autje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:54:
Aangezien Villeneuve heeft aangegeven dat hij graag een trilogie zou maken, met
Messiah als laatste deel, dan lijkt het me vrij duidelijk dat hij zich vooral richt op de kern van de verhaallijn van Paul Atreides. En daarbij is het altijd goed Frank Herbert's uitspraak in de gedachten te houden:
Zou liever zien dat men tot aan de dood van de worm-god aan toe gaat....
in de boeken is bijvoorbeeld paul maud dib .. niet "de redder" maar min of meer een iemand die een lot heeft die noch hij nog anderen voorzagen en daarom "stopt" omdat hij om reden x.y.z niet de kracht heeft om door te zetten. Zijn zoon leto volbrengt uiteindelijk het doel. en tot dan gaat het verhaal best diep.
Daarna word het in mijn optiek in de boeken "mistig" en helpt niet dat frank herbert te vroeg overleed, heeft de zoon (paul herbert) de taak volbracht dat laat ik liever in het midden.
defiant schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:57:
Ik heb hem ook eindelijk gezien, laat ik eerst zeggen dat de film qua uiterlijk en effecten erg goed en vooral realistisch gemaakt is en het 'blue screen' effect weet te vermijden wat effecten in films toch vaak meer op games doet lijken dan op realisme.
vind dat je het nogal overhyped .. sci-fi van 1980 was het zo erg omdat een op een zeer beperkt kennis/techniek & budget gedaan werd.. anno nu trekken ze miljoenen uit en dan nog zijn er veel elementen die ik teleurstellender vind. als je de film van 1984,miniserie van 1995 oid en nu vergelijkt en dan + en - doet betreft toen en nu.
Bijvoorbeeld de sadaukar scene op hun planeet oid .. leuk maar dat moeten de meest gevreesde/geoliede vechtmachine ooit zijn .. (totdat ze de fremen tegen komen) maar in deel 1 zijn het net vaatdoekjes die je opzij werpt .. o en in de regen op hun planeet oid zie je ook niks ervan .. oei ik word bang van wat "biddende soldaten"
Daarnaast als je een alle soldaten van planeet caladan gaat verhuizen .. hoeveel van die "mega" schepen denk je dat je met huidige USA leger x 10 nodig te hebben .. denk niet dat je onder de 250 gaat komen en in heel die film zie je er max 10 oid ? om maar eens wat te noemen
Qua inhoud, het is afwachten op de vervolgen om te zien hoe de filosofische thema's uitgewerkt worden. Ik ben iemand die wat minder waarde hecht aan trouwheid aan het bronmateriaal, zolang de kern van wat thema's en achterliggende filosofie zijn maar goed wordt overgebracht. Een boek is per definitie een geheel ander medium dan een film of serie.
Mijn indruk is dat Villeneuve die thema's lijkt te begrijpen, maar dat zal zich moeten bewijzen in de latere delen.
ook hier sta ik er lijnrecht tegenover .. (betreft deel 1) en ik vraag me af of deel 2 dit recht kan zetten.
veel zaken zijn overbelicht & onderbelicht als je het over de kern/thema's enzo hebt.
Bijvoorbeeld "water' is enorm schaars dat elke druppel meer waard is dan het leven van een mens. Daarbij heeft het een direct verband met spice en de zandwormen. ik zie dit vet underplayed worden in de film (bv eind v.d film gevecht buiten in de zon en de aanloop ernaartoe) Paul is in zekere zin ook onbewust hiermee bekend (weet alleen nog niet hoe/wat)
De baron harkonen is door en door "evil" tja moet je dat op beeld zetten ?
Dat Kynes een vrouw is of dat de "pus puist" op de harkonnen wat minder aanwezig zijn .,zal me minder boeien.
Er zijn nog wat delen/zaken die onderbelicht/overbelicht zijn, maar zie anders op YT de fan-edit van 1984 als je dat trekt (zoek op dune redux duurt 3uur) kan je stoppen op moment dat ze gaan matten (waar 2022 deel 1 stopt) dat is ongeveer 2:08 in de fanedit (ik weet niet of de directe link gewaardeerd word)
Maar de 2022 versie is zeker niet slecht of de andere miniserie/film = beter ofzo die stelling pak ik dus ook niet , veel verfilmde meuk en dus ook deze kan ik prima kijken zonder me dood te ergeren.
[
Voor 3% gewijzigd door
vso op 06-05-2023 01:31
]