Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben vrij laat bekend geworden met Frank Herberts Dune maar ik vind het een geweldig boeken reeks.

Eerst de game
- Dune 2 (pc)
- Boeken 1 tot 6
- Dune 1 (pc)

Het leukste van het verhaal vind ik zelf is dat je niet het pure goed versus kwaad strijd hebt, maar je afvraagt door het hele boek heen de acties van de mensen zijn deze nu goed/of slecht ?
En natuurlijk zijn er puur "goed" en "kwade" personen zoals De Baron Harkonnen en "Stilgar" maar de acties van de hoofdrol spelers van dat moment zijn variabel.

nu zijn er 2 tot 3 "films" (ligt eraan hoe je het ziet) en 1 die dit jaar (deel 1) uitkomt .. beetje lord of the rings idee .. boek 1 in 2 delen.

1. Jodorowsky's Dune, de bekendste nooit geproduceerde variant
2. David Lynch's Dune (Patrick Stewart, Sting en many more)
3. Sci Fy Channel Dune (miniserie) (boek 1)
4. Sci Fy Channel Childeren of Dune (miniserie) boek 2 en 3

En later is door de co-writer en zoon van Frank Herbert, Brian de reeks "afgemaakt" boek 6 was een redelijk open einde naar mijn idee.

Wat leuke "trivia" (weetjes) (geloof ervan wat je wilt)
Dune is de bron voor veel bekende films (o.a star wars) en star trek.

Dune boek 1 t/m 3 zijn eigenlijk de inleiding voor het werkelijke verhaal. "de worm-god", en helaas door het overlijden van de schrijver weten we niet of dit nog veel groter had kunnen zijn of juist niet.

Jodorowsky's Dune, is zo bekend ondanks nooit geproduceert omdat (zoals Jodorowsky ook zelf zegt) het een totale herontwikkeling is van het verhaal met een dosis LSD (hij zegt het grover in de documentaire)
En staat hierom ook in bovenstaand lijstje om dat hij toch verbazend veel invloed heeft gehad op de film industrie, Onder andere Alien en andere bekende films hebben concepten gebruikt.

Voor de film van David Lynch 2 uur duurt is op Youtube de "Alternative Edition Redux" versie te vinden met 1 uur minimaal aan source material zeker een leuke aanvulling is. ik doe geen link inverband met policy .. sinds de movie geen takedown heeft vind ik het "iffy"

David Lynch, en de Sci-Fi miniserie negeren de 15jarige "Paul Atraidies" (hoofdrol speler boek 1 en 2) en zetten hem neer als volwasse.

in David Lynches Dune --> Patrick Stewart (Captain Picard) wist niet eens wie Sting(zanger/acteur) was behandelde hem dus ook als dusdanig.

in David Lynches Dune --> Linda Hunt (ook bekend als)

De boeken van de zoon, tja ik vind het wel prettig dat er doorgeschreven is, al is het om het wat meer sluiting te geven ..

Wil je meer weten van Dune, zou ik YouTube: Quinn's Ideas adviseren hij heeft best veel ge-analiseerd en verteld het mooi.. (ook de boeken vat hij samen ..)

1 spoiler die ik zelf wel leuk vind en je alles in een nieuw licht ziet..
spoiler:
Ducan Idaho, die in boek 1 "vrij snel" dood gaat.. is in de hele serie best een enorme hoofdrol speler versus Paul en later de zoon van paul Leto Atreidies)

@ehtweak thx

De nieuwe film december 2020, (deel1) word een meer boek getrouwere versie in de vorm van een LOTR achtige lengte, hierom in 2 delen verfilmt.

Denis Villeneuve als regiseur.

En redelijk wat bekende acteurs.

Ik kan veel schrijven maar ik ben het wel eens met het eerder genoemde Youtube kanaal en ik wacht eigenlijk af wat er komen gaat.

Met de nieuwe film vraag ik me niet zozeer af hoe "trouw" zijn ze aan het boek, met in gedachte dat bv LOTR best goed gelukt is vraag ik me af hoe goed het is en zeker omdat op het hele verhaal boek 1 maar een mini deel is van de gehele serie..
Kortom Deel 1 ach leuk maar niet zo intressant als de rest van de boek delen .. die veel meer dimensie geven aan het concept(ten) wat in Dune gesteld word.

En het einde is best intressant maar ook vreemd, dit omdat is Frank of Brian de schrijver van het einde is :?.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 17-01-2020 13:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Chiron

Moderator Discord
De documentaire “Jodorowsky’s Dune” vond ik in ieder geval fantastisch _O_

Ondanks dat de film nooit van de grond is gekomen legde het wel het grondwerk voor het scifi genre met onder andere ‘Alien’ en de hele Star Wars saga.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
nieuwe foto's van dune movie 2020 ? WAUW

YouTube: DUNE 2020 STUNNING New Images Released!

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6LfG7KUxxEF5rAUK-t1qpjNQOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFOTOBZnQoAuMdw0fI9RqaE8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh1clC1r2aJYhLpTxRnUrLIE3Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohrewATOmhYDl0N9OYVNYMwV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hirjL94zq3kqTap_tvCkLiy35Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enFsXbvdvV3pzCeiiF2MeCtW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0Ftz7gE2hoC27DjvzD6GgtD-fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Mgz86MpuOtD07OF6iXUmxSL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 23:20
offtopic:
ik vind Oliver Froning's Dune de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ben hier erg benieuwd naar. Ben niet heel bekend met Dune, heb de boeken niet gelezen maar wel de games gespeeld. De hype is er vooral omdat ik fan ben van Denis Villeneuve's sci-fi werk in Arrival en Blade Runner 2049.

Ik begrijp dat er ook een nieuwe TV-serie komt op HBO die gelinkt is aan de film? Dat klinkt ook wil interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Hier staan nog meer fotos van de nieuwe Dune film.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ben niet zo geintresseert in wie er in die film (gaan) spelen, en ook hoe het eruit ziet is van ondergeschikt belang voor me. Persoonlijk hoop ik op een verfilming van het boek, waarbij het boek niet te veel geweld wordt aangedaan.
Dat houdt in dat ik nu rustig zit te wachten tot deze film in de bioscoop komt. Daarna zal ik wel een oordeel vellen ;) Want op basis van deze stills kan het serieus alle kanten op...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 07:41
Flinke Hype hier voor de nieuwe film. Ik beschouw mijzelf toch wel als een Dune geek pur sang.
Ik heb de oude boeken al zo vaak gelezen... het werk van de zoon ben ik minder over te spreken. Maar de boeken waarmee hij de oude verhaal lijn van zijn vader afmaakt is wel prima (omdat hierbij veel materiaal van Frank Herbert nog terug gevonden is)

Ik hoop dat de nieuwe film succesvol wordt, dan is er hopelijk weer ruimte voor nieuwe content (games , spin-off etc) want Frank Herbert heeft een wereld geschapen waar je echt zo veel mee kunt doen.

Tegelijkertijd geef ik een film/serie maker het te doen om het latere werk te gebruiken.... daar worden enorme sprongen in de tijd gemaakt, en vooral veel moraliteit aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Ben wel erg benieuwd naar de film. Maar ik verwacht gewoon zie wel hoe het wordt. Heb zelf nog niet de boeken gelezen, zou het wel graag doen. Heb zelf erg genoten van de film en serie's. Er is ook nog verschillende bord spellen van Dune. Helaas niet in NL. Zit er wel aan te denken om een Nederlandse versie van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
caspar M schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:00:
Flinke Hype hier voor de nieuwe film. Ik beschouw mijzelf toch wel als een Dune geek pur sang.
Ik heb de oude boeken al zo vaak gelezen... het werk van de zoon ben ik minder over te spreken. Maar de boeken waarmee hij de oude verhaal lijn van zijn vader afmaakt is wel prima (omdat hierbij veel materiaal van Frank Herbert nog terug gevonden is)

Ik hoop dat de nieuwe film succesvol wordt, dan is er hopelijk weer ruimte voor nieuwe content (games , spin-off etc) want Frank Herbert heeft een wereld geschapen waar je echt zo veel mee kunt doen.

Tegelijkertijd geef ik een film/serie maker het te doen om het latere werk te gebruiken.... daar worden enorme sprongen in de tijd gemaakt, en vooral veel moraliteit aangehaald.
youtube kanaal "YouTube: Quinn's Ideas" in OP gezien ?

the Bene Gesserit spinoff series is helaas canceled ? ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 07:41
vso schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:06:
[...]

youtube kanaal "YouTube: Quinn's Ideas" in OP gezien ?

the Bene Gesserit spinoff series is helaas canceled ? ..
Thanks, ik heb er alsnog naar gekeken, interessant kanaal :-)

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Ben erg benieuwd naar de trailer op 9 september.
Het is jammer dat de teaser alleen in de bios getoond wordt. En niet eens altijd. Nog even geduld hebben.
Voor die de foto van de teaser willen zien.
https://m.imgur.com/a/H2bK6Bj

[ Voor 21% gewijzigd door Calamor op 27-08-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
Blijkbaar zou de teaser op 30/8 pas uitkomen internationaal. Maar aangezien Tenet al loopt is het te zien of cinema's nog de moeite doen om Dune erin te plakken.

Enkel in december (als er geen uitstel is) weten we hoe het echt zit. Ik neem aan dat de trailer op zich wel goed in elkaar zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01

defiant

Moderator General Chat
Mede door deze nieuwe film ben ik toch maar eens begonnen aan de boeken (alleen de eerste nog gelezen), zie ook het boeken topic. Ik moet zeggen dat ik de thema's die in het boek worden aangehaald (ecologie, de rol van religie, politiek, etc) nog steeds zeer relevant voor deze tijd, hoewel sommige elementen de tand des tijd minder hebben doorstaan. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre deze thema's worden gerelateerd aan onze huidige issues nu.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben wel benieuwd naar deze film. Mede vanwege het feit dat Villeneuve hem regisseert.

Of het meer wordt zoals het boek? Ik hoop het... Bijvoorbeeld Baron Harkonnen is in het boek een grotere smeerpijp dan tot nu toe op beeld is laten zien (kleine jongetjes naar zijn privé vertrekken laten sturen...).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:02:
Mede door deze nieuwe film ben ik toch maar eens begonnen aan de boeken (alleen de eerste nog gelezen), zie ook het boeken topic. Ik moet zeggen dat ik de thema's die in het boek worden aangehaald (ecologie, de rol van religie, politiek, etc) nog steeds zeer relevant voor deze tijd, hoewel sommige elementen de tand des tijd minder hebben doorstaan. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre deze thema's worden gerelateerd aan onze huidige issues nu.
Ik ben nu zelf bij het tweede boek (Messiah) en ben verrast met de diepte van de boeken :9~

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:54:

Wat leuke "trivia" (weetjes) (geloof ervan wat je wilt)
Dune is de bron voor veel bekende films (o.a star wars) en star trek.
Heb je een bron voor je trivia? Ik weet niet of het klopt, maar bij het lezen van "inspiratie voor Star Trek" werd ik een beetje sceptisch. Uiteraard zal Dune van invloed zijn geweest op een aflevering hier en daar, en misschien zelfs op segmenten van de latere Star Trek (net zoals vele andere boeken en verhalen), maar Star Trek TOS kwam in 1966 op de buis, en Dune werd in boekvorm pas eind 1965 voor het eerst uitgebracht. Daar zit gewoonweg niet genoeg tijd tussen om echt van invloed te zijn, lijkt me zo. Maar dat kan ik uiteraard ook fout hebben, dus misschien kun je je bron(nen) voor de trivia delen?

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Weltschmerz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Heb je een bron voor je trivia? Ik weet niet of het klopt, maar bij het lezen van "inspiratie voor Star Trek" werd ik een beetje sceptisch. Uiteraard zal Dune van invloed zijn geweest op een aflevering hier en daar, en misschien zelfs op segmenten van de latere Star Trek (net zoals vele andere boeken en verhalen), maar Star Trek TOS kwam in 1966 op de buis, en Dune werd in boekvorm pas eind 1965 voor het eerst uitgebracht. Daar zit gewoonweg niet genoeg tijd tussen om echt van invloed te zijn, lijkt me zo. Maar dat kan ik uiteraard ook fout hebben, dus misschien kun je je bron(nen) voor de trivia delen?
Quin's ideas (startpost Youtube link) heeft erg uitgebreide analyses. o.a dit soort triva komen voorbij.

Persoonlijk vind het intressant maar om het 1:1 over te nemen en voor 100% feitelijke waarheid aan te nemen vind ik ook erg ver gaan.

Ik denk zeker wel dat het erg veel invloed heeft uitgeoevend, maar ja dat heeft Ringworld en Foundation en LOTR / Discworld ook .. op hun eigen manier .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:17
Ik vraag me af welke boeken ik van de serie gelezen heb. Het is in ieder geval alweer 30 jaar geleden of zo. Wellicht volgend jaar eens (opnieuw) lezen.

De Dune pc spellen (die in hetzelfde jaar uitkwamen vanwege een nogal bizarre reden) heb ik allebei gespeeld toen. Beide spellen zijn uniek en briljant.

Kijk echt uit naar wat Denis Villeneuve met het materiaal kan doen. Probeer deze keer geen teasers en trailers te kijken, want dat vermindert vaak toch wel de impact die een film bij eerste viewing heeft. Nu al zin in!

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
josh-hill schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:17:
Ik vraag me af welke boeken ik van de serie gelezen heb. Het is in ieder geval alweer 30 jaar geleden of zo. Wellicht volgend jaar eens (opnieuw) lezen.

De Dune pc spellen (die in hetzelfde jaar uitkwamen vanwege een nogal bizarre reden) heb ik allebei gespeeld toen. Beide spellen zijn uniek en briljant.

Kijk echt uit naar wat Denis Villeneuve met het materiaal kan doen. Probeer deze keer geen teasers en trailers te kijken, want dat vermindert vaak toch wel de impact die een film bij eerste viewing heeft. Nu al zin in!
de boeken van 30 jaar terug zijn maar 6 delen .. iets te maken met dat die schrijver daarna tussen 6 plankjes ging liggen .. .. het vervolg is door zijn zoon (andere stijl) gemaakt ..

Spellen waren inderdaad uniek en hebben hun eigen genre oid opgezet.. maar ook wel intressant toen.

Wat zou de teaser/trailer dan "missen" ?? of verpesten .. boek 1 is al door 1 film en 1 miniserie op de gevoelige plaat gezet.. zelfs boek 2 en 3 .. door de miniserie .. wat imho niet slecht is.
en op Youtube zwerft er zelfs de 3 uur "fan remake" oid rond die zeker een goeie is ..

Je kan beide afbreken, omdat bv captain picard niet wist wat een "Sting" was en dat het kind door een volwassene werd gespeeld. maar prik je er doorheen is het zeker een hele goeie vertolking.
De mini-serie heeft andere + punten bv dat boek 2 en 3 erbij zitten en andere events van de boeken ook meegenomen zijn.

Boek 1 verfilmen in deze casus = boring as hell .. je kan hooguit wat mooiere effecten doen en het zal enorm moelijk zijn bepaalde scene(s) op de gevoelige plaat te zetten beter dan zijn voorgangers ..
de kritieken / reacties op de trailers & lekkages zijn lovend

Denis Villeneuveheeft de wens uitgesproken de 6 boeken te willen verfilmen wat LOTR zal overstijgen als dat gebeurt .. kwa "lengte" .. maar om veel meer andere reden ook veel intressanter zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Laatst online: 11:17
Het is meer dat ik nog niet hoef te zien hoe bijvoorbeeld Baron Harkonnen of de zandwormen in de film er uit zullen zien. Ik laat mij graag verrassen. :)

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
vso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:04:
Denis Villeneuveheeft de wens uitgesproken de 6 boeken te willen verfilmen wat LOTR zal overstijgen als dat gebeurt .. kwa "lengte" .. maar om veel meer andere reden ook veel intressanter zijn
Dat zou mooi zijn. Maar ik vermoed dat dit niet zal gebeuren of de eerste 2 zouden echt een gigantisch succes moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Het zou mooi zijn om 3 boeken te verfilmen (beetje gelijkaardig met de mini-series). Maar realistisch gezien zou ik ook gokken op 2 films (grofweg overeenkomend met het eerste boek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@D-Three & @algalid het kan alle kanten op gaan .. we zien het wel ..
Mocht je het niet weten het niet "de goeie wint uiteindelijk" verhaal ..teminste niet zoals je het verwacht..

Tja eerlijk gezegd boek 1 is leuk maar boek 2 iets minder maar vanaf boek 3 tot 5 a 6 word het echt boeiend ..zijn zoon heeft het wel goed "geeindigd" maar hmm liever de orginele auteur dit had gedaan..

ach we gaan het wel zien ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 06:55

liberque

Vrijzinnig!

Hoe komt TS aan het stukje spoiler? Dat klopt echt niet.

spoiler:
Duncan Idaho wordt door de gehele serie boeken meerdere keren (talloze keren zelfs) teruggebracht als Ghola. Uiteindelijk krijgt de Ghola zijn originele geheugen en die uit vorige incarnaties van zijn Ghola bestaan terug. De god keizer maakt hem iedere keer dood als hij zijn originele geheugen terugkrijgt (hij wordt dan onhandelbaar en onbruikbaar). Op deze manier krijgt Duncan beschikking over het geheugen van de duizenden versies voor hem wat hem op gelijke voet brengt met de Bene Gesserit. Uiteindelijk wordt hi hierdoor ook voorzienig en blijkt hij de echte kwisatz haderach te zijn. Paul en zijn zoon Leto2 (de god keizer) waren slechts freaks of nature die nodig waren om de ware Kwisatz Haderach te creeren en het gehele "gouden pad" bestond enkel en alleen om Duncan te krijgen op die positie. Duncan was dus niet de zoon van Paul. Paul en Leto2 waren slechts figuranten in het verhaal van Duncan zijn ontwikkeling zodat hij klaar is om als Kwisatz Haderach de laatste strijd aan te gaan.

Ook kan ik me niet erg vinden met de volgende quote:
David Lynch, en de Sci-Fi miniserie negeren de 15jarige "Paul Atraidies" (hoofdrol speler boek 1 en 2) en zetten hem neer als volwasse.
In zowel Lynch zijn film en de miniseries is Paul in het begin gewoon een knulletje. We zien dit bij Lynch zijn film er niet echt uit springen omdat Mclachlan (Paul) de hele film speelt, maar op Caladan moest hij echt 15 jaar voorstellen en de eerste jaren op Dune zie je hem volwassen worden terwijl hij zich bewijst aan de Fremen. De worm trial (het berijden van de worm) is zijn officiele Fremen transformatie in volwassenheid albeit een stuk later dan een normale Fremen deze trial krijgt. Gurney spreekt niet voor niks de woorden "you young boy" en zijn eigen spirituele transformatie is als Paul de woorden roept "Father, the sleeper has awakened" waarmee hij letterlijk zijn kinderjaren van zich afwerpt.

Verder ben ik een groot Dune-fan. Zie foto :) en kan niet wachten op de nieuwe films ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/QHK395WcHd2ujTbJbtzksHL7.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door liberque op 30-08-2020 11:36 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Bookmark !

Dune is mijn favoriete wereld, het luisterboek is echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00

BCC

De internet geruchtenmachine draait al goed - https://bleedingcool.com/...spotted-on-imdb-vanishes/ Tye Sherian mogelijk Feyd Rautha Harkonnen 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
De worm trial (het bereiden van de worm) (...)
Ik kan me geen scène in 'Dune' herinneren waarin Paul een zandworm bakt en vervolgens opeet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Weltschmerz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Hoewel Dune als eerst in een krant verscheen (stukje bij stukje) en dus ruim voor boekvorm wel invloed had kunnen uitoefenen op Star Trek is dit niet het geval geweest. Er zijn wel genoeg referenties geweest in het Star Trek universum naar Dune zoals Arrakis Prime in Voyager, maar dit waren meestal gewoon hommages aan het Dune Universe. Veel later is er wel meer gebruik gemaakt van de ideeen van Frank Herbert en zien we in Discovery wat referenties en ligt Picard als Ghola in de gelijknamige serie er wel heel erg dik op.

Star Wars daarentegen heeft wel zijn basis bij Dune. Het praten met vorige incarnaties van de Jedi, de verschijning van Jabba de Hut, de slechte keizer, de landsraad, de woestijnplaneet, het corrumperen van mensen door the force en het messiascomplex zijn hiervan nog maar enkele voorbeelden.
PCG2020 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Ik kan me geen scène in 'Dune' herinneren waarin Paul een zandworm bakt en vervolgens opeet :+
Nou dat bereiden van een worm deden ze iets anders. De worm vergiftigen met water en het vocht wat daarmee uitscheidde kon je lekker drinken als "the water of life". ;)

Maar je hebt gelijk.. ik bedoelde berijden. Serves me right om mijn mobiel te gebruiken om teksten te schrijven ipv even de PC aan te zwieren ;)

[ Voor 14% gewijzigd door liberque op 30-08-2020 11:35 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Deel 1 van de boeken vond ik echt geniaal, het vervolg kwam ik wat minder goed door heen. Misschien toch nog eens lezen.

Iron Maiden heeft ook een nummer ook geinspireerd op Dune: To tame a land. Ze wilde het geloof ik Dune noemen, maar dat mocht niet van Frank Herbert. Die had blijkbaar niks met Heavy metal muziek:

To Tame a Land

To Tame A Land' is another of Harris' great epic songs, in the same vein as 'Phantom Of The Opera', 'Rime Of The Ancient Mariner', and 'Alexander The Great'. It is based on Frank Herbert's novel Dune, one of the greatest science fiction epics of all time and first in a series of books. Like the movie, the song's lyrics won't make much sense unless you are familiar with the book.

The reason why the song was not called 'Dune', as anyone would have expected, was explained during the subsequent tour in support of the album. Bruce gave his view on the matter at a concert during the World Piece Tour:

Next song is all about a gentleman who wrote a science-fiction book called Dune, this one (...). He's an American called Mr. Frank Herbert, this particular gentleman, alright? And Mr. Herbert, as it turns out, is a bit of a cunt actually, because he... among other things he said that if we called this track that we wrote on the album 'Dune', that he'd sue us and stop the album coming out, and all kinds of very unpleasant things... So we had to re-title the track which is on the new album, and we had to call it 'To Tame A Land'.

Bruce Dickinson Stockholm , Sweden , 5th June 1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

wkleunen schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:45:
Iron Maiden heeft ook een nummer ook geinspireerd op Dune: To tame a land. Ze wilde het geloof ik Dune noemen, maar dat mocht niet van Frank Herbert. Die had blijkbaar niks met Heavy metal muziek:
Hoewel Frank in 1986 overleed (wellicht heeft dat er mee te maken) is in 1995 wel in Duitsland de band "Dune" ontstaan. Deze zijn afaik nooit gedwongen om te stoppen met het gebruik van de naam Dune terwijl ze zelf aangaven juist het hele idee van Frabk Herbert te gebruiken omdat ze daar fan van waren. Hoewel ze bekend werden met hits als "Hardcore Vibes" en "Rainbow to the Stars" waren er ook nummers die letterlijk over Dune gingen : "The Final Dream" en "The Spice" zijn enkele voorbeelden en ook lyrics uit andere nummera refereerden duidelijk naar Dune. De band is een tijd later gestopt vanwege copyright issues toen ze nummers gingen coveren (had niks met de naam Dune te maken), maar is momenteel nog steeds actief als soloact en brengt nog steeds zij het minder nummers uit.

Best wel raar dat Brian hier nooit iets aan gedaan heeft terwijl papalief hier bij Iron Maiden wel een issue van maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
liberque schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Hoewel Frank in 1986 overleed (wellicht heeft dat er mee te maken) is in 1995 wel in Duitsland de band "Dune" ontstaan. Deze zijn afaik nooit gedwongen om te stoppen met het gebruik van de naam Dune terwijl ze zelf aangaven juist het hele idee van Frabk Herbert te gebruiken omdat ze daar fan van waren. Hoewel ze bekend werden met hits als "Hardcore Vibes" en "Rainbow to the Stars" waren er ook nummers die letterlijk over Dune gingen : "The Final Dream" en "The Spice" zijn enkele voorbeelden en ook lyrics uit andere nummera refereerden duidelijk naar Dune. De band is een tijd later gestopt vanwege copyright issues toen ze nummers gingen coveren (had niks met de naam Dune te maken), maar is momenteel nog steeds actief als soloact en brengt nog steeds zij het minder nummers uit.

Best wel raar dat Brian hier nooit iets aan gedaan heeft terwijl papalief hier bij Iron Maiden wel een issue van maakte.
Ja, het nummer To Tame a Land gaat ook wel echt duidelijk over Dune. Iron Maiden had blijkbaar wel echt toestemming gevraagd, en daar had Frank Herbert op gereageerd. Misschien dat die band niet eens toestemming heeft gevraagd. Nummer van Iron Maiden is dan wel anders genoemd, maar de lyrics zijn wel overduidelijk. Waarschijnlijk kon hij toch juridisch niet echt wat maken of was het toch teveel moeite, dus bleef het alleen bij woorden. Zoiets denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Bioscopen hebben zoals aangekondigd vanaf 30/8 de Dune teaser toegevoegd (hoewel je natuurlijk geluk moet hebben dat ze mee willen). Blijkbaar zie je veelal shots van personages, dus ja, veel beweging en dialoog is er niet bij. Sommigen zijn al blij want bij een teaser kan evengoed enkel de titel verschijnen en regisseur en 1 gezicht in de schaduw.

Voor een betere indruk van de film is het wachten op de trailer van 9/9 volgende week. Ik neem aan dat die tussen 2,5 en 3 minuten zal duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ben de bibliotheekbus-meneer die 11-/12-jarige F_J_K de zes Dune-boeken gaf nog steeds dankbaar O+ Heeft me ook zeker geholpen Engels te leren lezen.
vso schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 00:45:
Tja eerlijk gezegd boek 1 is leuk maar boek 2 iets minder maar vanaf boek 3 tot 5 a 6 word het echt boeiend
Daar ben ik inderdaad wel nieuwsgierig naar: gaat het alleen om boek 1, of uiteindelijk allemaal. 1-3 (of 1, 2-3), 4, 5-6 zouden best losse films kunnen zijn maar die zijn behoorlijk verschillend.

De boeken van zoonlief bestaan w.m.b. niet, ik heb ooit de Prelude to Dune-boeken gelezen maar brrr wat slecht met pa in het achterhoofd..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

F_J_K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:22:
Ik ben de bibliotheekbus-meneer die 11-/12-jarige F_J_K de zes Dune-boeken gaf nog steeds dankbaar O+ Heeft me ook zeker geholpen Engels te leren lezen.

[...]
De boeken van zoonlief bestaan w.m.b. niet, ik heb ooit de Prelude to Dune-boeken gelezen maar brrr wat slecht met pa in het achterhoofd..
Prelude is inderdaad erg vervelend om te lezen. Toch is de insteek van Frank adhv notities heel erg duidelijk aanwezig en klopt het vervolg in zijn geheel wel. Naar mate je door de eerste boeken van Brian heen worstel zul je merken dat hij wel degelijk groeit als auteur en de laatste twee boeken zijn niet alleen erg boeiend, maar ook goed leesbaar. Je doet jezelf als Dune fan imho tekort om het einde niet te lezen en ik zou het zeker toch nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:22:

[...]

Daar ben ik inderdaad wel nieuwsgierig naar: gaat het alleen om boek 1, of uiteindelijk allemaal. 1-3 (of 1, 2-3), 4, 5-6 zouden best losse films kunnen zijn maar die zijn behoorlijk verschillend.

:P ..

tja je kan de boeken van de zoon goed/slecht vinden dat is je mening laten we niet te veel daarover discussieren ..

Wat gelukkig wel is gedaan is dat er met zijn aantekeningen enzv wat gebeurd is, die teruggevonden zijn als je alle overige boeken "doorworsteld" (ik zelf ben nog "bezig" .) kan je wellicht een beeld vormen hoe het af had kunnen lopen.

Quins ideas YouTube kanaal heeft betreft Dune (en Foundation/ringworld) wel een goeie breakdown/review en teminste onderwerp inhoudelijk .. de rest eromheen van hem mag me gestolen worden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Het gaat heel heel traag, dus nu is er een aankondigingsfilmpje voor de trailer voor de film!
[YouTube: DUNE Announcement Trailer]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• algalid
En hier is de trailer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:55
Ziet er op het eerste gezicht prima uit, maar dat kun je wel aan Villeneuve overlaten. Jon Spaihts heeft ook meegeschreven aan het script. De trailer heeft ook een redelijk Prometheus-achtig sfeertje. Jammer van die werkelijk verschrikkelijke muziek in de trailer. Nou ja, de eerste 2 minuten waren nog wel okee, totdat de cheesy koorzang losbarst. Zou Kyle MacLachlan nog een cameo hebben? Ik word er nog niet echt warm van, misschien omdat we dit soort epische sci-fi beelden ondertussen al vaker hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@algalid Thx

@P-Rock ja de muziek is in de trailer is werkelijk afgrijselijk .. de rest ziet er wel extreem mooi uit ..

Ik hoop dat Muad Dib dit keer wel van een "kind" naar een "volwassene' oid transformeert .. als het boek start is hij 15 ? en aan het eind is hij ouder ..

Maar goed dat betreft vond ik de muziek van Toto ook extreem goed ... niet dat de bij behorende film slecht is ..

Goed ik ga er lekker neutraal in .. de film is een moderne interperatie .. met bijbehorende technieken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Blijkbaar is de song van Pink Floyd een "verwijzing" naar Jodorowsky's Dune (die nooit is gemaakt wegens te extravagant). Maar de muziek in trailers komt niet altijd voor in de film zelf, ik denk dat de teaser een betere indruk geeft van wat de film zal brengen.

De kostuums zien er idd wat moderner uit. Ik vond die kleurrijke 19e eeuwse kostuums in de jaren 80 versie maar niets. Maar er zullen een aantal fans wss klagen dat het geen 4K versie is van de David Lynch film seconde per seconde nagemaakt, zo heb je er altijd.

De lezers van de boeken lijken via kleine hints al wat meer tevreden over het beter volgen van de teksten ipv David Lynch veranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 21:45
Er komt een heleboel bekends voorbij, naast de personages en uiteraard de wormen, de onrnithopters, sadukar in ieder geval. De gevechten met het pantser zagen er ook wel goed uit. Ik ben benieuwd hoe en of de trage beweging om door zo'n pantser te komen er ook in verwerkt zit. Daar lijkt het op het einde van de scene wel op.

De boeken van Brian Herbert en Kevin Anderson vond ik niet zo boeiend als van Frank. Ik heb de prequel trilogie gelezen en de twee boeken die de originele serie afsluiten en daarna was ik er eigenlijk wel klaar mee. Hoe is bijvoorbeeld de trilogie over de Butlerse Jihad? Daar zou ik best nog wat tijd in willen stoppen omdat dit zo'n belangrijke factor is door alle boeken en uiteindelijk het einde.

Dat einde van Duin Kapittel met die twee boeren was erg tof, tot dat ik erachter kwam dat Frank Herbert doos was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond Pink Floyd anders prima passen, er valt ook wel wat te zeggen over het thema waar Eclipse om draait in relatie tot de thema's in Dune. Alleen is het in Eclipse wat meer zwart wit.

Maar goed, ik vond de trailer er goed uitzien. Heb de oudere films en series nooit gekeken, maar alleen de eerste twee boeken gelezen. Dus ik ben niet beïnvloed door eerder visuele incarnaties. Voor mij voelt het aan als hoe het er in mijn hoofd uitzag.

Wel jammer dat ze het een Crusade noemen, maar dat was te verwachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2020 21:55 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Sommige dingen in een boek kan je in 10 pagina's beschrijven maar in 1 plaatje vatten .. en visa versa
net zoals andere boek verfilmingen moet zijn niet alle "events" een key factor ..die je in de film terug hoeft te laten komen ..

Bv de boek 4 "God Emperor of Dune" oftewel Leto "sandworm" 5000 jaar dictator schap kan je volgens mij in een relatief korte periode van 10 minuten verfilmen ..

De oude film is tof zeker als je de fan-made-extended versie op YT bekijkt .. (3 uur) maar je moet hem niet tegenover de nieuwe zetten of de mini-serie .. bij de oude film bv is de intro epic maar daarnaast werd er in de bios een "cheatsheet" nog gegeven vooraf om beetje te snappen waarover het ging.

En de oude film was 3 tot 4 uur en gereduceerd tot 2 uur ofzo .. de fan-made-extended versie haalt gelukkig veel terug.. net zoals bij Star wars jabba de hut orgineel een persoon ipv een worm was .. was dat ook met de spacing guild navigator scene zo in de "bios" versie. (of zo)

ik heb best bewondering hoe "goed" het in de David Lynch versie vertolkt word .. kwalitatief is het ook geen Budget film met budget acteurs (zoals de miniserie meer had) zeker als je bedenkt dat anno 19884 kit met een 512Kbit HD rondreed en star trek paneel knopjes "geluidjes" produceerde .. en monsters mensen in pak waren .. kortom technieken stonden erg in de kinderschoenen.

Ik vind het gewoon mega intressant hoe ze het verhaal met de huidige technieken gaan vertolken .. . bv de gom jabbar, still suits en persoonlijk schild zijn "epic" .. ook de highliners en Caladan ..

die Jodosky bah .. die had de hele film verkracht (geeft hij ook zelf toe) .. ik snap dat iets wat nooit bestaan heeft zo'n hype blijft .. en nog mensen trekt

Tja vanalles

• D-Three
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt warm werd van de trailer. Al was het al beter toen ik op een groter scherm keek in plaats van op mijn telefoon. En nu nog wat beter met een 4K trailer, zelfs op 1080P een stuk scherper is dan de trailer op officiële WB YouTube kanaal. Enjoy!

De muziek is ook nog steeds mijn ding niet... :/ Toch zal ik de film wel gaan kijken ;)

[YouTube: DUNE Trailer | 4K Ultra HD]

[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 16-09-2020 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
MRIdev schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:19:
De boeken van Brian Herbert en Kevin Anderson vond ik niet zo boeiend als van Frank. Ik heb de prequel trilogie gelezen en de twee boeken die de originele serie afsluiten en daarna was ik er eigenlijk wel klaar mee. Hoe is bijvoorbeeld de trilogie over de Butlerse Jihad? Daar zou ik best nog wat tijd in willen stoppen omdat dit zo'n belangrijke factor is door alle boeken en uiteindelijk het einde.
De boeken van BH/KA zijn voornamelijk door Anderson geschreven. Hij is een echte sci-fi schrijver (met ook eigen series die best aardig zijn, zij het wat langdradig). De Prequels doen het nog wel aardig, omdat er duidelijk veel notities van Frank Herbert zijn gebruikt die de politieke verhoudingen weergeven vlak voordat Dune zich afspeelt in 10192. Het verhaal zelf is matig, niet diepgaand en rommelig.

The Butlerian Jihad is daarmee popcorn sci-fi enverwacht er niet te veel van, anders dan heel veel referenties naar de Dune boeken. Alles gebeurd eigenlijk in hele korte tijd.

spoiler:
o.a. De oprichting van de Empire, ontstaan van de Guild en Space-Folding, ontstaan van Fremen en de haat tussen Atreides en Harkonnen
liberque schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:51:
[...]
Prelude is inderdaad erg vervelend om te lezen. Toch is de insteek van Frank adhv notities heel erg duidelijk aanwezig en klopt het vervolg in zijn geheel wel. Naar mate je door de eerste boeken van Brian heen worstel zul je merken dat hij wel degelijk groeit als auteur en de laatste twee boeken zijn niet alleen erg boeiend, maar ook goed leesbaar. Je doet jezelf als Dune fan imho tekort om het einde niet te lezen en ik zou het zeker toch nog eens proberen.
Je mist niets als je weg blijft van Brian Herbert en Kevin Anderson, maar het kan ook geen kwaad (d.w.z Prelude). Wel hele andere schrijfstijl en zeker niet zo eloquent als Frank Herbert was.

Het vervolg van BH/KA op Chapterhouse Dune is mijn inziens gebaseerd op een volledige misinterpretatie in wat de man/vrouw waren aan het einde van dit boek.

spoiler:
Frank Herbert lijkt te suggereren dat het hier om Face Dancers gaan die zelfstandig van een Tleilaxu Master kunnen acteren en daarmee de evolutie van de mensheid zijn. Een evolutie die nodig is om de mensheid te laten bestaan en onderdeel van het Golden Path zoals Leto 2 dat zag.

BH/KA zien in deze de man/vrouw de nieuwe Butlerian Jihad

De trailer is gaaf. Het maakt duidelijk da Villeneuve trouw blijft aan het boek en de special effects, met name de ornithopter en worm zijn fantastisch. Ik denk dat ook de cast uitermate goed gekozen is en past bij hun karakters.

Waar sommigen mogelijk over vallen is dat Liet-Kynes een donkere vrouw is in plaats van een man, maar ik denk dat het wel past.

De muziek van Pink Floyd is duidelijk gericht op het werven van een breder publiek, de fans van Dune komen toch wel. Ben wel benieuwd naar de echte soundtrack van Hans Zimmer, dit was immers, als fan van Dune, zijn droomproject en hij heeft er grote blockbusters voor laten schieten.
Paul Atreides :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Skyaero schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:46:
[...]

Het vervolg van BH/KA op Chapterhouse Dune is mijn inziens gebaseerd op een volledige misinterpretatie in wat de man/vrouw waren aan het einde van dit boek.
Dat is juist het punt: je kan alleen proberen te interpreteren wie het oude stel was en ja ook ik dacht precies hetzelfde over het stel, want daar stuurde FH immers op aan. Toch is het vervolg van BH een zeer logische stap:

spoiler:
De gehele originele Dune Saga is doorspekt met verwijzingen naar de Butlerse Jihad. Sterker nog: het volledige heelal zit nog steeds in angst hiervoor en heel de maatschappij is hieraan aangepast. Als je de eerste 6 boeken moet samenvatten dan gaat het over een samenleving die alles op alles zet op niet te hoeven vertrouwen op AI. De menselijke computers ofwel mentats ter vervanging van computers, de space-in-guilds die de specie melange gebruiken om voorzienig te worden zodat ze kunnen navigeren door de ruimte en de Tleilaxu die vrouwen gebruiken als incubatiekamers zijn slechts een paar voorbeelden. De afhankelijkheid van de specie melange is juist ontstaan door de wens om niet meer van computers afhankelijk te zijn en de prijs die daarvoor betaald werd was enorm hoog: een levenslange verslaving waarbij onthouding simpelweg staat aan de dood. Ja het gaf ook voordelen, maar geen enkele regering zou van zo'n schaars goed afhankelijk willen zijn voor de bouwstenen van een rijk mits ze er een verdomd goede reden voor hebben: welnu die hadden ze.

Daarnaast hebben we de Golden Path. Niemand weet precies wat deze weg nu eigenlijk inhield. De Achtenswaardige Matres die tijdens de grote verstrooing in enorme angst terugkeren naar bekende ruimte is echter een grote hint. Dit was allemaal voorzien door Leto2 en hij heeft deze weg met een reden uitgekozen. Niet alleen werd op deze manier de echte Kwisatz gevormd, ook was een versplinterd heelal veel moeilijker te vernietigen dan een vredig heelal waar er geen verzet nodig zou zijn.

Als ik dit alles bij elkaar optel dan lijkt het mij heel duidelijk welke kant FH op wilde gaan met Dune en is de interpretatie van BH helemaal niet zo verkeerd. Vergeet niet dat onze vriend FH ons vanaf het begin op het verkeerde been heeft gezet.

spoiler:
De eerste boeken leken immers te gaan over de Atreides en eerst was Paul de Kwisatz, maar een boek later weer net niet omdat hij 'de ballen' niet had . Daarna zien we Ghanima en Leto2 opgroeien en wordt toegewerkt naar de god-keizer die millenia de Kwisatz speelt en het heelal zijn gouden weg door de strot duwt. Dan gaan we duizenden jaren verder en zien we wat deze gouden weg heeft betekent voor het heelal en de gevolgen van de verstrooing. We kijken nu bijna volledig vanuit de hierarchie van de Bene Gesserit en de Tleilaxu en de geschiedenis van de Atreides is opeens een stuk minder belangrijk: een verhaaltje voor het slapen gaan hoe het heelal in de huidige staat is gekomen. Uiteindelijk breekt de strijd los tussen de Achtenswaardige Matres en de Bene Gesserit waarbij op het eind bij de ' verzoening' de echte nemesis in beeld komt omdat info eindelijk gedeeld wordt. Er is maar 1 enkele constante in alle boeken die blijft terugkomen en waarnaar gerefereert wordt: de Butlerse Jihad. Het is dan ook niet verrassend dat het daar op uitdraaide imho

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
wkleunen schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:45:
Deel 1 van de boeken vond ik echt geniaal, het vervolg kwam ik wat minder goed door heen. Misschien toch nog eens lezen.
Zie deel een als het presenteren van een projectie van de toekomst vanuit de toenmalige omstandigheden en brede kennis van Herbert. De focus ligt op drie algemene trends bij zijn projectie:

1. Het verdeeld raken van de menselijke samenleving in een klassensysteem. Haves and have-nots.

2. Het gebruik van marketingtechnische toepassingen van geloofsgedrag om die segregatie te continueren.

3. Het gebruik van zogenaamde hero / symbol cultuurmechanismen om have-nots tam te houden.

Het is pure ironie dat juist in onze moderne tijden die projecties op eigen wijze zichtbaar zijn in ontwikkeling van samenlevingen. Maar goed, dat is een verkenning die een heel eigen topic waardig is.

Het eerste boek is een psychologische toepassing van spiegelen. Wat gebeurt er in een dergelijk gesegregeerde samenleving?

1. Alles verwordt tot een spel van macht en dan komt een historische constante op tafel, als je voor macht krampachtig alles probeert te beheersen verlies je op gegeven moment de controle. De eigen keuze van de machthebber in gebruik van de toolbox bevat het draaiboek van hoe macht verloren wordt.

2. Juist door de gekozen toolbox schep je als machthebber de condities voor dat verlies wanneer je het probeert toe te passen op de have-nots én de haves. Je krijgt dan als het ware de toolbox voor eigen kiezen, juist omdat je zicht verliest op wat lessen van geschiedenis.

Liet Keynes is wat dat aangaat een beetje een plank die misgeslagen wordt in de film, hij is het archetype van de have die native gaat. Hij is de indicatie dat de toolbox zijn grens van gebruik heeft bereikt. Wanneer de Atreides dan aangepakt worden alsof het natives zijn, worden ze ook natives, en grijpen ze die toolbox om de spies om te draaien.

Het gericht gebruik van menselijk geloofsgedrag is het bij de staart pakken van een tijger. De enorme energie die daarmee ontwikkeld wordt kent een prijs.

En daar komt boek twee op de proppen. Dat omdraaien van de toolbox schept iets enorme, iets krachtig, iets gevaarlijk. En daar achter blijkt nog steeds menselijke faalbaarheid te zitten.

Toen het boek uitkwam was het voor veel Dune fans moeilijk. Anders, complex, confrontatie met hun helden en het meegaan in hun geloofsgedrag. Confrontatie met de bitter menselijk falen achter en door cultisme, organisatie van geloof en fixatie op de held en het symbool.

De ironie is dat Herbert met boek twee zijn beste prestatie geleverd heeft. Hij wist de vinger te leggen op een aantal fundamentele verstoringen in menselijk gedrag en menselijke ontwikkeling. Dat maakt het gevoelig, en wat meer complex.

Zie boek twee misschien meer als niet het volgende deel van het verhaal, maar de correctie op de marketing van het verhaal in het eerste boek. Dat maakt het eenvoudiger om de boeken daarna een eigen plek te geven, die zijn stuk voor stuk een eigen hoofdstuk in menselijke omgang met de grootste kwetsbaarheden van menselijke sociale psychologie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:10:
[...]
Het is pure ironie dat juist in onze moderne tijden die projecties op eigen wijze zichtbaar zijn in ontwikkeling van samenlevingen. Maar goed, dat is een verkenning die een heel eigen topic waardig is.
Dat ik jou ook nog eens tegen mag komen in een topic zoals deze! :) Alleen de Brexit ontbreekt in de boeken van Herbert :P
Virtuozzo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:10:
[...]
Liet Keynes is wat dat aangaat een beetje een plank die misgeslagen wordt in de film, hij is het archetype van de have die native gaat. Hij is de indicatie dat de toolbox zijn grens van gebruik heeft bereikt. Wanneer de Atreides dan aangepakt worden alsof het natives zijn, worden ze ook natives, en grijpen ze die toolbox om de spies om te draaien.
ehm, welke film? Die van David Lynch? Bij mijn weten is de film van Villeneuve nog niet te zien.

Liet-Keynes is volgens mij niet degene die native gaat, het is een native. Het was zijn vader die, als Imperial Ecologist, naar Arrakis werd gezonden om ecologie (lees: hoe krijgen we meer Spice Melange) te onderzoeken en uiteindelijk door de Fremen werd ontarmd vanwege zijn visie van een "Green Arrakis". Liet werd als Fremen geboren maar nam wel de rol van zijn vader over als Imperial Ecologist en als Arbitrer tijdens de overdracht van Arrakis van de Harkonnen naar de Atreidas. Duke Leto had al snel door dat Liet ook een soort leider van de Fremen was. Leto zag de 'trap' die de Harkonnen hadden ("Last year the Harkonnen took out 80 billion solaris in Spice, is there still anyone here that believes they just packed up an left") en zocht naar nieuwe middelen om zich te verweren ("On Caladan we ruled with air and sea power. Here we need DESERT power, Paul. DESERT power!").
De ironie is dat Herbert met boek twee zijn beste prestatie geleverd heeft. Hij wist de vinger te leggen op een aantal fundamentele verstoringen in menselijk gedrag en menselijke ontwikkeling. Dat maakt het gevoelig, en wat meer complex.
Boek 2 is fenominaal, maar vereist wel dat je niet in de "held" Paul Atreides geloofd. (Voor mij was Duncan Idaho de held). Toen ik de boeken voor het eerst las (14 jaar, in het Engels) was de boodschap (zijn het 'vereenvoudigd') al wel duidelijk: Emperor Paul Atreides kreeg met precies dezelfde problematiek te maken als de Emperor Shaddam IV die hij net had verslagen. En dat samen met een Jihad van zijn Fremen die hij zelf niet meer kon stoppen. De keizer is dood, lang leve de keizer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:51:
[...]

Dat ik jou ook nog eens tegen mag komen in een topic zoals deze! :) Alleen de Brexit ontbreekt in de boeken van Herbert :P
Ik heb het voorrecht gehad Frank te kunnen rekenen tot mijn vrienden. Briljante man, met een onwerkelijke opbouw van toegang tot research - zijn levensweg is zeer de moeite waard om echt eens in te duiken. Zijn overige schrijfsels ook trouwens, neem bijvoorbeeld the Jesus Incident, een vertelling en vertaling van observatie van toegepaste sociale psychologie zijn tijd ver vooruit.

De kern van zijn werk is elke keer weer de menselijke sociale psychologie in relatie tot de primaire driver in het spectrum van menselijk gedrag, politiek gedrag, en dan specifiek ons geloofsgedrag. Onze grootste motor van energie, onze ergste kwetsbaarheid. Brexit zit er dus in 😎

offtopic:
Daarbij, klaarblijkelijk waren mijn berichten in het topic over sport en politiek gedrag trollen, bij een AWM ban blijft er niet veel over, derhalve ook mijn excuses voor het niet langer kunnen reageren op berichten daar
[...]

ehm, welke film? Die van David Lynch? Bij mijn weten is de film van Villeneuve nog niet te zien.

Liet-Keynes is volgens mij niet degene die native gaat, het is een native. Het was zijn vader die, als Imperial Ecologist, naar Arrakis werd gezonden om ecologie (lees: hoe krijgen we meer Spice Melange) te onderzoeken en uiteindelijk door de Fremen werd ontarmd vanwege zijn visie van een "Green Arrakis". Liet werd als Fremen geboren maar nam wel de rol van zijn vader over als Imperial Ecologist en als Arbitrer tijdens de overdracht van Arrakis van de Harkonnen naar de Atreidas. Duke Leto had al snel door dat Liet ook een soort leider van de Fremen was. Leto zag de 'trap' die de Harkonnen hadden ("Last year the Harkonnen took out 80 billion solaris in Spice, is there still anyone here that believes they just packed up an left") en zocht naar nieuwe middelen om zich te verweren ("On Caladan we ruled with air and sea power. Here we need DESERT power, Paul. DESERT power!").
Ik heb het script (Villeneuve) in handen mogen hebben. En nee, ik kan daar niet op in gaan 😎 Ik kan aanstippen wat al onderdeel van discussie is, maar niet meer dan dat. De oude Keynes is in de film een native en een vrouw, als ik het mij goed herinner. Die laatste keuze zou Frank volledig in meegaan, gezien onze moderne tijden, de eerste echter niet. Keynes was een gezant van het imperium, een controle instrument op natives, een token symbol van resterende aanwezigheid van wetenschap in een gefossileerde samenleving gestoeld op het gebruik van geloofsgedrag.

Hij was trouwens niet degene gericht op het opvoeren van productie, daar was ander gereedschap voor, de keizer’s enige vriend, de mislukte kwisatz haderach. Maar ook daar maaktenFrank duidelijk hoe instrumentatie bot wordt in een conservatieve samenleving waar het spel van macht alles is en al de rest daardoor verwordt tot een schoolvoorbeeld van spanningsvelden bij rimpeleffecten van concentratie. Of zoals Keynes dat vanuit perspectief van ecosysteem zou noemen, institutioneel parasitisme in een samenleving die stil staat. Waar het enkel nog om het melken gaat. Zie CHOAM, dat is hét archetypische voorbeeld van geconsolideerde oude multinational syndroom, in zijn tijd zag Frank al de strijd om soevereiniteit tussen traditionele staat/overheid en oligarchie plus corporatisme.
[...]

Boek 2 is fenominaal, maar vereist wel dat je niet in de "held" Paul Atreides geloofd. (Voor mij was Duncan Idaho de held). Toen ik de boeken voor het eerst las (14 jaar, in het Engels) was de boodschap (zijn het 'vereenvoudigd') al wel duidelijk: Emperor Paul Atreides kreeg met precies dezelfde problematiek te maken als de Emperor Shaddam IV die hij net had verslagen. En dat samen met een Jihad van zijn Fremen die hij zelf niet meer kon stoppen. De keizer is dood, lang leve de keizer.
Dat is een van de centrale punten. Boek een triggert je om de lijn te volgen van een have die afgerekend wordt. Echter dankzij de keerzijde van de marketing toolbox toegepast op de status quo samenleving ook is het mogelijk mee te gaan in de Hero cult en het geloofsgedrag. En dus de toolbox de andere kant uit te richten. Maar let wel, voor escalatie van dezelfde status quo lijnen. Er is enkel substitutie in de macht, er verandert niets, er is geen correctie. Sterker nog, het is daarna nog erger. Meer conflagratie, meer geweld, meer jihad (in de film laat men die term helaas vallen, ik kan begrijpen waarom, maar het doet af aan een aantal kritieke punten voor het hoe, wat, waarom en de aard van de gesegregeerde toekomstige samenleving. Frank schuwde niet de confrontatie met onderwerpen die tegenwoordig weer spanningsvelden zijn, maar op dusdanige wijze dat in de boeken we de consequenties als jammerlijke uiteindelijke omstandigheden zien / meemaken.

Daarmee is het verhaal ontzettend krachtig vanuit diepe resonantie. An sich is het verhaal bruut simpel. In het eerste hoofdstuk al schetst Frank alles wat er te weten is. Er is daarna geen ontdekking, geen verkenning. Er is enkel het meegaan in wat hij juist daarmee aanstipt als de kracht en het probleem.

Boek twee is zijn confrontatie daarmee. Toen ik het voor het eerst las was ik even zuur. Het voelde als een breuk, bijna als het een tik op de vinger krijgen voor het meegaan in het verhaal. Daar ligt dan ook het punt. Door de jaren heen ben ik zijn werk als meer educatief dan science fiction gaan zien. Zo veel ervan is haarscherp indicatief voor wat we zijn, zo ontzettend veel verwijst subtiel maar indringend naar kennis en kunde waar we door de bank genomen in het echte leven niet stil bij wensen te staan. Hier zit echt een combinatie van zijn persoonlijke levensopbouw en zijn toegang tot research en informatie in een tijdperk van groot ideologisch conflict waar door Staten en zakelijke actoren toepassingen geformuleerd werden op bevolkingen waar we tegenwoordig van zouden zeggen dat het science fiction is.

Maar in die tijd was het geopolitiek, realiteit. Tegenwoordig ook, maar iteratief en we zijn er - zie bijvoorbeeld sociale media, het debat van restdata e.d. - consumptief deel van.

Een van zijn grootste frustraties was het menselijke weigeren van het leren van lessen. Hij erkende dat de groepsfunctie veel meer zelfstandig was dan die van het individu, al was dat voor hem meer iets vanuit ecologisch perspectief dan vanuit sociale psychologie. Daarom de God-keizer. De mens wil niet leren, conservatief denken schaadt de soort, geloofsgedrag is een te primaire driver. Dus gaan we precies dat gebruiken om het patroon te veranderen in een explosie van expansie en geboorte zodat zelfs als status quo weer prevalent wordt er genoeg mensheid is om de soort te laten continueren. Geloofsgedrag daarbij verworden tot anchor en niet langer driver. De Achtenswaardige Matres zijn later de ultieme confrontatie met status quo actoren. Gulzig, parasitair, kunnen niet langer bankieren op menselijk geloofsgedrag en dus tappen ze in nog diepere vaatjes en vernietigen zo hun vermogen tot onderdeel zijn van de soort. Waarna een immuun reactie volgt van het systeem van de soort als organisme.

Frank’s werk is in alle oprechtheid het meest briljante van de afgelopen eeuwen. Alles menselijks zit er in, in alle confrontatie, voor al onze drivers en prikkels. Je kan er zo diep mee gaan als je wil, of gewoon meegaan met de essentie van menselijk bewustzijn, storytelling. En toch de onderliggende boodschappen meekrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 17-09-2020 14:02 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
liberque schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:37:
[...].

spoiler:
De eerste boeken leken immers te gaan over de Atreides en eerst was Paul de Kwisatz, maar een boek later weer net niet omdat hij 'de ballen' niet had . Daarna zien we Ghanima en Leto2 opgroeien en wordt toegewerkt naar de god-keizer die millenia de Kwisatz speelt en het heelal zijn gouden weg door de strot duwt. Dan gaan we duizenden jaren verder en zien we wat deze gouden weg heeft betekent voor het heelal en de gevolgen van de verstrooing. We kijken nu bijna volledig vanuit de hierarchie van de Bene Gesserit en de Tleilaxu en de geschiedenis van de Atreides is opeens een stuk minder belangrijk: een verhaaltje voor het slapen gaan hoe het heelal in de huidige staat is gekomen. Uiteindelijk breekt de strijd los tussen de Achtenswaardige Matres en de Bene Gesserit waarbij op het eind bij de ' verzoening' de echte nemesis in beeld komt omdat info eindelijk gedeeld wordt. Er is maar 1 enkele constante in alle boeken die blijft terugkomen en waarnaar gerefereert wordt: de Butlerse Jihad. Het is dan ook niet verrassend dat het daar op uitdraaide imho
De atreides zijn niet meer “belangrijk” op dat punt omdat er afgerekend is geworden met de syndromen van Hero cult oligarchie, vanaf dat punt is het een herinnering aan altijd aanwezig risico. Dat het niet meer prevalent is wil niet zeggen dat het risico er niet meer is. En het trauma, zichtbaar bij de bene gesserit, is significant. Never again.

Frank en Brian hebben trouwens met regelmaat hun problemen gehad. Ook over de boeken en de inhoud. Ik kan je verzekeren, Frank zou teleurgesteld zijn geweest in de richting van de Brian/Andersson boeken.

Het centrale thema van Frank’s cumulatieve inzichten in menselijke sociale psychologie is nooit de confrontatie met het door de mens scheppen van / geschapen gereedschap geweest, maar de confrontatie met het tot gereedschap en voeding reduceren van mensen door mensen.

• Skyaero
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:21:
[...]
Keynes was een gezant van het imperium, een controle instrument op natives, een token symbol van resterende aanwezigheid van wetenschap in een gefossileerde samenleving gestoeld op het gebruik van geloofsgedrag.
Misschien ben ik daar dan toch wat gebrainwashed door de rommel van Brian Herbert. In Prelude wordt Liet duidelijk neergezet als een native, in tegenstelling tot zijn vader. Ook de dochter van Liet, Chani is in alle opzichten een native.
Hij was trouwens niet degene gericht op het opvoeren van productie, daar was ander gereedschap voor, de keizer’s enige vriend, de mislukte kwisatz haderach.
Count Fenring. Een karakter die ik graag verder uitgediept had willen zien. En ook de beweegredenen waarom hij (in stilte) het verzoek van Shaddam weigerde om de (gewonde en uitgeputte) Paul Atreides te bevechten, vlak nadat hij Feyd-Rautha met een mes in zijn hersenen kietelt.

Nu je hem zo noemt. Fenring/Shaddam lijken wel erg op Cummings/Johnson _/-\o_
Zie CHOAM, dat is hét archetypische voorbeeld van geconsolideerde oude multinational syndroom, in zijn tijd zag Frank al de strijd om soevereiniteit tussen traditionele staat/overheid en oligarchie plus corporatisme.
Ik moet mij er soms eraan herinneren dat Dune in de jaren 50/60 tot stand is gekomen. De CHOAM lijkt zo veel op instanties als de, dan nog toekomstige, OPEC.
Frank’s werk is in alle oprechtheid het meest briljante van de afgelopen eeuwen. Alles menselijks zit er in, in alle confrontatie, voor al onze drivers en prikkels. Je kan er zo diep mee gaan als je wil, of gewoon meegaan met de essentie van menselijk bewustzijn, storytelling. En toch de onderliggende boodschappen meekrijgen.
Ik heb de serie nu vier keer gelezen en elke keer haal ik er weer nieuwe elementen uit. Misschien tijd om weer eens af te stoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:09:
[...]

Misschien ben ik daar dan toch wat gebrainwashed door de rommel van Brian Herbert. In Prelude wordt Liet duidelijk neergezet als een native, in tegenstelling tot zijn vader. Ook de dochter van Liet, Chani is in alle opzichten een native.
Ja, Brian heeft flink wat schade aangericht. Erg jammer. Ik zou niet zo ver willen gaan dat ik zeg dat hij Frank's werk ondermijnt, het is meer iets wat op zich zelf genomen moet worden. Ik zou het Fan Fiction noemen, geen opvolgend werk.

Duin is geschreven in een tijd waarin hele bevolkingen meegingen in toepassingen van geloofsgedrag, in een periode waarin een afrekening volgde met een heel ander kader van denken. De spijs is olie. De bewustzijnsverandering is significant hier, vanuit de impact op het denken mogelijk gemaakt door het vermaken van de natuurlijke wereld tot een voedingsmechanisme voor virtuele groei en het reduceren van mensen daarbinnen tot componenten in een gelaagde structuur.

In veel opzichten is de spijs is tik op de vingers, we scheppen gereedschap, daar hebben we een confrontatie mee gehad. Nu vermaken we mensen en bevolkingen tot gereedschap en voeding, en hier is iets uit de natuur - waar mens als organisme ordinair onderdeel van is - en het heeft een effect op ons. Het gegeven dat het een effect heeft ongeacht als ons denken van er los van staan en superieur zijn is een signaal voor moeten nadenken over wat er nog allemaal effect op ons heeft, ongeacht onze overtuigingen.

Het is voor bijzonder goede redenen dat Frank herhaaldelijk de vinger legt op het verschil tussen de spice en het gif wat gebruikt wordt voor bewustzijnsverandering. Hij wijst ook op voorlopers van dat derivate gif 8) De crux van gif hier is dat leren moeite kost, dat lessen leren pijnlijk is.

De oude Keynes moet je eigenlijk zien als een afspiegeling van Frank. Zijn verkenningen in ecologisch denken, zijn perspectief op mensheid als een organisme. Zijn ontdekking van de reële relaties tussen groep en individu, zo anders als wat in die periode zich zo sterk deed consolideren (individualisme, technocratisch denken, consumptief gedrag e.d.) - dit is extreem significant.

Frank's werk is als het ware een expressie van de blanke man in de beschaafde samenleving die de tocht maakt naar het roepende in de woestijn zijn - waar de mens echt leeft - voor het doorgeven van een fakkel en het vervolgens loslaten van het organisme in zijn evolutie in een dynamiek van confrontatie tussen ecosysteem en kunstmatig systeem.
[...]

Count Fenring. Een karakter die ik graag verder uitgediept had willen zien. En ook de beweegredenen waarom hij (in stilte) het verzoek van Shaddam weigerde om de (gewonde en uitgeputte) Paul Atreides te bevechten, vlak nadat hij Feyd-Rautha met een mes in zijn hersenen kietelt.
Fenring is met opzet een karakter wat hij bijna gezichtsloos laat. Hij is het bijna stereotype product van denken over mens als gereedschap, mens als toepassing, mens als voeding.

Denk terug aan het moment waarop Fenring koos om Paul niet op de vloer aan te gaan in confrontatie. Hij had daar zijn enige moment van keuze als mens, en hij nam het. Daarmee accepteerde hij wat hij eigenlijk al lang wist, in de daar op volgende breuk met de keizer die hem als meest nabij gereedschap als vriend zag accepteerde hij wat hij al wist. Hij staat buiten, hij is gereedschap, hij heeft geen relatie.
Nu je hem zo noemt. Fenring/Shaddam lijken wel erg op Cummings/Johnson _/-\o_

Nee, in geen geval. Shaddam is de archetypische oligarch nazaat. Wel met flink wat Eton syndroom 8) Maar hij is geen politicus.

Hier ligt iets essentieels in de verkenning. Frank wijst herhaaldelijk op de rol van politiek en bureaucratie in alles. Hij maakt onderscheid tussen menselijk politiek gedrag, het is er in alles altijd en altijd als eerste, maar de structuren die we er voor scheppen zijn in de wereld van Duin al gereduceerd tot wat onvermijdelijk is in een samenleving die inherent conservatief en gesegregeerd is. Gereduceerd tot uitvoerend gereedschap wat verder niet interessant is, het is gereedschap. Menselijk gereedschap, zeker, maar niet langer relevant.

De macht ligt immers reeds elders. Bij de corporatistische oligarchie die zich de mantels van geloofsgedrag, superioriteit en status quo omgehangen heeft.

[...]

Ik moet mij er soms eraan herinneren dat Dune in de jaren 50/60 tot stand is gekomen. De CHOAM lijkt zo veel op instanties als de, dan nog toekomstige, OPEC.
Er is een vergelijking die veel meer treffend is. Een van veel dichter bij huis, saillant genoeg met flinke correlatie voor iets waar Frank bijzonder diepe research in gedaan heeft, de evolutie van zakelijke organisatie zonder voetafdruk binnen bevolking.

Duik eens in het Nederlandse fenomeen van de ABDUP lobby, dan wordt veel duidelijk. Een ander aspect daarbij is meer Amerikaans, het fenomeen van de denktanks zoals een Heritage Foundation et alii.
[...]

Ik heb de serie nu vier keer gelezen en elke keer haal ik er weer nieuwe elementen uit. Misschien tijd om weer eens af te stoffen.
Duin is een werk. Het is meer dan een boek of een serie. Zoals ik zei, het is een van de zo niet het meest opmerkelijke menselijke werk van de afgelopen eeuwen. Het is enkel omdat het label science fiction er aan hangt dat het minder breed gelezen wordt dan het gespui van een Hayek of Smith.

Frank dook in de sociale psychologie van de mens als organisme. Daarmee omvat zijn werk eigenlijk alles, en het is daarom dat we elke keer iets "nieuws" dan wel "nieuwe" reflectie teruglezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 17-09-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Virtuozzo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:27:
[...]

Ja, Brian heeft flink wat schade aangericht. Erg jammer. Ik zou niet zo ver willen gaan dat ik zeg dat hij Frank's werk ondermijnt, het is meer iets wat op zich zelf genomen moet worden. Ik zou het Fan Fiction noemen, geen opvolgend werk.
Bij eind boek 6 blijf je "hangen" leuk voor een cliffhanger minder leuk voor het "einde" dat Frank moest overlijden vond ik de minst handige stap van hem.

Tja hoeveel van zijn notities en andere meuk handig was voor Brian enzv tja .. dat zullen we wellicht nooit weten .. als er maar genoeg informatie was om het een "richting' te geven die het eind wat minder open zou laten. ik was al blij dat er een afronding is ..

Voor de rest de meuk er omheen vind ik meer "fan fiction" maar ja dat heb je ook met ST en SW en ach nice to have.

Zoals ik al in de start post zeg je kan zoveel kanten op, maar het is een uniek verhaal toen het geschreven was en nu nog steeds ..

Tja LOTR met "verwijzingen" naar de haat naar de vooruitgang de machine tijdperk tja .. ach .. 3.000 jaar lang stenen tegen elkaar beuken voor vonkjes of nu "klik" daar valt wel wat over te zeggen .. of je dat nu moet haten .. vind ik ook wel erg extreem.

Dat betreft is Frank veel dieper en gaat meer op een gedrag omschrijving in .. en zet goed uiteen hoe de mensheid in zijn geheel personen volgt.

Kijk je vinden wat van die knakker die in duitsland paar jaar regeerde oid en waar we nog 75 jaar na dato nog "last van hebbben" .. maar veel mensen snappen niet dat die USA president op veel fronten die nu gevolgt word eigenlijk het zelfde doet .. scary .. ---> dune doet dit op een "fictieve" wijze met toekomst beeld en zet je aan het denken ..

en inderdaad ga je het boek vaker lezen .. kan je meerdere "niveau's" ontdekken iets wat ik ook ging zien door andere zien(s) wijzes van mensen die er leuke verhaaltjes / opmerkingen posten ..o.a Quinns Ideas op Youtube of @Virtuozzo (en anderen) die wat leuke verhaaltjes vertellen..
Ps verhaal bedoel ik niet verzinsels of waarheid .. iets wat Dune ook zegt --> denk voor je zelf ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
vso schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:34:
[...]

Bij eind boek 6 blijf je "hangen" leuk voor een cliffhanger minder leuk voor het "einde" dat Frank moest overlijden vond ik de minst handige stap van hem.

Tja hoeveel van zijn notities en andere meuk handig was voor Brian enzv tja .. dat zullen we wellicht nooit weten .. als er maar genoeg informatie was om het een "richting' te geven die het eind wat minder open zou laten. ik was al blij dat er een afronding is ..
Er waren de onderzoeksnotities, en er was een manuscript. Dat eerste is tot op zekere hoogte gebruikt voor Brian's activiteiten, het manuscript helaas nooit. Erg jammer.

Aan de andere kant, misschien is het ook maar beter. Het werk van Frank Herbert is zo subtiel scherp dat er misschien wel een confrontatie in het laatste boek zou liggen die ons heel hard zou treffen 8) The meak as slaves who inherit but not as expected and not in continuation of the old.
Voor de rest de meuk er omheen vind ik meer "fan fiction" maar ja dat heb je ook met ST en SW en ach nice to have.

Zoals ik al in de start post zeg je kan zoveel kanten op, maar het is een uniek verhaal toen het geschreven was en nu nog steeds ..
We hangen aan elkaar van verhalen vertellen, al voor dat we uit de bomen vielen 8) Het unieke van Duin is de ruimte die geschapen wordt voor het telkens weer vinden van resonantie met verhalen buiten het boek. Dit is zeldzaam, we behouden zoiets voor aan literatuur, niet aan "science fiction", maar het is waarom ik Duin als literatuur zie.
Tja LOTR met "verwijzingen" naar de haat naar de vooruitgang de machine tijdperk tja .. ach .. 3.000 jaar lang stenen tegen elkaar beuken voor vonkjes of nu "klik" daar valt wel wat over te zeggen .. of je dat nu moet haten .. vind ik ook wel erg extreem.

Dat betreft is Frank veel dieper en gaat meer op een gedrag omschrijving in .. en zet goed uiteen hoe de mensheid in zijn geheel personen volgt.
Het ligt wat gevoelig in onze moderne tijden van technologie, technisch-economische denken, individualisme & consumptief gedrag. We houden ons voor eigen meesters te zijn, zelfredzaam en van eigen opbouw. Helaas zit achter die perceptie een ongemakkelijke realiteit: alles is gedrag, en we zijn als individu minder dan het deel van de berekening waarmee de som der delen toch groter is.

Het frappante is eigenlijk dat een aspect van Duin tegenwoordig een beetje buiten beeld valt, het ecologische perspectief. De mens als onderdeel van een natuurlijke wereld, alle pogingen om een onnatuurlijke te scheppen. De mens als organisme met kwetsbaarheden.
Kijk je vinden wat van die knakker die in duitsland paar jaar regeerde oid en waar we nog 75 jaar na dato nog "last van hebbben" .. maar veel mensen snappen niet dat die USA president op veel fronten die nu gevolgt word eigenlijk het zelfde doet .. scary .. ---> dune doet dit op een "fictieve" wijze met toekomst beeld en zet je aan het denken ..

en inderdaad ga je het boek vaker lezen .. kan je meerdere "niveau's" ontdekken iets wat ik ook ging zien door andere zien(s) wijzes van mensen die er leuke verhaaltjes / opmerkingen posten ..o.a Quinns Ideas op Youtube of @Virtuozzo (en anderen) die wat leuke verhaaltjes vertellen..
Ps verhaal bedoel ik niet verzinsels of waarheid .. iets wat Dune ook zegt --> denk voor je zelf ;)
Zelfs als puur entertainment van rust en verbeelding is en blijft het een must read. Het voelen en denken daarbij en daarna, pure bonus. En van nut.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Virtuozzo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:53:
Het frappante is eigenlijk dat een aspect van Duin tegenwoordig een beetje buiten beeld valt, het ecologische perspectief. De mens als onderdeel van een natuurlijke wereld, alle pogingen om een onnatuurlijke te scheppen. De mens als organisme met kwetsbaarheden.
huh ? en nu in het nederlands ..

Als je de worm + droge wereld --> groen oase omvorming bedoelt .. je moet wel erg blind zijn wil je dit ontgaan. dit ligt er meters dik bovenop .. niet direct in het eerste boek, maar wel subtiele referenties ..
Zelfs als puur entertainment van rust en verbeelding is en blijft het een must read. Het voelen en denken daarbij en daarna, pure bonus. En van nut.
jup

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
vso schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:20:
[...]

huh ? en nu in het nederlands ..

Als je de worm + droge wereld --> groen oase omvorming bedoelt .. je moet wel erg blind zijn wil je dit ontgaan. dit ligt er meters dik bovenop .. niet direct in het eerste boek, maar wel subtiele referenties ..
Herbert was een nogal veelzijdig persoon, die diep ging in zijn verkenningen en studie. Een van die punten van studie was dat van ecologie - maar dan vanuit een perspectief van mens als onderdeel van de ecologie. Voor die tijd was dat wel een breuk, ook tegenwoordig zit er nog flinke discussie. Er is wetenschap, maar in algemene zin zien we als mensen onszelf als iets wat zo'n beetje buiten of zelfs boven de natuur staat.

Hij bouwde flink wat stukjes ironie in zijn werk in. De spijs bijvoorbeeld? Hier zit een verkenning van hem in wat we hydraulisch despotisme noemen, hij noemt de term zelfs in zijn werk. De spijs is het equivalent van olie in onze moderne wereld. Het is wat onze kunstmatige wereld laat draaien. We halen het uit de natuur. Maar dan komt, in onze wereld en ons denken staan we daar verder niet bij stil.

Toch heeft het effect op ons. Het gebruik verandert ons denken. Onze omgang met natuur, met elkaar, met alles wat we scheppen.

Anders gezegd, de spijs is een verwijzing naar ons beperkte blikveld in de echte wereld. We grijpen iets uit de natuur alsof we heer en meester zijn, maar ondertussen hakt het behoorlijk op ons in. Op talloze manier, zowel voor hoe we onze wereld inrichten, als op ons denken, ons bewustzijn.

Je kan dit ook terugzien in Duin in de verhaallijnen van de Freemen en de oude Keynes, de keizerlijke ... ecoloog. Alles in de wereld van Duin is onderdeel van een groter geheel, een organisch geheel. Saillant ook, elke bad actor, zoals de Harkonnens bijvoorbeeld, zijn enorm technisch gericht, machine olie overheerst hun hoofdstad, Baronie. Zij zijn een extrapolatie van wat die effecten doen met mensen. Ze worden ... slecht. Elk aspect in de Duin serie van karakters en setting kent een subtiel onderscheid voor rol en waarde in relatie tot keuzes voor onderdeel zijn van een ecologie en conform bewustzijn daarvan gedragen. Neem Ix, verbastering van Richese IX, de verbastering zelf al een voorbeeld van afbraak vanuit de luiheid die ontstaat door het buiten de ecologie komen te staan met stringente focus op gereedschap zonder oog voor effect op het zelf. Door de serie heen verworden zij tot herinnering van de grote fout van het zien van de mens als schepper en heerser, en niet als onderdeel van een groter geheel als verzameld organisme.

De transitie van Duin als wereld is inderdaad een enorme vingerwijzing naar dat perspectief. Cyclus, ecologie, de positie van de mens daarbinnen is niet die van de heerser, maar van afhankelijkheid van dat grotere.

Veel van discussie rondom Duin heeft de focus van politiek. Daarmee slaan we eigenlijk de plank mis, de primaire focus is van politiek gedrag, wat bij mensen altijd als eerste komt en overal is. Het is eigenlijk meer een boek over gedrag van de mens, dat maakt het echter moeilijk om in beeld te brengen. De Lynch film koos dan ook doelbewust voor het zoeken van een gevoelige balans tussen het politieke en de mythologie.

Twee kritieke aspecten van Duin: gedrag, ecologie.

De Villeneuve film, dat wordt afwachten hoe deze die complexiteit in beeld brengt, of niet 8)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Virtuozzo leuk beschreven (petje af) erg jammer dat je het verbasterd naar NL taal (bah) je verliest enorm veel kracht .. maar goed ..dat is een keuze.

Je quote is helaas stuk ..?

Spice met olie vergelijken ben ik het niet mee eens, maar tegelijkertijd snap ik wel je punt
maar ja er zijn zoveel zaken die meeste boeken/films gewoon niet hebben.

neem bv de Mentat power Juice, of het feit dat Paul dat niet nodig had .. ja dat vergeten inderdaad veel mensen naast de Kwizat was hij ook mentat..

Ook de controle van het lichaam, van de personages is best goed gedaan.

overgens meer sci-fi boeken zijn best goeie werken, maar ja deze genre omschrijft Science + fiction.
in feiten pas een mogelijke toekomst (volgend jaar) ..tot ver daar voorbij .. fiction hoeft niet maar aangezien we niet 100% zeker weten is het 1ne realistischer dan het andere ..en een CPU gebruiken of een mentale gave om de toekomst te zien/voorspellen is niet geheel ondenkbaar .. dit is immers ook iets waar foundation op gebaseerd is.

Dat betreft leven wij nu in een tijdperk waar bij ons geboorte "elektra' net gemeen goed werd, dat hier in het westen we stil hebben gestaan voor 2.000 tot 3.000 jaar is bizar, de chinezen waren verder maar stonden ook relatief lang stil. Dune beschrijft dat betreft een niet erg grote revolutie immers ze weten niet de aarde te vinden maar wel het "gewone volk" en "geboren verhevenen" .. Wat je volgens mij in een eerdere post ofzo ook verwijst ..

ik had graag geweten hoe Frank de boeken serie had willen eindigen, maar eerlijk gezegd, "the great scatering" dat is best een leuke insteek, maar al dat gezeik met IX, BG en zeker de clonen erna tja dat werd toch teveel van het goeie..

Betreft de de Lynch film is best een kunst op zich .. iets wat 3 tot 4 uur zou duren, hebben ze in gekort tot 2 uur en dan nog brengt het, het verhaal goed over .. nu weet men door de doorzetting v.d LOTR regisseur dat men 9 uur best waard vind om een goed verhaal te zien.
Er zijn zoveel epiche elementen aan die film.

Leuke vergelijking is --> "the Andromeda strain" movie versus "miniserie" (2 episodes) zijn bijna 1:1 gelijk alleen spelen af in 2 verschilende tijden (1970 en 2010 bv) alhoewel de mini serie net een extra twist aan het eind/begin geeft.
Sjakie en de chocolade fabriek is echter tja .. niet slechter/beter

Als je baas nu aankomt met het 1ste koffer model "mobiele" telefoon (ja attache koffer model) dan vraag je ook af of hij nog wel bij de tijd is .. dus in de nieuwe Dune film verwacht ik zeker heel veel nieuwe meuk en de trailer laat zien dat we op dat gebied zeker niet teleur gesteld worden.. (Duh) maar zoals gezegd dat is een schot voor open doel.

Maar ja veel scene(s) zij zo "verplicht" dat je niet anders kan dan oud met nieuw vergelijken (immers staat in het boek)

Ik ben erg benieuwd hoe Jason Momoa en zijn karakter in deze film en hopelijk verdere films vertolkt gaat worden ..

Ik vond het "einde" van de lynch film erg teleur stellend maar dit was ook in de mini-serie erg teleurstellend .. er zijn best veel epische momenten in het boek die in de nieuwe film terug kunnen komen .. dat zou ook de winst van de nieuwe film kunnen zijn .. denk ik zo nieuwe scene(s) de 1:1 zal wel .. maar nieuw .. dat gaat leuk worden

Tja vanalles

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben erg benieuwd naar de film. De boeken zijn machtig (ik vergeet de werken van zijn zoon), de verhaallijnen erg verbeeldingsrijk en de mogelijkheden zijn enorm.
Met een beetje mazzel houden we er ook nog een leuk computerspel aan over, Dune of Dune2. :P

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Delerium schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:23:
Ik ben erg benieuwd naar de film. De boeken zijn machtig (ik vergeet de werken van zijn zoon), de verhaallijnen erg verbeeldingsrijk en de mogelijkheden zijn enorm.
Met een beetje mazzel houden we er ook nog een leuk computerspel aan over, Dune of Dune2. :P
je vergeet of vergeeft ? :)

dune en dune 2 bestaan al en dune 2 is the moeder/vader van het RTS genre

Tja vanalles

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Heb je die Machine Crusade gelezen? Waar Agamemnon gewoon het raam werd uitgegooid en dat was het?
dune en dune 2 bestaan al en dune 2 is the moeder/vader van het RTS genre
Zowat eerste spellen met een verhaal als aankleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Delerium schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:10:
[...]

Heb je die Machine Crusade gelezen? Waar Agamemnon gewoon het raam werd uitgegooid en dat was het?
nope niet gelezen mis ik wat ?
Zowat eerste spellen met een verhaal als aankleding.
tja meningen verschillen, maar laten we daar niet verder over debateren

ps volgens mij was de volgorde voor mij dune 2 --> film --> boek(en) .. dune 1 .. en dat kwam meer omdat we in de regio als enige de sci-fi channel hadden uit GB/US via de kabelleverancier ..

En die had de film + daarna een uitgebreide special "in depth" docu over de "making of" .. waardoor ik wist dat er een uur materiaal nog ergens beschikbaar was .. die dus later op YT als fan made meuk online is gezet .. _/-\o_

Verder ook nooit echt over de boeken na gedacht, (iedereen was met lotr/discworld oid bezig om me heen en D&D meuk) .. maar latere jaren wel steeds meer stof gevonden .. die wel leuke inzichten gaven ..

ps ook 1 van de weinige "films" / boeken / series in welk format ook die niet snel vervelen (behalve de game)

ook iets wat ik niet snap metats en assasins worden in 1 zin genoemd als ik het me goed herriner

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 18-09-2020 00:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
vso schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:20:
[...]
ook iets wat ik niet snap metats en assasins worden in 1 zin genoemd als ik het me goed herriner
Je bedoelt in de boeken?

@Virtuozzo Leuk om te lezen dat je Frank Herbert zo goed gekend hebt en dat je volgens mij ook zijn gedachten hier (gedeeltelijk) opschrijft. Dat is ook weer interessant.

Niet boos worden, maar ik denk dat door de woordkeuze en schrijfstijl je minder mensen mee krijgt op een forum. Beide zijn niet dagelijks op een openbaar forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 10:54

MazeWing

The plot thickens...

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar deze film. Heb in een ver verleden eens een poging gedaan om de Dune mini-serie van sci-fi channel te kijken maar ben toen afgehaakt (weet eigenlijk niet meer waarom).

Verder wel eens een Dune spelletje gespeeld (Dune 2000 en Emperor for Dune), echter ook daar is me weinig van bij gebleven qua verhaal. Ik ga er dus eigenlijk compleet blanco in.

Toen ik de trailer een paar dagen geleden zag gaf het me op 1 of andere manier een Chronicles of Riddick vibe. Ik denk dat de film met Denis Villeneuve aan het roer een prima regisseur voor zo'n soort film heeft.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Over de film Dune 1984 versie gesproken. Toen ik in de jaren 90 in de videotheek werkte zei mijn baas dat die versie eigenlijk 6 uur duurde.
Toen nogmaals gekeken, en dan zie je dat er wel heel veel in geknipt is. Zou die 6 uur versie ooit nog komen?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:41
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:12:
Over de film Dune 1984 versie gesproken. Toen ik in de jaren 90 in de videotheek werkte zei mijn baas dat die versie eigenlijk 6 uur duurde.
Toen nogmaals gekeken, en dan zie je dat er wel heel veel in geknipt is. Zou die 6 uur versie ooit nog komen?
De eerste cut van Lynch was 4 uur. Dat is uiteindelijk twee uur geworden voor de bioscoop versie. Er bestaat ook een extended edition van 3 uur (die heb ik nog ergens op DVD) maar dat is geen officiele directors cut. Lynch wil er niets meer mee te maken hebben.

Wellicht dat je toenmalige baas zich vergiste en dacht aan de versie die Jodorowsky had willen maken. DIe had meer dan 12 uur moeten duren. Die is er nooit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Destiny schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:50:
[...]

De eerste cut van Lynch was 4 uur. Dat is uiteindelijk twee uur geworden voor de bioscoop versie. Er bestaat ook een extended edition van 3 uur (die heb ik nog ergens op DVD) maar dat is geen officiele directors cut. Lynch wil er niets meer mee te maken hebben.

Wellicht dat je toenmalige baas zich vergiste en dacht aan de versie die Jodorowsky had willen maken. DIe had meer dan 12 uur moeten duren. Die is er nooit gekomen.
op YT zwerft er een 3 uur versie (fan redux versie)

4 of 6 lijkt me niet mogelijk .. (meer) ..

en thank gods dat die Jodorowsky niet zijn versie heeft gemaakt. dat hij in 1 adem word genoemd met dune is al te erg .. maar goed mijn mening.

@MRIdev ja in de boeken/film komt dit volgens mij wel voorbij maar ach ..

heeft niemand ooit stil gestaan bij het feit dat je uit 1 cel (de klonen) zo ontzettend veel data kan extraheren ? bv de worm god die onmetelijk veel levens kan beleven .. of dat ze iemand weer "tot leven' kunnen wekken met alle geheugen en andere meuk (ducan idaho) best bizar .. ik vraag me af hoe ze dit gaan doen als er meer films komen ...
of uberhaupt de transformatie naar de worm god,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:41
vso schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:11:
[...]

op YT zwerft er een 3 uur versie (fan redux versie)

4 of 6 lijkt me niet mogelijk .. (meer) ..

en thank gods dat die Jodorowsky niet zijn versie heeft gemaakt. dat hij in 1 adem word genoemd met dune is al te erg .. maar goed mijn mening.
Het originele materiaal zweeft vast nog ergens, maar of er ooit een volledige of nieuwe cut gemaakt gaat worden betwijfel ik. Lynch is wel eens gevraagd dit te doen, maar hij wil niet meer. Hij wil het helemaal niet meer over Dune hebben.

En de de Jodorowsky versie. Het idee dat een studio een film van 12 uur zou goedkeuren (en de gigantische kosten daarvan) is wel heel erg optimistisch in die tijd. Toch heeft zijn Dune wel degelijk invloed gehad. Het lijkt er toch wel erg op dat bijvoorbeeld George Lucas en Ridley Scott in het dikke boek hebben gebladerd dat Jodorowsky de studios stuurde om zijn film te pitchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Destiny schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:37:
[...]

Het originele materiaal zweeft vast nog ergens, maar of er ooit een volledige of nieuwe cut gemaakt gaat worden betwijfel ik. Lynch is wel eens gevraagd dit te doen, maar hij wil niet meer. Hij wil het helemaal niet meer over Dune hebben.

En de de Jodorowsky versie. Het idee dat een studio een film van 12 uur zou goedkeuren (en de gigantische kosten daarvan) is wel heel erg optimistisch in die tijd. Toch heeft zijn Dune wel degelijk invloed gehad. Het lijkt er toch wel erg op dat bijvoorbeeld George Lucas en Ridley Scott in het dikke boek hebben gebladerd dat Jodorowsky de studios stuurde om zijn film te pitchen.
zonder dat dat materiaal vrij gegeven word is het vrij erg gissen .. maar ja je zou best gelijk kunnen hebben

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:46:

spoiler:
Frank Herbert lijkt te suggereren dat het hier om Face Dancers gaan die zelfstandig van een Tleilaxu Master kunnen acteren en daarmee de evolutie van de mensheid zijn. Een evolutie die nodig is om de mensheid te laten bestaan en onderdeel van het Golden Path zoals Leto 2 dat zag.

BH/KA zien in deze de man/vrouw de nieuwe Butlerian Jihad
spoiler:
Face Dancers als evolutie, een bijna pun op het concept van "the meak who inherit", maar dan een verzelfstandiging vanuit het verworden tot organisme en daarmee een identiteit ontwikkelen die de kennis van zowel voorgangers als anderen omvat. Opnieuw mensheid als organisme, evolutie als biologie en bewustzijn.

De Butler Jihad is nog altijd een punt van discussie. Er is verwijzing naar een afrekening met kunstmatige intelligentie, veel meer verwijzing is er echter naar de interessante combinatie van a) afrekenen met toegang tot en gebruik van technologisch gereedschap in gemeengoed en b) de consolidatie van macht van het neo-feodale systeem.

Er zijn mensen die hier de ontsnapping, zogezegd, zien aan overheersing door technologie. Frank Herbert's denken was absoluut niet technologisch, eerder ecologisch en gericht op sociale psychologie bij ordening en ontwikkeling van samenleving.

Mijn optiek in deze is dat de Butler Jihad een pseudo/proxy conflict was, een false flag / manipulatie van grootschalig conflict waarbij de toegang tot en gebruik van algemene technologie aan de algemene bevolking ontzegd werd en de macht van de oligarchie overging in een feodaal stelsel. Frank heeft altijd een dingetje gehad met het presenteren van marketing / manipulatie, het ding achter het ding, het plan in het plan. Alles is doorspekt met gebruik van bevolkingen en mensen als gereedschap en voor voeding van een totale status quo maatschappij waarbij er nul kans is dat de algemene bevolking de boel overhoop gooit.

Anders gezegd, ik zie de Butler Jihad als een ultieme coup. Waarna de mensheid op een pad komt waarbij ze wel moet evolueren. Er zijn immers geen wegen meer voor ontwikkeling, alles is status quo. In de afwezigheid van een pad, zoekt leven een ander pad.

Maar goed, naar ik begrijp was dit iets wat in het manuscript van het laatste boek voorbij kwam, maar ook iets waar Frank en Brian over gebrouilleerd raakten. In hoeverre dat ook echt een dingetje was voor dat laatste, valt niet te zeggen. Het is vaker een verstoorde relatie geweest dan een reguliere.

We zullen het denk ik nooit echt weten, helaas.
Destiny schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:37:
[...]

Lynch heeft eens in een interview gezegd dat het voor hem prima was dat de studio het materiaal in archief had, hij wilde er zelf inderdaad niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:03:
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar deze film. Heb in een ver verleden eens een poging gedaan om de Dune mini-serie van sci-fi channel te kijken maar ben toen afgehaakt (weet eigenlijk niet meer waarom).

Verder wel eens een Dune spelletje gespeeld (Dune 2000 en Emperor for Dune), echter ook daar is me weinig van bij gebleven qua verhaal. Ik ga er dus eigenlijk compleet blanco in.

Toen ik de trailer een paar dagen geleden zag gaf het me op 1 of andere manier een Chronicles of Riddick vibe. Ik denk dat de film met Denis Villeneuve aan het roer een prima regisseur voor zo'n soort film heeft.
Dan zit je verkeerd, dit is geen actiefilm 8) Het is een vertelling van een aantal diepe menselijke verhalen waar zo'n beetje elke andere film sindsdien inspiratie uit gehaald heeft - van Alien, Star Wars en zo voorts en zo verder.

Duin is in zijn essentie een verhaal over het politieke gedrag van mensen, de sociale psychologie van menselijk geloofsgedrag, en de evolutie van de mensheid als organisme wat onderdeel is van een ecologie.

Dat verhaal maakt daarbij gebruik van verfijnde symbolen en uitgekiende prikkels voor verbeelding. In een algemene setting van hoe een samenleving die segregeert en fossileert vervalt tot status quo, hoe afbraak volgt uit passiviteit, machtspijlers die onvermijdelijk gulzig worden en machtsstrijd die onvermijdelijk is omdat parasitisme en onderlinge escalatie volgt uit conservatief denken. Van hoe de haves kunnen vallen en have-nots kunnen worden. En hoe al het gereedschap om de have-nots onder de duim te houden een spies is die ook hard omgedraaid kan worden. Geconcentreerd rondom een beperkt en overzichtelijk aantal actoren, concepten en plaatsen - stuk voor stuk met eigen relevant karakter.

[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 18-09-2020 22:47 ]

• MazeWing
  • Laatst online: 10:54

MazeWing

The plot thickens...

Virtuozzo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:44:
[...]

Dan zit je verkeerd, dit is geen actiefilm 8) Het is een vertelling van een aantal diepe menselijke verhalen waar zo'n beetje elke andere film sindsdien inspiratie uit gehaald heeft - van Alien, Star Wars en zo voorts en zo verder.

Duin is in zijn essentie een verhaal over het politieke gedrag van mensen, de sociale psychologie van menselijk geloofsgedrag, en de evolutie van de mensheid als organisme wat onderdeel is van een ecologie.

Dat verhaal maakt daarbij gebruik van verfijnde symbolen en uitgekiende prikkels voor verbeelding. In een algemene setting van hoe een samenleving die segregeert en fossileert vervalt tot status quo, hoe afbraak volgt uit passiviteit, machtspijlers die onvermijdelijk gulzig worden en machtsstrijd die onvermijdelijk is omdat parasitisme en onderlinge escalatie volgt uit conservatief denken. Van hoe de haves kunnen vallen en have-nots kunnen worden. En hoe al het gereedschap om de have-nots onder de duim te houden een spies is die ook hard omgedraaid kan worden. Geconcentreerd rondom een beperkt en overzichtelijk aantal actoren, concepten en plaatsen - stuk voor stuk met eigen relevant karakter.
Ik verwacht, gezien Hollywood en de commerciële belangen, toch aanzienlijk meer “actie” dan jij misschien zou hopen.

Het zal me niets verbazen als ze voor de film ook behoorlijk wat inspiratie hebben gehaald uit Game of Thrones en de manier van vertellen (in een film) en het “begrijpbaar” maken voor de leek, ondanks de behoorlijke complexiteit.

Want hoe je het ook wendt of keer, Dune zal een “nieuw” publiek aan moeten spreken om commercieel succesvol te worden. Als deze film weer gaat floppen, ondanks misschien zeer goede recensies, wordt het na Bladerunner de volgende flop voor Villeneuve. Iets dat ook niet goed zal zijn voor zijn carrière en de studio.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
@MazeWing Ik denk niet dat @Virtuozzo bedoelt dat er geen actie in de film zal zitten. Maar dat het in de eerste plaats geen actiefilm zal zijn. Bijvoorbeeld Blade Runner of Lord of The Rings bevatten actie maar zou ik toch ook geen actiefilms noemen. En uiteraard zal de film afwijken van het boek, bepaalde actiescenes zullen zeker veel meer uitgewerkt zijn dan in het boek, het oog wil ook wat.

Ik heb geen enkel GoT boek gelezen, bedoel je dat de GoT boeken veel anders waren dan de serie? Want de serie vond ik niet echt supercomplex eigenlijk. Enkel de eerste 2 seizoenen had ik wat moeite om een paar personages te plaatsen en te linken aan elkaar

En commercieel succesvol zal Dune niet worden, vrees ik. Sowieso was het al moeilijk. Dune heeft een veel kleinere fanbase dan LotR bijvoorbeeld (20 miljoen boeken vs 150 miljoen), Maar door de huidige Covid situatie zal het nog moeilijker worden om een groot publiek naar de zalen te halen. Zaken die wel in het voordeel van Dune spreken; misschien zijn er weinig andere grote releases in December vanwege de studios die de kat uit de boom blijven kijken. En Villeneuve heeft ook een bepaalde schare aanhangers. Maar dat kon Blade Runner ook niet helpen.

Dus al bij al... Ik vrees er voor... Het zal waarschijnlijk bij de verfilming van het eerste boek blijven. Misschien had de serie een paar maanden voor film uitgebracht moeten worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-Three schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:47:
@MazeWing Ik denk niet dat @Virtuozzo bedoelt dat er geen actie in de film zal zitten. Maar dat het in de eerste plaats geen actiefilm zal zijn. Bijvoorbeeld Blade Runner of Lord of The Rings bevatten actie maar zou ik toch ook geen actiefilms noemen. En uiteraard zal de film afwijken van het boek, bepaalde actiescenes zullen zeker veel meer uitgewerkt zijn dan in het boek, het oog wil ook wat.

Ik heb geen enkel GoT boek gelezen, bedoel je dat de GoT boeken veel anders waren dan de serie? Want de serie vond ik niet echt supercomplex eigenlijk. Enkel de eerste 2 seizoenen had ik wat moeite om een paar personages te plaatsen en te linken aan elkaar

En commercieel succesvol zal Dune niet worden, vrees ik. Sowieso was het al moeilijk. Dune heeft een veel kleinere fanbase dan LotR bijvoorbeeld (20 miljoen boeken vs 150 miljoen), Maar door de huidige Covid situatie zal het nog moeilijker worden om een groot publiek naar de zalen te halen. Zaken die wel in het voordeel van Dune spreken; misschien zijn er weinig andere grote releases in December vanwege de studios die de kat uit de boom blijven kijken. En Villeneuve heeft ook een bepaalde schare aanhangers. Maar dat kon Blade Runner ook niet helpen.

Dus al bij al... Ik vrees er voor... Het zal waarschijnlijk bij de verfilming van het eerste boek blijven. Misschien had de serie een paar maanden voor film uitgebracht moeten worden?
Covid is absoluut een factor, zie Tenet. Ook bij andere producties ligt de vraag van hoe lang uit te stellen, op gegeven moment komen er onder de beste omstandigheden een hoop films uit en gaat dat impact hebben.

