Er zijn parkeergarages waar ik ook geneigd ben om het te doen, om de simpele reden dat de vakken zelfs voor een relatief smalle jaren 90 auto al eigenlijk te smal zijn. Zet een paar wat grotere auto's naast elkaar (bij deze garage zit er bovengronds een EY-vestiging, dus relatief veel Tesla's daar en Tesla's zijn heel breed) en je kan niet meer normaal op een vak staan.

Hann1BaL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:44:
Ik geloof niet zo in het onkunde-argument.
Simpelweg omdat je bij onkunde, na het uitstappen kunt zien hoe je geparkeerd staat en daar dan alsnog wat aan kunt doen.
Dit wordt vooral bewust gedaan door de wat meer asocialen in de wereld. Ik kan de motivatie soms wel voorstellen van het bang zjn voor schade, maar dat is natuurlijk geen valide excuus om meer dan 1 plek in beslag te nemen.
Jammer dat de mens zo in elkaar steekt.
Het is vaak geen onkunde (in een aantal gevallen overigens wel 100%), het is of desintresse, asogedrag of verkeerd aangelegd parkeerterrein.
Ik zie het bij de supermarkt bij mij in de buurt ook. Auto komt aanrijden, draait dwars over het vak, waarbij één wiel op het naast gelegen vak uitkomt, bestuurder stapt uit en loopt weg.
wolly_a schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:36:
Bekende irritatie inderdaad. Het dubbel parkeren lijkt vaak voorbehouden aan bepaalde merken waarvan ook de richtingaanwijzers optioneel zijn en waar de elektronica dusdanig slecht is dat het groot licht regelmatig onnodig aangaat op de snelweg. Je mag de merken zelf invullen...
[...]
Ik probeer die merken in te vullen met mijn reallife ervaring, maar ik kom eigenlijk op een lijstje dat uit vrijwel alle merken bestaat... Het is eerder de persoon achter het stuur dat een gemene deler is.
Hann1BaL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:55:
[...]
Dat is het spreekwoord had in eigen boezem steken verkeerd gebruiken.
Als je daar bang voor bent, kies je nog steeds voor een asociale oplossing. Parkeer ergens anders of accepteer. Er is gewoon geen valide excuus om 2 plekken in te nemen en het is jammer dat beboeten zo lastig is. Lijkt me een goed idee om daar wat aan te doen.
Alleen heb je ook niet altijd de keuzevrijheid om ergens anders te parkeren. De garage die ik aanhaalde is de enige in de ruimte omtrek waar je kan/mag parkeren als bezoeker.
In het geval van die garage is het een uitbater die nog net 10 plekjes extra eruit wil persen door de absolute minimale afmetingen voor een parkeervak aan te houden (1m60 breed, serieus, als je midden op het vak parkeert, staan aan beide kanten de wielen buiten het aangegeven vak

), met minimale tussenruimte (50cm). Dus ja, daar snap ik echt wel dat mensen meer ruimte gaan claimen.
Iets anders is het op een parkeerterrein waar meer dan genoeg ruimte is om normaal te parkeren.
LordSinclair schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:01:
[...]
Ik heb het ook gehad met een vriendin, bam deur tegen mijn auto. Ja dat poets je er toch zo weer vanaf. Nee je poets een deukje er niet zo weer vanaf.
Daarom zo ver mogelijk van de ingang parkeren en niet naast auto's met kinderzitjes achterin. Liefst ook niet naast leasewagens maar wel nette privé wagens (dus ouder dan 4 jaar maar nog steeds netjes).
Zeker met mijn cabrio zet ik hem zo veel en dicht mogelijk met de passagierskant langs een blinde muur of het einde van een rij vakken, zodat alleen de bestuurderskant risico op schade is en de ruimte daar maximaal. Maar die luxe heb ik helaas lang niet altijd.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier