Wat mag je verwachten van een decentrale wtw unit

Pagina: 1
Acties:
  • 20.438 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-05 12:46
In dit forum is meer dan eens decentrale wtw (bijv Climarad, Brink Air, Zehnder Stork) geopperd bij renovatie van oudere huizen. Omdat ons huis dateert van 1979 en intussen de isolatie is en nog wordt verbeterd, heb ik begin vorig jaar 1 decentrale wtw unit (incl. CO2 sturing) in de woonruimte (ca 45 m2) laten installeren.
Ik had namelijk intussen vastgesteld dat de aanwezige muurroosters prima ventileren als het waaide, echter bij windstilte liep de CO2 conc al snel op tot 1500 ppm en hoger ( 2 volwassenen in ruimte). De CO2 metingen werden afgelezen op zowel een SenseAir als een merkloze monitor (geen echt grote verschillen).

Na 1 jaar ervaring moet ik tot de conclusie komen dat de unit minder goed presteert dan dat ik verwacht had obv de opgegeven ventilatie capaciteit (max. 100 m3/uur) in combinatie met de CO2 sturing. Ik had verwacht dat bij 2 volwassenen in de ruimte <1000 ppm CO2 haalbaar zou zijn. Echter dat lukt alleen als ik de unit handmatig op de hoogste stand zet.

Voordat ik besluit om eventueel nog meer units bij te plaatsen ben ik benieuwd naar eventuele ervaringen met decentrale wtw van lezers binnen dit forum. En dan met name mbt: Hoeveel "max ventilatie capaciteit" was er nodig om een vooraf gesteld doel te realiseren? Tenslotte betekent een tweede decentrale wtw unit weer een gat in de buitenmuur/een stukje vrije binnenmuur opofferen/een significante kostenpost.

Ik heb met opzet geen fabrikant genoemd omdat ik niet de indruk heb dat "de oorzaak van mijn falende verwachting van decentrale wtw" merk afhankelijk is.

Veel decentrale wtw units claimen een max. ventilatiecapaciteit van ca 70 m3 per uur. Uitspraken over welke luchtkwaliteit (dwz ppm CO2 in grote lijnen) je dan mag verwachten worden nergens gedaan terwijl de fabrikanten ongetwijfeld over veel ervaringsgegevens zullen beschikken. Dus fabrikanten claimen wel ventilatie capaciteit maar niet een resultaat (en ik kan niet de ventilatie capaciteit meten maar wel het resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er hangt veel af van hoe de unit gemonteerd en ingesteld is. Een fabrikant kan dat niet voorspellen.
Op vol vermogen voldoet hij dus wel aan je verwachtingen.
Er is dus een CO2 sturing ingebouwd, maar op welke waarde stuurt die? Jij verwacht dat hij boven de 1000 ppm op vol vermogen gaat, maar dat is blijkbaar niet zo. Hij vindt 1000 ppm dus acceptabel (instelling?), of meet zelf minder dan dat.
Meet je de 1000+ ppm CO2 op de plek van de afzuiging, of ergens anders in de kamer?
Is 'kortsluiting' tussen inblaas en afzuiging mogelijk?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-05 12:46
Bedankt voor het helpen meedenken.
De unit is conform voorschriften van de fabrikant geplaatst. Ik ga er vanuit dat er bij ontwerp een doel is nagestreefd. Het zal geen toeval zijn dat meerdere fabrikanten een unit met max ca 70 m3 per uur in de markt hebben gezet.
En inderdaad op vol vermogen voldoet de unit aan mijn minimum verwachting. De unit geeft meerdere luchtkwaliteit opties. Volgens email van de fabrikant 900, 1000, 1100, 1200 en 1300 ppm (alleen van toepassing op de auto stand). De meegeleverde handleiding is erg summier en bevat geen technische details. Ik heb voor de laagste ppm instelling gekozen. Het is mij nooit duidelijk geworden wat de precieze relatie is tussen de instelling en de ventilatiesnelheid.
Merendeel van mijn metingen vond plaats bij de unit (maar ik had niet de indruk dat de waardes binnen de woonruimte ver uit elkaar lagen).
Bij deze wtw unit zijn toevoer en afvoer verschillende openingen in de buitenmuur (onderlinge afstand is ruim een halve meter = schatting).
Wat misschien nog een mogelijkheid is, is dat de interne CO2 monitor (volgens mij een SenseAir) op drift is geraakt (bij automatic baseline correction en een niet bereiken van de ca 400 ppm achtergrond/buitenlucht zou de baseline omhoog kunnen kruipen?). Ik weet even niet hoe ik dat nu kan controleren - zal moeten wachten tot het weer buiten weer aangenamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Hier soortgelijke ervaring. Op een oppervlakte van 30m2, 1 decentrale wtw ventilatieunit. Op max vermogen blijft de co2 waarde rond de 1000 ppm hangen (4 personen) Apparaat kostte 2300 euro nieuw, ik heb hem gelukkig 2e hands van markplaats. Het helpt beter als ik de houtkachel aanzet; die zuigt zo hard verse lucht aan dat de ppm meer naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSear
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-12-2020
Beste, wij hebben een Brinck Air70 in de slaapkamer geplaatst omdat we schimmelproblemen hadden daar we niet met een open raam kunnen slapen (drukke straat).

