Hoeveel kilo mag ik trekken met aanhangwagen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Ik rijd eigenlijk zelden met een aanhanger waardoor ik met wat onduidelijkheid zit over de gewichten. Ben nu met een verbouwing bezig en moet wat puin afvoeren en wil dat doen met een aanhanger die ik kan lenen. Maar heb een aantal vragen:

- Mag ik hiermee rijden met rijbewijs B?
- Hoeveel kilo aan belading mag er nou in de aanhangwagen? En in de auto?

Heb de volgende gegevens:

Auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4nxCESg8nX7KzeUtgnzYDEev/full.jpg

Aanhanger (met eigen kenteken, enkelasser):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pmw8uHuvEYvvgS2TXZByws6W/full.jpg

Ik dacht eruit te zijn toen ik las dat je de TMM (F.2) van beiden moet optellen, als dat <3500kg is dan mag je met B rijden. Maar 1480+1200 = 2680kg en dat is weer meer dan F.3 dus mag ik er nou wel of niet mee rijden? En wat is dan O.1 (900kg) ?

Help!? 8)7

Beste antwoord (via ThinkPad op 30-01-2020 08:08)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19
Om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt reken je met de maximale toegestane massa (leeggewicht + laadvermogen) van de auto en de aanhanger. Dus F.2 uit beide plaatjes optellen. 1480 + 1200 = 2680 en dat is <3500 dus je mag de combinatie rijden met alleen B. Daarboven pas heb je BE nodig. Stel dat de aanhangwagen 2200kg had mogen wegen dan had je er dus niet mee mogen rijden, ongeacht de belading / werkelijke gewicht.

Daarnaast mag je uiteraard niet meer trekken dan wat de auto mag trekken (O.1 of O.2 afhankelijk van wel/niet geremd). Hierbij wordt niet gekeken naar de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen maar naar het daadwerkelijke gewicht. Je mag dus 900-224=676kg laden.

In jouw geval geldt dat F.2+O.1=F.3 dus naar de "Maximum massa samenstel" hoef je in dit geval niet te kijken. Er zijn ook auto's waarbij geldt dat F.2+O.1>F.3, dan mag je wanneer je de aanhanger maximaal belaadt (tot O.1 van de auto) niet meer het volledige laadvermogen van de auto benutten. Of andersom natuurlijk.

De reacties van @Goldman en @Christiaan676 zijn niet op feiten gebaseerd. @Anoniem: 93986 heeft het wel juist. :)
Anoniem: 93986 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:28:
Is de aanhanger niet geremd dan [...]
De aanhanger is wel geremd (want >750kg).

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 26-01-2020 22:50 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:13
In een notendop, met enkel B, moet je auto leeggewelicht, zwaarder zijn dan aanhanger Max gewicht.(beladen dus).

Edit: max mag idd niet boven de 3500kg komen. Zoals hieronder aangegeven

[ Voor 25% gewijzigd door Goldman op 26-01-2020 22:49 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-06 22:11
Ongeacht je rijbewijs mag de aanhanger met lading nooit meer wegen dat O.1 (900kg) van het trekkend voertuig. De aanhanger mag je dus niet achter de auto hangen.

Zie https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hier al gelezen ?

Rijbewijs B en BE, nieuwe en oude versie.

1480 mag de auto wegen en de aanhanger ger. 900kg
daar haal je eigen gewichten vanaf en je hebt je antwoord

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@ThinkPad
Jouw auto mag maximaal 900kg trekken bij een geremde aanhanger. Dat is dus incl. de aanhanger. De aanhanger heeft rijklaar een massa van 224kg. Die mag je dus nog met max 676kg beladen om op die max van 900kg te komen.

Is de aanhanger niet geremd dan mag je dus max 547kg trekken. Bij een rijklaar gewicht van de aanhanger van 224kg mag je dus max 323kg beladen.

De totale massa voor b is 3500kg. Da is dus auto, aanhanger en belading bij elkaar opgeteld. Voor jouw is dat dus verder niet zo interessant.

Hoe jij die max massa verdeeld is niet interessant verder zolang je de max massa per auto/aanhanger maar niet overschreid en totaal niet boven de 3500kg komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 26-01-2020 22:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• Xander
Om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt reken je met de maximale toegestane massa (leeggewicht + laadvermogen) van de auto en de aanhanger. Dus F.2 uit beide plaatjes optellen. 1480 + 1200 = 2680 en dat is <3500 dus je mag de combinatie rijden met alleen B. Daarboven pas heb je BE nodig. Stel dat de aanhangwagen 2200kg had mogen wegen dan had je er dus niet mee mogen rijden, ongeacht de belading / werkelijke gewicht.

Daarnaast mag je uiteraard niet meer trekken dan wat de auto mag trekken (O.1 of O.2 afhankelijk van wel/niet geremd). Hierbij wordt niet gekeken naar de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen maar naar het daadwerkelijke gewicht. Je mag dus 900-224=676kg laden.

In jouw geval geldt dat F.2+O.1=F.3 dus naar de "Maximum massa samenstel" hoef je in dit geval niet te kijken. Er zijn ook auto's waarbij geldt dat F.2+O.1>F.3, dan mag je wanneer je de aanhanger maximaal belaadt (tot O.1 van de auto) niet meer het volledige laadvermogen van de auto benutten. Of andersom natuurlijk.

De reacties van @Goldman en @Christiaan676 zijn niet op feiten gebaseerd. @Anoniem: 93986 heeft het wel juist. :)
Is de aanhanger niet geremd dan [...]
De aanhanger is wel geremd (want >750kg).

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 26-01-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:39
Let wel op dat het voor je rijbewijs B gaat om het toegestane maximum gewicht: F2_auto+F2_aanhanger < 3500.

Maar met jouw auto mag je hem maximaal beladen met 900-224=676 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt allemaal voor de reacties, @Xander legt het mooi duidelijk uit. Ik ga lekker rijden en zorgen dat er niet meer dan 676kg op komt (en anders een zwaardere auto regelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:54:
Ik ga lekker rijden en zorgen dat er niet meer dan 676kg op komt (en anders een zwaardere auto regelen).
Pas op met dat laatste. Als de auto een maximale toegestane massa van meer dan 2300kg heeft mag jij de combinatie dus niet meer rijden. ;) Dan moet de bestuurder BE hebben.

Blijft ergens wel krom deze regelgeving, dat je dezelfde aanhangwagen ineens niet meer mag trekken met een meer capabele auto.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 26-01-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:59
676 kg is ongeveer 450 liter, daar kun je wel eens sneller aan zitten dan je denkt! 5 a 6 kruiwagens schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
I-King schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:02:
676 kg is ongeveer 450 liter, daar kun je wel eens sneller aan zitten dan je denkt! 5 a 6 kruiwagens schat ik.
Jep, daar ben ik mij van bewust.

Maar als ik het goed begrijp kan ik in de auto ook nog een kilootje of 300 kwijt toch? (F2 minus rijklaar, minus mijn eigen gewicht).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2020 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goldman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:19:
In een notendop, met enkel B, moet je auto leeggewelicht, zwaarder zijn dan aanhanger Max gewicht.(beladen dus).
Zo heb ik het ook geleerd, maar die regel is niet meer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Onderschat het gewicht van je puin niet. 676 kilo is niet zoveel als het lijkt. Zeker steen gaat erg hard qua gewicht. Voor de achtertuin had ik 5 kuub zand, 100 betontegels 50x50 en wat sluitbanden. Meer dan 10 ton bij elkaar, waarvan 6 ton voor het zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brazos schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:34:
[...]

Dat mag wel als de kar niet geremd is. <=750kg mag je altijd trekken, ook als je auto 3499 kilo weegt.
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman
  • Laatst online: 16:13
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Bron: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:54
Afhankelijk van hoe er betaald moet worden bij afvoer kan het aantrekkelijk zijn om een auto te huren, en dan denk ik aan een VW LT achtig voertuig met een laadbak met kiepstand. Eventueel inclusief bestuurder...
Ik regel bij mijn verbouwingen altijd dat de aannemer e.e.a. meeneemt, ook al kost dat geld, het scheelt een hoop gedoe. Ik kom alleen op de "werf" om chemisch afval weg te brengen, en dat is hooguit eens per 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:33
Rare regels hier in Nederland.
Zet iemand met een B rijbewijs (behaald voor1 juli 2015) op een tractor en het gewicht maakt niet meer zoveel uit...

Wat dat betreft regel je beter een tractor met een grote kieper, kun je alles ineens laden en afvoeren 8)7

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:08:
Zet iemand met een B rijbewijs (behaald voor1 juli 2015) op een tractor en het gewicht maakt niet meer zoveel uit...

