Airco met twee-slangen-techniek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helghastnl
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-04 12:19
Mijn vraag
Vorig zomer was het iets te warm voor mij en daarom wil ik een airco kopen met twee slangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Maar het vinden van zulke aircos blijkt best moeilijk te zijn, kan daarom iemand mij aanraden welke beste is?

Heb helaas alleen een draairaam om de airco doorheen te steken.

Heb tot nu maar een kunnen vinden met twee slangen.

Trotec lokale airconditioner PAC 3550 PRO

[ Voor 13% gewijzigd door helghastnl op 05-02-2020 09:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Bespaar je het geld, 500 euro voor 1 graad koeler is zonde geld(want meer doen die mobiele units niet in temperaturen als afgelopen zomer). Investeer in een goede split unit.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 05-02-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helghastnl
Zou ik willen maar moet door een raam heen, en dan vind ik alleen eentje voor carvan... Heb keuze gemaakt voor twee slangen voor niet alleen koeler/stroomverbruik maar ook voor beter luchtdoorvoer .

[ Voor 39% gewijzigd door helghastnl op 05-02-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jst_fubar
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-04-2020
Ik ben mijn zoektocht vandaag begonnen en kom inderdaad ook tot de conclusie dat dual hose oplossingen in Europe extreem moeilijk te vinden zijn. Verschillende merken in Amerika bieden dit wel aan.

Deze Whynter krijgt erg goede reviews.
https://www.whynter.com/p...portable-air-conditioner/
https://www.amazon.com/Wh...+hose+%2Caps%2C227&sr=8-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helghastnl
De airco ziet er goed uit maar shippen toch niet naar nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 12:56
Ik heb vorige jaar een mobiele airco gekocht. De enige die ik met dubbele slang kon vinden was net zo duur als een vaste airco. Ik kan je vertellen dat die mobiele airco's echt niet veel zijn. Ik heb een vrij dure aangeschaft maar het lawaai alleen al zorgt er voor dat ik hem niet lang aan wil hebben in de woonkamer. Uiteindelijk was hij vooral handig om bij 35 graden buiten hem even aan te zetten tijdens het koken, dat was wel fijn. Mijn woonkamer zelf koelt er niet veel mee af en zodra ik hem uit zet is binnen 15 minuten de temperatuur weer terug bij wat het was.

Spaar liever door voor een goede oplossing. Vaste airco. Vraag eventueel een monteur voor advies als je een lastige aansluiten hebt, er is vast wel wat mogelijk. Of kijk of je bijvoorbeeld de zon op je ramen kan tegenhouden met een vorm van zonnewering.

Beide waarschijnlijk iets duurder dan een mobiele airco maar dan heb je tenminste iets wat echt werkt. Ik ga nu sparen voor een vaste airco. Had zonder die mobiele aankoop nu alleen al 400 euro extra gespaard. :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Als binnen 15 minuten de kamer weer opgewarmd is nadat je de airco uitzet, dan ligt dat totaal niet aan hoe goed of slecht de airco is, maar dan is je huis *erg* slecht geïsoleerd. Ook een split unit zal het daar moeilijk mee hebben, vooral als je een te kleine aanschaft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53

de Peer

under peer review

Jasper Janssen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:56:
Als binnen 15 minuten de kamer weer opgewarmd is nadat je de airco uitzet, dan ligt dat totaal niet aan hoe goed of slecht de airco is, maar dan is je huis *erg* slecht geïsoleerd. Ook een split unit zal het daar moeilijk mee hebben, vooral als je een te kleine aanschaft.
Het heeft er meer mee te maken dat een airco vooral de lucht koelt en dat de stenen (de massa van je huis) heet blijven. Dus wanneer de airco uit is, is het binnen no time weer warm want de massa van de koude lucht is verwaarloosbaar t.o.v. het steen.

Ook met zeer goed geisoleerde woning en split unit zie je dit.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
de Peer schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Het heeft er meer mee te maken dat een airco vooral de lucht koelt en dat de stenen (de massa van je huis) heet blijven. Dus wanneer de airco uit is, is het binnen no time weer warm want de massa van de koude lucht is verwaarloosbaar t.o.v. het steen.

