Producten Coolblue verdwenen uit de pricewatch

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RodeStabilo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:10:
[...]

@ehtweak ik weet niet of je sarcastisch bent, maar 15 miljoen winst op 1,5 miljard omzet is niet zo denderend, toch?
Ik ben slechts een boodschapper... ;) Ze (= Coolblue) vertelden zelf hoe goed ze het allemaal doen/deden...
Dus. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Ik lees als reactie op één van de bovenstaande emerce links dat ze de openstaande affiliate betalingen ook niet hebben gedaan. Klinkt niet echt hoopgevend.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 25-02-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

XWB schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Daarom is EBITDA interessanter dan nettowinst. En dat is bij Coolblue ook geen vetpot, de marges zijn gewoon laag.
Van 26,9 M naar 34,5 M.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:44:
Geloof er inmiddels vrij weinig meer van. Kijk net bij de 2 grootste leveranciers van CoolBlue en wat blijkt? Nog steeds grote voorraden van hardware etc. Er is nergens echt een tekort aan op dit moment, vreemde zaak.
>:) Als leverancier van Coolblue zou ik nu dollartekens zien en dezelfde strategie toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:15

Stewie!

Keen must die!

__fred__ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:22:
Ik lees als reactie op één van de bovenstaande emerce links dat ze de openstaande affiliate betalingen ook niet hebben gedaan. Klinkt niet echt hoopgevend.
De banken staan in de rij om groeiende succesvolle bedrijven te financieren. En hun 49% aandeelhouder heeft miljarden te besteden. Dus impact op je omzet en winst door een cash tekort lijkt ook niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

FiXeR.nl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:36:
[...]

>:) Als leverancier van Coolblue zou ik nu dollartekens zien en dezelfde strategie toepassen.
Er is geen enkele consument die zijn aankoop uitstelt, dus omzet en winst mislopen is niet echt een goede strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44
@Stewie! Maar wel een hoop die het ergens anders komen voor een prijsverschil van 10% ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:42:
@Stewie! Maar wel een hoop die het ergens anders komen voor een prijsverschil van 10% ;)
Als al je kosten (personeel, kantoor) doorlopen, en je maakt winst op de producten die je doorverkoopt, heeft “hamsteren” echt heel weinig zin bij elektronica. Het kost alleen maar geld en de kans dat er schaarste ontstaat en je dan kan vragen wat je wilt (en het ook schaamteloos zal doen) is extreem klein. Die oude Samsung tv die je nu hamstert is na april weer oud, dan is het 2020 model al op de markt.

Het is veelzeggend dat niemand de uitleg geloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endantwit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 18:49
Meer merkwaardigs rondom Coolblue
Ook merkwaardig: de vlag van Coolblue die halfstok hangt en volgens het ecommerce-bedrijf er zo bij hangt vanwege de wind (“Met de afgelopen stormen zijn twee vlaggen al gesneuveld en we hopen dat op deze manier deze vlag de stormen wel overleeft”); dat is natuurlijk geen normale reactie, want waarom haal je die vlag dan niet naar binnen?

En wat is er aan de hand met de instorting van het gebouw aan de Conakryweg in Amsterdam, waarbij een dode is gevallen, en waar volgens Google Maps een distributiecentrum van Coolblue is gevestigd?
Bron: https://www.ecommercenews...t-meer-toelichting-geven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Ondertussen krijg HAL (49% aandeelhouder) klappen op de beurs, van 145 naar 135 op 2 dagen tijd.

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11873/HAL-Trust.aspx

Wat er ook gaande is, de strategie waarbij men heel stilletjes de prijzen opdreef, marketing weghaalde en pas nadat er druk van de pers kwam half een half met een uitleg op de proppen komt voorspelt niet veel goed.

Wat wel kan is dat ze groothandelaar zijn gaan spelen en vasthangen aan contracten met fixed prijzen waardoor ze in de problemen komen als ze niet kunnen leveren maar dan nog zit je in dit geval met overmacht zou ik denken?

En dan nog is de gang van zaken heel eigenaardig, alles wijst erop dat het intern plots panier is ontstaan op vrijdag en iedereen moet zwijgen. Dan doen ze de communicatie open, roepen ze corrona en gelijk gaat de communicatie terug dicht.

Wat is de boodschap van CB nu echt naar de consument?

We willen geen klanten meer lokken, we willen geen marketing meer en we willen dat als je toch nog bij ons komt het veel goedkoper gaat halen bij de concurent.#Coronna

Moch hun uitleg kloppen, reken al maar uit hoeveel Coolblue moet verkopen enkel en alleen al om de verdampte beurswaarde van HAL te compenseren. En dan hoeveel extra om te compenseren voor het gezichtsverlies bij de consument.

En wat denk je dat Coolblue hun leveranciers momenteel doen? Die zijn allemaal aan het kijken wat hun risico is en zullen nu plots veel kortere of instant betaaltermijnen eisen wat heel slecht nieuws is voor een dozenschuiver.

Wat er concreet gaande is laat ik in het midden maar 1 advies van CB zou ik wel opvolgen, voor het moment niets gaan kopen en met een grote boog rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@sprankel Misschien expres de boel laten klappen, omdat ze de toko voor geen goud aan Amazon willen verkopen en Pietertje Zwart maar lachen op Ibiza _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:44:
Geloof er inmiddels vrij weinig meer van. Kijk net bij de 2 grootste leveranciers van CoolBlue en wat blijkt? Nog steeds grote voorraden van hardware etc. Er is nergens echt een tekort aan op dit moment, vreemde zaak.
En dan dit nog:
Goederenstroom China komt weer op gang (Telegraaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb jarenlang flink wat bij Coolblue besteld.
En volgens mij zijn de prijzen al langer hoger dan bij de concurrent. Dat is namelijk de reden dat ik al meer dan een jaar niet meer bij Coolblue bestel, maar bij concurrenten als Bol, Mediamarkt, BCC en ja, Amazon.de .

Ben benieuwd wat de echte reden(en) achter deze rare acties van Coolblue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

nieuws: MediaMarkt en bol.com zien geen beperkingen op leveringen uit China
Of Coolblue is erg aan het overreageren of zij zijn zo goed dat ze iets gezien hebben dat de anderen nog niet door hebben, zeg het maar :P

Het is in ieder geval wel een marketing/communicatie faal. Door hun affiliates voor het grootste gedeelte* niet tijdig te informeren en 4 dagen in het duister te laten tasten zijn alle geruchten op gang gebracht.
Opvallend is dat ook producten waarvan geen tekorten te verwachten zijn, in prijs zijn gestegen. Ook 'Tweedekans'-producten, door klanten teruggestuurd of omgeruild, lijken een prijsstijging te hebben gekregen. Zo wordt een 'Tweedekans' iPhone 11 met 128GB voor 927 euro aangeboden, terwijl Apple deze nieuw voor 859 euro aanbiedt.
Hier blijkt imo uit dat ze gewoon rucksichtlos alle prijzen omhoog hebben gegooid zonder per productgroep te kijken wat het effect van het Corona virus is. Ik vind het erg apart en raar om je op deze manier voor te bereiden op een eventuele crisis ivm dit virus. Lijkt mij dat er wat anders aan de hand is maar goed, allemaal speculatie.

edit:
* dit haal ik uit een reactie van de frontpage bij het vorige artikel door wat blijkbaar een data analyst van tweakers is: chengbondkwok in 'nieuws: Coolblue stopt met marketing vanwege beperkte Chine.... Maar die mochten dan blijkbaar weer (officieel) niks zeggen tegen @TijsZonderH van de redactie van Tweakers.

