In theorie kan dat per laadpaal anders zijn, maar voor zover ik weet proberen de meeste laadpalen het netjes te verdelen.
Situatie: bij mij in de straat staat een laadpaal (22 kW) met twee aansluitingen. Meestal sta ik er alleen want er is maar 1 plek afgekruist.
Weet je zeker dat het een 22 kW lader is? De meeste openbare laadpalen zijn maar op een 3x25A netaansluiting aangesloten en leveren dan maximaal tussen de 14 en 17 kW. Sommige zelfs maar maximaal 11 kW op 1 socket.
Als dat dan verdeeld wordt krijg je dus ergens tussen de 7 en 8,5 kW.
Vandaag zet ik mijn auto op de lader. Dat gaat een hele tijd goed totdat er een tweede auto inplugt. Vervolgens wordt mijn laadsessie standby gezet.
Stond je er bij of denk je dat? Niet om je te plagen ofzo, maar wellicht stopt jouw auto gewoon "vanzelf" met laden en is het enkel toeval dat er een andere auto ook inplugt.
Wat voor soort auto heb je eige
nlijk? Vooral Zoe's zijn heel kieskeurig met laadpalen voor wat betreft de aarde. Ik hoor er tegenwoordig weinig meer over, maar vroeger waren er nog wel eens problemen als de auto dan besloot dat de aarding niet meer goed was. Dan krijgen ze een "rode neus" en stoppen ze met laden.
Gaat thuis laden wel altijd goed?
Minder gebruikelijk, maar theoretisch wel mogelijk dat je laadpas problemen geeft. Meestal gaat het laden dan überhaupt niet van start maar je weet nooit.
En voor de zekerheid, heb je geen aparte zaken in je auto ingesteld als uitgesteld laden, laden tot een maximum percentage, laden met ene minimumsnelheid en dat soort fratsen die hier voor kunnen zorgen?
Of een familielid/vriend/collega met toegang tot de app van jouw auto die je loopt te trollen door af en toe het laden te stoppen?
Dat gezegd hebbende heb ik ook wel eens dat mijn auto bij een laadpaal stopt met laden. Maar dat is maar heel sporadisch en het probleem is nooit te achterhalen.