Rijbewijs B, trekgewicht auto en aanhanger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

Ik en pa hebben een discussie wat betreft de auto met aanhanger en we kunnen het maar niet eens worden >:). Het internet staat vol met informatie, maar alles en iedereen heeft een andere mening en spreekt elkaar tegen. En aangezien het erg vervelend is als je onderweg aangehouden wordt en het niet blijkt te mogen willen ik en pa er graag zekerheid over hebben.

De stelling is als volgt: Ik mag de aanhanger achter de auto hangen en ermee rijden want het gewicht blijft onder de 3500kg

De gegevens die we hebben:
Auto ledig gewicht: 1450kg
Auto maximaal geremd trekgewicht: 1500kg
Aanhanger (geremd) gewicht ledig: 450kg
Aanhanger (geremd) maximaal gewicht: 2000kg
Ik heb enkel rijbewijs B

Ik denk: Ik mag hiermee rijden, maar mag de aanhanger niet zwaarder beladen dan 1500kg.

Pa denkt: Niemand mag hier eigenlijk mee rijden, want de auto mag maar 1500kg trekken.

Wie heeft er nu gelijk (en vooral, waar kan ik het vinden)? Via de site van de RDW komen we er namelijk niet meer uit :| .

Vriendelijke groet,
Detmer

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Beste antwoord (via Mx. Alba op 30-01-2016 15:08)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 16:24

RvL

Grrrrrene schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:11:
[...]

Euh, nee hoor. De broer van mijn vriendin is wel eens staande gehouden met een lege (!) autoambulance achter zijn auto omdat die een TMM van 2 ton had. Zijn auto mocht dat wel hebben, maar het ledig gewicht van zijn auto was < 2 ton, dus hij mocht dat met B niet rijden. Voor dat soort combinaties < 3500kg mag je alleen met B+E rijden (of code 96).

En ja, het is echt bizar ingewikkeld geworden allemaal, vooral omdat B+E tegenwoordig niet gelijk is aan de oude B+E. Hoe moeilijk wil je het maken voor de handhavers en de automobilist!
Het is helemaal niet ingewikkeld. Dit soort anekdotes en verouderde kennis van oude regelgeving maken het juist onnodig ingewikkeld. Iedereen denkt het te weten en combineert oude regelgeving met nieuwe regelgeving.

Wanneer is de broer van je vriendin bekeurd? Voor 2013? Toen was er inderdaad nog de regel dat de tmm van de aanhanger niet hoger mocht zijn dat het ledig gewicht van de auto.

Na 19 januari 2013? Dan is hij waarschijnlijk bekeurd voor het feit dat TMM aanhanger + TMM auto > 3500kg is. Anders aanvechten want onterecht.

Kijk nog eens goed naar m'n link van de RDW. Makkelijker ka het niet uitgelegd worden. Bekeuring uit het verleden op basis van oude regelgeving, al dan niet anekdotes erover, maken het alleen maar verwarrend.

Kortom, voor B geldt het volgende:
- TMM aanhanger max. 750kg óf
- TMM aanhanger + TMM auto max 3500kg
-- waarbij de aanhanger tot het max trekvermogen van de auto mag worden beladen
-- de TMM van de aanhanger het ledig gewicht van de auto mag overschrijden. Het werkelijke gewicht van de aanhanger mag dus niet hoger zijn dan het max trekvermogen van de auto.

Rijbewijs B+ laat een maximaal combinatiegewicht (dus TMM auto + TMM aanhanger) van 4250kg toe
Rijebwijs BE is wat lastiger, want dat heeft ook de te maken met de constructie van de aanhanger te maken. In principe mag de max TMM van de aanhanger niet hoger zijn dan 3500kg.

Em voor alle rijbewijzen geldt dat het werkelijke gewicht van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het maximaal trekvermogen van het trekkend voertuig.

Niets moeilijks aan, maar juist al die ervaringen uit het verleden maken het verwarrend.

Misschien nog maar wat voorbeelden er tegenaan gooien:

Auto: TMM 2000kg, trekvermogen auto 1500kg
Aanhanger: TMM 1500kg
Dit mag altijd met B

Auto TMM 2000kg, trekvermogen 1200kg
Aanhanger TMM 1500kg
Dit mag alleen met B mits het werkelijke gewicht van de aanhanger niet hoger is dan 1200kg

Auto TMM 2500kg, trekvermogen 2000kg
Aanhanger TMM 1500kg
Dit mag nooit met B, minimaal B+ benodigd

Auto TMM 3000kg
Aanhanger TMM 1250kg
Hiervoor is minimaal B+ nodig

Auto TMM 3000kg
Aanhanger TMM 1300kg
Hiervoor is BE nodig

Nog maar een linkje: hierin staat duidelijk uitgelegd wat voor welke categorie geldt.
klikkerdeklik

[ Voor 47% gewijzigd door RvL op 23-01-2016 12:12 . Reden: Verschillende edits om leesbaarheid te verbeteren ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Je mag die aanhanger max 1050kg beladen.

Met B rijbewijs mag je tot 750kg trekken, daarnaa B+ of BE.

[ Voor 78% gewijzigd door Megamind op 21-01-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:38
Deze aanhanger mag met deze auto niet getrokken worden.
max toelaatbaar gewicht is hoger dan max geremd gewicht van de auto

Maximum gewicht auto + maximum gewicht aanhanger is groter dan 3500 dus rijbewijs E, zou indien de auto het mocht trekken sowieso benodigd zijn.

--------------

Voor de wet wordt ervanuit gegaan dat een aanhangwagen altijd maximaal belast is.

Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

[ Voor 46% gewijzigd door D-dark op 21-01-2016 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:17

Tomatoman

Fulltime prutser

Het antwoord is als volgt:
• met deze auto mag je met rijbewijs B een (geremde) aanhanger trekken met een toegelaten maximum massa (TMM) van 1450 kg 1455 kg (geschat), zie argumentatie in een reactie verderop. Het maakt niet uit of de aanhanger leeg is of vol;
• met rijbewijs B mag je met deze auto _nooit_ de genoemde kar met een TMM van 2000 kg trekken!;
• met rijbewijs BE mag je achter deze auto een kar hangen die maximaal 1500 kg weegt. Je kunt dus de aanhanger van 2000 kg nemen, maar hij mag niet helemaal vol.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomatoman op 21-01-2016 21:24 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 19:11
https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Het gaat bij de aanhanger altijd om het maximaal laadvermogen, wat je er wel/niet op pakt aan gewicht doet niet ter zake (zolang je natuurlijk maar niet over het maximale laadvermogen gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 11:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Om te mogen rijden op papier gaan ze uit van de maximale combinatie
Dus maximum gewicht auto (ik schat rond de 1800 a 1900 kg?) + het maximale belading van de aanhanger (2000 kilo) = 3900 kilo.
Dit is meer dan 3500 en dus verboden.

Mocht de totale combinatie onder de 3500 kilo blijven. Dan mag je het rijden.

Maar je bent alsnog in overtreding als je de aanhanger te zwaar laad.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 21-01-2016 20:47 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tomatoman schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:43:
• met deze auto mag je met rijbewijs B een (geremde) aanhanger trekken met een toegelaten maximum massa (TMM) van 1450 kg. Het maakt niet uit of de aanhanger leeg is of vol;
• met rijbewijs B mag je met deze auto _nooit_ de genoemde kar met een TMM van 2000 kg trekken!;
• met rijbewijs BE mag je achter deze auto een kar hangen die maximaal 1500 kg weegt. Je kunt dus de aanhanger van 2000 kg nemen, maar hij mag niet helemaal vol.
Exact dit vond ik ook als correcte antwoord :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

• met deze auto mag je met rijbewijs B een (geremde) aanhanger trekken met een toegelaten maximum massa (TMM) van 1450 kg. Het maakt niet uit of de aanhanger leeg is of vol;
Deze wet is in 2013?? veranderd.... naar: je trein gewicht mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo
Correct: want het trein gewicht is hoger dan 3500 kilo op dat moment.
Als je B+E hebt mag je de kar achter je auto hangen want: trein gewicht is minder dan 7500 kilo.
Echter Je auto verbiedt dat je volgeladen ermee gaat rijden. dus je mag hem laden tot 1500 kilo wat op het kentekenbewijs van jeauto staat.
Correct.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 21-01-2016 20:51 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 19:11
Er zijn tegenwoordig al 4 verschillende mogelijkheden voor het wel/niet met diverse aanhanger te mogen rijden:
- alleen rijbewijs B
- rijbewijs B + code 96
- rijbewijs B+E (behaald voor 19 januari 2013)
- rijbewijs B+E (behaald na 19 januari 2013)

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.

[ Voor 19% gewijzigd door Bushie op 21-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Samenvatting voor TS:

Nee je mag niet met deze combinatie rijden, maar om andere redenen dan de argumenten in jou topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Smuggler schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:50:
[...]

Deze wet is in 2013?? veranderd.... naar: je trein gewicht mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo

[...]

Correct: want het trein gewicht is hoger dan 3500 kilo op dat moment.
Als je B+E hebt mag je de kar achter je auto hangen want: trein gewicht is minder dan 7500 kilo.
Echter Je auto verbiedt dat je volgeladen ermee gaat rijden. dus je mag hem laden tot 1500 kilo wat op het kentekenbewijs van jeauto staat.

[...]

Correct.
Nee ok met BE mag je niet met die auto en die aanhangwagen rijden. Het maximaal trekvermogen is ook dan het laadvermogen van de aanhanger en niet at erop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
pacificocean schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:55:
[...]

Nee ok met BE mag je niet met die auto en die aanhangwagen rijden. Het maximaal trekvermogen is ook dan het laadvermogen van de aanhanger en niet at erop ligt.
Wel raar, hier een voorbeeld van een website waar ik keek:
Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.

U mag dus met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken een caravan trekken die op papier maximaal 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg. Echter, om eventuele discussies te voorkomen, kunt u bij de RDW het kentekenbewijs van de caravan administratief laten aanpassen naar een lager laadvermogen. In dit voorbeeld zou dan het maximaal toegestaan gewicht van de caravan dan 1200 kg kunnen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 21-01-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 20:36

itsalwaysme

Graast voor DB

Kleine correctie. Als een auto maximaal 1500kg mag trekken, mag je geen aanhanger trekken die het maximum laadvermogen boven de 1500kg heeft. De wet/politie kijkt alleen maar naar de maxima's of er minder in de aanhanger zit of niet.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

itsalwaysme schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:58:
[...]

Kleine correctie. Als een auto maximaal 1500kg mag trekken, mag je geen aanhanger trekken die de max boven de 1500kg heeft. De wet/politie kijkt alleen maar naar de maxima's of er minder in de aanhanger zit of niet.
Nee, dat is nou net een van de verschillen tussen B en BE. Bij B wordt er alleen gekeken naar de worst case situatie (volle aanhanger), terwijl het bij BE om het werkelijke gewicht op dat moment gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ook hier weer allemaal verschillende meningen en allemaal verschillende antwoorden. Ik bel denk ik morgen toch de RDW maar even om het zeker te weten O-)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

pacificocean schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:55:
[...]

Nee ook met BE mag je niet met die auto en die aanhangwagen rijden. Het maximaal trekvermogen is ook dan het laadvermogen van de aanhanger en niet at erop ligt.
Het maximale trek gewicht is losgekoppeld van het trein gewicht.

Check 1: Is het trein gewicht kleiner dan 3500 voor B of 7500 voor BE(nieuw). Dan mag je gaan rijden..

Check 2: Laad de aanhanger tot het maximum gewicht wat de AUTO mag trekken. (dus inclusief het gewicht van de aanhanger)..

De regels zijn afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Maar ik mag de volgende combinatie rijden met BE:
Opel Corsa:
leeg gewicht: 1150 kilo
Maximaal gewicht: 1650 kilo.
Maximum trekgewicht geremd: 500 kilo

Aanhanger:
Maximaal gewicht 3000 kilo.
Leeg gewicht 500 kilo.

Mijn trein gewicht is: 4650 kilo -> dat mag want ik heb een oud BE rijbewijs, maar ook met een nieuw mag het want: gewicht is onder de 7500 kilo.

Ik mag de aanhanger voor 0 kilo laden (dus nog geen plankje). Want de aanhanger zelf is al 500 kilo.

Maar ik mag de aanhanger wel leeg van A naar B brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

Spotmatic

Ken sent me

Zoals gewoonlijk weer een hoop misverstanden en misinformatie over het rijbewijs B en BE. Dat is de wetgever aan te rekenen want ze hebben er een puinzooi van gemaakt, al helemaal doordat BE niet altijd BE is (daar zit ook nog een peildatum aan vast).

Gewoon hier starten: https://www.rijksoverheid...gels-voor-het-rijbewijs-b

Overigens: juist door al dit gezeik heb ik twee maanden geleden mijn rijbewijs BE gehaald. Dan mag ik prima een aanhanger met een MTM van 3000kg trekken met een auto die maximaal 1200kg geremd mag trekken, mits de totale massa van de aanhanger maar niet boven die 1200kg komt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

In 2013 heb ik er eens navraag naar gedaan, omdat de verschillende overheidspublicaties elkaar tegenspraken. Hier kun je lezen dat ik de volgende reactie ontving:
Geachte heer Tomatoman,

Uw vraag is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het ministerie van IenM.
Hierbij geef ik u een reactie op uw vraag.

"In antwoord op uw vraag om verduidelijking van de informatie bericht ik u als volgt. Het gaat altijd om de toegestane maximum massa (TMM) van beide voertuigen, die niet meer dan 3500kg mogen wegen. De nieuwe regelgeving heeft hierin geen verandering gebracht. Wat wel is veranderd, is dat men vroeger ook nog moest nagaan of de TMM van de aanhangwagen niet zwaarder was dan de ledige massa van het trekkend voertuig. Dit laatste hoeft dus nu niet meer. De TMM van de aanhangwagen kan zwaarder zijn dan de TMM van de auto, op voorwaarde dat de auto het gewicht van die aanhangwagen met lading mag trekken."

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
toon volledige bericht
Als je de hele thread doorneemt, vind je het volledig antwoord op de vraag van de topicstarter.

En ik zie nu ook dat mijn aanvankelijke antwoord voor rijbewijs B niet correct was. De regels voor B zijn als volgt:
[list=1]• De auto mag nooit meer trekkken dan technisch is toegestaan (nogal wiedes). De auto van de topicstarter mag maximaal 1500 kg trekken, dus alles boven 1500 kg is off limits (en dat is het ook bij BE).
• Het maximale treingewicht mag nooit hoger zijn dan 3500 kg. De TMM van de auto is niet genoemd, maar ik gok dat het ongeveer 600 kg meer is dan het leeggewicht, dus 2050 kg. Laat ik er voor de duidelijkheid 2045 kg van maken. Dat laat nog 1455 kg ruimte voor de aanhanger. De aanhanger mag dus een TMM van maximaal 1455 kg hebben.
• De aanhanger moet dus een TMM hebben van maximaal 1500 kg (regel 1) én van maximaal 1455 kg (regel 2). Dan kom je dus automatisch op een TMM van 1455 kg uit.
Sinds 2013 mag de TMM van de aanhanger in sommige gevallen dus hoger uitvallen dan het ledig voertuiggewicht van de auto, die in dit geval 1450 kg is.

[ Voor 28% gewijzigd door Tomatoman op 21-01-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 20:36

itsalwaysme

Graast voor DB

Tomatoman schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:02:
[...]

Nee, dat is nou net een van de verschillen tussen B en BE. Bij B wordt er alleen gekeken naar de worst case situatie (volle aanhanger), terwijl het bij BE om het werkelijke gewicht op dat moment gaat.
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de politie Den Bosch naar de maxima's kijken. Overigens een erg dure boete kan dat worden, als je het volgens hen verkeerd doet.

Overigens die 100% zekerheid gaat over ongeveer 6 maanden geleden.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Agenten kunnen het ook gewoon mis hebben.
Ben je niet in beroep gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Smuggler schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:16:
Agenten kunnen het ook gewoon mis hebben.
Ben je niet in beroep gegaan?
Niet zo raar als die agenten in Den Bosch het niet goed deden. De wetgever is erin geslaagd om de regelgeving ongelofelijk complex te maken. Ik kan me goed voorstellen dat een agent het ook niet altijd precies weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Smuggler schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:05:
[...]

Het maximale trek gewicht is losgekoppeld van het trein gewicht.

Check 1: Is het trein gewicht kleiner dan 3500 voor B of 7500 voor BE(nieuw). Dan mag je gaan rijden..

Check 2: Laad de aanhanger tot het maximum gewicht wat de AUTO mag trekken. (dus inclusief het gewicht van de aanhanger)..

De regels zijn afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Maar ik mag de volgende combinatie rijden met BE:
Opel Corsa:
leeg gewicht: 1150 kilo
Maximaal gewicht: 1650 kilo.
Maximum trekgewicht geremd: 500 kilo

Aanhanger:
Maximaal gewicht 3000 kilo.
Leeg gewicht 500 kilo.

Mijn trein gewicht is: 4650 kilo -> dat mag want ik heb een oud BE rijbewijs, maar ook met een nieuw mag het want: gewicht is onder de 7500 kilo.

Ik mag de aanhanger voor 0 kilo laden (dus nog geen plankje). Want de aanhanger zelf is al 500 kilo.

Maar ik mag de aanhanger wel leeg van A naar B brengen.
toon volledige bericht
Blijkbaar heb ik het mis. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:49

Destruction

(ex-)Automonteur

Voor iedereen met BE geldt (recent nog gehad bij een controle) dat elke kilo die de auto niet mag trekken van het laadvermogen van de aanhanger afgeteld moet worden. Dus als ik een auto heb waar ik 2000kg mee mag trekken en ik knoop daar een aanhanger achter met een MTM van 2500kg die leeg 500kg weegt, dan mag ik 1500kg laden.