Positief:
- de lucht wordt goed geventileerd, het is merkelijk aangenamer (en gezonder) om er te slapen
- het toestel is relatief makkelijk zelf te plaatsen (mits iemand een groot genoeg in de buitenmuur voorziet)

Negatief:
- het toestel zelf (op stand 1) maakt weinig lawaai, echter is al het straatlawaai te horen net zoals een raam op die plaats zou openstaan
- de filters zijn duur: deze die ook fijn stof tegenhouden kosten zo’n 50€ per stuk, en moeten iedere 2-3 maanden vervangen worden (al zal dit ook afhangen van het verkeer in de straat)
- deze zomer, m.i. op heel warme dagen en nachten, klinkt uit het toestel een random electonisch getik dat enkele minuten aanwezig is, dan weer weg gaat, dan er terug is
- nu in de winter, tijdens de laatste koude dagen, sijpelt er water (condens?) uit de binnenplaat op de vloer; rond de buis door de muur zelf is alles droog, maar binnenin de afdekplaat, aan de onderkant, is het nat
- en vooral: wij hebben het systeem zelf geplaatst, daar overal wordt aangegeven dat dit makkelijk is, wat ook zo is, en hebben nu geen enkele service: de firma waar we het gekocht hebben geeft geen service en verwijst ons naar de producent, de producent verwijst ons naar een plaatsingsfirma in Belgie, deze firma geeft aan ons niet te kunnen helpen daar het niet bij hen aangekocht is

Wij hebben dus twee concrete problemen die mogelijks onder garantie vallen, maar er is tot nog toe dus niemand die ook maar eens het probleem komt bekijken, en dit voor een installatie van zo’n €2.000.

Ik zou het toestel dus niet meer plaatsen, temeer daar het een enorm gat in de voorgevel vereist.

Jo Raes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 16:22
JoSear schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:51:
Beste, wij hebben een Brinck Air70 in de slaapkamer geplaatst omdat we schimmelproblemen hadden daar we niet met een open raam kunnen slapen (drukke straat).

Positief:
- de lucht wordt goed geventileerd, het is merkelijk aangenamer (en gezonder) om er te slapen
- het toestel is relatief makkelijk zelf te plaatsen (mits iemand een groot genoeg in de buitenmuur voorziet)

Negatief:
- het toestel zelf (op stand 1) maakt weinig lawaai, echter is al het straatlawaai te horen net zoals een raam op die plaats zou openstaan
- de filters zijn duur: deze die ook fijn stof tegenhouden kosten zo’n 50€ per stuk, en moeten iedere 2-3 maanden vervangen worden (al zal dit ook afhangen van het verkeer in de straat)
- deze zomer, m.i. op heel warme dagen en nachten, klinkt uit het toestel een random electonisch getik dat enkele minuten aanwezig is, dan weer weg gaat, dan er terug is
- nu in de winter, tijdens de laatste koude dagen, sijpelt er water (condens?) uit de binnenplaat op de vloer; rond de buis door de muur zelf is alles droog, maar binnenin de afdekplaat, aan de onderkant, is het nat
- en vooral: wij hebben het systeem zelf geplaatst, daar overal wordt aangegeven dat dit makkelijk is, wat ook zo is, en hebben nu geen enkele service: de firma waar we het gekocht hebben geeft geen service en verwijst ons naar de producent, de producent verwijst ons naar een plaatsingsfirma in Belgie, deze firma geeft aan ons niet te kunnen helpen daar het niet bij hen aangekocht is

Wij hebben dus twee concrete problemen die mogelijks onder garantie vallen, maar er is tot nog toe dus niemand die ook maar eens het probleem komt bekijken, en dit voor een installatie van zo’n €2.000.

Ik zou het toestel dus niet meer plaatsen, temeer daar het een enorm gat in de voorgevel vereist.

Jo Raes
Kan je nu even, enkele maanden later nog wat ervaringen delen? Ik twijfel ook heel erg om een brink Air 70 te plaatsen (drietal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06-2024
jorge.regula schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Kan je nu even, enkele maanden later nog wat ervaringen delen? Ik twijfel ook heel erg om een brink Air 70 te plaatsen (drietal)
Ik hou me ook aanbevolen! Overweeg ook om decentrale WTW units aan te laten plaatsen en gebruikerservaringen zijn schaars maar zeer waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 09:01
Zelf heb ik geen 1e hand ervaring met een decentrale WTW, wel heb ik er vorig jaar een beetje onderzoek naar gedaan en uiteindelijk heeft een collega destijds een viertal units geplaatst. (Samen gedaan, kernboringen gemaakt en aangesloten).

Tot heden is hij er zeer over te spreken, hij heeft geen dure units genomen maar deze geïnstalleerd: https://allcata.de/dezent...waermerueckgewinnung-solo

Sturing doet ie via een zelfgebouwde setup (volgens mij 2 relays en een c02 sensor op een esp32..). Die units zelf hebben geen "slimheid" maar gewoon een schakelaar die je handmatig om kunt zetten.

Hier, in dit topic, heeft iemand de ervaring dat er condenswater aan de binnenzijde langs de muur loopt, dat mag normaliter niet voorkomen en is in de regel een montageprobleem, in de handleiding van de units die we hebben geplaatst stond aangegeven dat de boring met een afschot van 3° naar buiten dient te worden geplaatst, dit ivm condenswater.

Zelf heb ik er voor gekozen een centrale WTW te gaan plaatsen (omdat het hele huis toch "open" ligt..)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdmekenkam
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04 09:15
zelf een paar weken alles wat decentraal en WTW heet onderzocht online.

Ik kwam uit op 3 merken:
1 Zehnder comfospot 50 of comfoair 70
2. Fresh-r on the wall
3. en tegnis DCU-w

1 is het meest uitgewerkte product. twijfel over de capaciteit en de hierboven beschreven c02 vraagtekens + de herrie.
2 lijkt prima. Wat kleine producent volgens mij. Over de 2k toen ik een prijs opvroeg. Vond ik een beetje fors
3. deze lijkt het beste uitgewerkt. Ook te combineren met laag temperatuur verwarming en een versie met warmtepomp die ook kan koelen. Prijs volgens mij rond de 1600/1700. Voor mij qua 'kast te groot', anders had ik dit gekocht.

Andere merken (Xpelair, Brink, Tilmar, etc.) hebben allemaal specifieke problemen: condenswaterafvoer nodig, 60cm lange muurdiepte nodig, lomp binnenpaneel, etc.

