Producten Coolblue verdwenen uit de pricewatch

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:28

Nakebod

Nope.

I know, sarcasme etc, maar toch een serieuze noot :+
Dus een bedrijf mag niet overstappen als de prijzen, service, tools, weetikveel misschien beter zijn dan de huidige cert boer? :)
Of omdat ze al op AWS hosten, zit het er misschien gewoon gratis bij?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• senn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-03 18:43

senn

jep.

Nakebod schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:08:
[...]

I know, sarcasme etc, maar toch een serieuze noot :+
Dus een bedrijf mag niet overstappen als de prijzen, service, tools, weetikveel misschien beter zijn dan de huidige cert boer? :)
Of omdat ze al op AWS hosten, zit het er misschien gewoon gratis bij?
Kan inderdaad allemaal, de timing is alleen interessant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamvdh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 00:01

Toevallig tegelijkertijd ook een storing..?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Krijg steeds meer ransomware vibes.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 18:08
Ik vind dit toch wel een interessante.
Wij hosten ook bij AWS, maar gebruiken ook geen Amazon cert dus ik was al benieuwd wat het voor 30 januari voor cert was.
De vlieger "ze zitten al jaren bij AWS en dus ook dat cert" vond ik helemaal niet zo'n goede.

Voor mijn gevoel is dit de smoking gun en kunnen ze dat mooi verbergen onder de corona vlag, maar misschien heb ik teveel films gekeken! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 17:45

Cas

SidewalkSuper schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:49:
[...]

Ik vind dit toch wel een interessante.
Wij hosten ook bij AWS, maar gebruiken ook geen Amazon cert dus ik was al benieuwd wat het voor 30 januari voor cert was.
De vlieger "ze zitten al jaren bij AWS en dus ook dat cert" vond ik helemaal niet zo'n goede.

Voor mijn gevoel is dit de smoking gun en kunnen ze dat mooi verbergen onder de corona vlag, maar misschien heb ik teveel films gekeken! :+
AWS bestaat natuurlijk uit verschillende losse diensten en producten. Daar is AWS Certificate Manager
(ACM) er één van: https://aws.amazon.com/certificate-manager/

Er zijn tal van redenen om wel of geen gebruik te maken van deze dienst. Zo kan het best interessant zijn om veel van de producten bij één aanbieder af te nemen. Uit kostenoverweging of bijvoorbeeld omdat ze gewoon gemakkelijk met elkaar geïntegreerd kunnen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Cas op 24-02-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 16:20

Bosmonster

*zucht*

FirePuma142 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:03:
Krijg steeds meer ransomware vibes.
Hahaha nee.

Wat kunnen mensen toch een ding maken van een simpele strategische keuzes op basis van voor de hand liggende marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:37
Bosmonster schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Hahaha nee.

Wat kunnen mensen toch een ding maken van een simpele strategische keuzes op basis van voor de hand liggende marktwerking.
Dat krijg je ervan als er niet of nauwelijks informatie loskomt, bij een bedrijf dat erom bekend staat redelijk open te zijn.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou ja, uit het Corona-topic vond ik dit wel een aardige zienswijze;
Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:05:
Kortom Coolblue is aan het hamsteren... nu niets verkopen en hun magazijnen vullen. Zodat zij straks een klapper kunnen maken. Hiermee kunstmatig een schaarste creëren en vraag opjagen.

Niet echt een sociaal bedrijf dus, hoe ze het ook brengen.
Cyberpope schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:27:

Moah.. noem het zoals je wilt. Maar als je 10% boven de prijs van je concurrent gaat zitten, wil je niet verkopen. Als je ondertussen dan stelt: "We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot aan de nok toe aan het vullen, Groenendijk Coolblue [sic]" ben je wel aan het verzamelen.

Een ondernemer die niet wil verkopen (weet dat hij zichzelf uit de markt prijst) en ondertussen wel fors aan het inkopen is, noem ik hamsteren. Dan is er blijkbaar de verwachting dat het later voor een hogere prijs te verkopen is, anders doe je dat niet.

Maar je vind er maar van wat je er van vind. Raar dat veel mensen direct uitgaan van de slechte bedoeling van de overheid. maar dat bedrijven waarschijnlijk alleen verstandig handelen en er geen slaatje uit willen slaan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Maarten_E schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:15:
[...]

Dat krijg je ervan als er niet of nauwelijks informatie loskomt, bij een bedrijf dat erom bekend staat redelijk open te zijn.
Wat bedoel je? De hele reden dat we het hier over hebben is een mail naar de affiliates.

Prijsbeleid hoeven ze echt niks over te communiceren, zou wat zijn elke keer als er prijzen stijgen of dalen moeten ze dat op NU.nl vermelden?
Gunner schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:17:
Nou ja, uit het Corona-topic vond ik dit wel een aardige zienswijze;
Cyberpope snapt niks van de hele branch. En in typische Tweakersgedachten is het dan direct weer negatief en conspiracy theorieen.

Er gebeuren twee dingen volgens de mail: De voorraden worden zoveel mogelijk aangevuld, want je weet niet hoe lang je uberhaupt nog iets binnen krijgt. Tweede is de prijzen gaan omhoog, zodat je zo lang mogelijk met die voorraden kunt doen.

Beiden zijn echt niks bijzonders. Het laatste wat je in deze situatie kunt doen is je zakkenvullen, het gaat veel meer om het beperken van omzetverlies.

[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 24-02-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Marketingstunt is het sowieso niet. Daarvoor is het teveel gedoe en werk om alle marketingkanalen uit te zetten en te communiceren richting affiliates en dergelijke. Overname kan nog steeds, 15 miljoen winst op meer dan een miljard omzet, koekoek.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:25

orf

Bosmonster schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:18:
[...]

Wat bedoel je? De hele reden dat we het hier over hebben is een mail naar de affiliates.

Prijsbeleid hoeven ze echt niks over te communiceren, zou wat zijn elke keer als er prijzen stijgen of dalen moeten ze dat op NU.nl vermelden?
Sinds donderdag werken alle affiliate linkjes niet meer, zijn de Google ads (deels) gestopt en staat coolblue niet meer in de pricewatch. In 4 dagen was er geen enkele reactie op vragen van pers. Voor Coolblue vind ik dat best gek. Dan krijg je vanzelf geruchten. Vanmiddag is er een korte mail naar affiliate-partners gestuurd hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:37
[...]

Alle affiliate links weghalen, niet of nauwelijks in Google Ads te vinden zijn is apart voor een bedrijf dat vorige week bij wijzen van er nog duizenden euro's aan uitgaf.
Ja, dat kan een heel plotselinge strategiewisseling zijn, maar vaak communiceer je zoiets vooraf.
Een verpakking in de supermarkt wordt weken van tevoren naar de klant toe over gecommuniceerd dat die wordt veranderd, maar één van de grootste webwinkels van Nederland gooit alle affiliatelinks weg en is niet meer te vinden op Google Ads. Als Tweakers en andere media ernaar gaan vragen is niemand te vinden. Dat is nogal een raar verhaal, alsof het out of the blue komt. Als je zoiets communiceert, is er minder verwarring, en was dit hele topic niet eens nodig geweest.

Wat ik al eerder zei in het topic: Als je zegt op de website: "In verband met leveringsproblemen in China zijn wij genoodzaakt prijzen te verhogen en hebben we minder voorraad", goeie kans dat de vaste klant het accepteert ook nog.
Nu is de reactie: Wat is er aan de hand, ik ben weg daar.

Wat heb je liever?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Maarten_E schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:23:
[...]

Alle affiliate links weghalen, niet of nauwelijks in Google te vinden zijn is apart voor een bedrijf dat vorige week bij wijzen van er nog duizenden euro's aan uitgaf.
Ja, dat kan een heel plotselinge strategiewisseling zijn, maar vaak communiceer je zoiets vooraf.
Een verpakking in de supermarkt wordt weken van tevoren naar de klant toe over gecommuniceerd dat die wordt veranderd, maar één van de grootste webwinkels van Nederland gooit alle affiliatelinks weg en is niet meer te vinden op Google.
Gaat die supermarkt iedereen vertellen dat ze tijdelijk stoppen met reclames? En ga je over de zeik als ze dat ineens doen zonder het je te vertellen?

Sorry, maar waarom zou een bedrijf een nieuwsbericht de wereld insturen dat ze tijdelijk stoppen/minderen met het inkopen van reclame :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:58

amphora

Websites & Fotografie

Ze verwachten minder te kunnen leveren dus dan de prijs verhogen is redelijk standaard economie. Marge gaat misschien van 5% naar 20%. Als ze met dat reken voorbeeld nog maar de helft verkopen maken ze alsnog dubbele winst.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Bosmonster schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:25:
[...]

Gaat die supermarkt iedereen vertellen dat ze tijdelijk stoppen met reclames? En ga je over de zeik als ze dat ineens doen zonder het je te vertellen?

Sorry, maar waarom zou een bedrijf een nieuwsbericht de wereld insturen dat ze tijdelijk stoppen/minderen met het inkopen van reclame :?
Om te voorkomen dat mensen gaan gissen wat de oorzaak is van het a typische gedrag.

Coolblue krijgt op dit moment weliswaar free publicity, maar ze zullen er eerder minder dan meer door verkopen. Dus een disruptive marketing Strategie zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cyberpope snapt niks van de hele branch. En in typische Tweakersgedachten is het dan direct weer negatief en conspiracy theorieen.

Er gebeuren twee dingen volgens de mail: De voorraden worden zoveel mogelijk aangevuld, want je weet niet hoe lang je uberhaupt nog iets binnen krijgt. Tweede is de prijzen gaan omhoog, zodat je zo lang mogelijk met die voorraden kunt doen.
Coolblue verkoopt nu sommige artikelen voor ver boven de gangbare (advies)prijs. Voorbeeld. Artikel wat de fabrikant in de actie doet voor 299 verkoopt bol.com nog steeds, voor zelfs minder geld. 289 euro.

CB verkoopt het voor 30 euro meer dan de fabrikant zelf doet. Dan wil je gewoon niet verkopen. Toch? ze waren nooit echt de goedkoopste maar nooit hebben ze eerder iets voor boven de adviesprijs verkocht.

Nu weet ik inderdaad niets van die branche, op vraag en aanbod na, maar echt logisch is het niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Gunner schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:27:
[...]
Coolblue verkoopt nu sommige artikelen voor ver boven de gangbare (advies)prijs. Voorbeeld. Artikel wat de fabrikant in de actie doet voor 299 verkoopt bol.com nog steeds, voor zelfs minder geld. 289 euro.

CB verkoopt het voor 30 euro meer dan de fabrikant zelf doet. Dan wil je gewoon niet verkopen. Toch? ze waren nooit echt de goedkoopste maar nooit hebben ze eerder iets voor boven de adviesprijs verkocht.

Nu weet ik inderdaad niets van die branche, op vraag en aanbod na, maar echt logisch is het niet.
Nee je ziet het precies goed. Je wilt minder verkopen.

Als je nog 3 iPhones hebt liggen en je weet dat je er nog 3 maanden mee moet doen, maakt het dan uit dat je bijna niet verkoopt? Ik weet vrij zeker dat ze er liever 1000 hadden verkocht voor lagere marges.
groggy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:27:
[...]

Om te voorkomen dat mensen gaan gissen wat de oorzaak is van het a typische gedrag.

Coolblue krijgt op dit moment weliswaar free publicity, maar ze zullen er eerder minder dan meer door verkopen. Dus een disruptive marketing Strategie zal het niet zijn.
Het is verre van ideaal denk ik, maar dat zal Coolblue ook wel vinden.

De enige reden dat we het er over hebben is juist doordat affiliates zijn ingelicht. Misschien iets te laat, maar we moeten het ook niet groter maken dan het is. Daar denk ik dat wel een steek is laten vallen.

De verwachting dat het nieuws wordt ingelicht als de prijs- of advertentiestrategie wordt aangepast aan de markt is simpelweg onrealistisch. Zeker omdat je ook nog kans hebt dat dit geautomatiseerd gebeurt.

[ Voor 43% gewijzigd door Bosmonster op 24-02-2020 20:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bosmonster schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Hahaha nee.

Het is een gevoel, daar kun je wat van vinden maar dat heeft niet bijzonder veel zin. Ik deel een sentiment, niets meer niets minder.

De keuze is zowel niet simpel als niet gebaseerd op voor de hand liggende marktwerking. Niet simpel omdat er een flink omzetrisico aan vast zit gezien de restricties op de hier genoemde marketingmethodes en prijsvoering. Dit is geen volume dempen, maar vol op het rempedaal gaan staan. Gezien de uitblijvende en gebrekkige communicatie zit er een risico voor je goodwill aan vast. Maar diezelfde goodwill heeft ook te lijden onder het huidig prijsniveau.

Om nog maar te zwijgen van de keuze om het hele assortiment te treffen in plaats van de strategischer keuze om je supply chain te back tracken en alleen de zwaarst verwacht getroffen producten te impacten.

Ergo, het lijkt extreem overhaast en behoorlijk risicovol. Mocht ik de huisbankier zijn (dat ben ik niet, maar wel bankier) dan was dit aanleiding voor minimaal één kopje koffie. Of voor de kredietverzekeraar bijvoorbeeld.

Overigens verreweg de eenvoudigste manier om dit te doen je eigen aanbod te direct managen. Een cap op iPhones per x termijn bijvoorbeeld. Dat je er voor kiest om je eigen voorraad indirect te managen door je marketing te stoppen en je prijzen te verhogen is een vrij aparte keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 24-02-2020 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ik vind het corona-virus een ongeloofwaardig verhaal. Dat je de marketing verlaagd, ala, maar dan gooi je niet de prijzen naar "vermijd ons". Ik geloof meer in een grote storing. (dan wel gehackt o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

FirePuma142 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Het is een gevoel, daar kun je wat van vinden maar dat heeft niet bijzonder veel zin. Ik deel een sentiment, niets meer niets minder.
En zonder feiten blijft het ook bij sentiment.
Om nog maar te zwijgen van de keuze om het hele assortiment te treffen in plaats van de strategischer keuze om je supply chain te back tracken en alleen de zwaarst verwacht getroffen producten te impacten.
Dit blijf ik dus opmerkelijk vinden. Hoe weet jij welk assortiment getroffen is en of dit wel of niet het geval is?
Overigens verreweg de eenvoudigste manier om dit te doen je eigen aanbod te direct managen. Een cap op iPhones per x termijn bijvoorbeeld. Dat je er voor kiest om je eigen voorraad indirect te managen door je marketing te stoppen en je prijzen te verhogen is een vrij aparte keuze.
Je stelt letterlijk een productloterij voor. Denk dat vraag/aanbod managen middels prijsstrategie logischer is.

Ook zie ik niet wat er apart is aan het beperken van reclameuitgaven voor producten die je niet (of nauwelijks) hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 24-02-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ransonware of overname zou zomaar kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bosmonster schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:04:
[...]

En zonder feiten blijft het ook bij sentiment.
Eens :)
Dit blijf ik dus opmerkelijk vinden. Hoe weet jij welk assortiment getroffen is en of dit wel of niet het geval is?
Ik weet dat niet, Coolblue hopelijk wel en daar gaat het om. Supply chain management, Walmart is er groot mee geworden.
Je stelt letterlijk een productloterij voor. Denk dat vraag/aanbod managen middels prijsstrategie logischer is.
Nee, het is geen productloterij. In de verste verte niet. Prijsstrategie is een methode, maar voor Coolblue blijkbaar niet toereikend.
Ook zie ik niet wat er apart is aan het beperken van reclameuitgaven voor producten die je niet (of nauwelijks) hebt.
Ik geloof dat je niet het totale plaatje hebt. Het gaat niet alleen om producten die ze niet of nauwelijks hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Het is niet logisch om voorraden zo lang mogelijk aan te willen houden. Dat kost geld. Enige manier om dat te compenseren is door de prijzen te verhogen. Maar als de concurrentie de prijzen (nog) niet verhoogd, weet je dat je dus alleen maar je voorraden verhoogd, zonder dat daar inkomsten tegenover staan.
Dan moet je toch wel heel sterk erop speculeren dat de goederen die je hebt:
- binnenkort bij de concurrenten niet meer leverbaar zullen zijn
- er nauwelijks tot geen alternatieven voor zullen zijn

Gezien de markt waarin CB zit (electronica) zijn beiden onwaarschijnlijk: er is voldoende concurrentie, en zelfs als de aanvoer uit China enkele maanden stil zou komen te liggen: koelkasten en strijkijzers bederven nou eenmaal niet. Consumenten kunnen hun aankopen makkelijk uitstellen, dan wel genoegen nemen met een ander product.

Dus het "wij vullen onze voorraden aan" verhaal is wat mij betreft zo geloofwaardig als een briefje van 11 euro.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

'Coolblue past prijzen aan door voorraadproblemen vanwege coronavirus' https://www.nu.nl/economi...-vanwege-coronavirus.html (via @NUnl)

Zou het hier wat mee te maken hebben?

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 20:02
Helgie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:22:
'Coolblue past prijzen aan door voorraadproblemen vanwege coronavirus' https://www.nu.nl/economi...-vanwege-coronavirus.html (via @NUnl)

Zou het hier wat mee te maken hebben?
Niet 'wat', hier heeft het alles mee te maken. Maar daar gaat de discussie de laatste pagina's dan ook al over ;)
Pietervs schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:16:

Dus het "wij vullen onze voorraden aan" verhaal is wat mij betreft zo geloofwaardig als een briefje van 11 euro.
Volgens mij gaan jij en een boel andere mensen voorbij aan een belangrijk detail: voorraden aanvullen doe je natuurlijk niet om daar nu profijt van te hebben. Dat doe je zodat als over een paar weken de Media Markten en Bol.com's van deze wereld niks meer op voorraad hebben, Coolblue dat nog wel heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door Hahn op 24-02-2020 21:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hahn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:24:
[...]

Volgens mij gaan jij en een boel andere mensen voorbij aan een belangrijk detail: voorraden aanvullen doe je natuurlijk niet om daar nu profijt van te hebben. Dat doe je zodat als over een paar weken de Media Markten en Bol.com's van deze wereld niks meer op voorraad hebben, Coolblue dat nog wel heeft.
Het kost wel nu geld. De trade off is nog onbekend. Buiten dat is de gekozen methode om voorraden op te bouwen apart te noemen. Heel eenvoudig meer inkopen dan je verkoopt bijvoorbeeld. En waarom op zo’n groot deel van het assortiment? Het is ontzettend onlogisch.

Was jij geen Coolblue insider trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat heet investeren en lange termijn denken.
De trade off is nog onbekend. Buiten dat is de gekozen methode om voorraden op te bouwen apart te noemen. Heel eenvoudig meer inkopen dan je verkoopt bijvoorbeeld. En waarom op zo’n groot deel van het assortiment? Het is ontzettend onlogisch.
Het is niet ontzettend onlogisch, jij hebt niet alle details en vindt het daardoor misschien niet heel logisch ;)
Was jij geen Coolblue insider trouwens?
Ik ben niet de enige in dit topic O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

FirePuma142 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:32:
[...]

Het kost wel nu geld. De trade off is nog onbekend. Buiten dat is de gekozen methode om voorraden op te bouwen apart te noemen. Heel eenvoudig meer inkopen dan je verkoopt bijvoorbeeld. En waarom op zo’n groot deel van het assortiment? Het is ontzettend onlogisch.
Kun je aangeven waarom je het onlogisch vindt?

Het lijkt me vrij logisch dat als je weet dat je de komende maanden niet of nauwelijks leveringen gaat krijgen, dat je nu je magazijnen zo vol mogelijk wilt proppen.

En groot deel van assortiment, ik denk dat een groot deel van het assortiment uit China en omstreken komt en dus getroffen gaat worden. Misschien merken we daar nu nog niks van, maar een bedrijf als Coolblue ziet dit waarschijnlijk al van verre aankomen.
Hahn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:34:
[...]

Zit ik zo mn best te doen.

Sorry, Coolblue is volgens mij inderdaad gehackt, daarmee is ransomware geinstalleerd en zijn ze geforceerd om het bedrijf over te laten nemen door een 14-jarige hacker uit Almere voor 11 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 24-02-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Wellicht. De tijd zal het leren. Het is in ieder geval een keuze die getuigt van lef, daar hou ik wel van. Ik hou mijn twijfels over het ‘hoe’.
[...]

Het is niet ontzettend onlogisch, jij hebt niet alle details en vindt het daardoor misschien niet heel logisch ;)
Ik heb niet de waarheid in pacht, ik geef slechts mijn mening. Dat jij het logisch vindt is net zo goed een mening, al dan niet beter onderbouwd.
[...]

Dan zou ik me verre van dit topic houden en de communicatie overlaten aan diegenen waar het hoort. Dat geldt ook voor de rest ;)

@Bosmonster Als je het in het absurde gaat trekken houdt de discussie snel op. Dat is een doodlopende weg.

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 24-02-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
FirePuma142 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:44:
[...]

Dan zou ik me verre van dit topic houden en de communicatie overlaten aan diegenen waar het hoort. Dat geldt ook voor de rest ;)
Ik zeg niks nieuws en weet ook eigenlijk niet veel meer dan wat er in de nieuwsberichten voorbij is gekomen, dus komt goed :) Maar bedankt voor het meedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervdLaak
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Kan het niet gewoon een stunt zijn om consumenten bewust te maken van het gevaar dat Amazon heet? Dat die kleine partijen uit de markt drukken en dan de prijzen fors gaat verhogen? En dat je als consument dus juist webwinkels als coolblue moet steunen om Amazon niet te veel macht te laten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Lijkt me niet... dit kost Coolblue op korte termijn gewoon heel veel omzet. De consument bewust maken is gewoon kolder... zo kan je ook stellen dat zij de winkelier op de hoek kapot hebben gemaakt. Daar is de consument terecht net gevoelig voor..
Mogelijk hebben ze echt de visie dat het de komende maanden meer geld op gaat leveren als ze de verkopen nu temperen en zo te speculeren met de huidige voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat voorraadverhaal lijkt me grote nonsens. Het waarschijnlijkst lijkt een enorm softwareprobleem, waardoor alles in de soep is gelopen, van website tot verzending, voorraadbeheer en automatische prijsberekeningen. Wie wil er nou de reputatie krijgen dat ze veel te duur zijn? Affiliates tegen je in het harnas jagen en artikelen ver boven de adviesprijzen aanbieden, terwijl die elders tientallen procenten goedkoper zijn, veel gekker moet het niet worden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
prijk schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:58:
Dat voorraadverhaal lijkt me grote nonsens. Het waarschijnlijkst lijkt een enorm softwareprobleem, waardoor alles in de soep is gelopen, van website tot verzending, voorraadbeheer en automatische prijsberekeningen. Wie wil er nou de reputatie krijgen dat ze veel te duur zijn? Affiliates tegen je in het harnas jagen en artikelen ver boven de adviesprijzen aanbieden, terwijl die elders tientallen procenten goedkoper zijn, veel gekker moet het niet worden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard!
Die reputatie hadden ze al ;) CB was zelden echt goedkoop. Dankzij hun marketingstrategie kunnen ze ook de adviesprijs/hoofdprijs vragen, niks mis mee verder.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Het lijkt toch meer op speculeren. Het is namelijk nogal een gok.
Als ze primair in de levensmiddelen werkzaam waren, zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen, maar electronica is nogal vluchtig: volop concurrentie en over het algemeen zijn dat aankopen waarvan mensen die wel met een paar maanden uit kunnen stellen.

Maar je kan zo maar gelijk hebben hoor, niemand hier weet er echt het fijne van :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
Pietervs schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:07:
[...]

Het lijkt toch meer op speculeren. Het is namelijk nogal een gok.
Als ze primair in de levensmiddelen werkzaam waren, zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen, maar electronica is nogal vluchtig: volop concurrentie en over het algemeen zijn dat aankopen waarvan mensen die wel met een paar maanden uit kunnen stellen.

Maar je kan zo maar gelijk hebben hoor, niemand hier weet er echt het fijne van :)
Wel grappig om te zien dat CB ook max 10% pakt en kleine ondernemingen met max 100 man personeel ook 10%. Marges zijn echt schandalig laag op hardware etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
CryptoNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:07:
[...]

Die reputatie hadden ze al ;) CB was zelden echt goedkoop. Dankzij hun marketingstrategie kunnen ze ook de adviesprijs/hoofdprijs vragen, niks mis mee verder.
Ik koop regelmatig bij CB en vaak zitten ze inderdaad in de hogere middenmoot qua prijs, maar je kunt dan altijd nog denken: vooruit, ik betaal wat meer voor betrouwbaarheid en service. Tientjeskwestie. Sinds dit weekend is dat wel anders. CB zit met zijn prijzen ineens vér boven de grote middenmoot. Enorme reputatieschade is het gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 07:03
prijk schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:58:
Problemen met een dynamic pricing systeem wellicht? Eventueel gevoed door slinkende voorraden.

Daardoor te hoge prijzen en dan heeft het ook geen zin om te adverteren.

[ Voor 48% gewijzigd door .GoO op 24-02-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

CryptoNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Wel grappig om te zien dat CB ook max 10% pakt en kleine ondernemingen met max 100 man personeel ook 10%. Marges zijn echt schandalig laag op hardware etc.
Waarom denk je dat?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CzMichiel
  • Laatst online: 22-04 19:16
Als MediaMarkt en Bol.com straks geen voorraad meer hebben dan heeft Coolblue een monopoly. De prijzen zullen gelijk blijven of misschien zelfs omhoog gaan met als excuus dat de spullen schaars zijn.
Zal achteraf wel niks van kloppen maar zo zie ik het nu voor me.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bosmonster schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Kun je aangeven waarom je het onlogisch vindt?
Omdat er gelijktijdig drie verschillende kanalen drastisch worden ingeperkt om traffic naar Coolblue te verminderen: affiliates, prijsvergelijkers en online advertenties. Daar bovenop komen brede prijsverhogingen. En dat alles om de levensduur van de huidige voorraden te verlengen en additionele voorraden aan te leggen.

Dat zijn vier bijzonder ingrijpende maatregelen die samen een bijzonder heftige impact hebben op de bedrijfsvoering: de core business van CB is verkoop in hoog volume met hoge doorloopsnelheid. Juist dat proces wordt nu beperkt. Daar weer bovenop komt de zeer gebrekkige of uitblijvende communicatie, dat is niet des Coolblue's, integendeel zelfs.

Als je dan naar de opgevoerde reden kijkt (Corona), dan is het wat mij betreft onlogisch dat je je marketing en trafficgenerators in de breedte plat legt, in plaats van actief voorraadbeheer door prijsverhogingen en/of het beperken van beschikbare voorraad voor ge-impacte producten/productgroepen. Voor dit soort ingrepen lijkt chirurgische precisie logischer dan de botte bijl die nu gehanteerd wordt.
Het lijkt me vrij logisch dat als je weet dat je de komende maanden niet of nauwelijks leveringen gaat krijgen, dat je nu je magazijnen zo vol mogelijk wilt proppen.
Die zekerheid is er niet, en al helemaal niet over de gehele breedte van het assortiment die je treft door je marketingkanalen te kortwieken. Het is ook niet eenvoudig, zeker niet als je het Coolblue-argument van beperkte beschikbaarheid in ogenschouw neemt, om grotere voorraden aan te gaan leggen: Je vist met zijn allen in dezelfde opdrogende (aldus CB) vijver. Als die vijver groot genoeg is om überhaupt een significant verbeterde voorraadpositie aan te leggen, dan wankelt de timing voor de nu genomen maatregelen: dat kan prima in stilte. Als de vijver niet groot genoeg is, dan wankelt de ratio van het besluit zelf.

Waar het dan eerder op lijkt is het consolideren van de huidige voorraadpositie om bij een verwacht ernstig tekort voor een premium bovenop de reguliere prijs de verkoop voort te kunnen zetten. Of dat in het huidige "graaiers-klimaat" als positief gaat worden ervaren durf ik te betwijfelen.

Dus ja, samengevat vind ik het hartstikke onlogisch :)
Zit ik zo mn best te doen.

Sorry, Coolblue is volgens mij inderdaad gehackt, daarmee is ransomware geinstalleerd en zijn ze geforceerd om het bedrijf over te laten nemen door een 14-jarige hacker uit Almere voor 11 euro.
Bagatelliseren en ridiculiseren van de impact van ransomware vind ik een niet heel bijzondere bijdrage aan de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

CryptoNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Ik vind dat wel meevallen. Kijk, ze produceren niets. Effectief verschepen ze wat dozen. Ja, dat is wat kort door de bocht, maar effectief bieden ze een dienst, geen product, en dan ook nog een dienst waar je maar heel kort gebruik van maakt. Als je op dat ene moment van de verkoop al je winst moet maken, dan vind ik het wel logisch dat de marges laag zijn. De waardevermeerdering die CB toevoegt is vrij minimaal, vergeleken met de daadwerkelijke producent van de spullen.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 09:52
Ik vind het ook een aparte strategie. Ik snap dat je zuinig bent op je voorraad als je leveringsproblemen verwacht. Maar jezelf letterlijk uit de markt prijzen zoals ze nu doen is wel een hele gok. Ze anticiperen op een verschuiving van de aanbodcurve. Maar als corona inderdaad zo’n impact gaat hebben als ze denken gaat de vraagcurve ook aan de wandel. Mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan, dus aankopen worden uitgesteld. En hoe wil je pakjes bezorgen in een quarantainegebied?

Ik ben erg benieuwd hoe dit verhaal verder gaat; de verklaring van CB zelf riekt toch wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
Geloof er inmiddels vrij weinig meer van. Kijk net bij de 2 grootste leveranciers van CoolBlue en wat blijkt? Nog steeds grote voorraden van hardware etc. Er is nergens echt een tekort aan op dit moment, vreemde zaak.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of het waar is, is nu (nog) een vraagteken:

https://www.emerce.nl/nie...lt-uit-affiliatenetwerken

Maar daar wordt zelfs gesproken van overname...
En Pieter Zwart schijnt op Ibiza te zitten.
https://www.emerce.nl/opi...op-temperen-zonder-uitleg
Net terwijl een paar dagen geleden met veel bombarie de fantastische jaarcijfers werden geprensenteerd...

De tijd zal het leren.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 25-02-2020 11:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vorige week was alles nog koek en ei. Het bedrijf had 2019 afgesloten met een omzet van anderhalf miljard euro en drie miljoen euro meer nettowinst, wat het totaal op 15 miljoen bracht. De groei komt met name uit Nederland, goed voor 1,1 miljard van de verkopen.
@ehtweak ik weet niet of je sarcastisch bent, maar 15 miljoen winst op 1,5 miljard omzet is niet zo denderend, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
RodeStabilo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:10:
[...]

@ehtweak ik weet niet of je sarcastisch bent, maar 15 miljoen winst op 1,5 miljard omzet is niet zo denderend, toch?
Dat is relatief, als je eigenlijk 100 miljoen 'winst' maakt en daarvan 85 in een nieuw te bouwen loods stopt houdt je op papier nog maar 15 over. Eenmalige kosten kan je prima negeren om te bepalen of een bedrijf in de toekomst nog levensvatbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
jadjong schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:23:
[...]

Dat is relatief, als je eigenlijk 100 miljoen 'winst' maakt en daarvan 85 in een nieuw te bouwen loods stopt houdt je op papier nog maar 15 over. Eenmalige kosten kan je prima negeren om te bepalen of een bedrijf in de toekomst nog levensvatbaar is.
Daarom is EBITDA interessanter dan nettowinst. En dat is bij Coolblue ook geen vetpot, de marges zijn gewoon laag.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 10:50

Stewie!

Keen must die!

jadjong schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:23:
[...]

Een loods die over 20 jaar wordt afgeschreven heeft echt niet zo’n grote impact op de cijfers.

Het vreemde aan het hele verhaal is dat er niet wordt gecommuniceerd buiten een “gelekte” e-mail en er wordt gedaan alsof hardware in de toekomst verkopen een voordeel biedt. Dit is een markt waarin geen schaarste bestaat door het vele aanbod, en vele alternatieven. Als die ene TV of koelkast niet op voorraad is kies je gewoon een andere die wel voorradig is. Dus opsparen voor een latere periode is totaal niet aannemelijk. Dan blijf je zitten met je oude troep.

Je cashflow is heilig, dus als dat stokt door minder omzet, ontstaan er problemen. Cash aanhouden is duur, voorraden aanhouden is nog duurder. Alles in deze markt draait om het zo snel mogelijk doorverkopen van de spullen. Elektronica verouderd en wordt alleen maar goedkoper als het in het pakhuis ligt te verstoffen.

Als het bedrijf verkocht wordt zoals geopperd is, zou het vreemd zijn als je dan snijdt in je omzet en winst. Je wilt juist volle kracht draaien in de weken, maanden, jaren vooraf.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de consument reageert op deze actie. Hebben ze echt minder omzet of is de gemiddelde Coolblue klant minder prijsgevoelig? Geen marketing kosten en doorlopende omzet? Betaald de klant ook de hogere prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RodeStabilo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Ik ben slechts een boodschapper... ;) Ze (= Coolblue) vertelden zelf hoe goed ze het allemaal doen/deden...
Dus. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 22:19
Ik lees als reactie op één van de bovenstaande emerce links dat ze de openstaande affiliate betalingen ook niet hebben gedaan. Klinkt niet echt hoopgevend.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 25-02-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

XWB schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Daarom is EBITDA interessanter dan nettowinst. En dat is bij Coolblue ook geen vetpot, de marges zijn gewoon laag.
Van 26,9 M naar 34,5 M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:44:
Geloof er inmiddels vrij weinig meer van. Kijk net bij de 2 grootste leveranciers van CoolBlue en wat blijkt? Nog steeds grote voorraden van hardware etc. Er is nergens echt een tekort aan op dit moment, vreemde zaak.
>:) Als leverancier van Coolblue zou ik nu dollartekens zien en dezelfde strategie toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

__fred__ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:22:
Ik lees als reactie op één van de bovenstaande emerce links dat ze de openstaande affiliate betalingen ook niet hebben gedaan. Klinkt niet echt hoopgevend.
De banken staan in de rij om groeiende succesvolle bedrijven te financieren. En hun 49% aandeelhouder heeft miljarden te besteden. Dus impact op je omzet en winst door een cash tekort lijkt ook niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

FiXeR.nl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:36:
[...]

>:) Als leverancier van Coolblue zou ik nu dollartekens zien en dezelfde strategie toepassen.
Er is geen enkele consument die zijn aankoop uitstelt, dus omzet en winst mislopen is niet echt een goede strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
@Stewie! Maar wel een hoop die het ergens anders komen voor een prijsverschil van 10% ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:42:
@Stewie! Maar wel een hoop die het ergens anders komen voor een prijsverschil van 10% ;)
Als al je kosten (personeel, kantoor) doorlopen, en je maakt winst op de producten die je doorverkoopt, heeft “hamsteren” echt heel weinig zin bij elektronica. Het kost alleen maar geld en de kans dat er schaarste ontstaat en je dan kan vragen wat je wilt (en het ook schaamteloos zal doen) is extreem klein. Die oude Samsung tv die je nu hamstert is na april weer oud, dan is het 2020 model al op de markt.

Het is veelzeggend dat niemand de uitleg geloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endantwit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 18:49
Meer merkwaardigs rondom Coolblue
Ook merkwaardig: de vlag van Coolblue die halfstok hangt en volgens het ecommerce-bedrijf er zo bij hangt vanwege de wind (“Met de afgelopen stormen zijn twee vlaggen al gesneuveld en we hopen dat op deze manier deze vlag de stormen wel overleeft”); dat is natuurlijk geen normale reactie, want waarom haal je die vlag dan niet naar binnen?

En wat is er aan de hand met de instorting van het gebouw aan de Conakryweg in Amsterdam, waarbij een dode is gevallen, en waar volgens Google Maps een distributiecentrum van Coolblue is gevestigd?
Bron: https://www.ecommercenews...t-meer-toelichting-geven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Ondertussen krijg HAL (49% aandeelhouder) klappen op de beurs, van 145 naar 135 op 2 dagen tijd.

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11873/HAL-Trust.aspx

Wat er ook gaande is, de strategie waarbij men heel stilletjes de prijzen opdreef, marketing weghaalde en pas nadat er druk van de pers kwam half een half met een uitleg op de proppen komt voorspelt niet veel goed.

Wat wel kan is dat ze groothandelaar zijn gaan spelen en vasthangen aan contracten met fixed prijzen waardoor ze in de problemen komen als ze niet kunnen leveren maar dan nog zit je in dit geval met overmacht zou ik denken?

En dan nog is de gang van zaken heel eigenaardig, alles wijst erop dat het intern plots panier is ontstaan op vrijdag en iedereen moet zwijgen. Dan doen ze de communicatie open, roepen ze corrona en gelijk gaat de communicatie terug dicht.

Wat is de boodschap van CB nu echt naar de consument?

We willen geen klanten meer lokken, we willen geen marketing meer en we willen dat als je toch nog bij ons komt het veel goedkoper gaat halen bij de concurent.#Coronna

Moch hun uitleg kloppen, reken al maar uit hoeveel Coolblue moet verkopen enkel en alleen al om de verdampte beurswaarde van HAL te compenseren. En dan hoeveel extra om te compenseren voor het gezichtsverlies bij de consument.

En wat denk je dat Coolblue hun leveranciers momenteel doen? Die zijn allemaal aan het kijken wat hun risico is en zullen nu plots veel kortere of instant betaaltermijnen eisen wat heel slecht nieuws is voor een dozenschuiver.

Wat er concreet gaande is laat ik in het midden maar 1 advies van CB zou ik wel opvolgen, voor het moment niets gaan kopen en met een grote boog rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
@sprankel Misschien expres de boel laten klappen, omdat ze de toko voor geen goud aan Amazon willen verkopen en Pietertje Zwart maar lachen op Ibiza _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:44:
En dan dit nog:
Goederenstroom China komt weer op gang (Telegraaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Heb jarenlang flink wat bij Coolblue besteld.
En volgens mij zijn de prijzen al langer hoger dan bij de concurrent. Dat is namelijk de reden dat ik al meer dan een jaar niet meer bij Coolblue bestel, maar bij concurrenten als Bol, Mediamarkt, BCC en ja, Amazon.de .

Ben benieuwd wat de echte reden(en) achter deze rare acties van Coolblue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:22

gws24

Thinking is hard!

nieuws: MediaMarkt en bol.com zien geen beperkingen op leveringen uit China
Of Coolblue is erg aan het overreageren of zij zijn zo goed dat ze iets gezien hebben dat de anderen nog niet door hebben, zeg het maar :P

Het is in ieder geval wel een marketing/communicatie faal. Door hun affiliates voor het grootste gedeelte* niet tijdig te informeren en 4 dagen in het duister te laten tasten zijn alle geruchten op gang gebracht.
Opvallend is dat ook producten waarvan geen tekorten te verwachten zijn, in prijs zijn gestegen. Ook 'Tweedekans'-producten, door klanten teruggestuurd of omgeruild, lijken een prijsstijging te hebben gekregen. Zo wordt een 'Tweedekans' iPhone 11 met 128GB voor 927 euro aangeboden, terwijl Apple deze nieuw voor 859 euro aanbiedt.
Hier blijkt imo uit dat ze gewoon rucksichtlos alle prijzen omhoog hebben gegooid zonder per productgroep te kijken wat het effect van het Corona virus is. Ik vind het erg apart en raar om je op deze manier voor te bereiden op een eventuele crisis ivm dit virus. Lijkt mij dat er wat anders aan de hand is maar goed, allemaal speculatie.

edit:
* dit haal ik uit een reactie van de frontpage bij het vorige artikel door wat blijkbaar een data analyst van tweakers is: chengbondkwok in 'nieuws: Coolblue stopt met marketing vanwege beperkte Chine.... Maar die mochten dan blijkbaar weer (officieel) niks zeggen tegen @TijsZonderH van de redactie van Tweakers.

