Vanmiddag gezien.
josh-hill in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"josh-hill schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:46:
Genereer je eigen UBB code review
Dune (2021) [Afbeelding: Dune (2021)] Tweakers: 9.0 | IMDb: 0 | Genre: Adventure, Drama, Sci-Fi | Runtime: 155 min | MPAA: PG-13 En daar is ie dan! De langverwachte Duin verfilming van Denis Villeneuve. Of eigenlijk, deel één daarvan. Later meer daarover.
Dit was mijn eerste bioscoop bezoek sinds de start van de corona crisis (laatste film was Honeyland, geweldige film overigens!). De IMAX zaal in de Pathé was ook wat veranderd ten opzichte van de vorige keer. Nieuwe leren stoelen en laser projectie. Helaas draait hij hier alleen in 3D. Ik kwam er later vandaag achter dat ik wellicht beter in my lokale bioscoop had kunnen kijken want daar draait hij ook in 2D en is het ticket zelfs goedkoper dan my parkeerticket vandaag (12 euro, uch). Normaal pak de bus of de fiets maar ik moest meteen na de film ergens naartoe, dus toch maar de auto gepakt. But I digress...
Het duurde even voor ik in de film kwam en ik vond het allemaal behoorlijk voorspelbaar. Op zich bleef de film tot het eind voorspelbaar, maar toch kwam ik wel helemaal in de film. Dit kwam o.a. door de prachtige beelden en de muziek van Hans Zimmer. Vaak genoeg gebeurde er eigenlijk heel weinig in beeld, maar werd de belangrijkheid van het gegeven benadrukt door de enorm aanzwellende muziek. Ik kan me voorstellen dat een doof persoon deze film redelijk saai zal vinden. Ik heb laatst een paar hele goede films gezien die eigenlijk nauwelijks muziek bevatten en toch je in je greep hielden. Dat was heel knap. Hier zou dat denk ik jammerlijk mislukt zijn. Villeneuve mag in zijn handjes knijpen dat Zimmer andere projecten heeft laten schieten om de Dune soundtrack te kunnen maken.
Ik vind de film bijzonder poëtisch. De beelden en het geluid vormen een ode aan de Film. Heel fijn gedaan. Dat is denk ik één van de grote pluspunten van de film. Het is echt een audiovisueel genot. Van mij had het 3D gebeuren niet gehoeven (zeker omdat het in 2D gefilmd is), maar even los daarvan is het dus heerlijk om deze film te ervaren. Zeker in IMAX. Hiervoor ga je naar de bioscoop!
Dat de film episch is, mag denk ik wel duidelijk zijn. Het is een episch verhaal. Je zult dan ook relatief grote groepen mensen, ruimteschepen en gevechten zien, al is dat natuurlijk veelal CGI. Het is niet zoals een Lawrence of Arabia. En ook al zijn sommige gevechten groots, vaak zie je maar kleine onderdelen daarvan, op wat stukken na.spoiler:Zoals de aanval op Arrakis
Wat mij het meest is bijgebleven van de film is dat het een feest van herkenning is. Het verhaal ken ik inmiddels wel. Ik heb (meer dan 25 jaar geleden) enkele van de boeken gelezen en ook David Lynch' film en de spellen Dune en Dune II uit 1992 (is overigens nog best een interessant verhaal dat er toen twee spellen uit kwamen). Beide geweldige spellen met hun eigen charmes. Dune II heeft het hele RTS genre doen ontstaan maar ook Dune was geweldig. Ik heb Lynch' film al heel lang niet meer gezien, maar heel veel dingen op het scherm deden me denken aan de beelden in de twee Dune spellen. Wellicht is dat alleen mijn brein die dat zo invult, maar ik vond veel voorwerpen en personen ook gigantisch veel lijken op vooral de beelden uit het Dune avonturenspel, maar ook Dune II dus.spoiler:Toen de eerste ornithopter in beeld kwam, kreeg ik een brede grijns op mijn gezicht en die is niet meer weggegaan tot de aftiteling
In het verhaal laat Villeneuve vaak stukken weg. Wellicht omdat hij ze niet belangrijk vindt, of omdat ze ook niet in het boek zijn beschreven, of gewoon omdat er geen tijd voor was.spoiler:Villeneuve wil het verhaal graag rustig vertellen en heeft dan ook besloten om het verhaal in meerdere films op te delen. Dit was dan ook "deel één", ondanks de forse lengte van de film. Echter, Warner Bros heeft alleen het fiat gegeven voor deze eerste film (en een serie). Dus het is nu echt te hopen dat de film goed aanslaat en dat Villeneuve ook de vervolgfilm(s) kan maken. Hij zegt zelf dat hij er al mee bezig is. Ik zeg, laat maar komen!Zo is de hele Atreides kliek van het ene op het andere moment op Arrakis[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio