Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen extra kopen ? of houden bij deze 32 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-11 09:05
Hallo geïnteresseerden,

De titel is een beetje ongelukkig zie ik nu, maar kan deze niet aanpassen.

Ik heb een redelijke werkplaats aan mijn woning vast zitten waar een plat dak op zit,
week 34 dit jaar ga ik daar 13cm pir isolatie platen extra op aanbrengen en een nieuwe laag bitumen.

Ik ben al druk bezig geweest met passen en meten en heb het volgende getekend, natuurlijk wil ik graag meer panelen op het dak aangezien we hier alles via elektra moeten doen i.v.m. geen gas aansluiting in Purmerend te hebben.
Heb 2 warmtepompen staan en sinds mijn vriendin hier woont is het verbruik wel omhoog gegaan natuurlijk.

Energie verbruik hier hangt rond de 7500-8500 Kwh per jaar. (dit is terwijl er nog niet erg veel in mijn werkplaats word gedaan met elektrische lasapparatuur (kunststoflassen dus snel 22A continue) en verschillende cnc frees en laser graveer machines)
Ik verwacht dus dat het wel aardig gaat stijgen als ik meer vanuit huis ga werken.

De situatie is als volgt;
12 x canadian summer 260wp - sma omvormer
20 x eurosolar 230wp - GE pvin02ks

Nou dacht ik gelijk om dan een zonneschans te maken om meer panelen kwijt te kunnen ( met de gedachten de panelen bijna op het zuiden te richten met een hellingshoek voor hogere opbrengst en het schoon regenen)
Er is dus gelijk een maar, op een afstand van ongeveer 12 meter, als ik de berekening goed gedaan heb.
Een schans van het lage punt naar het hoge punt met een hoek van 10 graden, zit je op een hoogte van over de 2000mm.

Behalve dat dit mij te gek word, het niet toegestaan is i.v.m. regels van de gemeente is het ook een flinke windvanger.

Dus toen dacht ik misschien moet ik maar een oost/west opstelling doen, het verlies nemen van de hellingshoek en dan meer panelen leggen wat ik maar kwijt kan.
Gaat in mijn situatie immers als ik de tabel goed bekeken heb om 10% minder opbrengst vanwege de liggen van mijn woning/loods.

Zie de volgende afbeelding waar ik wat "berekeningen" heb gedaan. (als je erop klikt krijg je een pdf dit i.v.m. iets betere kwaliteit van de afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/7/20/0fee51fbef621ae4b63c50fd41c743ff-full.jpg

Een opstelling van 5 panelen op een rij in landscape met 30 graden hellingshoek levert maar max 25 panelen op, dus ik zou dan al panelen moeten weghalen.

1. Waar ik dus hoopte een reactie op te krijgen is: als ik de panelen plat op het dak zou plaatsen naast elkaar dan verzamelen deze makkelijker zand/etc als het regent/waait.
Hoe erg is dit, hoe vaak moet ik dit gemiddeld schoonmaken ? is er een beetje wat over te zeggen ?

2. Als ik het goed begrijp als de panelen plat op het dak liggen maakt de richting niet zo veel meer uit hoe en wat, opbrengst percentage ligt rond de 87% correct ?

3. Wat is verstandig qua omvormers, een 3 fase omvormer te nemen met meerdere strings ( heb verschillende merken panelen dus dat word denk ik wel even uitzoeken hoeveel strings en hoeveel vermogen/volt er op elke string mag hangen om de merken panelen van elkaar gescheiden te houden)
De opbrengst zal nu als het 100% zou wezen zijn :
12 x 260 Wp
20 x 220 Wp
28 x 275 Wp ? <--- extra te bestellen panelen ?
--------------------- +
15.420 Wp

Hier dan 87% van = 13415 Wp
(klopt deze berekening of heb ik wat over het hoofd gezien ?)

Ook neem ik niet aan dat het verstandig is om meerdere omvormers aan te sluiten op dezelfde fase ?
Mijn aansluiting is 3 x 25A welke ik heb liggen.

