zeggen?
Ik heb een 1080p scherm en dat gaat op zich prima. Althans, de fan draait op 2700 rpm en dan hoor je hem praktisch niet. Je kan ook nog een paar weken wachten op de nieuwe 13/14" MBP. Die zal qua prijs gok ik tussen de MBA en de MBP 16" in vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

ThijsWa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:07:
[...]

Als hij echt die temperatuur is dan snap ik dat hij niet actief hoeft te koelen. Dat zou ik ook heel graag willen! Die van mij is dan wel erg warm, zie mijn vorige post. Klopt het echt dat hij zo koel is (en bloedsnep, zoals je schrijft)? En heb je i3 of i5?
Ik heb (op veel tabbladen tegelijk open, kort een VM aan en/of tegelijk een nieuwe app installeren) nog niet veel echt intensieve taken op de laptop gedaan. In idle (op de eettafel in een 20 graden woonkamer) is de laptop stabiel op 44 graden en zijn de fans uit.

Af en toe spiked de temperatuur wel eens, maar geen ander gedrag dan ik van mijn MBA '12 gewend ben.

Ik heb een i7 met 16GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdas
f.h schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:46:
[...]

Ik heb (op veel tabbladen tegelijk open, kort een VM aan en/of tegelijk een nieuwe app installeren) nog niet veel echt intensieve taken op de laptop gedaan. In idle (op de eettafel in een 20 graden woonkamer) is de laptop stabiel op 44 graden en zijn de fans uit.

Af en toe spiked de temperatuur wel eens, maar geen ander gedrag dan ik van mijn MBA '12 gewend ben.

Ik heb een i7 met 16GB ram.
Die 44 graden klinkt er laag en is vermoedelijk de SSD temp - haal je die uit iStat? Mijn cores zijn idle rond de 80 graden en de CPU proximity sensor rond the 70. De fans draaien op net onder 3000 rpm wat niet hoorbaar is. Ook een i7 met 16GB overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

mdas schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:41:
[...]

Die 44 graden klinkt er laag en is vermoedelijk de SSD temp - haal je die uit iStat? Mijn cores zijn idle rond de 80 graden en de CPU proximity sensor rond the 70. De fans draaien op net onder 3000 rpm wat niet hoorbaar is. Ook een i7 met 16GB overigens
Dit is na een beetje browsen met ~20 tabs open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydQQyfSTlXE1d0jf7uNrrpz3GOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hGaqzDvRewlwjQUHCjjLwJX.jpg?f=fotoalbum_large

En dit de 2 waarden die ik in de menu bar heb staan, dus niet de ssd temp. De fans staan op 0. Waarden komen uit Macs Fan Control.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7wtJpnORGtaVF6zak9d1xp9Cf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbUkOqyAUm5437ZRoGo9VrDv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Dat maakt de MBA veel interessanter. Blijkbaar zijn er dus verschillen. Op MacRumors lees ik hier ook berichten over. Wellicht moet ik die van mij dan toch terugsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

ThijsWa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:58:
Dat maakt de MBA veel interessanter. Blijkbaar zijn er dus verschillen. Op MacRumors lees ik hier ook berichten over. Wellicht moet ik die van mij dan toch terugsturen...
Heb je een link? Want blijkbaar zijn er dus meerdere versies ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Kan ook zijn dat het verkeerd wordt uitgelezen?

Ik vind het logischer dat apple de fan sowieso laat draaien.. Mijn macbook retina 13 inch (late 13) draait bijv op 1300 (en hoor ik ook niet) met een cpu temp van 37 - 41 graden

[ Voor 68% gewijzigd door Quakie op 22-04-2020 17:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdas
f.h schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:46:
[...]

Dit is na een beetje browsen met ~20 tabs open.
Dat ziet er wel even iets anders uit dan die van mij. Ik heb mijn externe scherm er even afgehaald want dat heeft ook veel impact, heb alles afgesloten en 10 minuten gewacht. Dan blijft er dit over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6ZitqdcpJzjC4cJLgcrV_X0cZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfiZDJmEtwtsVD24JbWg5Rb3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

mdas schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:27:
[...]

Dat ziet er wel even iets anders uit dan die van mij. Ik heb mijn externe scherm er even afgehaald want dat heeft ook veel impact, heb alles afgesloten en 10 minuten gewacht. Dan blijft er dit over:

[Afbeelding]
Dat zijn wel forse verschillen inderdaad. Ik was ook wel verbaasd met de 0 rpm fan, dat had mijn vorige Air nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:43
Is de fan überhaupt wel eens gaan draaien?

