Blokker_1999 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:19:
Dan kaats ik de bal direct terug: waarom heb jij nog geen Tweakers abbonement? Blijkbaar vind jij deze site niet goed genoeg om ervoor te betalen met geld. Maar jij kost deze site natuurlijk ook geld. Gratis bestaat niet.
Neen, reclame, of het gebrek eraan, vertelt niets over de kwaliteit. Je kan dat zelfs helemaal doortrekken naar de prijs van een product. Een hoge prijs betekend niet automatisch dat het een goed product is terwijl een lage prijs niet gelijk staat aan rommel. En voor de conument mag reclame dan onnodig zijn, daar gaat het hier natuurlijk niet over. Het gaat erom hoe websites hun onkosten kunnen bekostigen.
Als kleinschalige hobbysite, op een VPS bij een provider. Hoe ga je dat doen met alle bezoekers die hier dagelijks komen? Opnieuw, de infrastructuur is noodzakelijk vanwege het hoge bezoekersaantal en die infrastructuur kost geld. Ik werk zelf ook mee aan een hobbyproject waar ik zelf door de jaren heen heel veel geld in gestoken heb. En ja, ik heb ook projecten zien falen doordat de kosten niet meer betaald konden worden. Kwaliteit gaat achteruit, mensen gaan klagen, lopen weg, je community zakt in elkaar en uiteindelijk houdt het op.
Omdat ik het prima op kan lossen met een adblocker en wat custom CSS. Ja, ook die balk die je vertelt dat je een adblocker gebruikt is met speels gemak te blocken.
En ik vind het niet gek dat juist mensen (zoals ik) op Tweakers dat doen, publiek met gemiddeld net iets meer computerkennis.
Maar hoe goed is je verdienmodel dan eigenlijk, als het zo makkelijk te omzeilen is?
Overigens, een abonnement afnemen verandert niks aan het cookiebeleid en het gebruik van tracking, je hebt enkel de controle om de reclameuitingen (in de vorm van banners) niet meer te zien.
Praktisch iedere vorm van
offline community doet iets met het delen van de kosten onder de leden. Door contributie, acties, of simpelweg allemaal een rondje lappen in de kroeg. Maar online kan dit ineens niet meer, alles moet gratis beschikbaar zijn en worden gefinancierd door reclame, tracking en verkoop van data. Andere verdienmodellen zijn bijna niet meer te vinden, behalve hier en daar wat donaties op vrijwillige basis.
Alleen krantensites lijken hier en daar nog een verwoede poging te doen alles achter een paywall te stoppen.
Ik zie ook wel dat Tweakers bezig is met alternatieven in de vorm van advertorials, maar het als neutrale site aanbieden van sponsored content is ook een gevoelig onderwerp. En, ook deze content verdwijnt niet magisch op het moment dat je voor de site gaat betalen.
Kortom, als het een probleem is voor Tweakers.net dat mijn bezoeken geld kosten, dan moet Tweakers.net dat probleem toch echt zelf gaan aanpakken. Wil je zeker weten geen kosten meer aan mij hebben? Dan moet je de content niet publiekelijk toegankelijk maken.
Het is niet mijn probleem dat mijn surfgedrag iemand op kosten jaagt wanneer de content die ik bekijk publiekelijk toegankelijk is.
Het is óók niet mijn probleem als ik een poging tot het compenseren van die kosten heel eenvoudig kan blokkeren door middel van publiekelijk toegankelijke tools.
Dit is geen oordeel over de
kwaliteit van de content, maar over de beschikbaarheid ervan. Sterker nog, als de kwaliteit prut zou zijn, was ik dit waarschijnlijk niet aan het schrijven
En ik voel de vergelijking met het downloaden van films en series wel hoor, terwijl ik dit schrijf, maar waar dat (tegenwoordig) illegaal is om te doen, is het gebruik van een adblocker dat niet.
Ik heb het magische antwoord op een
non-intrusive, privacyvriendelijk verdienmodel helaas zelf ook niet. Mocht ik dat antwoord wel krijgen, dan is Tweakers zeker een organisatie waar ik die oplossing zou
pitchen.
Wel even een keerzijde: je post heeft me gemotiveerd om daadwerkelijk eens naar de abbo-pagina te gaan, en ik vind het basic Supporter-abonnement eigenlijk best netjes geprijsd

Wat ik dan wél weer een beetje meh vind is dat Tweakers blijkbaar aan pay2win doet, want met de Hero of Elite versie maak je meer kans op prijzen bij winacties. Niet dat die claim te verifiëren is natuurlijk, maar die feature vind ik toch wel een vreemde bijsmaak hebben.