Welke dranken zijn goed voor je tanden?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jampot007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:37:
Om wat meer te varieren kan je ook heet water drinken :p
En voor een praktisch oneindige variatie, kun je water drinken op álle temperaturen tussen koud en heet! :+ Maar serieus: ik ben niet zo'n fan van koffie en thee maar heb ook niet op elk moment zin in 'zoete troep', dus ik heb wel eens gewoon een mok heet water uit de automaat gehaald en dat was eigenlijk helemaal niet gek.

Ik vind gewoon water drinken prima. Irritant is het pas als je met mensen 'wat gaat drinken'. Ja, doe maar een water. 15 minuten later komt de serveerster weer langs, of je nog wat wil? Euhm. Nou, nee. Ik heb al een glaasje water gehad, ik ga hier geen 5+ euro aan water uitgeven. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:25
alwind schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:54:
De prik in frisdrank is niet slecht voor de tanden. Koolzuur is wel een zwak zuur maar heeft geen invloed op het gebit

Bronnen

Voedingscentrum. Informatie over frisdrank en koolzuur. Geraadpleegd op 24 maart 2014.

Tahmassebi JF, Duggal MS, Malik-Kotru G et al. Soft drinks and dental health: a review of the current literature. J Dent 2006; 34:2-11.
Ik denk dat qua zuur sinaasappelsap slechter is. En dan direct daarna je tanden poetsen helpt ook niet.
Moet je niet een uur wachten na het drinken van sinaasappelsap?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

De tandarts is ook niet geheel onafhankelijk..... maar eigenlijk is wat ze zegt best wel obvious. Natuurlijk is veel frisdrank drinken niet gezond, maar als je het met mate doet moet er niets aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:27
noobgrinder schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:53:
[...]

Volgens dit artikel is het niet slecht.
https://www.nu.nl/nucheck...d-water-slecht-gebit.html

Bij bier worden de suikers omgezet in alcohol, daar zit dus geen suiker meer in zoals je ook op de etiketten kunt zien.
Uitgaande van gezonde tanden kan ik dat aannemen.
Maar daar gaat het hier niet over. Met een beschadigde glazuurlaag is dit WEL mogelijk een probleem.

En niet alle suikers worden bij vergisting omgezet in alcohol, lees de labels eens op de producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

IceTeaGX schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Uitgaande van gezonde tanden kan ik dat aannemen.
Maar daar gaat het hier niet over. Met een beschadigde glazuurlaag is dit WEL mogelijk een probleem.

En niet alle suikers worden bij vergisting omgezet in alcohol, lees de labels eens op de producten.
Dat verschilt ook per biermerk bijv: Grolsch 0g, Bavaria 0,5g en Hertog Jan 0,6g per 100ml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

noobgrinder schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Ik ben alle suikers in drank aan het mijden, er zit toch al snel tussen de 2 en 4 gram suiker per 100ml in alcoholvrij bier.
In melk zit ook 5 gram suiker.

Ik doel niet op jou, maar mensen rammen hun tanden kapot met cola en slaan dan weer door naar de andere kant.

Dit is een lekkere:

https://www.ah.nl/product.../franziskaner-alkoholfrei

Waarvan suikers: 2.6 g

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 15-01-2020 11:18 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik zou me afvragen of sucralose (wordt niet opgenomen door het lichaam, dus telt niet mee in de calorieën) wel een aanslag op de tanden is. Steeds meer light producten gebruiken dit namelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Nu online

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

BertV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:14:
[...]

In melk zit ook 5 gram suiker.

Ik doel niet op jou, maar mensen rammen hun tanden kapot met cola en slaan dan weer door naar de andere kant.
Daarom drink ik ook geen melk :P
Maar ik doe het ook niet voor m'n tanden maar om mijn gewicht stabieler te krijgen, zo min mogelijk suiker in 2 maand resulteerde in 7kg afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 22:18
noobgrinder schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Daarom drink ik ook geen melk :P
Maar ik doe het ook niet voor m'n tanden maar om mijn gewicht stabieler te krijgen, zo min mogelijk suiker in 2 maand resulteerde in 7kg afvallen.
Haverdrink vind ik een goed alternatief voor melk, ook een stukkie lichter en geen suiker (als je de versie van de AH neemt in ieder geval niet) maar alsnog met calcium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Koffie en Zwarte/groene thee zitten ook zuren in.

Ik zou zelf zeggen ga voor kruiden thee die ook anti bacteriële werking hebben. o.a. Kamille, Salie, etc.
Deze bevatten weer stoffen die goed zijn voor je speeksel, wat op zijn beurt weer goed is voor de tanden.
Ook weer bevorderend voor een frisse adem.

Ook minimaal 2 x daags poetsen wil enorm helpen. En flossen + tandenstokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Karvan Cévitam Go spul?

Dat is vooral glycerine met een smaakje, zitten wel wat zuren en zoetstoffen in maar aangezien je er maar heel weinig van gebruikt (je kunt uit 48 ml 30 glazen halen, dat is dus < 1.5 ml per glas waarvan ook nog ca 50% glycerine is)

https://www.ah.nl/product...van-cevitam-go-strawberry

[ Voor 14% gewijzigd door ImNotnoa op 15-01-2020 11:35 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heerlijk! Zo'n glycerine drankje! O-)

Verdikkingsmiddel (glycerine), voedingszuur (citroenzuur), sap uit vruchtensapconcentraat 15% (aardbei), water, appelsapconcentraat, concentraten (wortel, saffloer), natuurlijk aroma, zoetstoffen (sucralose, acesulfaam-K), zuurteregelaar (natriumcitraat), conserveermiddel (kaliumsorbaat)

De vraag "welke dranken zijn goed voor je tanden" zou eerder moeten zijn "welke dranken zijn niet zo slecht voor je tanden" ;)

Maar dat suiker en zuren je gebit aanvallen is toch op zich geen rocket science? En dan kun je zelf, met enige gezond verstand en boeren scepcis toch wel bedenken wat verstandig is? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 09:23

swtimmer

Ontrafelt het leven!

AzzKickah schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:29:
Dat probleem heb ik dus ook altijd.
Er is niets te drinken waar je tanden niet van naar de taft gaan.

Thee zonder suiker krijg ik na 3 koppen een 'stroeve bek' van. Water hangt je na 2 glazen ook de keel uit.
Koffie drink ik niet.

Dus ja -O- :/

Edit: Ik drink vaak pakjes, van die orange drink of appelsap oid. Dat is met een rietje, dan komt het niet zoveel langs je tanden.
Maar goed het verspreid uiteindelijk alsnog wel door je mond natuurlijk. Beetje afwisselen met water doe ik dan vaak.
Dan drink je vast zwarte thee. Probeer eens een witte thee of een echte groene thee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 15:14
Interessant, maar volgens mij gaat het niet specifiek om koolzuurhoudende- of suikerhoudende dranken. Volgens mij gaat dit over pH.

De meest gedronken koolzuurhoudende, suikerrijke drank is Cola. Cola heeft pH 2,5 of zo - en dat is direct problematisch voor je gebit. Veel andere dranken in dezelfde categorie doen iets vergelijkbaars - zuur en suiker/zoetstof mengen om tot een frisse smaak te komen.

Suiker in het algemeen natuurlijk niet goed voor het gebit. Bacteriën in je mond zetten deze om in melkzuur, en dat is niet goed. Veel schadelijker zijn koolhydraten die op vooral je kiezen blijven plakken (chips is een goed voorbeeld). Twee slokken water na een dosis suikerhoudende drank kan dit in principe in het geval van vloeistoffen wel oplossen.

Zoals aangegeven is koolzuur niet direct schadelijk. Ik denk wel dat het bruisen slecht kan zijn in het geval van dranken met een lage pH - maar het artikel dat eerder is gedeeld lijkt iets anders uit te wijzen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-06 09:53
Ik heb ontzettende tanderosie en dus dezelfde problemen.

Mijn tandarts (plus eigen onderzoek) zeggen dat er maar 4 draken goed zijn;
- Plat water
- Melk
- Thee (resulteert dan wel weer in verkleurende tanden)
- Koffie (resulteert dan wel weer in verkleurende tanden)

In alle andere dranken zitten suikers of zuren. Uiteraard zijn er heel wat dranken die minder slecht zijn dan anderen, maar buiten bovenstaande 4 zijn er geen 'goede' dranken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

iMars

Full time prutser

IceTeaGX schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Nee, koolZUUR is zeker niet gewenst, dus niets met bruis.
Bier dus ook niet (en zonder toegevoegde suikers wilt niet zeggen suikervrij)

Kijk, hoe je het ook draait of keert, water is de oplossing.
Hou dat een weekje of 2 vol en je bent grotendeels van je suikerverslaving vanaf (want daar komen de meeste "smaakjes" op neer, al dan niet met zoetstoffen)
Verder zit er niets in frisdrank, fruitsap, of wat dan ook, dat je nodig hebt. (*wat je niet uit normale gezonde voeding haalt)
Dissagree! Ik ben eergisteren nog bij de tandarts geweest. Ook ik heb last van tanderosie en snel slijtende tanden. Koolzuur ansich is niet slecht, het zijn de andere producten wat in een drankje zit, wat slecht voor je is. Neem drankjes waar allerlij zuren, suikers en/of suiker-vervangers in zitten, die zijn slecht. Heeft mijn tandarts nog bevestigd.

Ik drink zo goed als suikervrij, dus zwarte koffie, verse thee (geen zakjes), spa rood, en heel soms spa rood met een beetje karvan cevitam siroop (suiker vrij). Bij mij komt het puur door knarsetanden. Ik heb daar jaren geleden een gebitje voor gehad, maar deze verloor ik elke nacht in mijn slaap waardoor ik het niet meer gebruik.

Wat ook heel slecht is, is veel fruit gespreid over de dag eten. Volgens mijn tandarts kan je het beste alle fruit wat je op een dag eet, het beste in een keer eten. Appel, klinkt gezond (is gezond volgens voedingswaarden), maar is funest voor je tanden. Er zitten veel vezels in, waar je veelvuldig op kauwt waardoor je continu zuren op je tandglazuur krijgt.

@Tarkin Wat ik je als advies mee kan geven om te drinken is (wat ik drink):
koffie: zonder suiker (ik weet niet of zoetjes effect heeft, dat kan je het beste aan de tandarts vragen). Ik hou van zwarte koffie en espresso's. Maar dan wel goede koffie en geen automaat troep
thee: en dan voornamelijk verse thee. Dus losse blaadjes lekker laten trekken in de juiste temperatuur water. Er zijn genoeg lekkere thee soorten waar je makkelijk meerder koppen van kan drinken. Kijk maar eens op deze of deze website, daar haal ik mijn thee vandaan.
spa-rood: wil je toch prik drinken, is spa een goede keuze. Ondanks wat sommige zeggen dat kollzuur slecht is, is dat niet helemaal waar. Ja je moet geen 3 liter op een dag drinken. Maar een paar glaasjes spa-rood ipv andere Soda/Frisdranken is een hele goede vervanger.
water: gewoon kraanwater, is van alles wat genoemd wordt, toch het beste, en nog gezond ook. Je hebt immers 1,5~2,5 liter (varieerend per persoon) water per dag nodig voor je lichaam.

Kan je ook aangeven wat je nu drinkt (of dronk)? Als je 1,5 liter cola per dag drinkt/dronk, dan moet je dat afbouwen. Je smaak is dan de suikers gewend en dan in ene suikervrij (koffie thee water) drinken kan dan vies tegen vallen.
swtimmer schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:54:
[...]

Dan drink je vast zwarte thee. Probeer eens een witte thee of een echte groene thee.
Dit dus! Ga eens kijken in de twee webwinkels ik eerder gemeld heb. Er zijn zoooooo-veel thee soorten. Maar drink het wel vers en niet uit een zakje.

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 15-01-2020 12:19 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
AlxRoelofs schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:17:
Ik heb ontzettende tanderosie en dus dezelfde problemen.

Mijn tandarts (plus eigen onderzoek) zeggen dat er maar 4 draken goed zijn;
- Plat water
- Melk
- Thee (resulteert dan wel weer in verkleurende tanden)
- Koffie (resulteert dan wel weer in verkleurende tanden)

In alle andere dranken zitten suikers of zuren. Uiteraard zijn er heel wat dranken die minder slecht zijn dan anderen, maar buiten bovenstaande 4 zijn er geen 'goede' dranken.
Je kan ook smoothies maken met/van groenten

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Quadradial schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:18:
[...]

Dat klopt, alleen stop hier dan geen fruit bij. Fruit zorgt voor fruitsuikers- en zuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Quadradial schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:18:
[...]

AlxRoelofs schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Dat klopt, alleen stop hier dan geen fruit bij. Fruit zorgt voor fruitsuikers- en zuren.
Ik zou juist niet voor smoothies gaan. Ja heel af en toe een keer, maar als drank/soda vervanger absoluut niet. Groentes en fruit moet je eten en niet drinken.

Als hoofddrankvervanger (mooi woord :+ ) zou ik het bij koffie, thee en water houden (bij voorkeur in de omgekeerde volgorde ;) )
Water kan je inprincipe "ongelimiteerd" drinken.
Thee ook, maar in zwarte thee, en ook groene thee, zit weer caffeine.
Koffie heb ik een vuistregel: niet meer dan 3~5 op een dag en niet in de avond (maar dat is voor een-ieder een persoonlijke mening/keuze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 10:11
Ik heb de laatste jaren ook erg gevoelige kiezen na zuur eten. Ik eet daarom eigenlijk geen Appels meer.
Als ik een appel heb gegeten, dan heb ik daar de rest van de dag last van. Als ik bijvoorbeeld na het eten van een appel een stuk brood met kaas eet dan doet dit gewoon pijn, omdat het zuur blijkbaar erg heeft zitten "bijten" en de zenuwen heeft geïrriteerd.

Qua fruit eet ik voornamelijk bananen, en drink overdag voornamelijk water. Op het werk bij de lunch drink ik Karnemelk. Frisdrank en fruitsap was ik gelukkig nooit echt "verslaafd" aan, dus dat was/is ook eigenlijk nooit in huis.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik drink eigenlijk alleen thee en water, bevalt me best prima. 's ochtends zwarte thee, 's middags groene thee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Er wordt hier al een aantal keer melk geopperd, maar in melk (behalve karnemelk) zit toch ook een redelijke hoeveelheid suiker? Dat kan dan toch ook niet?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

Thee zonder suiker krijg ik na 3 koppen een 'stroeve bek' van. Water hangt je na 2 glazen ook de keel uit.
Koffie drink ik niet.

Edit: Ik drink vaak pakjes, van die orange drink of appelsap oid. Dat is met een rietje, dan komt het niet zoveel langs je tanden.
Maar goed het verspreid uiteindelijk alsnog wel door je mond natuurlijk. Beetje afwisselen met water doe ik dan vaak.
En daar heb je het meteen. Ik zou ook geen zure dingen drinken zoals (sinas)appelsap. Dat is niet goed voor je gebit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
iMars schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:27:
[...]