[ Voor 26% gewijzigd door gws24 op 25-02-2020 16:58 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:56
sprankel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:12:
Ondertussen krijg HAL (49% aandeelhouder) klappen op de beurs, van 145 naar 135 op 2 dagen tijd.

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11873/HAL-Trust.aspx
Bijna elk aandeel op de beurs waar dan ook ter wereld krijgt klappen. Mijn portfolio zingt al dagen "Vandaag is rood" :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
CryptoNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:17:
@sprankel Misschien expres de boel laten klappen, omdat ze de toko voor geen goud aan Amazon willen verkopen en Pietertje Zwart maar lachen op Ibiza _/-\o_
Ja tuurlijk, donderdag (20ste) publiceer je u jaarcijfers met de grootste omzet ooit en vrijdag (21ste) druk op je noodstop omdat je niet dik wilt cashen aan een Amazon? De ironie druipt er wel vanaf ;) Mogelijks willen ze het net Amazon zo gemakkelijk mogelijk maken door hun waarde eerst de grond in te boren?

Ik kan vollop gaan speculeren maar voor mij staat 1 ding reeds vast, er is een lijk in verre staat van ontbinding uit de kast gevallen.

Als ik mag speculeren gewoon omdat het leuk is:

- Jaarcijfers zijn gepubliceerd maar dat bleek toch niet echt de werkelijkheid te zijn.
- Hal komt erachter, Pieter word op non-actief gezet en Jaap Van Wiechen neemt de boel over.
- Jaap probeert te achterhalen hoe groot de schade is, wat de impact voor HAL is en probeert tijd en credit te kopen door het bedrijf op een heel laag pitje te laten draaien.
- Pieter vertrekt naar zijn buitenverblijf in Ibiza waar hij vaker komt
- Onder druk van de media is Jaap genoodzaakt toch iets van communicatie uit te sturen en beslist het op #Corrona te steken (Jaap heeft duidelijk geen kaas gegeten van crisis communicatie)
- De plotse Pieter verdwijning valt op natuurlijk dus hij word onder druk gezet een foto te publiceren op instagram waar hij schrijft: Zo blij dat het hier niet stormt 🙏🤪 Trots op m’n team #flexibel

Waarbij het de vraag is of Pieter wel degelijk in het buitenland zit, want bij Hal Investment claimen ze dat iedereen daar die ook maar iets met Coolblue te maken heeft met verlof is. Dan klopt mijn speculatie weer niet, Jaap Van Wiechen is ook met verlof, ik mis iets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

gws24 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:50:
nieuws: MediaMarkt en bol.com zien geen beperkingen op leveringen uit China
Of Coolblue is erg aan het overreageren of zij zijn zo goed dat ze iets gezien hebben dat de anderen nog niet door hebben, zeg het maar :P

Het is in ieder geval wel een marketing/communicatie faal. Door hun affiliates voor het grootste gedeelte* niet tijdig te informeren en 4 dagen in het duister te laten tasten zijn alle geruchten op gang gebracht.

[...]
Hier blijkt imo uit dat ze gewoon rucksichtlos alle prijzen omhoog hebben gegooid zonder per productgroep te kijken wat het effect van het Corona virus is. Ik vind het erg apart en raar om je op deze manier voor te bereiden op een eventuele crisis ivm dit virus. Lijkt mij dat er wat anders aan de hand is maar goed, allemaal speculatie.

edit:
* dit haal ik uit een reactie van de frontpage bij het vorige artikel door wat blijkbaar een data analyst van tweakers is: chengbondkwok in 'nieuws: Coolblue stopt met marketing vanwege beperkte Chine.... Maar die mochten dan blijkbaar weer (officieel) niks zeggen tegen @TijsZonderH van de redactie van Tweakers.
toon volledige bericht
Dit is toch ook een raar aspect van het verhaal? 'De need to know zijn op de hoogte gesteld?' Dus blijkbaar weet Tnet er wel degelijk iets van, als in, ze hebben een verklaring gehad, maar het persgedeelte dan weer niet? En dit mag dan vanuit CB niet gecommuniceerd worden naar de buitenwereld ofzo? 8)7 Zou me verbazen als ze dit op de lange termijn niet heel veel geld kost.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@sprankel de hoofd stijlbewaking heeft ook geen kaas gegeten van marketing maar doet het wel.

Ik denk dat het een stomme grap is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:43
Ik was gister nog verbaast dat mijn gewilde item 50 euries duurder geworden is/was.....net weer gekeken en de oude prijs staat er weer. Het gaat om de Synology DS718+....schiet mij maar lek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gwoon Joep schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:12:
Ik was gister nog verbaast dat mijn gewilde item 50 euries duurder geworden is/was.....net weer gekeken en de oude prijs staat er weer. Het gaat om de Synology DS718+....schiet mij maar lek 8)7
UniFi AP AC Pro:
142-145 euro in de PriceWatch: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

162 euro bij Coolblue: https://www.coolblue.nl/p...uiti-unifi-ap-ac-pro.html

Ze vragen zelfs 160 euro voor een tweedekansje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
Excuus aan diegene die dit ongepast vinden......volgens mij heeft de persoon die dit bedacht heeft bij CB teveel corona biertjes op.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ik ben echt reuze benieuwd naar hun omzetverloop in de laatste weken. Zijn Coolblue klanten bereid meer te betalen, minder prijsgevoelig dan bij budget verkopers of klanten die afkomstig zijn van prijsvergelijkingswebsites?

Of zou Coolblue meer weten over grote tekorten die aanstaande zijn? En waarom kopen ze dan niet massaal alles in? Andere partijen leveren wel nog uit en lijken wel nog geleverd te krijgen vanuit China.

Cashflow issues zullen ze niet hebben als de hele bancaire sector ze wilt bedienen en met een zeer sterke kapitaalkrachtige aandeelhouder aan boord.

Ransomware komt steeds voorbij, maar zou dat niet inmiddels uitgelekt moeten zijn als dat het echt is.

Gezien het uitblijven van reacties vanuit Coolblue vraag ik mij af er 1 maart 2020 groot nieuws is.

Het zal wel niet zo zijn, maar wat zou dat een fantastisch mooie deal kunnen zijn voor de oprichter en aandeelhouders.

[ Voor 33% gewijzigd door Stewie! op 29-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
@Stewie! Wat het vreemdste is is dat ze affiliates nog steeds niet hebben uitbetaald! Althans van wat ik vernam. En dat is heel vreemd voor zo'n grote toko.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Stewie! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:32:

Het zal wel niet zo zijn, maar wat zou dat een fantastisch mooie deal kunnen zijn voor de oprichter en aandeelhouders.
Interessante uiteenzetting, het zou wat zijn!

Ik weet dat Amazon in Nederland wel al deals heeft gemaakt met enkele 'grote' IT partijen als launchingpartners die alle fulfilment op een bepaalde IT segmenten (o.a. gaming, accesoires, laptops, etc) op zich gaan nemen uit Amazons naam.

Aan de andere kant is dat ook wel weer vreemd, want Amazon zou een sterk genoeg inkoopkanaal moeten hebben om dit ook in Nederland op te zetten. Een keuze voor bol.com inclusief alle partners past beter bij het productaanbod van Amazon dan een Coolblue die voornamelijk huishoudelijk, witgoed en IT spul verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
Of ze proberen een massahysterie te creëren onder het mom van......

Een quote van CryptoNL: Wat het vreemdste is is dat ze affiliates nog steeds niet hebben uitbetaald! Althans van wat ik vernam. En dat is heel vreemd voor zo'n grote toko.

