Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• NikoNeko
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 05-03 08:13
Hallo allemaal eerste keer dat ik wat post. Ik zal proberen het kort en bondig te houden.

Ik ben de 2e eigenaar van een Asus ROG Strix RX Vega 56. De kaart was nooit helemaal top en heeft altijd warm gedraaid. Ik heb online gevonden dat dit een bekend probleem is met de asus kaarten omdat ze een ouder koeler ontwerp hebben hergebruikt.

zie link als je er niet bekend mee bent:
https://imgur.com/gallery/GZJnFY2

Ik heb een repaste gedaan en nieuwe thermal pads erop gedaan. Dit heeft toen de temps zo'n 20C omlaag gedrukt. De situatie is echter langzaam slechter geworden en sinds kort gaat de kaart zelfs in OTP. (vermoed ik)

Mijn conclusie was dat, wat het probleem van de kaart ook was, ik het niet kon verhelpen. Tijd om de kaart op te sturen naar Asus, zodat zij het op kunnen lossen. De kaart was origineel gekocht bij webshop dus ik vroeg webshop om de kaart binnen garantie op te sturen naar Asus.

Hun antwoord?

"Helaas moet ik mededelen dat de garantie van een videokaart komt te vervallen zodra je de koeler verwijderd. Hierdoor kunnen we je helaas niet verder helpen."

en daarna:

"Graag verwijs ik je naar onze garantievoorwaarden op de volgende pagina. Hier staat: "Beschadigde of verwijderde zegels: Op het product aangebrachte zegels, barcodes, waarschuwingen of andere stickers die verbroken of verwijderd zijn, leiden tot het vervallen van de garantie." Daarnaast is het artikel niet meer in zijn originele staat door het aanpassen van de koeler, waardoor je niet kan verwachten dat er wél garantie op verleend word. Het terugplaatsen van de originele koeler veranderd hier niets aan."

Dus... heel teleurstellend dat ze met dit soort onzin komen aanzetten. Die zegels gelden sowieso niet in Nederland. Verder horen ze gewoon garantie te verlenen afgezien van de staat van de kaart. Wat Asus ermee doet heeft niks te maken met webshop. Ik wil dan ook vragen of iemand weet hoe ik dit moet aanpakken om webshop gewoon hun garantie na te zien komen. Ook al is het waarschijnlijk makkelijker om dit nu direct via Asus te regelen.

Elk advies is welkom. Alvast bedankt.

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 13-02-2020 23:22]

Alle reacties

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Het noemen van de naam van de webshop is niet de bedoeling zolang deze niet relevant is. Deze heb ik dan ook meermaals uit het topic gehaald.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Nu online
Tja, je maakt het jezelf niet makkelijk door zelf te gaan lopen "prutsen" aan de kaart. Je had beter direct terug kunnen gaan naar de winkel toen het probleem voor het eerst is opgetreden.

Dat zulke zegels niet gelden is ook niet in alle gevallen van toepassing. Bij een beroep op Non-conformiteit kan dat inderdaad het geval zijn, bij een beroep op fabrieksgarantie kunnen dat soort zegels in Nederland echter gewoon geldig zijn.

Kijkende naar jouw situatie ben ik eigenlijk bang dan je dit niet makkelijk meer opgelost gaat krijgen.
Asus gaat verwacht ik niets voor je doen daar je zelf met de kaart bezig geweest bent. Die zijn daar in mijn ervaring vrij streng in. Je kan het uiteraard wel proberen direct bij Asus.

Klagen bij de winkelier lijkt me in principe de juiste weg al ben ik bang dat ook dat niet makkelijk zal gaan, zeker niet wanneer de kaart ouder is dan 6 maand, en dat is die verwacht ik. Uiteindelijk denk ik dat de webshop te kort door de bocht gaat door te stellen dat je garantie vervallen is, echter verwacht ik ook niet direct dat ze zomaar zullen bijdraaien en je garantie gaan geven. Zeker niet gezien het feit dat zij waarschijnlijk door de repaste e,d, niets meer kunnen met deze kaart bij hun voorschakel. Juridisch heb je dan mogelijk wel een kans bij webwinkel, maar dat gaat dan mogelijk wel een verhaal worden van gelijk hebben is mogelijk wat anders dan gelijk krijgen. Waardoor je dus mogelijk wel bereid moet zijn om ook daadwerkelijk stappen te gaan zetten.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:34
Aan garantie kan men voorwaarden verbinden en als je daar dan niet aan voldoet heb je zeker geen recht op reparatie, een nieuwe kaart o.i.d.

Je moet wezen bij waar je de kaart hebt gekocht en dat is in dit geval gok ik een particuliere verkoper.
Wordt allemaal wel erg lastig omdat je ook in dat geval niet gelijk het probleem hebt aangekaart, maar het hebt blijven gebruiken ( voor weken, maanden(?) ) en daarna er zelf mee aan de slag bent gegaan het proberen te repareren.

Ik denk dat je je verlies moet nemen.

---

Maar verder wellicht nog handig om aan te geven:

- Hoe oud de kaart is
- Van wie je hem hebt gekocht ( particulier / bedrijf )

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• trixx
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 27-02 12:43

trixx

-CTU- SuiZide

Het is zo dat als jij kunt aantonen dat jij de kaart niet hebt beschadigd of dat het probleem niet door jouw poging komt d.m.v. een deskundige, zij wel degelijk garantie moeten verlenen. Een andere computerwinkel kan als deskundige worden gezien.

Ik vind wel dat je hier misschien ook even naar jezelf moet kijken. Je gaat een kaart die onder de garantie valt zelf proberen te "fixen". Dit lukt niet en nu ga je hier een bedrijf mee opzadelen. Uiteindelijk hebben zij ook te maken met een leverancier/fabrikant die ook naar dit bedrijf toe dezelfde voorwaarden hanteert.

Dus een tip voor de toekomst. Eerst contact opnemen met de winkelier. Scheelt een hoop problemen.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:21
Werktbde kaart nog wel? Zoja dan is denk ik de makkelijkste manier om een aftermarket koeler te kopen.

Ja ze zullen het kostenloos moeten verhelpen. De vraag is alleen of ze dit kunnen omdat de koeler gewoon prut is.

Het bewijslast ligt in dit geval bij jou. Nu kan je in dit geval makkelijk aantonen dat het product niet conform is omdat de koeler gewoon niet voldoende werkt. Omdat er veel meer klachten over zijn.

Dus vraag ze alsnog vriendelijk om op basis van non conform als nog te repareren. En laat de foto's maar zien. En de verhalen op internet dat de koeler niet voldoende is. En dat je je daarom alsnog op beroept op BW:7 art 17.

En kijk maar hoe ze daar op reageren.

@trixx ook de webshop kan gewoon een beroep doen op Asus. En de webwinkel kan de gemaakte kosten ook gewoon weer op hun leverancier verhalen. Helaas doen de meeste dat niet. Maar het kan wel.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:31
Het feit dat je niet de eerste eigenaar bent kan trouwens al voldoende zijn om geen garantie te geven. Vele verkopes hebben in hun voorwaarden opgenomen dat deze alleen van toepassing is voor de persoon wiens naam op de factuur staat.

Daarnaast helpt het niet dat je de oorzaak plaatst bij oververhitting terwijl je zelf de koeling hebt aangepast. Indien de situatie nu verslechterd is terwijl dit eerst een positief effect had, dan moeten we de oorzaak daarvan gaan zoeken bij de producten die jij gebruikt hebt, temeer daar het probleem niet verslechterde met de originele koeloplossing.

Direct met Asus regelen gaat je trouwens eenzelfde resultaat geven. Van zodra zij opmerken dat jij hun koeloplossing hebt aangepast gaan zij zeggen dat dit niet onder garantie valt. Zelfs zonder aanpassingen is het maar de vraag of er garantie te claimen was. Een warm lopende kaart die perfect werkt is gewoon dat, een kaart die wat warmte niet goed kan afgeven.

