Groepsimmuniteit voor het Coronavirus

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00
XyritZz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:41:
[...]
Wat ik me wel afvraag; hoe komt het dat we uit China nauwelijks geluiden hoorden dat er veel jongeren zwaar getroffen waren, terwijl we in de "westerse" wereld steeds meer verhalen naar buiten zien komen dat er erg veel jongeren op de IC liggen...

Het ik dan de berichtgeving uit China niet goed genoeg bijgehouden, of zit daar een andere oorzaak aan?
Als het door Carnaval wordt veroorzaakt is het een Europees ding.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:39
@XyritZz wat is "jongeren"? en hoeveel zijn dat er dan?

Ik heb alleen gelezen: "Meer dan de helft is onder de 50". Maar dat noem ik geen jongeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

mr_petit

opperprutser

Waah schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:18:
"Meer dan de helft is onder de 50". Maar dat noem ik geen jongeren
Laat Koos Koets en Robbie Kerkhof het niet horen..... :o :+

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

De uitschieters naar boven komt voor zover ik weet vooral voor in gebieden waar de zorg overbelast is. Zodra dat gebeurt kan het de gewenste hulp geboden worden aan alle zieke mensen en schiet het aantal overledenen omhoog.

Wat ik me wel afvraag; hoe komt het dat we uit China nauwelijks geluiden hoorden dat er veel jongeren zwaar getroffen waren, terwijl we in de "westerse" wereld steeds meer verhalen naar buiten zien komen dat er erg veel jongeren op de IC liggen...

Het ik dan de berichtgeving uit China niet goed genoeg bijgehouden, of zit daar een andere oorzaak aan?
Omdat in China vrijwel direct een lock down was ingesteld. Zelfs in de regio’s zonder bevestigde cases. Het begon in Wuhan, maar de meeste Chinezen wonen langs de kust. In perspectief qua afstand, als in Polen een virus uitbreekt, en we in Nederland lockdown doen, dan komt er geen virus naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:44
Allereerst hulde voor je pody die onderbouwt is met zoveel mogelijk feiten en niet zoals op zoveel plekken met aannames en paniekzaaierij.

Zelf denk ik dat het heel lastig tot onmogelijk in te schatten is. Een van de kenmerken van het virus is dat je het kan hebben met zo weinig klachten, waardoor deze klachten hooguit als een verkoudheid worden gezien. We zien en horen eigenlijk alleen over de extreme gevallen. Wie weet zijn er al 8 miljoen Nederlanders ziek of ziek geweest.

Waar ik mij een beetje aan vasthoud is Wuhan. Nu besef ik mij terdege dat de Chinese overheid manipulatief is, maar dan nog. Als je hoort hoe weinig besmettingen er nog zijn (vandaag 1 bevestigd) en dat alles langzaam weer opgestart wordt zonder grote nieuwe uitbraak dan stemt dat gematigd positief. Dat betekent in mijn ogen dat er daar voldoende groepsimmuniteit bereikt is op dit moment. En ook daar zal die groep nog groeien de komende tijd door milde gevallen en vast nog ernstige gevallen en sterfte. Maar het verspreiden lijkt goed ingedamd voor dit moment.

En als je een wat realistischer beeld zou willen hebben over hoe en wat zou je naar mijn weten naar de sterftecijfers moeten kijken. Dat is redelijk objectief, elk sterfgeval wat longen gerelateerd is wordt nu getest wereldwijd verwacht ik. Dus die cijfers zijn betrouwbaarder dan testen of mensen ziek zijn, want we testen niet de hele wereldbevolking.

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 18-03-2020 16:43 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:37:
Als je niet IEDEREEN test weet je het gewoon niet...
Gelukkig toch wel. Als je een goede steekproef test, heb je ruim voldoende representatieve voldoende info over iedereen. Het RIVM beschikt prima over de wetenschappelijke kennis en de bevolkingsdata om dat goed te doen.

De belangrijkste component voor succes lijkt mij hoe goed we de zwakkeren weten af te schermen. Als er véél meer mensen tegelijk corona kunnen hebben, met een laag sterftepercentage en zonder de zorg te overbelasten, dan kunnen we hier in redelijke tijd doorheen tot groepsimmuniteit. Lijkt me dat de eerste data over het succes in die richting (of uitblijven daarvan) over een week of twee al te verwachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Titel iets aangepast, dan kan hier groepsimmuniteit in het algemeen besproken worden. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:48

ralpje

Deugpopje

[...]

Omdat in NL, mede veroorzaakt door Carnaval, vooral jongeren hebben blootgestaan aan het virus en er dus simpelweg meer jongeren dan ouderen besmet zijn in de 1e golf, denk ik. Als straks de 2e golf eraan komt heb je kans dat het weer meer ouderen zijn, die zijn besmet door de jongeren uit de 1e golf.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-07 20:09
[...]

De uitschieters naar boven komt voor zover ik weet vooral voor in gebieden waar de zorg overbelast is. Zodra dat gebeurt kan het de gewenste hulp geboden worden aan alle zieke mensen en schiet het aantal overledenen omhoog.

als ouderen veel sneller overlijden dan loopt dat aantal continue terug, terwijl het aantal 'jongeren' die 4-6 weken op de IC liggen niet terugloopt. Als een oudje gemiddeld 1 week ligt en een jongere 5 weken, dan moet je instroom ouderen 5x zo hoog zijn om 50/50 uit te komen. Kies je er dan ook nog voor verhoudingsgewijs vooral ouderen niet te behandelen omdat de vooruitzichten zo slecht zijn door onderliggend lijden, dan verschuift die verhouding nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:18:
[...]

Nee ik verwacht niet dat het slachtofferaantal naar 0 gaat met een totale lockdown.
Maar het zal wel minder zijn, en ik verwacht dat je er ook tijd mee wint. En dat is zowel gunstig als tijdswinst totdat er een vaccin is, maar het is naar wat ik verwacht ook gunstig tov het weer en potentiele verspreiding.
Ik verwacht dat als het warmer wordt (lente/zomer), de snelheid waarmee het virus verspreidt behoorlijk zal afnemen, zoals dat ook met griep het geval is. Alles wat je nu wint aan tijd met strenge maatregelen verdient zich dan dubbel terug.
Het verspreid zich ook redelijk makkelijk in Australie, Singapore en andere "warme" landen. Corona kan zich veel beter handhaven dan het influeza virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
ralpje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Omdat in NL, mede veroorzaakt door Carnaval, vooral jongeren hebben blootgestaan aan het virus en er dus simpelweg meer jongeren dan ouderen besmet zijn in de 1e golf, denk ik. Als straks de 2e golf eraan komt heb je kans dat het weer meer ouderen zijn, die zijn besmet door de jongeren uit de 1e golf.
Dit in combinatie met het feit dat we in Nederland niet snel mensen die heel oud en kwetsbaar zijn nog aan de beademing leggen zorgt voor die cijfers.

Als je kijkt naar de verdeling tussen het totaal aantal patiënten én de ziekenhuis opnames (dus alles, niet alleen IC), dan zie je ook wel dat dat toch weer de ouderen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m_AOLrXc6pCDUVVE49EPDKRmnc=/f/image/YjPspMS2CBy4Qvg3QDK5v5Ur.png

Over de doden in Italië, besef wel dat het gros van het aantal doden uit Lombardije komt, waar de zorg enorm overbelast is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB1y2Q-XBiv3gCrbRxIE8II-FZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YtasCmcVLxZXzrGtakBR5ZM6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:56
ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:59:
Over de doden in Italië, besef wel dat het gros van het aantal doden uit Lombardije komt, waar de zorg enorm overbelast is
Het aantal doden ging al snel omhoog nog vóórdat de ziekenhuizen vol lagen.
Heb eens de grafieken op worldometers.info vergeleken met de maatregelen die genomen werden. Zo is het sluiten van scholen, bars, restaurants... telkens wel een duidelijke milestone. Maar als je dan vergelijkt met aantal doden/inwoners op dat moment, dan ziet het er voor de UK wel heel belabberd uit. Maar evenzeer ben ik blij in Belgie en niet in Nederland te wonen:

Italie: 3/4 maart : 1.8 doden per miljoen
Spanje: 12/13 maart: 1.8 doden per miljoen
Belgie: 12/13 maart: 0.4 doden per miljoen
UK: 20 maart (en bars/restaurants nog altijd open): 2.2 doden per miljoen
NL: 15 maart: 1.2 doden per miljoen

Uiteraard zit je wel met het feit dat UK en NL gokken op groepsimmuniteit, dus moet de realiteit nog uitwijzen of deze simpele berekening representatief is. Bovendien houd ik hier uiteraard totaal geen rekening met de capaciteit van de gezondheidszorg, wat op dit moment het grootste probleem van Italie is.

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 20-03-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:59:
[...]
Dit in combinatie met het feit dat we in Nederland niet snel mensen die heel oud en kwetsbaar zijn nog aan de beademing leggen zorgt voor die cijfers.

Als je kijkt naar de verdeling tussen het totaal aantal patiënten én de ziekenhuis opnames (dus alles, niet alleen IC), dan zie je ook wel dat dat toch weer de ouderen zijn:
[Afbeelding]

Over de doden in Italië, besef wel dat het gros van het aantal doden uit Lombardije komt, waar de zorg enorm overbelast is:
[Afbeelding]
Wat is de bron van je grafieken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Z___Z schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Wat is de bron van je grafieken?
De bovenste komen uit de presentatie van het RIVM aan de kamer eerder deze week.

De tweede komt van deze bron, die een van de vele sites met verzamelde data is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Twixie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Het aantal doden ging al snel omhoog nog vóórdat de ziekenhuizen vol lagen.
Heb eens de grafieken op worldometers.info vergeleken met de maatregelen die genomen werden. Zo is het sluiten van scholen, bars, restaurants... telkens wel een duidelijke milestone. Maar als je dan vergelijkt met aantal doden/inwoners op dat moment, dan ziet het er voor de UK wel heel belabberd uit. Maar evenzeer ben ik blij in Belgie en niet in Nederland te wonen:

Italie: 3/4 maart : 1.8 doden per miljoen
Spanje: 12/13 maart: 1.8 doden per miljoen
Belgie: 12/13 maart: 0.4 doden per miljoen
UK: 20 maart (en bars/restaurants nog altijd open): 2.2 doden per miljoen
NL: 15 maart: 1.2 doden per miljoen

Uiteraard zit je wel met het feit dat UK en NL gokken op groepsimmuniteit, dus moet de realiteit nog uitwijzen of deze simpele berekening representatief is. Bovendien houd ik hier uiteraard totaal geen rekening met de capaciteit van de gezondheidszorg, wat op dit moment het grootste probleem van Italie is.
Dit zegt niet zoveel. Italie test volgens mij nu veel meer, dus daardoor een lager aantal dan je zou verwachten. UK test waarschijnlijk bijna niet. Dus dat maakt het getal nogal hoog.

Statistieken zijn interessant, mits de meetmethode gelijk is. En dat is die absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:41:
[...]

Het verspreid zich ook redelijk makkelijk in Australie, Singapore en andere "warme" landen. Corona kan zich veel beter handhaven dan het influeza virus.
Dat zou ook kunnen komen omdat ze daar vrijwel overal gebruik maken airco.
Een goede vriend van mij (een KNO arts) zei dat de staat van je slijmvliezen hier mee te maken had.
Bij kou zouden ze meer geirriteerd zijn ofzo. Dat is bij airco's natuurlijk helemaal het geval.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 20-03-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:35:
Betreffende de berekeningen is dit nieuwsbericht van de BBC wellicht interessant (bericht is een half uur geleden geplaatst):
https://www.bbc.com/news/uk-51768274
Hierin wordt dus gesteld dat bij de vastgestelde 1950 besmettingen er verwacht wordt dat het werkelijk aantal besmettingen tussen de 35.000 en 50.000 ligt.
Dat houdt dus in een factor 18 tot 25 ipv die factor 4 van het RIVM waarop de berekeningen zijn gebaseerd.

De UK is natuurlijk een ander land, maar kan dat zoveel verschillen in verspreiding van een virus?
In de UK zijn nu dus ruim 50.000 mensen getest. Ik weet niet of er naar rato evenveel of meer/minder mensen getest zijn in nederland.
Finland rekent ook 20x-30x het aantal 'officiele' besmettingen zei een game-maatje uit dat land van me gisteren..