Misschien een faillissement in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Hou toch eens op met die speculatie over een overname door Amazon.... er is echt helemaal niets dat hier op wijst.

En verder neemt Amazon in gebieden waar geen restricties zijn op handelen (zoals gewongen een locale partner) gewoon dit soort locale partijtjes niet over. Waarom zouden ze ook, de naam gaat als eerste de deur uit en voor de logistiek of kennis hebben ze ze ook niet nodig. Een paar winkels openen kunnen ze ook nog wel als ze dat al zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
@Yowzawood Dat kun je wel zeggen, maar CB betaalde altijd affiliates supersnel uit en nu betalen ze 0,0 uit. ZONDER communicatie. Vreemd niet?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:30
Gwoon Joep schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:21:
Of ze proberen een massahysterie te creëren onder het mom van......

Een quote van CryptoNL: Wat het vreemdste is is dat ze affiliates nog steeds niet hebben uitbetaald! Althans van wat ik vernam. En dat is heel vreemd voor zo'n grote toko.

Misschien een faillissement in aantocht.
Een uitbetaling moet je handmatig aanvragen, dat is in ieder geval bij mij het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Dat ze dom bezig zijn en dat er wat aan de hand is blijft natuurlijk gewoon een feit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 03:04
sprankel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:06:
[...]

Ja tuurlijk, donderdag (20ste) publiceer je u jaarcijfers met de grootste omzet ooit en vrijdag (21ste) druk op je noodstop omdat je niet dik wilt cashen aan een Amazon? De ironie druipt er wel vanaf ;) Mogelijks willen ze het net Amazon zo gemakkelijk mogelijk maken door hun waarde eerst de grond in te boren?
Eensch, zolang ik de notities bij het jaarverslag niet kan vinden blijkt het lijk verdacht veel te lijken op schulden die ineens op de balans staan. Daar zit iets achter, omdat het tegenover 100 miljien aan zgn, contanten of opeisbaar geld staat. Daar zit ie ergens, en ik ben benieuwd of ze tot de 20e met z'n allen tegen een kast hebben aan staan duwen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 16:40
De jaarrekening kan je gewoon downloaden bij de KvK zodra deze gedeponeerd is (kost je een paar euro). Maar wat je nu ziet is dat ze voor 69mio aan 'Property, plant and equipment' op de balans hebben staan waar een langlopende schuld van 58mio en een kortlopende schuld van 14mio tegenover staat. De grootste stijging in cash zit 'm overigens meer in een forse verbetering in het werkkapitaal (+89mio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:15

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wat er ook aan de hand is, ik ga er voorlopig niets kopen. Als ze toch failliet gaan of overgenomen worden is garantie een stuk lastiger of onmogelijk. Behoorlijke faal dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:18

Ankh

|true

Nu hebben ze een telefoniestoring?
Aluhoedjes toch maar weer op? ;)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endantwit
Overigens ook opmerkelijk: er is vandaag (vooralsnog) geen nieuwe Pieterpraat-video gepost; de afgelopen weken werd die telkens op woensdagochtend online gezet en gedeeld.

Is er iets (persoonlijks) met Pieter Zwart aan de hand? :?

Ga maar na:
- Sinds het gedoe met affiliates heeft Pieter nergens écht gereageerd. Sterker nog: de radiostilte is atypisch voor Coolblue. Sprout heeft herhaaldelijk geprobeerd contact op te nemen en pas na enig aandringen mochten ze vragen per mail sturen (=geen 'fysieke' reactie) en uiteindelijk reageerde Pieter per WhatsApp ("Er is letterlijk niets meer te vertellen").
- In het FD werd Pieter gequoot: "Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt"

Vooral die laatste is een rare reactie als er van alles is gebeurd bij Coolblue. Dan hou je het toch niet alleen bij dát ene zinnetje? :X

(Het Financieele Dagblad is trouwens (net als BNR Nieuwsradio) onderdeel van FD Mediagroep, waarvan HAL (dat 49% Coolblue bezit) 100% van de aandelen heeft. Mocht er een 'complot' zijn, dan kun je ervan uitgaan dat FD niks kritisch zal schrijven of dingen in ieder geval nog even onder de pet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
@endantwit Hij is op Ibiza.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endantwit
Says who? Het enige wat dit 'bevestigt' is een foto op zijn Instagram.

Die kan niet ingepland zijn?
Een CEO gaat niet terug naar Nederland als zijn jarenlang bewierookte bedrijf van alle kanten kritiek, opmerkingen en vragen krijgt?

Waarom heeft nog geen woordvoerder gereageerd?

Daar waar dat normaal wel gebeurt?

De radiostilte is écht atypisch. Helemaal voor Coolblue.

Ook die Pieterpraat-filmpjes... Gezien zijn kleding zijn ze allemaal op dezelfde dag opgenomen. Waarom komt er vandaag geen online? Is er iets ergs met hem aan de hand en voelt het ongepast om een filmpje van hem nu online te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endantwit
My two cents:

- Overname lijkt me sterk

- Er kan iets zijn met Pieter Zwart (zie mijn post); verklaart de rare, atypische radiostilte (maar dan weer niet het uitzetten van affiliate-links)

- Ransomware behoort ook nog steeds tot de opties. Ja, dat zou normaal gesproken moeten uitlekken, maar wat als klantendata niet gecompromitteerd is? Wat als het puur direct de financiële kant van Coolblue raakt. Wat als de waakhond Coolblue de tijd geeft om alles stil en adequaat af te handelen, voordat er iets naar buiten komt/moet komen?

De gehele gang van zaken is raar. On-Coolblue'aans.

Als we binnen een week nog geen uitleg hebben gekregen, dan ga ik voor ransomware. Dan is er hard, maar stil gewerkt aan iets, waarvan we de uitkomst niet/nooit zullen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:22
Op sprout staat een prima artikel wat het na mijn idee prima uitlegt en ook duidelijke verklaringen geeft vanuit cool blue

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endantwit
Jeroenzer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:36:
Op sprout staat een prima artikel wat het na mijn idee prima uitlegt en ook duidelijke verklaringen geeft vanuit cool blue
Vind je? :X
Een prima verklaring, maar waarom gaf het bedrijf niet gewoon direct uitleg aan de pers? De perswoordvoerder van Coolblue geeft daarover dinsdag even na twaalven in een mail aan Sprout uitleg: “Er was nog niet genoeg informatie over de beschikbaarheidsproblemen van onze leveranciers. Ook wilden we onze eigen Coolblue’ers en affiliate partners eerst op de hoogte brengen.” We worden om half 2 gevraagd om schriftelijk vragen op te sturen aan Coolblue, wat we direct doen.

Tegen drieën blijkt dat Coolblue het nalaat om onze vragen te beantwoorden. Wel krijgen we via de mail een officiële reactie van Coolblue-oprichter Pieter Zwart: “Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. We zijn erg blij met onze grote schuur. Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China.”

Eerder vandaag en gisteren reageerde de perswoordvoerder van Coolblue niet op mails, telefoontjes en voicemail-berichten van Sprout. Ook investeerder HAL, die 49 procent van de aandelen in Coolblue bezit, geeft telkens nul op het rekest. Zowel op telefonische verzoeken als per mail.
- Ze wilden eerst affiliate-partners op de hoogte brengen: deden ze pas op maandagmiddag, terwijl er al sinds donderdag(!) plots affiliates waren uitgezet
- Coolblue laat na om de vragen van Sprout te beantwoorden
- Via de mail(!) krijgen ze zogenaamd een officiële reactie van Pieter Zwart. Lees die quote nog eens. 90% komt vanuit de mail die de head of marketing had gestuurd naar affiliate-partners.
- Perswoordvoerder reageert niet op mediaverzoeken.
- HAL reageert nergens op

Maar jij vindt het een duidelijke verklaring vanuit Coolblue?
Het citaat is vanwege een onduidelijke reden enige tijd uit het artikel verdwenen, waarop Sprout de zakenkrant erover contacteerde. Het staat er inmiddels weer op.
Dit maakt het er allemaal ook niet logischer op. 8)7 (Zie mijn eerdere post over de link tussen het FD en HAL. :+ )

Wáárom zou je (als FD) een quote van Pieter Zwart opeens weghalen en pas na vragen van Sprout weer terugzetten?! :?

