Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

magnetron waar zijn de zekeringen?

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik heb een kapotte magnetron. Nu schijnen de zekeringen nog wel eens kapot te gaan, dus ik heb de magnetron opengemaakt en 2 zekeringen gevonden, die doorgemeten met een multimeter en die geeft 1-2.5 ohm aan dus ze zijn nog niet kapot. Zijn er nog meer zekeringen?

De zekering in het roze omhulsel bij de trafo heb ik doorgemeten en doet het. (deze zekering is iets van 5Kw oid) Zie foto 1

De witte zekering met de zwarte stip erop heb ik doorgemeten en doet het. (deze is 220v oid) zie foto 3

Zijn er nog meer zekeringen?

The enemy within

• _Jeffrey_
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Willekeurige zekeringen doormeten en hopen dat er één defect is is niet de juiste manier van storing zoeken ;)

Zo te zien betreft het een magnetron met een simpele analoge klok. Ik zou beginnen om te controleren of er primaire spanning op de trafo komt te staan als hij aangezet wordt, en afhankelijk van de conclusie daarvan meer naar "voren" of "achteren" in het circuit meten.

Als er geen spanning komt op de trafo dan zal het ergens fout gaan bij de aansturing vanuit de klok, of bv de deurcontacten. Als er wel spanning op de trafo staat zou bv de (hoogspannings-)diode bij de condensator defect kunnen zijn, of de magnetronbuis gewoon kapot zijn (kathode verbrand of lamellen vervormd bv).

Let op dat er aan de secundaire kant van de trafo (en magnetronbuis en condensator) zeer hoge spanning kunnen staan (2kV+ !!). Ook nadat de stekker er uit is kan er nog een lading zitten in de condensator (dat ding rechts onder). Als je geen ervaring hebt met werken met spanning is het beter hier verder niet aan te zitten.

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:07
Je zou nog even de diodes door kunnen meten, dat zijn ook van die dingen in een voeding die stuk gaan.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
_Jeffrey_ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:14:
Willekeurige zekeringen doormeten en hopen dat er één defect is is niet de juiste manier van storing zoeken ;)

Zo te zien betreft het een magnetron met een simpele analoge klok. Ik zou beginnen om te controleren of er primaire spanning op de trafo komt te staan als hij aangezet wordt, en afhankelijk van de conclusie daarvan meer naar "voren" of "achteren" in het circuit meten.

Als er geen spanning komt op de trafo dan zal het ergens fout gaan bij de aansturing vanuit de klok, of bv de deurcontacten. Als er wel spanning op de trafo staat zou bv de (hoogspannings-)diode bij de condensator defect kunnen zijn, of de magnetronbuis gewoon kapot zijn (kathode verbrand of lamellen vervormd bv).

Let op dat er aan de secundaire kant van de trafo (en magnetronbuis en condensator) zeer hoge spanning kunnen staan (2kV+ !!). Ook nadat de stekker er uit is kan er nog een lading zitten in de condensator (dat ding rechts onder). Als je geen ervaring hebt met werken met spanning is het beter hier verder niet aan te zitten.
Als ik hem aanzet doet hij het gewoon, ovenlicht gaat aan, maar de magnetron verwarmt niet

The enemy within

• _Jeffrey_
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Zoals ik zei; begin met meten van de primaire spanning van de trafo als hij aangezet wordt, zou 230V moeten zijn. Zo te zien is dat de linkerkant van de trafo, maar controleer dat even. Zet je meter niet aan de secundaire kant er op, dan komt er ergens rook vanaf.

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ok, de ene zekering is "5 Kw" en de andere is "220v"?
Ga alsjeblieft niet rommelen aan een magnetron of hem aanzetten zonder omhulsel.

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:05
Er staan al een hoop waarschuwingen in dit topic. En zeker niet zonder reden. 4KV geeft mooie vonken en kan een flinke brand veroorzaken. Er ontbreekt er echter nog minstens eentje:
Deze magnetron bevat mogelijk Berryliumoxide als insulator. Een beetje met de zekeringen spelen is al gevaarlijk genoeg, maar de magnetron zelf demonteren is vragen om een ziekenhuisbezoek.