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:37
Waarschijnlijk komt het door verschil in aantal tests die worden uitgevoerd. Maar ik vind het wel bijzonder dat in duitsland 15.320 besmettingen bekend zijn er er "maar" 44 doden zijn.

Waar we in Nederland 2994 besmettingen getest hebben en al 106 doden. Ik had het idee dat duitsland ongeveer dezelfde maatregelen als Nederland heeft maar toch hele andere getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
BulMi schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:36:
Maar ik vind het wel bijzonder dat in duitsland 15.320 besmettingen bekend zijn er er "maar" 44 doden zijn.
Waar we in Nederland 2994 besmettingen getest hebben en al 106 doden.
Ik denk dat je nog beter het aantal doden afspiegelt aan het aantal herstelden. Want zoals je zelf zegt: het aantal besmettingen is gewoon totaal nietszeggend omdat je niet weet hoeveel er getest wordt. Van de doden en de herstelden weet je echter wel 100% zeker dat dat er allemaal waren die Covid-19 hadden. En dan zie je nog grotere verschillen. Hoe kan het dat Nederland nog maar 2 herstelden heeft, maar wel al 109 doden. Terwijl er in Duitsland nog maar 48 doden zijn, maar wel 180 personen genezen.

Die verhouding kan een indicatie zijn van waar je bent op de curve, namelijk dat hoe groter de verhouding herstelden/doden, hoe verder je bent op je curve. Maar er is geen enkel land waar die verhouding zo scheef zit als in Nederland (zie: YouTube: [LIVE] Coronavirus Pandemic: Real Time Counter, World Map, News ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Twixie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat je nog beter het aantal doden afspiegelt aan het aantal herstelden. Want zoals je zelf zegt: het aantal besmettingen is gewoon totaal nietszeggend omdat je niet weet hoeveel er getest wordt. Van de doden en de herstelden weet je echter wel 100% zeker dat dat er allemaal waren die Covid-19 hadden. En dan zie je nog grotere verschillen. Hoe kan het dat Nederland nog maar 2 herstelden heeft, maar wel al 109 doden. Terwijl er in Duitsland nog maar 48 doden zijn, maar wel 180 personen genezen.

Die verhouding kan een indicatie zijn van waar je bent op de curve, namelijk dat hoe groter de verhouding herstelden/doden, hoe verder je bent op je curve. Maar er is geen enkel land waar die verhouding zo scheef zit als in Nederland (zie: YouTube: [LIVE] Coronavirus Pandemic: Real Time Counter, World Map, News ).
is niet zo gek, want wij (als land) testen niet of iemand wel/niet hersteld is en geven dat dus ook niet door. Dat heeft geen toegevoegde waarde, behalve voor de statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:37
rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:43:
[...]

is niet zo gek, want wij (als land) testen niet of iemand wel/niet hersteld is en geven dat dus ook niet door. Dat heeft geen toegevoegde waarde, behalve voor de statistieken
Hopelijk is dat het. Anders wel heel vreemd dat landen die dicht bij ons liggen als Duitsland en Belgie betere cijfers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:43:
[...]
Maar ik zou er toch wel van uitgaan dat iemand die uit het ziekenhuis ontslagen wordt, effectief corona-negatief getest is ?! In België zijn er ondertussen al meer dan 100 personen uit het ziekenhuis ontslagen. Liggen die in NL dan nog allemaal in het ziekenhuis, of hebben ze ze laten gaan zonder eigenlijk zeker te zijn dat ze helemaal corona-vrij zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Twixie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Maar ik zou er toch wel van uitgaan dat iemand die uit het ziekenhuis ontslagen wordt, effectief corona-negatief getest is ?! In België zijn er ondertussen al meer dan 100 personen uit het ziekenhuis ontslagen. Liggen die in NL dan nog allemaal in het ziekenhuis, of hebben ze ze laten gaan zonder eigenlijk zeker te zijn dat ze helemaal corona-vrij zijn ?
24h klachtenvrij (dus o.a. geen koorts) is volgens mij voldoende om ontslagen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:57:
[...]
24h klachtenvrij (dus o.a. geen koorts) is volgens mij voldoende om ontslagen te worden.
Misschien. Ik ben geen arts, dus kan er ook niet over oordelen. Maar is wel frappant hoe elk land dan toch weer andere keuzes maakt, dus niet enkel inzake intake en bestreiding, maar evenzeer inzake behandeling en ontslag.
He is in deze wel tenenkrommend hoe stil Europa is. Voordeel is dan weer, dat achteraf heel duidelijk zal worden welk land er de beste aanpak had. En dat al die verschillende aanpakken achteraf kunnen geanalyzeerd worden om er de nodige lessen voor de toekomst uit te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Twixie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Nee, in Nederland wordt dat gewoon niet getest. Die cijfers zeggen gewoon helemaal niets (in Nederland). Er zijn wel mensen ontslagen, maar die zijn niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Ook weer een update van Tomas die eerder soort van viral ging. Ik kan het niet volledig op waarde schatten maar het klinkt allemaal steekhoudend.

https://medium.com/@tomas...nd-the-dance-be9337092b56

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Zelfs helemaal klachtenvrij is geen vereiste..zodra je weer flink bent opgeknapt kan je thuis verder aansterken. (Indien mogelijk, daarnaast worden vogende week mogelijk de eerste hotels klaargemaakt om deze groep patiënten op te kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55

OmeJoyo

This is me

assje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:54:
Ook weer een update van Tomas die eerder soort van viral ging. Ik kan het niet volledig op waarde schatten maar het klinkt allemaal steekhoudend.

https://medium.com/@tomas...nd-the-dance-be9337092b56
Option 2: Mitigation Strategy

Jammer dat hier geen grafiek is voor infecties vs. doden die er bij de andere opties wel bij staan.
Ook uit de tekst komt niet duidelijk naar voren hoe het resultaat is. Bij optie 3 lijkt er weer geen rekening te zijn gehouden met mutaties. Ook zitten er nogal wat aannames in, diverse lijken met reëel zoals dat we waarschijnlijk meer weten over het virus en het wellicht beter kunnen bestrijden.

Wat ik in alle onderzoeken tot op heden mis is de psychische impact op mensen en de mogelijke gevolgen hiervan. Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik de keuze's niet hoef te maken want het is afwegen van de gevolgen voor de gezondheid in alle vormen, tegen de gevolgen voor de economie op korte en lange termijn. Als alles gebaseerd was op harde en duidelijke feiten was dit al geen eenvoudige keuze, want wat is de waarde van een mensenleven? Maar die feiten zijn gewoon nog niet zo duidelijk.

Ik ben wel blij dat er hier langzaam een verzameling komt van zo duidelijk mogelijke informatie en dat we het er tot op heden over kunnen hebben zodat zo min mogelijk mensen oogkleppen ophouden.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Om even terug te gaan naar de startpost, ik heb zelf een redelijk vergelijkbare berekening gemaakt.
Mijn aannames:
- 60% immuniteit nodig voor groepsimmuniteit
- 1-op-6 geteste vs ongeteste a-symptomatische geïnfecteerden (i.e. 'griep pyramide')
- 10% van infecties sterft op voorhand (co-morbidities / ouderdom)
- 10% van infecties komt in het ziekenhuis
- 50% van de ziekenhuisbezoekers komt op de IC
- Gemiddelde bed IC bezetting is 2 weken
- IC bedden kan opgeschaald worden naar 2000
- 33% mortality rate op IC

60% van 18M inwoners is 10.6M
1/6e van 10.6M = ~1.8M symptomatisch geïnfecteerden
Van de ~1.8M sterft 10% op voorhand, blijft ~1,6M symptomatisch geïnfecteerden
Van de ~1,6M belandt 10% in het ziekenhuis = 160.000 ziekenhuis bezoekers
Van de 160.000 ziekenhuis bezoekers belandt 50% op de IC = 80.000
80.000 x 2000 IC bedden * 2 weken = 80 weken (1,5 jaar) 'doorlooptijd'
van de 80.000 sterft 33% = ~30.000

Totaal dus:
- 180.000 sterfte gevallen vanwege co-morbidities / ouderdom (20% hoger dan natuurlijk)
- 30.000 sterfte gevallen rechtstreeks vanwege het virus

Dus 60.000 sterfte gevallen to te wijzen aan Corona.
Hier is weinig rekening gehouden met kwetsbare groepen, deze zullen geïsoleerd moeten blijven tijdens deze periode.

Ik persoonlijk geloof in de herd immunity strategy, zolang er geen concreet uitzicht is op een werkend en schaalbaar uitrolbaar vaccin.
Want ik verwacht dat we in de komende tijd een paar dingen gaan zien:
1) een volk dat in opstand komt omdat de quarantaine onhoudbaar gaat worden
2) een verlichting van de regels
3) het ontstaan van nieuwe haarden, waarbij opnieuw maatregelen getroffen moeten worden.

Op die reden denk ik dat we moeten accepteren dat Corona nu een vrij rondwarend virus is.
Polio is een voorbeeld dat we uitgeroeid hebben, maar enkel vanwege herd immunity dmv vaccinatie.

Wanneer je stopt met vaccineren, zien we dat deze ziektes terug komen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basjuuh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 16:40
Misschien redeneer ik heel simpel he; maar kan je eigenlijk testen, toetsen of hoe je het mag noemen óf dat je het virus al hebt gehad? En tot welke periode is zo'n test dan eventueel betrouwbaar? 4 weken nadat je het virus gehad hebt of.... met die gedachte speel ik al even en ik ben geen medisch specialist ofzo.

De haalbaarheid of het resultaat van groepsimmuniteit is toch alleen op die wijze te controleren of ben ik nou gek?

Op dit moment blijkt het totaal aantal besmettingen behoorlijk hoger te liggen, althans... dat is wat men vermoed. Dat heeft te maken met het percentage wat nauwelijks tot geen klachten heeft en daardoor deze periode soms ongemerkt doorloopt. Lichte keel en hoofdpijnklachten zijn de beste voorbeelden daarvan, die kan je het hele jaar hebben.

Maar wat nou als blijkt dat we na een maand of 3 groepsimmuniteit opgebouwd hebben, de sancties/beperkingen minder worden en er nog steeds een heel groot gedeelte met lichte klachten 'rondloopt' die dan nog steeds besmettingsgevaarlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Basjuuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:51:
Misschien redeneer ik heel simpel he; maar kan je eigenlijk testen, toetsen of hoe je het mag noemen óf dat je het virus al hebt gehad? En tot welke periode is zo'n test dan eventueel betrouwbaar? 4 weken nadat je het virus gehad hebt of.... met die gedachte speel ik al even en ik ben geen medisch specialist ofzo.

De haalbaarheid of het resultaat van groepsimmuniteit is toch alleen op die wijze te controleren of ben ik nou gek?

Op dit moment blijkt het totaal aantal besmettingen behoorlijk hoger te liggen, althans... dat is wat men vermoed. Dat heeft te maken met het percentage wat nauwelijks tot geen klachten heeft en daardoor deze periode soms ongemerkt doorloopt. Lichte keel en hoofdpijnklachten zijn de beste voorbeelden daarvan, die kan je het hele jaar hebben.

Maar wat nou als blijkt dat we na een maand of 3 groepsimmuniteit opgebouwd hebben, de sancties/beperkingen minder worden en er nog steeds een heel groot gedeelte met lichte klachten 'rondloopt' die dan nog steeds besmettingsgevaarlijk zijn?
Je bloed kan getest worden op antilichamen, maar dat wordt nu nog niet gedaan.
Sanquin doet nu wel een proef met 10.000 bloedmonsters om te testen op antilichamen.

Heeft iemand misschien een idee wanneer hier een uitslag van bekend gemaakt wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basjuuh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 16:40
Ah ok en wordt het binnenkort dan wel gedaan of wanneer is het moment?

Dat is toch de enige manier om te toetsen of de aanpak werkt als je het niet altijd kan aan de hand van of iemand wel of geen symptomen heeft?

Ik vind het best raar dat je daar zelden iets over hoort.

*excuus, was wat snel met reageren en zie nu pas dat de post aangepast was.

[ Voor 12% gewijzigd door Basjuuh op 21-03-2020 16:11 . Reden: *excuus, was wat snel met reageren en zie nu pas dat de post aangepast was. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Basjuuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:11:
Ah ok en wordt het binnenkort dan wel gedaan of wanneer is het moment?

Dat is toch de enige manier om te toetsen of de aanpak werkt als je het niet altijd kan aan de hand van of iemand wel of geen symptomen heeft?