Ben geen expert, maar wellicht helpt dit een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Hier een paar jaar terug twee Suedwind Ambientika WiFi’s geplaatst. Werken prima voor het vochtgehalte, maar CO2 is wel een dingetje. Die komt met 2 man in de woning op zijn middelste stand toch ver boven de 1000PPM uit. Zit er aan te denken een derde in de woonkamer bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:49
Als je de ruimte hebt zou ik een centrale wtw unit nemen, ook al gebruik je hem maar voor 1 of 2 kamers. Die dingen zijn uitontwikkeld, stil en genoeg capaciteit. Aansluiten is niet moeilijker dan zo'n decentraal ding.
Edit: en de prijs is misschien nog wel lager

[ Voor 9% gewijzigd door Paide22 op 09-08-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
In het verleden heb ik wel gekeken naar decentrale WTW (de enkele buisvorm), maar bij nader inzien ben ik er nog niet van overtuigd dat het het rendement zal opleveren in vergelijking met een gewone ventilator. Het grootste "probleem" zie ik in het om en om in en uitblazen. De warmte wordt wel opgevangen in de warmtewisselaar, maar de lucht die uitgeblazen wordt, moet wel weer aangevuld worden. Dit zal wel weer van buiten moeten (koude lucht), eventueel via een ander warme ruimte. En vice versa, bij inblazen wordt warme lucht (ergens) naar buiten gedrukt. Netto zou er dus weinig verschil zitten tussen een standaard ventilator en een enkele decentrale (buis) WTW. Een dubbele buis https://www.ventilatielan...entrale-wtw-unit-d60.html zal wel beter zijn, zodat de warme en koude lucht wel uitgewisseld worden, maar dan heb je weer 2 gaten nodig, en kan je eigenlijk over op een centrale unit zoals @Paide22 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Hier hebben wij ook gekeken naar een centraal WTW systeem in een bestaande jaren 70 woning. We gaan de hele benedenverdieping aanpassen maar helaas is een centraal niet mogelijk. Dan halen we werkelijk het hele huis overhoop en dan nog word het vol uitdagingen.

Wel wil ik goede ventilatie en zo een decentraal WTW systeem

Ik zit alleen met het probleem dan de woonkamer/keuken over de volledige breedte zijn voorzien van glas. Ik kan nergens fatsoenlijk door de muur naar buiten.

In de nabij gelegen hal kan dat wel prima, maar ik wil juist dat de woonkamer/keuken geventileerd word. Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar is er een decentraal WTW unit waarbij je dmv een buis de schone/vuile lucht uit de nabij gelegen ruimte kunt halen?

zouden de decentrale systemen zonder problemen heel iets verlengt kunnen worden? dit idee dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m628gqQRQEZWyb-v9C9l6XyS0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r8QJrydBtmz7PV5aNlm4LXKd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
joostbo schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:33:
Hier hebben wij ook gekeken naar een centraal WTW systeem in een bestaande jaren 70 woning. We gaan de hele benedenverdieping aanpassen maar helaas is een centraal niet mogelijk. Dan halen we werkelijk het hele huis overhoop en dan nog word het vol uitdagingen.

Wel wil ik goede ventilatie en zo een decentraal WTW systeem

Ik zit alleen met het probleem dan de woonkamer/keuken over de volledige breedte zijn voorzien van glas. Ik kan nergens fatsoenlijk door de muur naar buiten.

In de nabij gelegen hal kan dat wel prima, maar ik wil juist dat de woonkamer/keuken geventileerd word. Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar is er een decentraal WTW unit waarbij je dmv een buis de schone/vuile lucht uit de nabij gelegen ruimte kunt halen?

zouden de decentrale systemen zonder problemen heel iets verlengt kunnen worden? dit idee dus?

[Afbeelding]
Ja, die systemen bestaan; je plaatst een unit in de muur tussen twee kamers, dus je blaast/zuigt dan lucht van de ene naar de andere kamer. In die tweede kamer komt dan een unit naar buiten toe.

Zie bv https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-forward maar andere merken hebben dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hopelijk toegestaan:
Ik zoek specifiek ervaringen met de Mitsubishi VL-50 en VL-100 decentrale ventilatie oplossingen:

Ervaringen met VL-50 en VL100 ventilatie units van Mitsubish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
il-Principe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:27:
In het verleden heb ik wel gekeken naar decentrale WTW (de enkele buisvorm), maar bij nader inzien ben ik er nog niet van overtuigd dat het het rendement zal opleveren in vergelijking met een gewone ventilator. Het grootste "probleem" zie ik in het om en om in en uitblazen. De warmte wordt wel opgevangen in de warmtewisselaar, maar de lucht die uitgeblazen wordt, moet wel weer aangevuld worden. Dit zal wel weer van buiten moeten (koude lucht), eventueel via een ander warme ruimte. En vice versa, bij inblazen wordt warme lucht (ergens) naar buiten gedrukt. Netto zou er dus weinig verschil zitten tussen een standaard ventilator en een enkele decentrale (buis) WTW. Een dubbele buis https://www.ventilatielan...entrale-wtw-unit-d60.html zal wel beter zijn, zodat de warme en koude lucht wel uitgewisseld worden, maar dan heb je weer 2 gaten nodig, en kan je eigenlijk over op een centrale unit zoals @Paide22 zegt.
Maar waarom zouden fabrikanten zoals de Zehnder ComfoAir 70 een redement van 80 tot 90% noemen?
De enkele buis vorm zijn de luchtstromen ook gescheiden, de brink air 70 bijvoorbeeld ook, of bedoel je die dingen welke elk 60-70 seconden de luchtstroom omdraaid?

Ik ben ook aan het kijken naar een D-WTW en de cijfers zijn wel spectaculair, ze claimen allemaal als het buiten rond 5c en binnen 20 dan zal er ongeveer 18c lucht ingeblazen worden.

Bij luchtverwarming kan een WTW zeer nuttig zijn, bij vloerverwarming voegt het fors minder besparing toe en is het meer een comfort kwestie.
Vloer meer stralingwarmte en Lucht meer confectiewarmte.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2022 12:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
mr_evil08 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Maar waarom zouden fabrikanten zoals de Zehnder ComfoAir 70 een redement van 80 tot 90% noemen?
De enkele buis vorm zijn de luchtstromen ook gescheiden, de brink air 70 bijvoorbeeld ook, of bedoel je die dingen welke elk 60-70 seconden de luchtstroom omdraaid?

Ik ben ook aan het kijken naar een D-WTW en de cijfers zijn wel spectaculair, ze claimen allemaal als het buiten rond 5c en binnen 20 dan zal er ongeveer 18c lucht ingeblazen worden.
Ik heb mijn twijfels dus over het nut van die 1-pijps systemen waarbij de airflow dus om en om geschakeld worden vanwege de over- en onderdruk die gecreeerd wordt in de ruimte (die units kan je voor een paar honderd euro kopen). N.b. de Endura Twist is b.v. een uitzondering op dit principe, omdat deze gekoppeld is en dus geen drukverschil gecreeerd wordt, maar dat is ook niet echt een 1-pijps systeem.

De Zehnder en de Brink hebben het tweegaten probleem opgelost door gewoon één groot gat (250-270 mm) te maken/gebruiken en intern te scheiden.

Uit de handleiding haal ik dat qua rendement de Zehnder alleen 90% is bij de laagste flow, nominaal zit deze dichter bij de 76%. En voor de "luchtstroomflippers" zal het lastig zijn om het rendement te berekenen omdat daar meerdere onbekenden in zitten (mede door de verandering van stroomrichting), maar dat zal zeker lager zijn dan van een gescheiden systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVHu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-03-2022
Is het een optie om de uitgang van de decentrale WTW te laten uitmonden in een vrij goed verluchte veranda waar de temperatuur in de wintermaanden gemiddeld toch zo 'n 5°C hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Desmoerick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:32:
Hier een paar jaar terug twee Suedwind Ambientika WiFi’s geplaatst. Werken prima voor het vochtgehalte, maar CO2 is wel een dingetje. Die komt met 2 man in de woning op zijn middelste stand toch ver boven de 1000PPM uit. Zit er aan te denken een derde in de woonkamer bij te plaatsen.
ik heb dus hetzelfde probleem met dezelfde units. Er een bij plaatsen lost mijn inziens niks op, want ze moeten samenwerken. Bijv. Als twee units inblazen, moet de derde unit deze ingeblazen debiet weer uitblazen. En die heeft in zijn eentje te weinig capaciteit. Andersom, als een inblaast, moeten de andere twee dit uitblazen maar die hebben tezamen teveel debiet. Wellicht zie ik het verkeerd, maar mijn inziens moeten de inblaascapaciteit en de afzuigcapaciteit gelijk zijn aan elkaar. Dus dan vier units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
Ik ben ook aan het uitzoeken welk systeem goed ervaren wordt. Ik kwam zelf uit bij Vantubo waar je de units kan laten samenwerken in een master slave principe. Ik wil het voor een woonkamer van 60m2 gebruiken waar ik aan elk uiteinde van de kamer een wtw unit wil plaatsen (2 dus in totaal van elk max 68,5m3 per uur) . Dit zou vele malen makkelijker te realiseren zijn dan een moeilijk buizensysteem naar de zolder toe.