Nijn wijzigde deze reactie 12-12-2019 14:27 (9%)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Nijn schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:01:
[...]
Deze magnetron bevat Berryliumoxide als insulator.
Beetje meer benadrukken, berrylium is [understatement]geen fijn spul voor je gezondheid[/understatement].

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Nijn schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:01:
Er staan al een hoop waarschuwingen in dit topic. En zeker niet zonder reden. 4KV geeft mooie vonken en kan een flinke brand veroorzaken. Er ontbreekt er echter nog minstens eentje:
Deze magnetron bevat Berryliumoxide als insulator. Een beetje met de zekeringen spelen is al gevaarlijk genoeg, maar de magnetron zelf demonteren is vragen om een ziekenhuisbezoek.
waar zie je de berrylium oxide?

The enemy within

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Salvatron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:55:
[...]

waar zie je de berrylium oxide?
De antenne https://tweakers.net/ext/f/zr4Mk6bYVxFBpo4GKf9RZnWX/thumb.png

Dit ding laten zitten en niet uit elkaar halen.
https://tweakers.net/ext/f/exRFngecohqsx3nkglcLLdS7/thumb.jpg

Die roze doppen niet stuk maken daarin zit berrylium oxide, en dat is hoogst gifitig stof/poeder.

Wat andere ook zeggen een magnetron is geen computer die je even van binnen kan onderzoeken condensators kunnen heeeeel lang een lading vasthouden en dat merk je heel snel.

Dit is zo'n product waarbij null rekening wordt gehouden voor mogelijke reparatie.

42dpi wijzigde deze reactie 12-12-2019 01:14 (43%)

Si vis pacem, para bellum

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:11

franssie

Save the albatross

Naar verluidt heeft een oplossing van beryllium een zoetige smaak, vandaar dat dit element een tijd de naam glucinium heeft gedragen (van het Griekse glykys, wat zoet betekent). De vroege chemici die dit gemeld hebben deden dat echter stervend: berylliumverbindingen zijn namelijk zeer giftig.
Daarnaast kan 2 of 4 kV al dodelijk zijn, ook bij een laag ampere.

Prima om iets te repareren (ben ik altijd voor) maar pas wel op.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
ok ik zet de magnetron wel bij het grofvuil voor elektrische apparaten.

Salvatron wijzigde deze reactie 12-12-2019 02:00 (23%)

The enemy within

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:07
Salvatron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 02:00:
Hele goede beslissing

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:11

franssie

Save the albatross

Salvatron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 02:00:
Gelukkig dat een nieuwe nu wel redelijk betaalbaar is. En kudo's voor je dat je als tweaker onderzocht hebt hoe deze te repareren.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Mitchelll010
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 08:53
Zonde man! maak er een tesla coil van!

Nee grapje, beter weggooien haha

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Okeej dan...

Ik werk bij een bedrijf waar oa magnetrons worden gerepareerd. Maar mij, en de jongens op onze afdeling, is hier nooit iets over verteld.
Ik schrik hier best wel van! (Beryllium)

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:59
Demonteren jullie de magnetronbuizen @M!chel ? Want anders is er buiten de kans op elektrocutie weinig gevaar.

• Nijn
Als ze onbeschadigd zijn en je ze laat zitten waar ze zitten is het inderdaad niet gevaarlijk. Wat dat betreft is het net asbest, zolang gebonden is het OK.

Maar even als Asbest moet je wel op de hoogte zijn van het gevaar. Een monteur die de magnetron"buis"/module losmaakt om makkelijker bij de veiligheidsschakelaar te komen, lijkt me denkbaar. Schaaft hij daardoor een beetje langs de behuizing, dan kan je problemen hebben.

Of, stel dat de magnetron-oven een klap heeft gehad en er wat los materiaal in de behuizing ligt.

Veilig werken aan magnetron-ovens is zeker mogelijk, maar niet zonder de gevaren te kennen.

• Technomania ®
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:46

Technomania ®

salvis titulis et honoribus

Nijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:35:
Als ze onbeschadigd zijn en je ze laat zitten waar ze zitten is het inderdaad niet gevaarlijk. Wat dat betreft is het net asbest, zolang gebonden is het OK.

Maar even als Asbest moet je wel op de hoogte zijn van het gevaar. Een monteur die de magnetron"buis"/module losmaakt om makkelijker bij de veiligheidsschakelaar te komen, lijkt me denkbaar. Schaaft hij daardoor een beetje langs de behuizing, dan kan je problemen hebben.