Ik vind het best raar dat je daar zelden iets over hoort.

*excuus, was wat snel met reageren en zie nu pas dat de post aangepast was.
Je kunt ook kijken naar het aantal IC opnames, of naar het aantal doden. Dat is genoeg om te kijken of de aanpak werkt. Je loopt dan achter de feiten aan (een dag of 9 gemiddeld) maar dat doe je met de bloedtest nog veel meer.

De bloedtest is wel interessant om te berekenen/schatten hoeveel mensen al ziek zijn geweest en hoe ver we zijn met de Herd Immunity. Maar momenteel ligt de focus vooral op de IC aangezien daar de problemen lijken/gaan komen de eerste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Basjuuh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:51:

In Ierland is een bedrijf of universiteit (heb de details niet helemaal helder) die een Corona test hebben ontwikkeld die na een week of 2 kan aantonen of je de ziekte hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik snap dat het heel goed nieuws zou kunnen zijn als we er achter zouden komen dat er al veel mensen besmet zouden zijn, maar dat had dan toch wel uit die Nivel steekproef moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
JackBol schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:48:
Om even terug te gaan naar de startpost, ik heb zelf een redelijk vergelijkbare berekening gemaakt.
Mijn aannames:
- 1-op-6 geteste vs ongeteste a-symptomatische geïnfecteerden (i.e. 'griep pyramide')

Totaal dus:
- 180.000 sterfte gevallen vanwege co-morbidities / ouderdom (20% hoger dan natuurlijk)

Hier is weinig rekening gehouden met kwetsbare groepen, deze zullen geïsoleerd moeten blijven tijdens deze periode.

Ik persoonlijk geloof in de herd immunity strategy, zolang er geen concreet uitzicht is op een werkend en schaalbaar uitrolbaar vaccin.
3) het ontstaan van nieuwe haarden, waarbij opnieuw maatregelen getroffen moeten worden.

Op die reden denk ik dat we moeten accepteren dat Corona nu een vrij rondwarend virus is.
Polio is een voorbeeld dat we uitgeroeid hebben, maar enkel vanwege herd immunity dmv vaccinatie.

Misschien een domme vraag, maar waarom reken je met 10% van de geteste infecties sterft meteen? Als ik de death rate van Zuid-Korea neem, een land waar veel getest wordt (0,1%), en ik pak 60% van de NL bevolking, dan kom ik op ongeveer 1 miljoen doden.
Jij komt op 210.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:10
Erapaz schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waarom reken je met 10% van de geteste infecties sterft meteen? Als ik de death rate van Zuid-Korea neem, een land waar veel getest wordt (0,1%), en ik pak 60% van de NL bevolking, dan kom ik op ongeveer 1 miljoen doden.
Jij komt op 210.000.
Omdat het 10% is van de mensen zijn waarvan we weten dat ze deze het virus hebben. Een groter deel van de bevolking zal ook dit virus hebben, maar men komt hier dus niet achter. Deze zullen onwaarschijnlijk sterven aan het virus, anders zouden ze hoogstwaarschijnlijk ook op de IC belanden voordat ze sterven. En daarmee worden ze getest, en dus komt het in een ander kolom terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:44
Ernemmer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Je bloed kan getest worden op antilichamen, maar dat wordt nu nog niet gedaan.
Sanquin doet nu wel een proef met 10.000 bloedmonsters om te testen op antilichamen.

Heeft iemand misschien een idee wanneer hier een uitslag van bekend gemaakt wordt?
Bij OP1 vertelde een viroloog van Sanquin dat de eerste uitslagen over 2 tot 4 weken kunnen worden verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:48:
Mijn aannames:

Totaal dus:

Volgens jouw berekening, 1,5 jaar als alle 2000 IC bedden beschikbaar zijn voor Corona en alle patiënten exact op elkaar aansluiten. Ofwel 1,5 jaar als het planbare zorg zou zijn.
Ik geloof niet in natuurlijke groepsimmuniteit. Immuniteit door vaccinatie wel, maar dat wel een hele andere manier.

Je berekening toont al aan dat natuurlijke groepsimmuniteit onmogelijk is. De huidige manier van leven gaan we geen 2 jaar volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:10
Z___Z schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:58:
[...]

Volgens jouw berekening, 1,5 jaar als alle 2000 IC bedden beschikbaar zijn voor Corona en alle patiënten exact op elkaar aansluiten. Ofwel 1,5 jaar als het planbare zorg zou zijn.
Ik geloof niet in natuurlijke groepsimmuniteit. Immuniteit door vaccinatie wel, maar dat wel een hele andere manier.

Je berekening toont al aan dat natuurlijke groepsimmuniteit onmogelijk is. De huidige manier van leven gaan we geen 2 jaar volhouden.
Groepsimmuniteit is een natuurlijk effect als gevolg door opbouw van antistoffen in het afweersysteem bij een bepaald % van de bevolking.

Hoe de opbouw van antistoffen tot stand komt, maakt niet uit. Zowel door een vaccinatie als door de ziekte zelf krijgen en overleven, bouwt een lichaam die antistoffen op om in de toekomst eenzelfde virus te kunnen weren.

Dus waarom geloof je dan niet in een "natuurlijke groepsimmuniteit", maar wel doormiddel van vaccinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:51

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het opbouwen van groepsimmuniteit kan heel snel gaan maar zelfs als we de meest kwetsbare groepen ontzien gaat de zorg dit niet volhouden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZieMaar! schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:42:
Ik snap dat het heel goed nieuws zou kunnen zijn als we er achter zouden komen dat er al veel mensen besmet zouden zijn, maar dat had dan toch wel uit die Nivel steekproef moeten komen?
Klopt.. van de geteste via het nivel-test was deze week nog verhouding 3 influenza op 1 corona. Dus 3/4 van de mensen die nu ziek is en denkt corona te hebben heeft waarschijnlijk nog gewoon influenzavirus te pakken.
Dat geeft nog niet veel hoop op het totale bestand. Het hangt echt af hoeveel % van de mensen geen verschijnselen vertoond (en het virus gelijk opruimt). Dat zou uit de bloedtesten moeten komen... Hopelijk loopt dat snel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:15:
Het opbouwen van groepsimmuniteit kan heel snel gaan maar zelfs als we de meest kwetsbare groepen ontzien gaat de zorg dit niet volhouden ben ik bang.
Na het zien van de cijfers vandaag ben ik inderdaad wat somberder gesteld.

Fundamenteel werkt groepsimmuniteit. Of het nu natuurlijk of via vaccin is. Uiteindelijk heeft alles met data te maken.

Mochten we een soort ‘Maxwells Demon’ hebben, en exact weten wie er wel en niet sterft aan COVID-19, dan kunnen we exact deze groep mensen 3 weken bij elkaar zetten om de groepsimmuniteit op te bouwen om er vanaf zijn.

Echter lukt het ons momenteel niet om de kwetsbaren uit de populatie te beschermen.

Er word wel gesproken dat jongeren ook sterven aan COVID, maar tot de dag van vandaag is de sterfte mediaan 63 jaar. Ouderen MOETEN binnen blijven.

Na volgende week hebben we er 2 weken social distancing opzitten. Als we de cijfers dan niet onder controle hebben, zal het land in lockdown moeten om een ramp af te stevenen (als we voor die tijd de ICs niet al overbelast hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat mij betreft mogen alle tuincentra en bouwmarkten dicht. Ook recreatiegebieden en bossen wat mij betreft het is gewoon te druk daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijkend naar Italie dan heb ik weinig hoop meer.. daar.loopt het nu zo uit de hand ondanks de lock down van 2 weken geleden. Daar gaat echt jongeren ouderen 40-60 dood door de overbelaste ziekenhuizen.
Ik vrees echt dat we in nl over 2.weken in dezelfde situatie terechtkomen. Hier hebben we nog minder ic/beademing dan in het relatief welvarende noord Italië

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 17:26
Herd imunity is een illusie. Als 2% van de zieken moet worden opgenomen op de IC, en er zijn maar 2000 bedjes, dan mogen er maar 100.000 mensen ziek zijn. Dit is nog niet 1% van de bevolking. Die 2% is een inschatting die naar voren komt in andere landen die wel goed testen.

Er is maar één humane uitweg, en dat is met z'n allen de schouders eronder en het virus het land uit werken. Het land is daarna vele malen leefbaarder dan wanneer we komend half jaar met constante dreiging van ziekte en de vreselijke verhalen van stervende mensen in overbelaste ziekenhuizen onder deze halfslachtige sociale afzondering verder moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je kijkt hoeveel sterfgevallen er nog steeds in Italië vallen, waar er al een behoorlijke tijd een strenge lockdown geldt, dan kan je op je vingers natellen dat als je herd immunity gaat nastreven, er naar verhouding nog veel veel meer doden gaan vallen, zeker in de tijd totdat die herd immunity bereikt is.
Laatst las ik dat in noord italië (bergamo) de crematoria het aantal sterfgevallen al niet meer aankunnen.
Je wilt toch niet dat zoiets in heel nederland gebeurt?

Ik vind het huidige maatregelenpakket goed (met name dat horeca dicht is en dat evenementen verboden zijn), maar mag van mijn part mag het nog wel iets strenger.
Overigens is het waar ik woon (zuid drenthe) behoorlijk rustig op straat, ook in de binnenstad.
Ook supermarkten zijn redelijk rustig.
Al spelen er hier wel drommen met kinderen op straat.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
mr_petit schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:12:
Als je kijkt hoeveel sterfgevallen er nog steeds in Italië vallen, waar er al een behoorlijke tijd een strenge lockdown geldt, dan kan je op je vingers natellen dat als je herd immunity gaat nastreven, er naar verhouding nog veel veel meer doden gaan vallen, zeker in de tijd totdat die herd immunity bereikt is.
Laatst las ik dat in noord italië (bergamo) de crematoria het aantal sterfgevallen al niet meer aankunnen.
Je wilt toch niet dat zoiets in heel nederland gebeurt?

Ik vind het huidige maatregelenpakket goed (met name dat horeca dicht is en dat evenementen verboden zijn), maar mag van mijn part mag het nog wel iets strenger.
Overigens is het waar ik woon (zuid drenthe) behoorlijk rustig op straat, ook in de binnenstad.
Ook supermarkten zijn redelijk rustig.
Al spelen er hier wel drommen met kinderen op straat.
De echt strenge lockdown is ‘pas’ 12 dagen. Met 5-10 dagen incubatie en dan 7-14 dagen tot je echt ernstige klachten ontwikkelt zou je na 12-24 dagen de piek verwachten. Maar noord Italië en m.n. Lombardije zit al langer onder dat regime, dus je zou minstens een stabilisatie verwachten in die regio; en dat zie ik ook nog niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ledog schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:05:

Er is maar één humane uitweg, en dat is met z'n allen de schouders eronder en het virus het land uit werken.
Zonder vaccinatie is dat een illusie. Je zal distancing en test maatregelen in place moeten houden totdat er herd immunity is. Kijk naar China, daar zijn nu nieuwe infecties die weer vanuit het buitenland komen. Er moet direct isolatie toegepast worden en alle contacten geïnventariseerd en geïsoleerd.

Alle virussen die de mensheid in het verleden overwonnen heeft, was middels vaccinatie. Er is geen enkel virus simpelweg verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De pest is ook aardig verdwenen het bestaat nog wel in het wild dacht ik maar hebben we dmv hygiene verdreven.

Pest is een bacterie

[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 21-03-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

rik86 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:25:
[...]

De echt strenge lockdown is ‘pas’ 12 dagen.
Ja dat klopt.
Maar het hele land zit al sinds (9?) maart (en noord italië al 1 maand) in 'de minder strengere lockdown' die altijd nog strenger is dan het maatregelenpakket wat wij nu nastreven volgens mij.

Dus als wij nu maatregelen gaan versoepelen en 'herd immunity' gaan nastreven, dan wordt de situatie hier waarschijnlijk erger dan dat het op elk punt in italië is geweest lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
Of de conclusie is dat een totale 'platlegging' geen zoden aan de dijk zet veroorzaakt door de sociale infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Voor de volledigheid, de definitie voor het uitroeien van een virus is:
1) er zijn geen geen dragers meer (ook niet asymptomatisch)
2) er zijn geen dieren meer die het bij zich dragen
3) er bestaat een effectief vaccin voor

In de hele historie van de mensheid is het ons enkel gelukt om pokken en polio uit te roeien.

