Ik geloof er ook echt niets van dat de grenzen voor vrachtverkeer dicht gaan. Dat lost niets op (tenzij de vrachtwagenchauffeur ziek is) en is de manier om een aantal landen enorm in de problemen te brengen.
Voor iedereen die roept dat het allemaal langer gaat duren dan tot 31/3 (wat prima kan natuurlijk): waarom precies?
Hoe ik er zelf naar kijk: over een paar dagen weten we of de huidige maatregelen in de huidige vorm zin hebben (of hebben we in ieder geval een indicatie, gezien de gemiddelde incubatie tijd van 5 a 6 dagen). Dan staan we op een cruciaal punt: meer maatregelen is denk ik best lastig, aangezien die heel heftig zijn en het effect beperkt is (ik denk dat je het dan hebt over scholen sluiten, maar ook bedrijven die niet essentieel zijn sluiten, niet meer onnodig naar buiten etcetera).
Ik verwacht hooguit een extra maatregel op het onderwijs (door de druk, niet omdat er aanvullend inzicht is) én de oproep voor iedereen om zijn verantwoordelijkheid te pakken:
- Ga niet hamsteren, dat is echt niet nodig en je brengt mensen die wel door moeten werken (zoals verpleegkundigen) in de problemen want die staan 's avonds voor lege schappen
- Als je verkouden bent (of meer): blijft thuis!
- Help ouderen en kwetsbaren door boodschappen voor ze te doen, bel ze wat vaker etcetera
- Vermijd onnodig sociaal contact; even geen verjaardagsfeestjes, geen monkeytown, geen sportclubs etcetera. Wandelen, hardlopen en fietsen moet kunnen, maar in kleine groepjes (bij voorkeur alleen met je huisgenoten)
- Zorg voor een goede hygiëne, was vaak je handen, blijf gezond eten (geen idee of dat uitmaakt, maar ik zou hem erin stoppen

) etc
Ik verwacht eerlijk gezegd geen regels waarbij we maar met hele kleine groepjes de winkels in mogen of dat niet noodzakelijke winkels dicht moeten. Het effect is er beperkt (of niet) en het triggert weer gedrag dat je niet wil (opeens nog iedereen naar de bouwmarkt).
Maar we zullen het wel zien.