@loki504 , het feit dat er klachten op het internet zijn wil nog niet zeggen dat dat gelijk staat aan bewijs dat de kaart van TS daar ook last van had. En door zijn aanpassingen is het onmogelijk geworden om dit nu nog objectief aan te tonen. En Asus gaat gemaakte kosten ook niet zomaar vergoeden aan de verkoper, die willen ook bewijzen zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• joeyl94
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11:07

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Dit was wel te verwachten helaas. Het is volgens mij algemeen bekend dat wanneer je zelf een product gaat repareren de garantie komt te vervallen. Ik ben dus ook bang dat je je verlies moet nemen en zelf een oplossing moet gaan zoeken.

Probleem'n? Poar neem'n!

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:41
NikoNeko schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:08:
Ik heb een repaste gedaan en nieuwe thermal pads erop gedaan. Dit heeft toen de temps zo'n 20C omlaag gedrukt. De situatie is echter langzaam slechter geworden en sinds kort gaat de kaart zelfs in OTP. (vermoed ik)

Mijn conclusie was dat, wat het probleem van de kaart ook was, ik het niet kon verhelpen. Tijd om de kaart op te sturen naar Asus, zodat zij het op kunnen lossen. De kaart was origineel gekocht bij [mbr]webshop[/] dus ik vroeg [mbr]webshop[/] om de kaart binnen garantie op te sturen naar Asus.

Hun antwoord?

"Helaas moet ik mededelen dat de garantie van een videokaart komt te vervallen zodra je de koeler verwijderd. Hierdoor kunnen we je helaas niet verder helpen."
Ik vrees dat dit een dure les wordt.

Misschien is het ook goed de zaak van de andere kant te bekijken. GPU's hebben een koeler nodig om goed te opereren. Op het moment dat die verwijderd is (door de klant) is het voor de leverancier niet meer te achterhalen of de kaart bijvoorbeeld zonder koeler is uitgeprobeerd. Of, dat er een andere, te kleine koeler is gemonteerd geweest. Bovendien kan het verwijderen van de koeler ook leiden tot andere schade, die anderszins onder fabrieksgarantie zou zijn gevallen.

De kaart is nu een grey area. Ik geloof je direct wanneer je zegt dat de je probleem niet door jezelf is veroorzaakt. Maar, tegelijk, is het voor de leverancier nog zeer lastig vast te stellen wat er allemaal gebeurd is met die kaart. Daarmee is de afwijzing van de garantieclaim - wat mijn part - ook terecht. Als de kaart echt stuk was geweest, dan zou die ook stuk moeten zijn geweest voor de reapplication. Door het heft in eigen handen te nemen, trekt de leverancier zn handen er juist vanaf.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:25
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo stellig is dat je geen "garantie" hebt als je zelf de koelpasta vervangt. De fabrieksgarantie mogen inderdaad voorwaarden aan verbonden worden, maar je hebt nog wel recht op een conform product, al moet je in deze situatie wel aantonen dat het product non-conform is, omdat je de kaart waarschijnlijk langer hebt dan 6 maanden.

Ik zou zelf niet weten of het een probleem is dat je zelf geen koopovereenkomst hebt met het bedrijf.

Gelijk hebben en gelijk krijgen gaat hier sowieso een dingetje worden, ben ik bang. In jouw situatie zou ik zelf eieren voor mijn geld kiezen en op zoek gaan naar een aftermarket koeler, of eventueel de koeler van een kapotte Vega 56 (als het een reference design is). Of anders de hogere temperaturen accepteren.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14:14
Helaas pindakaas.

Je moet een webshop de kans geven om te laten repareren.

Nu heb je zelf aan de kaart gezeten en zo ontneem je de webshop de kans om het te repareren binnen garantie.

• stftweaker
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13:11
Wat je ook kan proberen is de situatie uit te leggen bij Asus. En vragen van joh gezien de situatie kan ik via jullie garantie claimen. Ze zijn het niet verplicht je overeenkomst is tenslotte met "webshop" maar wie niet waag wie niet wint.

Ik vraag me alleen af of "webshop" in hun recht staat als je de verzegeling verbreekt. Ik weet mij te herinneren dat sommige laptop fabrikanten dit ook zeiden en dat als je bijvoorbeeld een nieuwe hardeschijf wil dat zoiets iet kon zonder de seal te verbreken en dat er alsnog garantie geclaimde kan worden.

Als je zoiets opzoekt sta je denk ik stuk sterker :) Kijk het is natuurlijk niet zo dat de kaart nu compleet defect is. Nu jij deze hebt aangepast.

How are you doing?

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 29-03 23:50
Gewoon direct bij ASUS proberen.
https://rma.asus-europe.eu/nl

• Dennism
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:00:
Het feit dat je niet de eerste eigenaar bent kan trouwens al voldoende zijn om geen garantie te geven. Vele verkopes hebben in hun voorwaarden opgenomen dat deze alleen van toepassing is voor de persoon wiens naam op de factuur staat.
Dat kan echter alleen van toepassing zijn op extra garantie(s) zoals een eventuele fabrieksgarantie.
De verkoper kan het wettelijk recht op een conform product niet beperken tot enkel de persoon die op de factuur staat.
Pyramiden schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:09:
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo stellig is dat je geen "garantie" hebt als je zelf de koelpasta vervangt.
Volgens mij zegt vrijwel niemand dat, wat er echter wel terecht aangegeven wordt is dat het eigen werk van TS het wel lastiger maakt voor hem. Normaal gesproken moet je bij problemen binnen een redelijke termijn dit probleem melden bij de verkoper en deze verkoper de kans geven het probleem op te lossen. Als je dit dan niet doet en zelf bezig gaat met modificaties zal dit het mogelijk wel lastiger maken je recht te halen wanneer je een tijd later alsnog bij de verkoper komt aankloppen.

[Voor 38% gewijzigd door Dennism op 14-02-2020 09:39]

• trixx
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 27-02 12:43

trixx

-CTU- SuiZide

loki504 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:22:
Werktbde kaart nog wel? Zoja dan is denk ik de makkelijkste manier om een aftermarket koeler te kopen.

Ja ze zullen het kostenloos moeten verhelpen. De vraag is alleen of ze dit kunnen omdat de koeler gewoon prut is.

Het bewijslast ligt in dit geval bij jou. Nu kan je in dit geval makkelijk aantonen dat het product niet conform is omdat de koeler gewoon niet voldoende werkt. Omdat er veel meer klachten over zijn.

Dus vraag ze alsnog vriendelijk om op basis van non conform als nog te repareren. En laat de foto's maar zien. En de verhalen op internet dat de koeler niet voldoende is. En dat je je daarom alsnog op beroept op BW:7 art 17.

En kijk maar hoe ze daar op reageren.

@trixx ook de webshop kan gewoon een beroep doen op Asus. En de webwinkel kan de gemaakte kosten ook gewoon weer op hun leverancier verhalen. Helaas doen de meeste dat niet. Maar het kan wel.
Dat is niet altijd het geval. Je moet niet vergeten dat de regels tussen bedrijven wel degelijk anders zijn opgesteld dan de regels naar consumenten. Het blijft in dit geval een 'aanpassing' die geen gevolgen zou moeten hebben voor de werking van de kaart. Maar je rechten hebben en je rechten krijgen dat zijn in sommige gevallen twee verschillende zaken.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• loki504
trixx schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:42:
[...]

Dat is niet altijd het geval. Je moet niet vergeten dat de regels tussen bedrijven wel degelijk anders zijn opgesteld dan de regels naar consumenten. Het blijft in dit geval een 'aanpassing' die geen gevolgen zou moeten hebben voor de werking van de kaart. Maar je rechten hebben en je rechten krijgen dat zijn in sommige gevallen twee verschillende zaken.
Via het regres recht. kan de webshop de schade verhalen op de veroorzaker. in dit geval Asus.
https://ictwaarborg.nl/ni...sbruiken-het-regresrecht/

Ben het met je eens dat recht hebben en recht krijgen helaas nog wel eens verschillen. Daarom is een aftermarket koeler die ook goed de vram goed kan koelen de makkelijkste oplossing(als hij nog werkt)

• liberque
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 30-03 22:54

liberque

Vrijzinnig!