[...]

Water kan je inprincipe "ongelimiteerd" drinken.
als jij 4 a 5 liter water drinkt op een dag dan is dat behoorlijk slecht voor je. teveel water drinken en je kan doodgaan he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Sjeezus! zo kan je niks meer eten of drinken. Leef lekker dan leef je langer.

Als je echt je gebit wilt sparen: sondevoeding is de oplossing. :)

Ik ken ze hoor mensen die geen cola drinken omdat het te zuur zou zou voor de tandjes maar ondertussen wel een hele Granny Smith appel naar binnen werken en aan de sapjes zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

iMars schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:27:
[...]

[...]

Ik zou juist niet voor smoothies gaan. Ja heel af en toe een keer, maar als drank/soda vervanger absoluut niet. Groentes en fruit moet je eten en niet drinken.
Kan het kwaad bij groenten? In de blender gaan vooral de vezels verloren (tenzij 'grof geblend' misschien), maar in bijvoorbeeld een komkommer zitten verder toch weinig stoffen?

Fruit kun je natuurlijk sowieso beter eten dan drinken, omdat je zonder vezels de suikers ongezond snel binnenkrijgt.
vj_slof schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:45:
Als je concreet ergens last van hebt, toch gewoon doorgaan met de gewoonten die dat verergeren, nee, dat is handig.

Ik ken ze ook, hoor, mensen die met hart-en-vaatziekten in het ziekehuis hebben gelegen en gewoon doorgaan met roken en vet eten, omdat het zo lekker leeft.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 15-01-2020 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Whisk(e)y: doodt de bacterien ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
bwerg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:47:
[...]

[...]

Als je concreet ergens last van hebt, toch gewoon doorgaan met de gewoonten die dat verergeren, nee, dat is handig.
Lijkt me handiger om dan de oorzaak van het knarsetanden aan te pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, laten we op regelmatige basis Whisky drinken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

vj_slof schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Lijkt me handiger om dan de oorzaak van het kransetanden aan te pakken...
Het ene gebit is ook kwetsbaarder dan het andere en dat ziet een tandarts gewoon. Maar het beste advies komt natuurlijk van iemand op een forum. Als je tegen het advies van een tandarts in wil gaan, dan is dat natuurlijk je eigen keuze, maar dat lijkt me in het algemeen niet zo verstandig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:08

Typhone

Who Dares Wins

Water hangt je na 2 glazen ook de keel uit.
Dan denk ik eerder dat je geen dorst hebt maar zin in suikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Die Frits dronk toch veel wijn, vodka en bier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

nemesis2212 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:44:
[...]

als jij 4 a 5 liter water drinkt op een dag dan is dat behoorlijk slecht voor je. teveel water drinken en je kan doodgaan he
Overal waar TE voor staat is niet goed ;) En ik zei ook dat het per persoon verschilt. Sport je veel bijvoorbeeld?

Op werk alleen drink ik al 5 grote koppen thee (~1,5 liter). Daarnaast 2 of 3 grote koffie (0,5~0,8 liter) en dan thuis meestal ook nog twee koppen thee (0,6 liter) in de avond, kom ik al uit op zo'n 2,8 liter.

Tijdens sporten op zaterdag (1,5 uur olympisch liften) drink ik een grote bidon a 2 liter water. Thuis meestal ook nog wat koffie en thee.

Maarja, drink jij maar eens 4 a 5 liter cola op een dag, dat is ook behoorlijk slecht voor je ;) :+

offtopic:
Ik zei trouwens 1,5 ~ 2,5 liter, weet niet waar jij de 4 a 5 vandaan haalt ;)
edit: ah je quote een ander bericht van me zie ik nu ;) in mijn bericht ervoor zei ik 1,5~2,5 liter
vj_slof schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:45:

Als je echt je gebit wilt sparen: sondevoeding is de oplossing. :)

Ik ken ze hoor mensen die geen cola drinken omdat het te zuur zou zou voor de tandjes maar ondertussen wel een hele Granny Smith appel naar binnen werken en aan de sapjes zitten...
Daarom ook common sense gebruiken. Ik drink voornamelijk koffie, thee, water en spa-rood. Heel soms neem ik gewoon een colatje.
[...]

Kan het kwaad bij groenten? In de blender gaan vooral de vezels verloren (tenzij 'grof geblend' misschien), maar in bijvoorbeeld een komkommer zitten verder toch weinig stoffen?

Fruit kun je natuurlijk sowieso beter eten dan drinken, omdat je zonder vezels de suikers ongezond snel binnenkrijgt.

[...]
Nee, maar nu gaan we wel wat dieper in op de materie en dwalen we af van het onderwerp.
Maar tijdens het eten van de groente krijg je alle vezels binnen, die je anders weer deels mis loopt. Ik heb een slow jucer, welke grotendeels van de vezels behoud, maar beter is om te eten. Ook omdat je dan kauwt, wat weer speeksel/ensymen aanmaakt wat weer beter is voor je tanden ;)

[ Voor 45% gewijzigd door iMars op 15-01-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

offtopic:
sorry, dubbele post

[ Voor 96% gewijzigd door iMars op 15-01-2020 13:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 08:58
iMars schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Overal waar TE voor staat is niet goed ;)
offtopic:
Behalve Tequila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

offtopic:
Sssssstttt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Probeer eens een litertje rijstmelk. Zit volgens mij niets in wat slecht voor je tanden is, en geeft een andere smaak dan normale melk.

Afbeeldingslocatie: https://static.ahold.com/image-optimization/cmgtcontent/media//001824600/000/001824696_003_147169_708.jpg?options=399,q85

Heb het leren kennen via een veganistische vriendin, maar sindien drink hier zonder medische of idealistische reden af en toe graag een glaasje van, ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:06
EMP schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:23:
Probeer eens een litertje rijstmelk. Zit volgens mij niets in wat slecht voor je tanden is, en geeft een andere smaak dan normale melk.

[Afbeelding]

Heb het leren kennen via een veganistische vriendin, maar sindien drink hier zonder medische of idealistische reden af en toe graag een glaasje van, ;)
Veel alternatieven voor melk bevatten toegevoegde suikers, even ingrediënten checken dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afbeeldingslocatie: https://www.spa.nl/img/products/bruisend/spa-touch-of.png

Wel koolzuur, geen suikers. Eigenlijk niets anders dan water en een smaakje dat uit de lucht komt vallen :Y) En elke supermarkt heeft zijn eigen budget-reeks hiervan, met net wat andere smaken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13

snmght

imho dan he

Goed voor je tanden? Dan water drinken. Al het andere is slechter. Wat @ehtweak zegt dus eigenlijk. ;)

Je kunt inderdaad ook zo een drinkfles met infuser scoren en dan zelf je water oppeppen. Citroen is niet best voor je tanden maar komkommer geeft wonderlijk veel smaak af als je dat er in doet. Lijkt me voor je tanden ook prima. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Waarom geen koolzuurhoudende dranken? gaan je tanden daar echt kapot van ja? dacht dat dit alleen het geval was bij suikerhoudende dranken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25

SomerenV

It's something!

Tarkin schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:26:
- veilig zijn voor de tandjes
- lekker zijn/smaak bevatten
- geen alcohol bevatten
Je moet eens kijken naar Bolero. Is een ranja op poederbasis. Bevatten wat vitaminen, nauwelijks calorieën, geen suiker, super veel smaken beschikbaar, niet duur en super lekker. Voorheen dronk ik nog wel 's ranja, maar sinds ik dat spul koop eigenlijk nooit meer. Frisdrank drink ik ook nauwelijks meer. Ik heb ook nog geen enkele traditionele ranja gevonden die qua smaak op kan tegen Bolero.

Je kunt voor een paar euro een proefpakketje kopen om het te proberen. Voor 2 euro heb je ongeveer 12 liter aan drinken. Op hun website staat dat een kleine stick voor 500 ml is maar je kunt er makkelijk een liter van maken.

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 15-01-2020 14:37 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Alleen jammer dat ranja in poedervorm niet zo veel verkrijgbaar hier is in NL vergeleken met USA bijv.
Van die zakjes met poeder is ook makkelijker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25

SomerenV

It's something!

JohnnyDon schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:37:
Alleen jammer dat ranja in poedervorm niet zo veel verkrijgbaar hier is in NL vergeleken met USA bijv.
Van die zakjes met poeder is ook makkelijker meenemen.
Ik bestel het gewoon altijd op hun website, en dan meteen voor een euro of 30. Dan kun je best een hele poos vooruit :+ Als de voorraad slinkt dan plaats ik weer een nieuwe bestelling. Ik kom nooit tekort eigenlijk. Het is inderdaad ook makkelijk mee te nemen. Eigenlijk raar dat het niet beter te verkrijgen is aangezien het (wat mij betreft) op elk vlak de vloeibare ranja verslaat. Lekkerder, gezonder, goedkoper, veel meer keuze qua smaken en makkelijker om mee te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 15-01-2020 14:41 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Bobie30 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:37:
Water met een schijfje citroen of komkommer erin.
De truc is om de komkommer/citroen/framboos/gember/whatever niet direct in een kan water te gooien maar er eerst een klein beetje kokend water op te gieten, dat trekt alle smaken eruit, en dan pas aanvullen met meer water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:23
Ik kreeg ook iedere keer te horen dat mijn tanden doorzichtiger aan het worden waren. Heb ook eigenlijk altijd al gevoelige tanden gehad.
Sinds een aantal jaar gestopt met regelmatig frisdranken drinken. Nu alleen nog zo af en toe.
Daarnaast gestopt met extra suiker toevoegen aan drank en eten.
Moet daarbij zeggen dat ik tegenwoordig hoofdzakelijk water drink en als ik al een dubbelfris zonder bubbels drink, dan is 1 glas wel voldoende. Vaak heb ik daar niet eens trek in.
Thee zonder suiker is ook prima, alhoewel ik nauwelijks thee drink. :P
En de Brinta zonder suiker valt me op dat dat ook gewoon zoetig is.

Het is allemaal gewenning.

Extra zout toevoegen. Tja, ik doe het nooit, dus patat een keer bij een patatzaak is heel zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:40
Het zal al een groot verschil maken wanneer je het aantal zoet/zuur momenten beperkt houdt.

Drink je de hele dag kleine slokjes, zal dat een aanzienlijk grotere invloed hebben dan 3x een heel glas ineens.

Elk zuurmoment ontkalkt het tandglazuur, maar dat kan zich weer herstellen als het daar de kans voor krijgt. Binnen een half uur een nieuw zuurmoment zorgt niet voor herstel. Direct spoelen met water zal het herstel wel bevorderen.

Wat betreft zoetmomenten, probeer dat onder de 7 te houden. Dus maaltijden, tussendoortjes en suiker/koolhydraathoudende dranken niet vaker dan 7x per dag, combineren kan natuurlijk prima.

Zorg daarnaast er ook voor dat je twee keer per dag fatsoenlijk je tanden poetst (vraag om een poetsinstructie) en gebruik iets voor tussen de tanden (geen floss, maar houten stokers of ragerborsteltjes). Dat zal aanzienlijk schelen qua gaatjes. Let wel op dat je niet direct na een zout/zuur moment poetst, wacht minimaal 30 minuten.

Zelf heb ik leren water drinken, bij maaltijden pak ik melk en af en toe eens een glas frisdrank. Dat en het gebruik van ragerborsteltjes heeft ervoor gezorgd dat ik sinds m'n 17e geen gaatjes meer heb (18 jaar geleden nu).

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 15-01-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
SomerenV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Ik bestel het gewoon altijd op hun website, en dan meteen voor een euro of 30. Dan kun je best een hele poos vooruit :+ Als de voorraad slinkt dan plaats ik weer een nieuwe bestelling. Ik kom nooit tekort eigenlijk. Het is inderdaad ook makkelijk mee te nemen. Eigenlijk raar dat het niet beter te verkrijgen is aangezien het (wat mij betreft) op elk vlak de vloeibare ranja verslaat. Lekkerder, gezonder, goedkoper, veel meer keuze qua smaken en makkelijker om mee te nemen.
Ik wou net de "gratis" proefpakket nemen, blijkt het 3 euro shipping te zijn via de post 8)7

Dan maar 12stuk voor 5 eu en gratis proefpakket erbij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embracedbychaos
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-06 18:31
iMars schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:18:
Dit dus! Ga eens kijken in de twee webwinkels ik eerder gemeld heb. Er zijn zoooooo-veel thee soorten. Maar drink het wel vers en niet uit een zakje.
Mag ik vragen waarom verse thee? Uiteindelijk is verse thee ook gedroogd, en dan lijkt het verschil me alleen dat je bij de ene een standaard hoeveelheid en een zakje hebt, en bij de andere dat zelf moet regelen.
Kan het kwaad bij groenten? In de blender gaan vooral de vezels verloren (tenzij 'grof geblend' misschien)
Offtopic: Ik kan zo snel geen betrouwbare website vinden over het onderwerp, maar ik heb altijd begrepen dat in een blender alle vezels erin blijven. Vezels verdwijnen niet door er op in te hakken, maar door het deel van het fruit waar de vezels in zitten er uit te halen. Daarom zitten er in sappen geen of weinig vezels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

embracedbychaos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Mag ik vragen waarom verse thee? Uiteindelijk is verse thee ook gedroogd, en dan lijkt het verschil me alleen dat je bij de ene een standaard hoeveelheid en een zakje hebt, en bij de andere dat zelf moet regelen.

[...]

Offtopic: Ik kan zo snel geen betrouwbare website vinden over het onderwerp, maar ik heb altijd begrepen dat in een blender alle vezels erin blijven. Vezels verdwijnen niet door er op in te hakken, maar door het deel van het fruit waar de vezels in zitten er uit te halen. Daarom zitten er in sappen geen of weinig vezels.
Hangt ervan af wat voor thee je haalt en waar je het haalt. Maar thee los is gewoon veel lekkerder (ja, thee in zakjes smaken gewoon niet zo lekker als los). Plus kan je betere kwaliteit thee kopen bij winkels welke ik eerder genoemd heb.

Net als koffie. Daar heb je ook kwaliteit in, en die senseo pads gaan er bij mij niet in. Nespresso is mijn ondermaat, maar meestal gewoon verse bonen, zelf malen en met perculator koffie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Laatst online: 10-06 13:01
Tommie12 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Er wordt net aangeraden dat kinderen minder met rietjes mogen drinken onwille van hun tandjes.
Ik kan me niet voorstellen dat het echt een groot verschil maakt.

Ik ben er geen grote voorstander van, maar misschien zijn light dranken iets voor jou. Canderel in de thee etc.

Er bestaan ook van die siropen die een smaakje geven zonder suiker.
Volgens mij heeft dat meer te maken met de ontwikkeling van het gebit. Net als kinderen van 4 die nog een speen hebben en de ouders het vervolgens vreemd vinden dat het kind een over/onder bijt heeft.

Ontopic; is zo'n Co2 apparaat niets voor je? Merk zelf dat water als snel verveelt, maar met koolzuur vind ik het beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embracedbychaos
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-06 18:31
Optie die dacht ik nog niet langs gekomen is: cold brew thee https://sochicken.nl/cold-brew-ijsthee
Kort gezegd: thee een paar uur in de koelkast in koud water laten trekken. Geeft een wat andere smaak dan hete thee, en is weer eens wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:28

spartacusNLD

This is Sparta!!

_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/image-optimization/static/product/AHI_434d50323135303735_2_LowRes_JPG.JPG?options=399,q85

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kunstgebit nemen en genieten van het leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
iMars schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Hangt ervan af wat voor thee je haalt en waar je het haalt. Maar thee los is gewoon veel lekkerder (ja, thee in zakjes smaken gewoon niet zo lekker als los). Plus kan je betere kwaliteit thee kopen bij winkels welke ik eerder genoemd heb.

Net als koffie. Daar heb je ook kwaliteit in, en die senseo pads gaan er bij mij niet in. Nespresso is mijn ondermaat, maar meestal gewoon verse bonen, zelf malen en met perculator koffie zetten.
Staar je niet zo blind op die winkels die je kent, het is vaak veel goedkoper te krijgen in kleinere zaken die niet zo bekend zijn. De Peperbol in Amsterdam bijvoorbeeld. Heeft wel 100 smaken, als het er niet meer zijn, en is goed betaalbaar. Simon Levelt vind ik echt te duur.

Losse thee is veel lekkerder, maar af en toe is zo'n zakje sneller en dus praktischer. Ik gebruik beiden. Het grootste verschil is dat die zakjes theegruis zijn ipv theeblaadjes. Het is veel fijner, er zit dus minder smaak in dan wanneer je het hele blad had gehad. En de smaakjes die erbij komen zijn in goedkopere zakjes erg nep. Als je goeie theezakjes hebt kan het best prima smaken. Losse thee is sowieso wel lekkerder, dat zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 15-01-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:40
Chefferson schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:48:
Ontopic; is zo'n Co2 apparaat niets voor je? Merk zelf dat water als snel verveelt, maar met koolzuur vind ik het beter te doen.
Je begrijpt dat je dan juist weer zuur gaat toevoegen? Heeft dan weinig zin om water te gaan drinken ipv frisdrank vwb erosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 16:35
SomerenV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Ik bestel het gewoon altijd op hun website, en dan meteen voor een euro of 30. Dan kun je best een hele poos vooruit :+ Als de voorraad slinkt dan plaats ik weer een nieuwe bestelling. Ik kom nooit tekort eigenlijk. Het is inderdaad ook makkelijk mee te nemen. Eigenlijk raar dat het niet beter te verkrijgen is aangezien het (wat mij betreft) op elk vlak de vloeibare ranja verslaat.

Lekkerder, gezonder, goedkoper, veel meer keuze qua smaken en makkelijker om mee te nemen.
Lekkerder vast wel maar gezonder niet echt.......
Een van de willekeurige smaken:

INGREDIËNTEN: VOEDINGSZUREN: CITROENZUUR, APPELZUUR; VULSTOF: MALTODEXTRINE; AROMA’S; NATUURLIJKE AROMA’S; ZOETSTOFFEN: ACESULFAAM K, SUCRALOSE, STEVIOL GLYCOSIDEN (STEVIA-EXTRACTEN); ZUURTEREGELAAR: TRINATRIUMCITRAAT; ANTIKLONTERMIDDEL: TRICALCIUMFOSFAAT; VERDIKKINGSMIDDEL: GUARPITMEEL, ARABISCHE GOM; L-ASCORBINEZUUR (VITAMINE C); KLEUREN: KLEUREND CONCENTRAAT VAN WORTEL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 07:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tja zelfde probleem had ik ook een tijd geleden omdat ik veel koffie met suiker dronk en frisdranken.
Tandarts gaf toen ook het advies van Koffie zonder suiker / thee / water / bier enz.

Inmiddels drink ik al een aantal jaar:

- Koffie (zwart)
- Melk
- Spa rood / Spa geel (= Spa rood met citroen aroma)
- (plat) Water

Zelden: Bier
Enkele keer Cola / Liptonice

Tuurlijk zijn sommige zaken echt in het begin ranzig maar je went er best snel aan. Zo moet ik nu echt geen koffie meer met suiker (veels te zoet) en dat geldt ook voor frisdranken.
Als je het afbouwt merk je dat snel dat iets zoet dan ineens mierzoet proeft (en dus niet lekker meer is).
En ja tuurlijk heb ik ook wel eens zin in een colaatje maar die enkele keer zal niet veel uitmaken.

Sinds de aanpassing nu al een paar jaar geen gaatjes meer en ik hoor ook mijn tandarts niet meer klagen.

[ Voor 32% gewijzigd door Frostbite op 15-01-2020 16:37 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 16:45

PinusRigida

I put the p in pool.

Hey @Tarkin

Ik vind het wat raar dat je tandarts koffie aangeeft als optie. Koffie en cafeïne op zich is nu ook niet bepaald goed voor je tanden (maar thee kan slechter zijn, dat wel, vooral fruitthee's zoals bosbessen, citroenthee etc... omdat ze zuren bevatten)

Maar frisdrank is idd. nefast voor tanden, ik drink het amper: ik lust het niet en we hebben het eigenlijk alleen in huis als we weten dat we visite hebben.
Ben al van kindsbeen gewoon om kraantjeswater te drinken, doe ik nog steeds... Met het sporadische "zomerweekendpilsje" en elke ochtend m'n koffie (2 tot 5 koppen)

Nooit speciale zorg voor m'n tanden gehad behalve het standaard 2x/daags poetsen en flossen, resultaat: al meer dan een decennium geen enkel gaatje. Wel wat lichte verkleuring van de koffie (volgens tandarts) want ik rook niet!

Maar goed, de ene z'n tanden zijn de andere niet, sommigen hebben gewoon veel gevoeligere tanden.

Een gouden tip dat ik je wel kan geven (en echt, het is een fantastisch middeltje voor alles, een beetje als WD40 maar dan voor andere toepassingen _/-\o_ )

Natriumbicarbonaat (bakzout/baksoda)...

Het heeft zo gigantisch veel voordelen en ik poets er zelfs m'n tanden mee. (niet alléén, maar steeds een klein snuifje op de tandpasta) en nadien spoel ik er m'n tanden mee (beetje lauw water, beetje NatriumBiCarbonaat, wat mengen, en spoelen maar)

Is zuurneutraliserend (je tandglazuur is je dankbaar) maar ook schimmelwerend, antibacteriëel en geurwerend (je algemene mondhyghiëne maar ook je naasten zijn je dankbaar).

Daarbij gebruik ik het ook wanneer ik zuuroprispingen heb, ken je die medicatie tegen zuuroprispingen zoals Gaviscon etc? geef daar je geld niet aan uit, zorg dat je een voorraadje NBC in huis hebt. Het werkt meteen en langdurig, het werkt beter dan gelijk welke medicatie tegen brandend maagzuur: Half glaasje water, koud of lauw, theelepel (1 of 2 naargelang hoe erg het brandt) NBC er in, mengen, en drinken = weg brandend maagzuur.