Is er iemand die ervaring heeft met de (Ecocomfort) Vantubo wtw units? En wat is de ervaring met het geluid wat decentrale wtw units produceren? Ik hoop niet dat je daarmee een continue brom in huis haalt. In de folder staat 12.5dB maar ik heb geen idee hoe storend dat is en of dit tijdens normaal gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Ik zit me ook in te lezen op decentrale WTW oplossingen.

Wij hebben zelf een gerenoveerd hoekhuis met een oude schoorsteen met 4 rookkanalen (mooi weggewerkt), welke midden in de woonkamer (30m2) en mooi grenst aan de master bedroom (13m2), werkkamer (6,5m2) en hal boven. Hierop zit al 1x de afvoer van de keuken afzuigkap. Qua isolatie alles is aangepakt. Vloer, dak en spouwmuur geisoleerd. Alle ramen en deuren HR+++ en warmtepomp, zonneboiler, zonnecollectoren en panelen.

Alleen resulteert dit in combinatie met vloerverwarming zowel beneden (natbouw) als boven (droogbouw), vooral op koudere dagen, in erg droge lucht.

Nu kwam mijn vader met de tip om 2x een Decentrale WTW-unit Ø100 te plaatsen.

We zouden dus inderdaad 2x zo'n decentrale WTW unit kunnen installeren. Maar zou het persoonlijk mooier vinden als er 1 of 2 kanalen gebruikt kunnen worden gebruikt voor aanvoer boven en beneden en 1 voor afvoer.

Wat denken jullie?

Edit Bij Vantubo krijg ik als antwoord op het eventueel gebruiken van 1-buis oplossingen:

"Decentrale ventilatie unit met WTW moet een direct afvoer naar buiten met een specifieke afstand hebben, dit bedoelt het is niet mogelijk om de lucht via buis naar de dak evacueren" Dus direct in gevel en niet via buizen/schoorsteenkanalen. Ook al vind ik dit gek. :?

Edit2: Een oplossing zoals Vasco Decentrale WTW-Unit D60 zou kunnen, maar is mij veel te groot. Zoek dus liever wat kleinere buis oplossingen die gezamenlijk of los van elkaar in- en uitvoer kunnen regelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mesh op 11-03-2022 13:32 . Reden: Nieuwe info ]

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
Reden dat die buis van een enkele aan/afvoer niet te lang mag zijn is dat de luckht tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Als de buis te lang is verplaats je niet voldoende lucht de hele buis door en heb je er niets aan. Vantubo heeft ook units met twee losse kanalen die je mogelijk door de schoorsteenkanalen kan leggen?

Verder ben ik nog steeds benieuwd of iemand ervaring heeft met Vantubo wtw units. Ziet er betaalbaar en compleet uit maar ik zie niet veel mensen dit merk noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Seroendeng schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:31:
Reden dat die buis van een enkele aan/afvoer niet te lang mag zijn is dat de luckht tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Als de buis te lang is verplaats je niet voldoende lucht de hele buis door en heb je er niets aan. Vantubo heeft ook units met twee losse kanalen die je mogelijk door de schoorsteenkanalen kan leggen?

Verder ben ik nog steeds benieuwd of iemand ervaring heeft met Vantubo wtw units. Ziet er betaalbaar en compleet uit maar ik zie niet veel mensen dit merk noemen.
Dank voor je reactie. En klopt, ik heb de dubbele kanalen units gezien, maar dat zijn vrij grote dingen. Hoop juist een slimme buisoplossing te vinden die mooi weggewerkt kan worden in de oude schoorsteenkanalen.

