Toon posts:

Rijbewijs B en BE, nieuwe en oude versie.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Koffieleut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-12-2022
Zo vaak in gesprekken een discussie punt. Was nu gebrand om het voor eens en altijd goed uit te zoeken. Na 3 uur internetten denk ik eruit te zijn, er is zo veel over geschreven, maar eigenlijk heb ik nergens een opsomming gevonden welke wel volledig is en 100% klopt, zelfs een app van de politie academie heeft het mis (als er wordt geschreven noodzakelijk rijbewijs C1E). Deze app maakt ergens nog een tweedeling tussen onder de 12 ton of er boven, wat het nut hiervan is voor B/BE/B+C96 rijbewijzen is mij onduidelijk. Want kennelijk mag je met een oud rijbewijs en Iveco trekker (zie post hieronder van Thijs8472) wel een 15.000 kg totaal maximaal gewicht rijden.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb een beetje Jip en Janneke taal gebruikt om het voor iedereen duidelijk te maken en B+C96 eruit gelaten. Waarbij wel ook naar het trekgewicht van de auto is gekeken, maar verder niet naar de technische eisen van de aanhanger.

- Rijbewijs B:
1) Een (ongeremde) aanhanger van maximaal totaal gewicht 750 kg mag achter elk auto (EDIT: Mits het trekgewicht van de auto het toelaat, sommige +3000kg auto's hebben 0kg trekgewicht) van maximaal totaal gewicht 3500 kg, dus in basis maximaal 4250 kg. Dit is ook zo geweest voor 2013.
2) Bij een geremde aanhanger van meer dan 750 kg maximaal gewicht, geldt dat maximale gewicht auto plus maximale totaal gewicht van de aanhanger samen niet meer dan 3500 kg mogen zijn. Wel natuurlijk mits de aanhanger werkelijk niet zwaarder is dan trekgewicht van de auto. En er is een verschil met regels voor en na 2013: Want mag maximale gewicht aanhanger meer zijn dan leeggewicht auto? Antwoord: Voor 2013 mocht dat niet met rijbewijs B, na 2013 mag het wel.
Dus stel:
a1) Auto mag 2000 kg trekken, maximale gewicht auto = 2000 kg, plus maximale gewicht aanhanger = 2000 kg => Altijd Rijbewijs BE (dus ook niet met lege aanhanger rijden).
a2) Je wilt bovenstaande combinatie toch gaan gebruiken in de toekomst, dan kun je de aanhanger laten terug keuren naar een maximaal gewicht van 1499 kg. Na deze terug keuring mag je ermee onderweg met rijbewijs B.
b) Auto mag 1750 kg trekken, maximale gewicht auto = 1499 kg plus maximale gewicht aanhanger = 2000 kg => Je mag deze combinatie rijden met rijbewijs B, echter je mag de aanhanger niet volladen tot 2000 kg, want de auto mag maar 1750 kg trekken. Dus je gaat onderweg met 1499+1750=3249 kg.

- Rijbewijs BE:
1) Oude regels (rijbewijs behaald voor 2013): Elke aanhanger mag achter een trekkend voertuig, mits auto maximaal 3500 kg totaal gewicht heeft (da’s altijd standaard voor rijbewijs B ) en het trekgewicht van de auto het toelaat. Hierbij is er geen bovengrens.
2) Nieuwe regels: De aanhanger mag maximaal 3500 kg totale asdruk hebben plus auto maximaal 3500, dus totaal max. 7000 kg. Hierbij geldt dat wat maximaal geladen mag worden, niet wat er werkelijk geladen is.
3) Uitzondering (voor nieuwe regels): Een oplegger of middenasaanhangwagen aanhanger heeft een totaal gewicht van 4500, maar 1000 kg kan worden overgedragen op de trekkende auto, waardoor de asdruk dus 3500 kg van de aanhanger is en de auto de extra 1000 kg mag hebben. Dit kan de auto hebben als massa totaal 1000 kg meer is dan massa rijklaar.

Dus stel voor auto met kogel trekhaak:
a) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3500 kg, trekgewicht = 5000kg, max gewicht aanhanger is 5000 kg. => Voor 2013: Ja, Na 2013: Nee.
b) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3000 kg, trekgewicht = 3000kg, max gewicht aanhanger is 3500 kg
=> Beide: Ja, maar je aanhanger mag maar tot 3000 kg totaal gewicht worden gevuld. Wil je de extra 500 kg toch meenemen? Dan leg je die spullen in de auto want die heeft nog 500 kg "extra" gewicht over (na 100kg bestuurder).

Stel voor bedrijfswagen met schotel:
a) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3500 kg, trekgewicht = 5000kg, max gewicht aanhanger is 5000 kg, waarbij 1000kg kan worden overgedragen & 100 kg voor bestuurder => Voor 2013: Ja, Na 2013: Nee
b) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3500 kg, trekgewicht = 4500kg, max gewicht aanhanger is 4500 kg, waarbij 1000kg kan worden overgedragen & 100 kg voor bestuurder. => Beide: Ja EDIT 2: De auto pakt de 1000 kg over van de aanhanger (omdat dat technisch mag) en komt daarmee op de max van 3500kg. De aanhanger neemt 1000 kg in gewicht af en komt daarmee dus ook op 3500kg. Dus totaal gewicht van de combinatie blijft daarmee op 7000kg. Echter door de uitzonderingsregel kun je dus wel een aanhanger trekken welke in basis meer dan 3500kg weegt.
c) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3500 kg, trekgewicht = 3500kg, max gewicht aanhanger is 5000 kg, waarbij 1000kg kan worden overgedragen. =>
Na 2013: Nee. Voor 2013: Auto mag dus maar 3500 kg trekken, dus aanhanger mag maar voor 4500 kg worden beladen.
d) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3000 kg, trekgewicht = 4500kg, max gewicht aanhanger is 5000 kg, waarbij 1000kg kan worden overgedragen. =>
Na 2013: Nee. Voor 2013: Auto mag dus na 100kg bestuurder maar 500 kg erbij krijgen van het overdragen. Dus moet zorgen voor 500 kg schoteldruk, maar mag wel tot 4500 kg in aanhanger laden (max trekgewicht auto).

Ziet iemand nog een verbeteringspunt?

[Voor 17% gewijzigd door Koffieleut op 07-11-2019 00:19]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53

Wok

Dakloos...

Koffieleut schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:09:
[..]
b) Auto mag 1750 kg trekken, maximale gewicht auto = 1499 kg plus maximale gewicht aanhanger = 2000 kg => Je mag deze combinatie rijden met rijbewijs B, echter je mag de aanhanger niet volladen tot 2000 kg,
want de auto mag maar 1750 kg trekken. Dus je gaat onderweg met 1499+1750=3249 kg.
[..]

Of zit hier nu ook nog een foutje in?
Ja, dit klopt in elk geval al niet ;)
In geval van rijbewijs B moet je altijd uitgaan van de totale Toegestane Maximum Massa (TMM).

TMM auto = 1500kg (het gaat om een totale TMM tot en met 3500kg)
TMM aanhanger = 2000kg

In theorie mag je bovenstaande combinatie rijden met rijbewijs B. Echter, het trekgewicht van de auto is 1750kg, dus mag je deze combinatie nooit rijden met B. - EDIT - Correctie: deze combi mag je dus rijden met B mits de aanhanger slechts beladen wordt tot een totaalgewicht van max. 1750kg.

Met BE is deze combinatie alleen toegestaan mits de aanhanger inderdaad niet zwaarder beladen is dan het maximale trekgewicht van de auto, in dit geval 1750kg.

[Voor 6% gewijzigd door Wok op 04-11-2019 21:34]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik wist niet dat een aanhanger met rijbewijs b nu zwaarder mag zijn dan de auto. Is dat ook bij oudere rijbewijzen? Want het zou raar zijn dat iemand die langer zijn rijbewijs heeft minder mag (meestal mag die juist meer door strenger wordende wetgeving)

Het is sowieso vaag, het zijn Europese rijbewijzen maar zodra je de grens over bent mag je weer andere dingen. In Belgie mag je op motoren tot 125 CC als je rijbewijs B van voor 2011 is en op alle motoren als je rijbewijs van voor 1989 is. In Spanje mag dat ook, Frankrijk weet ik niet. Officieel mag je er dan niet de grens mee over maar als het in beide landen mag dan kun je toch lopend de grens over en dan weer rijden volgens de regels van het andere land..

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wok

Wok

Dakloos...

Marzman schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:34:
Ik wist niet dat een aanhanger met rijbewijs b nu zwaarder mag zijn dan de auto. Is dat ook bij oudere rijbewijzen? Want het zou raar zijn dat iemand die langer zijn rijbewijs heeft minder mag (meestal mag die juist meer door strenger wordende wetgeving).
Voor rijbewijs B zijn de regels m.b.t. het rijden met een aanhanger inderdaad versoepeld sinds 19 januari 2013. Dus ook met een rijbewijs B behaald voor die datum geldt nu de simpele wetgeving:
- TMM aanhanger <= 750kg = OK (mag dus altijd, achter elk motorvoertuig op meer dan twee wielen dat je met B mag besturen)
- TMM auto + TMM aanhanger <=3500kg = OK

Ledig gewicht van de auto doet dus niet meer ter zake.

Anekdotisch voorbeeld (ik heb ruim een jaar geleden mijn BE gehaald, om o.a. onderstaande te kunnen doen):

Leeggewicht trekkend voertuig: 1600kg
Laadvermogen trekkend voertuig: 400kg
Trekgewicht trekkend voertuig: 1800kg

Leeggewicht aanhanger: 600kg
Laadvermogen aanhanger: 2100kg

Gewicht lading: 900kg

TMM van het trekkend voertuig is dus 2000kg, TMM van de aanhanger maar liefst 2700kg, wat een totale TMM geeft van 4700kg. Met B mag ik dit dus niet rijden, zelfs niet nu het daadwerkelijke gewicht op 3500kg uitkomt (TMM auto 2000kg + werkelijk gewicht lading 1500kg).

Met BE mag ik deze combinatie dus wel rijden, want:
- TMM trekkend voertuig < 3500kg
- Trekgewicht trekkend voertuig max. 1800kg
- Werkelijk gewicht aanhanger + lading = 1500kg
dragon2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:00:
[...]

Je vergeet iets:
- TTM aanhanger <= trekvermogen auto

Nogal belangrijk!
Bv veel hybride/elec auto's mogen helemaal niks trekken dus gewoon 0 kg, maar hebben soms wel een trekhaak (voor fietsenrek). Dus ook geen kleine aanhanger toegestaan.
Mijn vorige auto woog leeg 1140 kg meen ik (TTM weet ik niet meer, iets van 1640 kg) en mocht 1300kg trekken, dus een trailer erachter van TTM 1350 mag al niet met B ookal bleef je ruim onder de 3500kg. Oplossing: die trailer terug laten keuren naar 1300 kg, of je E halen.

En je auto heeft ook een max trekgewicht indien ongeremd, meestal minder dan die 750 kg. Ook daar mag je niet boven gaan zitten.
Zie mijn reactie daarvoor ;)

Uiteraard mag je de op het kentekenbewijs opgegeven trekgewichten nooit overschrijden

[Voor 52% gewijzigd door Wok op 04-11-2019 21:05]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11
Wok schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:34:
[...]

In geval van rijbewijs B moet je altijd uitgaan van de totale Toegestane Maximum Massa (TMM).

TMM auto = 1500kg (het gaat om een totale TMM tot en met 3500kg)
TMM aanhanger = 2000kg

In theorie mag je bovenstaande combinatie rijden met rijbewijs B. Echter, het trekgewicht van de auto is 1750kg, dus mag je deze combinatie nooit rijden met B. Met BE is deze combinatie alleen toegestaan mits de aanhanger inderdaad niet zwaarder beladen is dan het maximale trekgewicht van de auto, in dit geval 1750kg.
En toch denk ik dat de TS gelijk heeft: wat de auto technisch mag trekken doet niet ter zake bij de bepaling of je met rijbewijs B een aanhanger mag trekken. Je zegt het zelf: zolang de TMM van de auto + aanhanger onder de 3.500Kg blijft mag het met rijbewijs B getrokken worden. Er is nergens een bepaling dat het trekgewicht van de auto meer moet zijn dan de TMM van de aanhanger.

Dit is wat het theorieboek er over zegt:

Neemt niet weg dat een TMM van 1.500Kg voor een auto weinig te noemen is en dat auto's die zo weinig wegen slechts zelden tot nooit een serieus trekgewicht hebben.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wok schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:43:
[...]

Voor rijbewijs B zijn de regels m.b.t. het rijden met een aanhanger inderdaad versoepeld sinds 19 januari 2013. Dus ook met een rijbewijs B behaald voor die datum geldt nu de simpele wetgeving:
- TMM aanhanger <= 750kg = OK (mag dus altijd, achter elk motorvoertuig op meer dan twee wielen dat je met B mag besturen)
- TMM auto + TMM aanhanger <=3500kg = OK

Ledig gewicht van de auto doet dus niet meer ter zake.
Je vergeet iets:

Nogal belangrijk!
Bv veel hybride/elec auto's mogen helemaal niks trekken dus gewoon 0 kg, maar hebben soms wel een trekhaak (voor fietsenrek). Dus ook geen kleine aanhanger toegestaan.
Mijn vorige auto woog leeg 1140 kg meen ik (TTM weet ik niet meer, iets van 1640 kg) en mocht 1300kg trekken, dus een trailer erachter van TTM 1350 mag al niet met B ookal bleef je ruim onder de 3500kg. Oplossing: die trailer terug laten keuren naar 1300 kg, of je E halen.

En je auto heeft ook een max trekgewicht indien ongeremd, meestal minder dan die 750 kg. Ook daar mag je niet boven gaan zitten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Je vergeet iets:

Nogal belangrijk!

Mijn vader heeft zo een 'teruggekeurde camper'. Hij kan bijna niks meenemen met dat ding, maar ja als je een zo groot mogelijke camper voor het b-rijbewijs wilt rijden :)

Hij heeft dan wel weer BE, dus een aanhangwagen met een personenwagen mag hij er dan wel weer achter hangen. Eigenlijk zijn die regels best raar.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 04-11-2019 21:05]

/▌

• GertjanO
[...]

Je vergeet iets:
Mag ik vragen waar deze regel vandaan komt? In mijn vorige post staat de uitleg van het theorieboek waarin deze regel nergens terugkomt.

Dat een aanhanger niet meer mag wegen dan dat de auto mag trekken (zowel geremd als ongeremd) is duidelijk, maar hierbij is het rijbewijs niet van belang. Ook met rijbewijs B mag de TMM van de aanhanger meer zijn dan het trekgewicht van de auto. Zolang de TMM van de auto en de aanhanger samen maar onder de 3.500Kg blijven.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

@Koffieleut helemaal correct alle onderstaande verhalen die je proberen te corrigeren zijn incorrect.
@wok een valide punt omtrent de gewichten boven de 3500 in zijn eerste reactie.
Om te kijken of je een aanhanger met een bepaald rijbewijs mag rijden kijk je eerst alleen naar de gewichten.
Klopt dat, met B of BE dan mag je gaan rijden.
Voordat je gaat rijden zorg je ervoor dat je de aanhanger niet zwaarder belaad dan is toegestaan volgens het kenteken bewijs. want als je dat alsnog doet ben je altijd illegaal bezig.

[Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 04-11-2019 21:10]

Gewoon sebastiaan

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GertjanO schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:06:
[...]

Mag ik vragen waar deze regel vandaan komt? In mijn vorige post staat de uitleg van het theorieboek waarin deze regel nergens terugkomt.

Dat een aanhanger niet meer mag wegen dan dat de auto mag trekken (zowel geremd als ongeremd) is duidelijk, maar hierbij is het rijbewijs niet van belang. Ook met rijbewijs B mag de TMM van de aanhanger meer zijn dan het trekgewicht van de auto. Zolang de TMM van de auto en de aanhanger samen maar onder de 3.500Kg blijven.
Ik denk dat dit niet mag, mijn auto mag 0 KG trekken. Maar ik zou er best incidenteel een aanhangwagen achter willen hangen. Volgens mij gaat hij daar ook echt niet meteen kapot van, ik denk dat het is dat hij anders een ander millieulabel kreeg.

Ik lees wel eens dat mensen hun auto laten herkeuren, dat zal ergens voor nodig zijn :)

/▌

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Marzman schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat dit niet mag, mijn auto mag 0 KG trekken. Maar ik zou er best incidenteel een aanhangwagen achter willen hangen. Volgens mij gaat hij daar ook echt niet meteen kapot van, ik denk dat het is dat hij anders een ander millieulabel kreeg.

Ik lees wel eens dat mensen hun auto laten herkeuren, dat zal ergens voor nodig zijn :)
Als jouw auto 0 mag trekken, dan mag jouw 0 trekken.

herkeuren gebeurd af te toe. maar dat is best prijzig en over het algemeen verlies je er de garantie van de fabrikant mee. en moet je toch een goed verhaal hebben als je perrongeluk je auto in 2en trekt.

Zo moeilijk is die test niet, 3x optrekken vanuit stilstand op een 12% helling. en 3x achter elkaar de combinatie weten stil te zetten op een helling (12%).

kan er iets naast zetten, maar als je auto dit kan met je gewenste gewicht dan kan je hem herkeuren.
of het verstandig is, tja...

Gewoon sebastiaan

• GertjanO
[...]

Het herkeuren heeft een compleet ander doel. Als voorbeeld mijn daadwerkelijke situatie: auto met een TMM van 2.000Kg en trekgewicht van 1.500Kg. Aanhanger met een leeggewicht van 500Kg en een TMM van 2.000KG. Met rijbewijs B mag ik deze niet trekken: de TMM van de combinatie is meer van 3.500Kg. Met BE mag ik de aanhanger wel trekken zolang deze daadwerkelijk niet meer dan 1.500Kg weegt. Keur ik de aanhanger terug naar een TMM van 1.500Kg, dan mag ik dezelfde aanhanger wel met enkel rijbewijs B trekken.

Een theoretisch voorbeeld: auto met een TMM van 1.900Kg en trekgewicht van 1.500Kg. Aanhanger met een TMM van 1.600Kg. Deze mag gewoon met rijbewijs B getrokken worden: de TMM van de combinatie is niet meer van 3.500Kg. De aanhanger mag daadwerkelijk echter niet meer dan 1.500Kg wegen omdat dit het maximaal trekgewicht van de auto is.

• Wok

Wok

Dakloos...

Smuggler schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:06:
[..]
Om te kijken of je een aanhanger met een bepaald rijbewijs mag rijden kijk je eerst alleen naar de gewichten.
Klopt dat, met B of BE dan mag je gaan rijden.
Je mag dan helemaal nog niet gaan rijden, want je zegt het zelf al:
Voordat je gaat rijden zorg je ervoor dat je de aanhanger niet zwaarder belaad dan is toegestaan volgens het kenteken bewijs. want als je dat alsnog doet ben je altijd illegaal bezig.
En dat gaat alleen op voor BE. Bij B moet je altijd rekenen met de TMM. Zie ook mijn vorige reactie met foto: ook als die aanhanger leeg zou zijn, zou ik die combinatie met B niet mogen rijden, want een totale TMM van 4700kg.

Zie verder ook de reactie van @GertjanO boven me :) (ah... en ik zie nu waar de ruis op de lijn is gekomen :P Ja, @GertjanO heeft het bij het rechte eind)

[Voor 6% gewijzigd door Wok op 04-11-2019 21:35]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GertjanO schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:22:
[...]

Het herkeuren heeft een compleet ander doel. Als voorbeeld mijn daadwerkelijke situatie: auto met een TMM van 2.000Kg en trekgewicht van 1.500Kg. Aanhanger met een leeggewicht van 500Kg en een TMM van 2.000KG. Met rijbewijs B mag ik deze niet trekken: de TMM van de combinatie is meer van 3.500Kg. Met BE mag ik de aanhanger wel trekken zolang deze daadwerkelijk niet meer dan 1.500Kg weegt. Keur ik de aanhanger terug naar een TMM van 1.500Kg, dan mag ik dezelfde aanhanger wel met enkel rijbewijs B trekken.

Een theoretisch voorbeeld: auto met een TMM van 1.900Kg en trekgewicht van 1.500Kg. Aanhanger met een TMM van 1.600Kg. Deze mag gewoon met rijbewijs B getrokken worden: de TMM van de combinatie is niet meer van 3.500Kg. De aanhanger mag daadwerkelijk echter niet meer dan 1.500Kg wegen omdat dit het maximaal trekgewicht van de auto is.
Dat is een andere keuring waar jij over spreekt. Je kan ook het trekvermogen van je auto laten herkeuren (en dan verlies je inderdaad de garantie van de fabrikant). Veel ecohokken mogen niks of heel weinig trekken terwijl ze dat best kunnen zonder direct kapot te gaan. Mijn Suzuki Alto mocht meer trekken dan mijn huidige auto, 750 KG, mijn huidige auto mag niks.

Dat wat jij zegt gebeurd ook inderdaad. Je hebt kleine vrachtautootjes die tot 3500 KG beladen mogen worden en je hebt dezelfde vrachtwagentjes die zwaarder beladen mogen worden maar waar niet iedereen mee mag rijden.

/▌

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]

Ik denk dat dit niet mag, mijn auto mag 0 KG trekken. Maar ik zou er best incidenteel een aanhangwagen achter willen hangen.
Dat mag dus inderdaad niet.

Om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt, kijk je naar de maximaal toegestane massa van trekkend voertuig en aanhangwagen.

Stel: Auto heeft MTM 2000kg, aanhangwagen is leeg 500kg, laadvermogen van 1000kg. MTM van auto en aanhangwagen opgeteld is 3500kg => Dus je mag het met B rijden. In dit verhaal (dus het bepalen van het benodigde rijbewijs) is het maximale trekgewicht van de auto helemaal niet interessant.

Maar vervolgens moet je natuurlijk nog wel rekening houden met het trekgewicht van de auto...

Is dat 1500kg? Dan mag je de aanhangwagen tot zijn MTM beladen
Is dat 750kg? Dan mag je nog maar 250kg meenemen
Is dat 500kg? Dan mag je met de lege aanhangwagen gaan rondrijden
Maar is het minder dan 500kg? Zoals bijvoorbeeld 0? Dan heb je gewoon pech. :+

Maar in het laatste geval is het rijbewijs dus ook niet meer interessant, ook met B+ code 96, BE, BE1 of weet ik veel wat ze nog meer verzonnen hebben mag je dan niet rijden.

[Voor 13% gewijzigd door Xander op 04-11-2019 21:48]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Koffieleut
Haha, mooi discussie. Dacht al dat dat zou gebeuren. Leuk! En als ik ernaast zit, dan pas ik mijn openingstopic graag aan.
Wok schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:34:
[...]

EDIT - Correctie: deze combi mag je dus rijden met B mits de aanhanger slechts beladen wordt tot een totaalgewicht van max. 1750kg.
Na je edit geef je mij dus eigenlijk wel weer gelijk, toch?
GertjanO schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:53:
[...]Er is nergens een bepaling dat het trekgewicht van de auto meer moet zijn dan de TMM van de aanhanger.
Jawel, als een (electra/hybride) auto geen 750kg mag trekken, dan mag dat niet wegens specificaties van de auto, volgende reactie is wat dat betreft beter:
[...]
Je vergeet iets:
Tuurlijk helemaal gelijk, daar waar ik schreef: "maximaal totaal gewicht 750 kg mag achter elk auto", geldt natuurlijk alleen als de auto dat ook daadwerkelijk mag trekken. Ik was er op bedacht het goed te omschrijven bij de BE regels, maar dat regeltje had ook al bij B kunnen staan => Nu ge-edit.
Smuggler schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:06:
@Koffieleut helemaal correct alle onderstaande verhalen die je proberen te corrigeren zijn incorrect.
Buiten wat schoonheids verbeteringen, denk ik ook. Wel komisch dat niemand aanhaakt op de toch iet wat rare "verplaatsen van gewicht". Want daar zit de crux in het echte verschil tussen een voor 2013 rijbewijs en daarna. Geen enkele pagina legt dat goed uit.

Verder zijn er natuurlijk nog restricties op of je kogel wel dat mag hebben, of de aanhanger aan de bij wet gestelde eisen voldoet qua reminrichting ed. Maar dat maakt het verhaal nog minder overzichtelijk en heb ik er daarom buiten gelaten.

[Voor 16% gewijzigd door Koffieleut op 05-11-2019 02:59]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:48
(...)c) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3500 kg, trekgewicht = 4500kg, max gewicht aanhanger is 4500 kg, waarbij 1000kg kan worden overgedragen & 100 kg voor bestuurder. => Beide: Ja (dus met nieuw rijbewijs onderweg met 8000 kg).
(...)
Dit klopt niet, de 1000 kg die op de auto rust (dus met schotel in plaats van kogel), gaat ten koste van het laadvermogen van de auto, en moet je dus niet bij het geheel optellen. De auto is 2400+100+1000 kg = 3500 kg, + 3500 kg van de aanhanger. Dus totaal tmm blijft 7000 kg, niet 8000 kg.

Je zal dan ook wel daadwerkelijk deze ideale verdeling moeten halen, en moeten zorgen dat de aanhanger met 1000 kg op de assen van de auto drukt, en maar met 3500 kg op de assen van de aanhanger zelf.

iRacing Profiel

• Koffieleut
Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 01:19:
[...]Dit klopt niet, de 1000 kg die op de auto rust (dus met schotel in plaats van kogel), gaat ten koste van het laadvermogen van de auto, en moet je dus niet bij het geheel optellen. De auto is 2400+100+1000 kg = 3500 kg, + 3500 kg van de aanhanger. Dus totaal tmm blijft 7000 kg, niet 8000 kg.
Ja natuurlijk, je hebt gelijk. Dus concluderend: Die uitzonderingsregel voor opleggers en middenasaanhangwagens helpt bij het trekken van een aanhanger boven de 3500kg, maar totale treingewicht zal daarbij nog steeds nooit boven de 7000kg komen.

EDIT 2 zet ik erin.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Marzman schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:34:
Het is sowieso vaag, het zijn Europese rijbewijzen maar zodra je de grens over bent mag je weer andere dingen.
Dit betekend vooral dat je rijbewijs gewoon ook erkend wordt in de andere lidstaten van de EU. Mocht dit niet het geval zijn moeten ofwel lidstaten individueel overeenkomsten hiervoor gaan afsluiten danwel moeten de inwoners individueel ervoor zorgen dat zij in orde zijn met hun rijbewijs in andere lidstaten waarzij naartoe willen gaan.

Er is heel veel in de EU dat niet eengemaakt is wat veel eenvoudiger zou zijn als het dat wel was. Maar men moet een fijne balans respecteren tussen te veel EU en niet genoeg EU.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ben ik hier de enige die kriebels krijgt van TMM ipv MTM. :D

• Wild Chocolate
SadisticPanda schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:14:
Ben ik hier de enige die kriebels krijgt van TMM ipv MTM. :D
Want?
Volgens mij is de officiële/gebruikelijke term toch echt toegestane maximum massa.

iRacing Profiel

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01
Heb afgelopen weekend wat stenen versleept in een aanhangertje.

Aanhanger (geremde enkelasser met eigen kenteken)
Eigen gewicht: 260kg
TMM: 1300kg

Auto
Ledig / rijklaar: 1254kg / 1354kg
TMM: 1735kg
Aanhangwagen geremd: 1611kg

Ik heb een rijbewijs B. Er was wat twijfel, maar volgens mij mag ik hier gewoon mee rijden.

Sinds kort is er bij https://ovi.rdw.nl overigens ook een waarde toegevoegd bij mijn auto: Maximum massa samenstel. In mijn geval mag mijn combinatie niet meer wegen dan 3035kg.

[Voor 7% gewijzigd door FastFred op 05-11-2019 08:44]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:36
En precies om deze onduidelijke regels te omzeilen heb ik BE gehaald jaren terug :D

• FastFred
Drardollan schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:52:
En precies om deze onduidelijke regels te omzeilen heb ik BE gehaald jaren terug :D
Dat ben ik dus ook van plan, ben je van het hele gezeik af en hoef je alleen nog te letten op wat de aanhanger maximaal mag hebben en wat de auto maximaal mag trekken :P

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:36
FastFred schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:54:
[...]

Dat ben ik dus ook van plan, ben je van het hele gezeik af en hoef je alleen nog te letten op wat de aanhanger maximaal mag hebben en wat de auto maximaal mag trekken :P
Inderdaad, en aangezien de politie over het algemeen de regels ook niet tot in detail kent scheelt het ook mocht je aanhouden worden.

Eigenlijk zou iedereen gewoon BE moeten halen. Het is geen moeilijk examen, maar je pikt er toch wat belangrijke dingen bij op die je anders misschien niet wist.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Koffieleut schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 02:27:
[...]

Ja natuurlijk, je hebt gelijk. Dus concluderend: Die uitzonderingsregel voor opleggers en middenasaanhangwagens helpt bij het trekken van een aanhanger boven de 3500kg, maar totale treingewicht zal daarbij nog steeds nooit boven de 7000kg komen.

EDIT 2 zet ik erin.
Aanvullend: dit zijn de bekende BE combinaties. Oftewel een busje met oplegger. Met een normale trekhaak is het niet mogelijk om 1000 kg over te dragen op het trekkend voertuig.

• Wok

Wok

Dakloos...

Koffieleut schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:45:
Haha, mooi discussie. Dacht al dat dat zou gebeuren. Leuk! En als ik ernaast zit, dan pas ik mijn openingstopic graag aan.

[...]

Na je edit geef je mij dus eigenlijk wel weer gelijk, toch?
Klopt. Ik haalde zelf twee zaken door elkaar. Mea culpa :)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:37:
[...]

Want?
Volgens mij is de officiële/gebruikelijke term toch echt toegestane maximum massa.
"Toegestane Maximale Massa."...niet maximum.

Maximum massa is Vlaams waar maximum wel als een bijwoord kan gebruikt worden. B)

Maximale toegelaten massa = MTM => Vlaamse versie.

Nuja altijd al geweest dat Vlamingen beter zijn in Nederlands dan de Nederlands zelf (10 voor taal/groot dictee der Nederlandse taal :+ )

/offtopic

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:37
; Kijkt naar zijn NL rijbewijs en is heel blij dat hij BE in Nov. 2010 heeft behaald ;)

• Joris748
  • Nu online
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:22:
; Kijkt naar zijn NL rijbewijs en is heel blij dat hij BE in Nov. 2010 heeft behaald ;)
Uit nieuwsgierigheid. Wat voor aanhangers rijd jij , die niet toegestaan zijn onder de nieuwe regels? Met 3500 kg TMM heb je al een flinke aanhanger.

* Joris748 is erg blij met zijn 4 jaar geleden gehaalde rijbewijs BE.

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 11:39
Deze app maakt ergens nog een tweedeling tussen onder de 12 ton of er boven, wat het nut hiervan is voor B/BE/B+C95 rijbewijzen is mij onduidelijk, daar in de praktijk er nooit een 3500kg (B rijbewijs) voertuig ooit een typegoedkeuring heeft gehad voor het trekken van 8500 kg.
Deze gedrochten bestaan wel hoor, zie bijvoorbeeld de kentekens 45-VHS-5 (http://ultra-lite.nl/detail/?id=2035229) of 26-VGR-1 (http://ultra-lite.nl/detail/?id=1996774) maar als occasionele BE-rijder (oud rijbewijs) zou ik me niet prettig voelen om hiermee rond te rijden.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:37
Joris748 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:34:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Wat voor aanhangers rijd jij , die niet toegestaan zijn onder de nieuwe regels? Met 3500 kg TMM heb je al een flinke aanhanger.

* Joris748 is erg blij met zijn 4 jaar geleden gehaalde rijbewijs BE.
In het verleden had ik zo een 2500kg autoambulance-aanhanger toen vervoerde ik nog wel eens een oldtimer.
Nu gebruik ik het zelden mijn BE. In de toekomst wil zo een 4 jaar voor mijn pensioen een BE-oplegger camper zelf gaan bouwen.

• Wild Chocolate
Thijs8472 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:34:
[...]

Deze gedrochten bestaan wel hoor, zie bijvoorbeeld de kentekens 45-VHS-5 (http://ultra-lite.nl/detail/?id=2035229) of 26-VGR-1 (http://ultra-lite.nl/detail/?id=1996774) maar als occasionele BE-rijder (oud rijbewijs) zou ik me niet prettig voelen om hiermee rond te rijden.
Precies, dat zijn de combinaties die aanleiding waren om de regels aan te passen. Kan men goedkoop vrachtvervoer doen met ongeschoold personeel, dat zich niet aan de rijtijdenwet hoeft te houden.

iRacing Profiel

• FastFred
Drardollan schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:56:
Eigenlijk zou iedereen gewoon BE moeten halen. Het is geen moeilijk examen, maar je pikt er toch wat belangrijke dingen bij op die je anders misschien niet wist.
Eigenlijk moet ook iedereen een keer in een vrachtwagen gereden hebben op een parkeerplaats, dodenhoekcursus vrachtwagen, slipcursus auto etc.

Maar we hebben van die heldere lichtjes in Nederland die al 5 pogingen (of meer, die heb je ook) hebben om hun B te halen. Toen ik theorie voor B deed 11 jaar geleden toen zat er eentje naast me die voor de 9e poging ging :X

• Joris748
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:57:
[...]

Eigenlijk moet ook iedereen een keer in een vrachtwagen gereden hebben op een parkeerplaats, dodenhoekcursus vrachtwagen, slipcursus auto etc.

Maar we hebben van die heldere lichtjes in Nederland die al 5 pogingen (of meer, die heb je ook) hebben om hun B te halen. Toen ik theorie voor B deed 11 jaar geleden toen zat er eentje naast me die voor de 9e poging ging :X
Ach over 10-15 jaar is dat allemaal niet meer nodig door zelfrijdende auto’s;)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:22:
Kijkt naar zijn BE uit 2002. o<:) *cries*

Nuja, nuja voor de zwaarde vrachten tractor, dender dender met 30 ton in je aanhanger tegen 45 per uur. Nog van te tijd dat je geen rijbewijs nodig had om die dingen te besturen... :D (dus ik ook nog altijd niet) 8)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
Het zijn 2 losse zaken:

Mag mijn auto de aanhanger trekken:
Dit staat los van het rijbewijs. Een auto is wel/niet goedgekeurd om een maximaal gewicht te trekken.
Hierbij wordt er gekeken naar het actuele gewicht. Dus ledig laadvermogen + lading (en niet Toegestane Maximum Massa van de aanhanger)

Benodigd rijbewijs:
Tot 750kg:
Mag altijd

Vanaf 750kg:
Hier wordt er altijd gerekend met de optelsoms van Toegestane Maximum Massa trekkend voertuig + Toegestane Maximum Massa aanhanger. Het maakt dus niets uit hoeveel je laadt, het gaat om het Toegstaand Maximum Massa.Als de optelsom lager of gelijk aan 3500 is, mag je er met een B rijbewijs mee rijden.

Voorbeeldje:
Mijn auto heeft een TMM van 2070KG, mag 1800 KG trekken en mijn caravan heeft een TMM van 1500 kg. 1500+2070 = 3570 dus mijn auto mag het voertuig trekken maar ik heb een rijbewijs BE nodig.

Wat ik heb gedaan is dat ik de TMM van de auto heb aangepast naar 2000. Hierdoor mag ik in theorie 70kg minder bagage laden maar is het totaal 1500+2000=3500 geworden en mag ik er mee rijden :)

Voor de visueel ingestele onder ons:
edit: nu voor alle situaties

[Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 05-11-2019 20:46]

CISSP! Drop your encryption keys!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:20
laurens0619 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:07:
Het zijn 2 losse zaken:

Mag mijn auto de aanhanger trekken:
Dit staat los van het rijbewijs. Een auto is wel/niet goedgekeurd om een maximaal gewicht te trekken.
Hierbij wordt er gekeken naar het actuele gewicht. Dus ledig laadvermogen + lading (en niet Toegestane Maximum Massa van de aanhanger)

Benodigd rijbewijs:
Hier wordt er altijd gerekend met de optelsoms van Toegestane Maximum Massa trekkend voertuig + Toegestane Maximum Massa aanhanger. Het maakt dus niets uit hoeveel je laadt, het gaat om het Toegstaand Maximum Massa.Als de optelsom lager of gelijk aan 3500 is, mag je er met een B rijbewijs mee rijden.

Voorbeeldje:
Mijn auto heeft een TMM van 2070KG, mag 1800 KG trekken en mijn caravan heeft een TMM van 1500 kg. 1500+2070 = 3570 dus mijn auto mag het voertuig trekken maar ik heb een rijbewijs BE nodig.

Wat ik heb gedaan is dat ik de TMM van de auto heb aangepast naar 2000. Hierdoor mag ik in theorie 70kg minder bagage laden maar is het totaal 1500+2000=3500 geworden en mag ik er mee rijden :)

Is dat realistisch? In mijn geval wel. Mijn auto is ledig 1580 KG en is een cabrio. Dat ik er niet meer dan 420KG aan bagage in krijg is redelijk plausibel (voorbeeld, er kunnen technisch wel 4 personen in maar dat doe je in de praktijk haast nooit, helemaal niet met caravan erachteR)
Dit dus, zo heb ik het vorig jaar ook geleerd toen ik mijn BE haalde.

• Koffieleut
Thijs8472 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:34:
[...]Deze gedrochten bestaan wel hoor, zie bijvoorbeeld de kentekens 45-VHS-5 (http://ultra-lite.nl/detail/?id=2035229) of 26-VGR-1 (http://ultra-lite.nl/detail/?id=1996774) maar als occasionele BE-rijder (oud rijbewijs) zou ik me niet prettig voelen om hiermee rond te rijden.
Tjonge, 15 en 14 tons combinaties... Da's veuhl. En dik 10 ton laadvermogen op de aanhanger, dan kun je dus 5 auto's van 2 ton erop zetten (als dat ruimte technisch gaat). Heftig. Heb het aangepast, dank voor input!
laurens0619 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:07:
Benodigd rijbewijs:

Voor de visueel ingestele onder ons:
[Afbeelding]
Nee dus, uitleg klopt niet, plaatje klopt niet.

Je mag (als het voertuig het mag trekken, wat meestal wel het geval is bij een 3500 kg auto) er nog een (ongeremde) aanhanger achter hangen van 750 kg. Dus het is tot 4250 kg.

• Wok

Wok

Dakloos...

Koffieleut schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:18:
[...]

Tjonge, 15 en 14 tons combinaties... Da's veuhl. En dik 10 ton laadvermogen op de aanhanger, dan kun je dus 5 auto's van 2 ton erop zetten (als dat ruimte technisch gaat). Heftig. Heb het aangepast, dank voor input!

[...]

Je mag (als het voertuig het mag trekken, wat meestal wel het geval is bij een 3500 kg auto) er nog een (ongeremde) aanhanger achter hangen van 750 kg. Dus het is tot 4250 kg.
Dat geldt alleen bij een aanhanger met een TMM van maximaal 750kg. Dan kun je dus theoretisch tot een totale TMM komen van 4250kg.

Bij aanhangers met een hogere TMM dan 750kg, is de limiet op de totale TMM wel degelijk 3500kg. Dat staat dus ook correct aangegeven in het plaatje.

Wil je ook tot en met 4250kg totale TMM kunnen rijden met aanhangers met een hogere TMM dan 750kg, dan moet je BE hebben óf B+ (B met code 96). Bij die laatste geldt dus een totale TMM van maximaal 4250kg.

• Koffieleut
Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:07:
[...]Dat geldt alleen bij een aanhanger met een TMM van maximaal 750kg. Dan kun je dus theoretisch tot een totale TMM komen van 4250kg.

Bij aanhangers met een hogere TMM dan 750kg, is de limiet op de totale TMM wel degelijk 3500kg. Dat staat dus ook correct aangegeven in het plaatje.
Hoezo theoretisch? Praktisch kan ook prima.

En het plaatje is tenminste discutabel. Want: "Is de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig plus de aanhangwagen meer dan 3500 kg?" geeft weer mogelijkheid tot discussie (ik heb mijn aanhanger niet vol geladen).
Correct omschreven zou er moeten staan:
Is de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig plus de toegestane maximum massa van de aanhangwagen meer dan 3500 kg?

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-04 10:51
Leuk topic!
Ik kom er net achter dat ik al jaren rondrij met een 'illegale' combinatie voor mijn B-rijbewijs.......
Auto TMM 2440kg + vouwwagen TMM 1280kg.
Ik dacht altijd dat voor de auto het ledig gewicht telde.

Nu toch maar eens haast maken met mijn BE!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:11

Destruction

(ex-)Automonteur

In grote lijnen eens met je OP en de aan/opmerkingen van @Wok, echter:
- Rijbewijs B:
1) Een (ongeremde) aanhanger van maximaal totaal gewicht 750 kg mag achter elk auto (EDIT: Mits het trekgewicht van de auto het toelaat) van maximaal totaal gewicht 3500 kg, dus in basis maximaal 4250 kg.
Als je alleen Rijbewijs B hebt en je gaat rijden met een voertuig met een TMM van 3500kg, mag je achter dat voertuig geen aanhanger meer trekken. Immers komt de TMM van de combinatie dan (ver) boven de 3500kg uit.

Dus de TMM van een voertuig mag bij Rijbewijs B nooit hoger zijn dan 3500kg incl. een evt. aanhanger.

* Destruction heeft al een aantal jaren BE, het 'oude' BE zogezegd.

[Voor 3% gewijzigd door Destruction op 05-11-2019 18:49]

Ford Transit 2.2 TDCi '08 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Wok

Wok

Dakloos...

@Destruction Als ik de site van de Rijksoverheid erbij pak:
Aanhanger trekken met rijbewijs B

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
• een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Dit lijkt toch echt te impliceren dat totale TMM van de combinatie maximaal 3500kg mag zijn als de TMM van de aanhanger hoger is dan 750 kg en dat die beperking dus NIET geldt bij aanhangers met een TMM <= 750kg (en je dus een totale TMM voor de combinatie van 4250kg kunt hebben).

Klik ik dan nog een deurtje verder bij de Rijksoverheid, dan lijkt dat ook bevestigd te worden:
Rijbewijs afhankelijk van gewicht auto

Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Is het voertuig zwaarder? Dan heeft u een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig.

Rijden met een aanhanger

Wilt u een aanhanger of caravan achter uw auto vervoeren? Dan heeft u in sommige gevallen een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig. Dit is het geval als:

het gewicht van de aanhanger of oplegger meer is dan 750 kilo, en
• het gewicht van de auto en de aanhanger samen meer is dan 3.500 kilo.

Met het gewicht wordt hier de toegestane maximummassa bedoeld. Dit is het lege gewicht + het maximale laadvermogen.
(let op het dikgedrukte woordje 'en': het gaat dus om de combinatie van factoren)

Een aanhanger met een TMM van maximaal 750kg mag je dus te allen tijde met rijbewijs B achter je auto knopen (mits het trekgewicht ook volgens het kentekenbewijs mogelijk is).

[Voor 40% gewijzigd door Wok op 05-11-2019 19:09]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Wok Volgens mij geldt bij Rijbewijs B een beperking tot 3500kg, hoe dan ook... Anyhow, ik heb o.a de Politie een situatie geschetst en de vraag gesteld hoe dat nu precies zit. Mijn vraag komt erop neer: Stel, u zet een auto met TMM van 3500kg met daarachter een aanhanger (TMM 750kg) aan de kant, bestuurder heeft alleen B. Zit bestuuder dan fout? :P

Ford Transit 2.2 TDCi '08 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Wok

Wok

Dakloos...

@Destruction Ook de RDW is er vrij stellig in:
Rijbewijscategorie B

De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.
En ook op infopolitie.nl staat hetzelfde:
Voorbeeld 4

Toegestane maximum massa trekkend voertuig: 3000 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 750kg.

Vereist: Rijbewijs B

Reden:
De toegestane maximum massa van de hele combinatie is wel meer dan 3500 kg, maar omdat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer is dan 750 kg, blijft een B rijbewijs voldoende.
En voor de volledigheid: ook de ANWB is er duidelijk over:
Een aanhanger met een toegestane maximum massa tot 750 kg mag altijd met rijbewijs B getrokken worden, ook als de totale treinmassa boven 3500 kg uitkomt.

[Voor 36% gewijzigd door Wok op 05-11-2019 19:45]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Voorlopig antwoord: Men komt er niet uit, en zet de vraag door. Ik ben toch wel benieuwd naar de uiteindelijke reactie :)

Alles in het kader van duidelijkheid, zeg maar :)

• laurens0619
[b]Koffieleut schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:18

Ik was Inderdaad vergeten te vermelden dat het om geremde aanhangwagens zwaarder dan 750kg ging ongeremd.

Voor aanhangers lichter dan 750kg mag je in theorie 3500+750 rijden inderdaad. Heb het even duidelijker gemaakt in mijn post

[Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 05-11-2019 20:46]

• Wok

Wok

Dakloos...

@laurens0619 ^^ Geremd of ongeremd doet niet helemaal ter zake ;) Een geremde aanhanger met een TMM <= 750 kg mag je ook altijd met B rijden ;)

(feit is inderdaad wel dat een aanhanger met een TMM >750 kg sowieso altijd geremd moet zijn (en een eigen kenteken moet hebben))

• laurens0619
Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:07:
@laurens0619 ^^ Geremd of ongeremd doet niet helemaal ter zake ;) Een geremde aanhanger met een TMM <= 750 kg mag je ook altijd met B rijden ;)

(feit is inderdaad wel dat een aanhanger met een TMM >750 kg sowieso altijd geremd moet zijn (en een eigen kenteken moet hebben))
je hebt helemaal gelijk!

• MikeyMan
  • Laatst online: 19:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nou mis was met de oude regels. Gewoon lekker je BE halen als je met een aanhanger aan de slag wilt lijkt me prima...

Als je dat gepruts van sommige lui met aanhangers ziet :X

Dat gezegd hebbende, liever een grote aanhanger erachter dan zo'n kleine kruiwagen :X

• Wok

Wok

Dakloos...

@MikeyMan De oude regels waren best omslachtig: je mocht een aanhanger met een TMM >750kg trekken met B, maar die TMM mocht dan weer niet meer zijn dan het leeggewicht van de trekkende auto én de TMM van de aanhanger + de TMM van de auto mochten dan weer niet meer zijn dan 3500kg.

Dat was best verwarrend, want buurman mocht een aanhanger dan wel rijden met B, maar diezelfde aanhanger mocht jij dan niet rijden, puur omdat jouw auto 200kg (bijvoorbeeld) lichter was qua leeggewicht, terwijl het de auto het technisch wel zou kunnen...

Bovendien moest je dan rekenen met zowel het leeggewicht als het maximumgewicht van de auto, terwijl voor de aanhanger alleen het maximumgewicht telde. Nu gaat het alleen om de maximale gewichten van zowel auto als aanhanger.

De nieuwe/huidige regels zijn er dus gekomen om e.e.a. te versimpelen én om gelijk te trekken in de gehele EU.

[Voor 14% gewijzigd door Wok op 05-11-2019 21:30]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wok dat had ook makkelijker gekund... Tot 750kilo rijbewijs B, alles erboven BE ;)

• Xander
  • Nu online
Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:27:
@MikeyMan De oude regels waren best omslachtig: je mocht een aanhanger met een TMM >750kg trekken met B, maar die TMM mocht dan weer niet meer zijn dan het leeggewicht van de trekkende auto én de TMM van de aanhanger + de TMM van de auto mochten dan weer niet meer zijn dan 3500kg.

Dat was best verwarrend, want buurman mocht een aanhanger dan wel rijden met B, maar diezelfde aanhanger mocht jij dan niet rijden, puur omdat jouw auto 200kg (bijvoorbeeld) lichter was qua leeggewicht, terwijl het de auto het technisch wel zou kunnen...
Zoiets blijf je natuurlijk houden met de nieuwe regels. Om even een voorbeeld uit dit topic aan te halen:
Vette73 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:18:
Ik kom er net achter dat ik al jaren rondrij met een 'illegale' combinatie voor mijn B-rijbewijs.......
Ik mag diezelfde aanhangwagen wel trekken met alleen B, want mijn auto heeft een MTM van 1900kg en 1900+1280 < 3500.

Met de nieuwe regels wordt je met alleen B rijbewijs dus soms juist "gedwongen" om een lichtere auto te kiezen. Dit levert vast niet een stabielere, fijner rijdende of veiligere combinatie op. Wat dat betreft viel er ook wel iets te zeggen voor de oudere regels. Met de oude regels had ik die kar ook niet mogen trekken want het ledig gewicht van mijn auto is <1280kg.

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 05-11-2019 21:35]

• Wok

Wok

Dakloos...

@MikeyMan Dat was misschien nog wel beter geweest ja :) of überhaupt gewoon BE om met een aanhanger te mogen rijden, getuige hetgeen jij zelf ook al zegt: "Als je dat gepruts van sommige lui met aanhangers ziet :X "

• Joris748
  • Nu online
Xander schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:32:
[...]

Zoiets blijf je natuurlijk houden met de nieuwe regels. Om even een voorbeeld uit dit topic aan te halen:

[...]

Ik mag diezelfde aanhangwagen wel trekken met alleen B, want mijn auto heeft een MTM van 1900kg en 1900+1280 < 3500.

Met de nieuwe regels wordt je met alleen B rijbewijs dus soms juist "gedwongen" om een lichtere auto te kiezen. Dit levert vast niet een stabielere, fijner rijdende of veiligere combinatie op. Wat dat betreft viel er ook wel iets te zeggen voor de oudere regels.
Belangrijk voordeel (voor de politie) is dat er nu met alleen kentekenbewijzen gecontroleerd kan worden of iemand een bepaalde combinatie mag rijden.

Een weegbrug is alleen nog nodig om te bepalen of het maximale trekgewicht van de auto en/of laadvermogen van de aanhanger niet wordt overschreden.
Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:33:
@MikeyMan Dat was misschien nog wel beter geweest ja :) of überhaupt gewoon BE om met een aanhanger te mogen rijden, getuige hetgeen jij zelf ook al zegt: "Als je dat gepruts van sommige lui met aanhangers ziet :X "
Hele volksstammen hebben tot ergens begin jaren 80 hun BE nog bij hun B gekregen. Zullen ongetwijfeld flink wat prutsers tussen zitten :+

[Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 05-11-2019 21:44]

• Wok

Wok

Dakloos...

Leuk topic!

Jij hebt dus altijd al illegaal gereden met die combinatie :X ;) (dus ook met de regels van voor 2013).

Jouw treingewicht (= TMM auto + TMM aanhanger) is > 3500kg, dus dat is nooit legaal geweest. :P

• Xander
  • Nu online
Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:40:
[...]

Jij hebt dus altijd al illegaal gereden met die combinatie :X ;) (dus ook met de regels van voor 2013).

Jouw treingewicht (= TMM auto + TMM aanhanger) is > 3500kg, dus dat is nooit legaal geweest. :P
Maar met een vorige auto mocht hij wellicht wel rijden met dezelfde vouwwagen. Helemaal logisch vind ik de regels nog niet. :)

Kwam een tijdje terug ergens een casus tegen. Iemand was met caravan onderweg in Frankrijk en kreeg autopech. Verzekering / wegenwacht regelde een vervangende auto voor het restant van zijn reis. Waarbij natuurlijk werd gelet op dat deze auto de caravan mocht trekken.

Auto was alleen wel iets zwaarder waardoor de bestuurder de combinatie niet meer mocht rijden. Zie dat maar eens met overtuigende argumenten uit te leggen? :?

Met B een aanhangwagen tot 750kg en BE nodig voor al het zwaardere zou het geheel wel een stuk simpeler maken.

• Wok

Wok

Dakloos...

Joris748 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:38:

[...]

Hele volksstammen hebben tot ergens begin jaren 80 hun BE nog bij hun B gekregen. Zullen ongetwijfeld flink wat prutsers tussen zitten :+
Ja, iedereen die voor 1 januari 1984 rijbewijs B aanvroeg, kreeg E er gewoon bij, dus er zijn heel veel 55-plussers die met onbeperkt gewicht aan de haak mogen rijden zonder ook maar enige ervaring :X (of erger nog: die mogen dus ook gewoon zo'n 15-tons BE-opleggercombinatie besturen :'( )

[Voor 9% gewijzigd door Wok op 05-11-2019 21:54]

• Joris748
  • Nu online
Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:52:
[...]

Ja, iedereen die voor 1 januari 1984 rijbewijs B aanvroeg, kreeg E er gewoon bij, dus er zijn heel veel 55-plussers die met onbeperkt gewicht aan de haak mogen rijden zonder ook maar enige ervaring :X (of erger nog: die mogen dus ook gewoon zo'n 15-tons BE-opleggercombinatie besturen :'( )
Ja, tijden veranderen. Mijn pa heeft zijn vrachtwagenrijbewijs gehaald in een Opel Blitz. De gemiddelde Sprinter van nu is al groter _O- en kan harder dan meeste personenauto’s uit die tijd |:(

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ Dat dus... Mijn vader is 72 en heeft ook pas in de jaren '70 zijn B-rijbewijs gehaald. Hij heeft dus zo'n 'gratis BE'-rijbewijs. Nu is mijn vader best een ok chauffeur en kan hij ook prima overweg met (zwaardere) aanhangers, maar ik moet er niet aan denken dat hij achter het stuur van zo'n BE-opleggercombinatie kruipt...

• Koffieleut
Leuk topic!

Of je laat de vouwwagen terug keuren naar 1059 kg.

@ Iedereen die nog niet overtuigd is van de 4250 kg, de (door mij ook niet helemaal goed bevonden, maar dat wat ik vind geef ik altijd netjes bij de politie eeuh gemeente tegenwoordig af) politie academie app: https://webapps.politieac...gwerk/rijbewijs#page-6156

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:57:
[...]

Ja, tijden veranderen. Mijn pa heeft zijn vrachtwagenrijbewijs gehaald in een Opel Blitz. De gemiddelde Sprinter van nu is al groter _O- en kan harder dan meeste personenauto’s uit die tijd |:(
De gemiddelde sprinter heeft, waarschijnlijk, maar beperkt extra laadvermogen gekregen, terwijl hij wel vele malen zwaarder is en beter remmen heeft... Kwestie van perspectief. Net zoals je vroeger bij je C rijbewijs ook gelijk je D (bus) erbij kreeg.... en alles met aanhanger.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Koffieleut schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:54:
[...]

Of je laat de vouwwagen terug keuren naar 1059 kg.

@ Iedereen die nog niet overtuigd is van de 4250 kg, de (door mij ook niet helemaal goed bevonden, maar dat wat ik vind geef ik altijd netjes bij de politie eeuh gemeente tegenwoordig af) politie academie app: https://webapps.politieac...gwerk/rijbewijs#page-6156

[Afbeelding]
Ik kreeg nu inderdaad ook het antwoord dat je in zo'n geval 750kg mag trekken met rijbewijs B, als het trekkende voertuig zelf al een TMM van 3500kg heeft. Waarschijnlijk is dat dan ook veranderd in 2013, voor die tijd mocht het niet, getuige de bekeuring die een vriend van me kreeg omdat-ie achter een Iveco Daily bakwagen (TMM 3500kg) nog een kleine aanhanger had geknoopt zonder E achter B.

• Koffieleut
Destruction schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:10:
[...]
Waarschijnlijk is dat dan ook veranderd in 2013, voor die tijd mocht het niet, getuige de bekeuring die een vriend van me kreeg omdat-ie achter een Iveco Daily bakwagen (TMM 3500kg) nog een kleine aanhanger had geknoopt zonder E achter B.
Of mevrouw/hermafrodiet/heer agent wist ook de regels niet exact. Maar dat zou leuk zijn om te weten. 3 minuten internetten levert geen antwoord hierop.

Iemand die het weet?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens de Regeling rijbewijzen, artikel 15, is de definitie van categorie B als volgt:
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig
Deze tekst is ingegaan op 19 januari 2013.

Daarvoor was de definitie:
motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg
Deze definitie was al zo sinds oktober 2001 (dat is de vroegste versie van het "Reglement rijbewijzen" die via wetten.overheid.nl beschikbaar is).

De regel dat de TMM van de aanhanger niet meer mocht zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is dus op 19 januari 2013 geschrapt. Maar er staat dus niks anders dan nu voor wat betreft aanhangers < 750kg TMM.

Volgens mij is de "mits in dat geval ... samenstelsel ... < 3500 kg" ook niet anders uit te leggen dan als behorende bij het stuk "dan wel > 750 kg". Wat is anders (nu nog) het onderscheid tussen < 750 kg en > 750 kg? De tekst van vóór 2013 is wel iets verwarrender, omdat het stuk m.b.t. het treingewicht met "en" begint en dus mogelijk gelezen kan worden als iets dat slaat op alles wat er voor staat. Wellicht komt daar de verwarring vandaan.

Volgens mij staan er in elk geval op dit moment 3 aparte subcategorieën in het artikel waarvoor B geldig is:
  • auto <= 3500 kg (het stuk tot ", alsmede")
  • auto <= 3500 kg + aanhanger <= 750 kg ("alsmede ... niet meer bedraagt dan 750 kg")
  • auto <= 3500 kg + aanhanger > 750 kg + treingewicht <= 3500 kg ("dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits ... samenstelsel ... niet meer bedraagt dan 3500 kg")

[Voor 11% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-11-2019 19:12]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Koffieleut
Leuk Herko, dank. Zet het er nog even bij in de openingspost.

Dus
of de Iveco bakwagen had een (speciale) typegoedkeuring waarbij ie 0 of althans minder dan 750kg mocht trekken (bv.: VJ-660-D is een 3325kg (max 3500kg) Fiat Ducato 2,5D met 0kg trekgewicht)

of de vriend van Destruction is een oor aangenaaid.

[Voor 48% gewijzigd door Koffieleut op 07-11-2019 00:37]

• Vette73
Koffieleut schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:26:
of de Iveco bakwagen had een (speciale) typegoedkeuring waarbij ie 0 of althans minder dan 750kg mocht trekken (bv.: VJ-660-D is een 3325kg (max 3500kg) Fiat Ducato 2,5D met 0kg trekgewicht)
In dit geval zou je volgens mij geen bekeuring moeten krijgen voor het rijden zonder geldig (BE-)rijbewijs (feitcode K 055), maar voor het rijden in een combinatie die niet meer voldoet aan de technische eisen (feitcode een of andere p 171 of p 172)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Wok schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:05:
^^ Dat dus... Mijn vader is 72 en heeft ook pas in de jaren '70 zijn B-rijbewijs gehaald. Hij heeft dus zo'n 'gratis BE'-rijbewijs. Nu is mijn vader best een ok chauffeur en kan hij ook prima overweg met (zwaardere) aanhangers, maar ik moet er niet aan denken dat hij achter het stuur van zo'n BE-opleggercombinatie kruipt...
Erger nog....Die vaders mogen ook zomaar op een dikke motorfiets kruipen zonder enige rijschool...

Vette R1 / GSXR1000 en gaan op je 72 jaar :D :+

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 16:49
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:03:
Volgens mij staan er in elk geval op dit moment 3 aparte subcategorieën in het artikel waarvoor B geldig is:
  • auto <= 3500 kg (het stuk tot ", alsmede")
  • auto <= 3500 kg + aanhanger <= 750 kg ("alsmede ... niet meer bedraagt dan 750 kg")
  • auto <= 3500 kg + aanhanger > 750 kg + treingewicht <= 3500 kg ("dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits ... samenstelsel ... niet meer bedraagt dan 3500 kg")
Dat lijkt me inderdaad juist als ik kijk naar artikel 4 van de derde rijbewijsrichtlijn (richtlijn 2006/126/EG):
b) categorie B:

motorvoertuigen met een toegestane maximum massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder niet meegerekend; aan de motorvoertuigen van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld mits de toegestane maximum massa daarvan niet meer bedraagt dan 750 kg.

Onverminderd de bepalingen inzake de regels voor typegoedkeuring van de betrokken voertuigen, kan aan de motorvoertuigen van deze categorie een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld mits de toegestane maximum massa van dit samenstel niet meer bedraagt dan 4 250 kg. Voor zulke samenstellen met een massa van meer dan 3 500 kg eisen de lidstaten overeenkomstig de bepalingen van bijlage V, dat een dergelijk samenstel slechts mag worden bestuurd indien de bestuurder
— een opleiding heeft voltooid, of
— geslaagd is voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
De lidstaten kunnen eisen dat de bestuurder zowel een opleiding moet hebben voltooid als geslaagd moet zijn voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
De lidstaten geven de bevoegdheid om een dergelijk samenstel te besturen met de passende communautaire code op het rijbewijs aan.
De minimumleeftijd voor categorie B wordt vastgesteld op 18 jaar;
Art. 15, vijfde lid, Reglement rijbewijzen ziet overigens op het geval "auto <= 3500 kg + aanhanger > 750 kg + treingewicht > 3500 kg <= 4250 kg".

Be yourself, no matter what they say ...

• mdo8
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
MikeyMan schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:47:
Maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nou mis was met de oude regels. Gewoon lekker je BE halen als je met een aanhanger aan de slag wilt lijkt me prima...

Als je dat gepruts van sommige lui met aanhangers ziet :X

Dat gezegd hebbende, liever een grote aanhanger erachter dan zo'n kleine kruiwagen :X
Dat gepruts zie ik ook bij genoeg mensen met aanhanger rijbewijs die er nooit mee rijden. Net als met varen, ken genoeg mensen met vaarbewijs die er de ballen van snappen.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Tsja het is allemaal behoorlijk overtrokken. Voorheen reed ik altijd met grote geremde aanhangers. Autotrailers en met van die kleppen aan de zijkant. Dat reed altijd super beladen en onbeladen.

Nu rijdt ik regelmatig met een 750kg ongeremde aanhanger, als ik die met 500kg belaad remt dat echt wel stukken minder (BMW 525i). Ofwel ongeremde aanhangers zijn gewoon ruk.

Asus Zenbook i7 256gb

• Joris748
  • Nu online
Ghostrider schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:17:
Tsja het is allemaal behoorlijk overtrokken. Voorheen reed ik altijd met grote geremde aanhangers. Autotrailers en met van die kleppen aan de zijkant. Dat reed altijd super beladen en onbeladen.

Nu rijdt ik regelmatig met een 750kg ongeremde aanhanger, als ik die met 500kg belaad remt dat echt wel stukken minder (BMW 525i). Ofwel ongeremde aanhangers zijn gewoon ruk.
Wat heeft dat met het benodigde rijbewijs te maken? Of met de regelwijziging te maken? Iemand met alleen B mag achter een groot deel van de auto's (TMM < 2200 kg) een geremde aanhanger met TMM van 1300 kg hangen.

Omdat het leeggewicht van de auto niet langer relevant is, is de kans groter dat je deze aanhanger nu met alleen B mag rijden. Voorheen was het zonder BE niet eens toegestaan om deze aanhanger met een auto van 1200 kg te rijden.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:38
SadisticPanda schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:35:
[...]

Erger nog....Die vaders mogen ook zomaar op een dikke motorfiets kruipen zonder enige rijschool...

Vette R1 / GSXR1000 en gaan op je 72 jaar :D :+
nee, niet in NL

• Vette73
Xander schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:32:
[...]

[...]

Met de nieuwe regels wordt je met alleen B rijbewijs dus soms juist "gedwongen" om een lichtere auto te kiezen. Dit levert vast niet een stabielere, fijner rijdende of veiligere combinatie op. Wat dat betreft viel er ook wel iets te zeggen voor de oudere regels. Met de oude regels had ik die kar ook niet mogen trekken want het ledig gewicht van mijn auto is <1280kg.
Wij hebben ook nog een andere auto, die mag tot 1300kg trekken, dus daar mag de vouwwagen ook achter, maar het is een behoorlijk verschil of je rijdt in een Golf met bijna 1300kg erachter of een Grand Cherokee (die 3500kg mag trekken) met diezelfde 1300kg erachter.
Daarnaast is het een puur administratief probleem, want ik geloof er niets van dat wij de Jeep zo vol laden dat ik in totaal echt boven die 3500kg uitkom.

Volgende week heb ik een introductieles voor BE. Kijken of ze denken dat ik het in één dag kan of dat ik een twee-daagse cursus moet hebben.

• Wok

Wok

Dakloos...

@Vette73 Als je al ervaring hebt met het rijden met aanhangers (en het gaat je goed af), dan is BE echt appeltje-eitje :Y

Heb zelf vorig jaar een 'duo-opleiding' gevolgd: samen met een vriend in één dag BE gehaald. 's Ochtends de rijlessen (steeds om en om een les van 30-45 minuten) en 's middags de examens (vriend om 14:00, ik om 15:00).

• Vette73
Tja..... Wat is ervaring?
Wij gaan nu 5 jaar op vakantie door heel Europa met die (naar nu blijkt illegale) combinatie en ik heb een kleine aanhanger om het snoeiafval uit de tuin naar de stort te brengen.
Dat gaat tot nu toe zonder ongelukken of andere problemen.

Het meest spannende vind ik het achteruitrijden omdat ik niet weet wat ik daarvan kan/moet verwachten. In de praktijk krijg ik de aanhanger op elke plek waar ik hem hebben wil, al lukt dat niet altijd bij de eerste poging.
Maar we gaan het meemaken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:55
GertjanO schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:53:
[...]

Dit is wat het theorieboek er over zegt:
[Afbeelding: Aanhanger]
Ik lees hier maar weinig over assen, en ik herinner me (van voor 2013) dat met mijn B de aanhanger maximaal 1 as mag hebben met een wielbasis van maximaal die van het trekkend voertuig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• teigetjuh
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:09:
[...]

Ik lees hier maar weinig over assen, en ik herinner me (van voor 2013) dat met mijn B de aanhanger maximaal 1 as mag hebben met een wielbasis van maximaal die van het trekkend voertuig.
Dat is, uit mijn hoofd, al zeker de laatste 30 jaar niet meer zo. En daarvoor sloeg het meer op schamel aanhangers als op de tandem-assers die je overal kan huren. Het was vroeger zo dat bij een hart-op-hart afstand tussen de assen minder als 1 meter deze voor de wet als 1 as gezien werd. Maar het blijft een hardnekkige foute urban-myth.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:55
teigetjuh schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:59:
[...]

Dat is, uit mijn hoofd, al zeker de laatste 30 jaar niet meer zo. En daarvoor sloeg het meer op schamel aanhangers als op de tandem-assers die je overal kan huren. Het was vroeger zo dat bij een hart-op-hart afstand tussen de assen minder als 1 meter deze voor de wet als 1 as gezien werd. Maar het blijft een hardnekkige foute urban-myth.
Dus wat mag dan wel? Mag dit bijv (mits binnen gewichtsgrenzen):

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:15
Brent schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:03:
[...]
[...]
Jup.

Zolang je binnen maximum afmetingen (deze zijn voor B en BE volgens mij gelijk) en gewicht blijft is het allemaal prima. Ook schamelwagens mogen tegenwoordig vziw gewoon met B (maar die ga je weinig vinden die binnen de gewichtscategorie blijft denk ik).

Zag en tijdje terug ook een BE-combi autotransporter met liftas.
Met de as op de grond was hij "te zwaar" voor B. Maar als je leeg reed (of met weinig gewicht) kon je de as van de "trailer" liften en was het in wezen een bestelbus met "opgeladen trailer" op de laadvloer. Het kenteken kon dan ook omklappen van "trailerplaat" naar "autoplaat" en je kon met B rijden.

[Voor 30% gewijzigd door timberleek op 15-11-2019 12:10]

• teigetjuh
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:03:
[...]

[...]
Zolang je binnen de juiste gewichtsklassen blijft, is er niets aan de hand.
Het aantal assen telt totaal niet mee voor de bepaling van het juiste rijbewijs.

Het aantal assen telt hooguit mee voor de goedkeuring van een aanhanger, meer dan drie is een uitzondering voor de regels. Niet dat je je daar druk over hoeft te maken als er al een kenteken opzit.

• Vette73
timberleek schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:06:
Zag en tijdje terug ook een BE-combi autotransporter met liftas.
Met de as op de grond was hij "te zwaar" voor B. Maar als je leeg reed (of met weinig gewicht) kon je de as van de "trailer" liften en was het in wezen een bestelbus met "opgeladen trailer" op de laadvloer. Het kenteken kon dan ook omklappen van "trailerplaat" naar "autoplaat" en je kon met B rijden.
Loop je dan niet weer tegen een ander regeltje aan?
"Ondeelbare lading mag niet meer uitsteken dan:
Achterzijde

Personenauto's en bedrijfswagens tot 3.500 kg: maximaal 1 meter achter de auto. Markering van deze lading is niet verplicht."

Of wordt die 'opgeladen trailer' dan gezien als een deel van 'de auto'?

[Voor 4% gewijzigd door Vette73 op 16-11-2019 11:37]

• timberleek
Ik weet niet precies hoe ze het mechanisch hebben opgelost, maar er zijn wel wat vreemde BE-combi constructies.

In dit geval zit die liftas direct achter de "auto achteras". Het frame van de auto zal nog een stuk uitsteken achter de normale achterwielen, dus er zal waarschijnlijk <1m uitstekende lading zijn, als die er al is.

Kan ook zijn dat het bed een vast onderdeel is van de auto en elke de liftas het "E" deel is. Dan maakt het voor de lengte niet uit welke versie het is. De as hangt dan aan de auto (binnen de afmetingen) of staat op de grond.

• Joris748
  • Nu online
Vette73 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:32:
Wij gaan nu 5 jaar op vakantie door heel Europa met die (naar nu blijkt illegale) combinatie en ik heb een kleine aanhanger om het snoeiafval uit de tuin naar de stort te brengen.

Het meest spannende vind ik het achteruitrijden omdat ik niet weet wat ik daarvan kan/moet verwachten. In de praktijk krijg ik de aanhanger op elke plek waar ik hem hebben wil, al lukt dat niet altijd bij de eerste poging.
Ik vond vooruit rijden lastiger. Met name het anticiperen op andere weggebruikers vanwege je grotere totale lengte en grotere dode hoek.

Bijzondere verrichtingen vond ik dan wel weer appeltje-eitje. Zeker met een tandemasser is het gemakkelijk achteruit zetten, dan met een enkelasser.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:03
timberleek schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:48:
Ik weet niet precies hoe ze het mechanisch hebben opgelost, maar er zijn wel wat vreemde BE-combi constructies.

In dit geval zit die liftas direct achter de "auto achteras". Het frame van de auto zal nog een stuk uitsteken achter de normale achterwielen, dus er zal waarschijnlijk <1m uitstekende lading zijn, als die er al is.

Kan ook zijn dat het bed een vast onderdeel is van de auto en elke de liftas het "E" deel is. Dan maakt het voor de lengte niet uit welke versie het is. De as hangt dan aan de auto (binnen de afmetingen) of staat op de grond.
U bedoelt dit?

Dat is een 3.5T chassis met vast gemonteerde aanhanger. Als je tien bouten los haalt kan je de bak en achterste as verwijderen. Tussen de achterste assen zit altijd nog de originele bumper met kenteken en verlichting van het trekkend voertuig. De achterste as van de grond tillen is in de praktijk niet mogelijk omdat de aanhanger dan geen aanhanger meer is, maar lading wordt van het trekkend voertuig. Je moet dan de achterste kentekenplaat onzichtbaar maken en zorgen dat die van het trekkend voertuig weer zichtbaar wordt door bijvoorbeeld een witte plaat te monteren. Ook moet je goed opletten dat het trekkend voertuig niet overbelast wordt omdat bak+klep+as dus lading worden…

Als je nog BE van voor 2013(?) hebt mag zoiets 11T wegen. :X 8)7 Daarna moet je C1E hebben. Die op de foto hierboven 7T vanwege enkele bandjes per as.

• Xander
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 17 november 2019 @ 06:29:
U bedoelt dit?
[Afbeelding]

Als je nog BE van voor 2013(?) hebt mag zoiets 11T wegen. :X 8)7 Daarna moet je C1E hebben. Die op de foto hierboven 7T vanwege enkele bandjes per as.
Mag je het apparaat van de foto dan rijden met BE van ná 2013? Want maximale massa van trekkend voertuig en "aanhanger" is allebei 3500kg (totaal 7T)? Of gooit een andere nieuwe regel roet in het eten?

• jadjong
Als die op kenteken net binnen de 7T valt mag je nog BE van na 2013 gebruiken. Kon niet zo snel een foto van een 11T variant vinden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wait wut??? Zit er nog verschil in de rijbewijs BE’s??
Of hebben we het over de typegoedkeuring van het voertuig?

• jadjong
MikeyMan schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:06:
Wait wut??? Zit er nog verschil in de rijbewijs BE’s??
Of hebben we het over de typegoedkeuring van het voertuig?
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen.
Voor 2013 was je vogelvrij met aanhangers zolang het trekkend voertuig niet boven de 3500kg uit komt.

• timberleek
jadjong schreef op zondag 17 november 2019 @ 06:29:
[...]

U bedoelt dit?
[Afbeelding]

Dat is een 3.5T chassis met vast gemonteerde aanhanger. Als je tien bouten los haalt kan je de bak en achterste as verwijderen. Tussen de achterste assen zit altijd nog de originele bumper met kenteken en verlichting van het trekkend voertuig. De achterste as van de grond tillen is in de praktijk niet mogelijk omdat de aanhanger dan geen aanhanger meer is, maar lading wordt van het trekkend voertuig. Je moet dan de achterste kentekenplaat onzichtbaar maken en zorgen dat die van het trekkend voertuig weer zichtbaar wordt door bijvoorbeeld een witte plaat te monteren. Ook moet je goed opletten dat het trekkend voertuig niet overbelast wordt omdat bak+klep+as dus lading worden…
Ongeveer, in dit geval was het een oprijwagen voor auto's.
De chassislengte van de auto zal lang genoeg zijn geweest om de "aanhanger" als "last" te kunnen rekenen zodra de achterste as is opgetrokken.
Combineer dat met de omkantelende kentekenplaat en je hebt een B en BE combi in 1.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:40:
[...]

[...]

Voor 2013 was je vogelvrij met aanhangers zolang het trekkend voertuig niet boven de 3500kg uit komt.
Nu had ik hem voor 2013 al, maar lekker te handhaven dit ook zeg :X

• Vette73
Vette73 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:32:

Even een update:
Ik ben ondertussen geslaagd voor mijn BE :)
Wel moet ik erbij zeggen dat het niet in één keer gelukt is........

Waar ik in eerste instantie dacht dat het 'probleem' in de bijzondere verrichtingen zou liggen bleek dat niet het geval.
De interactie met de rest van het verkeer en de manier van kijken is echt anders. Daarnaast reageren andere automobilisten agressief op (les) aanhangercombinaties.
De eerste keer ben ik terecht gezakt en de tweede poging (bij dezelfde examinator) twee weken later ging perfect.

Wij kunnen nu dus met een gerust hart op vakantie met dezelfde combinatie als waar wij de afgelopen jaren al (naar recent bleek) illegaal op vakantie gingen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:23
Gefeliciteerd... Interactie met het andere verkeer herken ik niet helemaal. Wellicht ben ik gewoon wat brutaler, ik ging ook rustig links naast een lesauto staan met de lescombinatie. Maargoed, dat was nog onder het oude BE. Ik had juist het idee dat ik op meer begrip kon rekenen, omdat het allemaal wat vlotter gaat dan bij de gemiddelde lesauto.

• Vette73
- Rijbewijs BE:
1) Oude regels (rijbewijs behaald voor 2013): Elke aanhanger mag achter een trekkend voertuig, mits auto maximaal 3500 kg totaal gewicht heeft (da’s altijd standaard voor rijbewijs B ) en het trekgewicht van de auto het toelaat. Hierbij is er geen bovengrens.
2) Nieuwe regels: De aanhanger mag maximaal 3500 kg totale asdruk hebben plus auto maximaal 3500, dus totaal max. 7000 kg. Hierbij geldt dat wat maximaal geladen mag worden, niet wat er werkelijk geladen is.
3) Uitzondering (voor nieuwe regels): Een oplegger of middenasaanhangwagen aanhanger heeft een totaal gewicht van 4500, maar 1000 kg kan worden overgedragen op de trekkende auto, waardoor de asdruk dus 3500 kg van de aanhanger is en de auto de extra 1000 kg mag hebben. Dit kan de auto hebben als massa totaal 1000 kg meer is dan massa rijklaar.

Ziet iemand nog een verbeteringspunt?
Dat vetgedrukte, weet jij nog waar je dat vandaan hebt?
Ik vraag dat omdat mijn instructeur dit specifiek weersprak. Die "wat er maximaal geladen mag worden" regel geldt volgens hem alleen bij B. Bij BE geldt volgens hem de "wat er werkelijk geladen is" regel.
Dat zou volgens hem zijn omdat je je met een BE-rijbewijs bewust zou zijn van wet er wel-en-niet mag en je daarom iets minder strak gehouden kan worden.

Daarbij geef je vervolgens een voorbeeld:
b) Autorijklaar = 2400 kg, max gewicht auto = 3000 kg, trekgewicht = 3000kg, max gewicht aanhanger is 3500 kg
=> Beide: Ja, maar je aanhanger mag maar tot 3000 kg totaal gewicht worden gevuld. Wil je de extra 500 kg toch meenemen? Dan leg je die spullen in de auto want die heeft nog 500 kg "extra" gewicht over (na 100kg bestuurder).
Hierbij blijf je met de TMM van de aanhanger wel binnen de 3500kg, maar gebruik je de "wat er werkelijk geladen is" regel om binnen de technische grenzen van het trekkend voertuig te blijven.

Zoals ik de redenatie van mijn instructeur uitleg mag ik nu met (nieuw) BE ook een aanhanger trekken met een TMM van >3500kg, mits ik die maar laad tot max. 3500kg totaal gewicht (en daarbij ook binnen de grenzen van het trekkend voertuig blijf).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vette73 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:18:
[...]

https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Aanhanger trekken met rijbewijs BE

Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

- een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Als het daadwerkelijk is zoals jij en jouw instructeur het stelt, dan was die eerste regel wel anders geformuleerd.

En ik heb eindelijk ook weer de uitgebreide brochure teruggevonden die hier destijds bij de invoering van de nieuwe regels over gepubliceerd is door de overheid, maar die niet meer op de site van de overheid terug te vinden is:
https://rijbewijs.nl/file...lijnin_het_Nederlands.pdf
Zie pagina tien van dat document:
BE nieuwe stijl:
Trekkend voertuig: categorie B Leeftijd: vanaf 18 jaar Rijbewijs: 10 jaar geldig Examen: praktijkexamen (en in bezit van rijbewijs B)Aanhangwagen of oplegger:(1) toegestane maximum massa van aanhangwagen of oplegger mag ten hoogste 3500 kg bedragen of(2) toegestane maximum massa van de oplegger of middenas-aanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg mits:• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenas-aanhang- wagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig en• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toege- stane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhang- wagen niet meer bedraagt dan 3500 kgBij een overschrijding is rijbewijs- categorie C1E noodzakelijk

[Voor 51% gewijzigd door Orion84 op 10-01-2020 10:31]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:37
Wij hebben allebei in 2011 ons BE gehaald omdat mijn vrouw een paard heeft. We hadden eeuwig gedoe om de juiste auto met de juiste trailer te matchen. Dit is ook de reden dat een anderhalf-paards trailer vaak goedkoper is dan een tweepaards. En aan een busje als trekkend voertuig heb je ook niets. Die mogen altijd 1000 kg laden, en dan ga je gelijk over de 3500 TTM heen.
Toen er een kipper moest komen was de keuze TTM 2000 of 2700 (kost hetzelfde) ook een stuk makkelijker. De dikste natuurlijk :-)

• jadjong
Vette73 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:18:
[...]

Ik vraag dat omdat mijn instructeur dit specifiek weersprak. Die "wat er maximaal geladen mag worden" regel geldt volgens hem alleen bij B. Bij BE geldt volgens hem de "wat er werkelijk geladen is" regel.
Dat zou volgens hem zijn omdat je je met een BE-rijbewijs bewust zou zijn van wet er wel-en-niet mag en je daarom iets minder strak gehouden kan worden.

Daarbij geef je vervolgens een voorbeeld:

[...]

Hierbij blijf je met de TMM van de aanhanger wel binnen de 3500kg, maar gebruik je de "wat er werkelijk geladen is" regel om binnen de technische grenzen van het trekkend voertuig te blijven.

Zoals ik de redenatie van mijn instructeur uitleg mag ik nu met (nieuw) BE ook een aanhanger trekken met een TMM van >3500kg, mits ik die maar laad tot max. 3500kg totaal gewicht (en daarbij ook binnen de grenzen van het trekkend voertuig blijf).
Actueel gewicht is bepalend of een auto de aanhanger mag trekken. Als de auto 1500kg mag trekken en de aanhanger is leeg 1500kg dan is het geen probleem, maar dan mag je er geen zandkorrel op vervoeren. Dat zijn regels voor overbelading en die worden alleen getoetst middels weging.
De gewichten op kentekenbewijs zijn leidend voor het wel/niet hebben van een juist rijbewijs. Als jij een rijbewijs hebt tot max 7 ton totaalgewicht mag je geen voertuigen besturen die theoretisch zwaarder belast kunnen worden.

Met jouw theorie zou mijn collega de vrachtwagen vol naar de klant kunnen rijden en ik leeg naar huis, zo werkt het niet. :P

[Voor 8% gewijzigd door jadjong op 10-01-2020 11:14]

• Vette73
Dank!
OK, duidelijk nu. Tot een TMM van 3500kg voor het trekkende voertuig en voor de aanhanger val ik onder de "wat er werkelijk geladen is" regel en mag ik alles rijden als het trekkend voertuig het werkelijk geladen gewicht ook mag trekken.

Daarnaast heb ik ook geen idee of er in de praktijk aanhangers met een kogelkoppeling bestaan en een TMM van >3500kg (en of ik dus in de praktijk uberhaubt een aanhanger zou kunnen tegenkomen die ik niet mag rijden).

Ik mag nu in ieder geval mijn nieuwe auto op gaan halen. Daarvoor moest ik eerder nog een vriend vragen :)

[Voor 6% gewijzigd door Vette73 op 10-01-2020 11:17]

• teigetjuh
  • Niet online
Vette73 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:17:
Dank!
OK, duidelijk nu. Tot een TMM van 3500kg voor het trekkende voertuig en voor de aanhanger val ik onder de "wat er werkelijk geladen is" regel en mag ik alles rijden als het trekkend voertuig het werkelijk geladen gewicht ook mag trekken.

Daarnaast heb ik ook geen idee of er in de praktijk aanhangers met een kogelkoppeling bestaan en een TMM van >3500kg (en of ik dus in de praktijk uberhaubt een aanhanger zou kunnen tegenkomen die ik niet mag rijden).
Gefeliciteerd met je nieuwe auto.

In Europa kom je bij hoge uitzondering (sommige auto transporters, volgens de theorie en zou als in de achtergrond op je foto) een kogelkoppeling tegen die meer dan 3.5 ton mag hebben. Deze koppeling is ook niet de standaard die je aan personen auto's tegenkomt.

De standaard 50mm koppeling is toegestaan tot 3.5 ton, net als oploopremmen. Dat heeft dan weer niets met rijbewijzen te maken maar alles met technische eisen, etc.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee