Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21
Afgelopen weekend heb ik 8 (van de 18) zonnepanelen geïnstalleerd.
Installatie
  • Solar edge 5000H
  • Solar edge Optimizers P404
  • Q-cell panelen
(Zonnepanelen keuze tav zuid / oost / west situatie).
Rest mij alleen nog het installeren van de solar edge en de groep in de meterkast voordat ik de installatie in bedrijf wil nemen.

RVO onderzoek
Nu is recent onderzoek gedaan door RVO omtrent branden in relatie tot pv-systemen.
https://www.rvo.nl/sites/...emen%20in%20Nederland.pdf

De essentie van het artikel is dat MC4 connectoren een probleem (kunnen) zijn indien meerdere merken (male, female) op elkaar worden aangesloten.
De verdenking is dat problemen ontstaan wanneer een stekker (connector) van het
ene merk verbonden worden met een contrastekker van het andere merk (cross
mating). Dit kan leiden tot overgangsweerstanden, interne vlambogen,
warmteontwikkeling en uiteindelijk brand. Cross mating komt voor als de installateur
een kabel over langere afstand moet aanleggen en een (contra)stekker aan die
kabel verbindt die van een ander merk is dan die van het paneel.
Zie ook de ervaring van medetweaker @Smilezz
MC4 stekker zonnepanelen doorgebrand

Nu zit ik met de volgende ideeën waar ik graag jullie mening / ervaring van hoor.
  1. Zoals beschreven in het rapport. Alle 'originele' contra stekkers vervangen -indien je niet weet of ze van hetzelfde merk zijn- door eigen geknipte stekkers. Gelijkertijd vraag ik me dan af of ik dit ook moet doen tussen de panelen en de solar edge optimizers. Wie garandeert dat dit dezelfde stekkers zijn? Bij elkaar zijn dit al snel 80 mc4 stekkerverbindingen.
  2. Alleen de verbindingen waarvan ik de kabel verleng, de contra stekker vervangen. (
  3. De huidige overgangen zo laten, wellicht even de verbinding met een multimeter nameten op overgangsweerstand.
  4. De solar edge houd rekening met de weerstand, mocht deze te hoog worden, schakelt hij toch uit. (Dit laatste is een klok en klepel verhaal ?
  5. Eigen geknipte MC4 connectoren eraf knippen en oldschool zelf solderen en daar lijm krimpkousen over doen.
Ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt en wat jullie zouden doen in mijn situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Moffin op 31-12-2019 07:09 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-11 09:05
Ik heb de panelen onderling zo gelaten, alleen waar ik over ging van paneel naar eigen kabel de stekkers eraf geknipt en deze vervangen.

Hoe je weet of ze het zelfde zijn van de panelen? De k dat dit lastig is maar goed je wil natuurlijk wel ergens vanuit kunnen gaan.
Al is dit een verkeerde aanname misschien, want het gaat hier wel over veiligheid.

De stekkers die bij de omvormer zaten natuurlijk aleen daar gebruikt.
bedrading omhoog leggen dus stekkers niet in water en of op dak bedekking oid dus zo min mogelijk contact met brandbaar materiaal.

Meer als dit kan je denk niet doen.

• Moffin
@vincenttor Heb je 2 stekkers gekregen bij de omvormer? Die zaten er bij mij niet bij.
Wat voor omvormer heb je?

Heb je ook verlengkabels gemaakt tussen de panelen?

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-11 09:05
Ik heb deze omvormers en daar zaten 10 stekkers oid bij.
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/41.jpg

En ik heb alles Oost / West liggen, dus alle Oost panelen en West panelen moest ik van rij naar rij doorlussen.
Heb alles in Serie gezet namelijk.

meer detail foto's vind je hier : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1935040

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Mc4 stekkers nooit solderen. Mc4 stekkers zijn namelijk niet statisch en soldeer is sterk als je er trekontlasting op hebt zitten, dat is hier niet.
Koop of regel een goede mc4 tang van een gerenommeerd merk en luister naar de fameuze klik bij het vastzetten. Hoor je die niet controleer de verbinding. Ten slotte doet ik altijd een simpele check met multimeter:
Aantal panelen X openklem aan volt is wat je wilt hebben, ik trek er altijd 1 volt vanaf per stekker verbinding. Voorbeeld: 40 VoC per paneel x 10 panelen in 1 string zonder optimisers geeft 12mc4 stekker verbindingen. Dus verwacht ik dan 386 volt te meten. Is het tussen half uur voor zonsondergang en half uur na zonsopkomst tenminste.
Meet ik in zo'n geval minder dan 378 volt dan loop ik de stekkers na .
En natuurlijk geen mc4 stekkers onder de panlatten of in brandbare isolatie oid.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Stekkers altijd krimpen. Verder wordt als tweede oorzaak aangegeven foutieve montage. Als je stekkers gaat afknippen neemt de kans op foute montage ook toe, je maakt immers veel meer nieuwe verbindingen. Belangrijkste punt blijft zorgvuldig werken, kabels niet onder (trek)spanning monteren en connectoren zorgvuldig positioneren, zodat ze niet direct tegen brandbaar materiaal, zoals een panlat, liggen.

A'dam PVOutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Moffin schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 07:01:

• De solar edge houd rekening met de weerstand, mocht deze te hoog worden, schakelt hij toch uit. (Dit laatste is een klok en klepel verhaal ?
Zet vlamboogdetectie nog wel even aan dan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Lardman
Ik doe ze altijd knijpen en solderen achter de lipjes, zit al 7 jaar zo.
Mc4 heeft wel trekontlasting, dat is de wartel achteraan die je aan draait.

Gewoon goed controleren of je hem er ver genoeg ingedrukt hebt, trek er nog een keer hard aan voordat je de wartel aan draait.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-11 16:38
Voel (of meet) of de stekkers ongewoon warm worden op een zonnig moment (als het systeem in productie is). Als er een overgangsweerstand of vlamboog is, dan wordt de stekker warm maar het kan even duren voor de stekker in de fik vliegt. Bij mij ging het pas mis na bijna twee maanden. In mijn geval waren de stekkers van de afgebrande verbinding van het zelfde merk.

• Moffin
Tnx, Toch gisteren nog even alle overgangsstekkers nagelopen. Gelukkig ben ik zorgvuldig en zit alles goed vast. De tip mbt vlamboogdetectie is een goede van @AUijtdehaag . Zodra ik het account van de leverancier heb kan ik pas mijn installatie in bedrijf nemen. SetApp variant van de HD wave

Pagina: 1