Maar misschien toch beter om nog even te wachten tot we eind dit of begin volgend jaar een opbouw gaan laten plaatsen, dan kan er wellicht daar iets komen.

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Seroendeng schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:31:

Mesh schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Dank voor je reactie. En klopt, ik heb de dubbele kanalen units gezien, maar dat zijn vrij grote dingen. Hoop juist een slimme buisoplossing te vinden die mooi weggewerkt kan worden in de oude schoorsteenkanalen.

Maar misschien toch beter om nog even te wachten tot we eind dit of begin volgend jaar een opbouw gaan laten plaatsen, dan kan er wellicht daar iets komen.
Welke units bedoelen jullie hier?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Glenfiddich schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:44:
[...]

[...]

Welke units bedoelen jullie hier?
De fresh-r bevoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:27
Seroendeng schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:46:
Is er iemand die ervaring heeft met de (Ecocomfort) Vantubo wtw units? En wat is de ervaring met het geluid wat decentrale wtw units produceren? Ik hoop niet dat je daarmee een continue brom in huis haalt. In de folder staat 12.5dB maar ik heb geen idee hoe storend dat is en of dit tijdens normaal gebruik is.
Ik heb sinds kort een (Vantubo) Ecocomfort 2.0 Smart in mijn slaapkamer laten installeren.
Het apparaat heeft 4 standen/snelheden: sleep, 1, 2 en 3. In de stand sleep hoor je hem niet, in stand 1 enigzins (prima om bij te slapen) en in stand 2 en 3 hoor je hem behoorlijk. Ik lig op zo'n 3-4m afstand van de unit.
Een belangrijk aspect hierbij is het omschakelen van de luchtstroom richting: hij stopt vrij plotseling en daarna neemt het geluid gedurende een 3-tal seconden weer toe. In stand 2 werd ik er wakker van. Maar misschien is dat een kwestie van gewenning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrins
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
We overwegen een decentrale wtw unit. Kregen het advies voor zehnder 70. Hier lees ik toch wat twijfels. Kan iemand mij advies geven voor wat momenteel ws de beste unit is (co2, rendement vwb wtw en geluid). Onze woonkamer is 42 m2, huis van 1935, wel behoorlijk geïsoleerd. Met kiepraampje open stijgt co2 meter in de loop van de avond naar 900 (2 personen). Hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C. Dertien
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
Zit al langere tijd te kijken op dit forum naar decentraal ventileren. Probleem met de meeste installaties is dat ze heel groot zijn en vaak gecombineerd waardoor de in en uitstroom vlak bij elkaar zitten. In die zin lijkt mij een enkele buis meer logisch zodat er ook een luchtstroom gaat ontstaan over een grotere afstand. Daarvoor heb je dan wel een systeem nodig met warmteterugwinning. Omdat het in een dergelijk geval altijd om twee units gaat is het gevolg dat beide om en om in en uit moeten blazen. Dat gebeurd met een interval van 1 tot anderhalve minuut. Blauberg heeft een dergelijk systeem waarbij je werkt met een master en slave opstelling. Voordeel is dat de unit in de wand veel kleiner is dan bij andere installaties. Een ander systeem is Move Air. Voordeel van dit systeem is dat de unit aan de binnenkant klein is (16 cm in het vierkant en voorzien kan worden van een onopvallende kap. Een ander belangrijk punt is dat zij ook een geluidsdempende kap hebben voor de buitenkant. Met buizen en kappen krijg je vaak een verstrekend geluid van buiten dus dit is voor mij wel belangrijk. De filters die zij aanbieden kosten ook rond de € 50 euro maar dan krijg je wel 10 stuks dus dat valt enorm mee. Vraag is of een dergelijke techniek echt de luchtstroom op gang brengt en of iemand ervaring mee heeft met MoveAir of een dergelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Modbreak:Dit topic begint nu een beetje teveel overlap te krijgen met het algemene Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning topic naar mijn idee.
Ook is de vraag van @PGMO alweer 2 jaar geleden.

Ik sluit dit topic. @PGMO mocht jij dit toch anders zien, dan kun je mij een bericht sturen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.