Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 08:10
Mijn vraag
Drie jaar geleden heb ik een nieuwe verwarmingsketel (hetelucht) laten plaatsen van het merk Brink (allure downflow). Deze ketel communiceert met de (domme) thermostaat via ebus. Voor dit protocool zijn, voor zover ik heb kunnen vinden, geen leuke slimme thermostaten te verkrijgen.
Het liefst wil ik wel blijven moduleren en niet over(terug) gaan naar aan/uit schakelen van de ketel.

Ik vindt het best leuk om zelf wat in elkaar te knutselen, maar wil ik wel graag een beetje zeker zijn van mijn zaak. Ik heb wel een github pagina voor een ebus print: https://ebus.github.io/adapter/
met als software https://ebusd.eu/ gevonden. Maar voor zover ik kan is dit voor een vaillant ketel.

Het enige wat ik zou willen is dat de temperatuur op afstand in te stellen is.

Zijn er al mensen die hier ervaringen mee hebben, of andere betere suggesties hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel NUC
Linux
Home Assistant

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://ebusd.eu/
https://ebus.github.io/adapter/
Verder nog niks geprobeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 16:16
Ik heb zelf een brink WTW unit en gebruik eBus om met het apparaat te communiceren. Dit deed ik met de eBus-adapter van Esera, maar die trok te veel stroom van de bus waardoor de control unit niet genoeg stroom kreeg.
Na deze te hebben vervangen door de ebusd adapter 2.0 gaat dit wel samen.
Het belangrijkste is het vinden van de juiste csv file met de commando's voor jouw unit. Anders moet je die zelf zien te maken.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
Jij hebt de ebusd adapter in het ebus netwerk gehangen?

Wat kon jij initieel schakelen met de WTW? Zelf heb ik geen WTW namelijk.

Zijn de berichten op de ebus uit te lezen? Dat je kunt zien welk bericht de thermostaat op de bus zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-02 11:16
Volg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
Daar heb je bovenaan de thread een hele mooi knop voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
@Kees16

Helaas heb ik geen update sindsdien.

Ik heb wel op https://fromeijn.nl/connected-vaillant-to-home-assistant/ iemand gevonden die er ook mee bezig is /was. Maar ik heb geen contact met hem kunnen krijgen.

Jij zit in dezelfde situatie als ik?

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
Zelfde probleem. Voor Brink Allure mis ik de configuratiefile tbv ebusd.
Probleem bij programmeur van ebusd gemeld, maar nog geen antwoord.
Zie:
https://github.com/john30/ebusd/issues/374

Ik overweeg Brink zelf te benaderen voor de codes die ze op de bus hanteren.

Documentatie o.a. hier:https://ebus-wiki.org/doku.php/ebus/ebusdoku

Op de github zie je dat mijn schakeling al herkent Herstellerkodierung:
- Encon (=Brink Allure)
- Kromschroeder (Thermostaat)

Brink heeft een servicetool van Euro 350 maar dat is uitgebreider dan ik nodig heb. Voor wijziging van instellingen kan je om veiligheidsredenen beter op het toestel zelf via het paneel werken. Overigens staan hexcodes in de instellingen tabel in de handleiding.
Wel zou ik graag de 12 operationele parameters willen uitlezen via ebusd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
Ik heb zelf nog geen hardware aangeschaft omdat ik het nog niet als haalbaar zag.

Is het niet mogelijk om te sniffen op de ebus?
Dat je ziet welke commando de thermostaat gebruikt als je de temperatuur op bijvoorbeeld 20 graden zet?

Zijn die hexcodes ook voor temperatuur en ventilatie snelheid zoals je deze met de thermostaat kunt regelen, of echt voor de instelling van de ketel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-02 11:16
*knip*, dergelijke verzoeken passen beter in Vraag & Aanbod

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
royheidotting schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:15:
Ik heb zelf nog geen hardware aangeschaft omdat ik het nog niet als haalbaar zag.

