Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Ik heb de iPad Pro 12'9 2018 cellular model. Mijn voorgaande iPad (Pro's) zijn ook altijd de cellular versie geweest. Het gemak is het meer dan waard. Simkaartje erin brengt wel weer extra kosten met zich mee maar ik zou niet meer zonder kunnen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik mis inderdaad nog een abonnement waarmee je zowel je smartwatch, smartphone en tablet afdekt. Volgens mij heeft T-Mobile Duitsland zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:40

g0tanks

Moderator CSA
Vandaag heb ik voor de gein geprobeerd om rond te lopen met de iPad Pro en foto's te maken. Ik ben niet onder de indruk van de camera en zoals verwacht is zo'n groot ding erg onpraktisch, maar de ultrawide lens werkt wel heel goed voor shots waarbij je weinig afstand kan nemen. Bijvoorbeeld (bewerkt met Snapsneed):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUegXFKWsug5o9u3-l6jKPhH4DU=/f/image/OaRsG13Ee2GWcZTbo0LJaKgP.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Laatst online: 13-09 00:02
Toevallig zag ik de foto voorbij komen, redelijk maar slechter dan de meeste camera's van een moderne telefoon van tegenwoordig (in elk geval het top segment).
De duitse website notebookcheck heeft een review van de Ipad Pro 2020 gedaan en ook hier zie je dat de foto's inderdaad achterblijven als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met foto's van de iPhone 11 Pro Max of Huawei P40.
https://www.notebookcheck...te-aussehen.459746.0.html

Ik blijf het vreemd vinden dat men in een tablet uit deze prijsklasse geen betere camera zet, dat is jammer.
Echter ik gebruik de camera weinig op dit moment, alleen om documenten te scannen en tegenwoordig metingen binnen huis te doen. Werkt prima mbv de nieuwe Lidar sensor :-)

Buiten huis foto's maken doe ik normaal niet met de tablet, dat is te lastig (en de foto's zijn slechter dan die van mijn telefoon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ligt er maar net aan waar je de lijn trekt. Voor veel dingen is de kwaliteit van de camera's op smartphones en tablets op zich prima, vooral bij goede belichting. Er zijn echter ook heel veel dingen waar ze gewoon echt ronduit slecht in zijn (en dat is met name wanneer het licht allemaal niet zo goed is). Dan kom je juist weer uit bij de echte camera's (analoog of digitaal). Echter is dit alles niet heel erg bepalend of een foto mooi is of niet. Daar spelen meer dingen een rol bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
sanne1 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:10:
[...]

Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn iPhone XS Max als hotspot gebruikt, maar vind het waardeloos. Het gaat ten koste van je accu wat zonde is. Een nieuwe accu kost ook behoorlijk wat. Daarom koop ik in Mei de iPadPro 2020 Cellular dan ben ik “nooit” van WiFi afhankelijk. Zal ook “ nooit” op een openbaar WiFi netwerk gaan. Maar goed ieder moet doen wat voor hem of haar het beste is :)
Maar je wist van te voren dat het duur zou zijn. En een batterij vervangen tegen die tijd zal wel niet zoveel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:19
Berlinetta schreef op zondag 12 april 2020 @ 01:52:
[...]

Maar je wist van te voren dat het duur zou zijn. En een batterij vervangen tegen die tijd zal wel niet zoveel kosten.
Batterij vervangen kost €75. Of dat veel is voor 2 jaar (of langer) gebruik; tsja, dat moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 19:49
Berlinetta schreef op zondag 12 april 2020 @ 01:52:
[...]

Hoezo je wist van te voren dat het duur zou zijn.” Reageerde op ”,ppl “ daar was ik het volledig mee eens.

Als het te duur zou zijn kocht ik geen nieuwe iPadPro 2020 Cellular. Dit is ook een iPadPro, maar ik vind het gewoonweg niet prettig om mijn iPhone als hotspot te gebruiken. Continu allebei opladen en Bluetooth aan hebben. Daarbij wordt mijn iPhone warm omdat er een case omheen zit.

Daar nog extra bij gezet dat ieder moet doen wat voor hem of haar het beste is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne1
Volkan1984 schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:39:
[...]

Batterij vervangen kost €75. Of dat veel is voor 2 jaar (of langer) gebruik; tsja, dat moet je zelf bepalen.

[ Voor 76% gewijzigd door sanne1 op 13-04-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:19
sanne1 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:20:
[...]

Hoezo je wist van te voren dat het duur zou zijn.” Reageerde op ”,ppl “ daar was ik het volledig mee eens.

Als het te duur zou zijn kocht ik geen nieuwe iPadPro 2020 Cellular. Dit is ook een iPadPro, maar ik vind het gewoonweg niet prettig om mijn iPhone als hotspot te gebruiken. Continu allebei opladen en Bluetooth aan hebben. Daarbij wordt mijn iPhone warm omdat er een case omheen zit.

Daar nog extra bij gezet dat ieder moet doen wat voor hem of haar het beste is!
Ik reageerde meer op @F. Scaglietti maar toch bedankt voor je copy-paste antwoord 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:34
https://www.mediamarkt.de...o-2018-wi-fi-2495588.html

€729 voor de 2018 11” 64gb (goedkoopste prijs die ik tot nu toe heb gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
JimmyJoness schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:30:
https://www.mediamarkt.de...o-2018-wi-fi-2495588.html

€729 voor de 2018 11” 64gb (goedkoopste prijs die ik tot nu toe heb gevonden)
Bij Amazon.de voor 100 euro meer de 256gb versie.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
HekkeySE schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:18:
[...]

Bij Amazon.de voor 100 euro meer de 256gb versie.
€789 zelfs , alleen allemaal niet op voorraad 😟

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanne1
Volkan1984 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:41:
[...]

Ik reageerde meer op @F. Scaglietti maar toch bedankt voor je copy-paste antwoord 🤣🤣🤣
Sorry je had gelijk 8)7 , zag dat het er ook 2x staat. Hoop dat het nu is aangepast.

Op mijn iPhones en iPads heb ik nog “ nooit “ een batterij hoeven te vervangen. Daar ging het namelijk niet over.....Nam aan dat je op mijn antwoord reageerde, vandaar:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1989
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 21:29
Heeft iemand enig idee of de Apple Magic keyboard ook van stand is te veranderen, of kan deze maar in één positie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdude99
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:58
Robert1989 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:19:
Heeft iemand enig idee of de Apple Magic keyboard ook van stand is te veranderen, of kan deze maar in één positie staan.
Volgens Apple is het "Traploos verstelbaar voor de perfecte kijkhoek"

(bron: https://www.apple.com/nl/ipad-keyboards/)

Galaxy Gio > Galaxy S Plus > Nexus 5 > Galaxy S7 Edge > iPhone Xs Max + Apple Watch Series 4 > iPhone 14 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
Vandaag geprobeerd om met het verloopstukje van usb-c naar usb-a dat bij mijn Samsung werktelefoon zat een Victorinox usb-stick aan te sluiten.
Helaas, deze verschijnt niet in de bestanden-app. Moet ik nog een extra handeling uitvoeren of werkt dit gewoonweg niet?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• felixg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 11:23
Serena schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:50:
Vandaag geprobeerd om met het verloopstukje van usb-c naar usb-a dat bij mijn Samsung werktelefoon zat een Victorinox usb-stick aan te sluiten.
Helaas, deze verschijnt niet in de bestanden-app. Moet ik nog een extra handeling uitvoeren of werkt dit gewoonweg niet?
Hier werkt het wel (zonder bijkomende handelingen), wellicht met een identiek Samsung verloopstukje en usb-stick geformatteerd met exFAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
felixg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:30:
[...]