[ Voor 26% gewijzigd door gws24 op 25-02-2020 16:58 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:29
sprankel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:12:
Ondertussen krijg HAL (49% aandeelhouder) klappen op de beurs, van 145 naar 135 op 2 dagen tijd.

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11873/HAL-Trust.aspx
Bijna elk aandeel op de beurs waar dan ook ter wereld krijgt klappen. Mijn portfolio zingt al dagen "Vandaag is rood" :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:17:
@sprankel Misschien expres de boel laten klappen, omdat ze de toko voor geen goud aan Amazon willen verkopen en Pietertje Zwart maar lachen op Ibiza _/-\o_
Ja tuurlijk, donderdag (20ste) publiceer je u jaarcijfers met de grootste omzet ooit en vrijdag (21ste) druk op je noodstop omdat je niet dik wilt cashen aan een Amazon? De ironie druipt er wel vanaf ;) Mogelijks willen ze het net Amazon zo gemakkelijk mogelijk maken door hun waarde eerst de grond in te boren?

Ik kan vollop gaan speculeren maar voor mij staat 1 ding reeds vast, er is een lijk in verre staat van ontbinding uit de kast gevallen.

Als ik mag speculeren gewoon omdat het leuk is:

- Jaarcijfers zijn gepubliceerd maar dat bleek toch niet echt de werkelijkheid te zijn.
- Hal komt erachter, Pieter word op non-actief gezet en Jaap Van Wiechen neemt de boel over.
- Jaap probeert te achterhalen hoe groot de schade is, wat de impact voor HAL is en probeert tijd en credit te kopen door het bedrijf op een heel laag pitje te laten draaien.
- Pieter vertrekt naar zijn buitenverblijf in Ibiza waar hij vaker komt
- Onder druk van de media is Jaap genoodzaakt toch iets van communicatie uit te sturen en beslist het op #Corrona te steken (Jaap heeft duidelijk geen kaas gegeten van crisis communicatie)
- De plotse Pieter verdwijning valt op natuurlijk dus hij word onder druk gezet een foto te publiceren op instagram waar hij schrijft: Zo blij dat het hier niet stormt 🙏🤪 Trots op m’n team #flexibel

Waarbij het de vraag is of Pieter wel degelijk in het buitenland zit, want bij Hal Investment claimen ze dat iedereen daar die ook maar iets met Coolblue te maken heeft met verlof is. Dan klopt mijn speculatie weer niet, Jaap Van Wiechen is ook met verlof, ik mis iets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

gws24 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:50:
nieuws: MediaMarkt en bol.com zien geen beperkingen op leveringen uit China
Of Coolblue is erg aan het overreageren of zij zijn zo goed dat ze iets gezien hebben dat de anderen nog niet door hebben, zeg het maar :P

Het is in ieder geval wel een marketing/communicatie faal. Door hun affiliates voor het grootste gedeelte* niet tijdig te informeren en 4 dagen in het duister te laten tasten zijn alle geruchten op gang gebracht.

[...]
Hier blijkt imo uit dat ze gewoon rucksichtlos alle prijzen omhoog hebben gegooid zonder per productgroep te kijken wat het effect van het Corona virus is. Ik vind het erg apart en raar om je op deze manier voor te bereiden op een eventuele crisis ivm dit virus. Lijkt mij dat er wat anders aan de hand is maar goed, allemaal speculatie.

edit:
* dit haal ik uit een reactie van de frontpage bij het vorige artikel door wat blijkbaar een data analyst van tweakers is: chengbondkwok in 'nieuws: Coolblue stopt met marketing vanwege beperkte Chine.... Maar die mochten dan blijkbaar weer (officieel) niks zeggen tegen @TijsZonderH van de redactie van Tweakers.
Dit is toch ook een raar aspect van het verhaal? 'De need to know zijn op de hoogte gesteld?' Dus blijkbaar weet Tnet er wel degelijk iets van, als in, ze hebben een verklaring gehad, maar het persgedeelte dan weer niet? En dit mag dan vanuit CB niet gecommuniceerd worden naar de buitenwereld ofzo? 8)7 Zou me verbazen als ze dit op de lange termijn niet heel veel geld kost.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@sprankel de hoofd stijlbewaking heeft ook geen kaas gegeten van marketing maar doet het wel.

Ik denk dat het een stomme grap is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik was gister nog verbaast dat mijn gewilde item 50 euries duurder geworden is/was.....net weer gekeken en de oude prijs staat er weer. Het gaat om de Synology DS718+....schiet mij maar lek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gwoon Joep schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:12:
Ik was gister nog verbaast dat mijn gewilde item 50 euries duurder geworden is/was.....net weer gekeken en de oude prijs staat er weer. Het gaat om de Synology DS718+....schiet mij maar lek 8)7
UniFi AP AC Pro:
142-145 euro in de PriceWatch: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

162 euro bij Coolblue: https://www.coolblue.nl/p...uiti-unifi-ap-ac-pro.html

Ze vragen zelfs 160 euro voor een tweedekansje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Excuus aan diegene die dit ongepast vinden......volgens mij heeft de persoon die dit bedacht heeft bij CB teveel corona biertjes op.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ik ben echt reuze benieuwd naar hun omzetverloop in de laatste weken. Zijn Coolblue klanten bereid meer te betalen, minder prijsgevoelig dan bij budget verkopers of klanten die afkomstig zijn van prijsvergelijkingswebsites?

Of zou Coolblue meer weten over grote tekorten die aanstaande zijn? En waarom kopen ze dan niet massaal alles in? Andere partijen leveren wel nog uit en lijken wel nog geleverd te krijgen vanuit China.

Cashflow issues zullen ze niet hebben als de hele bancaire sector ze wilt bedienen en met een zeer sterke kapitaalkrachtige aandeelhouder aan boord.

Ransomware komt steeds voorbij, maar zou dat niet inmiddels uitgelekt moeten zijn als dat het echt is.

Gezien het uitblijven van reacties vanuit Coolblue vraag ik mij af er 1 maart 2020 groot nieuws is.

Het zal wel niet zo zijn, maar wat zou dat een fantastisch mooie deal kunnen zijn voor de oprichter en aandeelhouders.