Something is going on........

[ Voor 11% gewijzigd door endantwit op 26-02-2020 17:50 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 22:19
Er is zeker iets aan de gang. Coolblue heeft een negatief werkkapitaal (-170Mln) en financiert een groot deel van zijn activiteiten met het feit dat klanten vooruit betalen en dat leveranciers achteraf hun geld pas krijgen. Dit verschil is goed te zien in de jaarcijfers.

https://indd.adobe.com/vi...49-4dd8-beaf-a36a78b6ad6d

Op het moment dat de omzet sterk terugloopt, dan komen ze in de problemen. Het laatste wat je dus wilt is dat de omzet instort. Deze actie is, tenzij er nu al problemen zijn met leveranciers of kredietverstrekkers (er is 70 miljoen aan nieuwe kort- en langdurige obligaties aangegaan vorig jaar), m.i. onbegrijpelijk.

Gezien het feit dat ze helemaal geen schulden hadden in 2018, zou ik zeggen dat het aangaan van een kredietfaciliteit (bank of aandeelhouders), of nieuwe geldophaalronde bij de aandeelhouders ten minste ter hoogte van het werkkapitaal een meer voor de hand liggende optie was om je voor te bereiden op een crisis dan deze stunt.

Opvallend is ook dat het werkkapitaal met 70mln negatief is gegroeid. De schuldeisers moeten langer op hun geld wachten v.s. coolblue die eigen vorderingen terugdringt. Dit op 10% meer omzet, daar zit het dus niet in.

Het verhaal van voorraad aanleggen lijkt me onzin. Als ze niet onder de 2018 waarde aan cash willen zakken, kunnen ze maximaal 2 weken extra voorraad aanleggen op basis van deze voorraadgetallen. Krediet bij leveranciers zie ik ook niet gebeuren aangezien ze duidelijk al op ongeveer 60 dagen krediet zitten van de leveranciers op basis van hun maandomzet. Als je meer vooruit wilt bestellen dan mag je echt aantonen aan leveranciers dat daar ook orders tegenover staan.

En dan nu het speculatieve stuk:

Het lijkt me logischer dat vanwege corona één of meerdere leveranciers hebben besloten om de kredietfaciliteit van cooblue terug te schroeven, waardoor ze gedwongen zijn om voor deze artikelen vooraf te betalen. Dit hakt nogal in je werkkapitaal dat je al hebt uitgegeven, dus prijs je deze artikelen uit de markt (prijsverhoging, stoppen met affiliates).
Leveranciers zijn niet achterlijk, en die weten ook dat bijna alle B2C webretail op deze wijze zijn onderneming financiert. Terugbrengen van de kredietfaciliteiten zal daar op nummer 1 staan.

[ Voor 40% gewijzigd door __fred__ op 27-02-2020 00:30 ]

• PnD
  • Laatst online: 10:41

PnD

like in Pinda ^_^

Het blijft maar stil hè, kan geen nieuws vinden vd afgelopen 24 uur

• endantwit
Ik ben bang dat we ook niet snel een update krijgen.

En dan betekent het dus dat het stilletjes is opgelost (ransomware/financiële problemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:46
Dit is wel een van de waarschijnlijker richtingen.

Sowieso eerder een interne reden dan een externe.

Bij een externe achtergrond laat je deze totale mediafaal (radiostilte, onlogische kinderpraat, ...) niet voortduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
Zou mij niets verbazen als Zwart straks zijn aandelen van de hand doet en dat het dan ineens wordt verkocht/failliet etc. Zo ging het met MyCom ook ;) Steven Bakker verkocht zijn aandelen en hop....

SiberischeHusky Shepsky

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 03:04
__fred__ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:00:
Er is zeker iets aan de gang. Coolblue heeft een negatief werkkapitaal (-170Mln) en financiert een groot deel van zijn activiteiten met het feit dat.... <Goed verhaal>

Het lijkt me logischer dat vanwege corona één of meerdere leveranciers hebben besloten om de kredietfaciliteit van cooblue terug te schroeven, waardoor ze gedwongen zijn om voor deze artikelen vooraf te betalen. Dit hakt nogal in je werkkapitaal dat je al hebt uitgegeven, dus prijs je deze artikelen uit de markt (prijsverhoging, stoppen met affiliates).
Leveranciers zijn niet achterlijk, en die weten ook dat bijna alle B2C webretail op deze wijze zijn onderneming financiert. Terugbrengen van de kredietfaciliteiten zal daar op nummer 1 staan.
Wat ik nog niet snap (maar misschien dat jij daar iets meer kaas van gegeten hebt?) is dat ze over de hele breedte de prijzen lijken te hebben verhoogd, dus de totale omzet drastisch verlagen terwijl dat hun lifeline is. Sowieso is het natuurlijk opvallend dat het een dag na publicatie van de jaarcijfers gebeurt, die ik als leek vrij kort vindt, en als titel heeft "It all adds up" _/-\o_

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
koppie schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:51:
[...]

Wat ik nog niet snap (maar misschien dat jij daar iets meer kaas van gegeten hebt?) is dat ze over de hele breedte de prijzen lijken te hebben verhoogd, dus de totale omzet drastisch verlagen terwijl dat hun lifeline is. Sowieso is het natuurlijk opvallend dat het een dag na publicatie van de jaarcijfers gebeurt, die ik als leek vrij kort vindt, en als titel heeft "It all adds up" _/-\o_
Als er een grote leverancier tussen zit die eerst de zooi van oktober 2019 betaald wil hebben voordat er ook maar een nieuw product naar CB gaat hebben ze een probleem. Een oplossing is om dan geen nieuwe klanten blij te maken.
Die klanten zorgen misschien wel voor omzet, maar als je niets hebt om te versturen sta je als winkel 2-0 achter. Door de prijzen te verhogen kan je de huidige voorraad voor meer pegels verkopen en stoot je tegelijkertijd nieuwe klaten af waardoor je iets langer met die voorraad doet. Dat geeft je ook wat meer tijd om het conflict met de leverancier op te lossen. Maar dan moet je het wel oplossen voordat de schuur leeg is...
Zelfde verhaal kan je ook toepassen op ransomware.

• endantwit
Ik dacht: hé, er staan nieuwe vacatures op, dus een nakend faillissement zal het waarschijnlijk niet zijn.

(Gevonden via Google-search naar 'Coolblue' en gefilterd op 'afgelopen 24 uur'.)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ke4FB2y.png

Klik ik op beide advertenties ("Vacature Producer" en "Vacature Recruitment marketing specialist"), zie ik bij beide staan:
Het ligt niet aan jou, het ligt aan ons. We hebben de vacature namelijk nét vervuld en daarom gesloten. Kijk hieronder voor vacatures die je misschien ook leuk vindt.
Het kan ook zijn dat die "11 uur geleden" en "14 uur geleden" in Google niet correct zijn. (Dat de vacatures inderdaad net vervuld zijn en dat de pagina is aangepast en dat Google dat ziet als een nieuwe/geüpdatete pagina.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 12:06
Er staan gewoon nog wel veel andere vacatures open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
__fred__ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:00:

Op zich lijkt me dit wel een redelijke verklaring...

Dit past wmb ook bij het direct doorvoeren na het uitbrengen van de cijfers. Je kan heel lang in onderhandeling zijn met je leverancier en je heel zielig voordoen dat je het bijna niet kan betalen etc waardoor je de onderhandeling door laat lopen, alleen als je dan de jaarcijfers produceert moet je met de billen bloot en kunnen er best een aantal leveranciers besluiten dat je best wel kan betalen en dat er vanaf nu niets meer geleverd gaat worden totdat er betaald is.
En tja, dat soort vastgelopen onderhandelingen dat wil je ook niet naar buiten brengen (want dan gaan er nog meer leveranciers met de vuist op tafel slaan), oftewel radiostilte hierover.

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Ik zie dat Coolblue terug is op Pricewatch. In ieder geval met: pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart
Pagina: 1 2 3 Laatste