Hier werkt het wel (zonder bijkomende handelingen), wellicht met een identiek Samsung verloopstukje en usb-stick geformatteerd met exFAT.
USB is goed geformatteerd. Dan ligt het dus wellicht aan het verloopstukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1989
  • Laatst online: 12-09 21:29
Dutchdude99 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:34:
[...]
Volgens Apple is het "Traploos verstelbaar voor de perfecte kijkhoek"
(bron: https://www.apple.com/nl/ipad-keyboards/)
Thanks. Ik zag op geen enkel filmpje een andere positie van de iPad met het keyboard maar heb hier blijkbaar over heen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• felixg
Serena schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:50:
[...]

USB is goed geformatteerd. Dan ligt het dus wellicht aan het verloopstukje.
Met hetzelfde verloopstukje eens proberen in een recente mac of pc of de samsung telefoon?

[ Voor 4% gewijzigd door felixg op 14-04-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
felixg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:41:
[...]

Met hetzelfde verloopstukje eens proberen in een recente mac of pc?
Helaas, die heb ik niet.
Maar als ik de Victorinox stick gebruik knippert wel het lampje. Dus er werkt wel IETS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Serena schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:43:
[...]

Helaas, die heb ik niet.
Maar als ik de Victorinox stick gebruik knippert wel het lampje. Dus er werkt wel IETS.
En je telefoon? Het lijkt mij logisch dat je het daar eerst op uitprobeert.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welk bestandssysteem heeft het en maakt dat gebruik van encryptie? Indien dat laatste: iPadOS ondersteund (nog) geen drives met encryptie (ook niet als er APFS of HFS+ wordt gebruikt).

[ Voor 47% gewijzigd door ppl op 14-04-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
g0tanks schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:47:
[...]

En je telefoon? Het lijkt mij logisch dat je het daar eerst op uitprobeert.
Android ondersteunt dat sowieso niet en een iPhone heeft geen USB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
ppl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:56:
Welk bestandssysteem heeft het en maakt dat gebruik van encryptie? Indien dat laatste: iPadOS ondersteund (nog) geen drives met encryptie (ook niet als er APFS of HFS+ wordt gebruikt).
Ik heb exFAT gekozen, dat zou moeten werken als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Serena schreef op woensdag 15 april 2020 @ 01:08:
[...]

Android ondersteunt dat sowieso niet en een iPhone heeft geen USB-C.
Huh? Android ondersteunt gewoon USB OTG, hooguit exFAT niet maar voor het testen kan je je USB-stick weer even als NTFS formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 10:33
Na veel video's over dit onderwerp bekeken te hebben, ga ik toch ook hier maar even vragen naar ervaringen met de iPad Pro als laptop-vervanger. Welke beperkingen en problemen lopen jullie tegenaan? In het bijzonder ben ik dan benieuwd naar mensen die web development op de iPad doen.

Veel van de video's benoemen veel van dezelfde onderwerpen zoals video-editing e.d. omdat deze mensen vergelijkbare workflows hebben - het maken van YouTube-video's. Ik ben dus wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met andere workflows.

Ik mag namelijk een nieuwe laptop uitzoeken, maar mijn MacBook Air 2013 werkt nog prima voor veel taken zoals web development via Coda 2 (niet professioneel). Mijn iPad 2 is niet vooruit te branden en gebruik ik dus alleen nog maar voor het kijken van video tijdens het koken. Het zou dus mooi zijn een apparaat te hebben waarmee ik grotendeels beiden kan vervangen en ik ook wat makkelijker is om mee op de bank te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Howmessages schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:53:
Na veel video's over dit onderwerp bekeken te hebben, ga ik toch ook hier maar even vragen naar ervaringen met de iPad Pro als laptop-vervanger. Welke beperkingen en problemen lopen jullie tegenaan? In het bijzonder ben ik dan benieuwd naar mensen die web development op de iPad doen.

Veel van de video's benoemen veel van dezelfde onderwerpen zoals video-editing e.d. omdat deze mensen vergelijkbare workflows hebben - het maken van YouTube-video's. Ik ben dus wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met andere workflows.

Ik mag namelijk een nieuwe laptop uitzoeken, maar mijn MacBook Air 2013 werkt nog prima voor veel taken zoals web development via Coda 2 (niet professioneel). Mijn iPad 2 is niet vooruit te branden en gebruik ik dus alleen nog maar voor het kijken van video tijdens het koken. Het zou dus mooi zijn een apparaat te hebben waarmee ik grotendeels beiden kan vervangen en ik ook wat makkelijker is om mee op de bank te hangen.
Ah toevallig de zelfde reden waarom ik een iPad Pro 2020 heb aangeschaft. Betreft web development mis ik nog een app die de feeling van Atom heeft. Ik heb jaren gewerkt met Coda (macOS & iOS), maar heb de overstap gemaakt naar Atom omdat dit voor mij net wat beter werkt. Andere tools die ik op macOS gebruik, hebben ook een iOS app gelukkig.

Ik denk dat mijn iPad Pro nooit mijn Macbook kan vervangen, maar ik vind het een geweldige extensie in mijn workflow. Straks met de nieuwe Magic Keyboard kan ik 'm nog beter gebruiken. In de avonden blijft mijn Macbook (vaker) in de tas en pak ik mijn iPad om nog een beetje te werken.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• felixg
g0tanks schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:06:
[...]

Huh? Android ondersteunt gewoon USB OTG, hooguit exFAT niet maar voor het testen kan je je USB-stick weer even als NTFS formatteren.
Inderdaad geen probleem met het bewuste verloopstukje en een usb stick met exFAT op de Galaxy S10+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
UnitedJunk schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:37:
[...]

Ah toevallig de zelfde reden waarom ik een iPad Pro 2020 heb aangeschaft. Betreft web development mis ik nog een app die de feeling van Atom heeft. Ik heb jaren gewerkt met Coda (macOS & iOS), maar heb de overstap gemaakt naar Atom omdat dit voor mij net wat beter werkt. Andere tools die ik op macOS gebruik, hebben ook een iOS app gelukkig.

Ik denk dat mijn iPad Pro nooit mijn Macbook kan vervangen, maar ik vind het een geweldige extensie in mijn workflow. Straks met de nieuwe Magic Keyboard kan ik 'm nog beter gebruiken. In de avonden blijft mijn Macbook (vaker) in de tas en pak ik mijn iPad om nog een beetje te werken.
Kijk, dit maakt mij meer verzekerd dat de iPad Pro een goede keus gaat zijn. Op Windows gebruik ik ook Atom. Toch moet ik zeggen dat ik Coda 2, zelfs op mijn kleine MacBook Air 11", vaak fijner vind werken. Heb je ervaring met Coda/Code Editor op de iPad Pro? Het zal voornamelijk gaan om relatief kleine HTML/CSS/PHP aanpassingen op een live website/ftp.

Ik zal 'm dan waarschijnlijk ook met de Magic Keyboard kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
Howmessages schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:12:
[...]

Kijk, dit maakt mij meer verzekerd dat de iPad Pro een goede keus gaat zijn. Op Windows gebruik ik ook Atom. Toch moet ik zeggen dat ik Coda 2, zelfs op mijn kleine MacBook Air 11", vaak fijner vind werken. Heb je ervaring met Coda/Code Editor op de iPad Pro? Het zal voornamelijk gaan om relatief kleine HTML/CSS/PHP aanpassingen op een live website/ftp.

Ik zal 'm dan waarschijnlijk ook met de Magic Keyboard kopen.
Vroeger gebruikte ik Coda altijd op mijn iPad 2 en daarna op mijn Air 2. Op mijn Pro heb ik het nog niet geprobeerd, maar ik verwacht geen problemen. Panic (bedrijf achter Coda) brengt nog steeds updates uit voor de app. Andere editors heb ik nog niet geprobeerd, maar ik lees dat Coda nog steeds enorm populair is.

Met de Split View functie van iOS kan ik mij voorstellen dat Chrome/Safari naast Coda enorm prettig is.
Ik gebruik Split View vaak i.c.m. Chrome en browsersync om realtime te werken aan responsive etc.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:44
Magic Keyboard is nu verkrijgbaar. Net besteld, levering op 20-22 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
<verkeerde topic>

[ Voor 97% gewijzigd door BTBoy op 15-04-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Ik ben zeer benieuwd naar de reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:00
Pakken jullie de vs versie of nl? Ik neig naar VS, zodat ~ knop op de normale plek zit. Je mist echter die rare ( §) knop die je bij nl wel krijgt. Wat denken jullie?

Over magic keyboard gaat dit

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 15-04-2020 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:00:
Pakken jullie de vs versie of nl? Ik neig naar VS, zodat ~ knop op de normale plek zit. Je mist echter die rare ( §) knop die je bij nl wel krijgt. Wat denken jullie?

Over magic keyboard gaat dit
Ik heb de NL besteld om die reden

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
HekkeySE schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:06:
[...]

Ik heb de NL besteld om die reden
Ik ook toch maar gedaan, net besteld, leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:53
Heb de Magic Keyboard ook besteld voor m’n 2018 11” iPad Pro. Geleverd tussen 23 april en 1 mei.

En zojuist ook de VS versie besteld. Die wordt tussen 20 april en 22 april geleverd. Stuk sneller dus! Een van de twee gaat retour natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X9mVUUH.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Rivanov op 15-04-2020 20:43 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Howmessages schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:53:
Geen webdevelopment maar wel geknutsel met ontwikkeldingetjes zoals python. Het grootste gemis is een fatsoenlijke editor of IDE op de iPad. De editors die er zijn voor iPadOS zijn niet helemaal onbruikbaar maar je moet je realiseren dat je in tegenstelling tot een laptop op de iPad vrijwel niks lokaal kunt draaien. Je hebt geen vm's, geen containers, er ontbreken bepaalde libraries, programmeertalen, etc.

De manier waarop de meesten dat oplossen is middels een speciale ontwikkelserver waar ze dan via ssh of rdp naar verbinden. Je hebt hier dus de klassieke mainframe-terminal verhouding en bent volledig afhankelijk van een internetverbinding. Dat betekent bij gebruik van ssh dat je misschien ook maar beter kunt switchen naar iets als mosh omdat dit beter om kan gaan met mobiele verbindingen (bijv. kleine hiccups zorgen bij ssh voor disconnects, bij mosh niet). Nadeel is dat je hier meer dan 1 computer gebruikt en dus ook meer kosten hebt maar het voordeel is dat je hiermee wel een stuk flexibiliteit hebt. Het enige wat je nodig hebt is een ssh of rdp client en klaar.

Verder kun je ook merken dat de ondersteuning voor toetsenbord en muis/trackpad met iPadOS 13.4 weliswaar aanzienlijk beter is maar wel heel anders dan met een notebook. Het vereist wel enige mate van gewenning en aanpassing.

Een ander punt die je niet veel genoemd ziet worden is een extern scherm. Ja je kunt deze op je iPad aansluiten maar ook dit werkt heel anders dan met een laptop. In veruit de meeste gevallen ben je beperkt tot mirroring, dus wat je op je iPad ziet, zie je ook op het externe scherm. Er is dus geen dual screen. Een aantal apps kan wel gebruik maken van een extern scherm. Blink (een soort van nano-unix systeempje: je kunt er bar weinig mee, het kan echter wel ssh en mosh en wordt daar ook veel voor gebruikt) is een voorbeeld van zo'n app. Helaas merk je dat je hier ook beperkingen hebt. De ondersteuning voor een extern scherm beperkt zich namelijk tot beeld en toetsenbord. Middels cmd-o kun je de prompt van het ene naar het andere venster (lees: iPad scherm naar extern scherm en vice versa) verplaatsen maar de cursor blijft altijd op het iPad scherm. Ik weet niet of dit een issue is van Blink die de nieuwe cursor ondersteuning nog niet heeft of dat dit een iPadOS issue is maar je kunt de cursor alleen op je iPad scherm gebruiken.

Kun je (web)development doen op een iPad Pro? Ja, werkt best prima eigenlijk maar het is absoluut niet te vergelijken met ditzelfde op een gewone laptop doen. Of je het prettig vindt is iets waar je, helaas, zelf achter moet komen. Voor sommigen is het namelijk geen enkel probleem en bij anderen juist weer wel. Ik vond het in ieder geval dermate handig dat ik de Magic Keyboard for iPad heb besteld.

@TweakerVincent ik heb de VS layout genomen omdat alles hier die layout heeft maar de NL layout heeft wel een klein voordeeltje heb ik gemerkt. De tilde toets zit daar namelijk dichter bij de ctrl en cmd toetsen. Dat is bij sommige shell zaken wel heel erg handig. Bij de VS layout moet je verder naar boven reiken. Met de VS heb je niet een speciale toets voor het paragraafsymbool (§) maar a. wordt die door de meesten niet gebruikt (weinig mensen die weten hoe het heet en waar het voor dient) en b. het is een standaard symbool in de tekenset die je ook gewoon met het toetsenbord kunt oproepen via een omweggetje (option-6 is §).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Heb de Nederlandse layout gecanceld. Volgende week donderdag de US English binnen. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ppl schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:56:
[...]

Geen webdevelopment maar wel geknutsel met ontwikkeldingetjes zoals python. Het grootste gemis is een fatsoenlijke editor of IDE op de iPad. De editors die er zijn voor iPadOS zijn niet helemaal onbruikbaar maar je moet je realiseren dat je in tegenstelling tot een laptop op de iPad vrijwel niks lokaal kunt draaien. Je hebt geen vm's, geen containers, er ontbreken bepaalde libraries, programmeertalen, etc.

De manier waarop de meesten dat oplossen is middels een speciale ontwikkelserver waar ze dan via ssh of rdp naar verbinden. Je hebt hier dus de klassieke mainframe-terminal verhouding en bent volledig afhankelijk van een internetverbinding. Dat betekent bij gebruik van ssh dat je misschien ook maar beter kunt switchen naar iets als mosh omdat dit beter om kan gaan met mobiele verbindingen (bijv. kleine hiccups zorgen bij ssh voor disconnects, bij mosh niet). Nadeel is dat je hier meer dan 1 computer gebruikt en dus ook meer kosten hebt maar het voordeel is dat je hiermee wel een stuk flexibiliteit hebt. Het enige wat je nodig hebt is een ssh of rdp client en klaar.

Verder kun je ook merken dat de ondersteuning voor toetsenbord en muis/trackpad met iPadOS 13.4 weliswaar aanzienlijk beter is maar wel heel anders dan met een notebook. Het vereist wel enige mate van gewenning en aanpassing.

Een ander punt die je niet veel genoemd ziet worden is een extern scherm. Ja je kunt deze op je iPad aansluiten maar ook dit werkt heel anders dan met een laptop. In veruit de meeste gevallen ben je beperkt tot mirroring, dus wat je op je iPad ziet, zie je ook op het externe scherm. Er is dus geen dual screen. Een aantal apps kan wel gebruik maken van een extern scherm. Blink (een soort van nano-unix systeempje: je kunt er bar weinig mee, het kan echter wel ssh en mosh en wordt daar ook veel voor gebruikt) is een voorbeeld van zo'n app. Helaas merk je dat je hier ook beperkingen hebt. De ondersteuning voor een extern scherm beperkt zich namelijk tot beeld en toetsenbord. Middels cmd-o kun je de prompt van het ene naar het andere venster (lees: iPad scherm naar extern scherm en vice versa) verplaatsen maar de cursor blijft altijd op het iPad scherm. Ik weet niet of dit een issue is van Blink die de nieuwe cursor ondersteuning nog niet heeft of dat dit een iPadOS issue is maar je kunt de cursor alleen op je iPad scherm gebruiken.

Kun je (web)development doen op een iPad Pro? Ja, werkt best prima eigenlijk maar het is absoluut niet te vergelijken met ditzelfde op een gewone laptop doen. Of je het prettig vindt is iets waar je, helaas, zelf achter moet komen. Voor sommigen is het namelijk geen enkel probleem en bij anderen juist weer wel. Ik vond het in ieder geval dermate handig dat ik de Magic Keyboard for iPad heb besteld.

@TweakerVincent ik heb de VS layout genomen omdat alles hier die layout heeft maar de NL layout heeft wel een klein voordeeltje heb ik gemerkt. De tilde toets zit daar namelijk dichter bij de ctrl en cmd toetsen. Dat is bij sommige shell zaken wel heel erg handig. Bij de VS layout moet je verder naar boven reiken. Met de VS heb je niet een speciale toets voor het paragraafsymbool (§) maar a. wordt die door de meesten niet gebruikt (weinig mensen die weten hoe het heet en waar het voor dient) en b. het is een standaard symbool in de tekenset die je ook gewoon met het toetsenbord kunt oproepen via een omweggetje (option-6 is §).
Heb je vs of usa internationaal genomen, ga denk ook maar annuleren en wisselen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb "Engels (VS)" gekozen. Dat "Internationaal Engels" is namelijk exact dezelfde layout als Nederlands. De afdruk op de toetsen is alleen bij een paar toetsen anders.

Btw, voor de unix mensen en programmeurs onder ons: realiseer je dat dit toetsenbord GEEN esc toets heeft. Gelukkig kun je in iPadOS de capslock koppelen aan esc. Andere optie is binnen de app die je gebruikt de mapping te doen (terminal clients kunnen dat vaak), naast een dialog te tappen of te klikken met het trackpad of iets als cmd . (cmd period) te gebruiken. Ga je veel programmeren/unixen dan is het misschien handiger om een ander toetsenbord te nemen met een dedicated esc toets (veel van die tablet/smartphone toetsenbordjes hebben dat niet, die hebben zo'n home-knop die icm de Fn toets dan weer een esc is...).

Geldt voor zowel de Magic als de Smart keyboard.

[ Voor 67% gewijzigd door ppl op 15-04-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb een week terug ook een ipad pro 2020 11" gekocht. Ben totaal geen apple persoon en dit is ook mijn eerste apple apparaat, maar de ipad pro staat op eenzame hoogte als tablet.

Tot nu toe erg genoten van het 120hz scherm en de snelheid en hoe vloeiend het is. Vooral bij het opmerken van grote documenten (1000 pagina's) in goodnotes, al heb ik wel al een paar crashes gehad van goodnotes en zelfs een van de hele ipad.
Ipad pencil heeft tenopzichte van de galaxy note minder latency, maar voelt wel iets minder precies, waarschijnlijk vanwege de punt. Ik heb al een grove/matte screenprotector gekocht voor wat beter schrijf/schets gevoel.
Ik heb de ipad vooral gekocht voor het doorlopen van grote pdfs met Engineering codes en het proberen op te nemen van de juiste informatie, en voor het opmerken van tekeningen, dingen die ik het liefst met de hand of op "papier" doe.
Vooral met tekeningen is het fijn om ze niet steeds te hoeven printen en in te scannen, vooral met grote a1 of a0 tekeningen.

Grootste gemis/irritatie is hoe weinig instellingen er zijn en dat er geen back button is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Nutral schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:26:
Ik heb de ipad vooral gekocht voor het doorlopen van grote pdfs met Engineering codes en het proberen op te nemen van de juiste informatie, en voor het opmerken van tekeningen, dingen die ik het liefst met de hand of op "papier" doe.
Vooral met tekeningen is het fijn om ze niet steeds te hoeven printen en in te scannen, vooral met grote a1 of a0 tekeningen.

Grootste gemis/irritatie is hoe weinig instellingen er zijn en dat er geen back button is.
iAnnotate en Goodreader (opent bijna alles) zijn voor mij de go-to apps. Beiden ondersteunen ze markup etc. Ik kijk het werk van studenten na hiermee, lees aanbestedingsdocumenten van m'n andere werkgever, zeer stabiel en geweldige functionaliteit. Het bekijken waard.
https://www.imore.com/best-pdf-apps-ipad

Welke instellingen mis je? En de back button is er niet, maar het switchen wel, gewoon omhoog swipen en de app kiezen die je wilt hebben. Ik gebruik de back button op m'n S20+ ook niet, switch gewoon van app net als op m'n iPhone en iPad en blader terug binnen een app met het icoontje.

[ Voor 7% gewijzigd door Nitai op 16-04-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:33
Nitai schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:34:
[...]

iAnnotate en Goodreader (opent bijna alles) zijn voor mij de go-to apps. Beiden ondersteunen ze markup etc. Ik kijk het werk van studenten na hiermee, lees aanbestedingsdocumenten van m'n andere werkgever, zeer stabiel en geweldige functionaliteit. Het bekijken waard.
https://www.imore.com/best-pdf-apps-ipad

Welke instellingen mis je? En de back button is er niet, maar het switchen wel, gewoon omhoog swipen en de app kiezen die je wilt hebben. Ik gebruik de back button op m'n S20+ ook niet, switch gewoon van app net als op m'n iPhone en iPad en blader terug binnen een app met het icoontje.
Dit is nog sneller: On an iPad Pro with Face ID, iPad Pro 11-inch, or iPad Pro 12.9-inch (3rd generation), swipe along the bottom edge of your screen to switch between previously used apps.

https://support.apple.com/en-us/HT207582

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Gister ook de Magic Keyboard besteld met als levering 20/22 april. Zodra ik een fysiek keyboard heb kan ik pas echt zeggen of de iPad een vervanger gaat worden voor simpele dagelijkse taken. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

overtones schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:02:
[...]

Dit is nog sneller: On an iPad Pro with Face ID, iPad Pro 11-inch, or iPad Pro 12.9-inch (3rd generation), swipe along the bottom edge of your screen to switch between previously used apps.

https://support.apple.com/en-us/HT207582
Dat zeg ik, omhoog swipen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
ppl schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor de reactie! Als ik dit zo lees, zijn dit gelukkig niet echt problemen die ik ga ondervinden, omdat mijn workflow toch net anders is omdat ik niet met SSH werk en ook niet in een lokale omgeving werk, maar direct op de live site. Voor professionele programmeurs natuurlijk een no-go, maar dat is voor mij geen probleem. Externe monitoren ga ik ook niet echt gebruiken. Dat doe ik al nauwelijks met mijn MacBook.

Ik denk dat ik eruit ben. Voor de zekerheid wil ik wachten op reviews over de Magic Keyboard Ik weet alleen niet of ik dat geduld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Nitai schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:54:
[...]

