Montifaud schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:56:
Ik ben inmiddels al weer 7+ jaar weg en ik zie dat de mafiapraktijken mbt salaris er nog steeds zijn.
Kijk, CGI en haar voorgangers zijn qua salaris alleen interessant de eerste 5 jaar. Dan kun je hard stijgen van 2500 naar 4000, van level 1 naar level 3. maar daarna krijg je gewoon niks meer bij. Het duurde voor mij een jaar of 5 voordat ik daar genoeg van had. Altijd super reviews van de klant, ik zorgde voor inzet extra collegas maar elk jaar hetzelfde gezeik dat er geen ruimte was. Ook al was de economie booming. Al het geld verdween in een bodemloze put.
Ga er maar niet van uit dat dit ooit gaat veranderen. En altijd die members die zeggen, ja je moet voldoening halen uit je project. Nou, bij een goed betalende werkgever kun je ook dezelfde voldoening halen uit je project.
Ik vind het dieptriest dat ik nog steeds moet lezen dat loyale werknemers zo worden genaaid mbt beloningen.
Ik werkte er iets langer dan 3 jaar tussen 2013 en 2017, als lvl 1 binnengekomen met startersregeling op 2450 en na 3 jaar als lvl 2 weggegaan op 3200. Ik vond dat niet onaardig, maar bij het 3e jaar was de rek er wel uit.
Toen een jaar bij een andere detacheerder gewerkt en daar was het na een jaar vrijwel hetzelfde verhaal als CGI: "verhoging van meer dan 2%? moeilijk moeilijk, Als je je best doet en X, Y, Z certificaatjes haalt of wat collega's weg kan zetten, kan ik er 2,3% van maken."
Toen maar voor mezelf begonnen.
Als je eenmaal weet hoeveel een detacheerder qua uurtarief voor je vangt en dat je detacheerder daarvan slechts 35-50% nodig heeft om jouw salaris, leasebak en werkgeverslasten te betalen en ondertussen van jou verwacht dat je een soort accountmanager wordt (door actief te kijken of je collega's weg kan zetten bij de klant) en/of veel vrije tijd opgeeft voor wekelijkse meetings aan de andere kant van het land, dan is het lastig om tevreden te zijn met 0-2% verhoging.
Nou zijn er ook genoeg positieve kanten te noemen voor een detacheerder vs zelfstandigheid, maar veel wat een detacheerder voor jou doet zijn eigenlijk sigaren uit eigen doos (team-events/uitjes, telefoon/laptop/auto vd zaak bijv). Het belangrijkste verschil tussen detachering en zelfstandigheid is de beloning die je krijgt & risico-verantwoordelijkheid die je draagt.
Dingen die een detacheerder voor jou uit handen neemt of biedt in ruil voor een groot deel van het uurtarief:
- pensioenopbouw
- werknemersverzekeringen
- aansprakelijkheidsverzekeringen
- doorbetaling van loon bij ziekte of als je zonder project op de bank zit
- zoeken van geschikte projecten (al legt een detacheerder de bal toch vaak bij jou neer)
- administratie, waaronder financiële administratie (bonnetjes verwerken, btw-aangifte), maar ook contract afhandeling met klant/lease maatschappij
- meetings in je eigen tijd waar je met collega's ervaringen/kennis kan uitwisselen, naast een praatje van je manager hoe geweldig het is om voor deze detacheerder te werken en hoe trots jij moet zijn dat je er deel van uitmaakt
Deze afweging van beloning vs risico ligt voor iedereen anders en een starter zou ik altijd adviseren om eerst een paar jaar via een detacheerder te werken, maar als je eenmaal wat jaren ervaring hebt dan denk ik dat de balans toch de andere kans door slaat en bij wat ik weet en ervaren heb bij CGI, is dat daar sneller het geval dan bij een andere (vaak kleinere) detacheerder
Edit:
Zo'n vergelijking gaat natuurlijk alleen op bij het werken voor een detacheerder (die jou verhuurt) of werken als zelfstandige (die zich laat inhuren). Het is vrij makkelijk te berekenen wat je meerwaarde is voor je detacheerder: Zij ontvangen X per uur en betalen Y door. Vind je dat verschil rechtvaardig? Ja? Prima, zo niet, ga praten met je manager of trek je conclusies (ander bedrijf wat minder marge maakt/meer betaalt of bijv zelfstandig worden)
Als je in dienst bent bij een eindklant, dan is het wat lastiger om in te schatten wat jouw meerwaarde is, want de eindklant verdient in eerste instantie niks aan je, maar eerder aan het verkoopbaar product wat je maakt of juist de tijdsbesparing die jouw software oplevert voor de andere medewerkers die het geld in het laatje brengen oid.
[
Voor 9% gewijzigd door
Metaalhoofd op 24-02-2021 13:47
]