* Destruction werd afgelopen week nog aan de kant gezet met een Volvo, auto-ambulance en kleine auto achterop. De agent moest na navraag met schaamrood op z'n kaken toegeven dat het toch nét mocht.. :+ * Destruction heeft wel het oude BE.

Voor de TS is het zo rijbewijs BE nodig is voor die combinatie, omdat je met de MTM's (die bij B leidend zijn..) boven de 3500kg treingewicht komt. Bij BE gaat het om wat de combi daadwerkelijk weegt, aldus de agent bij de controle.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 22-01-2016 00:15 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://www.politie.nl/binaries/content/gallery/politie/onderwerpen/caravan.jpg
politie.nl
* TMM = Toegelaten Maximum Massa : ledige gewicht + laadvermogen

Vervang caravan door aanhanger en je weet wat je nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 22-01-2016 09:03 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:41
Hehe, je wordt zo niet echt wijzer uit dit topic
Mede daarom heb ik er laatst voor gekozen om gewoon een 750 kg ongeremde aanhanger te halen, dan kan het nooit verkeerd gaan tenzij je die aanhanger te zwaar belaad

Nu stiekem aan het wachten tot mij een gratis BE rijbewijs (de lessen daarvan) wordt aangeboden :+
Auto mag 1600 kg trekken, dus zou ideaal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ah, de eeuwige discussie over wat je nu wel en niet mag trekken. Niet voor de eerste keer tussen jong (nieuwe regelgeving) en oud (oude regelgeving).
itsalwaysme schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:13:
[...]

Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de politie Den Bosch naar de maxima's kijken. Overigens een erg dure boete kan dat worden, als je het volgens hen verkeerd doet.

Overigens die 100% zekerheid gaat over ongeveer 6 maanden geleden.
Dat ligt er geheel aan.

Kijkt men naar het maximum treingewicht, wat voor B dus is vastgesteld op 3500kg, dan kijkt men inderdaad naar maximum toegestane massa's van auto en aanhanger.

Als dat totaal onder de 3500kg blijft worden de werkelijke massa's interessant. Je werkelijke gewicht van je aanhanger mag namelijk nooit boven het maximaal trekvermogen van je auto komen. Maar het laadvermogen van de aanhanger mag dat dus wel. Ledig gewicht van de auto speelt voor de wet geen rol meer. Voor veiligheid en stabiliteit kan het een ander verhaal zijn maar dat terzijde.

Voorbeeld:
Auto
TMM: 2000kg
Max. trekvermogen (geremd):1000kg
Max. treingewicht auto: 3000kg

Aanhanger:
TMM: 1400kg

Maximaal treingewicht combinatie: 3400kg

Deze combinatie mag je dus met B rijden want het maximale treingewicht blijft onder de 3500kg. De aanhanger mag in werkelijkheid echter niet zwaarder zijn dan 1000kg i.v.m. maximaal trekvermogen maar ook maximaal treingewicht (zie onder voor verdere uitleg). Wat je dan daadwerkelijk mag laden is dus afhankelijk van het ledig gewicht.

Aldus de RDW:
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

• De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
• De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

Hoe dit in het buitenland is geregeld kunt u achterhalen bij de buitenlandse instanties.
Dat gezegd hebbende is er nog een andere eenheid waar rekening mee gehouden moet worden. Ik heb hem hierboven al even genoemd: maximaal treingewicht van de auto. Je zou kunnen zeggen dat het maximaal treingewicht van de auto altijd TMM auto + maximaal trekvermogen is, maar dat gaat niet altijd op.

Neem bijvoorbeeld de redelijk populaire Renault Mégane Estate 1.5dCi. Deze heeft een max. trekvermogen van 1500KG.

De TMM van deze auto is vastgesteld op 1864kg. Het maximale treingewicht is vastgesteld op 3164kg. Dat houdt dus in dat je bij volle belading van de auto nog maar 1300kg achter de auto mag hangen. Ga je daar overheen, dan ben je niet alleen strafbaar volgens de wet maar kun jij bij een ongeval ook nog problemen krijgen met de verzekering.
FabianGTI schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:50:
Hehe, je wordt zo niet echt wijzer uit dit topic
Mede daarom heb ik er laatst voor gekozen om gewoon een 750 kg ongeremde aanhanger te halen, dan kan het nooit verkeerd gaan tenzij je die aanhanger te zwaar belaad

Nu stiekem aan het wachten tot mij een gratis BE rijbewijs (de lessen daarvan) wordt aangeboden :+
Auto mag 1600 kg trekken, dus zou ideaal zijn
Juist daar gaat het dus vaak fout, want veel auto's mogen geen 750kg ongeremd trekken. Een paar voorbeelden:

Renault Mégane Estate 1.5dCi: 690kg
Volkswagen Golf 1.2TSI: 600kg
Nissan Qashqai 1.5dCi: 693kg

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 22-01-2016 12:09 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RvL schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:03:
Dat gezegd hebbende is er nog een andere eenheid waar rekening mee gehouden moet worden. Ik heb hem hierboven al even genoemd: maximaal treingewicht van de auto. Je zou kunnen zeggen dat het maximaal treingewicht van de auto altijd TMM auto + maximaal trekvermogen is, maar dat gaat niet altijd op.

Neem bijvoorbeeld de redelijk populaire Renault Mégane Estate 1.5dCi. Deze heeft een max. trekvermogen van 1500KG.

De TMM van deze auto is vastgesteld op 1864kg. Het maximale treingewicht is vastgesteld op 3164kg. Dat houdt dus in dat je bij volle belading van de auto nog maar 1300kg achter de auto mag hangen. Ga je daar overheen, dan ben je niet alleen strafbaar volgens de wet maar kun jij bij een ongeval ook nog problemen krijgen met de verzekering.
Daar heb ik nog nooit van gehoord en die waarde staat ook niet op mijn kentekenbewijs. Waar zou ik dat max. treingewicht kunnen vinden dan? Of is dat de "Toegestane max. massa comb."? Die staat bij mijn Volvo op "n.v.t."