Met alle andere virii zullen we moeten leren leven, en dus immuniteit opbouwen. Voordat er een vaccin bestond voor pokken en polio gingen er ook massa’s mensen aan dood. Er zijn schattingen dat 1 op de 10 mensen die ooit geleefd hebben gestorven zijn aan pokken.

We leven misschien in 2020, maar in de tijd schaal van de natuur stelt dat niets voor. Immuniteit en vaccins zijn de enige permanente oplossingen. Al het overige is tijd kopen en ons best doen om zo min mogelijk mensen in de tussentijd te laten sterven.

[ Voor 49% gewijzigd door JackBol op 21-03-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:01
@JackBol
Wie heb je in gedachte als kwetsbare groep, alleen ouderen? Het rivm kent een aardige lijst van kwetsbaren en ik zag al ergens anders een verwijzing naar iedereen die een uitnodiging krijgt voor de griepprik. Neem je de griepprik als uitgangspunt dan heb je het over zo'n beetje 6 miljoen mensen.
Wat ga je vervolgens doen met gezinsleden van deze kwetsbaren? Wij zijn beide net onder de 50 maar mijn vrouw zit wel in het rivm lijstje. Allebei isoleren, tijdelijk gescheiden leven, niks doen en risico nemen dat ik haar besmet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
SARS 1 en MERS zijn ook verdwenen, maar ik ben het eens dat we heel alert zullen moeten blijven tot het vaccin is ontwikkeld. We moeten ons nu afvragen in wat voor omstandigheden we op dit vaccin willen wachten.

Laten we het virus rondwoekeren met doden en een hoge mate van lockdown om de gezondheidszorg nog een beetje op westers peil te houden, of dringen we het virus terug en blijven we met minder restricties in de hoogste staat van paraatheid?

Ik teken voor de laatste optie en het dunkt me dat de economie ook ten goede komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:42
Iets wat ik al dagen denk als ik alle statistieken zie, reken niet verder op "aantal zieken". Zeker niet in vergelijking met andere landen.
Waar je wel mee kan rekenen zijn het aantal opnames in ziekenhuizen, het aantal dat op IC beland, en het aantal dat sterft.

Wat opvalt in de cijfers in België, de meeste geregistreerde (geteste) zieken wonen in Vlaanderen, de meeste doden vallen achter in Brussel (ongeveer 50% van alle slachtoffers, met maar 12% van de registreerde zieken). De zorg in de ziekenhuizen is in gans België normaal gelijk (federaal geregeld). Wat mij doet vermoeden dat kansarmen momenteel het zwaar te verduren krijgen. Dit is sowieso een groep die qua gezondheid lager op de ladder staat (als ik dit zo mag uitdrukken)

Als je toch het aantal zieken wil proberen te tellen, wil ik nog een cijfer meegeven van op mijn job (Belgische spoorweggroep, ~30.000 werknemers, dus al een mooie groep). Wij hebben een eigen ziekenfonds, eigen controlediensten, en we zijn ambtenaren, dus er worden mooie statisitieken van ons bijgehouden. In een normale winter is er een absenteïsme van 5% wegens ziekte (ook ski-ongevallen, auto-ongelukken). Momenteel zitten we op 15%, en bij sommige beroepscategoriën (personeel dat in contact komt met reizigers) loopt dit op naar 30% (dus moeilijker met social distancing, zeker in de beginperiode). Het aantal bevestigde gevallen onder het personeel wordt momenteel niet vrijgegeven aan ons.
Ook hier een kanttekening, momenteel wordt je 7 dagen thuis gezet bij luchtweginfecties, met vermoeden van COVID-19.
Voor wat ze waard zijn ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ninjazx9r98 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:16:
@JackBol
Wie heb je in gedachte als kwetsbare groep, alleen ouderen? Het rivm kent een aardige lijst van kwetsbaren en ik zag al ergens anders een verwijzing naar iedereen die een uitnodiging krijgt voor de griepprik. Neem je de griepprik als uitgangspunt dan heb je het over zo'n beetje 6 miljoen mensen.
Wat ga je vervolgens doen met gezinsleden van deze kwetsbaren? Wij zijn beide net onder de 50 maar mijn vrouw zit wel in het rivm lijstje. Allebei isoleren, tijdelijk gescheiden leven, niks doen en risico nemen dat ik haar besmet?
Die mate van detail zit niet in mijn aannames. Ik heb mijn aannames aangegeven, voel je vrij om ze te verfijnen. Langzaamaan komen nieuwe kengetallen beschikbaar, dus deze aannames zullen sowieso beter verfijnd kunnen worden in de toekomst.
ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:22:
SARS 1 en MERS zijn ook verdwenen, maar ik ben het eens dat we heel alert zullen moeten blijven tot het vaccin is ontwikkeld. We moeten ons nu afvragen in wat voor omstandigheden we op dit vaccin willen wachten.

Laten we het virus rondwoekeren met doden en een hoge mate van lockdown om de gezondheidszorg nog een beetje op westers peil te houden, of dringen we het virus terug en blijven we met minder restricties in de hoogste staat van paraatheid?

Ik teken voor de laatste optie en het dunkt me dat de economie ook ten goede komt.
Kan je met data staven dat dat de beste optie is? Of bedenk je dat?

[ Voor 28% gewijzigd door JackBol op 22-03-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:22:

Maar hoe wil je het virus 'terugdringen'? Onderdeel van het beleid van de Nederlandse overheid is dat de verwachting dat er straks een 2e epidemie uitbreekt in China wanneer de economie daar langzaam weer op gang komt. Waarom? Omdat dit virus zich niet zomaar laat 'terugdringen'.

Afgelopen week waren in Nederland de eerste genezingen van Corona. Daar worden nu uitgebreid bloedtesten op gedaan om te kijken of de veronderstelling van het RIVM klopt: dat mensen die het virus hebben gehad antistoffen hebben opgebouwd tegen het virus en daardoor immuun zijn. Zonder die cijfers zijn al deze huis-, tuin- en keukenblogs over Corona hier op tweakers pure speculatie. Ik ben van mening dat speculatie helemaal niet helpt in het omgaan met dit virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:13:
[...]

Kan je met data staven dat dat de beste optie is? Of bedenk je dat?
Ja, we hebben twee wegen die we kunnen aflopen.

Het virus ‘beheersen’ om de zorg niet te overbelasten en de uitbraak op en laag pitje zetten.
Het virus indammen, alle haarden opsporen en wegwerken.

Door de aard van een exponentieel proces als een virus uitbraak moet je in beide opties vrijwel dezelfde maatregelen nemen.. Sociale afzondering en zo hoog mogelijk niveau van hygiëne. De toename van het aantal zieken moet in het eerste geval constant worden en in het tweede gevallen stoppen. Sterker nog, het gaat de overheid nooit lukken om de toename constant te maken. Vergelijk het met het controleren van een enorme kernreactor waar zeventien miljoen mensen een regelstaaf mogen bedienen.

Verder lijkt me evident dat Nederland er een stuk beter aan toe is wanneer er wel virus dreiging is, maar er geen ziektegevallen in het land zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Arator schreef op zondag 22 maart 2020 @ 02:28:
Belgische spoorweggroep ... Momenteel zitten we op 15%, en bij sommige beroepscategoriën (personeel dat in contact komt met reizigers) loopt dit op naar 30%
Onderbouwen met een flame is niet constructief Die 15% is totaal niet representatief.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 22-03-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
mr_petit schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:12:
Ik hoor nu al minstens een week over herd immunity en snap het eigenlijk nog altijd niet.
Ik begrijp de redenering van een groot deel van de populatie immuun proberen te maken. Echter, de huidige crisis in alle landen komt telkens neer op een dreigende ineenstorting van het zorgsysteem. De enige oorzaak daarvan is een stijging van de curves (besmettingen, IC opnames, doden...) die veel te groot/steil is. Hoe denkt men dan met herd immunity minder in de problemen te komen ?

Nu al blijkt dat Boris Johnson waarschuwt voor een overrompeling van de spoeddiensten. No shit, Sherlock !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
Anoniem: 1031525 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:44:
[...]

Maar hoe wil je het virus 'terugdringen'? Onderdeel van het beleid van de Nederlandse overheid is dat de verwachting dat er straks een 2e epidemie uitbreekt in China wanneer de economie daar langzaam weer op gang komt. Waarom? Omdat dit virus zich niet zomaar laat 'terugdringen'.

Afgelopen week waren in Nederland de eerste genezingen van Corona. Daar worden nu uitgebreid bloedtesten op gedaan om te kijken of de veronderstelling van het RIVM klopt: dat mensen die het virus hebben gehad antistoffen hebben opgebouwd tegen het virus en daardoor immuun zijn. Zonder die cijfers zijn al deze huis-, tuin- en keukenblogs over Corona hier op tweakers pure speculatie. Ik ben van mening dat speculatie helemaal niet helpt in het omgaan met dit virus.
Ik speculeer niet. Ik reken met de beschikbare gegevens en ik bestudeer de effecten van maatregelen in de verschillende landen. Verder wekt dit kabinet sterk de indruk dat het terugschrikt voor het opleggen van verplichtingen. Waarom konden handelaren tonnen verdienen met de handel in mondkapjes terwijl medici behandelingen moesten staken wegens tekorten? De overheid had de kapjes kunnen vorderen, maar het kabinet geeft de voorkeur aan vrijwilligheid. Daar wil ik niet direct een oordeel over vellen, maar het is blijkbaar wel hard nodig dat we op heel veel plekken het gesprek met elkaar aangaan om, zoals bijvoorbeeld bij de sluiting van de scholen, het kabinet een por in de goede richting te geven.

Staar je niet alleen blind op China. Ons land is veel beter te vergelijken met Zuid Korea. Daar is het virus onder controle, en leven mensen niet onder een volledige lock down. Om het zorgsysteem niet te laten instorten moeten we de verspreiding van het virus hier sowieso volledig onder controle gaan brengen.

We hebben een heel goed huisartsen systeem in Nederland, vrijwel uniek in de wereld. Daarmee kunnen we een zeer fijnmazig screening en rapportage netwerk opzetten. We kunnen iedereen met luchtwegklachten in kaart brengen en helpen een eventuele Covid besmetting niet verder door te geven.

Ik wil geen paniek zaaien *knip*

Doe dit dan ook niet s.v.p. en onderbouw je reacties direct.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 22-03-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Kom dan met wat data. Het is allemaal speculaties en onderbuikgevoel. Plus je most nuance. Deze crisis is niet zwart wit.

Klagen kan iedereen, kom met structureel onderbouwd advies.
Uit publicaties haal ik dat het een veilige aanname is om ervan uit te gaan dat 2% van het aantal besmette personen op de IC beland. Er is plek voor 2000 personen waaruit volgt dat als 100.000 mensen zijn besmet, de capaciteit is bereikt. Dit is nog geen 1% van de bevolking.

Ik vorm geen mening over het besluit om het zover te laten komen, maar met de huidige exponentiële toename komt dat moment binnenkort. Die feiten kan je halen uit de berichten van de afgelopen dagen en het verloop in andere landen.

Er is dan geen keuze, de uitbraak moet worden gestopt, niet afgeremd, maar gestopt. Dit is een feit dat voortkomt uit de karakteristiek van een exponentieel proces, het blijft toenemen of sterft uit, er zijn geen smaken daartussenin.

Tot dit punt hebben we geen keuze en kunnen we beter nu handelen, dat scheelt veel ellende.

Ben ik in jouw ogen aan het speculeren geweest of kan mijn redeneren voor zover door de beugel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Uit publicaties haal ik dat het een veilige aanname is om ervan uit te gaan dat 2% van het aantal besmette personen op de IC beland. Er is plek voor 2000 personen waaruit volgt dat als 100.000 mensen zijn besmet, de capaciteit is bereikt. Dit is nog geen 1% van de bevolking.

Ik vorm geen mening over het besluit om het zover te laten komen, maar met de huidige exponentiële toename komt dat moment binnenkort. Die feiten kan je halen uit de berichten van de afgelopen dagen en het verloop in andere landen.
Eens tot hier
Er is dan geen keuze, de uitbraak moet worden gestopt, niet afgeremd, maar gestopt. Dit is een feit dat voortkomt uit de karakteristiek van een exponentieel proces, het blijft toenemen of sterft uit, er zijn geen smaken daartussenin.

