avec_style schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:58:
...
Het enige wat misschien jammer is, is dat deze telefoon niet zo een goede zoom heeft als de S20 Ultra. Want als je dat eenmaal gewend bent dan wil je niks anders. Maar je moet keuzes maken en ik denk dat de Sony in zijn geheel veel beter bij mij past.
Dit is natuurlijk per persoon verschillend, maar ik denk dat ik er niet zoveel waarde aan zal hechten. Mijn ervaringen uit het verleden met de telefoons die ik had was dat ik eerder een ultrawide camera mistte, dan een zoomlens. Ja, zo nu en dan gebruikte ik wel de zoom functie, maar veel meer dan een 2x of 3x zoom had ik nauwelijks nodig. In situaties dat ik echt veel zoombereik nodig heb, denk ik dat ik nog altijd liever naar mijn DSLR grijp.
Hier had ik het gisteren nog met mn vriendin over; smartphone camera's zijn nu zo divers en qua kwaliteit al jarenlang meer dan goed genoeg voor vrijwel alles (low light daargelaten), dat ik mij afvraag hoe vaak ik mijn DSLR nog ga gebruiken. Ik gebruikte die eerlijk gezegd ook alleen op vakantie, daarvoor is hij destijds ook aangeschaft (en voor later als er kinderen komen daar echt goede foto's van te maken). Maar zelfs op vakantie twijfelde ik tot nu toe, met de Xperia XZ, al vaker van: hmm.. heb ik de DSLR echt nodig, want dan moet ik die logge camera met tas, extra accu en 1 of 2 extra lenzen weer meeslepen? Dan loop je toch een stuk minder vrij rond, ga je wandelen in de bergen is dat lastig, ga je onderweg op een terrasje zitten moet je weer extra op die tas letten enzovoorts. De telefoon zit gewoon in je zak, heb je toch altijd al bij je.
Een quote die sommigen ook wel eens maken en waar ik het ook mee eens ben: de beste camera is diegene die je (altijd) bij je hebt.
Ik heb zelf trouwens altijd een redelijke aversie gehad tegen Samsung telefoons, alhoewel dat de laatste jaren minder is geworden. Voorheen was Touchwiz echt dramatisch mijn inziens, als ik ook de Samsung telefoons van mij schoonfamilie zag was t om te huilen. Trage UI, na 1 of 2 jaar gebruik werden die telefoons zo traag als wat, alle kleuren zo oversaturated, destijds een heel matig/slecht updatebeleid, nee... het is niet mijn ding. Gelukkig is Samsung hier grotendeels op teruggekomen en hebben ze inmiddels een veel cleanere UI en beter updatebeleid, maar toch zal ik niet snel een Samsung overwegen. De Galaxy Note reeks is de enige die ik nog zou willen gebruiken, maar gezien andere opties op de markt staat zelfs deze meestal vrij snel lager op de lijst.