4. Zijn er verder nog dingen wat ik over het hoofd zie en wat niet onbelangrijk is ?

Ik heb ook een 5 tal zonnecollectoren liggen voor warm water, mocht het voordeliger uitkomen een omvormer te zoeken/ vinden dan laat ik een rij van 5 zonnepanelen weg op de werkplaats en leg daar in de plaats de collectoren voor neer zodat ik meer dakterras ruimte heb op de woning.

Hoop dat iemand mij wat tips kan geven of zijn ervaring wil delen.

Alvast bedankt,
Vincent

[ Voor 12% gewijzigd door vincenttor op 20-07-2019 19:03 . Reden: Titel wilde ik aanpassen maar niet mogelijk ? ]

Alle reacties

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Laatst werkte ik bij een nieuwbouw project waar op het platte dak panelen onder een hoek van zo'n 10 graden werden geplaatst, en zó dicht bij elkaar dat je er niet meer tussen kon lopen (LG 340Watt + SMA).
Op de dezelfde locatie werden de ramen schoongemaakt met een uitschuifbare raamwisser, die rijken wel 10 meter hoog/ ver compleet met water en zeepmiddel... daarmee maak jij je panelen schoon.

Verkopen die oude panelen alles nieuw; 325/ 340 watt is nu de norm.

3x25 ampère lijkt mij erg krap voor een werkplaats met lastrafo's e.d.?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die 20x eurosolar 230wp - GE pvin02ks omvormer, zet je op marktplaats
Die 12 x canadian summer 260wp - sma kan je behouden en op 1-fase zetten (2 strings van 6?).

Ik zou er een oost/west van maken met 56 panelen totaal.
56 -12 = 44 panelen

2 strings van 22 op een SMA STP 10.0

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wO0sxXzIxYxKtkG2Bcqs7zw6/thumb.jpg
Sunnydesignweb kies nieuw projekt

Plat leggen zou ik niet doen. Alles ligt tegen elkaar aan ook. En wordt erg vuil.
Mocht je ooit een probleem hebben, dan kan je er niet bij.
Voor je het weet ligt er een golfbal op ;)

Vraag eens aan patrick van zonnekompas utrecht of hij bevestigingsmateriaal kan leveren. (en/ook panelen)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2019 20:09 . Reden: typo ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• vincenttor
frisianstar schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:50:
Laatst werkte ik bij een nieuwbouw project waar op het platte dak panelen onder een hoek van zo'n 10 graden werden geplaatst, en zó dicht bij elkaar dat je er niet meer tussen kon lopen (LG 340Watt + SMA).
Op de dezelfde locatie werden de ramen schoongemaakt met een uitschuifbare raamwisser, die rijken wel 10 meter hoog/ ver compleet met water en zeepmiddel... daarmee maak jij je panelen schoon.

Verkopen die oude panelen alles nieuw; 325/ 340 watt is nu de norm.

3x25 ampère lijkt mij erg krap voor een werkplaats met lastrafo's e.d.?
Bedankt voor je reactie,

Er niet meer tussendoor kunnen lopen had ik al op gerekend en een telescopische was stok is ook geen probleem, vroeg me meer af hoe vaak je zoiets moet doen.

Verkopen van de oude panelen vraag ik me af of dat reëel is aangezien ze vaak voor spot prijzen op marktplaats staan dus ben bang dat het nagenoeg niks meer opbrengt.
Dit lag al op de woning toen ik het gekocht heb.
Ben maar een zelfstandige en wil de kosten wel iets beperken natuurlijk ook al doe ik alles zelf zoals isolatie en dak dekken krikt dit het totaal plaatje al behoorlijk omhoog 8)7

En wat betreft 3 x 25A, de freesmachine heeft een spindel van 4 Kw , lasers staan zelden tegelijk aan i.v.m. brand oid en lassen doe ik met hand fohnen en las extruders.
Ben alleen dus meer als 1 extruder zal er niet draaien.
Tot nu kom ik makkelijk uit, alleen doelde erop dat het verbruik toch wel hoger gaat worden aangezien er meer gereedschap aan gaat staan.

• vincenttor
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:04:
Die 20x eurosolar 230wp - GE pvin02ks omvormer, zet je op marktplaats
Die 12 x canadian summer 260wp - sma kan je behouden en op 1-fase zetten (2 strings van 6?).