[ Voor 33% gewijzigd door Stewie! op 29-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Stewie! Wat het vreemdste is is dat ze affiliates nog steeds niet hebben uitbetaald! Althans van wat ik vernam. En dat is heel vreemd voor zo'n grote toko.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Stewie! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:32:

Het zal wel niet zo zijn, maar wat zou dat een fantastisch mooie deal kunnen zijn voor de oprichter en aandeelhouders.
Interessante uiteenzetting, het zou wat zijn!

Ik weet dat Amazon in Nederland wel al deals heeft gemaakt met enkele 'grote' IT partijen als launchingpartners die alle fulfilment op een bepaalde IT segmenten (o.a. gaming, accesoires, laptops, etc) op zich gaan nemen uit Amazons naam.

Aan de andere kant is dat ook wel weer vreemd, want Amazon zou een sterk genoeg inkoopkanaal moeten hebben om dit ook in Nederland op te zetten. Een keuze voor bol.com inclusief alle partners past beter bij het productaanbod van Amazon dan een Coolblue die voornamelijk huishoudelijk, witgoed en IT spul verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Of ze proberen een massahysterie te creëren onder het mom van......

Een quote van CryptoNL: Wat het vreemdste is is dat ze affiliates nog steeds niet hebben uitbetaald! Althans van wat ik vernam. En dat is heel vreemd voor zo'n grote toko.

Misschien een faillissement in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Hou toch eens op met die speculatie over een overname door Amazon.... er is echt helemaal niets dat hier op wijst.

En verder neemt Amazon in gebieden waar geen restricties zijn op handelen (zoals gewongen een locale partner) gewoon dit soort locale partijtjes niet over. Waarom zouden ze ook, de naam gaat als eerste de deur uit en voor de logistiek of kennis hebben ze ze ook niet nodig. Een paar winkels openen kunnen ze ook nog wel als ze dat al zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Yowzawood Dat kun je wel zeggen, maar CB betaalde altijd affiliates supersnel uit en nu betalen ze 0,0 uit. ZONDER communicatie. Vreemd niet?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:40
Gwoon Joep schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:21:
Of ze proberen een massahysterie te creëren onder het mom van......

Een quote van CryptoNL: Wat het vreemdste is is dat ze affiliates nog steeds niet hebben uitbetaald! Althans van wat ik vernam. En dat is heel vreemd voor zo'n grote toko.

Misschien een faillissement in aantocht.
Een uitbetaling moet je handmatig aanvragen, dat is in ieder geval bij mij het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Dat ze dom bezig zijn en dat er wat aan de hand is blijft natuurlijk gewoon een feit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 13:24
sprankel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:06:
[...]

Ja tuurlijk, donderdag (20ste) publiceer je u jaarcijfers met de grootste omzet ooit en vrijdag (21ste) druk op je noodstop omdat je niet dik wilt cashen aan een Amazon? De ironie druipt er wel vanaf ;) Mogelijks willen ze het net Amazon zo gemakkelijk mogelijk maken door hun waarde eerst de grond in te boren?
Eensch, zolang ik de notities bij het jaarverslag niet kan vinden blijkt het lijk verdacht veel te lijken op schulden die ineens op de balans staan. Daar zit iets achter, omdat het tegenover 100 miljien aan zgn, contanten of opeisbaar geld staat. Daar zit ie ergens, en ik ben benieuwd of ze tot de 20e met z'n allen tegen een kast hebben aan staan duwen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 11:21
De jaarrekening kan je gewoon downloaden bij de KvK zodra deze gedeponeerd is (kost je een paar euro). Maar wat je nu ziet is dat ze voor 69mio aan 'Property, plant and equipment' op de balans hebben staan waar een langlopende schuld van 58mio en een kortlopende schuld van 14mio tegenover staat. De grootste stijging in cash zit 'm overigens meer in een forse verbetering in het werkkapitaal (+89mio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wat er ook aan de hand is, ik ga er voorlopig niets kopen. Als ze toch failliet gaan of overgenomen worden is garantie een stuk lastiger of onmogelijk. Behoorlijke faal dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:10

Ankh

|true

Nu hebben ze een telefoniestoring?
Aluhoedjes toch maar weer op? ;)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endantwit
Overigens ook opmerkelijk: er is vandaag (vooralsnog) geen nieuwe Pieterpraat-video gepost; de afgelopen weken werd die telkens op woensdagochtend online gezet en gedeeld.

Is er iets (persoonlijks) met Pieter Zwart aan de hand? :?

Ga maar na:
- Sinds het gedoe met affiliates heeft Pieter nergens écht gereageerd. Sterker nog: de radiostilte is atypisch voor Coolblue. Sprout heeft herhaaldelijk geprobeerd contact op te nemen en pas na enig aandringen mochten ze vragen per mail sturen (=geen 'fysieke' reactie) en uiteindelijk reageerde Pieter per WhatsApp ("Er is letterlijk niets meer te vertellen").
- In het FD werd Pieter gequoot: "Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt"

Vooral die laatste is een rare reactie als er van alles is gebeurd bij Coolblue. Dan hou je het toch niet alleen bij dát ene zinnetje? :X

(Het Financieele Dagblad is trouwens (net als BNR Nieuwsradio) onderdeel van FD Mediagroep, waarvan HAL (dat 49% Coolblue bezit) 100% van de aandelen heeft. Mocht er een 'complot' zijn, dan kun je ervan uitgaan dat FD niks kritisch zal schrijven of dingen in ieder geval nog even onder de pet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@endantwit Hij is op Ibiza.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endantwit
Says who? Het enige wat dit 'bevestigt' is een foto op zijn Instagram.

Die kan niet ingepland zijn?
Een CEO gaat niet terug naar Nederland als zijn jarenlang bewierookte bedrijf van alle kanten kritiek, opmerkingen en vragen krijgt?

Waarom heeft nog geen woordvoerder gereageerd?

Daar waar dat normaal wel gebeurt?

De radiostilte is écht atypisch. Helemaal voor Coolblue.

Ook die Pieterpraat-filmpjes... Gezien zijn kleding zijn ze allemaal op dezelfde dag opgenomen. Waarom komt er vandaag geen online? Is er iets ergs met hem aan de hand en voelt het ongepast om een filmpje van hem nu online te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endantwit
My two cents:

- Overname lijkt me sterk

- Er kan iets zijn met Pieter Zwart (zie mijn post); verklaart de rare, atypische radiostilte (maar dan weer niet het uitzetten van affiliate-links)

- Ransomware behoort ook nog steeds tot de opties. Ja, dat zou normaal gesproken moeten uitlekken, maar wat als klantendata niet gecompromitteerd is? Wat als het puur direct de financiële kant van Coolblue raakt. Wat als de waakhond Coolblue de tijd geeft om alles stil en adequaat af te handelen, voordat er iets naar buiten komt/moet komen?

