MC4 stekker zonnepanelen doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 10:50
Hallo Tweakers,

Na veel uitzoekwerk op Tweakers heb ik zelf een zonnepanelen installatie op dak gezet. Dit leek aardig gelukt maar nu, na anderhalve maand, is vandaag een MC4 stekker van de DC kabel doorgebrand wat ik erg verontrustend vind. Het was de laatste stekker voor de omvormer. Zie foto.

De installatie heeft dus anderhalve maand zonder problemen gewerkt op dagen met meer zon dan vandaag. De omvormer app geeft aan dat rond 3:00 het vermogen van 200W naar 0W is gegaan. Rond het middaguur staan waarden tot 900W. Halverwege september is de hoogste meeting 2200W.

Ik wil graag weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen. En wellicht tegen beveiligen. Heeft iemand een idee waardoor een MC4 stekken kan doorbranden? Kan ik meten of een MC4 stekker goed is geknepen?

Is het schadelijk voor de panelen om in de zon te liggen zonder aansluiting?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XyxMsTr/IMG-20191028-184100.jpg
...

De installatie:
8x330Wp BenQ panelen
SMA Sunnyboy 2.5
4mm kabel met MC4 stekker zelf geknepen met MC4 knijptang.
Ongeveer 5 meter kabel tussen laatste/eerste paneel en omvormer. (Omvormer hangt er recht onder)

Brandmelder 1,5m ernaast is niet afgegaan.

Beste antwoord (via Smilezz op 04-11-2019 09:23)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Stekker heeft niet goed gezeten. Het slechte contact zorgt voor veel weerstand. Weerstand gefet warmte en dit is het resultaat.
Voor de panelen maakt het niet uit dat de kring nu niet rond is, wel opletten dat je de aders niet aanraakt als buiten de zon schijnt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15
Slecht contact, hoge weerstand, warmteontwikkeling, smeulen/brand.

Of de stekker is niet goed geknepen op de kabel of de stekkers hebben niet goed in elkaar gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maak de stekkers open als dat nog lukt en kijk of je iets geks ziet.
Wat fout kan gaan is te lang of te kort afstrippen waardoor je een slechte verbinding krijgt.
Je hebt er vrij weinig ervaring mee dus je mist al snel iets.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Stekker heeft niet goed gezeten. Het slechte contact zorgt voor veel weerstand. Weerstand gefet warmte en dit is het resultaat.
Voor de panelen maakt het niet uit dat de kring nu niet rond is, wel opletten dat je de aders niet aanraakt als buiten de zon schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:37
Oorzaken van slecht contact.

- twee verschillende merken stekkers gebruikt?
- stekker niet goed aangekropen, juiste tang? ook 4mm krimp uitsparing in de tang gebruikt voor de 4mm kabel?
- MC4 pin niet goed in de connector gedrukt, de contact pin druk je vast met een voelbare klik, daarna kan die er niet meer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Carpjes schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:31:
Oorzaken van slecht contact.

- twee verschillende merken stekkers gebruikt?
- stekker niet goed aangekropen, juiste tang? ook 4mm krimp uitsparing in de tang gebruikt voor de 4mm kabel?
- MC4 pin niet goed in de connector gedrukt, de contact pin druk je vast met een voelbare klik, daarna kan die er niet meer uit.
Klopt, dat is de meest aannemelijke oorzaak.
"MC4 pin niet goed in de connector gedrukt, de contact pin druk je vast met een voelbare klik"
Dit is te herkennen aan de plaats waar het is doorgebrand, niet bij een crimp verbindingen
maar bij de contactbussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:18
Zo op het oog lijkt ie inderdaad op de contactpin te zijn gesmolten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 10:50
Bedankt voor de reacties. Ik heb de gesmolten stekkers geprobeerd te ontleden en het lijkt erop dat de metale delen elkaar amper kon raken als de stekkers goed op elkaar zitten.
Pagina: 1