Wat dat betreft regel je beter een tractor met een grote kieper, kun je alles ineens laden en afvoeren 8)7
Ja, want een trekker met aanhanger is zo geregeld. En hoe zie je dat afvoeren precies voor je? Met een trekker mag je gaan aansluiten in de rij voor bedrijfsafval bij de gemeentewerf namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:10:
[...]

Ja, want een trekker met aanhanger is zo geregeld.
Sommige mensen hebben dat zo geregeld ja...
Ik zeg niet dat iedereen dat zo geregeld heeft, alleen dat het qua afvoeren makkelijk is om alles ineens mee te nemen.

Ps. Het is maar een suggestie he O-)
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:10:
[...]

En hoe zie je dat afvoeren precies voor je? Met een trekker mag je gaan aansluiten in de rij voor bedrijfsafval bij de gemeentewerf namelijk.
Er zijn ook genoeg andere bedrijven waar je bijvoorbeeld puin kwijt kunt dan de gemeentewerf.
Bij ons in de gemeente zit er pal tegenover de milieustraat ook een bedrijf waar je puin kwijt kunt.
Ben je vaak eerder klaar en goedkoper uit.

Zie de problemen niet zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Rensjuh op 27-01-2020 09:13 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:13:
[...]
Er zijn ook genoeg andere bedrijven waar je bijvoorbeeld puin kwijt kunt dan de gemeentewerf.
Bij ons in de gemeente zit er pal tegenover de milieustraat ook een bedrijf waar je puin kwijt kunt.
Ben je vaak eerder klaar en goedkoper uit.

Zie de problemen niet zo?
Een dergelijk bedrijf (wegenbouw-achtig iets) ga ik het ook heen brengen idd. Schoon puin is daar een tientje per 1m3. De gemeentewerf is 300kg gratis per jaar en daarna €0,18 per kg.
Dat is met één keer rijden al bijbetalen vermoed ik zo :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:20:
[...]

Jep, daar ben ik mij van bewust.

Maar als ik het goed begrijp kan ik in de auto ook nog een kilootje of 300 kwijt toch? (F2 minus rijklaar, minus mijn eigen gewicht).
Ter info, veel ongeluken komen doordat men overbeladen & verkeerd geladen (en vering slopen door te hard over verkeers heuvels)

bv 400KG op de achteras, waardoor de voorkant slecht contact maakt .. of te hard met een (over)beladen aanhanger..

Vergeet niet een zeil + (extra) spanbanden ..

Als jij 35 zakken cement van 25kg .. is dat wellicht beter in 2 keer te doen .. ook prettiger voor je rug

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
ThinkPadd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Een dergelijk bedrijf (wegenbouw-achtig iets) ga ik het ook heen brengen idd. Schoon puin is daar een tientje per aanhanger (1m3). De gemeentewerf is 300kg gratis per jaar en daarna €0,18 per kg.
Dat is met één keer rijden al bijbetalen vermoed ik zo :')
Haha, 300kg, dat komt neer op een halve aanhanger ongeveer, daar zit je vrij rap aan.

Maar bij zo'n bedrijf mag je dus ook de plaats op met een trekker.
Weet niet of je (via via) iemand kent met een trekker en een (wat grotere) kieper?
Scheelt je weer een paar keer rijden...
Kan het goed zijn dat je in 1 keer klaar bent i.p.v. dat je een hele dag nodig hebt en kun je de rest van je tijd wel beter besteden.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:08:

Of zo'n gare Mercedes die vastgelast is in zijn twee met traktorkenteken die populair was onder 16 jarigen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:55
conclusie blijft dat hij het niet MAG trekken met de auto, ook al is de kar leeg. Zelfs met een lege aanhangwagen wordt gekeken naar wat de kar mag trekken. elke aanhanger met eigen kenteken wordt daarop beoordeeld. Is de aanhanger zonder kenteken mag hij zoiezo maar max. 750 kg zijn.

Benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Bvanham schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:25:
conclusie blijft dat hij het niet MAG trekken met de auto, ook al is de kar leeg. Zelfs met een lege aanhangwagen wordt gekeken naar wat de kar mag trekken. elke aanhanger met eigen kenteken wordt daarop beoordeeld. Is de aanhanger zonder kenteken mag hij zoiezo maar max. 750 kg zijn.

Benno
Zie de reactie van @Xander:
Xander in "Hoeveel kilo mag ik trekken met aanhangwagen?"

Hij mag het wel trekken als hij maar onder bepaalde KG's blijft.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:57
Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Zie de reactie van @Xander:
Xander in "Hoeveel kilo mag ik trekken met aanhangwagen?"

Hij mag het wel trekken als hij maar onder bepaalde KG's blijft.
Dat is niet waar. Vorig jaar aangehouden door de politie ivm paardentrailer en die heeft het me piekfijn uitgelegd.

Politie controle kijkt naar Technische Maximale Massa van de aanhanger ongeacht hoe zwaar deze beladen is. (dit waarschijnlijk om discussies te voorkomen en tenzij te zwaar beladen)
Nu doen ze met een lege aanhanger niet heel moeilijk, maar mag nog steeds niet.

Je mag met B rijbewijs max 3500 kilo trekken mits 2 regels:

TMM van trailer < TMM van auto (vb 1200 trailer + 1500 auto)
TMM van trailer < Max trek gewicht auto (vb 1200kg trailer + 1300kg max trek gewicht)
Bron

Daarom laten een hoop paarden meiden hun trailer terug keuren van TMM 1500kg naar TMM 1200kg - 1250kg zodat hun auto het wel mag trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Quadradial op 27-01-2020 10:53 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:43:
[...]

TMM van trailer < Max trek gewicht auto (vb 1200kg trailer + 1300kg max trek gewicht)
Bron
3500kg trekken of wegen?
Voor zover ik nog weet van mijn lessen aanhangerrijbewijs mag je met B maar een totaalgewicht hebben (dus volledige combinatie auto + aanhanger) van 3500kg.
Daarboven moet je BE hebben.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Bvanham schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:25:
conclusie blijft dat hij het niet MAG trekken met de auto, ook al is de kar leeg. Zelfs met een lege aanhangwagen wordt gekeken naar wat de kar mag trekken. elke aanhanger met eigen kenteken wordt daarop beoordeeld.
Nee, voor het maximale trekgewicht van de auto wordt naar het daadwerkelijke gewicht gekeken.

Zie ook https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is niet waar. Vorig jaar aangehouden door de politie ivm paardentrailer en die heeft het me piekfijn uitgelegd.

Politie controle kijkt naar Technische Maximale Massa van de aanhanger ongeacht hoe zwaar deze beladen is. (dit waarschijnlijk om discussies te voorkomen en tenzij te zwaar beladen)
Nu doen ze met een lege aanhanger niet heel moeilijk, maar mag nog steeds niet.
Om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt kijken ze inderdaad naar de TMM zoals ik eerder al schreef.

Die 2 dingen moet je echt los zien van elkaar. Benodigde rijbewijs (wanneer TMM aanhangwagen >750kg is of TMM totaal >3500kg is dus BE) volgt heel andere regels dan hoeveel er daadwerkelijk aan de haak van de auto mag hangen.

Bron
Misschien moet je je eigen bron eens lezen, daar staan beide regels namelijk niet vermeldt.

Tevens gaat alles wat ze daar schrijven dus wederom over het benodigde rijbewijs. Nergens staat dat de maximale toegestane massa van de aanhangwagen niet meer mag zijn dan het maximale trekgewicht van de auto. Er staat alleen:
Een andere eis waarop u moet letten is hoeveel uw auto mag trekken. Het maximale trekgewicht kunt u vinden op uw kentekenbewijs.
De reden dat jij door de politie aangesproken werd en dat veel mensen een paardentrailer laten terugkeuren heeft te maken met het benodigde rijbewijs voor de combinatie. Niet met het maximale trekgewicht van de auto. Maar de combinatie van @ThinkPad blijft dus al onder de 3500kg TMM en is dus met B te rijden.

Om het flowchart uit jouw bron even te volgen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t0mdMqwHuCPHvcRsKMzOVqRA/full.jpg

Deze combinatie mag je dus gewoon rijden met B.

Je ziet dat het maximale trekgewicht van de auto hier in helemaal niet voorkomt. Neemt natuurlijk niet weg dat je dit gewicht wel gewoon moet respecteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 27-01-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
@Xander
Mijn bron is inderdaad verkeerd gekopieerd

Artikel 5.18.18a geeft aan:
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

3°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;

4°. de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voor zover de personenauto een aantekening op de kentekencard, dan wel het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
Lees ik het verkeerd? (serieuze vraag) punt 1o zegt dat je niet een aanhanger met een hoger TMM mag trekken dan vermeld staat op het kentekenbewijs van de auto

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:41:
@Xander

Lees ik het verkeerd? (serieuze vraag) punt 1o zegt dat je niet een aanhanger met een hoger TMM mag trekken dan vermeld staat op het kentekenbewijs van de auto
Volgens mij mag dat wel, maar moet je hier dan weer kijken naar het gewicht van de aanhanger + belading.

In principe mag je volgens mij iedere aanhanger trekken zolang je totaalgewicht maar onder het gewicht blijft van wat de auto mag trekken.
(Even niet meegenomen of je rijbewijs B of BE moet hebben)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:45:
[...]

Volgens mij mag dat wel, maar moet je hier dan weer kijken naar het gewicht van de aanhanger + belading.

In principe mag je volgens mij iedere aanhanger trekken zolang je totaalgewicht maar onder het gewicht blijft van wat de auto mag trekken.
(Even niet meegenomen of je rijbewijs B of BE moet hebben)
De wet zegt dat het om TMM gaat in het kentekenregister/kentekenbewijs/kentekencard gaat en niet totaalgewicht.

Vandaar mijn vraag of ik de wet verkeerd lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
Zoals ik het lees, mag je auto trekken wat er vermeld staat bij O.1 Aanhangwagen geremd (want trekkend voertuig).
En volgens mij word er dan met maximum te trekken massa aanhangwagen het gewicht bedoeld vermeld bij O.1 Aanhangwagen geremd of O.2 Aanhangwagen ongeremd.
Dus als je aanhanger niet zwaarder is dan wat daar staat, beladen of onbeladen, zit je goed.

Mijn auto mag 1400kg trekken, ik heb een paardentrailer die 800kg weegt (geremd).
Deze zou ik onbeladen mogen trekken, want 800kg < 1400.
Maar ook beladen zolang er niet meer dan 600kg geladen word (800 + 600 = 1400).
Ga ik over de 1400kg heen ben ik te zwaar want > O.1 Aanhangwagen geremd.

Mijn auto weegt 1955kg (F.1 Technische max. massa voertuig), mag 1400kg trekken, dus zou ik deze combinatie met B mogen rijden (1955 + 1400 = 3355kg en dus < 3500kg totale combinatie).

[ Voor 10% gewijzigd door Rensjuh op 27-01-2020 12:07 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online

Nila

Idiot!

Waarom huur je niet een 2,5 kuub bakkie voor puin? Dat zit zo rond de 100 euro voor als je die een week voor de deur wil hebben staan, kan 2,5 kuub in. Wordt voor de deur neergezet en weer opgehaald.

Voor die 100 euro kon ik niet 4/5 x op en neer rijden voor al mijn puin weg te brengen van mijn badkamer. (Kosten stort, benzine, Koffie en koek voor de mankracht voor laden en lossen ;) ) En dan daar nog niet bijgerekend dat je bijna een dag bezig bent om alles weg te krijgen.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Zoals ik het lees, mag je auto trekken wat er vermeld staat bij O.1 Aanhangwagen geremd (want trekkend voertuig).
En volgens mij word er dan met maximum te trekken massa aanhangwagen het gewicht bedoeld vermeld bij O.1 Aanhangwagen geremd of O.2 Aanhangwagen ongeremd.
Dus als je aanhanger niet zwaarder is dan wat daar staat, beladen of onbeladen, zit je goed.

Mijn auto mag 1400kg trekken, ik heb een paardentrailer die 800kg weegt (geremd).
Deze zou ik onbeladen mogen trekken, want 800kg < 1400.
Maar ook beladen zolang er niet meer dan 600kg geladen word (800 + 600 = 1400).
Ga ik over de 1400kg heen ben ik te zwaar want > O.1 Aanhangwagen geremd.

Mijn auto weegt 1955kg (F.1 Technische max. massa voertuig), mag 1400kg trekken, dus zou ik deze combinatie met B mogen rijden (1955 + 1400 = 3355kg en dus < 3500kg totale combinatie).
Welk artikel is dat (dan neem ik die ook even door)
Maar.... Geremde aanhangers hebben een eigen kentekenbewijs en 1o zegt
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
Ik lees TMM van auto (wat op het kentekenbewijs staat) + TMM aanhanger (wat op het kentekenbewijs staat) mag niet hoger zijn dan 3500. Ongeacht hoe licht/zwaar die beladen is.

Dus dan is de vraag.... wie heeft er voldoende kennis om hier een goede uitspraak over te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:19:
[...]

[...]

Ik lees TMM van auto (wat op het kentekenbewijs staat) + TMM aanhanger (wat op het kentekenbewijs staat) mag niet hoger zijn dan 3500. Ongeacht hoe zwaar die beladen is.

Dus dan is de vraag.... wie heeft er voldoende kennis om hier een goede uitspraak over te doen
Artikel waar jij naar linkt, Artikel 5.18.18a.

Je vergeet 1 belangrijk punt dikgedrukt te maken:

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:19:
[...]

[...]

Ik lees TMM van auto (wat op het kentekenbewijs staat) + TMM aanhanger (wat op het kentekenbewijs staat) mag niet hoger zijn dan 3500. Ongeacht hoe licht/zwaar die beladen is.

Een en ander is al bijzonder duidelijk uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nila schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:08:
Waarom huur je niet een 2,5 kuub bakkie voor puin? Dat zit zo rond de 100 euro voor als je die een week voor de deur wil hebben staan, kan 2,5 kuub in. Wordt voor de deur neergezet en weer opgehaald.

Voor die 100 euro kon ik niet 4/5 x op en neer rijden voor al mijn puin weg te brengen van mijn badkamer. (Kosten stort, benzine, Koffie en koek voor de mankracht voor laden en lossen ;) ) En dan daar nog niet bijgerekend dat je bijna een dag bezig bent om alles weg te krijgen.
Heb ik naar gekeken, maar €100 is vrij optimistisch hoor, ik zat al gauw op het dubbele. Plus ik heb geen eigen oprit dus volgens mij moet je dan toestemming hebben/betalen gemeente om een parkeervak te mogen gebruiken.

De plek waar het puin heen kan zit op 8 min. rijden dus dat is goed te doen. Denk dat ik het met een keer of 4-5 rijden inderdaad wel kwijt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:41:
@Xander
Mijn bron is inderdaad verkeerd gekopieerd

Artikel 5.18.18a geeft aan:

[...]

Ja je leest verkeerd.
Artikel 5.18.18a
1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,

1. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld
De totale massa van de aanhangwagen mag "de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld" niet overschrijden.

Maar de totale massa is iets anders dan de maximaal toegestane massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Ik vraag me serieus af waarom er dan zoveel 1,5 (paarden)trailers terug gekeurd moeten worden van 1500 naar 1200 als het niet uit maakt hoe zwaar die beladen is (zolang deze de TMM niet overschrijdt) voor een B rijbewijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:35:
Ik vraag me serieus af waarom er dan zoveel 1,5 (paarden)trailers terug gekeurd moeten worden van 1500 naar 1200 als het niet uit maakt hoe zwaar die beladen is (zolang deze de TMM niet overschrijdt) voor een B rijbewijs...
Ook dat is al uitgelegd.

Om onder die 3500kg te komen zodat je dat ding mag rijden met een B rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:36:
[...]

Ook dat is al uitgelegd.

Dat is onzin.
Mijn trailer weegt 800kg, auto 1955kg = 2755kg.
Dus zou je nog 745kg mogen laden en het alsnog rijden zonder E rijbewijs.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rensjuh schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Dat is onzin.
Mijn trailer weegt 800kg, auto 1955kg = 2755kg.
Dus zou je nog 745kg mogen laden en het alsnog rijden zonder E rijbewijs.
Het gaat er niet om wat je trailer weegt. Het graag erom wat de TMM is van de trailer. Stel je auto heeft een TMM van 2000kg en je trailer een TMM van 1600kg zit je dus over die 3500kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Het gaat er niet om wat je trailer weegt. Het graag erom wat de TMM is van de trailer. Stel je auto heeft een TMM van 2000kg en je trailer een TMM van 1600kg zit je dus over die 3500kg.
Sorry, je hebt gelijk.
Zat even met het gewicht wat ie op dat moment daadwerkelijk weegt in m'n hoofd 8)7

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:36:
[...]

Ook dat is al uitgelegd.

Dat geloof ik dus ook, maar op basis daarvan mag je een tandemasser met een TMM van 2000 bijvoorbeeld niet trekken met een B rijbewijs...

Terwijl men hier zegt dat het gaat om hoe zwaar die beladen is ipv TMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Waarschijnlijk omdat ze hem achter een auto willen hangen met een TMM >2000 ?

Das niet zo veel voor. Mijn simpele stationwagen heeft al een TMM van 1900, bij de gemiddelde manege zie ik wel zwaardere auto's staan.
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Dat geloof ik dus ook, maar op basis daarvan mag je een tandemasser met een TMM van 2000 bijvoorbeeld niet trekken met een B rijbewijs...

Voor het bepalen van het rijbewijs is dus wel de TMM leidend!

Alleen bij het bepalen of je het maximale trekgewicht niet overschrijdt is het daadwerkelijke gewicht hetgedne wat telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Ik hou op. Het dringt maar niet door bij sommigen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik dacht altijd dat er 2 belangrijke zaken waren:
1: TMM < 3500kg
2: gewicht van aanhangwagen < dat van de auto
Dat laatste zou een goeie reden kunnen zijn?, want best veel auto's mogen 1300-1400KG trekken maar wegen dit niet?.

Kijk ik naar mijn eigen auto: massa rijklaar is 1550kg, trekgewicht is 1600kg. Kortom ik mag ongeveer alles trekken tot 1550kg, die laatste 50KG mag ik niet gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Ok dus als ik het goed begrijp....

IF TMM auto + TMM aanhanger < 3500 --> B rijbewijs anders BE bij 3500+

If Trekgewicht auto 1400 + TMM aanhanger 1600 = 3000 dus B rijbewijs maar niet meer dan totaal 1400 beladen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Quadradial op 27-01-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:50:

If Trekgewicht auto 1400 + TMM aanhanger 1600 = 3000 dus B rijbewijs maar niet meer dan totaal 1400 beladen ?
1ste klopt, 2de niet: je moet niet met het trekgewicht rekenen maar met de TMM zoals je zelf bij 1 al aangeeft.

En dan wel rekenen met het trekgewicht als je de max belading wil uitrekenen

[ Voor 7% gewijzigd door Le Mol op 27-01-2020 12:54 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bijna. Als je aanhanger 400 kilo weegt mag je nog max. 1000 laden ;)

Getallen puur fictief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. Ja
2. Nee. Ongeacht of de aanhanger vol of leeg is je hebt je te houden aan het max trekgewicht van de auto. Als daar op staat 1400kg dan mag je geen aanhanger trekken die een TMM heeft van 1500kg. Dus ook niet als dat ding leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Quadradial op 27-01-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
En dan is er nog niet gesproken over als je het E rijbewijs behaald hebt voor 2013...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fK1nCuR.png
https://webapps.politieac...gwerk/rijbewijs#page-6173

https://webapps.politieacademie.nl/rijbewijs

Hier mag je met BE rijden als die voor 2013 behaald is.
Heb je hem echter na (ik dacht) 19 januari 2013 behaald moet je opeens C1E hebben, dus vrachtwagen met aanhanger.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Excuus.... Ik heb jullie op een dwaalspoor gebracht..

Ik schreef 3500 KG trekken..... <--- dat is niet hoe ik het in mijn hoofd hardop zei...

Ik bedoelde max TMM auto + TMM aanhanger van 3500 samen.

Dus B rijbewijs = max 3500 combinatie bijvoorbeeld TMM auto 2000 + TM 1200 aanhanger = 3200
BE rijbewijs = 3500+ bijvoorbeeld TMM auto 2000 + TM 1600 aanhanger = 3600

TMM 1000 auto + TMM 1200 aanhanger = niet toegestaan ook niet met B rijbewijs

Maar nu dit voorbeeld van TS

TMM auto 1480 + TMM aanhanger 1200 = 2680 = B rijbewijs

Max trekgewicht van auto geremd is 900kg

Hij mag dus deze combinatie rijden mits de aanhanger+lading niet meer dan 900 kg weegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie de posts van @Xander en die van mij aan het begin van topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:56:
[...]

2. Nee. Ongeacht of de aanhanger vol of leeg is je hebt je te houden aan het max trekgewicht van de auto. Als daar op staat 1400kg dan mag je geen aanhanger trekken die een TMM heeft van 1500kg. Dus ook niet als dat ding leeg is.
Dat was nu exact ontkracht door Xander in "Hoeveel kilo mag ik trekken met aanhangwagen?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Nee ik had het verkeerd verwoord... zie mijn vorige post
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:09:
Excuus.... Ik heb jullie op een dwaalspoor gebracht..

Ik schreef 3500 KG trekken..... <--- dat is niet hoe ik het in mijn hoofd hardop zei...

Ik bedoelde max TMM auto + TMM aanhanger van 3500 samen.
Jij las het dus hoe ik het bedoelde maar niet hoe de rest het las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tortelli schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:49:
[...]

2: gewicht van aanhangwagen < dat van de auto
Dit is al heel lang geen regel meer.

Klopt. Enige uitzondering is een aanhangwagen met een TMM <=750kg. Die mag je sowieso met B rijden, ook als de som van de TMM >3500kg komt.
Je hoeft niet te rekenen met het trekgewicht auto. Er moet gewoon altijd gelden:
Daadwerkelijke gewicht aanhangwagen <= trekgewicht auto.

Rijbewijs is hierin geen factor. Ook met BE mag je auto niet meer trekken dan hij kan trekken.
[...]

Nu zeg zelfs jij het weer fout! :+

Dit mag dus wel gewoon, mits je het goede rijbewijs hebt. Dus gewoon met B als de auto een TMM <=2000kg heeft, anders BE.
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:09:
TMM 1000 auto + TMM 1200 aanhanger = niet toegestaan ook niet met B rijbewijs
Jawel hoor! 1000+1200 is immers minder dan 3500kg. 8)7
Maar nu dit voorbeeld van TS

TMM auto 1480 + TMM aanhanger 1200 = 2680 = B rijbewijs

Max trekgewicht van auto geremd is 900kg

Hij mag dus deze combinatie rijden mits de aanhanger+lading niet meer dan 900 kg weegt?
Juist. Daar waren we in de 4e en 5e reactie op dit topic ook al achter. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
@Xander

Maar Crisis geeft hier aan dat dat niet mag ongeacht de aanhanger vol of leeg is.

Trekgewight auto 900 < TMM aanhanger 1200
[...]

1. Ja

[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 27-01-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:23:
@Xander

Maar Crisis geeft hier aan dat dat niet mag ongeacht de aanhanger vol of leeg is.

Trekgewight auto 900 < TMM aanhanger 1200

[...]
Dat heeft hij dus fout zoals ik in mijn vorige reactie ook al aankaart.

Eerder had hij het volgens mij wel goed door anders had hij TS gisteren nooit verteld dat hij mocht rijden met zijn combinatie (max trekgewicht auto 900kg, TMM aanhangwagen 1200kg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Xander Het RDW zegt iets anders. Immers is dat onder andere ook een reden waarom aanhangers terug gekeurd worden.
Ik ga die discussie in het midden laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Ik was in de war, want ik dacht dat jullie @Xander en @Anoniem: 93986 het eens waren.
Maar ik lees het dus zoals Ciris het aangeeft.

TMM aanhanger mag niet meer zijn dan trekgewicht om de aanhanger te mogen gebruiken.

Nogmaals excuses voor de verwarring en dank voor de opheldering @Anoniem: 93986

[ Voor 15% gewijzigd door Quadradial op 27-01-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij zijn het verder ook eens behalve op dat puntje. :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:28:
@Xander Het RDW zegt iets anders. Immers is dat onder andere ook een reden waarom aanhangers terug gekeurd worden.
Linkje graag? Zowel de site van de rijksoverheid als de politie zijn hier al geciteerd en zeggen hier niets van.

Ook de regeling voertuigen is er vrij duidelijk over, ze spreken daar over de "totale massa" wat mijns inziens echt iets anders is dan de "toegestane maximum massa".

Raar dat jij eerst nog claimt dat @ThinkPad gewoon met zijn aanhangwagen mag rijden:
@ThinkPad
Jouw auto mag maximaal 900kg trekken bij een geremde aanhanger. Dat is dus incl. de aanhanger. De aanhanger heeft rijklaar een massa van 224kg. Die mag je dus nog met max 676kg beladen om op die max van 900kg te komen.

Is de aanhanger niet geremd dan mag je dus max 547kg trekken. Bij een rijklaar gewicht van de aanhanger van 224kg mag je dus max 323kg beladen.

De totale massa voor b is 3500kg. Da is dus auto, aanhanger en belading bij elkaar opgeteld. Voor jouw is dat dus verder niet zo interessant.

Hoe jij die max massa verdeeld is niet interessant verder zolang je de max massa per auto/aanhanger maar niet overschreid en totaal niet boven de 3500kg komt.
Nu beweer je namelijk iets (foutiefs) wat dat lijnrecht tegenspreekt.
Quadradial schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:31:
Ik was in de war, want ik dacht dat jullie @Xander en @Anoniem: 93986 het eens waren.
Dat dacht ik ook maar blijkbaar is hij van menin veranderd. :( :>

TMM aanhanger mag niet meer zijn dan trekgewicht om de aanhanger te mogen gebruiken.
Dan lees je het fout. Zelf weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Linkje graag? Zowel de site van de rijksoverheid als de politie zijn hier al geciteerd en zeggen hier niets van.

Ook de regeling voertuigen is er vrij duidelijk over.

Raar dat jij eerst nog claimt dat @ThinkPad gewoon met zijn aanhangwagen mag rijden:

[...]

Nu beweer je namelijk iets (foutiefs) wat dat lijnrecht tegenspreekt.

[...]

Dat dacht ik ook maar blijkbaar is hij van menin veranderd. :(

[/quote]
Dan lees je het fout. Zelf weten. ;)
Ik zie even niet hoe dat mijn antwoord richting Thinkpad verandert? Die blijft namelijk overal netjes binnen de gewichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Ik zie even niet hoe dat mijn antwoord richting Thinkpad verandert? Die blijft namelijk overal netjes binnen de gewichten.
Omdat je nu dit claimt!!
TMM van de aanhangwagen van Thinkpad is 1200kg.

Maximale trekgewicht van zijn auto 900kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:39:
[...]

Omdat je nu dit claimt!!

[...]

TMM van de aanhangwagen van Thinkpad is 1200kg.

Maximale trekgewicht van zijn auto 900kg.
Rustig maar. door alle quotes raak je weleens de draad kwijt.

Onderstaand mijn uitleg,
@ThinkPad

Nergens zeg ik dus dat hij met de aanhanger mag rijden. Ik reken voor wat zijn auto zou mogen trekken. De hele aanhanger in kwestie komt niet ter sprake.

Hier een quote van het RDW,

Vorige week een vergelijkbare vraag aan de RDW gesteld
Wat mag een auto nou precies trekken? Wordt er gekeken naar de max toegestane technische massa van de aanhangwagen op papieer of het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen met lading op het moment van rijden? Ik heb een paard en rij met een 2-paards trailer die 900 kg weegt. Mijn paard weegt rond de 450 kg. Mijn auto mag max 1800 kg trekken. De trailer heeft een max laadvermogen van 2400 kg. Ik heb een BE rijbewijs. Ik heb de wetstekst art 5.18.18a nagekeken. Daarin staat als ik het goed lees dat de totale WERKELIJKE massa van de aanhangwagen de max (technisch) toegestane te trekken massa niet mag overschrijden? Maw een auto die op kenteken 1800 kg mag trekken mag een trailer van 900 kg met max 2400 kg laadvermogen trekken als er maar minder dan 900 kg lading in zit?

Ik kreeg dit antwoord:
Na controle van het het voertuig in het kentekenregister kan ik u melden dat de auto maximaal 1800 kg mag trekken. De aanhanger heeft een maximale massa van 2400 kg. Dat houdt in dat de aanhanger niet achter de auto gekoppeld mag worden omdat het maximale gewicht 600 kg te zwaar is.
Als u de aanhanger toch bij deze auto wilt gebruiken moet u het toegestane maximum gewicht (TTM) verlagen naar 1800 kg. Daardoor zal het laadgewicht 600 kg minder worden. Via deze link https://www.rdw.nl/partic...-van-uw-voertuig-wijzigen kunt u het gewicht van de aanhanger verlagen.

Dan is er hier al eerder een discussie over geweest,

Rijbewijs B, trekgewicht auto en aanhanger

Daar lees je dat ook de politie het niet altijd snapt en dat het door de onduidelijke formulering van de wetgeving het er niet duidelijker op is geworden.

Mea Culpa, mocht ik het fout hebben, so be it. Dat doet verder niets af aan de rest van de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Vreemd antwoord van de RDW, lijkt bijna wel of ze gewoon graag geld willen verdienen om het TMM aan te passen? Zeker met BE klopt dit antwoord volgens mij niet, dan is de huidige massa van belang, niet de TMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:54:
[...]

Rustig maar. door alle quotes raak je weleens de draad kwijt.

Onderstaand mijn uitleg,

[...]

Nergens zeg ik dus dat hij met de aanhanger mag rijden. Ik reken voor wat zijn auto zou mogen trekken. De hele aanhanger in kwestie komt niet ter sprake.

Wat mag een auto nou precies trekken? Wordt er gekeken naar de max toegestane technische massa van de aanhangwagen op papieer of het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen met lading op het moment van rijden? Ik heb een paard en rij met een 2-paards trailer die 900 kg weegt. Mijn paard weegt rond de 450 kg. Mijn auto mag max 1800 kg trekken. De trailer heeft een max laadvermogen van 2400 kg. Ik heb een BE rijbewijs. Ik heb de wetstekst art 5.18.18a nagekeken. Daarin staat als ik het goed lees dat de totale WERKELIJKE massa van de aanhangwagen de max (technisch) toegestane te trekken massa niet mag overschrijden? Maw een auto die op kenteken 1800 kg mag trekken mag een trailer van 900 kg met max 2400 kg laadvermogen trekken als er maar minder dan 900 kg lading in zit?

Ik kreeg dit antwoord:
Na controle van het het voertuig in het kentekenregister kan ik u melden dat de auto maximaal 1800 kg mag trekken. De aanhanger heeft een maximale massa van 2400 kg. Dat houdt in dat de aanhanger niet achter de auto gekoppeld mag worden omdat het maximale gewicht 600 kg te zwaar is.
Als u de aanhanger toch bij deze auto wilt gebruiken moet u het toegestane maximum gewicht (TTM) verlagen naar 1800 kg. Daardoor zal het laadgewicht 600 kg minder worden. Via deze link https://www.rdw.nl/partic...-van-uw-voertuig-wijzigen kunt u het gewicht van de aanhanger verlagen.

Daar lees je dat ook de politie het niet altijd snapt en dat het door de onduidelijke formulering van de wetgeving het er niet duidelijker op is geworden.

Mea Culpa, mocht ik het fout hebben, so be it. Dat doet verder niets af aan de rest van de uitleg.
Zelfde bericht had ik ook gevonden.
Echter op de site van de ANWB gaat er ook zo'n verhaal rond en daar word vervolgens op geantwoord dat t wel zou mogen afhankelijk van wat de aanhanger weegt op dat moment.

Heeft dit niet ook te maken met wanneer je het E rijbewijs behaald hebt?
Voor 2013 dat er gekeken moet worden naar het gewicht op het moment van rijden, vanaf 2013 naar de TMM?

De regels zijn destijds veranderd en ik heb het E rijbewijs behaald voor 2013.
Volgens mij mag ik wel gewoon met een aanhanger rijden met een hogere TMM dan wat de auto mag trekken zolang de aanhanger maar niet meer weegt dan wat de auto mag trekken.

Edit;
Zie bericht op de site van de ANWB

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:54:

Ik kreeg dit antwoord:

Het RDW lijkt zelf niet zo goed te weten wat ze nu moeten antwoorden...

Dit stond blijkbaar op de site van het RDW:
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of

De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
Dat kan ik nu echter niet meer terugvinden. Ik vind echter ook niets wat het tegendeel aangeeft en de relevante regelgeving is sinds 2016 bij mijn weten niets veranderd.

Ook uit dat topic:
Vanochtend toch maar even contact gehad met de RDW en ik mag niet met deze combinatie rijden. Pa (met BE) mag er wel in rijden, maar mag (uiteraard) de aanhanger niet zwaarder belasten dan het maximaal te trekken gewicht van de auto.
Online vind ik ook jouw brief terug, maar ook compleet tegenstrijdige brieven van het RDW:
Geachte heer ,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt weten, wat u met een BE rijbewijs mag trekken.

Om te bepalen welk gewicht u met uw auto mag trekken, kijkt u naar:

1. Wat mag uw auto trekken.

2. Wat voor rijbewijs heeft u.

1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens ophalen’. U ziet dan:

· Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .

· Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).

Voorbeeld
Uw auto mag 1.000 kilo trekken.
Uw caravan met lading mag maximaal 1.300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
In dit geval mag u de caravan beladen tot 1.000 kg.
Ik kan me verder trouwens helemaal vinden in de conclusie van het vorige topic.
Le Mol schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:22:
Vreemd antwoord van de RDW, lijkt bijna wel of ze gewoon graag geld willen verdienen om het TMM aan te passen? Zeker met BE klopt dit antwoord volgens mij niet, dan is de huidige massa van belang, niet de TMM.
Ik zou niet weten waar ik regelgeving moest vinden die beschreef dat er op dit vlak verschil zit tussen B of BE.

Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet... Wil je weten welk rijbewijs je moet hebben? Volg dit stroomschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mmlqCryK6uuwU1DAFVIstrb1/full.jpg
Bron 1, Bron 2.
Er staat caravan maar dat geldt natuurlijk ook net zo goed voor een aanhanger.

Zorg daarnaast dat het werkelijk gewicht van de aanhangwagen (zoals gewogen op een weegbrug) lager is dan het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig voor de betreffende soort aanhangwagen (geremd of ongeremd) en je zit goed.
Bron
Anoniem: 93986 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:46:
Ik hou op. Het dringt maar niet door bij sommigen. :$
^^ Ik stop er ook mee. :) Als iemand zijn aanhangwagen zonder enige reden wil laten terugkeuren naar het maximaal te trekken gewicht van de auto dan moeten ze dat maar mooi doen. (y)
Hiermee zeg ik absoluut niet dat het niet zinvol kan zijn om de aanhangwagen terug te laten keuren zodat hij met een B-rijbewijs gereden man worden maar dat is een heel ander verhaal.

Mocht ik fout zitten dan laat ik me graag overtuigen door bronnen. Bronnen van ná 2013 (nieuwe regelgeving) en bronnen anders dan e-mailcorrespondentie met het RDW want die antwoorden gaan letterlijk alle kanten uit. :+

Leuk detail @Anoniem: 93986, als jouw mening zou kloppen dan heb ik met een illegale combinatie rij-examen BE gereden. :D Dat was namelijk met een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van 3500kg en een bestelwagen ervoor met een maximaal trekgewicht van 2000kg...
Of mag naar jouw idee een aanhangwagen met een TMM hoger dan het maximale trekgewicht van het trekkend voertuig wél met rijbewijs BE? Ik kan werkelijk nergens vinden dat hier verschil in zou zitten. Behalve dan in oude regelgeving van voor 2013...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Leuk detail @Anoniem: 93986, als jouw mening zou kloppen dan heb ik met een illegale combinatie rij-examen BE gereden. :D Dat was namelijk met een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van 3500kg en een bestelwagen ervoor met een maximaal trekgewicht van 2000kg...
Of mag naar jouw idee een aanhangwagen met een TMM hoger dan het maximale trekgewicht van het trekkend voertuig wél met rijbewijs BE? Ik kan werkelijk nergens vinden dat hier verschil in zou zitten. Behalve dan in oude regelgeving van voor 2013...
Het is allemaal wat vaag en nergens echt direct terug te vinden zonder wat tegenstrijdigheden tegen te komen. Naar mijn idee zou dat dus een combi zijn die niet mag inderdaad. Ik ben momenteel bezig met mijn C rijbewijs en heb morgen weer praktijk. Zal eens horen hoe mijn instructeur erover denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:05:

Voor zover mij bekend en destijds verteld: Als je het rijbewijs voor 2013 gehaald hebt, dan gelden die regels voor jou nu alsnog en dan zou het dus wel mogen omdat er toen nog niet over de TMM gesproken werd maar over het gewicht van de aanhanger op dat moment.
Dat was dan ook meteen de reden dat ik het BE rijbewijs eind december 2012 nog snel gehaald heb, de regels van toen waren wat soepeler.

1 ding is zeker, door die veranderingen en uitzonderingen is het er niet duidelijker op geworden...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Het schema voor het bepalen van het rijbewijs is helemaal duidelijk en helder.

Het vage deel blijft of je met een aanhanger mag rijden, met een hoger TTM als de auto mag trekken, mits die niet zwaarder is in totaal als de auto mag trekken en of dat voor B en BE anders zou zijn. Doordat de regels zijn veranderd in 2013 is het allemaal erg mistig en iedereen spreekt elkaar tegen.

Terugkeuren wordt volgens mij vooral gedaan om te zorgen dat je een auto+aanhanger combi met B mag rijden en de combineerde TMM onder de 3.5t komt. (En nu misschien met BE combi’s die meer als 7.5t op papier mogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crockabillie
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-08-2023
[quote]Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Nee, voor het maximale trekgewicht van de auto wordt naar het daadwerkelijke gewicht gekeken.

[...]

Xander, Kan jij mij eens helpen met het volgende? Ik ben al 3 dagen aan het lezen of een combi aanhanger met mijn auto zou mogen:

Verhaal gaat als volgt:

Ik heb een piaggio ape gekocht en zou deze graag op een aanhangwagen vervoeren.
De Ape weegt zo een 500 kg.
Ik ben van plan een Ford Transit courier te kopen en daar een aanhangwagen aan te hangen. (zie bijlage voor rdw kentekencheck)

Nu is mijn vraag:

Klopt het dat ik hier maar 600 kg (ongeremd) mag aanhangen? Want anders zal het niet lukken om een aanhangwagen te vinden die ongeremd nog maar 100 kg leeg weegt.(of heeft iemand een ander idee van een wagen die ongeremd 750kg kan trekken)?

Klopt mijn redenering als ik zeg dat ik een geremde aanhangwagen mag vervoeren met deze Ford Transit tot een gewicht van 910 kg? En dit alles met een "B" Rijbewijs?

De Aanhanger heeft een AMT van 1200 kg (zie foto). Vormt dat dan geen probleem als ik maar 910 kg geremd mag trekken? (zelfs al zou ik er in werkelijkheid niet over de 910kg gaan incl aanhangwagen).

Kan jij mij daar eens een deftig antwoord op geven?

thnx!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LelE_cVcKIL0uv5A7n2Gd_48Wc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzOMHfLsivYfl8dLeYNRESAI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4HTiu5mezOGqkcjZv8NsnxJvRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HS7tKP2vVcoqxf86EO8d750.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 63% gewijzigd door Crockabillie op 14-08-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:46
Je zou maar een EV rijden, wil je een fatsoenlijke aanhangwagen erachter dan ben je al semiverplicht BE te gaan halen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
Crockabillie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:22:
[quote]Xander schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:16:
[...]

[...]

Xander, Kan jij mij eens helpen met het volgende? Ik ben al 3 dagen aan het lezen of een combi aanhanger met mijn auto zou mogen:

Verhaal gaat als volgt:

Ik heb een piaggio ape gekocht en zou deze graag op een aanhangwagen vervoeren.
De Ape weegt zo een 500 kg.
Ik ben van plan een Ford Transit courier te kopen en daar een aanhangwagen aan te hangen. (zie bijlage voor rdw kentekencheck)

Nu is mijn vraag:

Klopt het dat ik hier maar 600 kg (ongeremd) mag aanhangen? Want anders zal het niet lukken om een aanhangwagen te vinden die ongeremd nog maar 100 kg leeg weegt.(of heeft iemand een ander idee van een wagen die ongeremd 750kg kan trekken)?

Klopt mijn redenering als ik zeg dat ik een geremde aanhangwagen mag vervoeren met deze Ford Transit tot een gewicht van 910 kg? En dit alles met een "B" Rijbewijs?

De Aanhanger heeft een AMT van 1200 kg (zie foto). Vormt dat dan geen probleem als ik maar 910 kg geremd mag trekken? (zelfs al zou ik er in werkelijkheid niet over de 910kg gaan incl aanhangwagen).

Kan jij mij daar eens een deftig antwoord op geven?

thnx!

[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik goed naar je foto kijk, staat daar dat je :? 95 kg ongeremd mag trekken. 8)

Daarnaast mag je de geremde trailer met TMM van 1200 kg inderdaad trekken met een B rijbewijs, mits je in werkelijkheid niet over het trekgewicht van 910 kg heen gaat.
TMM auto = 1765, TMM aanhanger = 1200, TMM samen = 2965, dus ruim onder de 3500 kg.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crockabillie
Wild Chocolate schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Als ik goed naar je foto kijk, staat daar dat je :? 95 kg ongeremd mag trekken. 8)

Daarnaast mag je de geremde trailer met TMM van 1200 kg inderdaad trekken met een B rijbewijs, mits je in werkelijkheid niet over het trekgewicht van 910 kg heen gaat.
TMM auto = 1765, TMM aanhanger = 1200, TMM samen = 2965, dus ruim onder de 3500 kg.
Ook geen probleem dat de aanhangwagen 1200 kg max kan vervoeren? (incl aanhanger zelf). Als ik mij gewoon aan de 910kg houd, is er geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Crockabillie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Ook geen probleem dat de aanhangwagen 1200 kg max kan vervoeren? (incl aanhanger zelf). Als ik mij gewoon aan de 910kg houd, is er geen probleem?
Klopt, je mag gewoon tot 910kg trekken.

Als je bang bent voor discussies met oom agent kun je het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhanger ook naar beneden laten bijstellen tot precies 910kg, dat is puur een administratieve handeling bij het RDW.

https://www.rdw.nl/partic...uw-aanhangwagen-aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crockabillie
Xander schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Klopt, je mag gewoon tot 910kg trekken.

Als je bang bent voor discussies met oom agent kun je het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhanger ook naar beneden laten bijstellen tot precies 910kg, dat is puur een administratieve handeling bij het RDW.

https://www.rdw.nl/partic...uw-aanhangwagen-aanpassen
Bedankt, Zouden ze mij daar een boet kunnen voor geven als ik dit niet aanpas?

• Quadradial
Crockabillie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:56:
[...]

Als de TMM van je aanhanger hoger is dan wat je mag trekken volgens RDW gegevens van je auto kan je inderdaad een boete krijgen en je mag je aanhanger laten staan.

• Xander
Crockabillie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:56:
[...]

Nee, zo lang je de combinatie qua rijbewijs maar mag trekken (TMM opgeteld <= 3500kg bij B rijbewijs) en je het spul niet zwaarder is dan het maximale trekgewicht van de auto doe je immers niets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GioStyle schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:26:
Je zou maar een EV rijden, wil je een fatsoenlijke aanhangwagen erachter dan ben je al semiverplicht BE te gaan halen. :D
Het EV verhaal is ook de reden dat ze plannen hebben om in NL het max gewicht van 3500kg naar 4200 te trekken voor RBW B.

er kunnen namelijk geen E-bestelwagens van fatsoenlijk formaat geproduceerd worden onder de 3500 kg, door het extra gewicht (E-motor en accu's) hou je amper laadgewicht over.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:05
GioStyle schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:26:
De Mercedes EQS SUV heeft in sommige uitvoeringen zelf al een TTM van 3500KG }:O

Wat mij betreft kunnen ze beter iets uitwerken dat je boven de 3500KG nog met B rijbewijs mag mits je aanhanger minder dan bijvoorbeeld 75% van 't leeggewicht van de auto is

Nu kom je in de bizarre situatie dat ik achter mijn Polo met een caravan van 1200KG mag rijden maar dat diezelfde caravan achter de zware PHEV van mijn ouders niet door mij gereden mag worden...Ik weet wel wat de stabielere combinatie is |:(

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het is ook compleet niet meer te begrijpen al deze regels :')
Hoog tijd dat de bezem er eens doorheen gaat en het eea recht getrokken gaat worden.
Ook het feit dat BE voor en na 2013 verschillende regels heeft, wie verzint dat 8)7

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Quadradial
Xander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Nee, zo lang je de combinatie qua rijbewijs maar mag trekken (TMM opgeteld <= 3500kg bij B rijbewijs) en je het spul niet zwaarder is dan het maximale trekgewicht van de auto doe je immers niets fout.
Alleen zijn auto mag maar 910 trekken ipv 1200 wat de TMM van zijn aanhanger is.
Dus krijg je wel een boete en mag je je aanhanger laten staan

• Xander
Quadradial schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Alleen zijn auto mag maar 910 trekken ipv 1200 wat de TMM van zijn aanhanger is.
Dus krijg je wel een boete en mag je je aanhanger laten staan
Nee, dat is niet zo.

Maar die discussie is hier al gevoerd, ik ga er niet opnieuw mee beginnen. ;)

De TMM is van belang voor het bepalen welk rijbewijs je nodig hebt (B of BE). En je mag de aanhangwagen natuurlijk sowieso nooit zwaarder beladen dan de TMM. Maar de TMM mag best hoger zijn dan het maximale trekgewicht zolang je het spul maar niet zwaarder belaadt dan het maximale trekgewicht.

Terugkeuren van de aanhangwagen is alleen zinvol als je zonder die actie een ander rijbewijs nodig zou hebben.

https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:

welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?p=233402#p233402
Voorbeeld
Als er op uw Voertuigbewijs staat dat u 950 kilo mag trekken, maar de caravan kan beladen worden tot 1050 kilo, dan mag u de caravan dus slechts beladen tot 950 kilo.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=519859#p519859
Om te bepalen of u hier een overtreding begaat kijken we naar de daadwerkelijke gewichten. U mag dus een tandemasser er achter hangen met van 500 kg, alleen mag u dan nog maar 400 kilo lading meenemen.
https://www.anwb.nl/exper...2/maximum-massa-aanhanger
U vraagt of u met uw rijbewijs een aanhanger mag trekken die feitelijk zwaarder mag wegen dan wat de auto mag trekken.

Dat mag. Mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan wat de auto mag trekken. In uw geval dus 1270 kg. Het gaat er dus niet om wat de aanhanger mág wegen maar wat het werkelijke aangekoppelde gewicht is. Een auto die bijvoorbeeld maar 1000 kg mag trekken zou best een tweepaards paardentrailer mogen trekken maar zónder paarden.
Maar hey, je hoeft mij niet te geloven. Misschien heb ik mijn BE rijbewijs wel gehaald in een illegale combinatie en heeft het CBR dit door de vingers gezien, misschien heb ik die ene keer dat ik in een verkeerscontrole terecht ben gekomen wel veel mazzel gehad, wie zal het zeggen.

• Quadradial
@Xander

Thanks voor de uitleg.... (https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=519859#p519859)
oom Agent vertelde mij namelijk dat ik een lege tandemasser niet mocht trekken ivm TMM

Vandaar dat ik dacht dat het niet mocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Quadradial op 17-08-2023 10:54 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:14
Quadradial schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:54:
@Xander

Thanks voor de uitleg.... (https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=519859#p519859)
oom Agent vertelde mij namelijk dat ik een lege tandemasser niet mocht trekken ivm TMM

De regels zijn zo complex dat ook oom agent soms het spoor bijster is. Maar wat @Xander zegt is gewoon hoe de regels op dit moment zijn.

Terugkeuren naar lagere TMM is puur een rijbewijs-kwestie en heeft geen invloed op of je de aanhanger achter een bepaalde auto mag hangen ja of nee. Zolang het werkelijke gewicht onder het trekgewicht van de auto zit mag dat gewoon.

• Xander
@Xander

Mogelijk klopt dat ook gewoon, als de TMM van jouw auto en TMM van de aanhangwagen samen meer dan 3500kg zijn en je geen BE rijbewijs hebt.

Maar dat zijn dus 2 heel verschillende dingen waar je rekening mee moet houden (rijbewijs en trekgewicht).

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:09
Het lastige is dat de regels voor rijbewijzen en die voor auto-aanhanger combinaties op een andere manier met massa omgaan. Het extra lastige is dat agenten vaak ook geen idee hebben hoe ze deze regels nou moeten uitleggen. Daarom is bezwaar aantekenen wanneer je een boete krijgt met een aanhanger (zolang je weet dat je je in ieder geval aan de theoretische grenzen gehouden hebt) altijd zinvol. De kans is groot dat oom agent de regels niet goed heeft uitgelegd.

Samengevat:
  • Voor rijbewijs moet je rekenen met de theoretische maxima. Dus theoretische maximale massa auto, theoretische maximale massa aanhanger en dan het schema rijbewijs B-BE volgen
  • Voor de auto-aanhanger combinatie moet je rekenen met het daadwerkelijke gewicht. Dus een auto die maximaal 1500 kilo mag trekken, mag best een trailer die leeg 800 kilo weegt, zolang je daar maar niet meer dan 700 kilo paard in stopt, ongeacht de theoretische maximale belading van die trailer
Is het handig, dit verschil? Nee, maar het is helaas zo dat wetgeving de afgelopen decennia kwalitatief nogal achteruit is gegaan. Ook de explosie aan rijbewijs categorieën al helemaal gecombineerd met wanneer dan die categorie behaald is is een voorbeeld van ondoordachte wetgeving waarbij negatieve impact van keuzes voor alles vermeden wordt. Zo mag mijn moeder van inmiddels 85 die nog nooit met een aanhanger heeft gereden met elke combinatie op de weg, want ergens in de jaren 70 BE gekregen.

• Brazos
  • Niet online
delpit schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:25:
Het lastige is dat de regels voor rijbewijzen en die voor auto-aanhanger combinaties op een andere manier met massa omgaan. Het extra lastige is dat agenten vaak ook geen idee hebben hoe ze deze regels nou moeten uitleggen. Daarom is bezwaar aantekenen wanneer je een boete krijgt met een aanhanger (zolang je weet dat je je in ieder geval aan de theoretische grenzen gehouden hebt) altijd zinvol. De kans is groot dat oom agent de regels niet goed heeft uitgelegd.

Samengevat:
  • Voor rijbewijs moet je rekenen met de theoretische maxima. Dus theoretische maximale massa auto, theoretische maximale massa aanhanger en dan het schema rijbewijs B-BE volgen
  • Voor de auto-aanhanger combinatie moet je rekenen met het daadwerkelijke gewicht. Dus een auto die maximaal 1500 kilo mag trekken, mag best een trailer die leeg 800 kilo weegt, zolang je daar maar niet meer dan 700 kilo paard in stopt, ongeacht de theoretische maximale belading van die trailer
Is het handig, dit verschil? Nee, maar het is helaas zo dat wetgeving de afgelopen decennia kwalitatief nogal achteruit is gegaan. Ook de explosie aan rijbewijs categorieën al helemaal gecombineerd met wanneer dan die categorie behaald is is een voorbeeld van ondoordachte wetgeving waarbij negatieve impact van keuzes voor alles vermeden wordt. Zo mag mijn moeder van inmiddels 85 die nog nooit met een aanhanger heeft gereden met elke combinatie op de weg, want ergens in de jaren 70 BE gekregen.
Om het nog iets complexer te maken geldt dat volgens mij alleen bij geremde (TMM >750kg) aanhangers. Voor zover ik weet mag elke auto een ongeremde aanhanger (<=750kg) trekken en mag de combinatie dus maximaal 4250kg wegen met een B-rijbewijs. (Maar maximaal 3500kg bij een aanhanger van meer dan 750kg). Mits het voertuig dat technisch ook kan/mag uiteraard.

• Xander
Brazos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Om het nog iets complexer te maken geldt dat volgens mij alleen bij geremde (TMM >750kg) aanhangers. Voor zover ik weet mag elke auto een ongeremde aanhanger (<=750kg) trekken en mag de combinatie dus maximaal 4250kg wegen met een B-rijbewijs. (Maar maximaal 3500kg bij een aanhanger van meer dan 750kg). Mits het voertuig dat technisch ook kan/mag uiteraard.
Om precies te zijn, met B mag je altijd een aanhanger <=750kg trekken, dus kun je inderdaad aan een maximaal treingewicht van 4250kg komen.

Een aanhanger <=750kg kan en mag ook geremd zijn (maar dat hoeft niet). ;)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 23:11
Ik heb een B rijbewijs uit 2008, mijn auto mag geremd 1611kg trekken. Daar heb ik een paar keer per jaar een enkelasser achter hangen die TMM 1300kg mag hebben (geel kenteken), wat prima kan en mag volgens mij.

Maar af en toe zit er ook een tandemasser achter die uiteraard meer dan die 1611kg mag wegen.

1. Mag ik met met die lege tandemasser rijden?
2. En mag ik daar ook mee rijdens mits het gewicht van de aanhanger onder de 1611kg blijft?

De auto heeft overigens een maximum massa samenstel van 3035kg

auto: max 1735kg
trekken: max 1611kg
Is samen: 3346kg, maar dat mag de combinatie dus niet wegen.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 17-08-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
@delpit
Laten we het houden op de officiele benaming voordat men daar ook over valt

TMM is
F1 Technische max. massa = door fabrikant bepaald
F2 Toegestane max. massa = door wetgeving bepaald

@FastFred
Als TMM auto + TMM aanhanger boven 3500 uitkomt = BE rijbewijs nodig

Oom agent liet mij rijden met lege tandemasser, maar ik mocht er officieel niet mee rijden van hem.

[ Voor 31% gewijzigd door Quadradial op 17-08-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
FastFred schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:29:
Maar af en toe zit er ook een tandemasser achter die uiteraard meer dan die 1611kg mag wegen.

1. Mag ik met met die lege tandemasser rijden?
Dat ligt aan de TMM van de aanhangwagen. Als deze hoger dan 1765kg is niet, want dan kom je met de TMM van auto en aanhangwagen opgeteld boven de 3500kg en heb je BE nodig.
2. En mag ik daar ook mee rijdens mits het gewicht van de aanhanger onder de 1611kg blijft?

De auto heeft overigens een maximum massa samenstel van 3035kg
Ja, mits je de auto niet zwaarder belaadt dan 1424kg.
auto: max 1735kg
trekken: max 1611kg
Is samen: 3346kg, maar dat mag de combinatie dus niet wegen.
Jij hebt nog een bijzonder geval waarbij F.3 (Maximum massa samenstel) niet gelijk is aan F.1 (Technische max. massa voertuig) + O.1 (Aanhangwagen geremd). Bij de meeste auto's klopt dat optelsommetje wel. Oftewel als jij je auto maximaal belaadt gaat dat ten koste van het trekgewicht.

Dit zijn wel de uitzonderingen. Laat me raden, het is een Citroën of Renault? :P

Dat wordt helemaal een leuke discussie bij een eventuele verkeerscontrole trouwens, want F.3 staat niet eens op je kentekencard, dus hoe moet je dit eigenlijk weten? :P Of is dat ondertussen gewijzigd?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 17-08-2023 13:02 ]

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06 23:24
Brazos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Voor zover ik weet mag elke auto een ongeremde aanhanger (<=750kg) trekken
Er zijn auto's waar je minder of niks mag trekken. Komt regelmatig door bij hybrides of EV's.
Mijn Toyota Auris mag (zo uit mijn hoofd) iets van 375 kg trekken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Brazos
  • Niet online
ydderf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Er zijn auto's waar je minder of niks mag trekken. Komt regelmatig door bij hybrides of EV's.
Mijn Toyota Auris mag (zo uit mijn hoofd) iets van 375 kg trekken.
Vandaar ook de laatste zin.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 23:11
Xander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Dat ligt aan de TMM van de aanhangwagen. Als deze hoger dan 1765kg is niet, want dan kom je met de TMM van auto en aanhangwagen opgeteld boven de 3500kg en heb je BE nodig.
Dat wordt dan wel krap ja. Toevallig laatst naar de stort geweest, auto leeg, met halve tank en mij als bestuurder zit ik al aan 1410kg. Maar dan mag ik dus geen lege tandemasser achter de auto hebben? :/ doe ik toch geregeld hoor, ff een tandemasser (leeg) een paar km verplaatsen. Ook al eens een vol geladen tandemasser van 7 meter erachter gehad, ook een gevalletje ff snel 2km verderop neerzetten om te lossen.

Ik had er dus altijd van begrepen dat een lege aanhanger altijd wel mag, mits het leeg gewicht van de aanhanger binnen de grenzen is van wat de auto trekken mag. Behalve als de aanhanger beladen is omdat je nooit 100% zeker weet hoeveel die aanhanger dan weegt, tenzij je 'm op een weegbrug zet.
Ja, mits je de auto niet zwaarder belaadt dan 1424kg.
Ja dat wordt al snel best krap dan, 1410kg met een halve tank en bestuurder :X
Jij hebt nog een bijzonder geval waarbij F.3 (Maximum massa samenstel) niet gelijk is aan F.1 (Technische max. massa voertuig) + O.1 (Aanhangwagen geremd). Bij de meeste auto's klopt dat optelsommetje wel. Oftewel als jij je auto maximaal belaadt gaat dat ten koste van het trekgewicht.

Dit zijn wel de uitzonderingen. Laat me raden, het is een Citroën of Renault? :P
Jep :P 2005 Citroën C4 Coupe met een 136pk 2-liter benzine. Sta nog steeds versteld van wat die trekken mag, zelfs een 1.6 C4 Coupe mag 1511kg trekken. En een 1.4 C4 Coupe zelfs 1560 :X

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 17-08-2023 14:25 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Xander

Oom agent zit ook wel een fout.
Je mag een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo, als het gewicht van de auto en de aanhanger samen opgeteld niet boven de 3.500 kilo uitkomt.

Veel tandemassers of autotransporters wegen zelf minder dan 750kg. Je moet dan een beste boot als auto hebben die boven de 2500kg komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1 2 Laatste