Niet omhoog… Zijwaarts!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Serena schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:08:
[...]

Niet omhoog… Zijwaarts!!!
Seriously? Het komt vanaf de zijkant tevoorschijn, maar je moet echt omhoog swipen voor al je openstaande apps. Dat ik hier mijn tijd aan verdoe. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Nitai schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:09:
[...]

Seriously? Het komt vanaf de zijkant tevoorschijn, maar je moet echt omhoog swipen voor al je openstaande apps. Dat ik hier mijn tijd aan verdoe. 8)7
Doe nou maar gewoon even. Dit is niet de appkiezer, je veegt van de een naar de andere geopende app als je naar links of rechts veegt. Dus als je twee apps open hebt staan is het maar 1 beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Serena schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:12:
[...]

Doe nou maar gewoon even. Dit is niet de appkiezer, je veegt van de een naar de andere geopende app als je naar links of rechts veegt. Dus als je twee apps open hebt staan is het maar 1 beweging.
Je probeert op basis van je eigen aanname en usecase met 1 zin mij te corrigeren. :O Je had ook zo kunnen reageren met wat meer tekst en uitleg. Ik swipe omhoog, zoals @overtones ook aangeeft met het linkje op de Apple Support site. Werkt prima, als ik tussen twee apps wil wisselen dan zet ik ze wel naast elkaar.
Het gaat niet om de hoeveelheid bewegingen, maar om het switchen van apps, en dat kan op verschillende manieren.

Excuus, lezen is een kunst :$

[ Voor 10% gewijzigd door Nitai op 16-04-2020 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Nitai schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:16:
[...]

Je probeert op basis van je eigen aanname en usecase met 1 zin mij te corrigeren. :O Je had ook zo kunnen reageren met wat meer tekst en uitleg. Ik swipe omhoog, zoals @overtones ook aangeeft met het linkje op de Apple Support site. Werkt prima, als ik tussen twee apps wil wisselen dan zet ik ze wel naast elkaar.
Het gaat niet om de hoeveelheid bewegingen, maar om het switchen van apps, en dat kan op verschillende manieren.
Mijn hemel… |:(
Ik reageerde op het gequote stukje dat precies zegt wat ik met 1 woord deed.
Blijkbaar voel jij je gecorrigeerd, ik probeerde het luchtig mee te geven als goedbedoelde tip.
Maar weet je, waar jij blij van wordt.
Next!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ponymaster
  • Laatst online: 30-06 16:56
Serena schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:12:
[...]

Dank voor de tip Serena! Dit werkt prima. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Nitai Zegt degene die zelf op basis van een aanname een manier van apps wisselen aangeeft en daarbij nota bene het nog verkeerd heeft ook. Omhoog swipen vanuit een app is teruggaan naar het home screen en niet het oproepen van de app switcher. Daarnaast is het ook wel fijn dat wanneer je weet dat er meerdere mogelijkheden zijn je deze ook aangeeft en dus niet zo'n half (en in dit geval dus ook onjuist) antwoord geeft. Beetje jammer dit.

Er zijn, voor zover ik weet, 3 manieren om van app te wisselen:
1. De app switcher gebruiken (dat is een swipe omhoog waarbij je halverwege stopt en even wacht óf waarbij je cmd-tab op je toetsenbord gebruikt).
2. Zijwaarts swipen over die zwarte/witte balk onderaan je scherm (de 1e swipe moet van rechts naar links zijn!).
3. Links bovenin op de naam van de vorige app tappen.

Als we gaan vergelijken met de back knop op Android dan komen we uit bij punten 3 en deels ook punt 2. De sortering van de applicaties bij het zijwaarts swipen is op volgorde van laatst gebruik. Een korte directe swipe van rechts naar links is een switch naar de vorige applicatie. Een druk op de link die links bovenin staat doet dat ook maar die mogelijkheid heb je niet altijd (alleen wanneer je binnen een applicatie ergens op drukt waardoor hij een andere app opent). Punt 2 kun je dus gebruiken in situaties waarin je punt 3 niet hebt.

Het oproepen van de app switcher is een stuk omslachtiger omdat je daar een langdurige beweging voor moet maken en daarna nog je applicatie moet gaan opzoeken. Punten 2 en 3 zijn heel veel sneller. Enige uitzondering is het gebruik van cmd-tab, die werkt even snel als punten 2 en 3.

Ter illustratie een website met GIFs van de verschillende gestures: https://www.cnet.com/how-...you-love-using-your-ipad/

@UnitedJunk bluetooth en usb toetsenborden kun je ook aansluiten op de iPad, je hebt niet per definitie dat nieuwe dure toetsenbord/trackpad ding nodig :)

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 16-04-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
ppl schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:35:
@UnitedJunk bluetooth en usb toetsenborden kun je ook aansluiten op de iPad, je hebt niet per definitie dat nieuwe dure toetsenbord/trackpad ding nodig :)
Zeker waar, maar niet iets wat ik dagelijks mee ga sleuren en ga gebruiken in het OV of op de bank.
Het nieuwe Magic Keyboard heeft zowel een een toetsenbord en een muis in één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Wat een discussie, de back knop op android gebruik ik niet om apps te switchen, daarvoor is de app switcher en dat doet de ipad beter.

De back knop (of swipe van rechts bij mij) is om terug te gaan in verschillende applicaties, in een browser is het de vorige pagina. als de keyboard open staat word de keyboard weggehaald, en in veel apps terug gaan van scherm. Op de Ipad is dat geregeld door een pijltje of een knop in de interface. maar dat is wennen.

Switchen gebruik ik op de ipad de app switcher en swipen over de balk onderin, af en toe even opletten omdat dit op volgorde gaat van wat je hebt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:33
Nitai schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:54:
[...]

Nee nee, swipe along the bottom edge. Dus van links naar rechts of andersom. Dat is echt anders dan eerst omhoog naar het multitask overzicht.

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
Zijn er ergens foto's van Apple van de verschillende toetsenborden ? Normaal neem ik altijd de NL, maar nu twijfel ik welke ik moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

ppl schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:35:
@Nitai Zegt degene die zelf op basis van een aanname een manier van apps wisselen aangeeft en daarbij nota bene het nog verkeerd heeft ook. Omhoog swipen vanuit een app is teruggaan naar het home screen en niet het oproepen van de app switcher. Daarnaast is het ook wel fijn dat wanneer je weet dat er meerdere mogelijkheden zijn je deze ook aangeeft en dus niet zo'n half (en in dit geval dus ook onjuist) antwoord geeft. Beetje jammer dit.
Je hebt gelijk, als je loslaat dan kom je inderdaad in het homescreen. Ik heb net alle manieren die hier beschreven staan geprobeerd en begrijp het verschil. Het is lastig de nuances te beschrijven uit het hoofd als je het uit automatisme gebruikt.

Wat ik bedoelde is dat als je omhoog swiped en je niet loslaat maar je vinger erop houdt dan zie je wel de multiswitcher. Ik probeer hier ook maar te helpen maar dan wordt je direct met oneliners en uitroeptekens neergesabeld. Mijn excuses @Serena, je bedoelde het waarschijnlijk niet zo, inderdaad, je bedoelde het niet zo, ik las het totaal verkeerd. mea culpa. Ik las 'Doe even gewoon" :+
overtones schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:47:
[...]
Nee nee, swipe along the bottom edge. Dus van links naar rechts of andersom. Dat is echt anders dan eerst omhoog naar het multitask overzicht.
Ah, die bedoel je, die kende ik niet. Dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 16-04-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Ik heb sinds twee weken een iPad Pro 11 inch en na een weekje gebruik viel het me op dat er een spleet tussen het glas en de behuizing zat. Hierin was al wat stof en vuil gekomen, en vooral met licht van achteren ziet dat er heel slordig uit. Ik heb toen met Apple contact opgenomen in de chat, supersnel en vriendelijk geholpen, en ik kon de iPad bij Amac laten checken.