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dat staat inderdaad niet op het kentekenbewijs, maar is vaak wel terug te vinden in de officiele documentatie van de auto. Ook op een typeplaatje/sticker in de deurstijl of onder de motorkap. Vandaar dus ook dat veel mensen daar niet van gehoord hebben.

Bij de meeste merken is het ook wel zo dat max. treingewicht van de auto = TMM + max trekvermogen, maar daar zijn ook genoeg uitzonderingen op te vinden.

Bron

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 22-01-2016 12:17 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 08:41
RvL schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Juist daar gaat het dus vaak fout, want veel auto's mogen geen 750kg ongeremd trekken. Een paar voorbeelden:

Renault Mégane Estate 1.5dCi: 690kg
Volkswagen Golf 1.2TSI: 600kg
Nissan Qashqai 1.5dCi: 693kg
Staat gewoon op je kentekenbewijs, zo mag mijn auto (E90 325i) gewoon 750 kg ongeremd trekken ;)

We hadden het over auto's hea :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

In jou geval dus wel, maar niet iedereen heeft zo'n auto ;) Ik zie er meer dan voldoende rijden met een kleine auto met een ongeremde aanhanger vol zand erachter...

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Voor de topicstarter: er bestaat geen enkele auto waarmee je met alleen rijbewijs B een aanhanger met een TMM van 2000 kg mag trekken. Dat kun je als volgt beredeneren:
  1. Met rijbewijs B mag TMM auto + TMM aanhanger in totaal niet meer dan 3500 kg zijn
  2. Als TMM aanhanger 2000 kg is, blijft er voor de auto een TMM van 1500 kg over.
  3. Een auto met een TMM van hooguit 1500 kg is een auto in de klasse van een vijftien jaar oude Volkswagen Polo of een nieuwe auto uit het A-segement. Zodra je gaat kijken naar een moderne Renault Clio of Peugeot 208 komt de TMM van de auto al boven 1500 kg uit.
  4. Je mag met rijbewijs B dus alleen die aanhanger trekken als je een piepklein stadsautootje weet te vinden dat 2000 kg kan trekken. Het moge duidelijk zijn dat zo'n auto niet bestaat.
Om een beetje gevoel te geven bij auto's die wél 2000 kg kunnen trekken: dan kom je auto bij een vierwielaangedreven Volvo V70/XC70 met de zwaarst leverbare dieselmotor, of een BWM 530d (met een 3 liter zescilinder diesel). Dat zijn auto's met een TMM van 2300 tot 2450 kg, waarmee de TMM van de auto en de TMM van de aanhanger tezamen ver boven 3500 kg uitkomt. Met alleen rijbewijs B kun je dus nooit een aanhanger met een TMM van 2000 kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Vanochtend toch maar even contact gehad met de RDW en ik mag niet met deze combinatie rijden. Pa (met BE) mag er wel in rijden, maar mag (uiteraard) de aanhanger niet zwaarder belasten dan het maximaal te trekken gewicht van de auto.

Zodra we de aanhanger terug zouden schroeven naar <1500kg (wat de auto mag trekken), zou het geen probleem meer zijn (heb ik eruit begrepen :X ).

Kan ik pa weer voor het karretje de aanhanger spannen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Gevalletje te hoog treingewicht dus. Als de auto ledig al 1450 weegt is dat 'rijklaar' al 1550 en max tmm al denk ik wel 2000kg.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Tomatoman schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:07:
Voor de topicstarter: er bestaat geen enkele auto waarmee je met alleen rijbewijs B een aanhanger met een TMM van 2000 kg mag trekken. Dat kun je als volgt beredeneren:
  1. Met rijbewijs B mag TMM auto + TMM aanhanger in totaal niet meer dan 3500 kg zijn
  2. Als TMM aanhanger 2000 kg is, blijft er voor de auto een TMM van 1500 kg over.
  3. Een auto met een TMM van hooguit 1500 kg is een auto in de klasse van een vijftien jaar oude Volkswagen Polo of een nieuwe auto uit het A-segement. Zodra je gaat kijken naar een moderne Renault Clio of Peugeot 208 komt de TMM van de auto al boven 1500 kg uit.
  4. Je mag met rijbewijs B dus alleen die aanhanger trekken als je een piepklein stadsautootje weet te vinden dat 2000 kg kan trekken. Het moge duidelijk zijn dat zo'n auto niet bestaat.
Zo lang je die aanhanger niet daadwerkelijk belaadt tot voorbij de max. treklast, mag je met een klein auto'tje (TMM<1500kg) gewoon prima een aanhanger met TMM van 2000kg trekken. Ook met rijbewijs B.

Voor het bepalen welk rijbewijs nodig is, gaat het om de totale TMM (en is de max. treklast niet relevant). Bij het controleren van de max. treklast gaat het om het werkelijke gewicht, niet de TMM.

Zie ook https://www.rdw.nl/Partic...r-of-caravan-trekken.aspx zoals hierboven al werd aangehaald door RvL.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2016 18:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Orion84 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:02:
[...]

Zo lang je die aanhanger niet daadwerkelijk belaadt tot voorbij de max. treklast, mag je met een klein auto'tje (TMM<1500kg) gewoon prima een aanhanger met TMM van 2000kg trekken. Ook met rijbewijs B.

Voor het bepalen welk rijbewijs nodig is, gaat het om de totale TMM (en is de max. treklast niet relevant). Bij het controleren van de max. treklast gaat het om het werkelijke gewicht, niet de TMM.

Zie ook https://www.rdw.nl/Partic...r-of-caravan-trekken.aspx zoals hierboven al werd aangehaald door RvL.
Daar zou ik niet te stellig in zijn. In veel teksten in gewone-mensentaal wordt de regelgeving net een beetje anders uitgelegd. Pak bijvoorbeeld onderstaande publicatie van de Rijksoverheid:
Stel eerst het maximum gewicht vast
Om te weten of uw rijbewijs geschikt is voor een bepaalde combinatie, stelt u vast welk gewicht uw auto mag trekken. De gegevens vindt u op het kentekenbewijs van uw auto.
De blauwe tekst geeft aan dat het om de toegestane maximum massa (TMM) die op het kentekenbewijs staat, niet de werkelijke massa als de aanhanger slechts deels beladen is. Dat is in tegenspraak met de tekst die jij citeert. Lekker duidelijk weer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:02:
[...]

Euh, nee hoor. De broer van mijn vriendin is wel eens staande gehouden met een lege (!) autoambulance achter zijn auto omdat die een TMM van 2 ton had. Zijn auto mocht dat wel hebben, maar het ledig gewicht van zijn auto was < 2 ton, dus hij mocht dat met B niet rijden. Voor dat soort combinaties < 3500kg mag je alleen met B+E rijden (of code 96).

En ja, het is echt bizar ingewikkeld geworden allemaal, vooral omdat B+E tegenwoordig niet gelijk is aan de oude B+E. Hoe moeilijk wil je het maken voor de handhavers en de automobilist!

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voordeel met de combinaties @ work.. wagens hebben 1925KG ledig gewicht.. (2025 rijklaar) en we hebben geen aanhangers met een hogere TMM dan 750KG :-D

alleen mag je de bus ook nog eens laden tot 3000KG.. hmmh dan heb je wel veel kilo's in je combinatie :P
geremd mogen die krengen gewoon 2500KG trekken... :X

zie wel net dat er 1 wagen een keuring moet hebben :X :+ maandag maar eens melden O-)

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 22-01-2016 21:32 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 13:18
@SMSfreakie. Met rijbewijs B mag je achter een Bus met een MTM van 3000 kg dus geen aanhanger met een MTM van 750 kg hangen want dan is het treingewicht meer dan 3500kg.

Helemaal niet handig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Tomatoman schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:59:
[...]

Daar zou ik niet te stellig in zijn. In veel teksten in gewone-mensentaal wordt de regelgeving net een beetje anders uitgelegd. Pak bijvoorbeeld onderstaande publicatie van de Rijksoverheid:

[...]

De blauwe tekst geeft aan dat het om de toegestane maximum massa (TMM) die op het kentekenbewijs staat, niet de werkelijke massa als de aanhanger slechts deels beladen is. Dat is in tegenspraak met de tekst die jij citeert. Lekker duidelijk weer :S
die blauwe tekst geeft aan dat je de max treklast kan opzoeken op je kentekenbewijs. Waarom ze dan stellen dat je die info nodig hebt voor het bepalen welk rijbewijs nodig is, is me dan wel weer een beetje en raadsel.
De samenvattende tekstjes in dat document zijn trouwens vrij slecht geschreven qua gebruikte terminologie. Kijk gewoon even in die tabel een paar pagina's verder daar staat duidelijk dat het om de TTM van de combinatie gaat.
[...]

Die regel over leeggewicht is dus juist geschrapt ondertussen, dus dergelijke anekdotes zijn niet meer relevant. En ik weet niet met wat voor auto hij reed, maar weet je zeker dat die combinatie niet over de 3500kg ging qua opgetelde TMM?
nklaver234 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:08:
@SMSfreakie. Met rijbewijs B mag je achter een Bus met een MTM van 3000 kg dus geen aanhanger met een MTM van 750 kg hangen want dan is het treingewicht meer dan 3500kg.

Wel handig, want die regel van max 3500 voor de combinatie is alleen van toepassing als de aanhanger TTM meer dan 750 is.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 23-01-2016 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Jawel, er zijn 2 opties, of je combinatie blijft onder de 3500kg, of je aanhanger mag maximaal 750kg.

https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 20:15
Saillant detail: Ik heb 2 jaar geleden mijn BE gehaald (2014) en op het examen stellen ze alleen 1 of 2 statische vragen over de combinatie waar mee gereden wordt en voor de rest helemaal niets (meer) omdat het toen ook tegenstrijdig en ingewikkeld was.

Misschien is er in de tussentijd e.e.a. veranderd maar vond het wel vreemd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

[...]

Het is helemaal niet ingewikkeld. Dit soort anekdotes en verouderde kennis van oude regelgeving maken het juist onnodig ingewikkeld. Iedereen denkt het te weten en combineert oude regelgeving met nieuwe regelgeving.

Wanneer is de broer van je vriendin bekeurd? Voor 2013? Toen was er inderdaad nog de regel dat de tmm van de aanhanger niet hoger mocht zijn dat het ledig gewicht van de auto.

Na 19 januari 2013? Dan is hij waarschijnlijk bekeurd voor het feit dat TMM aanhanger + TMM auto > 3500kg is. Anders aanvechten want onterecht.

Kijk nog eens goed naar m'n link van de RDW. Makkelijker ka het niet uitgelegd worden. Bekeuring uit het verleden op basis van oude regelgeving, al dan niet anekdotes erover, maken het alleen maar verwarrend.

-- de TMM van de aanhanger het ledig gewicht van de auto mag overschrijden. Het werkelijke gewicht van de aanhanger mag dus niet hoger zijn dan het max trekvermogen van de auto.

Rijbewijs B+ laat een maximaal combinatiegewicht (dus TMM auto + TMM aanhanger) van 4250kg toe
Rijebwijs BE is wat lastiger, want dat heeft ook de te maken met de constructie van de aanhanger te maken. In principe mag de max TMM van de aanhanger niet hoger zijn dan 3500kg.

Em voor alle rijbewijzen geldt dat het werkelijke gewicht van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het maximaal trekvermogen van het trekkend voertuig.

Niets moeilijks aan, maar juist al die ervaringen uit het verleden maken het verwarrend.

Dit mag altijd met B

Aanhanger TMM 1500kg
Dit mag alleen met B mits het werkelijke gewicht van de aanhanger niet hoger is dan 1200kg

Aanhanger TMM 1500kg

Auto TMM 3000kg
Aanhanger TMM 1250kg

Auto TMM 3000kg
Aanhanger TMM 1300kg
Hiervoor is BE nodig

Nog maar een linkje: hierin staat duidelijk uitgelegd wat voor welke categorie geldt.
klikkerdeklik

[ Voor 47% gewijzigd door RvL op 23-01-2016 12:12 . Reden: Verschillende edits om leesbaarheid te verbeteren ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

verrek ja.. nou goed leuk discussie punt weer :7
mischien dan maar eens kijken of ik op kosten van de baas er iets aan kan doen O-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 13:18
@SMSfreakie Ik zou het je gunnen om een BE op kosten van de baas te halen maar ik ben inmiddels ook wijzer geworden door het antwoord van Orion84. Wist niet dat voor aanhangers tot maximaal 750 niet onder het maximum van 3500 kg vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:13

Mx. Alba

hen/die/zij

RvL schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:31:
[...]

Dit mag altijd met B

Aanhanger TMM 1500kg

Aanhanger TMM 1500kg

Auto TMM 3000kg
Aanhanger TMM 1250kg

Auto TMM 3000kg
Aanhanger TMM 1300kg
Hiervoor is BE nodig

klikkerdeklik
toon volledige bericht
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn BE rijbewijs gehaald en kan bovenstaande beamen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb BE al een jaar of 10.
Scheelt heel wat moeilijke rekensommetjes en nadenken ;) :P

[ Voor 4% gewijzigd door bluemoon23 op 31-01-2016 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:05

M14

RvL schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:31:

Dit is dus afhankelijk van wanneer je BE hebt gehaald. Wanneer je voor 2013 BE hebt gehaald is er geen limiet aan het gewicht van de aanhanger. Mocht je een personenauto vinden die een aanhanger van 10 ton mag trekken dan mag het ook volgens het oude rijbewijs. In de praktijk gaat dat niet voorkomen.

Nog iets anders, wanneer je alleen B hebt mag je volgens mij alleen met de massa aanhangwagen ongeremd gebruiken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

M14 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:34:
[...]
Nog iets anders, wanneer je alleen B hebt mag je volgens mij alleen met de massa aanhangwagen ongeremd gebruiken.
Wat bedoel je met "de massa aanhangwagen ongeremd"?

Geremd of ongeremd gaat gewoon om de aanhanger. Je hebt geremde aanhangers (die dus zelf meeremmen, zodra de auto remt) en ongeremde aanhangers, die geen eigen rem hebben en waar de auto dus al het remvermogen moet leveren. Logischerwijs heeft een auto doorgaans een hogere max. treklast bij gebruik van een geremde aanhanger, dan bij gebruik van een ongeremde aanhanger.

Met alleen een B rijbewijs mag je gewoon met geremde en ongeremde aanhangers rijden. De rijbewijs regels maken daar ook helemaal geen onderscheid in. Dat onderscheid is enkel interessant voor het checken van de toegestane treklast van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

M14 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:34:
[...]

Dit is dus afhankelijk van wanneer je BE hebt gehaald. Wanneer je voor 2013 BE hebt gehaald is er geen limiet aan het gewicht van de aanhanger. Mocht je een personenauto vinden die een aanhanger van 10 ton mag trekken dan mag het ook volgens het oude rijbewijs. In de praktijk gaat dat niet voorkomen.

Daarom zei ik ook dat het met BE iets lastiger in elkaar zit. Inderdaad, als je BE voor 2013 hebt gehaald is er geen limiet, daarna max. TMM van 3500kg, afhankelijk van de constructie van de aanhanger. Middenassers en opleggers bijvoorbeeld mogen tot max. 7500kg als ik me niet vergis.

En met B mag je ook gewoon geremd rijden tot het max geremd trekvermogen. Zolang je maar binnen de door de wet en door mij eerder aangegeven regels houdt. Wat Orion dus ook al zegt.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:13

Mx. Alba

hen/die/zij

De loophole om met een nieuw BE rijbewijs met een aanhanger van meer dan 3500kg te rijden, is als het een oplegger is. Als die oplegger bijvoorbeeld 500kg op het koppelpunt heeft en 3500kg op de assen, dan mag dat (mits de trekker 500kg op de koppeling kan hebben ten minste). Het deel van de lading dat op die manier wordt "overgedragen" aan de trekker telt dus als het ware niet mee.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Veldhuizen Wagenbouw is een carrosseriebouwbedrijf wat zich gespecialiseerd heeft in de loophole,s, mogelijkheden en regelgeving van aanhangers en opleggers voor BE rijbewijs (oud en nieuw BE).
http://www.veldhuizen.eu/...iew=article&id=6&Itemid=8

Onvoorstelbaar wat er dan allemaal nog mag....
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/30jivjd.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door bluemoon23 op 01-02-2016 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
(Sorry voor de kick)

Ik heb het hele topic gelezen, en 1 ding is mij nog steeds niet duidelijk: mag ik met mijn B-rijbewijs en mijn Skoda Octavia (1.6 TDI 110pk) een tendermaster trekken waar 1000kg stenen op liggen?

In het verleden ben ik wel eens bekeurd voor een aanhanger, die bekeuring was best pittig. Om herhaling te voorkomen, verdiep ik me eerst maar eens in de materie. ;)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is met deze gegevens niet te zeggen.

Zoals volgens mij toch talloze keren duidelijk uitgelegd in dit topic: Je moet daarvoor de max. toegestane massa van de aanhanger weten (en die optellen bij de max. toegestane massa van de auto).

Mijn gok is dat als je die gegevens opzoekt dat je tot de conclusie komt dat de max. massa van die combinatie boven de 3500kg komt en je dus niet met alleen B mag rijden. Die octavia zal wel tegen de 2000kg zitten qua max. massa. En dergelijke aanhangers zijn vaak ook gekeurd op max. massa van 2 ton. Mocht het toevallig een aanhanger zijn met max. massa 1500kg dan zou het rijbewijstechnisch wel passen.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 13-07-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Dit is wat ik over de aanhanger kan vinden:
Laadvermogen: 1140 kg
Max. massa: 1600 kg
Geremd: Ja
En dit over mijn auto:
Massa leeg voertuig : 1180 kg
Massa rijklaar : 1280 kg
Laadvermogen : onbekend
Max. toegestane massa voertuig : 1850 kg
Max. te trekken massa autonoom geremd : onbekend
Max. te trekken massa geremd : 1000 kg
Max. te trekken massa middenas geremd : onbekend
Max. te trekken massa ongeremd : 640 kg
Max. te trekken massa oplegger geremd : onbekend
De auto is dus ongeveer 1280kg, een lege ophanger is (1600-1140) 460kg, totaal is een lege combinatie dus 1280+460 = 1740kg. Of reken ik nu helemaal verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door pven op 13-07-2016 11:28 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

1600+1850 < 3500, dus rijbewijstechnisch zit je goed.

Laadvermogen van de aanhanger is ook voldoende voor 1000kg stenen.

Je hebt alleen een probleem met je max. treklast. 1000kg geremd, want daar ga je met 1000kg stenen + de massa van de lege aanhanger natuurlijk overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

1850+1600 = 3450kg.

dan zit je er dus net onder en mag het met B rijbewijs.
Echter! je auto mag maar 1000kg geremd trekken.
Dus de 1000kg stenen kan je wel vergeten want aanhanger zelf zal ook 200kg+ wegen?
Aanhanger gewicht even uitgaande van jouw info is 1600 - 1140 = 460kg dus dan hou je nog maar 540kg laadvermogen over in jouw geval.

Edit: orion was me net voor!

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 13-07-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik snap het. Dank voor de info! _O_

Dan wordt het dus met een kleinere aanhanger een paar keer rijden. So be it. Liever dat als mijn auto kapot trekken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

auto kapot trekken zal wel meevallen.
Die 1000kg zal meer te maken hebben met de remmen van de auto en mogelijk de trekhaak montage.

Een renault megane is lichter maar mag wel tot 1500kg trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Hoe het ook is: ik moet geen beladen tendermaster erachter hangen, dat is vragen om problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 23:13

Spotmatic

Ken sent me

Kan prima, maar niet tot de max. beladen. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Spotmatic schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:40:
Kan prima, maar niet tot de max. beladen. :)
Eens :)

Maar 540kg beladen schiet niet op, want in een een-asser mag ik 750kg laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Versleije
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 16:48
pven schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:41:
[...]

Indien die een-asser een ongeremde is, voor jou auto: Max. te trekken massa ongeremd : 640 kg (incl. gewicht aanhanger zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

pven schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:41:
[...]

Als je een aanhanger hebt van 250kg leeggewicht en minstens 1000kg max. massa, dan wel ja (dus 750kg effectief bruikbaar laadvermogen). Maar hoe dan ook moet je 2x rijden (tenzij je in totaal toch al meer dan 1000kg stenen te verplaatsen had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Auto's trek je niet kapot, had ooit een tandem asser achter een Suzuki Alto. Deed t prima. Was mn eerste auto in 1986 en een automaat ook nog eens. Moest voor scouting toen altijd rotzooi meenemen en zat niks anders op dan een trekhaak monteren en een tandemasser erop. Ach toen kon dat, heb mn BE nog kado gekregen bij een pak melk in 1983. Oh nee gewoon van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Als je toch 2x moet rijden, met welke aanhanger dan ook, kun je beter de tandemasser pakken. Ja is groter, maar rijdt veel stabieler en makkelijker achteruit te zetten dan zo'n klein een assertje.
Helemaal als die een asser een ongeremde aanhanger is. Geremd is altijd beter.

Die auto waarin een hele familie is verdronken in een kanaal bleek te zijn gecrashed door de aanhanger vol puin waarvan de oplooprem het niet meer deed, en bij een remactie die auto zo het water in duwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:51
Ik snap de uitleg over rijbewijs B niet echt:

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

1) een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
2) een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Punt 2 doet punt 1 toch volledig teniet of niet? Voor de uitleg hadden ze punt 1 dan toch weg kunnen laten?

Dus: Auto + aanhanger mag max 3500 kilo wegen. Punt.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

1) gaat over ongeremde aanhangers, punt 2) gaat over geremde aanhangers.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff... Ben ik blij dat ik mijn BE op tijd gehaald heb zeg. Wat een ondoorzichtige Rommel hebben ze ervan gemaakt met die vier mogelijkheden zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

bramv82 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:57:
Ik snap de uitleg over rijbewijs B niet echt:

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

1) een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
2) een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Punt 2 doet punt 1 toch volledig teniet of niet? Voor de uitleg hadden ze punt 1 dan toch weg kunnen laten?

Dus: Auto + aanhanger mag max 3500 kilo wegen. Punt.
Nee, met een kleine aanhanger (max. massa <750kg) hoef je dus niet naar het totaal van de combinatie te kijken. Je mag dus met een B rijbewijs gewoon een 750kg aanhanger achter een 3tons busje hangen, ook al gaat dat samen over de 3500kg heen.

Dat heeft ook niks met geremd of ongeremd te maken zoals hierboven wordt gesuggereerd. Die termen komen in de regels helemaal niet voor. Geremd of ongeremd is enkel relevant voor de toegestane treklast van je auto, omdat die verschilt per type aanhanger, niet voor het rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:31:
1600+1850 < 3500, dus rijbewijstechnisch zit je goed.

Laadvermogen van de aanhanger is ook voldoende voor 1000kg stenen.

Je hebt alleen een probleem met je max. treklast. 1000kg geremd, want daar ga je met 1000kg stenen + de massa van de lege aanhanger natuurlijk overheen.
Ik heb een foto van de aanhanger die ik op het oog heb (die mag ik gratis lenen :P). Daar staat 2700kg en 1350kg op.

Volgens mij moet ik het zo lezen: 1350kg + 1850kg = 3200kg, dus dan mag er 300kg op de aanhanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter