*snip* niet op de manIk constateer dat de apps (zijn er meer dan de 103 die jij hebt), welke op deze tablet staan, er een handvol zijn, dat dus niet geoptimaliseerd is. En dat ben ik dus niet gewend. Meestal lees je bij tablet discussies op het internet, dat de kracht van iPads vooral daar ligt.
Zoals gezegd is dat dus onzin. Kijk eens heel goed naar de apps in de app store en wat men in die discussies aan applicaties heeft en je zult zien dat je bijzonder overdrijft. Er zijn een aantal apps die inderdaad niet geschikt zijn voor de iPad maar dat is echt maar een heel klein aandeel (en een aantal zijn onzinnig omdat het een website is die is omgebouwd tot app).
Veelal zijn het ook apps die nooit voor de iPad bedoeld zijn maar omdat het OS in de basis voor zowel iPhone als iPad gelijk is kunnen die apps dus ook op een iPad draaien. In het begin was het inderdaad zo dat je voornamelijk iPhone apps had, er was toen immers nog geen app klimaat voor de iPad. In de afgelopen 10 jaar (!) is dat enorm veranderd.
Het verbaast mij 2 jaar na dato dat er nog steeds grote ontwikkelaars zijn, die hun applicatie nog steeds niet voor de Pro hebben bijgewerkt.
Dat ligt aan je definitie van grote ontwikkelaars en tevens ook aan de app zelf. Iets als Instagram is in deze een ongelooflijk slecht voorbeeld. Dat is een website die geen app nodig heeft. Als ik echter kijk naar de grote ontwikkelaars dan zie ik geen apps die niet voor de iPad zijn gemaakt. Microsoft, Adobe, Serif, Omni Group, Autodesk, Mozilla, enz. enz. hebben allemaal apps die zowel voor de iPhone als iPad zijn gemaakt. Dat is al een aantal jaar zo omdat Apple developers op een gegeven moment iPad en iPhone apps in 1 pakketje lieten stoppen. Omni is 1 van de ontwikkelaars die daar direct gebruik van heeft gemaakt.
Voor een aantal ontwikkelaars zie je geen iOS/iPadOS app, die hebben er alleen eentje voor op macOS/Windows of de app is ongelofelijk beperkt in wat het kan doen. Wat je dan ziet is dat er allerlei alternatieven uit de grond schieten. Serif heeft op die manier heel erg kunnen groeien en is nu en heel goed alternatief voor de producten van Adobe (ook op macOS). Voor Visio heb je inmiddels ook aardig wat opties (sterker nog, in menig notitie app kun je nu ook al diagrammen maken en dat is vaak voldoende).
Het zijn vaak de kleine ontwikkelaars waar het misgaat en dat is ook niet zo heel raar. Die hebben niet de resources om ook nog eens specifiek voor de iPad te ontwikkelen. Aangezien iPhone app ook op een iPad draaien hoeft dat dus feitelijk ook niet.
En dat de meeste apps al helemaal niet specifiek voor het iPadOS is ontwikkeld.
Zoals gezegd is dat dus pertinent onjuist. Het feit dat je het juist steevast terug ziet komen in discussies zou al een grote hint moeten zijn... Het feit dat het bedrijfsleven vrij massaal van iPads gebruik maakt is ook al zo'n grote hint.
Trouwens, als je zoekt dan zoekt ie standaard al naar apps die alleen op de iPad draaien (dat is Apple's voor apps die voor de iPad zijn gemaakt).
Dat heb je helaas ook met iOS/iPadOS apps zelf. Er zijn er zat die dat soort dingen niet ondersteunen. Als je naar 3rd party mail apps kijkt dan ondersteunen er heel veel geen push notifications. De reden daarvoor is technisch en ook economisch (je moet wel een eigen push notification server hebben).
Ik denk dat het er maar net aan ligt welke apps je dus vaak gebruikt en er in je 'core' toolbox zitten.
Exact. Als je naar je eigen apps gaat kijken dan krijg je het verkeerde beeld van iPad apps in het algemeen. Dan kun je beter in de app store zelf gaan rondsnuffelen om te zien wat daar echt iPad compatible is. En dat zijn echt onwijs veel applicaties, het gros is gewoon helemaal voor de iPad gemaakt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Daedalus op 07-09-2020 12:39
]