Tot dit punt hebben we geen keuze en kunnen we beter nu handelen, dat scheelt veel ellende.

Ben ik in jouw ogen aan het speculeren geweest of kan mijn redeneren voor zover door de beugel?
Ik ben het niet eens dat stoppen zin heeft. Een exponentiële curve is niet houdbaar, maar we zitten gelukkig met een beperkte populatie van 18M.

Flatten de curve is niets meer dan het exponent verlagen. Er is een gulden middenweg met een zo hoog mogelijk exponent zonder de ICs te overbelasten. Het rivm probeert daarop te mikken. Of dat lukt is een tweede.

Ik geloof niet in het stoppen van een virus. Dat is in de historie van de mensheid nog nooit gelukt zonder vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
Inderdaad. Enige waar nu gedaan kan worden is de ziekenhuizen en zorg zoveel mogelijk steunen en hun werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Mensen op de IC komen er ook weer vanaf (hopelijk levend). Maar je hebt gelijk.. de boel moet hard worden afgeremd. Met de 2% rekensom dan gaat het lang duren. Gemiddeld 3 weken op de IC zou dus maar een doorloop van 100.000 besmettingen met 3 weken. Dan duurt het jaren voordat er immuniteit is opgebouwd.

Laten we hopen dat het geen 2% is, maar hopen dat het minstens een factor 10-50 lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:46:
[...]

Eens tot hier

[...]

Ik ben het niet eens dat stoppen zin heeft. Een exponentiële curve is niet houdbaar, maar we zitten gelukkig met een beperkte populatie van 18M.

Flatten de curve is niets meer dan het exponent verlagen. Er is een gulden middenweg met een zo hoog mogelijk exponent zonder de ICs te overbelasten. Het rivm probeert daarop te mikken. Of dat lukt is een tweede.

Ik geloof niet in het stoppen van een virus. Dat is in de historie van de mensheid nog nooit gelukt zonder vaccin.
Al voordat 1% van De achttien miljoen mensen ziek is geworden, is ons zorgsysteem bezweken. Dat heb ik je voorgerekend.

Hoe je het wend of keert, met flatten de curve moet je het grondtal van de exponent vroeg of laat verlagen naar 1, zeker met deze kleine IC capaciteit. De facto is dat het stoppen van het virus. Nu is jouw beurt om het tegendeel voor te rekenen. Geef mij een exponentiële vergelijking waarbij het aantal zieken begint op 100.000 en het aantal nieuwe zieken elke twee weken niet hoger komt dan 100.000

Het is met SARS 1 en MERS ook gelukt om de uitbraak te stoppen. Ebola is ook ingedamt toen er nog geen vaccin was. Er zijn landen die het virus onder controle hebben gebracht en voorlopig kunnen houden.

Komop, wij zij Nederlanders, we hebben de Deltawerken gerealiseerd, we hebben door het hele land regelmatig acties als het glazen huis, we zijn hoog opgeleid, extreem innovatief, we lopen massaal warm voor gebeurtenissen als het WK. Ik ben ervan overtuigd dat we, als we erin geloven, het virus binnen no time eronder hebben. We zijn al zo ontzettend ver op de goede weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Nu is jouw beurt om het tegendeel voor te rekenen. Geef mij een exponentiële vergelijking waarbij het aantal zieken begint op 100.000 en het aantal nieuwe zieken elke twee weken niet hoger komt dan 100.000
100.000 * 1^1?
Wiskundig is het geen enkel probleem.

Stoppen van het virus is nieuwe infecties naar 0. Beheersbaar uitbranden is (ovb. IC capaciteit) aantal infecties op ~100.000 houden.

Tweede vraag, mochten we het virus eronder krijgen dmv lockdown, hoe lang gaan we dat vol houden? Een maand? Twee? 12? 24?

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 22-03-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:17:
[...]

100.000 * 1^1?
Wiskundig is het geen enkel probleem.

Stoppen van het virus is nieuwe infecties naar 0. Beheersbaar uitbranden is (ovb. IC capaciteit) aantal infecties op ~100.000 houden.

Tweede vraag, mochten we het virus eronder krijgen dmv lockdown, hoe lang gaan we dat vol houden? Een maand? Twee? 12? 24?
Precies, er is maar een aanpak en dat is aantal nieuwe infecties Laten dalen.

Beperkende maatregelen met 100.000 infecties in het land zijn zwaarder dan de maatregelen die we nodig hebben als er geen of liefst geen enkele ziektegevallen in het land zijn.

ik daag iedereen hier uit om voorstellen te doen hoe we het leven zo dragelijk mogelijk maken in de situatie waar we virusvrij zijn maar nog geen vaccin hebben. Misschien hoort dat in een nieuw topic thuis.

Het dragen van mondkapjes in de openbare ruimte lijkt me bijvoorbeeld heel effectief en niet teveel gevraagd.
Installeren van hand sanitizer bij de ingang van supermarkten is er ook een die gaat werken.

Ik verzin ze niet zelf, in Japan en Hong Kong gebeurt dit gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:10:
[...]

Precies, er is maar een aanpak en dat is aantal nieuwe infecties Laten dalen.

Beperkende maatregelen met 100.000 infecties in het land zijn zwaarder dan de maatregelen die we nodig hebben als er geen of liefst geen enkele ziektegevallen in het land zijn.

ik daag iedereen hier uit om voorstellen te doen hoe we het leven zo dragelijk mogelijk maken in de situatie waar we virusvrij zijn maar nog geen vaccin hebben. Misschien hoort dat in een nieuw topic thuis.

Het dragen van mondkapjes in de openbare ruimte lijkt me bijvoorbeeld heel effectief en niet teveel gevraagd.
Installeren van hand sanitizer bij de ingang van supermarkten is er ook een die gaat werken.

Ik verzin ze niet zelf, in Japan en Hong Kong gebeurt dit gewoon.
Wat je voorstelt gaat zeker helpen, maar is geen houdbare oplossing. Dragen van mondkapjes en elke 10 minuten mijn handen sanitizen is niet "back to normal".

We kunnen het echte openbare leven pas weer oppakken als het risico gemitigeerd is. COVID-19 is overdraagbaar voordat je symptomatisch bent. Zelfs met alle maatregelen kun je infectie niet voorkomen.

Ik bijv. stuur mijn kinderen pas weer met een gerust hart naar school wanneer de leraren bewezen immuun zijn. Er komen binnen niet al te lange tijd thuis-tests op de markt die antistoffen voor COVID-19 kunnen detecteren. Langzaamaan zal de groep 'immunen' groeien en zal het leven weer normaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iets wat ik al dagen denk als ik alle statistieken zie, reken niet verder op "aantal zieken". Zeker niet in vergelijking met andere landen.
Waar je wel mee kan rekenen zijn het aantal opnames in ziekenhuizen, het aantal dat op IC beland, en het aantal dat sterft.

Wat opvalt in de cijfers in België, de meeste geregistreerde (geteste) zieken wonen in Vlaanderen, de meeste doden vallen achter in Brussel (ongeveer 50% van alle slachtoffers, met maar 12% van de registreerde zieken). De zorg in de ziekenhuizen is in gans België normaal gelijk (federaal geregeld). Wat mij doet vermoeden dat kansarmen momenteel het zwaar te verduren krijgen. Dit is sowieso een groep die qua gezondheid lager op de ladder staat (als ik dit zo mag uitdrukken)

Als je toch het aantal zieken wil proberen te tellen, wil ik nog een cijfer meegeven van op mijn job (Belgische spoorweggroep, ~30.000 werknemers, dus al een mooie groep). Wij hebben een eigen ziekenfonds, eigen controlediensten, en we zijn ambtenaren, dus er worden mooie statisitieken van ons bijgehouden. In een normale winter is er een absenteïsme van 5% wegens ziekte (ook ski-ongevallen, auto-ongelukken). Momenteel zitten we op 15%, en bij sommige beroepscategoriën (personeel dat in contact komt met reizigers) loopt dit op naar 30% (dus moeilijker met social distancing, zeker in de beginperiode). Het aantal bevestigde gevallen onder het personeel wordt momenteel niet vrijgegeven aan ons.
Ook hier een kanttekening, momenteel wordt je 7 dagen thuis gezet bij luchtweginfecties, met vermoeden van COVID-19.
Tja dat vertekend natuurlijk enorm hè, ikzelf zit nu ook al een week thuis in isolatie (zelf verkozen) omdat ik flink verkouden ben & moet hoesten (heb ik ivm astma eigenlijk altijd als ik een klein beetje 'ziek' ben). Nu had ik woensdag waarschijnlijk ook iets verhoging (kon de thermometer niet vinden maar voelde dat ik het af en toe iets 'te warm' had).

Normaal had ik gewoon naar m'n werk gegaan, wat afstand gehouden dat ik niet mensen in het gezicht hoest of nies en thats it. Nu, mocht ik wel corona hebben, heb ik een vriend gevraagd boodschappen te doen. Als ik niet remote had kunnen werken (zoals een conducteur of machinist) dan had ik me dus ziek gemeld en niet gewerkt terwijl normaal gesproken ik gewoon aan de gang was gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Wat je voorstelt gaat zeker helpen, maar is geen houdbare oplossing. Dragen van mondkapjes en elke 10 minuten mijn handen sanitizen is niet "back to normal".

We kunnen het echte openbare leven pas weer oppakken als het risico gemitigeerd is. COVID-19 is overdraagbaar voordat je symptomatisch bent. Zelfs met alle maatregelen kun je infectie niet voorkomen.

Ik bijv. stuur mijn kinderen pas weer met een gerust hart naar school wanneer de leraren bewezen immuun zijn. Er komen binnen niet al te lange tijd thuis-tests op de markt die antistoffen voor COVID-19 kunnen detecteren. Langzaamaan zal de groep 'immunen' groeien en zal het leven weer normaal worden.
Goed nieuws, waar heb je dat bericht van de thuistests gevonden?

Opbouw van groepsimuniteit gaat nooit lukken. Je kan uitrekenen dat de gezondheidszorg bezwijkt voordat 1% van de bevolking ziek is. In het meest 'gunstige' geval kan je elke twee weken rond de 100.000 mensen ziek laten worden. Reken maar uit na hoeveel weken je je kinderen dan weer naar school kan laten gaan.

Dit vergt ook een enorme controle op de snelheid van de infectie die de facto zwaarder is dan de maatregelen die we in acht moeten nemen om een nieuwe uitbraak te voorkomen.

Als het virus actief wordt bestreden, is de kans op besmetting voor je kinderen enorm klein. Die thuistesters gaan ons daarbij enorm helpen, veel meer dan de 10% nederlanders die over een half jaar de ziekte heeft overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:04:
[...]

Goed nieuws, waar heb je dat bericht van de thuistests gevonden?
US: https://boingboing.net/20...go-ahead-to-maryland.html
IE: https://www.belfasttelegr...rs-from-nhs-39057806.html

Dit zijn antibody tests. Een week of twee nadat je COVID overleefd hebt, kan je met deze test aantonen dat je een immunologische reactie op COVID hebt gehad en antigenen (immunoglobulines) hebt opgebouwd voor herkenning en bestrijding van COVID-19.
Opbouw van groepsimuniteit gaat nooit lukken. Je kan uitrekenen dat de gezondheidszorg bezwijkt voordat 1% van de bevolking ziek is. In het meest 'gunstige' geval kan je elke twee weken rond de 100.000 mensen ziek laten worden. Reken maar uit na hoeveel weken je je kinderen dan weer naar school kan laten gaan.

Dit vergt ook een enorme controle op de snelheid van de infectie die de facto zwaarder is dan de maatregelen die we in acht moeten nemen om een nieuwe uitbraak te voorkomen.

Als het virus actief wordt bestreden, is de kans op besmetting voor je kinderen enorm klein. Die thuistesters gaan ons daarbij enorm helpen, veel meer dan de 10% nederlanders die over een half jaar de ziekte heeft overleefd.
Ik blijf het hier fundamenteel mee oneens. Isolatie en volgens van de hygiene maatregelen is een goede intermediate reactie, maar in mijn ogen is groepsimmuniteit de enige permanente oplossing. Wellicht duurt het langer en moet er IC capaciteit bijgebouwd worden. De ontwikkeling van vaccins en antivirals kunnen ook deze duur verkorten. Daarnaast is ook nog niet helemaal helder wat de natuurlijke immuniteit tegen het virus is en de groep asymptomatische dragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:29:
[...]