De gehele gang van zaken is raar. On-Coolblue'aans.

Als we binnen een week nog geen uitleg hebben gekregen, dan ga ik voor ransomware. Dan is er hard, maar stil gewerkt aan iets, waarvan we de uitkomst niet/nooit zullen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:41
Op sprout staat een prima artikel wat het na mijn idee prima uitlegt en ook duidelijke verklaringen geeft vanuit cool blue

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endantwit
Jeroenzer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:36:
Op sprout staat een prima artikel wat het na mijn idee prima uitlegt en ook duidelijke verklaringen geeft vanuit cool blue
Vind je? :X
Een prima verklaring, maar waarom gaf het bedrijf niet gewoon direct uitleg aan de pers? De perswoordvoerder van Coolblue geeft daarover dinsdag even na twaalven in een mail aan Sprout uitleg: “Er was nog niet genoeg informatie over de beschikbaarheidsproblemen van onze leveranciers. Ook wilden we onze eigen Coolblue’ers en affiliate partners eerst op de hoogte brengen.” We worden om half 2 gevraagd om schriftelijk vragen op te sturen aan Coolblue, wat we direct doen.

Tegen drieën blijkt dat Coolblue het nalaat om onze vragen te beantwoorden. Wel krijgen we via de mail een officiële reactie van Coolblue-oprichter Pieter Zwart: “Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. We zijn erg blij met onze grote schuur. Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China.”

Eerder vandaag en gisteren reageerde de perswoordvoerder van Coolblue niet op mails, telefoontjes en voicemail-berichten van Sprout. Ook investeerder HAL, die 49 procent van de aandelen in Coolblue bezit, geeft telkens nul op het rekest. Zowel op telefonische verzoeken als per mail.
- Ze wilden eerst affiliate-partners op de hoogte brengen: deden ze pas op maandagmiddag, terwijl er al sinds donderdag(!) plots affiliates waren uitgezet
- Coolblue laat na om de vragen van Sprout te beantwoorden
- Via de mail(!) krijgen ze zogenaamd een officiële reactie van Pieter Zwart. Lees die quote nog eens. 90% komt vanuit de mail die de head of marketing had gestuurd naar affiliate-partners.
- Perswoordvoerder reageert niet op mediaverzoeken.
- HAL reageert nergens op

Maar jij vindt het een duidelijke verklaring vanuit Coolblue?
Het citaat is vanwege een onduidelijke reden enige tijd uit het artikel verdwenen, waarop Sprout de zakenkrant erover contacteerde. Het staat er inmiddels weer op.
Dit maakt het er allemaal ook niet logischer op. 8)7 (Zie mijn eerdere post over de link tussen het FD en HAL. :+ )

Wáárom zou je (als FD) een quote van Pieter Zwart opeens weghalen en pas na vragen van Sprout weer terugzetten?! :?

Something is going on........

[ Voor 11% gewijzigd door endantwit op 26-02-2020 17:50 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Er is zeker iets aan de gang. Coolblue heeft een negatief werkkapitaal (-170Mln) en financiert een groot deel van zijn activiteiten met het feit dat klanten vooruit betalen en dat leveranciers achteraf hun geld pas krijgen. Dit verschil is goed te zien in de jaarcijfers.

https://indd.adobe.com/vi...49-4dd8-beaf-a36a78b6ad6d

Op het moment dat de omzet sterk terugloopt, dan komen ze in de problemen. Het laatste wat je dus wilt is dat de omzet instort. Deze actie is, tenzij er nu al problemen zijn met leveranciers of kredietverstrekkers (er is 70 miljoen aan nieuwe kort- en langdurige obligaties aangegaan vorig jaar), m.i. onbegrijpelijk.

Gezien het feit dat ze helemaal geen schulden hadden in 2018, zou ik zeggen dat het aangaan van een kredietfaciliteit (bank of aandeelhouders), of nieuwe geldophaalronde bij de aandeelhouders ten minste ter hoogte van het werkkapitaal een meer voor de hand liggende optie was om je voor te bereiden op een crisis dan deze stunt.

Opvallend is ook dat het werkkapitaal met 70mln negatief is gegroeid. De schuldeisers moeten langer op hun geld wachten v.s. coolblue die eigen vorderingen terugdringt. Dit op 10% meer omzet, daar zit het dus niet in.

Het verhaal van voorraad aanleggen lijkt me onzin. Als ze niet onder de 2018 waarde aan cash willen zakken, kunnen ze maximaal 2 weken extra voorraad aanleggen op basis van deze voorraadgetallen. Krediet bij leveranciers zie ik ook niet gebeuren aangezien ze duidelijk al op ongeveer 60 dagen krediet zitten van de leveranciers op basis van hun maandomzet. Als je meer vooruit wilt bestellen dan mag je echt aantonen aan leveranciers dat daar ook orders tegenover staan.

En dan nu het speculatieve stuk:

Het lijkt me logischer dat vanwege corona één of meerdere leveranciers hebben besloten om de kredietfaciliteit van cooblue terug te schroeven, waardoor ze gedwongen zijn om voor deze artikelen vooraf te betalen. Dit hakt nogal in je werkkapitaal dat je al hebt uitgegeven, dus prijs je deze artikelen uit de markt (prijsverhoging, stoppen met affiliates).
Leveranciers zijn niet achterlijk, en die weten ook dat bijna alle B2C webretail op deze wijze zijn onderneming financiert. Terugbrengen van de kredietfaciliteiten zal daar op nummer 1 staan.

[ Voor 40% gewijzigd door __fred__ op 27-02-2020 00:30 ]

• PnD
  • Laatst online: 12:02

PnD

like in Pinda ^_^

Het blijft maar stil hè, kan geen nieuws vinden vd afgelopen 24 uur

• endantwit
Ik ben bang dat we ook niet snel een update krijgen.

En dan betekent het dus dat het stilletjes is opgelost (ransomware/financiële problemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Dit is wel een van de waarschijnlijker richtingen.

Sowieso eerder een interne reden dan een externe.

Bij een externe achtergrond laat je deze totale mediafaal (radiostilte, onlogische kinderpraat, ...) niet voortduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Zou mij niets verbazen als Zwart straks zijn aandelen van de hand doet en dat het dan ineens wordt verkocht/failliet etc. Zo ging het met MyCom ook ;) Steven Bakker verkocht zijn aandelen en hop....

SiberischeHusky Shepsky

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 13:24
__fred__ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:00:
Er is zeker iets aan de gang. Coolblue heeft een negatief werkkapitaal (-170Mln) en financiert een groot deel van zijn activiteiten met het feit dat.... <Goed verhaal>

Het lijkt me logischer dat vanwege corona één of meerdere leveranciers hebben besloten om de kredietfaciliteit van cooblue terug te schroeven, waardoor ze gedwongen zijn om voor deze artikelen vooraf te betalen. Dit hakt nogal in je werkkapitaal dat je al hebt uitgegeven, dus prijs je deze artikelen uit de markt (prijsverhoging, stoppen met affiliates).
Leveranciers zijn niet achterlijk, en die weten ook dat bijna alle B2C webretail op deze wijze zijn onderneming financiert. Terugbrengen van de kredietfaciliteiten zal daar op nummer 1 staan.
Wat ik nog niet snap (maar misschien dat jij daar iets meer kaas van gegeten hebt?) is dat ze over de hele breedte de prijzen lijken te hebben verhoogd, dus de totale omzet drastisch verlagen terwijl dat hun lifeline is. Sowieso is het natuurlijk opvallend dat het een dag na publicatie van de jaarcijfers gebeurt, die ik als leek vrij kort vindt, en als titel heeft "It all adds up" _/-\o_

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
koppie schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:51:
[...]

Wat ik nog niet snap (maar misschien dat jij daar iets meer kaas van gegeten hebt?) is dat ze over de hele breedte de prijzen lijken te hebben verhoogd, dus de totale omzet drastisch verlagen terwijl dat hun lifeline is. Sowieso is het natuurlijk opvallend dat het een dag na publicatie van de jaarcijfers gebeurt, die ik als leek vrij kort vindt, en als titel heeft "It all adds up" _/-\o_
Als er een grote leverancier tussen zit die eerst de zooi van oktober 2019 betaald wil hebben voordat er ook maar een nieuw product naar CB gaat hebben ze een probleem. Een oplossing is om dan geen nieuwe klanten blij te maken.
Die klanten zorgen misschien wel voor omzet, maar als je niets hebt om te versturen sta je als winkel 2-0 achter. Door de prijzen te verhogen kan je de huidige voorraad voor meer pegels verkopen en stoot je tegelijkertijd nieuwe klaten af waardoor je iets langer met die voorraad doet. Dat geeft je ook wat meer tijd om het conflict met de leverancier op te lossen. Maar dan moet je het wel oplossen voordat de schuur leeg is...
Zelfde verhaal kan je ook toepassen op ransomware.

• endantwit
Ik dacht: hé, er staan nieuwe vacatures op, dus een nakend faillissement zal het waarschijnlijk niet zijn.

(Gevonden via Google-search naar 'Coolblue' en gefilterd op 'afgelopen 24 uur'.)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ke4FB2y.png

Klik ik op beide advertenties ("Vacature Producer" en "Vacature Recruitment marketing specialist"), zie ik bij beide staan:
Het ligt niet aan jou, het ligt aan ons. We hebben de vacature namelijk nét vervuld en daarom gesloten. Kijk hieronder voor vacatures die je misschien ook leuk vindt.
Het kan ook zijn dat die "11 uur geleden" en "14 uur geleden" in Google niet correct zijn. (Dat de vacatures inderdaad net vervuld zijn en dat de pagina is aangepast en dat Google dat ziet als een nieuwe/geüpdatete pagina.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Er staan gewoon nog wel veel andere vacatures open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
__fred__ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:00:

Op zich lijkt me dit wel een redelijke verklaring...

Dit past wmb ook bij het direct doorvoeren na het uitbrengen van de cijfers. Je kan heel lang in onderhandeling zijn met je leverancier en je heel zielig voordoen dat je het bijna niet kan betalen etc waardoor je de onderhandeling door laat lopen, alleen als je dan de jaarcijfers produceert moet je met de billen bloot en kunnen er best een aantal leveranciers besluiten dat je best wel kan betalen en dat er vanaf nu niets meer geleverd gaat worden totdat er betaald is.
En tja, dat soort vastgelopen onderhandelingen dat wil je ook niet naar buiten brengen (want dan gaan er nog meer leveranciers met de vuist op tafel slaan), oftewel radiostilte hierover.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Ik zie dat Coolblue terug is op Pricewatch. In ieder geval met: pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
polopolo150 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:28:
Ik zie dat Coolblue terug is op Pricewatch. In ieder geval met: pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart
Wel meer producten dan die televisie, en ook met scherpe prijzen. Ook met premium vermelding bovenaan... Hele Corona verhaal lijkt me gewoon bullshit (of ze zijn na nog geen week teruggekomen op hun beslissing)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CryptoNL
Denk ransomware, maar smoes verzonnen om zo imagoschade te voorkomen lijkt mij redelijk logisch.

SiberischeHusky Shepsky

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

The plot thickens. Nu is er helemaal niemand meer die het Corona-verhaal serieus neemt. De Coolblue’rs in dit topic zijn ook al een tijdje afgehaakt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
FirePuma142 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:36:
[...]

The plot thickens. Nu is er helemaal niemand meer die het Corona-verhaal serieus neemt. De Coolblue’rs in dit topic zijn ook al een tijdje afgehaakt.
De Coolblue'ers (of in ieder geval: ik) hebben door dat het vechten tegen de bierkaai was, en genieten van een afstandje van dit topic, want mensen geloven toch wat ze willen geloven.

Vooral de ransomware-posts doen me iedere keer weer gniffelen :+

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:45:
[...]

De Coolblue'ers (of in ieder geval: ik) hebben door dat het vechten tegen de bierkaai was, en genieten van een afstandje van dit topic, want mensen geloven toch wat ze willen geloven.

Los van alle speculaties; waarom zijn alle (iig veel) producten dan wel terug in de pricewatch? Dat gaat toch tegen de eerdere statements in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Hmmm.... ik denk dat er toch een geld probleempje is bij CB, het kan toch niet zo zijn dat slimme mensen zoiets doms bedenken...ik snap het niet maar ja ik kan alleen iets met spijker en hamer...

(iets doms is excuus verzinnen en prijzen opdrijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hahn schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Natuurlijk is dit topic gezellig speculeren, tegelijkertijd zitten er gaten ter grootte van de hele collectie CoolBluebezorgbussen in het officiële verhaal. Die gaten kunnen simpelweg zijn ontstaan door gebrekkige toelichting, maar de kans dat er iets anders aan de hand is dan dat de officiële zeer summiere onkarakteristieke communicatie doet vermoeden acht ik reeel.

Gelijk hoef ik niet te hebben, dat interesseert me niet zo veel. Nieuwsgierig ben ik wel, en dat is niet afgenomen de afgelopen dagen. In 7 dagen zo veel minder verkopen en/of extra inkopen dat je de voorgestelde Corona-crisis het hoofd kunt bieden met volle schuren terwijl die voorraad door elke partij in de markt begeerd wordt? Niet droog te houden.

In ransomware geloof ik niet, de vibes heb ik nog wel. Beetje Baghdad Bob-idee zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Gwoon Joep schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:52:
Hmmm.... ik denk dat er toch een geld probleempje is bij CB, het kan toch niet zo zijn dat slimme mensen zoiets doms bedenken...ik snap het niet maar ja ik kan alleen iets met spijker en hamer...