Is het niet mogelijk om te sniffen op de ebus?
Dat je ziet welke commando de thermostaat gebruikt als je de temperatuur op bijvoorbeeld 20 graden zet?

Zijn die hexcodes ook voor temperatuur en ventilatie snelheid zoals je deze met de thermostaat kunt regelen, of echt voor de instelling van de ketel zelf?
Kennelijk worden alle niet begrepen commando's (zonder specifieke ebusd csv file mogelijk dus alle) naar de logfile gedumpt. Die groeit nu dus iedere dag. Dat zijn bytes met een specifieke codering. Als je de ebus documentatie bekijkt zie je dat deze bytes niet eenvoudig te interpreteren zijn.
https://ebus-wiki.org/doku.php/start
Daarom heeft John30 dus ook voor die apparatuur specifieke configuratiefiles gekozen.
Daarnaast kan je kennelijk ook nog een dumpfile laten aanmaken, maar zover heb dat nog niet getest.

Ik zag achteraf dat ik me vergist had vwb hexcode in de handleiding van de allure. Hoofdstuk 12 vermeldt PC codes voor hun softwaretool en dat zijn geen hexcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
@Kees16
Ik heb nog niemand gevonden die kan voldoen aan jouw gewenste situatie.
Dat wat jij graag wil is volgens mij precies hetzelfde als @JPHR en ik proberen te bereiken.

Je zou nog kunnen overwegen om een slime Aan/Uit thermostaat te kopen. Dan kun je wel voldoen aan je domotica vraag maar dan moduleert je ketel niet meer.

@JPHR
In het gunstige scenario kun je dus in die logfile de commando's halen die je nodig hebt om de temperatuur te zetten? Of zie ik dat verkeerd. Ik heb namelijk (nog) geen idee hoe het berichten verkeer er tussen de ketel en de thermostaat er uit ziet.

Ik heb destijds brink al eens gevraagd als ze nog plannen hadden om een slimme thermostaat te gaan ontwikkelen maar dat was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:33
Hier meld zich nog een geïnteresseerde.

Toevallig heb ik eind oktober nog antwoord gehad van Brink met het volgende uitsluitsel, niets nieuws helaas...
Geachte Bjab,

Uw Allure toestel kan voorzien worden van een slimme thermostaat of KNX systeem die aan/uit schakelt. Dit moet een eigen voeding (bv batterij) hebben.

De mogelijkheid om de ventilator te bedienen vanaf de thermostaat en om een eventueel aanwezige koeling in te schakelen vervalt.
Deze functies kunnen meestal middels een externe strandenschakelaar in de buurt van het toestel behouden blijven.

Het artikelnummer van zo'n schakelaar is 531927

Brink heeft zelf geen zo geheten slimme thermostaten en wij hebben geen ervaring met andere thermostaten.
Voor KNX is er wel een module van vaillant die met de oudere allure-toestellen werkte (modulair), maar intussen heeft brink blijkbaar zijn e-bus protocol zodanig aangepast dat het niet meer werkt, erg jammer. Mijn voorkeur heeft nog steeds een modulerende thermostaat, dus mocht er een tweaker zijn die het protocol kan ontrafelen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
@royheidotting
Specs physical layer and datalink layer:
Wikipedia: EBUS (serial buses)
Voorbeeld csv configuratiefile voor ebusd helaas voor renovent:
Hulp gevraagd voor Slimme WTW

Lijkt dus niet echt eenvoudig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 16:16
Voor wie nog een eBus adapter voor zijn domotica-systeem wil aanschaffen: je kunt je nu inschrijven voor de levering voor de eBus 3 adapter
Zodra ik mijne geleverd en werkend heb, dan is mijn v2 raspberrypi adapter beschikbaar ter overname.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 15:22
@tinus5 nooit binnen gekregen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Even een bumpje; in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen is ook veel interesse in ebus communicatie.
Is het nog gelukt aan de benodigde elektronica te komen, of contact te leggen met de makers?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1