Maar inderdaad, de grootste impact zal komen vanuit de correlatie met de boeken en de lezers. Zeker in de VS zal Dune hoogstwaarschijnlijk geen grote aftrek vinden, de Lynch film was al in Europa veel meer succesvol.

Duin is een verhaal van denken en voelen, niet van passieve gratificatie. Dat heeft consequenties voor consumptie bij een vertaling naar beeld.

• D-Three
En dat terwijl Nolan een grote naam is en er momenteel niet echt andere blockbusters zijn.

Ik heb net even gekeken; in november komt Black Widow en de nieuwe James Bond in de zalen. En in december naast Dune ook Free Guy (een game-komedie met Ryan Reynolds), Coming 2 America (Eddie Murphy sequel) en Wonder Woman 1984. Misschien geen directe concurrenten qua genre en stijl maar mensen die puur afleiding zoeken van Covid, zullen misschien eerder voor een komedie of een pure actiefilm kiezen.

Maar goed, we zien wel. Ik vond eigenlijk dat er voor Tenet weinig reclame was (kan aan mij liggen), misschien zal WB voor Dune een tandje hoger schakelen qua advertenties wanneer december nadert.

• D-Three
Black Window mag blijkbaar geschrapt worden als release in December. Misschien volgt Dune ook nog...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
defiant schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:02:
Mede door deze nieuwe film ben ik toch maar eens begonnen aan de boeken (alleen de eerste nog gelezen),
Tenminste heb je de eerste gelezen.

Ik moet ook bekennen recent pas in Duin (1) te zijn begonnen :$ Ik had een oude vertaling waar niet om door te komen was, over de jaren heen een aantal keer aan begonnen. De nieuwe vertaling is stukken beter! Ben op de helft.
Virtuozzo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:07:
[...]

Duin is een verhaal van denken en voelen, niet van passieve gratificatie.
Je vat zo mijn TV-conflicten mooi samen ;) Ik kan maar weinig huisgenoten of kennissen motiveren voor een interessante doc. Een boek kun je gelukkig alleen lezen. Of is dat eigenlijk juist jammer?

[ Voor 38% gewijzigd door Brent op 24-09-2020 16:46 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:40:
[...]

Tenminste heb je de eerste gelezen.

Ik moet ook bekennen recent pas in Duin (1) te zijn begonnen :$ Ik had een oude vertaling waar niet om door te komen was, over de jaren heen een aantal keer aan begonnen. De nieuwe vertaling is stukken beter! Ben op de helft.
Als het kan, lees het in zijn oorspronkelijke taal - zelfs de Britse vertaling mist nuances. Dat komt omdat Duin eigenlijk niet echt reguliere science fiction is, een kennis heeft het eens vergeleken met een Ilias geschreven voor zelfs maar het begin van gedachte aan Griekse bond.
[...]

Je vat zo mijn TV-conflicten mooi samen ;) Ik kan maar weinig huisgenoten of kennissen motiveren voor een interessante doc. Een boek kun je gelukkig alleen lezen. Of is dat eigenlijk juist jammer?
Poeh.

Voor mij is lezen een durend moment van verbinden met eigen mens zijn, het uit perceptie en realiteit treden om een verhaal te ervaren. Ik zou inderdaad zeggen dat een boek gelezen moet worden. Zowel voor alleen lezen, als “alleen” lezen.

Zeker, er is ook een argument te maken voor het samen delen van ervaring van het delen van een verhaal in beeld gebracht. Hoe goed dat ook gedaan kan worden, wat zeldzaam is, het treft mij meer als het delen van prikkels dan van het delen van gevoel en ervaring.

Maar goed, ik ben opgegroeid met continue stimulans om te lezen en dan te delen. Mij treft dat als een toch meer effectieve communicatie dan het na de film borrelen. Ieder is immers dieper gegaan dan de prikkel.

Duin is wat dit aangaat een van de meest moeilijk om te zetten werken van literatuur, zowel binnen als buiten het genre, van boek naar beeld.

Ik zie de verfilming dan ook meer als iets tussen een ode aan het werk en een deur naar de ervaring van het verhaal.

Zeker in deze tijden waar het enkel nog om de popcorn gaat. Prima, die kan smaken. Maar waar gaat het eigenlijk over? De ervaring van bij de popcorn? Of de ervaring van het verhaal en het daar in onder dompelen?

Het is niet makkelijk om mensen te stimuleren voor het meer tot zich nemen dan de consumptieve aangeleerde impuls. In mijn optiek zijn we het aan ons zelf verplicht om als mens in het verhaal te duiken, dit is en blijft immers een van de meest basale kenmerken van de soort: we hangen aan elkaar van verhalen en verhalen vertellen. We nemen het meest mee, én we delen het beste wanneer we eerst zelf een wereld binnenstappen, en dan verhaal en ervaring delen. Dat is iets anders dan hapklare perceptie voorgeschoteld krijgen.

Helaas is dit niet echt vanzelfsprekend meer bij onze kaders voor aangeleerd gedrag. We kunnen de docu wel kijken, maar we gaan dan wel voorbij aan nogal wat spechten van onze sociale psychologie. Ik gooi iemand liever eerst in het boek, het verhaal, het onderzoek.

Het is net als schrijven. Het werkt nog altijd beter voor ons brein dan typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-Three schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:36:
Black Window mag blijkbaar geschrapt worden als release in December. Misschien volgt Dune ook nog...
Er is een meer dan redelijke kans daarop. Er is aan het begin van dit avontuur flink discussie en zelfs poging tot onderhandeling geweest om de box Office arena te vermijden. Dune on Netflix, zogezegd. Voornamelijk vanuit verdeling van rechten en financiering, maar ook vanuit algemene overtuigingen en her & der wat wrevel is de route van de box Office de default geworden.

Pre Covid.

Mijn perspectief wijkt wat af, vanuit niet zien van verfilming van Duin als deur naar het boek zou ik zeker in de tegenwoordige tijd eerder gekozen hebben voor niet de box Office doorway.

Dat gezegd, het zou me niet verbazen als die uiteindelijk het definitief aflegt tegen streaming dankzij de rimpeleffecten van Covid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Hmmm, nu in twijfel of ik het eerste deel voor de film ga lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MRIdev schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:55:
Hmmm, nu in twijfel of ik het eerste deel voor de film ga lezen.
ligt helemaal aan wat je uitgangs positie is ..

LOTR bv .. is gewoon een mooi verhaal met enige diepgang ..(metaforen oid)

Dune heeft 600 lagen en kan erg complex worden .. boek is relatief makkelijk weg te lezen maar na 6x lezen kan je nog steeds nieuwe dingen ontdekken .. daarom is verfilmen erg lastig..zeker als je de hele serie gaat verfilmen.

vergelijk je bv de film "andromeda strain" .. oud (film) nieuw (miniserie van 2 delen) .. verschillen ze niet veel maar toch ook enorm .. maar ja dat is 1980 vs 2010 setting in de film respectievenlijk verwerkt .

Dune "scherm" ik denk dat hoewel je bv film 1 --> miniserie --> de hudige nieuwe film kan vergelijken maar ook ieder op zichzelf aparte werken zullen zijn .. zeker omdat het boek veel lagen heeft heb je best kans dat naast bv de "fixed" dingen .. ook echt enorme verschillen zijn.

dat personages van geslacht / kleur veranderen vind ik jammer maar het minst boeiende dat kynes de moeder c.q de vader van is lijkt me niet enorm veel impact te hebben ..voor het verloop van het verhaal.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
De release wordt waarschijnlijk toch uitgesteld: https://www.cnbc.com/amp/...back-to-october-2021.html

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 06-10-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Het lijkt bevestigd volgens Hollywood Reporter.
Jammer maar een kleine box office in december hield het risico in dat de vervolgfilms minder aantrekkelijk waren om te financieren. Het blijft natuurlijk wel een lange wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Een heel jaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
Ik denk dat het goed is dat ie verschoven word. Zo heeft Denis meer tijd om hem af te ronden. Ik begreep uit een recent interview dat hij ivm covid niet alles eruit kon halen...

Bron interview

[ Voor 14% gewijzigd door Pikkemans op 09-10-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
De laatste dagen/weken is er terug een beetje nieuws omtrent ⊃∪∩⪽. De film krijgt een PG-13 rating en de speeltijd zou 2u 35m zijn. Ook komt er op 21 juli een IMAX trailer uit. Het is nog niet bekend of deze officieel ook via andere kanalen beschikbaar komt. In een teaser van de trailer is Baron Harkonnen te zien.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E6SXckaXEAgQDFo?format=jpg&name=medium

Ik ben wel benieuwd naar de film. Maar ik vrees een beetje dat we deel 2 nooit te zien zullen krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 18-07-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Ik hoop op een 2e deel aangezien ze duidelijk maakten dat de eerste film enkel de helft van het eerste boek bevat.

Maar tenzij het Harry Potter bekendheid krijgt denk ik niet dat we kunnen hopen op 7 films om alle boeken te verfilmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Villeneuve ziet het zelf somber in wat betreft een vervolg. Hij vreest dat de 'box office results' zullen tegen vallen omdat WB Dune (en andere films) tegelijk uit zal brengen in de bioscoop en op HBO Max.

Ik begrijp de move van WB ergens wel. Tenet was vorig jaar geen succes en de bioscoopbezoeken zijn nog steeds niet op hetzelfde niveau als 2 jaar geleden. En ze hopen hiermee meer klanten naar HBO Max te lokken. Het kan positief uit pakken, met hoge kijkcijfers.

Maar in dat opzicht zijn Dune en de andere films een experiment en kan het dus ook verkeerd lopen. Zeker omdat Dune bij het grote publiek geen gevestigde naam is.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 19-07-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Nieuwe trailer, wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ligt het aan mij of is deze trailer een beetje teveel Hollywood? Ik herken het werk van Villeneuve hier niet direct in, dat was bij Arrival en Bladerunner toch beter gedaan.

Het ziet er erg mooi uit maar de one-liners vind ik er niet bij passen. Hoe dan ook: Villeneuve krijgt van mij altijd het voordeel van de twijfel (evenals Zendaya :P ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

^ ben ik eigenlijk wel blij mee. Hopelijk doen ze er alles aan om te zorgen dat deze niet gaat floppen zoals BR2049. Het is inderdaad erg blockbuster gevoel, kans is zeer klein dat dat de toon zal zijn van de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
kazuka schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:56:
Ligt het aan mij of is deze trailer een beetje teveel Hollywood? Ik herken het werk van Villeneuve hier niet direct in, dat was bij Arrival en Bladerunner toch beter gedaan.

Het ziet er erg mooi uit maar de one-liners vind ik er niet bij passen. Hoe dan ook: Villeneuve krijgt van mij altijd het voordeel van de twijfel (evenals Zendaya :P ).
Ze hebben een gat aan marketing in te vullen, en grote doelgroepen die niet beter weten dan de spaghetti van Star Wars of het strong man syndroom van Marvel - dat ze beginnen met iets wat zich initieel iets meer daar op richten is te begrijpen.

Duin is meer gelaagd en complex dan de gemiddelde Amerikaanse mythos, laat ik het zo zeggen. En ja, veel van Duin wrijft subtiel tegen veel haren daarvan in 😎

Maar, de film zelf, Villeneuve heeft een prima setting geschapen voor die drempels. En ja, de film is wat kort voor een eerste helft van het boek, maar hij doet het verhaal en de invalshoeken van Herbert absoluut niet tekort. Integendeel.

Nee, het is niet de gelaagdheid van het boek, maar er is altijd een gevoelige vertaalslag van boek naar film. De crux is of de film essentie en atmosfeer kan geven van het boek, en daar is Villeneuve in geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Niet bepaald de subtiliteit waarvan we Denis Villeneuve kennen, maar trailers verdraaien dat wel vaker. Met de visuele stijl zit het wel snor en de schaal lijkt episch. Ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Virtuozzo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:12:
[...]

...

Maar, de film zelf, Villeneuve heeft een prima setting geschapen voor die drempels. En ja, de film is wat kort voor een eerste helft van het boek, maar hij doet het verhaal en de invalshoeken van Herbert absoluut niet tekort. Integendeel.

Nee, het is niet de gelaagdheid van het boek, maar er is altijd een gevoelige vertaalslag van boek naar film. De crux is of de film essentie en atmosfeer kan geven van het boek, en daar is Villeneuve in geslaagd.
En dat naar aanleiding van een paar trailers?
Of heb je hem stiekem al gezien? 8)

Trailers zien er inderdaad veelbelovend uit. (y)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Punkrocker schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:42:
[...]

En dat naar aanleiding van een paar trailers?
Of heb je hem stiekem al gezien? 8)

Trailers zien er inderdaad veelbelovend uit. (y)
offtopic:
Ik heb het geluk gehad genodigd te zijn geworden voor een screening, enige tijd geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Virtuozzo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:24:
[...]

offtopic:
Ik heb het geluk gehad genodigd te zijn geworden voor een screening, enige tijd geleden
Oh! Gaaf!

Jaloers!!

De definitieve versie al? Of een rough cut?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Punkrocker schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Oh! Gaaf!

Jaloers!!

De definitieve versie al? Of een rough cut?
Definitieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
Als ze het boek in 2 delen willen filmen, hebben ze de knip op een logische plek gezet?

Ben heel benieuwd wat ze van het boek hebben weten te maken. De schrijfstijl van Frank Herbert was toch heel erg vaak dat de gedachtes werden beschreven, iets wat zijn zoon met de latere delen nooit wist te evenaren.

Enige punt van zorg voor mij na het zien van de trailer is de huidige trend van comedy relief inbakken in elke actiefilm.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Pagina: 1 2 3 Laatste