Ik zou er een oost/west van maken met 56 panelen totaal.
56 -12 = 36 panelen

2 strings van 22 op een SMA STP 10.0

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Plat leggen zou ik niet doen. Alles ligt tegen elkaar aan ook. En wordt erg vuil.
Mocht je ooit een probleem hebben, dan kan je er niet bij.
Voor je het weet ligt er een golfbal op ;)

Vraag eens aan patrick van zonnekompas utrecht of hij bevestigingsmateriaal kan leveren. (en/ook panelen)
Bedankt voor de snelle reactie,

het vuil worden is dus wel een aardig probleem zo te lezen.
Zou het nog wat opbrengen die panelen dan op marktplaats + de omvormers ?

Was het eigenlijk niet van plan maar goed je bent al de tweede die het oppert de boel te vervangen ;w

Ik had al naar sellect een bericht verzonden voor wat vragen en een offerte voor een oost/west opstelling maar heb tot nu toe geen enkel bericht gekregen dus bedankt voor de tip, zal deze persoon gelijk een bericht sturen en de link naar dit topic ook geven.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ze brengen denk ik weinig op. Misschien kan je een bekende er nog mee blij maken.

Maar het komt zo wel beter uit op de 3-fase SMA, om 1 van de 2 setjes te "dishen" :P

Ik heb bij de buren, panelen op 4,5 graden betonvoeten gelegd.
Worden erg snel vuil en water blijft erop staan.
Daarna 10 graden voeten en schoonmaken was niet meer nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2019 20:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• vincenttor
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:11:
Ze brengen denk ik weinig op. Misschien kan je een bekende er nog mee blij maken.

Maar het komt zo wel beter uit op de 3-fase SMA, om 1 van de 2 setjes te "dishen" :P

Ik heb bij de buren, panelen op 4,5 graden betonvoeten gelegd.
Worden erg snel vuil en water blijft erop staan.
Daarna 10 graden voeten en schoonmaken was niet meer nodig.
10 graden helling word het dan toch maar, zit er ook niet op te wachten elke avond na een regenbui op het dak te klimmen en de boel te schrobben.

bedankt voor de info

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Zoiezo oost-west doen vanwege spreiding op de dag / meer direct zelf verbruiken.

PVO

• vincenttor
Als alles mee zit heb ik de set al verkocht aan de buren :),
nu maar hopen dat het zover komt haha.

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-11 14:13
vincenttor schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:50:
Hoop dat iemand mij wat tips kan geven of zijn ervaring wil delen.
Ik lees dat je ondernemer bent en de elektriciteit ook (aantoonbaar) zakelijk gebruikt. Dan is misschien de EIA regeling interessant voor je. Moet je wel minstens 25000 wattpiek nieuw neerleggen. Levert (zakelijk) een forse extra aftrekpost op. Uit mijn hoofd (nu op vakantie) iets van €750 aftrek per geïnstalleerd 1000 wattpiek.
Paar voorwaarden aan:
- panelen moeten bij een privé woonhuis verwijderbaar zijn (mag niet in het dak geïntegreerd)
- elektriciteit moet (belastingdienst) voor een 'materieel deel' aantoonbaar zakelijk worden gebruikt. Lees 10 %
- winst maken in je onderneming (anders heb je niks aan je aftrekpost)

Ik heb sinds december 82 x 305 wattpiek liggen op mijn woonhuis plat dak en Oost West. Was voor 22k ex BTW klaar. Solaredge omvormer en optimizers. En ik rijd nu elektrisch (laadpaal met geijkte meter voor aantoonbaarheid). Inclusief regeling om mijn 3x25A hoofdaansluiting niet te overbelasten bij hoge opbrengst.

Als je nu niet genoeg ruimte hebt kan het misschien ook wel uit om een extra carport oid te bouwen, bij mij paste het ruim op de aanwezige daken.

25.010 Wattpiek Oost / West

• vincenttor
Hey Laurensz

Fijne vakantie nog en bedankt voor je reactie.
Ik was er inderdaad naar aan het kijken en gister al wat emails verzonden ivm de kia en eia regeling.
Die 25kw haal ik wel en qua ruimte ook, vandaag al wat mensen gesproken en rvo nog wat vragen gesteld.

Het deel van aantoonbaar maken van zakelijk gebruik wist ik nog niet, rij niet elektrisch en was dat niet direct van plan ivm net weer 2 maanden geleden een nieuwe transit te hebben gekocht.

Heb je enig idee hoe ik dit verder kan aantonen
, helpen de facturen voor cnc laser /frees / extruder en andere kunststof lasapparatuur hier bij?
Kan natuurlijk nooit echt aantonen hoeveel ik verbruikt heb vanuit m'n werkplaats met wat en hoe alleen in grote lijnen lijkt me.

Hoe zit die regeling in elkaar om niet de 3x25 aansluiting te overbelasten.

Wilde in eerste instantie al een extra aansluiting laten aanleggen voor iets van 780€ en dan jaarlijks 252 oid te betalen.

Dit is uiteindelijk goedkoper als 3 x 35 a te lagen monteren, hier ben ik juist vanaf gestapt want het jaar tarief is nu 252 en met 3x 35 ineens 900?

Toen kwam ik het deel tegen van een extra meetpunt, welke als de kabel dik genoeg is op de bestaande kabel kan worden afgetakt en dan toch 2 meters krijg waarvan 1 voor alleen teruglevering is.
1 malig 350 € betalen voor aanleg en dan jaarlijks 80€.
Dat is helemaal aantrekkelijk.

Dacht ook met name voor de salderingsregeling welke bij sommige leveranciers aan een 10000kw grens zit.
Lever je meer terug dan word ineens de vergoeding 0,05€ dus dacht het te splitten mocht ik niet genoeg verbruiken.

Dit is redelijk nieuw allemaal dus zal wel wat over het hoofd zien gok ik.
Laurens__ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:20:
[...]

Ik lees dat je ondernemer bent en de elektriciteit ook (aantoonbaar) zakelijk gebruikt. Dan is misschien de EIA regeling interessant voor je. Moet je wel minstens 25000 wattpiek nieuw neerleggen. Levert (zakelijk) een forse extra aftrekpost op. Uit mijn hoofd (nu op vakantie) iets van €750 aftrek per geïnstalleerd 1000 wattpiek.
Paar voorwaarden aan:
- panelen moeten bij een privé woonhuis verwijderbaar zijn (mag niet in het dak geïntegreerd)
- elektriciteit moet (belastingdienst) voor een 'materieel deel' aantoonbaar zakelijk worden gebruikt. Lees 10 %
- winst maken in je onderneming (anders heb je niks aan je aftrekpost)

Ik heb sinds december 82 x 305 wattpiek liggen op mijn woonhuis plat dak en Oost West. Was voor 22k ex BTW klaar. Solaredge omvormer en optimizers. En ik rijd nu elektrisch (laadpaal met geijkte meter voor aantoonbaarheid). Inclusief regeling om mijn 3x25A hoofdaansluiting niet te overbelasten bij hoge opbrengst.

Als je nu niet genoeg ruimte hebt kan het misschien ook wel uit om een extra carport oid te bouwen, bij mij paste het ruim op de aanwezige daken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vincenttor schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:04:
Het deel van aantoonbaar maken van zakelijk gebruik wist ik nog niet, rij niet elektrisch en was dat niet direct van plan ivm net weer 2 maanden geleden een nieuwe transit te hebben gekocht.

Heb je enig idee hoe ik dit verder kan aantonen
Gewoon een (geijkte) kWh meter ertussen en je bent al klaar.

Dan kun je eventueel ook 'afrekenen' tussen bedrijf en prive.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 17:14
Zou zelf zeggen omdat je een bedrijf aan huis hebt , dat het zo slim mogelijk zelf gebruiken van de geproduceerde stroom zakelijk het allerslimste is . Al dan niet met eia etc erbij .

Zorg dan dat je een oost west installatie op het dak hebt , puur zuid georiënteerd levert (meer) op maar ook veel hogere pieken terwijl je wil dat dit verdeeld over de "werkdag" toch zo gelijkmatig is natuurlijk .

Je mag nu nog salderen maar het systeem blijft wel langer als 2023 liggen gok ik .....

Zelf bedrijfsmatig de geproduceerde stroom opmaken/ gebruiken is financieel/ qua duurzaamheid het slimste, weet nu niet wat voor kWh prijs je betaald (afhankelijk van je contract natuurlijk) . Vooral goed doorrekenen is hier het devies

Mooi is ook dat je de oude set al bij de buren kwijt kan , dat geeft je de mogelijkheid meer panelen van het zelfde type en grotere omvormer etc aan te leggen .

enne .... :w

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• vincenttor
bedankt allemaal voor de info, heb al wat info gevraagd bij zonnepanelen verkopers.
In principe is het salderen top natuurlijk nu , maar zelf verbruiken is toch wel het idee dat ik einde van het jaar op 0 sta wat ik in dit geval voorlopig zeker zal doen.

Het vermogen van een 1000W fiberlaser is ook niet schrikbarend dus zelfs met een machine als deze erbij haal ik het opgewekte vermogen waarschijnlijk niet.

• vincenttor
Weet niet of het toegestaan is, zo niet verwijder deze posts maar dan.
Dacht het is misschien leuk om een soort log bij te houden van de bouw van het systeem.

Ongeveer 3 weken gelden heb ik mijn werkplaats maar eens "bij geïsoleerd" en een nieuwe laag bitumen erop gebrand.
Isolatie erop leggen etc was zo gedaan en de base laag, het branden daarentegen was toch wel best een klus om met staande kanten bij gerekend een kleine 130/135 m2 te branden.
Met name de stand hoe je staat en je arm constant houden moet om de rol en base laag wel genoeg en niet teveel te verwarmen.

Het is in ieder geval gelukt, van zondag tot de volgende zaterdag avond bezig geweest met de afwerking etc.
Die zaterdag avond na elke dag 12 a 14 uur in de volle zon met vuur aan het spelen gelijk naar Frankrijk gegaan voor een weekje rust met m'n vriendin.

Die stortbui die onverwachts overkwam 2 dagen later had ik wel samen geknepen billetjes door , natuurlijk de vraag is het wel echt waterdicht.
Maar op de camera te zien bij de water afvoeren waar het schuim op stond en draaikolken bleek na controle van een vriend alles netjes droog te zijn binnen _/-\o_

Koepel weg gesloopt
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/1.jpg

tot laat in de avond dicht maken
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/2.jpg

tijdelijk met een paar rollen zelfkleef dicht geplakt voor een eventuele regenbui ( die ok kwam haha)
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/3.jpg

staande randen ophogen met 100cm i.v.m. 130mm isolatie midden op en 100mm isolatie als goot ( randen)
https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/4.jpg

gelijk voor verlichting van het erf en wat andere sensoren wat bedrading wegwerken en extra voor je weet nooit :)
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/7.jpg

maatje van me kon even snel de lading bitumen op het dak hijsen
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/9.jpg

aardig druk geweest, dit is een foto van zaterdag avond dat de randen erop zaten en alles gebrand.
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/10.jpg

aardig wat regen al ondertussen gehad en beetje verkleuring
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/11.jpg

Vrachtwagen kwam 2 dagen geleden lossen
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/12.jpg

En de werkplaats gelijk afgeladen :) had alles al aan de kant gehaald en opgeruimd.
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/13.jpg

Beste stapel, de man had nog 2 grote pallets erin, en vroeg al beetje zacht die zijn toch niet voor mij he ? :9
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/14.jpg

Even met mn vriendin het draagsysteem alvast deels in elkaar zetten in de avond.
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/15.jpg

Gister avond wat in elkaar gezet ( alles 6mm2 en ja netjes met ader eindhuls)
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/16.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/17.jpg

Gister avond nog even opgehangen, de buurman vroeg net al of ik echt moest boren, tja t was 21.45 :9
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/18.jpg

Vanmorgen gelijk aan de gang, ben alleen dus is even stoeien
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/19.jpg

Foto van een uurtje geleden
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/20.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/21.jpg

Ik ga nu weer snel verder, zou even me rijst met kip eten maar ondertussen zit ik hier te tikken en spelen.
Vanavond weer meer fotos en info. >:)

[ Voor 98% gewijzigd door vincenttor op 12-09-2019 14:21 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-11 18:33
vincenttor schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:27:
bedankt allemaal voor de info, heb al wat info gevraagd bij zonnepanelen verkopers.
In principe is het salderen top natuurlijk nu , maar zelf verbruiken is toch wel het idee dat ik einde van het jaar op 0 sta wat ik in dit geval voorlopig zeker zal doen.

