Is het al tijd voor richtlijnen voor de toon van mods?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Het lijkt een beetje policy te zijn bij GoT voor mods om bij een modbreak mensen als kinderen aan te spreken. Persoonlijk vind ik dat niet zo stijlvol. Ook als ik geen bijdrager ben, maar alleen een topic lees.

In een ver verleden werd ik ook wel eens zo toegesproken (notabene door een mod die zelf meedeed aan de discussie), en dat werkt eerder escalerend dan de-escalerend. Ik zie dit nog steeds met enige regelmaat bij anderen gebeuren. Als dit geen mod-policy is, dan is het wel een beetje de cultuur op Tweakers GoT. In de begindagen was Internet zo (GoT, FOK etc) wegens redenen, maar inmiddels hebben veel communities ervaren dat het beter werkt om vriendelijk te blijven, en als het moet een mod-actie ondernemen zonder je daarbij te verleiden tot het achterlaten van een prikkelend of schoolmeesterlijk bericht vanuit een machtspositie.

Is er al eens nagedacht over het (maken of) vernieuwen van de moderator guidelines, zodat gebruikers die zich laten verleiden tot happen minder vaak worden aangesproken met - en gesloten topics minder vaak eindigen met - negatieve zinnen en sleutelwoorden als "Blijbaar. Jullie. Jij. Gedragen. Kennelijk. Klaar. Afgelopen. Kappen."

Het is prettiger om een gesloten topic - vooral als je deze net gevonden hebt en hier niet aan hebt bijgedragen - ziet eindigen op een vriendelijkere noot als "Deze discussie is te vurig geworden, en moet even afkoelen."

Bovendien, het lijkt soms een beetje statistisch gezien bovengemiddeld moeilijk voor technische mensen om in specifieke situaties met uiteenlopende kennis en meningen beleefd te blijven op technische fora. Mezelf incluis uiteraard. Ik denk dat het een positieve invloed heeft als mods in de toon ook het goede voorbeeld geven.

TL:DR; Is het al tijd om het te hebben over (andere) richtlijnen voor (de toon van) mods?

edit:
Poll: De toon van mods en modbreaks
Is goed zo
Kan nog verbeteren
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402367&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 04-01-2020 19:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Soms zijn tweakers echt kinderen en is het bijna onmogelijk om ze niet als kinderen te behandelen.....

Dat gezegd hebbende, ik vind wel dat mods die zelf deelnemen aan een topic eigenlijk modereren aan een andere mod moeten overlaten (wellicht probleempje met rechten?) als het nodig is. En/of zichzelf terugtrekken uit de discussie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Eens met beide punten. Toch denk ik dat het in dat eerste geval beter is om jezelf als mod niet zo te laten kennen, en de kinderen gewoon te negeren of te blokkeren. Laten we de toon volwassen (proberen te) houden.

En onlangs zag ik dat tweede nog mis gaan in een topic over geheugen. Een moderator had een conflict of interests en handelde correctief. Dat viel meerdere gebruikers op. Het zou een richtlijn kunnen zijn dat een mod die meedoet aan een discussie gewoon een "rapporteer" moet doen like the rest of us en een andere mod naar de situatie te laten kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 04-01-2020 15:18 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ah, is het weer tijd voor het periodieke 'dat kan vriendelijker'-topic :D :) Zie o.a. ook Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! en meer van dat zulks als je even zoekt :P

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 04-01-2020 15:35 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik had nog wel gezocht, maar mijn foo laat te wensen over. Dat topic is overigens 12 jaar oud en gesloten. 😅

Geeft wel aan dat bepaalde patronen na al die tijd nog moeilijk te veranderen zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sando schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:02:
Het is prettiger om een gesloten topic - vooral als je deze net gevonden hebt en hier niet aan hebt bijgedragen - ziet eindigen op een vriendelijkere noot als "Deze discussie is te vurig geworden, en moet even afkoelen."
Waarom? Het is niet alsof je je aangesproken hoeft te voelen wanneer je zelf geen deel van de reden voor het sluiten van het topic was.
Is er al eens nagedacht over het (maken of) vernieuwen van de moderator guidelines, zodat gebruikers die zich laten verleiden tot happen minder vaak worden aangesproken met - en gesloten topics minder vaak eindigen met - negatieve zinnen en sleutelwoorden als "Blijbaar. Jullie. Jij. Gedragen. Kennelijk. Klaar. Afgelopen. Kappen."
Ik zie met veruit de meeste van die woorden (blijkbaar/kennelijk, jij/jullie, klaar) geen enkel issue. En de andere worden doorgaans pas gebruikt nadat een groep mensen herhaaldelijk aangesproken is op hun gedrag en daar niks mee gedaan heeft of als ze het wel héél bont maken. Ik zie het probleem niet zo, mensen die zich als kinderen gedragen kunnen als kinderen behandeld worden.