Edit: bij mij draait ie eigenlijk altijd rond de 2700RPM

[ Voor 41% gewijzigd door Daftz op 22-04-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsWa
Inge Janse schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:08:
[...]

Heb je een link? Want blijkbaar zijn er dus meerdere versies ofzo?
Deze draadjes gaan er onder meer over:
https://forums.macrumors....her-tests-inside.2231950/
https://forums.macrumors....idle-temperature.2227340/

Het zou wel vreemd zijn als er echt meerdere versies zijn. Iemand had bij een van deze draadjes een hypothese met dat er geen of weinig thermische pasta tussen zou zitten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

Daftz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:26:
Is de fan überhaupt wel eens gaan draaien?

Edit: bij mij draait ie eigenlijk altijd rond de 2700RPM
Ja, hij kickt er bij mij in vanaf ~60/70 graden (erg ruwe schatting).

Hier zie je mijn stats als ik VMWare heb gestart (deze was hier ~5/10 sec windows aan het opstarten hier). De temperaturen van verschillende sensoren piekten op 90+ en zakten weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtl0myBghdOYICR3UkI5UucH-0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49tbgBKkUAXq9SUq2JnlpT5S.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik klaar ben met typen 2 minuten later van deze reactie (en Windows 10 op VMWare gestart is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bevSyc3WH-NLZH50ZQR7u-B0_0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mcc2GTXIGRfn6r5kaKe3BnR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mdas
f.h schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:20:
[...]

Dat zijn wel forse verschillen inderdaad. Ik was ook wel verbaasd met de 0 rpm fan, dat had mijn vorige Air nooit.
Er zijn een aantal parameters die meespelen zoals ook al eerder opgemerkt. De belangrijkste zijn denk ik:
- Chrome of Safari
- Wel of geen extern scherm
- Thermal paste issues (ik denk dat hier mogelijk verschillen zichtbaar zijn in jouw resultaten en die van mij)

Dus ik ben even aan de slag gegaan voor de anderen die een afweging willen maken of een Air voor hen zou kunnen werken of niet.

Ik zelf heb vaak een extern scherm eraan hangen (BenQ EX3501R - 3440x1440 @60Hz verbonden met USB-C) en heb het interne scherm ernaast staan met music, twitter etc.). Dan kun je denken wat maakt dat uit. Maar zet twitter open in chrome en laat daar een tweet met een filmpje open staan en de fans gaan bij mij dus naar 8000rpm als ik er op het grote scherm nog wat 'gewoon' werk bij doe. Dus idd. meerder schermen en Chrome zijn voor de Air geen optimale combi.

Om dit een beetje inzichtelijk te maken heb ik de afgelopen uren wat vergelijkende testjes gedaan. Geen apps open. Alleen de browser met intel power gadget en Macs Fan Control actief maar geminimaliseerd.

Ik heb het ding laten stabiliseren door Turbo Boost even uit te zetten. Mijn CPU proximity ligt dan net onder 60 graden. Vervolgens 4 scenarios geprobeerd door Margues Brownlee zijn verhaaltje over de Air te laten vertellen op 1080p: YouTube: 2020 MacBook Air Impressions: A Clean Refresh! - _/-\o_ - ken het uit mijn hoofd nu.

4k in Chrome (want Safari doet dat niet met YouTube) is sowieso 8000rpm en herrie overigens.

Intern Scherm - Safari
Intern Scherm - Chrome
Beide Schermen - Safari
Beide Schermen - Chrome

Mijn conclusies:
Chrome (9W alleen intern scherm) vraagt significant meer vermogen om een videootje af te spelen tov Safari (4W alleen intern scherm)
Externe scherm zorgt voor verhoging van opgenomen vermogen met ongeveer 1.5 W.

Chrome zorgt ervoor dat TurboBoost continu gevraagd wordt en krijgt dit ook wat er dus voor zorgt dat opgenomen vermogen gemaximaliseerd wordt, het ding te heet wordt en de fan nogal aanwezig is.

Deze test is met het afspelen van 1 video. Een dagelijks scenario op intern en extern scherm met muziek, twitter, mail, een video, teams of zoom is dus gewoon lastig voor de air.

Wat ik uiteindelijk nog niet goed begrijp is de relatief lage temps van @f.h in vergelijking met die van mij. Ik krijg de CPU Proximity met geen mogelijkheid onder 58 graden. net even alleen intern scherm, niks open, fans maximaal op 8000 rpm en nog steeds 58... Ik denk daarom dat het thermal paste verhaal hier een rol kan spelen.