Hier vertelden ze me dat dit binnen de marges valt, en ze niks konden doen. Dus weer terug naar Apple, foto's opgestuurd, en ik kon het apparaat toch bij Amac gaan inleveren en zij zouden het dan opsturen voor inspectie door Apple. Een dag nadat ik het apparaat had afgegeven, mailtje van Amac, we hebben het apparaat geïnspecteerd; valt binnen de marge..... ja dat was dus niet de afspraak, het apparaat zou worden opgestuurd!

Uiteindelijk, na weer contact met Apple heeft UPS vandaag de iPad opgehaald, en gaat het nu eindelijk door Apple bekeken worden. Ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen, ik verwacht dat een apparaat van 1000 euro (heb de 256GB) niet een dusdanige spleet heeft in de behuizing waardoor ik iedere week met een kwastje en perslucht aan de slag moet gaan. Maar ik ben tot nu toe wel positief over de manier waarop Apple customer service werkt, hopelijk blijft dat ook zo. To be continued!

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
m.a.w. koop dus niet meer bij Amac maar rechtstreeks bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope. Als je Apple belt dan sturen ze je naar het dichstbijzijnde servicepunt. In Amsterdam zal dat de eigen Apple Store zijn maar daar buiten (noorden, oosten, zuiden van het land) zitten ze niet en dus wordt je doorverwezen naar een officiële dealer zoals Amac. Het servicepunt is dan ook niet per definitie ook de verkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 16-04-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
ppl schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:13:
Nope. Als je Apple belt dan sturen ze je naar het dichstbijzijnde servicepunt. In Amsterdam zal dat de eigen Apple Store zijn maar daar buiten (noorden, oosten, zuiden van het land) zitten ze niet en dus wordt je doorverwezen naar een officiële dealer zoals Amac. Het servicepunt is dan ook niet per definitie ook de verkoper.
ik heb zelf in een bekende electronicawikel gewerkt, en helaas hangt het (vaak) af van je aanspreekpunt.
Kennis/kunde/hulpbereidheid verschilt enorm tussen mensen.

af en toe is volhouden en vriendelijk blijven het devies... succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:31
Ben benieuwd naar de aankomende ervaringen van de leden hier mbt het Magic Keyboard -en dan m.n. op gebruiksgemak en draagbaarheid, want ik loop nog niet echt warm. Het is niet een no-brainer vanaf het begin door de hoge prijs.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JimmyJoness schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:33:
ik heb zelf in een bekende electronicawikel gewerkt, en helaas hangt het (vaak) af van je aanspreekpunt.
Dat heeft er hier niks mee te maken. Als een apparaat stuk is dan moet dat worden gecontroleerd en gerepareerd. Dat kun je helemaal niet via de telefoon doen, daar moet je het apparaat zelf in je handen hebben. Apple stuurt je dan ook door naar de dichtstbijzijnde dealer/reparateur. Die kunnen ofwel het zelf repareren ofwel de boel opsturen naar Apple of een andere officiële reparateur. Als je een Apple Store in de buurt hebt zitten dan sturen ze je daar heen, heb je dat niet dan ga je naar iets als een Amac.

Kortom, dat iemand naar de Amac wordt gestuurd betekent niet dat ie daar het product heeft gekocht.

@jorenleferink hoewel dit niet het juiste topic voor die vraag is (gaat hier om de iPad, niet de iPhone), toch een kort antwoord: Apple biedt een algemene service aan waar je je oude device kunt aanbieden. Die gaan ze recyclen en je krijgt er ook een stukje korting voor terug bij een nieuw device. Voor meer info kun je daar de Apple website voor raadplegen: https://www.apple.com/nl/trade-in/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een aantal reacties zijn verplaatst naar [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid. Mededelingen over bestellingen en leveringen mogen daar, dan kunnen we dit topic houden voor ervaringen met de iPad Pro :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 11:31
Bij deze een vraag die ik hier wil neerleggen:

Mijn vrouw en ik willen allebei een ipad pro 2020 11" aanschaffen en het liefst daarbij het nieuwe magic keyboard. Nu heeft mijn vrouw soms last van gevoelsstoornissen in haar handen (neurologisch traject doorgelopen), wat ervoor kan zorgen dat de kans op een onvrijwillige 'droptest' van de ipad pro vrij hoog is.
Nu heb ik gezien dat het magic keyboard niet voorziet in 'bescherming rondom' op de randen. Als we de ipads dus op de bank willen gebruiken, dan is deze dus 'kaal' en onbeschermd. Is er een hoes die alleen de randen beschermd waardoor plaatsing van de ipad in het magic keyboard wel mogelijk maakt?

*Austin_77 vindt de apple accessoires altijd erg mooi maar vraagt zich af of die bare naked style qua bescherming wel zo handig is*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27
austin_77 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:21:
Bij deze een vraag die ik hier wil neerleggen:

Mijn vrouw en ik willen allebei een ipad pro 2020 11" aanschaffen en het liefst daarbij het nieuwe magic keyboard. Nu heeft mijn vrouw soms last van gevoelsstoornissen in haar handen (neurologisch traject doorgelopen), wat ervoor kan zorgen dat de kans op een onvrijwillige 'droptest' van de ipad pro vrij hoog is.
Nu heb ik gezien dat het magic keyboard niet voorziet in 'bescherming rondom' op de randen. Als we de ipads dus op de bank willen gebruiken, dan is deze dus 'kaal' en onbeschermd. Is er een hoes die alleen de randen beschermd waardoor plaatsing van de ipad in het magic keyboard wel mogelijk maakt?

*Austin_77 vindt de apple accessoires altijd erg mooi maar vraagt zich af of die bare naked style qua bescherming wel zo handig is*
Je zou dan moeten kijken naar een bumper. Maar of ze bestaan?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
WouterL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:34:
[...]

Je zou dan moeten kijken naar een bumper.
Ja psies! Helemaal vergeten dat die bumpers ook nog bestaan! De vraag is echter of de bumper niet te ver uitsteekt waardoor de magneten minder goed 'pakken'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die Smart Folio, Smart Keyboard en Magic Keyboard beschermen alleen de voor- en achterkant tegen krassen. Als je iets zoekt voor het laten vallen van een iPad dan zul je je heil in iets anders moeten gaan zoeken. Een aantal van die opties bieden ook een keyboard en een aantal niet. Dan zul je een los keyboard moeten nemen. Een losse muis of trackpad moet in ieder geval of je moet nog even een jaar wachten zodat de accessoire-makers ook kans hebben gezien om keyboards met trackpads te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
We zijn inmiddels eruit, het gaat 2x de logitech case met keyboard worden voor de 11” ipad pro 2020. Toch de meest omsloten bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Eerste "review" en youtube filmpjes zijn online

Even een quote van Macrumors
Some more tidbits:
- It's the 11-inch version.
- He really likes the trackpad swiping and scrolling
- Also really likes the typing experience
- Does not like the materials - same as Smart Keyboard Folio
- Does not like the weight - very heavy
- USB-C is charging only
- He says the trackpad is same as a MacBook, haptic.
- It cannot be folded back. There is a maximum fold-back angle.

