Hoeveel kilo mag ik trekken met aanhangwagen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
FastFred schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Dat wordt dan wel krap ja. Toevallig laatst naar de stort geweest, auto leeg, met halve tank en mij als bestuurder zit ik al aan 1410kg. Maar dan mag ik dus geen lege tandemasser achter de auto hebben? :/
Die mag je zonder BE dan dus sowieso niet meenemen, want voor de bepaling welk rijbewijs je nodig hebt is de TMM leidend.

Je mag dus een aanhangwagen met een TMM van 3500 - 1735 = 1765kg aan de haak hangen, nooit meer dan dat.

Heel misschien als de wagen leeg minder dan 750kg weegt dat je er mee weg komt door het typeplaatje af te plakken, het kentekenbewijs kwijt te maken en er een witte plaat op te doen. Voor wagens <=750kg geldt er immers geen registratieplicht. :+

edit:
Dit laatste klopt blijkbaar ook niet meer. Als de aanhangwagen van >=2012 is moet deze wel een chassisnummer en conformiteitsverklaring hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 17-08-2023 20:04 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Hackus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Oom agent zit ook wel een fout.
Je mag een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo, als het gewicht van de auto en de aanhanger samen opgeteld niet boven de 3.500 kilo uitkomt.

Veel tandemassers of autotransporters wegen zelf minder dan 750kg. Je moet dan een beste boot als auto hebben die boven de 2500kg komt
Omdat ik toen geen BE had mocht ik de combi van 2000 TMM auto + 2000 TMM tandemasser niet trekken ondanks dat die leeg was, maar omdat deze niet van mij was en dat ik die had opgehaald voor een bekende zag die het door de vingers.

[ Voor 8% gewijzigd door Quadradial op 17-08-2023 19:24 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Quadradial schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Omdat ik toen geen BE had mocht ik de combi van 2000 TMM auto + 2000 TMM tandemasser niet trekken ondanks dat die leeg was
Dat klopt dus gewoon 100%. Want bij het bepalen welk rijbewijs je nodig hebt wordt inderdaad de TMM aangehouden.

Maar stel dat je wel BE had, dan mocht je dus wel met die tandemasser rijden, zelfs als jouw auto geen 2000kg geremd mag trekken. Zolang je het werkelijke gewicht maar onder het maximale trekgewicht houdt. Dat was de clue van de laatste pagina's discussie. ;)

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Xander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
Heel misschien als de wagen leeg minder dan 750kg weegt dat je er mee weg komt door het typeplaatje af te plakken, het kentekenbewijs kwijt te maken en er een witte plaat op te doen. Voor wagens <=750kg geldt er immers geen registratieplicht. :+
Hoewel een geremde tandemasser met een witte plaat toch zeker wel kan rekenen op wat extra aandacht van een toevallig passerende agent..

[ Voor 19% gewijzigd door JTHZZ op 17-08-2023 19:36 ]

• Xander
JTHZZ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Hoewel een geremde tandemasser met een witte plaat toch zeker wel kan rekenen op wat extra aandacht van een toevallig passerende agent..
Blijkbaar bestaat het ook gewoon. :+

https://www.spotgoedkopea...s-geremd-banden-195-50r13

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Bijzonder.. ziet er redelijk nutteloos uit. Ik zou er geen geld aan uitgeven in ieder geval.
Pagina: 1 2 Laatste