Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:22
Beste,

ik heb vorige week een Tado pakket gekocht met Thermostaat/Bridge en 6 radiatorkranen. The thermostaat werk naar alle tevredenheid echter heb ik een vraag over de radiatorkraan. Momenteel heb ik een SAR aan/uit knop op de radiatoren zitten en deze worden niet ondersteund door Tado. Wat is de makkelijkste manier om deze aansluiten gereed te maken voor de Tado radiatorkraan?

Huidige aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d1G6H7XwzhcL5Vxco9OPBkHf/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fSrs3jhxYJfvch8bX4vMOwwY/full.png

Tado support voor radiatorknoppen
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren

Ik kan me voorstellen dat ik het eindstuk moet vervangen voor een compatible eindstuk met Tado. Wat is de makkelijkste/goedkoopste manier om dit te doen?

Alvast bedankt.

[update: plaatje knop]

[ Voor 9% gewijzigd door sinasappel op 31-01-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:13

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heb je een foto van de knop? Dit lijkt een gewone (niet-thermostatische) radiatorknop te zijn. Om daar een Taxi knop op te zetten zal je het ventiel moeten vervangen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Omdat het een nieuwe kraan lijkt kan er misschien een nieuw binnenwerk in.
https://www.warmteservice...8-en-1-2-kraan/p/44156955

-edit- Omdat TS de plaatjes in de startpost heeft gewijzigd is de link niet zinvol meer.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 31-01-2020 11:10 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:09
Ik heb zelf mijn kranen vervangen door deze serie:
https://www.warmteservice...raan-recht-1-2/p/44852205

Hierdoor is het ook mogelijk om waterzijdig in te regelen wat je verbruik ten goede komt. Vervangen is vrij simpel en op youtube staan genoeg filmpjes om je te helpen.

EDIT; Jou vraag is al een paar keer voorbij gekomen op het forum:
1. Radiator thermostaat, welke adapter?
2. Adapter voor radiatorafsluiter i.v.m. automatische kraan?

[ Voor 22% gewijzigd door Bo0bz op 31-01-2020 08:07 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:20
Wellicht handig om de vraag hier te stellen Tado Smart Thermostat Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
ericplan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:12:
Het lijkt me inderdaad ook dat er een ander binnenwerk in moet, de rest is ook niet makkelijk te demonteren.
Bedankt voor de link.
Bo0bz schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:03:
Ik heb zelf mijn kranen vervangen door deze serie:
https://www.warmteservice...raan-recht-1-2/p/44852205

Hierdoor is het ook mogelijk om waterzijdig in te regelen wat je verbruik ten goede komt. Vervangen is vrij simpel en op youtube staan genoeg filmpjes om je te helpen.

EDIT; Jou vraag is al een paar keer voorbij gekomen op het forum:
1. Radiator thermostaat, welke adapter?
2. Adapter voor radiatorafsluiter i.v.m. automatische kraan?
Bedankt voor de link. Ik denk dat ik alleen het binnenwerk hoef te vervangen, de rest is nog vrijwel nieuw. De links naar de andere topics geven inderdaad hetzelfde beeld.
Ga ik ook even doen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimir-ikke
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 20:26
ericplan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:12:

-edit- Omdat TS de plaatjes in de startpost heeft gewijzigd is de link niet zinvol meer.
Oud topic maar ik wilde even @ericplan bedanken voor de tip!
Vandaag het binnenwerk vervangen en de radiatorknoppen geplaatst!
De opgegeven link werkt dus voor de SAR/Comap kranen afgebeeld in OP's post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobis90
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-09-2022
Hi All,

Sorry need to write in English as my Dutch is not there yet.
I have exactly the same issue as described in this post and would also buy the "Comap thermostatisch binnenwerk" to make a Tado system work. However, can I simply install it without opening the valve, means water coming out?

Thanks a lot,
Florian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@kobis90 You haven to drain the system first !!!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
No entirely true. I have two valves on the line at the bottom. When closing and unscrewing the 'binnenwerk' a little bit of water will be get out. Be aware when water have spilled you also need to add water back in the system.

Just to make sure I have written it down correctly.

Step 1, Close supply and discharge valves; water inside radiator is closed from system
Step 2, Gently unscrew the 'binnenwerk'. probably a small amount of water will flow out at that location
Step 3, screw new 'TADO binnenwerk. Make sure you put that white tape on the thread so no leakage will occur
Step 4, add the tado system on the 'binnenwerk'. Open the valve completely from the app.
Step 5, open de supply valve to refill the leaked water. To do this you also need to open the small aircheck valve at the top of the radiator. Once all air is out close the aircheck valve
Step 5, open de discharge valve.

[ Voor 59% gewijzigd door sinasappel op 30-09-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobis90
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-09-2022
Thanks a lot guys, will try to reduce pressure to minimum then and open the valve slowly :)

EDIT: All worked out well, thanks again for your help :) Enjoying a smart heated home now! :*)

[ Voor 35% gewijzigd door kobis90 op 02-10-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralbuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 12:43
It looks like there is a way to change the inner mechanism without draining the complete system. But that comes at a price ;)

https://www.comap.nl/cata...endages/vervangingskoffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne van Tet
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06-2022
Hoi sinasappel,

Hartelijk dank voor de omschrijving, ik heb hetzelfde probleempje.

Ik vraag me alleen af wat je het binnenwerk noemt.
Je noemt in je bericht dat je TADO binnenwerk erin draait, maar andere mensen op dit forum praten over Comap/sar binnenwerk (die van de link).

Welke is juist? Indien het Tado binnenwerk is, wordt dit geleverd bij de thermostaten van Tado? (Heb je daar mogelijk een een foto van?) Dan ga ik het eens proberen.

Hartelijk dank!

[ Voor 35% gewijzigd door Anne van Tet op 02-06-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
Hallon Anne,

disclamer, is heb het overigens nog niet werkend op dit moment!

Jij hebt gelijk, met het nieuwe TADO binnenwerk bedoel ik de Comar/sar binnenwerk. Omdat ik simpele draaihendels heb kan de TADO daar niet op. Er moet dus eerst een thermostaat binnenwerk in welke met TADO compatibel is. Aangezien de radiatorwinkel het oude binnenwerk wilde zien ben ik er mee gestopt (ik moet dan eerst de radiator afkoppelen, het oude binnenwerk er af halen... dan koste me teveel moeite). Mocht jij uiteindelijk wel een binnenwerk hebben gevonden dan hoor ik graag welke dit zou zijn.

Mvg,

Daniel

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:54
Hey daar Sinasappel. Ik sta op het punt om mijn radiatoren gereed te maken voor de Tado's en heb dezelfde SAR kranen als jij. Maar begrijp ik hieruit goed dat jij enkel het binnenwerk hebt kunnen vervangen voor een thermostatisch binnenwerk, de Tado thermostaat kraan met adapter er op hebt gezet en that's it?

Want dat klinkt bijna te eenvoudig om waar te zijn haha. Ben je tevreden met de werking of had je achteraf liever het complete kraanhuis vervangen voor een thermostatisch exemplaar?
Mocht je reageren dan alvast hartelijk bedankt voor je tijd!

Heb hieronder even de link van het 'binnenwerk' meegenomen wat jij dus vervangen zou hebben als ik het goed heb begrepen:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

Groetjes!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Ik heb al een tijdje dezelfde thermostatische binnenwerken liggen en het plan om de oude binnenwerken te vervangen, maar iedere poging die ik doe eindigt in het niet los krijgen van het bestaande binnenwerk. Deze zit moervast.
Heeft iemand misschien tips? Heb al een waterpomptang en Engelse sleutel geprobeerd, ook gecombineerd met een tik van de hamer. Er is geen beweging in te krijgen. Ik durf niet te veel druk te zetten aangezien de kraan direct op de leiding zit en ik bang ben dan iets kapot te maken.

@Speedgeek Dat is in ieder geval ook het beeld dat ik er bij heb. Alleen blijkt dat 'te eenvoudig om waar te zijn' helaas in de praktijk tegen te vallen ;-)

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Tym Gewoon lekker wachten tot het stookseizoen voorbij is en dan een passende sleutel gebruiken. Met een ringsleutel kan je bijvoorbeeld veel meer kracht uitoefenen. Een passende steeksleutel werkt ook beter dan een bahco.

A'dam PVOutput

• sinasappel
Speedgeek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:26:
Hey daar Sinasappel. Ik sta op het punt om mijn radiatoren gereed te maken voor de Tado's en heb dezelfde SAR kranen als jij. Maar begrijp ik hieruit goed dat jij enkel het binnenwerk hebt kunnen vervangen voor een thermostatisch binnenwerk, de Tado thermostaat kraan met adapter er op hebt gezet en that's it?

Want dat klinkt bijna te eenvoudig om waar te zijn haha. Ben je tevreden met de werking of had je achteraf liever het complete kraanhuis vervangen voor een thermostatisch exemplaar?
Mocht je reageren dan alvast hartelijk bedankt voor je tijd!

Heb hieronder even de link van het 'binnenwerk' meegenomen wat jij dus vervangen zou hebben als ik het goed heb begrepen:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

Groetjes!
Excuses voor de verlate reactie. Ik heb het inmiddels al werkend gekregen en ook weer verwijderd. De Tado Smart radiatorknop maakt best wel een irritant geluid bij het motortje dus heb een normale thermostatische knop er op gezet.
Om het juiste binnenwerk te kiezen heb ik mijn type radiator doorgegeven aan warmteservice en zij hebben het exacte binnenwerk er bij gezocht. Ik had eerst zelf iets logisch gevonden maar dat bleek toch niet te passen.
Ik zu hun gewoon een mailsturen met je radator type en dan bepalen zij wel welke er op past icm Tado.

Idd, gebruik een goede baco steek of ringsleutel. Alle andere knijpers beschadig je alleen maar de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:54
Geen probleem dat je reactie wat later was @sinasappel. Iedere reactie wordt gewaardeerd :)

Ik ben uiteindelijk ook inderdaad gewoon naar de Warmteservice gegaan enkele dagen na het plaatsen van mijn eerste reactie. Ik heb daar de oplossing om alleen de binnenwerk van de Comap/SAR kranen vervangen opgenoemd maar toch adviseerde zij de Heimeier thermosstaatkranen te nemen aangezien die ook waterzijdig regelbaar zijn. Prima, ik wou gewoon aan de gang.

Schijnbaar komen de maten van de haakse Heimeiers en de Comap/SAR kranen overeen want voor de haakse varianten heb ik geen buizen hoeven te snijden. Enkel voor één rechte kraan was een Heimeier ~10mm langer dan de standaard Comap/SAR kraan.

Mochten lezers het overwegen te doen. Ik was vanaf 10:00 tot 15:00 bezig met het vervangen van 4 kranen. Dus als je nieuwe knelringen, toebehoren en gereedschap in huis hebt is het prima in een dag te doen.
Pagina: 1