Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 11:07
Mijn vraag
Ik heb voor een radiator een thermostaatknop (een Sparmatic Zero) gekocht, waar ik een adapter bij nodig heb. Ik kom er alleen niet uit welke adapter ik daarvoor nodig heb omdat ik niet veel wijs kom uit de handleiding. Er staan namelijk allerlei plaatjes bij, en geen van allen komt overeen met wat ik heb. Weet iemand hier toevallig meer over te vertellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De thermostaatknop die ik heb gekocht is een Sparmatic Zero, het merk van de radiator kan ik helaas nergens terugvinden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb natuurlijk de handleiding gelezen, of ten minste, geprobéérd te lezen. Deze is in Duits en dat is niet m'n sterkste taal. Gelukkig zitten er plaatjes bij van elk merk radiator inclusief de daarbij benodigde adapter, alleen komen die geen van allen overeen met hoe mijn radiator er uit ziet. Hieronder heb ik een paar foto's gemaakt van mijn huidige radiatorknop (zonder het plastic kapje), met én zonder moertje wat ik eraf kan draaien. Ik heb ook een plaatje van de adapters die Sparmatic op hun blister hebben gezet.

Alvast ontzettend bedankt voor enige opheldering! :)

Radiator dop
Radiator knop zonder dop
Radiator knop zonder dop
Radiator Sparmatic blister

Beste antwoord (via Kapotlood op 29-12-2017 20:44)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Je zal een andere kraan moeten monteren.
Je huidige knop heeft een draaistift, de Sparmatic-knop verwacht een stift die ingedrukt kan worden.

Wat je nodig hebt is zoiets: Danfoss thermostatische afsluiter. Je hebt ook een nieuwe knelset nodig voor op de rechterbuis. De oude knelring is namelijk in de vorm van je huidige radiatorkraan gedrukt. Als je die in je nieuwe kraan zou zetten dan is de kans groot dat je het niet lekdicht krijgt (de knelring zorgt voor de afdichting). Ik zou daarom een nieuw stuk buis kopen en op maat maken, door de oude knelring kan de buis al wat vervormd zijn (niet meer rond) en krijg je het met alleen een nieuwe knelring erop misschien ook niet goed dicht. Vermoedelijk moet je de nieuwe buis sowieso wat inkorten omdat de thermostaatkranen wat langer.

Ook heb je wellicht een radiatorsleutel nodig om het stukje wat in de radiator draait eruit te halen en die van de Danfoss kraan erin te zetten. Voor het op maat maken van de buis een pijpensnijder. En als je pech hebt ook nog een buigijzer om de nieuwe buis in de juiste vorm te buigen indien nodig.

Voor dit alles zul je ook het CV-systeem moeten aftappen en weer moeten vullen + daarna ontluchten. Was niet het antwoord waarop je zat te wachten denk ik >:)

[ Voor 115% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2017 19:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Je zal een andere kraan moeten monteren.
Je huidige knop heeft een draaistift, de Sparmatic-knop verwacht een stift die ingedrukt kan worden.

Wat je nodig hebt is zoiets: Danfoss thermostatische afsluiter. Je hebt ook een nieuwe knelset nodig voor op de rechterbuis. De oude knelring is namelijk in de vorm van je huidige radiatorkraan gedrukt. Als je die in je nieuwe kraan zou zetten dan is de kans groot dat je het niet lekdicht krijgt (de knelring zorgt voor de afdichting). Ik zou daarom een nieuw stuk buis kopen en op maat maken, door de oude knelring kan de buis al wat vervormd zijn (niet meer rond) en krijg je het met alleen een nieuwe knelring erop misschien ook niet goed dicht. Vermoedelijk moet je de nieuwe buis sowieso wat inkorten omdat de thermostaatkranen wat langer.

Ook heb je wellicht een radiatorsleutel nodig om het stukje wat in de radiator draait eruit te halen en die van de Danfoss kraan erin te zetten. Voor het op maat maken van de buis een pijpensnijder. En als je pech hebt ook nog een buigijzer om de nieuwe buis in de juiste vorm te buigen indien nodig.

Voor dit alles zul je ook het CV-systeem moeten aftappen en weer moeten vullen + daarna ontluchten. Was niet het antwoord waarop je zat te wachten denk ik >:)

[ Voor 115% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:44
De huidige knop is ook geen thermostaat volgens mij.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 11:07
@ThinkPad Oh bah, meen je dat nou? Ik was even in de veronderstelling dat ik op de een of andere manier die kop moet vervangen of d.m.v. een adapter kon aanpassen... is dat even pech hebben :(

Bedankt voor je uitleg in ieder geval!

p.s.: ik was al aan het typen om te vragen of je heel toevallig uit je hoofd weet of er een thermostaatknop bestaat die dit wel kan, en toen had je je eigen bericht al aangepast :) Dat zou betekenen dat ik heel het cv-systeem moet legen om dat ene ding te vervangen... daar ga ik eens even goed over nadenken, want voor een "verautomatiserings-speeltje" van een tientje is dat een beetje erg veel van het goede denk ik.

Inderdaad niet helemaal het antwoord waar ik op hoopte, maar goed... duidelijk is het wel. Gek eigenlijk dat dit soort kranen ook bestaan en/of dat er voor dit soort systemen geen andere radiatorthermostaten bestaan die hier wel mee om kunnen gaan eigenlijk.

[ Voor 63% gewijzigd door Kapotlood op 29-12-2017 20:45 ]