(f*ck, ik begin als een NBC-verkoper te klinken :D )

Wanneer ik kook: alles met tomaat in, bvb. spaghettisaus: halve eetlepel NBC er in om de zuurheid te neutraliseren: doet niks aan smaak als je er niet té veel in doet want het is nog steeds zout. bijkomend voordeel: het dikt je saus wat aan.

Enfin, lees er zelf de voordelen maar van, je vindt ze online gemakkelijk, voor je tanden raad ik aan om dagelijks te spoelen met NBC, gewoon standaard, en als je lichte verkleuring wil tegengaan kan je een beetje op je tandenborstel strooien en poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:49
Liefst geen suikers en zuren, heb jaren geleden hetzelfde advies gehad.
  • Water
  • Melk
  • Koffie
  • Thee
  • Bier
Moet zeggen dat ik de laatste tijd wel weer wat frisdranken drink (zero) maar de tanderosie stabiel is. Laatste keren was er niets aan de hand in ieder geval bij de tandarts :)
Koolzuur is trouwens niet zo erg. Dat is lang niet krachtig genoeg en ‘vervliegt’ snel. Dus spa rood of blauw maakt geen bijster groot verschil uit, in normale hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
In thee zit fluoride.Bij een consumptie van 2,5 kop per dag (Nederlands gemiddelde) krijg je ongeveer 17% van je dagelijkse behoefte binnen (Bron: TNO voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
noobgrinder schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:35:
Ik ben hier zelf ook mee begonnen een paar maanden geleden.
Nu drink ik alleen nog water, koffie, thee en bier (met alcohol, alcoholvrij heeft wel suiker).
Veel meer opties zijn er volgens mij niet en het is behoorlijk wennen als je altijd overal suiker in deed.
De hoeveelheid suiker in alcoholvrij bier (niet te verwarren met radler en dergelijke) is te verwaarlozen en staat niet in verhouding tot de hoeveelheid suikers waarin alcohol uit normaal bier wordt omgezet. Dus je winst voor je tanden door “normaal bier” te drinken is dan minimaal terwijl je vervolgens op allerlei andere punten je gezondheid wel schaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Dostar schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:31:
Koffie en Zwarte/groene thee zitten ook zuren in.
De zuurgraad van een kop thee wordt vrijwel uitsluitend bepaald door de zuurgraad van het water waarmee je de thee zet en eventueel een beetje door toegevoegde aroma's zoals bergamot of andere citrusvruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kruidenthee. Geen droge, wrange bek, wel smaak en verfrissend.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Koud water met verse munt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-06 18:56
Let ook vooral op je eten en eventueel op je suppletie. Daar kunnen vaak ook veel zuren in verwerkt zitten, zonder dat je dit merk!

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
@PinusRigida Natriumbicarbonaat is ook het reinigende ingrediënt in parodontax tandpasta...

Nog een tip overigens, van de mondhygiënist laatst... pak een tandpasta zonder SLS (parodontax of zendium) en spuug het uit na het poetsen, niet je mond spoelen. Daarmee geef je de fluoride kans om zijn werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Koffie drink ik niet.

Theezakje minder lang erin hangen. Te lang wordt het te sterk van, en dat merk je. Ik haal vaak drie/vier bakkies uit een zakje. Priiiiiima naar binnen te klokken.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

De rest van je lijf is je trouwens ook dankbaar als je overstapt naar water of (kruiden)thee*. Als iets slecht is voor je gebit, is het waarschijnlijk ook niet zo fijn voor de rest van je lijf. Je zou het kunnen zien als een kanarie in de kolenmijn. :)

Verder over dat water niet zo lekker is: het went. Vroeger zoop ik ook allerlei suikerrijke drank. Nu ik let op mijn voeding dat ik voornamelijk 'onbewerkt' eet, en de suikerconsumptie enorm is gedaald, rammelen mijn tanden als ik eens een suikerrijk drankje voorgeschoteld krijg. Als ik dat echter een paar keer achter elkaar drink, dan raak ik er zo weer aan gewend. Nu ik veel water en (kruiden)thee drink, vind ik dat qua smaak dikke prima.

Verder helpt het ook om minder eetmomenten te hebben op een dag. Na elk eetmoment heeft het gebit tijd nodig om te herstellen. Als je vaak iets eet (of drinkt) wat de pH van je gebit naar beneden haalt, dan beschadig je daarmee langzaamaan je gebit:

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/57042a94859fd0990acf9ac7/1476721245347-E8WTERCP9QI6I6HDMNM8/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEgGJwOaiFcUGELxD5TyTUxZw-zPPgdn4jUwVcJE1ZvWQUxwkmyExglNqGp0IvTJZUJFbgE-7XRK3dMEBRBhUpw790UPKHvcKXu5zdJ757vXjV43OSYv7lrTQGmqpC_ejNZbJcG558pkkSfMrzXT2JE/image-asset.gif

Daarnaast is opbouwen van je gebit ook een goede: vitamine D en vitamine K2 helpen enorm. Het liefst uit voeding aangezien je daarnaast dan nog veel meer binnenkrijgt. Vis, eieren, kaas, yoghurt, lever - liefst biologisch of wild - regelmatig eten. En veel buiten in het zonnetje zijn. Als je dat niet wilt of kunt zijn supplementen een goede tweede.

Beetje te ver uitgewijdt op de vraag, maar hee, hopelijk zit er nog wat nuttige info tussen :+

* Lees de ingrediëntenlijst en zoek theeën zonder toevoegingen als 'aroma' enzo, die zijn slecht voor je gebit is uit onderzoek gebleken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

guttegut .. heb je gevoel voor humor of niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 93050 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:24:
[...]

guttegut .. heb je gevoel voor humor of niet ?
Guttegut, heb je de smiley gezien die in mijn post stond?
TerraGuy schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 00:50:
Verder helpt het ook om minder eetmomenten te hebben op een dag.
Maar als je te veel suiker binnen krijgt, dan is het voor je insuline-niveaus dan weer beter om eetmomenten méér te spreiden. -O- Toegegeven, dan gaat het wel om boterhammetjes o.i.d. en niet om 'sweets' zoals in dat grafiekje staat. Die kun je inderdaad sowieso beter weglaten natuurlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door bwerg op 16-01-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

_JGC_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:46:
@PinusRigida Natriumbicarbonaat is ook het reinigende ingrediënt in parodontax tandpasta...

Nog een tip overigens, van de mondhygiënist laatst... pak een tandpasta zonder SLS (parodontax of zendium) en spuug het uit na het poetsen, niet je mond spoelen. Daarmee geef je de fluoride kans om zijn werk te doen.
Bedankt voor de tip.
Over spoelen had ik ook al gehoord om zeker niet te spoelen met mondspoeling op basis van alcohol, ja, het doodt op korte termijn bijna alle bacteriën, maar het is totaal niet goed voor de zachte weefsels in je mond, dat voel je soms ook als je die dingen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
PinusRigida schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Bedankt voor de tip.
Over spoelen had ik ook al gehoord om zeker niet te spoelen met mondspoeling op basis van alcohol, ja, het doodt op korte termijn bijna alle bacteriën, maar het is totaal niet goed voor de zachte weefsels in je mond, dat voel je soms ook als je die dingen gebruikt.
Wat denk je wat SLS met je mondslijmvlies doet... maargoed, mensen willen graag een bek vol schuim want "dat maakt schoon"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

[...]

Bedankt voor de tip.
Is er dan nog een mogelijkheid dat het goed is om te doen likeee 1x per week?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Racing_Reporter schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:14:
[...]

Is er dan nog een mogelijkheid dat het goed is om te doen likeee 1x per week?
Goh, eerst en vooral: ik ben zeker geen specialist, dat advies van alcoholhoudende mondspoeling heb ik jaren terug van m'n toenmalige tandarts en eigenlijk is het ook logisch: alcohol kan op je huid ook voor irritatie zorgen.

Maar dat gezegd denk ik niet dat het zoveel kwaad kan als je het eens per week gebruikt hoor, kbedoel: ik heb het jarenlang dagelijks gebruikt voordat m'n tandarts me erop wees. Eén van de nadelen dat ik ervan ondervond was idd. soms wat pijnlijk tandvlees en binnenkant kaken tijdens het spoelen, er kwamen soms ook kleine 'velletjes' los van mijn kaken, dat was puur van de alcohol in die producten.
Maar op termijn kan het dus ook nefast zijn voor je mondslijmvlies.

Ik heb er geen enkel idee van hoe goed of slecht deze producten voor je tanden zélf zijn maar dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en gebruik ik maar geen alcoholhoudende mondspoeling meer. Meer zelfs, ik koop geen mondspoeling meer nu ik NBC ontdekt heb.
_JGC_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Wat denk je wat SLS met je mondslijmvlies doet... maargoed, mensen willen graag een bek vol schuim want "dat maakt schoon"...
Is idd. frappant dat men dit in tandpasta gebruikt, net wat dingetjes over opgezocht... :7
Wordt bij mij dus ook de laatste keer dat ik een commercieel tandpastamerk kocht. :$

[ Voor 18% gewijzigd door PinusRigida op 16-01-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 19:03
Het drinken van water is denk ik vooral een gewenning.

Eerder vond ik het maar niks. Nu drink ik de hele dag eigenlijk alleen nog maar water en thee. Ik ben van de frisdranken afgestapt vanwege de suikers en ik mis het helemaal niet meer. Suikervrije frisdranken vind ik niet zo lekker, ik krijg hier een hele vieze nasmaak van in mijn mond.

Suiker in de thee doe ik ook niet meer. Dat is even wennen, maar dit went absoluut. Sterker nog, als ik nu thee met suiker drink vind ik het echt ranzig. Laat de thee ook niet te lang trekken, dan krijg je zo'n 'droge' mond van. Zakje 4 of 5 keer op en neer halen is voor mij meer dan genoeg. Dan kan je er zo nog 1 of 2 koppen thee van zetten.

Ik drink wel bijna dagelijks een smoothie van vers fruit en ik het weekend een biertje/wijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Raad ik je zeker niet aan, van te veel koud water krijg je gevoelige tanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Hier in Duitsland dronk ik altijd Spezi Wikipedia: Spezi (Getränk) – Wikipedia maar door diverse gebitsproblemen (diverse kronen, gevoelige tanden, etc etc). Drink ik of en toe een biertje maar verder alleen maar: Water, Melk, Thee en Koffie en dat bevalt erg goed. Moet wel zeggen dat ik het geluk heb een koelkastje naast mijn bureau te hebben zodat ik de dag met gekoelde melk kan doorkomen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
Alvast bedankt voor het advies.

De reden dat de tandarts me koffie aanraadde was dat het niet slecht is voor tand erosie, wel voor de kleur maar daar kon ze wel wat aan doen zei ze.

Voor de rest heb ik begrepen dat het vooral trainen aka worden. Koffie en water, al ga ik ook eens kijken naar dat bolero ding, dat kan iets tof zijn voor erbij zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Anoniem: 632581 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:13:
[...]

Raad ik je zeker niet aan, van te veel koud water krijg je gevoelige tanden.
Ik slurp 2-3 liter koud water per dag uit zo'n waterkoelerautomaat, nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Je kunt overigens als extraatje ook tandpasta gebruiken met fluoriden. Zelf gebruik ik Sensodyne proglasur, maar je hebt er meerdere merken en varianten van.

Het is dan uiteraard niet de bedoeling om ineens liters met cola te gaan drinken 'omdat je fluoriden gebruikt' maar mij heeft het wel echt geholpen om de tanden minder gevoelig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 09:23

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Bedankt voor de tip.
Zijn de meeste mondspoelingen tegenwoordig niet gewoon alcoholvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

swtimmer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Zijn de meeste mondspoelingen tegenwoordig niet gewoon alcoholvrij?
Voor zover ik weet niet, vermoedelijk heb je tegenwoordig wel meer keuze in niet-alcoholhoudende soorten maar nog niet zo lang geleden kwam m'n vrouw na boodschappen thuis met mondspoeling uit de supermarkt van een bekend merk, het eerste dat ik las op de fles was "met alcohol"... dus het wordt sowieso nog volop verkocht.

Bovendien bevatten die -off the shelf-producten nog andere bedenkelijke ingrediënten zoals saccharine en het blijkbaar alomtegenwoordige Sodium Lauryl Sulfaat (chemisch schuimmiddel dat ook in poetsmiddel zit)...

Bron: https://www.mondwaterspoeling.nl/listerine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:51
SomerenV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Je moet eens kijken naar Bolero. Is een ranja op poederbasis. Bevatten wat vitaminen, nauwelijks calorieën, geen suiker, super veel smaken beschikbaar, niet duur en super lekker. Voorheen dronk ik nog wel 's ranja, maar sinds ik dat spul koop eigenlijk nooit meer. Frisdrank drink ik ook nauwelijks meer. Ik heb ook nog geen enkele traditionele ranja gevonden die qua smaak op kan tegen Bolero.

Je kunt voor een paar euro een proefpakketje kopen om het te proberen. Voor 2 euro heb je ongeveer 12 liter aan drinken. Op hun website staat dat een kleine stick voor 500 ml is maar je kunt er makkelijk een liter van maken.
Heb zo'n proefpakket van 24 besteld en zit nu aan het 8ste smaakje.
Ze bieden best wel veel verschillende smaakjes aan MAAR het is allemaal mierzoet.
Nu verwacht je dat misschien van smaakjes zoals aardbei of bosvrucht, maar zeker niet van citroen, veenbes of pompelmoes. Ze mochten best wel minderen met de stevia :)

Maar het komt allemaal neer op smaak, want voor de prijs moet je het niet laten.
Te zoet voor mij en mijn vrouw. Maar de kinderen en de grootouders vinden het blijkbaar lekker.
Misschien toch eens zoeken naar een alternatieve leverancier van een gelijkaardig product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22
@wiemelen Dan verdun je het toch nog meer? Kun je er uiteindelijk nog langer mee doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:51
jongetje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:12:
@wiemelen Dan verdun je het toch nog meer? Kun je er uiteindelijk nog langer mee doen ;)
Hebben we ook al geprobeerd :)
Maar ook in dat geval verkiezen we gewoon water boven de verdunde variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 17:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dit is wel allemaal symptoombestrijding...

Waarom niet de oorzaak van het knarsen aanpakken? Daar zullen echt wel therapieën voor zijn, of andere hulpmiddelen.

Want zelfs met alleen water drinken, zullen je tanden door het knarsen nog steeds slijten.
En dat geknars maakt ook geluid... Geen idee of een eventuele partner zich er aan stoort?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
Nyarlathotep schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:49:
Dit is wel allemaal symptoombestrijding...

Waarom niet de oorzaak van het knarsen aanpakken? Daar zullen echt wel therapieën voor zijn, of andere hulpmiddelen.

Want zelfs met alleen water drinken, zullen je tanden door het knarsen nog steeds slijten.
En dat geknars maakt ook geluid... Geen idee of een eventuele partner zich er aan stoort?
Knarsen wordt ook aangepakt (al een paar keer vermeld in het topic ;) )

Het probleem is dat het het een en-en verhaal is. Op dit moment al serieus geminderd met alles. Echt stoppen zal niet gaan, maar toch wat opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 17:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tarkin schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Knarsen wordt ook aangepakt (al een paar keer vermeld in het topic ;) )

Het probleem is dat het het een en-en verhaal is. Op dit moment al serieus geminderd met alles. Echt stoppen zal niet gaan, maar toch wat opletten.
Haha, ik had niet álles doorgelezen...

Wat ook kan helpen: Listerine of iets vergelijkbaars om te spoelen?
Als je de inname van zoetigheden beperkt, en daarna spoelt... Dan dood je meteen al een hoop bacteriën, zuren en andere schadelijke stofjes.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
BertV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet die citroen-limonade variant te drinken.
Normaal alcoholvrij bier bevat geen toegevoegde suikers.

Koolzuur kan geen kwaad, het gaat om de citroenzuur.
Spa rood heeft een PH-waarde van 3,8
Dus kan ook kwaad.

Water heeft 7 en melk 7,5
Onder de 6 is slecht.
Het tast je glazuur aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 11-06 17:37
Ruud888 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:15:
[...]

Spa rood heeft een PH-waarde van 3,8
Dus kan ook kwaad.

Water heeft 7 en melk 7,5
Onder de 6 is slecht.
Het tast je glazuur aan.
Dat is dus niet waar (van de spa rood), koolzuur heeft zo goed als geen bufferende werking dus het wordt direct geneutraliseerd door je speeksel.

Beetje een nutteloze kick van een 1.5 jaar topic als je onwaarheden gaat verkondigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartske op 14-09-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Bartske schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:52:
[...]

Dat is dus niet waar (van de spa rood), koolzuur heeft zo goed als geen bufferende werking dus het wordt direct geneutraliseerd door je speeksel.

Beetje een nutteloze kick van een 1.5 jaar topic als je onwaarheden gaat verkondigen.
Onwaarheden!

NUnl is nou ook niet echt een betrouwbare bron..
Dat weet iedere wakkere 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 22:43
Bartske schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:52:
[...]

Ja maar t hep op feesboek gestaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:49
Ruud888 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:30:
[...]

Onwaarheden!

Maar @Bartske heeft wel gelijk. Spa rood heeft nagenoeg geen negatieve invloed.
Bron: mijn tandarts en the interwebs.

Zelf ook eens uitgezocht welke dranken ik allemaal zou kunnen/mogen drinken toen de tandarts over tanderosie begon. Inmiddels drink ik ook weer gewone frisdranken en sapjes enzo, maar goed.
Mijn lijstje was: bier, water, spa rood, thee, koffie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:19

g0tanks

Moderator CSA
Ruud888 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:30:
[...]

Onwaarheden!

Het is duidelijk dat je het artikel niet hebt gelezen, want er wordt notabene een expert geciteerd (Henk Brand van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam) en gerefereerd naar twee wetenschappelijke papers:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14685022/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11556958/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:35:
[...]

Het is duidelijk dat je het artikel niet hebt gelezen, want er wordt notabene een expert geciteerd (Henk Brand van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam) en gerefereerd naar twee wetenschappelijke papers:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14685022/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11556958/
Zo wakker is ie dus ook weer niet. :+

Maar het is inderdaad waar dat deze buffer niet heel veel effect heeft op je tanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Probeer eens kruidenthee soorten:

- Zouthout (zit enzym in dat goed voor de tanden is, hele wereldbevolkingen gebruikten vroeger zoethout als tandenborstel).
- Salie (bacteriedodend/ontsmettende werking)
- Brandnetel (goed voor je bloed en vol ijzer (net zoals spinazie)
- Kamille Thee (verzachtend voor je tandvlees)
- Steranijs (lekker zoet en je hebt ook tandpastas waar anijs in zit, dus zou het best goed kunnen zijn voor de tandjes)
- Rooibos (ook wat zoetig)

En noem zo maar op. Mixen tussen de kruiden en zo je eigen thee samenstellen is ook mogelijk. Of kijk even naar Zonnatura thee (of Ekoplaza).

[ Voor 22% gewijzigd door Dostar op 21-09-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
1. als er op de verpakking staat "zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen" kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat er WEL suikers inzitten. Gewoon vanzichzelf dus."toevoegen" van suikers is een middel het aantrekkelijker te maken dan het al is of het hoeft gewoonweg niet. Marketing kreet.
2. Koolzuurhoudende dranken hebben een PH waarde lager dan de gemiddelde 7 en kun je zuur noemen.

In koolzuurhoudende dranken zit veelal suiker, natuurlijk (bier, mouserene wijnen) of toegevoegd (frisdranken).
Suiker heeft de zure smaak op. Maakt niet zoveel uit of het echte danwel namaaksuikers zijn. Effect is hetzelfde.

Zoals ik heb geleerd is te veel zuur en te veel suiker slecht voor de tandjes. En overal waar te voor staat is niet goed, behalve te gek en te neuken.

Door een rietje drinken is natuurlijk flauwekul. Je wilt proeven, dus komt het in je mond, dus komt het tegen je tanden.

Je neige optie is dan "atten" proef je er niks van, gewoon huig open en ingieten.. Kan met bier heel goed. Fris heeft meer koolzuur en je gaar er dan grote kans van bruisend over de nek.. Met koffie en thee in verband met de temperaturen zeer af te raden.

Mijn idee, ga aan de jenever... of beter wodka.. echte dan he.. zit geen suiker in en geen koolzuur.. wel leuker dan water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 15:06
IceTeaGX schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Nee, koolZUUR is zeker niet gewenst, dus niets met bruis.
Bier dus ook niet (en zonder toegevoegde suikers wilt niet zeggen suikervrij)

Kijk, hoe je het ook draait of keert, water is de oplossing.
Hou dat een weekje of 2 vol en je bent grotendeels van je suikerverslaving vanaf (want daar komen de meeste "smaakjes" op neer, al dan niet met zoetstoffen)
Verder zit er niets in frisdrank, fruitsap, of wat dan ook, dat je nodig hebt. (*wat je niet uit normale gezonde voeding haalt)
Dit kan ik volledig beamen. Ik dronk tot 2 maanden terug nog wel eens een Red Bull of Lipton Ice en zo ook nog wel eens ranja.

Nu doe ik het met 1 thee, 1 koffie en 4 tot 5 Doppers water per dag. Raak je vrij snel aan gewend. Als water even verveeld, kun je ook nog zelf ijsthee maken of een schijfje limoen, citroen of sinasappel . Om de dipjes te voorkomen eet ik drie stuks fruit op vaste tijden. Ik merk ook dat mijn energielevel veel beter is.

Offopic: bovenstaande en 16/8 vasten ben ik al 3,5 kilo kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Laatst online: 01-11-2024
Dostar schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:10:
- Zouthout (zit enzym in dat goed voor de tanden is, hele wereldbevolkingen gebruikten vroeger zoethout als tandenborstel).
Kijk, leuk dat ik dat lees, ik doe dat sinds dit jaar namelijk ook af en toe een beetje met een zoethoutstokje, onder het wandelen bijvoorbeeld, als ik met mijn tong wat voel zitten op mijn tanden of kiezen. En het werkt wel. De draadjes van het zoetzout zijn ook best wel zacht. Dus ik had nog aan de tandarts willen vragen of je hiermee kunt poetsen.
Pagina: 1 2 Laatste