Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Het noemen van de naam van de webshop is niet de bedoeling zolang deze niet relevant is. Deze heb ik dan ook meermaals uit het topic gehaald.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 23:29
Tja, je maakt het jezelf niet makkelijk door zelf te gaan lopen "prutsen" aan de kaart. Je had beter direct terug kunnen gaan naar de winkel toen het probleem voor het eerst is opgetreden.

Dat zulke zegels niet gelden is ook niet in alle gevallen van toepassing. Bij een beroep op Non-conformiteit kan dat inderdaad het geval zijn, bij een beroep op fabrieksgarantie kunnen dat soort zegels in Nederland echter gewoon geldig zijn.

Kijkende naar jouw situatie ben ik eigenlijk bang dan je dit niet makkelijk meer opgelost gaat krijgen.
Asus gaat verwacht ik niets voor je doen daar je zelf met de kaart bezig geweest bent. Die zijn daar in mijn ervaring vrij streng in. Je kan het uiteraard wel proberen direct bij Asus.

Klagen bij de winkelier lijkt me in principe de juiste weg al ben ik bang dat ook dat niet makkelijk zal gaan, zeker niet wanneer de kaart ouder is dan 6 maand, en dat is die verwacht ik. Uiteindelijk denk ik dat de webshop te kort door de bocht gaat door te stellen dat je garantie vervallen is, echter verwacht ik ook niet direct dat ze zomaar zullen bijdraaien en je garantie gaan geven. Zeker niet gezien het feit dat zij waarschijnlijk door de repaste e,d, niets meer kunnen met deze kaart bij hun voorschakel. Juridisch heb je dan mogelijk wel een kans bij webwinkel, maar dat gaat dan mogelijk wel een verhaal worden van gelijk hebben is mogelijk wat anders dan gelijk krijgen. Waardoor je dus mogelijk wel bereid moet zijn om ook daadwerkelijk stappen te gaan zetten.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Het feit dat je niet de eerste eigenaar bent kan trouwens al voldoende zijn om geen garantie te geven. Vele verkopes hebben in hun voorwaarden opgenomen dat deze alleen van toepassing is voor de persoon wiens naam op de factuur staat.

Daarnaast helpt het niet dat je de oorzaak plaatst bij oververhitting terwijl je zelf de koeling hebt aangepast. Indien de situatie nu verslechterd is terwijl dit eerst een positief effect had, dan moeten we de oorzaak daarvan gaan zoeken bij de producten die jij gebruikt hebt, temeer daar het probleem niet verslechterde met de originele koeloplossing.

Direct met Asus regelen gaat je trouwens eenzelfde resultaat geven. Van zodra zij opmerken dat jij hun koeloplossing hebt aangepast gaan zij zeggen dat dit niet onder garantie valt. Zelfs zonder aanpassingen is het maar de vraag of er garantie te claimen was. Een warm lopende kaart die perfect werkt is gewoon dat, een kaart die wat warmte niet goed kan afgeven.

@loki504 , het feit dat er klachten op het internet zijn wil nog niet zeggen dat dat gelijk staat aan bewijs dat de kaart van TS daar ook last van had. En door zijn aanpassingen is het onmogelijk geworden om dit nu nog objectief aan te tonen. En Asus gaat gemaakte kosten ook niet zomaar vergoeden aan de verkoper, die willen ook bewijzen zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17:44
NikoNeko schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:08:
Ik heb een repaste gedaan en nieuwe thermal pads erop gedaan. Dit heeft toen de temps zo'n 20C omlaag gedrukt. De situatie is echter langzaam slechter geworden en sinds kort gaat de kaart zelfs in OTP. (vermoed ik)

Mijn conclusie was dat, wat het probleem van de kaart ook was, ik het niet kon verhelpen. Tijd om de kaart op te sturen naar Asus, zodat zij het op kunnen lossen. De kaart was origineel gekocht bij [mbr]webshop[/] dus ik vroeg [mbr]webshop[/] om de kaart binnen garantie op te sturen naar Asus.

Hun antwoord?

"Helaas moet ik mededelen dat de garantie van een videokaart komt te vervallen zodra je de koeler verwijderd. Hierdoor kunnen we je helaas niet verder helpen."
Ik vrees dat dit een dure les wordt.

Misschien is het ook goed de zaak van de andere kant te bekijken. GPU's hebben een koeler nodig om goed te opereren. Op het moment dat die verwijderd is (door de klant) is het voor de leverancier niet meer te achterhalen of de kaart bijvoorbeeld zonder koeler is uitgeprobeerd. Of, dat er een andere, te kleine koeler is gemonteerd geweest. Bovendien kan het verwijderen van de koeler ook leiden tot andere schade, die anderszins onder fabrieksgarantie zou zijn gevallen.

De kaart is nu een grey area. Ik geloof je direct wanneer je zegt dat de je probleem niet door jezelf is veroorzaakt. Maar, tegelijk, is het voor de leverancier nog zeer lastig vast te stellen wat er allemaal gebeurd is met die kaart. Daarmee is de afwijzing van de garantieclaim - wat mijn part - ook terecht. Als de kaart echt stuk was geweest, dan zou die ook stuk moeten zijn geweest voor de reapplication. Door het heft in eigen handen te nemen, trekt de leverancier zn handen er juist vanaf.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:16
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo stellig is dat je geen "garantie" hebt als je zelf de koelpasta vervangt. De fabrieksgarantie mogen inderdaad voorwaarden aan verbonden worden, maar je hebt nog wel recht op een conform product, al moet je in deze situatie wel aantonen dat het product non-conform is, omdat je de kaart waarschijnlijk langer hebt dan 6 maanden.

Ik zou zelf niet weten of het een probleem is dat je zelf geen koopovereenkomst hebt met het bedrijf.

Gelijk hebben en gelijk krijgen gaat hier sowieso een dingetje worden, ben ik bang. In jouw situatie zou ik zelf eieren voor mijn geld kiezen en op zoek gaan naar een aftermarket koeler, of eventueel de koeler van een kapotte Vega 56 (als het een reference design is). Of anders de hogere temperaturen accepteren.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-05 15:57
Helaas pindakaas.

Je moet een webshop de kans geven om te laten repareren.

Nu heb je zelf aan de kaart gezeten en zo ontneem je de webshop de kans om het te repareren binnen garantie.

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:41
Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:00:
Het feit dat je niet de eerste eigenaar bent kan trouwens al voldoende zijn om geen garantie te geven. Vele verkopes hebben in hun voorwaarden opgenomen dat deze alleen van toepassing is voor de persoon wiens naam op de factuur staat.
Wettelijke garantie kent die mogelijkheid niet. Dat is gewoon overdraagbaar.

Maar, meer on-topic: Het zou voor mij niet moeilijk zijn om aannemelijk te maken dat de TS die schade heeft veroorzaakt. Een goed bekende failure mode van chips is dat er door slechte verbindingen meer weerstand ontstaat. Wat zorgt voor meer warmte. Zo'n slechte verbinding is het gemakkelijkst te veroorzaken door de GPU te laten draaien met slechte koeling. TS staat niet bekend als professional op dit gebied, dus wie weet wat hij gedaan heeft. Minder dan een seconde zonder koeling is al genoeg.

Aan de TS om te bewijzen dat hij geen schuld heeft aan het probleem met deze kaart, ondanks dat dat probleem prima afkomstig kan zijn uit zijn eigen handelen. Handelen op basis van advies op het Internet, niet op basis van de handleiding.

Ik geef je weinig kans.

[Voor 3% gewijzigd door Nijn op 14-02-2020 11:42]

• NikoNeko
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 05-03 08:13
Wow guys, had niet zoveel reacties verwacht. Ik heb ze allemaal door zitten lezen vanochtend. Erg bedankt voor al het advies.

Ik was niet helemaal duidelijk omdat ik de post zo kort mogelijk wou houden. Dus hier een paar dingen op een rij:

De kaart werkt gewoon, maar gaat volgens mij in thermal shutdown protection. De fans draaien heel luid (als een vliegtuig) en ik hou de temperatuur niet in de gaten tijdens het gamen, dus kan ik niet met 100% zekerheid stellen dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Ik kan best een paar uur gamen voordat zich een probleem voordoet.

Ik vermoed dat het probleem niet (of niet helemaal) aan de koeler ligt. Op de PCB van de kaart zat een laag over alle VRM componenten heen alsof er iets vettigs overheen was gelekt. Dit was er zelfs met puur alcohol niet af te krijgen. De kaart rook niet verkeerd dus ik nam aan dat de originele thermal pads misschien wat hadden afgegeven waardoor dit was gebeurd. Ik heb zoiets niet eerder gezien.

Ik heb de kaart 2e hands overgenomen. Het was de eerste keer dat ik hardware niet heb getest voordat ik er geld voor heb neergeteld. Dat gaat dus nooit meer gebeuren!

Ik wil NIET dat "de webshop die ik niet mag noemen" de reparatie uitvoert. Ik wil dat zij de kaart opsturen naar Asus voor de reparatie. Ik kan zelf weer een repaste en nieuwe pads erop doen, maar daar heb ik weinig zin in.

Ik heb de kaart niet teruggestuurd naar Asus toen ik er voor het eerst problemen mee kreeg, omdat ik toen dacht dat ik hetzelfde probleem had als vele andere die deze variant van de kaart hadden gekocht. Asus heeft een oud koeler ontwerp hergebruikt om ontwikkeling en productie kosten te drukken. Sinds ik dacht dat de slechte passing van deze koeler het probleem was, zou het opsturen van de kaart nergens toe dienen. Dit is waarom ik koos om nieuwe thermal pads op de kaart te doen welke wel groot en dik genoeg waren om de VRM te bedekken. (de repaste was dus een gevolg hiervan)

Uiteindelijk ga ik het direct bij Asus proberen, zoals het al meermaals was aangeraden. Ik wil de webshop heel graag op hun vingers tikken, omdat wat ze doen echt verkeerd is. De redenen voor het afwijzen van de garantie zijn niet geldig.

De zegels gelden niet in Nederland. Ze gelden volgens mij in de meeste landen niet, ook niet in de VS bijvoorbeeld.

De clausule in hun garantie voorwaarden (waar staat dat de garantie komt te vervallen als de koeler verwijderd is) zou in een rechtzaak nooit stand houden sinds het een luxe product is waar 3 jaar garantie op zit.

Je het recht om je eigen spullen te repareren. Bedrijven zoals Apple willen graag dat je dat niet mag natuurlijk, en ze zouden graag hun zin doordrijven, maar gelukkig hebben we daar wetten tegen. @joeyl94

Wanneer de kaart bij Asus komt moeten zij bewijzen dat de kaart schade heeft ondervonden doordat ik de koeler heb verwijderd, en niet dat ik moet bewijzen dat het niet door mij komt. Het zou wat zijn als we bij elke garantie eerst moesten bewijzen dat de schade niet door ons komt. @loki504

Ik wil wederom iedereen bedanken voor hun input. Ik zal nog een update post maken als ik terug hoor van Asus.

Hackus schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:50:
@NikoNeko Welke Bios staat er op de GPU ?
Het kan zomaar zijn dat er Mining Bios of 64 OC Bios op staat.
Ik heb jammer genoeg Hynix HBM dus er zit sowieso geen Vega 64 bios flash op.

Een mining bios daarentegen... Op de factuur staat dat er 3 gekocht waren. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik zal het vanavond checken! Hier had ik niet aan gedacht, bedankt dat je me erop wijst.

Ik dacht al dat dit mijn grootste miskoop ooit was, maar vanavond weet ik het zeker. Man, man, man zeg. De verkoper heeft me nog verteld dat de kaart niet voor mining gebruikt was... Het was natuurlijk mijn eerste vraag.

@Nijn Zoals @LankHoar al zei en ik nogmaals heb herhaald in mijn lange post moet Asus bewijzen dat mijn reparatiepoging de oorzaak is van de schade als ze mijn garantie willen afwijzen.

Ik heb aan het begin aangegeven dat de temperatuur van de kaart met zo'n 20C gedaald is na mijn nieuwe thermal pads en pasta. Ik heb uitbundig onderzoek gedaan d.m.v. de bekende posts op reddit naar wat het probleem is, en ik heb de GPU breakdown video meerdere keren gekeken van gamers Nexus. Dus mijn reparatie poging heeft wel degelijk resultaten geleverd en ze waren in lijn met wat andere zagen die hetzelfde probleem hebben geprobeerd op te lossen.

Je mag best vermoeden dat ik de kaart gesloopt heb of de vorige eigenaar, maar ik kan je vertellen dat de kaart al zo draaide toen ik hem kreeg en dat de zegels niet verbroken waren. Er was dus geen reparatie poging gemaakt door de originele eigenaar.

Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen, dus ik snap de aanname dat ik niet weet wat ik doe niet helemaal. Het helpt ook niet om de situatie te verhelpen.

[Voor 22% gewijzigd door Yorinn op 14-02-2020 14:05]

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:41
LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:07:
Waarom zou de garantie/recht op een conform product vervallen wanneer een consument de koelpasta vervangt? Dat gebeurd toch ook niet bij een auto wanneer je er andere koelvloeistof in gooit?
Koelvloeistof vervangen staat gewoon in het boekje en is een gebruikelijke handeling.
NikoNeko schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:26:
@Nijn Zoals @LankHoar al zei en ik nogmaals heb herhaald in mijn lange post moet Asus bewijzen dat mijn reparatiepoging de oorzaak is van de schade als ze mijn garantie willen afwijzen.
Asus hoeft helemaal niets, want jij hebt geen contract met Asus. Als Asus deze kaart aanneemt is dat op basis van coulance, verder niets. Het is dan aan Asus om te bepalen wat ze verder doen. Enkel tegenover de winkelier heb jij iets te eisen.
Ik heb aan het begin aangegeven dat de temperatuur van de kaart met zo'n 20C gedaald is na mijn nieuwe thermal pads en pasta. Ik heb uitbundig onderzoek gedaan d.m.v. de bekende posts op reddit naar wat het probleem is, en ik heb de GPU breakdown video meerdere keren gekeken van gamers Nexus. Dus mijn reparatie poging heeft wel degelijk resultaten geleverd en ze waren in lijn met wat andere zagen die hetzelfde probleem hebben geprobeerd op te lossen.
Mooi, maar kun je dat bewijzen?
Je mag best vermoeden dat ik de kaart gesloopt heb of de vorige eigenaar,
Fijn, maar dat is niet aan de orde. Wel maak ik duidelijk dat ik aannemelijk kan maken dat jij je kaart gesloopt hebt. En als ik dat kan, kan de winkel het al helemaal.
maar ik kan je vertellen dat de kaart al zo draaide toen ik hem kreeg en dat de zegels niet verbroken waren.
Dan had je daar toen de winkel over moeten informeren.
Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen
Dat kan, maar je bent hier niet een oud vrouwtje aan het overtuigen dat je haar PC kan aanzetten. Je vraagt hier advies over hoe je moet omgaan met bedrijven en eventueel juristen. Die ga je niet overtuigen met je uitgebreide verzameling glimmende schroevendraaiers.
@Nijn
Ik heb overigens net zoals de meeste hier praktisch mijn eerste PC in elkaar gezet voordat ik kon lopen, dus ik snap de aanname dat ik niet weet wat ik doe niet helemaal. Het helpt ook niet om de situatie te verhelpen.
Waar zie jij mij die aanname maken dan?

N.B. Double- / tripple-posts worden de modjes niet blij van. Gebruik de edit knop.

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:06
Mogelijk vocht op de kaart, een poging tot reiniging, daarna het eigen geknutsel, en vervolgens toch verwachten dat er nog garantie is omdat het ineens een 'ander issue' is. Tjah, ik vrees dat je het heel moeilijk gaat krijgen, zeker omdat de bewijslast bij jou ligt in deze gevallen, zowel qua fabricagefout bewijzen als helder krijgen dat je eigen geknutsel hier los van staat.

Ik denk dat je deze mag afschrijven onder de grootboekrekening 'wijze lessen voor de toekomst'. Je had in eerste instantie die kaart al niet tweedehands moeten overnemen als hij niet getest was en er wat vloeistofvlekken opzaten. Áls er dan iets mis mee bleek te zijn had je 3 mogelijk ingangen; vorige eigenaar, webshop, ASUS. Je maakt van géén van drieën gebruik maar gaat zelf knutselen. Vervolgens gaat dat even goed maar komen erna vergelijkbare problemen, dán ga je naar de webshop en krijg je een (naar mijn mening) te verwachten antwoord.

Uiteraard kan je dit tot het Europese hof uit gaan vechten, maar ik denk dat je toch vooral eerst eens kritisch naar je eigen handelen moet kijken.

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Er is een groot verschil tussen iets repareren en modificeren.

Als ik de koeling van het motorblok van een auto aanpas en vervolgens de auto oververhit raakt (ongeacht of er voor mijn aanpassing al hitteproblemen waren, hoe wil je die bewijzen?) kan ik fluiten naar garantie. Dit is voor een videokaart niet anders.

(uiteraard tenzij het product ervoor bedoeld is, zoals non boxed CPU's, daar mag je verwachten/hopen dat de gebruiker er een koeler op zet)

[Voor 18% gewijzigd door pagani op 14-02-2020 13:13]

Alienware M15 R2 OLED Review

• SacreBleu
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 27-05 16:38

SacreBleu

VR Enthousiasteling

Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:43:
Ik ben geen jurist, maar volgens mij is dat niet zo. De winkel kan bovenop de wettelijke garantie nog extra garantie geven. Die extra garantie mag de wettelijke garantie natuurlijk niet aantasten. Maar anders dan dat zijn er volgens mij geen vaste regels. Dus bij wie de bewijslast ligt zal dan in de garantievoorwaarden moeten staan.
Ja, en die garantie bovenop het wettelijke is dus de omgekeerde bewijslast. Wanneer je een klant twee jaar garantie geeft. Je kunt het dus het beste lezen als: "Wij leveren x-jaar bewijslast bij dit artikel". Immers kun je van veel producten al meer dan twee jaar verwachten. Dus wat is dan de extra?

Je kunt het nalezen in: ICT recht; Webwinkels Deskundig en Praktisch Juridisch Advies; hoofdstuk vier.
Nijn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:56:
[...]

Nadat hij essentiële onderdelen van het koelsysteem (thermal pads & pasta) vervangen heeft gaan klagen dat het koelsysteem niet werkt? Zo werkt het toch niet...
Dan nog moet de verkoper bewijzen dat de nieuwe pads en pasta het defect hebben veroorzaakt, of tekort schieten. Alleen maar een kiekje maken en zeggen: "Kijk, andere pasta!" is geen bewijsvoering.

[Voor 22% gewijzigd door SacreBleu op 14-02-2020 16:09]

Elite Dangerous: AmazingPaper

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True