Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Vliegramp bij Teheran:
A Boeing Co. 737 jet carrying at least 170 people crashed in Iran shortly after takeoff due to technical problems, according to local media reports.

State television reported that the plane crashed at 6:22 a.m. local time. Four helicopters and 22 ambulances had been sent to the crash site, according to reports, but severe fire was hampering rescue efforts.

Emergency personnel are trying to rescue any survivors, Pirhossein Koulivand, head of the Iranian Emergency Organization, said on state-run IRINN.

The 737-800 jet was headed for Ukraine, the semi-official Iranian Students News Agency reported. The website flightradar24 showed Ukraine International Airlines Flight 752 left Tehran’s Imam Khomeini International Airport for Kyiv’s Boryspil International Airport early Wednesday morning local time.

“We are aware of the media reports out of Iran and we are gathering more information,” Boeing spokesman Gordon Johndroe said in an email.

Ukraine International representatives weren’t immediately reachable. The Ukrainian consulate in Tehran declined to comment.
Zie https://www.bloomberg.com...-in-iran-state-media-says

Het zou gaan om UR-PSR, een 737-800, msn 38124, first flight 21 juni 2016.

Dit zou een video van de crash zijn, waarbij duidelijk vlammen te zien zijn: https://twitter.com/Moham.../1214754250661781504?s=19

Wikipedia: Ukraine International Airlines Flight 752

wildhagen wijzigde deze reactie 08-01-2020 06:22 (45%)

Virussen? Scan ze hier!

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Tja....we weten nog niet veel, s-morgens trouwens.

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik hoop zo dat hij is neergeschoten, als dit een technisch mankement blijkt te zijn heeft Boeing echt een probleem :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:31
Atlas schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:03:
Ik hoop zo dat hij is neergeschoten, als dit een technisch mankement blijkt te zijn heeft Boeing echt een probleem :X
WTF :? 8)7

"Ik hoop dat een vliegtuig vol onschuldige passagiers is neergeschoten in een conflict waar zij niets mee te maken hebben, want anders heeft de vliegtuigbouwer een probleem omdat er etchnisch iets misgegaan kan zijn"

Hmmbob wijzigde deze reactie 08-01-2020 08:12 (30%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• wildhagen
  • Niet online
Serieus? Jij hoopt dat een land een vliegtuig met passagiers neerschiet? Sorry hoor, maar lees je wel wat je zelf schrijft? :X

Ik vind het redelijk ziek eerlijk gezegd, als je zoiets hoopt :X

wildhagen wijzigde deze reactie 08-01-2020 08:12 (8%)

Virussen? Scan ze hier!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik zeg nergens dat ik hoop dat vliegtuigen met onschuldige burgers worden neergeschoten..... Het is en blijft een drama dat dit vliegtuig is neergestort, ongeacht of het een technisch mankement of door iemand is neergehaald.
Wat ik dus wil zeggen is dat als het een technisch mankement is, Boeing nog een extra probleem heeft. En hoe je het ook wendt of keert: dat is gewoon een gigantisch probleem voor de luchtvaart....

Heb ik het zo wat beter genuanceerd? :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:05
De kans dat het toestel is neergehaald is wel vrij groot, zeker als de hierboven geposte beelden correct zijn. Hoe groot is de kans dat een NG kort na de start brandend neerstort?

Al met al een fiks aantal onschuldige slachtoffers.

iRacing Profiel

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:25

nst6ldr

gold noob report

alexbl69 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:36:
De kans dat het toestel is neergehaald is wel vrij groot, zeker als de hierboven geposte beelden correct zijn. Hoe groot is de kans dat een NG kort na de start brandend neerstort?

Al met al een fiks aantal onschuldige slachtoffers.
Speculatie gebaseerd op niks. Als een commercieel vliegtuig word neergeschoten, ziet het er niet uit zoals in de film. Een proxy explosie van een raket of inslag van een granaat brengt bijzonder veel kinetische energie met zich mee, het vliegtuig gaat dan niet nog eens brandend doorvliegen maar valt in de lucht uit elkaar.

Rheinmetall Borsig <3

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

nst6ldr schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:51:
[...]

Speculatie gebaseerd op niks. Als een commercieel vliegtuig word neergeschoten, ziet het er niet uit zoals in de film. Een proxy explosie van een raket of inslag van een granaat brengt bijzonder veel kinetische energie met zich mee, het vliegtuig gaat dan niet nog eens brandend doorvliegen maar valt in de lucht uit elkaar.
Dat filmpje is wellicht fake..

Of het was geen direct hit.

Ik zou nog niks uitsluiten

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

FreakNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Dat filmpje is wellicht fake..

Of het was geen direct hit.

Ik zou nog niks uitsluiten
Juist bij een indirecte hit breek je een commercieel toestel makkelijk in tweeën. Die zijn te groot om met zulke krachten om te kunnen gaan, laat staan dat ze er op zijn gebouwd. En dan laat ik de scherfwerking (die bewust heel erg aanwezig is bij dergelijke munitie) nog even in het midden.

En om bij de techniek te blijven ga ik het maar niet inhoudelijk hebben over het complete gebrek aan motief en belang om een commercieel toestel onder vuur te nemen in plaats van een van de gigantische lijsten aan strategische doelen die militaire inlichtingen opstellen.

Dus nee. Dit is gewoon een technische storing, die gebeuren nu eenmaal.

nst6ldr wijzigde deze reactie 08-01-2020 09:11 (4%)

Rheinmetall Borsig <3

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:16
Verschrikkelijk nieuws dit... of het vliegtuig is neergehaald of dat er technische problemen zijn zal later duidelijk worden. Dat een bijna gloednieuw vliegtuig zo uit de lucht valt is op zijn minst opmerkelijk te komen.

As we speak is mijn vrouw aan het werk aan boord van eens 800NG dus het zet je soms wel eens tot denken aan (en dat doet ze zelf ook).

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Kans berekening technisch is dit dan wel de meest opzienbarende crash ooit.

De kans op een 737-800 crash is uitzonderlijk klein (maar met de aantallen die vliegen natuurlijk niet uniek). Maar dat die 1 op de zoveel miljoen, gebeurt op exact hetzelfde moment dat een land een raketaanval start en iedereen in de hoogste staat van paraatheid is wegens een eventuele tegenaanval is wel echt iets wat bijna niet uit te rekenen is.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zit nu op 80km van Iran, hemelsbreed... Geeft ook te denken, ook ivm met de andere ontwikkelingen in de regio :X

Wat PWM ook zegt, die is wel heeeeel erg toevallig...

FreakNL wijzigde deze reactie 08-01-2020 09:25 (19%)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PWM schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:23:
Kans berekening technisch is dit dan wel de meest opzienbarende crash ooit.

De kans op een 737-800 crashed is uitzonderlijk klein (maar met de aantallen die vliegen natuurlijk niet uniek). Maar dat die 1 op de zoveel miljoen, gebeurt op exact hetzelfde moment dat een land een raketaanval start en iedereen in de hoogste staat van paraatheid is wegens een eventuele tegenaanval is wel echt iets wat bijna niet uit te rekenen is.
En wat is de kans dat precies Oekraïne erbij betrokken is (na MH17) :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

BNR: KLM staakt vluchten boven Irak en Iran.

Gelukkig zijn ze er nu wel "redelijk" snel bij.

• tuinïnen
  • Laatst online: 10:25

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Wat mij betreft wel iets teveel toeval, hoewel Teheran natuurlijk ver van de grens ligt en waarschijnlijk ook ver van waar de raketten zijn afgevuurd.

Ook de boodschap direct vanuit Iran dat het aan een technisch mankement heeft gelegen komt ook wel erg snel.

PV Output

• alexbl69
psy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:50:
BNR: KLM staakt vluchten boven Irak en Iran.

Gelukkig zijn ze er nu wel "redelijk" snel bij.
Vind het eigenlijk weer mosterd na de maaltijd.

Het was notabene al aangekondigd dat er acties zouden volgen. En nu pas wederom actie nadat er wellicht/misschien/misschien ook niet een burgertoestel abusievelijk is neergehaald?

Edit: de KLM876 uit Bangkok nadert nu het gebied en lijkt zijn koers te wijzigen en er onderdoor te vliegen.

alexbl69 wijzigde deze reactie 08-01-2020 10:49 (11%)

iRacing Profiel

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
tuinïnen schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:45:
Wat mij betreft wel iets teveel toeval, hoewel Teheran natuurlijk ver van de grens ligt en waarschijnlijk ook ver van waar de raketten zijn afgevuurd.

Ook de boodschap direct vanuit Iran dat het aan een technisch mankement heeft gelegen komt ook wel erg snel.
Die snelle reactie kan ook andere redenen hebben. Ten eerste zal Iran het niet leuk vinden dat het "goede" nieuws van hun raketaanvallen overschaduwd wordt door een andere gebeurtenis. Ten tweede kan die snelle reactie ook de-escalerend bedoelt zijn. Iran is nog niet zo gek dat ze een openlijke en volledige oorlog met de VS riskeren, door na deze crash zo snel mogelijk te melden dat het om een technisch probleem gaat kunnen ze voorkomen dat de crash ook een rol gaat spelen in het conflict.

Het grootste gevaar/probleem van deze crash van een in de VS gebouwd toestel is dat het moeilijk wordt de oorzaak te onderzoeken. Onder de huidige omstandigheden zal geen Amerikaan in Iran welkom zijn en zal rechtstreekse samenwerking met Boeing ook onmogelijk zijn. Mocht het inderdaad om een technisch probleem gaan dan bestaat de kans dat er door dat gebrek aan samenwerking geen adequate maatregelen worden getroffen bij andere 737's.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:53

Daniel

Kapitein NCC-1701
8)7 8)7
Ik denk niet dat iemand ook maar enig medelijden hoeft te hebben met dat prutsende bedrijf dat al jaren veiligheidsregels en controles aan de laars lapt. Wat mij betreft gaat die tent vandaag nog op de fles, en dat hebben ze dan 100% verdiend ook.
Eerder medelijden met de onschuldige mensen die er het slachtoffer van worden.

Het lijkt mij ronduit uitgesloten dat dit toestel is neergehaald, er is eerder sprake van een dramatisch toeval. Er is geen enkele reden om militaire operaties uit te voeren in de buurt van de eigen hoofdstad. Als daar al sprake van zou zijn, lijkt het me logisch dat de Iraanse autoriteiten de reguliere luchtvaart wel stilleggen.
Een ongeluk vanwege een botsing met bijv. een militaire drone zou nog kunnen, maar het is allemaal speculatie.

Daniel wijzigde deze reactie 08-01-2020 11:15 (30%)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Run

alexbl69 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Vind het eigenlijk weer mosterd na de maaltijd.

Het was notabene al aangekondigd dat er acties zouden volgen. En nu pas wederom actie nadat er wellicht/misschien/misschien ook niet een burgertoestel abusievelijk is neergehaald?
Acties tegen de US, niet tegen een Oekraïense luchtvaartmaatschappij.

It takes two fools to argue.

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Als men met z'n allen hier - soms - ongefundeerd gaan speculeren over deze tragische crash, kan dat ook in een apart topic?

• Freee!!

Freee!!

Piet91 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:26:
Als we met z'n allen hier - soms - ongefundeerd gaan speculeren over deze tragische crash, kan dat ook in een apart topic?
Ik wou ook al een afsplitsing voorstellen.
XWB schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Acties tegen de US, niet tegen een Oekraïense luchtvaartmaatschappij.
De landcode van Oekraïne is UA, dat is ook de afkorting van United Airlines.

Freee!! wijzigde deze reactie 08-01-2020 11:32 (32%)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

De FAA komt in actie:

Inmiddels zijn de flight data recorders gevonden:

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Daniel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:12:
[...]

