Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 18:38

Superflip

*pwiet*

Zowel mijn vrouw als ik hebben in gelijkaardige situaties gezeten:

- Ik ben 2 jaar lang teveel betaald geweest (100% ipv 80%), mijn werkgever was echter dusdanig tevreden dat ze dat niet teruggevorderd hebben. Bovendien hebben ze mijn loon naar deze situatie aangepast (mooie opslag). Dit is uiteraard zeer uitzonderlijk.
- Mijn vrouw werkt in de medische sector, haar afdrachten voor het gebruik van het ziekenhuismaterieel bleken niet te kloppen. Ging ook over 2 jaar. Uiteraard waren er over deze bedragen al belastingen betaald met de jaarlijkse aangifte. De boekhouder heeft toen de berekening aan het ziekenhuis doorgegeven en het ziekenhuis heeft toen de berekening herzien en is tegenmoet gekomen in de teveel betaalde afdrachten.

Wellicht kan deze laatste ook in jou geval handig zijn, anders kom jij er nadeliger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34
Koekfabriek schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:19:
Ja erg zuur en jammer van de starre houding van P&O. Is je vrouw toevallig niet lid van een vakbond? Zo nee, er zijn ook bonden die je direct helpen na lidmaatschap (onder voorwaarden). Persoonlijk gemerkt dat starre houding van mijn toenmalige werkgever toch wel verdween toen ik aangaf mijn bond in te schakelen.

[...]

>7k terugbetalen binnen 12 maanden op een salaris van 24 uur vind ik toch vrij fors hoor.
helemaal mee eens. ik zou eerder zeggen 24 maanden teveel gekregen door fout van beide dus ook terugbetalen binnen 24 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 23:37
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 31% gewijzigd door daan! op 16-01-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 00:24:
[...] Hoezo zelf regelen met de Belastingdienst? Hr kan gewoon gecorrigeerde loonstroken in dit jaar maken en de correctie over vorig jaar zou zelfs ook nog gewoon in vorig boekjaar kunnen, aangifte lb is pas eind deze maand.
En dan is er eventueel ook nog de optie "middelen over drie jaar. " TS kijkt maar of hij er wat aan heeft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@KillaZ Ik heb alleen jouw reacties gelezen (en niet de overige), dus allereerst sorry als ik iets ga zeggen wat al eerder is gezegd.

Ik vind het een beetje een "slecht verhaal" dat je zegt dat het jou / je vriendin nooit is opgevallen dat het ouderschapsverlof niet is ingehouden. Jullie weten kennelijk wel, dat alle ORT wordt uitbetaald (want hoger salaris), maar weten dus niet dat de inhoudingen niet zijn verrekend. Zeker met ORT bekijk je toch even of de uren kloppen? Zeker bij wisselende diensten? Zijn het altijd dezelfde ORT die je ontvangt, dan begrijp ik dat je deze niet iedere maand controleert, maar anders check je deze toch?

Overigens vind ik het niet heel onredelijk dat het binnen 12 termijnen terugbetaald dient te worden. Ik neem aan, dat jij ook "gewoon" een baan hebt. Ja, 700 euro per maand moeten missen hakt er even flink in, maar het is niet anders...

Wellicht nog wel even goed om uit te zoeken: Over welk jaar willen ze deze correctie gaan doorvoeren?
Wordt dit met terugwerkende kracht aangepast (dus bijv. 2018 en 2019) en ontvangt je vriendin een aangepaste jaaropgaaf? Of wordt dit per 2020 ingelost en gaat het dit jaar van het verzamelinkomen af?
Als het met de betreffende jaren wordt verrekend, dien je ook bij de Belastingdienst opnieuw een aangifte te doen (ook al is deze wellicht al definitief). Wijzigingen moet je volgens mij altijd doorgeven!
Voor jullie is het wellicht gunstiger om dit jaar alles te verrekenen (en dus niet met terugwerkende kracht). Hierdoor is het verzamelinkomen dit jaar (fors) lager en hebben jullie wellicht recht op wat extra (kdv)toeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:13
@BastaRhymez Dat mag jij vinden, ieder zijn ding. ;)

Totdat er reactie vanuit P&O is, kan ik niet zoveel zeggen over de impact op de belastingen. De tips daarin worden zeker meegenomen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
@BastaRhymez nu ben ik daar misschien te laks in. Maar uitbetaalde overuren controleer ik nauwelijks. Alleen als het veel minder is dan verwacht, of veel meer maar dat is me nog nooit gebeurd.

Bij mij zou 100-200 minder of extra ook niet opvallen als ik veel en onregelmatig overwerk.
Daarvoor moet je wel heel precies je uren bijhouden en de bijbehorende percentages.
Ik ga dat echt niet elke maand zitten uitrekenen.

700 euro per maand moeten terugbetalen zou wel een flinke deuk in de portemonnee slaan.
Dan komen we maandelijks geld tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@FrankBlom zoals je zelf aangeeft, als je flink meer krijgt valt het op...

Dat TS niet minder is gaan krijgen, terwijl er wel ouderschapsverlof opgenomen zou worden, dat zou op moeten vallen.
Daarnaast zou ik de eerste loonstrook bekijken om te zien wat het ouderschapsverlof nou kost...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
BastaRhymez schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:20:
Ik vind het een beetje een "slecht verhaal" dat je zegt dat het jou / je vriendin nooit is opgevallen dat het ouderschapsverlof niet is ingehouden. Jullie weten kennelijk wel, dat alle ORT wordt uitbetaald (want hoger salaris), maar weten dus niet dat de inhoudingen niet zijn verrekend. Zeker met ORT bekijk je toch even of de uren kloppen? Zeker bij wisselende diensten? Zijn het altijd dezelfde ORT die je ontvangt, dan begrijp ik dat je deze niet iedere maand controleert, maar anders check je deze toch?
Ik kan niet voor @KillaZ antwoorden, maar ik heb zelf ook onregelmatige uren waarbij ik wisselende ORT's krijg uitbetaald. Mijn netto inkomen kan van maand tot maand hierdoor t.g.v. de ORT alleen al tot circa 1000 euro schelen. Altijd variabel. Ga ik alle gewerkte uren hierbij controleren of dat dit klopt? Nee, ik acht dit het werk van de salarisadministratie binnen het ziekenhuis.

Lijkt er gevoelsmatig iets niet te kloppen, dan trek ik aan de bel. Maar ik kijk verder dus ook eigenlijk alleen maar gewoon naar de bijschrijving van het netto inkomen op mijn rekening.

In het kader van een probleem met het basissalaris valt een gemiste daling hierbij dan overigens ook al snel nauwelijks op. De ORT uitbetalingen zijn hoog. Sterker nog, er zijn er ook die dit dan ook verkiezen om bijv. vrijwel alleen dienst te draaien. Weinig uren tegen een prima salaris. Je kunt zelfs met gemak minder absolute uren gaan werken en toch meer gaan verdienen hierdoor. Indien jij dan per maand niet gaat zitten controleren hoeveel uren heb ik nu gewerkt? Op wat voor ORT toeslag percentage valt deze werkdag / werktijd nu weer per uur? Is er ook nog een feestdag geweest of niet? Dan ga je dit als werknemer gewoon echt missen.

Er is een gehele afdeling voor met mensen die verstand van de salaris uitkering zouden moeten hebben in het ziekenhuis. Indien je dit dan ook nog eens zelf voor ze zou moeten gaan doen, dan kunnen ze deze mensen net zo goed op straat zetten. Dat iets een paar maanden misgaat ok, maar 2 jaar is gewoon absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 23:37
psychodude schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:30:
Indien jij dan per maand niet gaat zitten controleren hoeveel uren heb ik nu gewerkt? Op wat voor ORT toeslag percentage valt deze werkdag / werktijd nu weer per uur? Is er ook nog een feestdag geweest of niet? Dan ga je dit als werknemer gewoon echt missen.
Sterker nog, zelfs al ga je het wel controleren is de kans vrij groot je een fout niet ontdekt. Salarisadministratie met wisselende uren en wisselende ORT is zelfs voor hoogopgeleide mensen best ingewikkeld.
Er is een gehele afdeling voor met mensen die verstand van de salaris uitkering zouden moeten hebben in het ziekenhuis. Indien je dit dan ook nog eens zelf voor ze zou moeten gaan doen, dan kunnen ze deze mensen net zo goed op straat zetten. Dat iets een paar maanden misgaat ok, maar 2 jaar is gewoon absurd.
Eens, dit is ook precies waarom ik in TS's situatie absoluut niet het hele bedrag zou terugbetalen. Maar TS en vriendin mogen daarin natuurlijk hun eigen keuzes maken. Ik ben behoorlijk baanzeker, dus dat is makkelijk praten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@KillaZ vermoed dat dat is om je belastingaangifte(n) open te breken en teveel betaalde belasting terug te vragen, maar controleer dat vooral. Op de komende loonstroken staat dan gewoon het juiste salaris en een inhouding die dan feitelijk een aflossing is. Deze inhouding loopt niet mee in het fiscale loon en dan klopt het plaatje weer. Zouden ze de inhouding nu op het looon corrigeren, wat niet mag en kan, krijg je hele scheve belastingaanslagen en met ons progressieve belastingstelsel kan dat gekke effecten geven (waardoor de onder aan de streep teveel zou betalen). Terwijll ik dit type bedenk ik me ook dat dit gevolgen kan hebben voor toelages etc waar je achteraf recht op zou kunnen hebben (misschien was dat al geopperd, heb niet het hele topic gelezen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het hele bedrag gaat worden terugbetaald dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
franssie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:12:
@KillaZ vermoed dat dat is om je belastingaangifte(n) open te breken en teveel betaalde belasting terug te vragen, maar controleer dat vooral. Op de komende loonstroken staat dan gewoon het juiste salaris en een inhouding die dan feitelijk een aflossing is. Deze inhouding loopt niet mee in het fiscale loon en dan klopt het plaatje weer. Zouden ze de inhouding nu op het looon corrigeren, wat niet mag en kan, krijg je hele scheve belastingaanslagen en met ons progressieve belastingstelsel kan dat gekke effecten geven (waardoor de onder aan de streep teveel zou betalen). Terwijll ik dit type bedenk ik me ook dat dit gevolgen kan hebben voor toelages etc waar je achteraf recht op zou kunnen hebben (misschien was dat al geopperd, heb niet het hele topic gelezen).
Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wellicht is middeling dan iets voor je:
https://www.belastinghelden.nl/middeling/berekening (let op, dit is geen website van de overheid, maar wel een makkelijke tool)
Pagina: 1 2 Laatste