Adapter voor radiatorafsluiter i.v.m. automatische kraan?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.110 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-07 19:50
Mijn vraag
Ik heb op dit moment een SAR Radiatorafsluiter zonder zo'n thermostatische "pin" die ingedrukt wordt als je de kraan open/dicht draait. Nu wil ik graag een programmeerbare thermostatische radiatorkraan monteren, maar die werken voor zover ik begrepen heb juist alléén maar met een thermostatische radiatorafsluiter. Die van mij heeft een vierkante draai-pin, die ik verder eigenlijk nergens heb kunnen terugvinden.

Weet iemand of ik dat goed begrepen heb, of dat er hier adapters voor bestaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb 'n foto'tje toegevoegd van de huidige radiatorafsluiter die ik nu heb, met én zonder moertje wat ik los kon draaien. En een plaatje van het type radiatorafsluiter wat ik blijkbaar nodig heb voor zo'n programmeerbare thermostatische raidatorkraan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb me suf gezocht naar adapters, ik heb geprobeerd beide moertjes los te draaien, maar kreeg alleen de bovenste los. Ik heb ook een paar mailtjes geschreven naar o.a. Conrad e.d. met deze vraag, maar daar is tot nu toe nog geen verlossend antwoord op gekomen... vandaar dat ik stilletjes hoop dat tweakers daar iets meer van weten ;)

Mijn huidige radiatorafsluiter met moertje
Radiator knop zonder dop

Mijn huidige radiatorafsluiter zonder moertje
Radiator knop zonder dop

Het type radiatorafsluiter wat ik blijkbaar nodig heb
SAR Thermostatische afsluiter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik zou een kraan kopen met buitendraad, ipv binnendraad. Is namelijk makkelijker te vervangen. Dan kan je de knelkoppeling gewoon laten zitten met een beetje mazzel.

edit:

https://www.warmteservice...cht-M22-809E-1-2/p/L09002

Met evt de aansluit koppeling.

of ander merk.

[ Voor 39% gewijzigd door plaspvd op 01-01-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:58

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Er zijn geen adapters te verkrijgen, aangezien de techniek binnenin anders is. Zo'n radiator geval sluit met een simpel pinnetje het complete ding af, die van jou moet je een aantal slagen draaien om af te sluiten.

vervangen is de enige optie. Is niet zo moeilijk hoor, je moet alleen je verwarmingssysteem laten leeglopen.

tip: bij de warmteservice weten ze veel meer dan bij conrad over dit soort dingen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:31

bladebla

<Piéééép>

Ik sta zelf ook voor dit klusje bij een radiator in huis. Ik heb er een nieuw binnenwerk voor gekocht en moet hier inderdaad het systeem voor laten leeglopen. Het is de eerste etage dus dat scheelt weer wat.

Wat ik niet zelf zomaar kan oplossen is dat de oude kraan omhoog wijst en dat deze verticale positie voor een thermostaatkraan niet de juiste is. De opstijgende warmte van de leiding en radiator beïnvloed de juiste werking van de thermostaat.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@prein2 en @bladebla, dat is ook een beetje waar ik tegenaan loop... ik heb exact een jaar geleden de betreffende radiator laten vervangen namelijk omdat ik de buitenmuur ook opnieuw moest (laten) opbouwen. Om nu voor letterlijk de zoveelste keer het verwarmingssysteem te moeten legen, daar zie ik eerlijk gezegd een beetje tegenop :) Zeker als het nu voor één afsluiter is. De rest van het huis heeft namelijk wel zo'n "pin".

En wat jij hebt heb ik ook... ik begreep dat dat niet persé erg hoeft te zijn, maar misschien is dat afhankelijk van het merk/type/soort programmeerbare radiatorknop? Die van mij zit in ieder geval niet recht boven de radiator maar ernaast, misschien dat dat nog een verschil maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 01-01-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:58

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt de knop een kwartslag draaien en dan staat ie goed.

CV systeem leeg is rot werk, dat klopt, maar als je je ertoe gezet hebt is het met een uurtje klaar..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:31

bladebla

<Piéééép>

Wat prein2 zegt: gewoon aan beginnen. Ik heb een Danfoss LC13 (Z-Wave) kraan gekocht. Bij mij zit de radiatorafsluiter er net zo naast maar dan haaks. Ik zou een dubbelhaaks afsluiter nodig hebben maar ik denk dat ik eerst eigenwijs doe en ga kijken hoe het gaat :)

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zit wat in... ik heb destijds het systeem laten legen door de aannemer die ook de muur deed (en de radiator had geplaatst), maar zoiets moet ook best zelf te doen zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

franssie

Save the albatross

Als die radiator bovenin je systeem zit dan is drukloos al voldoende icm een oude handdoek. Sterker nog in mijn kelder zit ook een radiator en daarvan heb ik de kraan ook drukloos vervangen, zolang niemand zo handig is om een ontluchtingsventiel open te draaien valt dat water er echt niet zo maar uit (bij mij niet althans - garantie is dus niet van toepassing - jij hebt ook een enkele kraan - bij een dubbelvoetventiel werkt dat grapje natuurlijk niet, maarvergelijkhet met een rietje waar je je vinger op houdt, de vloeistof blijft er dan ook gewoon in hangen).

Zoiets is prima zelf te doen maar ik heb wel bewust de kraan vervangen door een van hetzelfde type (dat kan bij jou niet, bij wel omdat ik al een pin had maar deze zat vast gekleefd). Het is de vraag of je dan de klemring kan hergebruiken (wordt niet aangeraden maar mijn loodgieterleraar deed het ook gewoon eerst wel en als het lekte dan pas verder prutsen). Want als je de klemkoppelingring (hoe dat dan ook heet) niet kan hergebruiken is het ook maar de vraag in hoeverre de buis dan nog goed is.

Misschien dat iemand op werkspot het wil doen en dan gewoon goed meekijken?

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 01-01-2018 17:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 874665

Beste, Bij de genoemde Danfoss LC13 worden adapters meegeleverd voor Danfoss radiatorafsluiters en voor afsluiters met M30 bevestiging zoals de merken Heimeier, Honeywell. De voorgestelde Comap radiatorafsluiter bestaat ook met M28 draad waarvoor u weer een aparte adapter moet bestellen. U doet er dus verstandig aan om een radiatorafsluiter te kiezen die een Danfoss of een M30 aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Enkele maanden geleden ook voor deze keuze gestaan, vervangen van binnenwerk en dan ook nog adapterringen moeten gebruiken. Voor mij werkte het uiteindelijk niet goed. Daarom de hele kraan vervangen door Heimeier kranen en sindsdien werkt het naar behoren. Wel even een klusje maar met wat Loctite en paar uurtjes werk had ik zo 10 kranen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Deja vu? Radiator thermostaat, welke adapter?

Waarom een nieuw topic openen voor de vraag die al beantwoord is :P ? Aanvullende vragen kunnen prima in het bestaande topic. Ik sluit deze ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.