Het vermogen van een 1000W fiberlaser is ook niet schrikbarend dus zelfs met een machine als deze erbij haal ik het opgewekte vermogen waarschijnlijk niet.
Als de salderingsregeling vervalt wordt het lastig om de meter op 0 te krijgen. Want als je in een donkere winternacht stroom gebruikt zal je het niet zelf opwekken dus moet je het inkopen. Je kan de opwekdip van de winter dan niet meer wegstrepen tegen de opwekpiek in de zomer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• vincenttor
Ik ben er van op de hoogte, voorlopig dat de salderingsregeling nog loopt ben ik erg blij natuurlijk,
Mede dat door de KIA en de EIA het me eigenlijk niet de volle mep heeft gekost door de belastingverlichting die ik einde van het jaar krijg.
In het ergste geval dan , wat ik wel leuk vind om te doen maar nog veel te duur is.
Dat word dan een aantal accu's plaatsen om het in op te slaan en zelf verbruiken.

• vincenttor
Morgen zet ik er wart tekst en uitleg bij, ben aardig klaar er mee voor vandaag ;)
Maar de eerste 56 liggen op het dak , morgen ochtend de laatste 24 , dan als t schemerig word de stekkers van de eerste en laatste panelen afknippen en daar nieuwe op zetten.

Kreeg namelijk te horen dat verschillende merken stekkers in elkaar zetten wel eens problemen kon opleveren i.v.m. te korte pin dus slecht contact.
Resulterend in ooit een vlamboog o.i.d. en dan krijg je deze ongein.

Zie : YouTube: Levensgevaarlijke zonnepanelen #1 - vanaf 55 seconden ongeveer.
Zet je toch wel aan het denken, nou ziet de bedrading er daar uit als een bende en in het water laten liggen..

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/22.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/24.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/25.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/26.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/27.jpg

word vervolgd.

• vincenttor
iets aan de late kant maar hier dan toch de foto's tot het afgemaakt is een een klein filmpje ;)

Helaas had ik een timelapse aan op het grote dakstaan met de ptz camera, maar op de 1 of andere manier was blueiris mijn opname programma vast gelopen dus heb ik een klein deeltje maar opgenomen wat niet de moeite waard is om te plaatsen.

Van het kleinere deel panelen heb ik wel een kleine timelapse.

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/29.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/30.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/31.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/32.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/33.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/34.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/35.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/36.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/37.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/38.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/39.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/40.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/41.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/42.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/43.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/pics/44.JPG

En een filmpje van het eind resultaat :

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lekker bezig! Hopelijk nul op de meter aan het einde van het jaar :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• vincenttor
Erasmo schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:40:
Lekker bezig! Hopelijk nul op de meter aan het einde van het jaar :)
Haha hopen hoeft niet hoor afgelopen 2 maanden of moet zeggen 2.5 maanden al 2000 kWh opgewekt.
en dat is in de slechtere maanden van 't jaar.
had er natuurlijk ook al een aantal liggen voor ik hier aan begon.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
@vincenttor Gaaf dit.

Even een paar vragen hoor:

Waar zijn die "lasdozen" onder de omvormer voor? Is dat een schakelaar?

Waarom heb je gekozen voor Growatt? Heb je tegenwoordig bij Growatt nog steeds een losse stick nodig voor (W)LAN?

Waarom heb je voor bituum gekozen als dakbedekking. Tegenwoordig kun je ook dakfolie (EPDM) krijgen in de meest idiote maten, zodat je heel je dak kunt doen zonder naden. Je kunt het ook in het wit krijgen (alle beetjes helpen), maar dat zal niet zoveel uitmaken als je het volgooit met panelen. Volgens mij is de levensduur van dakfolie ook langer dan van bituum.

