Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• NikoNeko
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 05-03 08:13
Hallo allemaal eerste keer dat ik wat post. Ik zal proberen het kort en bondig te houden.

Ik ben de 2e eigenaar van een Asus ROG Strix RX Vega 56. De kaart was nooit helemaal top en heeft altijd warm gedraaid. Ik heb online gevonden dat dit een bekend probleem is met de asus kaarten omdat ze een ouder koeler ontwerp hebben hergebruikt.

zie link als je er niet bekend mee bent:
https://imgur.com/gallery/GZJnFY2

Ik heb een repaste gedaan en nieuwe thermal pads erop gedaan. Dit heeft toen de temps zo'n 20C omlaag gedrukt. De situatie is echter langzaam slechter geworden en sinds kort gaat de kaart zelfs in OTP. (vermoed ik)

Mijn conclusie was dat, wat het probleem van de kaart ook was, ik het niet kon verhelpen. Tijd om de kaart op te sturen naar Asus, zodat zij het op kunnen lossen. De kaart was origineel gekocht bij webshop dus ik vroeg webshop om de kaart binnen garantie op te sturen naar Asus.

Hun antwoord?

"Helaas moet ik mededelen dat de garantie van een videokaart komt te vervallen zodra je de koeler verwijderd. Hierdoor kunnen we je helaas niet verder helpen."

en daarna:

"Graag verwijs ik je naar onze garantievoorwaarden op de volgende pagina. Hier staat: "Beschadigde of verwijderde zegels: Op het product aangebrachte zegels, barcodes, waarschuwingen of andere stickers die verbroken of verwijderd zijn, leiden tot het vervallen van de garantie." Daarnaast is het artikel niet meer in zijn originele staat door het aanpassen van de koeler, waardoor je niet kan verwachten dat er wél garantie op verleend word. Het terugplaatsen van de originele koeler veranderd hier niets aan."

Dus... heel teleurstellend dat ze met dit soort onzin komen aanzetten. Die zegels gelden sowieso niet in Nederland. Verder horen ze gewoon garantie te verlenen afgezien van de staat van de kaart. Wat Asus ermee doet heeft niks te maken met webshop. Ik wil dan ook vragen of iemand weet hoe ik dit moet aanpakken om webshop gewoon hun garantie na te zien komen. Ook al is het waarschijnlijk makkelijker om dit nu direct via Asus te regelen.

Elk advies is welkom. Alvast bedankt.

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 13-02-2020 23:22]

Alle reacties

• NikoNeko
Wow guys, had niet zoveel reacties verwacht. Ik heb ze allemaal door zitten lezen vanochtend. Erg bedankt voor al het advies.

Ik was niet helemaal duidelijk omdat ik de post zo kort mogelijk wou houden. Dus hier een paar dingen op een rij:

De kaart werkt gewoon, maar gaat volgens mij in thermal shutdown protection. De fans draaien heel luid (als een vliegtuig) en ik hou de temperatuur niet in de gaten tijdens het gamen, dus kan ik niet met 100% zekerheid stellen dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Ik kan best een paar uur gamen voordat zich een probleem voordoet.

Ik vermoed dat het probleem niet (of niet helemaal) aan de koeler ligt. Op de PCB van de kaart zat een laag over alle VRM componenten heen alsof er iets vettigs overheen was gelekt. Dit was er zelfs met puur alcohol niet af te krijgen. De kaart rook niet verkeerd dus ik nam aan dat de originele thermal pads misschien wat hadden afgegeven waardoor dit was gebeurd. Ik heb zoiets niet eerder gezien.

Ik heb de kaart 2e hands overgenomen. Het was de eerste keer dat ik hardware niet heb getest voordat ik er geld voor heb neergeteld. Dat gaat dus nooit meer gebeuren!