Ook met zeer goed geisoleerde woning en split unit zie je dit.
Met een split laat je hem gewoon de hele dag doordraaien. Zo'n mobiel ding zuigt dan je portemonnee leeg als je dat doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
Valt eigenlijk mee qua verbruik. Ik heb 2 mobiele airco's. Eentje voor werk en ander voor thuis. Verbruik bij 9000btu airco thuis is tot 900 watt per uur.
Bij werk met 18000 btu schommelt het tussen 1000 watt en maximaal 2000 watt per uur.
Volgens mij verbruikt split airco ook ongeveer hetzelfde.

Alleen koeling werkt split beter dan mobiel maar als je knutselen bij mobiel airco zoals onderstaande tip dan is het verschil alweer kleiner met split airco behalve de geluid.

Tip voor mobiel airco, maak extra slang + bakje voor lucht invoer (voor de uitgaande warme lucht). En koppel het met zelfgemaakte houten plaat en bij raam/deur zetten. Er is een topic hierover en de resultaat is vrijwel hetzelfde als vaste monoairco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Met een split laat je hem gewoon de hele dag doordraaien. Zo'n mobiel ding zuigt dan je portemonnee leeg als je dat doet..
Volgens de efficientiegetalletjes is het verschil tussen een split en een portable ruwweg 2 tot max 3 keer. Dus ja, dat is niet niks, maar ook een split unit trekt je portemonnee leeg, het duurt alleen iets langer.

En met twee slangen (zeker as je ze isoleert) aan zo'n ding is het verschil vrij minimaal, eerder in de 20%. Wel natuurlijk nog steeds verschil in herrie en ruimte en dat soort bijkomende dingen.

Maar het is ook maar net wat er past in jouw ruimte, en of je bijvoorbeeld een huurder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jasper Janssen schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Volgens de efficientiegetalletjes is het verschil tussen een split en een portable ruwweg 2 tot max 3 keer. Dus ja, dat is niet niks, maar ook een split unit trekt je portemonnee leeg, het duurt alleen iets langer.

En met twee slangen (zeker as je ze isoleert) aan zo'n ding is het verschil vrij minimaal, eerder in de 20%. Wel natuurlijk nog steeds verschil in herrie en ruimte en dat soort bijkomende dingen.

Maar het is ook maar net wat er past in jouw ruimte, en of je bijvoorbeeld een huurder bent.
20%... lol. Geloof je het zelf? De hele compressor staat al op de verkeerde plek warmte af te geven.

De opgegeven getalletjes bij mobiele airco's liggen langs een andere schaal, dus kun je sowieso niet 1:1 vergelijken met split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53

de Peer

under peer review

Jasper Janssen schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:26:
[...]
maar ook een split unit trekt je portemonnee leeg, het duurt alleen iets langer.
Volgens mij weet je niet waarover je het hebt. Koelen kost vrijwel niets bij een split unit.
Ik kan de hele zomer mijn huis gekoeld houden voor minder dan 50 euro. Split units zijn zéér efficiënt. De verhalen dat airco's energieslurpers zijn dat is iets van vroeger, of van toepassing op mobiele airco's (met name de variant zonder 2 slangen).

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 27-06-2020 10:05 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
de Peer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Volgens mij weet je niet waarover je het hebt. Koelen kost vrijwel niets bij een split unit.
Ik kan de hele zomer mijn huis gekoeld houden voor minder dan 50 euro. Split units zijn zéér efficiënt. De verhalen dat airco's energieslurpers zijn dat is iets van vroegen, of van toepassing op mobiele airco's.
Dat ligt meer aan hoe goed je geisoleerd bent dan aan hoe efficient die dingen zijn. Als je muren en ramen x watt lekken naar binnen bij temperatuurverschil delta T, dan moet je airco diezelfde x watt ook afvoeren, en dat kost hem dan x gedeeld door n watt aan electriciteit. Waarbij n in principe je SEER is. En dat is nu niet anders dan 40 jaar geleden. Getalletje n is vast wel wat omhoog gegaan (beter koelvloeistof kan wat uitmaken), en is voor split units aanmerkelijk hoger dan voor monoblocks (factor 2-3 dus). Maar die verschillen zijn nou eenmaal niet stratosferisch.