Overzicht van de resultaten:
(Edit - dit zijn dus screenshots van de situatie nadat Marques klaar is met zijn 6,5 minuut vertellen over de Air)

Intern Scherm - Safari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXpgThlbLs5Rbgzh7AwIkcL8Rs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32FpPKAkGqVQbWxZz9zWK73a.png?f=fotoalbum_large

Intern Scherm - Chrome
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxA3uyd12CuiNRz5t7DeVpfYnII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0bXhdJMcEpEdK4xl199C8FC.png?f=fotoalbum_large

Beide Schermen - Safari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOtzvlW80gtNiNLX3xLEmlNyHzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7IwEtYz0qY88ZJcY0lstNvf.png?f=fotoalbum_large

Beide Schermen - Chrome
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1Q3-W1I6bCxl7o_caAoIlLANbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HLrCLhybzw4P6H2o6H2mejQh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

ThijsWa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:33:
[...]

Deze draadjes gaan er onder meer over:
https://forums.macrumors....her-tests-inside.2231950/
https://forums.macrumors....idle-temperature.2227340/

Het zou wel vreemd zijn als er echt meerdere versies zijn. Iemand had bij een van deze draadjes een hypothese met dat er geen of weinig thermische pasta tussen zou zitten o.i.d.
Dank! In de discussie hier gaat het er ook over dat de macbook wat dagen (?) nodig heeft om alles op orde te krijgen. Ik merkte vandaag dat het al beter ging, dus wie weet wordt het beter naarmate de tijd vordert. Afijn, da's misschien ook cognitieve dissonantie en/of stockholm syndroom, maar ik geloof graag in illusies als die mijn leven leuker maken :)

De video op YouTube: 2020 Apple MacBook Air Review maakt ook nergens melding van hitteproblemen. Ik ben er dus nog niet definitief over uit of er echt een probleem is.

Wat wel irritant blijft, is de trage input van mijn tekentablet en toetsenbord als ik een extern scherm aansluit. Ik heb nu een tweede usb-hub, een die allebei de usb-poorten gebruikt (ik dacht, misschien is 1 poort te weinig), en dan blijft dat probleem optreden als de macbook het wat zwaarder heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h

f.h

mdas schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:15:
[...]

Er zijn een aantal parameters die meespelen zoals ook al eerder opgemerkt. De belangrijkste zijn denk ik:
- Chrome of Safari
- Wel of geen extern scherm
- Thermal paste issues (ik denk dat hier mogelijk verschillen zichtbaar zijn in jouw resultaten en die van mij)

Dus ik ben even aan de slag gegaan voor de anderen die een afweging willen maken of een Air voor hen zou kunnen werken of niet.

Ik zelf heb vaak een extern scherm eraan hangen (BenQ EX3501R - 3440x1440 @60Hz verbonden met USB-C) en heb het interne scherm ernaast staan met music, twitter etc.). Dan kun je denken wat maakt dat uit. Maar zet twitter open in chrome en laat daar een tweet met een filmpje open staan en de fans gaan bij mij dus naar 8000rpm als ik er op het grote scherm nog wat 'gewoon' werk bij doe. Dus idd. meerder schermen en Chrome zijn voor de Air geen optimale combi.

Om dit een beetje inzichtelijk te maken heb ik de afgelopen uren wat vergelijkende testjes gedaan. Geen apps open. Alleen de browser met intel power gadget en Macs Fan Control actief maar geminimaliseerd.

Ik heb het ding laten stabiliseren door Turbo Boost even uit te zetten. Mijn CPU proximity ligt dan net onder 60 graden. Vervolgens 4 scenarios geprobeerd door Margues Brownlee zijn verhaaltje over de Air te laten vertellen op 1080p: YouTube: 2020 MacBook Air Impressions: A Clean Refresh! - _/-\o_ - ken het uit mijn hoofd nu.

4k in Chrome (want Safari doet dat niet met YouTube) is sowieso 8000rpm en herrie overigens.

Intern Scherm - Safari
Intern Scherm - Chrome
Beide Schermen - Safari
Beide Schermen - Chrome

Mijn conclusies:
Chrome (9W alleen intern scherm) vraagt significant meer vermogen om een videootje af te spelen tov Safari (4W alleen intern scherm)
Externe scherm zorgt voor verhoging van opgenomen vermogen met ongeveer 1.5 W.

Chrome zorgt ervoor dat TurboBoost continu gevraagd wordt en krijgt dit ook wat er dus voor zorgt dat opgenomen vermogen gemaximaliseerd wordt, het ding te heet wordt en de fan nogal aanwezig is.

Deze test is met het afspelen van 1 video. Een dagelijks scenario op intern en extern scherm met muziek, twitter, mail, een video, teams of zoom is dus gewoon lastig voor de air.