8)7 8)7
Ik denk niet dat iemand ook maar enig medelijden hoeft te hebben met dat prutsende bedrijf dat al jaren veiligheidsregels en controles aan de laars lapt. Wat mij betreft gaat die tent vandaag nog op de fles, en dat hebben ze dan 100% verdiend ook.
Eerder medelijden met de onschuldige mensen die er het slachtoffer van worden.

Het lijkt mij ronduit uitgesloten dat dit toestel is neergehaald, er is eerder sprake van een dramatisch toeval. Er is geen enkele reden om militaire operaties uit te voeren in de buurt van de eigen hoofdstad. Als daar al sprake van zou zijn, lijkt het me logisch dat de Iraanse autoriteiten de reguliere luchtvaart wel stilleggen.
Een ongeluk vanwege een botsing met bijv. een militaire drone zou nog kunnen, maar het is allemaal speculatie.
Ik weet dat Boeing nogal de hand boven het hoofd wordt gehouden door de Amerikaanse regering, maar heb ergens wel de (ijdele?) hoop dat die hele situatie met de MAX een aantal structurele verbeteringen doorvoert inzake veiligheid en procedures. Ik ben met je eens dat ze absoluut niet ongeschonden uit de strijd moeten komen omdat ze inderdaad zoals je zegt mensenlevens op het spel zetten. Ik vrees alleen voor KLM als de hele 737 vloot aan de grond gehouden moet worden en dat zou ik vooral jammer vinden :)

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:51

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Modbreak:Topic afgesplitst van Vliegen, Techniek en achtergrond

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Domste wat men kan doen is een moeras induiken, of maken, van pseudo-informatie, opinie, paranoia en meer van dat soort makkelijk te kapen gedoe.

Geef het tijd. Hier zijn verdragen voor, mechanismen, organisaties voor onderzoek en analyse, controle en toetsing.

Geef het tijd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Er zaten ook Iraniers aan boord. Lijkt me beetje onwaarschijnlijk dat de iraanse regering een toestel neerschiet met hun eigen onderdanen aan boord.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waaj schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:04:
[...]

Het grootste gevaar/probleem van deze crash van een in de VS gebouwd toestel is dat het moeilijk wordt de oorzaak te onderzoeken. Onder de huidige omstandigheden zal geen Amerikaan in Iran welkom zijn en zal rechtstreekse samenwerking met Boeing ook onmogelijk zijn.
Ik schat zo dat de flight data recorders straks in Parijs belanden. Daar hebben ze die expertise ook en ze worden wel vaker voor dit soort politiek lastige klussen ingezet.

• wildhagen
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Ik schat zo dat de flight data recorders straks in Parijs belanden. Daar hebben ze die expertise ook en ze worden wel vaker voor dit soort politiek lastige klussen ingezet.
Idd, de Franse BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation Civile) heeft minstens net zo veel, zo niet meer, expertise dan de FAA/NSTB op het gebied van crash-onderzoek.

De crash in Libië destijds, waarbij maar 1 overlevende was, is ook door de BEA onderzocht bijvoorbeeld.

En de FAA is natuurlijk sowieso na 737-MAX-Gate zijn geloofwaardigheid wel een beetje kwijt.

Virussen? Scan ze hier!

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:53

gws24

Thinking is hard!

@wildhagen Het is alleen normaal natuurlijk niet de FAA die crashes onderzoekt maar de NTSB in de VS. Daar zullen vast lijntjes tussen lopen maar de NTSB is onafhankelijk van de FAA.

gws24 wijzigde deze reactie 08-01-2020 12:33 (5%)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:25
Mochten de recorders naar Parijs gaan, de BEA heeft minstens net zo'n goede expertise als de NTSB. Op sommige vlakken zelfs nog beter. Daarnaast wisselt de BEA informatie uit met de NTSB. Dus mocht dit op deze manier gebeuren, voorzie ik weinig problemen voor het onderzoek. De FAA heeft in deze niks te maken. Die kunnen nu alleen mogelijke restricties opleggen en aan de hand van de conclusie van het onderzoek een uitspraak doen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ukraine's foreign minister Vadym Prystaiko released the nationalities of those killed in the crash and include 82 Iranians, 63 Canadians, two passengers and all nine crew members were from Ukraine. A further 10 passengers were Swedish, four were from Afghanistan, three from Germany and three from the UK.
82 Iraniers snap ik. Net als een verdwaalde Brit.. Maar 10 Zweden vind ik al veel, laat staan 62 Canadezen.. Het is ook weer geen land waar je voor je lol heengaat (alhoewel het best mooi schijnt te zijn), dus waar komen al die Canadezen dan vandaan? Iemand een idee?

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Boeing kan in elk geval fluiten naar de recorders:

Niet dat het veel uitmaakt, want de recorders zullen eerder naar een onderzoeksbureau gaan.

XWB wijzigde deze reactie 08-01-2020 13:14 (28%)

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:51

Matis

Rubber Rocket

FreakNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:07:
82 Iraniers snap ik. Net als een verdwaalde Brit.. Maar 10 Zweden vind ik al veel, laat staan 62 Canadezen.. Het is ook weer geen land waar je voor je lol heengaat (alhoewel het best mooi schijnt te zijn), dus waar komen al die Canadezen dan vandaan? Iemand een idee?
Misschien wilde ze het land juist ontvluchten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:51

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Matis schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:09:
Misschien wilde ze het land juist ontvluchten.
Dat is best plausibel inderdaad. Op de beruchte 9/11 zat mijn zus in Peshawar, in Pakistan aan de Afghaanse grens; ze werd door de Nederlandse ambassade in Pakistan opgedragen om per direct te vertrekken, ondanks dat er (nog) helemaal geen direct gevaar was op dat moment. En het zou bijvoorbeeld ook best kunnen zijn dat een Canadees bedrijf aan al hun expats in Iran opdracht heeft gegeven om het land te verlaten? Of wellicht nog waarschijnlijker dat een Canadese reisorganisatie die stoelen geboekt heeft om hun klanten voor de zekerheid vervroegd uit Iran naar huis te halen? In Iran is genoeg te zien en te doen voor (niche) tourisme.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Op Reddit denken ze dat het dubbele nationaliteiten zijn.. For what it's worth... Maakt het niet minder erg...
nowing nothing about the intricacies of Middle East air travel...the Canadian number seems odd.

