Hey @
Tarkin
Ik vind het wat raar dat je tandarts koffie aangeeft als optie. Koffie en cafeïne op zich is nu ook niet bepaald goed voor je tanden (maar thee kan slechter zijn, dat wel, vooral fruitthee's zoals bosbessen, citroenthee etc... omdat ze zuren bevatten)
Maar frisdrank is idd. nefast voor tanden, ik drink het amper: ik lust het niet en we hebben het eigenlijk alleen in huis als we weten dat we visite hebben.
Ben al van kindsbeen gewoon om kraantjeswater te drinken, doe ik nog steeds... Met het sporadische "zomerweekendpilsje" en elke ochtend m'n koffie (2 tot 5 koppen)
Nooit speciale zorg voor m'n tanden gehad behalve het standaard 2x/daags poetsen en flossen, resultaat: al meer dan een decennium geen enkel gaatje.
Wel wat lichte verkleuring van de koffie (volgens tandarts) want ik rook niet!
Maar goed, de ene z'n tanden zijn de andere niet, sommigen hebben gewoon veel gevoeligere tanden.
Een gouden tip dat ik je wel kan geven (en echt, het is een fantastisch middeltje voor alles, een beetje als WD40 maar dan voor andere toepassingen

)
Natriumbicarbonaat (bakzout/baksoda)...
Het heeft zo gigantisch veel voordelen en ik poets er zelfs m'n tanden mee. (niet alléén, maar steeds een klein snuifje op de tandpasta) en nadien spoel ik er m'n tanden mee (beetje lauw water, beetje NatriumBiCarbonaat, wat mengen, en spoelen maar)
Is zuurneutraliserend (je tandglazuur is je dankbaar) maar ook schimmelwerend, antibacteriëel en geurwerend (je algemene mondhyghiëne maar ook je naasten zijn je dankbaar).
Daarbij gebruik ik het ook wanneer ik zuuroprispingen heb, ken je die medicatie tegen zuuroprispingen zoals Gaviscon etc? geef daar je geld niet aan uit, zorg dat je een voorraadje NBC in huis hebt. Het werkt meteen en langdurig, het werkt beter dan gelijk welke medicatie tegen brandend maagzuur: Half glaasje water, koud of lauw, theelepel (1 of 2 naargelang hoe erg het brandt) NBC er in, mengen, en drinken = weg brandend maagzuur.
(f*ck, ik begin als een NBC-verkoper te klinken

)
Wanneer ik kook: alles met tomaat in, bvb. spaghettisaus: halve eetlepel NBC er in om de zuurheid te neutraliseren: doet niks aan smaak als je er niet té veel in doet want het is nog steeds zout. bijkomend voordeel: het dikt je saus wat aan.
Enfin, lees er zelf de voordelen maar van, je vindt ze online gemakkelijk, voor je tanden raad ik aan om dagelijks te spoelen met NBC, gewoon standaard, en als je lichte verkleuring wil tegengaan kan je een beetje op je tandenborstel strooien en poetsen.