Wat ik uiteindelijk nog niet goed begrijp is de relatief lage temps van @f.h in vergelijking met die van mij. Ik krijg de CPU Proximity met geen mogelijkheid onder 58 graden. net even alleen intern scherm, niks open, fans maximaal op 8000 rpm en nog steeds 58... Ik denk daarom dat het thermal paste verhaal hier een rol kan spelen.

Overzicht van de resultaten:
(Edit - dit zijn dus screenshots van de situatie nadat Marques klaar is met zijn 6,5 minuut vertellen over de Air)

Intern Scherm - Safari
[Afbeelding]

Intern Scherm - Chrome
[Afbeelding]

Beide Schermen - Safari
[Afbeelding]

Beide Schermen - Chrome
[Afbeelding]
Fraaie tests!

Ik browse nu voorlopig praktisch volledig op Safari. Heb Brave ook geïnstalleerd staan, maar Safari voldoet voorlopig nog, dus daar zal inderdaad verschil in zitten. Zit nu een uurtje op de bank op batterij en temperatuur schommelt rond de 50. Fans staan op 0 en gaan slechts sporadisch aan.

Na het eten heb ik een serie gekeken (Plex in Safari) en daar werd 'een tijdje' de 90+ graden ook aangetikt inclusief duidelijk hoorbare fans. Echter, nog tijdens het kijken, liep de temperatuur al weer terug (bleef zitten rond de 50/60 graden). Fan was niet meer hoorbaar.

Ik heb in alle eerlijkheid macrumors slechts vluchtig doorgelezen. Wat vermoedt men daar mbt het 'thermal paste' verhaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdas
f.h schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:53:
[...]

Fraaie tests!

Ik browse nu voorlopig praktisch volledig op Safari. Heb Brave ook geïnstalleerd staan, maar Safari voldoet voorlopig nog, dus daar zal inderdaad verschil in zitten. Zit nu een uurtje op de bank op batterij en temperatuur schommelt rond de 50. Fans staan op 0 en gaan slechts sporadisch aan.

Na het eten heb ik een serie gekeken (Plex in Safari) en daar werd 'een tijdje' de 90+ graden ook aangetikt inclusief duidelijk hoorbare fans. Echter, nog tijdens het kijken, liep de temperatuur al weer terug (bleef zitten rond de 50/60 graden). Fan was niet meer hoorbaar.

Ik heb in alle eerlijkheid macromors vluchtig doorgelezen. Wat vermoedt men daar mbt het 'thermal paste' verhaal?
Safari is inderdaad duidelijk efficiënter dus als je daarmee kunt doen wat je wilt doen is er helemaal niks mis mee. Ik gebruik wat chrome extensions die ik niet in Safari kan gebruiken dus moet voor een een aantal dingen naar Chrome switchen en zou het liever bij 1 browser houden.

Thermal paste verhaal speelt al heel lang en niet alleen voor de air. Paste die oud is en uitdroogt en daardoor niet voldoende contact maakt tussen processor en heatsink maar ook dat er tijdens assemblage teveel/te weinig gebruikt wordt en dat dit impact heeft.

Ik ben het na mijn eigen tests van vanavond met Max Tech eens. Zet die Turbo Boost maar uit dat is een marketing gimmick (in ieder geval voor mijn use case).

Ik heb gewoon veel zaken naast elkaar draaien op intern en extern scherm. Net een tijd geprobeerd met Turbo Boost helemaal uit en de "snappiness" is minder maar dat is niet heel irritant. Ik kan in ieder geval heel veel tegelijk open hebben zonder Air die ready for take-off is. Net voor de grap even 3x een 4k video tegelijk afgespeeld naast elkaar en dan loopt de warmte ontwikkeling heel langzaam op maar stabiliseert. Als je dat met Turbo Boost aan doet stijgt het ding na 1 minuut op met 8000 rpm.

Mijn conclusie:
Apple heeft nog wat optimalisatie werk te doen.
Ik heb Turbo Boost Switcher Pro gekocht voor een tientje en laat hem ingrijpen boven 5000rpm en weer activeren als de fan onder 3000rpm komt. Dit betekent dat ik beide schermen kan gebruiken met alle onzin die ik open wil hebben staan en dat die Turbo Boost dan 20% van de tijd even niet werkt en ik daar eigenlijk niet echt iets van merk.
Voordeel hiervan is dat de fan nooit boven 5000 rpm komt en ik hem niet hoor.

Samengevat: Intern en extern scherm actief, geen herrie, temps ok en zo goed als geen merkbare performance impact voor mijn use-case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsWa
Inge Janse schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:35:
[...]

Dank! In de discussie hier gaat het er ook over dat de macbook wat dagen (?) nodig heeft om alles op orde te krijgen. Ik merkte vandaag dat het al beter ging, dus wie weet wordt het beter naarmate de tijd vordert. Afijn, da's misschien ook cognitieve dissonantie en/of stockholm syndroom, maar ik geloof graag in illusies als die mijn leven leuker maken :)

De video op YouTube: 2020 Apple MacBook Air Review maakt ook nergens melding van hitteproblemen. Ik ben er dus nog niet definitief over uit of er echt een probleem is.

Wat wel irritant blijft, is de trage input van mijn tekentablet en toetsenbord als ik een extern scherm aansluit. Ik heb nu een tweede usb-hub, een die allebei de usb-poorten gebruikt (ik dacht, misschien is 1 poort te weinig), en dan blijft dat probleem optreden als de macbook het wat zwaarder heeft.
Inderdaad wel irritant (dan zou ik de tweede usb-hub maar terugsturen). Ik ben erachter dat OneDrive en Teams een onredelijke cpu-load veroorzaken (moet ik voor werk gebruiken...). Daar zijn wel wat fixes voor te vinden. Bij Teams moet je blijkbaar de GPU hardwareversnelling uitzetten (heb nog niet kunnen testen). OneDrive fix: https://gist.github.com/drblue/6fdc431396760f2440ce. Dan blijft het probleem extern scherm nog over. Wellicht komt daar op den duur nog een fix voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Ik heb mijn Air (i5/8GB) inmiddels een week in gebruik en ik moet zeggen dat hij tijdens Teams videobellen stiller is dan aan het begin. Of eigenlijk hoor je hem gewoon helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 06:10
Zijn hier ook Pixelmator Pro gebruikers? Ik ben benieuwd naar de performance op de i5. Ik wil nog weleens filters proberen en ben benieuwd of dat soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 18:33

EgoPro

Time is an illusion.

Ik kwam dit bericht tegen over warme MacBooks, zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?
https://www.iphoned.nl/tips/macbook-oplader-verplaatsen/

Edit: sorry het is te vroeg in de morgen, ik realiseerde me niet dat dit niet geld voor de MBA

[ Voor 25% gewijzigd door EgoPro op 25-04-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@EgoPro dit is een MacBook Air topic en die heeft het maar aan één kant zitten. Rechts zit 3.5 mm Jack.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdas
Ik ben ondertussen er weer mee bezig geweest. De hogere idle temperaturen die ik zag zaten me dwars en ik stond op het punt hem toch terug te sturen (kan nog t/m maandag). Als laatste een disk erase met behulp van macOS utilities gedaan en een clean install.
Ik zie nu een compleet ander apparaat dan hoe hij bij mij uit de doos kwam. Nu een uurtje zitten browser (met chrome!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TrwCc4neHi-xwhEmkB4gTzB2ME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSVW987KuBhXj7NljOWIyleJ.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen ook weer alles geinstalleerd wat ik hiervoor had en hij blijft het netjes doen. Afgelopen nacht is mijn photo library weer gesynced dus ook dat was niet wat mijn eerdere hogere temperaturen kan verklaren.

Ik blij nu - dus: heb je last van hoge temperaturen out of the box doe een erase disk en clean install van macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

mdas schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:49:
Ik ben ondertussen er weer mee bezig geweest. De hogere idle temperaturen die ik zag zaten me dwars en ik stond op het punt hem toch terug te sturen (kan nog t/m maandag). Als laatste een disk erase met behulp van macOS utilities gedaan en een clean install.
Ik zie nu een compleet ander apparaat dan hoe hij bij mij uit de doos kwam. Nu een uurtje zitten browser (met chrome!)

[Afbeelding]

Ondertussen ook weer alles geinstalleerd wat ik hiervoor had en hij blijft het netjes doen. Afgelopen nacht is mijn photo library weer gesynced dus ook dat was niet wat mijn eerdere hogere temperaturen kan verklaren.

Ik blij nu - dus: heb je last van hoge temperaturen out of the box doe een erase disk en clean install van macOS.
Dit is natuurlijk totaal fascinerend (en verdacht aantrekkelijk). Ik ben alleen als de dood om heel de teringzooi weer te installeren (software, voorkeuren, alles), omdat ik mijn vorige mac gemigreerd heb naar deze. Ik blijf dus even in de gaten houden of je ervaring zo blijft, of dat het een tijdelijke oplossing blijkt te zijn. Hou je mij/ons op de hoogte?

(en ik ben ook heel benieuwd wie dit nog meer wil proberen, bij n=3 positieve ervaringen ga ik overstag :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdas
Inge Janse schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:33:
[...]

Dit is natuurlijk totaal fascinerend (en verdacht aantrekkelijk). Ik ben alleen als de dood om heel de teringzooi weer te installeren (software, voorkeuren, alles), omdat ik mijn vorige mac gemigreerd heb naar deze. Ik blijf dus even in de gaten houden of je ervaring zo blijft, of dat het een tijdelijke oplossing blijkt te zijn. Hou je mij/ons op de hoogte?

(en ik ben ook heel benieuwd wie dit nog meer wil proberen, bij n=3 positieve ervaringen ga ik overstag :+ )
Ik hou jullie op de hoogte. Zou mooi zijn als er nog iemand is die dit kan verifiëren voor ons.
Ik heb nu een mooie baseline van het gewenste gedrag in Intel power gadget voor zowel het draaien op intern scherm en batterij als ook aan de oplader en met extern scherm eraan gekoppeld (toch wel een stukje warmer dan het plaatje hierboven).
Bij alles wat ik nu installeer check ik wel even of er niet weer iets mis gaat. Maar volgens mij heb ik alles er weer op staan wat ik "nieuw uit doos" er ook op had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

mdas schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:49:

[Afbeelding]

Dit ziet er heel herkenbaar uit nice!

Had jij, met oog op wat @Inge Janse zegt, bij de eerste in gebruik nemen je vorige Mac gemigreerd of helemaal opnieuw geïnstalleerd? Ik heb niet gemigreerd maar ben lekker opnieuw begonnen.

Indien jij de eerst keer wel en de tweede keer niet gemigreerd hebt, dan zijn wij beide nu in een vergelijkbare setting gestart (en dat zou verklaren waarom jouw waarden nu erg op die van mij lijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdas
f.h schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:14:
[...]

Dit ziet er heel herkenbaar uit nice!

Had jij, met oog op wat @Inge Janse zegt, bij de eerste in gebruik nemen je vorige Mac gemigreerd of helemaal opnieuw geïnstalleerd? Ik heb niet gemigreerd maar ben lekker opnieuw begonnen.

Indien jij de eerst keer wel en de tweede keer niet gemigreerd hebt, dan zijn wij beide nu in een vergelijkbare setting gestart (en dat zou verklaren waarom jouw waarden nu erg op die van mij lijken).
Ik heb 5 jaar geen MacBook gehad dus uit de doos heb ik hem nieuw geinstalleerd. Het vreemde was dat hij Duits aangaf als taal de eerste keer, dat was de tweede keer na de erase niet het geval.
Nou ja, het gaat goed nu - maar eens kijken of er anderen hier verschijnen met soortgelijke ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
mdas schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:52:
[...]

Ik hou jullie op de hoogte. Zou mooi zijn als er nog iemand is die dit kan verifiëren voor ons.
Interessant.. Hier een i7/16GB/512GB en draait als een zonnetje. Fans nog niet gehoord, ook niet de eerste dagen.

Enige wat ik mij nu bedenk; ik doe ALTIJD een clean install als ik een nieuwe iDevice heb. Daarna iCloud gebruiken voor de contacten, foto's, etc.

Dus in antwoord op je vraag; hier de tweede met een clean install en stille MacBook Air :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:00
Ik zit nog steeds in twijfel om de i5 8gb te gaan bestellen, mijn huidige macbook 2010 begint nog net niet te stijgen met die fans. ;)

De laatste berichten doen me goed! Misschien toch maar eens op die bestelknop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

@f.h @mdas @Pepppie haha, dat zijn er drie! Goed, we moeten maar eens aan de bak ermee. Werkt het niet, dan heb ik in ieder geval mijn wetenschappelijke plicht gedaan, en da's ook wat waard (lees: dat geeft rust in mijn hoofd). Ik hoop er maandag (lang leve de, eh, i5!) mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdas
Inge Janse schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:25:
@f.h @mdas @Pepppie haha, dat zijn er drie! Goed, we moeten maar eens aan de bak ermee. Werkt het niet, dan heb ik in ieder geval mijn wetenschappelijke plicht gedaan, en da's ook wat waard (lees: dat geeft rust in mijn hoofd). Ik hoop er maandag (lang leve de, eh, i5!) mee aan de slag te gaan.
Ik ben benieuwd. Als jij nu op dit moment geen extern scherm aansluit, hoe ziet dan jouw Intel Power Gadget eruit na een paar minuten idle zonder apps open? Dat is een beetje mijn baseline plaatje nu dus ben wel benieuwd of dat net als bij mij voor re-install een paar Watt verbruikt ipv 0.3 erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

mdas schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:12:
[...]

Ik ben benieuwd. Als jij nu op dit moment geen extern scherm aansluit, hoe ziet dan jouw Intel Power Gadget eruit na een paar minuten idle zonder apps open? Dat is een beetje mijn baseline plaatje nu dus ben wel benieuwd of dat net als bij mij voor re-install een paar Watt verbruikt ipv 0.3 erna.
Dat lijkt al prima te kloppen, want ik zit als de macbook niets doet op zo'n 0,3 (zie afbeelding). Daar hoef ik dus niet opnieuw voor te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh-Y5hT-qCgHSPnQcYan_-19EoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z7N2mR1764e9XEEGXN67YuZt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdas
Inge Janse schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:44:
[...]

Dat lijkt al prima te kloppen, want ik zit als de macbook niets doet op zo'n 0,3 (zie afbeelding). Daar hoef ik dus niet opnieuw voor te installeren.

[Afbeelding]
Dat ziet er net zo uit als bij mij nu. Voor mijn re-install was dat anders met een paar Watt vermogen in idle. Dus ben bang dat een re-install jou niet gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:49

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Jongens, jullie houden mij aan het twijfelen.

Is er iemand die werkt met het adobe pakket of met Affinity deisgner / publisher? Gaat ie dan meteen in de stofzuiger modus? Ik had het idee om dit op een externe 4k monitor te gaan doen (wel lichte taken, wil middels cursus aan de slag). Maar ik begin steeds meer te nijgen naar een ''nop'' voor mij. Denk dat de pro meer aansluit bij mijn behoefte. Toch daar maar op wachten wat die te bieden gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Chrosser schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:50:
Jongens, jullie houden mij aan het twijfelen.

Is er iemand die werkt met het adobe pakket of met Affinity deisgner / publisher? Gaat ie dan meteen in de stofzuiger modus? Ik had het idee om dit op een externe 4k monitor te gaan doen (wel lichte taken, wil middels cursus aan de slag). Maar ik begin steeds meer te nijgen naar een ''nop'' voor mij. Denk dat de pro meer aansluit bij mijn behoefte. Toch daar maar op wachten wat die te bieden gaat hebben.
Ik werk met Adobe Audition op een extern scherm. Nee, dan gaat ie zeker niet zomaar blazen. Ik ben er nog niet achter wanneer precies wel. Ik lijk de meeste last ervan te hebben met a: de voeding aangesloten, b: browsen en c: videobellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrabK
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
Mag ik vragen,

Ik gebruik nu een MacBook Air 13 inch (A1466) uit early 15 met een 2,2 ghz i7 8GB 128 GB.

Vanuit mijn werk wordt nu aangeboden om over te stappen naar de nieuwe MBA 13 of MacBook Pro 13. In eerste geval met 256 GB, de laatste met 128 GB.

Met welke keuze ga ik er het meest op vooruit? M’n werk is vrij standaard, tekstverwerken, surfen en een incidentele foto bewerking.

Ik hoor graag jullie gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
TrabK schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:25:
Mag ik vragen,

Ik gebruik nu een MacBook Air 13 inch (A1466) uit early 15 met een 2,2 ghz i7 8GB 128 GB.

Vanuit mijn werk wordt nu aangeboden om over te stappen naar de nieuwe MBA 13 of MacBook Pro 13. In eerste geval met 256 GB, de laatste met 128 GB.

Met welke keuze ga ik er het meest op vooruit? M’n werk is vrij standaard, tekstverwerken, surfen en een incidentele foto bewerking.

Misschien handig om ook even processor en geheugen te delen?

Zelf zit ik ook in dubio. Ik heb een Air 2020 met i5, 512GB en 8GB RAM. Zat net eens voor de grap op de Apple site te kijken wat een i5 met 256GB kost en dan met 16GB en die kost net zoveel. Jammer genoeg is dat geen stock model bij Coolblue. Echter zit ik nog in mijn 30 dagen retour garantie. Ik heb nu nog 300GB van de 500GB beschikbaar en dus 200GB in gebruik. Dat zou op een 256GB unit dus al krap worden. Echter hoor ik iedereen roepen 'je moet 16GB nemen, is meer toekomstgericht'. Maar ik zit al sinds 2011 op 8GB en dat werkt ook nog op mijn oude MacBook Pro gewoon prima met alles wat ik doe. In deze nieuwe Air zit zelfs LPDDR4 geheugen, wat weer iets van 75% sneller is dan het oude type.

Mijn user case: werken via Teams en Remote Desktop, web browsen, mailen, Spotify, zo nu en dan een film via VLC. Deze 8GB voelt supersnel aan. Activiteitenweergave laat in het meest extreme geval rond de 6.5GB gebruik zien en dan heb wel flink wat zooi open staan. Ik doe verder niets met grafische toepassingen cq. fotobewerking.

Gaat iemand met mijn usercase (ja, vast wel ooit) echt 16GB nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:16
Remote Desktop, Teams en verder wat 'standaard' dingen moet een Air prima aan kunnen, ook met 8GB. OSX gebruikt overigens altijd best wat geheugen, juist omdat het beschikbaar is en anders 'idle' is. Zodra je een intensieve taak start die het ram aanspreekt wordt dit gewoon vrijgemaakt door OSX.
TrabK schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:25:
Mag ik vragen,

De vraag is meer, heb je nu genoeg aan 128GB? Zo ja? Lekker voor de MBP gaan, dan heb je de hele issue met koeling ook niet. Of wellicht wachten tot de nieuwe MBP?

[ Voor 8% gewijzigd door evjatar op 28-04-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrabK
@evjatar

Dank voor je reactie. Kun je zeggen waarom wachten tot de nieuwe Pro beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:16
De nieuwe Pro krijgt waarschijnlijk een aantal features van zijn grotere broer, de 16 inch. Onder andere het toetsenbord (net als de Air heeft), update qua cpu's/gpu's/ram/ssd etc. Gezien de verassing met de nieuwe Air dat de standaard nu 256gb is ipv 128 lijkt me het logisch dat ze dit ook doortrekken naar de nieuwe Pro 13/14 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
evjatar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:50:
Remote Desktop, Teams en verder wat 'standaard' dingen moet een Air prima aan kunnen, ook met 8GB. OSX gebruikt overigens altijd best wat geheugen, juist omdat het beschikbaar is en anders 'idle' is. Zodra je een intensieve taak start die het ram aanspreekt wordt dit gewoon vrijgemaakt door OSX.

[...]

De vraag is meer, heb je nu genoeg aan 128GB? Zo ja? Lekker voor de MBP gaan, dan heb je de hele issue met koeling ook niet. Of wellicht wachten tot de nieuwe MBP?
Dank, dan blijf ik lekker bij 8GB. Ik denk toch dat ik op termijn meer aan meer opslag ga hebben.

Over Coolblue: het zal je verbazen. Het is beschamend wat mensen daar allemaal retourneren. En ze doen er totaal niet moeilijk over. Vorige week toevallig een nieuwe koffiebonenmachine gekocht. Genoeg tweede kansjes bekeken. Dikke schade overal, krassen, incomplete accessoires. Over een keurige MB Air doen ze niet moeilijk hoor. We hebben via de zaak zelfs een keer een complete gebruikte iMac geretourneerd daar, namens een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrabK
evjatar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:03:
De nieuwe Pro krijgt waarschijnlijk een aantal features van zijn grotere broer, de 16 inch. Onder andere het toetsenbord (net als de Air heeft), update qua cpu's/gpu's/ram/ssd etc. Gezien de verassing met de nieuwe Air dat de standaard nu 256gb is ipv 128 lijkt me het logisch dat ze dit ook doortrekken naar de nieuwe Pro 13/14 inch.
Ah zo, ja dat klinkt veelbelovend. Is er iets bekend over wanneer deze te koop komt? Of is dat juist de million-dollar-question? : -)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
bram1984 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:22:
[...]

Misschien handig om ook even processor en geheugen te delen?

Zelf zit ik ook in dubio. Ik heb een Air 2020 met i5, 512GB en 8GB RAM. Zat net eens voor de grap op de Apple site te kijken wat een i5 met 256GB kost en dan met 16GB en die kost net zoveel. Jammer genoeg is dat geen stock model bij Coolblue. Echter zit ik nog in mijn 30 dagen retour garantie. Ik heb nu nog 300GB van de 500GB beschikbaar en dus 200GB in gebruik. Dat zou op een 256GB unit dus al krap worden. Echter hoor ik iedereen roepen 'je moet 16GB nemen, is meer toekomstgericht'. Maar ik zit al sinds 2011 op 8GB en dat werkt ook nog op mijn oude MacBook Pro gewoon prima met alles wat ik doe. In deze nieuwe Air zit zelfs LPDDR4 geheugen, wat weer iets van 75% sneller is dan het oude type.

Mijn user case: werken via Teams en Remote Desktop, web browsen, mailen, Spotify, zo nu en dan een film via VLC. Deze 8GB voelt supersnel aan. Activiteitenweergave laat in het meest extreme geval rond de 6.5GB gebruik zien en dan heb wel flink wat zooi open staan. Ik doe verder niets met grafische toepassingen cq. fotobewerking.

Gaat iemand met mijn usercase (ja, vast wel ooit) echt 16GB nodig hebben?
je geeft aan dat 8GB RAM voldoende is gebaseerd op je eigen gebruik en 256GB SSD te snel vol loopt.
lekker houden zo.

~

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Air 2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9