Afgelopen weekend heb ik 8 (van de 18) zonnepanelen geïnstalleerd.
Installatie
Rest mij alleen nog het installeren van de solar edge en de groep in de meterkast voordat ik de installatie in bedrijf wil nemen.
RVO onderzoek
Nu is recent onderzoek gedaan door RVO omtrent branden in relatie tot pv-systemen.
https://www.rvo.nl/sites/...emen%20in%20Nederland.pdf
De essentie van het artikel is dat MC4 connectoren een probleem (kunnen) zijn indien meerdere merken (male, female) op elkaar worden aangesloten.
MC4 stekker zonnepanelen doorgebrand
Nu zit ik met de volgende ideeën waar ik graag jullie mening / ervaring van hoor.
Installatie
- Solar edge 5000H
- Solar edge Optimizers P404
- Q-cell panelen
Rest mij alleen nog het installeren van de solar edge en de groep in de meterkast voordat ik de installatie in bedrijf wil nemen.
RVO onderzoek
Nu is recent onderzoek gedaan door RVO omtrent branden in relatie tot pv-systemen.
https://www.rvo.nl/sites/...emen%20in%20Nederland.pdf
De essentie van het artikel is dat MC4 connectoren een probleem (kunnen) zijn indien meerdere merken (male, female) op elkaar worden aangesloten.
Zie ook de ervaring van medetweaker @SmilezzDe verdenking is dat problemen ontstaan wanneer een stekker (connector) van het
ene merk verbonden worden met een contrastekker van het andere merk (cross
mating). Dit kan leiden tot overgangsweerstanden, interne vlambogen,
warmteontwikkeling en uiteindelijk brand. Cross mating komt voor als de installateur
een kabel over langere afstand moet aanleggen en een (contra)stekker aan die
kabel verbindt die van een ander merk is dan die van het paneel.
MC4 stekker zonnepanelen doorgebrand
Nu zit ik met de volgende ideeën waar ik graag jullie mening / ervaring van hoor.
- Zoals beschreven in het rapport. Alle 'originele' contra stekkers vervangen -indien je niet weet of ze van hetzelfde merk zijn- door eigen geknipte stekkers. Gelijkertijd vraag ik me dan af of ik dit ook moet doen tussen de panelen en de solar edge optimizers. Wie garandeert dat dit dezelfde stekkers zijn? Bij elkaar zijn dit al snel 80 mc4 stekkerverbindingen.
- Alleen de verbindingen waarvan ik de kabel verleng, de contra stekker vervangen. (
- De huidige overgangen zo laten, wellicht even de verbinding met een multimeter nameten op overgangsweerstand.
- De solar edge houd rekening met de weerstand, mocht deze te hoog worden, schakelt hij toch uit. (Dit laatste is een klok en klepel verhaal ?
- Eigen geknipte MC4 connectoren eraf knippen en oldschool zelf solderen en daar lijm krimpkousen over doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Moffin op 31-12-2019 07:09 ]
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]