In de basis zijn aircos hele simpele apparaten -- monoblock heeft de twee helften bovenop elkaar gestapeld maar het is hetzelfde spul. Split units zijn geen magie. Het grote probleem met mobiele aircos is dat ze de lucht om de condensor te koelen aanzuigen uit de ruimte zelf. Elimineer je dat door een extra slang, dan houd je qua efficientie alleen nog verschillen over in isolatie (isolatie van unit en isolatie van slang), en dat de compressor/condensor helft het moeilijker heeft doordat ie niet direct in de buitenlucht staat en de ventilator van die helft dus een stuk harder moet blazen om die warmte grotendeels naar buiten te blazen ipv direct afgeven aan binnen.

Voor zo ver ik in de documentatie van de energielabels kan vinden worden de getallen overigens precies hetzelfde berekend, het enige wat anders is is dat verrijdbare mono modellen makkelijker aan een energieklasse A komen. Wat op zich niet zo vreemd is, want met een efficentie die rond de helft ligt van split units zouden er anders zeker weten geen klasse A verrijdbare modellen bestaan. Dat vindt de lobby niet zo handig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-04 23:48
Om met de warme dagen even terug in te pikken op dit topic...

Airco's met dubbele slangen zijn inderdaad zeer lastig te vinden (in europa?).
Deze lente kocht ik een mobiele airco (whirlpool pacw212hp, komt af en toe voorbij op dagaanbieding site...) en vervolgens heb ik een 2e slangaansluiting gemaakt mbv een 3d-printer.
De aansluiting is in essentie een bakje dat over de aanzuiggrill van de condensor past en waarop een standaard slang van 15cm in aangesloten kan worden. Het bakje werd met tiewraps op de bestaande grill bevestigd.

Airco lijkt goed te werken. Gisteren was het hier een aangename 21°C in de leefruimte (ongeveer 45m2) terwijl er buiten een tropische 35°C heerste.

Foto's hieronder, stuk werd in 2 kleuren geprint bij een gebrek aan wit filament :) .
Bij interesse kan ik het design van de aansluiting met jullie delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQu6j92hGrwmW5cK8ooYfdE5GqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7WlLxLp7jWoXw9JkznqPO0W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1WTNWoBsYC3I0dMWQYaOP7teZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1OGyNw06hZu7aI8QfLNQagq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-04 16:04
MUN0X schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:33:

Deze lente kocht ik een mobiele airco (whirlpool pacw212hp, komt af en toe voorbij op dagaanbieding site...) en vervolgens heb ik een 2e slangaansluiting gemaakt mbv een 3d-printer.
De aansluiting is in essentie een bakje dat over de aanzuiggrill van de condensor past en waarop een standaard slang van 15cm in aangesloten kan worden. Het bakje werd met tiewraps op de bestaande grill bevestigd.

Airco lijkt goed te werken. Gisteren was het hier een aangename 21°C in de leefruimte (ongeveer 45m2) terwijl er buiten een tropische 35°C heerste.

Foto's hieronder, stuk werd in 2 kleuren geprint bij een gebrek aan wit filament :) .

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
zelf een andere airco maar dit ontwerp is wel geniaal bedacht zeg!

ben je niet bang dat je de warme lucht van je airco weer terug naar binnen trekt of heb je aan de buitenkant een knik gemaakt (even los van het aanzuigen van 30+c van buiten)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er goed uit!

Zou het gebruiken van een andere soort slang/buis nog veel verschil kunnen maken? Ondanks de korte afstand lijkt het me dat er nog best wat warmte door de slang zelf je kamer in kan komen. Misschien dat een dikkere buis (al dan niet met wat isolatie) nog wat zou kunnen schelen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-04 09:42

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Serieus?
Heb je nu je tuindeur open staan om met je airco te kunnen koelen?🙄

Wat een beun oplossingen zijn die mobiele koelers toch.😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
AjDuLion schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