Ik wil NIET dat "de webshop die ik niet mag noemen" de reparatie uitvoert. Ik wil dat zij de kaart opsturen naar Asus voor de reparatie. Ik kan zelf weer een repaste en nieuwe pads erop doen, maar daar heb ik weinig zin in.

Ik heb de kaart niet teruggestuurd naar Asus toen ik er voor het eerst problemen mee kreeg, omdat ik toen dacht dat ik hetzelfde probleem had als vele andere die deze variant van de kaart hadden gekocht. Asus heeft een oud koeler ontwerp hergebruikt om ontwikkeling en productie kosten te drukken. Sinds ik dacht dat de slechte passing van deze koeler het probleem was, zou het opsturen van de kaart nergens toe dienen. Dit is waarom ik koos om nieuwe thermal pads op de kaart te doen welke wel groot en dik genoeg waren om de VRM te bedekken. (de repaste was dus een gevolg hiervan)

Uiteindelijk ga ik het direct bij Asus proberen, zoals het al meermaals was aangeraden. Ik wil de webshop heel graag op hun vingers tikken, omdat wat ze doen echt verkeerd is. De redenen voor het afwijzen van de garantie zijn niet geldig.

De zegels gelden niet in Nederland. Ze gelden volgens mij in de meeste landen niet, ook niet in de VS bijvoorbeeld.

De clausule in hun garantie voorwaarden (waar staat dat de garantie komt te vervallen als de koeler verwijderd is) zou in een rechtzaak nooit stand houden sinds het een luxe product is waar 3 jaar garantie op zit.

Je het recht om je eigen spullen te repareren. Bedrijven zoals Apple willen graag dat je dat niet mag natuurlijk, en ze zouden graag hun zin doordrijven, maar gelukkig hebben we daar wetten tegen. @joeyl94

Wanneer de kaart bij Asus komt moeten zij bewijzen dat de kaart schade heeft ondervonden doordat ik de koeler heb verwijderd, en niet dat ik moet bewijzen dat het niet door mij komt. Het zou wat zijn als we bij elke garantie eerst moesten bewijzen dat de schade niet door ons komt. @loki504

Ik wil wederom iedereen bedanken voor hun input. Ik zal nog een update post maken als ik terug hoor van Asus.

Hackus schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:50:
@NikoNeko Welke Bios staat er op de GPU ?
Het kan zomaar zijn dat er Mining Bios of 64 OC Bios op staat.
Ik heb jammer genoeg Hynix HBM dus er zit sowieso geen Vega 64 bios flash op.

Een mining bios daarentegen... Op de factuur staat dat er 3 gekocht waren. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik zal het vanavond checken! Hier had ik niet aan gedacht, bedankt dat je me erop wijst.

Ik dacht al dat dit mijn grootste miskoop ooit was, maar vanavond weet ik het zeker. Man, man, man zeg. De verkoper heeft me nog verteld dat de kaart niet voor mining gebruikt was... Het was natuurlijk mijn eerste vraag.

@Nijn Zoals @LankHoar al zei en ik nogmaals heb herhaald in mijn lange post moet Asus bewijzen dat mijn reparatiepoging de oorzaak is van de schade als ze mijn garantie willen afwijzen.

Ik heb aan het begin aangegeven dat de temperatuur van de kaart met zo'n 20C gedaald is na mijn nieuwe thermal pads en pasta. Ik heb uitbundig onderzoek gedaan d.m.v. de bekende posts op reddit naar wat het probleem is, en ik heb de GPU breakdown video meerdere keren gekeken van gamers Nexus. Dus mijn reparatie poging heeft wel degelijk resultaten geleverd en ze waren in lijn met wat andere zagen die hetzelfde probleem hebben geprobeerd op te lossen.

Je mag best vermoeden dat ik de kaart gesloopt heb of de vorige eigenaar, maar ik kan je vertellen dat de kaart al zo draaide toen ik hem kreeg en dat de zegels niet verbroken waren. Er was dus geen reparatie poging gemaakt door de originele eigenaar.

Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen, dus ik snap de aanname dat ik niet weet wat ik doe niet helemaal. Het helpt ook niet om de situatie te verhelpen.

[Voor 22% gewijzigd door Yorinn op 14-02-2020 14:05]

• NikoNeko
liberque schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:52:

1. Het is hier in Nederland zo dat bij een garantieaanvraag binnen 6 maanden de fabrikant moet bewijzen dat het mankement is veroorzaakt door de klant.
2. Is het product ouder dan 6 maanden dan is het aan de klant om aan te tonen dat het een fabricagefout is.
Dit wist ik niet! Weer wat geleerd. Bedankt voor het uitleggen.
timberleek schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:57:

Maar ik vermoed dat de TS geen ESD veilig lab en gereedschap heeft. Niet getraind is in dit soort werkzaamheden. En geen onderzoek heeft gedaan naar de gestelde eisen aan de koelpads en of deze aan de fabrieks spec voldoen.
Ik heb mooi wel mijn anti static wristband gedragen tijdens het gehele proces. De gebruikte pasta was noctua NT-XX non conductive natuurlijk. De thermal pads komen van Thermal Grizzly en ze zijn 2mm dik. Dit allemaal op basis van wat aangeraden werd en wat ik zelf heb opgemeten toen ik de koeler eraf had gehaald.

Ik herhaal nogmaals dat deze Asus kaarten een hergebruikt koelerontwerp gebruiken welke NIET goed past. Uitgaan van wat de fabriek op de kaart heeft gedaan is dus verkeerd. De thermal pad die origineel op de VRM zat is niet dik genoeg en zat maar half over de chips heen. Ik weet 100% zeker dat beide producten betere performance leveren dan die troep die Asus erop heeft gedaan, en dit is te zien in de 20C delta welke getest is in furmark voor en na de ingreep met een 30min burn test.

Ik weet niet of jij getraind bent in het loshalen van schroefjes en ze weer op de goede plek terugzetten, maar ik kan dit wel aan hoor ;)
Sissors schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:52:

Overigens als na het repasten temperaturen 20 graden lager was en alles weer goed werkte, is mijn conclusie dat er met de GPU chip niks mis is.
Je weet niet wat de temperaturen origineel waren he :p VRM zat op 105C en de GPU zelf rond 95C. Zelfs met 20C eraf was dit niet wat het moet zijn op basis van tests die ik online heb gelezen. Ik heb het toen gelaten voor wat het was. Nu lijkt het probleem echter dieper te liggen. Ik ga vanavond eerst eens uitzoeken wat voor bios erop zit.

Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de input. Ik ga er vanavond weer naar kijken en update jullie wanneer ik meer weet.

Ik weet dat de kaart gerepareerd of vervangen krijgen van Asus maar een heel kleine kans heeft... Ik moet het wel proberen. Ik hoop dat zij er wel achter kunnen komen wat er mis mee is, en anders betaal ik gewoon voor de reparatie.

• NikoNeko
Ik heb Asus direct benaderd, en dit is wat ik terug gekregen heb:

"Reparatie aanvragen voor videokaarten en moederborden kunnen alleen via de verkoper worden ingediend.
Wij willen u dus verzoeken uw verkoper hierover te benaderen, deze kan de producten testen en via hun leverancier aanbieden ter reparatie.

Het is dus niet mogelijk om dergelijke producten direct via Asus aan te bieden ter reparatie aangezien wij los staan van deze procedures."

Dan moet ik dus toch weer bij "de webshop" aankloppen...

Ik krijg een beetje zin om m'n Vega56 te gebruiken totdat AMD "big NAVI" uitbrengt en dan te upgraden.

Diepe zucht. Naja, ik ga proberen "de webshop" nogmaals te motiveren om zich aan de garantie te houden. Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen weet ik nog niet. Als iemand nog wat advies aan te bieden heeft hoe ik dat het beste kan aanpakken.. graag.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True