Als ik de lijst van de foutcode's bekijk dan begin ik te begrijpen waarom ze zoveel moeite hebben met de diagnose.
P1671 drukregelklep -component defect
Te lage druk in brandstof
p0191 drukbewaking rail - comp def
Te lage druk in brandstof
p0115 koelmiddel temperatuur sensor-comp def
terug signaal koelvloestof meting niet logisch
p0480 ventilator 1 - comp def
Fout in relay circuit ventilator
p1612 verwarming brandstof filter- comp def
Fout in relay verwarmings element brandstof
p0215 elektrische brandstofpomp -comp def
Solenoide die niet correct bediend word
p1671 drukregelklep - signaal niet logisch
Solenoide die niet correct bediend word
Je zit met een escalade van alarmen die hoog worden (ik spreek even in PLC termen), klassieke garages kunnen hier niet mee overweg, die hebben al geen zin meer als ze dit zien.
Je hebt 2 opties, ofwel heb je 1 probleem die meerdere alarmen hoog laat komen of alarm triggert alarm ofwel heb je meerdere problemen, meerdere problemen maakt diagnose enorm lastig.
Wat zou kunnen is dat je simpelweg een massa probleem hebt waardoor een heleboel sensoren en aansturingen de mist in gaan. Een gevolg daarvan kan zijn dat je pomp wel werkt maar niet correct aangestuurd word en dus niet de gewenste druk levert. Vermoedelijk zal de pomp hier gewoon continu druk geven maar zal er een klep zijn om de druk correct te houden, ergens moet die druk geregeld worden. Gezien je altijd meerdere componenten op 1 en dezelfde massa hebt ga je een heleboel foutcodes krijgen als die de mist in gaat.
In dit geval zou ik eerst de melding van de koelvloeistof oplossen voor dat ik gelijk wat ga vervangen. En niet gewoon de sensor vervangen zoals de meeste garages zouden doen om dan zoals er bij jou al meerdere vervangen zijn er erachter te komen dat dit niet het probleem was maar effectief met een multimeter de boel uitmeten tot je echt zeker bent dat je het vast hebt. Een koelvloeistof meting is op zich heel eenvoudig, daar gaat stroom in en daar komt een stroom uit, niet meer, niet minder, als ze dat niet kunnen uitmeten, ga dan maar bij de kwikfit wat banden wisselen. Dat het alarm/foutcode hierop stelt signaal onlogisch betekend letterlijk dat de stroom die terug komt heel abnormale waardes geeft.
Daarna verder kijken hoeveel en welke andere alarmen nog hoog komen. Ik zeg niet dat de brandstofpomp niet defect is maar het is wel duidelijk dat mocht dit zo zijn er nog veel meer aan de hand is. Ook is mij duidelijk dat ze niet weten hoe ze dit soort issues moeten oplossen en heel braaf blind vervangen wat de computer claimt dat er vervangen moet worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
sprankel op 24-01-2020 20:31
]