ben je niet bang dat je de warme lucht van je airco weer terug naar binnen trekt of heb je aan de buitenkant een knik gemaakt (even los van het aanzuigen van 30+c van buiten)
De uitgaande slang heeft buiten inderdaad een knik zodat deze weggericht is van de aanzuig. Temperatuur in aanzuigleiding = omgevingstemperatuur dus dit werkt goed. Warme buitenlucht binnen zuigen doet een mobiele airco altijd, nu gaat deze ten minste rechtstreeks de warme zijde van de airco in ipv de kamer.
Hahn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:37:
[...]
Misschien dat een dikkere buis (al dan niet met wat isolatie) nog wat zou kunnen schelen :)
Zou inderdaad nog wat kunnen schelen. :) Momenteel ligt er een handdoek over de slangen om toch wat te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
MUN0X schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Warme buitenlucht binnen zuigen doet een mobiele airco altijd, nu gaat deze ten minste rechtstreeks de warme zijde van de airco in ipv de kamer.
Maar je zuigt nu lucht van buiten, wat een stuk warmer zal zijn dan de (gekoelde) lucht uit je kamer. Dat is wat AjDuLion vooral bedoelt, denk ik. Maar uiteindelijk zal de lucht die aangezogen wordt ook weer vervangen moeten worden, dus uiteindelijk zal het misschien weinig uitmaken (en dat is waarschijnlijk wat je met het laatste stukje bedoelt?).
[...]

Zou inderdaad nog wat kunnen schelen. :) Momenteel ligt er een handdoek over de slangen om toch wat te isoleren.
Ik doe ook meestal een handdoek om de buis van m'n mobiele airco, maar dat voelt toch altijd een beetje als een pleister op een grote wond gooien en hopen dat het wat doet :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
Hahn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:54:
[...]
Maar je zuigt nu lucht van buiten, wat een stuk warmer zal zijn dan de (gekoelde) lucht uit je kamer. Dat is wat AjDuLion vooral bedoelt, denk ik. Maar uiteindelijk zal de lucht die aangezogen wordt ook weer vervangen moeten worden, dus uiteindelijk zal het misschien weinig uitmaken (en dat is waarschijnlijk wat je met het laatste stukje bedoelt?).
Zonder deze aanpassing zou de airco koude binnenlucht aanzuigen, deze opwarmen en deze buitengooien.
De "verbruikte" koude lucht wordt vervangen door warme lucht die van buiten aangezogen wordt (langs lekken en kieren). Dit heeft een enorme impact op het totale rendement van zo'n toestel.

Nu neemt hij lauwe lucht van buiten, warmt deze op en gooit die rechtstreeks terug buiten (exact zoals de buitenunit van een split systeem). De koude zijde van de airco zuigt langs een andere inlaat wel gewoon koude lucht uit de ruimte aan. Er hoeft dus binnen in de kamer geen lucht vervangen te worden.
Doordat er "lauwe" buitenlucht wordt aangezogen zal de efficientie van het toestel uiteraard iets achteruit gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door MUN0X op 08-08-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:45

tha_crazy

Mafketel

Aangezien wij momenteel op zolder slapen heb ik het maar als volgt opgelost.
Moet zeggen dat dat wel aardig werkt, maar ook meer omdat de mechanische ventilatie toch nog niet af is hier :P
Houd het op zich redelijk op temperatuur voor een zolder, maar ook rondom zijn er rolluiken welke op het moment 24/7 dicht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxKsNmQMzqhU0fKHE-IE-A2ufDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCSuMAXzbv975M7Q2WCGuNbl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 22:29

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik zat vandaag precies met hetzelfde idee in mijn hoofd en na wat zoeken kom ik het hier uitgewerkt tegen :)

Zelf helaas geen 3d printer maar was van plan aan de slag te gaan met ouderwets epoxy/glasfiber op een mal.

De resultaten zien er goed uit enige waar ik zelf over nadacht was eventueel het luchtfilter wat zwaarder belast zou kunnen worden.

Andere oplossing die ik tegen kwam was een raam airco welke uit Duitsland komt maar gezien ik een een knappe unit van aeg heb wil ik daar eerst een mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54

JB

Cédric roelt!

tha_crazy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:24:
Aangezien wij momenteel op zolder slapen heb ik het maar als volgt opgelost.
Moet zeggen dat dat wel aardig werkt, maar ook meer omdat de mechanische ventilatie toch nog niet af is hier :P
Houd het op zich redelijk op temperatuur voor een zolder, maar ook rondom zijn er rolluiken welke op het moment 24/7 dicht zijn.

[Afbeelding]
Hoe werkt dit dan goed? Wordt die buis niet loeiheet? Of heb je een mega monster met BTU te over?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:45

tha_crazy

Mafketel

JB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:10:
[...]

Hoe werkt dit dan goed? Wordt die buis niet loeiheet? Of heb je een mega monster met BTU te over?
De buis wordt inderdaad redelijk heet. En de airco is maar 9000btu dus valt op zich wel mee.

Maar de zolder is pas recent gebouwd dus zeer goed geïsoleerd. De rolluiken helpen ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:25

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Nice ! Ik heb wel interesse in je ontwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:02
Ik heb hiervoor de Eurom Coolperfect 180 gekocht: https://nl.pepper.com/aan...wifi-mobiele-airco-141551
Je kunt bij Eurom voor 15€ een 2e afdichting bestellen waardoor je aan 2 kanten een slang kunt aansluiten. Werkt goed, moet alleen nog een oplossing verzinnen voor het (aan de buitenkant) zeiknat worden van de ‘koude’ slang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MUN0X
ChessSpider schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

Nice ! Ik heb wel interesse in je ontwerp :)
Hierbij een link naar de bestanden:
https://drive.google.com/...EyTMIwaUoYXbX4q7RkgzKUrna

Je kan het volledige stuk in .stl formaat terugvinden.
Het bouwvolume van mijn printer is beperkt dus ik heb het in 4 delen geprint (TOP, BOTTOM,..) en vervolgens in elkaar gelijmd.
Als je nog wijzigingen wil aanbrengen kan je de .step file gebruiken.

De kromming aan de zijkant sluit niet 100% aan. Ik heb daarom wat tochtstrip op de randen geplakt (cfr. https://www.tesa.com/nl-b...l-standard-i-profiel.html) en dit vervolgens goed aangetrokken op de bestaande grill met zipties.

• MUN0X
The_Zohan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:52:
Ik heb hiervoor de Eurom Coolperfect 180 gekocht: https://nl.pepper.com/aan...wifi-mobiele-airco-141551
Je kunt bij Eurom voor 15€ een 2e afdichting bestellen waardoor je aan 2 kanten een slang kunt aansluiten. Werkt goed, moet alleen nog een oplossing verzinnen voor het (aan de buitenkant) zeiknat worden van de ‘koude’ slang.
Dan heb je het over een 2de slang op de koude uitblaas van je airco?
Staat het toestel dan buiten de te koelen ruimte?

• The_Zohan
MUN0X schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:31:
[...]

Dan heb je het over een 2de slang op de koude uitblaas van je airco?
Staat het toestel dan buiten de te koelen ruimte?
Inderdaad. Apparaat staat buiten de slaapkamer, alleen een slang die de slaapkamer in blaast. Veel minder herrie, geen raam naar buiten open.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:26
tha_crazy schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:15:
[...]

De buis wordt inderdaad redelijk heet. En de airco is maar 9000btu dus valt op zich wel mee.

Maar de zolder is pas recent gebouwd dus zeer goed geïsoleerd. De rolluiken helpen ook een hoop.
Je kunt die buis nog vervangen voor een geisoleerde flexibele slang, dat scheelt je wat hitte afgifte van die buis.

https://www.ventilatiesho...-aluminium-125mm-3-meter/

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:59
The_Zohan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:52:
Ik heb ook de Eurom 180. Waar bestel je die 2e afdichting?

• ruben5688
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-08-2020
Bard1982 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Ik denk dat @The_Zohan bedoeld een tweede slang met zo'n kap (zelfde als die er standaard al bijzit) om de koele lucht naar een andere kamer te voeren ofzo. Niet om warme lucht af te zuigen van buitenaf.

Heb zelf ook een Eurom 180, ga vanavond/dit weekend een ombouw maken n.a.v. dit topic en https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1929530 hoop dat ik dezelfde resultaten kan bereiken als @Franske84.

• The_Zohan
Bard1982 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Gebeld met de klantenservice: 038 385 43 21
Kwam de volgende dag al binnen met een factuur die ik daarna heb betaald.

• Franske84
Franske84 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:42:
Vanmiddag was ik hele middag bezig met modificatie voor mijn airco. Hierbij de resultaat.

Benodigde spullen, aangeschaft bij Hornbach:

-45x35x15 cm bak
-Tocht strips
-Tiewraps
-Speciale vochtbestendige plakband voor afvoerbuizen
-Flexibel witte buis
-MDF plaat voor de deur
-Schroefduimen om MDF plaat bevestigen bij de deur kozijn.

Bij de mdf plaat, linksonder met witte buisje is voor de zuigen en daaronder voor water uitvoer met middel van waterslang. Bij de gat aan de rechterkant is voor de uitvoer (heb ervoor gezorgd dat warme afvoer naar ander kant geblazen zodat er niet terugkomt bij de invoer).

Laat warme dagen maar komen dan ben ik benieuwd of het betere resultaat is. Airco gaat dus ca 50cm bij de plaat staan. Ik twijfel of het wol isolatie wel nuttig is. Zo ja,
Waar kan ik 150mm isolatie buizen halen? Bij Hornbach en Praxis hebben ze helaas niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Voor degenen die Eurom 180 gaan modificeren.
Sinds dinsdag tot vandaag was airco hele dag (van 9:00 tot 19:00) aan bij de bedrijfsruimte. Uiteindelijk kom ik uit op 25 graden bij eindmiddag.

Ik zal morgen een foto maken van de actieve airco ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franske84
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAwg0ctvR-dNn3s2HcEXZMVLmHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkNs67hYaWCJMgCIeJ9SO5IW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdRHI39HGbx5uh95FvFsogagunE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnUxAWy2ZBUKXnHvZkhlUbyX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CLHMpxyHftALaLeYol77Zowrao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oIkbxQ1RRJJcwb5VvTNHPet.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9clPK96FFE2wFvQOZNnJSzmdoQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6lx4MJhU3gg6YglRQKrgdTH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjUb2Zt7nFoTry5XKAvsFfjd9po=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UuhwqdsewfQ9U0fbkiYpNJv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOxKtCiDdkucIJeyJfyYbOYT3qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5A7VVlRV0NZt24Zre9GhZij.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierbij de foto's. Vandaag tussen 20,5-21,5 graden schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0p
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:50
Interessant topic! Ik zelf heb zelf sinds kort een Trotec PAC 2010 E en was ook van plan om een dedicated aanvoer buis te fabriceren maar wilde eerst testen wat de prestaties zijn met 1 slang. Heeft iemand anders al toevallig ervaring met een extra slang maken aan de trotec 2010 E?

Ik heb trouwens deze zelfbouw video gevonden om met minimale middelen de ombouw te doen. Ik twijfel wel een beetje aan de stevigheid van de kartonnen constructie, maar voor de rest ziet het eruit dat zelfs ik dit zou kunnen maken ;-)
https://youtu.be/qLd1ZiKNG_w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-04 13:56
Ontzettend leuk topic. :) Ik heb een monoblock airco staan uit het jaar kruik. Een Carrier Holiday 51AKB met een opgenomen vermogen van max. 750 Watt. Geen flauw idee hoeveel BTU's. Het duurt ongeveer 5 minuten voordat hij op gang komt en na wat knorren en sissen koelt hij dan ook echt.

Afbeeldingslocatie: https://www.carrier.nl/~/media/Paginas/producten/productarchief/kamerkoelers%20en%20splitsystemen/kamerkoelers/51akb/51akb-detail.ashx?mh=328&mw=328

De luchtaanzuiging zit zowel links als rechts aan de zijkant, de achterkant is verder dicht. Ik heb de aanzuigingen links en rechts om en om afgesloten met een A4'tje maar qua luchtstroom kan ik niet duidelijk zeggen welke kant waarvoor wordt gebruikt. Het lijkt alsof zowel koud en warm allebei iets minder worden. Nou kan ik 'm natuurlijk openschroeven maar.....

Heeft iemand toevallig een idee wat van deze airco de 'warme' aanvoerkant is?

- edit -: Volgens mij heeft dit topic veel overlap met:
Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1929530/0

[ Voor 9% gewijzigd door Snelletomaat op 14-08-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwing7
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09-2023
Mobile airco's moeten worden verboden wat mij betreft. Koop ze niet en koop een split airco. We hebben zelf een mobile airco op zolder gehad en die kon het niet koeler krijgen dan 24C omdat het ook weer warme lucht van buiten aanzuigd. En dat kreng slurpte 900 wat tijdens koelen. En wat een pleuris herrie maakt zo'n ding. Zelfs de goedkoopste split airco maakt minder lawaai, koelt beter (en verwarmd) en is super zuinig in vergelijking met een mobile. Oh, en staat niet in de weg.
Nu al 2 jaar een 2,5 daikin split airco hangen en zeer tevreden. Dat geld voor een mobile is weg gegooid geld geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:48

donny007

Try the Nether!

