Er is zeker iets aan de gang. Coolblue heeft een negatief werkkapitaal (-170Mln) en financiert een groot deel van zijn activiteiten met het feit dat klanten vooruit betalen en dat leveranciers achteraf hun geld pas krijgen. Dit verschil is goed te zien in de jaarcijfers.
https://indd.adobe.com/vi...49-4dd8-beaf-a36a78b6ad6d
Op het moment dat de omzet sterk terugloopt, dan komen ze in de problemen. Het laatste wat je dus wilt is dat de omzet instort. Deze actie is, tenzij er nu al problemen zijn met leveranciers of kredietverstrekkers (er is 70 miljoen aan nieuwe kort- en langdurige obligaties aangegaan vorig jaar), m.i. onbegrijpelijk.
Gezien het feit dat ze helemaal geen schulden hadden in 2018, zou ik zeggen dat het aangaan van een kredietfaciliteit (bank of aandeelhouders), of nieuwe geldophaalronde bij de aandeelhouders ten minste ter hoogte van het werkkapitaal een meer voor de hand liggende optie was om je voor te bereiden op een crisis dan deze stunt.
Opvallend is ook dat het werkkapitaal met 70mln negatief is gegroeid. De schuldeisers moeten langer op hun geld wachten v.s. coolblue die eigen vorderingen terugdringt. Dit op 10% meer omzet, daar zit het dus niet in.
Het verhaal van voorraad aanleggen lijkt me onzin. Als ze niet onder de 2018 waarde aan cash willen zakken, kunnen ze maximaal 2 weken extra voorraad aanleggen op basis van deze voorraadgetallen. Krediet bij leveranciers zie ik ook niet gebeuren aangezien ze duidelijk al op ongeveer 60 dagen krediet zitten van de leveranciers op basis van hun maandomzet. Als je meer vooruit wilt bestellen dan mag je echt aantonen aan leveranciers dat daar ook orders tegenover staan.
En dan nu het speculatieve stuk:
Het lijkt me logischer dat vanwege corona één of meerdere leveranciers hebben besloten om de kredietfaciliteit van cooblue terug te schroeven, waardoor ze gedwongen zijn om voor deze artikelen vooraf te betalen. Dit hakt nogal in je werkkapitaal dat je al hebt uitgegeven, dus prijs je deze artikelen uit de markt (prijsverhoging, stoppen met affiliates).
Leveranciers zijn niet achterlijk, en die weten ook dat bijna alle B2C webretail op deze wijze zijn onderneming financiert. Terugbrengen van de kredietfaciliteiten zal daar op nummer 1 staan.
[
Voor 40% gewijzigd door
__fred__ op 27-02-2020 00:30
]