De grap is dat in theorie het kan werken, maar alleen in hele speciale gevallen. Verkopen afremmen en voorraad laten oplopen werkt eigenlijk maar voor een bepaald type product: vaste vraag en lage prijselasticiteit. Dat is echter een minderheid van de producten, waaronder eerste levensbehoeften en hele sterke merken. Je wilt niet blijven zitten met een pakhuis vol fietsendragers :+

Bovenstaande betekent dat de uitvoering nauw luistert en dus zorgvuldig voorbereid en doorgevoerd moet worden.
Een ander aspect is dat je het moet doorvoeren op een manier die bij je merk past en dan is opzichtig je potentiële klanten uitzuigen wellicht niet de beste strategie - dan mag je zelfs bij Bol.com niet meer verkopen als partner :+
En dan moet het alsnog wel snel genoeg verkopen om niet tegen de grenzen van het negatieve werkkapitaal en leverancierskrediet aan te lopen. HAL investments zal vast niet tig miljoen voor zo'n experiment overmaken.

Overigens lijken op het moment A-merk producten als iPhone, iPad, Hue, Google Nest Mini nog niet voor te komen in de prijsvergelijkers.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2020 19:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Dus eerst alle affilate kanalen er uit gooien vanwege Corona en het niet op tijd communiceren en dan na een week (3 dagen na wel een hele summiere verklaring) wel weer bepaalde producten opengooien voor je affilates? 8)7 . Yeah right! Dit is wel zo'n complete communicatie faal van coolblue dat het echt onbegrijpelijk is.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x360junkie
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:18
hmm prijzen zien er weer normaal uit zo te zien.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Schuur. Vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Geweldige opmerking om de dag mee te beginnen. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41
Schuur. Vol. Lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioYKW
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
https://www.nytimes.com/2...coronavirus-supplies.html

Zou een aanbeveling willen geven naar bovenstaand artikel. Los van hoe Coolblue wel/niet heeft gecommuniceerd en wat daarvan gevonden mag worden. Corona veroorzaakt nou eenmaal issues, en je supply chain in/uit China is gewoon verre van optimaal op dit moment. Daar kan je op ageren, of op reageren. Amazon is een ander voorbeeld die liever ageert dan reageert en neemt hier maatregelen voor. Een winkel als Amac loopt zelfs bestaansrisico gegeven de situatie bij de foxconn fabrieken.

Waarom boven genoemd artikel van waarde is:
"Over the past few weeks, Amazon has responded to the crisis by making larger and more frequent orders of Chinese-made products that had already been shipped to the United States, according to company emails and consultants who work with major brands. Some of its suppliers have cut back on advertising and promotions on the site so they don’t run out of products too quickly."

Je producten gaan gewoon weken later binnenkomen, Coolblue doet z'n best hier op te plannen, evenals, jawel, Amazon:

"Amazon’s algorithms have now asked for six to eight weeks of supply on products made in China instead of just two or three weeks, said Mr. Hariharan, who discussed the changes with large brands that supply the retailer."

[ Voor 10% gewijzigd door MarioYKW op 28-02-2020 22:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Aldus de Coolbluemedewerker die zijn allereerste forumpost aan de verdediging van zijn werkgever wijdt. Tegelijkertijd neem je Amazon als voorbeeld, terwijl de daar gekozen methode totaal anders is. Die volgt het logischere pad hier eerder beschreven.

De enige drie deelnemers aan dit topic die het allemaal ontzettend logisch vinden zijn drie CoolBluemedewerkers. Bij de twijfelaars zit o.a. een zeer succesvol ondernemer.

[ Voor 19% gewijzigd door FirePuma142 op 28-02-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
NRC.nl: 'Webwinkels hamsteren en potten voorraden op' doet het heel goed uit de doeken.

Dat er 'twijfelaars' in dit topic zijn, die zelf al dan niet heel succesvol zijn, doet helemaal niks af aan dat dit gewoonweg hetgeen is wat er aan de hand is bij Coolblue. Niets meer, niets minder. Of je het nou wilt geloven of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hahn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:42:
NRC.nl: 'Webwinkels hamsteren en potten voorraden op' doet het heel goed uit de doeken.

Dat er 'twijfelaars' in dit topic zijn, die zelf al dan niet heel succesvol zijn, doet helemaal niks af aan dat dit gewoonweg hetgeen is wat er aan de hand is bij Coolblue. Niets meer, niets minder. Of je het nou wilt geloven of niet :)
Als het verhaal niet klopt is het, no offense, above your pay grade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
FirePuma142 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:47:
[...]

Als het verhaal niet klopt is het, no offense, above your pay grade.
Ik snap niet eens wat je probeert te zeggen, maar in plaats van om uitleg te vragen ga ik van m'n vrijdagavond genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Het verteld heel goed wat er normaal zou kunnen gebeuren, maar het verteld nou net niet waarom Coolblue zo overreageerde...

Volgens dat verhaal zou bij Coolblue :
- of de hele corona-crisis nog niet eens een week geduurd hebben (want ze zijn nu weer deels terug)
- of er is iemand half gek geworden bij coolblue en die is pas na een week weer tot bedaren gebracht waarna het nu het nrc verhaal volgt...
- of er speelt meer mee...

Jouw nrc stuk verklaart niet waarom coolblue een week lang hun totale assortiment in prijs verhoogde en al hun marketing activiteiten stopte, het verklaart alleen maar waarom winkels het voor een deel van hun assortiment zouden doen (zoals wat ze nu doen).
Het verschil zit hem in 100% van je assortiment dit doen of de x% die door corona geraakt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hahn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:49:
[...]

Ik snap niet eens wat je probeert te zeggen, maar in plaats van om uitleg te vragen ga ik van m'n vrijdagavond genieten.
Je hoeft er niet pinnig van te worden ;)

Ik denk niet dat de CFO en de Eindbaas developers en business analisten op de hoogte stellen van al hun beweegredenen en motivaties. Je claimde in dit geval niet meer te weten dan wat publiekelijk bekend is. Dat lijkt me logisch en is precies mijn punt.

Meer delen lijkt me zeker in het geval van gevoelige informatie geen bijzonder goed idee. Voor je het weet mengen je werknemers zich in een forumdiscussie waar speculatie de boventoon voert.

Kortom: above your pay grade. Dat is niet iets negatiefs, dat is hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Donderdag steeg het aantal producten in de Pricewatch van 1713 naar 5687, nu staat de teller op 7740. Het zou kunnen dat Coolblue na de tijdelijke stop gekeken heeft welke product(groepen) het hardst getroffen worden en nu voor producten waar geen problemen te verwachten zijn de verkoop normaliseert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meermarco
Blijft vreemd dat het hippe en oh zo grappige bedrijf totaal niet communiceert. Dat zijn ze ook niet verplicht. ECHTER dat zonder mededeling de affiliatelinks dagen! Niet werken en je dan ineens een vage nikszeggende mail krijgt is ronduit asociaal. Kortom prijzen verhogen kan. Geen communicatie van de grapjassen kan ook. Maar ineens affiliatelinks offline zetten en pas na dagen een mail sturen is echt niet cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Olaf schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:58:
Donderdag steeg het aantal producten in de Pricewatch van 1713 naar 5687, nu staat de teller op 7740. Het zou kunnen dat Coolblue na de tijdelijke stop gekeken heeft welke product(groepen) het hardst getroffen worden en nu voor producten waar geen problemen te verwachten zijn de verkoop normaliseert?
Tja, dit is natuurlijk compleet de verkeerde volgorde. Als je dit binnen een week kan analyseren dan had je dat ook van te voren kunnen doen en geleidelijk de marketing uit kunnen zetten (en de prijs verhogen) voor de hardst getroffen artikelen (en op tijd kunnen communiceren naar partners). Het is namelijk niet zo dat het virus er opeens was, dit speelt al meer dan een maand. Je gaat mij niet wijsmaken dat er vorige week donderdag opeens een situatie was waardoor het zo abrupt nodig was om de paniekknop in te drukken dat alle producten raakte, zelfs tweedekansjes. Timing blijft ook nog steeds te toevallig precies na de jaarcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:40
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:24:
[...]
Tja, dit is natuurlijk compleet de verkeerde volgorde. Als je dit binnen een week kan analyseren dan had je dat ook van te voren kunnen doen en geleidelijk de marketing uit kunnen zetten (en de prijs verhogen) voor de hardst getroffen artikelen (en op tijd kunnen communiceren naar partners). Het is namelijk niet zo dat het virus er opeens was, dit speelt al meer dan een maand. Je gaat mij niet wijsmaken dat er afgelopen donderdag opeens een situatie was waardoor het zo abrupt nodig was om de paniekknop in te drukken dat alle producten raakte, zelfs tweedekansjes. Timing blijft ook nog steeds te toevallig precies na de jaarcijfers.
En dan in dat mailtje schrijven dat vrijdag de beslissing is genomen, terwijl alles donderdag al plat lag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:29
gws24 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:24:
[...]
Tja, dit is natuurlijk compleet de verkeerde volgorde. Als je dit binnen een week kan analyseren dan had je dat ook van te voren kunnen doen en geleidelijk de marketing uit kunnen zetten (en de prijs verhogen) voor de hardst getroffen artikelen (en op tijd kunnen communiceren naar partners). Het is namelijk niet zo dat het virus er opeens was, dit speelt al meer dan een maand. Je gaat mij niet wijsmaken dat er vorige week donderdag opeens een situatie was waardoor het zo abrupt nodig was om de paniekknop in te drukken dat alle producten raakte, zelfs tweedekansjes. Timing blijft ook nog steeds te toevallig precies na de jaarcijfers.
Ze konden het ook niet binnen een week analyseren. De reforecasts gaan per categorie. Je ziet ook dat er weliswaar producten en banners weer zijn op Tweakers en Hardware Info, maar nog lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

@chengbondkwok Dat snap ik, ik bedoelde daar die 7000 artikelen mee die Olaf noemt en niet het gehele assortiment. Van een bedrijf dat toch bekend staat om zijn goede supply management verwacht je dat ze eerst analyseren en dan als nodig maatregelen nemen en niet eerst maatregelen en dan pas gaan analyseren. Sowieso analyseert een goede supply management continu dus de vraag leeft bij mij waarom het op stel en sprong moest voor alle artikelen, er moet dan één of ander groot signaal geweest zijn maar als binnen een week zoveel artikelen al weer terug zijn dan lijkt er ontzettend over gereageerd te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Er zijn nog steeds wel grote prijsverschillen. Dit product volg ik al een tijdje (vorige week zelfs voor 289 gekocht bij bol), maar 111 euro verschil voor een Xbox-console tussen Coolblue en Bol is nog wel fors te noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 29-02-2020 13:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Gwoon Joep schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:52:

Het enigste voordeel dat ze hadden is quick cash op heel korte termijn, immers orders die lopen is veel geld dat binnen maar ook dat buiten gaat. Als je stopt met verkopen moet je ook niet meer aankopen, plots lopen al je orders af en heb je cash. De marketing still leggen is ook snel een uitgave stopzetten om cash binnen te houden. In de jaarcijfers bleek ook dat ze nog snel een lening zijn aangegaan waar ze geen duiding op geven. Echter is er niets op wijst dat CB zelf dringend cash nodig heeft. Echter CB heeft veel omzet maar kleine marge's, niet echt iets wat grote klappen kan opvangen.

Echter CB is voor iets minder dan 50% van HAL trust, investering fonds in een belastingsparadijs, heeft veel in zijn portefuile zitten waar het al niet goed mee ging en waar het met Corona nog maar de vraag is of die het gaan overleven. Echter hebben ze ook 80% van Grandvision wat overgekocht zal worden waardoor zowel dat aandeel als dat van HAL de lucht ingeschoten is in 2019. Echter Europa heeft een Trust onderzoek lopende en heeft 2 werkdagen na het CB incident verklaart dit onderzoek uit te stellen. Zowel Hall als CB houden de lippen stijf op elkaar van wat er gaande is maar een mogelijke piste is dat die verkoop onzeker is, in welk geval HAL trust gewoon in vrije val gaat, gekoppeld aan Corona en de beurs, gekoppeld aan de aandelen die HAL heeft in bedrijven die al jaren op weg zijn naar de kelder.

En dan is de vraag, als HAL, met bijna 50% van de aandelen van CB onderuit gaat, wat gebeurd er dan met CB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Je zou bijna denken dat Coolblue een witwas bedrijfje is voor grote investeerders.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13
De cadeaubonnen die ik heb verdiend en net wou inwisselen werken helaas ook niet meer sinds ze alle affiliate links hebben verwijderd :(

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Sterft dit "nieuws" nou gewoon een stille dood of gaat er nog een journalist vervolg aan geven?

Zat even te googlen of er nog nieuws was en kwam op dit artikel: https://www.marketingtrib...stopt-marketing/index.xml

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Zodra er geen leveringen door de conculega meer gedaan kunnen worden schroeven zij (CB) de prijzen op....
zakelijk mss juist maar een beetje kortzichtig op langere termijn (als dat gaat gebeuren) beetje witte boorden criminaliteit als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16-09 21:00
PnD schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:52:
Sterft dit "nieuws" nou gewoon een stille dood of gaat er nog een journalist vervolg aan geven?