Of heb je voorbeelden van iemand die taalgebruik dat jij niet fijn vindt bezigt zonder aanleiding?
Tens schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:12:
Dat gezegd hebbende, ik vind wel dat mods die zelf deelnemen aan een topic eigenlijk modereren aan een andere mod moeten overlaten (wellicht probleempje met rechten?) als het nodig is. En/of zichzelf terugtrekken uit de discussie.
Gelukkig doen de meeste mods dat ook. Ik deed dat in elk geval wel zo veel mogelijk, al kwam het wel regelmatig voor dat een discussie waarin ik eerst aanwezig was als deelnemer later ontspoorde en ik moest ingrijpen, maar vanaf dat moment zag je mij ook niet meer in het topic als deelnemer.

[ Voor 19% gewijzigd door NMe op 04-01-2020 17:06 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
De laatste post in een gesloten modbreaktopic blijft hangen en geeft wel een beetje de sfeer die 'de leiding' hier uitdraagt aan. Dat stoort me, vooral als ik via Google in een topic terecht kom. Ik ben het wel een soort van gewend, maar ook niet-users komen via Google topics binnen. Volgens mij is dat een verbeterpuntje, en is het in lijn met de wensen van het GoT team als ik het topic dat @naitsoezn linkte zo lees.
Ik zie met veruit de meeste van die woorden (...) geen enkel issue. (...) Ik zie het probleem niet zo
Ik heb het in de TS al voorzichtig proberen te zeggen, maar onze schepper heeft het gevoelig kunnen wegen van woorden dan ook niet aan tweakers (gebruikers/mods) verspild, bij wijze van spreken. Ik kan me voorstellen dat je het probleem niet ziet, maar het is wel degelijk een periodiek terugkomende suggestie.

edit:
In-depth reactie op NMe genegeerd, dus weggehaald.

[ Voor 86% gewijzigd door Sando op 04-01-2020 20:37 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vergeleken met "eerder" vind ik de mods al een stuk vriendelijker en softer geworden. Weet niet of je ASP en het begin van AWM meegemaakt hebt, maar toen was men echt wel wat minder vriendelijk dan nu.

Volgens mij is het ook al beleid dat als een mod actief meedoet in een topic, hij of zij er niet modereert, tenzij het dusdanig fout gaat dat ingrijpen sowieso nodig is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
RobinHood schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:05:
Vergeleken met "eerder" vind ik de mods al een stuk vriendelijker en softer geworden.
Dat is ook zo. Er is absoluut verbetering ten opzichte van 'vroeger'.

Ik kom echter niet sporadisch nog 'dat toontje' tegen. Ik was benieuwd of we het daar nog eens over konden hebben, of dat we eigenlijk wel op de toonhoogte zitten waar we willen zitten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik zie het probleem niet. De keren dat ik het zie is er al tot drie keer toe gewaarschuwd, maar men gaat dan vervolgens gewoon door met hetgeen waarvoor is gewaarschuwd. Tja, dan vind ik een dergelijke reactie gewoon gepast. Een dergelijke reactie heb ik nog nooit uit de lucht zien vallen.

Als je je dan op je p*k getrapt voelt ligt dat meer bij jezelf naar mijn mening.

Het zal wel te maken hebben met soft worden van de samenleving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je hebt het over "niet sporadisch" maar ik zie geen enkel concreet voorbeeld. Doe er eens eentje (of een paar) waarin je vindt dat een betere verwoording nou echt een verschil had gemaakt. We hebben het nu over hypothetische gevallen en dat helpt je punt niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Sando schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:45:
[...]
Ik was benieuwd of we het daar nog eens over konden hebben, of dat we eigenlijk wel op de toonhoogte zitten waar we willen zitten.
Zou in het luchtledige lijkt me dat een weinig zinvol gesprek, om over nut en noodzaak van richtlijnen van de 'toon van mods' maar te zwijgen. Moderators zijn gehouden aan gangbare omgangsvormen, en dat is inderdaad extreem vaag. De stijl van de ene moderator zal je meer aanspreken dan de stijl van een andere en wat de een geestige witz vindt, vindt een ander misschien onnodig hard. We zingen zoals we gebekt zijn.

In plaats van richtlijnen hebben we feedbacktopics en admins. Als iemand vindt dat een sluitbericht over de grens is, staat het je vrij een admin te contacten of een bericht te plaatsen in een feedback topic. En geloof me, daar wordt serieus mee omgegaan, ook al krijgt een klager niet altijd gelijk. Maar een toonboek? De hemel beware me.