US: https://boingboing.net/20...go-ahead-to-maryland.html
IE: https://www.belfasttelegr...rs-from-nhs-39057806.html

Dit zijn antibody tests. Een week of twee nadat je COVID overleefd hebt, kan je met deze test aantonen dat je een immunologische reactie op COVID hebt gehad en antigenen (immunoglobulines) hebt opgebouwd voor herkenning en bestrijding van COVID-19.

[...]

Ik blijf het hier fundamenteel mee oneens. Isolatie en volgens van de hygiene maatregelen is een goede intermediate reactie, maar in mijn ogen is groepsimmuniteit de enige permanente oplossing. Wellicht duurt het langer en moet er IC capaciteit bijgebouwd worden. De ontwikkeling van vaccins en antivirals kunnen ook deze duur verkorten. Daarnaast is ook nog niet helemaal helder wat de natuurlijke immuniteit tegen het virus is en de groep asymptomatische dragers.
Het verschil tussen opbouw van groepsimmuniteit via besmetting en vaccinatie kan je niet zomaar over een kam gaan scheren.
Tuurlijk is groepsimmuniteit de enige permanente oplossing, het gaat over de manier waarop we dit willen bereiken.

Jammer dat ik je niet heb kunnen overtuigen. De meeste landen vertrouwen op snelle ontwikkeling van een vaccin en zien de onmogelijkheid om met groepsimmuniteit die besmetting op te bouwen om de volgende redenen:

- Het vereist een permanente staat van lockdown, we willen geen tekorten van de IC bedden.
- Het gaat veel te langzaam, hooguit enkele procenten per maand.
- Het kost veel gehandicapten en doden door het virus.
- Het kost veel gehandicapten en doden door overbelasting en lock down van het zorgsysteem.
- Nederland krijgt lange tijd geen toegang tot andere landen die wel het virus onderdrukken. Het vrachtverkeer kan zelfs worden verboden.
- Er is geen enkele garantie dat groepsimmuniteit überhaupt haalbaar is.
- Wachten tot je ziek wordt en eventueel sterft levert heel veel Nederlanders enorm veel stress op en leidt tot individualisme.
- De strijd aangaan tegen een gezamenlijk gevaar geeft moed en hoop en schept saamhorigheid.

Het komt overigens nogal hypocriet over dat je je kinderen niet naar school stuurt als je niet zeker weet of de docent al ziek is geweest. Iedereen mag aanschuiven in de rij voor de Russische roulette van het Covid-19 virus, maar jij en je kinderen blijven liever buiten schot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:23:
[...]

Het verschil tussen opbouw van groepsimmuniteit via besmetting en vaccinatie kan je niet zomaar over een kam gaan scheren.
Vaccinatie is ook niet instantaan. Wanneer Vaccinatie beschikbaar komt, is immuniteit door infectie en vaccinatie gecombineerd sneller.
Tuurlijk is groepsimmuniteit de enige permanente oplossing, het gaat over de manier waarop we dit willen bereiken.
eens
Jammer dat ik je niet heb kunnen overtuigen.
No worries ;) Ik waardeer deze discussie op de inhoud. Je argumenten snijden hout en ik krijg een extra inzicht op deze manier.
De meeste landen vertrouwen op snelle ontwikkeling van een vaccin en zien de onmogelijkheid om met groepsimmuniteit die besmetting op te bouwen om de volgende redenen:

- Het vereist een permanente staat van lockdown, we willen geen tekorten van de IC bedden.
- Het gaat veel te langzaam, hooguit enkele procenten per maand.
- Het kost veel gehandicapten en doden door het virus.
- Het kost veel gehandicapten en doden door overbelasting en lock down van het zorgsysteem.
- Nederland krijgt lange tijd geen toegang tot andere landen die wel het virus onderdrukken. Het vrachtverkeer kan zelfs worden verboden.
- Er is geen enkele garantie dat groepsimmuniteit überhaupt haalbaar is.
- Wachten tot je ziek wordt en eventueel sterft levert heel veel Nederlanders enorm veel stress op en leidt tot individualisme.
- De strijd aangaan tegen een gezamenlijk gevaar geeft moed en hoop en schept saamhorigheid.
Het starten van veilige vaccinatie op schaal gaat ook zeker nog een jaar duren. We kunnen niet zomaar het approval proces overslaan als we van plan zijn er miljarden mensen mee in te enten. Daarnaast moet er ook geproduceerd worden. Dan heb je nog de situatie van allocatie. Wie krijgt als eerste toegang tot de vaccinatie?
Het komt overigens nogal hypocriet over dat je je kinderen niet naar school stuurt als je niet zeker weet of de docent al ziek is geweest. Iedereen mag aanschuiven in de rij voor de Russische roulette van het Covid-19 virus, maar jij en je kinderen blijven liever buiten schot?
Mijn persoonlijke belang en het belang van BV Nederland zijn niet hetzelfde. Wellicht niet eens in elkaars verlengde.

Ik wil mijn gezin veilig houden.
Ik denk dat de taak van BV NL is om de Nederlandse economie zo snel mogelijk weer hersteld te krijgen. Daar mag een bepaald percentage doden bij vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Nederland is een land, geen BV. Handig om dat uit elkaar te houden. (En wat betreft de nadelen van vaccins: als het alternatief is om mensen redelijk bewust in hoge mate bloot te stellen aan het daadwerkelijke virus inclusief doden, mist er een stap in de logica.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:31

Interessante cijfers. Ik denk dat de gevoeligheid nu wat hoger ligt (terecht).
Vroeger gingen veel mensen met een snotneus of een ruwe keel werken, nu blijven die thuis.
15% is veel!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
JackBol schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Het starten van veilige vaccinatie op schaal gaat ook zeker nog een jaar duren.
In dat jaar hebben we nog niet eens een begin gemaakt met Groepsimmuniteit door moedwillige besmetting.
Tenzij partijen in Nederland complete ontwrichting van het zorgsysteem en tienduizenden onnodige doden op de koop toe nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:15:
[...]

In dat jaar hebben we nog niet eens een begin gemaakt met Groepsimmuniteit door moedwillige besmetting.
Tenzij partijen in Nederland complete ontwrichting van het zorgsysteem en tienduizenden onnodige doden op de koop toe nemen...
Jij gaat er dus vanuit dat mensen niet meer besmet worden als men een lockdown instelt? Dat is een utopie. Aangezien toch niet iedereen zich er aan houd.

Groepsimmuniteit zijn we al lang mee begonnen. We hebben al heel wat zieken los van alle cijfers. De aantallen die je nu hoort zijn veel te laag. Factor 10 tot 100 te laag waarschijnlijk.

De balans hoeveel zieken versus OC is wel interessant natuurlijk. Maar dat weten we pas als we testen van antilichamen bij een significante.groep hebben gedaan. Nu is het allemaal gokken nog wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Waah schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Jij gaat er dus vanuit dat mensen niet meer besmet worden als men een lockdown instelt? Dat is een utopie. Aangezien toch niet iedereen zich er aan houd.
Dat fatalisme van 'alles is toch zinloos' snap ik echt niet.

We hebben live voorbeelden, van hoeveel verschil beleid maakt in het verloop van ziekten in landen (onderschatting werkt niet, duidelijke maatregelen aanzienlijk beter), EN voorbeelden van hoeveel mensen zich wel degelijk snel aanpassen aan een drastisch andere situatie, EN hoe onduidelijkheden in de communicatie maken dat mensen wel of niet bepaalde grenzen in acht nemen...

... en dan tot de conclusie komen dat het een utopie is?

Ik vind het juist bij uitstek een voorbeeld van hoeveel we kunnen als we willen, maar ook van hoeveel kansen er zijn verloren tot dit moment door al dat soort argumenten. (Valt wel mee, komt hier toch niet, vast niet erg, en dan moeiteloos doorschakelen naar 'helpt toch niet'. Nou ja, de opstelling die ons eigenlijk al tijden parten speelt bij elke crisis en elk probleem. Men kan wel anders, maar men wil niet. Maar wat er nu gebeurt en gaat gebeuren raakt *iedereen* en het wordt niet beter door de dingen uit de hand te laten lopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik verwacht trouwens dat, ook gezien hoe andere landen het aanpakken, er over 2-3 weken niemand het meer heeft over de term 'groepsimmuniteit' en dat het ook uit alle nederlandse beleidsstukken geschrapt is.
Landen gaan toch langzamerhand zo te zien allemaal opvolgen wat de artsen in Italië en andere zwaar getroffen gebieden noodzakelijk achten.
Frankrijk was al in lockdown, België gaat ook steeds verder, Duitsland nu ook.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
Waah schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Groepsimmuniteit zijn we al lang mee begonnen. We hebben al heel wat zieken los van alle cijfers. De aantallen die je nu hoort zijn veel te laag. Factor 10 tot 100 te laag waarschijnlijk.

De balans hoeveel zieken versus OC is wel interessant natuurlijk. Maar dat weten we pas als we testen van antilichamen bij een significante.groep hebben gedaan. Nu is het allemaal gokken nog wat werkt.
We zitten allang in een lock down. Met de huidige verspreiding ontkomen we er niet aan om de maatregelen op zeer korte termijn te verscherpen. De ziekenhuizen liggen binnen nu en volgende week meer dan vol.

Je vergist je over die kudde immuniteit die we nu al zouden hebben bereikt. Als we 2000 mensen op de IC hebben zijn er tegen de 100.000 mensen besmet. Dat is iets meer dan 0.5% van de bevolking.

Het is geen gokken wat werkt, je kan met harde berekeningen laten zien dat we het niet op redelijke termijn kunnen realiseren en dat er onnodig veel doden gaan vallen. Wat dacht je wat het kost als er in Nederland 200.000 gehandicapten bijkomen van al die mensen die met kapotte longen van de IC af komen. Veel van die slachtoffers zijn jongeren.

Het kan echt anders.

In Duitsland loopt het aantal nieuwe besmettingen nu al terug. Alles en iedereen wordt getest, contacten worden meteen in quarantaine geplaatst.

Waarom laat onze overheid ons zo in de steek en waarom loopt iedereen als kudde dieren achter dit beleid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
incaz schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Dat fatalisme van 'alles is toch zinloos' snap ik echt niet.

We hebben live voorbeelden, van hoeveel verschil beleid maakt in het verloop van ziekten in landen (onderschatting werkt niet, duidelijke maatregelen aanzienlijk beter), EN voorbeelden van hoeveel mensen zich wel degelijk snel aanpassen aan een drastisch andere situatie, EN hoe onduidelijkheden in de communicatie maken dat mensen wel of niet bepaalde grenzen in acht nemen...

... en dan tot de conclusie komen dat het een utopie is?

Ik vind het juist bij uitstek een voorbeeld van hoeveel we kunnen als we willen, maar ook van hoeveel kansen er zijn verloren tot dit moment door al dat soort argumenten. (Valt wel mee, komt hier toch niet, vast niet erg, en dan moeiteloos doorschakelen naar 'helpt toch niet'. Nou ja, de opstelling die ons eigenlijk al tijden parten speelt bij elke crisis en elk probleem. Men kan wel anders, maar men wil niet. Maar wat er nu gebeurt en gaat gebeuren raakt *iedereen* en het wordt niet beter door de dingen uit de hand te laten lopen.)
Ho ho ho..... Ik zeg helemaal niet dat niets werkt. Of dat alles zinloos is. Waar lees je dat? Je legt me hier gewoon woorden in de mond. Ik reageer ergens op, heb je dat überhaupt gelezen?

Ik denk dat het absoluut werkt. Maar in NL hebben we gewoon een andere mentaliteit dan in het oosten. Hier gaat men niet in hun huis zitten, lockdown of niet.

Het enige wat ik wilde aangeven (want ik reageerde ergens op) is dat het verspreiden van het virus wel doorgaat. Minder snel, maar die groepsimmuniteit stop echt niet als we nu opeens hele zware maatregelen gaan nemen. Die wordt gewoon verder opgebouwd.

De enige manier om dàt te voorkomen is alle deuren dichtlassen van mensen. En dat gaan we echt niet doen. Dat heeft niks met fatalatisme (wat een jeukwoord trouwens) te maken. dat is gewoon realistisch. Westerlingen zijn veel te eigenwijs.

Als men in China zegt: Spring, dan vraagt men: hoe hoog. Als je in Nederland vraagt: Spring, dan schiet 75% al in de verdediging/ontkenning. Wil men eerst 100 bronnen welke men met 1 tegenbron alweer ontkent. En krijg je youtube-shows van Jensen die het geheel voor eigen gewin gebruiken.

