Ik ga even lekker tegen de populaire mening hier in.
Iedereen die ook maar niet ironisch heeft gestemd op deze site heeft gewoon geen flauw idee van hoe het Internet werkt.
Het probleem is niet Tweakers. Het probleem is de hele koekiewet, en websites zoals koekenbakkervanhetjaar.nl die doen voorkomen alsof dit allemaal realistisch is.
De Koekiewet is ideologisch ontzettend naief, en is technisch gezien een gedrocht.
Ik woon buiten Europa, en elke keer als ik in Nederland kom voor familiebezoek, man man wat is het internet vermoeiend met al die koekiemuren die overal opgeworpen worden. En wat een verademing is het als ik weer thuis ben en gewoon kan rondsurfen zonder dat ik elke keer weer door de eindeloze koekiemuren heen hoef te komen.
Het hele idee van de koekiewet is dat het op een of andere manier mogenlijk is om het Internet draaiend te houden zonder deze cookies, of mensen keuzes te laten geven in wat ze willen. Ik snap dat niemand het leuk vindt, maar het internet wordt niet door vrijwilligers gedraaid. Het moet op een of andere manier betaald worden. Op het moment is dat reklame. Dat is niet de schuld van de tech-industrie. Google heeft onder andere met
Google Contributor, geprobeerd om mensen zelf te laten betalen de reklames die ze anders zouden te zien hebben gekregen af te kopen. Puur om de contenthouders hun content te laten produceren.
Maar mensen willen het gewoon niet en willen alles gratis. Patreon websites proberen het, en mondjes maat werkt het een heel klein beetje voor een paar kleine blogs. Enorme veel nieuws pagina's (o.a. nytimes) proberen abbonementensystemen, en behalve als je heel groot ben, neemt men het nieuws gewoon anders af. Tweakers probeert dit ook met leden, maar die brengen maar een fractie op van alle mensen die het "gratis" willen en reklames voor lief nemen.
Praktisch gezien heeft het Internet gewoon reklames nodig, en daar horen cookies bij. Jammer dan mensheid, je bent het product, als je dat niet had gewild had je moeten willen betalen en dat wilde je niet. En als je door vraagt wil niemand dat nu ook als alternatief.
Verder gaat de koekiewet ervan uit dat elke pagina opzich zelf staat, en daarom verantwoording kan afdragen voor alles wat te zien is op die pagina. Dat een pagina verantwoordelijk is voor z'n eigen videos reklames, plaatjes, zijn eigen loginsystem en tracking bouwt etc.
Helaas... nieuwsflash. Het internet hangt van links aan elkaar. Dat de wetgever dat liever niet heeft is gewoon niet realistisch. Een site zoals tweakers kan gewoon niet garanderen dat advertenties, videos en allerlei andere onderdeling geen cookies achterlaten, simpelweg omdat ze linken en niet alles zelf bouwen. Het hele internet is aan elkaar gelinkt. Leuk dat de politiek verwacht dat elke site opzich zelf staat en z'n eigen huishouden kan doen, maar zo werkt het "inter"net niet... Het is geen sitenet, het is een internet.
Ik verwacht van een website zoals Tweakers die Techniek serieus nemen dat ze inzien wat de cookiewet is. Een politiekproduct (gedrocht), geen technisch product. En geen artikelen gaan lopen schrijven alsof het wel realistisch technisch iets is.
De koekiewet was misschien bedoeld om Internet privacy beter inzichtelijk te maken, maar enkel wat het doet is mensen eindeloos op knopjes laten drukken. Niemand die leest wat er instaat, niemand die zich er om bekommert. Mensen die het niet begrijpen klikken erdoor heen omdat ze de content willen en zijn gewoon vermoeid. De mensen die het wel begrijpen snappen dat de wetgever heeft misgeschoten en dat de koekiewet vanaf het begin naief was en zuchten een paar keer, snappen dat het niet de site is maar de politiek.
(En dan daar tussen wat mensen die topics open over koekenbakkervanhetjaar.nl en doen voorkomen alsof die op een of andere manier realistisch is.)
Daar is de knuppel, richting hoendershok... komt u maar mensen! :-D
Ik ben zo blij dat er geen koekiewet zoals in Nederland is waar ik woon!