En wat het tweede punt betreft: het is al jaar en dag de ongeschreven regel dat je oppast met modereren in een topic waarin je zelf actief deelneemt. Niet in graniet gebeiteld, maar het is wel degelijk een afweging.

En voor wat het waard is: van je voorbeelden en de voorgestelde verbeteringen krijg ik vlekken in mijn nek. Wat je voorstelt is voor mij het denigrerend soort newspeak wat bol staat van een morele superioriteit gecombineerd met een welhaast neerbuigende kinderlijke benadering van de gesprekspartner. De woltaal van de zachte sector. Ik heb dan echt wel iets van een stukje irritatie naar het proces.

[ Voor 14% gewijzigd door Lustucru op 04-01-2020 19:26 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

Schitterend: een topic over tekstuele omgangsvormen en connotaties dat sterk de nuance zoekt, maar wel voorzien van een heerlijk passief-agressieve titel :D

Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met de toonzetting van de modbreaks die ik tegen kom. Wel valt het me op dat er duidelijk verschil zit tussen de ene en de andere mod en zeker tussen forum onderdelen. het zijn net mensen...
Dus in die zin is er nog wel wat winst te halen, maar doorgaans vind ik het prima passend.

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 04-01-2020 19:23 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
NMe schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:02:
Je hebt het over "niet sporadisch" maar ik zie geen enkel concreet voorbeeld.
Ja als ik specifiek mods ga quoten/aanwijzen dan maak ik geen vrienden. Ik denk dat een deel van de mensen hier wel weten dat dit speelt, vooral omdat dit onderwerp zoals eerder genoemd periodiek terugkomt.

Bovendien heb ik iedere keer dat ik een dergelijke modbreak tegenkwam geen archief aangemaakt voor het geval ik er ooit een topic over zou beginnen.

Je wilt dus dat ik (1) tijd ga investeren om concrete voorbeelden te vinden, waaruit volgt dat ik (2) specifieke mods ga aanwijzen en tegen me in het harnas jaag. Ik weet niet of dat nodig is voor een constructieve discussie.

Wat mij uiteindelijk dit topic deed starten was dat ik naar aanleiding van een (irl) discussie ging googlen en terecht kwam in dit topic met de vriendelijke afsluiter:
En nu is het klaar. Kennelijk kan deze discussie niet gevoerd worden zonder eindeloze drogredeneringen, verwijten, verdraaiingen en sneren. Als dat de standaard moet zijn, dan maar niet.
En ik dacht: Ja. Dit is echt typisch Tweakers GoT.

Misschien zijn het dit soort reacties die in de enquete van 2008 als onnodig onvriendelijk worden gezien, omdat dit de toon zet voor iedereen, terwijl dit waarschijnlijk slechts door enkele users is ontlokt, en speelt dit dus al heel lang. Of misschien ligt het, zoals @LA-384 zegt, aan het "soft worden van de samenleving". Ik ben van mening dat hier om verschillende redenen winst te halen is, maar ik merk dat ik in de minderheid ben.

Polletje doen?

Is goed zo
Kan nog verbeteren
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402367&layout=1&sort=prc
Lustucru schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:19:
Zou in het luchtledige lijkt me dat een weinig zinvol gesprek, om over nut en noodzaak van richtlijnen van de 'toon van mods' maar te zwijgen.
Als inderdaad (bijna) niemand zich hierin kan vinden, dan is het klaar. Het gaat me namelijk in geen geval om een mod-reactie of modbreak jegens mij. Het gaat me om het algehele imago van Tweakers GoT (waar ik me toch een klein beetje onderdeel van voel). De laatste-post modbreak berichtjes die je af en toe tegenkomt ook als je geen GoT-user bent vatten namelijk voor deze potentiëel nieuwe gebruikers keurig samen wat voor zooitje snerende kinderen we hier met z'n allen zijn. (Let op: Ik chargeer. Ik weet dat de meerderheid netjes meedoet, maar dat is dus niet het beeld wat je krijgt.)
Lustucru schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:19:

En voor wat het waard is: van je voorbeelden en de voorgestelde verbeteringen krijg ik vlekken in mijn nek. Wat je voorstelt is voor mij het denigrerend soort newspeak wat bol staat van een morele superioriteit gecombineerd met een welhaast neerbuigende kinderlijke benadering van de gesprekspartner. De woltaal van de zachte sector. Ik heb dan echt wel iets van een stukje irritatie naar het proces.
Je weet me heerlijk poëtisch en effectief een slecht gevoel te bezorgen bij mijn goede intenties, maar de ironie kan me niet ontgaan dat het juist de morele superioriteit gecombineerd met een welhaast neerbuigende kinderlijke benadering door (sommige) mods is waaraan ik me erger.

edit:

Ik geloof dat ik een kuil graaf voor mezelf. Dit was niet mijn intentie. Ik denk dat ik het hierbij wil laten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou die poll weghalen... Die voegt niets toe, en zal nooit het echte beeld tonen over hoe de gebruikers van de site tegen de mods aankijken. De meesten zullen dit topic niet eens zien, of zelfs interesse in tonen. Maar wel kans dat je een groep vindt (die al vaker in dit soort topics hun stem laten horen) die hier met je meegaan.

Mijn input: Mods doen het prima.... Er zijn topics waar ze het wellicht wat langer kunnen aanzien (beginners op de site met een topic met te weinig input/inzet), maar dat zijn niet de topics waar jij het waarschijnlijk over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
fm77 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:56:
Mijn input: Mods doen het prima.... Er zijn topics waar ze het wellicht wat langer kunnen aanzien (beginners op de site met een topic met te weinig input/inzet), maar dat zijn niet de topics waar jij het waarschijnlijk over hebt :)
Roozzz schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:22:
m. Wel valt het me op dat er duidelijk verschil zit tussen de ene en de andere mod en zeker tussen forum onderdelen. het zijn net mensen...
Dus in die zin is er nog wel wat winst te halen, maar doorgaans vind ik het prima passend.
Dat dus

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sando schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:45:
[...]

Ja als ik specifiek mods ga quoten/aanwijzen dan maak ik geen vrienden. Ik denk dat een deel van de mensen hier wel weten dat dit speelt, vooral omdat dit onderwerp zoals eerder genoemd periodiek terugkomt.

Bovendien heb ik iedere keer dat ik een dergelijke modbreak tegenkwam geen archief aangemaakt voor het geval ik er ooit een topic over zou beginnen.
Als het zo vaak voorkomt als je zegt is dat niet moeilijk. En als het wél moeilijk is komt het kennelijk niet zo vaak voor.... Which is it?
Je wilt dus dat ik (1) tijd ga investeren om concrete voorbeelden te vinden, waaruit volgt dat ik (2) specifieke mods ga aanwijzen en tegen me in het harnas jaag. Ik weet niet of dat nodig is voor een constructieve discussie.
Wie eist bewijst...
Wat mij uiteindelijk dit topic deed starten was dat ik naar aanleiding van een (irl) discussie ging googlen en terecht kwam in dit topic met de vriendelijke afsluiter:
[...]

Dat is precies het soort topic waar 't allang ontspoord en onvriendelijk was voordat het slotje gezet werd.

[ Voor 20% gewijzigd door NMe op 04-01-2020 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Soms is de toon niet fijn, maar dan wel met de nadruk op soms. Dat heeft echter ook met de toon van de voorgaande discussie te maken en met de persoonlijkheid en het inlevingsvermogen van de moderators. Spam en zaken als racisme mogen wat mij betreft kil, zakelijk en duidelijk worden beëindigd. Hardleersheid ook. Als een topic licht ontspoort, mag daar natuurlijk op gewezen worden. Een beleefd bericht of een treffende kwinkslag, leest natuurlijk leuker, maar is ook niet altijd adequaat en toepasselijk.

Modjes zijn ook maar mensen en zijn net als wij gewone gebruikers van dit forum. Toevallig onlangs nog met een moderator gesproken over de moeilijkheid die die dubbelrol met zich meeneemt. Je bent een gewone user met een eigen mening, die enkel wat extra rechten heeft qua moderatie. Toch lijkt dat rode naampje wel eens de befaamde rode lap voor een stier te zijn.

Zolang de toon niet denigrerend of asociaal is en past bij de aard van de noodzaak van de modbreak heb ik er geen problemen mee.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Sando schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:02:

TL:DR; Is het al tijd om het te hebben over (andere) richtlijnen voor (de toon van) mods?
Ik ben heel eerlijk, ik ben sinds afgelopen mei moderator General Chat. Veel van de lastige discussies of slotjes komen voor in dit forumonderdeel. Van wat ik heb meegemaakt de afgelopen maanden (maar met minimaal 16 jaar in het zwart) is dat de toon van de moderators helemaal niet kommer en kwel is. Sinds het topic wat @naitsoezn aanhaalt is er een boel veranderd en zie ik die lompheid, onvriendelijke berichten etc een stuk minder terug.

Ik herken wel in je geschetste beeld dat de ene mod de andere niet is. Een vriendelijke DM naar de mod in kwestie (wel netjes blijven uiteraard) kan nooit geen kwaad. Ik floreer bij feedback mits onderbouwd ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

Technomania

Huiskamer verslaafde.

@Sando Het door jou gegeven voorbeeld is misschien niet de juiste. In dat topic is al diverse keren een modbreak geweest dat het allemaal wat vriendelijker kon naar elkaar toe. Dus dan een topic sluiten "op dat toontje" is prima. Moeten de Modjes dan in eeuwigheid doorgaan met waarschuwen? Nee, jantje dat mag niet. Jantje, mama zegt het nog 1x.... Jantje wat heeft mama nou gezegd?.... Jantje, mama wordt boos²

@Outerspace Precies. Beetje opbouwende kritiek kan nooit kwaad.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Sando schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:45:
[...]

[...]

Misschien zijn het dit soort reacties die in de enquete van 2008 als onnodig onvriendelijk worden gezien, omdat dit de toon zet voor iedereen, terwijl dit waarschijnlijk slechts door enkele users is ontlokt, en speelt dit dus al heel lang. Of misschien ligt het, zoals @LA-384 zegt, aan het "soft worden van de samenleving". Ik ben van mening dat hier om verschillende redenen winst te halen is, maar ik merk dat ik in de minderheid ben.

Polletje doen?

Is goed zo
Kan nog verbeteren
Tussenstand:
[Afbeelding]

[...]

Als inderdaad (bijna) niemand zich hierin kan vinden, dan is het klaar. Het gaat me namelijk in geen geval om een mod-reactie of modbreak jegens mij. Het gaat me om het algehele imago van Tweakers GoT (waar ik me toch een klein beetje onderdeel van voel). De laatste-post modbreak berichtjes die je af en toe tegenkomt ook als je geen GoT-user bent vatten namelijk voor deze potentiëel nieuwe gebruikers keurig samen wat voor zooitje snerende kinderen we hier met z'n allen zijn. (Let op: Ik chargeer. Ik weet dat de meerderheid netjes meedoet, maar dat is dus niet het beeld wat je krijgt.)

[...]

Je weet me heerlijk poëtisch en effectief een slecht gevoel te bezorgen bij mijn goede intenties, maar de ironie kan me niet ontgaan dat het juist de morele superioriteit gecombineerd met een welhaast neerbuigende kinderlijke benadering door (sommige) mods is waaraan ik me erger.

edit:

Ik geloof dat ik een kuil graaf voor mezelf. Dit was niet mijn intentie. Ik denk dat ik het hierbij wil laten.
Wat denk je van deze afsluiter?

Deze discussie gaat nergens meer over. Morgen misschien nog wat topicvandalen bannen. Wat een treurnis.
https://gathering.tweaker...message/61051652#61051652

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Prima. Hoop dat het bannen goed gelukt is.

Zouden eigenlijk gewoon op een name en Shane lijst moeten.
Dit hebben ze gedaan, en een xxx dagen ban is het gevolg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Zouden we mods niet aan hogere standaarden mogen houden dan, aangezien ze meer rechten hebben? Iets met great power enzo. Als je je persoonlijke meningen of ideeen over topics of gebruikers niet uit je modereren kan houden, dan lijkt het me niet handig dat je mod bent.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al eens een moderator ontslagen aka uit zijn vrijwilligersfunctie gezet, voor het niet goed functioneren? Want het lijkt mij dat moderators ook geen heilige zijn en het zeker niet, altijd bij het rechte eind hebben.

Wat betreft klagen over de moderatie: vroeger was Tweakers veel strenger, dat valt nu wel mee. Je moet je alleen realiseren dat het geen democratie is en ook geen tweede kamer. Dus wat Geert Wilders zegt in de tweede kamer, dat kun je hier beter niet zeggen. Je mag dus niet roepen of wij minder of meer moderators willen :+

PS die poll zegt niks: even een paar gratis VPN's gebruiken en je kunt meerdere malen stemmen :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:27:
Is er al eens een moderator ontslagen aka uit zijn vrijwilligersfunctie gezet, voor het niet goed functioneren?
Volgens mij wel: [Verwijderde gebruiker]

Die is volgens mij zelfs gebanned...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
Wat is je probleem nu precies? Krijg je buikpijn van die nare reacties van de gemene mods? Kan je er niet van slapen of speelt een niet te onderdrukken gevoel van onrechtvaardigheid op waar je iets mee moet? Heb je een cursus ontwikkeld die je wilt slijten aan tweakers?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 06:33
aljooge schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Wat denk je van deze afsluiter?

Deze discussie gaat nergens meer over. Morgen misschien nog wat topicvandalen bannen. Wat een treurnis.
https://gathering.tweaker...message/61051652#61051652
Prima sluiting als je het mij vraagt. Als je kijkt in het topic dan is er inderdaad reden om wat mensen te gaan bannen die TS aanvallen over zijn werk terwijl het topic gaat over de manier van ontslag en de redenen daartoe. Als je problemen hebt met je eigen postbezorger ga je niet deze man aanvallen.

Ik denk dat veel modbreaks en sluitingen overeenkomen met het desbetreffende topic. Heb er totaal geen problemen mee.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:27:
Is er al eens een moderator ontslagen aka uit zijn vrijwilligersfunctie gezet, voor het niet goed functioneren?
Ja. Daarbij is er ook interne sturing en spreken we mensen aan op zaken die niet goed zijn of erger. Daarnaast is er nog 't doktersteam waar wel eens gebruikers verhaal komen halen dat gevolgen heeft voor mods (en dat kan uiteenlopen van een 'hey, let daar voortaan even op' tot een formele waarschuwing van diens admin in kwestie of erger). Dus, ja, ook 'achter de schermen' wordt er pro-actief én re-actief naar het functioneren van mods gekeken.

Voor de rest zijn mods net mensen :P Er zijn wat uiteenlopende 'stijlen' van modereren en, ja, als je pech hebt tref je een keer een moderator die met 't verkeerde been uit bed gestapt is. Net zoals een agent je op een goeie dag laat wegkomen met een waarschuwing en op een slechte dag toch besluit een bon te schrijven. Shit happens. Zolang alles binnen de grenzen blijft is dat ook prima. We zijn geen (ro)bots; modden is mensenwerk en daar zijn (interne en externe) richtlijnen en regels voor. Maar binnen die regels is er wel ruimte voor eigen inzicht, stijl en besluitvaardigheid.

Als iemand het niet met een actie eens is zijn er meer dan voldoende (en meer dan waar ik elders ooit heb gezien) escalatie mogelijkheden van feedbacktopics, contact met de mod per DM/email, contact met admin van de mod in kwestie tot en met 't bemiddelteam aan toe. Langs al deze wegen krijgen we een constante stroom aan feedback en, ja, ik kan je verzekeren dat daar iets mee gedaan wordt. Dat de uitkomst misschien niet altijd is wat iemand graag zou zien is vers twee, maar als je denkt dat we mekaar allemaal 't handje boven 't hoofd lopen te houden kan ik je verzekeren dat dat niet zo is :)

Het mag er soms wel eens niet op lijken als je een tik op je vingers krijgt van een mod, maar onder de streep hebben we allemaal maar 1 doel voor ogen: het zo leuk en aangenaam mogelijk voor iedereen maken. Iedereen (gebruikers maar ook mods/admins en ander gespuis) steken ziel en zaligheid in 't beestje dat Tweakers.net heet en de mods doen dat allemaal in hun vrije (en soms ook niet vrije) tijd op vrijwillige basis. Heeft er wel eens een machtsgeil figuur tussen gezeten? Zeker weten. Is er wel eens iemand aangesproken op zijn modwerk? Meer dan ééns. Worden er fouten gemaakt? Jep. Wordt daar iets mee en tegen gedaan? Ook volmondig jep. Zijn er gebruikers die het ons soms schier onmogelijk maken beleefd te blijven en ons de pis écht lauw maken? Jep :D Allemaal facts of life.

[ Voor 65% gewijzigd door RobIII op 05-01-2020 13:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:10:
Zouden we mods niet aan hogere standaarden mogen houden dan, aangezien ze meer rechten hebben? Iets met great power enzo. Als je je persoonlijke meningen of ideeen over topics of gebruikers niet uit je modereren kan houden, dan lijkt het me niet handig dat je mod bent.
....en waar is dat volgens jou gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

NMe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:33:
[...]

....en waar is dat volgens jou gebeurd?
Het feit dat jij mod geweest bent betekent niet dat alles wat niet positief is over mods een aanval op jou is ;)

Kan ik je nu, hier, een concreet voorbeeld geven? Nee. Kan ik je, na 6,5 jaar op deze site vertellen dat dit gebeurt? Ja. Kan ik je namen vertellen van mods die dat graag doen? Ja. Ga ik dat doen? Nee, want er gaat niets mee gebeuren.

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Ja. Kan ik je namen vertellen van mods die dat graag doen? Ja. Ga ik dat doen? Nee, want er gaat niets mee gebeuren.
Dan heeft deze discussie ook weinig nut he?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

RobIII schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:53:
[...]

Dan heeft deze discussie ook weinig nut he?
Daarom heb ik 'm ook niet gestart.

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een net topic om weer eens kritiek te uiten op de leiding. Ik heb er meerdere voorbij zien komen en ze komen allemaal erg dicht bij elkaar in de buurt.

Persoonlijk ben ik gestopt met reageren op topics omdat er geen vrijheid is van meningsuiting. Zodra de toon van je bericht verkeerd valt bij een moderator krijg je al een draai om je oren. Aangezien ik me daar 9/10 keer niet in kan vinden, heb ik besloten helemaal niet meer deel te nemen aan discussies op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:40

Wokschotel

Op 6 wielen

@DR!5EQ Zozo, geen vrijheid van meningsuiting. Toe maar. Heb je ook concrete voorbeelden?

[ Voor 6% gewijzigd door Wokschotel op 05-01-2020 19:51 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:32:
[...]

Daarom heb ik 'm ook niet gestart.
Ja, zo ken ik er nog wel één 8)7 Je zegt wél dat je mods kent die schijnbaar niet binnen wat wenselijk is opereren maar vervolgens wil je geen namen / concrete voorbeelden noemen. Net als TS. Wie A zegt moet B zeggen. Maar ik geef je (en TS en ieder ander die dat wil) een out: dan DM / email (robiii@tweakers.net) je mij maar namen en rugnummers en links naar concrete voorbeelden en hoeft niemand verder te weten wie je genoemd hebt. En dan zal ik zorgen dat er naar gekeken wordt. Zo dan?

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 05-01-2020 20:25 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wokschotel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:51:
@DR!5EQ Zozo, geen vrijheid van meningsuiting. Toe maar. Heb je ook concrete voorbeelden?
Webwinkel beweert dat ik ander product heb ontvangen, wat nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En wat heeft dat in hemelsnaam met een gebrek aan vrijheid van meningsuiting te maken :? Je weet wat dat betekent?

Overigens geloof ik niet dat je met 4 posts op je naam, waarvan 2 in dit topic, überhaupt zoveel aanvaringen hebt gehad als je beweert. Tenzij dit een clone account is ;)

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 05-01-2020 20:31 ]

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Het feit dat jij mod geweest bent betekent niet dat alles wat niet positief is over mods een aanval op jou is ;)

Kan ik je nu, hier, een concreet voorbeeld geven? Nee. Kan ik je, na 6,5 jaar op deze site vertellen dat dit gebeurt? Ja. Kan ik je namen vertellen van mods die dat graag doen? Ja. Ga ik dat doen? Nee, want er gaat niets mee gebeuren.
"Hee, er gebeuren hier allemaal dingen die niet door de beugel kunnen maar ik ga die opmerking lekker toch niet concreet maken want er verandert toch niks aan!!!!1"

Natuurlijk verandert er niks als je op deze manier discussieert. Je beweert dingen maar toont nergens aan dat het structureel gebeurt. Daar kan met de beste wil van de wereld niemand wat mee. En ik vind het stiekem ook nogal kinderachtig discussiëren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:27:
[...]

En wat heeft dat in hemelsnaam met een gebrek aan vrijheid van meningsuiting te maken :? Je weet wat dat betekent?

Overigens geloof ik niet dat je met 4 posts op je naam, waarvan 2 in dit topic, überhaupt zoveel aanvaringen hebt gehad als je beweert. Tenzij dit een clone account is ;)
Ja ik weet wél wat dat betekent.
Het recht op vrijheid van meningsuiting garandeert dat burgers zonder vrees voor vervolging hun mening tot uitdrukking kunnen brengen – in gesprekken en gedrukte tekst, in tekeningen en liedjes, op radio, televisie en internet.
Dat zie ik niet terug in eerder genoemd topic. Want sfeer is niet goed, dus topic dicht. Dus je kan niet zeggen wat je wilt zonder getoetst te worden door moderators, dus geen vrijheid van meningsuiting.

Nee vrijheid van meningsuiting is niet absoluut. Belediging, bedreiging etc, mag niet. Een website mag beleid voeren, net zoals een uitgaansgelegenheid die bezoekers mag weigeren op basis van kledingvoorschriften. Maar die vrijheid is dan wel echt weg gezien je bericht eerst getoetst moet worden op de toon die in een topic gevoerd wordt. Belachelijk.

Edit: ik ben hier eerder onder een ander account (inmiddels verwijderd) actief geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:38:
[...]

Ja ik weet wél wat dat betekent.

[...]

Dat zie ik niet terug in eerder genoemd topic. Want sfeer is niet goed, dus topic dicht. Dus je kan niet zeggen wat je wilt zonder getoetst te worden door moderators, dus geen vrijheid van meningsuiting.

Nee vrijheid van meningsuiting is niet absoluut. Belediging, bedreiging etc, mag niet. Een website mag beleid voeren, net zoals een uitgaansgelegenheid die bezoekers mag weigeren op basis van kledingvoorschriften. Maar die vrijheid is dan wel echt weg gezien je bericht eerst getoetst moet worden op de toon die in een topic gevoerd wordt. Belachelijk.

Edit: ik ben hier eerder onder een ander account (inmiddels verwijderd) actief geweest.
Het is niet alsof Tweakers de posters in dat topic allemaal vervolgt. Maar hier houden we het graag wel een beetje gezellig. Het staat je vrij belachelijk te vinden dat we daarop modereren, maar dan GoT wellicht idd niet het forum waar jij je zal thuisvoelen.

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Sommige mensen lijken te denken dat ik dit topic startte omdat ik me persoonlijk benadeeld voel. Dat is niet zo. Het gaat mij om reeds bestaande topics die een bezoeker voor het eerst ziet, waarin modjes met licht of zwaar geirriteerde schoolmeesterlijke comments een onnodig nare toon zetten in bijvoorbeeld een topic lock. De correctie zelf is al voldoende, en de daarbij geplaatste comment zou vriendelijk kunnen. Niet voor de 4 mensen die het daar verpesten, maar voor de 60.000 overige pageviews en nieuwe bezoekers. Waarom is daar zo'n weerstand tegen?

Als je voor het eerst in een lang topic komt, naar "Laatste" gaat en in reverse leest, wat veel mensen doen om de actueelste berichtgeving van een lang topic te zien, dan is het eerste wat je ziet een slotje die de negatieve toon voor het hele topic zet, terwijl het misschien op slechts een fractie van de participanten en/of berichten slaat. Hij kan ook "gewoon" dicht. Een modje zou zich niet zo moeten laten kennen, helemaal als je bevoorrecht bent om het laatste woord te hebben. Het zou wat mij betreft al een verbetering zijn als een modje zich bij het schrijven van een topic lock richt aan alle overige/toekomstige lezers van een topic. Niet aan de genen die het topic hebben verpest.
Ik doe een suggestie voor het verbeteren van de community. Dat is geen eis. Dat is iets waar je over kunt nadenken als je geïnteresseerd bent in het verbeteren van de community, of iets wat je naast je neer kunt leggen als je het wel prettig vind dat er na al die jaren nog steeds een beetje een drempel is om te gaan participeren vanwege het bekende sfeertje dat je als lurker of googler (dit is een openbaar forum) soms toch proeft. Ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt, en dat veel mensen zich hier toch in herkennen. Take it or leave it.

Uiteraard is dit geen kritiek op alle moderaties overal. We geven allemaal aan dat het in de afgelopen 10 jaar al is verbeterd, vooral op het gebied van het afkappen van slechte topics van nieuwe users. Op het gebied van afkappen van lange topics waarin mensen zich misdragen is m.i. nog winst te behalen. Niet voor mij, maar voor het imago van GoT.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 05-01-2020 22:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:53

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:47:
Aangezien ik me daar 9/10 keer niet in kan vinden, heb ik besloten helemaal niet meer deel te nemen aan discussies op dit forum.
Ik merk het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

NMe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:20:
[...]

"Hee, er gebeuren hier allemaal dingen die niet door de beugel kunnen maar ik ga die opmerking lekker toch niet concreet maken want er verandert toch niks aan!!!!1"

Natuurlijk verandert er niks als je op deze manier discussieert. Je beweert dingen maar toont nergens aan dat het structureel gebeurt. Daar kan met de beste wil van de wereld niemand wat mee. En ik vind het stiekem ook nogal kinderachtig discussiëren zo.
Je zou bijna zeggen dat, na het lezen van tientallen vergelijkbare topics met vergelijkbare klachten, tips en feedback en met daarop exact dezelfde soort en type reacties van bovenaf over de jaren heen, de goede wil een beetje op raakt ;) Maar goed, je reageert exact zoals verwacht.

Als het je blij maakt: ik heb de post van Rob hierboven in acht genomen en hem een mail gestuurd. Ben benieuwd.

Overigens, voor de duidelijkheid: ik maak niet het argument dat vrijheid van meningsuiting hier een factor speelt. Dat doet het niet. Of ik hier op deze specifieke site nu gecensureerd zou worden of niet, het recht op vrijheid van meningsuiting speelt vanuit de overheid jegens de burger, en niet tussen (rechts)personen. @DR!5EQ

[ Voor 15% gewijzigd door Helgie op 05-01-2020 23:23 ]

Hypocrites must die

Pagina: 1