[ Voor 5% gewijzigd door iLLuSion_xGen op 18-04-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:07
Afbeeldingslocatie: https://m.youtube.com/watch?v=_TCWNqLDD9w&feature=emb_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov

[ Voor 38% gewijzigd door Rivanov op 18-04-2020 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Wat zouden we zonder Youtube moeten? Na het zien van de filmpjes is een Magic Keyboard niks voor mij, want het zou mijn iPad veel te bulky en zwaar maken. Hier ga ik me binnen een paar uur al aan ergeren. Mocht je nou zo vaak een toestenbord nodig hebben dan zou ik lekker met een los toetsenbord gaan werken -als je toch persé met een iPad wilt werken-, maar eigenlijk is een laptop dan de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je je heel lelijk vergist in het gewicht en de afmetingen van dat nieuwe Magic Keyboard en losse oplossingen. Een los trackpad/muis en een los toetsenbord naast een iPad met case is zwaarder en neemt veel meer ruimte in beslag. Een tussenoplossing is de Smart Keyboard met een los trackpad maar ik denk dat de nieuwe Magic Keyboard uiteindelijk een stukje voordeliger is qua afmetingen en gewicht. Voor mij was dat nou juist de reden om dat nieuwe Magic Keyboard te kiezen boven de rest. Dit past tenminste zonder veel gedoe in allerlei tassen, vakken en sleeves.

Het enige lastige is dat wanneer je de iPad zonder toetsenbord wil gebruiken je bij dat Magic Keyboard dat ding eraf moet halen en naakt moet gebruiken. Bij een losse setup of dat Smart Keyboard hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ppl schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:35:
Ik denk dat je je heel lelijk vergist in het gewicht en de afmetingen van dat nieuwe Magic Keyboard en losse oplossingen. Een los trackpad/muis en een los toetsenbord naast een iPad met case is zwaarder en neemt veel meer ruimte in beslag. Een tussenoplossing is de Smart Keyboard met een los trackpad maar ik denk dat de nieuwe Magic Keyboard uiteindelijk een stukje voordeliger is qua afmetingen en gewicht. Voor mij was dat nou juist de reden om dat nieuwe Magic Keyboard te kiezen boven de rest. Dit past tenminste zonder veel gedoe in allerlei tassen, vakken en sleeves.

Het enige lastige is dat wanneer je de iPad zonder toetsenbord wil gebruiken je bij dat Magic Keyboard dat ding eraf moet halen en naakt moet gebruiken. Bij een losse setup of dat Smart Keyboard hoeft dat niet.
De losse oplossing maakt mijn iPad niet zwaarder. Mijn tas uiteindelijk wel, maar daar heb ik niet zoveel moeite mee. Ik vind het zonde om mijn iPad zoveel zwaarder te maken voor alleen een toetsenbord, waardoor ik bij normaal gebruik iedere keer die case moet verwijderen óf het gewoon moet blijven gebruiken. Ik maak onderweg ook niet veel gebruik van een toetsenbord, want ik ga pas weer echt typen zodra ik op kantoor ben. Daar ben ik immers veel productiever. Zou ik echter veel meer typen onderweg dan zou ik daar een laptop voor inzetten. Dan ga ik niet zitten prutsen met een halfbakken oplossing. Dan wordt de lust een last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daarom heb ik dan weer een Folio (zonder toetsenbord) en die aparte Magic Keyboard voor. Ik wil iPad met Magic Keyboard nog wel eens mee kunnen nemen naar werk, daar en thuis is de kans groot op tikwerk. Als ik 'm naar elders toe sleep heb ik eigenlijk nooit dat toetsenbord nodig, Pencil meestal ook niet, dus neem ik dat niet mee. Dat is het mooie aan die cases van Apple, je kunt ze heel makkelijk verwijderen en dus wisselen.
Maar goed, ik ben ook al gewend om op kantoor mijn laptop overal naartoe te slepen. Dan ben je ook steeds bezig met kabels in-/uitpluggen en je laptop op z'n standaard te zetten of er weer af te halen. Dat met de iPad is niet anders dan wat ik al doe met mijn laptop.

Waar het mij echter om ging is dat heel veel mensen zich lelijk vergissen in de afmetingen en gewicht van al die andere oplossingen. Als je alleen al kijkt naar oplossingen van Logitech en Brydge die lijken op het Smart Keyboard en/of de Magic Keyboard dan zie je dat het qua afmetingen en gewicht nou niet veel anders is. Als je daar dan ook nog een trackpad/muis aan toe moet voegen dan neemt niet alleen het gewicht toe maar je moet het ook nog eens ergens in je tas kunnen laten. Het voordeel van een alles-in-1 oplossing is nou juist dat je geen tas hoeft mee te slepen.

Daarom is het ook zo fijn dat Apple het oude Smart Keyboard er nog gewoon bij naast houdt en ook die Folio aanbiedt. Je kunt de optie kiezen die het beste bij jouw use case past.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 18-04-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ppl schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:10:
Daarom heb ik dan weer een Folio (zonder toetsenbord) en die aparte Magic Keyboard voor. Ik wil iPad met Magic Keyboard nog wel eens mee kunnen nemen naar werk, daar en thuis is de kans groot op tikwerk. Als ik 'm naar elders toe sleep heb ik eigenlijk nooit dat toetsenbord nodig, Pencil meestal ook niet, dus neem ik dat niet mee. Dat is het mooie aan die cases van Apple, je kunt ze heel makkelijk verwijderen en dus wisselen.
Maar goed, ik ben ook al gewend om op kantoor mijn laptop overal naartoe te slepen. Dan ben je ook steeds bezig met kabels in-/uitpluggen en je laptop op z'n standaard te zetten of er weer af te halen. Dat met de iPad is niet anders dan wat ik al doe met mijn laptop.

Waar het mij echter om ging is dat heel veel mensen zich lelijk vergissen in de afmetingen en gewicht van al die andere oplossingen. Als je alleen al kijkt naar oplossingen van Logitech en Brydge die lijken op het Smart Keyboard en/of de Magic Keyboard dan zie je dat het qua afmetingen en gewicht nou niet veel anders is. Als je daar dan ook nog een trackpad/muis aan toe moet voegen dan neemt niet alleen het gewicht toe maar je moet het ook nog eens ergens in je tas kunnen laten. Het voordeel van een alles-in-1 oplossing is nou juist dat je geen tas hoeft mee te slepen.

Daarom is het ook zo fijn dat Apple het oude Smart Keyboard er nog gewoon bij naast houdt en ook die Folio aanbiedt. Je kunt de optie kiezen die het beste bij jouw use case past.
Je laatste zin is dus precies wat ik heb gedaan: mijn usecase plus bijbehorende beredenering ventileren. Maar bedankt dat je bereid bent om alles tot in de details uit te leggen. Ik ben blij dat het in jouw situatie wel werkt met deze alles-in-1-oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x280
Kan iemand straks een foto posten die de magic keyboard met Engels(VS) lay-out heeft ontvangen ? Echt bizar dat zelfs op de site van Apple allemaal halve foto's staan. Op sommige youtube video's zie ik op de 11" namelijk een hele kleine enter toets. Dat lijkt me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
x280 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:10:
Kan iemand straks een foto posten die de magic keyboard met Engels(VS) lay-out heeft ontvangen ? Echt bizar dat zelfs op de site van Apple allemaal halve foto's staan. Op sommige youtube video's zie ik op de 11" namelijk een hele kleine enter toets. Dat lijkt me niks.
Krijg 'm vandaag binnen, dus zal dat straks posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
x280 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:10:
Ik vind de foto's van Apple sowieso weinig informatief. Je neemt echt een risico als je direct besteld, want je koopt hem van een soort tekening die niet van elke hoek zichtbaar is. Je blijft echt met bepaalde vragen zitten, althans dat is wat ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Redondo1982 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:30:
[...]