Zat even te googlen of er nog nieuws was en kwam op dit artikel: https://www.marketingtrib...stopt-marketing/index.xml

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Maar dit is geen nieuws toch, dit is een nieuwe write-up van al beschikbare info...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.ecommercenews...t-meer-toelichting-geven/

De hele situatie stinkt aan alle kanten.
De berichten en het gebrek aan inhoudeljike communicatie zegt mij dat er vast iets speelt, overname of failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16-09 21:00
En ook dat is een oud bericht (25-feb).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Update geweest op 27 februari, staat ook in het bericht. Er waren nog openstaande vragen, of het bericht is niet meer bijgewerkt of hierop is nooit antwoord gekomen. Ik gok het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:54:
Update geweest op 27 februari, staat ook in het bericht. Er waren nog openstaande vragen, of het bericht is niet meer bijgewerkt of hierop is nooit antwoord gekomen. Ik gok het laatste.
Ook dat is inmiddels bijna een week geleden dus nogal oud nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
PnD schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:52:

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Wat valt er te onderzoeken dan? Je doet echt alsof er een enorme conspiracy achter zit, a la niveautje Snowden. Het is een commercieel bedrijf, die marketingtechnisch iets - ogenschijnlijk onhandig / niet voor de hand liggend - doet.

Wellicht blijkt over een paar weken dat er inderdaad een overname of faillissement achter zit, maar waarom een journalist daar nou onderzoek naar moet doen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben gewoon nieuwsgierig :) dacht dat journalisten dat ook waren, maar blijkbaar is er te weinig publiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meermarco
Ach Coolblue is dat hippe merk met die allergrappigste opperbaas. Daarnaast een grote sponsor/adverteerder met HAL erachter. Op BNR (ook hal?) was een interview/quote van die Pieter. Die vertelde dat hij het hele weekend interviews had gegeven aan ‘gerenomeerde’ journalisten. En als je dan ziet wat voor een bagger ze schrijven. Hij vond het heel heel erg. Bij BNR zeiden ze nog wel: dat is voor zijn rekening. Niet de onze. Oftewel:waren het oneens. Maar wat er precies speelde werd niet verteld. Ook niet dat CB gewoon een overeenkomst met affliates zomaar verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krize18
  • Laatst online: 13-06 18:04
De prijzen zijn op dit geval aan het normaliseren. Vorige week kostte een Neato D7 nog 899€, nu terug 549€ - een normale prijs. Heel vreemde situatie in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13
Ze geven bij mijn cadeuakaarten aan dat ze gebruikt zijn, maar het is 100% niet door mij gebruikt. Op mijn vraag met welke bestelling ze dan gebruikt zijn, willen ze helaas niets zeggen. Komt dit allemaal door dit gedoe?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Musta schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
Ze geven bij mijn cadeuakaarten aan dat ze gebruikt zijn, maar het is 100% niet door mij gebruikt. Op mijn vraag met welke bestelling ze dan gebruikt zijn, willen ze helaas niets zeggen. Komt dit allemaal door dit gedoe?
Bedoel je dit soort cadeaubonnen : https://www.coolblue.nl/cadeaubonnen

Want dat zou gewoon ordinaire diefstal zijn als ze die (onterecht) gebruikt verklaren, daar mogen ze wel een heel mooi verhaal voor verzinnen... Of gewoon de boel uitzoeken...

Zijn het echter bijv affiliate cadeaubonnen, dan is het verstandig eerst de voorwaarden daarvan door te lezen. Want die kunnen mogelijk weer door voorwaarden ongeldig verklaard worden...

Je hebt nog wel het issue dat het claimen dat ze gebruikt zijn iets anders is als ongeldig verklaard, en in principe moeten ze gewoon kunnen zeggen waarvoor het gebruikt is etc (let erop dat ze niet mogen zeggen door wie het gebruikt is etc van privegegegevens etc).

Maar ik zou in eerste instantie hun gewoon het laten uitzoeken en een beter verhaal eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Nu online
Misschien zijn ze toch gehackt. Nu ook al gedoe met cadeau bonnen.........

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geddie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 20:18
Ik ben (was) affiliate partner van Coolblue, en werkte redelijk nauw met ze samen. Op 21 februari werd ik alleen ingelicht dat het affiliate programma 'on hold' ging, zonder uitleg. Eind maandag pas het verhaal over China ontvangen per mail. Hoe erg ik me ook heb gestoord aan hoe ze hier gehandeld hebben, het coronavirus verhaal is zeer waarschijnlijk de enige echte oorzaak hiervoor.

Ik heb de hele situatie in China ondertussen grondig onderzocht (hier m'n volledige onderzoek). Kortom hebben de fabrieken in een groot gedeelte van China half januari voor het laatst op volle toeren gedraaid, en zijn vele grote fabrieken nu misschien net op de helft van de capaciteit. Dat probleem versterkt zich omdat fabrieken ook grondstoffen en onderdelen aan andere fabrieken moeten leveren. Daarnaast heeft de transportsector ook platgelegen.

Per zeevracht duurt de levering van producten bijna een maand, en daarnaast hebben winkels uiteraard een voorraad (Coolblue misschien minder dan andere winkels?). Dus het duurt even voordat we in NL merken dat producten op beginnen te raken.

Ik denk dat Coolblue voornamelijk producten aan de Pricewatch toevoegt waarvan ze ondertussen weten dat ze die geleverd kunnen krijgen. Voor producten die zeer waarschijnlijk tekort zullen komen, zoals bijna alles van Apple, staan ze namelijk niet in de Pricewatch. Ook zie ik ondertussen weer vaker Google Ads van ze. Ik probeer dit niet te verdedigen trouwens, zelf had ik dit anders aangepakt.

Update: op 10 april heeft Coolblue het affiliate programma weer hervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Musta schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
Volhouden en blijven vragen. Vraag om uitleg op sociale media.

https://www.consuwijzer.n...en/tegoedbon-of-cadeaubon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik ben benieuwd of hier ooit nog duidelijk wordt wat er nu echt aan de hand was bij Coolblue. Enige tekorten hebben we niet of nauwelijks gezien, en online retailers hebben juist droommaanden gedraaid in plaats van aan het zuurstof gelegen door gebrek aan leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
  • Laatst online: 01-08 17:57
FirePuma142 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:06:
Ik ben benieuwd of hier ooit nog duidelijk wordt wat er nu echt aan de hand was bij Coolblue. Enige tekorten hebben we niet of nauwelijks gezien, en online retailers hebben juist droommaanden gedraaid in plaats van aan het zuurstof gelegen door gebrek aan leveringen.
Ze hebben de Coronacrisis gewoon misbruikt.
En iedereen prijst ze daarvoor, zoals vandaag te zien is op de Frontpage.
Was er maar Kritische Journalistiek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:02
deregtx schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Ze hebben de Coronacrisis gewoon misbruikt.
En iedereen prijst ze daarvoor, zoals vandaag te zien is op de Frontpage.
Was er maar Kritische Journalistiek....
Kwestie van vraag en aanbod helaas. Genoeg producten die constant uitverkocht waren de afgelopen tijd :/
Pagina: 1 2 3 Laatste