• vincenttor
De dozen die je ziet zijn werkschakelaars inderdaad

Prijs technisch kwam Growatt deze er het voordeligste uit , zolang ze werken en de specificaties mij aan staan ben ik tevreden.
Een solar edge omvormer is mij te duur en met optimizers kan ik geen voordeel doen i.v.m. eigenlijk schaduw vrije ligging.
Behalve als panelen monitoren komt er niet veel extra bij.

Er zit inderdaad een stick bij voor Wlan, ik ben voor wlan gegaan want de bedrade verbinding stoort nogal in het HF spectrum.
Aangezien ik het leuk vind om radio verbindingen te maken en zo een schoon mogelijk spectrum heb viel solar edge al gelijk af.

Dit is wel een reden waarom ik na wat uitzoek werk ook voor een Growatt ben gegaan want deze blijkt niet te storen ( wel dus de bedrade lan adapter).
SMA heeft leveringsproblemen is mij verteld , toen ben ik voor het model gaan kijken welke ik nodig zou hebben en had 2 bedrijven een bericht gestuurd maar die kwamen met het zelfde dat ze pas eind dit jaar weer verwachten het model te kunnen opsturen naar mij.

Bitumen als dak dekking heb ik gedaan omdat ik ben gaan "bij isoleren", heb verschillende offertes aangevraagd en het verhaal beschreven.
Wat ik dus wilde om afval te besparen ,want bitumen afvoeren met piepschuim is een best dure hobby van zo een oppervlakte.
Dat is dus op de bestaande laag de 130mm pir platen te bevestigen.

Telkens werd het afgeraden, het mooiste en beste plakt het op een houten ondergrond of een isolatie plaat welke "goed gekeurd"is dat de cachering erop blijft plakken ( die alu laag die er vaak op zit)

Nou had ik al 2 jaar geleden 140m2 pir plaat van 130mm dik gekocht en nooit daar naar gekeken, sterker nog wist daar niks van af.
Het risico zou dus zijn mocht ik toch deze pir platen gaan gebruiken en daarop de epdm verlijmen direct, dat bij wind o.i.d. het kan los trekken ( ook al staan er panelen op)
En als er iets ellende is dan is het wel bij een storm dat je dak lekt en je werkelijk weinig tot niks er aan kan doen.

Toen dacht ik , nou dan doen we toch isolatie , daarop houten platen mes/groef verband en daarop de epdm.
Helemaal goed, alleen is er 1 maar, ik heb de oude bitumen laag laten liggen en de daaronder 100mm dikke PS isolatie.
Door de epdm laag kan vocht wat eronder nog in de oude laag zit of een lekkage of noem maar op.
Niet meer eruit , dus die damp blijft tussen de lagen in zitten met als gevolg dat de houten laag rustig aan verteerd tot aarde , en als dat helemaal weggerot is zit ik helemaal met de gebakken peren.

Vandaar Bitumen, welke overigens amper op zn donder krijgt want bijna het gehele vlak is afgedekt dus word niet heel erg aan weersinvloeden blootgestel zoals het is als het in de volle zon ligt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
Mooi werk hoor, kan er weer jaren tegenaan.

EPDM lijkt alleen voor dakdekkers mooi spul te zijn omdat het snel werkt, overal waar ik bij mensen kom zitten er bubbels en blazen in , als het maar een paar jaar oud is omdat het niet goed aangebracht is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vincenttor
Dankje, moet wel zeggen dat ik zoiets nooit meer ga doen met een oppervlakte van deze afmetingen. ( 140m2 ongeveer)
Dat met die brander de hele dag zwaaien en de rol vooruit duwen dat was best pittig als je een tennisarm hebt ;)
En de brandende zon een week lang op je hoofd werd er niet veel beter op, was na precies een week van ongeveer 7.30 tot 22.00 bezig met het dak opnieuw te dekken, randen ophogen etc etc niet heel erg vrolijk meer.

Ben ook direct die zaterdag avond in de auto gestapt richting Frankrijk :)

Heeft me wel een flinke stapel geld bespaard omdat ik alles zelf heb gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door vincenttor op 25-11-2019 17:34 ]

Pagina: 1