Je houd dus verspreiding. Een stuk minder snel (en dat is goed! Want momenteel gaat het wel de verkeerde kant op en maatregelen helpen zeker). Maar als we nu in lockdown gaan geloof ik er niets van dat niemand meer besmet raakt en dat 2 weken later het virus in Nederland is uitgestorven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Waah schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:27:
Maar in NL hebben we gewoon een andere mentaliteit dan in het oosten. Hier gaat men niet in hun huis zitten, lockdown of niet.
Jawel hoor, Nederlanders gaan prima thuiszitten als duidelijk is dat dat de bedoeling is. Een deel van al die bewegingen is omdat er zo ontzettend onduidelijk en dubbelzinnig gecommuniceerd wordt, en er in de eerste persconferentie van Rutte niet gezegd werd 'blijf thuis, tenzij het echt niet anders kan.'
Als dat de boodschap is, en we zorgen dat we ook zo handelen (dus er wordt beleid ingezet om mensen thuis te laten zitten) dan doen mensen dat gewoon. We zijn wel degelijk behoorlijk welwillend, en zouden er ook nog handhavingsacties zijn dan blijft iedereen helemaal zo thuis. Is echt geen 'mentaliteit' die maakt dat we dat niet kunnen.
De enige manier om dàt te voorkomen is alle deuren dichtlassen van mensen.
Onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 14:10
ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:11:
[...]

We zitten allang in een lock down. Met de huidige verspreiding ontkomen we er niet aan om de maatregelen op zeer korte termijn te verscherpen. De ziekenhuizen liggen binnen nu en volgende week meer dan vol.

[...]

Waarom laat onze overheid ons zo in de steek en waarom loopt iedereen als kudde dieren achter dit beleid aan?
Mooi om te zien hoe je er naast zat. Dat is hopelijk voor jou ook een positieve ontwikkeling.

Om hier dan even ook op aan te haken: stel het huidige beleid werkt. Want volgens de RIVM neigen we momenteel naar een R-waarde ver onder de 1. Wat fantastisch nieuws zou zijn. Máár als ik het goed begrijp, is het principe juist niet dat we de ziekte helemaal kunnen wegdrukken (want dan komt 'ie gewoon weer terug zodra je de maatregelen verzwakt) maar dat je voor langere tijd een optimaal aantal besmettingen per dag probeert te hanteren, in de meest veilige groep van de bevolking. Zodat je gestaag weer mensen (die immuun zijn) de samenleving in kan laten. Groepsimmuniteit is hier niet eens het directe principe, maar simpelweg de 'Removed' categorie van een SIR model. Die kunnen allemaal maatregelvrij verder leven.

Dus stel het klopt dat we momenteel R=0.3 hanteren. Moeten we dan komende weken de R-waarde juist laten klimmen, om op bv. R=1 te mikken? En zodoende een zekere bezettingsgraad van bv. IC-bedden volhouden? Zo ja, wat is dan de tactiek die we zouden moeten hanteren? Welke maatregel kan je verzwakken om zo veel mogelijk mensen immuniteit te laten opbouwen, zo snel mogelijk, met zo min mogelijk medische risico's / overbezetting van de IC's?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
link0007 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:12:
[...]

Mooi om te zien hoe je er naast zat. Dat is hopelijk voor jou ook een positieve ontwikkeling.

Om hier dan even ook op aan te haken: stel het huidige beleid werkt. Want volgens de RIVM neigen we momenteel naar een R-waarde ver onder de 1. Wat fantastisch nieuws zou zijn. Máár als ik het goed begrijp, is het principe juist niet dat we de ziekte helemaal kunnen wegdrukken (want dan komt 'ie gewoon weer terug zodra je de maatregelen verzwakt) maar dat je voor langere tijd een optimaal aantal besmettingen per dag probeert te hanteren, in de meest veilige groep van de bevolking. Zodat je gestaag weer mensen (die immuun zijn) de samenleving in kan laten. Groepsimmuniteit is hier niet eens het directe principe, maar simpelweg de 'Removed' categorie van een SIR model. Die kunnen allemaal maatregelvrij verder leven.

Dus stel het klopt dat we momenteel R=0.3 hanteren. Moeten we dan komende weken de R-waarde juist laten klimmen, om op bv. R=1 te mikken? En zodoende een zekere bezettingsgraad van bv. IC-bedden volhouden? Zo ja, wat is dan de tactiek die we zouden moeten hanteren? Welke maatregel kan je verzwakken om zo veel mogelijk mensen immuniteit te laten opbouwen, zo snel mogelijk, met zo min mogelijk medische risico's / overbezetting van de IC's?
Jonge kinderen weer naar school, en jonge werknemers? Jonge kinderen hebben vaak jonge ouders (20 tot 40 jaar voor basisscholieren) en relatief weinig klachten. Dat betekend wel dat die groep dus bij opa's / oma's weg moet blijven tot ze ziek zijn en genezen zijn.

En dat is inderdaad de "dans" die we moeten gaan doen. Zo dicht mogelijk bij R=1 komen.... Dat is de manier om zoveel mogelijk mensen te besmetten zonder dat het weer explodeert.
incaz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Jawel hoor, Nederlanders gaan prima thuiszitten als duidelijk is dat dat de bedoeling is. Een deel van al die bewegingen is omdat er zo ontzettend onduidelijk en dubbelzinnig gecommuniceerd wordt, en er in de eerste persconferentie van Rutte niet gezegd werd 'blijf thuis, tenzij het echt niet anders kan.'
Als dat de boodschap is, en we zorgen dat we ook zo handelen (dus er wordt beleid ingezet om mensen thuis te laten zitten) dan doen mensen dat gewoon. We zijn wel degelijk behoorlijk welwillend, en zouden er ook nog handhavingsacties zijn dan blijft iedereen helemaal zo thuis. Is echt geen 'mentaliteit' die maakt dat we dat niet kunnen.

[...]

Onzin.
Dat is een oude quote O-)
De dagen daarvoor liep iedereen het bos en strand plat....

Dat men nu wel beter luistert komt omdat nu pas zichtbaar is hoe ernstig de situatie wel is. Maar dat moet eerst zichtbaar.... Tot die tijd laten westerlingen zich weinig wijs maken. Eerst zelf zien, dan geloven. En dat is in het oosten toch echt wel anders.... En dat heeft voor en nadelen. IMHO meet voordelen, mja dat vinden ze in het Oosten van hun manier vast ook.

Verder zie ik nog genoeg mensen in NL die het niet serieus nemen hoor. Net ff op de fiets naar speeltuin en terug. En dan fiets ik langs het water door een bos. Nou ben op 1km wel 40 mensen tegengekomen. Van jong tot in de 80. Hoezo thuis blijven....

Mijn moeder moet nog steeds op kantoor werken, net als al haar collega's. 15 man totaal. Die winkel is ook altijd open gebleven. Want de eigenaar denk enkel aan geld. En zolang er geen verplichting is blijft die dus gewoon open. En ook dat is anders dan in het oosten. Daar gooit men alles gewoon dicht, geen discussie.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Met het mooie weer. ;)

Ben benieuwd of het RIVM het goed heeft met de besmettingswaardes. Vorige keer riepen ze ook dat het af leek te nemen op basis van 1 dag minder opnames.... Om de volgende dag erachter te komen dat de data die moesten bij de volgende dag opkwam.

Ik hoop van wel natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Waah op 04-04-2020 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
Waah schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:15:
Dat men nu wel beter luistert komt omdat nu pas zichtbaar is hoe ernstig de situatie wel is. Maar dat moet eerst zichtbaar.... Tot die tijd laten westerlingen zich weinig wijs maken. Eerst zelf zien, dan geloven.
Dat kan ik eigenlijk helemaal niet bevestigen. Daar waar ik mensen spreek die de situatie niet zo heel serieus nemen, was dat omdat er door de overheid onduidelijk werd gecommuniceerd. "Als het echt zo erg was, dan zou het wel verboden zijn" is een van de argumenten die ik veel tegenkwam.

Dat zegt dat mensen juist best geneigd zijn om ge- en verboden te volgen, en ook dat ze in principe best een vertrouwen hebben in de juistheid van de maatregelen. Het zegt vooral dat ze niet allemaal zomaar uit zichzelf strenger gaan zijn dan er verteld wordt, of tussen de regels doorlezen over wat er op de achtergrond speelt.
Mijn moeder moet nog steeds op kantoor werken, net als al haar collega's. 15 man totaal. Die winkel is ook altijd open gebleven. Want de eigenaar denk enkel aan geld. En zolang er geen verplichting is blijft die dus gewoon open.
Dit dus. Dit is bij uitstek een voorbeeld hiervan. Niemand is hier rechtstreeks ongehoorzaam. Maar omdat het geen verplichting is, is er enerzijds minder het gevoel van noodzaak (het mag) en anderzijds is het risico van sluiting erg groot. En de meeste mensen zijn daarin heel compliant: als de werkgever zegt dat je moet komen, dan kom je. Ik heb nog niet zoveel mensen gesproken die daar tegenin durven te gaan. Maar dat wijst er dus juist op dat mensen best makkelijk uitgaan van de regels (alleen heeft een rechtstreeks gebod van de werkgever meer waarde dan een 'liever niet' van de regering.)

Het is ook een illustratie van iets anders. Als je als overheid wilt dat mensen zich aan de regels / richtlijnen / adviezen houden, zul je ze de mogelijkheid moeten geven. Dus een garantie dat je niet ontslagen kan worden als je het niet veilig acht om naar je werk te gaan. Boodschappendiensten. Dat soort dingen.

Niets daarvan gaat er echter om dat we niet makkelijk zouden luisteren naar autoriteiten, dat doen we wel.

(Maar de aanhoudende keuze van de overheid om een deel van die misverstanden te laten ontstaan is nadrukkelijk dat: een keuze. De frame dat wij ons niet makkelijk naar de regels voegen wordt gebruikt als excuus om niet duidelijk te zijn. Maar uiteindelijk lijkt het mij vooral een illustratie dat men nog altijd speculeert op het door laten gaan en dood laten gaan van een deel van de bevolking. Waarbij men dan de 'plausible deniability' heeft om te doen alsof het de mensen zijn die zich niet aan de regels houden, ipv de overheid die een context in stand houdt waar dat gebeurt.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:19
[...]

Want volgens de RIVM neigen we momenteel naar een R-waarde ver onder de 1. Wat fantastisch nieuws zou zijn. Máár als ik het goed begrijp, is het principe juist niet dat we de ziekte helemaal kunnen wegdrukken (want dan komt 'ie gewoon weer terug zodra je de maatregelen verzwakt) maar dat je voor langere tijd een optimaal aantal besmettingen per dag probeert te hanteren, in de meest veilige groep van de bevolking.
Nee, dat is niet het principe. De oorspronkelijke toespraak van Rutte waarin hij groepsimmuniteit noemde was gewoon onhandig. Het beleid is er niet op gericht om een bepaald aantal mensen ziek te laten worden of om door groepsimmuniteit het virus te overwinnen.
Het huidige plan van de regering is, voor zo ver ik het begrijp:
1) R0 laag houden (huidige niveau) totdat er geen tot weinig personen meer ziek zijn
2) R0 nét op het randje van de 1 houden totdat er een vaccin is zodat er geen/weinig uitbraken zijn, en als er toch weer een nieuwe uitbraak dreigt: goto (1)
De énige rol van groepsimmuniteit in dit verhaal is dat als er groepsimmuniteit wordt opgebouwd omdat (onverhoopt) mensen ziek worden, we de maatregelen in stap (2) kunnen versoepelen voor hetzelfde effect omdat de groepsimmuniteit helpt.

In de powerpoint van het RIVM is het zo verwoord:
Doel: (medische capaciteit/impact vs sociale capaciteit/impact)
- kwetsbare groepen (ouderen, afweergestoorden) beschermen
- zorg te kunnen blijven bieden, met name IC zorg (beademing)
gevolg: opbouw van groepsimmuniteit waardoor versterking effect van interventies, tot vaccin beschikbaar komt
Het RIVM gaat er dus van uit dat maatregelen nodig zijn totdat er een vaccin is. We mikken niet erop om heel Nederland uiteindelijk (groeps-)immuun te maken door mensen op natuurlijke wijze de ziekte door te laten maken.
De afweging is ook een beetje economisch: een totale lockdown in een poging het virus helemaal uit te bannen is veel duurder dan een "intelligente" lockdown die het virus bijna uitbant. We accepteren een páár ziektegevallen maar we mikken er echt niet op om een bepaald aantal mensen ziek te maken.

In het "we gaan gecontroleerd mensen ziek laten worden zodat we groepsimmuniteit opbouwen"-scenario moet je ~1 jaar de R0 op 1.1 houden om slechts maar 10% groepsimmuniteit op te bouwen met alle zieken, doden en gehandicapten van dien. Dan kan je beter de 1 a 2 jaar tot er een vaccin is uitzingen op R0=0.99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@incaz geen speld tussen te krijgen _/-\o_ d:)b Ben het met je eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
[...]

Ik vind het inderdaad heel goed nieuws dat het erop lijkt dat de R nu naar de 0,3 is gezakt. Heel Nederland mag er enorm trots op zijn dat we dat samen voor elkaar hebben gekregen. De insteek van het kabinet om de discipline voor de lockdown voor een groot deel aan onze verantwoordelijkheid over te laten vond ik riskant, maar het lijkt te werken en het werpt nu echt zijn vruchten af. De ziekenhuizen zijn helaas toch wel in de problemen gekomen, de reguliere zorg is ontregelt, en er zijn ook aanvullende maatregelen gekomen die gelukkig niet heel ingrijpend waren.

Je stelt hele zinvolle vragen.

Afgaande op gegevens die ik tegenkom over opbouw van immuniteit in verschillende landen, verwacht ik dat opbouw te lang gaat duren. Er mag namelijk maar een beperkt aantal mensen ziek worden, want een deel komt helaas op de IC en daar is niet veel plek. Wachten op de komst van een vaccin zal denk ik de snelste en meest humane weg naar immuniteit zijn. Er lopen op het moment meer dan 20 trajecten die de potentie hebben om tussen één en anderhalf jaar een vaccin op te leveren.

Ik kan me twee scenario’s voorstellen, een waarbij we blijven streven naar een R rond de 1, en een waarbij we het virus hebben uitgebannen en snel op een uitbraak reageren. De uitspraken hieronder lijken heel stellig, maar ik heb de waarheid absoluut niet in pacht.

Als Nederland virusvrij is, zal de reguliere zorg weer doorgang kunnen vinden. Er zijn weer IC bedden vrij, maar belangrijker is dat patiënten en artsen elkaar weer kunnen ontmoeten.
De economie, vooral het MKB, krijgt weer lucht. Winkels kunnen weer open en heel veel dienstverlening kan weer op gang komen.
Nadeel is dat we niemand zomaar het land in kunnen laten. Iedereen die binnenkomst zal in quarantaine moeten, of de eerste weken meermalen een virus test moeten afnemen.

Verder zullen we voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
We zullen een ruime hoeveelheid tests moeten hebben die heel snel kunnen worden ingezet.
Iedereen die dat wil kan zonder meer een gratis test laten doen.
We zullen waarschijnlijk de snelheid van mogelijke verspreiding laag moeten houden door mondkapjes en extra hygiëne.
We moeten een slim systeem hebben dat contacten van mensen kan terug volgen als toch een nieuw geval opduikt. Dit systeem moet privacy waarborgen, anders beginnen we er niet aan.

Als we besluiten om te de R rond de 1 te laten wapperen zie ik minder positieve mogelijkheden.
Omdat iedereen de kans loopt om ziek te worden gaat een deel van de werknemers niet of met grote tegenzin naar het werk. Ik ben al een artikel tegengekomen waarin werd gespeculeerd dat er op grote schaal gestaakt gaat worden.
Mensen gaan zich ook sociaal isoleren. Niet alleen ouderen en andere mensen met verhoogd risico durven geen artsen meer te bezoeken, of ander soort hulp in te roepen. De komst van een verwarmingsmonteur is in de ogen van sommigen al een levensbedreigende situatie. Het leven zal tot de komst van het vaccin voor velen eenzaam en stressvol zijn,
Verder zal de toegang van Nederlanders tot landen die wel virusvrij zijn onmogelijk of zeer lastig zijn.

Het is ook de vraag of de economie er zo mee is geholpen. Om de R rond de 1 te houden mogen de maatregelen niet veel worden verslapt. Het virus is op het moment overal in Nederland aanwezig, het heeft de potentie om overal hotspots te veroorzaken. Zodra de aantallen omhoog schieten komt de gezondheidszorg weer in problemen en moet de lockdown weer worden verscherpt. Dit proces gaat zich herhalen en het is de vraag hoeveel lockdowns we de komende anderhalf jaar nog kunnen opbrengen. We weten denk ik nog lang niet genoeg over het virus om dit proces precies te sturen, het wordt op zijn best experimenteren. Tegen de tijd dat we een beetje weten wat wel niet kan, komt ook het vaccin beschikbaar.

De ontdekking van een succesvolle snelle therapie voor mensen die moeten worden opgenomen, kan mijn afweging weer doen kantelen in de richting van groepsimmuniteit, maar opmeet moment is containment voor mij het meest positieve scenario.

Tjemig, wat een verhaal, schiet het maar lek op de zwakke plekken. Soms is het een opluchting als je achteraf geen gelijk blijkt te hebben gehad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eerst moeten we weten hoeveel mensen er nou daadwerkelijk besmet zijn. Dan kan je pas een plan maken.

De westerse wereld heeft lang ‘gehoopt’ dat China het aantal besmettingen heel sterk had ondergerapporteerd, en dat die orde van procent mortaliteit eigenlijk maar een fractie daarvan zou zijn. Als dat het geval zou zijn geweest, dan kan je dus met een beperkte hoeveelheid zieken en doden veel mensen het virus laten krijgen en herstellen en zo vlot groepsimmuniteit opbouwen.

Het lijkt er echter meer op dat dat tegenvalt, dat de mortaliteit toch hoog is en dat de rekensom niet gunstig uitvalt om op opbouw van natuurlijke groepsimmuniteit te mikken.

Dat betekent dat we het beste het virus kunnen laten uitdoven in Nederland én zorgen dat we ons zo gedragen dat de R < 1 blijft, zodat herintroducties de kop ingedrukt kunnen worden. Dat kan door (een deel van) de maatregelen door te zetten, en dat kan geholpen worden door veel en snel testen zodat eventueel lokaal maatregelen genomen kunnen worden (contract tracing en isolatie enzo).

En dan is het wachten op een vaccin, of betere behandelmethoden waardoor we sneller immuniteit kunnen opbouwen zonder teveel leed.

Een ‘dans’ waarbij je maatregelen afstemt op de hoeveelheid zorg capaciteit kan je om twee redenen doen:
- opbouw van groepsimmuniteit, maar dat lijkt qua getalletjes gewoon niet nuttig te zijn.
- economische redenen; allerlei ander leed, eenzaamheid, werkloosheid, is kleiner met minder maatregelen. Dit is waarom Nederland het zou doen.

Het aardige is wel dat als je die ‘dans’ doet, afhankelijk van de cijfers kan je toch een beetje immuniteit opbouwen als maatschappij. Ook als maar tien procent van de mensen immuun is, is de R al wat gezakt en heb je dus minder maatregelen nodig om hem onder de 1 te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

https://www.nu.nl/coronav...mogelijk-niet-immuun.html

Ik vraag me af wat dit betekend voor de hele doelstelling van een 'groepsimmunitiet' halen. Gaat dit dan niet veel langer duren?

Dit vond ik trouwens ook verontrustend in het stuk:
In 900 van de 2.500 verpleeghuizen is corona vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mr_petit schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:40:
https://www.nu.nl/coronav...mogelijk-niet-immuun.html

Ik vraag me af wat dit betekend voor de hele doelstelling van een 'groepsimmunitiet' halen. Gaat dit dan niet veel langer duren?

Dit vond ik trouwens ook verontrustend in het stuk:

[...]
Dit betekent niks.
Aangezien het bericht vol staan met ‘mogelijk’ ‘waarschijnlijk’ en ‘niet bekend’

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:03

codex

Geen OpenAI agent :)

eamelink schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:16:
[...]

De westerse wereld heeft lang ‘gehoopt’ dat China het aantal besmettingen heel sterk had ondergerapporteerd, en dat die orde van procent mortaliteit eigenlijk maar een fractie daarvan zou zijn. Als dat het geval zou zijn geweest, dan kan je dus met een beperkte hoeveelheid zieken en doden veel mensen het virus laten krijgen en herstellen en zo vlot groepsimmuniteit opbouwen.

Het lijkt er echter meer op dat dat tegenvalt, dat de mortaliteit toch hoog is en dat de rekensom niet gunstig uitvalt om op opbouw van natuurlijke groepsimmuniteit te mikken.
Hoe kan jij dit stellen? Als je kijkt naar verschillende massatests die zijn uitgevoerd dan kan je best stellen dat het percentage besmettingen vele malen hoger is dan wat wij terugzien in het aantal besmettingen.

1 voorbeeld is IJsland, waar de inwoners massaal getest zijn. Op dit moment is de mortality rate in Ijsland 0,38 procent. Van alle uitgevoerde tests is 5,45 procent besmet.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iceland/

Ander voorbeeld is het UZ Brussel, waarbij het testen van patiënten die geen Corona klachten hebben uitwijst dat 8 procent besmet is: https://www.demorgen.be/n...ten-toch-besmet~b716f10f/

In een dichtbevolkt land als Nederland ligt het aantal besmettingen zeker ergens tussen beide landen in. Weet je wat ons officiële percentage besmettingen nu is? 0,12 procent.

Neem daarbij dat false negatives best veel voorkomen, als je al een heel voorzichtig percentage neemt van 3 procent dan zit je al op ruim een half miljoen besmettingen. Wij zitten dan op een mortality rate van ongeveer 0,5 procent, nergens in de buurt van de Wuhan cijfers.

Uiteindelijk zullen we, mits we geen betere behandelmethode vinden, ergens tussen de 1 en 2 procent uitkomen, waar het WHO eerst 3,4 procent noemde.

Toevoeging:
Als je op zoek bent naar een land met een gelijke bevolkingsdichtheid als Nederland en dat meer tests heeft verricht is Israël een goede kandidaat(2,5 keer meer tests per miljoen inwoners). De mortality rate is daar 0.77 procent, het precentage besmettingen 8 procent.

[ Voor 9% gewijzigd door codex op 08-04-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

YakuzA schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:56:
[...]

Dit betekent niks.
Aangezien het bericht vol staan met ‘mogelijk’ ‘waarschijnlijk’ en ‘niet bekend’
En toch vond het RIVM het vermeldingswaardig. Dus ze vinden het ergens wel iets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Is bewuste besmetting met een zeer lage hoeveelheid geen optie? En zou bijvoorbeeld de waterzuivering bedrijven daar aan mee kunnen helpen?

Allemaal naar de huisarts is ook zo'n risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

WokeBroke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:39:
Is bewuste besmetting met een zeer lage hoeveelheid geen optie? En zou bijvoorbeeld de waterzuivering bedrijven daar aan mee kunnen helpen?

Hoezo is dat een risico. Huisarts mondkapje op en op afspraak langs om in te enten. 1,5 meter afstand houden en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WokeBroke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:39:

1 virusdeeltje kan genoeg zijn om je ziek te maken.. ook daar kan je heeel erg ziek van worden. (relatie hoeveelhied vs ziektebeeld is er mogelijk wel, maar geen zekerheid)

Het voorstel alleen is al genoeg om aan het flessenwater te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
TrailBlazer schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:57:
[...]

Hoezo is dat een risico. Huisarts mondkapje op en op afspraak langs om in te enten. 1,5 meter afstand houden en klaar.
Als iedereen tegelijk naar de huisarts moet kunnen mensen elkaar besmetten. Als je ruime afspraken gaat maken gaat het wel lang duren voordat iedereen geweest is. Zo'n 111 werk uur als je 5 minuten per klant doet. En huisartsen hebben ook nog meer te doen.

Edit: welke mondkapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar hoeven we pas over na te denken als er een vaccin is.. als het zo makkelijk was als slechts een paar virusdeeltjes (of half dode) in te spuiten.. dan hadden we nu niet allemaal in lock down gezeten.

Vaccin plaatsen zal echt niet het probleem zijn... Massa-vaccinaties hebben we ervaring mee.
Pagina: 1 2 3 Laatste