Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:54:
Hier een quote van het RDW,
Vorige week een vergelijkbare vraag aan de RDW gesteld
Wat mag een auto nou precies trekken? Wordt er gekeken naar de max toegestane technische massa van de aanhangwagen op papieer of het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen met lading op het moment van rijden? Ik heb een paard en rij met een 2-paards trailer die 900 kg weegt. Mijn paard weegt rond de 450 kg. Mijn auto mag max 1800 kg trekken. De trailer heeft een max laadvermogen van 2400 kg. Ik heb een BE rijbewijs. Ik heb de wetstekst art 5.18.18a nagekeken. Daarin staat als ik het goed lees dat de totale WERKELIJKE massa van de aanhangwagen de max (technisch) toegestane te trekken massa niet mag overschrijden? Maw een auto die op kenteken 1800 kg mag trekken mag een trailer van 900 kg met max 2400 kg laadvermogen trekken als er maar minder dan 900 kg lading in zit?
Ik kreeg dit antwoord:
Na controle van het het voertuig in het kentekenregister kan ik u melden dat de auto maximaal 1800 kg mag trekken. De aanhanger heeft een maximale massa van 2400 kg. Dat houdt in dat de aanhanger niet achter de auto gekoppeld mag worden omdat het maximale gewicht 600 kg te zwaar is.
Als u de aanhanger toch bij deze auto wilt gebruiken moet u het toegestane maximum gewicht (TTM) verlagen naar 1800 kg. Daardoor zal het laadgewicht 600 kg minder worden. Via deze link https://www.rdw.nl/partic...-van-uw-voertuig-wijzigen kunt u het gewicht van de aanhanger verlagen.
Dan is er hier al eerder een discussie over geweest,
Rijbewijs B, trekgewicht auto en aanhanger
Het RDW lijkt zelf niet zo goed te weten wat ze nu moeten antwoorden...
Dit
stond blijkbaar op de site van het RDW:
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.
Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
Dat kan ik nu echter niet meer terugvinden. Ik vind echter ook niets wat het tegendeel aangeeft en de relevante regelgeving is sinds 2016 bij mijn weten niets veranderd.
Ook uit dat topic:
Vanochtend toch maar even contact gehad met de RDW en ik mag niet met deze combinatie rijden. Pa (met BE) mag er wel in rijden, maar mag (uiteraard) de aanhanger niet zwaarder belasten dan het maximaal te trekken gewicht van de auto.
Online vind ik ook jouw brief terug, maar ook compleet tegenstrijdige brieven van het RDW:
Geachte heer ,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
U wilt weten, wat u met een BE rijbewijs mag trekken.
Om te bepalen welk gewicht u met uw auto mag trekken, kijkt u naar:
1. Wat mag uw auto trekken.
2. Wat voor rijbewijs heeft u.
1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens ophalen’. U ziet dan:
· Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .
· Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).
Voorbeeld
Uw auto mag 1.000 kilo trekken.
Uw caravan met lading mag maximaal 1.300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
In dit geval mag u de caravan beladen tot 1.000 kg.
Ik kan me verder trouwens helemaal vinden in de conclusie van het
vorige topic.
Le Mol schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:22:
Vreemd antwoord van de RDW, lijkt bijna wel of ze gewoon graag geld willen verdienen om het TMM aan te passen? Zeker met BE klopt dit antwoord volgens mij niet, dan is de huidige massa van belang, niet de TMM.
Ik zou niet weten waar ik regelgeving moest vinden die beschreef dat er op dit vlak verschil zit tussen B of BE.
Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet... Wil je weten welk rijbewijs je moet hebben? Volg dit stroomschema:
Bron 1, Bron 2.
Er staat caravan maar dat geldt natuurlijk ook net zo goed voor een aanhanger.
Zorg daarnaast dat het werkelijk gewicht van de aanhangwagen (zoals gewogen op een weegbrug) lager is dan het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig voor de betreffende soort aanhangwagen (geremd of ongeremd) en je zit goed.
Bron^^ Ik stop er ook mee.

Als iemand zijn aanhangwagen zonder enige reden wil laten terugkeuren naar het maximaal te trekken gewicht van de auto dan moeten ze dat maar mooi doen.
Hiermee zeg ik absoluut niet dat het niet zinvol kan zijn om de aanhangwagen terug te laten keuren zodat hij met een B-rijbewijs gereden man worden maar dat is een heel ander verhaal.
Mocht ik fout zitten dan laat ik me graag overtuigen door bronnen. Bronnen van ná 2013 (nieuwe regelgeving) en bronnen anders dan e-mailcorrespondentie met het RDW want die antwoorden gaan letterlijk alle kanten uit.
Leuk detail @
Anoniem: 93986, als jouw mening zou kloppen dan heb ik met een illegale combinatie rij-examen BE gereden.

Dat was namelijk met een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van 3500kg en een bestelwagen ervoor met een maximaal trekgewicht van 2000kg...
Of mag naar jouw idee een aanhangwagen met een TMM hoger dan het maximale trekgewicht van het trekkend voertuig wél met rijbewijs BE? Ik kan werkelijk nergens vinden dat hier verschil in zou zitten. Behalve dan in oude regelgeving van voor 2013...