Ik vind de foto's van Apple sowieso weinig informatief. Je neemt echt een risico als je direct besteld, want je koopt hem van een soort tekening die niet van elke hoek zichtbaar is. Je blijft echt met bepaalde vragen zitten, althans dat is wat ik had.
Wat voor risico neem je dan? Je kunt 'm altijd weer retourneren binnen 14 dagen als het echt niet bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Rivanov schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:31:
[...]

Wat voor risico neem je dan? Je kunt 'm altijd weer retourneren binnen 14 dagen als het echt niet bevalt.
Dat je niet weet wat je precies krijgt. Daar doet een retourtermijn niets aan af. Apple is meestal allemaal goed in orde, maar ik vind nu de info erg ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redondo1982 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:34:
[...]

Dat je niet weet wat je precies krijgt. Daar doet een retourtermijn niets aan af. Apple is meestal allemaal goed in orde, maar ik vind nu de info erg ondermaats.
Dan zit jij denk ik op een ander deel van de Apple website te kijken of een compleet andere site dan de officiële. Als je op de Apple website naar iPad gaat en dan naar Keyboards dan zie je daar alle toetenbord opties. Daar staat, als je wat verder naar beneden scrollt, ook een foto van de exacte layout van het model met de Engels (VS) layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0hcOzpqMFn4oXeLjmd1hf1oETo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4ISx7HEdTHiuslq0W24fMz9S.png?f=user_large

Plaatje zal waarschijnlijk van het 12.9" model zijn en niet die van de 11". In de filmpjes die hier ook al zijn gepost nemen ze het 11" model onder de loep en kun je ook goed zien hoe de layout eruit ziet. Bij het bestellen ben ik er echter van die van het Smart Keyboard uitgegaan. De 12.9" heeft gewoon alle ruimte, de 11" niet dus daar zul je ongetwijfeld kortere toetsen krijgen. Of dat lekker tikt moet straks uitwijzen als ik dat ding binnenkrijg. Op de website staat in ieder geval ruim voldoende informatie om het ding te bestellen. Je hebt daar echt niet ieder minuscuul detail voor nodig. De filmpjes vind ik dan ook niet verrassend, het is precies wat ik tot dusver heb verwacht op de plaats van de USB-C poort na (ik had de verwachting dat we er eentje links en rechts hadden maar er zit er alleen eentje links...ook prima).

Het zou echter wel fijn zijn dat Apple afmetingen en gewicht van dit soort accessoires ook online neerzet. Ze doen dat immers ook van de iPads zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 20-04-2020 10:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• UnitedJunk
Wauw. Na alle foto's en video's afgelopen 24 uur had ik mijn twijfels over de kwaliteit en materialen. Maar Apple heeft zicht weer opnieuw bewezen. Ben echt onder de indruk!

De complete set is inderdaad wat aan het gewicht, maar dit is voor mij geen probleem. Daarnaast vind ik het jammer dat er geen toetsencombinatie is om mijn helderheid en volume aan te passen zoals op mijn Macbook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXkCkb9qZdoz_6VjCR2krzgR934=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kEPWZ41dUYzzTDOo9HNmRUY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FZzaRNc9Dp1V8OBthPpG1Y6k14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiXW7013D3DIb0dQ9nK7Usm1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6dZ4h8eeXgQTNJ0IszPDqn0zNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/As8YmxebS4QAIntYkZ37dYnM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6chh4scRj3gdIs6c_NaK0GeQ0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tneqaluAffB6aFu89JtiCn24.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idow7AU2O7v9DklZvQc_loIGPkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO2sZn18h6Gxg6qOQSNrO94R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tae8DlMYZINYGc3ZsvS4xUXnubY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbKyob97hiF43hQrhLltyGbE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 76% gewijzigd door UnitedJunk op 20-04-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
UnitedJunk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:18:
Wauw. Na alle foto's en video's afgelopen 24 uur had ik mijn twijfels over de kwaliteit en materialen. Maar Apple heeft zicht weer opnieuw bewezen. Ben echt onder de indruk!

De complete set is inderdaad wat aan het gewicht, maar dit is voor mij geen probleem. Daarnaast vind ik het jammer dat er geen toetsencombinatie is om mijn helderheid en volume aan te passen zoals op mijn Macbook.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nice. Heb je vergelijking met het Smart Keyboard Folio qua gewicht? Kan mijn Magic Keyboard zometeen ophalen bij DHL Pick-up Point, dus ben benieuwd hoeveel zwaarder de combinatie is t.o.v. het Smart Keyboard Folio en m'n iPad Pro 11".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Rivanov schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:28:
[...]

Nice. Heb je vergelijking met het Smart Keyboard Folio qua gewicht? Kan mijn Magic Keyboard zometeen ophalen bij DHL Pick-up Point, dus ben benieuwd hoeveel zwaarder de combinatie is t.o.v. het Smart Keyboard Folio en m'n iPad Pro 11".
Helaas niet. Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ppl schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:14:
[...]

Dan zit jij denk ik op een ander deel van de Apple website te kijken of een compleet andere site dan de officiële. Als je op de Apple website naar iPad gaat en dan naar Keyboards dan zie je daar alle toetenbord opties. Daar staat, als je wat verder naar beneden scrollt, ook een foto van de exacte layout van het model met de Engels (VS) layout:
[Afbeelding]

Plaatje zal waarschijnlijk van het 12.9" model zijn en niet die van de 11". In de filmpjes die hier ook al zijn gepost nemen ze het 11" model onder de loep en kun je ook goed zien hoe de layout eruit ziet. Bij het bestellen ben ik er echter van die van het Smart Keyboard uitgegaan. De 12.9" heeft gewoon alle ruimte, de 11" niet dus daar zul je ongetwijfeld kortere toetsen krijgen. Of dat lekker tikt moet straks uitwijzen als ik dat ding binnenkrijg. Op de website staat in ieder geval ruim voldoende informatie om het ding te bestellen. Je hebt daar echt niet ieder minuscuul detail voor nodig. De filmpjes vind ik dan ook niet verrassend, het is precies wat ik tot dusver heb verwacht op de plaats van de USB-C poort na (ik had de verwachting dat we er eentje links en rechts hadden maar er zit er alleen eentje links...ook prima).

Het zou echter wel fijn zijn dat Apple afmetingen en gewicht van dit soort accessoires ook online neerzet. Ze doen dat immers ook van de iPads zelf.
Het ging mij juist om de afmeting en het gewicht. En dan m.n. om hoe bulky de iPad zou worden. Hier hebben we het al eerder over gehad. Op de info (tekst en foto's) kon ik dit niet achterhalen; alsof het bewust weggelaten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Kan je de iPad ook laten “steunen” op het keyboard zoals de smart folio? Ik gebruik mijn iPad ook ‘s avonds in bed en dat lijkt fijner denk ik omdat hij lager komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlowFish

Goede foto’s top! Hier wordt ik wel weer enthousiast van :*) . DHL komt vandaag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb de mijne zojuist opgepikt. Foto’s volgen zometeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Top apparaat, net binnen :D

Bizar heb er gewoon een laptop bij nu. Ideaal so far

[ Voor 50% gewijzigd door TweakerVincent op 20-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
M'n Magic Keyboard (US English) @x280

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dIhLmlc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aDbXVKH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9usQ8n0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L8TuBvP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mooi ding alleen wel erg zwaar. Maar dat is een laptop ook.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste