Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik hoop dat dit toch voornaamlijk marketing is. want naast Paul, wat een redelijk simpel verhaallijntje is, is Jessica toch wel het tweede belangrijkste karakter in Duin, en imo de meest interessante.
Het is altijd moeilijk om een verhaal van complexiteit naar een medium van entertainment te brengen. Mijn inschatting is dat Villeneuve dat goed heeft gedaan binnen de beperkingen, en er zullen velen zijn die de prikkel krijgen om dieper te duiken.
Het is serieus iets om in de cinema te ervaren.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Mijn Engelse docenten op het VWO vonden het alles behalve literatuur. Zegt denk ik meer over de docenten dan over DuneVirtuozzo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Dat is Duin. Prima te lezen als entertainment, maar in complexiteit en lessen is het literatuur.
Inderdaad 😎Skyaero schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:17:
[...]
Mijn Engelse docenten op het VWO vonden het alles behalve literatuur. Zegt denk ik meer over de docenten dan over Dune
Jessica's karakter in het eerste deel van Duin lijkt mij ontzettend lastig in film te brengen. Een groot deel van haar rol zit in haar gedachten, de mysterie van de Fremen, de rol van de Bene Gesserit, haar 'verraad' door een zoon te hebben en haar (terechte) gevoel van onveiligheid in Arrakeen.Jos_V schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:50:
Beide Trailers laten een duidelijk gebrek aan Jessica zien. En bijzonder veel Momoa...
Ik hoop dat dit toch voornaamlijk marketing is. want naast Paul, wat een redelijk simpel verhaallijntje is, is Jessica toch wel het tweede belangrijkste karakter in Duin, en imo de meest interessante.
De ontwikkeling van haar karakter komt pas echt (zichtbaar) in het tweede deel van Dune met haar rol voor de Fremen, maar ook haar rol in het vervolg (Messiah en Children of Dune).
Duncan eigenlijk idem dito. Duncan is, behalve als likeable held, nauwelijks relevant in het eerste deel. Pas in God Emperor (en eigenlijk pas in Chapter House), wordt pas echt duidelijk wie Duncan Idaho is
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
is er al meer bekend over de release? Ik zie alleen 22 Okt maar met de zorgwoning waar ik werk wil ik wel een zaal boeken voor alle bewoners. Dus weten we al meer over welke versie waar draait?
And it goes BRAAAAAPP!
Volgens mij 16 september (België 1 dag eerder). De VS is om de een of andere reden als laatste, op 22 oktober.ROFLASTC schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:41:
ela,
is er al meer bekend over de release? Ik zie alleen 22 Okt maar met de zorgwoning waar ik werk wil ik wel een zaal boeken voor alle bewoners. Dus weten we al meer over welke versie waar draait?
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Freck, wat naar dat je spoilers plaintext in beeld krijgt als je een post citeert. Pijnlijk, ik zit pas aan het begin van Children of Dune.Skyaero schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:26:
[...]
Duncan eigenlijk idem dito. Duncan is, behalve als likeable held, nauwelijks relevant in het eerste deel. Pas in God Emperor (en eigenlijk pas in Chapter House), wordt pas echt duidelijk wie Duncan Idaho is

Ik ben vooral benieuwd of Jason Momoa in staat is om Duncan ook in (er vanuitgaande dat ze er komen) latere delen eer aan kan doen. Wat dat betreft voelt het toch altijd een beetje alsof Jason een versie van Ronon Dex Jason speelt.
Daar zit ik ook een beetje mee. Ik vind de casting over het algemeen heel sterk (hoogstens mischien een wat dikker iemand voor de BaronAganim schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:00:
[...]
Freck, wat naar dat je spoilers plaintext in beeld krijgt als je een post citeert. Pijnlijk, ik zit pas aan het begin van Children of Dune.![]()
Ik ben vooral benieuwd of Jason Momoa in staat is om Duncan ook in (er vanuitgaande dat ze er komen) latere delen eer aan kan doen. Wat dat betreft voelt het toch altijd een beetje alsof Jason een versie van Ronon Dex Jason speelt.
Nomen nescio
Ik vond Ian McNeice in de miniseries goed gecast wat dat betreft. Niet alleen qua omvangBra-Jo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
(hoogstens mischien een wat dikker iemand voor de Baron)
Je beeld bij Duncan is exact wat ik ook voor ogen heb, maar wie weet worden we inderdaad verrast. Ik ben ieder geval benieuwd, nog een maandje wachten.
Laten we nu eerst maar eens hopen dat deze film goed is en dat hij genoeg opbrengt om deel twee te gaan verfilmen zodat we in ieder geval een afgerond verhaal hebben.
"What do you get if you multiply six by nine..."

[ Voor 9% gewijzigd door PJ. op 31-08-2021 09:29 ]
De eerste filmposter is echt heel mooi gemaakt. Ik heb zin in de film!PJ. schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:28:
Nog maar 16 dagen wachten, release in NL is 16 september!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
39
Vandaag heb ik gemerkt dat er iets in mijn agenda staat voor 15 september
Bra-Jo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
Daar zit ik ook een beetje mee. Ik vind de casting over het algemeen heel sterk (hoogstens mischien een wat dikker iemand voor de Baron) maar Duncan heb ik me altijd meer voorgesteld als een slank pezig martial-arts-type, niet zo'n body-builder als Jason Momoa. Ik denk dat iemand als Vincent Cassel of Paul Anderson (Arfah in Peaky Blinders) beter had gepast. Maar goed, ik laat me graag aangenaam verrassen.
:strip_exif()/f/image/7cddTxonZdaD5L10sjLQssDX.gif?f=fotoalbum_large)
Dit is voor mij Duncan 😜
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ng5iVhdO5ToQxTSfQwO458KB.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Pierre op 02-09-2021 08:50 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik zie dat Dune in Pathé Eindhoven ook alleen in 3D draait.

Ik had gehoopt dat die geldklopperij met 3d een beetje minder zou worden na de coronacrisis, maar helaas, het blijft bijna een vereiste.

Edit:
Gelukkig is "mijn" bioscoop Helmond, daar draait ie tenminste nog af en toe 2d.
[ Voor 11% gewijzigd door Bra-Jo op 02-09-2021 10:27 ]
Nomen nescio
DUGG
Ik weet niet of dat komt omdat ik amper tv kijk, maar ik vermoed dat dit ook weer niet veel publiek gaat trekken.
Anoniem: 1302638
The Guardian een 10:jasper2603 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:45:
Eerste reviews zijn er al, IGN geeft een cijfer 7..
Dune review – blockbuster cinema at its dizzying, dazzling best *****
[ Voor 9% gewijzigd door PJ. op 05-09-2021 10:08 ]
https://nl.ign.com/dune-2...oals-sci-fi-hoort-te-zijnjasper2603 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:45:
Eerste reviews zijn er al, IGN geeft een cijfer 7..
Een negen...
Toch?
Dune is a gorgeous but imperfect epic, a technical wonder that spends too much time setting up a third act that never comes. 7/10Punkrocker schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:19:
[...]
https://nl.ign.com/dune-2...oals-sci-fi-hoort-te-zijn
Een negen...
Toch?
https://www.ign.com/articles/dune-review
Zo te lezen hetzelfde euvel als Blade Runner 2049. Een cinematografisch hoogstandje, maar met een verhaal dat nogal te wensen overlaat. Iets waar meer films van Villeneuve last van hebben.
[ Voor 43% gewijzigd door P-Rock op 06-09-2021 19:54 ]
Tja....P-Rock schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:49:
[...]
Dune is a gorgeous but imperfect epic, a technical wonder that spends too much time setting up a third act that never comes. 7/10
Zijn laatste paar films inderdaad.P-Rock schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:49:
[...]
Dune is a gorgeous but imperfect epic, a technical wonder that spends too much time setting up a third act that never comes. 7/10
Zo te lezen hetzelfde euvel als Blade Runner 2049. Een cinematografisch hoogstandje, maar met een verhaal dat nogal te wensen overlaat. Iets waar meer films van Villeneuve last van hebben.
Ik vond het verhaal bij Incendies, Prisoners, Enemy en Sicario nog dik in orde.
Neemt niet weg dat ik Dune (in de bioscoop) wil zien. Liefst op IMAX scherm.
[ Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 06-09-2021 20:00 ]
Zeker. Zo'n sci-fi epic moet je gewoon op groot scherm zien.josh-hill schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:59:
[...]
Zijn laatste paar films inderdaad.
Ik vond het verhaal bij Incendies, Prisoners, Enemy en Sicario nog dik in orde.
Neemt niet weg dat ik Dune (in de bioscoop) wil zien. Liefst op IMAX scherm.
Ik hoop wel dat er wat meer tempo in zit. BR 2049 was me op sommige momenten net wat te uitgesponnen.
Maar goed, heb meteen ook de blu-ray gekocht toen die uitkwam, en deze inmiddels ook nog enkele keren gekeken, maar moet toch zeggen dat, ondanks dat het er allemaal mooi uit ziet, het verhaal niet heel bijzonder is en dat het inderdaad (zoals veel mensen toen klaagden) allemaal wel erg traag is. Ik ken wel meer trage films en dat vind ik vaak ook best prettig, maar hier voelde het gewoon alsof het traag was om het traag te willen zijn, maar ik kan me vergissen.
Desalnietemin nog steeds een sci-fi film beter is dan de andere films de laatste paar jaar.
Enfin, hier zit wel iets van een kleine stap van omschakelen. Mensen zijn gewend aan zitten vermaakt worden, niet aan iets meer of anders. Dat was ook waarom de boeken zelf zo’n moeilijk begin hadden bij publishers. Maar zodra het publiek er in dook, tja.
Nou ja, dit dus.josh-hill schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:09:
Ik ken wel meer trage films en dat vind ik vaak ook best prettig, maar hier voelde het gewoon alsof het traag was om het traag te willen zijn, maar ik kan me vergissen.
Het verhaal had (mijns inziens) ook binnen twee uur verteld kunnen worden. Sommige scenes hadden best wat mogen worden ingekort. Maar misschien hadden ze David Peoples wel weer een revisie moeten laten doen (zoals bij het origineel) en niet alleen Hampton Fancher het script moeten laten schrijven.
Voordeel bij deze film is wel dat het pas deel 1 is en ze genoeg materiaal in de vorm van de boeken hadden om in de film te verwerken. Ze hoefden het niet uit de dikke duim te zuigen, zoals bij BR 2049.
Jerryy schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:21:
Genereer je eigen UBB code review
Dune (2021) [Afbeelding: Dune (2021)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Adventure, Drama, Sci-Fi | Runtime: 155 min | MPAA: PG-13 Ik ben zo gelukkig geweest om tickets te bemachtigen voor het film festival van Venetië.
Ik zal de review kort houden want ik wil niet veel weggeven. Ik heb ook The Card Counter en The Lost Daughter al gezien, misschien ga ik deze ook reviewen. Last Night In Soho zie ik later vandaag.
Het was een geweldige ervaring om deze film te kijken. Het geluid, de visuals en het acteerwerk is allemaal niet veel op aan te merken. Sterker nog, qua CGI en praktische effecten is het een van de beste films die ik gezien heb, vergelijkbaar met Blade Runner 2049. De cinematography van Greig Fraser (Rogue One, Zero Dark Thirty) is om over naar huis te schrijven. De soundtrack is gemaakt door Hans Zimmer dus dit zegt al genoeg.
De casting vond ik zelf goed en Timothée Chalamet (in de film Paul Atreides) is geweldig in de hoofdrol. Ik was zelf erg positief verrast met het acteerwerk van Rebecca Ferguson, die de moeder speelt van Paul.
De wereld van Dune en vooral van de planeet Arrakis is interessant opgezet. In het kort gaat het in Arrakis allemaal om the spice, een goedje dat daar te vinden is dat kan helpen met onder andere space travel en de gezondheid van de mens. In de film volg je Paul die samen met zijn familie (Atreides) en mannen naar Arrakis afreizen om dit goedje te verzamelen. Dit is op bevel van The Emperor.
In de film heeft Paul vaak dromen van een meisje (Chani), gespeeld door Zendaya. Hij weet zelf niet goed wat dit allemaal betekent. Door de film heen kom je dus steeds meer over Chani te weten.
Aangezien deze Spice erg gewild is in de galaxy gaat natuurlijk niet alles volgens plan. In het kort zijn de Harkonnen, die eerder het Spice verzamelde, niet blij dat de familie Atreides het nu gaat doen. De baron van de Harkonnen wordt gespeeld door Stellan Skarsgård en de generaal door Dave Bautista. Het dynamiek tussen de baron en de generaal doet je wel een beetje denken aan Star Wars: The Emperor en Darth Vader.
Meer hierover kan je zelf het beste ontdekken door de film te kijken (of natuurlijk het boek te lezen).
Josh brolin (Gurney, vriend van de familie en trainer van paul), Oscar Isaac (de graaf van Atreides en de vader van paul) en vooral Jason Momoa (Duncan, goede vriend en voormalige trainer van Paul) hebben goede scenes.
De film wilt wel erg veel naar een sequel toewerken soms, vooral het hele gebeuren met Zendaya deed niet heel veel voor mij in de film. De film heet ook "Dune: Part One". Hopelijk doet de film het goed genoeg op de box office, maar dit ga ik betwijfelen als ik het vergelijk met Blade Runner 2049 (die een flop was). Daarbij gaat die in de US op dezelfde dag op HBO Max komen. Een sequel lijkt me dus nog niet zeker.
Als Blade Runner 2049 een 10/10 was dan vind ik dit een 9/10. Het was zeker niet teleurstellend, maar omdat het zo veel naar een sequel toewerkt is het wel jammer als er geen zou komen. Je kan het het beste vergelijken met de eerste lord of the rings film. Toch petje af voor Denis Villeneuve aangezien Dune niet makkelijk te verfilmen is.
Toch wil ik nogmaals benadrukken hoe mooi deze film is om naar te kijken.
Als je hem kijkt, kijk hem dan op je grootste TV of het liefst in een IMAX bioscoop als dat kan met corona. Het geluid is ook indrukwekkend dus zorg voor een goede audio installatie.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
josh-hill in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"josh-hill schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:46:
Genereer je eigen UBB code review
Dune (2021) [Afbeelding: Dune (2021)] Tweakers: 9.0 | IMDb: 0 | Genre: Adventure, Drama, Sci-Fi | Runtime: 155 min | MPAA: PG-13 En daar is ie dan! De langverwachte Duin verfilming van Denis Villeneuve. Of eigenlijk, deel één daarvan. Later meer daarover.
Dit was mijn eerste bioscoop bezoek sinds de start van de corona crisis (laatste film was Honeyland, geweldige film overigens!). De IMAX zaal in de Pathé was ook wat veranderd ten opzichte van de vorige keer. Nieuwe leren stoelen en laser projectie. Helaas draait hij hier alleen in 3D. Ik kwam er later vandaag achter dat ik wellicht beter in my lokale bioscoop had kunnen kijken want daar draait hij ook in 2D en is het ticket zelfs goedkoper dan my parkeerticket vandaag (12 euro, uch). Normaal pak de bus of de fiets maar ik moest meteen na de film ergens naartoe, dus toch maar de auto gepakt. But I digress...
Het duurde even voor ik in de film kwam en ik vond het allemaal behoorlijk voorspelbaar. Op zich bleef de film tot het eind voorspelbaar, maar toch kwam ik wel helemaal in de film. Dit kwam o.a. door de prachtige beelden en de muziek van Hans Zimmer. Vaak genoeg gebeurde er eigenlijk heel weinig in beeld, maar werd de belangrijkheid van het gegeven benadrukt door de enorm aanzwellende muziek. Ik kan me voorstellen dat een doof persoon deze film redelijk saai zal vinden. Ik heb laatst een paar hele goede films gezien die eigenlijk nauwelijks muziek bevatten en toch je in je greep hielden. Dat was heel knap. Hier zou dat denk ik jammerlijk mislukt zijn. Villeneuve mag in zijn handjes knijpen dat Zimmer andere projecten heeft laten schieten om de Dune soundtrack te kunnen maken.
Ik vind de film bijzonder poëtisch. De beelden en het geluid vormen een ode aan de Film. Heel fijn gedaan. Dat is denk ik één van de grote pluspunten van de film. Het is echt een audiovisueel genot. Van mij had het 3D gebeuren niet gehoeven (zeker omdat het in 2D gefilmd is), maar even los daarvan is het dus heerlijk om deze film te ervaren. Zeker in IMAX. Hiervoor ga je naar de bioscoop!
Dat de film episch is, mag denk ik wel duidelijk zijn. Het is een episch verhaal. Je zult dan ook relatief grote groepen mensen, ruimteschepen en gevechten zien, al is dat natuurlijk veelal CGI. Het is niet zoals een Lawrence of Arabia. En ook al zijn sommige gevechten groots, vaak zie je maar kleine onderdelen daarvan, op wat stukken na.spoiler:Zoals de aanval op Arrakis
Wat mij het meest is bijgebleven van de film is dat het een feest van herkenning is. Het verhaal ken ik inmiddels wel. Ik heb (meer dan 25 jaar geleden) enkele van de boeken gelezen en ook David Lynch' film en de spellen Dune en Dune II uit 1992 (is overigens nog best een interessant verhaal dat er toen twee spellen uit kwamen). Beide geweldige spellen met hun eigen charmes. Dune II heeft het hele RTS genre doen ontstaan maar ook Dune was geweldig. Ik heb Lynch' film al heel lang niet meer gezien, maar heel veel dingen op het scherm deden me denken aan de beelden in de twee Dune spellen. Wellicht is dat alleen mijn brein die dat zo invult, maar ik vond veel voorwerpen en personen ook gigantisch veel lijken op vooral de beelden uit het Dune avonturenspel, maar ook Dune II dus.spoiler:Toen de eerste ornithopter in beeld kwam, kreeg ik een brede grijns op mijn gezicht en die is niet meer weggegaan tot de aftiteling
In het verhaal laat Villeneuve vaak stukken weg. Wellicht omdat hij ze niet belangrijk vindt, of omdat ze ook niet in het boek zijn beschreven, of gewoon omdat er geen tijd voor was.spoiler:Villeneuve wil het verhaal graag rustig vertellen en heeft dan ook besloten om het verhaal in meerdere films op te delen. Dit was dan ook "deel één", ondanks de forse lengte van de film. Echter, Warner Bros heeft alleen het fiat gegeven voor deze eerste film (en een serie). Dus het is nu echt te hopen dat de film goed aanslaat en dat Villeneuve ook de vervolgfilm(s) kan maken. Hij zegt zelf dat hij er al mee bezig is. Ik zeg, laat maar komen!Zo is de hele Atreides kliek van het ene op het andere moment op Arrakis[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Een aantal nitpicks. Je weet 't van te voren, maar 't is jammer dat 't deel één is en je nu dus moet wachten. Ik had echt makkelijk nog een 2,5 uur in de bios kunnen zitten, maar ik moest 't doen met een einde dat wat frustrerend was.
Een andere was dat ze wat mij betreft meer aandacht mochten besteden aan de politiek. Ik heb 't net zitten googlen, maar wat mij betreft legt de film niet goed uit waarom
Maar ik vond de sfeer echt top, cast ook, zelf Timothée Chalamet die me in andere films nog niet echt heeft weten te overtuigen.
Denis Villeneuve heeft 't wat mij betreft weer voor elkaar gekregen.
Overigens probeer ik ook Jodorowski's Dune mee te pakken deze of volgende week.
Edit:
Oh, wel een ander dingetje waar ik bang voor ben, maar ik heb lichtelijk wat op wikis zitten kijken, en ik heb niet echt 't idee dat het verhaal in 2 films verteld kan worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Sméagol op 17-09-2021 19:49 ]
Make lovecraft not warcraft.
Je kan dan nog de discussie voeren of de emperor de baron Harkonnen helpt of de emperor de Harkonnen zijn vuile werk laat opknappen.
[ Voor 5% gewijzigd door squaddie op 17-09-2021 19:58 ]
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Yep, dat heb ik dus net zitten googlen, ik was niet de eerste met die vraag (in fact iemand stelde 'm jaren terug al voor het boek).squaddie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:55:
@Sméagol Voor de zekerheid maar even in spoiler tags.
spoiler:Duke Leto Atreides is een populaire man in de landsraad en heeft goede relaties met diverse andere huizen en zou daarmee een machtblok kunnen vormen die de positie van de emperor zou kunnen bedreigen, althans dat is de opinie van Shaddam IV.
Je kan dan nog de discussie voeren of de emperor de baron Harkonnen helpt of de emperor de Harkonnen zijn vuile werk laat opknappen.
Wat ik dus inderdaad begrijp is dat
Maar wat mij betreft ging de film hier dus niet diep genoeg op in. Volgens mij ging de film niet verder dan "Leto is te populair". Maar wellicht dat dat beter naar voren komt in de sequel.
Make lovecraft not warcraft.
Ik snap de hype daar rond niet zo goed eerlijk gezegd.Sméagol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:45:
Overigens probeer ik ook Jodorowski's Dune mee te pakken deze of volgende week.
Wat bedoel je met 'het verhaal'? Villeneuve wil boek 1 verfilmen in 2 films. Wat best wel een op zichzelf staand verhaal kan zijn. De rest van het verhaal zijn nog 5 boekenOh, wel een ander dingetje waar ik bang voor ben, maar ik heb lichtelijk wat op wikis zitten kijken, en ik heb niet echt 't idee dat het verhaal in 2 films verteld kan worden.
Was ik vrij geweest, dan was ik woensdagnamiddag op de eerste speeldag reeds gaan kijken. Dit weekend en de volgende zal ook moeilijk worden... Maar ik ga sowieso, hopelijk helpt het om de deel 2gemaakt te krijgen
[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 17-09-2021 20:38 ]
Huis Corinno is al honderden jaren aan de macht en heeft door de aandelen in de Choam corporatie en hun persoonlijke elite Sardaukar soldaten de overhand op alle andere huizen in de lands raad.
De andere huizen vrezen hierdoor dat de balans tussen de lands raad en de keizer steeds meer richting de keizer schuift. De grootste angst is dat ze 1 voor 1 worden aangevallen... zonder dat de andere huizen in de lands raad kunnen helpen.
Leto is een erg charismatische leider, en huis Atreides staat al honderden jaren bekend als rechtvaardig, en de lands raad ziet in Leto een natuurlijke leider en nieuwe tegenpool van de keizer.
Specifiek geeft de keizer in de boeken aan dat zijn reden om in te grijpen voornamelijk was omdat huis Atreides dankzij Duncan Idaho en Gurney Halec en Thufir Hawat bezig waren een steeds professionelere leger te trainen dat zich kon meten aan de keizerlijke Sardaukar.
Ondanks dat de keizer heimelijk grote waardering had voor Leto, was afwachten te riskant en gebruikt hij Huis Harkonnen om Huis Atreides ten val te brengen, ook omdat de keizer Baron Harkonnen makkelijk onder de duim kan houden vanwege corruptie/angst.
https://niels.nu
And it goes BRAAAAAPP!
Villeneuve blijft dichtbij het boek, dat is prima, niettemin ben ik van mening dat ze de focus op de verkeerde zaken hebben gelegd. Waarom wordt de overname van Arrakis zo uitgebreid in beeld gebracht, maar de verhoudingen tussen de huizen en de emperor nauwelijks? Persoonlijk zou ik juist die verhoudingen en het steekspel er om heen als een rode draad door de film laten lopen, niet om er een groot actiespectakel ervan te maken of het in kleine hapklare brokjes te voeren aan de kijken, maar om het meer film te laten zijn met progressie en hier en daar een deel van een vergadering, het maken van plannen en wellicht een geheime operatie die plaatsvindt.
Wat ik persoonlijk erg jammer vond zijn de afwijkingen van de Dune lore, voor de zekerheid even tussen tags voor de mensen die de film nog niet gezien hebben:
Verder erg jammer dat ze het Amtal gevecht buiten en notabene in stillsuits deden, dat het stillsuit beschadigd door het gevecht is wellicht niet zo relevant voor Fremen omdat ze die zelf maken en repareren, maar het verlies van opgevangen vocht is praktisch heiligschennis voor een Fremen en logischer zijn om het gevecht zonder stillsuit te doen.
Vraagje: wat was dat voor olie-achtig huisdier dat daar rondliep op (geloof ik) Selusa Secundis?
Ik dacht even een stoelhond, maar die komen pas in deel 5.
Het boek wordt prima vertolkt, wel wat onvermijdelijke shortcuts uiteraard.
Verassend dat Liet een vrouw was, niet gedood door een spicebloom maar een worm.
Geen revelatie door Paul die na het uit de tent kruipen op de rotsen de verbinding legt tussen de spice en de wormen.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Er zijn genoeg boek/serie(s) verfilmt (sci-fi) waar je perfect weg komt met diverse veranderingen of het missen van bepaalde "scene's" dat Liet een vrouw is tja ach dat is het minst boeiende ..
en dat je als regisseur vrijheden neemt tja ..
En dat de visuele effecten beter zijn tja dat mag ook wel anno nu.
@squaddie Wat je terecht opmerkt de afwijken van de dune lore is echt een gemis, als je de miniserie(s)/lynch versie gezien hebt valt je heel Heel veel verschillen op en dan heb ik het nog niet over het boek verschil.
De mentat rollende ogen vond ik nog het meest opmerkelijke / leuke
Er zijn genoeg vergelijkings-meuk te vinden tussen de 3 versies en als ik die zie irriteer ik me aleen maar meer aan de nieuwe film.
De redux (3 uur ipv de 2 uur winkelversie) te vinden op "Jouw-buis" is mijn favoriet (muziek,intro en verhaal) , de mini serie is een zeer goeie 2de.
ter afsluiter:
Het boek dune --> oftewel "muad dib" verhaal start op een leeftijd van 15 jaar ongeveer .. en het boek eindigt met een zusje van 4-13 jaar oid ?? (moeder is zwanger als ze verdreven worden door de harkonen)
ps lag het aan mij en miste ik Feyd en Irulan ?
Tja vanalles
En als je dan leest dat Villeneuve het volgende deel vooral om Chani wil laten draaien (of is dat speculatie?) dan is Irrulan of een obstakel of iemand die even opgevoerd kan worden voor de vorm maar geen centrale rol hoeft te spelen. Dan kan je haar evengoed dus weglaten. Ik bedoel als Paul uiteindelijk de 'emperor' eindbaas wordt wat maakt het dan uit of ze wel of niet meedoet? Hij weet toch wat er komen gaat dus legitimatie voor het bestijgen van de troon is toch niet echt nodig. Ik zie Villeneuve die diepgang ook niet toevoegen in deel twee want dan heeft ie nog een deel nodig om het 'volledige' verhaal te vertellen.
Anyway, my 2 cents.
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 22-10-2021 18:21 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik snap het ook wel; de hele (genetische) betekenis en implicaties van Feyd en Fenring en de Bene Gesserit ambities zijn "interessant" als je daar flink wat paginas kan over uitweiden, maar is grof gezegd wel overbodig voor het verhaal van Paul en zijn toekomst (idem voor het onderlinge gevecht tussen de families, dat blijft vooral toch leuk om het verhaal mee in te leiden maar heeft voor Paul's verhaal relatief weinig impact, op een paar momenten na, maar de film laat wat mij betreft goed genoeg zien wat de verhoudingen zijn tussen de families Atreides / Harkonnen en de keizerlijke Corrino familie. (..dat wil niet zeggen dat ik achter alle keuzes sta in de film, maar na deze inmiddels 2x gezien te hebben vind ik het meeste wel begrijpelijk).Dwarlorf schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:51:
Ik snap wel dat Feyd en Irrulan er niet in zitten, de manier waarop dit verfilmd is zijn ze niet echt relevant aangezien het hele politieke steekspel noch het hele breeding programma amper aan bod komen. Ze kunnen prima in deel 2 opgevoerd worden, ik zou dan vooral benieuwd zijn naar Count Fenring. Maar je kunt ze alle 3 negeren (of ev een minime bijrol geven) als je niet de intentie hebt om heel veel diepgang in het verhaal te gooien, waar het wat mij betreft vooralsnog op lijkt.
En als je dan leest dat Villeneuve het volgende deel vooral om Chani wil laten draaien (of is dat speculatie?) dan is Irrulan of een obstakel of iemand die even opgevoerd kan worden voor de vorm maar geen centrale rol hoeft te spelen. Dan kan je haar evengoed dus weglaten. Ik bedoel als Paul uiteindelijk de 'emperor' eindbaas wordt wat maakt het dan uit of ze wel of niet meedoet? Hij weet toch wat er komen gaat dus legitimatie voor het bestijgen van de troon is toch niet echt nodig. Ik zie Villeneuve die diepgang ook niet toevoegen in deel twee want dan heeft ie nog een deel nodig om het 'volledige' verhaal te vertellen.
Anyway, my 2 cents.
Ik ben doorgaans ook van mening dat een boekverfilming altijd een interpretatie is van het geschreven origineel, en geen 1-op-1 kopie hoeft te zijn (dat kan vaak ook niet, film is uiteindelijk iets compleet anders dan geschreven fictie). Als men van het plot afwijkt of dingen anders presenteert kan ik daar prima mee leven als men de 'rode draad' en de sfeer van het origineel weet over te brengen. Daar vind ik Villeneuve vrij geslaagd in, alhoewel soms wat te klinisch en eigenlijk continue te veel veel focus op de 'hoofdrolspelers'. Had graag wat meer van het alledaagse leven op Arrakis gezien, nu ging het allemaal vrij vlot.
Villeneuve heeft ook gezegd dat hij graag uiteindelijk drie films wil maken (met Messiah als sluitstuk). Laten we hopen dat het hem zal lukken, ben erg benieuwd.
[ Voor 7% gewijzigd door Carn82 op 23-10-2021 02:50 ]
Als liefhebber van de boeken ben ik het 99% met je eens, maar als een 'geopolitieke thriller' de insteek was was er geen enkele filmmaatschappij die er 150+ miljoen dollar in zou investeren vrees ik.. Bij een grote investering horen ook een mate van commerciële verwachtingsmanagement; en 'spektakel' en 'grote namen' zijn daar (helaas) in Hollywood onderdeel van.squaddie schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:58:
Persoonlijk zou ik juist die verhoudingen en het steekspel er om heen als een rode draad door de film laten lopen, niet om er een groot actiespectakel ervan te maken of het in kleine hapklare brokjes te voeren aan de kijken, maar om het meer film te laten zijn met progressie en hier en daar een deel van een vergadering, het maken van plannen en wellicht een geheime operatie die plaatsvindt.
Een verkeerde interpretatie van wat Villeneuve bedoelde: https://amp.reddit.com/r/...ani_being_the_lead_was_a/Dwarlorf schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:51:
En als je dan leest dat Villeneuve het volgende deel vooral om Chani wil laten draaien (of is dat speculatie?)
Ah ok. Duidelijk. Maar goed, buiten dat gegeven is Irrulan nog steeds niet relevant voor de kern vh verhaal.D-Three schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 03:28:
[...]
Een verkeerde interpretatie van wat Villeneuve bedoelde: https://amp.reddit.com/r/...ani_being_the_lead_was_a/
Ik sluit me hier bij aan. Ik denk dat Carn82 hier de spijker op zijn kop slaat:
Ik ben er van overtuigd dat dit de belangrijkste afweging was om Dune op deze wijze uit te voeren.Carn82 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 02:45:
[...]
Als liefhebber van de boeken ben ik het 99% met je eens, maar als een 'geopolitieke thriller' de insteek was was er geen enkele filmmaatschappij die er 150+ miljoen dollar in zou investeren vrees ik.. Bij een grote investering horen ook een mate van commerciële verwachtingsmanagement; en 'spektakel' en 'grote namen' zijn daar (helaas) in Hollywood onderdeel van.
HBO wil ook die Bene Gesserit serie maken. Daar kan die hele genetische achtergrond mooi in verklaard worden en is er ook ruimte andere concepten uit te leggen. Hopelijk doen ze dat ook.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Kijk naar de boekverfilming van The dark Tower, als je de boeken niet kent krijg je matige actiefilm, voor de boekkenner is de film een absoluut gedrocht. Er zijn wat elementen uit de boeken genomen en daar is een actiefilm van geschreven, maar verder heeft het geen enkele relatie met de boeken.Carn82 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 02:45:
[...]
Als liefhebber van de boeken ben ik het 99% met je eens, maar als een 'geopolitieke thriller' de insteek was was er geen enkele filmmaatschappij die er 150+ miljoen dollar in zou investeren vrees ik.. Bij een grote investering horen ook een mate van commerciële verwachtingsmanagement; en 'spektakel' en 'grote namen' zijn daar (helaas) in Hollywood onderdeel van.
De Dune boeken draaien met name om het politieke steekspel en het is jammer dat de grote Hollywood producties toch vaak het veilige gebaande pad volgen en maar zelden risicos durven nemen. Maar goed dat is een andere discussie.
De Dune film hoeft niet compleet anders opgezet te worden, maar de scene met de officiele overname van Arrakis ziet er leuk uit, maar heeft verhaaltechnisch praktisch nul waarde en zou prima weg gelaten kunnen worden. In mijn opinie had er een scene in moeten zitten waarbij de Emperor met zijn adviseurs in vergadering zit en een van de adviseurs doet een voorstel, waarop de Emperor in zn stoel achterover leunt en verzuchtend antwoord dat Leto Atreides in het verleden publiekelijk heeft uitgesproken tegen een soortgelijk voorstel en de populariteit van Leto in de Landsraad er waarschijnlijk voor zal zorgen dat de meerderheid van de huizen tegen voorstel zal zijn. Een scene van een paar minuten, maar het geeft een schat aan informatie. Wat mij betreft hadden een paar van wel hier en daar in de film gestopt mogen worden het geeft de film meer diepte, maar veranderd de structuur van de film nauwelijks. Nu ik er over nadenk in de mini-serie zit ook zo'n mooie scene. Waarin Paul tegen ze vader zoiets zegt: "If people are working against us, we should call them out in front of the Emperor", waarop Leto heel simpel antwoord: "And if the Emperor is one of them?"
Duin als verhaal zoals samengesteld voor effect door Frank Herbert is veel en veel te gevoelig in de huidige tijden om volledig en gelijkaardig gelaagd om te zetten in film. Los van de vraag of dat in volledigheid mogelijk is (versus een TV serie) raakt het gewoon te hard aan teveel van wat tegenwoordig speelt. Populisme, conservatisme, segregatie, status quo denken, manipulatie, counter / insurgency - het is een flinke lijst waar ecologisch denken nog de minst hete aardappel is.Dwarlorf schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 05:20:
[...]
Ah ok. Duidelijk. Maar goed, buiten dat gegeven is Irrulan nog steeds niet relevant voor de kern vh verhaal.
Ik sluit me hier bij aan. Ik denk dat Carn82 hier de spijker op zijn kop slaat:
[...]
Ik ben er van overtuigd dat dit de belangrijkste afweging was om Dune op deze wijze uit te voeren.
HBO wil ook die Bene Gesserit serie maken. Daar kan die hele genetische achtergrond mooi in verklaard worden en is er ook ruimte andere concepten uit te leggen. Hopelijk doen ze dat ook.
Wat dat aangaat, de keuze van Villeneuve om de cinematografie mensen naar Dune influencers en de boeken te leiden is niet enkel een verfijnde weg om ondanks compromissen / alteraties in presentatie / plot maar ook een slimme manier om de beperkingen & doelstellingen van de familie stichting te laten voor wat ze zijn.
The Dark Tower was geen groot succes neesquaddie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:55:
[...]
Kijk naar de boekverfilming van The dark Tower, als je de boeken niet kent krijg je matige actiefilm, voor de boekkenner is de film een absoluut gedrocht. Er zijn wat elementen uit de boeken genomen en daar is een actiefilm van geschreven, maar verder heeft het geen enkele relatie met de boeken.
De Dune boeken draaien met name om het politieke steekspel en het is jammer dat de grote Hollywood producties toch vaak het veilige gebaande pad volgen en maar zelden risicos durven nemen. Maar goed dat is een andere discussie.
En tja.. naar mate het budget en de investeringen toenemen, vaak hoe kleiner de creatieve vrijheden (dit zie je overigens niet alleen bij films maar bij praktisch alle grote projecten). Ik vind het eigenlijk best knap dat deze film er nu überhaupt is.
Er is bewust gekozen om de keizer 'achter de schermen' te laten, wat ik kan begrijpen. Want om zijn belangen goed kenbaar te maken dan zou je ook de Landsraad en CHOAM moeten toelichten. In de film zou je dan dus twee 'slechteriken' moeten opnemen die beiden aan het oreren zijn over waarom ze doen wat ze willen doen. Ik had het zelf graag gezien maar ik snap waarom men gekozen heeft om de focus op de Harkonnen's te houden. Idem voor de Sardaukar die niet eens in Harkonnen-uniform op kwamen dravensquaddie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:55:
[...]
De Dune film hoeft niet compleet anders opgezet te worden, maar de scene met de officiele overname van Arrakis ziet er leuk uit, maar heeft verhaaltechnisch praktisch nul waarde en zou prima weg gelaten kunnen worden. In mijn opinie had er een scene in moeten zitten waarbij de Emperor met zijn adviseurs in vergadering zit en een van de adviseurs doet een voorstel, waarop de Emperor in zn stoel achterover leunt en verzuchtend antwoord dat Leto Atreides in het verleden publiekelijk heeft uitgesproken tegen een soortgelijk voorstel en de populariteit van Leto in de Landsraad er waarschijnlijk voor zal zorgen dat de meerderheid van de huizen tegen voorstel zal zijn. Een scene van een paar minuten, maar het geeft een schat aan informatie. Wat mij betreft hadden een paar van wel hier en daar in de film gestopt mogen worden het geeft de film meer diepte, maar veranderd de structuur van de film nauwelijks. Nu ik er over nadenk in de mini-serie zit ook zo'n mooie scene. Waarin Paul tegen ze vader zoiets zegt: "If people are working against us, we should call them out in front of the Emperor", waarop Leto heel simpel antwoord: "And if the Emperor is one of them?"
Dan kan je net zo goed " Freddy's nightmare on Elmstreet" hernoemen naar IT ... wat is dan nog orgineel van het boek versus de film ?Carn82 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:33:
Er is bewust gekozen om de keizer 'achter de schermen' te laten, wat ik kan begrijpen. Want om zijn belangen goed kenbaar te maken dan zou je ook de Landsraad en CHOAM moeten toelichten. In de film zou je dan dus twee 'slechteriken' moeten opnemen die beiden aan het oreren zijn over waarom ze doen wat ze willen doen. Ik had het zelf graag gezien maar ik snap waarom men gekozen heeft om de focus op de Harkonnen's te houden. Idem voor de Sardaukar die niet eens in Harkonnen-uniform op kwamen draven
Zo voelt deze verfilming wel helaas, er is zoveel weg van het orginele verhaal..
Dat betreft is dat enorm jammer want de cast/effecten zijn zeker niet slecht, alleen vind het jammer dat de vrouwen wat "zwak" uit de hoek komen .. 90% van de vrouwen verwacht je zo "sterk" dat als ze zeggen "zit" dat je nog thuis rechtop gaat zitten in de houding zeg maar. hier was het meer een ondergeschikte " wil je alsjeblieft .iets doen?"
Tja vanalles
Die had ook mooi in de flashback kunnen zitten.
https://twitter.com/Legen.../1453058884516466691?s=20
Toch snap ik de keuze vanuit een visueel perspectief wel. De Sardaukar zijn elitetroepen en belangrijk om weer te geven waar en wanneer zij zijn ingezet.
Daarmee kom ik ook op het tweede punt: het gevecht met Duncan Idaho was teleurstellend. In de boeken wordt (achteraf) beschreven dat hij 19 Sardaukar soldaten in zijn dood meenam, een prestatie waar duizenden jaren later nog altijd over gesproken werd.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
(Ik zet hem maar even in een spoiler, voor de zekerheid)
Steensmelter kom d'r maar in!
Het enige wat ik nu nog wil is een Warhammer 40k film.
[ Voor 16% gewijzigd door MrVegeta op 02-11-2021 12:08 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Zie ook deze analyse voor meer achtergrond:
D.w.z. met name lichteffecten, reflectie en kleur is vaak niet realistisch, waardoor suspension of disbelief ook moeilijker wordt. De voorbeelden die hij aanhaalt uit Marvel/DC laten dit imho goed zien.
Qua inhoud, het is afwachten op de vervolgen om te zien hoe de filosofische thema's uitgewerkt worden. Ik ben iemand die wat minder waarde hecht aan trouwheid aan het bronmateriaal, zolang de kern van wat thema's en achterliggende filosofie zijn maar goed wordt overgebracht. Een boek is per definitie een geheel ander medium dan een film of serie.
Mijn indruk is dat Villeneuve die thema's lijkt te begrijpen, maar dat zal zich moeten bewijzen in de latere delen.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Niet één van de eerste namen die bij mij zou op komen om die rol te spelen. Meestal moet ik bij Christopher Walken denken aan dansen of aan een koebel of nog andere minder serieuze karakters
[ Voor 30% gewijzigd door D-Three op 14-05-2022 22:27 ]
Ik snap wel waarom ze op hem zijn gekomen, een citaat uit de tekst van "Weapon Of Choice":D-Three schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:25:
Christopher Walken als Padishah Emperor als Shaddam IV
Niet één van de eerste namen die bij mij zou op komen om die rol te spelen. Meestal moet ik bij Christopher Walken denken aan dansen
Walk without rhythm, it won't attract the worm
Walk without rhythm and it won't attract the worm
Walk without rhythm and it won't attract the worm
Zou liever zien dat men tot aan de dood van de worm-god aan toe gaat....autje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:54:
Aangezien Villeneuve heeft aangegeven dat hij graag een trilogie zou maken, met Messiah als laatste deel, dan lijkt het me vrij duidelijk dat hij zich vooral richt op de kern van de verhaallijn van Paul Atreides. En daarbij is het altijd goed Frank Herbert's uitspraak in de gedachten te houden:
in de boeken is bijvoorbeeld paul maud dib .. niet "de redder" maar min of meer een iemand die een lot heeft die noch hij nog anderen voorzagen en daarom "stopt" omdat hij om reden x.y.z niet de kracht heeft om door te zetten. Zijn zoon leto volbrengt uiteindelijk het doel. en tot dan gaat het verhaal best diep.
Daarna word het in mijn optiek in de boeken "mistig" en helpt niet dat frank herbert te vroeg overleed, heeft de zoon (paul herbert) de taak volbracht dat laat ik liever in het midden.
vind dat je het nogal overhyped .. sci-fi van 1980 was het zo erg omdat een op een zeer beperkt kennis/techniek & budget gedaan werd.. anno nu trekken ze miljoenen uit en dan nog zijn er veel elementen die ik teleurstellender vind. als je de film van 1984,miniserie van 1995 oid en nu vergelijkt en dan + en - doet betreft toen en nu.defiant schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:57:
Ik heb hem ook eindelijk gezien, laat ik eerst zeggen dat de film qua uiterlijk en effecten erg goed en vooral realistisch gemaakt is en het 'blue screen' effect weet te vermijden wat effecten in films toch vaak meer op games doet lijken dan op realisme.
Bijvoorbeeld de sadaukar scene op hun planeet oid .. leuk maar dat moeten de meest gevreesde/geoliede vechtmachine ooit zijn .. (totdat ze de fremen tegen komen) maar in deel 1 zijn het net vaatdoekjes die je opzij werpt .. o en in de regen op hun planeet oid zie je ook niks ervan .. oei ik word bang van wat "biddende soldaten"
Daarnaast als je een alle soldaten van planeet caladan gaat verhuizen .. hoeveel van die "mega" schepen denk je dat je met huidige USA leger x 10 nodig te hebben .. denk niet dat je onder de 250 gaat komen en in heel die film zie je er max 10 oid ? om maar eens wat te noemen
ook hier sta ik er lijnrecht tegenover .. (betreft deel 1) en ik vraag me af of deel 2 dit recht kan zetten.Qua inhoud, het is afwachten op de vervolgen om te zien hoe de filosofische thema's uitgewerkt worden. Ik ben iemand die wat minder waarde hecht aan trouwheid aan het bronmateriaal, zolang de kern van wat thema's en achterliggende filosofie zijn maar goed wordt overgebracht. Een boek is per definitie een geheel ander medium dan een film of serie.
Mijn indruk is dat Villeneuve die thema's lijkt te begrijpen, maar dat zal zich moeten bewijzen in de latere delen.
veel zaken zijn overbelicht & onderbelicht als je het over de kern/thema's enzo hebt.
Bijvoorbeeld "water' is enorm schaars dat elke druppel meer waard is dan het leven van een mens. Daarbij heeft het een direct verband met spice en de zandwormen. ik zie dit vet underplayed worden in de film (bv eind v.d film gevecht buiten in de zon en de aanloop ernaartoe) Paul is in zekere zin ook onbewust hiermee bekend (weet alleen nog niet hoe/wat)
De baron harkonen is door en door "evil" tja moet je dat op beeld zetten ?
Dat Kynes een vrouw is of dat de "pus puist" op de harkonnen wat minder aanwezig zijn .,zal me minder boeien.
Er zijn nog wat delen/zaken die onderbelicht/overbelicht zijn, maar zie anders op YT de fan-edit van 1984 als je dat trekt (zoek op dune redux duurt 3uur) kan je stoppen op moment dat ze gaan matten (waar 2022 deel 1 stopt) dat is ongeveer 2:08 in de fanedit (ik weet niet of de directe link gewaardeerd word)
Maar de 2022 versie is zeker niet slecht of de andere miniserie/film = beter ofzo die stelling pak ik dus ook niet , veel verfilmde meuk en dus ook deze kan ik prima kijken zonder me dood te ergeren.
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 06-05-2023 01:31 ]
Tja vanalles
Ik verwacht niet dat Villeneuve nog een vierde film in het Dune universum wil maken, want dan komt hij te veel vast te zitten in een hokje (en dit soort films vergt jaren). Hij wil ook wel eens wat anders doen!vso schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 01:26:
[...]
Zou liever zien dat men tot aan de dood van de worm-god aan toe gaat....
in de boeken is bijvoorbeeld paul maud dib .. niet "de redder" maar min of meer een iemand die een lot heeft die noch hij nog anderen voorzagen en daarom "stopt" omdat hij om reden x.y.z niet de kracht heeft om door te zetten. Zijn zoon leto volbrengt uiteindelijk het doel. en tot dan gaat het verhaal best diep.
Daarna word het in mijn optiek in de boeken "mistig" en helpt niet dat frank herbert te vroeg overleed, heeft de zoon (paul herbert) de taak volbracht dat laat ik liever in het midden.
Hij richt zich puur op het verhaal van Paul.
Ook ik zou graag zien dat het daarna verder gaat (misschien met een andere regisseur?), maar na Messiah wordt het verhaal vreemder en vreemder, en het einde van Messiah biedt een natuurlijk punt om dit verhaal af te sluiten.
[ Voor 64% gewijzigd door Dwarlorf op 07-05-2023 10:18 ]
Boek 7 mogen ze wel laten zitten.
Ghola's... ze mogen ze hebben... Snip snip... mooi open einde
Heb ik iets gemist hiermee? Of is dat verhaal net zo sterk als Agamemnon?
in boek 1 is Paul inderdaad DE hoofdpersoon (soort van)Delerium schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:06:
Ik snap dat hele verhaal met Ghola’s niet. Het slaat het verhaal totaal plat en maakt het bijna onleesbaar. Een systeem dat mensen hun geheugen/keuzes/ervaringen kunnen behouden zonder connectie met wat er met de persoon gebeurt. En na zoveel boeken is er z’n verzameling van Ghola’s dat het verhaal er niet echt meer mee doet. Paul bv is de eerste twee boeken veruit de hoofdpersoon, maar wat doet hij in boek 6 meer dan hooguit een bijrol? En alles wat daaromheen doodgaat, komt zomaar weer terug?
maar de uitspraken "plans within plans" + "the sleeper must awaken" (eigenlijk er slaapt iets diep in ons dat wakker moet worden) zijn erg belangrijk om in je achterhoofd te houden.
Naarmate de saga vordert wordt het je duidelijk (boek 1) dat Paul zowel Mentat als de Kwisatsch haderach + verlosser van dune werd opgezet door het lot voordat hij nog een voet op de planeet Arrakis neer had gezet. De overige delen vecht en zoekt hij naar een uitweg .. maar hij moet kiezen tussen alle 101 slechte paden het "gouden pad"
Om niet een 20 a4 tellende uitreksel te geven laat ik het over aan
https://www.youtube.com/c...aGLYr0Ve_Y_soxZNWQ/videos (Quinn's idea's) waarschuwing het kan heftige "spoilers" bevatten.
je vraag word YouTube: Why Paul is Not the Hero of Dune hier bijvoorbeeld uitgelegd door hem
deze vind ik ook goed YouTube: Ultimate Guide to Dune (Part 5) God Emperor of Dune 1,5 uur oid
Tja vanalles
De KH was volgens mij niet bedoeld als redder van Duin, maar met de bedoeling een mannelijke tegenhanger van de Eerwaarde Moeders te zijn.vso schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:17:
[...]
Naarmate de saga vordert wordt het je duidelijk (boek 1) dat Paul zowel Mentat als de Kwisatsch haderach + verlosser van dune werd opgezet door het lot voordat hij nog een voet op de planeet Arrakis neer had gezet.
De Eerwaarde Moeders hadden daarvoor twee ijzers in het vuur: Graaf Hasimir Fenring (training door Vrouwe Margot) bleek onvruchtbaar (eunuch) en de bloedlijn kon via hem dus niet verder. En Vrouwe Jessica week af van het plan en baarde een zoon (Paul) en niet de gevraagde/ bestelde dochter. Die dochter had gekruist moeten worden met Feyd-Rautha voor de ultime stap.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeBee op 09-05-2023 06:47 ]
Ghola’s waren de poging van de Tleilaxu voor hun eigen onsterfelijkheid.Delerium schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:06:
Ik snap dat hele verhaal met Ghola’s niet. Het slaat het verhaal totaal plat en maakt het bijna onleesbaar. Een systeem dat mensen hun geheugen/keuzes/ervaringen kunnen behouden zonder connectie met wat er met de persoon gebeurt. En na zoveel boeken is er z’n verzameling van Ghola’s dat het verhaal er niet echt meer mee doet. Paul bv is de eerste twee boeken veruit de hoofdpersoon, maar wat doet hij in boek 6 meer dan hooguit een bijrol? En alles wat daaromheen doodgaat, komt zomaar weer terug?
Waar de ghola’s (later) alleen hun eigen persoonlijke geschiedenis (genetische geheugen) hadden, konden de Eerwaarde Moeders bv ook het geheugen van anderen verzamelen en doorgeven.
Ze werden ook gekweekt met specifieke doelen, zoals het vermoorden van Paul en Leto II.
Het ghola-project is daarmee een mooie parallel met de Kwisatz Haderach-lijn voor wat betreft genetische manipulatie dat veelvuldig fout loopt omdat emoties steevast niet te controleren bleken.
Op het laatst (boek 6) heeft Scytale het generisch materiaal van alle hoofdpersonen verzameld en vlucht hij samen met Sheeana, de ghola Duncan en een paar anderen in het non-schip om ergens anders hun cultuur opnieuw op te bouwen met ghola’s.
Het mooie en bijzondere van de verhalen vind ik dat Frank Herbert zijn eigen hoofdpersonen niet ontziet. Uiteindelijk heet de serie Duin, dus is de planeet de hoofdpersoon en zelfs die wordt vernietigd. En ook daarvan zit in het nul-schip het zaadje voor een nieuw begin met de bewuste (Leto II-)zandworm om daarmee planeten om te vormen tot nieuwe Duin(en).
Dat het volgende deel maar even mooi en even succesvol mag zijn.
Children of Dune is ook prima te verfilmen. Daar is een miniserie van, die is uitstekend.autje schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:37:
Ook ik zou graag zien dat het daarna verder gaat (misschien met een andere regisseur?), maar na Messiah wordt het verhaal vreemder en vreemder, en het einde van Messiah biedt een natuurlijk punt om dit verhaal af te sluiten.
Niet dat er niet nog veel meer uit te halen valt. Daarom ben ik blij dat de laatste film zo'n succes was. Hopelijk het volgende deel ook, dat er maar veel op mogen volgen!
God Emperor of Dune echter, goed boek hoor, maar ik weet niet of dat zo goed te verfilmen is. Dat lijkt me in ieder geval een zware uitdaging, waar menig regisseur voor terug zou deinzen.
Maar wat snap je daar dan niet aan?Delerium schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:06:
Het is je toch niet ontgaan dat de auteur stierf voordat hij een einde aan de serie kon schrijven?
Dus als je die laatste boeken waarin gebeurt wat je beschrijft want minder vindt dan lijkt het mij zeer voor de hand liggen dat je daarmee de oorzaak te pakken hebt. Frank Herbert was een genie, en zijn boeken zijn erg complex. Dan kan een ander niet zomaar even oppakken.
Die boeken die na zijn dood geschreven zijn hebben dan ook een erg slechte reputatie. Daarvan heb ik zelf alleen maar Spice Planet gelezen (gebaseerd op notities van Frank Herbert van een oude versie van Dune waarin niet Paul, maar Duke Leto de hoofdpersoon was, wat op ik op zichzelf een ontzettend interessant gegeven vind) en dat was echt ontzettend middelmatig dus die reputatie verbaast mij wat dat betreft ook helemaal niets.
Filmanalyse en filosofie vind je op: overstorm.nl
YouTube: Dune: Part Two - Official Trailer 2 - Warner Bros. UK & Ireland
Ziet er weer gaaf uit
https://variety.com/2023/...r-bros-strike-1235676007/
Een groter contrast qua filmwereld is er ook niet te bedenken
[YouTube: DUNE 2 Final Trailer (2023) Official | 4K UHD]
De steensmelter is te zien, dat betekent dat Dune Messiah ook in deel Dune part 2 zit. Dat lijkt me allemaal wat veel worden, het is een boek(je) dat qua complexiteit niet voor deel 1 onder doet. Ik had gehoopt op deel 3 voor Dune Messiah.
Zonder de trailer te hebben gezien: ze gebruiken die toch ook in deel 1 van de boeken, bijGeeBee schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:51:
The Final Trailer (voor wat Final waard is):
[YouTube: DUNE 2 Final Trailer (2023) Official | 4K UHD]
De steensmelter is te zien, dat betekent dat Dune Messiah ook in deel Dune part 2 zit. Dat lijkt me allemaal wat veel worden, het is een boek(je) dat qua complexiteit niet voor deel 1 onder doet. Ik had gehoopt op deel 3 voor Dune Messiah.
Edit:
@squaddie Je hebt gelijk, de stone burner komt pas voor in Messiah. Hm zou dat dan inderdaad betekenen dat ze Messiah ingevoegd hebben in deel 2? Zou wel erg jammer zijn, ik hoop(te) echt op een individuele verfilming van de 1e drie boeken (of alle zes, maar dat verwacht ik niet).
[ Voor 16% gewijzigd door Bra-Jo op 25-07-2023 10:24 ]
Nomen nescio
Bra-Jo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Zonder de trailer te hebben gezien: ze gebruiken die toch ook in deel 1 van de boeken, bijspoiler:In dat geval zijn de boeken misschien niet samengevoegd (hoop ik).de aanval van de Fremen op Arrakeen, waar ze de Emperor verslaan?
Edit:
@squaddie Je hebt gelijk, de stone burner komt pas voor in Messiah. Hm zou dat dan inderdaad betekenen dat ze Messiah ingevoegd hebben in deel 2? Zou wel erg jammer zijn, ik hoop(te) echt op een individuele verfilming van de 1e drie boeken (of alle zes, maar dat verwacht ik niet).
Uitstel tot maart 2024 ipv release in november. We zullen op onze tanden moeten bijten.
https://deadline.com/2023...r-bros-movies-1235527300/
Vandaar dat de trailer niet meer beschikbaar is?
Leuk ding, maar ik ga dan wel voor de Chinese versie. Kan je voor hetzelfde geld een vlootje halen
Le Meow
Dat krijg je als je rechten steelt en ontwerpen kopieert...Poekie McPurrr schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Leuk ding, maar ik ga dan wel voor de Chinese versie. Kan je voor hetzelfde geld een vlootje halen