..

..
Iran doesn't recognize dual citizens.

..
Why there were so many canadians?

..
Iranian-[country] most likely. People do take vacations home you know.

..

There are so many Iran immigrants in Canada?

..
Over 200k in Canada and almost 100k just in Greater Toronto according to wiki.

....
Yes, and in the US too. Europe as well (even more so than N. America)

• wildhagen
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Kan, naast de eerder genoemde mogelijkheden hierboven, ook een of meerdere toeristische groepen zijn. Er worden best wel wat groepsreizen georganiseerd in Iran, ze hebben daar ook nogal wat cultuur en historie enzo.

Iran ontvangt op jaarbasis ook meer dan 5 miljoen toeristen, zie Wikipedia: Tourism in Iran

Wellicht wilden die, gezien de onrust in de regio, ook allemaal tegelijk weg en kozen ze net deze vlucht uit (veel maatschappijen vliegen immers tijdelijk niet op Teheran).

Virussen? Scan ze hier!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mja, dat kan ook nog.. Erg cru, je vlucht dan letterlijk je dood in.. Was je gewoon gebleven was er niks aan de hand (voorlopig)...

Ik heb wel een beetje hetzelfde mocht het escaleren in de regio (alhoewel ik me nog weinig zorgen maak) aangezien ik hier (relatief) dicht tegen de vuurhaard aan zit.. Straks met 10.000-en westerlingen op DXB airport staan zie ik ook niet zo zitten... Dan kan ik beter blijven zitten waar ik zit of naar Oman rijden (zit op 20km van de grens van Oman)...

FreakNL wijzigde deze reactie 08-01-2020 13:35 (6%)

• mindcre8r
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-01 09:30

mindcre8r

The Baka Crow..

XWB schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:09:

[Twitter]

Niet dat het veel uitmaakt, want de recorders zullen eerder naar een onderzoeksbureau gaan.
dat is een domme zet, dan krijg je reacties als: zie je wel, het was geen crash, overheid heeft er iets mee te maken.

Tameguchi kitten ja ney o

• El Jefe
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Passagierslijst: https://www.flyuia.com/uk...ight-ps752-passenger-list

Ik denk dat het bij de niet-Iraniërs op deze vlucht (bijv. de Canadezen) gaat om genaturaliseerde Iraniërs (of kinderen daarvan), die nu op een paspoort van een ander land vliegen.

• Fleximex
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:53
El Jefe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:40:

Ik denk dat het bij de niet-Iraniërs op deze vlucht (bijv. de Canadezen) gaat om genaturaliseerde Iraniërs (of kinderen daarvan), die nu op een paspoort van een ander land vliegen.
Nog best veel inzittenden van rond het jaar 2000 of jonger: kinderen dus :/

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
mindcre8r schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:40:
[...]

dat is een domme zet, dan krijg je reacties als: zie je wel, het was geen crash, overheid heeft er iets mee te maken.
Ik denk dat Iran Boeing (terecht) niet vertrouwd om tot een objectief oordeel te komen. Iets teveel Amerikaanse overheid die invloed gaat uitoefenen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lijkt er wel op, gezien de namen...
Lindberg Emil 2012
Lindberg Erik 2010
Lindberg Raheleh 1982
Lindberg Mikael 1979
Bah... Niet dat het bij andere minder erg is hoor...

• wildhagen
  • Niet online
El Jefe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:40:

Gezien de namen klinkt dat wel plausibel idd.

De enige westerse namen die ik in die lijst zo 1-2-3 zie is Lindberg. Daar is dan meteen een hele familie bij betrokken zo te zien :X

Virussen? Scan ze hier!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja idd... Alhoewel Raheleh dan weer wel een Perzische naam is... Je kunt je de voorstelling al maken...

Treurig, voor alle betrokkenen..

• Matis

Matis

Rubber Rocket

XWB schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:09:
Volgens mij gaan de flight recorders nooit naar de leverancier / producent van het vliegtuig, maar voor Amerikaanse kisten altijd naar de NTSB (National Transportation Safety Board).
Zij voeren de onafhankelijke / objectieve onderzoeken uit.

Was eigenlijk bedoeld tegen @Fly-guy zijn quote:
Fly-guy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:44:
Ik denk dat Iran Boeing (terecht) niet vertrouwd om tot een objectief oordeel te komen. Iets teveel Amerikaanse overheid die invloed gaat uitoefenen.

Matis wijzigde deze reactie 08-01-2020 14:07 (29%)

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

FreakNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:45:
Lijkt er wel op, gezien de namen...

[...]

Bah... Niet dat het bij andere minder erg is hoor...
De onderste twee kan je op Facebook vinden (hebben relatie tot elkaar en leeftijd lijkt te kloppen), en die zijn niet Nederlands voor zover ik kan zien. De bovenste twee zouden de kids kunnen zijn, ook die leeftijden komen overeen met de foto's die ik bij Rahele op Facebook zie.

nst6ldr wijzigde deze reactie 08-01-2020 14:00 (5%)

Rheinmetall Borsig <3

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Creepy he, dat Facebook.. Had het ook al gevonden...

Nederlands zijn ze inderdaad niet, maar wie begon er over Nederlands dan? Bedoelde meer dat het een gezin met kinderen was... :|

Is gewoon een Zweedse kerel die een Iraanse vrouw heeft gevonden.. Niks bijzonders aan verder... Wel de enige westerling zonder enige Arabisch/Perzische achtergrond in het vliegtuig (zo te zien)... Zonder daar iets mee te bedoelen verder of een waardeoordeel te vellen..

FreakNL wijzigde deze reactie 08-01-2020 14:08 (7%)

• Freee!!

Freee!!

FreakNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:04:
Creepy he, dat Facebook.. Had het ook al gevonden...

Nederlands zijn ze inderdaad niet, maar wie begon er over Nederlands dan? Bedoelde meer dat het een gezin met kinderen was... :|

Is gewoon een Zweedse kerel die een Iraanse vrouw heeft gevonden.. Niks bijzonders aan verder... Wel de enige westerling zonder enige Arabisch achtergrond in het vliegtuig (zo te zien)... Zonder daar iets mee te bedoelen verder of een waardeoordeel te vellen..
offtopic:
Iraniërs zijn ook niet Arabisch.

• wildhagen
  • Niet online
Iets meer info bekend inmiddels:
De passagiers die in het Oekraïense toestel zaten dat in de nacht van dinsdag op woensdag is neergestort bij Teheran, kwamen uit allerlei verschillende landen. De reizigers waren op weg naar Kiev, waar de meesten zouden overstappen op een ander vliegtuig, zo meldt CNN.

Een woordvoerder van Ukraine International Airlines heeft laten weten dat het toestel op 6 januari nog een technische controle had ondergaan. Het ging om een routinecontrole, er waren voor zover bekend geen specifieke klachten over het toestel of eerdere mankementen.
[...]
De Boeing 737-800 van Ukraine International Airlines zou technische problemen hebben vertoond, aldus het Iraanse persbureau IRNA.

Iraanse media melden dat de piloot geen noodsignaal heeft verstuurd vlak voor de crash. Ukraine International Airlines heeft laten weten de vluchten naar Teheran voorlopig allemaal op te schorten.

[...]
Van: https://www.nu.nl/buitenl...ht-waren-op-doorreis.html

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Oekraïne zegt nu dat het te vroeg is om uit te gaan van een engine failure.
Ukraine’s embassy in Iran dropped an initial reference to engine failure as the cause of a Ukrainian plane crash outside Tehran on Wednesday.

It said in a second statement that the causes had not been disclosed and that any previous comments were not official.

• theturtle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:25
XWB schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:20:
Oekraïne zegt nu dat het te vroeg is om uit te gaan van een engine failure.
En terecht. Het is gewoon veel te vroeg om nu al een oorzaak aan te wijzen.

Hier zijn de procedures te vinden voor de nieuwsgierige tweaker, in Annex 13 van de Chicago Convention. Iran is aan zet, maar Oekraïne en de VS moeten meehelpen. Dat wordt politiek interessant, gezien de relaties tussen Iran en de VS. De eerdere opmerking dat BEA (Frankrijk) te hulp zou worden gevraagd is goed voor te stellen: de Fransen hebben een goede naam opgebouwd door hun expertise en zijn ook nog eens redelijk neutraal.

Voor degenen die een en ander willen blijven volgen: kijk op de avherald.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://twitter.com/Ashka...atus/1214956002455375872/

Dit zou in de buurt van de crash site zijn gevonden, het is een onderdeel van een 9K330 Tor luchtdoelraket, de scharnierende vleugeltjes zijn onmiskenbaar

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Rene
  • Laatst online: 22:16
IJzerlijm schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:27:

Dit zou in de buurt van de crash site zijn gevonden, het is een onderdeel van een 9K330 Tor luchtdoelraket, de scharnierende vleugeltjes zijn onmiskenbaar
Maar is die dan dwars door het vliegtuig heengeslagen? Zo te zien is de lading nog intact. Verder ook niets wat te herleiden valt naar vandaag. Voorlopig adresseer ik het nog als fake nieuws.....

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
[Twitter: https://twitter.com/AshkanMonfared_/status/1214956002455375872/]

Tja, iedereen kan zo'n foto online slingeren - anywhere in the world. Laten we afwachten.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Fly-guy
  • Niet online
Matis schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Volgens mij gaan de flight recorders nooit naar de leverancier / producent van het vliegtuig, maar voor Amerikaanse kisten altijd naar de NTSB (National Transportation Safety Board).
Zij voeren de onafhankelijke / objectieve onderzoeken uit.

Was eigenlijk bedoeld tegen @Fly-guy zijn quote:

[...]
Het is niet ongebruikelijk dat de fabrikant bij het onderzoek betrokken wordt en meehelpt.
Een kopie van de data zou bijvoorbeeld prima met de fabrikant gedeeld kunnen worden bijvoorbeeld.

In de beste tijden is Twitter al twijfelachtig als het om vertrouwen gaat, laat staan in deze tijden en over dit onderwerp.

Fly-guy wijzigde deze reactie 08-01-2020 21:12 (40%)

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:38
Rene schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Maar is die dan dwars door het vliegtuig heengeslagen? Zo te zien is de lading nog intact. Verder ook niets wat te herleiden valt naar vandaag. Voorlopig adresseer ik het nog als fake nieuws.....
Alleen de neuskegel is op deze foto te zien, deze bevat geen lading en kan intact blijven. Niet dat ik dit als bewijs zie....

WouterG wijzigde deze reactie 08-01-2020 21:11 (4%)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hmmbob schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Tja, iedereen kan zo'n foto online slingeren - anywhere in the world. Laten we afwachten.
Deze foto is voor vandaag nog nooit online te zien geweest. Het is natuurlijk niet onmogelijk dat tijdens een militair conflict een vliegtuig spontaan ontploft en iemand nog een foto van een onderdeel van een afgevuurde, bij Iran in gebruik zijnde luchtafweer raket in de la had liggen.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bijvangst in een artikel met een ander onderwerp.
Toch vindt Baksteen het vreemd dat het toestel enkele minuten nadat het was opgestegen stopte met het sturen van gegevens over onder meer de hoogte en locatie, die door platforms zoals Flightradar24 worden verzameld.
Nu lijkt mij dat Menno B. op de hoogte is van het feit fat FR24 en ADB-B exchange servers niet om elke straathoek te vinden zijn in die regio. Dus of het nu 'out of range' is, of dat het toestel echt lijkt gestopt met zenden halverwege de zeer korte vlucht tot de crash, kan ik niet inschatten.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• wildhagen
  • Niet online
Het Oekraïense vliegtuig dat dinsdagavond nabij de Iraanse hoofdstad Teheran crashte, had een technisch probleem voordat het neerstortte, schrijft Reuters donderdagochtend op basis van een eerste Iraans onderzoeksrapport. Vermoedelijk wilde het terugkeren naar de luchthaven in Teheran.

Vlak na de crash meldde een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Transport al dat een van de motoren van het vliegtuig in brand zou zijn gevlogen, waarna de controle over het vliegtuig verloren werd.

Het is niet duidelijk of het rapport op dat technische mankement doelt, maar een Canadese veiligheidsofficial bevestigt aan Reuters dat er bewijzen zijn voor oververhitting van de motoren.
Bron, en meer info: Iraans rapport: 'Oekraïens vliegtuig crashte door technisch mankement'

Virussen? Scan ze hier!

• SgtPoen
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:47
-(kop van warhead was al gepost), excuus

SgtPoen wijzigde deze reactie 09-01-2020 09:05 (91%)

• Fly-guy
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Mocht het een motor brand/explosie zijn geweest zonder input van buiten (bom, raket of verkeerd uitgevoerd onderhoud), dan is het volgens mij de eerste keer dat het zo catastrofaal is dat het dermate snel voorbij was dat er geen enkele communicatie mogelijk was, alle systemen ineens uitvielen en het vliegtuig vrijwel meteen onbestuurbaar werd.

Dat is erg slecht nieuws voor Boeing of cfm.

Mocht het wel door een derde partij veroorzaakt zijn, wat mij ook zou verbazen, maar goed, MH17 verbaasde me ook enorm, dan is het niet minder erg met mogelijk verstrekkende gevolgen.

Al met al een triest geval in een toch al moeilijke regio...

• wildhagen
  • Niet online
Fly-guy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:17:
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Mocht het een motor brand/explosie zijn geweest zonder input van buiten (bom, raket of verkeerd uitgevoerd onderhoud), dan is het volgens mij de eerste keer dat het zo catastrofaal is dat het dermate snel voorbij was dat er geen enkele communicatie mogelijk was, alle systemen ineens uitvielen en het vliegtuig vrijwel meteen onbestuurbaar werd.
Wikipedia: United Airlines Flight 232 komt wel aardig in de buurt volgens mij, of Wikipedia: TWA Flight 800?

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Niet online
In die beide gevallen was het wel een enorm groot probleem, maar niet zo erg dat er luttele seconden waren tussen optreden en crash.

Vliegtuigen vallen in principe niet (meer) zonder enige indicatie uit de lucht, ook in de -max crashes was er communicatie over problemen, ook al was het onduidelijk wat het probleem was. Zelfs een totaal afscheuren van een motor (Bijlmer) gaf nog genoeg tijd en controle om te blijven vliegen en communiceren...

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

IJzerlijm schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:13:
[...]

Deze foto is voor vandaag nog nooit online te zien geweest. Het is natuurlijk niet onmogelijk dat tijdens een militair conflict een vliegtuig spontaan ontploft en iemand nog een foto van een onderdeel van een afgevuurde, bij Iran in gebruik zijnde luchtafweer raket in de la had liggen.
Ik zou niet weten waarom Iran een eigen toestel uit de lucht zou schieten, en dat gaat ook echt niet voorbij aan de aandacht van de omgeving als er een SAM van dat formaat de lucht in gaat en op die hoogte explodeert. Dat kost links en rechts gegarandeerd ramen.

Rheinmetall Borsig <3

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lastig te zeggen. De door jou aangehaalde crashes zijn heel anders van aard. Bij de eerste lijken de piloten ervan overtuigd dat ze het vliegtuig tot een goed einde kunnen brengen. Pas in de laatste secondes verliezen ze die hoop. Ondanks veel doden, zijn er ook nog een aantal ongeschonden en/of met lichte verwondingen vanaf gekomen.

Het tweede ongeval lijkt veel meer raakvlakken met de PS-752. Te meer omdat het pad dat het vliegtuig nam ook gewoon recht is. Er lijkt geen enkele mogelijkheid meer te zijn geweest om het vliegtuig te sturen. Ook hierbij zijn alle passagiers omgekomen.

Als ik de twee door jou aangedragen crashes vergelijk met degene van afgelopen week, dan zijn de overeenkomsten met TWA Flight 800 het grootst.

• Fly-guy
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Ik zou niet weten waarom Iran een eigen toestel uit de lucht zou schieten, en dat gaat ook echt niet voorbij aan de aandacht van de omgeving als er een SAM van dat formaat de lucht in gaat en op die hoogte explodeert. Dat kost links en rechts gegarandeerd ramen.
Een draagbaar anti vliegtuig wapen hoeft niet zoveel rumoer te geven. De zogenaamde manpads.
En een goede hit kan een boel schade opleveren...

• alexbl69
nst6ldr schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Ze zullen ook niet express een burgertoestel hebben neergehaald. Er waren die nacht luchtaanvallen van Iran op Irak, dus de verdediging was ongetwijfeld in de hoogste staat van paraatheid. Een foutje is dan zo gemaakt.

Een UA232/TWA800 scenario zou natuurlijk kunnen (een niet eerder ontdekt mechanisch effect welke resulteert in een onmiddellijke crash waarbij de bemanning direct uitgeschakeld is). Maar gezien de plek en het tijdstip waarop het ongeval heeft plaatsgevonden is de kans daarop zo klein dat het bijna op statistische gronden al kan worden uitgesloten.

Edit: verwarde UA232 even met AA191. Maar de kans op een dergelijk scenario blijft onwaarschijnlijk klein.

alexbl69 wijzigde deze reactie 09-01-2020 11:20 (9%)

iRacing Profiel

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Fly-guy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:18:
[...]
Een draagbaar anti vliegtuig wapen hoeft niet zoveel rumoer te geven. De zogenaamde manpads.
En een goede hit kan een boel schade opleveren...
Dat weet ik best wel, maar ik ga even in op de foto van de conus die wordt gepost. Die komt van een 9k330 (NATO benaming: Tor), die zet Iran binnenlands in. Als die af moet gaan naast een vliegtuig die nog moet klimmen, dan missen er in de omtrek echt wel wat ramen en omstanders zullen er geen twijfel over hebben dat er op het toestel is geschoten. Alleen de vlucht naar het toestel neemt al veel geweld met zich mee, laat staan dat ze de explosie niet gehoord en gezien zouden hebben (helemaal 's nachts).

Rheinmetall Borsig <3

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Ik ben het met @Fly-guy eens. Een motorstoring, zelf al was het een uncontained failure, zou geen reden moeten zijn om neer te storten. En al helemaal niet zo snel. Die kisten zijn gemaakt om op één motor te vliegen.

Westerse inlichtingendiensten claimen in elk geval dat het toestel niet werd neergeschoten.

• Nat-Water
  • Laatst online: 24-01 12:30
De founder van Bellingcat, Eliot Higgins, is volop bezig met het verzamelen van foto's van de crash site. Er duiken steeds meer foto's op van de restanten van een raket. Helaas zijn de foto's niet duidelijk genoeg om te matchen aan een locatie.

Bellingcat zelf zit er trouwens ook achteraan. De twitterdraadjes zijn fascinerend om te volgen.

Ik ben benieuwd wat de zwarte dozen zullen vertellen.

Nat-Water wijzigde deze reactie 09-01-2020 14:23 (7%)

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

franssie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:33:

[...]

Nu lijkt mij dat Menno B. op de hoogte is van het feit fat FR24 en ADB-B exchange servers niet om elke straathoek te vinden zijn in die regio. Dus of het nu 'out of range' is, of dat het toestel echt lijkt gestopt met zenden halverwege de zeer korte vlucht tot de crash, kan ik niet inschatten.
Oh ja Baksteen, die het na 2 crashes van de MAX nog niet genoeg reden vond om die vliegtuigen voor de zekerheid aan de grond te houden... :X

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Nat-Water schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:20:
De founder van Bellingcat, Eliot Higgins, is volop bezig met het verzamelen van foto's van de crash site. Er duiken steeds meer foto's op van de restanten van een raket. Helaas zijn de foto's niet duidelijk genoeg om te matchen aan een locatie.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik begin te neigen naar een mogelijke campagne in het cyber domein. Veel gebruikers die de foto's delen hebben redelijke bot kenmerken, de journalisten die met de foto's op de proppen komen vind ik ook weinig vertrouwen wekken. Misschien zien we hier een mogendheid die even haar capaciteiten flext/test? Als zo'n hoax als dit grip krijgt op genoeg mensen dat wordt het vanzelf waarheid, dat hebben we gezien bij de verkiezingen waar we Trump aan hebben overgehouden.

Rheinmetall Borsig <3

• mat.hi.as
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:54
Nee, dat gaat om landen, niet relevant hierbij dus :)

• Fly-guy
  • Niet online
Ten eerste treedt dat probleem alleen op bij de nadering van een handjevol vliegvelden en ten tweede zou dat nimmer te gevolg moeten/kunnen hebben dat een vliegtuig brandend naar beneden komt.

• Freee!!

Freee!!

Fly-guy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:44:
[...]
Ten eerste treedt dat probleem alleen op bij de nadering van een handjevol vliegvelden en ten tweede zou dat nimmer te gevolg moeten/kunnen hebben dat een vliegtuig brandend naar beneden komt.
Dan denk ik nog eerder aan een kortsluiting in de staart, waar de draden iets te dicht bij elkaar liggen (laatst ook in het nieuws geweest).

EDIT:
Zie:
leekers schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:30:
Er blijkt dus veel meer aan de hand te zijn met de 737 max dan alleen "software"

https://www.nytimes.com/2...iness/boeing-737-max.html

Het wordt eens tijd om alle Boeing's eens grondig te gaan inspecteren door een niet amerikaanse instantie die niet gevoelig is voor de macht en het geld van Boeing !

Freee!! wijzigde deze reactie 09-01-2020 14:53 (32%)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nst6ldr schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik begin te neigen naar een mogelijke campagne in het cyber domein. Veel gebruikers die de foto's delen hebben redelijke bot kenmerken, de journalisten die met de foto's op de proppen komen vind ik ook weinig vertrouwen wekken. Misschien zien we hier een mogendheid die even haar capaciteiten flext/test? Als zo'n hoax als dit grip krijgt op genoeg mensen dat wordt het vanzelf waarheid, dat hebben we gezien bij de verkiezingen waar we Trump aan hebben overgehouden.
Hoe weet je dat dit een hoax is ?

• Nat-Water
nst6ldr schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Ja, je merkt inderdaad dat genoeg mensen op Twitter het geloven. Zulke foto's zijn heel interessant, maar zolang het inderdaad niet bevestigd is en geen referentiepunten zijn kan het overal vandaag komen. Dat wordt ook heel duidelijk gezegd, en dat wordt ook onderzocht.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Freee!! schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:52:
Dan denk ik nog eerder aan een kortsluiting in de staart, waar de draden iets te dicht bij elkaar liggen (laatst ook in het nieuws geweest).

EDIT:
Zie:
Maar het gecrashte vliegtuig is geen MAX, maar een oudere 737-800.

• Freee!!

Freee!!

Matis schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:13:
[...]
Maar het gecrashte vliegtuig is geen MAX, maar een oudere 737-800.
Dat is een NG, waar dat probleem ook al speelt (lees het gelinkte artikel maar door).

EDIT:
Volgens het gelinkte artikel speelt dat probleem mogelijk ook in de NG, (nog) geen zekerheid.

Freee!! wijzigde deze reactie 09-01-2020 15:17 (16%)

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

IJzerlijm schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:58:
[...]

Hoe weet je dat dit een hoax is ?
Omdat er bijzonder veel getuigen en redenen zijn om aan te nemen dat het om een ongeluk gaat, geen getuigen of redenen die kunnen beamen dat het om een SAM gaat, maar ineens duiken er overal onderdelen van een raket op die onder geen voorwaarde zó onopmerkelijk z'n werk kan doen. Wederom, denk (letterlijk) aan 15 kilo springstof ingepakt met kogellagers wat met mach 3 komt aanvliegen en explodeert naast een commercieel vliegtuig. Hoe gaat dat er uit zien denk je? En stel je eens voor hoe dat klinkt. Getuigen gaan echt wel roepen dat het toestel onder vuur werd genomen als die raket afgeschoten is, dat valt niet te missen.

nst6ldr wijzigde deze reactie 09-01-2020 15:18 (11%)

Rheinmetall Borsig <3

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Hoe gaat dat er uit zien denk je? En stel je eens voor hoe dat klinkt. Getuigen gaan echt wel roepen dat het toestel onder vuur werd genomen als die raket afgeschoten is, dat valt niet te missen.
* boe2 voelt zich dom dat hij niet weet hoe een SAM op 2 kilometer hoogte in actie klinkt of er uitziet vanaf de grond :|

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Volgens de formules over geluid en afstand is 2,5 kilometer ongeveer 70 decibel voor een explosie die ik arbitrair op 150 decibel vlak ernaast zet.

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:33:

[...]

Vraag me wel af of de 737 niet zo ouderwets in elkaar zit dat als 1 generator uitvalt (door een motorstoring, van welke aard dan ook), de andere het niet automatisch overneemt.

Als het vliegtuig dan dermate moeilijk te besturen is dat alle aandacht daar naartoe gaat, kan een transponder, radio of ADS systeem welke mogelijk net op die generator aangesloten zitten en het dus niet meer doen.

Weet niet hoe de 737 in elkaar zit, maar op de airbus zijn er een paar (vrij zeldzame) failures die zoiets kunnen veroorzaken.

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Het vliegtuig lijkt te zijn geraakt door een luchtafweerraket:

XWB wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:09 (20%)
Reden: Dubbele embed & typo

• Ruzor
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Volgens twee onbekende twitteraars |:(

Ik snap echt niet wat er de lol van is om dit soort onzin te verspreiden.

Ruzor wijzigde deze reactie 09-01-2020 17:44 (49%)

[This is what you get when you mess with us]

• Nat-Water
Er is nog helemaal niks bevestigd. Als het echt breaking was had ik bijvoorbeeld bij CNN wel iets verwacht, en daar staat genoeg over de vlucht maar niks concreet.

De zwarte dozen zijn trouwens wel beschadigd. Het is alleen niet duidelijk of de opnames hierdoor schade hebben.

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Ruzor schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:34:
Van CBS News:

• Freee!!

Freee!!

Als dat waar is, is dat goed nieuws voor Boeing, verder vind ik dat vooral slecht nieuws, zeker voor Iran.

Freee!! wijzigde deze reactie 09-01-2020 17:46 (6%)

• Ruzor
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Als dit niet waar blijkt te zijn, mag ik je dan vragen niet meer van dit soort onzin te posten?

Dit draagt helemaal niks bij aan dit topic en ik verwacht op Tweakers wel een iets hoger niveau.

Ruzor wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:00 (13%)

[This is what you get when you mess with us]

• vdb819
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 18:42

En nu staat het op @CBSNews

vdb819 wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:04 (9%)
Reden: embed

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:11

Saven

Administrator

Ruzor schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:47:
[...]

Als dit niet waar blijkt te zijn, mag ik je dan vragen niet meer van dit soort onzin te posten?

Dit draagt helemaal niks bij aan dit topic en ik verwacht op Tweakers wel een iets hoger niveau.
Lees beter dan, die man is een correspondent van CBS... Ik verwacht toch wel een iets hoger niveau. :X

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ruzor schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:34:

Ik snap echt niet wat er de lol van is om dit soort onzin te verspreiden.
Nee, volgens Newsweek. Dat is wel wat anders dan de Libelle

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:30
The guardian zegt het nu ook.. Maarja allemaal dezelfde bron.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Basekid schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:19:
a Pentagon official, a senior U.S. intelligence official and an Iraqi intelligence official told Newsweek.
3 bronnen. Maar goed, zo verrassend kan het toch niet zijn?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Basekid schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:19:
Die zich zegt te baseren op drie verschillende bronnen, maar niets is controleerbaar. Kreeg net wel een BNR alert ...
Het zeer onwaarschijnlijke scenario is misschien toch wat waarschijnlijker dan we eerst dachten.

En dit zet mij wel aan het denken, ook na MH17, hoe veilig is vliegen boven risico gebieden nog als dit later blijkt te kloppen? Of er nu gelanceerd is of niet, maar blijkbaar zitten dat soort regios vol met Russisch afweergeschut waar maar een enkele malloot op een knop kan en hoeft te drukken...

Linksom of rechtsom een ramp voor de bemanning, passagiers en natuurlijk de nabestaanden.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:24:
[...]

Die zich zegt te baseren op drie verschillende bronnen, maar niets is controleerbaar. Kreeg net wel een BNR alert ...
Het zeer onwaarschijnlijke scenario is misschien toch wat waarschijnlijker dan we eerst dachten.

En dit zet mij wel aan het denken, ook na MH17, hoe veilig is vliegen boven risico gebieden nog als dit later blijkt te kloppen? Of er nu gelanceerd is of niet, maar blijkbaar zitten dat soort regios vol met Russisch afweergeschut waar maar een enkele malloot op een knop kan en hoeft te drukken...
Zitten er dan Russen in Iran :?
Linksom of rechtsom een ramp voor de bemanning, passagiers en natuurlijk de nabestaanden.
Ik denk niet, dat de inzittenden er nog last van hebben. Voor de nabestaanden is het wel een ramp.

• SgtPoen
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:47
Zitten er dan Russen in Iran :?
Het type is van Russische makelij, maar waarschijnlijk gewoon in dienst van Iran.

RTL meld het ook:

https://www.rtlnieuws.nl/...aket-boeing-neergeschoten

NOS is ook voorzichtig:

https://nos.nl/artikel/23...oor-afweerraket-iran.html

SgtPoen wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:39 (53%)

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True