edwing7 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:07:
Mobile airco's moeten worden verboden wat mij betreft. Koop ze niet en koop een split airco. We hebben zelf een mobile airco op zolder gehad en die kon het niet koeler krijgen dan 24C omdat het ook weer warme lucht van buiten aanzuigd. En dat kreng slurpte 900 wat tijdens koelen. En wat een pleuris herrie maakt zo'n ding. Zelfs de goedkoopste split airco maakt minder lawaai, koelt beter (en verwarmd) en is super zuinig in vergelijking met een mobile. Oh, en staat niet in de weg.
Nu al 2 jaar een 2,5 daikin split airco hangen en zeer tevreden. Dat geld voor een mobile is weg gegooid geld geweest.
Je reageert op een drie jaar oud topic, waarin juist de voornaamste tekortkomingen van mobiele airconditioners worden geadresseerd, om even te vertellen hoe superieur een Daikin mini split is? 8)7

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenLe
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-08-2024
In sommige gevallen zijn split airco's geen optie : Als je op een appartment woont waar een buitenunit verboden is in sommige steden (langs de straatkant) en het dak te ver af. Zie ook mijn topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/75719816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04 15:52
Een beetje laat misschien, maar ik wil even aanhaken op wie dit wil proberen. Hou er rekening mee dat deze enkele slang versies van binnen niet luchtdicht zijn gescheiden. Je hebt kans dat hij eerder van allerlei andere gaten lucht gaat aanzuigen en zelfs dus lucht van je warme uitlaat ipv vanuit je buiten slang en hij daardoor uiteindelijk nog minder efficient werkt. De 2 slangen versies zijn vaak veel duurder omdat de in en uit luchtdicht van elkaar gescheiden moeten zijn en dat is weer een stuk duurder om te fabriceren dan zo een enkele slang versie. Neem eens een kijkje op youtube waar meer mensen dit geprobeerd hebben en daardoor het apparaat uiteindelijk alleen maar nog slechter functioneerde.

YouTube: Can you convert a single hose AC to dual hose ?

Uit mijn ervaring is vooral hoe lang je slang is het allergrootste verschil in hoe goed hij koelt. In het begin toen ik hem op de grond had staan met de slang bijna volledig uitgerekt koelde hij amper 1 graden af. Maar sinds ik hem op de vensterbank heb staan met de slang bijna volledig ingedrukt koelt hij makkelijk 5 graden af.

[ Voor 8% gewijzigd door ro8in op 10-09-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
ro8in schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:53:
[...]

Een beetje laat misschien, maar ik wil even aanhaken op wie dit wil proberen. Hou er rekening mee dat deze enkele slang versies van binnen niet luchtdicht zijn gescheiden. Je hebt kans dat hij eerder van allerlei andere gaten lucht gaat aanzuigen en zelfs dus lucht van je warme uitlaat ipv vanuit je buiten slang en hij daardoor uiteindelijk nog minder efficient werkt. De 2 slangen versies zijn vaak veel duurder omdat de in en uit luchtdicht van elkaar gescheiden moeten zijn en dat is weer een stuk duurder om te fabriceren dan zo een enkele slang versie. Neem eens een kijkje op youtube waar meer mensen dit geprobeerd hebben en daardoor het apparaat uiteindelijk alleen maar nog slechter functioneerde.

YouTube: Can you convert a single hose AC to dual hose ?
Het klopt dat de condensor en verdamper een volledig gescheiden luchtcircuit moeten hebben om dit te kunnen doen. Het bij het toestel dat ik had was dat het geval en kan je die scheiding dwars door het toestel mooi zien zitten. De verbetering die deze aanpaasing opleverde was in praktijk makkelijk vast te stellen. (Voordeel van je huis vol te hangen met zigbee temperatuur sensors) De unit was in staat om de ruimte veel dieper te koelen.

Als we dan toch oude berichten oprakelen, bij deze een update. Ben ondertussen overgestapt op een split unit en mobiele ac staat nu bij mijn ouders. Toestel werkt ondanks deze aanpassing na 4 jaar nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 20:05
Voor de liefhebbers die zoeken is er weer een mooie optie van een dubbelslang. Heb wel mijn vraagtekens bij de uitgang en ingang direct bij elkaar...

https://www.bol.com/nl/nl...hGSw.2_59.60.ProductTitle
Pagina: 1