Of, stel dat de magnetron-oven een klap heeft gehad en er wat los materiaal in de behuizing ligt.

Veilig werken aan magnetron-ovens is zeker mogelijk, maar niet zonder de gevaren te kennen.
Ok. Nu maak je mij bang.

Ik heb een oude (>20 jaar) magnetron die op mijn wasmachine staat. Na elke wasbeurt is dat ding een stuk verschoven door het getril van centrifuge.

Tevens heb ik er diverse keren een flinke tik tegen gegeven zodat de verlichting of fannetje weer werkt.

Is het wel veilig om hem te gebruiken of kan ik beter een nieuwe vragen aan de kerstman?

Ps. No trollin'

het leven is eindig dus je zal nooit voor eeuwig blijven tobben

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:05
Aan iedereen die hier paniek loopt te zaaien, lees https://electronics.stack...-dangerous-is-a-magnetron eens helemaal door. Ik heb van de week m'n magnetron ook opengemaakt omdat de speaker maar ruis bleef uitzenden. Kabeltje naar het piezospeakertje gesloopt en nu is 'ie weer heerlijk stil. Zolang je met je fikken en gereedschap uit de buurt blijft van de hoogspanning en je enigzins inzicht hebt van elektronica, gaat er niks gebeuren. Het is niet zo alsof dat ding opeens in een teslacoil verandert wanneer je de behuizing eraf haalt en 'm aanzet.

Edit: Nog een reden waarom er geen berylliumoxide in een hedendaagse magnetron gebruikt wordt; Er zit een ventilator in een magnetron en stof in de behuizing kan op je voedsel terecht komen of buiten de behuizing geraken. Dat zou geen enkele fabrikant op z'n geweten willen hebben.

Joep wijzigde deze reactie 12-12-2019 14:09 (19%)

• Nijn
@Technomania ®
Zolang je dat ding niet open maakt is er niet veel aan de hand.

Even het plaatje van @42dpi gejat:
https://tweakers.net/ext/f/zr4Mk6bYVxFBpo4GKf9RZnWX/thumb.png

De roze delen kunnen BeO, Berylliumoxide, bevatten. Het bevindt zich in de oudere magnetrons als vaste (keramiek-achtige) isolatoren in de magnetron"buis"/module. Die zit stevig vast en zal niet direct beschadigen. Bovendien kunnen die isolatoren best tegen een tik.

Als monteur wil je zeker wel weten dat het er zit, zodat je er rekening mee kan houden. Het is een gevaar wat je zeker niet moet onderschatten als je magnetron-ovens repareert.

Als consument kun je ook best je magnetron-oven open maken, mits je respect hebt voor de electronica. Maar de magnetron"buis"/module zou ik nooit mee gaan spelen zolang ik niet zeker weet dat er beryllium-vrije isolatoren in zitten.

@Joep Daar noem je zowieo al wat: "Zolang je met je fikken en gereedschap uit de buurt blijft van de hoogspanning en je enigzins inzicht hebt van elektronica". Zie jij iets waaruit blijkt dat de TS ervaring heeft met hoogspanning / condensatoren / electronica in z'n algemeen? Wat betreft BeO, we hebben het hier niet over moderne magnetron-ovens. Die zijn vrijwel zeker BeO-vrij, al is dat zelfs met de RoHS wetgeving nog niet verplicht gesteld. Het risico van BeO is dan ook heel klein zolang je er niet aan gaat lopen te prutsen.

Edit: Wat betreft de claim dat BeO in magnetron-ovens een mythe is: Ik kan enkel uitgaan van wat mij geleerd is en van de bronnen die ik kan vinden. Ik ben net aan het zoeken geweest maar kom geen enkele betrouwbare bron tegen die bevestigd dat het er niet in zit. Ik kom wel bronnen tegen, zoals deze die claimen dat het er wel in kan zitten. Je hebt m'n nieuwsgierigheid gewekt. Echter, dat maakt het nog niet veilig. Het filament van een magnetron bevat (zeker, net nog gechecked) o.a. thorium en tungsten.

Nijn wijzigde deze reactie 12-12-2019 14:50 (25%)

• Technomania ®
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:46

Technomania ®

salvis titulis et honoribus

@Nijn (y) ThnX.

Mocht hij echt stuk gaan neem ik niet eens de moeite meer om hem open te maken.

het leven is eindig dus je zal nooit voor eeuwig blijven tobben

• Joep
Nijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:27:
Zie jij iets waaruit blijkt dat de TS ervaring heeft met hoogspanning / condensatoren / electronica in z'n algemeen?
Hij weet een zekering die in de buurt van die big-ass condensator zit door te meten met een multimeter zonder een optater te krijgen. Da's meer "verstand" dan ik ervan heb :+

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:27:
Demonteren jullie de magnetronbuizen @M!chel ? Want anders is er buiten de kans op elektrocutie weinig gevaar.
Ja hier worden regelmatig complete magnetronbuizen vervangen.

Ben sinds vandaag dus bezig om iedereen hiervan op de hoogte te stellen en de gevaren bespreekbaar te maken.
Ik vind het een kwalijke zaak dat de bedrijven die magnetrons maken ons bedrijf, en de werknemers niet op de hoogte stellen van dit risico.
Toen ik het vanmorgen vertelde op de afdeling stond echt iedereen met verbazing te kijken, niemand had hier van gehoord. Gek he?
Lijkt een beetje op hetzelfde verhaal als vroeger met asbest, ook gevaarlijk spul als je er niet verstandig mee omgaat.

• Joep
@M!chel Mocht je op een veilige manier te weten willen komen of het echt om beryllium gaat, koop of huur dan een xrf analyzer.

• Antique
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 14:04
Joep schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:52:
@M!chel Mocht je op een veilige manier te weten willen komen of het echt om beryllium gaat, koop of huur dan een xrf analyzer.
XRF is een prima methode maar niet voor lichte elementen, en Be is één van de lichtste die je kunt hebben. Zelfs met een grote (niet-handheld) XRF gaat dat niet zomaar lukken. Bron, zie bijvoorbeeld hier: https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ac702015a

• Joep
@Antique Aha. Ik had al ergens gelezen van magnesium t/m uranium, maar ik dacht dat dat gewoon een foutje was of een rare marketingszin. Weer wat geleerd

• Ch4oZZzz
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17-01 08:52
@Nijn Stukje over het gebruik van Berylliumoxide op wiki "Het wordt verwerkt in halfgeleiders, die gebruikt worden in radioapparatuur. De reden hiervoor is dat berylliumoxide een hoge thermische geleidbaarheid (330 W/m·K) bezit en tegelijkertijd ook een zeer goede elektrische isolator is."
Ik wist van het bestaan in halfgeleiders, maar dacht dat daar dan altijd een BeO markering op moest staan? Maar als je het zo leest is het dan wel veilig om aan oudere pc's te sleutelen ook omdat het nog wel eens in koelpasta gebruikt scheen te worden?

• Nijn
Er zijn zeker halfgeleiders waar het in zit. En helaas, die zijn lang niet altijd gemarkeerd. Ik weet het bijvoorbeeld van deze transistor van Philips:

In de datasheet staat het keurig op pagina 2 vermeld. Maar op het component zie je niets.

Als ik zelf met oude apparatuur bezig ben vermijd ik sowieso het openen van de packages, want BeO is lang niet het enige wat ze toen nog rijkelijk gebruikte. Ik denk (maar ben geen expert) dat daarmee het risico wel beperkt is.

Wat betreft koelpasta, dat wist ik dan weer niet. Mijn gevoel zegt dat dat geen issue zolang de pasta niet uitgehard is. Maar verder durf ik er niets over te zeggen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Joep schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:44:
[...]

Hij weet een zekering die in de buurt van die big-ass condensator zit door te meten met een multimeter zonder een optater te krijgen. Da's meer "verstand" dan ik ervan heb :+
Ik wist niet dat je daar een optater van kunt krijgen :o Voortaan toch maar wat voorzichtiger te werk gaan dan, en niet meer met mijn handen aanraken ;)

Salvatron wijzigde deze reactie 12-12-2019 23:42 (11%)

The enemy within

• Joep
weg wegens laag niveau ;)

_ferry_ wijzigde deze reactie 13-12-2019 15:37 (65%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True