Wat ik even niet snap is dat de temp. van de GPU zo'n 20 graden lager lag na de repaste, maar het langzaamaan slechter ging en er nu het vermoeden bestaat dat hij in OTP gaat. Kortom hij wordt nu te warm? Is de repaste dan wel goed gedaan en kan je het niet nog een keertje over doen? Immers zonder die repaste werd hij ook te warm, maar ging hij niet in OTP en nu dus wel. Ik denk dat je daar eerst moet zoeken.

Kijk ik snap wel dat je garantieaanvraag afgewezen wordt en je kan het via Asus proberen (als je in de garantieperiode zit dan doen ze niet heel erg moeilijk), maar omdat je de boel zelf heb proberen te fixen kan het zijn dat je hier wel een discussie over gaat krijgen en dat je dan weken zo niet maanden zonder GPU zit. Om jezelf heel wat leed te voorkomen zou ik dus toch nog een keer je repaste laten nakijken (liefst door iemand anders met uitgebreide ervaring) en wellicht is daarmee je probleem opgelost.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-03 11:29
Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:00:
Wettelijke garantie kent die mogelijkheid niet. Dat is gewoon overdraagbaar.

Maar, meer on-topic: Het zou voor mij niet moeilijk zijn om aannemelijk te maken dat de TS die schade heeft veroorzaakt. Een goed bekende failure mode van chips is dat er door slechte verbindingen meer weerstand ontstaat. Wat zorgt voor meer warmte. Zo'n slechte verbinding is het gemakkelijkst te veroorzaken door de GPU te laten draaien met slechte koeling. TS staat niet bekend als professional op dit gebied, dus wie weet wat hij gedaan heeft. Minder dan een seconde zonder koeling is al genoeg.

Aan de TS om te bewijzen dat hij geen schuld heeft aan het probleem met deze kaart, ondanks dat dat probleem prima afkomstig kan zijn uit zijn eigen handelen. Handelen op basis van advies op het Internet, niet op basis van de handleiding.

Ik geef je weinig kans.

[Voor 3% gewijzigd door Nijn op 14-02-2020 11:42]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@NikoNeko Welke Bios staat er op de GPU ?
Het kan zomaar zijn dat er Mining Bios of 64 OC Bios op staat.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12:25

LankHoar

Professionele amateur

Waarom zou de garantie/recht op een conform product vervallen wanneer een consument de koelpasta vervangt? Dat gebeurd toch ook niet bij een auto wanneer je er andere koelvloeistof in gooit?

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• NikoNeko
Wow guys, had niet zoveel reacties verwacht. Ik heb ze allemaal door zitten lezen vanochtend. Erg bedankt voor al het advies.

Ik was niet helemaal duidelijk omdat ik de post zo kort mogelijk wou houden. Dus hier een paar dingen op een rij:

De kaart werkt gewoon, maar gaat volgens mij in thermal shutdown protection. De fans draaien heel luid (als een vliegtuig) en ik hou de temperatuur niet in de gaten tijdens het gamen, dus kan ik niet met 100% zekerheid stellen dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Ik kan best een paar uur gamen voordat zich een probleem voordoet.

Ik vermoed dat het probleem niet (of niet helemaal) aan de koeler ligt. Op de PCB van de kaart zat een laag over alle VRM componenten heen alsof er iets vettigs overheen was gelekt. Dit was er zelfs met puur alcohol niet af te krijgen. De kaart rook niet verkeerd dus ik nam aan dat de originele thermal pads misschien wat hadden afgegeven waardoor dit was gebeurd. Ik heb zoiets niet eerder gezien.

Ik heb de kaart 2e hands overgenomen. Het was de eerste keer dat ik hardware niet heb getest voordat ik er geld voor heb neergeteld. Dat gaat dus nooit meer gebeuren!

Ik wil NIET dat "de webshop die ik niet mag noemen" de reparatie uitvoert. Ik wil dat zij de kaart opsturen naar Asus voor de reparatie. Ik kan zelf weer een repaste en nieuwe pads erop doen, maar daar heb ik weinig zin in.

Ik heb de kaart niet teruggestuurd naar Asus toen ik er voor het eerst problemen mee kreeg, omdat ik toen dacht dat ik hetzelfde probleem had als vele andere die deze variant van de kaart hadden gekocht. Asus heeft een oud koeler ontwerp hergebruikt om ontwikkeling en productie kosten te drukken. Sinds ik dacht dat de slechte passing van deze koeler het probleem was, zou het opsturen van de kaart nergens toe dienen. Dit is waarom ik koos om nieuwe thermal pads op de kaart te doen welke wel groot en dik genoeg waren om de VRM te bedekken. (de repaste was dus een gevolg hiervan)

Uiteindelijk ga ik het direct bij Asus proberen, zoals het al meermaals was aangeraden. Ik wil de webshop heel graag op hun vingers tikken, omdat wat ze doen echt verkeerd is. De redenen voor het afwijzen van de garantie zijn niet geldig.

De zegels gelden niet in Nederland. Ze gelden volgens mij in de meeste landen niet, ook niet in de VS bijvoorbeeld.

De clausule in hun garantie voorwaarden (waar staat dat de garantie komt te vervallen als de koeler verwijderd is) zou in een rechtzaak nooit stand houden sinds het een luxe product is waar 3 jaar garantie op zit.

Je het recht om je eigen spullen te repareren. Bedrijven zoals Apple willen graag dat je dat niet mag natuurlijk, en ze zouden graag hun zin doordrijven, maar gelukkig hebben we daar wetten tegen. @joeyl94

Wanneer de kaart bij Asus komt moeten zij bewijzen dat de kaart schade heeft ondervonden doordat ik de koeler heb verwijderd, en niet dat ik moet bewijzen dat het niet door mij komt. Het zou wat zijn als we bij elke garantie eerst moesten bewijzen dat de schade niet door ons komt. @loki504

Ik wil wederom iedereen bedanken voor hun input. Ik zal nog een update post maken als ik terug hoor van Asus.

Hackus schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:50:
@NikoNeko Welke Bios staat er op de GPU ?
Het kan zomaar zijn dat er Mining Bios of 64 OC Bios op staat.
Ik heb jammer genoeg Hynix HBM dus er zit sowieso geen Vega 64 bios flash op.

Een mining bios daarentegen... Op de factuur staat dat er 3 gekocht waren. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik zal het vanavond checken! Hier had ik niet aan gedacht, bedankt dat je me erop wijst.

Ik dacht al dat dit mijn grootste miskoop ooit was, maar vanavond weet ik het zeker. Man, man, man zeg. De verkoper heeft me nog verteld dat de kaart niet voor mining gebruikt was... Het was natuurlijk mijn eerste vraag.

@Nijn Zoals @LankHoar al zei en ik nogmaals heb herhaald in mijn lange post moet Asus bewijzen dat mijn reparatiepoging de oorzaak is van de schade als ze mijn garantie willen afwijzen.

Ik heb aan het begin aangegeven dat de temperatuur van de kaart met zo'n 20C gedaald is na mijn nieuwe thermal pads en pasta. Ik heb uitbundig onderzoek gedaan d.m.v. de bekende posts op reddit naar wat het probleem is, en ik heb de GPU breakdown video meerdere keren gekeken van gamers Nexus. Dus mijn reparatie poging heeft wel degelijk resultaten geleverd en ze waren in lijn met wat andere zagen die hetzelfde probleem hebben geprobeerd op te lossen.

Je mag best vermoeden dat ik de kaart gesloopt heb of de vorige eigenaar, maar ik kan je vertellen dat de kaart al zo draaide toen ik hem kreeg en dat de zegels niet verbroken waren. Er was dus geen reparatie poging gemaakt door de originele eigenaar.

Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen, dus ik snap de aanname dat ik niet weet wat ik doe niet helemaal. Het helpt ook niet om de situatie te verhelpen.

[Voor 22% gewijzigd door Yorinn op 14-02-2020 14:05]

• Nijn
LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:07:
Waarom zou de garantie/recht op een conform product vervallen wanneer een consument de koelpasta vervangt? Dat gebeurd toch ook niet bij een auto wanneer je er andere koelvloeistof in gooit?
Koelvloeistof vervangen staat gewoon in het boekje en is een gebruikelijke handeling.
NikoNeko schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:26:
@Nijn Zoals @LankHoar al zei en ik nogmaals heb herhaald in mijn lange post moet Asus bewijzen dat mijn reparatiepoging de oorzaak is van de schade als ze mijn garantie willen afwijzen.
Asus hoeft helemaal niets, want jij hebt geen contract met Asus. Als Asus deze kaart aanneemt is dat op basis van coulance, verder niets. Het is dan aan Asus om te bepalen wat ze verder doen. Enkel tegenover de winkelier heb jij iets te eisen.
Ik heb aan het begin aangegeven dat de temperatuur van de kaart met zo'n 20C gedaald is na mijn nieuwe thermal pads en pasta. Ik heb uitbundig onderzoek gedaan d.m.v. de bekende posts op reddit naar wat het probleem is, en ik heb de GPU breakdown video meerdere keren gekeken van gamers Nexus. Dus mijn reparatie poging heeft wel degelijk resultaten geleverd en ze waren in lijn met wat andere zagen die hetzelfde probleem hebben geprobeerd op te lossen.
Mooi, maar kun je dat bewijzen?
Je mag best vermoeden dat ik de kaart gesloopt heb of de vorige eigenaar,
Fijn, maar dat is niet aan de orde. Wel maak ik duidelijk dat ik aannemelijk kan maken dat jij je kaart gesloopt hebt. En als ik dat kan, kan de winkel het al helemaal.
maar ik kan je vertellen dat de kaart al zo draaide toen ik hem kreeg en dat de zegels niet verbroken waren.
Dan had je daar toen de winkel over moeten informeren.
Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen
Dat kan, maar je bent hier niet een oud vrouwtje aan het overtuigen dat je haar PC kan aanzetten. Je vraagt hier advies over hoe je moet omgaan met bedrijven en eventueel juristen. Die ga je niet overtuigen met je uitgebreide verzameling glimmende schroevendraaiers.
@Nijn
Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen, dus ik snap de aanname dat ik niet weet wat ik doe niet helemaal. Het helpt ook niet om de situatie te verhelpen.
Waar zie jij mij die aanname maken dan?

N.B. Double- / tripple-posts worden de modjes niet blij van. Gebruik de edit knop.

• Nightwish_
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Let wel dat wij techneuten wel kunnen zeggen dat we weten wat we doen, maar daar hebben leveranciers vaak geen boodschap aan. Je kunt bij hoog en bij laag vasthouden dat je alles 100% volgens het boekje hebt gedaan maar 9 van de 10 keer gebruiken leveranciers je eigen pogingen tegen je. (zoals nu ook het geval is).

• liberque
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 30-03 22:54

liberque

Vrijzinnig!

NikoNeko schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:09:
Wanneer de kaart bij Asus komt moeten zij bewijzen dat de kaart schade heeft ondervonden doordat ik de koeler heb verwijderd, en niet dat ik moet bewijzen dat het niet door mij komt. Het zou wat zijn als we bij elke garantie eerst moesten bewijzen dat de schade niet door ons komt. @loki504

Ik wil wederom iedereen bedanken voor hun input. Ik zal nog een update post maken als ik terug hoor van Asus.
Bij je laatste alinea ga je een beetje mank.

1. Het is hier in Nederland zo dat bij een garantieaanvraag binnen 6 maanden de fabrikant moet bewijzen dat het mankement is veroorzaakt door de klant.
2. Is het product ouder dan 6 maanden dan is het aan de klant om aan te tonen dat het een fabricagefout is.

Nu zit je op punt 1 erg lastig, want de fabrikant kan stellen dat er aan hun product is gerommeld waardoor het voor hen heel makkelijk is om te zeggen dat het probleem is veroorzaakt door jou. Je bent in dat geval overgeleverd aan de goodwill van de fabrikant. Bovendien is de kaart ouder dan 6 maanden dus deze optie valt geheel af.

Gaan we kijken naar punt 2 dan moet jij aantonen dat je repaste niet de boosdoener is en dat is voor jou erg lastig. Je kan met hetgeen op het internet te vinden is over soortgelijke problemen met het product wellicht een case maken, maar je bent eigenlijk ook in deze een beetje overgeleverd aan de goodwill van de fabrikant.

Je geeft aan dat je niet wilt dat de webshop zonder naam de kaart repareert maar dat ze deze doorsturen naar Asus. Dit willen ze echter niet, waardoor je niets anders rest dan de kaart zelf op te sturen naar Asus. Mocht er dan een discussie aan dan voert Asus die met jou en niet met de webshop hetgeen ervoor zorgt dat je de touwtjes over die discussie zelf in handen hou. Dit is dan -gezien het feit dat je niet nog een keer zelf wilt knutselen - de beste optie.

Wat je verder stelt over de stickers die verwijderd zijn moet je het omdraaien. Die stickers zitten er niet om de webshop te beschermen, maar in dit geval juist om de consument te beschermen. Immers zou je binnen de 6 maanden vallen dan heeft de fabrikant geen poot om op te staan als ze willen aantonen dat het door de consument komt. Het is allemaal niet zo zwart/wit als menig winkel je wilt doen geloven, maar het is wel degelijk iets waar je rekening mee moet houden. Zeker nu je in de garantieperiode zit waarbij jij moet aantonen dat het aan het product/fabrikant ligt. Dus stuur die kaart op en hoop een beetje op de goodwill van Asus al vraag ik me af of je sowieso niet beter de kaart in originele staat terug kan brengen voordat je hem opstuurt zodat deze conform hun productspecificaties ligt.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:18
Los van dat gelijk hebben en krijgen (helaas) niet hetzelfde is: Maar een winkel mag niet garantie afwijzen omdat je iets ongerelateerds hebt gedaan. Als jij nieuw geheugen stopt in je kant-en-klare PC, en een half jaar later stopt de SSD ermee, dan moeten ze uiteraard gewoon die SSD onder garantie vervangen. Maar wat hier het geval is dat de koeling niet afdoende functioneert, nadat de gebruiker zelf de koeling vervangen heeft. Dan kan jij hoog en laag springen dat de GPU het probleem is, maar dat gaat heel lastig worden. En als hij ouder is dan zes maanden dan is het aan jou om te bewijzen dat het defect de schuld is van de fabrikant.

Overigens als na het repasten temperaturen 20 graden lager was en alles weer goed werkte, is mijn conclusie dat er met de GPU chip niks mis is. Dus is het probleem bij de koel oplossing, die je zelf vervangen hebt. Dat er al eerder een probleem mee was, tja, dat wordt nu onmogelijk om te bewijzen.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 29-03 18:43
Ik wil NIET dat "de webshop die ik niet mag noemen" de reparatie uitvoert. Ik wil dat zij de kaart opsturen naar Asus voor de reparatie.
Als je gebruik wil maken van "leveranciersgarantie" heb je dat vziw niet te eisen. Zij moeten redelijkerwijs de kans hebben om de boel te fixen. Als zij daar een andere partij voor hebben, is dat hun recht. Als ze maar het product fixen of vervangen zoals bedoelt.

Als je allerlei eisen hebt over de handeling, moet je het zelf betalen.
De zegels gelden niet in Nederland. Ze gelden volgens mij in de meeste landen niet, ook niet in de VS bijvoorbeeld.
Te kort door de bocht. Zegels kunnen wel degelijk gelden, ze zijn alleen geen heilig middel. Jij hebt de zegels gebroken, bewijs maar dat het defect niet door jou komt
De clausule in hun garantie voorwaarden (waar staat dat de garantie komt te vervallen als de koeler verwijderd is) zou in een rechtzaak nooit stand houden sinds het een luxe product is waar 3 jaar garantie op zit.
Dus ik kan de koeler eraf halen, hem inbouwen, net zo lang doorgaan tot hij sterft en dan garantie claimen?
De garantie hoeft niet te vervallen, maar het is aan jou om te bewijzen dat het defect niet door jouw acties komt (of is verergert).
Je het recht om je eigen spullen te repareren. Bedrijven zoals Apple willen graag dat je dat niet mag natuurlijk, en ze zouden graag hun zin doordrijven, maar gelukkig hebben we daar wetten tegen. @joeyl94
Die zijn alleen niet zo breed en allesontziend als jij denkt.
Dat zou normaal zijn. Alleen het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de leverancier (niet de fabrikant, die is geen partij hierin).

Normaliter zouden de intacte seals bewijs zijn dat jij niks hebt gedaan aan de "internals" van de kaart. Dan hoef je dat dus niet meer te bewijzen.
Het kan nog steeds zijn dat hij niet kapot is door jou handelen, maar dat mag jij nu bewijzen/aanneembaar maken.
LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:07:
Omdat het geen normale handeling is, en niet een die is vastgelegd als "dit mag de gebruiker doen".

Koelvloeistof vervangen is een reguliere handeling. Hier zitten ook geen seals op en er staat beschreven waar je aan moet voldoen om het goed uit te voeren.

Vervang jij je koelvloeistof door afgewerkte olie en het blok loopt aan puin, mag jij bewijzen dat het daar niet door komt.

Voorheen was de eis dat onderhoud bij de merkdealer gedaan werd om garantie te behouden. Dit is de nek omgedraaid. Maar als je het zelf hebt gedaan, moet jij wel aannemelijk maken dat je je hebt gehouden aan de onderhoudsvoorschriften.

Dus als TS aannemelijk kan maken dat alles naar fabrikant eisen is gebeurd en dat het defect buiten zijn schuld ligt. Maakt hij een goede kans.

Maar ik vermoed dat de TS geen ESD veilig lab en gereedschap heeft. Niet getraind is in dit soort werkzaamheden. En geen onderzoek heeft gedaan naar de gestelde eisen aan de koelpads en of deze aan de fabrieks spec voldoen.

Tuurlijk, de verlaging van de temperatuur maakt dat laatste redelijkerwijs aannemelijk.

• Dennism
  • Nu online

Ik wil NIET dat "de webshop die ik niet mag noemen" de reparatie uitvoert. Ik wil dat zij de kaart opsturen naar Asus voor de reparatie. Ik kan zelf weer een repaste en nieuwe pads erop doen, maar daar heb ik weinig zin in.
Ik kan je nu al vertellen dat de kans klein is dat Asus hier wat mee gaat doen. Die zijn normaliter vrij strict bij dit soort zaken. Als in dat ze vrij snel afkeuren bij modificaties. Wil je dat de kaart naar Asus toegaat, zorg dan in ieder geval dat deze in dezelfde staat is zoals Asus deze ook geleverd heeft.
Uiteindelijk ga ik het direct bij Asus proberen, zoals het al meermaals was aangeraden. Ik wil de webshop heel graag op hun vingers tikken, omdat wat ze doen echt verkeerd is. De redenen voor het afwijzen van de garantie zijn niet geldig.
Of zij verkeerd handelen moet nog maar blijken, het kan inderdaad zijn dat ze verkeerd handelen, echter moet jij ze wel de kans geven het probleem op te lossen. Ook kan de bewijslast bij jou liggen aangezien het product ouder is dan 6 maand. Daarnaast heb je zelf modificaties uitgevoerd, dit mag gewoon maar kan je casus wel hinderen. Mijn advies is, ga geen vliegen proberen te vangen met azijn,
Nogmaals dit klopt niet volledig. bij een beroep op een conform product mag dit inderdaad niet enkel worden afgewezen op basis van een verbroken zegel. Echt bij bijvoorbeeld een beroep op fabrieksgarantie wel. Aangezien jij het telkens hebt over opsturen naar Asus lijkt het of je een beroep wil doen op fabrieksgarantie. En dan kunnen dat soort zegels zeker wel van toepassing zijn. Hou daar rekening mee.
Dit zal verwacht ik genuanceerder liggen. Het is immers een product dat niet kan functioneren zonder koeling. een beroep op conformiteit zal niet enkel mogen worden afgewezen omdat de koeling tijdelijk verwijderd is, wel zal je mogelijk moeten aantonen dat dit verwijderen en herplaatsen deskundig gedaan is.
Je het recht om je eigen spullen te repareren. Bedrijven zoals Apple willen graag dat je dat niet mag natuurlijk, en ze zouden graag hun zin doordrijven, maar gelukkig hebben we daar wetten tegen.
Je mag inderdaad je eigen spullen repareren, echter moet dat wel op deskundige wijze gedaan worden. Bij prutswerk kan dat wel degelijk invloed hebben op het recht op garantie.
Wanneer de kaart bij Asus komt moeten zij bewijzen dat de kaart schade heeft ondervonden doordat ik de koeler heb verwijderd, en niet dat ik moet bewijzen dat het niet door mij komt. Het zou wat zijn als we bij elke garantie eerst moesten bewijzen dat de schade niet door ons komt.
Bij een beroep op non-conformiteit ligt de bewijslast na 6 maand bij de koper en niet bij de verkoper.
Bij een beroep op fabrieksgarantie zal het liggen aan de garantie voorwaarden. Je gaat hier veel te kort door de bocht met te stellen dat Asus dit en dat moet. In de basis is Asus niets richting jou verplicht aangezien je geen overeenkomst hebt met Asus.

Tenzij Asus heel coulant is zou ik als ik jou was de pijlen richten op de webshop en daar op een nette en zakelijke wijze mee in conclaaf gaan. Daar liggen immers in principe je rechten en niet bij Asus.

@liberque binnen 6 maand moet de verkoper dat aantonen, niet de fabrikant :) Met de fabrikant heb je in principe niets te maken aangezien je daar geen overeenkomst mee hebt. Tenzij je een beroep doet op de fabrieksgarantie, echter dan in het "binnen of na 6 maand" uit de wetgeving omtrent conformiteit niet van toepassing.

[Voor 4% gewijzigd door Dennism op 14-02-2020 13:10]

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:10
Mogelijk vocht op de kaart, een poging tot reiniging, daarna het eigen geknutsel, en vervolgens toch verwachten dat er nog garantie is omdat het ineens een 'ander issue' is. Tjah, ik vrees dat je het heel moeilijk gaat krijgen, zeker omdat de bewijslast bij jou ligt in deze gevallen, zowel qua fabricagefout bewijzen als helder krijgen dat je eigen geknutsel hier los van staat.

Ik denk dat je deze mag afschrijven onder de grootboekrekening 'wijze lessen voor de toekomst'. Je had in eerste instantie die kaart al niet tweedehands moeten overnemen als hij niet getest was en er wat vloeistofvlekken opzaten. Áls er dan iets mis mee bleek te zijn had je 3 mogelijk ingangen; vorige eigenaar, webshop, ASUS. Je maakt van géén van drieën gebruik maar gaat zelf knutselen. Vervolgens gaat dat even goed maar komen erna vergelijkbare problemen, dán ga je naar de webshop en krijg je een (naar mijn mening) te verwachten antwoord.

Uiteraard kan je dit tot het Europese hof uit gaan vechten, maar ik denk dat je toch vooral eerst eens kritisch naar je eigen handelen moet kijken.

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Er is een groot verschil tussen iets repareren en modificeren.

Als ik de koeling van het motorblok van een auto aanpas en vervolgens de auto oververhit raakt (ongeacht of er voor mijn aanpassing al hitteproblemen waren, hoe wil je die bewijzen?) kan ik fluiten naar garantie. Dit is voor een videokaart niet anders.

(uiteraard tenzij het product ervoor bedoeld is, zoals non boxed CPU's, daar mag je verwachten/hopen dat de gebruiker er een koeler op zet)

[Voor 18% gewijzigd door pagani op 14-02-2020 13:13]

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12:25

LankHoar

Professionele amateur

timberleek schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Omdat het geen normale handeling is, en niet een die is vastgelegd als "dit mag de gebruiker doen".

Koelvloeistof vervangen is een reguliere handeling. Hier zitten ook geen seals op en er staat beschreven waar je aan moet voldoen om het goed uit te voeren.

Vervang jij je koelvloeistof door afgewerkte olie en het blok loopt aan puin, mag jij bewijzen dat het daar niet door komt.

Voorheen was de eis dat onderhoud bij de merkdealer gedaan werd om garantie te behouden. Dit is de nek omgedraaid. Maar als je het zelf hebt gedaan, moet jij wel aannemelijk maken dat je je hebt gehouden aan de onderhoudsvoorschriften.

Dus als TS aannemelijk kan maken dat alles naar fabrikant eisen is gebeurd en dat het defect buiten zijn schuld ligt. Maakt hij een goede kans.

Maar ik vermoed dat de TS geen ESD veilig lab en gereedschap heeft. Niet getraind is in dit soort werkzaamheden. En geen onderzoek heeft gedaan naar de gestelde eisen aan de koelpads en of deze aan de fabrieks spec voldoen.

Tuurlijk, de verlaging van de temperatuur maakt dat laatste redelijkerwijs aannemelijk.
Dat is een leuk verhaal, maar ik betwijfel of het enige juridische grondslag heeft. Op basis van die redenering, hoe kunnen we dan nog zelfbouw PC's maken? Want als je dan garantie wil claimen op bijvoorbeeld die SSD of RAM, dan moeten volgens jou aantonen dat alles volgens de fabrikant's eisen is gebeurd (je koopt overigens meestal bij een retailer, niet de fabrikant). En je hoeft niet overal voor getraind (professional) te zijn om iets te kunnen/mogen doen. Dat lijkt meer een poging meer geld te verdienen aan consumenten (bv. het verplichten onderhoud bij een merkdealer te moeten doen om je te kunnen beroepen op garantie op een auto).

Je vergelijking met afgewerkte olie als koelvloeistof gebruiken loopt ook mank; TS heeft koelpasta gebruikt, geen tandpasta o.i.d. dus dat is niet aan de orde. En die "warranty void" seals hebben in Nederland geen wettelijke grondslag bij consumentenverkoop, dus dat doet er ook niet aan toe.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• NikoNeko
liberque schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:52:

1. Het is hier in Nederland zo dat bij een garantieaanvraag binnen 6 maanden de fabrikant moet bewijzen dat het mankement is veroorzaakt door de klant.
2. Is het product ouder dan 6 maanden dan is het aan de klant om aan te tonen dat het een fabricagefout is.
Dit wist ik niet! Weer wat geleerd. Bedankt voor het uitleggen.
timberleek schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:57:

Ik heb mooi wel mijn anti static wristband gedragen tijdens het gehele proces. De gebruikte pasta was noctua NT-XX non conductive natuurlijk. De thermal pads komen van Thermal Grizzly en ze zijn 2mm dik. Dit allemaal op basis van wat aangeraden werd en wat ik zelf heb opgemeten toen ik de koeler eraf had gehaald.

Ik herhaal nogmaals dat deze Asus kaarten een hergebruikt koelerontwerp gebruiken welke NIET goed past. Uitgaan van wat de fabriek op de kaart heeft gedaan is dus verkeerd. De thermal pad die origineel op de VRM zat is niet dik genoeg en zat maar half over de chips heen. Ik weet 100% zeker dat beide producten betere performance leveren dan die troep die Asus erop heeft gedaan, en dit is te zien in de 20C delta welke getest is in furmark voor en na de ingreep met een 30min burn test.

Ik weet niet of jij getraind bent in het loshalen van schroefjes en ze weer op de goede plek terugzetten, maar ik kan dit wel aan hoor ;)
Sissors schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:52:

Overigens als na het repasten temperaturen 20 graden lager was en alles weer goed werkte, is mijn conclusie dat er met de GPU chip niks mis is.
Je weet niet wat de temperaturen origineel waren he :p VRM zat op 105C en de GPU zelf rond 95C. Zelfs met 20C eraf was dit niet wat het moet zijn op basis van tests die ik online heb gelezen. Ik heb het toen gelaten voor wat het was. Nu lijkt het probleem echter dieper te liggen. Ik ga vanavond eerst eens uitzoeken wat voor bios erop zit.

Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de input. Ik ga er vanavond weer naar kijken en update jullie wanneer ik meer weet.

Ik weet dat de kaart gerepareerd of vervangen krijgen van Asus maar een heel kleine kans heeft... Ik moet het wel proberen. Ik hoop dat zij er wel achter kunnen komen wat er mis mee is, en anders betaal ik gewoon voor de reparatie.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Een paar overwegingen:
- Wat je met de kaart doet, neemt niets weg van de verplichting van de winkel om een deugdelijke videokaart te leveren. Als de problemen losstaan van het vervangen van de koeler, mag de winkel zich daar niet achter verschuilen.
- Van wat ik kan vinden heeft een gpu bescherming tegen oververhitting waardoor hij terugschakelt. Hij kan niet stuk gaan, ook niet als je hem zonder een heatsink gebruikt. Een winkel kan dus niet zeggen dat TS de schade zelf heeft veroorzaakt, tenzij er fysieke schade is opgetreden.
- Voordat je kunt concluderen of de kaart deugt of niet, moe je weten wat het probleem precies is. Wordt hij te warm? Of schakelt de oververhittingsbeveiliging onnodig in? Alleen in het tweede geval moet de winkel een oplossing aanbieden.
- Bij problemen moet je tijdig aan de bel trekken (klachtplicht). Als je te lang wacht, kun je je rechten verspelen.

jij ook?

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 29-03 18:43
LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:17:
[...]
Dat is een leuk verhaal, maar ik betwijfel of het enige juridische grondslag heeft. Op basis van die redenering, hoe kunnen we dan nog zelfbouw PC's maken? Want als je dan garantie wil claimen op bijvoorbeeld die SSD of RAM, dan moeten volgens jou aantonen dat alles volgens de fabrikant's eisen is gebeurd (je koopt overigens meestal bij een retailer, niet de fabrikant). En je hoeft niet overal voor getraind (professional) te zijn om iets te kunnen/mogen doen. Dat lijkt meer een poging meer geld te verdienen aan consumenten (bv. het verplichten onderhoud bij een merkdealer te moeten doen om je te kunnen beroepen op garantie op een auto).
Met die redenering kun je nog prima zelfbouw pc's maken.

De fabrikant levert jou een product in een bepaalde formfactor. Daarbij is het aannemelijk dat een consument het ter hand gaat nemen om in te bouwen. Het product moet hier redelijkerwijs mee overweg kunnen.
Je ziet ook dat dat in de praktijk prima gaat.

Kijk naar een Intel. Cpu's zijn een mooi voorbeeld van ESD gevoelige onderdelen. Die ene keer dat het fout gaat en een CPU sterft, zijn ze de moeilijkste niet om hem te vervangen.
Maar ja, als jij de heatspreader eraf gebeukt hebt en weet-ik-veel-wat, dan zullen de kaarten waarschijnlijk anders liggen (geen ervaring mee, misschien zijn ze wel mega coulant).

Je kan het zien als poging om meer geld te verdienen. Aan de andere kant zijn er bergen incapabele en frauduleuze consumenten die shit uithalen en proberen te claimen.
Je vergelijking met afgewerkte olie als koelvloeistof gebruiken loopt ook mank; TS heeft koelpasta gebruikt, geen tandpasta o.i.d. dus dat is niet aan de orde. En die "warranty void" seals hebben in Nederland geen wettelijke grondslag bij consumentenverkoop, dus dat doet er ook niet aan toe.
Ze hebben geen wettelijke grondslag als absoluut middel. Dat betekend niet dat ze niet bruikbaar zijn. Ook in jouw voordeel overigens. Als ze intact zijn, heb je in ieder geval niks uitgehaald met de "interne componenten". In normale omstandigheden hoef je dan dus ook weinig discussie meer te verwachten.

Wie zegt dat TS geen tandpasta heeft gebruikt (hypotetisch) ? Asus kan dat niet controleren.

Asus/retailer ziet een defecte kaart waar aan "geklooid' is door de koper. Koper claimt dat de kaart daarvoor al stuk was, maar heeft hem niet aangeboden voor reparatie.... Daar zijn een hoop frauduleuze omstandigheden bij te bedenken natuurlijk.
Ik heb mooi wel mijn anti static wristband gedragen tijdens het gehele proces.
Dat is in ieder geval netjes.
De kaart ook op een antistatische mat? Of enigszins anders vereffend?
De gebruikte pasta was noctua NT-XX non conductive natuurlijk. De thermal pads komen van Thermal Grizzly en ze zijn 2mm dik. Dit allemaal op basis van wat aangeraden werd en wat ik zelf heb opgemeten toen ik de koeler eraf had gehaald.
Zal vast prima zijn, maar is op aanraden van iemand die de engineering specificaties ook niet kent

^NOTE: ik ben aan het mierenneuken. En het zal allemaal prima zijn gegaan. Maar in potentie zitten daar een hoop manieren om de kaart zelf gesloopt te hebben. En ze moeten maar geloven dat jouw probleem echt al bestond voordat je begon te sleutelen.
Ik weet niet of jij getraind bent in het loshalen van schroefjes en ze weer op de goede plek terugzetten, maar ik kan dit wel aan hoor ;)
Was ook een overdrijving. Maar hoe strak zitten de schroefjes? zijn ze in de juiste volgordes aangedraaid?
Zal ook allemaal wel loslopen, maar je hebt een hoop potentiële twijfel in het spel gebracht.
- Wat je met de kaart doet, neemt niets weg van de verplichting van de winkel om een deugdelijke videokaart te leveren. Als de problemen losstaan van het vervangen van de koeler, mag de winkel zich daar niet achter verschuilen.
Klopt, maar als het enigszins te maken heeft met thermische issues. Is de claim net zo goed bij de TS zijn "aanpassingen" te leggen als bij de originele kaart.
- Van wat ik kan vinden heeft een gpu bescherming tegen oververhitting waardoor hij terugschakelt. Hij kan niet stuk gaan, ook niet als je hem zonder een heatsink gebruikt. Een winkel kan dus niet zeggen dat TS de schade zelf heeft veroorzaakt, tenzij er fysieke schade is opgetreden.
Klopt, al treedt veroudering wel sneller op hoge temperaturen (maar dat zou niet zo snel moeten opsteken).

Echter zit die beveiliging in de GPU die. Niet in de ram chips, vrm's etc.
Als het probleem nu in geheugenfouten of voedingsproblemen zit, kun je de claim nog steeds maken dat het ligt aan koelingsproblemen (of esd wat dat betreft) door toedoen van de TS
(voor ik met iedereen ruzie krijg, net als de andere verwijten is het mijn claim, maar is wel een mogelijk standpunt/oorzaak)
- Voordat je kunt concluderen of de kaart deugt of niet, moe je weten wat het probleem precies is. Wordt hij te warm? Of schakelt de oververhittingsbeveiliging onnodig in? Alleen in het tweede geval moet de winkel een oplossing aanbieden.
eensch. Al kan die moeilijk worden

• Nijn
GlowMouse schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:47:
Helaas ben ik dat niet met je eens. Er is een vorm van bescherming tegen oververhitting, maar die is bedoeld voor bij normaal gebruik. De temperatuursensor zit op een plek die bij normaal gebruik warm / het warmst zal worden. Bovendien zal die niet iedere kloktik worden uitgelezen, want bij normaal gebruik zal de GPU slechts langzaam opwarmen. Anders is het als je bijvoorbeeld een deel van de chip niet koelt omdat daar contact ontbreekt met de heatsink. Er kunnen dan plotseling hotspots ontstaan op onverwachte plekken. Al zou de sensor dat detecteren, dan nog zal dat vaak niet snel genoeg zijn.

Zelfde met ongekoeld laten draaien. Voordat die chip z'n firmware heeft geladen en voor het eerst de temperatuursensor gaat uitlezen, kan de schade al gedaan zijn.

Om nog maar niet te spreken van ESD en slijtage door hoge temperaturen.

• loki504
Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Helaas ben ik dat niet met je eens. Er is een vorm van bescherming tegen oververhitting, maar die is bedoeld voor bij normaal gebruik. De temperatuursensor zit op een plek die bij normaal gebruik warm / het warmst zal worden. Bovendien zal die niet iedere kloktik worden uitgelezen, want bij normaal gebruik zal de GPU slechts langzaam opwarmen. Anders is het als je bijvoorbeeld een deel van de chip niet koelt omdat daar contact ontbreekt met de heatsink. Er kunnen dan plotseling hotspots ontstaan op onverwachte plekken. Al zou de sensor dat detecteren, dan nog zal dat vaak niet snel genoeg zijn.

Zelfde met ongekoeld laten draaien. Voordat die chip z'n firmware heeft geladen en voor het eerst de temperatuursensor gaat uitlezen, kan de schade al gedaan zijn.

Naar er is niets kapot. Echt oververhiting is het direct over de met kaart. En kan je dat prima terug zien op de kaart. ESD en te hoge temps kunnen ook komen zonder dat hij is open gemaakt. En zou dus ook geen argument moeten zijn.

• SacreBleu
  • Laatst online: 08:14

SacreBleu

VR Enthousiasteling

liberque schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Bij je laatste alinea ga je een beetje mank.

2. Is het product ouder dan 6 maanden dan is het aan de klant om aan te tonen dat het een fabricagefout is..
Dit is helemaal niet zo zwart/wit, als dat nu wordt gesteld. De omgekeerde bewijslast is tussen koper en verkoper. Niet koper en producent. Tenzij de producent ook de verkoper is. Dat is hier niet zo, gok ik.

De termijn van zes maanden geldt, wanneer de verkopende partij géén uitspraken heeft gedaan over de garantie die je krijgt. Immers heb je met de wettelijke garantie vaak al recht op meer dan twee jaar garantie.
Geeft de verkoper aan dat je 2+ jaar garantie hebt op het artikel? Dan geldt dat ook voor de bewijslast. Aangezien je dat recht sowieso al hebt, gaan we er juridisch vanuit dat de winkelier ook de bewijslast blijft dragen. Anders is het een wassen neus. Het moet voor de consument gunstiger zijn.

Kortom, de meeste webshops in Nederland dragen dus de bewijslast gedurende twee jaar (of langer). Deze misvatting komt steeds vaker voor. Ik heb dan ook het idee dat webshops nu gretig gebruik maken van deze stelling, zonder door te hebben dat zij allang een overeenkomst zijn aangegeven waarbij de termijn is verlengd naar twee jaar (of langer).
Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Als ik het mis heb dan mag je het zeggen. Maar hebben we aanleiding gehad dat TS zijn kaart niet normaal heeft gebruikt? Zo ja, en is dat aan te tonen. Dan is het jammer. Zo nee, dan gaat de rest van het verhaal niet echt op. Het betreft dan nog steeds een ondeugdelijk product waar garantie op zit.

[Voor 29% gewijzigd door SacreBleu op 14-02-2020 15:42]

Elite Dangerous: AmazingPaper

• Nijn
loki504 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Naar er is niets kapot. Echt oververhiting is het direct over de met kaart. En kan je dat prima terug zien op de kaart. ESD en te hoge temps kunnen ook komen zonder dat hij is open gemaakt. En zou dus ook geen argument moeten zijn.
Als je een oververhitting te ver laat gaan is dat het resultaat, al hoef je dat nog niet direct op te kaart te kunnen zien. Maar het is geen binaire kwestie. Een oververhitting kan ook zorgen voor schade aan verbindingen of voor het verbreken van een paar verbindingen maar niet alle. Beide veroorzaken meer weerstand en dus ook meer warmte.

En nee, geen van beide ga je van buitenaf zien.
SacreBleu schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:37:
[...]

De termijn van zes maanden geldt, wanneer de verkopende partij géén uitspraken heeft gedaan over de garantie die je krijgt. Immers heb je met de wettelijke garantie vaak al recht op meer dan twee jaar garantie.
Geeft de verkoper aan dat je 2+ jaar garantie hebt op het artikel? Dan geldt dat ook voor de bewijslast. Aangezien je dat recht sowieso al hebt, gaan we er juridisch vanuit dat de winkelier ook de bewijslast blijft dragen. Anders is het een wassen neus. Het moet voor de consument gunstiger zijn.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij is dat niet zo. De winkel kan bovenop de wettelijke garantie nog extra garantie geven. Die extra garantie mag de wettelijke garantie natuurlijk niet aantasten. Maar anders dan dat zijn er volgens mij geen vaste regels. Dus bij wie de bewijslast ligt zal dan in de garantievoorwaarden moeten staan.

[Voor 42% gewijzigd door Nijn op 14-02-2020 15:48]

• loki504
Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Als je een oververhitting te ver laat gaan is dat het resultaat, al hoef je dat nog niet direct op te kaart te kunnen zien. Maar het is geen binaire kwestie. Een oververhitting kan ook zorgen voor schade aan verbindingen of voor het verbreken van een paar verbindingen maar niet alle. Beide veroorzaken meer weerstand en dus ook meer warmte.

En nee, geen van beide ga je van buitenaf zien.
De verhitting waar jij over sprak(geen koeling). Ga je echt wel van buiten af zien. En werkt hij ook niet meer.

Te lang tehogen temps moet hij vanzelf terug schakelen. Diet hij dat niet is het al direct een ondeugdelijk product. Want dat zou er op moeten zitten volgens asus.

Dan blijft nog wel het feit over dat de koeler voor die vega x56(en een hoop andere gpus van asus) gewoon niet goed in elkaar zitten. Daar zijn al genoeg review sites over eens.

• Nijn
loki504 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:48:
[...]

De verhitting waar jij over sprak(geen koeling). Ga je echt wel van buiten af zien. En werkt hij ook niet meer.

Te lang tehogen temps moet hij vanzelf terug schakelen. Diet hij dat niet is het al direct een ondeugdelijk product. Want dat zou er op moeten zitten volgens asus.

Dan blijft nog wel het feit over dat de koeler voor die vega x56(en een hoop andere gpus van asus) gewoon niet goed in elkaar zitten. Daar zijn al genoeg review sites over eens.
Ik heb het over diverse manieren van verwarmen gehad. Geen van die manieren werken zo zwart/wit als jij nu beschrijft.

Voor wat betreft de koeler: Als die zo slecht is, dan had hij de winkelier de kans moeten geven dat op te lossen.

• loki504
Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:51:
[...]

Ik heb het over diverse manieren van verwarmen gehad. Geen van die manieren werken zo zwart/wit als jij nu beschrijft.

Voor wat betreft de koeler: Als die zo slecht is, dan had hij de winkelier de kans moeten geven dat op te lossen.
Die geeft hij nu toch? Maar de winkel weigert omdat er een paar schroefjes zijn los gedraaid en vast gedraait.

Er wordt hier gedaan alsof de kaart totaal niet meer werkt. Wat niet het geval is.

• Nijn
loki504 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:54:
[...]

Die geeft hij nu toch? Maar de winkel weigert omdat er een paar schroefjes zijn los gedraaid en vast gedraait.

Er wordt hier gedaan alsof de kaart totaal niet meer werkt. Wat niet het geval is.
Nadat hij essentiële onderdelen van het koelsysteem (thermal pads & pasta) vervangen heeft gaan klagen dat het koelsysteem niet werkt? Zo werkt het toch niet...

• SacreBleu
  • Laatst online: 08:14

SacreBleu

VR Enthousiasteling

Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:43:
Ik ben geen jurist, maar volgens mij is dat niet zo. De winkel kan bovenop de wettelijke garantie nog extra garantie geven. Die extra garantie mag de wettelijke garantie natuurlijk niet aantasten. Maar anders dan dat zijn er volgens mij geen vaste regels. Dus bij wie de bewijslast ligt zal dan in de garantievoorwaarden moeten staan.
Ja, en die garantie bovenop het wettelijke is dus de omgekeerde bewijslast. Wanneer je een klant twee jaar garantie geeft. Je kunt het dus het beste lezen als: "Wij leveren x-jaar bewijslast bij dit artikel". Immers kun je van veel producten al meer dan twee jaar verwachten. Dus wat is dan de extra?

Je kunt het nalezen in: ICT recht; Webwinkels Deskundig en Praktisch Juridisch Advies; hoofdstuk vier.
Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:56:
[...]

Nadat hij essentiële onderdelen van het koelsysteem (thermal pads & pasta) vervangen heeft gaan klagen dat het koelsysteem niet werkt? Zo werkt het toch niet...
Dan nog moet de verkoper bewijzen dat de nieuwe pads en pasta het defect hebben veroorzaakt, of tekort schieten. Alleen maar een kiekje maken en zeggen: "Kijk, andere pasta!" is geen bewijsvoering.

[Voor 22% gewijzigd door SacreBleu op 14-02-2020 16:09]

Elite Dangerous: AmazingPaper

• Dennism
  • Nu online
GlowMouse schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:47:
Een paar overwegingen:

Deze klopt niet, een kaart heeft inderdaad een mechanisme om problemen bij oververhitting tegen te gaan. Dit betekent echter niet dat er geen schade kan optreden of dat de kaart niet defect kan raken bij gebruik met een gebrekkige koeling of zonder koeling.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Dennism schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Deze klopt niet, een kaart heeft inderdaad een mechanisme om problemen bij oververhitting tegen te gaan. Dit betekent echter niet dat er geen schade kan optreden of dat de kaart niet defect kan raken bij gebruik met een gebrekkige koeling of zonder koeling.
Dat is nuttige informatie; dat maakt het voor TS wel lastiger.

jij ook?

• loki504
Over welke temps hebben we het eigenlijk?(msi afterburner kan die prima uitlezen tijdens gamen en terug te kijken). En wat gebeurt er als het "mis? Gaat?

/edit wat is de fan speed? Vol vermogen is niet echt iets waar wij wat mee kunnen. Want ze gaan zelden echt op 100%.

En het beste is om buiten de kast te meten. Maar in ieder geval met kast open.

[Voor 39% gewijzigd door loki504 op 14-02-2020 17:44]

• NikoNeko
Ik heb Asus direct benaderd, en dit is wat ik terug gekregen heb:

"Reparatie aanvragen voor videokaarten en moederborden kunnen alleen via de verkoper worden ingediend.
Wij willen u dus verzoeken uw verkoper hierover te benaderen, deze kan de producten testen en via hun leverancier aanbieden ter reparatie.

Het is dus niet mogelijk om dergelijke producten direct via Asus aan te bieden ter reparatie aangezien wij los staan van deze procedures."

Dan moet ik dus toch weer bij "de webshop" aankloppen...

Ik krijg een beetje zin om m'n Vega56 te gebruiken totdat AMD "big NAVI" uitbrengt en dan te upgraden.

Diepe zucht. Naja, ik ga proberen "de webshop" nogmaals te motiveren om zich aan de garantie te houden. Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen weet ik nog niet. Als iemand nog wat advies aan te bieden heeft hoe ik dat het beste kan aanpakken.. graag.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@NikoNeko Al Undervolt geprobeerd of andere instellingen ?
(dit is gebruikelijk bij AMD kaarten)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14:16
Ik zie nog steeds niets over de BIOS? Wat zijn de clockspeeds nu?

Je kan eens beginnen met hem te downclocken, kijken of het dan wel goed gaat. Er is nog een hoop te proberen voordat je zeker weet dat je met een rotte kaart zit

Woont in Helsinki

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True